[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.149.292 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik heb een https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt gebruikt om een "domme" lamp met Hue te kunnen bedienen. Werkt heel fijn, vind ik. Het enige probleem is dat de schakelaar niet te zien en te bedienen is in apple. HomeKit. Ik heb in dit forum gelezen dat dat komt omdat ze niet "friends of Hue" zijn volgens mij. Weet iemand of er soortgelijke Hue (bedrade) schakelaars zijn die wel getoond worden in HomeKit? Philips geeft op https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches een lijstje, maar die zijn allemaal niet bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:19

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

jaspecram schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:40:
Ik heb een https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt gebruikt om een "domme" lamp met Hue te kunnen bedienen. Werkt heel fijn, vind ik. Het enige probleem is dat de schakelaar niet te zien en te bedienen is in apple. HomeKit. Ik heb in dit forum gelezen dat dat komt omdat ze niet "friends of Hue" zijn volgens mij. Weet iemand of er soortgelijke Hue (bedrade) schakelaars zijn die wel getoond worden in HomeKit? Philips geeft op https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches een lijstje, maar die zijn allemaal niet bedraad.
Die zijn er helaas niet. Je kan ze wel ontsluiten naar HomeKit via HomeBridge maar dan moet je wel een apparaat hebben waar die software (continu) op draait.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb hier ook diverse Gira Scenic schakelaars en het ziet er inderdaad gelikt uit.

Hebben al vele jaren Hue of anders aangestuurde lampen en mijn vrouw vindt het allemaal wel prima als het maar werkt. Maar we hebben ook wel eens visite en dan is het allemaal toch weer lastiger uitleggen ofzo. Met de aanstaande komst van een kindje vond ik het een goede reden om de woning eens van wat nieuw installatiemateriaal te voorzien en zodoende beneden bijna alle schakelaars omgebouwd naar Scenic. Verder veel sensoren. Nu kunnen de aanstaande opa en oma zich ook redden als ze een keer moeten oppassen.

Vind het ook wel perfect dat je indien je wilt gewoon willekeurig ergens een schakelaar kunt ophangen. Ik kan nu de lampen in de keuken van twee plekken schakelen, vond ik altijd super onhandig (schakelaar zit boven het aanrecht, nu ook aan de andere kant van de keuken 1).

Maar meerdere keren drukken heb ik soms ook last van. Bij de ene wat meer dan bij de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:51

DukeBox

loves wheat smoothies

rally schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:58:
Ik gebruik Gira Senic schakelaars (de oplettende kijker ziet dat ze in een Jung frame zitten 😉)
Heb je de glanzende of de matte senic ? De A series van Jung in alpine wit is er een beetje tussenin vind ik maar ik kan online niet zien welke senic daar het beste bij past.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:38

Oekol

waka waka hey hey

Ik zit op internet te neuzen naar buitenverlichting van Hue. Op dit moment bezig met uitbouw en wil weten de lampen van hue op stroom werken en ik daar dus iets voor moet maken of dat het draadloos op batterij oid kan. Ik zit op beaumotica en de Philips hue site zelf te kijken maar vind 't maar niet. Iemand de oplossing?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:09
Oekol schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:18:
Ik zit op internet te neuzen naar buitenverlichting van Hue. Op dit moment bezig met uitbouw en wil weten de lampen van hue op stroom werken en ik daar dus iets voor moet maken of dat het draadloos op batterij oid kan. Ik zit op beaumotica en de Philips hue site zelf te kijken maar vind 't maar niet. Iemand de oplossing?
Ik heb de Econic en die heb ik gewoon op het stroompunt aangesloten die bij mijn aanbouw aanwezig is voor de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Pino112 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:23:
[...]

Ik heb de Econic en die heb ik gewoon op het stroompunt aangesloten die bij mijn aanbouw aanwezig is voor de verlichting.
Bedenk me nu dat dat wel moet gaan lukken. We hebben een loze leiding laten trekken aan deur kant, daar kunnen we stroomkabel doorheen leggen en dan aan de schutting lamp ophangen. Tevens hangt er een lamp aan de schuur en die kunnen we ook vervangen. Sensor bij de poortdeur en we kunnen het sleutelgat weer vinden d:)b

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:24

rally

Deyterra Consultancy

DukeBox schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Heb je de glanzende of de matte senic ? De A series van Jung in alpine wit is er een beetje tussenin vind ik maar ik kan online niet zien welke senic daar het beste bij past.
Glanzend, want ik heb Glanzend Alpine wit in de AS series van Jung.
Gira Senic’s passen perfect in de frames en het valt niemand op.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 07:31
Brobbel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:35:
Met welke app is het mogelijk om iets conditioneel aan te sturen?

Op dit moment heb ik een paar buitenlampen die bij zonsondergang als nachtlampje aan gaan en om een bepaalde tijd uit. Wanneer er iemand langs mijn buitensensor loopt gaan de lampen helder branden, na enige tijd gaan ze terug naar de oude status (nachtlampstatus of uit). Dit werkt prima en wil ik het liefst zo laten.

Daarnaast gaan de lampen bij zonsopkomst aan en om een bepaalde tijd uit. Echter, ik zou liever hebben dat ik ze op een bepaald tijdstip aan kon laten gaan (ipv zonsopkomst) - tenzij er voldoende licht is. Kan ik dit op een of andere manier koppelen aan de buitensensor zonder het bovenstaande gedrag te verstoren.
Niemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpcrobbie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 19:55
Rallye schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:56:@rpcrobbie Eerste half uur nadat je ze aan de stroom hebt gedaan zijn ze koppelbaar, toch?
Ja dat is bij Bluetooth zo, ik wil hem via het zigbee protocol. Ook dan is hij bij eerste gebruik standaard in koppel modus. Maar ik heb de lamp al een paar jaar in gebruik en moet hem opnieuw koppelen doordat mijn systeem ongewenst gereset was..

Hoop echt dat iemand mij kan helpen hoe ik de lamp in koppel modus krijg zodat hem kan koppelen met de ICS-2000 van KAKU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 11:38
rpcrobbie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:42:
[...]

Ja dat is bij Bluetooth zo, ik wil hem via het zigbee protocol. Ook dan is hij bij eerste gebruik standaard in koppel modus. Maar ik heb de lamp al een paar jaar in gebruik en moet hem opnieuw koppelen doordat mijn systeem ongewenst gereset was..

Hoop echt dat iemand mij kan helpen hoe ik de lamp in koppel modus krijg zodat hem kan koppelen met de ICS-2000 van KAKU
Het enige wat ik kan bedenken: (indien het een echte hue lamp is)

Neem de lamp mee naar iemand die een bridge heeft, koppel daar de lamp dmv de code die op de lamp staat.
verwijder daar de lamp weer, en probeer het thuis nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-08 11:12
EiT schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:05:
...

Ik vind het ook jammer dat de Hue sensor zo basic is. Ik wil daar bepaalde acties aan hangen maar er zijn maar 2 acties (3 met Labs) aan te hangen.
Wat ik bijvoorbeeld zou willen: Je komt de keuken binnen, buiten licht? Licht blijft uit. Buiten donker, licht wordt feller, mocht het licht al feller zijn dan de instelling: doe dan niets. Ga je weer weg, licht past zich aan na laatste instelling.

Met de sensor gaat hij dus niet terug naar zijn laatste setting of dimt hij juist als je naar binnen loopt. Je bent dus aan het koken, wil meer licht hebben, dan dimt de sensor hem continue terug naar zijn eigen instelling. Dit maakt de sensor alleen bruikbaar voor een trapkast ofzo.
Dit kan allemaal wel.
De bridge kan je zelf programmeren.
Daarnaast zijn er diverse apps die andere mogelijkheden bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpcrobbie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 19:55
akatar schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken: (indien het een echte hue lamp is)

Neem de lamp mee naar iemand die een bridge heeft, koppel daar de lamp dmv de code die op de lamp staat.
verwijder daar de lamp weer, en probeer het thuis nog eens.
Het is idd een echte hue lamp. Ken alleen niemand met een hue bridge...zou toch ook op een andere manier moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08 02:02
B-Force schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:19:
[...]

dat ziet er wel goed uit! alleen ken ik geen 3d printer in de buurt :)
Wellicht een idee om te kijken of er nog meer gegadigden zijn, dan kunnen we ineens meerderen laten maken?
Er zit bij mij wel 3d printshop in de buurt. Zal eens horen wat het gaat kosten. Het mooie hiervan is dat het in ieder schakelmateriaal past; Je lichtknop verwijderen, draden doorverbinden, (niet aangesloten)stopcontact ervoor, en klaar.
Je kunt ook direct een bestaand stopcontact pakken maar dat betekent dat je een stroompunt minder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anghell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 09:27
Anghell schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:03:
Op zolder heb ik twee langgerekte Philips spotjes hangen (exacte model onbekend) waar blijkbaar Philips Downlighter lampjes in gaan. Wel GU10, maar dan langer, een centimeter of 8.

Zie hier voor een plaatje en hier voor wat meer info.

Als ik dit zou willen vervangen door Hue, dan kan ik natuurlijk standaard GU10 spotjes kopen, maar die zijn nooit zo lang. Geen idee hoe dat er uit zien.

Heeft iemand een ander goed idee wat ik hier het beste zou kunnen doen?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Proberen? Anders zoeken of er gu10 extenders zijn op AliExpress e.d.?

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 07:31
De oudere Hue color ambiance GU10 waren ook wat groter dan de normale. Deze zijn ongetwijfeld nog wel her en der te krijgen - het gaat dan om de versie zonder bluetooth.

Mogelijk dat dat een oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 11:38
rpcrobbie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:14:
[...]

Het is idd een echte hue lamp. Ken alleen niemand met een hue bridge...zou toch ook op een andere manier moeten kunnen?
Misschien is er een tweaker in jouw woonplaats die je even kan helpen?
zIt er wel een sticker met code op de lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:28
rpcrobbie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:14:
[...]

Met een Hue Dimmer switch en touchlinken kun je de lamp ook resetten.
Bulbs can also be reset if you have an official Philips Hue Dimmer Switch at home. With the light in question powered on, hold the Dimmer Switch close to it and hold down the On and Off buttons together for 10 seconds or so. When the light blinks and then stops blinking, the bulb is reset.
https://www.the-ambient.c...20the%20bulb%20is%20reset.

Maar je zult zeker ook wel niemand kennen met zo'n ding? ;)

Meer opties zijn er volgens mij niet. Misschien zijn er opties om te touchlinken met 3rd party producten maar dat heb je zo te zien al geprobeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 07-06-2020 12:41 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:04
Ik gebruik een routine waarbij lampen automatisch aan gaan als de zon onder gaat. Het gebeurt alleen regelmatig dat ik al een lamp (of meerdere) aan heb staan.

Wat dan gebeurt is dat hij die lamp status overschrijft met de routine. Ik wil enkel dat de lampen die nog niet aan staan en aan de routine gekoppeld zijn aan gaan.

Weet iemand hoe dit te regelen is?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 09:37

icecreamfarmer

en het is

Sinds wanneer bestaan die scenic knoppen? Want ik heb in 2017 nog aparte Gira zigbee controllers moeten kopen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
  • Laatst online: 09:31
GodDamage schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Er zit bij mij wel 3d printshop in de buurt. Zal eens horen wat het gaat kosten. Het mooie hiervan is dat het in ieder schakelmateriaal past; Je lichtknop verwijderen, draden doorverbinden, (niet aangesloten)stopcontact ervoor, en klaar.
Je kunt ook direct een bestaand stopcontact pakken maar dat betekent dat je een stroompunt minder hebt.
Eens met de slimme oplossing. Ik heb er bij een onlineprintshop 3 besteld voor 6 euro ex btw elk. Ik zal mijn bevindingen posten als ik ze binnen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

icecreamfarmer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:21:
Sinds wanneer bestaan die scenic knoppen? Want ik heb in 2017 nog aparte Gira zigbee controllers moeten kopen.
Nog niet zo heel lang. Ze zijn op 8 september 2019 geintroduceerd en begin van 2020 waren zee goed beschikbaar.

Ik heb er 11 in mijn huis hangen nu, waardoor ik (icm. met een Shelly oplossing) werkelijk iedere schakelaar in mijn huis "slim" heb gemaakt.

Ander voordeel van de Gira Senic's is dat ze geen batterij nodig hebben. Ze wekken zelf stroom op bij het indrukken van de knop, en dat vond ik ook wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:39
B-Force schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Eens met de slimme oplossing. Ik heb er bij een onlineprintshop 3 besteld voor 6 euro ex btw elk. Ik zal mijn bevindingen posten als ik ze binnen heb!
Ben er nu 1 aan het printen, gewoon uit nieuwsgierigheid (Heb geen smart button)
Volgens Cura zijn de kosten 0,20 aan materiaal. Als een shop 6 euro rekent dan is dat dus leuke handel ;)

Geen idee wat de verzendkosten zijn, maar ik wil er best 1 in een envelopje stoppen voor de echte liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 09:37

icecreamfarmer

en het is

rally schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:38:
[...]

Nog niet zo heel lang. Ze zijn op 8 september 2019 geintroduceerd en begin van 2020 waren zee goed beschikbaar.

Ik heb er 11 in mijn huis hangen nu, waardoor ik (icm. met een Shelly oplossing) werkelijk iedere schakelaar in mijn huis "slim" heb gemaakt.

Ander voordeel van de Gira Senic's is dat ze geen batterij nodig hebben. Ze wekken zelf stroom op bij het indrukken van de knop, en dat vond ik ook wel prettig.
Dan ga ik die denk ik maar eens 1 bestellen voor de slaapkamer.
Ze zijn vlak aan de achterkant zodat er geen inbouwdoos nodig is?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

icecreamfarmer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Ja, ze zijn aan de muur te monteren met dubbelzijdige tape.
Ik heb ze over de bestaande inbouwdozen gemonteerd zodat ik geen blindplaten nodig heb.

Bovendien kan ik ze met Google Assistant bedienen, dus de knoppen zijn met name voor de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 08:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

icecreamfarmer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Ja, ze kunnen plat op de muur. Ik heb zelfs op sommige plekken bij een enkel stopcontact gewoon een dubbel raam gekocht zodat hij er netjes naast op de muur zit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Laatst online: 09:31
remmuz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:39:
[...]

Ben er nu 1 aan het printen, gewoon uit nieuwsgierigheid (Heb geen smart button)
Volgens Cura zijn de kosten 0,20 aan materiaal. Als een shop 6 euro rekent dan is dat dus leuke handel ;)

Geen idee wat de verzendkosten zijn, maar ik wil er best 1 in een envelopje stoppen voor de echte liefhebber.
klopt, maar ik heb zelf geen printer :P Dan maar voor de dure optie gaan inderdaad.
Verzenden is 6,95 omdat ze niet door de brievenbus gaan zeer waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 15:39
Iermand ervaring met de outdoor lightstrips en het bevestigen zonder de klemmen die er bij zitten?

Ik heb 4 outdoorstrips van 5m en 3 daarvan gaan langs de muren en die zijn geen probleem.

De 4e wil ik eigenlijk aan de houten schuur vastmaken maar op die manier kan ik de hoek niet om (de ' onderkant' is niet zo buigzaam als links/rechts)
Dus ik dacht dat een eventuele alternatieve oplossing zou zijn om het te lijmen of met een dun spijkertje door het alleronderste deel van de basisstrip

Iemand dit al eens gedaan? en zo ja werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faradenza
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-08-2024
Erik1971 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:24:
[...]

Even wat beter toelichten, om je lampen via Wifi met telefoon app te kunnen bedienen, moet deze wel op een Wifi router zijn aangesloten!

En zodra Hue bridge is aangesloten op Wifi router zal deze altijd met netwerk en internet verbonden zijn!

Als je naast updates (welke zonder Hue account al werken) ook gebruik wilt maken van features zoals buitenhuis bediening, Google Home, Alexa, Homekit, goefencing en sunset/sunrise routines, dan moet je een Hue account aanmaken voor je Hue bridge!

Dus als je geen cloud diensten wil, om wat voor reden dan ook, kun je het beste gebruik maken van alleen de Hue Bluetooth lampen, maar dan ben je wel beperkt in functionaliteit!

De leaks die laatst waren gevonden met Hue, waren exploids die voor de meeste ZigBee apparaten gelden, omdat Hue de bekendste is en Signify Universiteiten ook aanmoedigt om security fouten te vinden, kwam dit zo in het nieuws. Alle exploids waren al lang, soms jaren, voor de publicatie al opgelost!

Dus als je daar zorgen over maakt, maar toch slimme lampen wilt dan zit je bij Hue het veiligst!

Het verhaal om via je Hue lampen je Wifi netwerk over te nemen, was vooral een theoretisch verhaal, in de praktijk zijn er veel makkelijkere manieren om dat te doen, maar je de digitale pers wil graag dat je op hun artikelen klikt en dan staat dat mooi als titel van een artikel!

Ik zou gewoon gebruik maken van Hue cloud diensten, anders mis je wel erg veel functionaliteit!
Thanks voor de info! Ik snap inderdaad wel dat het een 'media'-dingetjes is geweest, en het werkt blijkbaar :P Als leek in internetbeveiligingen trappen we er in! Op Bluetooth aansturen gaat hem niet worden, we willen wel de volledige functionaliteit.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Als we de bridge aansluiten op een Raspberry Pi met Home Assistant dan kunnen we toch zonder wifi werken? Nadeel is dan dat je niet buitenshuis je lampen kunt bedienen en niet alle functies van de app hebt? :? Toch wel gek dat er een account voor nodig is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-08 14:11
Faradenza schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:56:
Thanks voor de info! Ik snap inderdaad wel dat het een 'media'-dingetjes is geweest, en het werkt blijkbaar :P Als leek in internetbeveiligingen trappen we er in! Op Bluetooth aansturen gaat hem niet worden, we willen wel de volledige functionaliteit.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Als we de bridge aansluiten op een Raspberry Pi met Home Assistant dan kunnen we toch zonder wifi werken? Nadeel is dan dat je niet buitenshuis je lampen kunt bedienen en niet alle functies van de app hebt? :? Toch wel gek dat er een account voor nodig is..
Dat is niet helemaal waar. Zelf heb ik een setup zonder account, wel hangt mijn brige "gewoon" aan het internet voor updates. Als ik op WiFi zit, kan ik via de HUE app alles bedienen/configureren. Zelf heb ik hier nog geen beperkingen ervaren.
Om mijn domotica te bedienen als ik niet thuis ben gebruik ik homekit. Omdat dit een lokaal systeem is heb ik geen enkele cloud dienst nodig (behavle icloud om data (encrypted) te relayen van mijn apple TV).

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Yogoi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:07:
Iermand ervaring met de outdoor lightstrips en het bevestigen zonder de klemmen die er bij zitten?

Ik heb 4 outdoorstrips van 5m en 3 daarvan gaan langs de muren en die zijn geen probleem.

De 4e wil ik eigenlijk aan de houten schuur vastmaken maar op die manier kan ik de hoek niet om (de ' onderkant' is niet zo buigzaam als links/rechts)
Dus ik dacht dat een eventuele alternatieve oplossing zou zijn om het te lijmen of met een dun spijkertje door het alleronderste deel van de basisstrip

Ik heb geen idee wat je precies wil (ik ken de outdoor strip niet) maar ik heb goede ervaringen met vanalles en nogwat vast'lijmen' zowel binnen als buiten met sugru. O.a. de indoor lightstrip tegen de onderkant van de keukenkastjes geplakt met dat spul, is ook weer prima te verwijderen als je verhuist of de strip wilt vervangen/verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-08 10:33
Na maanden lang zitten twijfelen of ik moest beginnen aan de Hue lampen omdat ik al Yeelight had hangen vandaag maar mijn eerste aankoop gedaan. Aanbieding op Bol van 2 E27 filament lampen + de Bridge. Ook maar direct een gewone Hue lamp gekocht voor op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-08 14:51

Hoe bevallen ze? Ik zit er aan te denken om 2 stuks (a 5 meter) onder mijn overkapping te maken (6*3.5 meter) in plaats van "traditionele" verlichting. Hoe zet jij ze in als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-08 16:11

Even goed inmeten, heb hier ook al eens gelezen dat men ze plaatst in een aluminium profiel die je gewoon bij de bouwmarkt kan krijgen. Daarin plaatsen en om de zoveel cm een kitlaagje aanbrengen en voila, het zit prima! Mocht het er een keertje af moeten om wat voor reden dan ook tik je het er zo af met een beiteltje en beschadig je strip zelf ook niet. Mag aannemen dat je toch niet met een spijkertje gaat lopen klooien? Weg garantie ook nog eens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 15:39
Birdy D schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Even goed inmeten, heb hier ook al eens gelezen dat men ze plaatst in een aluminium profiel die je gewoon bij de bouwmarkt kan krijgen. Daarin plaatsen en om de zoveel cm een kitlaagje aanbrengen en voila, het zit prima! Mocht het er een keertje af moeten om wat voor reden dan ook tik je het er zo af met een beiteltje en beschadig je strip zelf ook niet. Mag aannemen dat je toch niet met een spijkertje gaat lopen klooien? Weg garantie ook nog eens..
Soms vergeet je de obvious easy solution als je voor een probleem staat.
Thanks!
Motion2 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Hoe bevallen ze? Ik zit er aan te denken om 2 stuks (a 5 meter) onder mijn overkapping te maken (6*3.5 meter) in plaats van "traditionele" verlichting. Hoe zet jij ze in als ik vragen mag?
We hebben ze nog niet echt gebruikt aangezien de tuin eigenlijk vandaag pas klaar is. Maar we gebruiken ze op de grond langs de schutting (en schuur) zodat we een sfeerlicht kunnen creëren. En als we ze op gewoon 'wit' zetten dan lijkt de tuin 's avonds groter vanwege de verlichte muren. Althans dat is de ervaring tijdens het testen dit weekend toen ze nog gewoon los langs de muren lagen.

Wat ik fijn vind is dat de strip echt overkomt als 1 lange lichtbron en niet als een strip met allemaal 'ledjes' zoals ik veel bij binnenstrips zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
We hebben ze nog niet echt gebruikt aangezien de tuin eigenlijk vandaag pas klaar is. Maar we gebruiken ze op de grond langs de schutting (en schuur) zodat we een sfeerlicht kunnen creëren. En als we ze op gewoon 'wit' zetten dan lijkt de tuin 's avonds groter vanwege de verlichte muren. Althans dat is de ervaring tijdens het testen dit weekend toen ze nog gewoon los langs de muren lagen.

Wat ik fijn vind is dat de strip echt overkomt als 1 lange lichtbron en niet als een strip met allemaal 'ledjes' zoals ik veel bij binnenstrips zie.
Heb ze zelf ook, 1 van 5 meter en 1 van 2 op een korte schutting. Heb uiteraard zelf ook getest wat mooi is en de strips hebben hier wel 3 weken gelegen alvorens ik er uit was. Van boven naar beneden gericht vind ik de strips het beste uitkomen ipv beneden naar boven gericht. Heb een deklat op mijn schutting (hout) geplaatst en die iets over laten steken naar de binnenkant, daaronder de strip met de originele klemmetjes aan bevestigd. Dit is de achterkant van mijn tuin en hou aan beide zijde 15 cm over wat je niet terugziet. Vind zelf dat je hiermee diepte creeerd. Op de langere wand heb ik gekozen voor de Lily spots en die van onder naar boven geplaatst op de 4 hardhouten palen.Dan nog een muurtje van 2.5 meter die aan de schutting vast zit. Daar heb ik een op maat gezaagde deklat van de houten schutting op gespijkerd en die op de zelfde manier bevestigd met de originele klemmen. Verder in een perk nog 3 Calla's en nog 1 impress in de tuin. Ben er erg tevreden over, zo heb je een beetje variatie van up en down verlichting.. Succes! :9~

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-08 20:54

Inleiding

In de afgelopen 7 maanden heb ik regelmatig problemen gepost met mijn Hue installatie. Een aantal van jullie hebben suggesties gedaan hoe een en ander aan te pakken en te verhelpen. Een aantal van jullie vond mijn gemopper maar gezeur, omdat het ergens anders wel zou werken.

Na 7 maanden proberen, opnieuw beginnen en veel geld uitgeven, heb ik eindelijk – zo voelt dat inmiddels wel – een doorbraak, die ik graag zou willen delen.

Kortom ik beschrijf hieronder zo gedetailleerd als noodzakelijk mijn 3 probleemruimtes Garage, Toilet en Badkamer en de gevonden oplossing.

Een en ander is best een lange post geworden, dus als je daar geen zin in hebt, vooral lekker skippen 😉

Garage

Hardware
2x Philips TL (LEDtube HF 1200mm UO 16W840 T8), aangedreven door 2x LED TL starter (HF-R 136 TL-D EII 220-240V 50/60Hz), aangestuurd door een ROBB inbouwdimmer (1x Inbouwdimmer HUE Zigbee 400W ROBB Smarrt, ROB_200-004-0), aangestuurd door een Philips Motion sensor, bestuurd door een Philips Hue bridge (v2.1).

ElementNaam in de bridgeOpmerking
2x Philips TL (LEDtube HF 1200mm UO 16W840 T8)N/ADomme LED lamp
2x LED TL starter (HF-R 136 TL-D EII 220-240V 50/60Hz)N/ADomme LED starter
1x Inbouwdimmer (HUE Zigbee 400W ROBB Smarrt, ROB_200-004-0)Dimmable light 20 (ROB_200-004-0)
Philips Motion sensorSensor garage
RuimteGarage

Software
Philips HUE, Hue Essentials, beide laatste versie.

Configuratie
Ruimte Garage bestaat uit Dimmable light 20.

In geval van beweging in het detectievlak van Sensor garage, wordt ruimte Garage aangezet op Helder.

Probleemstelling
Zoals al eerder gemeld, sta ik meerdere keren per dag in het donker, natuurlijk met de handen vol, in de garage, dit levert weinig genot op van het geïnstalleerde systeem.

Oplossing
Als ik ipv de ruimte Garage aan te zetten, de dimmer Dimmable light 20 aanzet op maximale helderheid, werkt het probleemloos.

Oplossing werkt inmiddels 3 dagen zonder één enkel falen.

Toilet

Hardware
2x Innr LED lamp GU10 (RS-225) lampen, aangestuurd door een Philips Motion sensor, bestuurd door een Philips Hue bridge (v2.1).

2x Innr LED lamp GU10 (RS-225)Dimmable light 17 (RS 225 GU10 Spot)
Philips Motion sensorSensor toilet
RuimteToilet

Software

Configuratie
Ruimte Toilet bestaat uit Dimmable light 17 en Dimmable light 18.

In geval van beweging in het detectievlak van Sensor toilet tussen 07:31u en 22:31u, wordt ruimte Toilet aangezet op Helder.

In geval van beweging in het detectievlak van Sensor toilet tussen 22:31u en 7:31u, wordt ruimte Toilet aangezet op Nachtlampje.

Probleemstelling
Ik sta meerdere keren per dag of in het donker of de ene lamp gaat aan of de andere lamp gaat aan of beide lampen gaan aan, dit levert weinig genot op van het geïnstalleerde systeem.

Oplossing
Als ik tussen 7:31u en 22:31u ipv de ruimte Toilet aan te zetten, de lamp Dimmable light 17 aanzet op maximale helderheid en de lamp Dimmable light 18 aanzet op maximale helderheid, werkt het probleemloos.

Als ik tussen 22:31u en 7:31u ipv de ruimte Toilet aan te zetten, de lamp Dimmable light 17 aanzet op 20% helderheid en de lamp Dimmable light 18 aanzet op 20% helderheid, werkt het probleemloos.

Oplossing werkt inmiddels 3 dagen zonder één enkel falen.

Badkamer

Hardware
5x domme spotjes, aangestuurd door een ROBB 2-draadsdimmer (Draaidimmer Zigbee 2-draads ROBB SMARRT, ROB_200-014-0), aangestuurd door een Philips Motion sensor, bestuurd door een Philips Hue bridge (v2.1).

5x plafond spotN/ADomme lamp
1x Draaidimmer Zigbee 2-draads ROBB SMARRT, ROB_200-014-0Dimmable light 22 (ROB_200-014-0)
Philips Motion sensorSensor badkamer
RuimteBadkamer

Software

Configuratie
Ruimte Badkamer bestaat uit Dimmable light 22.

In geval van beweging in het detectievlak van Sensor badkamer tussen 07:31u en 22:31u, wordt ruimte Badkamer aangezet op Helder.

In geval van beweging in het detectievlak van Sensor badkamer tussen 22:31u en 7:31u, wordt ruimte Badkamer aangezet op Nachtlampje.

Probleemstelling
Ik sta ik meerdere keren per dag in het donker, natuurlijk met de handen vol, in de badkamer, dit levert weinig genot op van het geïnstalleerde systeem.

Oplossing
Als ik tussen 7:31u en 22:31u ipv de ruimte Badkamer aan te zetten, de lamp Dimmable light 22 aanzet op maximale helderheid, werkt het probleemloos.

Als ik tussen 22:31u en 7:31u ipv de ruimte Toilet aan te zetten, de lamp Dimmable light 22 aanzet op 30% helderheid, werkt het probleemloos.

Oplossing werkt inmiddels 1 dagen zonder één enkel falen.

Conclusie

Na 7 maanden tot op het bot gefrustreerd geraakt te zijn over het product zigbee lampen, mijn gevleugelde uitspraak ‘Onbetrouwbare rommel, dat is het!’ tot gevolg hebbend, kijk ik er nu wat positiever naar, hoewel:

Het is vreemd, dat als ik in de app Hue Essentials de maximale helderheid van een groep - in de gevallen hierboven, de ruimtes Garage, Toilet en Badkamer – aanstuur, er een onvoorspelbaar resultaat optreedt. Terwijl als je de maximale helderheid van alle individuele lampen in een groep aanstuurt het wél werkt. Dit zelfde effect treedt overigens ook bij de andere functies op een groep op, dezelfde functie op een lamp werkt probleemloos.

In de Philips Hue app kun je al helemaal geen individuele lampen in een kamer aansturen, alleen de kamer als geheel.

Ik kijk het nog een tijdje aan, als alles zo blijft werken, ga ik weer vol goede moed verder met het uitbouwen van mijn installatie 😉

Rest mij eenieder, die heeft meegedacht en/of suggesties heeft gedaan, hartelijk te bedanken! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door __Erik__ op 09-06-2020 22:27 . Reden: typo's ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 31-08 12:11
Iemand een idee of ik volgende lampen kan combineren met Hue lampen (bridge etc)

https://www.action.com/nl...mme-multicolor-ledlamp-4/

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23

Wallie

Herr

FragDAnvers schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:40:
Iemand een idee of ik volgende lampen kan combineren met Hue lampen (bridge etc)

https://www.action.com/nl...mme-multicolor-ledlamp-4/
Nee, kan niet, dat een lamp die via Wifi werkt, dat soort lampen ondersteund de bridge niet (werkt via Zigbee)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 13:39
Ik zie nergens Zigbee staan, alleen wifi. Ook deze testhttps://www.smarthomeweb.nl/lsc-smart-connect-action/ Zegt er niets over.

Ga er maar vanuit dat het niet samen gaat met Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 31-08 12:11
Rallye schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:01:
Ik zie nergens Zigbee staan, alleen wifi. Ook deze testhttps://www.smarthomeweb.nl/lsc-smart-connect-action/ Zegt er niets over.

Ga er maar vanuit dat het niet samen gaat met Hue.
Ging er al redelijk vanuit.
Blijkbaar wel te bedienen met Google Home. Morgen eens eentje gaan halen.

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Misschien even een vraag die retorisch is, maar wij zijn in de markt voor twee buitenlampen. We dachten eerst de impress large en de kleinere 24v variant bij de deur. Nu zien we ook dat er een pack. Is met twee large en dan een sensor bij beaumotica. Kun je wanneer de large te fel is die gewoon afzonderlijk dimmen zoals bij alle lampen van hue kan?

Ik dacht deze aanbieding doe ik, kies ik als cadeau de hue bridge en verkoop ik die via marktplaats of zo. Slim oder nicht? Wellicht vinden we die large te groot bij de deur, moeten we nog even opmeten. Maar als hij kan dimmen is al 1 probleem minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Oekol schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:03:
Kun je wanneer de large te fel is die gewoon afzonderlijk dimmen zoals bij alle lampen van hue kan?
Ja, is net als iedere andere Hue lamp.
FragDAnvers schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:40:
Wel via een omweg door ze te koppelen aan Brilliant smart en dan via IFTTT aan Hue kan het maar het is dan de vraag hoelang aangezien steeds meer partijen weggaan bij IFTTT. Voorheen kon het direct via Tuya maar dat is sinds 26 mei niet meer mogelijk. Hoe dan ook echt een mooie oplossing is het niet want je bent dan van 3 cloud partijen afhankelijk met de nodige vertraging in verwerking.

Andere optie is bijv. via Homey maar ik vind dat een houtje touwtje oplossing, dan liever €15 meer voor een echte Hue lamp. De betere oplossing is alles via MQTT maar dan moet je wel een beetje handig zijn met het flashen van de Action lampen.

[ Voor 63% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Gisteren HUE Bridge SW update 1939070020 geinstalleerd en zoals altijd nog geen release note te vinden.

Ik heb er geen slapeloze nachten van maar waarom is Signify een van de weinigen die SW updates uitbrengt zonder gelijktijdig te melden wat deze bevatten? En is er misschien iemand die er wel achter wist te komen waar deze SW update uit bestaat? Met een dag of wat wachten zal de release note mogelijk wel online komen maar ik ben op z'n Hollands toch even nieuwschierig...

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 20:59
Theo74 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:04:
Gisteren HUE Bridge SW update 1939070020 geinstalleerd en zoals altijd nog geen release note te vinden.

Ik heb er geen slapeloze nachten van maar waarom is Signify een van de weinigen die SW updates uitbrengt zonder gelijktijdig te melden wat deze bevatten? En is er misschien iemand die er wel achter wist te komen waar deze SW update uit bestaat? Met een dag of wat wachten zal de release note mogelijk wel online komen maar ik ben op z'n Hollands toch even nieuwschierig...
Heel vreemd inderdaad.. je hebt geen idee wat voor update je installeert en wat voor impact het misschien heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Theo74 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:04:

Ik ga er niet vanuit dat die nog komt. Mijn bridge is op 26 mei geüpdate (automatisch) en heeft die versie al.

Edit: whoops, dit zegt niks vanwege mijn beta versie

[ Voor 75% gewijzigd door Kixtart op 11-06-2020 19:36 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Kixtart schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Mijn bridge is op 26 mei geüpdate (automatisch) en heeft die versie al.
Dat lijkt me sterk

[ Voor 4% gewijzigd door Birdy D op 10-06-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

heb een smart-button bij meethue aangemeld wegens lege batterij bij levering en vervolgens 2x binnen een week een nieuwe batterij verslonden te hebben (eerst een cheap action, daarna ook een dure duracel). Krijg als ik het goed begrijp een nieuwe opgestuurd nu. Wel fijne service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
woekele schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:12:
heb een smart-button bij meethue aangemeld wegens lege batterij bij levering en vervolgens 2x binnen een week een nieuwe batterij verslonden te hebben (eerst een cheap action, daarna ook een dure duracel). Krijg als ik het goed begrijp een nieuwe opgestuurd nu. Wel fijne service.
Hier ook gisteren ook eentje door DHL opgehaald. Had er 2 goedkoop bij Amazone Spanje gekocht begin dit jaar. Eentje doet het prima de ander idem dito als jou en consumeert de batterijen leeg als een zwaar verslaafde..Gaat omgeruild worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Kixtart schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Ik ga er niet vanuit dat die nog komt. Mijn bridge is op 26 mei geüpdate (automatisch) en heeft die versie al.
De Bridge SW update van mei 2020 was no. 1938112040.
Wij hebben het over SW upate 1939070020 van juni 2020.

En release notes komen altijd, alleen enige dagen later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
__Erik__ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:13:

Inleiding

IHet is vreemd, dat als ik in de app Hue Essentials de maximale helderheid van een groep - in de gevallen hierboven, de ruimtes Garage, Toilet en Badkamer – aanstuur, er een onvoorspelbaar resultaat optreedt. Terwijl als je de maximale helderheid van alle individuele lampen in een groep aanstuurt het wél werkt. Dit zelfde effect treedt overigens ook bij de andere functies op een groep op, dezelfde functie op een lamp werkt probleemloos.

In de Philips Hue app kun je al helemaal geen individuele lampen in een kamer aansturen, alleen de kamer als geheel.

Ik kijk het nog een tijdje aan, als alles zo blijft werken, ga ik weer vol goede moed verder met het uitbouwen van mijn installatie 😉

Rest mij eenieder, die heeft meegedacht en/of suggesties heeft gedaan, hartelijk te bedanken! _/-\o_
Als ik jouw uiteenzetting doorlees kom ik steeds weer het zelfde probleem tegen: je HUE motion sensoren doen niet wat ze moeten doen. En je hebt dit volgens herhaaldelijke bevestigingen weten op te lossen.
Dan zou het misschien nuttig kunnen zijn om de oplossing te delen. Wie weet heb je zielsverwanten in deze...

Wat ik enige tijd geleden hier en daar las, was dat meer mensen problemen hadden, of misschien nog hebben, met de HUE motion sensoren. Ik meen te weten dat dit ontstaan zou zijn na een SW update van de Bridge. Ergens in dit topic staat volgens mij een pagina of wat terug een reactie van iemand die Signify hier over een e-mail heeft gestuurd, met een reactie van Signify dat het probleem bekend is, dit vooralsnog niet was op te lossen maar dat de oplossing snel kwam. Mogelijk via de volgende SW update. (van juni 2020?)

Ik heb behoorlijk wat HUE en HUE/Zigbee ZLL compatible producten bij anderen en bij mij zelf geinstalleerd, inclusief HUE motion sensors. Uit deze installaties heb ik tot op heden geen klachten. Ja, een keer dan en dat was opgelost nadat de HUE Bridge 15 seconden zonder spanning was gezet en hierna opnieuw werd opgestart. Ook dit was vlak na een update, die van mei 2020 om precies te zijn.

Wel had ik recentelijk een Scenic Gira Enocean schakelaar waarvan 1 wipper niet goed en vaak helemaal niet werkte op de toegekende verlichting. Deze schakelaar heb ik een reset gegeven, compleet opnieuw toegekend en daarna werkte deze weer perfect. Ook hier lijkt de software/besturing het probleem geweest.

Ik snap dat jij de nodige frustraties rondom je HUE set hebt gehad en daardoor het systeem soms afdeed, of misschien nog steeds afdoet, als rommel. Daartoe zou een ieder snel geneigd zijn met zulke ervaringen.
Zelf denk ik dat je het misschien niet zo zwart/wit moet zien. Natuurlijk blijft het consumenten materie maar helemaal slecht is het ook weer niet. Binnen dit topic zitten tal van lovende HUE gebruikers en natuurlijk hebben zij soms ook klachten of storingen maar die zijn vaak allemaal op te lossen, of blijken uiteindelijk menselijke (programmeer) fouten.
Wil je op professioneler niveau gaan werken dan kom je al snel uit op de domotica lijnen van de gevestigde orde, zoals Busch & Jaeger hun Free@Home systeem, of het eNet systeem van Gira en Jung (Insta) maar dan mag je wel flink de poeplap trekken. Met de wetenschap dat deze domotica zeer weinig flexibiliteit kent en lastig te koppelen is aan andere merken domotica. En in de basis doet het eigenlijk precies wat Signify's HUE systeem doet; bi-directioneel communiceren met randapparatuur, geprogrammeerd via app of via de webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Nee hoor, dit komt omdat Signify een release stapsgewijs uitrolt, om te voorkomen dat er bij grote problemen niet alle gebruikers met een niet juist werkende bridge zitten!

Eerst zijn de Beta testers aan de beurt, dan gebruikers regio Eindhoven, daar zit team dat Bridge software ontwikkeld en dan rest Nederland en dan Europa en dan USA en tenslotte rest van de wereld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
[b]__Erik__ in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"__Erik__ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:13

Conclusie

Na 7 maanden tot op het bot gefrustreerd geraakt te zijn over het product zigbee lampen, mijn gevleugelde uitspraak ‘Onbetrouwbare rommel, dat is het!’ tot gevolg hebbend, kijk ik er nu wat positiever naar, hoewel:

Het is vreemd, dat als ik in de app Hue Essentials de maximale helderheid van een groep - in de gevallen hierboven, de ruimtes Garage, Toilet en Badkamer – aanstuur, er een onvoorspelbaar resultaat optreedt. Terwijl als je de maximale helderheid van alle individuele lampen in een groep aanstuurt het wél werkt. Dit zelfde effect treedt overigens ook bij de andere functies op een groep op, dezelfde functie op een lamp werkt probleemloos.

Zo wat een uitgebreid verhaal, mooi geschreven, mijn complimenten!

Even terugkomend op je conclusie, eigenlijk geef je daar al indirect aan waar het probleem zit!

Je maakt gebruik van een setup met zowel Hue als niet Hue producten ( innr en Robb dimmers), en het lijkt er op dat deze anders met ZigBee groupcast omgaan als verwacht wordt door Hue systeem.

Als je lampen in een groep tegelijk aanstuurt, dan zal de Hue bridge een Zigbee groupcast doen. Deze heeft een performance beperking, namelijk dat je maar 27 berichten in 9 seconden mag sturen, oftewel 3 berichten per seconde. Het zou kunnen dat de Innr en Robb lampen/dimmers dit letterlijk zo hebben geïmplementeerd (wat eigenlijk fout is) en daardoor als de Hue bridge zeg kortstondig meer dan 3 groep berichten uitstuurt, dat niet alle berichten worden afgevangen! (Groupcast is variant van broadcast, dat betekend dat ook groupcast berichten voor andere groepen mee tellen in 27/9 limiet)

Wanneer je lampen rechtstreeks aanstuurt, jouw workaround, dan worden er Zigbee unicast berichten uitgestuurd, deze kent geen limiet met hoeveelheid berichten binnen tijd x (30-40 berichten per seconde, afhankelijk van je netwerk), dus die komen in jou geval wel ‘altijd’ aan!

Dus als je oplossing nu naar behoren werkt, zo laten dan :)

Of alles door Hue producten vervangen, maar ik snap dat dit of te duur is of nog niet mogelijk (Hue kent geen inbouw dimmers om domme lampen aan te sturen of TL lampen)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Als ik een dimmer switch in de plaats wil hebben van een reguliere inbouw muurschakelaar (zie foto's) dan dekt dat het gat nét niet af. Zijn er mensen die daar wat op bedacht hebben? Ik hoorde iemand noemen een plaatje over het gat van de oude schakelaar te monteren (wat natuurlijk voor de hand ligt) maar wat voor plaatje? Ik ben niet zo thuis in schakelmateriaal. Zijn daar soms standaard afdekplaatjes voor waar een dimmer switch weer mooi op past? Het huidige merk weet ik niet, maar kan ik evt. achter komen...

Ow, en het betreft één inbouw én één opbouw muurschakelaar van onderstaande type
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yXclKcdF5lRRcESsjDU_97KKlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqCrJNMSGMFGIkdOBZnYlOuc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc5gJ1qyfuw_aJt7-Ey3zrLE7NQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLk0tGO6kPmKvqtX15pS6cWj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
Tierelier schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:23:
Als ik een dimmer switch in de plaats wil hebben van een reguliere inbouw muurschakelaar (zie foto's) dan dekt dat het gat nét niet af. Zijn er mensen die daar wat op bedacht hebben? Ik hoorde iemand noemen een plaatje over het gat van de oude schakelaar te monteren (wat natuurlijk voor de hand ligt) maar wat voor plaatje? Ik ben niet zo thuis in schakelmateriaal. Zijn daar soms standaard afdekplaatjes voor waar een dimmer switch weer mooi op past? Het huidige merk weet ik niet, maar kan ik evt. achter komen...

Ow, en het betreft één inbouw én één opbouw muurschakelaar van onderstaande type
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ik gedaan heb is een deel (randje van een mm of 4) van de doos erachter dicht plamuren/stuccen, schilderen in de kleur van de muur en klaar is __Erik__ Als je dan het schroefje van de kant die je dichtmaakt laat zitten, tik je 't randje bij verhuizing/whatever er zo weer uit en kun je weer gemakkelijk een 'standaard' schakelaar terugplaatsen :)

Er zijn ook mensen die een iets bredere achterkant van de dimmer hebben ge-3d-print, is 't ook opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door __Erik__ op 10-06-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
__Erik__ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Wat ik gedaan heb is een deel (randje van een mm of 4) van de doos erachter dicht plamuren/stuccen, schilderen in de kleur van de muur en klaar is __Erik__ Als je dan het schroefje van de kant die je dichtmaakt laat zitten, tik je 't randje bij verhuizing/whatever er zo weer uit en kun je weer gemakkelijk een 'standaard' schakelaar terugplaatsen :)

Er zijn ook mensen die een iets bredere achterkant van de dimmer hebben ge-3d-print, is 't ook opgelost.
...tja, ik denk dat dat inderdaad wél het mooiste is! Damn..., we zijn net klaar met de muren (stucwerk en geschilderd), Gelukkig zijn het twee hele kleine stukjes muur! Goeie tip om gewoon een kant dicht te smeren (en óók om 1 schroefje te laten zitten)

Hahahaha, bedankt voor jouw toevoeging... Dát klinkt ZEER interessant! Scheelt me een hoop werk. Maar moet je wél het achterstuk met magneten demonteren en transferen naar het nieuwe achterstuk of zo? Zo'n 3D ontwerpje zou ik iig graag regelen. Heeft iemand daar voor mij een bestand van? Een foto van het eindresultaat zou ook top echt zijn! (geen idee wat voor bestand zoiets zou zijn..., CAD?).

[ Voor 19% gewijzigd door Tierelier op 10-06-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Laatst online: 30-08 23:22
Beste mensen ik heb een vraag. Ik ben bezig met een grote verbouwing en de installateur vroeg mij vandaag om een lichtplan. Nu was het oorspronkelijke plan gewone spots met dimmers etc, totdat ik sinds enkele dagen het Hue concept zag. Nu heb ik nog maar 1 dag om te beslissen omdat de plafonds er vrijdag in komen.
Klopt het dat ik voor bijvoorbeeld 13 inbouwspots het best deze kan nemen?:

https://www.beaumotica.nl...and-color-1-spot-wit-rond

En voor een standaard schakelaar dacht ik aan: https://www.beaumotica.nl...elaarset-future-studiowit (Alles in huis wordt geinstalleerd met Busch-jeager.)

En volgens mij heb ik dan nog een Philips Hue Bridge 2.1en dimming switch nodig?

Ik wil 3 spots plaatsen boven het raam in de woonkamer, 3 spots boven de uitbouw met openslaande deuren, 4 boven het kookeiland en nog 3 in de koof tussen de keuken kasten.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik hoorde iemand noemen een plaatje over het gat van de oude schakelaar te monteren (wat natuurlijk voor de hand ligt) maar wat voor plaatje?
Bedoel je deze ? DukeBox in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"
zwembroek schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:00:
Je kan iedere GU10 inbouw spot gebruiken die je wilt en daar Hue lampen in doen.
En volgens mij heb ik dan nog een Philips Hue Bridge 2.1en dimming switch nodig?
Mooiste is van wel al kan je in theorie ook zonder bridge middels light link.

[ Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 11:18

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben zelf naar deze aan het kijken: https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_uVt4EbD0QA2NT

Oude schakelaar verwijderen en deze er overheen zetten. Friends of Hue schakelaars zijn een optie maar ik ben er geen fan van omdat er best wat mensen zijn die dubbel moet klikken etc. Ik vind de dimmers van Philips zelf wel tof en overweeg ook Aqara Wall Switch of de Philips Hue Smart Button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dChained schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:03:
.. maar ik ben er geen fan van omdat er best wat mensen zijn die dubbel moet klikken etc.
Hoe bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 11:18
Niet reageren bij één keer klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dChained schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:07:
Niet reageren bij één keer klikken.
Heb ik nog nooit last van gehad met mijn FoH's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
DukeBox schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Je kan iedere GU10 inbouw spot gebruiken die je wilt en daar Hue lampen in doen.

Mooiste is van wel al kan je in theorie ook zonder bridge middels light link.
Heb al even op google gekeken maar ik zie niet zo snel een GU10 inbouw spot die prijstechnisch beter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __Erik__
zwembroek schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:00:
Beste mensen ik heb een vraag. Ik ben bezig met een grote verbouwing en de installateur vroeg mij vandaag om een lichtplan. Nu was het oorspronkelijke plan gewone spots met dimmers etc, totdat ik sinds enkele dagen het Hue concept zag. Nu heb ik nog maar 1 dag om te beslissen omdat de plafonds er vrijdag in komen.

https://www.beaumotica.nl...and-color-1-spot-wit-rond

En voor een standaard schakelaar dacht ik aan: https://www.beaumotica.nl...elaarset-future-studiowit (Alles in huis wordt geinstalleerd met Busch-jeager.)

Ik wil 3 spots plaatsen boven het raam in de woonkamer, 3 spots boven de uitbouw met openslaande deuren, 4 boven het kookeiland en nog 3 in de koof tussen de keuken kasten.
Ik gebruik op diverse plaatsen het inbouwraam Lars van pretmetled.nl, voorzien van GU10s, ik gebruik zowel Philips als Innr erin, raampje kost onder de 10€, lamp rond de 12,50€, je kunt natuurlijk ook 55€ uitgeven ;)

Ennu, jah, op de site worden ze geleverd inclusief lamp voor 16,45€, ff bellen en je krijgt ze onder de 10€ zonder lamp :)

[ Voor 6% gewijzigd door __Erik__ op 10-06-2020 22:45 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

zwembroek schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:31:
Heb al even op google gekeken maar ik zie niet zo snel een GU10 inbouw spot die prijstechnisch beter is.
Bijvoorbeeld:
https://www.meerdanlicht....e-lamp-met-bluetooth.html
en
https://www.meerdanlicht....-set-van-3-5018331pn.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwembroek
@__Erik__ en @DukeBox bedankt! Ik ga er morgen even verder mee aan de slag. Ik weet nu wat de mogelijkheden zijn en uitrekenen wat de besparingen zijn. Ik hoef natuurlijk ook niet in elke spot die color te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maichel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 23:17
Ik heb nu ongeveer 40 lampen en een aantal schakelaars. All good, hoop scenes, instellingen enzo...niks mis mee.

Nu zoek ik alleen al een tijdje naar een mogelijkheid om de hub te kunnen backuppen. Ik zie het namelijk al gebeuren dat die hub "ooit" kapot gaat, waarna ik alles van 40 lampen opnieuw moet gaan instellen...heel weinig zin in :)

Online zag ik dat er wel bepaalde mogelijkheden waarom om de hub te backuppen, maar dat waren niet echt goeie oplossingen.

Iemand hier een idee, of ervaringen met het backuppen van de hub?

PSN: Maichel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maichel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:02:
Ik heb nu ongeveer 40 lampen en een aantal schakelaars. All good, hoop scenes, instellingen enzo...niks mis mee.

Nu zoek ik alleen al een tijdje naar een mogelijkheid om de hub te kunnen backuppen. Ik zie het namelijk al gebeuren dat die hub "ooit" kapot gaat, waarna ik alles van 40 lampen opnieuw moet gaan instellen...heel weinig zin in :)

Online zag ik dat er wel bepaalde mogelijkheden waarom om de hub te backuppen, maar dat waren niet echt goeie oplossingen.

Officieel is er geen mogelijkheid om de bridge te backuppen, dus dan moet je inderdaad met hobby tooltjes aan de slag!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
DennusB schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:15:
[...]

Officieel is er geen mogelijkheid om de bridge te backuppen, dus dan moet je inderdaad met hobby tooltjes aan de slag!
Werkt 't transfer proces niet ook voor een v2.1 naar v2.1 bridge? Dan zou je een - hot of cold - standby bridge kunnen voorbereiden op het moment dat de oude stuk gaat. Heb je wel wat extra kosten, maar geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
dChained schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Ik ben zelf naar deze aan het kijken: https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_uVt4EbD0QA2NT

Oude schakelaar verwijderen en deze er overheen zetten. Friends of Hue schakelaars zijn een optie maar ik ben er geen fan van omdat er best wat mensen zijn die dubbel moet klikken etc. Ik vind de dimmers van Philips zelf wel tof en overweeg ook Aqara Wall Switch of de Philips Hue Smart Button.
Wat is het toch weer geniaal om dit soort vragen op Tweakers te kunnen stellen. Dank dChained. Wellicht dat ik de Rhodesy light switch cover for Philips Hue koop.

De Hue smart button vind ik er wel gelikt uit zien trouwens. Mooier dan de dimmer switches vind ik persoonlijk. Ben wel bang dat het kiele kiele wordt qua afmeting of die het gat van de oude schakelaar gaat afdekken. Waarom hebben ze die nét te klein gemaakt voor een standaard schakelaar?? 76mm gaat het volgens mijn rolmaat nét niet redden (of nét wel, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk).

[ Voor 19% gewijzigd door Tierelier op 11-06-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:36
June 8, 2020
Firmware 1939070020 (Bridge V2)
This update includes the following:
Resolved an issue where some new Hue Tap switches could not be added to the Hue Bridge
Resolved an issue where Apple HomeKit incorrectly alerted that there were software updates available
Updated time zones to match Daylight Saving Time changes
Removed the version name of the operating system from the Hue Bridge discovery message
Improved performance and reliability of the system

Met dank aan trackly.io voor de melding dat de release-notes bijgewerkt zijn!
Ik ga uiteraard niet de hele tijd kijken of ze er al zijn!
—-
Ik zie net pas dat er meer gewijzigd is. Volgens mij hebben we die op 11 mei langs zien komen?

April 15, 2020
Firmware 1938052050, 1938052051, 1938052060, 1938052061, 1938052070, 1938052071 (Bridge V2)
We regularly update your Hue Bridge to improve the performance and reliability of the system.
Improved the way your Hue Bridge handles firmware updates

[ Voor 23% gewijzigd door jwhoogervorst op 11-06-2020 14:14 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:20
Tierelier schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Wat is het toch weer geniaal om dit soort vragen op Tweakers te kunnen stellen. Dank dChained. Wellicht dat ik de Rhodesy light switch cover for Philips Hue koop.

De Hue smart button vind ik er wel gelikt uit zien trouwens. Mooier dan de dimmer switches vind ik persoonlijk. Ben wel bang dat het kiele kiele wordt qua afmeting of die het gat van de oude schakelaar gaat afdekken. Waarom hebben ze die nét te klein gemaakt voor een standaard schakelaar?? 76mm gaat het volgens mijn rolmaat nét niet redden (of nét wel, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk).
Ik gebruik ook de Rhodesy, vind de standaard plaatje van de switch mooier maar deze past net niet op de plaats van de schakelaar. Toevallig heb ik een tijdje geleden een foto gemaakt Met het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXXOnlWTnIqejwLrOpnhOxdtnx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4WKmImxBBLMfvM4i0pttng4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __Erik__
chulin schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Ik gebruik ook de Rhodesy, vind de standaard plaatje van de switch mooier maar deze past net niet op de plaats van de schakelaar. Toevallig heb ik een tijdje geleden een foto gemaakt Met het verschil.

[Afbeelding]
En hier een voorbeeld van mijn oplossing met in dit geval aan de rechterzijde een reepje stucwerk, geschilderd in de kleur van de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWQWgViS71ripc2c4MsuE0655YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oxVJVttX1ES3pNv9de0EJHR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

https://www.elektrobode.n...k-wit-met-felsmoeren-1414

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
__Erik__ schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:58:
[...]

En hier een voorbeeld van mijn oplossing met in dit geval aan de rechterzijde een reepje stucwerk, geschilderd in de kleur van de muur:

[Afbeelding]
Netjes, ik vind het ook mooier 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Laatst online: 31-08 02:02
zwembroek schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mde_qekjnotYoZ-8sRvcUV5CZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUc5vX426FK3N92Wgb0TPrza.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals al vermeld, is zo'n beetje elke inbouwspot met g10 fitting geschikt. Ik heb 15 Philips MyBathroom spots in mijn woonkamer en open keuken. Weliswaar geen badkamer maar ik vond dit type mooi en ze kosten ongeveer €17 per set van 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
GodDamage schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:10:
[...]

[Afbeelding]

Zoals al vermeld, is zo'n beetje elke inbouwspot met g10 fitting geschikt. Ik heb 15 Philips MyBathroom spots in mijn woonkamer en open keuken. Weliswaar geen badkamer maar ik vond dit type mooi en ze kosten ongeveer €17 per set van 3.
Ik had de vraag van zwembroek gemist maar idd de Hue gu10 spotjes passen bijna overall 👌. Hier had ik 4 inbouwspotjes nodig en ook toevallig mybahtroom gebruikt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erik1971
Maichel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:02:

Er is zoals anderen aangeven geen backup mogelijkheid, is technisch niet mogelijk (heeft te maken veiligheidsmaatregelingen die door ZigBee specificatie worden afgedwongen om replay attacks tegen te gaan)!

Maar er is wel een manier om gedeelte van je installatie over te nemen, mocht je bridge plotseling overlijden!

Je moet dan in het huidige netwerk een Hue Dimmer Switch of Livingcolors Remote hebben die rechtstreeks met je Hue netwerk is gekoppeld. In dat geval werkt het touchlinken met de remote nog, deze functie wordt bij normaal toevoegen aan bridge via app uitgeschakeld (Hue Dimmer Switch, LivingColors remote kun je sowieso niet rechtstreeks toevoegen)!

Op dit forum worden een aantal manieren hoe je een dimmer/remote rechtstreeks (niet via app) toe kan voegen meerdere malen uitgelegd, en anders kom je er met Google ook wel achter ;)

Op moment dat je Hue bridge overlijd kun je met behulp van deze rechtstreeks gekoppelde remote/dimmer een nieuwe bridge aan je netwerk toevoegen! Met de volgende handelingen;
1. Reset de nieuwe bridge door reset knop (10 seconden?) ingedrukt te houden
2. Reset de ZigBee chip van nieuwe hue bridge, door link button op bridge in te drukken terwijl je met remote/dimmer touchlink reset uitvoert (I en O knop 10 seconden in te drukken en bij bridge houden), als bridge is gereset zal blue led rond link knop een keer knipperen
3. Vervolgens voeg je de nieuwe bridge toe aan bestaand netwerk door opnieuw bridge te touchlinken, door link knop in te drukken op bridge en tegelijkertijd de I knop op dimmer voor 10 seconden in te drukken, ook hier als het is gelukt zal bridge knipperen
4 Bridge aan je wifi router hangen en instructies app volgen voor toevoegen bridge
5 Als het goed is gegaan zullen alle lampen weer terug te zien zijn in de bridge/app, accessoires zoals dimmers en sensoren zal je wel opnieuw moeten toevoegen (waarschijnlijk door deze eerst te resetten, maar je zou ook eerst vanuit app kunnen proberen zonder reset)!

Disclamer, voor mij is het zeker 4 jaar geleden dat ik deze handelingen regelmatig uitvoerde om een test setup op te bouwen ;) Kan zijn dat mijn voormalige collega’s intussen het een en ander hebben aangepast.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Is toch echt zo, maar ik bedenk me nu pas na jouw reactie terug dat mijn opmerking wat onzinnig was. Mijn bridge zit namelijk via een beta aangemeld. Ik zal eens vragen via die route of er release notes beschikbaar zijn.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tierelier
@chulin : hij heeft wat meer bulk dan de philips plaatjes die er wat meer "slick" uit zien inderdaad
@__Erik__ : Mooi gestuct in de structuur van de rest v/d muur! Zie je niets van...

@Janoz : Hahaha, toevallig heb ik hier vier Attema basisplaatjes liggen die ik aan het lakken ben in de RAL-kleur van de muur (ben de stopcontacten aan het vervangen voor mooie nieuwe). Ik denk serieus dat dit em gaat worden! Goedkoop, steekt weinig uit, precies de juiste maat en weinig werk. Thanks man!

De dimmer switch op de foto ligt btw al op een attema basisplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKiRKZP3ZG_VRx4_h4Lyb6bsaLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptPihWH24fyvYGhjujRdRSz2.jpg?f=fotoalbum_large

Voor anderen die ook de attema basisplaatjes willen proberen. De kleur is hagelwit (beetje blauw erin). Geen RAL 9010 of creme dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Tierelier op 11-06-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Tierelier schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:06:
@chulin : hij heeft wat meer bulk dan de philips plaatjes die er wat meer "slick" uit zien inderdaad
@__Erik__ : Mooi gestuct in de structuur van de rest v/d muur! Zie je niets van...

@Janoz : Hahaha, toevallig heb ik hier vier Attema basisplaatjes liggen die ik aan het lakken ben in de RAL-kleur van de muur (ben de stopcontacten aan het vervangen voor mooie nieuwe). Ik denk serieus dat dit em gaat worden! Goedkoop, steekt weinig uit, precies de juiste maat en weinig werk. Thanks man!

De dimmer switch op de foto ligt btw al op een attema basisplaatje:
[Afbeelding]

Voor anderen die ook de attema basisplaatjes willen proberen. De kleur is hagelwit (beetje blauw erin). Geen RAL 9010 of creme dus.
Eerlijk gezegd vind ik een stuk mooier dan de Rodesy 👌👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ook. Ik heb er 1 in elke slaapkamer. In de rest van het huis wel FoH schakelaars, maar in de slaapkamer is het handig dat je hem alsnog mee naar bed kan nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgC0mxvE7Bn3LgzKhrLHOr1Z_bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzjliJvvxdrXoks23HqMqI4e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:12:
Ik ook. Ik heb er 1 in elke slaapkamer. In de rest van het huis wel FoH schakelaars, maar in de slaapkamer is het handig dat je hem alsnog mee naar bed kan nemen.

[Afbeelding]
Je kunt ook net als ik gewoon een 2e schakelaar op je nachtkastje plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kan, maar ik moest sowieso het gat van het oude knopje afdekken. En de tafeltjes naast het bed zijn zwart. Steekt zo'n witte knop redelijk bij af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb ze ook met zo'n plaatje in de slaapkamers gedaan. Prima voor in de slaapkamers en erg goedkoop vergeleken met de FoH schakelaars ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CyZDk-FhMT3XADU8sA46XK3hHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2fTd4EuwQBGx19tJx9QCy6o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maichel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 23:17
Erik1971 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:48:
[...]

Er is zoals anderen aangeven geen backup mogelijkheid, is technisch niet mogelijk (heeft te maken veiligheidsmaatregelingen die door ZigBee specificatie worden afgedwongen om replay attacks tegen te gaan)!

Maar er is wel een manier om gedeelte van je installatie over te nemen, mocht je bridge plotseling overlijden!

Je moet dan in het huidige netwerk een Hue Dimmer Switch of Livingcolors Remote hebben die rechtstreeks met je Hue netwerk is gekoppeld. In dat geval werkt het touchlinken met de remote nog, deze functie wordt bij normaal toevoegen aan bridge via app uitgeschakeld (Hue Dimmer Switch, LivingColors remote kun je sowieso niet rechtstreeks toevoegen)!

Op dit forum worden een aantal manieren hoe je een dimmer/remote rechtstreeks (niet via app) toe kan voegen meerdere malen uitgelegd, en anders kom je er met Google ook wel achter ;)

Op moment dat je Hue bridge overlijd kun je met behulp van deze rechtstreeks gekoppelde remote/dimmer een nieuwe bridge aan je netwerk toevoegen! Met de volgende handelingen;
1. Reset de nieuwe bridge door reset knop (10 seconden?) ingedrukt te houden
2. Reset de ZigBee chip van nieuwe hue bridge, door link button op bridge in te drukken terwijl je met remote/dimmer touchlink reset uitvoert (I en O knop 10 seconden in te drukken en bij bridge houden), als bridge is gereset zal blue led rond link knop een keer knipperen
3. Vervolgens voeg je de nieuwe bridge toe aan bestaand netwerk door opnieuw bridge te touchlinken, door link knop in te drukken op bridge en tegelijkertijd de I knop op dimmer voor 10 seconden in te drukken, ook hier als het is gelukt zal bridge knipperen
4 Bridge aan je wifi router hangen en instructies app volgen voor toevoegen bridge
5 Als het goed is gegaan zullen alle lampen weer terug te zien zijn in de bridge/app, accessoires zoals dimmers en sensoren zal je wel opnieuw moeten toevoegen (waarschijnlijk door deze eerst te resetten, maar je zou ook eerst vanuit app kunnen proberen zonder reset)!

Disclamer, voor mij is het zeker 4 jaar geleden dat ik deze handelingen regelmatig uitvoerde om een test setup op te bouwen ;) Kan zijn dat mijn voormalige collega’s intussen het een en ander hebben aangepast.....
Thanks man! Ga t eens proberen :)

PSN: Maichel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
Heeft iemand ervaring met een gewone serie schakelaar om spots aan en uit te zetten? En is een Busch-Jaeger Foh zoveel beter? Ik wil de schakelaar laten plaatsen om niet altijd afhankelijk te zijn van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

zwembroek schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:27:
Heeft iemand ervaring met een gewone serie schakelaar om spots aan en uit te zetten?
Hoe wou je ze aanzetten als er geen stroom meer op staat.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
DukeBox schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Hoe wou je ze aanzetten als er geen stroom meer op staat.. ;)
Schakelaar terugzetten toch haha ik zeg vast iets doms nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:49
Dan heb je wel een dure oplossing. Een gewone lamp is dan veeeeeeeel goedkoper.
Een Hue lamp staat altijd onder spanning. En met een aparte unit, bijv. FoH kun je de Hue lamp aan en uit zetten en dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 15:04
chulin schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:32:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik een stuk mooier dan de Rodesy 👌👌
Ik gebruik zelf deze van Samotech:
https://www.amazon.nl/Sam...motech%2Caps%2C171&sr=8-1

Zo te zien iets dikker dan degene van Tierelier, maar wel meteen in de juiste kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Bakk3 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Ik gebruik zelf deze van Samotech:
https://www.amazon.nl/Sam...motech%2Caps%2C171&sr=8-1

Zo te zien iets dikker dan degene van Tierelier, maar wel meteen in de juiste kleur.
I see.. heeft u toevallig een foto?
Langzaam maar zeker wil ik toch de rhodessy vervangen 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 15:04
chulin schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:31:
[...]

I see.. heeft u toevallig een foto?
Langzaam maar zeker wil ik toch de rhodessy vervangen 🤪
Toevallig vanmiddag genomen. Let niet op het plastic van de hue remote (kwam net uit de doos)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-mcPNQFa5VY9wTpnWn9UzVw9HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvEgdIkixyuo46GZ2dvEfrpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08 21:05
Hoeveel spots zouden jullie inbouwen in een badkamer van 2,63 x 2,43? En welke kleur hebben jullie gekozen?
Wil graag mooie spots, eventueel kantelbaar, om hier hue color in te stoppen. Dus moet ook geschikt zijn voor de badkamer.

Zoekfunctie al gebruikt maar kon niet ontdekken of er een bepaald type/merk is dat hier het beste voor geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
Mijn badkamer is iets groter, vind 4 spotjes eigenlijk genoeg.
Hier gebruiken we Philips mybathroom met hue white ambiance, super tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
remzor schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:16:
Hoeveel spots zouden jullie inbouwen in een badkamer van 2,63 x 2,43? En welke kleur hebben jullie gekozen?
Wil graag mooie spots, eventueel kantelbaar, om hier hue color in te stoppen. Dus moet ook geschikt zijn voor de badkamer.

Zoekfunctie al gebruikt maar kon niet ontdekken of er een bepaald type/merk is dat hier het beste voor geschikt is.
Ga je spots als je enige lichtbron gebruiken in de badkamer? Ik zou overwegen om tenminste één lamp met diffuus licht centraal op het plafond te plaatsen. Dan krijg je niet van die harde schaduwen. Maar wellicht heb je op het centrale punt al zo'n type lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08 21:05
Tierelier schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:57:
[...]

Ga je spots als je enige lichtbron gebruiken in de badkamer? Ik zou overwegen om tenminste één lamp met diffuus licht centraal op het plafond te plaatsen. Dan krijg je niet van die harde schaduwen. Maar wellicht heb je op het centrale punt al zo'n type lamp?
De badkamer wordt helemaal leeggetrokken en opnieuw ingericht met alles er op en er aan. Verlaagd plafond met inbouwspots is dus het idee, inderdaad alleen spots. En een spiegel met LED verlichting.
Jij zegt dus eigenlijk: 6 spots kan prima maar installeer ook een ‘normale’ lamp in het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-08 22:31
Tweakers,

Ik weet niet of dit het juiste sub-forum is anders hoor ik het graag.

Sinds kort heb ik een hue hdmi sync box aangesloten op een denon avr-x2500h en vanuit daar naar een Sony kd-65zf9 tv.

Wat nu gebeurt is dat wanneer ik de tv via mijn logitech harmony aanzet netjes alles wordt bediend, maar het beeld blijft zwart.

Raar, dus ik dacht ik ga de hdmi kabel maar eens vervangen tussen ingang 1 op de hue sync richting de receiver output. Helaas, na 20 minuten wachten (Dan schakelt de hue automatisch uit) weer aangezet, zwart beeld geen geluid.

Toen de setting arc-overbrugging aangezet, he, ineens had ik beeld en geluid en alles werkte feilloos.

Helaas, te vroeg gejuicht. Ook na een tweede keer was beeld zwart en geen geluid.
Ik was het zat, hue sync volledig gereset, kabels weer naar origineel.
In mijn receiver e.e.a. gecontroleerd maar alleen de hdmi staat op verbeterde indeling, evenals mijn tv settings.
CEC en ARC maar even uit gezet.
Ook geen oplossing.

Enige wat nu dus werkt is waneer ik een activiteit start, ik handmatig even dr hue sync app moet openen, een willekeurige handeling (bijvoorbeeld dus arc vinkje) moet veranderen en dan lijkt de box iets te doen.

Ik weet gewoon even niet meer waar dit foutje kan zitten, immers als het werkt werkt het perfect.
Ik zit op de laatste firmware.

In mijn Apple TV heb ik de setting van Chroma even gezet naar 4:2:0 4k bij 60hz ipv static dolby vision.
Op de TV heb ik de earc van auto naar uit gezet.
Of dit echt de oplossing is betwijfel ik.

jullie nog tips of ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door brtkpr op 14-06-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
remzor schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:11:
[...]

De badkamer wordt helemaal leeggetrokken en opnieuw ingericht met alles er op en er aan. Verlaagd plafond met inbouwspots is dus het idee, inderdaad alleen spots. En een spiegel met LED verlichting.
Jij zegt dus eigenlijk: 6 spots kan prima maar installeer ook een ‘normale’ lamp in het midden?
Ja zeker, het idee voor de verlichting in de hele ruimte van je huis is dat je een basisverlichting kiest en die zó verdeeld dat nergens in de kamers harde schaduwen zijn. Je kijkt dan echt naar hoe ver de ene lamp zal reiken voordat je een volgende "moet" plaatsen. Je houdt rekening met hoeken en inhammen die een schaduw werpen en dus een extra lamp nodig hebben (ik heb zelf bijv. een kolom in de huiskamer waardoor ik aan de andere kant ervan een extra lamp moest plaatsen). Dit doe je met lampen die diffuus licht geven. Je hebt best een paar lampen hiervoor nodig. Het mag uiteraard allemaal gedimd zijn, als de ene lamp maar de schaduw van de andere lamp uitcanceled, zeg maar.

Vervolgens ga je kijken naar functionele verlichting (of werkverlichting) dan kan je denken aan het eetgedeelte het zitgedeelte/TV gedeelte, werkgedeelte. Basisverlichting is daarvoor echt niet toereikend. Bovendien benadrukt functionele verlichting de verschillende zones in je huis doordat het oog altijd naar het licht toe wil en de ruimtes daartussen in wat minder verlicht zijn. Je ervaart dan die aparte zones meer wat intimiteit geeft, denk ik. Spots maken het af omdat het mooier en interessanter wordt. Het geeft mooie lichtvlekken op de muren en vloer e.d. Het wordt wat dynamischer. En ze geven ook reflectielicht op die manier. Verlichting die laag geplaatst is in de kamer voegt vaak nog extra gezelligheid en sfeer toe.

Sommige armaturen geven bijvoorbeeld wel diffuus licht (bijv matglass, doek/stof of papier) maar hebben een rand rondom van materiaal dat geen licht doorlaat. Daardoor stralen ze in feite alleen zacht licht naar beneden uit! Dat soort lampen kies ik zelf liever niet als basisverlichting. Dit zijn dingen waar ik zoal rekening mee houd. Allemaal niet zelf bedacht uiteraard :)
Pagina: 1 ... 91 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic