Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-11-2023
Beste tweakers,

Wij zijn ons huis volledig aan het verbouwen. Ook alle electra wordt nieuw aangelegd. Nu wil ik graag iig de verlichting “slim” maken. Omdat er zelfs nog geen wandcontactdozen in de muur zitten, kan ik echt alle kanten op. Hier wat dingen die ik van plan ben te gebruiken en wat wensen.
  • Voor de verwarming wil ik Honeywell EvoHome gebruiken omdat het goed overweg kan met meerdere zones vloerverwarming.
  • Voor mijn voordeur wil ik een Nuki SmartLock gebruiken.
  • Wifi wil ik via Ubiquiti Unify.
  • Ik wil automatische gordijnen, maar wil weet nog niet met welk merk/type.
Ik heb de volgende wensen aan mijn systeem:
  • Ik wil graag de mogelijkheid om alles te bedienen via Apple Homekit (of moet ik dat niet willen?)
  • Ik gebruik het liefst Zigbee of z-wave omdat dat de meest algemene standaarden lijken te zijn.
  • Ik wil mijn kamer verlichting (of iig de plafond lamp) “op de ouderwetse manier” via een knopje aan de muur aan en uit kunnen doen en eventueel kunnen dimmen.
  • Het leek me handig om overal EcoBright EcoDim te gebruiken icm met een Philips Hue bridge. Ik heb dat thuis even met één schakelaar getest, maar nu lijkt de Philips Hue bridge die schakelaar niet door te geven aan Apple HomeKit.
Mijn vraag is nu: Wat voor hub raden jullie aan in mijn situatie en welke schakelaars kan ik het beste gebruiken voor mijn verlichting. Zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie? Andere tips?

Dank alvast, Jasper

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:51
Een optie zou Home Assistant kunnen zijn. Open source software die je op bijvoorbeeld een Raspberry Pi of NUC kunt installeren. Zeer flexibel. Maar dan moet je wel zin erin hebben om alles zelf te installeren/instellen/etc.
Draait hier prima met bijvoorbeeld Shelly's (wifi), waarbij je normale schakelaars kunt gebruiken. Dit kun je ook met Z-wave of Zigbee (via een usb stick) combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheMailer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 16:54
Als er genoeg budget is kijk dan eens in het installatieprogramma van Busch Jaeger. Die hebben prachtg materiaal welke ook samenwerkt met Philips Hue.

https://www.busch-jaeger....balance-si/friends-of-hue

Succes

Alles staat online bij deze fabrikant en te downloaden in pdf.formaat

prachtig en betrouwbaar inbouwmateriaal

https://www.busch-jaeger....ome/voordelen/wooncomfort

[ Voor 28% gewijzigd door BillyTheMailer op 05-06-2020 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Knx of loxone al the way.

En daar kan je dan ook echt gelijk alles mee regelen in je huis, kost wat maar dan heb je echt wat en ben je niet afhankelijk van diverse soorten protocollen en providers.

Ik ben er helaas te laat mee begonnen, toen we er al woonde in huis huidige huis.

Maar als ik morgen ga verhuizen en ik kan Electra in het hele huis doen en strippen dan zeker 1 van die 2.

Alle andere soorten zijn op hun eigen markt aangewezen.
Met 1 van die 2 kan je echt alles in je huis automatiseren wat je kan aan sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Mektheb op 04-06-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokidoki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Als je elektro opnieuw wordt aangelegd zorg dan voor minimal 50mm inbouwdozen bij je schakelaars, liefst 70mm. Dan kun je er zwave dimmers achter hangen. Anders wordt het erg proppen kan ik je vertellen :-)

Ecobright dimmers heb ik ook, mooi spul, wel duur. En diep om in te bouwen. Past prima, maar dan moet je er geen 4 lasdoppen achter hebben zitten.

Ik ben van mening dat alles in het huis moet blijven werken als mn smarthomebesturing uitvalt. Dat is mijn eis. Ook als ik het huis ooit weer verkoop moet ik het weer 'ouderwets' kunnen opleveren vind ik.
Dus ik heb alles redundant. Oude schakelaars werken nog maar ze worden gewoon overruled door de inbouw dimmers. En daar kun je met gemak hele uitgebreide hotelschakeling mee maken doordat bijna al die dimmers meerdere impulschakelaars kunnen. Ik heb gewoon de oude schakeldraden voor de kruis en wisselschakelingen laten zitten zodat ik het weer kan terugbouwen.

En ondertussen ben ik het langzaam aan het uitbreiden. Ik heb een Fibaro systeem gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mektheb schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:13:
Knx of loxone al the way.

En daar kan je dan ook echt gelijk alles mee regelen in je huis, kost wat maar dan heb je echt wat en ben je niet afhankelijk van diverse soorten protocollen en providers.

Ik ben er helaas te laat mee begonnen, toen we er al woonde in huis huidige huis.

Maar als ik morgen ga verhuizen en ik kan Electra in het hele huis doen en strippen dan zeker 1 van die 2.

Alle andere soorten zijn op hun eigen markt aangewezen.
Met 1 van die 2 kan je echt alles in je huis automatiseren wat je kan aan sluiten.
Ik heb geen kennis van knx en loxone, maar waarom verkies je dat boven een open source systeem als Home Assistant waar je echt alles aan kunt koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
barrymossel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Ik heb geen kennis van knx en loxone, maar waarom verkies je dat boven een open source systeem als Home Assistant waar je echt alles aan kunt koppelen?
Omdat je met een KNX of Loxone direct schakelt met je bekabeling.

Er hoeven geen connectoren of protocollen tussen, je sluit gewoon de bekabeling vanaf je "stroompunt" aan op je modules van KNX/Loxone in je meterkast, even heel simpel gezegd :+.

En je kan alles aan elkaar programmeren, al werken alle overige zaken zoals Z-wave en Homey's etc ook prima.

Maar het is zeker de moeite waard om na te kijken :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon een Homey nemen. Die praat met zo'n beetje alles. Dan kan je later ook nog je slimme gordijnen, zonwering, whatever aansturen. Investering waar je nooit spijt van krijgt.
En als je er een Google Nest aan koppelt kan je letterlijk ook echt praten :) Heb ik vorige week ook gedaan, kan nu gewoon tegen Homey roepen "hey, zet de lampen in de woonkamer aan". Easy :)

[ Voor 43% gewijzigd door Microkid op 05-06-2020 14:07 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mektheb schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Er hoeven geen connectoren of protocollen tussen, je sluit gewoon de bekabeling vanaf je "stroompunt" aan op je modules van KNX/Loxone in je meterkast, even heel simpel gezegd :+.

En je kan alles aan elkaar programmeren, al werken alle overige zaken zoals Z-wave en Homey's etc ook prima.

Ah zo. Maar dan kun je dus bijvoorbeeld geen robotstofzuiger integreren, of je smart TV, etc.? En sensoren? Hoe werkt dat dan? Of moet ik me gewoon even in gaan lezen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
KNX in combinatie met DALI voor de lichtsturing. Dit systeem bestaat al sinds 1990 en is super stabiel.
Home Assistant, Hue en noem maar op is prachtig, maar absoluut niet zo stabiel als de software van KNX. Te vaak lees je hier, bij een update lag dit weer plat en dan is Hue weer de schuldige en dat doet de WAF geen goed.
Je kunt met KNX het zo gek bedenken als je wilt en daarna kun je het gewoon programmeren. Niks in een centrale server, maar alles decentraal in de blokken. Het is inderdaad duurder maar onovertrefbaar in mijn ogen.
Ik help mijn zoon om een dergelijk systeem op te zetten en dat lukt het beste als je alles kunt strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
barrymossel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Ah zo. Maar dan kun je dus bijvoorbeeld geen robotstofzuiger integreren, of je smart TV, etc.? En sensoren? Hoe werkt dat dan? Of moet ik me gewoon even in gaan lezen? ;)
Ik zou inderdaad je is gaan inlezen er zijn zoveel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
BillyTheMailer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:09:
Als er genoeg budget is kijk dan eens in het installatieprogramma van Busch Jaeger. Die hebben prachtg materiaal welke ook samenwerkt met Philips Hue.

https://www.busch-jaeger....balance-si/friends-of-hue
Bedankt voor de tip. Misschien een beetje dom, maar ik kan nergens op hun site vinden wat ze nou (technisch) precies leveren. Leveren ze inbouw schakelaars die aangesloten worden op voedingsdraden en draden naar lampen? (zoals pricewatch: EcoDim Smart LED Dimmer Zigbee) of leveren ze schakelaars op batterijen die alleen via zigbee lampen aan en uit zetten (zoals pricewatch: Philips Hue Draadloze Dimmer Of gaat het om nog iets anders?

Als het om één van bovengenoemde principes gaat, wat is dan het voordeel van Busch Jaeger boven bovengenoemde producten?

Nogmaals bedankt voor het meedenken. Allemaal nogal nieuw voor me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspecram
jokidoki schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:21:
Als je elektro opnieuw wordt aangelegd zorg dan voor minimal 50mm inbouwdozen bij je schakelaars, liefst 70mm. Dan kun je er zwave dimmers achter hangen. Anders wordt het erg proppen kan ik je vertellen :-)

Ecobright dimmers heb ik ook, mooi spul, wel duur. En diep om in te bouwen. Past prima, maar dan moet je er geen 4 lasdoppen achter hebben zitten.

Ik ben van mening dat alles in het huis moet blijven werken als mn smarthomebesturing uitvalt. Dat is mijn eis. Ook als ik het huis ooit weer verkoop moet ik het weer 'ouderwets' kunnen opleveren vind ik.
Dus ik heb alles redundant. Oude schakelaars werken nog maar ze worden gewoon overruled door de inbouw dimmers. En daar kun je met gemak hele uitgebreide hotelschakeling mee maken doordat bijna al die dimmers meerdere impulschakelaars kunnen. Ik heb gewoon de oude schakeldraden voor de kruis en wisselschakelingen laten zitten zodat ik het weer kan terugbouwen.
Helemaal eens met jouw eis/wens, jokidoki! Ik wil het ook graag zo bouwen dat als we om een of andere reden ooit allemaal weer terug willen naar "die goede oude lichtknopjes" dat dat gewoon kan.

Je zegt dat je Ecobright dimmers hebt. Kan je me daar iets meer over vertellen. Heb je ook andere merken geprobeerd? Wat waren de voor/nadelen? Wat waren de overwegingen om voor Ecobright te kiezen? Ik heb nu in mijn huis een soort "proef-opstellinkje". Een paar lampen, één RobbShop dimmer en een Philips hue bridge. Het vreemde is dat ik alles ook via AppleHomeKit kan besturen via de Hue bridge, behalve mijn dimmer. Weet jij toevallig of de EcoBright dimmer wel door HomeKit gezien wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspecram
Mektheb schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Oh jee, ik dacht dat de keuze was om de "slimme" schakelaar of in de lamp zelf te doen (zoals philips hue lampen) en of in de wand contact doos (zoals oa de EcoBright dimmer). Maar ik begrijp nu dat er nog een derde mogelijk is om bv met Loxone alle verlichting in de meterkast al slim te schakelen. Pffff..... Zijn er nog andere alternatieven of zijn dit de drie keuzes?

Dit is een keuze die ik voor mijn verbouwing moet maken en voor altijd (of iig lang) aan vast zit. Slik.... Weet iemand of hier ergens goede artikelen over de verschillen tussen deze opties geschreven zijn met bv welke merken welke opties aanbieden? Een paar van de verschillen zijn nogal voor de hand liggend, maar ik zou het toch wel fijn vinden om hier meer over te leren.

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspecram
Microkid schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:06:
Gewoon een Homey nemen. Die praat met zo'n beetje alles. Dan kan je later ook nog je slimme gordijnen, zonwering, whatever aansturen. Investering waar je nooit spijt van krijgt.
En als je er een Google Nest aan koppelt kan je letterlijk ook echt praten :) Heb ik vorige week ook gedaan, kan nu gewoon tegen Homey roepen "hey, zet de lampen in de woonkamer aan". Easy :)
Het gaat me er op dit moment vooral voor hoe ik het fysiek aan moet sluiten. als ik het goed begrijp, spreekt Homey heel veel protocollen, dus kan ik achteraf vermoedelijk nog switchen van de ééne bridge naar de andere. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
jaspecram schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Oh jee, ik dacht dat de keuze was om de "slimme" schakelaar of in de lamp zelf te doen (zoals philips hue lampen) en of in de wand contact doos (zoals oa de EcoBright dimmer). Maar ik begrijp nu dat er nog een derde mogelijk is om bv met Loxone alle verlichting in de meterkast al slim te schakelen. Pffff..... Zijn er nog andere alternatieven of zijn dit de drie keuzes?

Dit is een keuze die ik voor mijn verbouwing moet maken en voor altijd (of iig lang) aan vast zit. Slik.... Weet iemand of hier ergens goede artikelen over de verschillen tussen deze opties geschreven zijn met bv welke merken welke opties aanbieden? Een paar van de verschillen zijn nogal voor de hand liggend, maar ik zou het toch wel fijn vinden om hier meer over te leren.

Dank.
Even snel deze gelezen: https://www.smarthomemaga...-smart-home-platformen-2/ (zijn meerdere delen van, zoals https://www.smarthomemaga...-smart-home-platformen-1/)

Mij lijkt dat Loxone qua werking erg nice. Maar de vrijheid die je hebt is wel heel erg beperkt zo te zien. Want volgens mij houdt dit in dat je altijd aan producten van hen zelf vast zit. En aangezien er steeds meer smart producten (van TV tot ventilator) beschikbaar zijn, betekent dat zo te zien je die niet kunt integreren in je systeem. Denk bijvoorbeeld aan je high-end muzieksysteem van een nieuwe generatie. Waarschijnlijk wel in een open systeem te integreren, maar niet in deze situatie. Of het bedienen van je smart TV. lijkt mogelijk via de IR module van Loxone. Maar de status uitlezen niet. En dat is toch iets dat ik in meerdere automations gebruik. Ook volume of dat soort zaken zijn fijn om te gebruiken in een automation.
Ook esthetisch kan zo'n gesloten systeem een beperking zijn. Ik vond de Nest Thermostaat erg mooi (en fijn in fysiek gebruik). Die kun je dus niet integreren.

Is dus wel een overweging om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokidoki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Google is your best friend. Ik heb er ook maanden over gedaan om me goed in te lezen en alle systemen te doorgronden. Het verschil tussen hobbyen (no offense) met een homey en een Loxone systeem is mega. en niet alleen in prijs.
Pagina: 1