Met name zijn eis dat hij elke wedstrijd in de basis moest staan, vind ik zeer typerend. Met name omdat hij van mening bleef dat hij gezien zijn spel en vorm recht had op een basisplaats. Wanneer hij oprecht die mening had, heeft hij naar mijn idee een ernstig te kort aan zelfreflectie. Kuijt had zijn waarde, maar een onomstreden basisspeler was hij niet meer.
Maar ook in zijn rol binnen het elftal en de organisatie van Feyenoord overschatte hij zichzelf ernstig.
Daarnaast gebruikte ik het woord sijpelen, hij maakt het niet overal even expliciet, maar tussen de regels door lees ik een ernstige vorm van zelfoverschatting.
ph4ge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:37:
[...]
Ik denk dat je het beperkte talent van Kuyt niet moet onderschatten. Zijn basistechniek was gewoon erg goed, kijk bijv. naar zijn laatste wedstrijd voor Feyenoord, alle 3 de doelpunten waren ook gewoon technisch erg knap. Natuurlijk niet de verfijning van V Persie of Sneijder, maar wel meer techniek dan vrijwel elke andere huidige Eredivisie voetballer.
Die basistechniek was naar mijn mening ook een gevolg van zijn arbeidsethos en niet van zijn talent. De Kuijt met name bij Utrecht en de eerste periode bij Feyenoord was een beperkte voetballer. Door daarna veel op hoger niveau gespeeld en getraind te hebben, is zijn basistechniek - zijn balbehandeling en zijn handelingssnelheid - verbeterd. Maar dat is naar mijn idee geen gevolg van zijn talent, maar omdat hij er hard voor heeft gewerkt.
Dat een hoop voetballers op het moment die basistechniek ontberen, zal ik niet ontkennen. Maar dat is enerzijds omdat het niveau in Nederland ernstig is afgenomen en anderzijds omdat de Eredivisie meer en meer een kweekvijver is geworden en spelers al op (te) jonge leeftijd naar het buitenland gaan. Goede voetballers ouder dan 25 jaar zijn er nog nauwelijks in Nederland.
ph4ge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:37:
[...]
Verder heeft Kuyt gewoon de fout gemaakt om te snel te reflecteren op zn carriere. Hij heeft wat dingen geschreven die hij anders had opgeschreven als hij even afstand had genomen.
Ja, misschien. Anderzijds is dit wel zijn mening en is dit ook wat je van hem zag in de documentaire. Naar mijn idee is dit de ware Kuijt en is hij eindelijk - voor zijn niet zo blind fanatieke volgelingen - door de mand gevallen. Dit is de mentaliteit waar ik op doelde, die mij niet aan staat en waar ik hem al ver voor zijn terugkomst van beticht.
En daarbij vond ik ook al ver voor zijn terugkomst bij Feyenoord de term dominee (en dus niet pastoor) een zeer gepaste. Niet zo zeer omdat hij een saaie man was die met alle stromingen meebewoog, maar wel omdat hij niet leefde naar zijn eigen preken. Een bepaalde hypocrisie die Kuijt naar mijn mening deelt met een hoop gereformeerden...
Of die alleen de euro's zagen, dat weet ik niet, maar wat mij wel op viel in de documentaire, was dat Rob Jansen volledig met Kuijt mee ging, totaal niet kritisch was en Kuijt geen spiegel voorhield. Datzelfde was ook in zijn persoonlijke omgeving zichtbaar, evenals voor een groot deel van de Feyenoordsupporters destijds.
Typhone schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:09:
[...]
Prima speler? Onder mijn vriendengroep stond ie bekend als Harry “de hengst”. Enige waar ik Kuyt aan zal herinneren is draven. Meer niet. Instelling was wel prima maar als speler een typische Rotterdammer en geen voetballer.
Ja, een prima speler, gevormd door zijn instelling, maar wel een voetballer die met reden meer dan 100 interlands heeft gespeeld.
En overigens totaal geen typische Rotterdammer. Moulijn en Van Persie zijn typische Rotterdammers. Kuijt is typisch iemand uit een vissersdorp.