Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordofmind
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02-2024
Mijn vraag
is dus mag je met een bijstandsuitkering geld sparen ?
Ik weet dat op internet staat dat je mag sparen zodat je bijvoorbeeld een kapotte wasmachine kan vervangen.

Maar wat als je al meer hebt gespaard ?

[ Voor 3% gewijzigd door lordofmind op 07-07-2017 10:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Leefsituatie Maximaal toegestaan vermogen
Gezamenlijke huishouding € 11.880
Alleenstaande ouder € 11.880
Alleenstaande € 5.940

Maar bel vooral even 0800 - 0543

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordofmind
Ik bedoel dus niet als je 1 aanvraagt , maar als je daadwerkelijk al bijstandsuitkering heb omdat je in het begin weinig op de bank had staan , en nu ben ik een flinke spaarder geworden , door sober te leven , en vraag me af of daar gevolgen van zijn of kunnen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:28:
Mijn vraag
is dus mag je met een bijstandsuitkering geld sparen ?
Ik weet dat op internet staat dat je mag sparen zodat je bijvoorbeeld een kapotte wasmachine kan vervangen.

Maar wat als je al meer hebt gespaard ?
Pas wel op als me meer als 1x de uitkering op je bank hebt, dat veel vrijstelling wordt afgewezen.
(gem. belastingen, waterschap en misschien wel meer dingen)

edit: ik hoor net dat het 80% is van je uitkering

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 07-07-2017 10:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:31:
Ik bedoel dus niet als je 1 aanvraagt , maar als je daadwerkelijk al bijstandsuitkering heb omdat je in het begin weinig op de bank had staan , en nu ben ik een flinke spaarder geworden , door sober te leven , en vraag me af of daar gevolgen van zijn of kunnen zijn
Als je flink kan sparen, heb je toch geen bijstand nodig... toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:27
Is de bijstand dermate ruim dat je hebt kunnen sparen aan je uitkering? Of heb je andere inkomstenbronnen gehad...?

Ook als je al een bijstandsuitkering hebt gelden de getallen die @MAX3400 hierboven noemt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002

JdM

Humbled

RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:32:
[...]

Als je flink kan sparen, heb je toch geen bijstand nodig... toch? ;)
Of je krijgt teveel bijstand ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lordofmind
Ik ben gaan sparen met het geld wat ik krijg van de bijstand , heb geen andere inkomsten ,

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:33:
[...]

Of je krijgt teveel bijstand ;)
Wow. Subtiele reacties ... Volgens mij is er geen verplichting om al je geld wat je maandelijks krijgt ook uit te geven. Of mag een bijstandgerechtigde niet sparen voor een auto, fiets, computer, whatever??

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Oftewel, gewoon lekker uitgeven dat geld d:)b

:/

Typisch hoe slechte gewoontes weer beloond worden in dit land. De TS doet het dan goed, maar wordt daarvoor straks gestraft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:43
Alles boven een bepaalde grens stop je thuis in je sokken. Lekker old school sparen. Of je laat de uitkering verlagen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
monkel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:37:
[...]

Wow. Subtiele reacties ... Volgens mij is er geen verplichting om al je geld wat je maandelijks krijgt ook uit te geven. Of mag een bijstandgerechtigde niet sparen voor een auto, fiets, computer, whatever??
Jawel , maar er zijn beperkingen aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit lijkt me echt zo'n topic wat uit de hand kan lopen. @TS, jj hebt bijstand en leeft zeer mager en je advies heb je gekregen. Geen noodzaak om te speculeren of bijstand teveel is of wat ook.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:31:
Tussen aanvragen en hebben zit geen verschil. Zodra je niet meer voldoet aan de eisen van de bijstand krijg je geen bijstand meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat ontzettend tof dat je blijk geeft uitstekend voor jezelf te kunnen zorgen en zo minder een beroep op collectieve voorzieningen hoeft te doen. d:)b
Ik neem aan dat als je dit bij de geëigende instanties even netjes aangeeft, zij ervoor kunnen zorgen dat er een beetje minder belastingeld uitgegeven kan worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-05 12:33
Sir_Hendro schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:38:
Alles boven een bepaalde grens stop je thuis in je sokken. Lekker old school sparen. Of je laat de uitkering verlagen.
Ik raad niet aan om onterecht een uitkering te ontvangen door middel van het verbergen van spaargeld in contante, dat is in grote lijnen fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofmind
Het was niet onterecht aanvragen van bijstandsuitkering , in het begin had ik ongeveer 2000 euro op me rekening , dus kwam gewoon in aanmerking voor bijstandsuitkering

Dat is wel even balen , dus omdat ik goed omga met me geld en kan sparen , zetten ze hem straks stop ? Of kunnen ze ook zeggen van je hebt te veel bijstandsuitkering gekregen ?

[ Voor 32% gewijzigd door lordofmind op 07-07-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Hackus schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Pas wel op als me meer als 1x de uitkering op je bank hebt, dat veel vrijstelling wordt afgewezen.
(gem. belastingen, waterschap en misschien wel meer dingen)
Best wel een perverse prikkel om armlastig te blijven.
Netzoveel uitgeven als dat er binnen komt wordt beloond.
Sparen gestraft. En ja ook sparen kan in een aantal gevallen met een uitkering.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 16:41
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:29:
Leefsituatie Maximaal toegestaan vermogen
Gezamenlijke huishouding € 11.880
Alleenstaande ouder € 11.880
Alleenstaande € 5.940

Maar bel vooral even 0800 - 0543
Als kanttekening moet je volgens mij ook vooral rekening houden dat dingen als een eigen auto en eventueel een eigen woning ook vaak meetellen of boven een bepaalde waarde meetellen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 20:10
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:40:
Dat is wel even balen , dus omdat ik goed omga met me geld en kan sparen , zetten ze hem straks stop ? Of kunnen ze ook zeggen van je hebt te veel bijstandsuitkering gekregen ?
Zonder je aan te vallen beste TS, wat staat er tegenover dat geld wat jij ontvangt? Dat is voor anderen een vrij belangrijke peiler. Het komt nu een beetje over op (i.i.g. mij) dat je misbruik maakt van de bijstand. Anderzijds kan ik vanaf hier niet ruiken om wat voor reden jij niet in loondienst zou kunnen werken ;) . Maar met sparen ansich is niet mis, appeltje voor de dorst :) .

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin op 07-07-2017 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

[...]

Niet voor alles wat je noemt, want een auto in bezit hebben wordt vaker als niet noodzakelijk gezien en mag dus niet zomaar.
Het gaat hier over gemeenschapsgeld wat ook uit jouw zak komt, de maatschappij onderhoudt de bijstandsgerechtigden en daar mogen wat mij betreft strikte regels aanhangen. Ik moet ook ruim 42% van mijn salaris gewoon inleveren hoor :)
Wat klopt er verder niet aan mijn antwoord? Als je zeer ruim (want daar gaat het over) kunt sparen, krijg je wat mij betreft dus teveel bijstand. Excuse my opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 11:40
dus omdat ik goed omga met me geld en kan sparen , zetten ze hem straks stop ?
Nee, omdat je meer krijgt dan je blijkbaar nodig hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
evilution schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:40:
Wat ontzettend tof dat je blijk geeft uitstekend voor jezelf te kunnen zorgen en zo minder een beroep op collectieve voorzieningen hoeft te doen. d:)b
Ik neem aan dat als je dit bij de geëigende instanties even netjes aangeeft, zij ervoor kunnen zorgen dat er een beetje minder belastingeld uitgegeven kan worden.
Lekkere houding weer. Alsof hij teveel krijgt omdat hij tegenvallers kan opvangen.

@TS goed bezig, heel verstandig om een potje aan te houden voor onvoorziene uitgaven. Zoek wel even uit waar je recht op hebt mbt witgoed. Daar zijn vaak ook regelingen voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Je moet de bijstand zien als uiterste vangnet.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lordofmind
Heb 1,5 jaar gesolliciteerd naar werk , nergens aan genomen , weinig uitgenodigd op gesprekken , ben nu bezig met een traject via de gemeente om dichterbij een baan te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Luuk1983 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:43:
[...]

Als kanttekening moet je volgens mij ook vooral rekening houden dat dingen als een eigen auto en eventueel een eigen woning ook vaak meetellen of boven een bepaalde waarde meetellen.
Ik ben benieuwd naar onderbouwing hiervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:44:
[...]

Niet voor alles wat je noemt, want een auto in bezit hebben wordt vaker als niet noodzakelijk gezien en mag dus niet zomaar.
Het gaat hier over gemeenschapsgeld wat ook uit jouw zak komt, de maatschappij onderhoudt de bijstandsgerechtigden en daar mogen wat mij betreft strikte regels aanhangen. Ik moet ook ruim 42% van mijn salaris gewoon inleveren hoor :)
Wat klopt er verder niet aan mijn antwoord? Als je zeer ruim (want daar gaat het over) kunt sparen, krijg je wat mij betreft dus teveel bijstand. Excuse my opinion.
Hij had het over 'flink sparen' Geen idee wat flink is.

en om misbruik te voorkomen is er toch juist ingesteld dat er een maximum aan spaargeld is? De regels zijn gesteld en hij vraagt wat er binnen de regels kan.

Als hij de rest verbrast in het cafe, hoor je er niemand over

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 16:19

mark-k

AKA markkNL

Dit is echt een topic met een dubbel gevoel. Van de ene kant denk ik 'het is niet "jouw" geld maar belastinggeld' en als je met minder to kan zou het minder moeten zijn, maar van de andere kant word je dan wel genaaid omdat je verantwoordelijk met geld omgaat en het niet over de balk smijt. De kans dat iemand die nu wil/kan sparen in de problemen komt is denk ik een stuk kleiner dan die mensen die alles na een week alweer uitgegeven hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

De vraag is niet of hij met geld om kan gaan, daar heb je budgetteringscursussen/trainingen voor. De bijstand is geen verkapte budgetteringscursus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Respect dat je van je bijstandsuitkering nog geld overhoud en dit ook netjes opspaart!
Dat is wel even balen , dus omdat ik goed omga met me geld en kan sparen , zetten ze hem straks stop ?
Tja, zo krom is het in ons land wel een beetje natuurlijk. Je doet je best, maar heel veel heb je er inderdaad niet aan. Als je het zou uitgeven hoor je er niemand over (behalve dat je problemen hebt als je wasmachine stuk gaat). Aan de andere kant is het natuurlijk wel logisch dat er een grens bestaat, immers waarom moet de staat iemand financieren die zelf al voldoende geld heeft om van te leven?

Zo zijn er genoeg situaties; bijstand vs minimumloon is eenzelfde discussie. De realiteit is dat het mes aan twee kanten snijdt :) alleen heeft iedereen een andere mening hierover. Hier kan de typische links-rechts discussie op gevoerd worden. Het lijkt me handig als we dat niet gaan doen in dit topic.
Of kunnen ze ook zeggen van je hebt te veel bijstandsuitkering gekregen ?
Als je boven het spaarmaximum zit zetten ze je uitkering stop volgens mij. Dus ik zou je adviseren om niet meer dan dat op je rekening te houden.
Wellicht kan je aangeven dat je minder bijstand wil ontvangen bij de gemeente.

Daarnaast ken ik tegelijkertijd ook veel verhalen van mensen die niet rond kunnen komen van de bijstand. Ik zou zeggen dat het een talent van je is dat jij het wel kan. Misschien kan je deze mensen helpen met budgetteren en sparen?
Je zegt dat je zoekt naar een baan, wellicht is dit iets voor je?

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 07-07-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 08-05 16:41
RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:45:
[...]
Nou volgens mij is de redenatie nog steeds dat de bijstand een uiterste vangnet is, dus als je vermogen hebt (en dat hoeft dus niet alleen geld te zijn), dan moet je dat vermogen eerst aanspreken voordat je bijstand krijgt. Een auto of een eigen huis bijvoorbeeld.
Moet een auto verplicht verkocht worden in de bijstand?
In hoeverre de auto verplicht verkocht moet worden verschilt per gemeente. Ze kunnen hierin hun eigen beleid bepalen. Een gemeente kan bijvoorbeeld zeggen dat een auto vanaf een bepaalde dagwaarde ingeruild moet worden voor een goedkopere. De verkoopopbrengst kan ten laste gaan van de bijstandsuitkering. Vaak is het voor de toekomst wel belangrijk voor de uitkeringsgerechtigde om wel een auto te houden. Dit vergroot namelijk de kansen op een baan.
http://financieel.infonu....kopen-in-de-bijstand.html

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Echt, men vindt de regeling in Nederland krom.... ik kan daar echt niets mee. Als je heel arm bent word je hier geholpen en dan nog beweren dat het krom is?
Budgetteren leer je best ergens anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofmind
Nou tot nu toe heb ik niks gehoord van de gemeente van dat ik te veel gespaard of te veel om me rekening heb of dat ze me gaan stop zetten , daarom ben ik deze vraag gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

418O2 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:44:
[...]

Lekkere houding weer. Alsof hij teveel krijgt omdat hij tegenvallers kan opvangen.

@TS goed bezig, heel verstandig om een potje aan te houden voor onvoorziene uitgaven. Zoek wel even uit waar je recht op hebt mbt witgoed. Daar zijn vaak ook regelingen voor.
:?
Lijkt me normaal om je spaargeld e.d. op te geven zodat je niet je hand op houdt als je dat niet nodig blijkt te hebben. Je reactie slaat nergens op en is bovendien hypocriet, immers moedig je ts aan gebruik te maken van mogelijke witgoedregelingen (is een extra voor wie het nodig heeft) maar veroordeel je de suggestie z'n uitkering te laten korten (omdat hij dat, blijkens zijn sparen, niet geheel nodig heeft).

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:50:
Nou tot nu toe heb ik niks gehoord van de gemeente van dat ik te veel gespaard of te veel om me rekening heb of dat ze me gaan stop zetten , daarom ben ik deze vraag gestart
Ik weet niet zeker hoe dit zit, maar ik neem aan dat ze je inkomen bekijken op 31 december. Ik zou als ik jou was er voor zorgen om in ieder geval voor die datum niet teveel spaargeld te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Spaargeld dat je verkrijgt uit het sparen van je uitkering drukt NIET op je vrij te laten vermogen en mag je dus gewoon zelf oppotten als je dat wil (en vooral, kan).

Even bladeren voor het wetsartikel:
Artikel 34 Participatiewet 2c

[ Voor 36% gewijzigd door IceStorm op 07-07-2017 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordofmind
Ja wat is dan te veel spaargeld ? Is wel jammer dan moet ik geld dus zomaar gaan uit geven ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkel
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:53:
Ja wat is dan te veel spaargeld ? Is wel jammer dan moet ik geld dus zomaar gaan uit geven ?
Kennelijk is 6000eu te veel geld. Trek het eens door naar het extreme.; stel je hebt 100.000eu op je rekening staan, maar je hebt geen baan. Vind je het dan terecht dat je een uitkering krijgt?
Het is logisch dat je een buffer op moet kunnen bouwen en kunnen sparen voor een cursus of whatever, maar er zit een grens aan

[ Voor 13% gewijzigd door monkel op 07-07-2017 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 18:47

Rmg

lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:53:
Als je het besluit/moet uit te geven zou ik het persoonlijk uitgeven aan iets waarmee je jezelf weer aan werk kan helpen :Y) Dit kan vanalles zijn tot een cursus, computer, pak/nette kleding, of desnoods een (electrische) fiets om je range te vergroten

Het makkelijkste is denk ik toch de gemeente vragen (desnoods zonder je naam te noemen of je laat iemand anders bellen) wat de regels/limieten zijn en of geld gespaard uit een uitkering meetelt voor dit vermogen aangezien je hier al verschillende antwoorden hebt gehad

[ Voor 22% gewijzigd door Rmg op 07-07-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

IceStorm schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:52:
Spaargeld dat je verkrijgt uit het sparen van je uitkering drukt NIET op je vrij te laten vermogen en mag je dus gewoon zelf oppotten als je dat wil (en vooral, kan).
Wat jij bedoelt is een vermogen bij aanvragen van een bijstandsuitkering, of hoe het tegenwoordig heet.
en dat is volgens mij ook het toetsbedrag voor recht op uitkering bij al lopend traject. Maar aanspraak op vrijstellingen eo bijzondere bijstand vervalt dan. Ik neem aan dat TS niet spaart(zeer zuinig leeft) om gemeentelijke belastingen etc te gaan betalen. terwijl 99 van de 100 er vrijstelling voor krijgen.
(+-€500,- p/j) spaar je niet tegenop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 18:41
Sowieso lijkt me het allemaal wel mee te vallen. Flink sparen met het geld van de bijstand. Lijkt me niet dat de bijstand zoveel is dat je 'flink' kan sparen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:45:
[...]
Wat telt als vermogen voor de bijstand?

Vermogen is uw bezittingen minus uw schulden. Tot uw vermogen behoort bijvoorbeeld spaargeld, maar ook een boot of een caravan en natuurlijk de overwaarde in uw eigen huis.

Ook opgebouwd spaarloon en de afkoopwaarde van een levensverzekering telt mee. Het tegoed uit een levensloopregeling wordt buiten beschouwing gelaten.

Bezittingen die iedereen nodig heeft, zoals uw meubels of de wasmachine, worden niet meegeteld voor uw vermogen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
En komt deze info rechtstreeks bij de belastingdienst vandaan? :)
Staat ook verder niets over een auto, en dan kan je nog twisten over of je dat nodig hebt.
En waar moet je de waarde dan precies opgeven? een waarde van een auto is voor een leek moeilijk te bepalen natuurlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 07-07-2017 11:02 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 12:27

Supercop

electronics is my game

wat een hoop onzin reacties hier zeg... ik ga er vanuit dat wanneer je een bijstandsuitkering hebt, er een hele goede reden voor is. Als jij met een bijstandsuitkering makkelijk kan rondkomen omdat je simpelweg minder uitgeeft dan de gemiddelde nederlander snap ik prima dat je wat meer kunt sparen.

Het is niet zo dat TS misbruikt maakt van de situatie. Bovendien is slechts 1 a 2% van de bijstandsgerechtigden van het zelfde kaliber als de tokkies die je op tv ziet. Helaas voor TS gaan veel mensen in dit topic er vanuit dat meneer lekker op de bank ligt te stinken en slapend rijk wordt....erg kortzichtig...

kortom, spaar gewoon lekker, en zorg dat je niet over die limieten heen komt door anders te gaan sparen...ik ga ervanuit dat ts niet van plan is om tot zijn pensioen in de bijstand te gaan zitten..uiteindelijk wordt dat spaargeld weer uitgegeven...zo moet je ook maar denken...daar heeft de maatschappij dan ook weer wat aan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:48:
Echt, men vindt de regeling in Nederland krom.... ik kan daar echt niets mee. Als je heel arm bent word je hier geholpen en dan nog beweren dat het krom is?
Ja, ik vind dit krom. TS doet zijn best om verantwoordelijk met zijn bijstandsuitkering om te gaan en houdt een buffer achter de hand voor het geval hij het nodig is.
Tegenover hem staan ook mensen in de bijstand die behoren tot de hierboven genoemde 1-2%, en iedere week twee pakjes sigaretten oproken van hetzelfde geld. Het zijn ook vooral die mensen die klagen over hoe laag de bijstand is en hoe moeilijk het is om rond te komen...

Ik vind dat de overheid het handelen van TS moet stimuleren. Maar in plaats daarvan zorgt het spaarmaximum ervoor dat TS nu net zo goed zijn spaarinkomen op kan roken, net als mijn tweede voorbeeld. Dag gemeenschapsgeld en weg motivatie van de de persoon die zijn best doet.

De kern van het probleem is (weer) dat er een harde grens is. Begin met het langzaam minderen van de bijstand wanneer je spaarvermogen boven bedrag X is, en laat dat langzaam verder aflopen tot het spaarvermogen boven bedrag Y zit. Voor een alleenstaande (nu harde grens van 5500) zou je voor X=3000 en Y=10000 kunnen gaan, bijvoorbeeld.
Zo stimuleer je het handelen van de mensen die verantwoordelijk met hun bijstand om gaan en dwing je ze niet om direct alles op te geven als ze wat gespaard hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

RodeStabilo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:01:
Nee. Maar die hebben daar ook niet zo veel over te vertellen.
Maar je kunt het eerder aangehaalde Artikel 34 eens bekijken en dan zie je dat het gewoon vastligt.
Richh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:03:
Ik vind dat de overheid het handelen van TS moet stimuleren. Maar in plaats daarvan zorgt het spaarmaximum ervoor dat TS nu net zo goed zijn spaarinkomen op kan roken, net als mijn tweede voorbeeld. Dag gemeenschapsgeld en weg motivatie van de de persoon die zijn best doet.
Dat 'spaarmaximum' is er alleen bij aanvang van de uitkering. Sparen uit een uitkering is geen punt.

[ Voor 34% gewijzigd door IceStorm op 07-07-2017 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

[...]

Bijstand is een gemeente aangelegenheid (geregeld via de partcitipatiewet), belastingdienst doet hier niets mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 07-07-2017 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
IceStorm schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:03:
Dat 'spaarmaximum' is er alleen bij aanvang van de uitkering. Sparen uit een uitkering is geen punt.
Dat spreekt alle reacties uit dit topic tegen trouwens. Dat zou betekenen dat TS geen spaarmaximum heeft?

Wel krom trouwens :P stel dat je een loterij wint en daardoor een paar ton op je rekening krijgt. Loopt je uitkering dan door? Er is dan toch geen grens wat je aan spaargeld mag hebben? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Richh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:03:
[...]

Tegenover hem staan ook mensen in de bijstand die behoren tot de hierboven genoemde 1-2%, en iedere week twee pakjes sigaretten oproken van hetzelfde geld. Het zijn ook vooral die mensen die klagen over hoe laag de bijstand is en hoe moeilijk het is om rond te komen...

[....]
Ook voor deze mensen is dan de bijstandsuitkering te hoog wat mij betreft.
Het gat tussen bijstand en werken is te klein, daar zou men wat aan moeten doen: Niet door de minimumlonen te verhogen, maar door de bijstand te verlagen> Denk dat dat wel prikkelt om te gaan werken, want volgens mij kun je best folders bezorgen/kassawerk doen om dan het "tekort" aan te vullen. De ondernemers mogen deze mensen echter niet voor een laag bedrag aannemen, omdat er te hoge minimumlonen zijn die bij je leeftijd passen: zie de reden waarom een kassabaan voor TS er niet in zit: die zijn 90% gevuld door mensen onder de 20, want daarna worden ze te duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 16:19

mark-k

AKA markkNL

JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:48:
Budgetteren leer je best ergens anders ;)
Het is krom omdat het wel prima gevonden wordt als iemand zijn gokverslaving of alcoholisme in stand houdt met de 200 euro die hij over houdt (bijvoorbeeld), maar als iemand er fatsoenlijk mee omgaat, extra sober leeft, en daardoor niet alles verbruikt dan wordt die persoon 'gestraft'. Het klinkt wel heel gek als hier wordt aangemoedigd om het geld maar over de balk te smijten omdat je een profiteur zou zijn als je geld over houdt van de bijstand.

Het is inderdaad een vangnet, daar ben ik het met je over eens, en als dit vaker gebeurt moet misschien gewoon de bijstandsuitkering omlaag, maar dan wel voor iedereen.

En als laatste nog de kanttekening, iemand die in de bijstand al weet te sparen zal als hij straks werk heeft niet zo snel in de problemen komen als iemand die zijn 'koop maar random shit het geld moet op' gedrag door zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Probleem is dat dan andere regelingen omhoog gaan. Het is helaas zo dat je in de bijstand door al die andere dingen beter af bent als met een minimumloon.
Maar dat is er 1 voor het topic "Het "on"bestaan van het middeninkomen"

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

En dat is precies wat ik er dan weer krom aan vind:
Het kijken naar hoe je wordt gestraft, terwijl je geld van de maatschappij krijgt.

Volgens mij is het in een bijstandssituatie zo, dat je naar je eigen gedrag zou moeten kijken en niet naar "wat anderen allemaal doen".
Je kunt best, zittend in de bijstand, een hoge moraal hebben en je spaargeld terug-hergebruiken om een maand geen bijstand te krijgen omdat je het even niet nodig hebt. Dat heeft niets te maken met mensen die een verslavingsprobleem hebben en er andere normen en waarden op na houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Richh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:08:
[...]

Dat spreekt alle reacties uit dit topic tegen trouwens. Dat zou betekenen dat TS geen spaarmaximum heeft?

Wel krom trouwens :P stel dat je een loterij wint en daardoor een paar ton op je rekening krijgt. Loopt je uitkering dan door? Er is dan toch geen grens wat je aan spaargeld mag hebben? 8)7
Ik denk niet dat loterijwinst onder spaargeld valt, maar onder een vorm van inkomen. Wat wel weer effect heeft op je uitkering

http://daskapital.nl/2015...ljonairs_in_bijstand.html

In 2015 heeft het de gemeente Amsterdam nog een redelijke besparing opgeleverd :+

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 07-07-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Het echte probleem is dat er te weinig werk is en werkgevers te hoge eisen aan mensen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
[...]

Het lijkt me in ieder geval niet het doel van een bijstanduitkering om voor die zaken te sparen inderdaad. Dat is het voorzien van voldoende middelen om te voorzien in je primaire levensbehoeften: wonen, eten, kleding etc. Even kort door de bocht: zorgen dat je niet dood gaat van de honger. En volgens mij is dat doorgaans geen vetpot.

Als je dan toch zoveel geld overhoudt dat je je afvraagt of het wel mag, dan zijn er 2 opties: of je uitkering is te hoog, of je doet jezelf kort door te veel te bezuinigen op zaken waar dat niet op zou moeten/hoeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

Nee dat is niet wat ik zeg (of iig bedoel te zeggen ;)). De eerder genoemde grens op het vrij te laten vermogen van € 5.940 (alleenstaand) of € 11.880 (alleenstaande ouder of gehuwden) is er altijd.
Bij de aanvang van een uitkering (algemene bijstand ga ik even voor het gemak vanuit) is dat de toets. Heb je meer vermogen dan heb je bot gezegd pech. Dus ook als je er tijdens je uitkering boven komt heb je wederom pech.

Echter (en dat is wat ik aanhaalde), er zijn zaken die NIET meegerekend worden tot je vermogen. Dan kun je denken aan kleding, bestek, fietspomp etc. Maar ook, geld dat je spaart terwijl je een uitkering ontvangt.
Win je de staatsloterij heb je wederom pech (of nou ja, geluk). Dat wordt NIET buiten beschouwing gelaten en dan wordt je uitkering dus beëindigd.

En volgens mij is DAT de oorspronkelijke vraag van de T:. "Ik heb een uitkering en hou daar geld van over. Mag ik dat sparen zonder dat ik in de problemen kom?" En daarop is het antwoord dus: Ja.

[ Voor 9% gewijzigd door IceStorm op 07-07-2017 11:21 . Reden: En dat is dus artikel 34 lid 2 van de participatiewet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Arrne schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:18:
[...]

Het lijkt me in ieder geval niet het doel van een bijstanduitkering om voor die zaken te sparen inderdaad. Dat is het voorzien van voldoende middelen om te voorzien in je primaire levensbehoeften: wonen, eten, kleding etc. Even kort door de bocht: zorgen dat je niet dood gaat van de honger. En volgens mij is dat doorgaans geen vetpot.

Als je dan toch zoveel geld overhoudt dat je je afvraagt of het wel mag, dan zijn er 2 opties: of je uitkering is te hoog, of je doet jezelf kort door te veel te bezuinigen op zaken waar dat niet op zou moeten/hoeven.
Volgens mij kan je uitkering niet 'te hoog' zijn, toch? Je hebt een uitkering of je hebt het niet? Als je vervolgens onder een brug gaat leven, dan hou je aardig wat over in de maand.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:09
Ik werk bij de gemeente en geef daarom het antwoord hoe wij er mee omgaan. Alles wat je kan sparen binnen je uitkering mag je houden. In onze gemeente zijn mensen met meer dan 20.000. Je krijgt het minimum en je mag zelf bepalen wat je daar van doet. Mocht je ooit uit de bijstand gaan dan zul je wel moeten interen voordat je weer recht hebt, Dit kan ook bij een verhuizing naar een andere gemeente gelden.

Wel heeft je vermogen invloed op je toeslagen en eventuele kwijtscheldingen omdat je niet hard kunt maken dat je deze niet kan betalen van je inkomen. Je zult dus behoorlijk moeten gaan sparen om deze kosten te kunnen compenseren en nog steeds geld over te houden.

[ Voor 24% gewijzigd door alwind op 07-07-2017 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

alwind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:23:
Ik werk bij de gemeente en geef daarom het antwoord hoe wij er mee omgaan.
Je hebt daar gezien de wet ook geen keuze in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
IceStorm schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:26:
[...]

Je hebt daar gezien de wet ook geen keuze in ;)
Klopt. Maar niet elke gemeente is even netjes. Ook qua zoektermijnen.

[ Voor 17% gewijzigd door alwind op 07-07-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofmind
Alwind zit er dan een maximum bedrag aan wat je mag sparen ? Of staat het ergens geschreven?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:08:
[...]
Het gat tussen bijstand en werken is te klein, daar zou men wat aan moeten doen: Niet door de minimumlonen te verhogen, maar door de bijstand te verlagen> Denk dat dat wel prikkelt om te gaan werken, want volgens mij kun je best folders bezorgen/kassawerk doen om dan het "tekort" aan te vullen.
De behoefte om mensen te pesten en ongelukkig te maken leeft nogal sterk. Waar komt dat door? Wat worden we er als maatschappij beter van als we armoede alleen maar versterken?

Het is niet zo dat het nodig is omdat het ons als maatschappij geld kost. Er zijn wel meer dingen die de maatschappij geld kosten: er zijn nog altijd inkomens boven de WNT omdat het heel zielig was om mensen met een inkomen van meer dan twee ton te vragen om het ietsjes te matigen - dus is daar een schappelijke overgangsregeling voor.
Verkloten die mensen het, dan krijgen ze een afscheidspremie.

Ondertussen faciliteren we belastingontwijking op grote schaal en de grootste partij van Nederland vond het geen probleem.

Maar hoe durft iemand van het allerminimaalste minimum zo sober te leven dat hij wat spaargeld over heeft!

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
@incaz: helemaal mee eens!
maar TS, zo te zien heb je internet en Alwind zegt toch al hoe het zit. Je kan ook gewoon op de site van je gemeente kijken bv. Afhankelijk van je gespaarde bedrag kunnen toeslagen verminderd worden of vervallen,etc. Dat zal per toeslag/gemeente/etc afhankelijk zijn.

Meestal is het niet de meest moeilijke info om te vinden...

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:28:
Alwind zit er dan een maximum bedrag aan wat je mag sparen ? Of staat het ergens geschreven?
Daar heb ik geen mooi antwoord op. Per toeslag van de belastingdienst geld een ander bedrag afhankelijk van de samenstelling van je huishouden en je leeftijd.

Ook de afvalstoffenheffing gebruiken niet altijd hetzelfde bedrag als de waterschap belasting doet. Dit zul je in je gemeente moeten uitzoeken.

Voor het ontvangen van bijstand geld:

In de Participatiewet is de vrij te laten vermogensgrens voor 2017 als volgt vastgesteld:

Gehuwd/samenwonend en alleenstaande ouder € 11.880,-
Alleenstaande € 5.940,-
Woont u in uw eigen (koop)huis dan mag er niet meer dan € 50.100,- eigen vermogen in dit huis zitten. Indien er meer dan € 50.100,- eigen vermogen in de woning zit dan kan er wellicht een krediethypotheek gevestigd worden. Wilt u daar meer informatie over, neem dan telefonisch contact op met de Dienst.
Onder vermogen worden naast spaargeld ook kostbare bezittingen gerekend, zoals een recreatiewoning, auto, caravan, boot, juwelen en waardepapieren.

[ Voor 39% gewijzigd door alwind op 07-07-2017 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

incaz schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:31:
[...]

De behoefte om mensen te pesten en ongelukkig te maken leeft nogal sterk. Waar komt dat door? Wat worden we er als maatschappij beter van als we armoede alleen maar versterken?
[....]
Het spijt me, maar ik ben hulpverlener in de psychiatrie en help mensen wel degelijk. We kunnen het hebben over de vraag hoe dicht mijn visie op de zaak bij de waarheid ligt om mensen "te helpen", evenzogoed als dat voor jouw visie geldt.
Als hulpverlener richt ik me ook graag op moraal en daarbij behorende normen en waarden, dat heeft echt nul met mensen pesten te maken hoor.
Wat heeft de maatschappij eraan als we mensen niet leren om naar hun gedrag te kijken en ze wat "geweten" bij te brengen?

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 07-07-2017 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 14:50 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je het verlagen van een uitkering een "prikkel" noemt, interpreteer ik dat alsof jij mensen in de bijstand lui vindt, die gewoon een financiële schop onder hun hol nodig hebben om aan het werk te gaan.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:41:
Maar dan heb je in ieder geval geen gezeik vanwege je goede gedrag.
Jawel want alles boven een kleine 1000 euro contant in huis moet je opgeven bij de belastingdienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
*knip* normaal doen kan ook.

[ Voor 87% gewijzigd door Krisp op 07-07-2017 13:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

CurtPoindexter schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:41:
Met de huidige rente doe je het beter gewoon pinnen en ergens verstoppen. Hopen maar dat het niet gejat wordt. Maar dan heb je in ieder geval geen gezeik vanwege je goede gedrag.
Goed idee. Iemand adviseren om te frauderen terwijl er (nogmaals) geen probleem is voor TS binnen zijn uitkering |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

CodeCaster schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:42:
[...]

Als je het verlagen van een uitkering een "prikkel" noemt, interpreteer ik dat alsof jij mensen in de bijstand lui vindt, die gewoon een financiële schop onder hun hol nodig hebben om aan het werk te gaan.
Ik had een beetje de hoop dit te voorkomen door daarnaast uit te leggen wat ik van de minimumlonen vind in relatie tot bijstand en werkverschaffing ;)
Veel mensen komen door de regelingen ook simpelweg niet aan werk, dat kan ik ze onmogelijk kwalijk nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Volgens mij gaan we offtopic nu :P
stier schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:18:
Het echte probleem is dat er te weinig werk is en werkgevers te hoge eisen aan mensen stellen.
Te weinig werk? Of te veel mensen?

Of te weinig geschikte mensen? Is het 'de schuld' van werkgevers dat ze (te?) hoge eisen stellen?

Er is erg veel werk in ieder geval. Sidenote: ik werk zelf bij een grote uitzendorganisatie en heb (als developer) onder andere gewerkt aan big data tooling waarmee we een behoorlijk zicht hebben op het aantal beschikbare vacatures en het aantal vacatures wat wij vervullen. Ik kan/mag geen cijfers noemen, maar aan onze data kunnen we zien dat we de crisis voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Hot topic dit trouwens, moeten wij niet aan het werk? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mensen, lees nu gewoon even de wet waar IceStorm naar linkt. 'Ik denk' is niet relevant, 'ik vind' is dat alleen bij gang naar de stembus of bij zelf verkiesbaar stellen. En adviseren te frauderen is gewoon faudt. Ook al vind je het nog zo stoer of vind je dat de stomme overheid niet lief of juist te lief is.
stel dat je een loterij wint en daardoor een paar ton op je rekening krijgt. Loopt je uitkering dan door? Er is dan toch geen grens wat je aan spaargeld mag hebben? 8)7
Nee hoor. Zie art. 34. Alle inkomsten tellen mee. Dus ook die loterij. Maar als je met de magere bijstand alsnog spaart (dus de uitgaven laag!) dan is dat geen probleem.
Althans onder de Participatiewet. Of er voor andere wetten en regels andere grenzen zijn, is een andere vraag.

Sowieso: vraag het jouw gemeente. (edit: dat laatste zeg ik natuurlijk tegen de topicstarter (welkom op GoT!))

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 07-07-2017 11:49 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
F_J_K schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:46:
Nee hoor. Zie art. 34. Alle inkomsten tellen mee. Dus ook die loterij. Maar als je met de magere bijstand alsnog spaart (dus de uitgaven laag!) dan is dat geen probleem.
Althans onder de Participatiewet. Of er voor andere wetten en regels andere grenzen zijn, is een andere vraag.

Sowieso: vraag het jouw gemeente.
Ik denk dat dit het beste antwoord is voor TS. Hij mag dus gewoon blijven sparen van zijn bijstand.

Al zou ik ook een belletje naar de gemeente doen om 100% zeker te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Richh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:44:
Volgens mij gaan we offtopic nu :P

[...]

Er is erg veel werk in ieder geval. [....]
Nu moet Nederland de regels nog zo instellen dat mensen die wel kunnen werken hier dan ook kans op maken, want je komt niet aan werk omdat je te duur bent voor de ondernemer. Dat is imo geen fout van de ondernemer, maar een fout van de regering.
De wet zou kunnen zijn dat men een bijstandsuitkering krijgt en aanvullend kassawerk zou moeten kunnen doen om wat extra geld te hebben. Op welke leeftijd dan ook.
Aanvullend loon dan tot aan het minimumloon dat bij de leeftijd past en je bent er. Moet je eens kijken hoeveel ondernemers dan bijstandsgerechtigden gaat aannemen :+
Wel wordt het dan weer wat lastiger voor de jongeren om aan werk te komen, maar ik ben er zeker van dat er minder bijstandsgerechtigden in Nederland zijn, dan jongeren: Met andere woorden zal de concurrentie dus wel meevallen voor de werkende jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dit topic met 1 reactie klaar zou zijn "Google het effe" :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Richh schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:33:
Is de bijstand dermate ruim dat je hebt kunnen sparen aan je uitkering? Of heb je andere inkomstenbronnen gehad...?
Ik verzet me tegen het idee dat sparen iets te maken heeft met "teveel geld ontvangen".

Niet alle kosten van een huishouden zijn maandelijks. Zo hoef je een wasmachine meestal eens per 5 a 10 jaar te vervangen. Maar als het zo ver is, gaat er wel een halve uitkering aan op. Dus moet je 5 a 10 euro per maand.opzij zetten voor dat apparaat.

Precies daarvoor is het vrijgestelde vermogen bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:54:
[...]
De wet zou kunnen zijn dat men een bijstandsuitkering krijgt en aanvullend kassawerk zou moeten kunnen doen om wat extra geld te hebben. Op welke leeftijd dan ook.
EDIT: verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Superkanjo op 07-07-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

t_captain schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:08:
[...]

Precies daarvoor is het vrijgestelde vermogen bedoeld.
En wat doe je terug voor de maatschappij wanneer de machine heel blijft? Of wanneer al je potjes gevuld blijven waardoor je meer geld hebt dan nodig? Krijgt de maatschappij het dan terug van je?

Het gaat vaak over "wat ik heb wil ik houden", niet over "wat ik heb gekregen toen ik het moeilijk had, zie ik als bruikleen wanneer dat kan en probeer ik vervolgens weer terug te geven".

Ik moet ook gewoon mijn Stufi terugbetalen hoor :( :)
Superkanjo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:16:
[...]

Ik snap het probleem, echter wat doe je dan met de situatie dat iemand kassawerk doet + aanvulling krijgt vanuit bijstand meer krijgt dan iemand die enkel kassawerk verricht? Ook niet helemaal eerlijk lijkt mij.
Ook daarom zet ik erbij dat deze werkers dus niet boven het minimumloon uit zouden moeten mogen komen, staat een stukje verder in dezelfde tekst ;)

[ Voor 28% gewijzigd door JdM op 07-07-2017 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:17:
[...]
Ook daarom zet ik erbij dat deze werkers dus niet boven het minimumloon uit zouden moeten mogen komen, staat een stukje verder in dezelfde tekst ;)
Moet mijn bril oppoetsen denk, je hebt gelijk!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 11:38
incaz schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Het is niet zo dat het nodig is omdat het ons als maatschappij geld kost. Er zijn wel meer dingen die de maatschappij geld kosten: er zijn nog altijd inkomens boven de WNT omdat het heel zielig was om mensen met een inkomen van meer dan twee ton te vragen om het ietsjes te matigen - dus is daar een schappelijke overgangsregeling voor.
Verkloten die mensen het, dan krijgen ze een afscheidspremie.

Ondertussen faciliteren we belastingontwijking op grote schaal en de grootste partij van Nederland vond het geen probleem.

Maar hoe durft iemand van het allerminimaalste minimum zo sober te leven dat hij wat spaargeld over heeft!
Ik ben het hier 100% mee eens. Ik heb met open mond en kromme tenen sommige reacties hier zitten lezen. Het gebrek aan inzicht, compassie en realiteitszin is bij sommige hier ver te zoeken. Ik mag dan ook voor deze mensen (Ja, als je je aangesproken voelt bedoel ik jou) hopen dat hun nooit met een uitkering (in welke vorm dan ook) te maken krijgen, of een "bijgestelde" vorm naar hun eigen vreemde, kromme en ronduit schandalige ideeën.

Wat betreft TS, je bent goed bezig. het is heel verstandig om een potje of meerdere te hebben voor onvoorziene zaken, want bijstand houdt verdomd weinig over. Heb je een keer een financiele tegenvaller heb je in ieder geval een buffer.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monkel
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:17:
[...]

En wat doe je terug voor de maatschappij wanneer de machine heel blijft? Of wanneer al je potjes gevuld blijven waardoor je meer geld hebt dan nodig? Krijgt de maatschappij het dan terug van je?

Het gaat vaak over "wat ik heb wil ik houden", niet over "wat ik heb gekregen toen ik het moeilijk had, zie ik als bruikleen wanneer dat kan en probeer ik vervolgens weer terug te geven".
Ik denk dat de hele regeling 3x zoveel gaat kosten als er ook nog eens bekeken moet worden of het geld wel goed besteed wordt. Want dan moet je natuurlijk ook nog kijken welk merk wasmachine je mag kopen. "nee meneer, u mag die Miele niet kopen, u mag alleen in het B*-segment kijken" *B van Bijstand natuurlijk. Daarnaast nog een B-supermarkt etc etc :P (en ja, het is vrijdag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hou er rekening mee, dat je het geld misschien uiteindelijk terug moet betalen, omdat je in een bepaalde periode teveel bijstand hebt gehad. Dus dat "sparen" klinkt leuk, maar eigenlijk is het teveel belastinggeld van een ander wat je opstrijkt. Dat geld kan men eventueel terugvragen ooit. ;)

Sorry, maar door mensen zoals jij worden dit soort zaken dus alleen maar duurder en een ander betaald ervoor! :(
Visgek82 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:25:
[...]

Ik ben het hier 100% mee eens. Ik heb met open mond en kromme tenen sommige reacties hier zitten lezen. Het gebrek aan inzicht, compassie en realiteitszin is bij sommige hier ver te zoeken. Ik mag dan ook voor deze mensen (Ja, als je je aangesproken voelt bedoel ik jou) hopen dat hun nooit met een uitkering (in welke vorm dan ook) te maken krijgen, of een "bijgestelde" vorm naar hun eigen vreemde, kromme en ronduit schandalige ideeën.

Wat betreft TS, je bent goed bezig. het is heel verstandig om een potje of meerdere te hebben voor onvoorziene zaken, want bijstand houdt verdomd weinig over. Heb je een keer een financiele tegenvaller heb je in ieder geval een buffer.
Je mag het best vinden, dat iemand gebrek aan inzicht, compassie en "realiteitszin" (een lekkere dooddoener dus) heeft, maar naar mijn idee is het wel zo, dat je een bijstand niet zomaar hebt. Op het moment dat je dan geld daaruit overhoudt, mag je best een kleine buffer opbouwen. Echter vind ik wel, dat je zoiets niet te lang moet doen, want dan ben je gewoon anderen aan het uitbuiten. Ergens is dat ook wel egoïstisch, een ander kan van dat geld immers ook geholpen worden die het wel nodig heeft.

[ Voor 78% gewijzigd door CH4OS op 07-07-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:36:
Hou er rekening mee, dat je het geld misschien uiteindelijk terug moet betalen, omdat je in een bepaalde periode teveel bijstand hebt gehad. Dus dat "sparen" klinkt leuk, maar eigenlijk is het teveel belastinggeld van een ander wat je opstrijkt. Dat geld kan men eventueel terugvragen ooit. ;)
Volgens mij zijn er maar weinig mensen in Nederland die geen belasting betalen in wat voor vorm dan ook. Dus eigenlijk is het ook je eigen geld :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

Gewoon simpelweg NIET waar. Je kunt niet 'te veel bijstand' krijgen door te sparen uit je uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

IceStorm schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:38:
[...]

Gewoon simpelweg NIET waar. Je kunt niet 'te veel bijstand' krijgen door te sparen uit je uitkering.
Je zit in de bijstand, je hebt 2k gespaard voor allerlei uitgaven die mogelijk kunnen komen. Je wint de loterij (waar je ook aan meedeed van gekregen geld overigens) en krijgt 10k. Heb je dan teveel gespaard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82

Sorry, maar door mensen zoals jij worden dit soort zaken dus alleen maar duurder en een ander betaald ervoor! :(
[...]
Je mag het best vinden, dat iemand gebrek aan inzicht, compassie en "realiteitszin" (een lekkere dooddoener dus) heeft, maar naar mijn idee is het wel zo, dat je een bijstand niet zomaar hebt. Op het moment dat je dan geld daaruit overhoudt, mag je best een kleine buffer opbouwen. Echt vind ik wel, dat je zoiets niet te lang moet doen, want dan ben je gewoon anderen aan het uitbuiten. Ergens is dat ook wel egoïstisch, een ander kan van dat geld immers ook geholpen worden die het wel nodig heeft.
Waarom bepaal jij dat? hoeveel mensen mogen sparen? als iemand van de bijstand het nog voor elkaar krijgt om wat te sparen, dan is dat een hele prestatie. Wat zie je liever, dat iemand genoeg heeft gespaard om niet gelijk een deurwaarder aan z'n deur te krijgen omdat zijn wasmachine stuk is en een nieuwe moet kopen , of dat dat wel gebeurt?

Dat bedoel ik dus met realiteitszin. Ga jij maar eens tegen de mensen waar dit al gebeurd is vertellen dat het een dooddoener is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monkel

Je mag het best vinden, dat iemand gebrek aan inzicht, compassie en "realiteitszin" (een lekkere dooddoener dus) heeft, maar naar mijn idee is het wel zo, dat je een bijstand niet zomaar hebt. Op het moment dat je dan geld daaruit overhoudt, mag je best een kleine buffer opbouwen. Echt vind ik wel, dat je zoiets niet te lang moet doen, want dan ben je gewoon anderen aan het uitbuiten. Ergens is dat ook wel egoïstisch, een ander kan van dat geld immers ook geholpen worden die het wel nodig heeft.
Misschien moet je het topic even lezen; TS heeft al aangegeven dat hij met een traject bezig is om weer werk te vinden. Wat is dat dan? "te lang"? En hoezo egoistisch?? Hij krijgt geld waar hij recht op heeft. Al gooit 'ie het in de tuin en steekt het in de fik. Het is een vrij land toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

IceStorm schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:38:
Onterecht ontvangen bijstand (wat dus ook teveel uitgekeerde bijstandsuitkering kan zijn) kan wel degelijk terug gevorderd worden. :) Hiertoe zijn uitkeringsinstanties overigens verplicht. Zie ook http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=48

Let wel: ik wil niet zeggen dat het moet gebeuren, ik wil de TS enkel waarschuwen hier rekening mee te houden!
Visgek82 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:49:
Waarom bepaal jij dat? hoeveel mensen mogen sparen? als iemand van de bijstand het nog voor elkaar krijgt om wat te sparen, dan is dat een hele prestatie. Wat zie je liever, dat iemand genoeg heeft gespaard om niet gelijk een deurwaarder aan z'n deur te krijgen omdat zijn wasmachine stuk is en een nieuwe moet kopen , of dat dat wel gebeurt?

Dat bedoel ik dus met realiteitszin. Ga jij maar eens tegen de mensen waar dit al gebeurd is vertellen dat het een dooddoener is.
Ik bepaal niet hoe en wat, dat doet de wet al. :) Ook gaf ik al aan, dat het prima is als een dergelijk iemand spaart, zolang diegene maar wel rekening houdt dat er terug gevorderd kan worden en daar dus rekening mee dient te houden. Ook kan een ander met dat deel wellicht geholpen worden die het wel/beter gebruiken kan. ;)

[ Voor 68% gewijzigd door CH4OS op 07-07-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
monkel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:51:
[...]

Misschien moet je het topic even lezen; TS heeft al aangegeven dat hij met een traject bezig is om weer werk te vinden. Wat is dat dan? "te lang"? En hoezo egoistisch?? Hij krijgt geld waar hij recht op heeft. Al gooit 'ie het in de tuin en steekt het in de fik. Het is een vrij land toch?
Inderdaad. Je hebt volledig gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Staat ook verder niets over een auto, en dan kan je nog twisten over of je dat nodig hebt.
En waar moet je de waarde dan precies opgeven? een waarde van een auto is voor een leek moeilijk te bepalen natuurlijk.
Nee, want de bijstand wordt op gemeenteniveau geregeld ;). Even als voorbeeld de info van de gemeente Amsterdam:

https://www.amsterdam.nl/...453D-AD96-D935FC5672BA%7D
Als vermogen telt mee:
  • het geld op alle bank- en spaarrekeningen
  • contant geld
  • lijfrentepolissen
  • koopsompolissen
  • aandelen
  • obligaties
  • sieraden en andere waardevolle bezittingen
  • de waarde van uw auto boven de € 3.500,-
Eigen huis
Als uw vermogen bestaat uit een eigen huis, dan kunt u dat vermogen niet gelijk gebruiken voor uw levensonderhoud. U kunt dan een uitkering aanvragen. Maar het kan wel zijn dat u die uitkering als lening krijgt. Zo'n krediethypotheek hangt onder andere af van de overwaarde op uw huis. Als u geen uitkering meer ontvangt of als u uw huis verkoopt moet u de lening terugbetalen.
Hoe de waarde van goederen (zoals een auto) bepaald worden weet ik niet. Ik neem aan dat de gemeente dit laat taxeren, of een standaard ANWB koerslijst aanhoudt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:47:
Je zit in de bijstand, je hebt 2k gespaard voor allerlei uitgaven die mogelijk kunnen komen. Je wint de loterij (waar je ook aan meedeed van gekregen geld overigens) en krijgt 10k. Heb je dan teveel gespaard?
Nee. Dan heb je niet te veel gespaard. Dan heb je teveel vermogen. Zijn dus appels en peren. Ook al uitgelegd.
CH40S schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:51:
Onterecht ontvangen bijstand kan wel degelijk terug gevorderd worden. :) Hiertoe zijn uitkeringsinstanties overigens verplicht. Zie ook http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=48
Dat is iets totaal anders. Onterecht ontvangen bijstand kan (/moet) teruggevorderd worden. Mijn punt ging er over dat het niet mogelijk is om 'onterecht ontvangen bijstand' te krijgen enkel en alleen omdat je spaart vanuit je uitkering. Wederom, appels en peren ;).
Question Mark schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:54:
Hoe de waarde van goederen (zoals een auto) bepaald worden weet ik niet. Ik neem aan dat de gemeente dit laat taxeren, of een standaard ANWB koerslijst aanhoudt.
Zijn inderdaad hele mooie lijstjes voor met richtlijnen. Evt. staat het de gemeente vrij om daar (gefundeerd) vanaf te wijken als het bijv. om een bijzondere situatie gaat (auto is in vele slechtere staat dan je mag verwachten of auto is bijzonder omdat je er voor 10.000 euro aan vertimmerd hebt).

[ Voor 21% gewijzigd door IceStorm op 07-07-2017 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

monkel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:51:
[...]

Klopt, hij zou het gespaarde geld overigens ook kunnen terug geven zodra hij werk heeft.
Je kunt het uitleggen zoveel je wilt, wij gaan het hier niet over eens worden :)

[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 07-07-2017 12:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Visgek82
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:55:
[...]

Klopt, hij zou het gespaarde geld overigens ook kunnen terug geven zodra hij werk heeft.
Waarom? hij krijgt iets waar hij *recht* op heeft. Hij hoeft helemaal niks terug te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• monkel
JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:55:
[...]

[...]

Je kunt het uitleggen zoveel je wilt, wij gaan het hier niet over eens worden :)
Klopt. Ga ik ook doen als ik over 30 jaar m'n hypotheek heb afbetaald; alle hypotheekrente die ik heb afgetrokken kan ik dan weer makkelijk terugbetalen.
Dat, en het bespaarde bedrag van m'n 14%-bijtellingsauto die stiekem eigenlijk helemaal niet zo zuinig is, omdat ik er 50k per jaar mee rijd.

Maar tot die tijd, spaar ik ook nog even door :)

edit; nee hoor, is een grapje

[ Voor 6% gewijzigd door monkel op 07-07-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Visgek82 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:58:
[...]

Waarom? hij krijgt iets waar hij *recht* op heeft. Hij hoeft helemaal niks terug te geven.
Het gaat mij niet om "recht op hebben", ik ben veel meer geïnteresseerd in de algemene moraal die je zou kunnen hebben. Ik hoef echt de discussie niet te winnen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Visgek82 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:58:
Let wel even op de nuance van "kunnen".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

[...]
Er is landelijk vastgesteld wat de hoogte is van de bijstand, en dat is een redelijk mager inkomen. Als belastingbetaler heb ik liever dat iemand zuinig leeft en spaart voor bijvoorbeeld:
- betalen onverwachte rekeningen
- vervangen essentiele spullen
- gemoedsrust (mensen zonder stress kunnen veel makkelijker juiste beslissingen maken, effectief werken, studeren, etc.)
- buffertje voor aan het werk gaan (bijstand valt dan weg en dat kan mensen tegenhouden om te gaan werken)

Liever dat dan dat je mensen aanmoedigt om het geld op te maken aan dure tv's, tabak of merkkleding omdat ze anders toch gekort worden. De bijstand is echt niet zo riant dat je luxe kan leven én veel geld kan sparen.
Pagina: 1 2 3 Laatste