Airco bestellen in het buitenland

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Niek_ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:33:
Deels, ze vragen om per mail te bevestigen dat er een 'engineer available' is. Positief op gereageerd, even zien waar ze nu mee terugkomen.
Ik heb inmiddels ook van Orion Air de verzendkosten terug. EUR 254 voor 2 x 1mx1m europallets, ground freight. Een stuk aantrekkelijker dan de palletloze verzending vanuit KeroClima. Nog geen vragen gehad over F-gassen en installatie, maar zodra ik iets meer weet dan meld ik me wel.

In de pro-forma factuur staat overigens dit:
Notes
F Gas : Export so not required

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

En bij Orion Air besteld + betaald. Keurig een orderbevestiging gekregen en ze nemen contact op als de vervoerder de pallets in ontvangst heeft genomen.

Nu KeroClima nog even teleurstellen. Ze hadden m'n order van harte mogen uitleveren. Maar als ik na ruim een week nog helemaal niks hoor van ze ondanks diverse herinneringen dan houdt het op.

EDIT: Ik stuur een annulering naar KeroClima, krijg ik letterlijk drie (!) minuten later reactie met excuses dat het zo druk is en dat m'n order geannuleerd is :X

[ Voor 20% gewijzigd door DexterDee op 30-06-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:55
Update, zetaidraulica.it stuurt helemaal niks meer naar Nederland, die valt dus ook af.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-04 21:49
iemand dat al heeft gewerkt bij https://www.amifrigo.com/ ?
Lijkt me wel wat, verzending gratis, heb hun zonet een mail gestuurd met een specifieke offerteaanvraag, benieuwd hoe snel het zal geleverd worden, ik laat het hier weten hoe de service is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImperiumDC
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-04 12:49
Update:

Vandaag is ook de buitenunit geleverd, je raadt het al... ook beschadigd.
Deze was door DHL opgelapt met repacking tape.
Heb de zending maar geweigerd en de binnenunit ook gelijk meegegeven aan DHL.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qHF2arY.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FndslYg.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Headshot_NL schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:15:
[...]

Van Climando ook reactie gekregen voor een multi split.. 200 euro zou voor mij nog voordelig zijn, maar het kost mij 400 euro aan verzendkosten...
Totale waanzin dit, je hele voordeel gaat zo in rook op.

Heb nu een airco op ebay gevonden maar de italiaanse verkoper heeft Nederland niet als land als verzendbestemming staan (wel bijv. België en Duitsland, dus zou toch geen probleem moeten zijn) en dat terwijl hij wel een bedrag voor verzenden naar Nederland heeft aangegeven via mail.

Kan hem dus niet bestellen via ebay...weer mailen...alles gaat zooo traaaag en inefficient daar. Dat zo'n land in de eu zit...het verbaast mij niks dat we weer moeten bijspringen....verschillen tussen noord en zuid europa zijn m.i. veel te groot.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:55
elmerblues schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Totale waanzin dit, je hele voordeel gaat zo in rook op.

Heb nu een airco op ebay gevonden maar de italiaanse verkoper heeft Nederland niet als land als verzendbestemming staan (wel bijv. België en Duitsland, dus zou toch geen probleem moeten zijn) en dat terwijl hij wel een bedrag voor verzenden naar Nederland heeft aangegeven via mail.

Kan hem dus niet bestellen via ebay...weer mailen...alles gaat zooo traaaag en inefficient daar. Dat zo'n land in de eu zit...het verbaast mij niks dat we weer moeten bijspringen....verschillen tussen noord en zuid europa zijn m.i. veel te groot.
Ja dat is waar. Voor 100 euro korting ga ik geen moeite doen. Ik heb net nog 2 prijsaanvragen gedaan waar ze netjes geprijsd zijn. Ik hoop dan ook op een vlotte reactie.

Is Nederland dan zo ontzettend vlot in het algemeen qua reageren? Want het lijkt er op dat ze geen klanten willen.
Als het allemaal te lang duurt koop ik het alsnog hier. Heb de spullen voor de montage al in huis. Enkel het materiaal nog nodig en een monteur die de koppelingen wil monteren en het systeem in bedrijf wil brengen.

Als iemand een persoon weet in de regio Flevoland hoor ik het graag :)

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:11
elmerblues schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Dat zo'n land in de eu zit...het verbaast mij niks dat we weer moeten bijspringen....verschillen tussen noord en zuid europa zijn m.i. veel te groot.
Daar betaal je dan ook voor. Lage lonen, uitgeknepen marges, weinig personeel. Goedkoop, kwaliteit, snelheid, het kan niet alle 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
I-King schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Daar betaal je dan ook voor. Lage lonen, uitgeknepen marges, weinig personeel. Goedkoop, kwaliteit, snelheid, het kan niet alle 3.
Aan de andere kant: een hoop mensen hier slaan 1000-3000 euro stuk voor airco unit(s). Daar zit gerust nog marge op. En daar mag je als bedrijf, wat notabene in een land gevestigd is dat in deze tijden schreeuwt om subsidies, steun, hulp en andere vormen van gratis geld, ook gerust wat voor doen.

Ik heb verschillende Italiaanse bedrijven aangeschreven voor een offerte van een airco. Tot nu toe slechts 2 responses: 1 x verzending 200 euro en 1 verstuurt alleen binnen Italië. Dat is het.

Wil je nou verkopen of niet? Ik krijg een beetje het 'he bah klanten' idee.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:11
@elmerblues ik denk dat de primaire afzetmarkt toch nog altijd Italië (of land van herkomst van de shop) is. Dus dat beetje wat naar NL gaat loont zich niet om daar extra marge en andere afspraken voor te gaan maken, op een beetje extra shipping cost na misschien.
Je gaat nu in de drukste periode aansluiten in de rij en dan klagen dat het allemaal niet snel genoeg gaat? Dan zou ik even wachten tot het najaar, dan zul je vást sneller geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven73
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-04 21:50
Ik heb vandaag toch een offerte gekregen van Keroclima, na enkele weken wachten op reactie.

Ik heb alleen nog geen antwoord gekregen op volgende vragen:
- Is de prijsofferte inclusief of exclusief Tax (Als ik de prijzen bekijk en vergelijk met de website, staat er één zonder tax en de rest met tax bij)
- Als de goederen van de offerte op stock zijn (of zijn deze op stock als ze een offerte maken?)
- Hoe ik via Paypal kan betalen. (Denk dat het veiliger is dan de bankoverschrijving, moesten er problemen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 23:28
DexterDee schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Ik heb inmiddels ook van Orion Air de verzendkosten terug. EUR 254 voor 2 x 1mx1m europallets, ground freight. Een stuk aantrekkelijker dan de palletloze verzending vanuit KeroClima. Nog geen vragen gehad over F-gassen en installatie, maar zodra ik iets meer weet dan meld ik me wel.

In de pro-forma factuur staat overigens dit:

[...]
Sta nu ook op het punt om bij Orion Air te bestellen. Heb jij scherp welke betalingsmogelijkheden ze aanbieden? Heb een voorkeur voor creditcard of PayPal, maar daar nog geen reactie op.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:01
Niek_ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:15:
[...]

Sta nu ook op het punt om bij Orion Air te bestellen. Heb jij scherp welke betalingsmogelijkheden ze aanbieden? Heb een voorkeur voor creditcard of PayPal, maar daar nog geen reactie op.
Kun je toch gewoon op de site zien :? ik zie in ieder geval Paypal staan.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-04 19:12
[...]

Scroll eens op de Homepage helemaal naar onderen.. ;)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Voor buitenlandse betalingen alléén payPal en Bankoverschrijving. Creditcard is niet mogelijk. De PayPal koers is niet heel gunstig, 1,15 EUR tegen 1 GBP momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
DexterDee schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Voor buitenlandse betalingen alléén payPal en Bankoverschrijving. Creditcard is niet mogelijk. De PayPal koers is niet heel gunstig, 1,15 EUR tegen 1 GBP momenteel
Net besteld en heb via Paypal betaald. In het betalingsscherm van Paypal gekozen voor de wisselkoers van de creditcardmaatschappij. Paypal was inderdaad ruim €75 duurder dan de wisselkoers van de creditcardmaatschappij. (1,1013 en met koersopslag 1,1233)

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 01-07-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Niek_ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Net besteld en heb via Paypal betaald. In het betalingsscherm van Paypal gekozen voor de wisselkoers van de creditcardmaatschappij. Paypal was inderdaad ruim €75 duurder dan de wisselkoers van de creditcardmaatschappij. (1,1013 en met koersopslag 1,1233)
Tof, laat de voortgang maar weten. Gevoelsmatig heb ik meer vertrouwen in UK -> NL shipping dan met IT -> NL shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Martinusz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:46:
Tof, laat de voortgang maar weten. Gevoelsmatig heb ik meer vertrouwen in UK -> NL shipping dan met IT -> NL shipping.
Dat sowieso. Ze hebben me verzekerd dat uitsluitend per 1x1 meter pallet vrachtverzending versturen. En daar heb ik toch iets meer vertrouwen in dan in een willekeurige express verzending als ik de plaatjes mag geloven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:31
elmerblues schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:12:
[...]

Aan de andere kant: een hoop mensen hier slaan 1000-3000 euro stuk voor airco unit(s). Daar zit gerust nog marge op. En daar mag je als bedrijf, wat notabene in een land gevestigd is dat in deze tijden schreeuwt om subsidies, steun, hulp en andere vormen van gratis geld, ook gerust wat voor doen.

Ik heb verschillende Italiaanse bedrijven aangeschreven voor een offerte van een airco. Tot nu toe slechts 2 responses: 1 x verzending 200 euro en 1 verstuurt alleen binnen Italië. Dat is het.

Wil je nou verkopen of niet? Ik krijg een beetje het 'he bah klanten' idee.
In mijn ogen heeft dat er dan ook helemaal niks mee te maken. Zakelijk geregeld moeten dealen met bedrijven uit deze landen en 9 van de 10 keer is alles moeilijk en ben je gigantisch veel tijd kwijt voordat er iets geregeld is.
DexterDee schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Via PayPal kun je toch ook met je creditcard betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door NotSoSteady op 01-07-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Klopt, maar je moet dan wel even verder door klikken als je de wisselkoers van je creditcardmaatschappij wilt gebruiken, anders wordt de Paypal wisselkoers gehanteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fuelflow01
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09-2020
Beste Tweakers,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de vele informatie welke hier de afgelopen tijd is neergepend door de harde kern. ;-) Veel info en vaak bruikbaar. Mede hierdoor kon ik de door mijzelf bestudeerde informatie hier vrij goed staven.
Uiteindelijk ben ik overstag gegaan mijn volledige bestelling te doen via KeroClima te Portugal. Uiteraard mede door jullie hulp, waarvoor nogmaals dank!

- Hobby- & Slaapkamer: beide 13m2 (goed geïsoleerd schuin dak)
- Slaapkamer: 25m2 (goed geïsoleerd schuin dak)
- Woonkamer: 50m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swkadPdR_SBcwYig-BtfjXgPUU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PHGuXj2CtzvlPc317qvjUbPt.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn eerste mail met enkele vragen op 18 Juni verstuurd en na enkele mailtjes heen en weer de uiteindelijke bestelling gedaan op 23 Juni en voor de meest eenvoudige manier gekozen. Bankoverschrijving en verzenden op pallet.
Zoals sommige andere tweakers heb natuurlijk ook ik zoveel mogelijk nagetrokken over de firma en hun bankrekeningen. De snelle, en in zeer goede Engelse taal geschreven antwoorden op mijn vragen met deze mevrouw hebben mij voor de volgende bestelling weten te overtuigen.

Afgelopen maandag kreeg ik bericht dat ze de order was klaargezet voor pick-up. Deze morgen een email dat de order is opgehaald door Dachser en ik zelfs een Track-Trace zou krijgen op het moment dat zijn dit zouden ontvangen van Dachser.
Mede omdat we hier ervaringen delen vond ik dit redelijk nuttige info aangezien ik tot zover best tevreden ben over de info waarmee ze mij op de hoogte houden. Het lijkt mij, gezien de ervaringen van vele anderen, erg duidelijk niet te kiezen voor DHL welke hun pakketten geheel naar eigen inzicht in hun trucks proppen om zoveel mogelijk payload te creëren per rit.

Ik zal jullie om de hoogte houden betreffende het vervolg.

Vriendelijke groet,
FF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Bericht vanuit OrionAir:
I have just had a notification that the condenser is not available for another 2-3 weeks.
We do have a confirmed shipment coming in, but it is mostly gone so I would advise placing a back order and then I can dispatch asap

Please let me know what you would like to do?

Bijzonder. Op hun website stond tijdens het bestellen op voorraad. Dat lijkt me simpel, mijn unit uit het shipment halen wat bijna (en dus niet helemaal) al vergeven is... Benieuwd hoe dit verder gaat. Snap ook echt niet de vraag ‘wat ik zou willen doen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 22:07
Niek_ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:36:

Zie enkel nog een regeltje tekst bij orionairsales.co.uk "Please note if you do not select our installation service we will not ship the unit until we have obtained evidence from you that you will have the unit installed by an F-Gas qualified engineer.". Nemen ze genoegen met een mailtje waarin ik aangeef dat dit gefixt wordt?
Blijkbaar Europese regelgeving. Zie ook dit bericht: https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/
Van KeroClima ook een ontvangstbevestiging gehad met daarin de mededeling dat het geïnstalleerd moet worden door een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Niek_ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:43:
Bericht vanuit OrionAir:
I have just had a notification that the condenser is not available for another 2-3 weeks.
We do have a confirmed shipment coming in, but it is mostly gone so I would advise placing a back order and then I can dispatch asap

Please let me know what you would like to do?

Bijzonder. Op hun website stond tijdens het bestellen op voorraad. Dat lijkt me simpel, mijn unit uit het shipment halen wat bijna (en dus niet helemaal) al vergeven is... Benieuwd hoe dit verder gaat. Snap ook echt niet de vraag ‘wat ik zou willen doen’.
Levering inderdaad uitgesteld ivm geen voorraad. Zou de zending over 4 weken binnen moeten krijgen. Gevraagd of ik er als goedmakertje een set platdaksteunen bij kon krijgen en dat was mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Keroclima neemt de telefoon niet op deze ochtend :-|

ben voornemens een daikin MXM52N met 2x FTXA42AW te bestellen. die laatste staan echter op 'subject to confirmation'. wil graag weten wat de bezorgkosten en levertijd is...

nu het contactformulier maar ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
predmat schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:14:
iemand dat al heeft gewerkt bij https://www.amifrigo.com/ ?
Lijkt me wel wat, verzending gratis, heb hun zonet een mail gestuurd met een specifieke offerteaanvraag, benieuwd hoe snel het zal geleverd worden, ik laat het hier weten hoe de service is.
Tot op heden nog geen reactie gehad op mijn mails...
Is die orion air niet gewoon duurder dan hier als je de verzendkosten mee gaat tellen?
Lijkt mij van wel als ik zoek op de LG multisplit die ik wil

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fuelflow01
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09-2020
Vanmorgen was het zo ver... Mijn klima's zijn binnen! :-)

Ze hebben mij afgelopen maandag vanuit Dascher blijkbaar al gebeld. Helaas zat ik nog in de USA en kon ik nog geen datum voor aflevering doorgeven omdat ik wegens het tijdsverschil op één oor lag. De dag daarop heeft mijn vrouw gebeld en afgesproken ze vandaag (gisteren 8 Juli ;) ) te laten bezorgen aangezien ik dan thuis kon zijn en de boel even tegen de weerselementen te kunnen beschermen...
Ze chauffeur heeft mijn een halfuur van tevoren even laten weten dat hij onderweg was en zijn ETA doorgegeven. Zie foto's om te zien het verpakt was. Niet was beschadigd en heb zelfs geen prikje door het folie kunnen ontdekken. Geloof mij, ik zie alles! Ik ben zover helemaal tevreden met Keroclima en de wijze waarop zij hun vervoerder inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZHvkYjjpWJgbz2mqaMmcik74xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxIFxpH5t2PfZDwWdJWeUlkm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jvLllQeklP8M6llPWNuHeA5j8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yy1AMyRqW1kKMowi7fGs2Ejt.jpg?f=fotoalbum_large

Even voor de duidelijkheid, ik heb een eerste maal contact gezocht via hun emailaddress in Portugal en dit heeft zover goed uitgepakt voor mij. Straks vakantie en ik dan ga met diamant en plezier een aantal gaatjes boren in mn huis.

Wordt indien gewenst vervolgd...

[ Voor 0% gewijzigd door fuelflow01 op 09-07-2020 01:06 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:29
NotSoSteady schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:19:
In mijn ogen heeft dat er dan ook helemaal niks mee te maken. Zakelijk geregeld moeten dealen met bedrijven uit deze landen en 9 van de 10 keer is alles moeilijk en ben je gigantisch veel tijd kwijt voordat er iets geregeld is.
Precies, eerst eens op bezoek daar en een goed gesprek onder genot van wat te eten om het vertrouwen te winnen van die rakkers. Toen ik ermee begon kon ik ze wel wurgen maar als je eenmaal in je vingers hebt hoe met ze te werken dan gaat het prima :) . Maar ik snap dat voor een enkele airco dat geen optie is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
@fuelflow01

Keep us posted :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik heb 4 weken geleden gemaild naar Keroclima, 1 week later getelefoneerd en 1 dag later mijn offerte. Na 2 mails en wat aanpassingen laten leveren via hun eigen verzender. Alles is perfect afgeleverd door een transportfirma, perfect verpakt en ook nergens iets stuk.
Ik heb 3 dagen gepikeurd om alle leidingen te leggen (door dallen en hoekjes naar beneden voor afvoer en alles via zolder) voor 3 binnenunits en 1 buitenunit.
Daarna alles zelf aangesloten, warteltool gekocht, wartels, buizensnijder, manometer, en 70l vacuumpomp. Ik denk dat ik een 300 euro kwijt ben voor alles. Ik ga ook bij mijn ouders nog 2 binnenunit en een buitenunit plaatsen. Het is idd niet zo heel moeilijk als je weet wat je doet. Vooral het maken van de wartels is moeilijk (en vooral hopen dat het niet lekt). De rest is best wel easy.
Voor 1850 euro heb ik bij mij 3 binnenunits geplaatst, voor 1700 euro bij mijn ouders 2 binnenunits (met wat extra plastic kappen voor buiten).
Ik heb 2 installateurs gevraagd voor 2 offertes. De eerste vroeg 5500 euro voor 3 binnenunits (jawadde), de andere 5100 euro (maar dan pas voor november). 3500 euro verschil aan werkuren (en dan wilden ze nog enkel via buitenmuur werken). De belgische zelfstandigen willen wel heel veel geld op korte tijd verdienen.
BTW ik heb LG's gekocht (prestige serie). Dikke aanrader, mooi geintegreerd met de woning, stil en alles via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

nvdbosch schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:00:
[...]

Blijkbaar Europese regelgeving. Zie ook dit bericht: https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/
Van KeroClima ook een ontvangstbevestiging gehad met daarin de mededeling dat het geïnstalleerd moet worden door een expert.
Ja, want 4 knelkoppelingen aandraaien is ook echt iets waar je een STEK monteur voor nodig hebt :/
Typisch weer EU betutteling.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phitamines
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-08-2020
steven73 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:10:
Ik heb vandaag toch een offerte gekregen van Keroclima, na enkele weken wachten op reactie.

Ik heb alleen nog geen antwoord gekregen op volgende vragen:
- Is de prijsofferte inclusief of exclusief Tax (Als ik de prijzen bekijk en vergelijk met de website, staat er één zonder tax en de rest met tax bij)
- Als de goederen van de offerte op stock zijn (of zijn deze op stock als ze een offerte maken?)
- Hoe ik via Paypal kan betalen. (Denk dat het veiliger is dan de bankoverschrijving, moesten er problemen zijn)
- Prijs is incl tax
- de levertijden staan bij mij vermeld in de offerte (with online tracking and delivery in 5/6 working days, after collection in our warehouse)
- staat ook vermeld bij mij in de offerte (Alternatively, you can make the payment by Paypal to geral@keroclima.pt (surcharge of 3.5%, already included in the "Global Price" above). Bij Paypal betaalt je middels email-adres.

Ik heb al 2x bij Keroclima besteld. Beide keren via bankoverschrijving.
Itt wachten op de offerte, gaat het heel vlot nadat je betaald hebt. Nadat je betaald hebt, worden de spullen ongeveer 1 week later bij je bezorgd.

TIP: bij Daikin zijn de buitenunit niet zo goed verpakt door de fabrikant zelf. Kies voor verzending op pallet (Dachser) ipv DHL. Transport op pallet is veiliger (en goedkoper ook). Bij mij werd het vrijdag verzonden en donderdag daarop geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvasile
  • Laatst online: 12-03-2022
Behalve Italie en Portugal zijn er ook andere landen binnen de EU waar airco's zeer populair zijn en impliciet goedkoper. Een voorbeeld is Roemenie. Ik heb onze Daikin via www.climatico.ro besteld. Deze site lijkt een grote aanbod van A-merk installaties te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan104
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-04 18:57
Na lang wachten is het dan eindelijk zo ver; mijn airco's zijn binnen en draaien! Het wachten is alleen nog op de WiFi interface kits, deze hebben een vertraging opgelopen en worden nageleverd.
Na een langere periode om de bestelling compleet te krijgen (er zijn zelfs units vanuit NL naar UK geleverd) is het COVID-19 hoofdstuk er tussendoor gekomen wat betekende dat mijn zending pas half juni is geleverd. Bestelling/betaling was al eind januari!
Ben wel heel goed op de hoogte gehouden via email.

Mijn situatie is als volgt; ik heb afgelopen winter besloten om airco's te gaan plaatsen in de 3 slaapkamers. Hiervoor via dit forum informatie ingewonnen. Ik twijfelde tussen het merk Daikin en Mitsubishi (Heavy Industries, MHI).

Na mij verder verdiept te hebben in de modellen van beide merken kwam ik uiteindelijk op de MHI.
Via dit forum op enkele UK sites gekomen en uiteindelijk de beste deal gekregen via https://www.cooltechairconditioning.com welke hetzelfde bedrijf is als www.airconditioningworld.co.uk want hierop heb ik de modellen gevonden.
Gezien het grote prijsverschil bij de topmodellen ZSX-W hiervoor gekozen.

Omdat de prijzen zo gunstig waren t.o.v. Nederland heb ik besloten om dan toch ook maar gelijk een airco voor de woonkamer te bestellen. Uiteindelijk wil ik deze tijdens het stookseizoen dan gaan gebruiken om de huiskamer (bij) te verwarmen.

Uiteindelijk is het de volgende configuratie geworden:

- 1 x Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZSX-W/SRC20ZSX-W 2.0kW 7,000btu R32 Hyper Inverter Pure White Wall Mounted System.
- 1 x Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZSX-W/SRC25ZSX-W 2.5kW 9,000btu R32 Hyper Inverter Pure White Wall Mounted System.
- 1 x Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZSX-W/SRC35ZSX-W 3.5kW 12,000btu R32 Hyper Inverter Pure White Wall Mounted System.
- 1 x Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZSX-W/SRC50ZSX-W1 5.0kW 18,000btu R32 Hyper Inverter Pure White Wall Mounted System.
- 4 x AM-MHI-01 Wi-Fi interface kits.

Prijs van de 4 airco units bij elkaar was GBP2730.
Prijs van de 4 WiFi interface kits is GBP 320.
Verzendkosten GBP 150.
Totaal dus GBP 3200 (ca. 3600 euro). Betaald via PayPal.

T.o.v. Nederland een heel gunstige prijs, mijn configuratie kost in Nederland een stuk meer, goedkoopste die ik online kon vinden was via www.havepe.nl/nl/mitsubishi-single-split-airco-systeem.
Hierbij kom ik op een eindbedrag van 5797 euro, wat in mijn geval dus een verschil is van 2197 euro!!! _/-\o_

Ondertussen heb ik de units laten plaatsen en ze werken prima!
Alleen dus nog wachten op de WiFi interface kits van IntesisHome www.intesishome.com/_function-table-per-device_/
App al geïnstalleerd op mijn iPhone https://apps.apple.com/nl/app/intesishome/id500095280 :)

Ben heel erg blij dit forum te hebben gevonden! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Bedankt voor alle tips en trucs :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-04 19:12
Jij bedankt voor de terugkoppeling! Hier ga ik zeker wat mee doen..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan104
Speedfightserv schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:08:
[...]

Misschien een iets ander model en zo te zien geen multisplit, maar hoe kan hij 750 euro goedkoper zijn:
https://www.aircostunt.com/srk-src35zsp-w/

Deze is 775.
Geen appels met peren vergelijken!
De ZSX-W is het topmodel van MHI, heb zelf ook meerdere vanuit de UK besteld.

Goedkoopste in Nederland die ik kan vinden is deze:
https://www.havepe.nl/nl/...src35zsx-w-wit/2378/2400/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@Johan104

Bedankt voor het delen! Heb je een idee wat de normale levertijd vanuit de UK is als je bijv. deze of volgende maand zou bestellen?

Ik lees hier ook al een tijdje mee, ben al even aan het nadenken om hier ook airco's te laten ophangen (3x slaapkamer, 1x woonkamer). Hier zou dat qua buitenunits ideaal gaan met 2 buitenunits met op ieder 2 binnenunits. Na wat meer gelezen te hebben wil ik ook voor MHI gaan en de ZSX-W is dan dus het model om voor te gaan.

Zo zie je maar dat zelf onderzoeken loont: wat bedrijven in de buurt gesproken en een zweerde bij Toshiba, was de beste kwaliteit, kostte natuurlijk wel wat, in onze situatie (2x buitenunit met beide 2 binnenunits) moest ik aan ongeveer 10K euro denken. Na meer lezen wordt het me duidelijk dat Toshiba echt niet slecht is, maar zeker niet de top en dat MHI er nog wel boven staat qua kwaliteit.

Nog een vraagje over de montage: je schrijft dat je ze hebt laten plaatsen: was het gemakkelijk een bedrijf te vinden die dat deed (met zelf bestelde airco-hardware)? Mag ik vragen welk bedrijf dat bij jou heeft gedaan en wat dat nog heeft gekost?

We hebben nu op onze slaapkamer (die verreweg het warmst wordt) al een airco hangen, die hing er al toen we het huis kochten, dat is een oud beestje (staat ook geen merk op), maar hij werkt nog dus ik heb er ook geen haast mee. Wil nu orienteren en dan nadat de airco drukte van de zomer voorbij is laten monteren. Als het prijsverschil redelijk is (zeg max 1 tot 1,5k) voor alle airco-hardware dan wil ik het ook best allemaal bij een bedrijf onderbrengen die ook de hardware levert en wat marge pakt. Maar wat ik hier heb rondgebeld bij de airco bedrijven en ik zie jouw prijs voor 4 sets dan betaal je gewoon ruim het dubbele als je het door een bedrijf laat leveren die ook de montage doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan104
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:14:
@Johan104

Bedankt voor het delen! Heb je een idee wat de normale levertijd vanuit de UK is als je bijv. deze of volgende maand zou bestellen?

Ik lees hier ook al een tijdje mee, ben al even aan het nadenken om hier ook airco's te laten ophangen (3x slaapkamer, 1x woonkamer). Hier zou dat qua buitenunits ideaal gaan met 2 buitenunits met op ieder 2 binnenunits. Na wat meer gelezen te hebben wil ik ook voor MHI gaan en de ZSX-W is dan dus het model om voor te gaan.

Zo zie je maar dat zelf onderzoeken loont: wat bedrijven in de buurt gesproken en een zweerde bij Toshiba, was de beste kwaliteit, kostte natuurlijk wel wat, in onze situatie (2x buitenunit met beide 2 binnenunits) moest ik aan ongeveer 10K euro denken. Na meer lezen wordt het me duidelijk dat Toshiba echt niet slecht is, maar zeker niet de top en dat MHI er nog wel boven staat qua kwaliteit.

Nog een vraagje over de montage: je schrijft dat je ze hebt laten plaatsen: was het gemakkelijk een bedrijf te vinden die dat deed (met zelf bestelde airco-hardware)? Mag ik vragen welk bedrijf dat bij jou heeft gedaan en wat dat nog heeft gekost?

We hebben nu op onze slaapkamer (die verreweg het warmst wordt) al een airco hangen, die hing er al toen we het huis kochten, dat is een oud beestje (staat ook geen merk op), maar hij werkt nog dus ik heb er ook geen haast mee. Wil nu orienteren en dan nadat de airco drukte van de zomer voorbij is laten monteren. Als het prijsverschil redelijk is (zeg max 1 tot 1,5k) voor alle airco-hardware dan wil ik het ook best allemaal bij een bedrijf onderbrengen die ook de hardware levert en wat marge pakt. Maar wat ik hier heb rondgebeld bij de airco bedrijven en ik zie jouw prijs voor 4 sets dan betaal je gewoon ruim het dubbele als je het door een bedrijf laat leveren die ook de montage doet.
@Dreamer-1982

Ik heb geen flauw idee hoe lang het zou duren. Ze hebben in de UK behoorlijke problemen vanwege het COVID-19 gehad. Je kunt het beste maar eens contact met hen opnemen. Zeker ook als je er meerdere gaat bestellen, want dan moet de order eerst compleet zijn voordat ze hem versturen. En goed onderhandelen over de prijs natuurlijk!

Bij mij zijn er ook meerdere over de vloer geweest hoor, maar die wilden allemaal LG leveren. Via een installateur die bij mij kwam kijken om units te plaatsen kwam het advies om voor een A-merk zoals Daikin of Mitsubishi te gaan indien het budget daarvoor toereikend was.
Van Mitsubishi heb je dan ook weer 2 stromingen, t.w. Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries. Beide maken m.i. hele goede airco's waarbij het topmodel van de Electric (de WSH-LNxxx, https://alklima.nl/leveri...ing/sets/diamond-wandunit) er echt schitterend uit ziet, maar qua budget was dat niet haalbaar. Ik heb ze ook niet echt goedkoop in het buitenland kunnen vinden.

Ik heb een bedrijf via Marktplaats gevonden, er staan er meerdere (zoek maar eens op airco installatie, monteren, etc. en je komt wel wat tegen (b.v. https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer). Ook op werkspot staan er meerdere, daar kun je ook een klus op plaatsen. Het is geen probleem om je eigen hardware ervoor te gebruiken. Het is nu echter heel erg druk bij de installateurs, ik wilde het eigenlijk ook in een rustige periode laten doen (winter/voorjaar), maar door omstandigheden kwam ik nu dus in het hoogseizoen terecht.

Degene die het bij mij heeft gedaan komt bij mij uit de buurt en heeft alle materialen geleverd, de (beton) boringen gedaan en het elektra aangesloten en in bedrijf gesteld volgens de F-gassen (voorheen STEK) normen. Kortom all-in voor een totaalprijs van 1800 euro (dus 450 euro per airco). Scherpe prijs omdat hij er gelijk 4 op 1 adres kon doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-04 19:34
Hierbij ook mijn terugkoppeling :) . Ik heb uiteindelijk deze unit gekocht in Italië. Alles is via DHL verzonden en was er binnen 1 week. Superstrak verpakt, kon geen gaatje ontdekken in de folie. De buitenunit hadden ze tussen twee planken geheel ingepakt.

Ik heb er ook direct goten, muurbeugel en extra koelleiding besteld, alles compleet geleverd. De installateur is vandaag geweest en heeft de unit aangesloten en in bedrijf gesteld. Ik had de installateur via Werkspot gevonden en die had er geen enkel probleem mee dat de unit door mijzelf is gekocht. Het is mij supergoed bevallen dus volgend jaar de bovenverdieping _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmerblues
Ik zal ook mijn voortgang hier even posten.

In het kort: ik was op zoek naar een voordelige monosplit unit van 18000 btu (ruwweg 5kw) van een goed merk. Bijv. Mitsubishi, Daikin of Panasonic en desnoods de -hier- wat minder bekende aircogrootheden als Fujitsu/Toshiba/Hitachi. En gewoon een basismodel zonder toeters en bellen, ik wil een arctische poolwind om mijn oren als ik de knop *aan* indruk en meer niet.

5kw airco's zijn relatief zware en grote airco's en daardoor wat minder gangbaar dan zeg de 2.5kw en 3.5kw units. Ook helaas daardoor aanmerkelijk duurder.

Op basis van dit topic een aantal italiaanse webtoko's aangeschreven voor mitsu/pana 5kw units (gewenste prijsrange 650-850, Daikin bleek te duur) met het verzoek tot opgaaf van verzendkosten. Resultaten waren teleurstellend. 1 reactie van 200euro verzendkosten (belachelijk voor een monosplit), 1 reactie dat ze niet naar het buitenland verstuurden en dat was het. Verder geen reacties, nada.

Dus toch weer in Nederland gaan zoeken en ik kwam bij een bedrijf https://www.airsystemshol...gorie/middelgrote-ruimte/ uit. Deze biedt o.a. nieuwe Carrier airco's aan voor een scherpe prijs (5.0kw voor 870 euro, nog zonder verzendkosten). Carrier is in nederland vrij onbekend bij consumenten maar internationaal een grote speler, zeker voor bedrijven. Ze zitten iets boven het middensegment. Deze toko bleek 10km van mijn woonplaats af te zitten, kon afhalen dus de keuze was snel gemaakt.

Dacht ik.

Na vrijwel het hele internet afgeschuimd te hebben kwam ik toevallig, op het allerlaatste moment, via ebay.de bij p.e.shop terecht. Italiaanse aanbieder (Alicom) van o.a. Daikin airco's voor een scherpe prijs (in mijn geval 5.0kw monosplit Sensira Siesta voor 769 euro). De kenners weten wel dat Daikin een echt topmerk is. De shopeigenaar was vlot met reageren en wat belangrijker is: de internationale verzendkosten zijn daar slechts 50 euro! Zo kwam ik op totaal op 819 euro. Dat is nog weer 60 euro goedkoper dan de bovengenoemde Carrier unit.

Er was nog een voordeel aan de Daikin: de 5kw binnenunit heeft dezelfde afmetingen als de 20/25/35kw units. Meestal is een 5kw binnenunit groter, zoals bij de Carrier, soms zelf meer dan een meter breed! Het hoeft van mij niet zó een bakbeest te zijn.

Keuze was nu heel snel gemaakt. Besteld via ebay.de (met dus ook de veiligheid van ebay en paypal).

Intussen is de boel ontvangen via GLS als 2 aparte pakketten, jammer genoeg niet op een pallet als 1 geheel, en jawel ook hier helaas transportschade:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMNPvKlGFnQAprCgZabmb2gU9tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4puEEEcbIxhuqhe0E0rQTyFA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gaan die bezorgers toch schandalig om met je dure spullen. De plastic afdekkap is gebroken en zijkant van de kast ingedeukt, waarschijnlijk heeft hij met transport op die kant gestaan. Aan de doos was yrouwens vrijwel niks te zien.

Heb dit gelijk aan de p.e.shop teruggekoppeld maar reageerde helaas niet zoals ik het graag zag, dus ik denk dat dit een paypal case/claim gaat worden. Beetje een deceptie dit.

Ik vind trouwens wel dat Daikin de boel maar matig verpakt. Weinig piepschuim e.d. De binnenunit heeft het transport maar net aan overleefd.

[ Voor 7% gewijzigd door elmerblues op 16-07-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:07
elmerblues schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:59:
Ik zal ook mijn voortgang hier even posten.

In het kort: ik was op zoek naar een voordelige monosplit unit van 18000 btu (ruwweg 5kw) van een goed merk. Bijv. Mitsubishi, Daikin of Panasonic en desnoods de -hier- wat minder bekende aircogrootheden als Fujitsu/Toshiba/Hitachi. En gewoon een basismodel zonder toeters en bellen, ik wil een arctische poolwind om mijn oren als ik de knop *aan* indruk en meer niet.

5kw airco's zijn relatief zware en grote airco's en daardoor wat minder gangbaar dan zeg de 2.5kw en 3.5kw units. Ook helaas daardoor aanmerkelijk duurder.

Op basis van dit topic een aantal italiaanse webtoko's aangeschreven voor mitsu/pana 5kw units (gewenste prijsrange 650-850, Daikin bleek te duur) met het verzoek tot opgaaf van verzendkosten. Resultaten waren teleurstellend. 1 reactie van 200euro verzendkosten (belachelijk voor een monosplit), 1 reactie dat ze niet naar het buitenland verstuurden en dat was het. Verder geen reacties, nada.

Dus toch weer in Nederland gaan zoeken en ik kwam bij een bedrijf https://www.airsystemshol...gorie/middelgrote-ruimte/ uit. Deze biedt o.a. nieuwe Carrier airco's aan voor een scherpe prijs (5.0kw voor 870 euro, nog zonder verzendkosten). Carrier is in nederland vrij onbekend bij consumenten maar internationaal een grote speler, zeker voor bedrijven. Ze zitten iets boven het middensegment. Deze toko bleek 10km van mijn woonplaats af te zitten, kon afhalen dus de keuze was snel gemaakt.

Dacht ik.

Na vrijwel het hele internet afgeschuimd te hebben kwam ik toevallig, op het allerlaatste moment, via ebay.de bij p.e.shop terecht. Italiaanse aanbieder (Alicom) van o.a. Daikin airco's voor een scherpe prijs (in mijn geval 5.0kw monosplit Sensira Siesta voor 769 euro). De kenners weten wel dat Daikin een echt topmerk is. De shopeigenaar was vlot met reageren en wat belangrijker is: de internationale verzendkosten zijn daar slechts 50 euro! Zo kwam ik op totaal op 819 euro. Dat is nog weer 60 euro goedkoper dan de bovengenoemde Carrier unit.

Er was nog een voordeel aan de Daikin: de 5kw binnenunit heeft dezelfde afmetingen als de 20/25/35kw units. Meestal is een 5kw binnenunit groter, zoals bij de Carrier, soms zelf meer dan een meter breed! Het hoeft van mij niet zó een bakbeest te zijn.

Keuze was nu heel snel gemaakt. Besteld via ebay.de (met dus ook de veiligheid van ebay en paypal).

Intussen is de boel ontvangen via GLS als 2 aparte pakketten, jammer genoeg niet op een pallet als 1 geheel, en jawel ook hier helaas transportschade:[Afbeelding]

Wat gaan die bezorgers toch schandalig om met je dure spullen. De plastic afdekkap is gebroken en zijkant van de kast ingedeukt, waarschijnlijk heeft hij met transport op die kant gestaan. Aan de doos was yrouwens vrijwel niks te zien.

Heb dit gelijk aan de p.e.shop teruggekoppeld maar reageerde helaas niet zoals ik het graag zag, dus ik denk dat dit een paypal case/claim gaat worden. Beetje een deceptie dit.

Ik vind trouwens wel dat Daikin de boel maar matig verpakt. Weinig piepschuim e.d. De binnenunit heeft het transport maar net aan overleefd.
Balen man! Wat was de reactie van de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 18:11
Die airco buitenunits worden sowieso maar karig verpakt. Panasonic net zo. De unit staat in een piepschuimen schaal en daaromheen een flinterdun kartonnetje. Ik bestel wel eens kleding online wat in betere kwaliteit dozen wordt verzonden. Kunnen ze die buitenunits dan niet op zo'n mini pallet van karton (van dat geperste spul) of hout zetten? En dan een stevige doos erom en daar weer van dat schuim in. Dit spul: https://www.storopack.nl/...rpakkingen/schuimbuffers/

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
Nimoleda schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 06:53:
[...]

Balen man! Wat was de reactie van de verkoper?
Hij wil een nieuw plastic kapje sturen. Hij wil de unit niet omruilen want volgens hem is deze niet beschadigd en hij heeft ze ook niet meer op voorraad (!).

Tenminste dat probeer ik er uit op te maken: ' l'unità esterna non è danneggiata.
posso inviare un copri tubi ma è inutile cambiare la macchina.
comunque non ne abbiamo altre da poter sostituire. al momento sono finite'

Feit is dat dat de metalen kast wel degelijk is ingedeukt, heb ik hem ook medegedeeld met een detailfoto. Hierop nog geen reactie.

Hij hoeft van mij ook niet persé omgeruild te worden maar kom mij dan financieel tegemoet. Zo niet de hele rimram maar retour en geld terug via paypal. Overigens nog nooit gedaan, moet ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 08:49
elmerblues schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:17:
[...]

Hij wil een nieuw plastic kapje sturen. Hij wil de unit niet omruilen want volgens hem is deze niet beschadigd en hij heeft ze ook niet meer op voorraad (!).

Tenminste dat probeer ik er uit op te maken: ' l'unità esterna non è danneggiata.

Feit is dat dat de metalen kast wel degelijk is ingedeukt, heb ik hem ook medegedeeld met een detailfoto. Hierop nog geen reactie.

Hij hoeft van mij ook niet persé omgeruild te worden maar kom mij dan financieel tegemoet. Zo niet de hele rimram maar retour en geld terug via paypal. Overigens nog nooit gedaan, moet ik nog even uitzoeken.
Ik weet het niet zeker maar dacht dat Paypal tot een X bedrag vergoede met de betaling terug te halen.
Hoop dat dit jou volledige bedrag ook dekt dan.

Ik kwam op een Italiaanse site ook uit en de prijzen stonden mij wel aan.
Is er iemand toevallig bekend met deze zaak ?

https://www.climatuo.it/d...2018_9000+9000+9000+12000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
Ik heb al verschillende emails verstuurd maar nog nooit een reactie gehad.
Versturen jullie deze emails met een google translate naar de landtaal of gewoon in het engels?
Bv keroclima antwoord mij dus gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

elmerblues schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:17:
[...]

De verkoper kan hierover gewoon een claim starten bij de transporteur. Gelukkig heb je ook binnen de EU goede garantievoorwaarden en (verstandig van je) ook nog je PayPal bescherming. Moet goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:36
Wellicht voor de geïnteresseerden, ik heb hier een aanvraag gedaan voor 2 units incl verzenden naar Nederland.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Insured ging vooral op mijn vraag over eventuele schade. In Nederland deze set aangeschaft voor €675, zou dus €230 kunnen besparen op 2 sets. Maar kon dan wel zelf halen en geen risico op transport schade.

Heb nog 1 of 2 setjes nodig, maar heb daar minder haast bij. Vandaar dat ik me een beetje aan het oriënteren ben.

[ Voor 10% gewijzigd door Marcusso op 21-07-2020 14:12 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Aankoopbescherming van Paypal

Hopelijk niet te veel offtopic, maar voor alle gelukszoekers ;) die rekenen op de aankoopbescherming van Paypal een kleine waarschuwing.

Ik heb op 24 april airco's besteld in Italië (is wel terug te vinden in dit topic) en na veel vertraging uiteindelijk deels het verkeerde geleverd gekregen. Dit heeft de verkoper na veel gedoe door hun transporteur laten ophalen en is retour gegaan.

De claim die ik heb lopen wordt door Paypal vooralsnog niets mee gedaan. Ik heb alle informatie en bewijzen duidelijk aangeleverd. Paypal hoort nu een beslissing te nemen over de claim maar die datum schuift iedere paar weken automatisch vooruit. Via chat etc. is paypal niet te bereiken, alleen een automatische melding dat ze het druk hebben. Na wat Googelen blijken heel veel mensen deze problemen te hebben met de Paypal aankoopbescherming.

Ik ben dus sinds eind april 449 Euro kwijt en voorlopig is er geen reden aan te nemen dat ik deze snel terug ga zien. Zelf zeg ik Paypal op en verlaag ik het max bedrag waarvoor ik nog in buitenland ga bestellen. Achteraf had ik beter meteen in Nederland kunnen kopen en in de toekomst is het mij het risico en vooral de ergernis niet waard.

Doe vooral waar je zelf zin in hebt, maar hierbij een klein tegengeluid om mee te nemen in de overwegingen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phitamines
  • Laatst online: 09-08-2020
predmat schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:49:
Ik heb al verschillende emails verstuurd maar nog nooit een reactie gehad.
Versturen jullie deze emails met een google translate naar de landtaal of gewoon in het engels?
Bv keroclima antwoord mij dus gewoon niet
Bij mijn eerste bestelling in mei had ik na 1 week een antwoord op mijn email.
Bij mijn 2e bestelling pas na 2 weken.
Email in het Engels.
Ik denk dat ze het te druk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

En daarom niet in het hoogseizoen een airco bestellen, iedereen heeft er nu eentje nodig. Ik woon in zuid Spanje, en het is hier nu bloedheet. Dan gaat die vervelende klant die in Engels wil communiceren (wat niemand hier spreekt) echt niet voor.

Verzenden is idd vaak een probleem, 2 jaar geleden heb ik Duitse zonneschermen gekocht, en daar stonden op de box gewoon de sporen van vorkheftruck banden, die hebben ze gewoon platgereden. Zorg altijd voor een goede verzekering, en ga niet voor het goedkoopste. Consumentenbescherming zou hier bijna net zo goed moeten zijn als in NL, maar vaak zeggen ze doodleuk 'zoek het maar uit'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Uit dank voor het topic deel ik graag mijn positieve ervaring met clima-inverter. Op 09-06 het volgende besteld:

Mitsubishi MXZ-2F42VF
Mitsubishi MSZ-AP25VG
Mitsubishi MSZ-AP35VG

Betaald via paypal / creditcard. Op 24-06 gemaild wat de status was. Snelle reactie dat de buitenunit niet op voorraad was maar de 26e zou binnenkomen. De order zou dan verstuurd worden. Vervolgens op 01-07 de order ontvangen. Keurig verpakt op een pallet en zonder beschadiging. Geen track en trace ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6O3_wLoZQ6G80efmxErcQoEivM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0wDEorygKkRR6IGoR5PCNeH.jpg?f=fotoalbum_large

Verzendkosten waren €25. Onverwacht voor de Mitsubishi MSZ-AP25VG de nieuwere Mitsubishi MSZ-AP25VGK gekregen (dus met Wifi module).

Inmiddels geïnstalleerd en zeer tevreden :*)

[ Voor 8% gewijzigd door TEAMIKKE op 23-07-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
Ik zal nog even vertellen hoe het afgelopen is met de beschadigde Daikin buitenunit en de verkoper, p.e.shop (Alicom) in Italië.

De verkoper gaf al snel aan dat het mogelijk was om de set terug te sturen en mijn geld terug te krijgen. Ze waren zelfs bereid om een koerier langs te sturen om de spullen op te halen, zodat ik geen verzendkosten hoefde te betalen. Toch netjes.Voor de duidelijkheid: ik had nog niet via paypal een claim ingediend maar probeer het eerst rechtstreeks op te lossen.

Omruilen kon niet, ik had de laatste Daikin 5kw set gekocht, bleek ook wel te kloppen want de 5.0kw unit was inmiddels van ebay af.

Intussen had ik rondgespeurd en het was mij duidelijk dat ik niet zo 123 weer een Daikin alternatief ergens kon vinden.

Ik heb de verkoper voorgesteld om een nieuw kapje te sturen en een bedrag te vergoeden voor het deukje in de buitenunit. Over het te vergoeden bedrag is nog wat gesteggeld, ik vond het retourbedrag (15 euro) te laag maar tegenvoorstel accepteerden ze niet. Ik had geen zin om weer een immense zoektocht te beginnen dus maar toegestemd.

Dus op zich gematigd tevreden en nu druk bezig spullen aan het zoeken. Ik heb aircoleiding gevonden genaamd aircotube (in verschillende lengtes verkrijgbaar) met aan beide kanten flares en wartels zodat je niet hoeft (te laten) hardsolderen.

Wel zal ik moeten laten bijvullen. In de units zit voor max. 7.5 meter koelmiddel en ik zit op 10m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@elmerblues en straks is dat ding gevallen, compressor stuk of hij is lek en dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 25-07-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:36
@Vorkie @elmerblues Als zo'n unit gevallen is dan zit er wel meer schade op. Mijn Gree heeft ook een deuk (een flink grotere) omdat de omdoos een tik had gehad. Zag het bij het uitladen (werd geïnstalleerd) alleen ze hadden geen andere mee, daarom akkoord gegaan met €100 korting (op €1000).

Ze hebben wel laten zien dat er achter de deuk geen componenten zitten, enkel lucht. Dus er was niks belangrijks geraakt.

Draait nu al 2,5 jaar zonder problemen. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmerblues
Vorkie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:59:
@elmerblues en straks is dat ding gevallen, compressor stuk of hij is lek en dan?
Ik snap wat je zegt, maar laten we de schade nou ook weer niet overdrijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF38vi-taOTQpdJlNtJKV9ez8NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Mrb7VCJp0ofr1AVKWoyPGgn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is geen valschade, daar is het veel te gering voor. De binnenunit heeft op zijn kant gestaan en de afdekkap van de buizen heeft de kast iets ingedeukt op 1 plekje. Er zit ook verder niks achter.

Tuurlijk, blijft een gok maar wel gecalculeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door elmerblues op 26-07-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
elmerblues schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:29:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar laten we de schade nou ook weer niet overdrijven:

[Afbeelding]

Dit is geen valschade, daar is het veel te gering voor. De binnenunit heeft op zijn kant gestaan en de afdekkap van de buizen heeft de kast iets ingedeukt op 1 plekje. Er zit ook verder niks achter.

Tuurlijk, blijft een gok maar wel gecalculeerd.
Het is tweakers hé :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

DexterDee schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:20:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb een offerte opgevraagd voor de exacte spullen die ik bij KeroClima heb besteld en als ik de verzendkosten even buiten beschouwing laat zijn ze flink goedkoper. £2,363.48 (EUR 2.582,29) versus EUR 2.941,56. Da's bijna 14% 8)

Ik ben nog wel aan het wachten op een quote inclusief verzendkosten, die heb ik voor KeroClima ook nog niet. Maar bij OrionAir zijn ze wél heel rap met reageren. Binnen enkele minuten zelfs.

Als KeroClima niet snel reageert dan weet ik 't denk ik wel :)
Afgelopen donderdag dit binnen gekregen van OrionAir:

Benedenverdieping:
- Buitenunit: RXM50N9
- Binnenunit: FTXM50N

Bovenverdieping:
- Buitenunit: 3MXM52N
- Binnenunit slaapkamer 1+2: FTXM20N (x2)
- Binnenunit zolder: FTXM35N

Uiteindelijke prijs inclusief shipping was £ 2636

Keurig geleverd op 2 europallets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMF2vuQQKORD5-KhJ5O5XpXcsiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZ67XMaNfKmnTaJyaCWWdrQI.jpg?f=fotoalbum_large

De verpakkingen zijn helemaal intact, nog geen krasje of deukje in het karton. Zeer netjes geleverd vanuit OrionAir. En ik was ook blij verrast dat bij alle vier de binnenunits een WIFI controller bijgeleverd werd. Dat stond er niet expliciet bij namelijk.

De buitenunits zijn flinke jongens, ruim 60 kilo per stuk en wel wat groter dan ik in m'n hoofd had. Verder geen probleem, maar ze moeten uiteindelijk aan een muurbeugel. Dat wordt nog wel een klusje.

Ik was langzaam aan al een beetje gereedschap aan het sparen. Heb een concentrisch flaresetje, leidingzoeker en diamantboor al op de kop getikt. Leidingwerk en afdekgoten moet ik deze week nog regelen en dan nog iets met een vacuumpomp en manometerset. Ook de stroomvoorziening moet ik nog regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 20:38

Tjark

DON'T PANIC

@DexterDee en moest je bewijs aanleveren van een "F-Gas qualified engineer"?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

DexterDee schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Afgelopen donderdag dit binnen gekregen van OrionAir:

Benedenverdieping:
- Buitenunit: RXM50N9
- Binnenunit: FTXM50N

Bovenverdieping:
- Buitenunit: 3MXM52N
- Binnenunit slaapkamer 1+2: FTXM20N (x2)
- Binnenunit zolder: FTXM35N

Uiteindelijke prijs inclusief shipping was £ 2636

Keurig geleverd op 2 europallets:
[Afbeelding]

De verpakkingen zijn helemaal intact, nog geen krasje of deukje in het karton. Zeer netjes geleverd vanuit OrionAir. En ik was ook blij verrast dat bij alle vier de binnenunits een WIFI controller bijgeleverd werd. Dat stond er niet expliciet bij namelijk.

De buitenunits zijn flinke jongens, ruim 60 kilo per stuk en wel wat groter dan ik in m'n hoofd had. Verder geen probleem, maar ze moeten uiteindelijk aan een muurbeugel. Dat wordt nog wel een klusje.

Ik was langzaam aan al een beetje gereedschap aan het sparen. Heb een concentrisch flaresetje, leidingzoeker en diamantboor al op de kop getikt. Leidingwerk en afdekgoten moet ik deze week nog regelen en dan nog iets met een vacuumpomp en manometerset. Ook de stroomvoorziening moet ik nog regelen.
FWIW: Daikin levert vanaf dit jaar standaard de WiFi controllers mee met de (FTXM) units. Fijn dat ze er dus bij jou ook bij zaten.

Die 50 voor beneden is een beste jongen. Ik weet niet wat voor ruimte je er mee wilt koelen uiteraard maar ik ben bewust voor een stapje kleiner gegaan ivm geluidsdruk en afmetingen.

Veel plezier ermee; nette prijs :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Tjark schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:12:
@DexterDee en moest je bewijs aanleveren van een "F-Gas qualified engineer"?
Nee, helemaal niks van gehoord. Nooit naar gevraagd. Ik ben prima geholpen door Charlotte, die me van elke stap op de hoogte heeft gebracht. In elke mail van haar stond wel heel groot in de footer de disclaimer:

It is a criminal offence to carry out activities that install, maintain or service stationary refrigeration, air-conditioning and/or heat pump equipment containing or designed to contain F-Gas refrigerants, without a Company Certificate.
Notna schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:29:
FWIW: Daikin levert vanaf dit jaar standaard de WiFi controllers mee met de (FTXM) units. Fijn dat ze er dus bij jou ook bij zaten.

Die 50 voor beneden is een beste jongen. Ik weet niet wat voor ruimte je er mee wilt koelen uiteraard maar ik ben bewust voor een stapje kleiner gegaan ivm geluidsdruk en afmetingen.

Veel plezier ermee; nette prijs :Y
Thanks d:)b

De 50 voor de benedenverdieping is inderdaad een beste jongen. De binnenunit is ook groter dan de andere binnenunits. Ik heb een benedenverdieping met open keuken en aanbouw. De isolatie is niet top (niet overal dubbel glas) en ik wilde niet het risico lopen dat ik net een maatje te klein zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Ik heb een offerte lopen om via Orionair een mitsubishi airco te kopen, betreffende:

3x MHI SRK35ZS-W (deze heb ik al laten wijzigen naar de mooiere MHI SRK35ZSX-W
1x MHI SCM80ZS-W Multi Outdoor 8.0kW
3x wifi module AM-MHI-01

Ik twijfel nog of ik de 8.0kw omwissel voor een 10kw, zodat het systeem wat meer porrie heeft. Wat zijn de ervaringen hiermee en wat raden jullie mij aan?

Totaal wordt het voor 3 oppervlaktes van 110m3, voor elke verdieping 1 unit.
Wordt gebruikt voor verwarmen en koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

D-190 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:05:
Ik heb een offerte lopen om via Orionair een mitsubishi airco te kopen, betreffende:

3x MHI SRK35ZS-W (deze heb ik al laten wijzigen naar de mooiere MHI SRK35ZSX-W
1x MHI SCM80ZS-W Multi Outdoor 8.0kW
3x wifi module AM-MHI-01

Ik twijfel nog of ik de 8.0kw omwissel voor een 10kw, zodat het systeem wat meer porrie heeft. Wat zijn de ervaringen hiermee en wat raden jullie mij aan?

Totaal wordt het voor 3 oppervlaktes van 110m3, voor elke verdieping 1 unit.
Wordt gebruikt voor verwarmen en koelen.
De 10kW versie is echt wel een beest. Met een standaard 16A zekering kun je die niet van stroom voorzien. Mitsubishi adviseert deze op 30A af te zekeren, met een trage C zekering. Hij trekt ook vrijwel een hele groep stroom, waardoor een eigen groep bijplaatsen de beste optie is. Zeker met verwarmen ga je die stroom wel nodig hebben.

Ik ben zelf bezig met de installatie van 4 binnenunits, maar ik heb gekozen voor 2 buitenunits (elk 5kW). Deze sluit ik dan ook aan op twee nieuwe meterkast groepen. De gehele onderverdieping zal gekoeld worden door een 5,2kW buitenunit. De bovenverdiepingen zijn iets onderbemeten met 2 binnenunits van 2kW en eentje van 3,5kW, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat werken, Het koelen duurt misschien iets langer op zolder.

Wat is de reden dat je één buitenunit wil met zó veel koelcapaciteit? Je haalt hoogstens A label terwijl je met meerdere buitenunits makkelijk naar A+ of A++ kan gaan. Dat scheelt in de hele levensduur ook weer centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Daar heb je wel iets om over na te denken over de zware unit, met de levensduur en stroomverbruik. Je kan inderdaad beter 2 buitenunits nemen, deze hebben het dan iets makkelijker en verbruikt daardoor minder stroom. Ik heb gelukkig wel nog minimaal 8 vrije groepen in de groepenkast, daarover heb ik gelukkig al nagedacht.

Beneden wil ik er rekening mee houden, dat als ik ooit een aanbouw/(afgesloten)veranda doe, dat die airco dat ook met gemak kan koelen, dus dan zou ik eigenlijk wel een grotere buiten moeten doen om daarvan zeker te zijn dat die het red.

Ik hoop dat je het niet erg vind, maar ik ga jou installatie kopieren. Alleen dan beneden een 5kw binnen en buitenunit, en voor de verdiepingsvloeren een 5kw buiten unit en een 2,5 en 3,5 kw binnenunit. Waarvan de laatst genoemde op de zolder komt, waar het ook het warmste is.

Daarbij komt ook nog, dat stel er gaat er 1 stuk, je altijd nog die andere set heb om je huis kouder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Maar @D-190 Heb je 3 fase?

Standaard is deze 3x25A, dan zou je ook nog eens een extra upgrade moeten doen naar 3x35A. Wat best wel wat kost per jaar aan die vastrechten... helaas.

https://www.enexis.nl/con.../aansluiting/krachtstroom
Wat is een 3-fasenaansluiting?
Een 3-fasenaansluiting is een aansluiting van 3 x 25 ampère of hoger. Bij een 3-fasenaansluiting komt er via drie kabels (fasen) 230 V binnen. In de meeste bestaande woonhuizen vindt u een 1 -faseaansluiting (aansluitwaarde van 1 x 35 Ampère voor elektriciteit). Er komt dan via één kabel (fase) 230 volt binnen. Bij nieuwbouw wordt in veel gevallen meteen een aansluiting van 3 x 25 Ampère geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Vorkie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:59:
Maar @D-190 Heb je 3 fase?

Standaard is deze 3x25A, dan zou je ook nog eens een extra upgrade moeten doen naar 3x35A. Wat best wel wat kost per jaar aan die vastrechten... helaas.

https://www.enexis.nl/con.../aansluiting/krachtstroom

[...]
Waarom wil je 3 fase (35A) hebben specifiek voor aircos, zelfs in combinatie met andere apperatuur in je huis die wel wat stroom lusten? Wat denken jullie allemaal dat die aircos trekken joh 8)7.

Ik heb een 2MXM40 en een 2MXM50 gewoon op een 16A groep zitten. Het maximale vermogen van deze 2 units gecombineerd is namelijk niet meer dan 11A. En dan ga ik ervanuit dat ze maximaal moeten stampen voor langere tijd.

Die geadviseerde waardes vanuit de fabrikant zijn echt je reinste waanzin. Totaal onnodig. Kijk wat het maximale vermogen is wat ze nodig hebben (vaak is dat de aanloopwaarde) en reken uit wat je nodig hebt.

We hebben hier ook iets over geschreven in het airco topic (zie TS; Veelgestelde Vragen)

Het grote airconditioning topic - Deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 02-08-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Notna schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Waarom wil je 3 fase hebben? Wat denken jullie allemaal dat die airco's trekken joh.

Ik heb een 2MXM40 en een 2MXM50 gewoon op een 16A groep zitten. Het maximale vermogen van deze 2 units gecombineerd ia namelijk niet meer dan 11A. En dan ga ik ervanuit dat ze maximaal moeten stampen voor langere tijd.

Die geadviseerde waardes vanuit de fabrikant zijn echt je reinste waanzin. Totaal onnodig. Kijk wat het maximale vermogen is wat ze nodig hebben (vaak is dat de aanloopwaarde) en reken uit wat je nodig hebt.

We hebben hier ook iets over geschreven in het airco topic (zie TS; Veelgestelde Vragen)

Het grote airconditioning topic - Deel 2
Reinste onzin wat fabrikanten in hun eigen voorschriften aangeven ja, vindt je verzekering dat ook als je huis afbrand door overbelasting in je leidingwerk? Zo'n 30A zekering houdt ook in dat je bedrading dus er geschikt voor moet zijn, met die 30A aansluitwaarde verzekerd de leverancier / producent dus dat jij daar aan moet voldoen (en niet met draadjes van 1mm2 gaat werken...) 16-25A = 2,5-4mm draaddikte , 25-32 begint bij 4 tot 6......

Maar goed, doe ermee wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Vorkie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Reinste onzin wat fabrikanten in hun eigen voorschriften aangeven ja, vindt je verzekering dat ook als je huis afbrand door overbelasting in je leidingwerk? Zo'n 30A zekering houdt ook in dat je bedrading dus er geschikt voor moet zijn, met die 30A aansluitwaarde verzekerd de leverancier / producent dus dat jij daar aan moet voldoen (en niet met draadjes van 1mm2 gaat werken...) 16-25A = 2,5-4mm draaddikte , 25-32 begint bij 4 tot 6......

Maar goed, doe ermee wat je wilt.
Ehh ja, aangezien het gewoon door installatiebedrijven wordt gebruikt? Het is niet alsof ik dit gewoon zelf verzin; de praktijk wijst uit dat de fabrikanten een veel te grote afzekerwaarde hanteren.

Dat je bekabeling in orde moet zijn lijkt mij niet meer dan logisch; mij punt is eerder dat je niet op afzekerwaarde moet afgaan vanuit de fabrikant als je dat wilt gebruiken als inschatting voor hoeveel een AC gebruikt bij piekvermogen.

Ergo; 3 fase alleen omdat je een airco gaat installeren van rond de 10 kW én een 30A groep is overkill. Zelf heb ik YMVK 3x2.5 op een 16A groep gedaan, wetende dat deze specifieke groep niet meer dan 11A gaat verbruiken.

Note: kijk, voor de kosten van een 30A vs 16A groep hoef je het niet te laten. Maar laten verzwaren naar 3x35A is gewoon niet nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 02-08-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:08

Perkouw

Moderator General Chat
En dan nu graag weer terug ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 12:47
*knip* Zie modbreak hierboven.

[ Voor 108% gewijzigd door Yorinn op 03-08-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:26:
Uit dank voor het topic deel ik graag mijn positieve ervaring met clima-inverter. Op 09-06 het volgende besteld:

Mitsubishi MXZ-2F42VF
Mitsubishi MSZ-AP25VG
Mitsubishi MSZ-AP35VG

Betaald via paypal / creditcard. Op 24-06 gemaild wat de status was. Snelle reactie dat de buitenunit niet op voorraad was maar de 26e zou binnenkomen. De order zou dan verstuurd worden. Vervolgens op 01-07 de order ontvangen. Keurig verpakt op een pallet en zonder beschadiging. Geen track en trace ontvangen.

[Afbeelding]

Verzendkosten waren €25. Onverwacht voor de Mitsubishi MSZ-AP25VG de nieuwere Mitsubishi MSZ-AP25VGK gekregen (dus met Wifi module).

Inmiddels geïnstalleerd en zeer tevreden :*)
Hoe bevallen de units? Ben ook op zoek naar een duo split zoals deze

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 14:51

PoweRoy

funky!

Anoniem: 454358 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:30:
En daarom niet in het hoogseizoen een airco bestellen, iedereen heeft er nu eentje nodig. Ik woon in zuid Spanje, en het is hier nu bloedheet. Dan gaat die vervelende klant die in Engels wil communiceren (wat niemand hier spreekt) echt niet voor.
Wat is dan ongeveer de ideale tijd om te bestellen? Nu boven 31 graden bij mijn dochter die onder schuin dak ligt. Wij hebben er nog een vliering tussen, 28 graden...

Eind van dit jaar of toch volgens jaar?

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

PoweRoy schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Wat is dan ongeveer de ideale tijd om te bestellen? Nu boven 31 graden bij mijn dochter die onder schuin dak ligt. Wij hebben er nog een vliering tussen, 28 graden...

Altijd in de herfst of winter/vroege lente. Dus oktober t/m mei

Nu kan het ook wel, maar het is druk en de prijzen zijn vaak hoger (zeker bij de monteurs). In de eerder genoemde periodes is het heerlijk rustig en is er 0 wachttijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 09-08-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Deurstopper schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Hoe bevallen de units? Ben ook op zoek naar een duo split zoals deze
Heerlijk! Ze zijn op de fluisterstand onhoorbaar dus ideaal om bij te slapen. Bij mij staan ze met deze temperaturen dag en nacht aan en houden ze het huis heerlijk koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

PoweRoy schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Tja als je nu eentje nodig hebt is het niet anders, maar was het vorig jaar niet warm? Gewoon buiten het seizoen bestellen is vaak nog goedkoper ook, maar mensen denken er dan niet aan, of schuiven het vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

Tick

Im that jerk,who wants to know

Ik kan bijna een begin maken aan de montage.

Enige dat ik nog mis zijn de montage goten, div adressen geprobeerd. Allemaal vrij lastig om alles bij 1 leverancier te krijgen of ze reageren niet op vragen.

Websites die compleet onbruikbaar zijn.

Jullie hier nog tips? (Mag gewoon in NL zijn).

There are many mysteries in this universe, including me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Heerlijk! Ze zijn op de fluisterstand onhoorbaar dus ideaal om bij te slapen. Bij mij staan ze met deze temperaturen dag en nacht aan en houden ze het huis heerlijk koel.
Hoe heb je het electrisch opgelost, alles op 1 aparte groep?

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Iemand ervaring met bestellen via amazon? Ik blijft het qua garantie toch een dingetje om zoveel geld neer te leggen. Ik vind het dan best om een iets meer te betalen voor garantie

Bv https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_wc.lFbWPH8BSN of https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_Pi.lFbGBCNCSD

[ Voor 12% gewijzigd door SYQ op 09-08-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Deurstopper schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Hoe heb je het electrisch opgelost, alles op 1 aparte groep?
Klopt, maar is niet per se nodig. Het opgenomen vanmorgen van de buitenunit is maar ~1 kW dus kan eventueel met andere apparaten op 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

SYQ schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:51:
Iemand ervaring met bestellen via amazon? Ik blijft het qua garantie toch een dingetje om zoveel geld neer te leggen. Ik vind het dan best om een iets meer te betalen voor garantie

Bv https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_wc.lFbWPH8BSN of https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_Pi.lFbGBCNCSD
Ik bestel al jaren bij Amazon en de klantenservice is prima voor zover ik ermee te maken heb gehad.
Overigens, ik denk dat het perspectief in dit topic wel even iets anders is. Hier kopen Tweakers nog veel verder weg, bij relatief onbekende (kleinere) bedrijven voor duizenden euro's aan Airco apparatuur. In dat perspectief is 500 euro uitgeven op Amazon nog een heel veilige keuze ;)

Als je nog iets verder weg durft te bestellen heb je voor hetzelfde geld een A-merk airco, in plaats van een TCL of Fujitsu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-04 23:32
Voor minder heb je een Daikin via Amazon :)

https://www.amazon.nl/dp/..._awdb_btf_c_nGsmFb7ZPBHKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
DexterDee schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:21:
[...]

Als je nog iets verder weg durft te bestellen heb je voor hetzelfde geld een A-merk airco, in plaats van een TCL of Fujitsu
Over het algemeen wordt Daikin en Mitsubishi als A-merken gezien maar volgens mij is Fujitsu ook wel heel erg goed hoor. Beetje vergelijkbaar met Panasonic (wellicht ook Toshiba?).Het is wat onbekender hier, maar ik hoor eigenlijk nooit over problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

elmerblues schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:20:
Over het algemeen wordt Daikin en Mitsubishi als A-merken gezien maar volgens mij is Fujitsu ook wel heel erg goed hoor. Beetje vergelijkbaar met Panasonic (wellicht ook Toshiba?).Het is wat onbekender hier, maar ik hoor eigenlijk nooit over problemen.
Ik hoor sowieso weinig problemen met Airco's, mits ze ooit fatsoenlijk opgehangen zijn. Een echte miskoop kun je bijna niet doen, zelfs een HiSense doet het nog prima voor z'n geld. Maar dit topic is er natuurlijk (onder andere) wel om juist een topmerk in huis te halen voor de prijs die je in Nederland voor een mid-range betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 15:18
Bij de hierboven genoemde Amazon links is het wel belangrijk om te weten dat de systemen verkocht en verzonden worden door externe verkopers.
De betaling is dus veilig via Amazon, maar de verzending, garantie en retouren gaan allemaal buiten Amazon om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
DexterDee schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Ik hoor sowieso weinig problemen met Airco's, mits ze ooit fatsoenlijk opgehangen zijn. Een echte miskoop kun je bijna niet doen, zelfs een HiSense doet het nog prima voor z'n geld. Maar dit topic is er natuurlijk (onder andere) wel om juist een topmerk in huis te halen voor de prijs die je in Nederland voor een mid-range betaalt.
Ik ben dat niet helemaal met je eens. Waar mijns inziens te weinig naar wordt gekeken bij aanschaf is de bijbehorende gerelateerde kwaliteit van de buitenunit.

Die staat vaak onbeschermd in regen, sneeuw, hitte, weer en wind en dat voor ettelijke jaren lang. Op de lange termijn zie je dan wel degelijk de kwaliteitsverschillen tussen de merken.

Buitenunits van bijv. mitsubishi en daikin zijn over het algemeen zeer degelijk gebouwd en ook na 10-15 jaar zonder een spoor van corrosie o.i.d.

Ter vergelijking: ik heb buitenunits van Tristar en Chigo gezien die al na een jaar buiten begonnen te roesten.

Ik kan mij derhalve goed voorstellen dat LG, Gree, Midea, Haier, HiSense qua buitenunits op langere termijn ook wat minder zijn van kwaliteit blijken te zijn dan de duurdere A merken.

Ter vergelijking: Ik heb een panasonic split voor de slaapkamer 10 jaar terug geïnstalleerd, ook hiervan is de buitenunit nog smetteloos.

De lange termijn kwaliteit is wel een belangrijk aspect want je vervangt zo'n split ook niet even snel zoals bijv. een kapotte tv of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door elmerblues op 11-08-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:08

Perkouw

Moderator General Chat
Graag weer ontopic over het bestellen van een airco in het buitenland. Discussies over welk merk, wat voor installatie en whatnot mag ik een eigen topic dan wel in een van de vermelde topics in de topicwaarschuwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom62
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-01 14:37
Blij dat ik dit onderwerp tijdig gevonden heb!

Heb nu een aantal prijzen gevraagd, voorlopig mooie prijs van Cooltech uit Bolton (VK). Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 11:06
Iemand hier toevallig ervaring met het bestellen bij Rednux in Duitsland? Ik woon in Duitsland en wil een ~3.5kw airco bestellen voor onze zolder. Rednux lijkt me een volledig duits bedrijf waarbij ik dan toch liever zou bestellen als bij een Condizionati.

Dacht dus aan deze: https://rednux.com/klimaa...basic-wandgeraet-34kw-set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
De_Bastaard schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:46:
Iemand hier toevallig ervaring met het bestellen bij Rednux in Duitsland? Ik woon in Duitsland en wil een ~3.5kw airco bestellen voor onze zolder. Rednux lijkt me een volledig duits bedrijf waarbij ik dan toch liever zou bestellen als bij een Condizionati.

Dacht dus aan deze: https://rednux.com/klimaa...basic-wandgeraet-34kw-set
Verzenden alleen naar Oostenrijk en Duitsland zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-04 19:54
Martinusz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

Verzenden alleen naar Oostenrijk en Duitsland zelf?
Für Lieferungen in weitere Länder nehmen Sie bitte Kontakt mit uns auf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

En ik ga dit topic ook volgen :)
Voor 2021. Deze zomer red ik nog wel...

* maakt kruis gebaar met vingers...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 12:35

mvz

muziek verslaafde

SYQ schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:51:

Zeker, ik heb zelf deze op amazon gehaald - https://www.amazon.de/TLC...x=tcl+%2Caps%2C136&sr=8-4

Tot dusver niet ontevreden, en ivm. quick connect ook geen STEK / F-Gassen nodig.
Heb ze zelf niet goedkoper kunnen vinden, ik gebruik hem in mijn thuiswerk kantoortje, ter vervanging van een mobiele AC.

Op amazon.nl was diezelfde 'niet leverbaar' wel apart.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mvz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Zeker, ik heb zelf deze op amazon gehaald - https://www.amazon.de/TLC...x=tcl+%2Caps%2C136&sr=8-4

Tot dusver niet ontevreden, en ivm. quick connect ook geen STEK / F-Gassen nodig.
Heb ze zelf niet goedkoper kunnen vinden, ik gebruik hem in mijn thuiswerk kantoortje, ter vervanging van een mobiele AC.

Op amazon.nl was diezelfde 'niet leverbaar' wel apart.
Dat is dus niet helemaal waar. Men verkoopt ze wel als zodoende maar de regels zijn toch anders. Werd laatst een artikel over gedeeld; even zoeken...

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 12:35

mvz

muziek verslaafde

Notna schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

Dat is dus niet helemaal waar. Men verkoopt ze wel als zodoende maar de regels zijn toch anders. Werd laatst een artikel over gedeeld; even zoeken...
Goed dat je me daarop attendeert! wist ik niet :9

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mvz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Goed dat je me daarop attendeert! wist ik niet :9
Gevonden!

https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/

Edit: overigens is het aan één ieder wat hij of zij hier mee doet. Maar aldus de wet c.q regels is het verboden om te doen. Of je daar waarde aan hecht is een ander verhaal :+

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 13-08-2020 10:08 ]

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Notna schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Gevonden!

https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/

Edit: overigens is het aan één ieder wat hij of zij hier mee doet. Maar aldus de wet c.q regels is het verboden om te doen. Of je daar waarde aan hecht is een ander verhaal :+
Leuk leesvoer in het comments gedeelte 😁 Ik wacht de hitte wel af, maar goed om te weten dat ik gewoon bij Amazon terecht kan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04 18:42
kever678 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:26:
Net deze besteld: https://www.climastars.it...r32-in-a-wi-fi-ready.html

Zal binnenkort wel even update plaatsen mbt levering en installatie.
Inmiddels alles ook geïnstalleerd.
Airco incl. verzenden was ongeveer 1300 euro.
Gaten boren (3 stuks) heeft me 220 euro gekost.
Huur vacuüm pomp 30 euro.
Installatie materialen (goten, leidingen, dakdoorvoer etc.) circa 450 - 500.

Rond de 2000 euro nu op elke verdieping een unit hangen. Installatie zelf gedaan :)

• Rayures
  • Laatst online: 16-04 09:29
kever678 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Rond de 2000 euro nu op elke verdieping een unit hangen. Installatie zelf gedaan :)
Dit is precies waar ik momenteel ook naar aan het kijken ben. Een 3 spilt unit en zelf installeren :9. Wellicht zal ik eens een PM sturen voor de opgedane ervaring met inbouwen.

Hoe is de levering gegaan?

• kever678
Rayures schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Dit is precies waar ik momenteel ook naar aan het kijken ben. Een 3 spilt unit en zelf installeren :9. Wellicht zal ik eens een PM sturen voor de opgedane ervaring met inbouwen.

Hoe is de levering gegaan?
Was binnen een paar dagen verzonden en binnen een week ook ontvangen. Netjes verpakt en goed afgeleverd.

Alles aansluiten is prima te doen, moet wel veel materiaal halen en goed nadenken hoe je het met de leidingen wil gaan doen. Als je meer info wil moet je t.z.t. maar even PB sturen.

Airco bevalt prima in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44
kever678 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Hoi Kever.

Dus zo te lezen heb je de gaten laten boren.
Moest je door beton heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Anton-007 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Hoi Kever.

Dus zo te lezen heb je de gaten laten boren.
Moest je door beton heen?
Uitbesteed inderdaad: verder alles zelf gedaan maar zonder fatsoenlijk gereedschap had ik er weinig vertrouwen in om 3 gaten te boren. Zou bij 1 gat wellicht anders zijn geweest.

Betreft (voor zover ik weet) uit een binnenmuur van kalkzandsteen, isolatie en gevel. Totaal ongeveer 30 cm dik. (nieuwbouw, huis is vorig jaar gebouwd)
Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste

Let op:
Algemene discussie over aankoopadvies en hoe je een airco zelf kan installeren mag in Topicreeks: L/L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen