[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.150.274 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:37
Heb inmiddels een behoorlijk deel van mijn huis voorzien van slimme verlichting, obv een Philips Hue bridge (v2.1) schakel ik Innr, Tadfri en Philips verlichting, RoBBSmart dimmers, Busch Jaeger dimmers en Philips smart pluggen. Kortom ik denk dat ik de verschillende uitdagingen voor wat betreft koppelen van slimme verlichting wel onder de knie zou moeten hebben...

Echter, ik heb onlangs in de garage 2 stuks Osram Substitube T8 advanced UO Connected led TLs toegevoegd, deze moeten worden aan- en afgeschakeld via een Philips motion sensor, overdag branden ze fel, gedurende de nacht branden ze gedimd.

Koppelen van de lampen aan de bridge is appeltje-eitje, net als instellen, en het koppelen van de motion sensor aan de lampen.

Als 't 't doet is het perfect, maar het werkt allemaal ontzettend onbetrouwbaar:
- of geen lamp schakelt aan;
- of één lamp schakelt aan;
- of twee lampen schakelen aan...

Als je vervolgens in de app kijkt, worden bovenstaande varianten random gecombineerd met allerlei verschillende statussen in de app:
- lampen staan inderdaad aan op de ingestelde sterkte;
- lampen staan inderdaad aan, maar op de minimale sterkte;
- lampen staan inderdaad aan, maar op een niet ingestelde sterkte;
- lampen staan inderdaad uit;
- lampen staan anders aan of uit dan in werkelijkheid...

Als ik, als de lampen niet aan gaan zoals ingesteld:
- in de app de lampen aan of uit zet, gaan ze soms inderdaad aan, soms ook niet, soms op de ingestelde helderheid, soms ook niet...
- in de app de lampen zachter en harder zet, gaan ze soms inderdaad aan soms ook niet, soms op de ingestelde helderheid, soms ook niet...

Kortom, er is - voor mij - echt geen peil meer op te trekken.

Wat heb ik al gedaan:
- vsa's uit de tl armaturen gehaald;
- led starters verwijderd;
- lampen direct aan de netspanning gekoppeld;
- bridge gereset;
- lampen ontkoppeld en weer gekoppeld;
- motion sensor ontkoppeld en weer gekoppeld;
- bridge in de garage geplaatst;
- extra lamp nabij de garage geplaatst;
- batterijen van de motion sensor vervangen;
- plastic kappen van de armaturen verwijderd...

Ik kan me niet voorstellen dat Osram zo een inferieur product maakt...

Heeft iemand een oplossing, idee of denkrichting wat ik nog zou kunnen proberen?

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 14:44
Saven schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:13:
[...]

Vandaar dat ik aan een smart plug zat te denken. Heb niet altijd zin om een lamp via de app aan te doen, dus meestal zet ik de schakelaars uit. Plus dat de kamer boven nog verder van de andere lampen staat dan van de Bridge :P

Maar zo'n Innr smart plug staat altijd stroom op natuurlijk :) Dus ik dacht, als ik die in de gang of overloop plaats, moet dat wel een goed bruggetje zijn.
In theorie zou dit moeten werken - alleen heb ik zelf geen ervaring met de Innr producten, dus garanties kan ik je niet geven.
chulin schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:10:
Kan ik mijn sonos one gebruiken met de smart plug? Bijv aanzetten alleen wanneer ik thuis bent
Dat zou moeten werken. Plug koppelen aan Hue app, app koppelen aan Sonos.

[ Voor 18% gewijzigd door Brobbel op 22-12-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
chulin schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:10:
Kan ik mijn sonos one gebruiken met de smart plug? Bijv aanzetten alleen wanneer ik thuis bent
Wat denk je daar mee op te schieten?
verbruikt een sonos in standby veel energie? Zo'n plug verbruikt namelijk zelf ook weer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
__Erik__ schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:17:
Heb inmiddels een behoorlijk deel van mijn huis voorzien van slimme verlichting, obv een Philips Hue bridge (v2.1) schakel ik Innr, Tadfri en Philips verlichting, RoBBSmart dimmers, Busch Jaeger dimmers en Philips smart pluggen. Kortom ik denk dat ik de verschillende uitdagingen voor wat betreft koppelen van slimme verlichting wel onder de knie zou moeten hebben...

Echter, ik heb onlangs in de garage 2 stuks Osram Substitube T8 advanced UO Connected led TLs toegevoegd, deze moeten worden aan- en afgeschakeld via een Philips motion sensor, overdag branden ze fel, gedurende de nacht branden ze gedimd.

Koppelen van de lampen aan de bridge is appeltje-eitje, net als instellen, en het koppelen van de motion sensor aan de lampen.

Als 't 't doet is het perfect, maar het werkt allemaal ontzettend onbetrouwbaar:

Als je vervolgens in de app kijkt, worden bovenstaande varianten random gecombineerd met allerlei verschillende statussen in de app:

- in de app de lampen aan of uit zet, gaan ze soms inderdaad aan, soms ook niet, soms op de ingestelde helderheid, soms ook niet...
- in de app de lampen zachter en harder zet, gaan ze soms inderdaad aan soms ook niet, soms op de ingestelde helderheid, soms ook niet...

Wat heb ik al gedaan:
- bridge gereset;

Heeft iemand een oplossing, idee of denkrichting wat ik nog zou kunnen proberen?
Ik denk dat je een range issue hebt en/of last van storing op ZigBee netwerk, meestal WiFi op 2,4Gz van je buren!

Je zou van kanaal kunnen wisselen, maar dat hoeft niet altijd beter uit te pakken, en/of je plaatst een extra lamp om je mesh netwerk te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:59
dragon2 schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:12:
[...]

Wat denk je daar mee op te schieten?
verbruikt een sonos in standby veel energie? Zo'n plug verbruikt namelijk zelf ook weer energie.
Het was een voorbeeld, eerlijk gezegd weet ik niets over de energie verbruikt van beide apparaten.
Is het volgens jou niet de moeite om zo plug te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42
Ik ben hier een dag een het kloten geweest om de ikea tradfri on/off te koppelen en het loopt verre van voorspelbaar. Hopelijk heeft iemand hier een oplossing.

Wat heb ik gedaan
1. 4x link knop op tradfri schakelaar om deze te resetten, knippert 4 keer snel om te bevestigen dat reset is gelukt
2. Seconden wachten
3. Link knop op schakelaar inhouden en naast bridge houden
4. Via Hue essentails "touchlink" indrukken
5. Wachten tot rode lichtje op remote gedoofd is

Resultaat is een van de volgende drie dingen in volgorde van meest waarschijnlijk:
1. Netwerkkey is niet overgenomen, dus elke Hue lamp die ik daarna met deze schakelaar touchlink wordt uit het Hue netwerk gehaald
2. Tradfri schakelaar is gelinkt aan alle (60) lampen in huis die ik ineens aan/uit kan zetten
3. Tradfri schakelaar is gelinkt aan de Hue key en ik kan daarna de Hue lampen touchlinken (1x keer gelukt vandaag)

Uiteraard is 3 het doel

Het is mij niet duidelijk wat, wanneer en waarom gebeurt. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik ze graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Oekol

waka waka hey hey

Hoor er officieel nu bij. Heb de color and white Ambiance lampen. 1 in het plafond en 1 in een staande lamp. Merk dat met het maken van een scène ze dan beide wat andere kleuren krijgen. Klopt dit? Als ik bijvoorbeeld bij savanne ochtendzon oid ga inzoomen verwacht ik dat ze dan beide dezelfde kleur krijgen, maar het verschilt best wel. Ligt dat aan mij?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Leoon. schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:11:
Als ik bijvoorbeeld bij savanne ochtendzon oid ga inzoomen verwacht ik dat ze dan beide dezelfde kleur krijgen, maar het verschilt best wel. Ligt dat aan mij?
Nee, maar de default scenes verlopen expres van kleur. Dezelfde generatie (rich colors) zouden nagenoeg gelijk moeten zijn. Heb heel wat Hue type lampen en het enige dat erg afwijkt is de bloom.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
Erik1971 schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat je een range issue hebt en/of last van storing op ZigBee netwerk, meestal WiFi op 2,4Gz van je buren!

Je zou van kanaal kunnen wisselen, maar dat hoeft niet altijd beter uit te pakken, en/of je plaatst een extra lamp om je mesh netwerk te vergroten.
Storing van het 2.4GHz van de buren (of van mijzelf) zou kunnen, maar waarom dan alleen in de garage? Rest werkt immers feilloos.

Van kanaal wisselen is enorm rigoureus, zowel de Philips accessoires (motion sensors en dimmer switches) moeten opnieuw gekoppeld worden, net als alle Tadfri lampen. Heb het overigens geprobeerd, maar de effecten blijven hetzelfde...

Range issue kan het ook niet zijn, heb immers de bridge in de garage geplaatst, op 2 meter van de lampen, met nog steeds dezelfde symptomen...

Helaas, er moet nog iets anders zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Oekol

waka waka hey hey

DukeBox schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:15:
[...]

Nee, maar de default scenes verlopen expres van kleur. Dezelfde generatie (rich colors) zouden nagenoeg gelijk moeten zijn. Heb heel wat Hue type lampen en het enige dat erg afwijkt is de bloom.
Oké duidelijk. Kan het zelf wel naar elkaar toe brengen. Vraag me af hoe de instelling werkt met het aangaan van de lampen als je thuis komt met locatie scannen. Het werkt volgens mij namelijk niet op GPS, maar pas als mijn mobiel verbinding met WiFi maakt. Net thuis en ging niet aan, handmatig gedaan. Wellicht dat ik door koppelen en updaten van extra lamp het weer opnieuw moet instellen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 06:26
Stalkert schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:06:
[...]

Oh nice, dus dit zou wel gaan?

1. bewegingsensor detecteert beweging
2. lamp gaat aan
3. buisventilator (aangesloten op hue smart plug) gaat aan
4. na x-aantal minuten:
5. lamp gaat uit
6. buisventilator gaat uit
Ja, ik zou niet weten waarom niet. Als je ze in dezelfde kamer/scene hangt werkt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
__Erik__ schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:29:
[...]

Storing van het 2.4GHz van de buren (of van mijzelf) zou kunnen, maar waarom dan alleen in de garage? Rest werkt immers feilloos.

Van kanaal wisselen is enorm rigoureus, zowel de Philips accessoires (motion sensors en dimmer switches) moeten opnieuw gekoppeld worden, net als alle Tadfri lampen. Heb het overigens geprobeerd, maar de effecten blijven hetzelfde...

Range issue kan het ook niet zijn, heb immers de bridge in de garage geplaatst, op 2 meter van de lampen, met nog steeds dezelfde symptomen...

Helaas, er moet nog iets anders zijn :X
Dan lijkt het inderdaad probleem met de lampen!

Overigens met kanaal wisselen zouden je accessoires gewoon mee gaan (tenzij ze via Ikea lamp met netwerk praten), op de TAP en FoH schakkelaars na, deze maken gebruik van ZigBee Green Power en kunnen niet zonder manuele handeling over, verder voor Tradfri lampen is het genoeg om ze na een kanaal wissel even van stroom te halen en dan weer aan te zetten, gaan ze vanzelf op zoek naar nieuw kanaal, wel alle Tradfri lampen te gelijk uit zetten en dan 1 voor 1 aanzetten, anders kan het fout gaan (komt door slechte ZigBee implementatie van de Ikea meuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
Erik1971 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:01:
[...]

Dan lijkt het inderdaad probleem met de lampen!

Overigens met kanaal wisselen zouden je accessoires gewoon mee gaan (tenzij ze via Ikea lamp met netwerk praten), op de TAP en FoH schakkelaars na, deze maken gebruik van ZigBee Green Power en kunnen niet zonder manuele handeling over, verder voor Tradfri lampen is het genoeg om ze na een kanaal wissel even van stroom te halen en dan weer aan te zetten, gaan ze vanzelf op zoek naar nieuw kanaal, wel alle Tradfri lampen te gelijk uit zetten en dan 1 voor 1 aanzetten, anders kan het fout gaan (komt door slechte ZigBee implementatie van de Ikea meuk).
Je schrijft "tenzij ze via Ikea lamp met netwerk praten", die is wel interessant, aangezien de eerste lamp naast de bridge 3 Ikea GU10's zijn in een plafonniére, ergo, zal dan dus het gehele huis via een Ikea lamp praten, correct?

Alle lampen op de benedenverdieping zijn Ikea's, op 3 Innr's na, die de erker vóór hangen, een RoBBSmart dimmer in de serre achter en de 2 probleem Osram's in de garage (naast de serre).

Ook schrijf je "alle Tradfri lampen te gelijk uit zetten en dan 1 voor 1 aanzetten", volgens de Hue app (originele), moeten juist alle lampen aanstaan, tijdens de kanaal wissel, zoals jij het beschrijft zou dat dan alleen gelden voor de Philips Hue lampen, de Tadfri's kunnen dan beter uitstaan, correct? Overigens is dat nog best lastig voor meer-lamps-armaturen, moet je alsnog alle bolletjes eruit draaien...

[ Voor 18% gewijzigd door __Erik__ op 23-12-2019 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
__Erik__ schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:39:
[...]

Je schrijft "tenzij ze via Ikea lamp met netwerk praten", die is wel interessant, aangezien de eerste lamp naast de bridge 3 Ikea GU10's zijn in een plafonniére, ergo, zal dan dus het gehele huis via een Ikea lamp praten, correct?

Alle lampen op de benedenverdieping zijn Ikea's, op 3 Innr's na, die de erker vóór hangen, een RoBBSmart dimmer in de serre achter en de 2 probleem Osram's in de garage (naast de serre).

Ook schrijf je "alle Tradfri lampen te gelijk uit zetten en dan 1 voor 1 aanzetten", volgens de Hue app (originele), moeten juist alle lampen aanstaan, tijdens de kanaal wissel, zoals jij het beschrijft zou dat dan alleen gelden voor de Philips Hue lampen, de Tadfri's kunnen dan beter uitstaan, correct? Overigens is dat nog best lastig voor meer-lamps-armaturen, moet je alsnog alle bolletjes eruit draaien...
Klopt inderdaad, dat in jouw geval kans groot is dat rest van je huis via de Tradfri lampen met je bridge praat, maar hoeft niet perse, opbouw mesh netwerk is erg dynamisch, wat wil zeggen dat de routes die gemaakt worden niet altijd even logisch zijn/lijken.

Als je setup vooral uit niet Hue lampen bestaat, en vooral een mix is van verschillende fabrikanten, dan is kans groot dat het mesh netwerk niet stabiel is, weet uit ervaring dat software die door de verschillende stack/chip leveranciers wordt aangeleverd aan product fabrikanten, nogal te wensen overlaat, zeker als het op het aanmaken en onderhouden van een mesh netwerk aankomt!

Dat is namelijk een van de sterke punten van de Hue lampen, de ontwikkeling van een stabiele basis is erg belangrijk en Philips/Signify heeft hier al meer dan 10 jaar ervaring mee (sinds 2e generatie Living Colors wordt er gebruik gemaakt van ZigBee) en weten daardoor precies waar ze op moeten letten, wanneer er weer een nieuwe ZigBee chip/stack/leverancier wordt gebruikt voor hun producten.

En als laaste voor kanaal wisselen zou ik eerst alle lampen laten aanstaan, anders komt het bericht niet overal aan en daarna pas de lampen die niet mee zijn gegaan uit zetten en 1 voor 1 aanzetten (kanaal wisselen is ook zo'n feature waar de meeste ZigBee chip/stack fabrikanten een probleem mee hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 15:38
Misschien een wat suffe vraag, maar ik wil mijn oude hue lampen vervangen voor een nieuwe generatie. De oude hue lampen functioneren nog prima, dus wil ik ze tweedehands verkopen. Is het voldoende om ze te verwijderen uit mijn netwerk? Ik zou het vervelend vinden als de nieuwe eigenaar allerlei connectiviteit problemen zal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
Erik1971 schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:19:
[...]

Klopt inderdaad, dat in jouw geval kans groot is dat rest van je huis via de Tradfri lampen met je bridge praat, maar hoeft niet perse, opbouw mesh netwerk is erg dynamisch, wat wil zeggen dat de routes die gemaakt worden niet altijd even logisch zijn/lijken.

Als je setup vooral uit niet Hue lampen bestaat, en vooral een mix is van verschillende fabrikanten, dan is kans groot dat het mesh netwerk niet stabiel is, weet uit ervaring dat software die door de verschillende stack/chip leveranciers wordt aangeleverd aan product fabrikanten, nogal te wensen overlaat, zeker als het op het aanmaken en onderhouden van een mesh netwerk aankomt!

Dat is namelijk een van de sterke punten van de Hue lampen, de ontwikkeling van een stabiele basis is erg belangrijk en Philips/Signify heeft hier al meer dan 10 jaar ervaring mee (sinds 2e generatie Living Colors wordt er gebruik gemaakt van ZigBee) en weten daardoor precies waar ze op moeten letten, wanneer er weer een nieuwe ZigBee chip/stack/leverancier wordt gebruikt voor hun producten.

En als laaste voor kanaal wisselen zou ik eerst alle lampen laten aanstaan, anders komt het bericht niet overal aan en daarna pas de lampen die niet mee zijn gegaan uit zetten en 1 voor 1 aanzetten (kanaal wisselen is ook zo'n feature waar de meeste ZigBee chip/stack fabrikanten een probleem mee hebben).
Helder, thanks voor je uitgebreide feedback!

Heb alle Ikea lampen op de begane grond van de spanning afgehaald om de Osrams te dwingen direct via de bridge te communiceren, dan blijkt, dat de Osrams in de garage matig bereikbaar zijn, de app geeft regelmatig 'onbereikbaar' aan. Zodra ik de Tadfri naast de garage weer aan de spanning zet, komt dat niet meer voor.

Een volgende stap gaat dan zijn, dat ik die Tadfri vervang door een Philips, om te kijken of er een verandering in het gedrag van de Osrams plaatsvindt...

[ Voor 9% gewijzigd door __Erik__ op 23-12-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
arjandijk162 schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:08:
Ik ben hier een dag een het kloten geweest om de ikea tradfri on/off te koppelen en het loopt verre van voorspelbaar. Hopelijk heeft iemand hier een oplossing.

Wat heb ik gedaan
1. 4x link knop op tradfri schakelaar om deze te resetten, knippert 4 keer snel om te bevestigen dat reset is gelukt
2. Seconden wachten
3. Link knop op schakelaar inhouden en naast bridge houden
4. Via Hue essentails "touchlink" indrukken
5. Wachten tot rode lichtje op remote gedoofd is

Resultaat is een van de volgende drie dingen in volgorde van meest waarschijnlijk:
1. Netwerkkey is niet overgenomen, dus elke Hue lamp die ik daarna met deze schakelaar touchlink wordt uit het Hue netwerk gehaald
2. Tradfri schakelaar is gelinkt aan alle (60) lampen in huis die ik ineens aan/uit kan zetten
3. Tradfri schakelaar is gelinkt aan de Hue key en ik kan daarna de Hue lampen touchlinken (1x keer gelukt vandaag)

Uiteraard is 3 het doel

Het is mij niet duidelijk wat, wanneer en waarom gebeurt. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik ze graag
Ik heb via een Hue Dimmer Switch gedaan, het koppelen van Ikea On/Off switch, welke rechtstreeks met Hue netwerk verbonden is en niet via de bridge werkt, dan werkt touch link functionaliteit van de Hue Dimmer Switch nog. Touch link functionaliteit wordt namelijk uitgezet voor Hue Dimmer Switch als deze via Hue Bridge joined.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 08:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Arjan90 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:41:
@Tomba het werkt hier allemaal als een zonnetje nu met de Innr SP120 plug, inmiddels al ruim 8 uur en elke keer was het toen al mis, dus volgens mij zit je nu veilig met de Smart Button en de plug. Ik heb 5 Smart Buttons thuis die nu allemaal zijn geüpdatet naar de nieuwste versie.
Inmiddels hier ook de Smart Button binnen. Direct ge-update naar de nieuwste versie en de Innr plug werkt nog steeds als de brandweer :)
Bedankt voor de pre-check!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 10:54

megaleo

Special member

Theo74 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:44:
[...]

Ik heb de Zigbee dimmer- en schakelaar modules aangemeld bij de HUE app en deze worden gezien als een dimbare- of schakelbare 1 kleur lamp. En in Apple Homekit verschijnen ze identiek en werken prima.
Met Google of andere Android platforms heb ik geen ervaring. Misschien Robbshop even een mailtje sturen.
Serieus? Werken deze dimmer/ schakelaar modules via Homekit?
Out of the box? Zou top zijn.
Ik kan hier namelijk verder niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-10 14:01
megaleo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:12:
[...]

Serieus? Werken deze dimmer/ schakelaar modules via Homekit?
Out of the box? Zou top zijn.
Ik kan hier namelijk verder niks over vinden.
Eenmaal aangemeld bij de HUE bridge komen ze ook naar voren in de HomeKit app.
Niks spannends aan. Ook binnen de HomeKit prima te schakelen of te dimmen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 01-10 13:54

Saven

Administrator

Brobbel schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:54:
[...]

In theorie zou dit moeten werken - alleen heb ik zelf geen ervaring met de Innr producten, dus garanties kan ik je niet geven.
Jep net twee smart plugs erin gehangen en werkt nu top :)
__Erik__ schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:17:

Wat heb ik al gedaan:
- bridge gereset;

Lijkt me idd issues met bereik, had hier ongeveer hetzelfde. Tot ik her en der nog wat smart plugs van Innr heb geplaatst.

Op het moment dat de stroom van een apparaat af is doet die niet meer mee in 't mesh netwerk. Zal je wel weten, maar toch :P

Daarnaast heb ik ook gelezen dat merken hun eigen mesh netwerk maken. Dus dat Innr bijv. niet met Hue mesht. In jouw geval lijkt me dat een plausibele oorzaak gezien de verschillende merken die je hebt. Anders wellicht teveel storing op 2.4ghz band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Ik zoek een oplossing om toch gewoon de bestaande schakelaar te gebruiken voor aan en uit zonder de stroom er van af te halen.

Er werd in het topic gelinked naar een oplossing maar die kan ik niet meer vinden. Was een heel klein kastje die achter de schakelaar werd geplaatst.

Het gaat hier dus om het aan en uit kunnen doen van een HUE lamp. Dimmen ed doe ik gewoon met een dimmer of app.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 15:38
Vandaag zijn alle nieuwe generatie lampen binnengekomen. Is het voldoende om de oude hue lamp te verwijderen uit de app?

Aangezien de oude hue lampen nog werken, zijn deze dan zonder problemen aan te sluiten op een andere bridge (ander huis/netwerk)? Zijn ze al gereset indien ze verwijderd zijn uit mijn eigen hue netwerk? Alvast bedankt, wil het namelijk morgen gelijk vervangen o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:53
utbone schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:09:
Er werd in het topic gelinked naar een oplossing maar die kan ik niet meer vinden. Was een heel klein kastje die achter de schakelaar werd geplaatst.
Shelly waarschijnlijk.

Probleem met de shelly is, in mijn ogen, dat je de hue lamp offline haalt als je de shelly uit schakelt. Of ik begrijp de toepassing helemaal verkeerd.

En met het offline halen van de lamp:
-verstoor je het zigbee (mesh)netwerk.
-kun je de lamp niet ineens bedienen via homekit of de hue app oid, dan moet je eerst de shelly weer schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Zo, vandaag mijn HUE collectie uitgebreid met 11 spots :)

De 4-spot Argenta (2 maal) in de woonkamer en 3 Milliskin spots in de keuken voor bij- / sierverlichting.

De woonkamer was voornamelijk omdat ik mijn oude Philips LED spots niet goed kon dimmen (met een geschikte en vrij dure LED dimmer ging het spul op den duur alsnog flikkeren :()

Erg tevreden met het resultaat :) de gehele woonkamer incl. Open keuken zijn nu van HUE voorzien. Naja... de lamp van de afzuigkap buiten beschouwing gelaten dan..

Ik zal na de kerst nog wel foto's plaatsen!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
Saven schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:07:
[...]

[...]

Lijkt me idd issues met bereik, had hier ongeveer hetzelfde. Tot ik her en der nog wat smart plugs van Innr heb geplaatst.

Op het moment dat de stroom van een apparaat af is doet die niet meer mee in 't mesh netwerk. Zal je wel weten, maar toch :P

Daarnaast heb ik ook gelezen dat merken hun eigen mesh netwerk maken. Dus dat Innr bijv. niet met Hue mesht. In jouw geval lijkt me dat een plausibele oorzaak gezien de verschillende merken die je hebt. Anders wellicht teveel storing op 2.4ghz band.
1e alinea - heb je zelf alleen innr spulletjes? Anders lijkt het een beetje tegengesteld aan alinea 3...

2e alinea - yupz, is bekend 😉

3e alinea - lees ik inderdaad ook op bv community.athom.com, op bv ct.nl lees ik dan weer het tegenovergestelde, kortom, wat is nu waar?

🤔🤔🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 01-10 13:54

Saven

Administrator

__Erik__ schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:13:
[...]

1e alinea - heb je zelf alleen innr spulletjes? Anders lijkt het een beetje tegengesteld aan alinea 3...

2e alinea - yupz, is bekend 😉

3e alinea - lees ik inderdaad ook op bv community.athom.com, op bv ct.nl lees ik dan weer het tegenovergestelde, kortom, wat is nu waar?

🤔🤔🤔
Nope, Hue en Innr idd.

Stel je woont vrijstaand, en je garage zit dichtbij het huis van de buren (bijv. bij hun meterkast) kan dat zeker wel invloed hebben. Jouw ervaring dat het soms wel perfect werkt kan daar een symptoom van zijn. Bijv. als ze niet thuis zijn/er geen data actief is, jouw connectie beter werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thalaron
Thalaron schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:49:
Ik zal na de kerst nog wel foto's plaatsen!
Niet echt ná de kerst maar... gezien ik toch al wakker ben en ik verder weinig te doen heb :+

Close Up;
HUE Argenta - Blauw-Groen - Close Up

Sfeer imressies;
HUE Argenta - Neutraal

HUE Argenta - Blauw-Groen

HUE Argenta - Oranje-Groengeel

HUE Argenta - Wit Roze

De 2e Argenta is buiten beeld, echter zijn dit er dus 2. Ik moet ze nog wel een keer goed richten maar dit was even snel ophangen en draaien voor het bezoek arriveerde :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 25-12-2019 05:50 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik1971
Saven schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:07:
[...]

[...]

Zodra lampen in hetzelfde netwerk zitten doen ze mee met mesh netwerk, ongeacht het merk, alleen het opbouwen en onderhouden van een mesh netwerk is niet altijd stabiel, zeker als je verschillende merken door elkaar gebruikt!

Ondanks dat de producten ZigBee ZLL of ZigBee 3.0 zijn gecertificeerd, zijn er op detail nog wat keuzes vrij voor een fabrikant hoe ze het mesh netwerk bijhouden, heeft vooral te maken met hoeveel neighbours een ZigBee router kan bijhouden en hoe snel een ZigBee router wordt vrijgegeven als deze niet meer reageert (uit gezet, range, etc.).
Dit heeft te maken met hoeveelheid ram geheugen een ZIgBee module heeft, hoe meer ram hoe beter een ZigBee router een mesh kan opbouwen en onderhouden, maar meer ram betekend ook duurdere hardware, vandaar dat hier op wordt bezuinigd en ook dat dit niet in strak is vast gelegd in de specificatie.

Wat er typisch bij een mesh netwerk met lampen (zigbee routers) van verschillende lampen gebeurd is dat er soort van deadlocks ontstaan, een lamp staat vol met neighbour routers die niet meer in bereik zijn en dan is de route gebroken en als de lamp deze lijst niet bijhoud, door foute implementatie of te lange time outs, dan is een deel van je netwerk niet bereikbaar. Vaak kun je dit oplossen door lamp fysiek even uit te zetten en dan weer aanzetten, word het geheugen leeg gemaakt en nieuwe routes opgebouwd.

[ Voor 14% gewijzigd door Erik1971 op 26-12-2019 20:01 ]

• Thalaron
Ik ben druk bezig geweest met het opnieuw indelen van al mijn scenes en dimmers... 1 ding wilt niet lukken...

Ik wil, net zoals bij stroomverlies, bij de 1e keer "aan" drukken, dat mijn lampen naar "Energie" gaan.

Bij stroomverlies werkt dit prima. Hamdmatig Energie via de App ook, maar via de dimmer doet HUE dit niet??!

Ik krijg een kleur die meer in de buurt komt van ontspannen. Ook na een cycle van alle scenes gaat hij niet door naar energie. Iemand een idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymel
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

Bestaat er een app of is het via een andere manier mogelijk om al de serienummers van je lampen uit te lezen ? stel je bridge begeeft het ooit dat je niet alles uit elkaar hoeft te gaan halen ? of is er een manier om een backup van je bridge te maken ?

BarryMel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik1971
barrymel schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:16:
Bestaat er een app of is het via een andere manier mogelijk om al de serienummers van je lampen uit te lezen ? stel je bridge begeeft het ooit dat je niet alles uit elkaar hoeft te gaan halen ? of is er een manier om een backup van je bridge te maken ?
Dit is om veiligheidsredenen niet mogelijk, nu moet je fysiek nummer van lamp oplezen om deze te kunnen resetten, anders zou een hacker ook deze code kunnen uit lezen (e.g. via een malafide app).

Persoonlijk gebruik ik deze optie om lampen toe te voegen nooit, meestal zijn lampen factory new of gebruik ik een Hue Dimmer Switch om ze te resetten ( in buurt van lamp houden en de I en O knop 10 seconden ingedrukt houden)!

Je zou foto’s van de code kunnen maken als je op die manier ooit eens je lampen wilt toevoegen, wanneer je bridge overlijdt (wat eigenlijk nauwelijks gebeurd, ik heb nog niet op een forum gehoord of gelezen dat mensen hier last van hebben)!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:29

The_Scarabial

MTB for life!

hoe kom je erachter of je de juiste generatie Hue lampen krijgt als je bijvoorbeeld zo'n starterskit besteld?
https://www.bol.com/nl/p/...tch-e27/9200000082406392/
zie dit er niet specifiek bij staan of zie ik het over het hoofd?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
The_Scarabial schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:51:
hoe kom je erachter of je de juiste generatie Hue lampen krijgt als je bijvoorbeeld zo'n starterskit besteld?
https://www.bol.com/nl/p/...tch-e27/9200000082406392/
zie dit er niet specifiek bij staan of zie ik het over het hoofd?
Staat links bovenin, link naar nieuw variant.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:29

The_Scarabial

MTB for life!

rikadoo schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:13:
[...]

Staat links bovenin, link naar nieuw variant.
ok thnx, totaal over het hoofd gezien 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:49
Sinds gisteren ook Hue-gebruiker geworden :)

Wel vaker gezien en over gedacht aan te schaffen, gisteren toch maar voor kerstman gespeeld een een start gemaakt.

Starter kit White ambiance + 6 gu10's en de Google Nest Mini voor spraak besturing :)

Erg leuk speelgoed, en zeer verslavend haha.

Enige wat helaas (nog?) Niet werkt is via spraak een andere scène te selecteren, althans dit is mij nog niet gelukt.

Aangezien Vattenfal een mooie aanbieding had bij oversluiten energie, en wij toch nieuw contract konden afsluiten, komt ergens volgend jaar een grote uitbreiding :D zodat we alle lampen voor Hue kunnen vervangen.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@oviMivo welkom bij de HUE family :)
Herkenbaar! een half jaar geleden had ik nog niets van HUE...

Inmiddels de gehele woonkamer/keuken geen reguliere lamp meer te vinden en op de slaapkamer 2 nachtlampjes.

Jammer dat het vrij prijzig spul is maar goed, je moet het dan ook zien als verlichting + sfeerverlichting zien waardoor het relatief gezien nog meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

oviMivo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:41:
Enige wat helaas (nog?) Niet werkt is via spraak een andere scène te selecteren, althans dit is mij nog niet gelukt.
Dan moet je zeggen: Activeer [naam scene]

[ Voor 13% gewijzigd door Ursamajor op 27-12-2019 19:02 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thalaron schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:00:
@oviMivo welkom bij de HUE family :)

[...]

Jammer dat het vrij prijzig spul is maar goed, je moet het dan ook zien als verlichting + sfeerverlichting zien waardoor het relatief gezien nog meevalt.
Tip: hang Ikea Tradfi aan je Hue hub. Scheelt een sloot met geld. https://www.ikea.com/nl/n...loze-led-lichtbron-36813/

Ik heb alleen ooit de starterskit Hue met 3 Ambiance lampen gekocht en verder geen Philips voor iedere uitbreiding. Ik heb dan ook geen behoefte aan de disco kleuren van Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:49
Ah thanks, ga ik straks proberen als ik thuis ben 😁

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:56:
Tip: hang Ikea Tradfi aan je Hue hub.
Tip: lees eerst het topic door voor get geval je gevoelige oren hebt en geen eisen stelt qua kleur afstemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 11:35
Bedankt voor het delen van dit product. Ik had gelijk een aantal gekocht en heb ze nu op de muur zitten. Ze zien er wel wat groot en lomp uit, maar het feit dat ik dit zo over mijn bestaande 1 raams schakelaar kon schuiven en zonder boutjes goed vast zit maakt veel goed.

Nu nog even bedenken hoe ik het in de woonkamer/keuken zal gaan doen (dubbel raam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
golles schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:40:
[...]

Bedankt voor het delen van dit product. Ik had gelijk een aantal gekocht en heb ze nu op de muur zitten. Ze zien er wel wat groot en lomp uit, maar het feit dat ik dit zo over mijn bestaande 1 raams schakelaar kon schuiven en zonder boutjes goed vast zit maakt veel goed.

Nu nog even bedenken hoe ik het in de woonkamer/keuken zal gaan doen (dubbel raam)
als het niet teveel moeite is dan zou ik graag wel een foto zien van zoiets in het echt. Ik heb nu mijn normale schakelaars verwijderd en de draden aan elkaar vastgemaakt. Over het gat heb ik dan de hue schakelaars. Maar dit zou ook nog een optie kunnen zijn voor elders in huis als het niet te lomp is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chulin
VIC_TOR schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:59:
[...]

als het niet teveel moeite is dan zou ik graag wel een foto zien van zoiets in het echt. Ik heb nu mijn normale schakelaars verwijderd en de draden aan elkaar vastgemaakt. Over het gat heb ik dan de hue schakelaars. Maar dit zou ook nog een optie kunnen zijn voor elders in huis als het niet te lomp is.
Ook zelf eentje gekocht om te testen.... net geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b4WKmImxBBLMfvM4i0pttng4/thumb.jpg

Hier goed te zien in vergelijking met de originele houder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Is het bij de Philips filamentlampen normaal dat deze altijd eerst fel (100%?) aan gaat en daarna pas naar de gewenste stand? Vind het vrij irritant :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Laatst online: 22:32

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Sinds een week of 2 heb ik een 3-tal Tradfri spots (GU10) geïnstalleerd in een armatuur in de gang op de eerste etage. Ook heb ik toen een aantal 'normale' fitting lampen (ook Tradfri) in de kamers van m'n kinderen geplaatst.

De installatie van alle lampen was appeltje eitje en ze werken op zich allemaal prima, echter 9 van de 10 keer als ik de spots in de gang uitzet is er daarna een hele irritante hoge piep te horen. (Ik zet ze uit via de Hue app of Home Assistant, dus stroom blijft op de lampen staan.)
Hierdoor zetten we ze eigenlijk elke keer uit via de vaste schakelaar op de muur, maar dan zijn ze niet meer zichtbaar in de apps.

Is dit een bekend probleem met deze spots? of heb ik gewoon pech en zit er een rotte appel tussen? De lampen met 'normale' fitting hebben er totaal geen last van.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 11:35
VIC_TOR schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:59:
[...]

Zeker niet teveel moeite, ik had dit natuurlijk gelijk al moeten doen ;-)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kyvPNWy/IMG-6192.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GMFH6px/IMG-6191.jpg

Als je het nog vanuit een andere hoek wilt zien, laar het me weten, dan maak ik nog een foto

[ Voor 2% gewijzigd door golles op 28-12-2019 12:58 . Reden: Kleine fotos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:27

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Cartman! schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:36:
Is het bij de Philips filamentlampen normaal dat deze altijd eerst fel (100%?) aan gaat en daarna pas naar de gewenste stand? Vind het vrij irritant :{
Ik heb er 2, die gaan aan op de gewenste (gedimde) stand. Hoe / waarmee zet je ze aan?

Ik heb ze ingesteld met Hue essentials, via de dimmer switch en de motion sensor, gedimd aan.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Cartman! schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:36:
Is het bij de Philips filamentlampen normaal dat deze altijd eerst fel (100%?)
Nee, ervaar het niet zo (normaal en globe).

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 28-12-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 07:52
@Cartman! wellicht ten overvloede, maar ik heb hier ook geen last van. Ik heb alles ingesteld met de originele Philips Hue app voor Android, ik heb geen andere apps gebruikt voor het instellen van de bridge. Ik maak gebruik van de Globe en de Edison. De reguliere hebben wij niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 28-12-2019 15:11 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Vraagje, ik heb ondertussen 8 tal hue lampen
top tevreden van

nu wil ik echter ook lampen bedienen die ik niet kan vervangen door hue lampen (bv lampen aan traptredes) of bepaalde circuits van bv 6 lampen die nogal redelijk duur gaan uitkomen als ik die allemaal door hue moet vervagen

Ik dacht dat er ook een mogelijkheid is om deze dmv controller/driver te bedienen.

Gelieve rekening mee te houden dat er achter mijn schakelaars (drukknoppen) geen 220V toekomt, en ik dus alles in mijn zekeringkast zal moeten plaatsen.

Ik het liefst bij zigbee wil blijven (gezien ik al hue lampen heb), en ik dit dus allemaal in de hue app wil zien
ik deze ook wil kunnen bedienen met google home..

Wat heb ik nu precies nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:18
Hallo,

Ik wil mijn Hue netwerk gaan vergroten.
Op het moment hebben we alleen nog maar Hue verlichting in onze woonkamer.
Nu valt het me op als ik het achterste deel van ons huis ben, dat ik het contact met de bridge verlies.
En als ik via de cloud ga bedienen het trager gaat.
Ik zat de denken om nog een bridge bij te kopen.
Alleen vraag ik me af of dit werkt?
Dit omdat hij dan aan een andere router aangesloten wordt.
Ik heb namelijk aan mijn Ziggo modem 2 Asus routers hangen.
En denk zelf dat dus de 2e bridge aan de zelfde router gekoppeld moet zitten als de eerste.
Klopt dit?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
chulin schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:38:
[...]

Ook zelf eentje gekocht om te testen.... net geplaatst

[Afbeelding]

Hier goed te zien in vergelijking met de originele houder
dat is inderdaad een mooie vergelijkingsfoto. Ik vind die houder van philips zelf net even iets mooier ogen en dat is net wat ik wilde weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
golles schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:57:
[...]

Zeker niet teveel moeite, ik had dit natuurlijk gelijk al moeten doen ;-)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als je het nog vanuit een andere hoek wilt zien, laar het me weten, dan maak ik nog een foto
top!
als je geen geklooi met draden wilt en de oude schakelaar wil je liever netjes laten staan dan is dit wel ideaal inderdaad. en de prijs valt reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
skank schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:24:
top tevreden van

nu wil ik echter ook lampen bedienen die ik niet kan vervangen door hue lampen (bv lampen aan traptredes) of bepaalde circuits van bv 6 lampen die nogal redelijk duur gaan uitkomen als ik die allemaal door hue moet vervagen

Ik dacht dat er ook een mogelijkheid is om deze dmv controller/driver te bedienen.

Gelieve rekening mee te houden dat er achter mijn schakelaars (drukknoppen) geen 220V toekomt, en ik dus alles in mijn zekeringkast zal moeten plaatsen.

Ik het liefst bij zigbee wil blijven (gezien ik al hue lampen heb), en ik dit dus allemaal in de hue app wil zien

De veelvuldig in dit topic besproken Zigbee schakel- of dimmodules van Sunricher, Robbshop, etc.
Deze kun je in het armatuur verwerken, of middels een geschikte lasdoos in de meterkast monteren.

Overigens kun je altijd onderzoeken of het eenvoudig bijtrekken van een blauwe nuldraad naar de bestaande schakelaar mogelijk is. Dat is vaak net even handiger en mooier, zeker i.c.m. een bijpassende pulsschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 12:32
skank schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:24:
top tevreden van

Zitten deze lichtbronnen met een 'normale' stekker in het stopcontact? Je kan een smartplug overwegen van Osram, deze zit op het Zigbee-protocol. Deze kan je dan via de app/dimmer aanzetten. Je hebt ook de officiële plugs van Hue, maar die zijn een tikje duurder.

https://www.amazon.de/dp/...lug&qid=1577548858&sr=8-6

nvm. Ik heb het laatste stuk van de zekeringskast gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
@janvanduschoten @DukeBox @Arjan90 dank voor jullie reacties!

Ik maak gebruik van een motion sensor die de lampen aanzet zodra ik het toilet binnenloop. Zie dus vaak dat de lamp (filament edison) vrij fel aan gaat en dan direct iets dimt om tot de gewenste felheid te komen. Zal eens kijken of ik t op film kan vastleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cartman! op 28-12-2019 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[b]Cartman! schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:07:
Zie dus vaak dat de lamp (filament edison) vrij fel aan gaat en dan direct iets dimt om tot de gewenste felheid te komen.
Herkenbaar... Ik heb het kunnen herleiden tot de stand die het licht de 'vorige' keer had. Hij schiet aan, merkt dan pas wat het moet zijn en neemt dan die stand aan.
Ik heb het opgelost door een lamp uit te schakelen door hem eerst op 1 procent te zetten en diep rood. Daarna pas echt uit. Bij het aanzetten begint hij dus op diep rood en 1 procent. Daarna gaat hij naar de ingestelde stand. Het lijkt dan alsof hij langzaam start. Dat is aangenamer dan eerst fel en dan terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Theo74 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:52:
[...]

De veelvuldig in dit topic besproken Zigbee schakel- of dimmodules van Sunricher, Robbshop, etc.
Deze kun je in het armatuur verwerken, of middels een geschikte lasdoos in de meterkast monteren.

Overigens kun je altijd onderzoeken of het eenvoudig bijtrekken van een blauwe nuldraad naar de bestaande schakelaar mogelijk is. Dat is vaak net even handiger en mooier, zeker i.c.m. een bijpassende pulsschakelaar.
kabel bijtrekken wordt moeilijk...

Kun je voorbeelde geven van die modules?
Wat bedoel je met lasdoos?
De kast die ik heb is van plastiek...

die zijn niet als din module verkrijgbaar..

Ik ben ook niet zo goed mee..
Stel ik wil een lichtkring bedienen van 6xgu10 led spotjes (geen hue), ik kan geen schakelaar achter mn bestaande drukknop nemen en moet dus in de zekeringkast iets komen.

Moet ik dan:
- zoiets in de kast plaatsen https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt
of
- zoiets https://www.sunricher.com...oduct_tabs_specifications

Ook veel keuze zo te zien
https://www.sunricher.com/zigbee-series.html

[ Voor 25% gewijzigd door skank op 28-12-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Met filament :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ortep schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:53:
[...]

Herkenbaar... Ik heb het kunnen herleiden tot de stand die het licht de 'vorige' keer had. Hij schiet aan, merkt dan pas wat het moet zijn en neemt dan die stand aan.
Ik heb het opgelost door een lamp uit te schakelen door hem eerst op 1 procent te zetten en diep rood. Daarna pas echt uit. Bij het aanzetten begint hij dus op diep rood en 1 procent. Daarna gaat hij naar de ingestelde stand. Het lijkt dan alsof hij langzaam start. Dat is aangenamer dan eerst fel en dan terug.
Ga ik proberen, dank voor de tip! Lijkt inderdaad ook niet bij alle lampen voor te komen dus misschien is dit t gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Cartman! schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:07:

Ik maak gebruik van een motion sensor die de lampen aanzet zodra ik het toilet binnenloop. Zie dus vaak dat de lamp (filament edison) vrij fel aan gaat en dan direct iets dimt om tot de gewenste felheid te komen. Zal eens kijken of ik t op film kan vastleggen.
Bij mij staat hij zo ingesteld, lamp aan met een bepaalde scène.
Ik heb net de lamp op 100% gezet en handmatig uit gedaan en via de motion sensor weer aan, gaat keurig aan op de ingestelde gedimde stand. Ik weet niet hoe het signaal wordt verstuurd, maar m'n lamp hangt 1 meter van de bridge af, dus de aansturing is direct. Als het 2 aparte berichten zijn (lamp aan, scene / helderheid) dan kan ik me voorstellen dat als het signaal niet 100% is het een fractie van een seconde duurt voordat beide opdrachten worden uitgevoerd. Het hoort iig niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tzpvNrOyNATJBgzrwflmQTQ1/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@janvanduschoten welke app is dat? Ziet er goed uit!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Jammer genoeg niet voor iOS, nog maar een maand wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Wat ik eigenlijk nog een beetje mis is het aanmaken van routine´s voor bepaalde tijdstippen waarmee alle of bepaalde lampen aan gaan met de vooraf ingestelde kleuren.

Ik kan bijvoorbeeld een ontwaak ritme doen, maar dat is gewoon standaard fel witte kleur. Mijn lampen draaien bijna allemaal op een andere warme kleur. Blauw-rood-paars etc. Nu kun je dat met olisto best wel instellen maar toch een hoop werk. Heeft iemand al iets gevonden waarmee automatisch op afstand lampen aan/uit gaan met de normale kleuren die ze altijd gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kleurschema opslaan als scene en die activeren via de routine?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:21

TMC

Heb sinds gisteren een motion sensor in de gang. Ideaal. Het is, zoals wel vaker bij gangen, een langwerpige ruimte met maar aan één kant een lichtschakelaar (waar bovendien een kapstok voor hangt). Dat is dus erg onhandig wanneer je deze ruimte in het donker binnenkomt vanaf de kant waar de lichtschakelaar niet zit. Nu met de Motion Sensor is dit probleem volledig opgelost.

Wat ik wel onhandig vind is dat je in de Hue app kan instellen wanneer het licht uit moet gaan, maar dat de minimale duur waarna dit gebeurt 1 minuut is. Dat vind ik veel te lang. Gelukkig heb ik dit met WInHue vrij eenvoudig korter kunnen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door TMC op 28-12-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Tsurany schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:37:
Kleurschema opslaan als scene en die activeren via de routine?
Maar die routines in de hue app zelf kunnen alleen maar met wit licht zo te zien? Of bedoel je via olisto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Geen idee of die dingen dat aan kunnen, ik gebruik ze niet.
Maar het maakt toch niet uit? Als ze alleen maar wit kunnen dan zet je ze eerst op 1% en dan pas uit. Dan gaan ze dus de volgende keer aan met 1% en daarna pas door naar wat je eigenlijk wilt. Of als die dingen de kleur temp kunnen veranderen zet je ze op zo warm mogelijk.
Als je, net als ik en cartman, last hebt van dit verschijnsel dan wil je dus voorkomen dat hij met bv 100% start als hij daar de vorige keer op stond om daarna pas naar 50% te gaan die je nu wilt. Dat ziet er uit als een flits bij het aangaan van de lampen. Als je hem als laatste commando 1% geeft staat hij zo zacht mogelijk.
Heb je geen last van het verschijnsel hoef je het niet te doen, maar maakt het niets uit als je het wel doet.
Heb je er altijd last van dan helpt het om de flits te voorkomen.
Heb je er soms last van dan werkt het ook gewoon.
Je hebt er natuurlijk ook geen last van als je hem de laatste keer op 25% had en hem nu op 75% aan wilt doen. Dan start hij op 25% en gaat binnen een seconde naar 75%. Dat ziet er heel natuurlijk uit. Andersom ziet het er niet uit.
Ik weet dat het niet zou moeten gebeuren. Maar de praktijk is helaas anders dan de theorie.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 28-12-2019 21:32 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

rolandos582 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:14:
[...]

Maar die routines in de hue app zelf kunnen alleen maar met wit licht zo te zien? Of bedoel je via olisto?
Die kunnen met allerlei scenes. Bij mij gaat bijvoorbeeld een speciale avond scene aan bij zonsondergang.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
chulin schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:18:
Jammer genoeg niet voor iOS, nog maar een maand wachten
Met iConnectHue (iOS) kun je volgens mij hetzelfde!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Zo... gisteren nog een leuke aanbieding bij Bol.com gespot t.b.v. Argenta 3-spot en deze besteld voor in de hal (Zelfde serie als de 4-spots in de woonkamer maar dan rechthoekig i.p.v. vierkant). Deze ga ik schakelen i.c.m. de motion sensor die ik nog heb rondslingeren.

Op zich bevalt de huidige lamp in de hal prima echter kunnen wij deze enkel aan- en uitzetten vanuit de begane grond. Erg vervelend dus wanneer we naar boven gaan en deze vergeten uit te schakelen... Daarbij is het ook wel erg makkelijk dat wanneer je in het donker binnenkomt je direct licht hebt en geen handen nodig hebt om de schakelaar om te zetten.

Hierbij ga ik de U10 kleurlampen verwisselen met die in de keuken. Niet dat ik het in de keuken met kleur moet hebben (hoewel het uiteraard wel meer opties geeft bij het instellen van een scene) maar gezien we in de hal hoe dan ook alleen maar wit zouden gebruiken...

Dan ben ik voorlopig wel even klaar denk ik :$

Alleen de lamp op de WC, buiten bij de deur en in de trapkast zijn dan nog "domme" LED lampen waarvan ik de noodzaak niet zie om hier een bak geld in te smijten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
skank schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:02:
[...]

kabel bijtrekken wordt moeilijk...

Kun je voorbeelde geven van die modules?
Wat bedoel je met lasdoos?
De kast die ik heb is van plastiek...

die zijn niet als din module verkrijgbaar..

Ik ben ook niet zo goed mee..
Stel ik wil een lichtkring bedienen van 6xgu10 led spotjes (geen hue), ik kan geen schakelaar achter mn bestaande drukknop nemen en moet dus in de zekeringkast iets komen.

Moet ik dan:
- zoiets in de kast plaatsen https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt
of
- zoiets https://www.sunricher.com...oduct_tabs_specifications

Ook veel keuze zo te zien
https://www.sunricher.com/zigbee-series.html
Als je GU10 spotjes hebt en deze zitten in een verlaagd plafond dan kun je de Zigbee dimmer module ook boven het plafond plaatsen in een lasdoos. Zoek waar de 230V bedrading naar de eerste spot gaat en zet hier de Zigbee module tussen. Hoe dit moet vind je terug in het aansluitschema, vrij goed te doen allemaal.

Het gaat om deze module inderdaad: https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt
Een lasdoos gebruik je om lose materie en bedrading in weg te werken, losse aansluitingen is niet veilig.

Heb je opbouw spotjes dan moet je onderzoeken of er in het armatuur of de boven gelegen centraaldoos in het plafond, ruimte is voor zo’n Zigbee module. Ze zijn redelijk klein van formaat dus in een aantal gevallen kan dit mogelijk zijn. Ook hier weer de Zigbee module tussen de binnen komende 230V en de spot(s) zetten.

Schakelen doe je daarna met de app en/of een HUE dimmer, HUE Smart Button, of de Friends of HUE schakelaar.

Lukt dit allemaal niet dan zijn er nog Zigbee inbouw wandschakelaars en dimmers te koop van o.a. Xiaomi die zonder een nul draad zouden moeten werken. Hierdoor kan het mogelijk zijn om zonder extra nul draad te trekken de bestaande schakelaar of dimmer om te wisselen en op dezelfde bruine 230V fase draad en zwarte lampdraad aan te sluiten. Al las ik enkele reviews waarbij men toch uiteindelijk ook de nul draad bij heeft getrokken omdat het schakelen of dimmen niet goed wilde lukken.

Heb je naast je schakelaar in de muur ook een wandcontactdoos zitten dan zit deze meest mogelijk op dezelfde groep en kun je hier heel simpel de nul draad vanaf takken en naar je schakelaar brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Theo74 schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:47:
[...]

Deze controller met 2 ID's heeft 5 of 6 uitgangen
ID1: RGB (kleuren) = [+] [R] [G] [B]
ID2: W of CW-WW (wit of wit-warm wit) = [C] en eventueel [W]

Je kunt hier een RGB+CCT ledstrip op aansluiten die RGB, wit en warm wit leds heeft.
Maar je kunt inderdaad ook 2 ledstrips aansluiten, 1 RGB en 1 wit, of wit-warm wit.
De gemeenschappelijke [+] sluit je dan 2x aan, voor de RGB ledstrip en de wit ledstrip.

In de HUE app krijg je na aanmelden 2 lampen te zien, een white en een color.
Ik zie je berichtje nu pas, bedankt.

Maar dan blijven ze zeker wel beide altijd tegelijkertijd aan denk ik toch?
Maar je kan ze wel individueel dimmen en de kleuren van de rgb strip veranderen?

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
michael3 schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:23:
[...]

Ik zie je berichtje nu pas, bedankt.

Maar dan blijven ze zeker wel beide altijd tegelijkertijd aan denk ik toch?
Maar je kan ze wel individueel dimmen en de kleuren van de rgb strip veranderen?
Omdat je ze individueel kunt besturen gok ik dat je ze ook individueel aan en uit kunt zetten.
In deze materie is de controller immers altijd aan en schakelt aan/uit middels 100-0% dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Ik heb een Gledopto rgb+cct setje gehaald:

US $11.76 51%OFF | Gledopto Zigbee Controller Mini Smart Tv Led Strip Licht Kit 5V Usb Rgb + Cct Computer Led Strip Licht werken Met Zigbee Hub Echo
https://a.aliexpress.com/9GylWNkk7

Maar ik heb een probleempje denk ik en weet even niet wat ik ermee aan moet en of het hoort.
Het volgende doet zich namelijk voor.

Ik heb een Philips Hue plafond lamp en Dimmer.
Middels de aanknop van de Dimmer is die ingesteld dat alleen de plafond lamp (hoofdverlichting) aangaat, maar zodra ik de aanknop in druk gaat me ledstrip (die van de link) heel kort denk minder dan een sec fel groen branden en dat terwijl die uitstaat.
hoort dit of is het een defect of instelling fout ofzo?
Me andere Philips hue lampen blijven wel keurig uit staan.

Dit vind ik wel storend al helemaal ik dadelijk nog meer veel meer Controllers van Gledopto heb.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Theo74 schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:25:
[...]

Omdat je ze individueel kunt besturen gok ik dat je ze ook individueel aan en uit kunt zetten.
In deze materie is de controller immers altijd aan en schakelt aan/uit middels 100-0% dimmen.
Bedankt, er is nu een RGBWW 1ID controller onderweg maar zal ook de RGB-CCT 2ID controller bestellen en dan ga ik die gebruiken, want dan kan ik hopelijk nog een extra ledstripje erbij plakken🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 09:40

GforceNL

Out of memory....

De problemen met de Innr producten zijn inmiddels opgelost dmv een update aan de Philips kant. De smart knop is toegevoegd en na twee dagen zijn mijn Innr plugs nog steeds bereikbaar.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
timbe schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:52:
Hallo,

Ik wil mijn Hue netwerk gaan vergroten.
Op het moment hebben we alleen nog maar Hue verlichting in onze woonkamer.
Nu valt het me op als ik het achterste deel van ons huis ben, dat ik het contact met de bridge verlies.
En als ik via de cloud ga bedienen het trager gaat.
Ik zat de denken om nog een bridge bij te kopen.
Alleen vraag ik me af of dit werkt?
Dit omdat hij dan aan een andere router aangesloten wordt.
Ik heb namelijk aan mijn Ziggo modem 2 Asus routers hangen.
En denk zelf dat dus de 2e bridge aan de zelfde router gekoppeld moet zitten als de eerste.
Klopt dit?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp.
Als je App contact met je bridge verliest, heeft dat niets met bereik van je Hue netwerk te maken! Extra bridge plaatsen gaat het niet oplossen!

Het lijkt er op dat het bereik van je WiFi netwerk niet groot genoeg is?!

En vermoedelijk weet ik ook waarom, hoever staan de 2 Asus WiFi routers en Ziggo router van elkaar af? Als ze dicht bij elkaar staan (minder dan 30cm afstand) dan hebben ze last van elkaars interferentie op de 2,4ghz (of 5ghz) band, je moet zorgen dat de afstand onderling (en ook met de Hue bridge, zigbee werkt ook op 2,4 ghz) altijd meer dan 30 centimeter is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Cartman! schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:07:

Okay je lamp wordt door sensor getriggert om aan te gaan! Dat betekent dat normaal gesproken er een scène wordt opgeslagen op de lamp en dan zou de lamp zonder eerst vol aan te gaan naar de goede instelling gaan!

Maar als Hue bridge niet kan terug lezen of deze scène is opgeslagen, dan valt deze terug naar soort van “backup” mode en worden de settings 1 voor 1 naar de lamp gestuurd, dus eerst aan commando (gaat lamp vol aan) en daarna dim commando (gaat lamp naar gewenste dim stand).

Oorzaak dat de “backup” mode wordt gebruikt is omdat de lamp niet “bereikbaar” is voor de bridge, dat wil zeggen de bridge ontvangt geen berichten terug van de lamp! Meestal wordt dit veroorzaakt door interferentie van WiFi, kan zijn dat je last hebt van WiFi buren (op te lossen door ZigBee kanaal aan te passen) of je Hue bridge staat te dicht bij je WiFi router ( houd meer dan 30 cm afstand)!

Als het goed is zal app ook aangeven ( bij lampen overzicht) dat de lamp onbereikbaar is!

Update: Er is nog een mogelijkheid en dat is dat tijdens aanmaken scène iets fout ging (e.g lamp fysiek uit) en dan zal de bridge een tijdje proberen om alsnog scène op te slaan, maar dit zal niet eindeloos doorgaan!

Om dit probleem op te lossen ( ongeacht oorzaak) is om de bridge te dwingen om de scène nogmaals aan te maken, door gewoon settings van sensor in App te openen en ff ander scène te kiezen deze op te slaan en daarna nogmaals openen en de goede scène te selecteren en deze weer op te slaan, dan gaat de bridge opnieuw proberen om de ontbrekende scène aan de lamp toe te voegen!

Veder let op dat alleen voor Philips Hue lampen er gebruik wordt gemaakt van scènes die op de lamp worden opgeslagen, voor alle niet Philips lampen wordt het “backup” gedrag gebruikt, 1 voor 1 berichten sturen!

[ Voor 22% gewijzigd door Erik1971 op 29-12-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
Is het mogelijk om de Hue tap als dimmer te gebruiken met maar 2 knoppen? Bijvoorbeeld 1x knop a is aan. meerdere malen knop a is feller, 1x knop b is uit en meerdere malen knop b is dimmen?

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Erik1971 schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:52:
Okay je lamp wordt door sensor getriggert om aan te gaan! Dat betekent dat normaal gesproken er een scène wordt opgeslagen op de lamp en dan zou de lamp zonder eerst vol aan te gaan naar de goede instelling gaan!
Dit klopt van geen kant. De sensor triggert een scene, niet een lamp en scenes staan alleen in je bridge, niet in je lamp. Gaat er wat fout met aangaan dan is dat in de aansturing van je bridge.
tzeunis schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:34:
Is het mogelijk om de Hue tap als dimmer te gebruiken met maar 2 knoppen?
Ja middels long press (hold).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
DukeBox schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:37:
[...]

Dit klopt van geen kant. De sensor triggert een scene, niet een lamp en scenes staan alleen in je bridge, niet in je lamp. Gaat er wat fout met aangaan dan is dat in de aansturing van je bridge.

[...]

Welke app? In de Hue app of via Hue labs?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

tzeunis schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:39:
Welke app? In de Hue app of via Hue labs?
Via bijv. hue essentuals. Met labs heb je ook een 'dim' optie met een enkele knop maar dat zijn preset levels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Top, hier was ik naar op zoek! Nu veroordeeld tot Hue Labs, zitten mooie dingen in maar het is wel vastgezet in bijv 3 of 5 tijdssloten. Ik heb voldoende aan 4, of juist meer. Eens kijken of het lekker werkt zo, ik had bij de Hue Labs formule voor 5 tijdssloten icm Motion Sensor wel wat problemen.

Vind het persoonlijker veel overzichtelijker dan All 4 Hue. Ik snap niet dat mensen die app zo fijn vinden, maar dat zal vast aan mij liggen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 29-12-2019 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
DukeBox schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:37:
[...]

[...]

Is ook niet wat ik heb beschreven?!

Bij het aanmaken van scène op de bridge, dan wordt deze ook als scène in de lamp opgeslagen (indien mogelijk) en als de sensor wordt getriggerd dan zal de bridge de bijbehorende scène triggeren op de lamp en normaal gesproken is dit middels ZigBee Scène Recall commando, maar dan moet deze scène wel op de lamp zijn opgeslagen anders zal de bridge de scène settings een voor een door sturen naar de lamp!

Met Scène Recall zigbee commando worden alle settings zoals On State, Dim Level en Color in 1 keer gezet, dan heb je dus niet het effect dat lamp eerst aangaat met de vorige setting en dan pas dim level en kleur zet, zoals bij jou het geval is!

Maar als je me niet gelooft ook goed, is jou probleem dat het nu niet perfect werkt... Je kunt ook mijn verhaal aannemen en proberen je scène te “repareren” zoals ik had aangegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Erik1971 schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:46:
Bij het aanmaken van scène op de bridge, dan wordt deze ook als scène in de lamp opgeslagen (indien mogelijk)..
Er is geen enkele Hue, IKEA of Osram zigbee lamp welke dit doet. Sterker nog, kom dat 'commando' niet tegen in de 802.15.4 standaard.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 29-12-2019 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
DukeBox schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:52:
[...]

Er is geen enkele Hue, IKEA of Osram zigbee lamp welke dit doet.
Dit werkt inderdaad alleen met Hue lampen en niet voor de rest, tenminste als je de Hue bridge gebruikt!

Staat in ZLL en ZigBee 3.0, ZCL specificatie ( ZigBee Cluster Libary)!

De 802.15.4 beschrijft dit niet, die gaat alleen over laagste nivo van standaard, daar zit nog ZigBee Pro specificatie boven en daar boven op komt ZLL, ZHA, of ZigBee 3.0 specificatie/ profiel (en nog een paar meer)! Commando’s staan weer apart in ZCL en ZLO/ZDO specificaties!

Met andere woorden best veel specificaties :) Snap dat je door bomen het bos niet meer ziet, maar kijk maar eens op zigbee.org daar kun per gecertificeerde product ook terug vinden welke clusters er worden ondersteund en scène cluster is verplicht voor ZLL en ZigBee 3.0 (voor lampen)!

[ Voor 65% gewijzigd door Erik1971 op 30-12-2019 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Erik1971 schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:56:
Dit werkt inderdaad alleen met Hue lampen en
ZCL wordt niet met HUE gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Weet iemand welke Nederlandse commando’sSiri begrijpt om de kleurtemperatuur van de white ambiance lampen te veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
DukeBox schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:13:
[...]

Wat leeswerk voor oudejaarsavond voor je

https://www.nxp.com/docs/en/user-guide/JN-UG-3115.pdf

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
DukeBox schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:13:
[...]

Naast link hier boven van NXP, kijk ook eens op www.zigbee.org, daar vind je alle ZigBee gecertificeerde producten terug, ook de Hue (Signify) en bij ieder product zit er ook een document waar precies in staat beschreven welke ZCL clusters er gesupport wordt!

Nieuwste lampen zijn hybride lampen en kunnen op zowel Bluetooth en ZigBee werken, wellicht dat je dat bedoeld? Maar zodra zo’n nieuwe Hue lamp aan Bridge hangt dan werkt deze volgens ZigBee protocol!

Update: zie nu dat link naar zigbee alliance is geupdate naar https://zigbeealliance.org/ en dat je niet meer toegang hebt tot de certificatie documentatie, is jammer want nu kun je die alleen maar inzien als je member bent :(

[ Voor 15% gewijzigd door Erik1971 op 30-12-2019 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:18
Erik1971 schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:37:
[...]

Als je App contact met je bridge verliest, heeft dat niets met bereik van je Hue netwerk te maken! Extra bridge plaatsen gaat het niet oplossen!

Het lijkt er op dat het bereik van je WiFi netwerk niet groot genoeg is?!

En vermoedelijk weet ik ook waarom, hoever staan de 2 Asus WiFi routers en Ziggo router van elkaar af? Als ze dicht bij elkaar staan (minder dan 30cm afstand) dan hebben ze last van elkaars interferentie op de 2,4ghz (of 5ghz) band, je moet zorgen dat de afstand onderling (en ook met de Hue bridge, zigbee werkt ook op 2,4 ghz) altijd meer dan 30 centimeter is!
Bedankt Erik1971,

Nee tussen de 2 Asus routers zit vermoed ik zon 25m ongeveer.
Ook de modum van ziggo modem staat zeker op 10m van de eerste Asus router.
Tussen de bridge en de eerste Asus router zit ongeveer 1,5m

Er zitten nu 2 losse Asus routers tussen (N66U en de N68U).
De N68U heeft ook een aimesh functie.
Misschien is het dan beter om er nog een N68U via aimesh aan te hangen.
Om het netwerk te vergroten en alles over het zelfde netwerk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 13:02
Weinig info over te vinden maar vroeg me zo af of die opruimfunctie voor de bridge die in de Hue app zit zinvol te gebruiken is? Bedoel je PC etc moet toch af en toe ook opgeschoond worden..Heeft het nut/zin om dat eens in de zoveel tijd te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Erik1971 en @leekers dat document ken ik al lang. Nogmaals, er zit in de HUE lampen geen ondersteuning voor ZCL. Zigbee 3.0 ondersteuning is ook pas in 2018 aan de bridge toegevoegd, de bt lampen zijn de enige modellen die daarna zijn uitgebracht en hebben in het zigbee stuk geen wijzigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
DukeBox schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:49:
@Erik1971 en @leekers dat document ken ik al lang. Nogmaals, er zit in de HUE lampen geen ondersteuning voor ZCL. Zigbee 3.0 ondersteuning is ook pas in 2018 aan de bridge toegevoegd, de bt lampen zijn de enige modellen die daarna zijn uitgebracht en hebben in het zigbee stuk geen wijzigingen.
Ik kan met 100% zekerheid vertellen dat sinds de 2e generatie Livingcolors, eerste lampen Philips die ZigBee ondersteunen, er ZCL commando’s in alle ZigBee lampen zit!

Maar je mag natuurlijk zelf geloven dat het niet zo is, maar ja dat is jou probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Korte vraag voor de Smart Button gebruikers onder ons: Ik heb er nu 1tje die aan een kamer is gebonden. Hier is ook een motion sensor aanwezig voor 1 van deze lampen. Nu loop ik tegen het volgende aan:

* Motion Sensor triggert strip.
* Druk smart button in om zowel strip + lamp in te schakelen
* Strip gaat uit.
* Druk smart button weer in: strip + lamp gaan aan.

Hoe dan ook gaat eerst alles uit? I.p.v. alles aan bij first press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:07
sheane schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:35:
Korte vraag voor de Smart Button gebruikers onder ons: Ik heb er nu 1tje die aan een kamer is gebonden. Hier is ook een motion sensor aanwezig voor 1 van deze lampen. Nu loop ik tegen het volgende aan:

* Motion Sensor triggert strip.
* Druk smart button in om zowel strip + lamp in te schakelen
* Strip gaat uit.
* Druk smart button weer in: strip + lamp gaan aan.

Hoe dan ook gaat eerst alles uit? I.p.v. alles aan bij first press.
Wat als je een long press doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Heb hier nog een Philips LivingColors Gen2 liggen.

Lamp zelf doet het nog perfect!

Echter lijkt de Remote (de ronde versie heb ik) het opgegeven te hebben: hij maakt een geluidje bij het insteken van 3 nieuwe AAA batterijen (batterijen leeg - zogezegd, maar deze zijn nieuw).

Iemand enig idee om de remote toch terug werkend te krijgen?
Pagina: 1 ... 72 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic