Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:26

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ethereal73 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:23:
Je mag prima sparen, maar dat houd niet automatisch in dat je het maximaal toegestane vermogen maar mag overtreden, dat staat helemaal nergens.
Jawel dat staat letterlijk wel ergens.

We zijn het volgens mij nog eens over Artikel 34 lid 3:
3 De in het tweede lid, onderdeel b, bedoelde vermogensgrens is:
a. voor een alleenstaande: € 5.940,00;
b. voor een alleenstaande ouder: € 11.880,00;
c. voor de gehuwden tezamen: € 11.880,00.
Ok, we gaan naar artikel 34, lid 2:
Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
2 het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen voorzover dit minder bedraagt dan de van toepassing zijnde vermogensgrens, genoemd in het derde lid;
Zijn we het volgens mij ook nog over eens. Bij aanvang (en gedurende de hele looptijd van de uitkering) mag je niet over de vermogensgrens heen.

Gaan we naar artikel 34, lid 3:
3 spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;
Mooi. We hebben dus een grens van net geen 6000 euro voor alleenstaanden. Kom je daar qua vermogen boven is het einde oefening. Behalve als je er boven komt daar wat uitzonderingen waaronder dus geld dat je spaart terwijl je in de uitkering zit.

Maar laat TS vooral naar zijn gemeente gaan om het na te vragen. Zonde van zijn tijd maar ik kan niet meer dan wetsartikelen oplepelen om mijn punt te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:21
[...]

Je mist het nog steeds.
SPAARGELD != VERMOGEN.

Je mag prima sparen, maar dat houd niet automatisch in dat je het maximaal toegestane vermogen maar mag overtreden, dat staat helemaal nergens.
Je spaart voor vervanging van bijvoorbeeld een koelkast, of een wasmachine, extra ziektekosten alla Bril... Vul maar aan.
Wat ben jij vermoeiend. Nee je hebt het fout. En wij kunnen jou daar niet van overtuigen dus mijn voorstel is. Jij gaat niks sparen van jou bijstandsuitkering en TS gaat wel sparen en zal daar geen problemen van ondervinden tenzij hij gaat verhuizen en elders een nieuwe uitkering aan moet vragen. Als hij kan aantonen dat het gespaarde geld is voor het verhuizen en inrichten van de woning is het geen probleem trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door alwind op 07-07-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethereal73
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-06 17:00
IceStorm schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:37:
[...]

Jawel dat staat letterlijk wel ergens.

We zijn het volgens mij nog eens over Artikel 34 lid 3:

[...]

Ok, we gaan naar artikel 34, lid 2:

[...]

Zijn we het volgens mij ook nog over eens. Bij aanvang (en gedurende de hele looptijd van de uitkering) mag je niet over de vermogensgrens heen.

Gaan we naar artikel 34, lid 3:

[...]

Mooi. We hebben dus een grens van net geen 6000 euro voor alleenstaanden. Kom je daar qua vermogen boven is het einde oefening. Behalve als je er boven komt daar wat uitzonderingen waaronder dus geld dat je spaart terwijl je in de uitkering zit.

Maar laat TS vooral naar zijn gemeente gaan om het na te vragen. Zonde van zijn tijd maar ik kan niet meer dan wetsartikelen oplepelen om mijn punt te maken.
http://www.werksaamwf.nl/...uitkering_Participatiewet
Stukje "Eigen vermogen en bijstand"
Het maximaal vermogen dat u voor de Participatiewet mag hebben, hangt af van de samenstelling van uw huishouden. Wat u meer heeft dan het maximumbedrag, moet u eerst opmaken.....

Ik zal de kamerstukken er ook nog voor je bijzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:54
Ethereal73 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:16:
[...]

Het maximaal vermogen dat u voor de Participatiewet mag hebben, hangt af van de samenstelling van uw huishouden. Wat u meer heeft dan het maximumbedrag, moet u eerst opmaken.....
...voordat u een bijstandsuitkering krijgt.
http://wetten.overheid.nl...k3_Paragraaf3.4_Artikel34

[ Voor 11% gewijzigd door Abom op 07-07-2017 20:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:21
Ethereal73 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:16:
[...]

Ik zal de kamerstukken er ook nog voor je bijzoeken.
Ik ga voor het eerst van mijn leven caps gebruiken maar ik ben het zo zat. Ik doe dit werk al 3 jaar en jij gaat mij even vertellen dat ik het niet goed doe. Het stuk dat jij quote begint met:

Wanneer komt u in aanmerking voor een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet?

HET GAAT NIET OM HET IN AANMERKING KOMEN VAN EEN UITKERING. HET GAAT OM HET BEHOUDEN VAN EEN UITKERING.

Dit is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethereal73
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-06 17:00
alwind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:22:
[...]

Ik ga voor het eerst van mijn leven caps gebruiken maar ik ben het zo zat. Ik doe dit werk al 3 jaar en jij gaat mij even vertellen dat ik het niet goed doe. Het stuk dat jij quote begint met:

Wanneer komt u in aanmerking voor een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet?

HET GAAT NIET OM HET IN AANMERKING KOMEN VAN EEN UITKERING. HET GAAT OM HET BEHOUDEN VAN EEN UITKERING.

Dit is iets anders.
Ik mag hopen dat je vaker hoofdletters gebruikt.
Het zijn aparte kopjes.
"Eigen vermogen & Bijstand"

Dat vervalt niet na de aanvraag opeens, dit geld voor de gehele termijn dat je een uitkering ontvangt, de enige nog bestaande uitzondering hierop zijn mensen met een arbeidsongeschiktheid uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:44:
Nou als ik niet weet wat het limiet is hoe weet ik dan of ik het overschreden heb ?
Dat is al een paar keer voorbij gekomen:

Voor alleenstaanden zonder kinderen ligt de grens in 2017 op 5.940 euro. Voor alleenstaanden met kinderen en voor gehuwden ligt de grens op 11.880 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:46
alwind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:22:
[...]

Dit is iets anders.
Ik ga ook iets doen wat ik liever niet doe, namelijk het op een beetje op de man spelen;

Ik denk dat hij het oprecht niet snapt. Daarover gaan jij & ik & anderen hem niet op andere gedachtes brengen. Nogmaals jammer dat het gebeurt in een topic waar iemand om informatie vraagt die over deze situatie gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:46
[...]

Je mist het nog steeds.
SPAARGELD != VERMOGEN.

Je spaart voor vervanging van bijvoorbeeld een koelkast, of een wasmachine, extra ziektekosten alla Bril... Vul maar aan.
Vooruit nog een keer:

Inderdaad, spaargeld = vermogen, geen discussie, duidelijk?

Stap 2: wanneer wordt dit gemeten? Bij aanvang van de uitkering. Dit is belangrijk.

Stap3: welke mutaties tellen mee in de vraag of je de uitkering behoudt tav max vermogen?
Verschilt per mutatie, maar sparen van uitkering telt NIET mee.

Dit staat letterlijk in de wettekst. Die je meerdere malen getoond is. Bij herhaling.

Tot zover mijn laatste poging ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Concrete wet- of jurisprudentietekst ajb. (Dus: *.overheid.nl of *.uitspraken.nl)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

CodeCaster schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:11:
[...]

Of moet je, zodra je die grens bereikt, de uitkering stopzetten, een maand van je spaarrekening leven, en dan de bijstand weer aanvragen?
Ik denk dat even niet sparen veel effectiever is.
Want dán begrijp ik wel dat het UWV en de gemeentes zo langzaam zijn met beoordelen en uitkeren.
In mijn beleving is UWV helemaal niet langzaam met aanvragen en uitkeren. Ook als er een fout door mij is gemaakt, is een belletje voldoende om het vrijwel direct op te lossen.
ZieglerNichols schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:13:
[...]
Ze krijgen elke maand geld voor de dingen die je noemt. Er is geen noodzaak tot reserves aanhouden aangezien ze reeds in het vangnet zitten...
Ik zou toch liever een eigen keus hebben als mijn wasmachine stuk gaat. Een nieuwe van EUR 350,00 uit mijn gespaarde reserves of een van EUR 25,00 via de Bijzondere Bijstand van de gemeente met alle administratieve rompslomp (stukken van de laatste 3 maanden opzoeken en kopiëren, afspraak maken, er naar toe) er omheen.

Edit:
Deze is leuk wat betreft geen noodzaak tot reserves:
ECLI:NL:CRVB:2017:143
Inhoudsindicatie

Afgewezen aanvraag aanschaf kleding. Geen reserveringsruimte is geen aanleiding voor bestaan bijzondere omstandigheden.

1.2.

Op 2 februari 2015 hebben appellanten bijzondere bijstand aangevraagd voor de kosten van de aanschaf van kleding.
1.3.

Bij besluit van 24 april 2015, na bezwaar gehandhaafd bij besluit van 9 juli 2015 (bestreden besluit), heeft het college de aanvraag afgewezen. Daaraan heeft het college ten grondslag gelegd dat de kosten behoren tot de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan die in beginsel dienen te worden voldaan uit het eigen inkomen, door eerst te sparen of indien dit niet (voldoende) is gebeurd door het afsluiten van een lening. Dat niet is gespaard en geen lening is of kan worden afgesloten is geen reden om bijzondere bijstand te verlenen. Het bezwaar dat appellanten in het verleden schulden hadden en hier maandelijks op moesten afbetalen, is volgens vaste rechtspraak geen bijzondere omstandigheid die de verlening van bijzondere bijstand rechtvaardigt. Verder is niet met concrete gegevens onderbouwd dat appellanten niet in staat zijn geweest te reserveren.
https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:CRVB:2017:143
En nog twee:
ECLI:NL:CRVB:2016:4341
ECLI:NL:CRVB:2017:1363

Met anderen woorden: zo eenvoudig is het niet om in aanmerking voor bijzondere bijstand voor vervanging van kleding, verhuiskosten en naar ik aanneem ook ter vervanging van een wasmachine.

F_J_K schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:29:
[...]

Concrete wet- of jurisprudentietekst ajb. (Dus: *.overheid.nl of *.uitspraken.nl)
TLDE: sparen tot een vermogen is verkregen van EUR 5.940,00 is toegestaan omdat dan nog aan de beginselen van voorziening in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan wordt voldaan zoals in de wet omschreven.

Ik zal het proberen samen te vatten hoe het naar mijn mening zit. Let op: ik ben geen juridisch geschoolde.

Ik verwijs terug naar PcDealer in "Mag je met een bijstandsuitkering , geld sparen ?". Maar wil het met alle duidelijker maken.

De wet:
Participatiewet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015703

Grondbeginselen van bijstand:
Artt. 5, 7 en 9:
Artikel 5. Bijstand en voorliggende voorziening

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. bijstand: algemene en bijzondere bijstand;

b. algemene bijstand: de bijstand ter voorziening in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan;
§ 1.2. Opdracht gemeente
Artikel 7. Opdracht college

1 Het college:

b. verleent bijstand aan personen hier te lande die in zodanige omstandigheden verkeren of dreigen te geraken dat zij niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien;
Artikel 11. Rechthebbenden

1 Iedere in Nederland woonachtige Nederlander die hier te lande in zodanige omstandigheden verkeert of dreigt te geraken dat hij niet over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van bestaan te voorzien, heeft recht op bijstand van overheidswege.
Deze beginselen worden nader omschreven met voorwaarden voor de verstrekking.

Voorwaarden:
Waaraan moet je voldoen om recht te hebben en te houden op de algemene bijstand? De wetgever heeft het over middelen. Deze kan bestaan uit:
• inkomen (art. 31, 34)
• vermogen (art. 34)
• spaargeld (art. 31)
• lijfrentes (boven een threshold, art. 15)
• afkoopsommen
Hoofdstuk 3. Algemene bijstand
§ 3.1. Algemeen
Artikel 19. Voorwaarden

1 Onverminderd paragraaf 2.2, heeft de alleenstaande of het gezin recht op algemene bijstand indien:

a. het in aanmerking te nemen inkomen lager is dan de bijstandsnorm; en

b. er geen in aanmerking te nemen vermogen is.

2 De hoogte van de algemene bijstand is het verschil tussen het inkomen en de bijstandsnorm.
Je mag niet te veel vermogen hebben. M.a.w. overwaarde op een koophuis moet je inzetten, een dure auto moet je verkopen en eventueel vervangen door een goedkopere.
§ 3.4. Middelen
Artikel 31. Middelen

1 Tot de middelen worden alle vermogens- en inkomensbestanddelen gerekend waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken. Tot de middelen worden mede gerekend de middelen die ten behoeve van het levensonderhoud van de belanghebbende door een niet in de bijstand begrepen persoon worden ontvangen. In elk geval behoort tot de middelen de ten aanzien van de alleenstaande of het gezin toepasselijke heffingskorting, bedoeld in hoofdstuk 8 van de Wet inkomstenbelasting 2001.

2 Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
[...]

i. rente ontvangen over op grond van artikel 34, tweede lid, onderdelen b en c, niet in aanmerking genomen vermogen en spaargelden;

[...]
m. giften en andere dan de in onderdeel l bedoelde vergoedingen voor materiële en immateriële schade voorzover deze naar het oordeel van het college uit een oogpunt van bijstandsverlening verantwoord zijn;

n. inkomsten uit arbeid tot 25 procent van deze inkomsten, met een maximum van € 201,00 per maand, voor zover hij algemene bijstand ontvangt, waarbij voor een persoon die de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt geldt dat die inkomsten gedurende ten hoogste zes maanden niet tot de middelen worden gerekend en dat dit naar het oordeel van het college moet bijdragen aan zijn arbeidsinschakeling;

o. de ten behoeve van een levensloopregeling als bedoeld in artikel 39d van de Wet op de loonbelasting 1964 bij een uitvoerder als bedoeld in artikel 19g, derde lid, van die wet, zoals dit artikellid op 31 december 2011 luidde opgebouwde voorziening;

p. een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 29a van de Algemene nabestaandenwet;

q. een uitkering als bedoeld in artikel 118a, eerste lid, van de Zorgverzekeringswet of een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2:52 of 3:10 van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten;

[...]
Artikel 34. Vermogen

1 Onder vermogen wordt verstaan:

a. de waarde van de bezittingen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, verminderd met de aanwezige schulden. De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer bij vrije oplevering;
Spaargeld is m.i. een bezit die waar de alleenstaande redelijkerwijs over kan beschikken. Zie art. 31.
b. middelen die worden ontvangen in de periode waarover algemene bijstand is toegekend, voorzover deze geen inkomen betreffen als bedoeld in de artikelen 32 en 33.
Zie art. 31. Middelen
2 Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
[...]

b. het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen voorzover dit minder bedraagt dan de van toepassing zijnde vermogensgrens, genoemd in het derde lid;

c. spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;
[...]
Spaargeld tot de vermogensgrens (spaargeld valt onder art. 31) wordt niet gerekend tot vermogen. Dus je mag sparen.
3 De in het tweede lid, onderdeel b, bedoelde vermogensgrens is:

a. voor een alleenstaande: € 5.940,00;

b. voor een alleenstaande ouder: € 11.880,00;

c. voor de gehuwden tezamen: € 11.880,00.
Het vermogen inclusief spaargeld mag niet meer zijn dan de vermogensgrens.
4 Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing op bezittingen die worden verworven in de periode waarover algemene bijstand is toegekend en op middelen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, met dien verstande dat de van toepassing zijnde vermogensgrens, bedoeld in het derde lid, daarbij wordt verminderd met het vermogen dat:

a. bij aanvang van de bijstandsverlening niet in aanmerking is genomen op grond van het tweede lid, onderdeel b;

b. tijdens de bijstandsverlening niet in aanmerking is genomen op grond van dit lid.
Naar vermogen dat wordt verkregen tijdens het ontvangen van de algemene bijstand wordt niet gekeken zolang het niet de vermogensgrens passeert.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 07-07-2017 23:49 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
@Ethereal73
Alsjeblieft zeg. De enige reden dat dit topic nog verder leeft ben jij. Lees nou eens wat er gelinked wordt, en houdt op middels irrelevante links - die niet geüpdatet zijn of zelfs je ongelijk bewijzen - je gelijk te behalen. Ik zit nauwelijks in deze discussie en ik vind het al vermoeiend om jouw posts te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emi
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 16:51

emi

JdM schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:08:
[...]

Ook voor deze mensen is dan de bijstandsuitkering te hoog wat mij betreft.
Het gat tussen bijstand en werken is te klein, daar zou men wat aan moeten doen: Niet door de minimumlonen te verhogen, maar door de bijstand te verlagen> Denk dat dat wel prikkelt om te gaan werken, want volgens mij kun je best folders bezorgen/kassawerk doen om dan het "tekort" aan te vullen. De ondernemers mogen deze mensen echter niet voor een laag bedrag aannemen, omdat er te hoge minimumlonen zijn die bij je leeftijd passen: zie de reden waarom een kassabaan voor TS er niet in zit: die zijn 90% gevuld door mensen onder de 20, want daarna worden ze te duur.
Ik snap deze reacties wel, maar geloof me, je kan echt niet oordelen totdat je zelf in de penarie hebt gezeten wat de bijstand heet. Ik ga er vanuit dat TS een goede reden heeft om in de bijstand te zitten, en om van dat bedrag te leven en dan ook nog eens te sparen is uiterst knap. Veel mensen die in de bijstand zitten, kunnen NIET werken, en ja dat klinkt misschien raar voor sommige mensen. Ik daag iedereen uit die grote praatjes heeft over mensen in de bijstand, om eens een half jaar zo te leven... Bron : Mezelf, heb een jaar in de bijstand gezeten, en hoewel ik dankbaar ben voor zo'n vangnet, was het ook de periode in mijn leven waar ik me nog nooit zo vernederd voelde door mensen. Gelukkig verdien ik nu al een aantal een royaal loon, maar dat jaar was zowel leerzaam danwel vernederend voor me.
Sorry TS, ik kan je verder geen info geven over je vraag, mij lukte het niet om te sparen destijds.

ps : heb het hier uiteraard niet over gelukszoekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@lordofmind Goed bezig.
Behalve zaken waar je (nog) niet aan toe bent kan je misschien in het (oude) financiële onafhankelijkheid topic nog ideeën op doen. Ik doel op de uitgaven besparen kant.
In verband met mogelijke problemen met ambtenaren die de wet ook niet kennen, (ik doel op de in de wet opgenomen vrijstelling) zou je kunnen overwegen om waarschijnlijk duurdere maar wel betere (huishoudelijke) apparaten te kopen. Zo heb ik mijn stereo al 35 jaar en mijn magnetron al 30 jaar. En mijn smartphone al 12 jaar. Mijn auto 13 jaar. Heb je al een goede fiets? (vorige gejat; slechts 20 jaar) Ben je een klusser? Koop goed gereedschap, daar heb je altijd wat aan. Ook voor later. En misschien kom je dan ook toe aan de andere kant van het financiële onafhankelijkheid topic.
Wat vindt je van biologisch eten?
Succes!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
TS, goed bezig. Kunnen veel mensen die een bijstandsuitkering hebben een voorbeeld aan nemen, sparen en solliciteren en niet onnodig uitgeven en domme beslissingen financieel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

emi schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 00:51:
[...]

ps : heb het hier uiteraard niet over gelukszoekers.
Wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

PcDealer schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:23:
[...]
Spaargeld tot de vermogensgrens (spaargeld valt onder art. 31) wordt niet gerekend tot vermogen. Dus je mag sparen.
Je quote heel mooi dit:
2 Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
[...]

b. het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen voorzover dit minder bedraagt dan de van toepassing zijnde vermogensgrens, genoemd in het derde lid;

c. spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;
Maar je vergeet in je reactie te vermelden dat het om 2 verschilllende zaken gaat:
Vrijgelaten wordt:
* vermogen tot de vermogensgrens;
en
* spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen.

Ik heb ook van collegae begrepen dat als jij van je bijstandsuitkering genoeg weet te sparen zodat je boven de grens uit komt, dat dat geen gevolgen heeft voor je uitkering.

Spaargelden =/ vermogen. Als je dus een bedrag erft, heeft dit wel gevolg voor je bijstandsuitkering als je boven de vermogensgrens uit komt. Echter dus, als je van je bijstandsuiterking voldoende weet te sparen, dan mag je wél boven je vermogensgrens uitkomen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:55

SmartDoDo

Woeptiedoe

onetime schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 01:29:
@lordofmind Goed bezig.
[...]
In verband met mogelijke problemen met ambtenaren die de wet ook niet kennen, (ik doel op de in de wet opgenomen vrijstelling) zou je kunnen overwegen om waarschijnlijk duurdere maar wel betere (huishoudelijke) apparaten te kopen.
[...]
Ik vind dit wel een vreemd advies want waarom zou je een probleem van een ander zelf oplossen? Beter kun je dan in gesprek gaan en de betreffende ambtenaar wijzen op de betreffende wetsartikelen. Overigens behoort iedere sociale dienstmedewerker die iets met rechtmatigheid te maken heeft op de hoogte te zijn van dit stukje wetgeving.
Ardana schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:10:
[...]
Ik heb ook van collegae begrepen dat als jij van je bijstandsuitkering genoeg weet te sparen zodat je boven de grens uit komt, dat dat geen gevolgen heeft voor je uitkering.
Als aanvulling zou ik daar aan willen toevoegen dat het wel belangrijk is dat de bijstandsontvanger kan aantonen dat het vermogen stijgt vanwege sparen. Er moet duidelijk blijken dat de herkomst van het spaargeld van de uitkering afkomstig is en niet vanuit andere bron. Bij een heronderzoek of controle kan dit onderwerp van onderzoek zijn. Sta dus niet raar te kijken als de sociale dienst dan gaat spitten in de bankafschriften.

Wat ook een probleem kan opleveren is wanneer je om een of andere reden korte tijd zonder uitkering komt te zitten (bijvoorbeeld tijdelijk werk) en je daarna opnieuw bijstand moet aanvragen. Bedenk dat er dan mogelijk een nieuwe vermogensvaststelling zal plaatsvinden (dit ligt eraan hoe lang je zonder uitkering hebt gezeten) en dat betekent dat al het vermogen wordt meegenomen. Dus ook het vermogen dat je in de vorige bijstandsperiode hebt gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SmartDoDo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:48:
[...]
Ik vind dit wel een vreemd advies want waarom zou je een probleem van een ander zelf oplossen? Beter kun je dan in gesprek gaan en de betreffende ambtenaar wijzen op de betreffende wetsartikelen. Overigens behoort iedere sociale dienstmedewerker die iets met rechtmatigheid te maken heeft op de hoogte te zijn van dit stukje wetgeving.

[...]
Als aanvulling zou ik daar aan willen toevoegen dat het wel belangrijk is dat de bijstandsontvanger kan aantonen dat het vermogen stijgt vanwege sparen. Er moet duidelijk blijken dat de herkomst van het spaargeld van de uitkering afkomstig is en niet vanuit andere bron. Bij een heronderzoek of controle kan dit onderwerp van onderzoek zijn. Sta dus niet raar te kijken als de sociale dienst dan gaat spitten in de bankafschriften.

Wat ook een probleem kan opleveren is wanneer je om een of andere reden korte tijd zonder uitkering komt te zitten (bijvoorbeeld tijdelijk werk) en je daarna opnieuw bijstand moet aanvragen. Bedenk dat er dan mogelijk een nieuwe vermogensvaststelling zal plaatsvinden (dit ligt eraan hoe lang je zonder uitkering hebt gezeten) en dat betekent dat al het vermogen wordt meegenomen. Dus ook het vermogen dat je in de vorige bijstandsperiode hebt gespaard.
Helemaal mee eens :Y Dat werd idd ook als waarschuwing meegegeven door de betreffende collega van de bijstandsafdeling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofmind
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02-2024
ja het bedrag wat op me rekening staat , kan je echt zien dat geld steeds van bijstand er bij komt , krijg alleen als inkomsten bijstand en zorgtoeslag , maar zorgtoeslag gaat toch weer op aan mijn zorg verzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso vind ik t kansloos dat je als bijstandstrekker geen spaargeld zou mogen hebben..
kijk als je als bijstandstrekker het onderste uit de kan wil halen, door vrijstellingen op bepaalde belastingen, toeslagen voor bv internet etc... Tja als je dan ineens behoorlijk overhoud... :')

maar lijkt me niks mis met een kleine buffer zodat als je wasmachine, koelkast, weet ik veel het opgeeft dat je gewoon een nieuwe kan kopen. zonder dat je mag gaan bedelen bij de gemeente oid..

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SMSfreakie schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:38:
Sowieso vind ik t kansloos dat je als bijstandstrekker geen spaargeld zou mogen hebben..
Dat mag dus wel, mits het vrij te laten vermogen niet wordt overschreden, zowel voor de toekenning als gedurende de toekenning (achteraf gezien en onder voorbehoud).

Je hebt, onder voorbehoud van mogelijk oude wetgeving en tegenstrijdigheid met de grondbeginselen, gelijk: Zie hierboven en verder op in het rood. Alleen kan ik dat wel onderbouwen.
Ardana schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Je quote heel mooi dit:

[...]

Maar je vergeet in je reactie te vermelden dat het om 2 verschilllende zaken gaat:
Vrijgelaten wordt:
* vermogen tot de vermogensgrens;
en
* spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen.
Daar komt lid 4 om de hoek kijken:
Artikel 34
[...]
4 Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing op bezittingen die worden verworven in de periode waarover algemene bijstand is toegekend en op middelen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, met dien verstande dat de van toepassing zijnde vermogensgrens, bedoeld in het derde lid, daarbij wordt verminderd met het vermogen dat:

a. bij aanvang van de bijstandsverlening niet in aanmerking is genomen op grond van het tweede lid, onderdeel b;

b. tijdens de bijstandsverlening niet in aanmerking is genomen op grond van dit lid.
Dus als je tijdens de aanvraag geen vermogen hebt boven de vermogensgrens, is er niets aan de hand. Ik bereken hier fictief het vermogen op EUR 0,00 (a) en EUR 5.939,00 (b) want
het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen voorzover dit minder bedraagt dan de van toepassing zijnde vermogensgrens, genoemd in het derde lid;
(art. 34 lid 2 sub b pw).

Als je tijdens de bijstandsverlening spaart, is er op zich ook niets aan de hand want inderdaad spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen (art. 34 lid 2 sub c pw) worden niet als vermogen wordt in aanmerking genomen (art. 34 lid 2 pw). Ik bereken hier spaargelden op EUR 0,00 (c), EUR 5.000,00 (d) en EUR 5.939,00 (e).

Als gevolg van art. 34 lid 4 pw kom ik tot de volgende conclusie in verschillende scenarios met voorbeelden a en b. Het vrije vermogen (die dus nog gebruikt kan worden om de grens niet te overschrijden) wordt berekend door de Grens te verminderen met het Spaartegoed en het Vermogen.

Hoewel vermogen ook uit spaargeld bestaat, heb ik het voor het gemak gescheiden van nieuw gecumuleerde spaartegoeden en dus apart genoemd.

Scenario 1Aanvang
bijstand
Tijdens
bijstand
VermogenEUR 0,00 (a)EUR 0,00 (a)
SpaartegoedEUR 0,00 (c) EUR 0,00 (c)
GrensEUR 5.939,00EUR 5.939,00
Vrij vermogenEUR 5.939,00EUR 5.939,00

Grens - Spaartegoed - Vermogen = EUR 5.939,00 nog op te bouwen Vrij vermogen: de vermogensgrens wordt niet overschreden.

Scenario 2Aanvang
bijstand
Tijdens
bijstand
VermogenEUR 5.939,00 (b)EUR 5.939,00 (b)
SpaartegoedEUR 0,00 (c)EUR 5.000,00 (d)
Vrij vermogenEUR 0,00EUR 0,00

Grens - Spaartegoed - Vermogen = EUR 0,00 nog op te bouwen Vrij vermogen: de vermogensgrens wordt niet overschreden. Niet meer vermogen opbouwen c.q. niets meer sparen.

Scenario 3Aanvang
bijstand
Tijdens
bijstand
VermogenEUR 0,00 (a) EUR 0,00 (b)
SpaartegoedEUR 5.000,00 (c) EUR 5.939,00 (e)
Vrij vermogenEUR 939,00EUR 0,00

Grens - Spaartegoed - Vermogen = EUR 939,00 nog op te bouwen Vrij vermogen bij aanvang: de vermogensgrens wordt niet overschreden, bijstand toegekend.

Grens - Spaartegoed - Vermogen = EUR 0,00 nog op te bouwen Vrij vermogen tijdens de toekenning: de vermogensgrens wordt niet overschreden. Niet meer vermogen opbouwen c.q. niets meer sparen.

Scenario 4Aanvang
bijstand
Tijdens
bijstand
VermogenEUR 5.939,00 (b)EUR 5.939,00 (b)
SpaartegoedEUR 0,00 (c) EUR 5.939,00 (e)
Vrij vermogenEUR 0,00EUR -5.939,00

Grens - Spaartegoed - Vermogen = EUR 0,00 nog op te bouwen Vrij vermogen bij aanvang: de vermogensgrens wordt niet overschreden, bijstand toegekend.

Grens - Spaartegoed - Vermogen = 5.939,00 te veel Vrij vermogen tijdens de toekenning opgebouwd zodat de vermogensgrens wordt overschreden en er geen recht meer is op algemene bijstand, waar dat bij aanvang wel zo was.
Spaargelden =/ vermogen.
Spaargeld is wel degelijk vermogen. Zie:
Artikel 34. Vermogen

1 Onder vermogen wordt verstaan:

a. de waarde van de bezittingen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, verminderd met de aanwezige schulden. De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer bij vrije oplevering;

b. middelen die worden ontvangen in de periode waarover algemene bijstand is toegekend, voorzover deze geen inkomen betreffen als bedoeld in de artikelen 32 en 33.
Spaargeld is of vrij opneembaar of met een boete. M.a.w. redelijk beschikbaar. Het staat niet jaren vast. Mogelijk is dat anders met bepaalde deposito's, met name die met een bepaald doel (voor de uitvaart). Het bedrag dat er staat is de vrije waarde in het economische verkeer minus een eventuele boete of opnamekosten. Bij een auto is dat de dagwaarde. Verder uitleg van bezit door de belastingdienst.
Artikel 31. Middelen

1 Tot de middelen worden alle vermogens- en inkomensbestanddelen gerekend waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken. Tot de middelen worden mede gerekend de middelen die ten behoeve van het levensonderhoud van de belanghebbende door een niet in de bijstand begrepen persoon worden ontvangen. In elk geval behoort tot de middelen de ten aanzien van de alleenstaande of het gezin toepasselijke heffingskorting, bedoeld in hoofdstuk 8 van de Wet inkomstenbelasting 2001.

2 Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:

i. rente ontvangen over op grond van artikel 34, tweede lid, onderdelen b en c, niet in aanmerking genomen vermogen en spaargelden;
[...]
Rente is geen vermogen als het opgebouwd is over vermogen (art. 34 lid 2 sub b pw) en spaargeld (art. 34 lid 2 sub c pw) dat de vermogensgrens (art. 34 lid 3 pw) niet overstijgt. Spaargeld is ook vermogen, maar wordt echter uiteindelijk niet tot het vermogen gerekend als het de vermogensgrens niet te boven gaat.

Daarbij heb ik ook nog de beginselen van de bijstand vermeld (middelen die de inwoner nodig heeft om te kunnen leven) met behulp van artt. 5, 7 en 9.

Als je dus een bedrag erft, heeft dit wel gevolg voor je bijstandsuitkering als je boven de vermogensgrens uit komt. Echter dus, als je van je bijstandsuiterking voldoende weet te sparen, dan mag je wél boven je vermogensgrens uitkomen.
Dat zou wel heel krom zijn. Echter, afgaand memorie van toelichting op de Wet Werk en Bijstand (WWB) moet de conclusie zijn dat opgebouwd spaargeld uit de bijstandsverlening, ook indien de vermogensgrens overschreidend, buiten beschouwing behoort te worden gelaten:
Een bescheiden vermogen staat niet in de weg aan de verlening van algemene bijstand (tweede lid, onderdeel b, en het derde lid). Dit vrij te laten bescheiden vermogen is gedurende de hele bijstandsperiode van toepassing, hetgeen is uitgewerkt in het vierde lid.

Het zou onbillijk zijn om tijdens de bijstandsperiode opgebouwde spaargelden als vermogen in aanmerking te nemen als daarmee de grens van het bescheiden vermogen zou worden overschreden. Op grond van onderdeel c blijven deze buiten beschouwing.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28870-3.html
of grond hiervan concludeerde de Centrale Raad van Beroep in 2013 onder ECLI:NL:CRVB:2013:BZ7378:
4.4. Bij de vaststelling van het vermogen van appellant per 2 mei 2009 dienen vermogensbestanddelen te worden betrokken waarover appellant op dat moment feitelijk beschikte dan wel redelijkerwijs kon beschikken. Daarbij is niet van belang op welke wijze appellant die vermogensbestanddelen heeft verworven, nu het hier gaat om een vermogensvaststelling in het kader van een nieuwe bijstandsaanvraag. Dit betekent dat niet van belang is of en, zo ja, in hoeverre de in 4.1 genoemde vermogensbestanddelen zijn gevormd met behulp van spaargelden die appellant zou hebben opgebouwd tijdens de eerdere bijstandsperiode, die eindigde op 31 januari 2008. De Raad is met de rechtbank en het dagelijks bestuur van oordeel dat het bepaalde in artikel 34, tweede lid, aanhef en onder c, van de WWB niet van toepassing is op tijdens (een) eerdere bijstandsperiode(s) opgebouwde spaargelden, maar uitsluitend op spaargelden die tijdens een nog lopende bijstandsperiode worden opgebouwd. In deze bepaling staat immers “de periode waarin bijstand wordt ontvangen”, wat erop duidt dat deze bepaling van toepassing is op spaargelden die zijn opgebouwd tijdens een lopende bijstandsperiode. Uit de memorie van toelichting bij artikel 34, tweede lid, aanhef en onder c, van de WWB (Kamerstukken II 2002/03, 28870, nr 3, blz. 64), luidende: “Het zou onbillijk zijn om tijdens de bijstandsperiode opgebouwde spaargelden als vermogen in aanmerking te nemen als daarmee de grens van het bescheiden vermogen zou worden overschreden. Op grond van onderdeel c blijven deze buiten beschouwing.”, is voorts af te leiden dat het de bedoeling van de wetgever is geweest te voorkomen dat wordt ingegrepen in een lopende bijstandskering, omdat de daarmee opgebouwde spaargelden de voor de betrokkene van toepassing zijnde vermogensgrens overschrijden.
Let op: het betreft hier een oude wet en ik weet niet in hoeverre dit toepasbaar is op de opvolger, de Participatiewet.

Andere bronnen:
https://www.belastingdien...erkelijk_belang/vermogen/
https://kennisbank.sparen.nl/spaargeld-bijstand
http://decentrale.regelge...echt/211112/211112_1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:11
Hackus schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Pas wel op als me meer als 1x de uitkering op je bank hebt, dat veel vrijstelling wordt afgewezen.
(gem. belastingen, waterschap en misschien wel meer dingen)

edit: ik hoor net dat het 80% is van je uitkering
Dit is dus het belangrijkste voor ts. Daarom is het beter in een sok te sparen. Rente krijg je toch niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:03
Bij het radioprogramma Nachtzuster: http://www.nporadio1.nl/n...ndingen/518192-2017-07-14 werd dezelfde vraag gesteld. Heb alleen de laatste 10 minuten gehoord en conclusie was dacht ik dat je mocht sparen met een bijstandsuitkering en dat het gespaarde bedrag tijdens de uitkering niet van invloed was of je al dan niet in aanmerking komt voor de uitkering. Toeval dat deze vraag daar ook gesteld werd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Bartosy schreef op zondag 9 juli 2017 @ 03:28:
[...]

Dit is dus het belangrijkste voor ts. Daarom is het beter in een sok te sparen. Rente krijg je toch niet meer.
Dat heet dan weer fraude...

Gisteren nog iemand in het nieuws. De politie had een tip gekregen (ivm drugshandel) en deed huiszoeking bij iemand in de bijstand. Vonden €59.000 onder zijn bed.
Hij is nu veroordeeld voor witwassen. De belastingdienst zit achter hem aan omdat hij geen vermogensbelasting heeft betaald. En zijn uitkering mag hij waarschijnlijk ook terugbetalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RocketKoen schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:53:
[...]

En zijn uitkering mag hij waarschijnlijk ook terugbetalen.
Dat zal moeten met daar bovenop een bestuurlijke boete. Hij heeft vermogen (ruim boven de grens) verzwegen en daarmee bij het wel bekend zijn van dat vermogen geen recht op de uitkering gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:03
Vermogensbelasting is dacht ik in 2001 al afgeschaft. Zal wel om de vermogenrendementsheffing gaan die de belastingdienst nog wil incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:11
RocketKoen schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:53:
[...]

Dat heet dan weer fraude...

Gisteren nog iemand in het nieuws. De politie had een tip gekregen (ivm drugshandel) en deed huiszoeking bij iemand in de bijstand. Vonden €59.000 onder zijn bed.
Hij is nu veroordeeld voor witwassen. De belastingdienst zit achter hem aan omdat hij geen vermogensbelasting heeft betaald. En zijn uitkering mag hij waarschijnlijk ook terugbetalen.
ehm... 59.000 euro en "Maar de politie had aanwijzingen voor drugshandel " . dat is toch wel net iets anders als elke maand 50 euro sparen van je uitkering. Denk niet dat deze beste man bijna 100 jaar elke maand 50 euro onder zijn matras heeft gestopt. Zal me ook niet verbazen als die 59.000 euro slechts peanuts voor hem was en er nog meer geld op andere plaatsen lag. we hebben het hier hoogstwaarschijnlijk wel over iemand die in drugs handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Bartosy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:47:
[...]

ehm... 59.000 euro en "Maar de politie had aanwijzingen voor drugshandel " . dat is toch wel net iets anders als elke maand 50 euro sparen van je uitkering. Denk niet dat deze beste man bijna 100 jaar elke maand 50 euro onder zijn matras heeft gestopt. Zal me ook niet verbazen als die 59.000 euro slechts peanuts voor hem was en er nog meer geld op andere plaatsen lag. we hebben het hier hoogstwaarschijnlijk wel over iemand die in drugs handelt.
Dat klopt. Maar de gevolgen zijn hetzelfde. De bijstand en belastingdienst waarderen het niet heel erg als je inkomen of vermogen gaat verzwijgen.

Die drugshandel hebben ze in het voorbeeld namelijk niet kunnen bewijzen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
lordofmind schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:40:
Het was niet onterecht aanvragen van bijstandsuitkering , in het begin had ik ongeveer 2000 euro op me rekening , dus kwam gewoon in aanmerking voor bijstandsuitkering

Dat is wel even balen , dus omdat ik goed omga met me geld en kan sparen , zetten ze hem straks stop ? Of kunnen ze ook zeggen van je hebt te veel bijstandsuitkering gekregen ?
Nee, alleen boven een bepaalde grens. Heeft niets met sparen te maken, maar met het hebben van vermogen. Als jij een erfenis krijgt dan moet je die ook op maken.

"Te veel" bijstand kan niet zomaar. Die bedragen liggen vast en zijn volledig onafhankelijk van jouw persoonlijke uitgavenpatroon. Mensen die bijstand terug moeten betalen die ze onterecht hebben ontvangen, hebben dat vaak doordat ze de uitkering laten doorlopen (als ze al een ander inkomen hebben) of als ze onjuiste informatie hebben gegeven.

Waar je wel mee op moet passen is dat veel regelingen hele lage grenzen hanteren, zoals kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Dat is eerder in dit topic al aangegeven. Belachelijk, want je ontmoedigt zuinigheid als je het bedrag zomaar kwijt kunt raken. Daarom sparen in een oude sok, spaarrente is toch bijna 0. Ik juich het sparen door bijstandsgerechtigden wel toe, want bijstandsgerechtigden die voortdurend in de problemen komen door gebrek aan reserves kosten de maatschappij veel meer dan mensen die zelf voor reserves zorgen.

Belangrijkste advies is echter: Zorg er voor dat je uit de bijstand komt. Je hoeft niet veel te werken om er uit te komen.

[ Voor 25% gewijzigd door SvMp op 14-07-2017 14:50 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste