Omdat ik vanuit mijn professie ook de ins en outs van KNX en eNet system ken, heb ik HUE in een zelfde filosofie geprogrammeerd omdat bij aanvang de 'kamers' mij al veel te weinig programmeerruimte gaven.eymey schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:10:
Ha, de discussie over het wel of niet hebben van 'traditioneel werkende' schakelaars is er weer.
Ik neig erg naar de mening van @Evernote
Er gebeurt in ons huis qua Hue verlichting best veel automatisch, zeker que sfeerverlichting in de woonkamer, de verlichting in de tuin/aan de schuur, verlichting onder keukenkastjes achter Innr Zigbee plugs (dus ook op Hue systeem), etc.
Echter, vooral de lampen boven de eet- en zithoek, binnenkort evt lamp in de hal en andere lampen die traditioneel nog met vaste wandschakelaars worden geschakeld, wil ik ook gewoon met een 'wandgebonden' bediening simpel aan en uit kunnen zetten, al is het alleen al voor als ik de smartphone niet bij de hand heb of als oma en opa of een andere oppas op de kleine meid past.
Op dit moment worden de lampen boven de zit- en eethoek bediend met twee Hue dimmer switches die ik aan de wand heb bevestigd (en de ouderwetse dubbele schakelaar is doorverbonden met lasklemmen en van de wandschakelaar heb ik een gewone WCD gemaakt). Echter, het blijft eigenlijk niet echt een mooi gezicht en op andere plekken in huis, die ik eigenlijk wel graag 'slim' zou willen maken met Hue verlichting, al is het alleen al om met dimmen te kunnen werken, houdt de investering in dure "FoH" of TAP me vooralsnog tegen om dit plan door te zetten. Zeker omdat FoH en TAP overkill is op die plekken.
Terwijl iets simpels dat gewoon compatible is met 55mm schakelmateriaal en simpel schakelaar-achtige events naar de Hue bridge moet kunnen sturen toch niet zo moeilijk moet zijn, voor ongeveer de prijs van een Hue smart button.
Ik vind dat je in de basis elk item los moet kunnen programmeren en bedienen, groepen is leuk voor additieve acties c.q. routines. Maar goed, dit is mijn bescheiden mening en mogelijk die van @Evernote
Ik heb elke lamp als een kamer geprogrammeerd en deze hernoemt als bijv. TV lamp, zithoek hanglamp, etc.
Hierdoor heb ik HUE technisch gezien misschien een onlogische programmering en wordt stembesturing ook wat omslachtig maar dit vind ik prima en stembesturing gebruik ik niet.
Vervolgens heb ik een aantal FoH schakelaars gekocht in de B&J Future style. Deze zitten op de plekken van de oude schakelaars. Elke wipper van de FoH schakelaar bestuurd 1 of hooguit 2 lampen en op deze manier kan ik afzonderlijk alles heel simpel aan/uit zetten of dimmen.
Dit is eigenlijk de best haalbare klassieke schakelaar opstelling en toch modern omdat ik daarnaast verschillende routines heb lopen die het nodige automatiseren zoals de hele woonkamer uit/aan schakelen in geselecteerde scene/kleur en dimstand. Wat prima mogelijk is door de kamers (lampen) in Beta Zones te stoppen.
Wil je bestaande schakelaars qua uiterlijk niet veranderen en toch schakelen via HUE dan kun je de binnenwerken van de schakelaars vervangen voor puls-drukker varianten (indrukken is aan, loslaten is uit) en deze aansluiten op een Zigbee schakelaar of dimmer module en deze achter de schakelaar in de muur stoppen. Dit vereist echter wel inbouwdozen in de muur die diep genoeg zijn plus enig geduld en expertise om dit op een nette en correcte manier te doen.
Zelf heb ik bestaande handlampen met halogeen lichtbron op 2 van deze dimmer modules zitten, werkt top.
Voor de bestaande tuinverlichting idem dito, een Zigbee schakelmodule in de lasdoos van de hoofdvoeding.
En deze hele manier van werken geeft sowieso een hoge WAF, wat niet geheel onbelangrijk is.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.