[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.149.203 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:26
Hulliee schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:02:
[...]

En hoe zijn de kabels? Al ontvangen en werken ze?
Ze werken inderdaad prima. Had niet verwacht dat kabels zoveel verschil kunnen maken.

Heb wel mijn hue sync box gereset en alle andere apparaten een half uur van de spanning gehaald.
Hierdoor zou dr hdmi handshake opnieuw opgebouwd worden.

Ik ben blij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:57
SierraPapa schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:54:
Ik heb thuis een serie Hue filament lampen. Nu heb ik ook een peuter die sinds kort de wandschakelaar kan bereiken, dus nu wordt met enige regelmaat mijn opstelling gereset naar default (fel licht/bluetooth instelling verloren), omdat er teveel en te snel op de schakelaar wordt gedrukt. Ik heb op dit moment nog geen Bridge thuis. Zou een Bridge helpen tegen dit resetgedrag?
Wandschakelaar voor nu even met wat plakband vastzetten? Dan kan je later nog een Bridge halen of zoals hierboven staat de schakelaar helemaal weg halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pompi op 24-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
brtkpr schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Ze werken inderdaad prima. Had niet verwacht dat kabels zoveel verschil kunnen maken.

Heb wel mijn hue sync box gereset en alle andere apparaten een half uur van de spanning gehaald.
Hierdoor zou dr hdmi handshake opnieuw opgebouwd worden.

Ik ben blij :P
Goed om te horen! Veel plezier er mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:26
Hulliee schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Goed om te horen! Veel plezier er mee! :)
Zit ik alleen nog met het probleem dat de 3 bovenste bars allemaal "dezelfde kleur" geven bij Netflix of Disney+, maar dat moet ik maar eens googlen...😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:50
eymey schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:28:
[...]

Gaaf! Nu nog eentje passend bij Berker S1 :)
yes please! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-02 11:16
Beste forum leden!

De nieuwe eVoToggle beschikbaar als FoH schakelaar.
Voordeel is dat deze bijvoorbeeld standaard in het Busch-Jaeger Balance SI afdekraam past.
Iemand al ervaring met deze schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Kees16 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:48:
Beste forum leden!

De nieuwe eVoToggle beschikbaar als FoH schakelaar.
Voordeel is dat deze bijvoorbeeld standaard in het Busch-Jaeger Balance SI afdekraam past.
Iemand al ervaring met deze schakelaar?
Dat is gelijk één van de redenen dat deze goedkoper is dan anderen, er wordt geen afdekraam bij geleverd. Reken je dus niet gelijk rijk. Zie ook https://hueblog.de/2020/0...ard-kostet-nur-4750-euro/
zeroday schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:06:
Iemand ervaring met dit?

Ik heb een standaard Hue lamp (grote vitting) in een normale buitenlamp. Draait al enige jaren goed alleen nu valt me op dat deze lamp als deze uit moet staan toch heel licht knippert en licht geeft, staat dus niet uit
aan en uit maakt niet uit, bij aan is deze dus aan en bij uit blijft ie zacht aan ..

is daar iets aan te doen of is de lamp kaduuk?
Hier ook met enige regelmaat last van bij alleen de buitenlamp aan de voorzijde. Is zoals andere aangeven lekstroom of een contactje in de schakelaar. Ik zet de lamp meestal via de schakelaar 10 seconden uit en daarna met een goede druk op de schakelaar weer aan. Om het goed op te lossen moet ik de schakelaar verwijderen en hem 'netjes' doorlussen. Tot op heden nog niet gedaan, omdat het een dubbele schakelaar is waarvan slechts 1 lichtpunt hue lamp is.

[ Voor 45% gewijzigd door sheane op 25-06-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

sheane schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Dat is gelijk één van de redenen dat deze goedkoper is dan anderen, er wordt geen afdekraam bij geleverd. Reken je dus niet gelijk rijk. Zie ook https://hueblog.de/2020/0...ard-kostet-nur-4750-euro/
Misschien, maar zo'n raam kost nu ook weer geen kapitalen. Lijkt me voor mensen die een bestaande installatie willen uitbreiden juist handig, zo ben je wat flexibeler (alhoewel je bij die andere schakelaars het raam gewoon kunt weglaten, natuurlijk).

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
Is er met deze schakelaar de mogelijkheid om twee zones te bedienen?
Dus in plaats van mijn twee oude dimmers 1 van deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28
Kees16 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:18:
Is er met deze schakelaar de mogelijkheid om twee zones te bedienen?
Dus in plaats van mijn twee oude dimmers 1 van deze?
Hi Kees, welke schakelaar bedoel je?
Ik ben zelf ook nieuw in de hue wereld, met name in de FOH (Friends of Hue) wereld.
Kijk dit filmpje eens, hier gaat het om een gira/senic schakelaar. Daarmee kan je meerdere kamers/zones bedienen.

Mijn vraag aan de mensen hier is;

Zit er nog veel verschil in de kwaliteit bij de verschillende merken? Jung, Gira, Busch Jaeger, Berker etc etc?
En passen deze op bestaande montage punten, of hoe meet je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
wokkelz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:47:
[...]

Hi Kees, welke schakelaar bedoel je?
Ik ben zelf ook nieuw in de hue wereld, met name in de FOH (Friends of Hue) wereld.
Kijk dit filmpje eens, hier gaat het om een gira/senic schakelaar. Daarmee kan je meerdere kamers/zones bedienen.
[YouTube: SENIC & GIRA Smart Switch In-Depth Review- Friends of Hue]

Mijn vraag aan de mensen hier is;

Zit er nog veel verschil in de kwaliteit bij de verschillende merken? Jung, Gira, Busch Jaeger, Berker etc etc?
En passen deze op bestaande montage punten, of hoe meet je dat op?
De ZigBee Green Power module in deze FoH schakelaars komen van Enocean en dus zijn gelijk elkaar!

Het gaat er meer om welk merk het beste past bij je bestaande schakel materiaal, dus het design, kwaliteit zou gelijk moeten zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:40
Ik lees even mee. De beneden verdieping van onze nieuwbouwwoning gaan we namelijk volledig van Hue lampen voorzien. De doos met alle lampen staat hier te shinen in de woonkamer en de handen jeuken om ze al in mijn huidige woning te gebruiken.

De nieuwbouwwoning is dus helemaal voorzien van "domme" lichtschakelaars. Gewoon volgens lichtpunt geschakeld waarmee je dus normaliter lamp Z boven eettafel en woonkamer aan en uit zet met schakelaar Z.
Op de wand bij binnenkomst zit in 1 schakelmateriaalraam met 2 dunne lichtknoppen (lamp D&E) en 1 schakelmateriaalraam met 1 grote lichtknop (lamp G).

De meest onpraktische oplossing is het behouden van dit systeem en de schakelaars altijd aan laten. Waarna ik met de telefoon de lampen ga bedienen. Totaal niet familie vriendelijk.
Een andere mogelijkheid is de schakelaars dus vervangen (bevriend elektricien kan dan vast het stroomcircuit in orde maken). Vervolgens dicht laten stuken en een friends of hue schakelaar erop klappen.

Of zijn er nog andere mogelijkheden waar ik nu nog aan kan denken?
Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
Bedankt voor jullie reacties tot zover!

Heb overigens nog een vraagje voor jullie.

Ik heb in mijn hal twee traditionele schakelaars boven elkaar in een tweedelig raam.

Kan ik dan ook met een Nico foh de nieuwe onderstaande oplossing realiseren?

1x schakelaar, verlichting hal hue.

1x schakelaar, verlichting voor boven hue,(Dit betreft een hotelschakeling)

Kan ik dit ook met deze schakelaar oplossen en hoe zit dat dan boven? Of wellicht een ander alternatief.

Ben reuze benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
  • Laatst online: 20:44
Kees16 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:42:
Bedankt voor jullie reacties tot zover!

Heb overigens nog een vraagje voor jullie.

Ik heb in mijn hal twee traditionele schakelaars boven elkaar in een tweedelig raam.

Kan ik dan ook met een Nico foh de nieuwe onderstaande oplossing realiseren?

1x schakelaar, verlichting hal hue.

1x schakelaar, verlichting voor boven hue,(Dit betreft een hotelschakeling)

Kan ik dit ook met deze schakelaar oplossen en hoe zit dat dan boven? Of wellicht een ander alternatief.

Ben reuze benieuwd!
In het kader van onnozele vragen: waarom zou je in godsnaam een Hue hotel schakelaar willen creëeren?

Bij mij hangen in alle 3 de hallen de gewenste lampen en in diezelfde hallen een bewegingssensor die de betreffende lampen aanstuurt, maakt die sensor niet uit of je van boven komt of ernaar toegaat, bewegen is lamp aan...

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb ook een "hotelschakeling" gemaakt met twee FoH schakelaars. Beide kanten van de keuken een schakelaar met dezelfde config. Je kunt gewoon eindeloos schakelaars aan een groep, kamer of lamp toekennen (nou ja tot de limiet van de bridge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
Oké Top man!
Dus mijn vraag is niet zo onnozel? Pfffff.....
Dus beneden en boven een Foh schakelaar en het kan zo opgelost worden daar ik begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:16
Beekforel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:18:
Ik heb ook een "hotelschakeling" gemaakt met twee FoH schakelaars. Beide kanten van de keuken een schakelaar met dezelfde config. Je kunt gewoon eindeloos schakelaars aan een groep, kamer of lamp toekennen (nou ja tot de limiet van de bridge).
Inderdaad... en zo'n dimmer switch of anders is waarschijnlijk ook wel wat goedkoper dan meteen zo'n motion sensor.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Erik1971 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:24:
[...]

De ZigBee Green Power module in deze FoH schakelaars komen van Enocean en dus zijn gelijk elkaar!

Het gaat er meer om welk merk het beste past bij je bestaande schakel materiaal, dus het design, kwaliteit zou gelijk moeten zijn!
Kleine persoonlijke kanttekening is dat de 'feel' wel degelijk verschillend is tussen de toko's die ze maken. De Nico schakelaar is voor mijn gevoel minder fijn, in gebruik én kwaliteit materiaal dan de Busch Jaeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
Kees16 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:25:
Oké Top man!
Dus mijn vraag is niet zo onnozel? Pfffff.....
Dus beneden en boven een Foh schakelaar en het kan zo opgelost worden daar ik begrijp?
Eej, hooo, dat zou ik niet durven beweren, mijn vraag is onnozel, omdat ik het nut er niet van snap 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __Erik__
Beekforel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:18:
In een keuken, oid, snap ik het wel, in een trappenhuis vind ik het erg fijn als ik met mijn handen vol naar boven of beneden wil, dat alles vanzelf gaat 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees16
Oké mannen bedankt voor jullie input!
Ik volg nog even de discussie, mocht die een vervolg hebben.
En Erik, ik begrijp het....👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:33
UninPro schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:28:
Ik lees even mee. De beneden verdieping van onze nieuwbouwwoning gaan we namelijk volledig van Hue lampen voorzien. De doos met alle lampen staat hier te shinen in de woonkamer en de handen jeuken om ze al in mijn huidige woning te gebruiken.

[...]
Hier liggen ook al 3 dimmer switches en 3 duopacks Ambiance White GU10 te wachten op het nieuwbouwhuis dat nog gebouwd moet gaan worden. :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-08 09:26
Een andere mogelijkheid is de schakelaars dus vervangen (bevriend elektricien kan dan vast het stroomcircuit in orde maken). Vervolgens dicht laten stuken en een friends of hue schakelaar erop klappen.

Of zijn er nog andere mogelijkheden waar ik nu nog aan kan denken?
Bedankt voor het advies!
Doe er dan blindplaatjes voor, dat ga je toch niet dicht laten stuken? Stel dat je huis ooit wordt verkocht en de volgende bewoners willen geen Hue...moeten ze gaan slopen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:40
Birdy D schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Doe er dan blindplaatjes voor, dat ga je toch niet dicht laten stuken? Stel dat je huis ooit wordt verkocht en de volgende bewoners willen geen Hue...moeten ze gaan slopen 8)7
Jaja, uiteraard met blindplaatje :+ Ik moet ook weer bij de elektra kunnen voor het eraf kunnen halen van de stroom. Voor nu besloten om de schakelaars te behouden, deze gewoon op "aan" te laten en dus met telefoon of de meegeleverde schakelaars van Philips te werken. Mijn vriendin zegt dat we er maar gewoon aan moeten wennen en daar heeft ze een punt. Op het moment dat het toch gaat storen omdat wij of omgeving er niet aan kan wennen dan zullen we een andere oplossing zoeken. Tegen die tijd zijn de FOH schakelaars misschien ook weer wat gezakt in prijs.

Ik ben enorm benieuwd als straks de verlichting hangt O+

In de keuken nis gaan we twee Hue Milliskin inbouwspots plaatsen. Met dit stroompunt zit een dimmer aangesloten maar deze werken niet zoals het hoort met deze Hue spots toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birdy D
UninPro schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Jaja, uiteraard met blindplaatje :+ Ik moet ook weer bij de elektra kunnen voor het eraf kunnen halen van de stroom. Voor nu besloten om de schakelaars te behouden, deze gewoon op "aan" te laten en dus met telefoon of de meegeleverde schakelaars van Philips te werken. Mijn vriendin zegt dat we er maar gewoon aan moeten wennen en daar heeft ze een punt. Op het moment dat het toch gaat storen omdat wij of omgeving er niet aan kan wennen dan zullen we een andere oplossing zoeken. Tegen die tijd zijn de FOH schakelaars misschien ook weer wat gezakt in prijs.

Ik ben enorm benieuwd als straks de verlichting hangt O+

In de keuken nis gaan we twee Hue Milliskin inbouwspots plaatsen. Met dit stroompunt zit een dimmer aangesloten maar deze werken niet zoals het hoort met deze Hue spots toch?
Er mag zeker geen dimmer tussen Hue lampen..succes en het werkt verslavend hoor dat Hue >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Deze week een Hue smart plug aangeschaft. Zijn deze alleen in staat om te schakelen of horen ze ook energieverbruik uit te lezen zoals een Fibaro wall plug dat kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:35
Ze zijn alleen geschikt om te schakelen, voor energie meten gebruik ik zelf vooral Innr pluggen, en heb ook een paar Eve pluggen (beide in Homekit). Stroomverbruik wordt volgens mij uberhaupt niet ondersteunt in de Hue app of API, ik gebruik hiervoor de homebridge-hue en Eve apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:41
Hi all,

Wellicht al een keer besproken in dit topic of op internet te vinden, maar ik kon nog geen goed “antwoord” vinden.

Mijn nieuwbouwwoning is in aanbouw en ik wil achteraf een verlaagdplafond in keuken laten maken en daarin Hue G10 spots. Maar wat is nu de minimale inbouwdiepte (inclusief armatuur en aansluiten).

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:16
Te mooi om waar te zijn?

https://www2.meethue.com/...___wrtg_viewcontent&cid=0

Hue Smartbutton voor €19,95

[ Voor 52% gewijzigd door ggiesberts op 29-06-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
Link aangepast, excuusje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Sorry, maar ik zie ook alleen maar een lege winkelwagen!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hier een normale link: https://www2.meethue.com/...-smart-knop/8718699693985

daarvan heb ik er in 't verleden gewoon al meerdere gekocht voor die prijs bij die shop. Wat is er te mooi aan?

Edit: het is dus niet te mooi om waar te zijn, ze leveren gewoon voor die prijs kan ik bevestigen.

De pricewatch is ook niet zo betrouwbaar, aangezien er alleen betalende shops in staan.

[ Voor 27% gewijzigd door woekele op 29-06-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
woekele schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:24:
[...]

daarvan heb ik er gewoon al meerdere gekocht voor die prijs. Wat is er te mooi aan?
Dat ie bij Hue goedkoper is dan menig winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
woekele schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Hier een normale link: https://www2.meethue.com/...-smart-knop/8718699693985

daarvan heb ik er in 't verleden gewoon al meerdere gekocht voor die prijs. Wat is er te mooi aan?
Pricewatch geeft €28,95: pricewatch: Philips Hue Smart-knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
__Erik__ schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:28:
[...]

Ik heb 't met routines met verschillende kamers/lampen, routines met een Robb's dimmer en routines met een plug, lijkt me inderdaad ook niet aan die plug te liggen...

Heb dit probleem gister weer aangekaart bij de servicedesk via facebook, nog geen antwoord gekregen.
Na 13 dagen geduldig wachten op een antwoord, heb ik de vraag via SD op FB maar weer gesteld, nu kreeg ik wel binnen korte tijd antwoord: "welke versie van de app gebruik je? Kun je de app opnieuw installeren? En opnieuw proberen?".

Ik allemaal gedaan, de opnieuw geinstaleerde app versie was identiek, de routine weer aangemaakt (aquarium aan van 17:30u tot 22:30, elke dag), kom ik een uurtje later beneden, staat het aquarium aan, het was 17:09u en de routine was weer verdwenen.

Direct teruggemeld, na een tijdje wilde de SD toestemming om de bridge uit te lezen (hoe komen die eigenlijk langs mijn router?) en verder wilden ze het bridge ID, software versie en welke telefoon ik gebruik weten.

Zojuist gaf de SD aan, dat ze gingen doorzetten naar 2e lijns en bij me terug zouden komen.

Kortom, wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birdy D
__Erik__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:16:
[...]

Na 13 dagen geduldig wachten op een antwoord, heb ik de vraag via SD op FB maar weer gesteld, nu kreeg ik wel binnen korte tijd antwoord: "welke versie van de app gebruik je? Kun je de app opnieuw installeren? En opnieuw proberen?".

Ik allemaal gedaan, de opnieuw geinstaleerde app versie was identiek, de routine weer aangemaakt (aquarium aan van 17:30u tot 22:30, elke dag), kom ik een uurtje later beneden, staat het aquarium aan, het was 17:09u en de routine was weer verdwenen.

