Anoniem: 975363 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:05:
[...]
Daar bestaat de ww uitkering voor. Je hebt de tijd om een nieuwe baan te vinden. Een bijstand is een heel andere soort uitkering. Het is gemaakt voor mensen in geldnood die anders niet kunnen leven. En mensen die een huis hebben zijn niet echt in geldnood
Point taken betreft ww/bijstand
Desalniettemin gaat het er natuurlijk om dat mensen niet onder een brug terecht moeten komen. Er moet een vorm van onderdak zijn, je moet iets te eten hebben, enzovoort enzovoort. De bijstand is het vangnet hiervoor.
Je stelt dat, wanneer je een huis 'hebt' (wanneer 'heb' je een huis, stel dat je nog jaren aan je hypotheek moet aflossen?) dat je dan niet in geldnood zit. Een hypotheek kost ook geld en moet ook betaald worden.
Wat je eigenlijk voorstelt is dat deze mensen hun huis moeten verkopen en van de verkoopwaarde (minus de nog staande hypotheekschuld) een woning moeten huren. En daar gaat het fout, want dat is tamelijk onmogelijk in Nederland
Huren heb je 2 opties: sociale huur en particuliere huur.
- Sociale huur gaat niet lukken, daar heb je een te hoog bedrag voor op je spaarrekening. Sowieso is er een groot tekort aan sociale huurwoningen in Nederland. Wachtlijsten van enkele jaren hebben we nu al. Moeten we daar deze mensen, die in principe al onderdak hebben, daar ook nog bij drukken?
- Particuliere huur gaat ook niet lukken. In de praktijk wil niemand een huis verhuren aan iemand zonder inkomen. En sowieso, wat gebeurd er dan? Ze branden de restwaarde van de woning op aan deze huurwoning, en vervolgens eindigen ze alsnog in een sociale huurwoning. Kost uiteindelijk de belastingbetaler alleen maar meer geld.
Ik snap de morele kant van het verhaal en daar ben ik het ook mee eens: maak eerst je eigen geld maar op voordat je aan het gemeenschapsgeld-potje begint. Maar in de praktijk denk ik niet dat het werkt om het te veranderen.
Het punt is dat het vangnet moet zorgen voor primaire levensbehoeften, en daar is onderdak er één van. Ik denk dat het voor de bijstandgerechtigde én de overheid voordeliger is om de hypotheek te behouden (bij een woning van 100k is je hypotheek nog geen 400/maand, sociale huur is 50% meer), laat staan bijkomende problemen voor de al overspannen woningmarkt.
Ik kan ook niet echt een juist alternatief verzinnen. Misschien iets van een restschuld voor de staat bij verkoop van de woning?
In het geval van een al afbetaald huis is het verhaal anders. Ik zou dan voorstander zijn op het korten van de bijstand.
Mijn bovenstaande mening geldt voor iedereen; onafhankelijk van afkomst. Ook immigranten kunnen aan een hypotheek zijn begonnen en in eenzelfde situatie eindigen.
Anoniem: 975363 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:12:
[...]
Ik ben niet de gene die de link met immigratie maakt. Het zijn meestal de in Nederland geboren mensen die de vergelijking maken en het eerlijk vinden dat er mensen jaren op bijstand leven maar zij hun huis moeten verkopen. Daarvan ook mijn vraag, want ik vind dat het niet een eerlijke vergelijking is.
Je stelt je vraag nu aan mensen met waarschijnlijk een andere mening

Ik vind het ook geen eerlijke vergelijking, want ik denk dat de vraag koopwoning/huurwoning en bijstand helemaal niks met immigranten te maken heeft.
Mijn bovenstaande mening geldt voor iedereen; onafhankelijk van afkomst. Ook immigranten kunnen aan een hypotheek zijn begonnen en in eenzelfde situatie eindigen.
Een achterliggende gedachte van deze mensen zit er waarschijnlijk meer in dat ze 'vroeger' veel belasting hebben betaald en daar nu minder sociale zekerheid voor terugkrijgen dan wat men had verwacht. Tegelijkertijd zien ze wel sociale zekerheid naar mensen gaan die 'vroeger' hier nog niet waren en dus niet hebben bijgedragen aan de staatskas, maar er wel geld uit halen. Deze gedachte wordt tegenwoordig versterkt door een blonde politicus die sterk op zo'n gedachte inspeelt en het gevoel probeert te versterken.
Het is makkelijk om iemand anders de schuld te geven van je problemen, maar wel vaak onterecht.
Wat mij betreft is de vergelijking tussen koopwoning + bijstand en immigrant + bijstand een beetje raar en staat het los van elkaar.