Vraag

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik zoek een?
Thuis is Odido 100/100 glasvezels aanwezig, ik zoek een vervanging van het standaard modem en verbetering van het wifi bereik in huis en buiten. Er zijn geen ergernissen mbt de snelheid van het internet in het algemeen, wel zijn er ergernissen mbt het niet altijd stabiel zijn van wifi verbindingen.

Wat is je budget?
Het zou mooi zijn als het onder de 500 euro blijft

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het Europese Fritz

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Odido 100/100 glasvezel.
Er zijn geen wensen voor andere snelheid, dit is voldoende en ik zie geen redenen om aan te nemen dat dit in komende 5 jaar gaat wijzigen.
Perceel is 80 meter lang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXH6fywxfOVfLS0NtvCs5mpREDw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9GB9nZSsT0PRFzYafFfEnBIm.png?f=user_large
- Meterkast bevindt zich aan straat zijde waar ook het modem te vinden is, rode cirkel.
- Er is aan de verre zijde van de woonkamer electra en getrokken utp. Oranje cirkel.
- Gele cirkels zijn schuur, tuinhuis en overkapping waar wel droog toegang is tot electra, maar geen getrokken utp te vinden is.
- Eis(/wens) op de plek van de oranje crikel is 1 utp aansluiting, hier staat echter ook een denon satelliet speaker, het accesspoint wat daar komt/zal komen moet dus minimaal 2 aansluitingen hebben, omdat de ervaring leert dat bedraad aangesloten net wat beter werkt. Al is dat probleem met verbeterde wifi mogelijk opgelost

Mijn voorstel
Omdat WiFi 7 overkill lijkt voor mijn usecase heb ik een combinatie van wifi 6 fritz sets samengesteld:
1 x uitvoering: Fritz Fritz!Box 4050 (20003067)
1 x uitvoering: Fritz Fritz!Mesh 4200, 2-pack, Internationale versie

Samen ongeveer 380 euro.

1 mesh accesspoint komt in de woonkamer en wordt bedraad aangesloten op het modem in de meterkast.
1 mesh accespoint zal in de tuin komen, in volgend jaar wordt de schuur (waarschijnlijk) vervangen tot die tijd zal het een beetje experimenteren zijn waar het tweede mesh accesspoint het best tot z'n recht komt.

edit: Oranje cirkel utp aansluiting wens toegevoegd

[ Voor 10% gewijzigd door Arie- op 21-07-2026 11:11 . Reden: Oranje cirkel utp aansluiting wens. ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:10
Sluit je de Fritz Mesh bekabeld aan op de Fritz Box?
Indien ja, dan levert dit enorme voordelen op in snelheid en stabiliteit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-07 10:15
ik zou niet voor mesh gaan tenzij j deze bekabeld kan aansluiten, dan is het nog steeds makkelijker om gewoon een Access Point op te hangen.

personlijk gebruik ik Unifi met Odido wat tot nu toe zeer gemakkelijk is.
Als je voor Fritzbox gaat, wan op vlan 300 zetten en je bent klaar, zelfde geld voor Unifi trouwens en elke ander merk.

tldr:

sluit alles bekabeld aan, geen mesh! persoonlijk heb ik Unifi met Odido werkt goed!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Arie-
  • Niet online
Dat heb ik niet expliciet vermeld, dacht dat dat wel impliciet duidelijk zou zijn, mijn excuses voor de onduidelijkheid. In de woonkamer (oranje cirkel) is inderdaad een utp aansluiting die in de meterkast (rode cirkel) uitkomt.

Het is dus de bedoeling het idee om:
  • de fritzbox in de meterkast te zetten.
  • 1 accesspoint bedraad aan te sluiten bij de oranje cirkel.
  • de denon satelliet speker bedraad aan te sluiten op dit accesspoint.
  • ergens in de tuin de andere fritz mesh satelliet speaker te plaatsen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Besef dat je bij mesh rekening moet houden met afstand en met obstakels. Als je hr+++ of tripelglas hebt dan komt wi-fi signaal daar nauwelijks doorheen, beton is ook een sterke demper.

In dat geval doe je er goed aan je mesh buiten zo dicht mogelijk bij de bedrade repeater te plaatsten. Je zult wat moeten spelen met de juiste afstand en plaatsing m.b.t. stabiliteit en snelheid.

Je zou ook kunnen overwegen een outdoor AP te nemen, zoals de Fritzrepeater 1610.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:10
Is je oranje cirkel binnen of buiten?
Als je bij je oranje cirkel een access point buiten kan aansluiten op de draad, heb je waarschijnlijk genoeg dekking voor je hele tuin.

Als je nu 1 UTP heb, maar je wil meerdere apparaten aansluiten, kan je bij de Action een kleine switch kopen van 5 poorten voor EUR 10 ofzo en dan simpelweg meerdere apparaten inprikken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Arie-
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:50:
Besef dat je bij mesh rekening moet houden met afstand en met obstakels. Als je hr+++ of tripelglas hebt dan komt wi-fi signaal daar nauwelijks doorheen, beton is ook een sterke demper.

In dat geval doe je er goed aan je mesh buiten zo dicht mogelijk bij de bedrade repeater te plaatsten. Je zult wat moeten spelen met de juiste afstand en plaatsing m.b.t. stabiliteit en snelheid.

Je zou ook kunnen overwegen een outdoor AP te nemen, zoals de Fritzrepeater 1610.
Yes, ga zeker uitzoeken waar het mesh accesspoint het best tot zn recht komt.
GarBaGe schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:36:
Is je oranje cirkel binnen of buiten?
Als je bij je oranje cirkel een access point buiten kan aansluiten op de draad, heb je waarschijnlijk genoeg dekking voor je hele tuin.

Als je nu 1 UTP heb, maar je wil meerdere apparaten aansluiten, kan je bij de Action een kleine switch kopen van 5 poorten voor EUR 10 ofzo en dan simpelweg meerdere apparaten inprikken.
De oranje cirkel is binnenshuis en ik ben niet voornemens hier een doorgang naar buiten te maken. Het heeft niet de voorkeur nog een extra switch te plaatsten die vervolgens 24/7 aan staat.

Heeft er verder nog iemand op of aanmerkingen op de gekozen modellen van Fritz, of lijkt mijn vooronderzoek op orde?
Pagina: 1