Direct teruggemeld, na een tijdje wilde de SD toestemming om de bridge uit te lezen (hoe komen die eigenlijk langs mijn router?) en verder wilden ze het bridge ID, software versie en welke telefoon ik gebruik weten.

Zojuist gaf de SD aan, dat ze gingen doorzetten naar 2e lijns en bij me terug zouden komen.

De bridge werkt met een 24 uurs cyclus, daarom werken routine's ook meestal de volgende dag pas.. Dat hebben ze mij van Hue al eens verteld tenminste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyhenkie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:26
Is de normale prijs voor de button.......alles wat je meer betaald is teveel...bij Amazon e.d. zijn de veel te hoog geprijsd...heb er 5 gekocht voor € 19,95 bij meethue.com toen ze op de markt kwamen ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyhenkie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:26
DG90 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:52:
Hi all,

Wellicht al een keer besproken in dit topic of op internet te vinden, maar ik kon nog geen goed “antwoord” vinden.

Mijn nieuwbouwwoning is in aanbouw en ik wil achteraf een verlaagdplafond in keuken laten maken en daarin Hue G10 spots. Maar wat is nu de minimale inbouwdiepte (inclusief armatuur en aansluiten).

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
Ik wilde mijn spots in de badkamer vervangen door G10 echter ik had een inbouwdiepte van 6 cm...de kleinste inbouwspots die ik kon vinden voor de G10 waren 7 cm ( inclusief spot en het aansluitstekkertje ); maar dat is ook weer afhankelijk van het soort en/of type spot dat je wilt hebben maar wil je safe spelen zorg dan dat je een inbouwdiepte creëert van 10 cm....dan zit je altijd goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:05
Raar probleempje hier, misschien dat iemand 'm herkent of soorgelijke ervaringen heeft?

Recent ben ik verhuisd. Alle Hue die ik al had is meegegaan, en uitgebreid met nieuw spul. Om alles in te stellen heb ik alle ruimtes verwijderd en alle dimmer switches en motion sensors een reset gegeven.

Echter heeft nu de dimmer switch gekoppeld aan de kantoor-room bedacht dat 't leuk is, om bij het drukken van de 'aan' knop 7 seconde later de slaapkamer-room in scène 'nightlight' te gooien, ongeacht de huidige status daarvan.
Een factory reset van de bridge heeft niet geholpen. Ook de dimmer switch zelf nog een reset gegeven, maar dat hielp ook niet.
Mocht het uitmaken, deze dimmer switch was voorheen gekoppeld aan de slaapkamer-room, maar het gedrag van pas aangaan na 7 seconde heeft 'ie nooit gedaan. Ik kan ook nergens een rule of timer terugvinden die dit zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
ShitHappens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:02:
Raar probleempje hier, misschien dat iemand 'm herkent of soorgelijke ervaringen heeft?

Recent ben ik verhuisd. Alle Hue die ik al had is meegegaan, en uitgebreid met nieuw spul. Om alles in te stellen heb ik alle ruimtes verwijderd en alle dimmer switches en motion sensors een reset gegeven.

Echter heeft nu de dimmer switch gekoppeld aan de kantoor-room bedacht dat 't leuk is, om bij het drukken van de 'aan' knop 7 seconde later de slaapkamer-room in scène 'nightlight' te gooien, ongeacht de huidige status daarvan.
Een factory reset van de bridge heeft niet geholpen. Ook de dimmer switch zelf nog een reset gegeven, maar dat hielp ook niet.
Mocht het uitmaken, deze dimmer switch was voorheen gekoppeld aan de slaapkamer-room, maar het gedrag van pas aangaan na 7 seconde heeft 'ie nooit gedaan. Ik kan ook nergens een rule of timer terugvinden die dit zou kunnen doen.
Kijk even via https://account.meethue.com/account onder Applicaties, mogelijk heb je andere app's die zaken beinvloeden, of verborgen Labs die niet (goed) verwijderd zijn.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Als ik in de HUE app via Routines/Aangepaste Routines, of via de HUE Sensor instellingen wil aangeven wat de routines of sensor moet aansturen kan ik alleen een hele kamer of alle verlichting selecteren. Het is niet mogelijk om 1 of meerdere specifieke lampen aan te sturen.
Je kunt dit oplossen door de bewuste lampen los in 1 kamer aan te maken maar ik vind dit eigenlijk een gebrek.

Zie ik dit compleet verkeerd, is er een work-around voor, of is dit echt een gebrek in de HUE app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Helaas, als ik in Applicaties kijk, zie ik alleen bekenden. Daarnaast had ik die lijst ook al leeg gemaakt met de gehele reset. Maar ik ga even verder snuffelen, in de app in het Timers tabblad zie ik nog wel eens timers voorbij komen die ik niet herken.
Theo74 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:35:
Als ik in de HUE app via Routines/Aangepaste Routines, of via de HUE Sensor instellingen wil aangeven wat de routines of sensor moet aansturen kan ik alleen een hele kamer of alle verlichting selecteren. Het is niet mogelijk om 1 of meerdere specifieke lampen aan te sturen.
Je kunt dit oplossen door de bewuste lampen los in 1 kamer aan te maken maar ik vind dit eigenlijk een gebrek.

Zie ik dit compleet verkeerd, is er een work-around voor, of is dit echt een gebrek in de HUE app?
Dit moet volgens mij op te lossen zijn door die lampen in kwestie in een zone te zetten. Die werken weer los van kamers. Gebruik ik iig om 3 spotjes in 1 plafondlamp tegelijk te kunnen bedienen.

[ Voor 61% gewijzigd door ShitHappens op 30-06-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
ShitHappens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:43:
[...]
Dit moet volgens mij op te lossen zijn door die lampen in kwestie in een zone te zetten. Die werken weer los van kamers. Gebruik ik iig om 3 spotjes in 1 plafondlamp tegelijk te kunnen bedienen.
Dat was ook mijn idee en dit zal prima werken. Maar ik blijf het gevoelsmatig een tussenoplossing vinden voor het specifiek aan routinres of sensoren toewijzen van bepaalde lampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
__Erik__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:16:
[...]

Wellicht een domme vraag, maar als je een routine aanmaakt en je wilt dat deze altijd of op bepaalde dagen werkt, dan moet je bij aanmaken van de routine deze dagen aanvinken, anders doet de routine het maar 1 keer!

Heb ik ook al een paar keer gehad, is namelijk makkelijk om te vergeten om de dagen van de week aan te vinken, default staan ze uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Theo74 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Dat was ook mijn idee en dit zal prima werken. Maar ik blijf het gevoelsmatig een tussenoplossing vinden voor het specifiek aan routinres of sensoren toewijzen van bepaalde lampen.
Zal wel voor de performance nodig zijn ofzo :? Al wel een beetje apart dat je een Dimmer Switch aan een onbeperkt aantal indivuduele lampen kunt koppelen, en een motion sensor enkel aan hele kamers of zones.

Ach, wellicht in de toekomst nog eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
Erik1971 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Wellicht een domme vraag, maar als je een routine aanmaakt en je wilt dat deze altijd of op bepaalde dagen werkt, dan moet je bij aanmaken van de routine deze dagen aanvinken, anders doet de routine het maar 1 keer!

Heb ik ook al een paar keer gehad, is namelijk makkelijk om te vergeten om de dagen van de week aan te vinken, default staan ze uit!
Domme vragen bestaan, deze is dat niet, helaas ben ik ook door schade en schande wijzer geworden, dat vergeet ik dus niet meer, dank voor 't meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
Birdy D schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:45:
[...]

De bridge werkt met een 24 uurs cyclus, daarom werken routine's ook meestal de volgende dag pas.. Dat hebben ze mij van Hue al eens verteld tenminste..
Soms is dat inderdaad zo, soms ook niet, gisteren ging ie binnen een kwartier aan op een niet ingesteld tijdstip en was de routine ook binnen een kwartier verdwenen. In eerdere instanties duurde het enige uren tot enige dagen.

Een andere plug draait probleemloos zijn rondjes, verzaakt niet en verdwijnt ook niet, tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birdy D
__Erik__ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:40:
[...]

Soms is dat inderdaad zo, soms ook niet, gisteren ging ie binnen een kwartier aan op een niet ingesteld tijdstip en was de routine ook binnen een kwartier verdwenen. In eerdere instanties duurde het enige uren tot enige dagen.

Een andere plug draait probleemloos zijn rondjes, verzaakt niet en verdwijnt ook niet, tja...
Blijft soms idd een mysterieus iets..heb zelf 2 bridges en qua routine's geen problemen maar wel met de sensors soms..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik ben bezig om te kijken hoe ik HUE kan integreren in ons nieuw te bouwen huis. Wat ik me afvraag is in hoeverre er al afdekplaatjes zijn voor de HUE dimmer switch. Op Amazon zie ik ze wel maar die zijn allemaal van andere afmetingen dan de Europese. Zou toch mooi zijn als ze die ook in EU formaat hebben. OF in ieder geval NL formaat.

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Laatst online: 19:50
HenkyDoodle schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:29:
Ik ben bezig om te kijken hoe ik HUE kan integreren in ons nieuw te bouwen huis. Wat ik me afvraag is in hoeverre er al afdekplaatjes zijn voor de HUE dimmer switch. Op Amazon zie ik ze wel maar die zijn allemaal van andere afmetingen dan de Europese. Zou toch mooi zijn als ze die ook in EU formaat hebben. OF in ieder geval NL formaat.
Deze is Europees voor zover ik weet. Vervelende van de dimmer switch is het onhandige lompe formaat.

https://www.amazon.nl/Sam...motech%2Caps%2C171&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28
Ik heb sinds kort een Hue filement lamp in gebruik, hebben anderen ook wel eens last van flikkeringen van deze lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 21:16

mickjuh

Good news everyone!

Ik ben zelf in het bezit van een Homey en heb inmiddels al flink wat lampen vervangen voor de Philips Hue i.c.m. Zigbee. Nu wilde ik wat gaan uitbreiden maar ik zie dat er nu bijna alleen nog maar Bluetooth lampen worden verkocht?

Zijn ze gestopt met het produceren van de Zigbee varianten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:47
@mickjuh Nee, de bluetooth-lampen hebben ook Zigbee. Bluetooth is alleen een uitbreiding.

@HenkyDoodle Waarom dan niet gekozen voor een leverancier van schakelmateriaal die ook FOH (Friends of Hue) doet? Dan kun je Hue-schakelaars combineren met gewone.

[ Voor 48% gewijzigd door Rallye op 01-07-2020 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Inderdaad, Bluetooth is om instappers. Die zijn dan via je telefoon te bedienen zonder verdere automations. De hoop is dat die instappers daarna een uitbreiding willen en alsnog gaan voor de bridge en de lampen dan daaraan te koppelen (Zigbee).

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
HenkyDoodle schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:29:
Ik ben bezig om te kijken hoe ik HUE kan integreren in ons nieuw te bouwen huis. Wat ik me afvraag is in hoeverre er al afdekplaatjes zijn voor de HUE dimmer switch.
Dat is in mijn optiek het grote manco van Hue.... een echt fraaie integratie met een conventioneel schakelsysteem ontbreekt. FOH vindt ik maar een halfslachtige oplossing met zo'n EnOcean schakelaar in een veel te dure schakelset. En ook de inbouwdimmers die vaak net niet in bestaande dozen passen is gekloot.

Als ik het zou doen is een blindplaat of wcd met een smart button nog de meest elegante oplossing, de dimmer switch is prima om los te gebruiken maar ziet er naast je schakelmateriaal niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 01-07-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birdy D
Yowzawood schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Dat is in mijn optiek het grote manco van Hue.... een echt fraaie integratie met een conventioneel schakelsysteem ontbreekt. FOH vindt ik maar een halfslachtige oplossing met zo'n EnOcean schakelaar in een veel te dure schakelset. En ook de inbouwdimmers die vaak net niet in bestaande dozen passen is gekloot.

Als ik het zou doen is een blindplaat of wcd met een smart button nog de meest elegante oplossing, de dimmer switch is prima om los te gebruiken maar ziet er naast je schakelmateriaal niet uit.
Das jou mening, dimmerswitch is prima te gebruiken om bv op een afdekplaatje te plakken. Misstaat echt niet..

En wat bedoel je met inbouwdimmers? Werkt Hue niet bepaald goed mee..

[ Voor 4% gewijzigd door Birdy D op 01-07-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
ShitHappens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Zal wel voor de performance nodig zijn ofzo :? Al wel een beetje apart dat je een Dimmer Switch aan een onbeperkt aantal indivuduele lampen kunt koppelen, en een motion sensor enkel aan hele kamers of zones.

Ach, wellicht in de toekomst nog eens :)
Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Losse lampen individueel aansturen geeft een lange trein van losse data wat de Bridge mogelijk te veel vind. Dan is Zones een mooie oplossing die ik inmiddels heb toegepast.

Markant detail: HUE Support gaf mij als reactie dat je inderdaad geen specifieke lampen kunt toekennen aan een routine of sensor, alleen kamers. Of deze mogelijkheid er ooit komt weet men niet. PUNT. Goede tip! |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Yowzawood schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Het probleem is dat het Nederlandse Signify uit Eindhoven haar HUE product te veel op de internationale markt richt met o.a. de V.S. maatvoering voor de HUE dimmer. Dit zal een overweging zijn geweest van de marketing afdeling.
De FoH schakelaarserie is een prachtige oplossing voor het westen van de EU maar inderdaad duur betaald. Maar goed, de HUE lampen zijn bepaald ook niet gratis...

De inbouwdimmers waar jij op doelt zullen de modellen zijn zoals Sunricher/Robbshop deze levert. De dim actoren, kleine ronde doosjes die ingebouwd kunnen worden in een inbouwdoos in de muur en waarop je een pulsdrukker kunt aansluiten om het licht aan/uit te klikken en ingedrukt houden om +/- te dimmen.
Deze modules zijn qua inbouwen niet voor de hele oude ondiepe inbouwdozen geschikt en wat betreft het aansluiten ook niet echt voor de elektrotechnische leken.

Wel heb je de EcoBright Ecodim Zigbee druk/draai dimmer, ziet er precies het zelfde uit als een normale inbouwdimmer en is af te dekken met alle merken en soorten schakelmateriaal. Deze dimmer werkt zonder blauwe nul draad dus 1 op 1 om te wisselen met een normale dimmer of schakelaar. En je hebt hier ook een Robbshop variant in, doet en kan precies het zelfde.
Het enige nadeel: ze reageren niet op HUE app Transisties, ofwel het licht in x minuten langzaam aan/uit.
Daarnaast hebben ze vooralsnog ook geen HomeKit connectiviteit, wat sommigen juist belangrijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:38
Ik heb gisteren een Niko switch getest.
Ik wil mijn nieuwbouwhuis zo veel mogelijk uitrusten met Hue, maar wil daar ook mooi schakelmateriaal bij.
Dat in die mogelijk ook weer aansluit bij de wandcontactdozen. (nog uit te zoeken)

De gisteren getestte Niko viel me erg tegen.
Mooie schakelaar, maar erg veel geluid bij schakelen.

Ik zou graag een soort van tiptoets schakelaar hebben. Met uiteraard meerdere scenes, dimmen etc.
Kom ik dan gedraaid met FOH? Of heeft iemand de 'gouden' suggestie voor me?

Klikken de andere POH schakelaars beter / eenvoudiger / stiller?

[ Voor 6% gewijzigd door Obelixxx op 01-07-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Theo74 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:14:
[...]Het probleem is dat het Nederlandse Signify uit Eindhoven haar HUE product te veel op de internationale markt richt met o.a. de V.S. maatvoering voor de HUE dimmer. Dit zal een overweging zijn geweest van de marketing afdeling.
De FoH schakelaarserie is een prachtige oplossing voor het westen van de EU maar inderdaad duur betaald. Maar goed, de HUE lampen zijn bepaald ook niet gratis...

De inbouwdimmers waar jij op doelt zullen de modellen zijn zoals Sunricher/Robbshop deze levert. De dim actoren, kleine ronde doosjes die ingebouwd kunnen worden in een inbouwdoos in de muur en waarop je een pulsdrukker kunt aansluiten om het licht aan/uit te klikken en ingedrukt houden om +/- te dimmen.
Inderdaad... maar het begint volgens mij toch met de aannames die ze voor hun ontwerpen nemen. Blijkbaar gaan ze uit van schakelen via de app of voice en is de rest er later bijbedacht.

Neem alle dimmer switches die ze tot nu toe hebben uitgebracht. Die ronde met de EnOcean module past helemaal nergens bij en is ook nog een vreselijk klote ding met de gehele rand als schakelaar die ook regelmatig wordt geraakt als je één van de andere knoppen. Verder is het een vreselijk schakelgeluid. De hoekige dimmer switch is los nog wel te doen maar past buiten de VS eigenlijk ook nergens bij, en de smarbutton is best een aardig ding maar ook die is (buiten wat eigen gehack) nergens mee te combineren.

Rest FOH met weer die vervelende EnOcean schakelaar...... of inderdad de Sunricher oplossingen. Die zijn in bestaande bouw met volle plafonddozen of achter een reguliere schakelaar vaak niet of erg lastig in te bouwen. Ik zit eigenlijk te wachten op een oplossing waar er een fatsoenlijke oplossing komt met een basiselement voor schakelmateriaal met daarin een zigbee dimmer die net zo groot is als wat nu gebruikelijk is voor in een wanddoos. Aansluiten op een 2 draads (of als het echt moet op 3 draads) en waarbij je dan het schakelgedrag configureert maar wel met de reguliere wip/puls schakelaars. Eigenlijk dat iemand dus met een generieke oplossing komt als EnOcean die alle fabrikanten gebruiken als basis voor normaal schakelmateriaal :-). Nu gaat iedereen weer zigbee oplossingen bouwen die niet goed werken....

En ipv alleen de schakelblokken in de WCD's zou een oplossing met een (led) dimmer ook welkom zijn. Ik heb nu een flink aantal losse snoerdimmers achter smartplugs zitten omdat ik niet kan leven met de CRI waarde of de afmetingen (kleine E14 lamp graag) van de huidige Hue lampen.

Ik zal eens naar de EcoBright Ecodim Zigbee dimmer kijken, die kende ik nog niet.
Edit: Ziet er best goed uit..... zal er eens 1 aanschaffen. Ben eigenlijk niet zo'n fan van de draai variant, maar het zou in ieder geval naadloos in mijn Jung LS schakelmateriaal op moeten kunnen gaan. Hopelijk ook een goede dimfunctie zonder brom of flikker.....

Kortom, met kunst en vliegwerk is er wel wat van te maken. Maar het zou zoveel makkelijker kunnen. En ook goedkoper.... ik heb net voor een vermogen aan oudere Junk Funk Management dimmers verwijderd omdat het met LED allemaal niet goed werkt. En helaas lijken de huidige opvolgers ook niet echt toekomstvast.

Licht schakelen is niet iets waar een willekeurige binnenloper moeite mee zou moeten hebben om te bedienen. Maar dat lijkt wel waar we naartoe gaan met al die verschillende oplossingen en aansturingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yowzawood op 01-07-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamvillain
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-08-2020
Een vraagje tussendoor. Ik wil graag de slaapkamer voorzien van led strips op de balken. Deze zouden dan als hoofd en sfeerverlichting dienst moeten doen.
Is dit een goede aanbieding of een normale prijs voor 10 meter?
Zit er bij de leds ook nog versie verschil in?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 15:54
Deze en voorgaande topics doorspitten, levert tot zover geen antwoord op mijn vraag.

Ik heb een aantal lampen vervangen voor Hue lampen in huis. De schakelaars "onklaar" maken ben ik niet zo'n fan van, dus ben nu op zoek naar Friends of Hue schakelaars.

Nu heb ik nog 2 "domme lampen", beide E14 fittingen, maar met zichtbare lichtbronnen. De E14 Hue lampen is dus geen optie. Daarom ben ik dus op zoek naar een manier om deze aan de schakelaarkant te schakelen en dimmen via Hue.

Het gaat om 2 lampen die in 1 inbouwdoos geschakeld worden. De ruimte voor 2 inbouwswitches is dus helaas niet aanwezig. Zijn er andere opties om deze toch mee te nemen met Hue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Yowzawood schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Inderdaad... maar het begint volgens mij toch met de aannames die ze voor hun ontwerpen nemen. Blijkbaar gaan ze uit van schakelen via de app of voice en is de rest er later bijbedacht.

Neem alle dimmer switches die ze tot nu toe hebben uitgebracht. Die ronde met de EnOcean module past helemaal nergens bij en is ook nog een vreselijk klote ding met de gehele rand als schakelaar die ook regelmatig wordt geraakt als je één van de andere knoppen. Verder is het een vreselijk schakelgeluid. De hoekige dimmer switch is los nog wel te doen maar past buiten de VS eigenlijk ook nergens bij, en de smarbutton is best een aardig ding maar ook die is (buiten wat eigen gehack) nergens mee te combineren.

Rest FOH met weer die vervelende EnOcean schakelaar...... of inderdad de Sunricher oplossingen. Die zijn in bestaande bouw met volle plafonddozen of achter een reguliere schakelaar vaak niet of erg lastig in te bouwen. Ik zit eigenlijk te wachten op een oplossing waar er een fatsoenlijke oplossing komt met een basiselement voor schakelmateriaal met daarin een zigbee dimmer die net zo groot is als wat nu gebruikelijk is voor in een wanddoos. Aansluiten op een 2 draads (of als het echt moet op 3 draads) en waarbij je dan het schakelgedrag configureert maar wel met de reguliere wip/puls schakelaars. Eigenlijk dat iemand dus met een generieke oplossing komt als EnOcean die alle fabrikanten gebruiken als basis voor normaal schakelmateriaal :-). Nu gaat iedereen weer zigbee oplossingen bouwen die niet goed werken....

En ipv alleen de schakelblokken in de WCD's zou een oplossing met een (led) dimmer ook welkom zijn. Ik heb nu een flink aantal losse snoerdimmers achter smartplugs zitten omdat ik niet kan leven met de CRI waarde of de afmetingen (kleine E14 lamp graag) van de huidige Hue lampen.

Ik zal eens naar de EcoBright Ecodim Zigbee dimmer kijken, die kende ik nog niet.
Edit: Ziet er best goed uit..... zal er eens 1 aanschaffen. Ben eigenlijk niet zo'n fan van de draai variant, maar het zou in ieder geval naadloos in mijn Jung LS schakelmateriaal op moeten kunnen gaan. Hopelijk ook een goede dimfunctie zonder brom of flikker.....

Kortom, met kunst en vliegwerk is er wel wat van te maken. Maar het zou zoveel makkelijker kunnen. En ook goedkoper.... ik heb net voor een vermogen aan oudere Junk Funk Management dimmers verwijderd omdat het met LED allemaal niet goed werkt. En helaas lijken de huidige opvolgers ook niet echt toekomstvast.

Licht schakelen is niet iets waar een willekeurige binnenloper moeite mee zou moeten hebben om te bedienen. Maar dat lijkt wel waar we naartoe gaan met al die verschillende oplossingen en aansturingen.
De eerste generatie ronde HUE dimmer/schakelaar was inderdaad even 'mooi' en technisch goed als de eerste generatie HUE lampen. Bepaald geen modelletje voor op de catwalk maar wel tegen pittige prijs.
Misschien wat dit destijds de filosofie van Philips, iets 'trendy' wat internationaal aanslaat. Ik weet het niet.
Het is misschien wel goed dat Philips de tak verlichting verkocht heeft aan wat nu Signify is, want qua productontwerpen in het algemeen heeft Philips nooit echt hele hoge ogen gegooid.
De nieuwere HUE dimmer functioneert als meermaals gezegd prima maar kent (dus de V.S. maatvoering waardoor wij in de EU allerlei krampachtige 3D modellen moeten maken om het in ons schakelmateriaal te laten passen, wat soms nog steeds een matig en minder passend uiterlijk heeft. Esthetisch sowieso slecht.

FoH schakelaars zijn inderdaad een hele (dure) stap vooruit, vooral de Senic variant voor Jung/Gira is een hele verbetering. Maar ze werken allemaal (verplicht?) met de Enocean Zigbee module en daar vind elke gebruiker ook weer wat van. Tja, ik vind het batterij-loze concept voldoende motiviatie voor de concessie in de klikkende wipgang. En gek genoeg 'klikt' een Enocean module in Senic-Gira materiaal soepeler dan in andere merken schakelmateriaal. Misschien heeft dit met de opbouw en het type kunstof er omheen te maken.

De Ecodim Zigbee dimmer is eigenlijk net als de Enocean module, universeel toepasbaar op al het draai-dimmende schakelmateriaal. Ik paste een aantal van deze dimmers toe in GIra Systeem 55 schakelmateriaal en dat werkte prima. En ook het aansluiten is universeel, simpel fase en schakeldraad er op en klaar. Geen gedoe met een nul bijtrekken wat bijvoorbeeld in oude huizen soms echt onmogelijk is.
De inbouwdiepte van de dimmer is ook normaal te noemen, als je een oude reguliere dimmer hiermee vervangt dan zal het zeker passen.
Alleen reageren ze dus niet op de HUE app "Transistie" optie (licht langzaam aan/uit) en zijn ze ook niet compatible met Apple's HomeKit. Mocht je daar alternatieve schakelingen mee willen maken wat binnen HUE niet mogelijk is. Ik gok dat dit t.z.t. ook wel opgelost zal worden, zij het niet door andere merken.

Jung en Gira Funk (Insta) materiaal was inderdaad heel erg duur en nu praktisch lastig door te gebruiken omdat het veel moeite heeft met ledlampen. De Funk dimactoren zijn RCL geschikt en dimmen hooguit zwaardere en goede (Philips) ledlampen, de rest gaat knipperen.
De Jung/Gira eNet (ook Insta) opvolger welke wel prima voor led geschikt is zou ik ook ver weg houden. Het eNet systeem werkt stabiel en goed maar is behoudens Tado C.V. besturingen totaal NON-Connectable met enig merk domotica. Ja, men claimt al 2 jaar een koppeling met Alexa, alsof je daar op zit te wachten... |:(
Ik gok dat systemen als eNet, Free@Home, HomeControl, etc. met een aantal jaren uit de markt zijn gedrukt door meer flexibiele en vooral goedkopere systemen.

Waar het met domotica op aan komt is het gebruikersgemak, zeker ook de WAF, de uitstraling en natuurlijk de prijs. Welk protocol zal minder belangrijk zijn, al zal dit uiteindelijk ook uitkristalliseren tot het meest gebruikte en daardoor waarschijnlijk meest betrouwbare protocol. Wat momenteel Zigbee 3.0 lijkt te zijn.
Z-Wave loopt ook goed mee en Casambi is de laatste tijd een zeer gemotiveerde BT meshed gebasseerde en Bridge-loze nieuwkomer welke zich richt op het duurdere segment (design)verlichting. Ik zeg lekker doen.

Voor nu denk ik dat wij nog steeds aan de vooravond staan van veel meer van dit soort materie in de automatisering. Wat er vandaag nog niet is komt morgen en wat je morgen koopt is volgende week soms al verouderd. Niets is nog gestabiliseerd en dit gaat volgens mij ook niet snel gebeuren omdat de technieken elkaar snel blijven opvolgen. En daarin moet ook nog een soort goede transitie zijn tussen het vertrouwde en degelijke oude en het onbekende nieuwe. Jouw hele verhaal van schakelaars en dimmers bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
teamvillain schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:12:
Een vraagje tussendoor. Ik wil graag de slaapkamer voorzien van led strips op de balken. Deze zouden dan als hoofd en sfeerverlichting dienst moeten doen.
Is dit een goede aanbieding of een normale prijs voor 10 meter?
Zit er bij de leds ook nog versie verschil in?

Alvast bedankt
Als je enige pagina's in dit topic terug zoekt op mijn naam dan vind je alternatieven van Gledopto en Ali RGB-CCT ledstrip. Werkt exact het zelfde, prachtige kleuren en het scheelt de helft in aanschaf. Het is alleen ietsje minder plug-and-play maar nog steeds prima te doen voor de leek met enige techinsche kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Ardj schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:41:
Deze en voorgaande topics doorspitten, levert tot zover geen antwoord op mijn vraag.

Ik heb een aantal lampen vervangen voor Hue lampen in huis. De schakelaars "onklaar" maken ben ik niet zo'n fan van, dus ben nu op zoek naar Friends of Hue schakelaars.

Nu heb ik nog 2 "domme lampen", beide E14 fittingen, maar met zichtbare lichtbronnen. De E14 Hue lampen is dus geen optie. Daarom ben ik dus op zoek naar een manier om deze aan de schakelaarkant te schakelen en dimmen via Hue.

Het gaat om 2 lampen die in 1 inbouwdoos geschakeld worden. De ruimte voor 2 inbouwswitches is dus helaas niet aanwezig. Zijn er andere opties om deze toch mee te nemen met Hue?
Je haalt schaken en dimmen iets onduidelijk door elkaar. Maar ik begrijp dat je sowieso 1 inbouwdoos hebt waarin een serieschakelaar zit en waarmee je twee lampen bedient. Die lampen wil je middels een FoH schakelaar o.i.d. gaan bedienen omdat je geen ruimte hebt voor 2 dim/schakelmodules in de inbouwdoos.

Ik ga er vanuit dat je doelt op de Sunricher/Robbshop Zigbee dim- of schakelmodules, ofwel actoren.

Wat je kunt doen is 1 Zigbee dim- of schakelmodule in de inbouwdoos maken en hier overheen een FoH schakelaar schroeven. De andere Zigbee dim- of schakelmodule moet je in het bewuste armatuur of in de centraaldoos er boven zien kwijt te raken.
Als je geluk hebt en je inbouwdoos is van de nieuwe generatie en dus 50mm diep dan kun je hier wel 2 van die dim-actoren in kwijt. De FoH schakelaar die je er vervolgens overheen wilt schroeven is immers vlak dus neemt geen ruimte in de inbouwdoos in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-08 14:35
Teovallig aan het kijken om wat nieuwe lampen aan te schaffen en zit te twijfelen of ik niet iets van spots wil gaan aanschaffen. Is het zoem probleem al verholpen bij de GU10's? Zat toevallig bij Coolblue te kijken en een van de eerste reviews sprak al direct over dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:38
Dat zou volgens posts in dit forum opgelost moeten zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Wat mij opvalt, dat iedereen zo aan het schakelen is of wil. Voor mij domotica juist niet meer schakelen. Het gaat automatisch! Het wordt donker, lichten gaan langzaam aan. Er is beweging ergens in een kamer of gedeelte daarvan: de lichten gaan aan. Een film kijken, bijbehorende verlichting gaat aan. TV kijken, andere verlichtingsscene gaat aan. Garage beweging? Lamp aan.

Ik heb dit al jaren zo. Zelf schakelen van verlichting? Waarom? En als ik dan toch iets anders aan wil hebben, dan zeg ik het wel tegen Google home of Siri.
De telefoon gebruik ik om de scene en lampen in te stellen.
Just my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Theo74 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:31:
[...]

Je haalt schaken en dimmen iets onduidelijk door elkaar. Maar ik begrijp dat je sowieso 1 inbouwdoos hebt waarin een serieschakelaar zit en waarmee je twee lampen bedient. Die lampen wil je middels een FoH schakelaar o.i.d. gaan bedienen omdat je geen ruimte hebt voor 2 dim/schakelmodules in de inbouwdoos.

Ik ga er vanuit dat je doelt op de Sunricher/Robbshop Zigbee dim- of schakelmodules, ofwel actoren.

Wat je kunt doen is 1 Zigbee dim- of schakelmodule in de inbouwdoos maken en hier overheen een FoH schakelaar schroeven. De andere Zigbee dim- of schakelmodule moet je in het bewuste armatuur of in de centraaldoos er boven zien kwijt te raken.
Als je geluk hebt en je inbouwdoos is van de nieuwe generatie en dus 50mm diep dan kun je hier wel 2 van die dim-actoren in kwijt. De FoH schakelaar die je er vervolgens overheen wilt schroeven is immers vlak dus neemt geen ruimte in de inbouwdoos in.
Sorry, ik snap de verwarring, maar je geeft wel antwoord op mijn vraag.

Huidige situatie:
- Domme serie-schakelaar met 2 lampen eraan verbonden
- Niet dimbaar

Gewenste situatie:
- Dimbaar en slim

Dus:
- Dim-module (2x Robbshop in inbouwdoos voor beide lampen. Die is inderdaad 50mm diep, ik rekende met de diepte die op dit moment overblijft)
- FoH "schakelaar" waarmee beide lampen los van elkaar te dimmen zijn

Enige wat ik nu dus nog zoek, is een schakelaar waarmee ik twee lampen los van elkaar kan bedienen (inschakelen/dimmen). Zijn de dubbele FoH pulsdimmers die praktisch elk merk heeft zo in te stellen dat elke knop voor 1 lamp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ardj schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:59:
Zijn de dubbele FoH pulsdimmers die praktisch elk merk heeft zo in te stellen dat elke knop voor 1 lamp is?
alle 4 de knoppen (een FoH heeft 2 wipjes, maar dat zijn 4 knopjes ;) ) zijn individueel in te stellen: dus als je per wip 1 lamp aan en uit wil zetten dan kan dat.

je kan helemaal los gaan in de Hue app met welke actie je aan welke knop hangt :P
langer een knop ingedrukt houden kan weer een andere actie triggeren dan kort indrukken, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Leipo op 02-07-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hulliee schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:09:
Wat mij opvalt, dat iedereen zo aan het schakelen is of wil. Voor mij domotica juist niet meer schakelen. Het gaat automatisch! Het wordt donker, lichten gaan langzaam aan. Er is beweging ergens in een kamer of gedeelte daarvan: de lichten gaan aan. Een film kijken, bijbehorende verlichting gaat aan. TV kijken, andere verlichtingsscene gaat aan. Garage beweging? Lamp aan.

Ik heb dit al jaren zo. Zelf schakelen van verlichting? Waarom? En als ik dan toch iets anders aan wil hebben, dan zeg ik het wel tegen Google home of Siri.
De telefoon gebruik ik om de scene en lampen in te stellen.
Just my 2 cents :)
Ik snap dat dit voor veel situaties kan werken maar wat doe je dan met (bijvoorbeeld):
- Verlichting slaapkamer icm variabele bedtijden en midden in de nacht eruit voor een plasje?
- 's nachts naar de WC waar ik geen lamp aan wil maar mijn partner wel?
- Kinderen die 's nachts gaan spoken op de gang?
- Spraakcommando's midden in de nacht?
- de mensen die geen meeluisterende smart speakers in huis willen?

Kortom, in onze situatie blijven er scenario's waarbij een (FoH) knop de voorkeur heeft boven sensoren of spraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Theo74 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:21:
[...]Niets is nog gestabiliseerd en dit gaat volgens mij ook niet snel gebeuren omdat de technieken elkaar snel blijven opvolgen. En daarin moet ook nog een soort goede transitie zijn tussen het vertrouwde en degelijke oude en het onbekende nieuwe. Jouw hele verhaal van schakelaars en dimmers bijvoorbeeld.
Leuke en uitgebreide reactie.....

Dat laatste is waar ik ook bang voor ben. En het maakt dat ik niet zo snel nog flink ga investeren in inbouwdimmer en/of schakelmateriaal. Wat me nog het meeste stoort is dat ik zoveel weg kan gooien door de overgang naar LED. Bijna geen enkele oudere dimmer werkt ook maar enigzins acceptabel met de huidige lampen, ook de duurdere modellen niet. En ik heb veel armaturen met andere fittingen dan E27 of E14.

En de HUE lampen zijn leuk maar eigenlijk alleen de E27 modellen en dan ook nog alleen voor sfeerverlichting of loopruimtes. Voor verlichting bijvoorbeeld in de keuken/eettafel/kledingkast vindt ik het nog net niet fraai genoeg door de huidige relatief lage CRI. Ik zie verschil met betere led's en al helemaal toen ik laatst weer eens een halogeen lamp aansloot.
Hulliee schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:09:
Wat mij opvalt, dat iedereen zo aan het schakelen is of wil. Voor mij domotica juist niet meer schakelen.
Zo zie je maar, erg persoonlijk.

Ik heb helemaal niets met al die scripjes of scenario's. Ik bepaal zelf wanneer ik 's overdag of 's avonds mijn lampen aan doe en welke armaturen ik dan wil schakelen. Scene's zijn prima maar automatisch schakelen heb ik helemaal niets mee behalve in een aantal loopruimtes en buiten waar de zaak reageert op beweging en de hoeveelheid licht. Bewegingssensoren in verblijfruimtes vindt ik gewoon irritant net zoals voice commando's als je niet alleen bent.

In een single huishouden snap ik het nog wel een beetje maar zodra je met meerderen in een huishouden bent worden teveel scripjes al snel hinderlijk is mijn ervaring. Om nog maar te zwijgen over de situatie dat er iemand anders in je woning is.

[ Voor 28% gewijzigd door Yowzawood op 02-07-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09
r0el schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Ik snap dat dit voor veel situaties kan werken maar wat doe je dan met (bijvoorbeeld):
- Verlichting slaapkamer icm variabele bedtijden en midden in de nacht eruit voor een plasje?
- 's nachts naar de WC waar ik geen lamp aan wil maar mijn partner wel?
- Kinderen die 's nachts gaan spoken op de gang?
- Spraakcommando's midden in de nacht?
- de mensen die geen meeluisterende smart speakers in huis willen?

Kortom, in onze situatie blijven er scenario's waarbij een (FoH) knop de voorkeur heeft boven sensoren of spraak.
Sommige situaties zijn sensoren inderdaad niet ideaal zoals op de slaapkamer. Hier heb ik ook geen sensoren. Helemaal geen fysieke knoppen vond ik ook wat too much. Ik heb wel een 'masterswitch' waarmee ik alle lichten in het huis kan uitdoen op het nachtkastje liggen. ( Hue tap)

Je kunt met sensoren wel onderscheid maken tussen dag en nacht. Zoals hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFySzbp5cIPSmEYV0990ScZnVQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fuVzVfwdGuLiEbtqZtcksEUv.png?f=fotoalbum_large

Maar je hebt gelijk. Helemaal zonder knoppen is niet altijd praktisch. Ik heb zelf mijn hele schakelmateriaal afgestemd op Niko foh knoppen, maar dit doe je ook niet even in normale situaties.

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Fruitschaal schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Sommige situaties zijn sensoren inderdaad niet ideaal zoals op de slaapkamer. Hier heb ik ook geen sensoren. Helemaal geen fysieke knoppen vond ik ook wat too much. Ik heb wel een 'masterswitch' waarmee ik alle lichten in het huis kan uitdoen op het nachtkastje liggen. ( Hue tap)

Je kunt met sensoren wel onderscheid maken tussen dag en nacht. Zoals hieronder. [Afbeelding]

Maar je hebt gelijk. Helemaal zonder knoppen is niet altijd praktisch. Ik heb zelf mijn hele schakelmateriaal afgestemd op Niko foh knoppen, maar dit doe je ook niet even in normale situaties.
Eens, slaapkamer heb ik domme verlichting. Daar is een bewegingssensor niet handig. En ook zorg ik ervoor dat je 's nachts niet hoeft roepen tegen je domotica! ;)
En ja ook een knoop om alles uit te doen, voor als de laatste gaat slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Yowzawood schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Leuke en uitgebreide reactie.....

Dat laatste is waar ik ook bang voor ben. En het maakt dat ik niet zo snel nog flink ga investeren in inbouwdimmer en/of schakelmateriaal. Wat me nog het meeste stoort is dat ik zoveel weg kan gooien door de overgang naar LED. Bijna geen enkele oudere dimmer werkt ook maar enigzins acceptabel met de huidige lampen, ook de duurdere modellen niet. En ik heb veel armaturen met andere fittingen dan E27 of E14.

En de HUE lampen zijn leuk maar eigenlijk alleen de E27 modellen en dan ook nog alleen voor sfeerverlichting of loopruimtes. Voor verlichting bijvoorbeeld in de keuken/eettafel/kledingkast vindt ik het nog net niet fraai genoeg door de huidige relatief lage CRI. Ik zie verschil met betere led's en al helemaal toen ik laatst weer eens een halogeen lamp aansloot.

[...]
Het is denk ik heel persoonlijk of je nu wel of geen (grote) investeringen in nieuwe techniek wilt doen. Aan de ene kant kun je geld in de zak houden door later in iets beters te investeren maar aan de andere kant zou je ook een eeuwige toeschouwer van de vernieuwingen kunnen worden, zonder iets te investeren.
Het is denk ik ook een beetje wat voor persoon je bent. Werkt het oude nog prima, of wil je slechts voor het zelfde vervangen als iets defect is, of ben je echt een gadget freak en investeer je graag in deze hobby met de laatste hebbedingetjes? Want dat is het - voor deze met name mannen speeltjes - ook een beetje.

LED en CRI liggen tot op heden nog lastig ver uit elkaar, simpel omdat de techniek het niet volledig toelaat.
Waar een LED lichtbron tot op heden maar een beperkt deel van het spectrum volledig kan weergeven geeft halogeenlicht het hele zichtbare spectrum plus nog meer weer (IR en UV) en dat zie je.
Het gros vind dit voor de toepassing geen probleem, anders wordt het als je van echt goed en zonlicht benaderend licht afhankelijk bent. Zo las ik ooit een verhaal van een museumdirecteur welke na een derde demo van zeer hoge kwaliteit ledverlichting besloot om bij halogeen en CDM-T lampen te blijven. Simpel omdat alle geteste ledlampen de kleuren in de schilderijen te niet deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Ardj schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Sorry, ik snap de verwarring, maar je geeft wel antwoord op mijn vraag.

Huidige situatie:
- Domme serie-schakelaar met 2 lampen eraan verbonden
- Niet dimbaar

Gewenste situatie:
- Dimbaar en slim

Dus:
- Dim-module (2x Robbshop in inbouwdoos voor beide lampen. Die is inderdaad 50mm diep, ik rekende met de diepte die op dit moment overblijft)
- FoH "schakelaar" waarmee beide lampen los van elkaar te dimmen zijn

Enige wat ik nu dus nog zoek, is een schakelaar waarmee ik twee lampen los van elkaar kan bedienen (inschakelen/dimmen). Zijn de dubbele FoH pulsdimmers die praktisch elk merk heeft zo in te stellen dat elke knop voor 1 lamp is?
Als reeds beantwoord zijn de FoH schakelaars standaard al een soort serieschakelaars omdat ze altijd een dubbele wipper hebben. Als jij zo’n FoH schakelaar over je inbouwdoos schroeft en de 2 wippers in de HUE app als aparte schakelaars 1 en 2 voor dim actor 1 en 2 programmeert dan krijg je de gewilde seriedimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Laatst online: 21-01-2022
GodDamage schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:23:
Zo! Van het weekend alle lichtschakelaars maar vervangen voor blindplaten en stopcontacten en een Hue Smart Button erop. Dit ziet er perfect uit en is met nog geen €30 per schakelaar een stuk goedkoper dan FoH schakelaars, past in elk schakelmateriaal en het werkt op een batterij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas is de link naar de print-files voor die adapters offline. Weet iemand deze nog te vinden of heeft ze zelf?

Verder wil ik heel graag weten welk schakelmateriaal ik moet hebben (blindplaatje, stopcontact, afdekraam?) om een standaard enkelvoudige inbouwschakelaar te vervangen. Precies zoals op de foto die ik nu quote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tierelier schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:09:
[...]

Helaas is de link naar de print-files voor die adapters offline. Weet iemand deze nog te vinden of heeft ze zelf?
Deze? https://www.thingiverse.com/thing:4257990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
Top Thanks Dragon!
En het andere deel van de vraag die ik stelde? Weet jij die toevallig ook? :)

Meteen maar even een foto erbij van wat ik nu in de muur heb zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3g7lVYWdskdUzMBjwm6NmLsvAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqCrJNMSGMFGIkdOBZnYlOuc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Tierelier op 02-07-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:03
Tierelier schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:17:
[...]

Top Thanks Dragon!
En het andere deel van de vraag die ik stelde? Weet jij die toevallig ook? :)

Meteen maar even een foto erbij van wat ik nu in de muur heb zitten

[Afbeelding]
Die op mijn foto's is de Berker S1. Prima spul maar ik had achteraf liever de K1 gehad; die ziet er veel strakker uit. Je kan die geprinte adapter in elke wandcontactdoos drukken, dus zoek gewoon een afdekraam en stopcontact uit die je mooi vind en/of bij je huidige schakelmateriaal past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Op aanraden een paar posts terug Robbshop dimmer modules besteld, maar krijg met geen mogelijkheid een blauwe draad getrokken. De overgang van wand naar het plafond heeft een haakse hoek, hier kom ik niet voorbij (schakeldraad beweegt ook niet).

Er zit een wandcontact naast, maar die zit dan weer op een andere groep.

Aangezien ik de schakelaar vervang voor een FoH: Is het mogelijk om de dimmer in de plafondbak te installeren en de schakelaar door te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ardj Welke dimmer exact? Als het een dimmer is die overweg kan met een schakelaar op de L draad of als je de L naar de schakelaar in het plafond kunt verbreken is het vaak veel eenvoudiger dat ding in het plafond te stoppen dan achter de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:15:
@Ardj Welke dimmer exact? Als het een dimmer is die overweg kan met een schakelaar op de L draad of als je de L naar de schakelaar in het plafond kunt verbreken is het vaak veel eenvoudiger dat ding in het plafond te stoppen dan achter de schakelaar.
Gaat om deze dimmer:
https://www.robbshop.nl/i...w-robb-smarrt?sqr=Dimmer&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
GodDamage schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:29:
[...]

Die op mijn foto's is de Berker S1. Prima spul maar ik had achteraf liever de K1 gehad; die ziet er veel strakker uit. Je kan die geprinte adapter in elke wandcontactdoos drukken, dus zoek gewoon een afdekraam en stopcontact uit die je mooi vind en/of bij je huidige schakelmateriaal past.
Ah, OK, dus met een afdekraam en een geaard inbouw-stopcontact ben ik er? Das mooi. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ardj Die ondersteund schakelen met mains (zie pagina 3 van de handleiding). Veeeeeeel eenvoudiger dus om die gewoon te plaatsen waar de load zich bevind dan bij de schakelaar :)

[edit] Zie wel dat hij alleen kan werken met een puls schakelaar, niet een "gewone" aan/uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 03-07-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:28:
@Ardj Die ondersteund schakelen met mains (zie pagina 3 van de handleiding). Veeeeeeel eenvoudiger dus om die gewoon te plaatsen waar de load zich bevind dan bij de schakelaar :)

[edit] Zie wel dat hij alleen kan werken met een puls schakelaar, niet een "gewone" aan/uit.
En als ik die schakelaar er helemaal tussenuit haal? Ik heb namelijk een FoH schakelaar gekocht, waarmee ik 'm zou willen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ardj De schakelaar input is optioneel, het biedt je alleen een drop in solution waarmee er geen huidige bediening verloren gaat. En zoals gezegd, een best eenvoudige want bij de lamp heb je waarschijnlijk alle draden (want meestal is daar gewoon al fase). Ontbreekt alleen een puls schakelaar (of een veertje achter de huidige :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardj
Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:32:
@Ardj De schakelaar input is optioneel, het biedt je alleen een drop in solution waarmee er geen huidige bediening verloren gaat. En zoals gezegd, een best eenvoudige want bij de lamp heb je waarschijnlijk alle draden (want meestal is daar gewoon al fase). Ontbreekt alleen een puls schakelaar (of een veertje achter de huidige :D)
Ha, gelukt! Ik ben je erg dankbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 18:11
We zijn bezig met onze buitenverlichting slim te maken. De vraag is of een normale E27 Hue lamp geen problemen ondervindt van een IP-44 buitenlamp?

https://www.hornbach.nl/s...tikel.html#artikeldetails

Of moet de lamp per se IP-64 of zelfs IP-65 gecertificeerd zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daftz
  • Laatst online: 20:54
baba420 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:07:
We zijn bezig met onze buitenverlichting slim te maken. De vraag is of een normale E27 Hue lamp geen problemen ondervindt van een IP-44 buitenlamp?

Bij mij hangt ie al 2 jaar zonder problemen in een IP-44 buitenlamp. Hue komt trouwens met een fellere E27 (1600 lumen). Ik vind de huidige E27 eigenlijk net iets te soft voor buiten, dus die ga ik vervangen zodra de nieuwe te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
Daftz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:11:
[...]

Bij mij hangt ie al 2 jaar zonder problemen in een IP-44 buitenlamp. Hue komt trouwens met een fellere E27 (1600 lumen). Ik vind de huidige E27 eigenlijk net iets te soft voor buiten, dus die ga ik vervangen zodra de nieuwe te koop is.
Wauw, enig idee wanneer het beschikbaar is?
Fijn om te weten dat het niet nodig is om die dure nieuwe buitenlampen van Philips zelf aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
  • Laatst online: 20:54
baba420 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:18:
[...]

Wauw, enig idee wanneer het beschikbaar is?
Fijn om te weten dat het niet nodig is om die dure nieuwe buitenlampen van Philips zelf aan te schaffen.
Oh ik zie in de pricewatch al 2 winkels die 'm hebben. Bij de Praxis zag ik ze namelijk nog niet in het assortiment.

Het is echter geen ambiance, dus enkel wit. Maar bij mij zit er een diffuser voor en ik zal 'm wel iets dimmen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:50
Daftz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:11:
[...]

Ik heb m bij Mediamarkt Breda al zien liggen voor €24,95.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birdy D
baba420 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:07:

Dat gaat prima hoor! Maar raad je wel aan er Hue Filament lamp er in te doen dat staat 100 x beter als zo'n normale Hue bulb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
Birdy D schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Dat gaat prima hoor! Maar raad je wel aan er Hue Filament lamp er in te doen dat staat 100 x beter als zo'n normale Hue bulb.
Ik zie dat die Filament lampen tot maximaal 500 lumen gaan. Is dat niet te donker? Al moet ik zeggen dat we slechts een stadstuintje van 50 vierkante meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:47
Twee 1600lm besteld bij Beaumotica met staffelkorting. Totaal €49,-. Voor op het terras, ter vervanging van de Whites die daar nu al zitten. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
baba420 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Ik zie dat die Filament lampen tot maximaal 500 lumen gaan. Is dat niet te donker? Al moet ik zeggen dat we slechts een stadstuintje van 50 vierkante meter hebben.
Tja, ik heb hem bij de voordeur en vind hem op 100% veel te fel..Ook stukje sier natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08 09:17
Goedemiddag beste mede tweakers, op het moment heb ik in huis een behoorlijk aantal hue lampen en op een aantal plekken ook senic schakelaars die goed werken.

Echter in mijn badkamer heb ik 3 led spots laten plaatsen die nu aangaan met een schakelaar (alleen aan /uit) van de installateur heb ik begrepen dat deze wel wel dimbaar zijn.

Ik vraag me nu echter af wat slim is, ik wil ze namelijk kunnen gaan dimmen maar ook met een bewegingsschakelaar gaan werken. Het liefste in combinatie met hue. (geen vereiste)

Wat is slim om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
theorganiser schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:47:
Goedemiddag beste mede tweakers, op het moment heb ik in huis een behoorlijk aantal hue lampen en op een aantal plekken ook senic schakelaars die goed werken.

Echter in mijn badkamer heb ik 3 led spots laten plaatsen die nu aangaan met een schakelaar (alleen aan /uit) van de installateur heb ik begrepen dat deze wel wel dimbaar zijn.

Ik vraag me nu echter af wat slim is, ik wil ze namelijk kunnen gaan dimmen maar ook met een bewegingsschakelaar gaan werken. Het liefste in combinatie met hue. (geen vereiste)

Wat is slim om te doen?
Zo’n Sunricher dim actor bestellen die o.a. Robbshop verkoopt, meermaals in dit topic besproken. Werkt 100% met HUE en wordt in de HUE app gevonden als een dimbare 1 kleur lamp.
Plaats hem in de inbouwdoos van de huidige schakelaar en sluit er een pulsdrukker van het zelfde merk en type schakelmateriaal op aan, of zet er een duurdere FoH schakelaar optie overheen.
Heb je in de inbouwdoos geen blauwe nuldraad, kun je deze er niet meer bijtrekken, of heb je in de inbouwdoos geen plek voor de dim actor, verbind de bruine en zwarte draad achter de schakelaar dan door en sluit de dim actor dan tussen de 230 volt en de trafo of 230 volt draden richting de lampen aan. Schakelen wordt in dit geval alleen een FoH schakelaar, of andere HUE draadloze schakelaar.
Wil je zelf geen handmatige controle over licht aan/uit/dimmen, wat ik in de douche niet adviseer, dan kun je alle schakelaars weglaten en alleen een HUE sensor ophangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Theo74 op 05-07-2020 16:27 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic