Vraag

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik zoek een?
Thuis is Odido 100/100 glasvezels aanwezig, ik zoek een vervanging van het standaard modem en verbetering van het wifi bereik in huis en buiten. Er zijn geen ergernissen mbt de snelheid van het internet in het algemeen, wel zijn er ergernissen mbt het niet altijd stabiel zijn van wifi verbindingen.

Wat is je budget?
Het zou mooi zijn als het onder de 500 euro blijft

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het Europese Fritz

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Odido 100/100 glasvezel.
Er zijn geen wensen voor andere snelheid, dit is voldoende en ik zie geen redenen om aan te nemen dat dit in komende 5 jaar gaat wijzigen.
Perceel is 80 meter lang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXH6fywxfOVfLS0NtvCs5mpREDw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9GB9nZSsT0PRFzYafFfEnBIm.png?f=user_large
- Meterkast bevindt zich aan straat zijde waar ook het modem te vinden is, rode cirkel.
- Er is aan de verre zijde van de woonkamer electra en getrokken utp. Oranje cirkel.
- Gele cirkels zijn schuur, tuinhuis en overkapping waar wel droog toegang is tot electra, maar geen getrokken utp te vinden is.
- Eis(/wens) op de plek van de oranje crikel is 1 utp aansluiting, hier staat echter ook een denon satelliet speaker, het accesspoint wat daar komt/zal komen moet dus minimaal 2 aansluitingen hebben, omdat de ervaring leert dat bedraad aangesloten net wat beter werkt. Al is dat probleem met verbeterde wifi mogelijk opgelost

Mijn voorstel
Omdat WiFi 7 overkill lijkt voor mijn usecase heb ik een combinatie van wifi 6 fritz sets samengesteld:
1 x uitvoering: Fritz Fritz!Box 4050 (20003067)
1 x uitvoering: Fritz Fritz!Mesh 4200, 2-pack, Internationale versie

Samen ongeveer 380 euro.

1 mesh accesspoint komt in de woonkamer en wordt bedraad aangesloten op het modem in de meterkast.
1 mesh accespoint zal in de tuin komen, in volgend jaar wordt de schuur (waarschijnlijk) vervangen tot die tijd zal het een beetje experimenteren zijn waar het tweede mesh accesspoint het best tot z'n recht komt.

edit: Oranje cirkel utp aansluiting wens toegevoegd

[ Voor 10% gewijzigd door Arie- op 21-07-2026 11:11 . Reden: Oranje cirkel utp aansluiting wens. ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:51
Sluit je de Fritz Mesh bekabeld aan op de Fritz Box?
Indien ja, dan levert dit enorme voordelen op in snelheid en stabiliteit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:37
ik zou niet voor mesh gaan tenzij j deze bekabeld kan aansluiten, dan is het nog steeds makkelijker om gewoon een Access Point op te hangen.

personlijk gebruik ik Unifi met Odido wat tot nu toe zeer gemakkelijk is.
Als je voor Fritzbox gaat, wan op vlan 300 zetten en je bent klaar, zelfde geld voor Unifi trouwens en elke ander merk.

tldr:

sluit alles bekabeld aan, geen mesh! persoonlijk heb ik Unifi met Odido werkt goed!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Arie-
  • Niet online
Dat heb ik niet expliciet vermeld, dacht dat dat wel impliciet duidelijk zou zijn, mijn excuses voor de onduidelijkheid. In de woonkamer (oranje cirkel) is inderdaad een utp aansluiting die in de meterkast (rode cirkel) uitkomt.

Het is dus de bedoeling het idee om:
  • de fritzbox in de meterkast te zetten.
  • 1 accesspoint bedraad aan te sluiten bij de oranje cirkel.
  • de denon satelliet speker bedraad aan te sluiten op dit accesspoint.
  • ergens in de tuin de andere fritz mesh satelliet speaker te plaatsen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Besef dat je bij mesh rekening moet houden met afstand en met obstakels. Als je hr+++ of tripelglas hebt dan komt wi-fi signaal daar nauwelijks doorheen, beton is ook een sterke demper.

In dat geval doe je er goed aan je mesh buiten zo dicht mogelijk bij de bedrade repeater te plaatsten. Je zult wat moeten spelen met de juiste afstand en plaatsing m.b.t. stabiliteit en snelheid.

Je zou ook kunnen overwegen een outdoor AP te nemen, zoals de Fritzrepeater 1610.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:51
Is je oranje cirkel binnen of buiten?
Als je bij je oranje cirkel een access point buiten kan aansluiten op de draad, heb je waarschijnlijk genoeg dekking voor je hele tuin.

Als je nu 1 UTP heb, maar je wil meerdere apparaten aansluiten, kan je bij de Action een kleine switch kopen van 5 poorten voor EUR 10 ofzo en dan simpelweg meerdere apparaten inprikken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Arie-
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:50:
Besef dat je bij mesh rekening moet houden met afstand en met obstakels. Als je hr+++ of tripelglas hebt dan komt wi-fi signaal daar nauwelijks doorheen, beton is ook een sterke demper.

In dat geval doe je er goed aan je mesh buiten zo dicht mogelijk bij de bedrade repeater te plaatsten. Je zult wat moeten spelen met de juiste afstand en plaatsing m.b.t. stabiliteit en snelheid.

Je zou ook kunnen overwegen een outdoor AP te nemen, zoals de Fritzrepeater 1610.
Yes, ga zeker uitzoeken waar het mesh accesspoint het best tot zn recht komt.
GarBaGe schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:36:
Is je oranje cirkel binnen of buiten?
Als je bij je oranje cirkel een access point buiten kan aansluiten op de draad, heb je waarschijnlijk genoeg dekking voor je hele tuin.

Als je nu 1 UTP heb, maar je wil meerdere apparaten aansluiten, kan je bij de Action een kleine switch kopen van 5 poorten voor EUR 10 ofzo en dan simpelweg meerdere apparaten inprikken.
De oranje cirkel is binnenshuis en ik ben niet voornemens hier een doorgang naar buiten te maken. Het heeft niet de voorkeur nog een extra switch te plaatsten die vervolgens 24/7 aan staat.

Heeft er verder nog iemand op of aanmerkingen op de gekozen modellen van Fritz, of lijkt mijn vooronderzoek op orde?

• HTSTP
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-08 19:23
Maar ook de verbinding is maar 100/100 als je dat draadloos wil, met obstakels al genoemd, vraag ik me af hoeveel er overblijft, maar ook: wat is de afstand van je oranje cirkel tot aan je laatste gele? als ik dat zo zie is dit best ver, weet niet of je dat red?

Kun je het aantal meter opgeven wat de afstand is? en wat is de bedoeling wat je bij die laatste cirkel doet? is dat youtube? spotify??

Er is wellicht ook een kans, dat er zo weinig "data" overblijft dat je eerst moet upgraden naar minimaal 200/200, (bijvoorbeeld) om genoeg mbps over te houden op je gele plek in de tuin

maar zoek dit even uit voordat je van alles koopt!

(vroeger had engenius super sterke routers, waar je vermogen (MW) kon aanpassen zodat die verder bereik kreeg) of dat nog zo is geen idee, maar goed dat mag officieel ook niet. dus dit heb je niet van mij. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door HTSTP op 22-07-2026 09:13 ]

• Arie-
  • Niet online
[...]weinig "data" overblijft dat je eerst moet upgraden naar minimaal 200/200[...]
Ik kan je niet helemaal helemaal niet volgen, maar bovenstaande quote is voor mij nog wel het minst duidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Arie- op 23-07-2026 14:19 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
HTSTP schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:12:
Maar ook de verbinding is maar 100/100 als je dat draadloos wil, met obstakels al genoemd, vraag ik me af hoeveel er overblijft, maar ook: wat is de afstand van je oranje cirkel tot aan je laatste gele? als ik dat zo zie is dit best ver, weet niet of je dat red?

Kun je het aantal meter opgeven wat de afstand is? en wat is de bedoeling wat je bij die laatste cirkel doet? is dat youtube? spotify??

Er is wellicht ook een kans, dat er zo weinig "data" overblijft dat je eerst moet upgraden naar minimaal 200/200, (bijvoorbeeld) om genoeg mbps over te houden op je gele plek in de tuin

maar zoek dit even uit voordat je van alles koopt!

(vroeger had engenius super sterke routers, waar je vermogen (MW) kon aanpassen zodat die verder bereik kreeg) of dat nog zo is geen idee, maar goed dat mag officieel ook niet. dus dit heb je niet van mij. 8)7
Je weet dat internet-snelheid niets te maken heeft met Wi-Fi snelheid?

Dus, ookal heb jij een 100/100 abo, jouw Wi-Fi kan en mag gewoon in de Gigabit snelheden liggen. Het is niet zo dat een 100/100 abo betekent dat jouw Wi-Fi verbinding zelf max 100Mbps is en dan afzakt per meter...

Ook die Engenius apparatuur is een 'goede' tip, illegale APs kopen die veel te hard zenden, daarbij vergeten dat de andere kant (telefoon of laptop) ook terug moet zenden... Meer mW zendvermogen nummertje is niet gelijk aan 'meer beter'.

Fixing things to the breaking point...

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:35
Ik heb een Fritz 5590, rechtstreeks op (AON) fiber en meerdere Fritz repeaters. Op 1 na zijn die allemaal bedraad aangesloten. Ik heb minder buren in de buurt dan jij, mijn repeaters hangen binnen en dekking tot 30m is algemeen best redelijk. Ik overweeg om een paar van de binnen repeaters te vervangen door 2 buitenversies maar heb daar nog geen specifieke reviews over gelezen. Ik vermoed (...) dat als je zoiets bij je gele cirkel middenonder ophangt (boven het dak uit en bij voorkeur bedraad) je al een redelijk goede dekking in je achtertuin hebt.

Wat je ook doet: Bedraad aansluiten!! Als ik je plaatje bekijk kun je zelfs redelijk simpel met een mantelbuis naar de achtertuin. NB: Voldoende diameter nemen! Als er geen puin in de grond zit ben je er met een sleuvengraver in een halfuurtje doorheen.

Zoiets: https://www.wildkamp.nl/p...ood-50-mm-l-50-m/15559794 al zou ik zelf een wat grotere diameter kiezen, Sleuvenfrees huren kan maar een loonwerker/hovenier die met zo'n ding "per uur" komt gaat veel sneller en is waarschijnlijk voordeliger.

• Arie-
  • Niet online
5590 vs 4050 (of eventueel 4630)
Ik wil zeker de 5590 (is 5690 de opvolger hiervan?) wel overwegen, maar ik ben niet overtuigd van de meerwaarde:
- Wat is het voordeel voor mij voor rechtstreeks op fiber tov wat er nu al in de meterkast hangt. Ik hoef nu enkel het modem te verwisselen en een netwerkkabel om te pluggen toch?
- Wat is voor mij het voordeel van WiFi-7 als ik 100/100 heb en niet verwacht in de nabije toekomst meer nodig te hebben?
- De 5690 kost me €180 euro meer dan de 4050 of €140 dan de 4630.

Bekabeld aansluiten
Er lopen op dit moment twee spanningskabels naar de achtertuin buiten het huis om, helaas niet in en mantelbuis. Het plan is volgend de schuur te vervangen, dan het ook de bedoeling om ook netwerk kabels naar achteren te brengen. De electra wordt dan namelijk opnieuw bekeken ivm tekomstige zonnepanelen op de schuur.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39
Arie- schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:30:
Dag, ik heb (eenmalig) toestemming om een aankoopadviestopic onder de aandacht te brengen: Vervanging Odido router en aanschap accesspoints..

Ivm wens in verbetering bereik in en om het huis bestaat idee is om de door Odido geleverde Zyxel te vervangen door een FritzBox/Accesspoint/Mesh netwerkopstelling:
  • In de meterkast de Odido Zyxel vervangen voor de FritzBox 4050
  • Aan de andere kant van het huis een Fritz 4200 accesspoint bedraad aansluiten.
  • In de tuin/onder de overkapping/in de schuur een tweede mesh accesspoint.
Zie ik dingen over het hoofd, heb ik de verkeerde apparatuur gekozen, of zijn er andere op of aanmerkingen. Vertel het mij aub :).
Draai hier ook met Fritzbox. ZIet er goed uit, je kan ook met repeaters werken van Fritz maar accespoints zijn nog mooier. Enige is dat je de fritzbox alleen via het forum kan laten registreren, daar kan je ook via het forum een tijdstip voor afspreken want na het invoeren van je Fritz nr door de mod in het odido systeem werkt de Zyxel direct niet meer. Stelt daarna niet veel meer voor eigenlijk.

• Arie-
  • Niet online
@Spekkie99 Bedankt voor je reactie, ik snap alleen het volgende stukje niet:
[...]fritzbox alleen via het forum kan laten registreren, daar kan je ook via het forum een tijdstip voor afspreken want na het invoeren van je Fritz nr door de mod in het odido systeem werkt de Zyxel direct niet meer.[...]
Ik was in de veronderstelling dat ik enkel de
  1. Zyxel hoef af te koppelen en
  2. de wan kabel in de FritzBox te drukken en
  3. VL300 in te stellen
Wat moet ik dan nog met Odido communiceren? Ik ga de glasadapter niet vervangen, die blijft hangen, enkel de Zyxel wordt vervangen.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39
Arie- schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:17:
@Spekkie99 Bedankt voor je reactie, ik snap alleen het volgende stukje niet:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat ik enkel de
  1. Zyxel hoef af te koppelen en
  2. de wan kabel in de FritzBox te drukken en
  3. VL300 in te stellen
Wat moet ik dan nog met Odido communiceren? Ik ga de glasadapter niet vervangen, die blijft hangen, enkel de Zyxel wordt vervangen.
Ah ok, ik dacht dat je de glasvezel in de Fritz wilde aansluiten zonder converter (dat heb ik).

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52
Waarom perse Fritz? Ik vind dit overprijsde oude techniek. Er zijn betere routers te krijgen voor minder geld. Je kan bijv. een mesh set kopen bestaande uit twee satellieten waarvan één fungeert als router en de andere als access point en dit uiteraard met elkaar bekabeld aangesloten. Zoiets als dit. Daar zitten doorgaans ook meerdere ethernetpoorten op dus ideaal voor bij de oranje cirkel. En je kan in de toekomst eventueel makkelijk met satellieten uitbreiden wanneer je een kabel naar de schuur gaat trekken.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:54
Even nog simpeler gedacht. Waarom niet een odido wifi plus acces point in de oranje cirkel (bedraad, heeft 2 poorten) en dan een tweede net buiten bij 1 van de twee gele cirkels in dat gebouw?

Kan je ook nog een paar maanden huren om het eens uit te proberen voor een paar euro voordat je een heel nieuwe installatie aanschaft.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Wij hebben een wifi punt van de kpn achter in de woonkamer (bedraad vanuit meterkast) en die komt zeker een meter of 5-8 door het++ glas heen. Zeer vergelijkbare situatie. Heb je alleen helemaal achter in de tuin geen bereik maar vandaar de tweede met mesh verbinding als versterker buiten.

[ Voor 28% gewijzigd door Philip Ross op 26-07-2026 10:50 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:12
Arie- schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:39:
Ik zoek een?
- Gele cirkels zijn schuur, tuinhuis en overkapping waar wel droog toegang is tot electra, maar geen getrokken utp te vinden is.

1 mesh accespoint zal in de tuin komen, in volgend jaar wordt de schuur (waarschijnlijk) vervangen tot die tijd zal het een beetje experimenteren zijn waar het tweede mesh accesspoint het best tot z'n recht komt.
Een Powerline AP/verbinding naar tuin/schuur kan dan ook nog een mogelijke (tijdelijke?) optie zijn.
Ptp internet tussen huis en schuur?
Pagina: 1