Hmm hij gaat wel aan, maar start gelijk gedimd. Dank, nu benieuwd of ik het dan kan starten op iets fellers.
Normaal zal de remote (ronde met touch paneel en de lange met scene knoppen) bij opstarten en kort op start deuntje spelen, zelfde deuntje dat toentertijd in de Philips reclames werd gebruikt, kan zo ff vlug geen geluidsfragment vinden, was een geintje van een van de engineers, die door de marketeers is geaccepteerd als feature!GigaPixels schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:53:
Heb hier nog een Philips LivingColors Gen2 liggen.
Lamp zelf doet het nog perfect!
Echter lijkt de Remote (de ronde versie heb ik) het opgegeven te hebben: hij maakt een geluidje bij het insteken van 3 nieuwe AAA batterijen (batterijen leeg - zogezegd, maar deze zijn nieuw).
Iemand enig idee om de remote toch terug werkend te krijgen?
Maar als deze rare bliep geluiden maakt, meer krakend geluid, kan zijn dat het speakertje kapot is, gebeurde wel vaker, als mensen bij resetten remote, in het verkeerde gaatje met bijvoorbeeld een speld drukte....
Zoals ik je bericht lees doet de remote het niet meer? Je zou kunnen proberen om reset knop/gat 10 seconden ingedrukt te houden (zit bij batterij compartiment, als ik me het goed herhinner). Anders ben ik bang dat de remote overleden is
Ik heb recent 2 Hue filament lampen gekocht voor boven de eettafel. Hiervoor hingen er 2 Hue white & color lampen die op mijn Hue bridge gepaird waren.
Om het licht boven de eettafel te bedienen gebruikte ik voorheen altijd de Tradfri dimmer (die ronde). Beetje gekke combi, maar deze dimmer past perfect op een blindplaat waar eerst de schakelaar zat.
Ik was met die combinatie in staat om de lampen zowel met de Tradfri dimmer te bedienen, als via Hue. Dus kon ik ook in 1x alles in de woonkamer uit doen dmv een voice commando op mijn Nest hub.
Maar sinds ik de Hue filament lampen heb, krijg ik het niet meer voor elkaar om op beide te laten werken. Zodra ik ze pair met de Tradfri dimmer, verliest Hue de verbinding met de lampen. Ik heb verschillende volgorde van pairen geprobeerd zonder resultaat.
Firmwares zijn allemaal up to date.
Iemand een idee?
Om het licht boven de eettafel te bedienen gebruikte ik voorheen altijd de Tradfri dimmer (die ronde). Beetje gekke combi, maar deze dimmer past perfect op een blindplaat waar eerst de schakelaar zat.
Ik was met die combinatie in staat om de lampen zowel met de Tradfri dimmer te bedienen, als via Hue. Dus kon ik ook in 1x alles in de woonkamer uit doen dmv een voice commando op mijn Nest hub.
Maar sinds ik de Hue filament lampen heb, krijg ik het niet meer voor elkaar om op beide te laten werken. Zodra ik ze pair met de Tradfri dimmer, verliest Hue de verbinding met de lampen. Ik heb verschillende volgorde van pairen geprobeerd zonder resultaat.
Firmwares zijn allemaal up to date.
Iemand een idee?
Ik heb sinds kort een hue Iris erbij, maar de kleur is net iets anders dan mijn andere hue lampen (Go, ledstrip en 3x color ambience). Nu zijn al mijn lampen een heel klein beetje verschillend qua kleur, maar dit is wel wat heftig.

Wat is jullie ervaring met kleur-coherentie?

Mixed Reality dev
Die Hue Iris is al een oudje, die heeft idd een flinke afwijking in het kleurenspectrum.
- NAC Breda -
Bij het insteken van de batterijen, dan speelt de remote inderdaad een geluidje af :-)Erik1971 schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:36:
[...]
Normaal zal de remote (ronde met touch paneel en de lange met scene knoppen) bij opstarten en kort op start deuntje spelen, zelfde deuntje dat toentertijd in de Philips reclames werd gebruikt, kan zo ff vlug geen geluidsfragment vinden, was een geintje van een van de engineers, die door de marketeers is geaccepteerd als feature!
Dat lijkt dus al goed te zitten.
Het geluid is inderdaad niet heel helder: het kraakt een beetje.Maar als deze rare bliep geluiden maakt, meer krakend geluid, kan zijn dat het speakertje kapot is, gebeurde wel vaker, als mensen bij resetten remote, in het verkeerde gaatje met bijvoorbeeld een speld drukte....
Op zich lijkt me een kapot speakertje niet zo erg.
De resetknop probeerde ik reeds ingedrukt te houden (via tandenstoker werkt dit perfect).Zoals ik je bericht lees doet de remote het niet meer? Je zou kunnen proberen om reset knop/gat 10 seconden ingedrukt te houden (zit bij batterij compartiment, als ik me het goed herhinner). Anders ben ik bang dat de remote overleden is. Normaal gesproken maakt de remote ook soort van tik geluiden als je het touch paneel bediend!
Na minder dan 10 seconden gaat het lichtje branden op de remote, en komt er geluid uit. Maar het geluid lijkt aan te willen geven dat de batterij plat is (zo lijkt het althans). Het is geen vrolijk opstartgeluidje, eerder een ‘fail’-geluidje.
Vanaf dan niets meer: geen tik geluidjes, geen lampje op de remote...
Dus ik vrees dat het niet werkt: dood :-)
De enige opties zijn enkel: nieuwe batterijen en reset knop. En die opties geven geen oplossing.
Toch erg bedankt voor je hulp!
Wat de Iris niet zelfs nog van het pre-bridge tijdperk? Dus eigenlijk LivingColors en geen Hue?Ritchie schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:03:
Die Hue Iris is al een oudje, die heeft idd een flinke afwijking in het kleurenspectrum.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hij heeft wel de Hue verpakking in elk geval en werkt net zoals die andere lampen (Hue app + Homekit)Gonadan schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:33:
[...]
Wat de Iris niet zelfs nog van het pre-bridge tijdperk? Dus eigenlijk LivingColors en geen Hue?
Mixed Reality dev
Dat doen de oude ook, maar heb je hem recent gekocht dan? Wellicht is er een nieuwe generatie?Menesis schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:03:
Hij heeft wel de Hue verpakking in elk geval en werkt net zoals die andere lampen (Hue app + Homekit)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja paar dagen terug gekocht. Ik kan hem zeker ruilen, maar als ze allemaal een kleurafwijking hebben dan hoef ik hem niet te ruilen
Mixed Reality dev
Ik heb ook een Hue Iris en die wijkt niet zo extreem af als die op jou foto! Kleur bereik is best goed alleen de meer witte kleuren zijn soms minder goed gemengd!Menesis schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:17:
Ja paar dagen terug gekocht. Ik kan hem zeker ruilen, maar als ze allemaal een kleurafwijking hebben dan hoef ik hem niet te ruilen
De Iris is er als Livingcolors (3de generatie) verkocht, maar daarna hebben ze een kleine hardware update gekregen en zijn ze eerst als Friends of Hue verkocht en later gewoon als Hue!
Ik zie ze inderdaad nog steeds in de verschillende winkels liggen!
Ik heb geen Iris, maar wel enkele Blooms en een LightStrips (eerste generatie, niet de Plus) die allemaal hetzelfde kleurbereik hebben. Kleur consistentie met andere Hue lampen (o.a. Hue Go en A19) is prima op de kleuren, wit ziet er wat minder mooi gemengd uit op de Blooms, zoals Erik al aan geeft.Menesis schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:53:
Ik heb sinds kort een hue Iris erbij, maar de kleur is net iets anders dan mijn andere hue lampen (Go, ledstrip en 3x color ambience). Nu zijn al mijn lampen een heel klein beetje verschillend qua kleur, maar dit is wel wat heftig.
[Afbeelding]
Zoals extreem als op je foto zou ik niet verwachten.
Is het alleen bij deze kleur zo extreem, of ook met andere kleuren (geen wit tinten, maar "echte" kleuren) ?
Weet je zeker dat ze ook echt op dezelfde kleur staan?
De colorpicker in de Hue app is soms wat "vreemd". Lampen kunnen in kleur en in wit mode staan en de pickers worden dan transparant ofzo. Ik ben daar al eens vaker in verwarring geraakt.
Ow, dat is misschien een ding. De Iris (en Bloom en LightStrips eerste generatie) ondersteunen het zetten van wittinten niet. Als je die wit wilt hebben dan moet je dat in de kleuren picker doen.
Ik weet even niet zeker of ik mijn eerdere post beter hier had kunnen plaatsen, vandaar maar even een linkje...
hue white ambiance gu10 maakt hoogfrequent geluid
hue white ambiance gu10 maakt hoogfrequent geluid
[ Voor 44% gewijzigd door sddu op 02-01-2020 11:55 ]
Ja en is ook al meerdere keren langsgekomen.sddu schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:54:
Ik weet even niet zeker of ik mijn eerdere post beter hier had kunnen plaatsen..
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik heb zojuist mijn tweede bridge besteld. Ik zit inmiddels op 46 lampen en stekkers, en er komen er nog een aantal bij. Sowieso nog 6 spotjes, en nog 2 colorlampen die in de startersset zitten die ik net besteld heb.
Ik ga iig de buitenverlichting (10 lampen), de WC, hal en overloop er op aansluiten. dit zijn "ruimtes" waar verder niet veel gebeurd, en alleen tijdgeschakeld of bewegingssensoren zitten, dus daar hoef ik in de app niet vaak voor van bridge te wisselen.
Ik vraag me alleen af of het verstandig is om deze (ook) in de meterkast op te hangen, of deze ergens anders op te hangen?
Ik ga iig de buitenverlichting (10 lampen), de WC, hal en overloop er op aansluiten. dit zijn "ruimtes" waar verder niet veel gebeurd, en alleen tijdgeschakeld of bewegingssensoren zitten, dus daar hoef ik in de app niet vaak voor van bridge te wisselen.
Ik vraag me alleen af of het verstandig is om deze (ook) in de meterkast op te hangen, of deze ergens anders op te hangen?
Als je alleen op het geluid afgaat en verder niets probeert, is dat wel echt kort door de bocht. Bij mij geeft hij na het resetten ook een apart geluid, maar hij werkt verder wel.GigaPixels schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:56:
Na minder dan 10 seconden gaat het lichtje branden op de remote, en komt er geluid uit. Maar het geluid lijkt aan te willen geven dat de batterij plat is (zo lijkt het althans). Het is geen vrolijk opstartgeluidje, eerder een ‘fail’-geluidje.
Vanaf dan niets meer: geen tik geluidjes, geen lampje op de remote...
Dus ik vrees dat het niet werkt: dood :-)
In dit filmpje kun je horen hoe het geluid moet zijn na het resetten.
Daarna zou je de remote moeten koppelen aan de bridge en als dat gebeurd is, kun je lampen aan de remote koppelen (Verder gaan met onderstaande stap 4)
Als je meerdere remotes wilt gebruiken zoals ik dat gedaan heb kun je een remote linken aan een bestaande remote.
- Reset de tweede remote, de eerste moet je met rust laten. Een lege remote zal altijd de settings van de werkende remote overnemen
- Hou de remotes bij elkaar en druk lang op de on/1 button totdat je een succes toontje hoort
- Nu heeft de tweede remote al de netwerk settings van de eerste overgenomen (De eerste keer dat je dit doet neemt de nieuwe remote de netwerk settings over. Doe je dit nog een keer worden alle gekoppelde lampen gekopiëerd)
- Ga nu naar de lampen / Living Whites Plug die je wilt kunnen bedienen met die remote. Link deze lampen aan de remote door de on/1 button lang ingedrukt te houden terwijl je de remote tegen de lamp / Living Whites Plug houdt
- De lamp gaat knipperen en je hoort een succes toontje op de remote
- Herhaal deze stap voor al de lampen die je wel met die tweede remote wilt bedienen
Let op Vanmorgen deze procedure uitgevoerd om uit te zoeken hoe het ook alweer zat. En na de procedure werkte de remote uitstekend........ alleen zijn ze in de Hue-bridge niet meer te bereiken!
Dus weet wat je doet!
Daarna de lampen toch maar weer aan mijn Bridge gekoppeld d.m.v. het serienummer en nu werkt de remote dus ook niet meer....... Maar beter aan de bridge dan alleen aan de remote
[ Voor 9% gewijzigd door funske op 02-01-2020 13:59 ]
Have Fun Funske
Zijn er hier gebruikers die meer dan een Hue bridge in huis hebben?
Ik heb momenteel 60 lampen en 11 accessoires en merk dat de lampen soms maar wat traag reageren, met name vka 3rd party apps zoals Logitech Harmony.
Daarom zit ik eraan te denken om mijn lampen over 2 bridges te verdelen. Bijvoorbeeld alle lampen beneden op bridge 1 en alles van boven en buiten op bridge 2.
Werkt dat een beetje handig? Misschien nog wat tips uit de praktijk?
Moet je in de bridges 2 verschillende Hue accounts instellen of kan je dezelfde voor beide gebruiken?
Ik heb momenteel 60 lampen en 11 accessoires en merk dat de lampen soms maar wat traag reageren, met name vka 3rd party apps zoals Logitech Harmony.
Daarom zit ik eraan te denken om mijn lampen over 2 bridges te verdelen. Bijvoorbeeld alle lampen beneden op bridge 1 en alles van boven en buiten op bridge 2.
Werkt dat een beetje handig? Misschien nog wat tips uit de praktijk?
Moet je in de bridges 2 verschillende Hue accounts instellen of kan je dezelfde voor beide gebruiken?
[ Voor 10% gewijzigd door Marsman83 op 02-01-2020 15:41 ]
Heb twee Bridges, 1 voor boven en 1 voor beneden. Werkt prima, enige nadeel is als je de Hue app gebruikt dat je soms moet schakelen. Voor mij geen bezwaar, ik gebruik vooral Homekit, Siri (via Homekit) en diverse dimmers en taps om te bedienen.
Zorg dat je zoveel mogelijk vanuit één bridge kan werken. Lampen die je dus eigenlijk enkel via sensoren of switches bedient, zet die bij elkaar op je 2e bridge.
Op die manier hoef je voor het bedienen van je overige lampen via de hue app, enkel met je 1e bridge te verbinden.
Op die manier hoef je voor het bedienen van je overige lampen via de hue app, enkel met je 1e bridge te verbinden.
Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320
Ik heb sinds kort een aantal Philips Hue devices in gebruik, Ben aan het prutsen met de bewegingssensor. Voor zover ik kan zien heeft die maar een paar standen; Helder, Gedimd, en Nachtlampje. Dat pakt vooral in de hal net niet goed uit. Helder is té helder, en gedimd is net te donker.
Geen groot probleem, maar is er een manier om de helderheid van die opties fijner in te stellen?
Ik heb dit forum zo goed als mogelijk doorzocht en gelezen over iConnectHue, maar ik heb geen Apple devices, en Hue Labs, maar daar zie ik geen formules die dit issue oplossen. Zie ik iets over het hoofd?
Alle hulp zeer welkom!
Geen groot probleem, maar is er een manier om de helderheid van die opties fijner in te stellen?
Ik heb dit forum zo goed als mogelijk doorzocht en gelezen over iConnectHue, maar ik heb geen Apple devices, en Hue Labs, maar daar zie ik geen formules die dit issue oplossen. Zie ik iets over het hoofd?
Alle hulp zeer welkom!
Ik gebruik ook de app Hue Essentials (android), daar kun je meer instellen voor de motion sensor, zie hieronder.Bert-Jan48 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:42:
Ik heb sinds kort een aantal Philips Hue devices in gebruik, Ben aan het prutsen met de bewegingssensor. Voor zover ik kan zien heeft die maar een paar standen; Helder, Gedimd, en Nachtlampje. Dat pakt vooral in de hal net niet goed uit. Helder is té helder, en gedimd is net te donker.
Alle hulp zeer welkom!

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Dat ziet interessant uit, ga ik proberen. Dank voor de tip!janvanduschoten schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:20:
[...]
Ik gebruik ook de app Hue Essentials (android), daar kun je meer instellen voor de motion sensor, zie hieronder.
Ik zie dat je de Hue filament hebt adhv je screenshot. Ben je er tevreden over? Vraag me met name of hij voldoende licht afgeeft. Wil er een paar gebruiken voor boven de eettafel.janvanduschoten schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:20:
[...]
Ik gebruik ook de app Hue Essentials (android), daar kun je meer instellen voor de motion sensor, zie hieronder.
[Afbeelding: Hue 1]
[Afbeelding: Hue 2]
Hij kan behoorlijk fel, en geeft ook prettig warm licht vind ik. Ik heb de lamp even gefilmd.Draicon schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:14:
[...]
Ik zie dat je de Hue filament hebt adhv je screenshot. Ben je er tevreden over? Vraag me met name of hij voldoende licht afgeeft. Wil er een paar gebruiken voor boven de eettafel.
Hij start nu op 30%, daarna zet ik hem op de minimale sterkte, daarna op volle sterkte, en weer terug naar 30%.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Thanks! Dat is een goeie idd.LDVC schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:01:
Zorg dat je zoveel mogelijk vanuit één bridge kan werken. Lampen die je dus eigenlijk enkel via sensoren of switches bedient, zet die bij elkaar op je 2e bridge.
Ik gebruik ook Google Home en Logitech Harmony dus zal dit ook koppelen aan de bridge waar ik deze diensten nodig heb.
Las ergens dat je daar vaak ook maar 1 bridge kunt koppelen.
Super, dit had ik nodig! Thanks!janvanduschoten schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:39:
[...]
Hij kan behoorlijk fel, en geeft ook prettig warm licht vind ik. Ik heb de lamp even gefilmd.
Hij start nu op 30%, daarna zet ik hem op de minimale sterkte, daarna op volle sterkte, en weer terug naar 30%.
[YouTube: Hue filament lamp, testing the amount of light]
Je kan toch gewoon zelf een scene aanmaken en die koppelen? Kan gewoon met de Hue app, is niet veel ingewikkelds aan. Kan je alle kleuren en dim-standen zo instellen als door jou gewenst.Bert-Jan48 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:42:
Alle hulp zeer welkom!
Hue essentials voor iOS is gereleased.
Alleen is het mij volstrekt onduidelijk wat je nu precies krijgt voor de in app aankoop van 7 euro.
Alleen is het mij volstrekt onduidelijk wat je nu precies krijgt voor de in app aankoop van 7 euro.
MP3-Junky schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:47:
Hue essentials voor iOS is gereleased.
"Beautiful Clean Coal"
Ook met de gewone Hue app kun je dit al zonder problemen oplossen. Je moet dan wel eerst een nieuwe scène aanmaken, als je naar de ruimte gaat in de Hue app zie je linksboven "Nieuwe scène" staan. Zie hieronder, linksbovenaan het scherm:Bert-Jan48 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:42:
Alle hulp zeer welkom!

Die scène kun je vervolgens kiezen bij je Motion Sensor. De standaard scènes zijn namelijk niet aan te passen.
Met de Hue app ben je echter wel beperkt tot 2 tijdvakken (tenzij je naar Hue Labs gaat en bijv Three times is a charm of iets dergelijks installeert, dan heb je 3 tijdvakken). Ik heb net Hue Essentials geïnstalleerd en daar kun je zelf tijdvakken instellen zoals jij het wil, ik gebruik er vaak 4: 's nachts, 's ochtends, overdag, 's avonds.
@janvanduschoten waarom zet je in jouw schema eerst de Filament lamp aan en daarna stel je de scène in? Staat die lamp in een andere ruimte? Ik heb alleen een actie dat hij de juiste scène instelt:

@MP3-Junky in de Android app staat het volgende, maar ik weet niet of dit hetzelfde is als bij iOS:

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 03-01-2020 08:03 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
In mijn light strip is aan het begin vocht binnengedrongen tijdens de schoonmaak. Dit was in eerste instantie niet opgemerkt, totdat de strip raar ging doen.
Daar waar de flatcable aan de strip zit gesoldeerd, is alles geoxideerd.
Kan ik straffeloos de flatcable aan het volgende punt solderen?
We hebben thuis een spotrail met GU10 spots, waaraan gekoppeld een dimmer van Fibaro zit. Is het mogelijk deze spots 1 op 1 te vervangen door HUE GU10 spots? (liefst White Ambiance) Nu lees ik iets over een piep in de bluetooth-variant, waar ik uiteraard ook niet op te zit te wachten. Bestaat er ook een variant zonder bluetooth?
Draicon schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:14:
[...]
Ik zie dat je de Hue filament hebt adhv je screenshot. Ben je er tevreden over? Vraag me met name of hij voldoende licht afgeeft. Wil er een paar gebruiken voor boven de eettafel.
Ook ik heb onlangs een Hue Filament gekocht (gewoon 'normaal' model) en die zit in zo'n Ikea 'deathstar' PS lamp.janvanduschoten schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:39:
[...]
Hij kan behoorlijk fel, en geeft ook prettig warm licht vind ik. Ik heb de lamp even gefilmd.
[YouTube: Hue filament lamp, testing the amount of light]
Zelf vind ik het licht wel behoorlijk aan de 'warme' kant, ook op z'n felst. Nou is dit soort filamentlampen natuurlijk ook vooral bedoeld voor design/sfeer, maar persoonlijk had ik het wel mooi gevonden als ze op hun felst gewoon echt 2700k zouden doen, en dan pas bij dimmen warmer (zoals bij Warm Glow / Dimtone). Aan de andere kant kan dit effect bij mij ook nog extra sterk zijn door de koperkleurige binnenkanten van de ' bladen' van de Ikea PS lamp.
Waar ik bij de filamentlamp zeer over te spreken ben: Nagenoeg géén zichtbare 'PWM flicker'! Echt heel fijn! Bij ' gewone' Hue lampen (van White tot White Ambiance tot White&Color Ambiance) merk ik vooral als ik moe ben of in m'n ooghoeken toch 'stroboscoop effect', met name in gedimde toestand.
Maar het licht van de Hue filament lampen 'staat als een huis'
Elke vorm van dimmer (dus ook de Fibaro) moet je er tussenuit halen, voordat je gaat vervangen door Hue. Dus ja, je kan vervangen, als je de Fibaro ervoor vandaan haalt.Vic83 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:07:
We hebben thuis een spotrail met GU10 spots, waaraan gekoppeld een dimmer van Fibaro zit. Is het mogelijk deze spots 1 op 1 te vervangen door HUE GU10 spots? (liefst White Ambiance) Nu lees ik iets over een piep in de bluetooth-variant, waar ik uiteraard ook niet op te zit te wachten. Bestaat er ook een variant zonder bluetooth?
Bij mijn weten worden er geen Hue lampen zonder Bluetooth meer gemaakt. Wil je dat, dan zal je dus rond moeten kijken of er nog winkels zijn met oude voorraad.
[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 03-01-2020 14:00 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Update: Afgeknipt bij het eerst volgende punt..... Draadjes aan de strip gesoldeerd, en alles werkt weer perfect.patrickt35 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:38:
In mijn light strip is aan het begin vocht binnengedrongen tijdens de schoonmaak. Dit was in eerste instantie niet opgemerkt, totdat de strip raar ging doen.
Overigens.... Heb ook een nieuwe besteld + 1 meter extension voor 44,95 bij Amazon.it
Ik heb een tweetal Philips Hue Smart-knoppen i.c.m. de Philips Hue app. Ik dacht dat je door de knop ingedrukt te houden je de lampen in één kamer kon uitdoen, maar dat lijkt niet mogelijk. Je kan alleen Alle Lampen uitdoen. Oftewel ik moet toch mijn mobiel blijven gebruiken om voor individuele kamers het licht uit te kunnen doen. Of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet iets over het hoofd. Het ligt er een beetje aan hoe je ze hebt ingesteld. Maar als je de lampen aan hebt gedaan met 1 druk op de knop, gaan ze na een tijdje, na een 2e druk op de knop weer uit.Knorhaan schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:42:
Ik heb een tweetal Philips Hue Smart-knoppen i.c.m. de Philips Hue app. Ik dacht dat je door de knop ingedrukt te houden je de lampen in één kamer kon uitdoen, maar dat lijkt niet mogelijk. Je kan alleen Alle Lampen uitdoen. Oftewel ik moet toch mijn mobiel blijven gebruiken om voor individuele kamers het licht uit te kunnen doen. Of zie ik iets over het hoofd?
Het werkt dus net even wat anders dan de dimmer switches
- NAC Breda -
@Knorhaan Je koppelt de Smart Button aan een kamer (je kan aan slechts één kamer koppelen, niet twee), vervolgens kun je met een druk op de knop de lichten uitzetten en als je binnen 2 of 3 seconden de knop nogmaals indrukt schakelt hij door naar de volgende scène (ook als je de knop op basis van tijd het juiste licht laat bepalen). Als je langer dan die periode wacht, wordt het licht in die kamer weer uitgezet. Je kan de Smart Button helaas nog niet koppelen aan zones.
Vervolgens kun je in de Hue app kiezen welk gedrag hij vertoont bij ingedrukt houden. Als je kiest voor dimmen past hij dit toe op de kamer waar de Smart Button aan gekoppeld staat (zie hierboven). Als je kiest voor "Alle lampen uit" doet hij inderdaad alle lampen in huis uit, je kan dan niet lampen of ruimtes uitsluiten.
Ik hoop dat Hue Essentials snel ondersteuning biedt voor de Smart Button zodat ik het allemaal net wat anders kan instellen, ik wil bijv. dat de twee losse knoppen in de woonkeuken (die aan twee "ruimtes" gekoppeld zijn, de eetkamer en de keuken zelf) bij ingedrukt houden beide lampen uitzetten. Ook wil ik dat bijv. de knop in de woonkamer wel alles uitzet, behalve de sensorgestuurde ruimtes en de kamers van de kinderen die 's nachts op een nachtlampje staan.
Vervolgens kun je in de Hue app kiezen welk gedrag hij vertoont bij ingedrukt houden. Als je kiest voor dimmen past hij dit toe op de kamer waar de Smart Button aan gekoppeld staat (zie hierboven). Als je kiest voor "Alle lampen uit" doet hij inderdaad alle lampen in huis uit, je kan dan niet lampen of ruimtes uitsluiten.
Ik hoop dat Hue Essentials snel ondersteuning biedt voor de Smart Button zodat ik het allemaal net wat anders kan instellen, ik wil bijv. dat de twee losse knoppen in de woonkeuken (die aan twee "ruimtes" gekoppeld zijn, de eetkamer en de keuken zelf) bij ingedrukt houden beide lampen uitzetten. Ook wil ik dat bijv. de knop in de woonkamer wel alles uitzet, behalve de sensorgestuurde ruimtes en de kamers van de kinderen die 's nachts op een nachtlampje staan.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Philips Hue support is best waardeloos; ik heb voor 600 euro aan Aurelle lampen gekocht en ze erkennen dat er een bug in zit maar daarmee is het verhaal afgelopen. Ze reageren totaal niet meer op berichten wanneer het dan opgelost wordt 
edit: de bug is dat de lampen de ingebouwde scenes niet kennen (relax, energize etc) en dus altijd naar 100% geel licht gaan ipv daarvan.
edit: de bug is dat de lampen de ingebouwde scenes niet kennen (relax, energize etc) en dus altijd naar 100% geel licht gaan ipv daarvan.
[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 04-01-2020 08:58 ]
Ik heb vorig jaar een aurelle 30x30 gekocht en hierop werken de standaard scenes gewoon.Cartman! schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 08:57:
Philips Hue support is best waardeloos; ik heb voor 600 euro aan Aurelle lampen gekocht en ze erkennen dat er een bug in zit maar daarmee is het verhaal afgelopen. Ze reageren totaal niet meer op berichten wanneer het dan opgelost wordt
Cartman! schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:09:
Heb 2 Aurelle lampen die niet (goed) reageren op de ingebouwde scenes, de scenes dimmed, nightlight maar ook energize bijv gaan allen op 100% geel licht ipv de betreffende scene. Gewone Hue peertjes doen t wel goed. Bekend probleem?
@Cartman! De kamer verwijderen en opnieuw toevoegen heeft dit bij mij ondertussen wel opgelost trouwens.Xander schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:24:
@Cartman! Ik heb dat toevallig ook met een nieuwe Flourish plafondlamp. Hij dimt wel bij "Dimmed" en "Nightlight" maar de kleur is altijd 2700K. Geen verschil tussen "Read", "Concentrate" en "Energize" dus.
Andere scènes (waaronder standaard kleur scènes) werken prima. Bij het bedienen van enkel de lamp (dus niet de kamer) werken de verschillende wit "recepten" wel.
Geen last van met een andere Flourish die ik al een tijdje in een andere kamer heb hangen. Denk dat ik de kamer eens opnieuw toe moet voegen, zie alleen een beetje op tegen het opnieuw configureren van de accessoires.Een andere manier om de standaard scenes opnieuw aan te maken is er volgens mij niet.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik zit met een zelfde soort idee. Maar kan op geen enkele manier een timer gebruiken in de hue switch of via een widget op mijn smartphone.DukeBox schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:22:
[...]
Makkelijker is om ze met ingebouwde timer te nemen en dan een hue switch te gebruiken om de timer (en evt. ook de verlichting) te schakelen.
Ik heb een Innr smart plug, zodra ik die aanzet wil ik dat hij na 30 min uitschakelt. Maar heb dit nog niet voor elkaar gekregen
Ik bedoel een ventilator met ingebouwde timer. Deze blijft dan standaard nog x minuten doordraaien.Sharkoon schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:15:
Ik zit met een zelfde soort idee.
Ik heb 4x de ronde variant en geen van allen doet het goed.TheMystery schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:50:
[...]
Ik heb vorig jaar een aurelle 30x30 gekocht en hierop werken de standaard scenes gewoon.
Ik heb het altijd, ook als ik de lamp zelf bedien.Xander schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:52:
@Cartman! De kamer verwijderen en opnieuw toevoegen heeft dit bij mij ondertussen wel opgelost trouwens.
Philips erkende de bug ook direct maar sindsdien is het al een maand of 3 stil en ze reageren niet meer op mail. Heb nu de scenes zelf dus per lamp (!) moeten namaken om ze te kunnen gebruiken maar wel zeer irritant dat de support zo slecht is, het is niet dat het om een lamp van een paar euro gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Cartman! op 04-01-2020 12:45 ]
Die volg ik even niet, hoe maak je een scène per lamp? Scenes kun je alleen voor kamers of zones maken toch?Cartman! schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:44:
Heb nu de scenes zelf dus per lamp (!) moeten namaken om ze te kunnen gebruiken maar wel zeer irritant dat de support zo slecht is, het is niet dat het om een lamp van een paar euro gaat.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb al vrij lang Hue lampen. Het eerste setje kocht ik toen ze net uitkwamen. In een nieuw huis heb ik twee gelijke lampen met Hue peertjes naast elkaar hangen. Nou is de kleur tint verschillend. Omdat ze naast elkaar hangen valt het nogal op. Nou gok ik dat het iets is met een generatie verschil tussen te lampen, alleen heb ik alles door elkaar gegooid, dus geen idee welke lamp wat is. Ik heb ook nog een nieuwe lamp in doos, dus kan het e.e.a. aanpassen. Weet iemand wat de verklaring is (is het inderdaad een generatie verschil?) en welke van de twee is juiste, zodat ik de goede ga vervangen.

De weergave van verschillende kleuren is sowieso verbeterd met iedere generatie.
Rechts lijkt wit bij jou, dus dan zal denk ik de oudere zijn. Die geeft het paarse niet goed weer.
Ik heb alleen gen 3, maar de oude hebben kennelijk ook andere lettertypes op de zijkant, zie bijv. https://justclickapplianc...3-generation-differences/
Zo kun je ze wel uit elkaar houden lijkt me.
Rechts lijkt wit bij jou, dus dan zal denk ik de oudere zijn. Die geeft het paarse niet goed weer.
Ik heb alleen gen 3, maar de oude hebben kennelijk ook andere lettertypes op de zijkant, zie bijv. https://justclickapplianc...3-generation-differences/
Zo kun je ze wel uit elkaar houden lijkt me.
Terwijl ik dit opzoek kom ik erachter dat je helemaal gelijk hebt! Als ik deze scenes kies nadat ik eerst de individuele lamp gekozen heb werkt het wel! Als ik alle lampen in de ruimte (ook al is dit er 1) bedien met een scene werkt het niet. Ik ga toch nog eens proberen of jouw oplossing voor mij dan ook werktXander schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:20:
[...]
Die volg ik even niet, hoe maak je een scène per lamp? Scenes kun je alleen voor kamers of zones maken toch?
Ik heb gisteren een 2e hands bridge opgehaald als 2e bridge in mijn huis.
Ik dacht ik ga meteen met een schone lei beginnen en reset alles. Ik ben vervolgens de hele dag bezig geweest om alle 60 lampen en 11 accessoires opnieuw te koppelen en in te stellen
maar... het werkt nu wel perfect en snel
Ik dacht ik ga meteen met een schone lei beginnen en reset alles. Ik ben vervolgens de hele dag bezig geweest om alle 60 lampen en 11 accessoires opnieuw te koppelen en in te stellen
@Torgo @defusion Deze link is handiger, daarin staan ook de allernieuwste, en ook de productnummers dus dan hoef je alleen maar in de app te kijken: https://philipshue.com/th...-generations-differences/
Bedankt voor deze super handige link. Al mijn lampen blijken generatie 1. Maar wat ook vreemd is, is dat de lamp die ik samen met de nieuwe bridge heb gekocht (een speciale aanbieding omdat mijn bridge end of support was) een generatie 2 lamp blijkt te zijn. Dat kan toch eigenlijk niet, een generatie 2 lamp (uit 2015) verkopen in 2019?dragon2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:07:
@Torgo @defusion Deze link is handiger, daarin staan ook de allernieuwste, en ook de proructnummers dus dan hoef je alleen maar in de app te kijken: https://philipshue.com/th...-generations-differences/

Als je de Smart Button aan een kamer hebt toegewezen wijs je de lampen van die kamer die je met de button wilt bedienen aan de button toe.........schakel je de lampen in en uit dan ook alleen van DIE kamer en de toegekende lampen en niet van je hele huis.Knorhaan schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:42:
Ik heb er 4 en die doen hun werk netjes voor de alleen aan die button toegewezen kamers: slaapkamer; badkamer; plafond woonkamer en mijn tuin...langer ingedrukt houden dimt hij de lampen; even loslaten en weer indrukken gaan de lampen weer feller branden...lamp aanzetten en snel achter elkaar drukken schakelt de verschillende scenes in..........even wachten en weer indrukken schakel alleen de lampen van betreffende kamer uit............niet meer en niet minder......zou niet goed zijn dat een van die buttons al mijn lampen in huis ineens uitschakelt......zijn er een kleine 30....
[ Voor 4% gewijzigd door boyhenkie op 06-01-2020 10:07 ]
Dag tweakers,
Ik heb sinds vandaag een hue smart button, maar er werkt toch iets niet goed.
Volgende situatie:
-de button staat geprogrammeerd dat als ik erop klik dat de lamp van mijn keuken uitgaat.
-bij lang drukken moet alleen die lamp uitgaan. Er staat een optie 'alle lampen uitgaan'. Maar wat blijkt nu, al de lampen gaan uit. Ik heb al gereset en al, maar niets wilt lukken.
-is er dus een mogelijk dat ik met lang inhouden alleen die ene lamp van de keuken laat uitgaan?
Ik heb sinds vandaag een hue smart button, maar er werkt toch iets niet goed.
Volgende situatie:
-de button staat geprogrammeerd dat als ik erop klik dat de lamp van mijn keuken uitgaat.
-bij lang drukken moet alleen die lamp uitgaan. Er staat een optie 'alle lampen uitgaan'. Maar wat blijkt nu, al de lampen gaan uit. Ik heb al gereset en al, maar niets wilt lukken.
-is er dus een mogelijk dat ik met lang inhouden alleen die ene lamp van de keuken laat uitgaan?
Dan moet je een scene maken waar die lamp uit is en koppelen aan longpress.koekroeck schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:30:
@Arjan90 Wat klopt er dan niet ? Met Hue is het de bedoeling in scenes per ruimte te werken.
[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2020 21:11 ]
@koekroeck het antwoord staat een paar posts boven je vraag! De tip hierboven is in ieder geval niet de juiste.
@DukeBox Omdat je binnen de Hue app geen scène kan koppelen aan ingedrukt houden, zie ook de uitleg die ik heb gegeven over de Smart Button een paar posts hierboven.
@DukeBox Omdat je binnen de Hue app geen scène kan koppelen aan ingedrukt houden, zie ook de uitleg die ik heb gegeven over de Smart Button een paar posts hierboven.
[ Voor 72% gewijzigd door Arjan90 op 04-01-2020 21:17 ]
Ik lees in een artikel uit 2018 dat het aansturen van tradfri lampen met Google Home problematisch zou zijn wanneer deze aan een Hue Bridge gekoppeld zijn.
Kan iemand bevestigen of dit anno januari 2020 nog zo is? Heb sterk de indruk dat het bewuste artikel verouderd is.
Kan iemand bevestigen of dit anno januari 2020 nog zo is? Heb sterk de indruk dat het bewuste artikel verouderd is.
Dat kan wel alleen niet met de Hue app. Vandaar dat ik het over de long press actie heb.Arjan90 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:41:
@DukeBox Omdat je binnen de Hue app geen scène kan koppelen aan ingedrukt houden..
Hey Tweakers! Recent heb ik 2 playbars gekocht en een GU10 starter kit met 3 bulbs zodat ik ambilight in mijn kamer heb met entertainment zoals Films en Game doormiddel van de Hue Sync app op desktop. Nou merk ik dat als ik mijn lampen sync met de game de game stuttert, Wat kan ik hier aan doen? Ik heb de HueSync app van philips geprobeerd (Het probleem lijkt verholpen te zijn in Call of duty als ik freesync uitzet) ScreenBloom (Hier had ik geen last van stutters maar was er teveel delay) < Als hier een oplossing voor is hoor ik het graag. En de paid versie van HueDynamics die hetzelfde probleem heeft. Als iemand mij zou kunnen helpen zou ik heel dankbaar zijn!
Fuck Plan B We Have Plan AA
Heb je al de CPU setting (naar low) aangepast?NickyVDP schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:14:
Nou merk ik dat als ik mijn lampen sync met de game de game stuttert..
Mijn PC zou het heel makelijk moeten draaien, De sync app gebruikt ook relatief weinig cpu/gpu op high samen met het feit dat de FPS counters ingame gewoon steady 75fps aangeven zou het daar denk ik niet te zoeken zijn. Wonder boven wonder heeft mijn PC net bepaald dat het Freesync uitzetten ook wel prima vind voor andere games dus op eens werkt het prima. Fix: Freesync uitzetten.DukeBox schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:23:
[...]
Heb je al de CPU setting (naar low) aangepast?
Als het toch weer besluit problemen te vertonen kom ik met een update! Thanks voor het meedenken iig!
Na een verhuizing zie ik opeens 4 nieuwe Hue buitenlampen (Hue Outdoor wall / 1744630P7 type) verschijnen waarvan ik geen idee heb waar ze zitten. Ze zijn niet van mij. Het meest voor de hand liggende heb ik al gedaan: naar buiten lopen en lampen aan en uit zetten en kijken waar iets gebeurt. Maar ik zie nergens iets gebeuren en niemand heeft zo'n lamp hangen in de voor of achtertuin. Alle lampen zijn gewoon reachable. Nu kan ik de lampen wel verwijderen en negeren als ik opnieuw een search doe, maar ik ben wel benieuwd waar die lampen zitten.
Ik neem aan dat het niet mogelijk is om iets van plaatsbepaling te krijgen via zigbee (e.g. X meter vanaf de Hue controller) of andere manier?
Edit: Gevonden na een rondje lopen: lampen zaten aan de achterkant van een huis in aanbouw aan de overkant van t water en zeker 30 meter.
Ik neem aan dat het niet mogelijk is om iets van plaatsbepaling te krijgen via zigbee (e.g. X meter vanaf de Hue controller) of andere manier?
Edit: Gevonden na een rondje lopen: lampen zaten aan de achterkant van een huis in aanbouw aan de overkant van t water en zeker 30 meter.
[ Voor 9% gewijzigd door smesjz op 05-01-2020 12:26 . Reden: Gevonden ]
Ik raak maar niet uit hoe ik de bewegingssensor moet instellen om na één minuut bij geen beweging, meteen de lamp helemaal uit te schakelen ipv gedimd nog een minuut deze verder te laten oplichten in een gedimde stand. En pas daarna helemaal uit te gaan.
Enige idee hoe dit in te stellen?
Dat is standaard gedrag, kan je via de Hue app niet aanpassen. Wellicht met een custom rule via een third party app.timmermc schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:54:
Ik raak maar niet uit hoe ik de bewegingssensor moet instellen om na één minuut bij geen beweging, meteen de lamp helemaal uit te schakelen ipv gedimd nog een minuut deze verder te laten oplichten in een gedimde stand. En pas daarna helemaal uit te gaan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bedankt voor de snelle reactie...Tsurany schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:36:
[...]
Dat is standaard gedrag, kan je via de Hue app niet aanpassen. Wellicht met een custom rule via een third party app.
Beetje jammer. Dit kan in sommige gebruikssituaties wel aangenaam zijn maar voor mijn gebruik met het badkamer licht lijkt het me wat onnodige energie verspilling. Niks aan te doen, de sensor blijft een nuttige aanvulling en we nemen dit er maar bij dan.
Ik wil graag een buitenlamp met bewegingssensor aanschaffen. Een Hue buitensensor icm een Hue tuinlamp vind ik eigenlijk te duur. Ik zat te denken aan een gewone buitenlamp met ingebouwde sensor en een e27 Hue lamp daar plaatsen. Iemand ervaring?
Met de recente aanbiedingen op Philips Hue materiaal heb ik weer wat extra materiaal aangeschaft:
3x GU10 Color w bluetooth
1x Philips Ensis w bluetooth
Echter heb ik met beide last van vervelende pieptonen:
Stukje terug lees ik dat @charrel exact hetzelfde probleem heeft met zijn GU10 lampen. Wanneer het licht uitstaat produceren ze een vervelende pieptoon, dit is duidelijk hoorbaar in de nabije omtrek van de lamp. Bij mijn oudere E27 lampen moet ik zo ongeveer mijn oor in de lamp houden om iets te horen.
De Ensis piept niet wanneer hij uitstaat maar juist wanneer hij aanstaat, en ook veel harder. De instellingen (kleur, helderheid, alleen up of down aan) lijken erg veel impact te hebben op de pieptoon. De pieptoon is dermate hinderlijk voor mij dat als ik op de bank zit veelal de verlichting aan de onderkant van de Ensis uit ellende uitzet.
Met name de Ensis baal ik ontzettend over, het design is mooi en het licht enorm prettig. Ik weet echter niet of ik de pieptoon ga volhouden...helaas kan hij niet meer terug omdat ik een gaatje in de kap heb moeten boren voor het snoer. Ik ga denk ik Philips/Signify contacteren om te kijken of een ruil helpt.
Overigens, wat mij ook opviel...de lampen blijven als ze met de bridge verbonden zijn nog steeds een bluetooth signaal uitzenden? Zien jullie dit ook gebeuren bij de recente bluetooth lampen? Wat een ether vervuiling en stroomverspilling...
Zie onderstaand, 3x Spot en 2x voor de Ensis lijkt mij:
Stukje terug lees ik dat @charrel exact hetzelfde probleem heeft met zijn GU10 lampen. Wanneer het licht uitstaat produceren ze een vervelende pieptoon, dit is duidelijk hoorbaar in de nabije omtrek van de lamp. Bij mijn oudere E27 lampen moet ik zo ongeveer mijn oor in de lamp houden om iets te horen.
De Ensis piept niet wanneer hij uitstaat maar juist wanneer hij aanstaat, en ook veel harder. De instellingen (kleur, helderheid, alleen up of down aan) lijken erg veel impact te hebben op de pieptoon. De pieptoon is dermate hinderlijk voor mij dat als ik op de bank zit veelal de verlichting aan de onderkant van de Ensis uit ellende uitzet.
Met name de Ensis baal ik ontzettend over, het design is mooi en het licht enorm prettig. Ik weet echter niet of ik de pieptoon ga volhouden...helaas kan hij niet meer terug omdat ik een gaatje in de kap heb moeten boren voor het snoer. Ik ga denk ik Philips/Signify contacteren om te kijken of een ruil helpt.
Overigens, wat mij ook opviel...de lampen blijven als ze met de bridge verbonden zijn nog steeds een bluetooth signaal uitzenden? Zien jullie dit ook gebeuren bij de recente bluetooth lampen? Wat een ether vervuiling en stroomverspilling...

Wat heeft de Hue lamp dan nog voor nut ? Of wil je hem specifiek op een bepaalde kleur hebben als de bewegingssensor hem aandoet ?chulin schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:18:
Ik zat te denken aan een gewone buitenlamp met ingebouwde sensor en een e27 Hue lamp daar plaatsen.
Deze lamp zou geplaatst worden in een steeg, met een Hue lamp kan ik deze aanzetten wanneer ik wil en niet dag en nacht.DukeBox schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:43:
[...]
Wat heeft de Hue lamp dan nog voor nut ? Of wil je hem specifiek op een bepaalde kleur hebben als de bewegingssensor hem aandoet ?
Dat doet de bewegingssensor dan toch voor je ?chulin schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:48:
Deze lamp zou geplaatst worden in een steeg, met een Hue lamp kan ik deze aanzetten wanneer ik wil en niet dag en nacht.
Hoe dan ook kan je de lamp niet aanzetten als de ingebouwde bewegingssensor hem niet voorziet van spanning, die werkt net als een normale schakelaar.
Dat zal niet gaan, want als een Hue lamp een paar keer spanningsloos geweest is, dan gaat hij de volgende keer vanzelf aan, zelfs als jij hem "uit" gezet hebt.chulin schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:48:
[...]
Deze lamp zou geplaatst worden in een steeg, met een Hue lamp kan ik deze aanzetten wanneer ik wil en niet dag en nacht.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Oh, ik begrijp het nu, bedankt heren.
Wellicht ff wachten voor een mooie aanbieding van de Hue outdoor sensor
Wat je wel kan doen is een bewegings sensor en een Hue smart plug parallel zetten met een normale lamp maar dan moet je wel opletten met fase en nul en moet je hem ook kwijt kunnen.chulin schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:39:
Oh, ik begrijp het nu, bedankt heren.
Persoonlijk zou ik in een steegje de lamp gewoon met een schemer schakelaar aansturen. De energie kosten van een goede led lamp wegen niet op tegen een hue buiten sensor + hue lamp.
Yep, ik had ook gedacht maar idd wordt stuk duurder en ingewikkeld.DukeBox schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Wat je wel kan doen is een bewegings sensor en een Hue smart plug parallel zetten met een normale lamp maar dan moet je wel opletten met fase en nul en moet je hem ook kwijt kunnen.
Persoonlijk zou ik in een steegje de lamp gewoon met een schemer schakelaar aansturen. De energie kosten van een goede led lamp wegen niet op tegen een hue buiten sensor + hue lamp.
I ga kijken voor een gewone lamp.
Heel erg bedankt voor het meedenken 👌
De laatste paar dagen heb ik een aantal pagina’s doorgelezen en gezocht op het woord schakelaar... tot mijn grote verbazing lijkt dit ondanks de leeftijd van Hue vandaag de dag nog altijd een probleem.
Waarom is er geen zender te koop die je kunt koppelen aan je bridge die je aan je huidige schakelwerk kunt hangen?
Die Hue dimmer afstandsbediening is grappig maar je bent enorm beperkt als je bijvoorbeeld 3 lampen via de schakelaar individueel wil aanzetten.
Waarom moet dit zo moeilijk zijn?
HomeKit heeft wel de optie om iedere knop van die schakelaar apart te configureren bijvoorbeeld de ‘aan’ knop moet lamp x en x aanzetten en dan moet je weer een aparte knop gebruiken om die lampen ook weer uit te doen?! Waarom?!
Om nu de Hue button te ‘hacken’ en achter een traditionele schakelaar te hangen vind ik te omslachtig.
Heb ik iets gemist? Is er een Zigbee/Hue zender die achter je huidige schakelwerk kan waar je 2 standen op 1 knop kan zetten wat oorspronkelijk de aan en uit knop is van een traditionele schakelaar?
Waarom is er geen zender te koop die je kunt koppelen aan je bridge die je aan je huidige schakelwerk kunt hangen?
Die Hue dimmer afstandsbediening is grappig maar je bent enorm beperkt als je bijvoorbeeld 3 lampen via de schakelaar individueel wil aanzetten.
HomeKit heeft wel de optie om iedere knop van die schakelaar apart te configureren bijvoorbeeld de ‘aan’ knop moet lamp x en x aanzetten en dan moet je weer een aparte knop gebruiken om die lampen ook weer uit te doen?! Waarom?!
Om nu de Hue button te ‘hacken’ en achter een traditionele schakelaar te hangen vind ik te omslachtig.
Heb ik iets gemist? Is er een Zigbee/Hue zender die achter je huidige schakelwerk kan waar je 2 standen op 1 knop kan zetten wat oorspronkelijk de aan en uit knop is van een traditionele schakelaar?
Kun je met die friends of hue schakelaars In homekit geen ‘double press’ optie meegeven?
Ik zie nu alleen single press acties, maar dat is voor mij geen probleem, ze vervangen een op een dubbele licht schakelaars. Ik heb ze dan ook vie hue geconfigureerd.
Ik zie nu alleen single press acties, maar dat is voor mij geen probleem, ze vervangen een op een dubbele licht schakelaars. Ik heb ze dan ook vie hue geconfigureerd.
Ben ook op zoek naar zo een oplossingEvernote schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:43:
De laatste paar dagen heb ik een aantal pagina’s doorgelezen en gezocht op het woord schakelaar... tot mijn grote verbazing lijkt dit ondanks de leeftijd van Hue vandaag de dag nog altijd een probleem.
maar weet zelf niet of je een enkelpoligee schakelwerk kan waar je 2 standen op 1 knop kan zetten wat oorspronkelijk de aan en uit knop is van een traditionele schakelaar?
Zou deze SM308 ZIGBEE niet werken ? Weet niet als hij werkt met een enkelpolige of wisseschakelaar ?
Zie alleen een pulsschakellaar ??
Volgens mij is dit weer een ‘slimme schakelaar’ oftewel een stroom onderbreker? Dus vanaf bijvoorbeeld je telefoon kun je de stroom ‘omschakelen’ zoals je dat zelf ook met een normale schakelaar doet.Nickkenny schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:02:
[...]
Ben ook op zoek naar zo een oplossing
Zou deze SM308 ZIGBEE niet werken ? Weet niet als hij werkt met een enkelpolige of wisseschakelaar ?
Zie alleen een pulsschakellaar ??
Als je kijkt naar de Hue dimmer heb je bijvoorbeeld 4 knoppen die je naar wens kunt instellen, ik wil gewoon een zender die in principe hetzelfde doet en met een simpele ‘aan’ op de schakelaar scène x triggert en met de ‘uit’ een andere scène triggert.
Op deze manier kun je al je bestaande schakelwerk houden en heb je ook de WAF want je kan dan gewoon normaal je licht aan en uit zetten met een schakelaar.
Wil je een film kijken en alles dimmen, bepaalde lampen uit zetten kun je daar gewoon je telefoon of een stemcommando voor gebruiken.
@Evernote ik herken je probleem. 
Je hebt fysieke schakelaars waar je dat binnendeel van de Tap in kunt bouwen geloof ik, wat dat van Gira
Je hebt nu ook meer 'Friends' tegenwoordig:
https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches
Dure optie om puur een schakelaar in het systeem om te nemen (feitelijk net als gewone domotica maar nu Zigbee):
https://www.domotica-blog...chakelaar-hue-zigbee-robb
Je hebt fysieke schakelaars waar je dat binnendeel van de Tap in kunt bouwen geloof ik, wat dat van Gira
Dure optie om puur een schakelaar in het systeem om te nemen (feitelijk net als gewone domotica maar nu Zigbee):
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou eerder naar alternatieven kijken, via routines kan je heel veel al automatiseren. Dan nog een control tablet aan de muur voor wat finetuning en eventueel wat scenes schakelen.
Ik vind schakelaars juist zo'n achterhaald concept, zeker omdat ze altijd ergens vast aan de muur hangen.
Ik vind schakelaars juist zo'n achterhaald concept, zeker omdat ze altijd ergens vast aan de muur hangen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Is dezelfde inbouwschakelaar zoals SM308 ZIGBEE, maar weet iemand of hij werkt met een enkelpolige of wisselschakelaar , dan kan je bestaande lichtpunten bedienen met de HueGonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:24:
@Evernote ik herken je probleem.
Wat stel jij dan voor als handmatige bediening? Want de wens is juist iets simpels om wel gewoon te kunnen blijven schakelen zoals de mens gewend is.Tsurany schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:28:
Ik zou eerder naar alternatieven kijken, via routines kan je heel veel al automatiseren. Dan nog een control tablet aan de muur voor wat finetuning en eventueel wat scenes schakelen.
Zelf zie ik het pas als echte domotica als de behoefte tot handmatig bedienen er niet meer is, maar voordat je op dat niveau zit moet je alles écht heel goed afgedicht hebben. Dat lukt mij nog lang niet altijd.
@Nickkenny volgens het 'wiring diagram' van de fabrikant een drukschakelaar.
https://www.samotech.co.u...us-and-echo-show-2nd-gen/
[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 05-01-2020 17:38 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou juist afstappen van handmatige bediening voor zover mogelijk, dat wil je echt automatiseren.Gonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:35:
[...]
Wat stel jij dan voor als handmatige bediening? Want de wens is juist iets simpels om wel gewoon te kunnen blijven schakelen zoals de mens gewend is.
Zelf zie ik het pas als echte domotica als de behoefte tot handmatig bedienen er niet meer is, maar voordat je op dat niveau zit moet je alles écht heel goed afgedicht hebben. Dat lukt mij nog lang niet altijd.
Met motion sensors kan ik de hal en overloop voorzien, dat zou in principe ook door getrokken kunnen worden op de toiletten. Lopen is licht.
Met routines op basis van zonsondergang trigger ik het avondprogramma voor de woonkamer/keuken. Dan in de keuken en kantoor nog een aparte switch voor extra licht en een killswitch voor het huis in de slaapkamer.
Meeste zou nog door motion sensoren vervangen kunnen worden, dan hoef ik echt amper wat zelf te doen.
Nog een Hue widget op mn homescreen om snel van scene te wisselen als ik bijvoorbeeld film kijk.
Ja oké, dat is ook mijn droom maar de vraagsteller wil daar juist niet vanaf stappen.Tsurany schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:45:
Ik zou juist afstappen van handmatige bediening voor zover mogelijk, dat wil je echt automatiseren.
Nadeel is ook dat je dan de schakelaars wel uit wilt schakelen, anders klikken gasten of niet oplettende huisgenoten de stroom van je Hue af. Liefst dan dus een blindplaat of een schakelaar die samenwerkt met je Hue zoals de vraagsteller wil.
Protip van mijn kant: hang de sensor op een plek waar hij je handen kan zien, bijvoorbeeld net onder het wasbakje. Dan kan je rustig kleien en GoT kijken zonder dat het licht uit gaat.Met motion sensors kan ik de hal en overloop voorzien, dat zou in principe ook door getrokken kunnen worden op de toiletten. Lopen is licht.
Met routines op basis van zonsondergang trigger ik het avondprogramma voor de woonkamer/keuken. Dan in de keuken en kantoor nog een aparte switch voor extra licht en een killswitch voor het huis in de slaapkamer.
Meeste zou nog door motion sensoren vervangen kunnen worden, dan hoef ik echt amper wat zelf te doen.
Nog een Hue widget op mn homescreen om snel van scene te wisselen als ik bijvoorbeeld film kijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je verdient een like voor je protipGonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:49:
[...]
Ja oké, dat is ook mijn droom maar de vraagsteller wil daar juist niet vanaf stappen.
Nadeel is ook dat je dan de schakelaars wel uit wilt schakelen, anders klikken gasten of niet oplettende huisgenoten de stroom van je Hue af. Liefst dan dus een blindplaat of een schakelaar die samenwerkt met je Hue zoals de vraagsteller wil.
[...]
Protip van mijn kant: hang de sensor op een plek waar hij je handen kan zien, bijvoorbeeld net onder het wasbakje. Dan kan je rustig kleien en GoT kijken zonder dat het licht uit gaat.
[...]
Exact, ik wil gewoon heel simpel mijn bestaande schakelaars gebruiken om iedere schakelaar twee scènes/acties te geven.Gonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:49:
[...]
Ja oké, dat is ook mijn droom maar de vraagsteller wil daar juist niet vanaf stappen.
Licht aan
Licht uit
En dat gewoon per lamp op de ouderwetse manier.
Ja, je hebt de friends of Hue schakelaars maar dat is niet wat ik zoek. Bovendien is er geen enkele schakelaar die 2 scènes kan koppelen zodat je het ouderwetse aan/uit per lamp kunt namaken.
Ik vind heel eerlijk gezegd het systeem behoorlijk gebrekkig wat basis functionaliteit betreft.
Je kan hele mooie dingen maken met scènes die je via de app, stem of geautomatiseerd kunt gebruiken maar gewoon je huidige schakelwerk gebruiken om je lamp op Hue niveau aan/uit te zetten kan niet?!

Het probleem dat je omschrijft met de Ensis heb ik ook. Ik heb de kleuren in mijn scenes hierop aangepast maar het is eigenlijk vreemd dat het ding zoveel piept... Ik heb overigens niet het idee dat hij meer piept dan de GU10 lampen met BT maar de Ensis hangt nu eenmaal op oorhoogte... wel zwaar irritant inderdaad.nooberke schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:41:
Met de recente aanbiedingen op Philips Hue materiaal heb ik weer wat extra materiaal aangeschaft:
[Afbeelding]
Had je Philips hier al over benaderd? Ben nieuwsgierig naar hun reactie
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Het hangt af van je schakelwerk (merk/model) of je daar een FoH remote in kwijt kan.Evernote schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:43:
Het is al meerdere malen geschreven maar je moet niet meer denken in individuele lampen maar in scenes. Er is binnen Hue ook geen uit functie per lamp, alleen scenes waar lampen aan of uit zijn. De enige andere setting is alles uit.Die Hue dimmer afstandsbediening is grappig maar je bent enorm beperkt als je bijvoorbeeld 3 lampen via de schakelaar individueel wil aanzetten.
Denk eens anders om, het is toch heel onlogisch wanneer je een voor een je lampen aan/uit moet zetten? Dat is niet bepaald 'smart'.Waarom moet dit zo moeilijk zijn?
Zoiets kan op zich wel maar moet je sub ruimtes maken wat weer niet handig is met andere manieren van aansturenHomeKit heeft wel de optie om iedere knop van die schakelaar apart te configureren bijvoorbeeld de ‘aan’ knop moet lamp x en x aanzetten en dan moet je weer een aparte knop gebruiken om die lampen ook weer uit te doen?! Waarom?!
Met een standaard schakelaar kan dat hoe dan ook niet, daar moet dan een druk/puls schakelaar in. Met dubbele en/of hotel loop je ook vast met aansturing of gedeelde fase.Om nu de Hue button te ‘hacken’ en achter een traditionele schakelaar te hangen vind ik te omslachtig.
@Evernote dan moet je dus aan die inbouw Zigbee modules. Dan kan het wel volgens mij. Eventueel binnenwerk vervangen maar dat kost ook niet de wereld.
Als je echter alles gewoon één op één wilt houden voegt Hue weinig toe, dan kan je net zo goed gewoon zwave of wat voor protocol inbouwen en heb je echt alle vrijheid. Kan je nog je armaturen in stand houden ook.
Dan kom je dus op systemen waaronder de Homekit die je aanhaalt, dat is meer domotica. Hue is een verlichtingssysteem gericht op sfeerverlichting en dus scènes.
Je moet goed bedenken wat je wilt en daar dan een systeem bij kiezen. Niet een systeem kiezen en dan klagen als het niet kan wat je wilt.
Als je echter alles gewoon één op één wilt houden voegt Hue weinig toe, dan kan je net zo goed gewoon zwave of wat voor protocol inbouwen en heb je echt alle vrijheid. Kan je nog je armaturen in stand houden ook.
Dan kom je dus op systemen waaronder de Homekit die je aanhaalt, dat is meer domotica. Hue is een verlichtingssysteem gericht op sfeerverlichting en dus scènes.
Je moet goed bedenken wat je wilt en daar dan een systeem bij kiezen. Niet een systeem kiezen en dan klagen als het niet kan wat je wilt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En dan zit je FoH remote achter je schakelaars gesoldeerd of eroverheen geplakt?DukeBox schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Het hangt af van je schakelwerk (merk/model) of je daar een FoH remote in kwijt kan.
Een systeem waarbij je anders moet denken omdat “legacy” functionaliteit, het aan/uit zetten van individuele lampen niet mogelijk is?[...]
Het is ak meerdere malen geschreven maar je moet niet meer denken in individuele lampen maar in scenes. Er is binnen Heu ook gren uit functie per lamp, alleen scenes waar lampen aan of uit zijn. De enige andere setting is alles uit.
[...]
Sorry maar ik snap dat mensen heel blij zij met Hue en er een hoop geld in gepompt hebben maar dit is gewoon een basic behoefte.
Heb je wel gelezen wat ik zoek? Waarom moet een schakelaar aan de muur ‘smart’ zijn?Drenk eens anders om, het is toch heel onlogisch als je een voor een je lampen aan/uit moet zetten? Dat is niet bepaald 'smart'.
[...]
Als ik meer wil dan alleen het licht aan en uit zetten via een simpele schakelaar op de muur die kinderlijk makkelijk werkt per lamp heb ik daar toch een telefoon voor?
Als ik wil dat om 2 uur s’nachts m’n lampen 5x -automatisch knipperen als ik Anno 1800 weer te lang speel automatiseer ik zoiets.
Dat is pas ‘smart’.
Overigens kun je gewoon op een kamer duwen om iedere lamp individueel aan of uit te zetten.
Met een gewone schakelaar kan mijn lampen individueel aan of uit zetten, waarom dit met Hue niet dmv een inbouwzender is mij echt een raadsel.Met een standaard schakelaar kan dat hoe dan ook niet, daar moet dan een druk/puls schakelaar in. Met dubbele en/of hotel loop je ook vast met aansturing of gedeelde fase.
Het is vrij simpel. Als je alleen Hue lampen wilt en verder niet investeren ga je simpelweg niet bereiken wat je wilt. Het kan echt alleen als je ook wat aan je schakelaar doet.
Wil je dat niet dan prima, maar dan is Hue simpelweg niet aan jou besteed.
Wil je dat niet dan prima, maar dan is Hue simpelweg niet aan jou besteed.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, i.p.v. de knoppen of met eigen puls knoppen en het binnenwerk omwisselen indien dat past.Evernote schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:38:
En dan zit je FoH remote achter je schakelaars gesoldeerd of eroverheen geplakt?
Waarom stap je dan van je huidige verlichting af als deze voorzien in deze basis behoefte ?Een systeem waarbij je anders moet denken omdat “legacy” functionaliteit, het aan/uit zetten van individuele lampen niet mogelijk is?
Sorry maar ik snap dat mensen heel blij zij met Hue en er een hoop geld in gepompt hebben maar dit is gewoon een basic behoefte.
Omdat je je lampen 'smart' wilt aansturen ?Heb je wel gelezen wat ik zoek? Waarom moet een schakelaar aan de muur ‘smart’ zijn?
Daar verschillen onze meningen. Ik vind smart juist het niet meer nodig hebben van schakelaars. Ik heb alleen nog in mijn woonkamer 2 FoH schakelaars en in het toilet een heu smart button. De rest is allemaal weg.Als ik meer wil dan alleen het licht aan en uit zetten via een simpele schakelaar op de muur die kinderlijk makkelijk werkt per lamp heb ik daar toch een telefoon voor?
Als ik wil dat om 2 uur s’nachts m’n lampen 5x -automatisch knipperen als ik Anno 1800 weer te lang speel automatiseer ik zoiets.
Dat is pas ‘smart’.
Dat begrijp ik niet helemaal.. je bedoelt vanuit de app ? Ja dat kan..Overigens kun je gewoon op een kamer duwen om iedere lamp individueel aan of uit te zetten.
Om dat het zo gewoon niet bedoeld is, dat is geheel tegen het smart home principe in.Met een gewone schakelaar kan mijn lampen individueel aan of uit zetten, waarom dit met Hue niet dmv een inbouwzender is mij echt een raadsel.
Deze zijn er ook nog.
https://www.123led.nl/Phi...7-5W-60W-i1531-t3021.html
https://www.123led.nl/Phi...7-5W-60W-i1531-t3021.html
[ Voor 13% gewijzigd door ghelsendoorn op 05-01-2020 19:08 ]
De Ensis piept veel harder dan de spots helaas... De piep lijkt ook niet uit de lamp zelf te komen maar uit de plafond unit.Thalaron schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:22:
[...]
Het probleem dat je omschrijft met de Ensis heb ik ook. Ik heb de kleuren in mijn scenes hierop aangepast maar het is eigenlijk vreemd dat het ding zoveel piept... Ik heb overigens niet het idee dat hij meer piept dan de GU10 lampen met BT maar de Ensis hangt nu eenmaal op oorhoogte... wel zwaar irritant inderdaad.
Had je Philips hier al over benaderd? Ben nieuwsgierig naar hun reactie
Ik ga Philips benaderen, maar daar moet ik eerst nog even zin voor maken

Maar dat kan toch gewoon met ‘friends of hue’ schakelaars? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?Evernote schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:20:
[...]
Exact, ik wil gewoon heel simpel mijn bestaande schakelaars gebruiken om iedere schakelaar twee scènes/acties te geven.
Licht aan
Licht uit
En dat gewoon per lamp op de ouderwetse manier.
Ja, je hebt de friends of Hue schakelaars maar dat is niet wat ik zoek. Bovendien is er geen enkele schakelaar die 2 scènes kan koppelen zodat je het ouderwetse aan/uit per lamp kunt namaken.
Ik vind heel eerlijk gezegd het systeem behoorlijk gebrekkig wat basis functionaliteit betreft.
Je kan hele mooie dingen maken met scènes die je via de app, stem of geautomatiseerd kunt gebruiken maar gewoon je huidige schakelwerk gebruiken om je lamp op Hue niveau aan/uit te zetten kan niet?!
Voorbeeld: Ik heb hier aan de wand een niko schakelaar. Links is boven de eetkamer aan, beneden weer uit. Rechts is de woonkamer aan en uit.
Enige probleem wat ik kan voorzien is dat je waarschijnlijk je lampen individueel in een kamer of zone moet zetten (zoals woonkamer-links woonkamer-rechts voor twee lampen in de woonkamer). Dat is een beetje omdenken maar an sich goed te doen denk ik.
Daar moet je dan wel in de rest van de automations rekening mee houden.
Bestaande schakelaars slim maken is een vreemd concept. Je kiest of het één (hue) of het ander (bestaande verlichting slim maken). Anders maak je het jezelf onnodig moeilijk denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Domino op 05-01-2020 19:44 ]
Wat heeft dat met Hue te maken ? Zie ook niet in hoe je daarmee een schakelaar smart maakt..ghelsendoorn schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:08:
Deze zijn er ook nog.
dit hoorde hier niet thuis
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 06-01-2020 14:27 ]
Ha, de discussie over het wel of niet hebben van 'traditioneel werkende' schakelaars is er weer
.
Ik neig erg naar de mening van @Evernote
Er gebeurt in ons huis qua Hue verlichting best veel automatisch, zeker que sfeerverlichting in de woonkamer, de verlichting in de tuin/aan de schuur, verlichting onder keukenkastjes achter Innr Zigbee plugs (dus ook op Hue systeem), etc.
Echter, vooral de lampen boven de eet- en zithoek, binnenkort evt lamp in de hal en andere lampen die traditioneel nog met vaste wandschakelaars worden geschakeld, wil ik ook gewoon met een 'wandgebonden' bediening simpel aan en uit kunnen zetten, al is het alleen al voor als ik de smartphone niet bij de hand heb of als oma en opa of een andere oppas op de kleine meid past.
Op dit moment worden de lampen boven de zit- en eethoek bediend met twee Hue dimmer switches die ik aan de wand heb bevestigd (en de ouderwetse dubbele schakelaar is doorverbonden met lasklemmen en van de wandschakelaar heb ik een gewone WCD gemaakt). Echter, het blijft eigenlijk niet echt een mooi gezicht en op andere plekken in huis, die ik eigenlijk wel graag 'slim' zou willen maken met Hue verlichting, al is het alleen al om met dimmen te kunnen werken, houdt de investering in dure "FoH" of TAP me vooralsnog tegen om dit plan door te zetten. Zeker omdat FoH en TAP overkill is op die plekken.
Terwijl iets simpels dat gewoon compatible is met 55mm schakelmateriaal en simpel schakelaar-achtige events naar de Hue bridge moet kunnen sturen toch niet zo moeilijk moet zijn, voor ongeveer de prijs van een Hue smart button.
Ik neig erg naar de mening van @Evernote
Er gebeurt in ons huis qua Hue verlichting best veel automatisch, zeker que sfeerverlichting in de woonkamer, de verlichting in de tuin/aan de schuur, verlichting onder keukenkastjes achter Innr Zigbee plugs (dus ook op Hue systeem), etc.
Echter, vooral de lampen boven de eet- en zithoek, binnenkort evt lamp in de hal en andere lampen die traditioneel nog met vaste wandschakelaars worden geschakeld, wil ik ook gewoon met een 'wandgebonden' bediening simpel aan en uit kunnen zetten, al is het alleen al voor als ik de smartphone niet bij de hand heb of als oma en opa of een andere oppas op de kleine meid past.
Op dit moment worden de lampen boven de zit- en eethoek bediend met twee Hue dimmer switches die ik aan de wand heb bevestigd (en de ouderwetse dubbele schakelaar is doorverbonden met lasklemmen en van de wandschakelaar heb ik een gewone WCD gemaakt). Echter, het blijft eigenlijk niet echt een mooi gezicht en op andere plekken in huis, die ik eigenlijk wel graag 'slim' zou willen maken met Hue verlichting, al is het alleen al om met dimmen te kunnen werken, houdt de investering in dure "FoH" of TAP me vooralsnog tegen om dit plan door te zetten. Zeker omdat FoH en TAP overkill is op die plekken.
Terwijl iets simpels dat gewoon compatible is met 55mm schakelmateriaal en simpel schakelaar-achtige events naar de Hue bridge moet kunnen sturen toch niet zo moeilijk moet zijn, voor ongeveer de prijs van een Hue smart button.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Maar - op de prijs na - is dat precies wat je met een FoH schakelaar kunt doen. Met die van Senic kun je zelfs één enkele knop gebruiken, dan koppel je de ene stand aan 'laatste aan stand' en de andere aan 'uit' en klaar.eymey schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:10:
Daarnaast denk ik dat de 'simpele' oplossing die jij noemt helemaal niet zo simpel is. Vergeet niet dat veel mensen een andere stijl schakelmateriaal hebben, dus één 55mm schakelaar leveren gaat nooit werken. Verder vermoed ik dat Philips niet graag een verwisselbare batterij gaat stoppen in een inbouw-schakelaar voor de consumentenmarkt. Met die twee beperkingen kom je bijna vanzelf op de 'Friends of Hue met EnOcean binnenwerk' combinatie uit.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Van de meest gebruikte merken/type elektro spul dimmers ben je meestal niet minder kwijt.eymey schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:10:
...houdt de investering in dure "FoH" of TAP me vooralsnog tegen..
Buiten dat: Wat is ongeveer de prijs van de hue button? Ik zie in Nederland prijzen van €30, zwaar overpriced voor een simpele button.
Ik heb laatst een aantal Niko FoH schakelaars in de aanbieding gekocht bij de gamma (later ook bij karwei in de aanbieding) voor net €40 per stuk. Komt dat in de buurt @eymey ?
Ik heb laatst een aantal Niko FoH schakelaars in de aanbieding gekocht bij de gamma (later ook bij karwei in de aanbieding) voor net €40 per stuk. Komt dat in de buurt @eymey ?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic