Yowzawood schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Inderdaad... maar het begint volgens mij toch met de aannames die ze voor hun ontwerpen nemen. Blijkbaar gaan ze uit van schakelen via de app of voice en is de rest er later bijbedacht.
Neem alle dimmer switches die ze tot nu toe hebben uitgebracht. Die ronde met de EnOcean module past helemaal nergens bij en is ook nog een vreselijk klote ding met de gehele rand als schakelaar die ook regelmatig wordt geraakt als je één van de andere knoppen. Verder is het een vreselijk schakelgeluid. De hoekige dimmer switch is los nog wel te doen maar past buiten de VS eigenlijk ook nergens bij, en de smarbutton is best een aardig ding maar ook die is (buiten wat eigen gehack) nergens mee te combineren.
Rest FOH met weer die vervelende EnOcean schakelaar...... of inderdad de Sunricher oplossingen. Die zijn in bestaande bouw met volle plafonddozen of achter een reguliere schakelaar vaak niet of erg lastig in te bouwen. Ik zit eigenlijk te wachten op een oplossing waar er een fatsoenlijke oplossing komt met een basiselement voor schakelmateriaal met daarin een zigbee dimmer die net zo groot is als wat nu gebruikelijk is voor in een wanddoos. Aansluiten op een 2 draads (of als het echt moet op 3 draads) en waarbij je dan het schakelgedrag configureert maar wel met de reguliere wip/puls schakelaars. Eigenlijk dat iemand dus met een generieke oplossing komt als EnOcean die alle fabrikanten gebruiken als basis voor normaal schakelmateriaal :-). Nu gaat iedereen weer zigbee oplossingen bouwen die niet goed werken....
En ipv alleen de schakelblokken in de WCD's zou een oplossing met een (led) dimmer ook welkom zijn. Ik heb nu een flink aantal losse snoerdimmers achter smartplugs zitten omdat ik niet kan leven met de CRI waarde of de afmetingen (kleine E14 lamp graag) van de huidige Hue lampen.
Ik zal eens naar de EcoBright Ecodim Zigbee dimmer kijken, die kende ik nog niet.
Edit: Ziet er best goed uit..... zal er eens 1 aanschaffen. Ben eigenlijk niet zo'n fan van de draai variant, maar het zou in ieder geval naadloos in mijn Jung LS schakelmateriaal op moeten kunnen gaan. Hopelijk ook een goede dimfunctie zonder brom of flikker.....
Kortom, met kunst en vliegwerk is er wel wat van te maken. Maar het zou zoveel makkelijker kunnen. En ook goedkoper.... ik heb net voor een vermogen aan oudere Junk Funk Management dimmers verwijderd omdat het met LED allemaal niet goed werkt. En helaas lijken de huidige opvolgers ook niet echt toekomstvast.
Licht schakelen is niet iets waar een willekeurige binnenloper moeite mee zou moeten hebben om te bedienen. Maar dat lijkt wel waar we naartoe gaan met al die verschillende oplossingen en aansturingen.
De eerste generatie ronde HUE dimmer/schakelaar was inderdaad even 'mooi' en technisch goed als de eerste generatie HUE lampen. Bepaald geen modelletje voor op de catwalk maar wel tegen pittige prijs.
Misschien wat dit destijds de filosofie van Philips, iets 'trendy' wat internationaal aanslaat. Ik weet het niet.
Het is misschien wel goed dat Philips de tak verlichting verkocht heeft aan wat nu Signify is, want qua productontwerpen in het algemeen heeft Philips nooit echt hele hoge ogen gegooid.
De nieuwere HUE dimmer functioneert als meermaals gezegd prima maar kent (dus de V.S. maatvoering waardoor wij in de EU allerlei krampachtige 3D modellen moeten maken om het in ons schakelmateriaal te laten passen, wat soms nog steeds een matig en minder passend uiterlijk heeft. Esthetisch sowieso slecht.
FoH schakelaars zijn inderdaad een hele (dure) stap vooruit, vooral de Senic variant voor Jung/Gira is een hele verbetering. Maar ze werken allemaal (verplicht?) met de Enocean Zigbee module en daar vind elke gebruiker ook weer wat van. Tja, ik vind het batterij-loze concept voldoende motiviatie voor de concessie in de klikkende wipgang. En gek genoeg 'klikt' een Enocean module in Senic-Gira materiaal soepeler dan in andere merken schakelmateriaal. Misschien heeft dit met de opbouw en het type kunstof er omheen te maken.
De Ecodim Zigbee dimmer is eigenlijk net als de Enocean module, universeel toepasbaar op al het draai-dimmende schakelmateriaal. Ik paste een aantal van deze dimmers toe in GIra Systeem 55 schakelmateriaal en dat werkte prima. En ook het aansluiten is universeel, simpel fase en schakeldraad er op en klaar. Geen gedoe met een nul bijtrekken wat bijvoorbeeld in oude huizen soms echt onmogelijk is.
De inbouwdiepte van de dimmer is ook normaal te noemen, als je een oude reguliere dimmer hiermee vervangt dan zal het zeker passen.
Alleen reageren ze dus niet op de HUE app "Transistie" optie (licht langzaam aan/uit) en zijn ze ook niet compatible met Apple's HomeKit. Mocht je daar alternatieve schakelingen mee willen maken wat binnen HUE niet mogelijk is. Ik gok dat dit t.z.t. ook wel opgelost zal worden, zij het niet door andere merken.
Jung en Gira Funk (Insta) materiaal was inderdaad heel erg duur en nu praktisch lastig door te gebruiken omdat het veel moeite heeft met ledlampen. De Funk dimactoren zijn RCL geschikt en dimmen hooguit zwaardere en goede (Philips) ledlampen, de rest gaat knipperen.
De Jung/Gira eNet (ook Insta) opvolger welke wel prima voor led geschikt is zou ik ook ver weg houden. Het eNet systeem werkt stabiel en goed maar is behoudens Tado C.V. besturingen totaal NON-Connectable met enig merk domotica. Ja, men claimt al 2 jaar een koppeling met Alexa, alsof je daar op zit te wachten...
Ik gok dat systemen als eNet, Free@Home, HomeControl, etc. met een aantal jaren uit de markt zijn gedrukt door meer flexibiele en vooral goedkopere systemen.
Waar het met domotica op aan komt is het gebruikersgemak, zeker ook de WAF, de uitstraling en natuurlijk de prijs. Welk protocol zal minder belangrijk zijn, al zal dit uiteindelijk ook uitkristalliseren tot het meest gebruikte en daardoor waarschijnlijk meest betrouwbare protocol. Wat momenteel Zigbee 3.0 lijkt te zijn.
Z-Wave loopt ook goed mee en Casambi is de laatste tijd een zeer gemotiveerde BT meshed gebasseerde en Bridge-loze nieuwkomer welke zich richt op het duurdere segment (design)verlichting. Ik zeg lekker doen.
Voor nu denk ik dat wij nog steeds aan de vooravond staan van veel meer van dit soort materie in de automatisering. Wat er vandaag nog niet is komt morgen en wat je morgen koopt is volgende week soms al verouderd. Niets is nog gestabiliseerd en dit gaat volgens mij ook niet snel gebeuren omdat de technieken elkaar snel blijven opvolgen. En daarin moet ook nog een soort goede transitie zijn tussen het vertrouwde en degelijke oude en het onbekende nieuwe. Jouw hele verhaal van schakelaars en dimmers bijvoorbeeld.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.