Ik ben een nieuw huis aan het bouwen waarin ik alle leidingen nog aan kan leggen zoals ik wil. Dit leek mij een perfect moment om na te denken of/hoe ik slimme verlichting wil. Zie ook
een eerdere post. Ik weet ondertussen meer en heb mijn wensen ook wat aangescherpt. Ik heb nu wat Hue specifieke vragen. Vandaar dat ik het hier post.
Mijn wensen:
- Ik wil de electra zo aanleggen dat ik eventueel ooit terug kan naar "dom" licht
- Ik wil Hue als systeem en de Philips Hue bridge. Veel mensen raden mij een Homey aan. Dat wil ik eigenlijk niet omdat ik hou van dingen die één ding heel goed doen. Ik ben geen hobbyist die het leuk vind om te blijven configureren en optimaliseren. Ik wil het één keer instellen en klaar. Ik hoef (voorlopig) ook geen dingen te doen die een combinatie zijn van licht en thermostaat, voordeur of zonnescherm of zo.
- Ik wil de lichten graag ook kunnen bedienen met Apple HomeKit.
- Ik wil ook domme lampen aan kunnen sluiten om dit soort lampen te kunnen hebben in mijn huis. Verder voelt het voor mij logischer om de schakelaars slim te maken dan de lamp. Zeker als een armatuur meerdere peertjes heeft.
- Ik wil het liefst nog fysieke lichtschakelaars in mijn nieuwe huis voor al mijn lampen. Die hoeven uiteraard niet bedraad te zijn. Ik wil graag iets wat er uit ziet als een normaal lichtknopje (of dimmer), dus geen Philips Hue dimmer switch.
- Ik wil het liefst geen oplossing die sommige lampen wel in HomeKit tonen maar niet in de Philips Hue app.
In mijn eigen huidige huis heb ik
een smart dimmer aangesloten op een domme lamp om te testen of dat een oplossing voor me zou zijn. Ik heb ook een Philips hue bridge opgenomen in het systeem. Als alles zou werken, zou het een ideale oplossing zijn voor mijn wensen. Maar ik heb twee problemen:
- Eigenlijk zou dit (volgens mij) in de Hue app te zien moeten zijn als een lichtbron en als een schakelaar. Maar ik zie het alleen als een lichtbron. Aan/uit zetten en dimmen kan heel goed. Maar omdat het niet als schakelaar gezien wordt, kan ik (volgens mij) geen andere lampen aan de schakelaar toevoegen. Ik zou het wel graag zo willen kunnen configureren dat ik met één lichtknopje meerdere lampen aan/uit kan zetten.
- De schakelaar (of lamp) is niet te zien in Apple HomeKit. Ik begreep van de verkoper dat dat iets te maken had met regels van Apple en/of Philips en dat dat niet zal veranderen.
Probleem één kan ik (volgens mij) oplossen door ipv de draaidimmer
een inbouw dimmer te gebruiken en als lichtknopje een friends of hue draadloze switch aan de muur. Ik vind het wel wat duur om één slim product te vervangen door twee terwijl ik daar geen logische noodzaak voor zie. Ik ben dan €45 (voor de inbouw dimmer) + €60 (voor de FoH schakelaar) per lichtknopje kwijt.
Als dit alles op zou lossen, zou ik de hoge prijs acceptabel vinden. Ik begreep dat Friends of Hue producten wel door Apple HomeKit gezien worden. Maar in homekit kan je alleen lichten aan en uit zetten maar geen switches volgens mij. Als ik deze schakelaar in HomeKit kan zien, kan ik er volgens mij nog steeds mijn lichten niet mee aan of uit zetten.
Als er geen andere oplossingen zijn, neig ik toch naar naar de combo van inbouw dimmers met FoH switches. Ondanks dat ik het duur vind en dat hij maar één van mijn twee problemen oplost. Vooral omdat voor zover ik het begrijp geen producten zijn die probleem twee oplossen (domme armatuur via een slimme schakelaar via de Hue bridge met HomeKit aansturen).
Ik heb nu de volgende vragen:
- Ik heb gezien dat er veel merken zijn die zigbee draaidimmers verkopen. Is er eentje die wel als los lichtpunt en switch te zien is in de Philips Hue app (en daarmee mijn eerste probleem oplost)?
- Is er misschien een aanname of wens die ik op moet geven om wel de rest te kunnen zoals ik het wil?
- Is er een heel ander (schakel) product die wel mijn problemen oplost?
- Andere tips en suggesties zijn ook zeer welkom!
Bedankt voor het meedenken alvast!