Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-01 22:20
@Ivow85 goede opmerking die “keuze voor een logisch moment” . Het betekent in mijn ogen dat je efficient investeert en zo min mogelijk waarde verminderd. Een (bijvoorbeeld) cv ketel van 5 jaar heeft een forse restwaarde die je niet wilt vernietigen. Dan vervang je hem beter over 5 of 10 jaar.
Dit geldt uiteraard ook op grotere schaal. Een gasnetwerk dat net is aangelegd ga je niet extreem versneld afschrijven en een flat die over 10jaar gesloopt gaat worden, ga je niet nu voorzien van grootschalige aanpassingen.

Als er maar wel een plan is voor de aanpassingen op lange termijn. Dat plan is er voor een aantal onderdelen nu. (Woningbouw corporaties en kantoren). Dus dan hoeven we ons daar imho ook niet meer druk om te maken.
De strijd is gestreden en het klimaat heeft gewonnen. Fantastisch nieuws en nu gewoon uitvoeren.
Klinkt mij allemaal logisch in de oren, maar betekent wel dat het niet allemaal morgen lukt.

blissard wijzigde deze reactie 06-01-2019 10:20 (20%)

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-01 19:17
klump4u schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:51:
@Guido7619
Ben het grotendeels wel eens met delen van jou tekst maar waarom ga nu pas aan de warmtepomp?
Van iemand die zo een betoog neerschrijft had ik toch wel verwacht dat die al alles gedaan heeft waar die nu anderen van beschuldigd.
Waarom mogen jou ouders wel nog met een smerige vieze gasketel stoken?
Omdat ook hier wijsheid met de jaren komt. Ik wist ook niet beter dan dat je je huis verwarmd met een gasketel. Tot dat je eens je bril afzet en verder kijkt wat er zoal nog meer in de wereld is.

En verder kost het geen geld, maar levert het geld op. Net als je geld op de bank, echter geeft dat geen rente meer en naait de overheid je er met 4% nog eens bovenop. Steek je dat geld in isolatie gaat je energie rekening naar beneden. Eenmalig investeren, de rest van je leven rendement eruit halen.

Daarbij heb ik dit huis in 2016 gekocht en toen ik het verbouwde al rekening gehouden met de toekomst. Zo had ik een maand na de sleuteloverdracht er al 12 zonnepanelen opliggen terwijl ik er pas een jaar later echt ging wonen. Toch alweer een jaar lang energie teruggeleverd. Cash in de pocket. 4000 euro op de bank wordt alleen maar elk jaar 4% minder waard, 4000 euro op het dak levert elk jaar 400 euro op. Da's 10% rendement, de beste bank die je dus maar kan verzinnen.

Verder kan ik niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn ouders gedrag. Maar kan mij natuurlijk goed voorstellen dat bejaarde mensen die wellicht nog een jaar of 10 te leven hebben deze hele show even aan hun neus voorbij laten gaat. Niet alleen kwa investeringen maar vooral door de bomen het bos niet meer zien.

Maar momenteel is mijn vader bezig een slaapkamer nog weer extra te isoleren, op zijn 73ste, en heeft ie offertes eruit gedaan om al zijn HR++ glas te vervangen voor de nieuwste generatie HR++ glas. Dus ze doen zeker wel iets. Hun hele leven steken ze al geld in hun huis en maken ze het sommetje kosten versus besparing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21-01 19:29
Trichoglossus schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:42:
[...]

De vraag waarom we van het gas af zouden moeten blijft overal onbeantwoord.
Gronings gas lijkt me duidelijk, de rest snap ik inderdaad ook niet direct maar maakt me ook niet zoveel uit. Als het uiteindelijk goedkoper en beter kan met iets anders maak ik mijn huis daar warmer mee.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guido7619
Trichoglossus schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:42:
[...]

De vraag waarom we van het gas af zouden moeten blijft overal onbeantwoord.

Het is typisch dat andere landen zoals Frankrijk, Portugal en Spanje juist gasleidingen aan het aanleggen zijn, om gas overal vandaan te kunnen krijgen. In Duitsland worden gasleidingen vanuit Rusland aangelegd.
We kunnen nog honderden jaren met gas vooruit.

Het milieu is er in de wereld echt niet mee gebaat als wij met onze 17 miljoen inwoners van het gas af gaan. Waarom al die miljarden weggooien voor een niet meetbare milieuwinst? Als landen als China, Rusland, USA zoiets zouden voorstellen zou het nog effect kunnen hebben.

Comfort van een woning staat los van de optie van het gas af. Met isolatie is nog zeer veel winst te behalen.
De gasprijs verhogen lost het wereldwijde probleem niet op. Het is een volslagen idioot plan van het kabinet om dit door te willen drukken.
Die vraag kan ik ook niet helemaal beantwoorden. Maar ten eerste is het toch stom om maar te wachten dat China een stap zet voordat jij je huis eens gaat isoleren? Je isoleert je huis toch niet voor die Chinees maar toch voor jezelf?

Onze regering heeft natuurlijk niet de slimste jongetjes van de klas in huis en lange termijn visie is al helemaal niet aanwezig. Maar elk mens met meer dan 2 hersencellen weet toch wel dat gas een fossiele brandstof is en het per saldo dus de lucht vervuild die je inademt? Ik heb geen mening of global warming nu wel of niet door de mens wordt veroorzaakt. Maar dat de troep die je uit je gasketel de lucht in blaast niet gezond voor je is weet ik dan weer wel.

Maar China doet wel wat. Hun komen van wat verder weg, hadden niet die gratis gasbel maar zijn heel zwaar aan het investeren in schonere energie. Hun doen dus ook aan energietransitie. Van kolen naar gas. Wij hadden al gas en gaan naar wind en zonne energie. Allebei maken we dus een voorwaartse stap in schonere energie en daarmee schonere lucht en uitstoot van CO2.

Dat is dus weer zo'n slap negatief excuus, zelf niks hoeven te doen omdat een ander ook niks doet.
Door nu weer je kop in het zand te steken en met een vingertje naar anderen te wijzen stel je het alleen maar uit.

Isoleren bespaart geld. En een WP is zuiniger dan een gasketel. Gas zal elk jaar duurder worden. Het goedkope Nederlands gas raakt op. Dus als je 1+1 bij elkaar kunt optellen ben je al een heel eind op weg in het besef van energie besparen.

Mensen leven schijnbaar met het idee dat als je geld aan isolatie spendeert dat dat weggegooid geld is. Een soort noodzakelijke uitgave waar je niks meer van terug ziet, en kopen er dus liever de nieuwste Iphone van die na 2 jaar is achterhaald.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:22

CurlyMo

www.pilight.org

Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:11:
[...]
Ja wat een eyeopener voor jou, dat mensen die PVV of FVD stemmen ook maar gewoon mensen zijn,en niet bij voorbaat al nazi, fascist en racist zijn.
Jammer dat je hiermee dan een deel van mijn sympathie weer verspeeld ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Guido7619
CurlyMo schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Jammer dat je hiermee dan een deel van mijn sympathie weer verspeeld ;)
Als je maar gaat stemmen.

• Slarno
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:28
Ik mis hier wat. In het klimaatakkoord staat dat de capaciteit aan gascentrales van 8GW naar 25GW gaat de komende tientallen jaren. Dat zal hoogcalorisch gas moeten worden gezien de gaskraan in Groningen dicht gaat. Waarom dan ook niet in huizen weer hoogcalorisch gas? Gas verbrand heel schoon en de huidige CV ketels gebruiken het efficiënt. Bovendien kan de huidige infrastructuur gebruikt worden.

Let wel, ik ben absoluut voor het verduurzamen van woningen en ben zelf ook bezig om alles van HR++ glas te voorzien, de vloer te isoleren en uiteindelijk zonnepanelen op het dak te leggen.

Alleen heb ik simpelweg geen ruimte voor een buffervat en buitenunit van een warmtepomp. M'n huisje + tuin zijn maar klein, dat beperkt me.

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:19

TvanW

Westerwolde - Groningen

Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:57:

Alleen heb ik simpelweg geen ruimte voor een buffervat en buitenunit van een warmtepomp. M'n huisje + tuin zijn maar klein, dat beperkt me.
Hoe zo buffervat :? , die heb je vaak helemaal niet nodig :>

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:47:
[...]
Onze regering heeft natuurlijk niet de slimste jongetjes van de klas in huis en lange termijn visie is al helemaal niet aanwezig. Maar elk mens met meer dan 2 hersencellen weet toch wel dat gas een fossiele brandstof is en het per saldo dus de lucht vervuild die je inademt? Ik heb geen mening of global warming nu wel of niet door de mens wordt veroorzaakt. Maar dat de troep die je uit je gasketel de lucht in blaast niet gezond voor je is weet ik dan weer wel.
Dus we verplaatsen de verbranding van gas en de uitstoot van CO2 van ons huis naar de centrale 10 km verder?

Nu is mijn energie provider, naar eigen zeggen en dat van de Consumentenbond, de groenste van Nederland, dus mijn warmtepomp zal beter voor het milieu zijn dan een gasketel, maar momenteel, en in de nabije toekomst, wordt onze elektriciteit gewoon in gascentrales opgewekt (en nu nog kolen).

Zolang het grootste deel van onze elektriciteit grijs is, is het niet beter voor het milieu in de verbranding dicht bij de vraag te houden in plaats van transport verliezen te accepteren?

Voordat ik weer als negatief of criticaster neergezet wordt, het is een valide vraag, waar zit de winst voor het milieu?
TvanW schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:05:
[...]

Ook niet voor de douche e.d.?

Fly-guy wijzigde deze reactie 06-01-2019 11:07 (7%)

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:18
Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:47:
[...]
Hier ga ik je toch even verbeteren. Je zit er namelijk 2x naast. De CO2 die je gasketel uitstoot is helemaal niet "ongezond" zelf adem je ook CO2 uit. De opwarming van de aarde door CO2 staat los van de luchtkwaliteit. Ik denk dat je deze verwart met bijvoorbeeld fijnstof. Een gasketel stoot vrijwel geen fijnstof uit. Zo is bijvoorbeeld een houtkachel beter voor de opwarming van de aarde, omdat de CO2 die daarbij vrijkomt "jonger" is. Maar de fijnstof die daarbij vrijkomt is ontzettend slecht voor je gezondheid.
Over het feit of de mens als dan niet verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde verwijs ik je graag door naar XKCD https://xkcd.com/1732/ plaatst dingen wellicht een beetje in perspectief. :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Slarno
TvanW schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:05:
[...]

Voor lucht/water wel toch?

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

Fly-guy schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Dus we verplaatsen de verbranding van gas en de uitstoot van CO2 van ons huis naar de centrale 10 km verder?

Nu is mijn energie provider, naar eigen zeggen en dat van de Consumentenbond, de groenste van Nederland, dus mijn warmtepomp zal beter voor het milieu zijn dan een gasketel, maar momenteel, en in de nabije toekomst, wordt onze elektriciteit gewoon in gascentrales opgewekt (en nu nog kolen).

Zolang het grootste deel van onze elektriciteit grijs is, is het niet beter voor het milieu in de verbranding dicht bij de vraag te houden in plaats van transport verliezen te accepteren?

Voordat ik weer als negatief of criticaster neergezet wordt, het is een valide vraag, waar zit de winst voor het milieu?

[...]

Daar heb je een boiler voor nodig, geen buffervat, eerst verdiepen dan roepen ;)
@Slarno

• Slarno
TvanW schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Daar heb je een boiler voor nodig, geen buffervat, eerst verdiepen dan roepen ;)
@Slarno
Jij doelt dus op een lucht/lucht wp. Voor SWW heb je dan een warmtepompboiler nodig. Wil je een lucht/water wp hebben dan noem je het een buffervat.

Ik heb me er reeds in verdiept omdat ik het gewoon interessant vind.

Slarno wijzigde deze reactie 06-01-2019 11:15 (9%)

• Guido7619
Fly-guy schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Dat ben ik ook wel helemaal met je eens. Het aandeel duurzame energie is nog dusdanig laag dat we de opgewekte energie uit gas en autobrandstoffen er elektrisch eigenlijk helemaal niet bij kunnen hebben.

Maar dit heel klimaatgedoe is ook om de mensen wakker te schudden en voor te bereiden. Het zal een proces zijn van vele jaren, en ergens moet je een keer beginnen. En in de tussentijd komt er steeds meer duurzame energie bij. En kan er dus veel meer gas worden vervangen voor schone elektra.

[...]

Dat ben ik ook wel helemaal met je eens. Het aandeel duurzame energie is nog dusdanig laag dat we de opgewekte energie uit gas en autobrandstoffen er elektrisch eigenlijk helemaal niet bij kunnen hebben.

Maar dit heel klimaatgedoe is ook om de mensen wakker te schudden en voor te bereiden. Het zal een proces zijn van vele jaren, en ergens moet je een keer beginnen. En in de tussentijd komt er steeds meer duurzame energie bij. En kan er dus veel meer gas worden vervangen voor schone elektra.

Guido7619 wijzigde deze reactie 06-01-2019 11:15 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
@Slarno De combinatie van een gasgestookte energiecentrale + warmtepomp in huis heeft een aanzienlijk hoger rendement dan een Cv-ketel.

Dus al zou er helemaal geen groene stroom bestaan en alle elektriciteit met gasgestookte centrales worden opgewekt, dan nog wordt met warmtepompen een aanzienlijke CO2-reductie gehaald ten opzichte van individuele gasgestookte Cv-ketels in elke woning.

De eerste bonus is dat een deel van de voor warmtepompen benodigde energie ook nog eens zonder CO2 uitstoot opgewekt kan worden, waardoor de CO2 reductie in de toekomst nog hoger kan uitpakken.

De tweede bonus is dat de uitstoot niet meer op relatief lage hoogte in de stad plaatsvindt, in elke straat, bij elke woning. Maar op een centraal punt waar de eerste huizen op enige afstand staan en waar het rendabel is om een schoorsteen van flinke hoogte te bouwen. Het direct inademen van vervuilde lucht door de bevolking, wordt met een geëlektricifeerde leefomgeving beperkt. De lucht in steden wordt schoner.

Dezelfde voordelen gelden ook bij elektrische auto's: CO2 uitstoot per kilometer is zelfs bij rijden op grijze stroom lager dan bij rijden op benzine of diesel en de vervuiling vindt niet in de stad plaats, waardoor de luchtkwaliteit op de plekken waar veel mensen wonen en werken zal verbeteren.

Het laatste voordeel is dat we met de afname van fossiele brandstoffen in onze maatschappij uiteindelijk minder miljarden naar het buitenland sluizen om maar olie en gas te kopen voor onze huizen en auto's. Geld dat nu niet in Nederland besteed wordt, maar veelal terecht komt bij regeringen met een discutabel beleid ten aanzien van vrede, vrijheid en mensenrechten.

• Guido7619
Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Jij doelt dus op een lucht/lucht wp. Voor SWW heb je dan een warmtepompboiler nodig. Wil je een lucht/water wp hebben dan noem je het een buffervat.

Lucht/water warmtepomp kan rechstreeks op je CV leiding, hoeft niet perse met een buffervat.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Ik pas :)

• Slarno
Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Lucht/water warmtepomp kan rechstreeks op je CV leiding, hoeft niet perse met een buffervat.
Dan heb je toch alsnog een warmtepompboiler nodig voor het sanitair warm water?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Een buffervat gebruik je voor de verwarmingsinstallatie, als extra buffer om schommelingen in de temperatuur van het verwarmingssysteem te beperken en het aan/uit schakelen van de warmtebron te beperken. Een buffervat pas je meestal toe als het cv-circuit een beperkt waterinhoud heeft en de afgifte van warmte bij gematigde buitentemperatuur lager is dan het vermogen wat de warmtebron op de laagste stand levert.

Een boiler of voorraadvat gebruik je voor sanitair warm water (SWW) ofwel warmtapwater (Wtw). Bij gebruik van een voorraadvat wat is aangesloten op een lucht-water warmtepomp, spreek je van een indirect gestookte boiler. Deze zit echter wel anders in elkaar dan een buffervat voor de verwarmingsinstallatie. Bovendien moet een boiler gemaakt zijn van materialen die geschikt zijn om in contact te komen met drinkwater en corrosiebestendig zijn.

Bij een buffervat zijn de eisen aan de materialen heel anders, het water in het cv-circuit mag best een beetje reinheid verliezen. Bovendien gaat het om een gesloten circuit, dus het water zal binnen de kortste keren geen zuurstof meer bevatten en daarom hoeven de gebruikte materialen ook niet echt corrosiebestendig te zijn.

• Guido7619
Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Dan heb je toch alsnog een warmtepompboiler nodig voor het sanitair warm water?
ja dat klopt. Of bv. een doorstroom verwarmer. Maar die boiler voor warm water kun je dus geheel gescheiden houden van je WP systeem voor je huis. En een seperate boiler voor warm water is niet heel veel groter dan een normale electrische boiler.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dus een WP betekent niet direct dat je zo'n grote "koelkast" in huis krijgt voor je verwarming en warm water.

Als je een split WP neemt heb je buiten een compressor staan en binnen een unit vergelijkbaar met een cv ketel. Als je een mono WP neemt sluit je dat direct aan op je CV leidingen. Geen boilervat, geen binnenunit.

Er zijn vele systemen dus zie de mogelijkheden en niet de problemen. Zo mooi en compact als een gasketeltje gaat het niet meer worden.

Hetzelfde natuurlijk met de electrische auto. Vergt ook wat meer ruimte al die accu's. En tanken gaat ook anders.

Ooit komt er een tijd dat er geen benzine of gas meer is. We kunnen wachten tot de laatste druppel uit de slang rolt en op dat moment pas beginnen na te denken hoe je thuis komt, of even vooruit kijken. Met het risico dat je al elektrisch rijdt terwijl er nog best wel benzine te verkrijgen is ja.

Beter een dag te vroeg elektrisch gaan rijden en veilig thuiskomen bij je dochter die dan een kadootje voor je heeft dan een dag te laat en langs de kant van de weg stilstaan.

• Slarno
Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:36:
[...]

ja dat klopt. Of bv. een doorstroom verwarmer. Maar die boiler voor warm water kun je dus geheel gescheiden houden van je WP systeem voor je huis. En een seperate boiler voor warm water is niet heel veel groter dan een normale electrische boiler.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dus een WP betekent niet direct dat je zo'n grote "koelkast" in huis krijgt voor je verwarming en warm water.

Als je een split WP neemt heb je buiten een compressor staan en binnen een unit vergelijkbaar met een cv ketel. Als je een mono WP neemt sluit je dat direct aan op je CV leidingen. Geen boilervat, geen binnenunit.

Er zijn vele systemen dus zie de mogelijkheden en niet de problemen. Zo mooi en compact als een gasketeltje gaat het niet meer worden.

Hetzelfde natuurlijk met de electrische auto. Vergt ook wat meer ruimte al die accu's. En tanken gaat ook anders.

Ooit komt er een tijd dat er geen benzine of gas meer is. We kunnen wachten tot de laatste druppel uit de slang rolt en op dat moment pas beginnen na te denken hoe je thuis komt, of even vooruit kijken. Met het risico dat je al elektrisch rijdt terwijl er nog best wel benzine te verkrijgen is ja.

Beter een dag te vroeg elektrisch gaan rijden en veilig thuiskomen bij je dochter die dan een kadootje voor je heeft dan een dag te laat en langs de kant van de weg stilstaan.
Dank voor de info, weer wat geleerd. Ik sta zeker open voor een all electric huis en ben volop bezig met het verder isoleren van m'n woning (reeds label B, echter nog niet volledig HR++ glas en geen vloerisolatie).

Echter, de ruimte voor een buiten unit heb ik nauwelijks. Een dergelijke unit zou op m'n terras moeten staan in de achtertuin of in de voortuin. Zorgen over geluid maak ik me daarbij niet, echter wel over het uiterlijk en de ruimte die het in neemt. Ik denk dat veel mensen die zorgen delen, naast de hoge kosten.

En elektrisch rijden is fantastisch, dat wil ik ook sowieso. Een vriend van me heeft sinds kort een Jaguar IPace en dat rijdt echt fantastisch. Enorm comfortabel omdat het zo stil is vooral.

• Guido7619
Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:12:
[...]

Dank voor de info, weer wat geleerd. Ik sta zeker open voor een all electric huis en ben volop bezig met het verder isoleren van m'n woning (reeds label B, echter nog niet volledig HR++ glas en geen vloerisolatie).

Echter, de ruimte voor een buiten unit heb ik nauwelijks. Een dergelijke unit zou op m'n terras moeten staan in de achtertuin of in de voortuin. Zorgen over geluid maak ik me daarbij niet, echter wel over het uiterlijk en de ruimte die het in neemt. Ik denk dat veel mensen die zorgen delen, naast de hoge kosten.

En elektrisch rijden is fantastisch, dat wil ik ook sowieso. Een vriend van me heeft sinds kort een Jaguar IPace en dat rijdt echt fantastisch. Enorm comfortabel omdat het zo stil is vooral.
Bij mij komt die WP ook in de voortuin. Maak er daarna een mooie overkapping omheen, lijkt het net een grote bloembak. Overal zijn oplossingen en ideeen voor. Kijk eens op pinterest.

Over 10 jaar staat er in elke tuin zo'n ding. Dat is het net zo gewoon als de kliko container en de driewieler van je zoontje.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:18

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

[...]

(y)
Geen plat dak ergens?
Aan de gevel hangen kan ook.
In de voortuin en er iets omheen zetten bijv, of laten groeien.
Dus de wp is duur maar die 80k voor de jag is geen probleem.... ik volg je even niet, een wp is nog geen 2k. Euro.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
TvanW schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:08:
[...]

@Slarno
Ik roep niets, ik stel een vraag (vraagteken)... Ik heb immers geen idee, het leek me handig meer info te vragen.

Niet zo gek dat mensen het bos niet meer zien en ook niet heel geneigd zijn vragen te stellen op deze manier ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Fly-guy schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:35:
[...]

Ik roep niets, ik stel een vraag (vraagteken)... Ik heb immers geen idee, het leek me handig meer info te vragen.

Niet zo gek dat mensen het bos niet meer zien en ook niet heel geneigd zijn vragen te stellen op deze manier ;)
Of je doet eerst je huiswerk ;)
https://warmtepomp-weetjes.nl

• Slarno
Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Bij mij komt die WP ook in de voortuin. Maak er daarna een mooie overkapping omheen, lijkt het net een grote bloembak. Overal zijn oplossingen en ideeen voor. Kijk eens op pinterest.

Over 10 jaar staat er in elke tuin zo'n ding. Dat is het net zo gewoon als de kliko container en de driewieler van je zoontje.
Als het er dan netjes uit ziet dan is dat een prima oplossing natuurlijk.
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:30:
[...]

(y)

[...]

Geen plat dak ergens?
Aan de gevel hangen kan ook.
In de voortuin en er iets omheen zetten bijv, of laten groeien.

[...]

Dus de wp is duur maar die 80k voor de jag is geen probleem.... ik volg je even niet, een wp is nog geen 2k. Euro.
Nee, rijtjeswoning zonder plat dak. Het zal de voortuin moeten worden. Die auto is niet van mij, die is van een vriend. Ik ben afgelopen jaar op mezelf gaan wonen en daarom is m'n buffer op het moment nihil. Een huis kopen en alles er bij is duurder dan verwacht.

• Rol-Co

Rol-Co

Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:06:

Nee, rijtjeswoning zonder plat dak. Het zal de voortuin moeten worden. Die auto is niet van mij, die is van een vriend. Ik ben afgelopen jaar op mezelf gaan wonen en daarom is m'n buffer op het moment nihil. Een huis kopen en alles er bij is duurder dan verwacht.
Rijtjeshuis zonder plat dak wil niet zeggen dat je geen plat dak hebt ;) hij staat hier ook op de carport, dus als je die EV koopt zet hem dan onder een stevige carport, kan je wp er ook gelijk op. >:)

Geen buffer...tja dan komt die EV er voorlopig ook niet, of je moet gaan private leasen. Maar de jag en tesla zijn allemaal een beetje buiten bereik voor de gewone man zonder bedrijf.

• Slarno
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Rijtjeshuis zonder plat dak wil niet zeggen dat je geen plat dak hebt ;) hij staat hier ook op de carport, dus als je die EV koopt zet hem dan onder een stevige carport, kan je wp er ook gelijk op. >:)

Geen buffer...tja dan komt die EV er voorlopig ook niet, of je moet gaan private leasen. Maar de jag en tesla zijn allemaal een beetje buiten berijk voor de gewone man zonder bedrijf.
Überhaupt geen plat dak, rijtjeswoning en op het schuurtje ligt ook een zadeldak. Wel veel ruimte voor zonnepanelen.

Die vriend heeft de EV dan ook via z'n bedrijf, dat was in 2018 nog gunstig.

• No Hands
Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:57:
Ik mis hier wat. In het klimaatakkoord staat dat de capaciteit aan gascentrales van 8GW naar 25GW gaat de komende tientallen jaren. Dat zal hoogcalorisch gas moeten worden gezien de gaskraan in Groningen dicht gaat. Waarom dan ook niet in huizen weer hoogcalorisch gas? Gas verbrand heel schoon en de huidige CV ketels gebruiken het efficiënt. Bovendien kan de huidige infrastructuur gebruikt worden.
Is het niet veel efficiënter om in een gasgestookte centrale stroom te maken die dan naar huizen met een WP gaat dan dat iedereen zijn eigen gasje gaat verstoken thuis?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:08
[...]
Echter, de ruimte voor een buiten unit heb ik nauwelijks.
Dat dus. Ik heb soms het idee dat degenen die overal maar gelijk warmtepompen willen plaatsen zich niet realiseren hoe huizen in de oude centra van grote en middelgrote steden er uit zien.

Zoals ons huis: een voortuin is er niet en de achtertuin is een typisch Haarlems stadstuintje waar het niet echt praktisch plaatsen is. Vlak naast je luie tuinstoel wil je hem ook niet tenslotte. Een vrije muur hebben we niet. Helemaal bovenop het huis zelf lijkt me een onmogelijkheid vanwege het leidingwerk. Blijft wellicht over: het dak van de schuur/uitbouw. Maar dan moet dus wel eerst het puntdak eraf.

En dan nog is het de vraag hoe geschikt je huis en verwarmingssysteem is. Mocht onze cv-ketel nu stuk gaan dan zegt mijn gevoel: koop en een nieuwe cv-ketel en wacht even af wat de ontwikkelingen gaan brengen. Op zeker dat je over tien jaar veel goedkoper op schone energie kunt overstappen, met minder aanpassingen aan je huis bovendien.

Ik denk dat we het niet zo zwart-wit moeten zien. Ik ben helemaal voor schone energie. Als je nu een huis gaat bouwen: uiteraard ga je het dan niet op gas stoken. Tijdens de bouw kun je het tenslotte helemaal klaar maken voor schone energie.

Maar laten we er bij oude huizen in godsnaam praktisch mee omgaan. Stimuleer zuinig met energie omgaan, stimuleer het isoleren van een huis (alhoewel dat zonder spouw ook geen simpele ingreep is). Het lijkt me ook geen uitgemaakte zaak dat iedereen aan de warmtepomp moet. Denk ook aan groen gas bijvoorbeeld. Hier ligt ook een taak voor de gemeenten: welke wijk krijgt welke warmtevoorziening. Leuk als je nu een warmtepomp aanschaft maar als de gemeente straks iets anders voor jouw wijk in gedachte heeft heb je wellicht voor niks geïnvesteerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
@D-e-n het is te verwachtten dat in (oude)stadscentra dingen als een warmtenet oid aangelegd gaan worden. Dan hoeft je niet per se ergens een buitenunit, boiler of buffervat nee te zetten.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Guido7619
D-e-n schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Dat dus. Ik heb soms het idee dat degenen die overal maar gelijk warmtepompen willen plaatsen zich niet realiseren hoe huizen in de oude centra van grote en middelgrote steden er uit zien.

Zoals ons huis: een voortuin is er niet en de achtertuin is een typisch Haarlems stadstuintje waar het niet echt praktisch plaatsen is. Vlak naast je luie tuinstoel wil je hem ook niet tenslotte. Een vrije muur hebben we niet. Helemaal bovenop het huis zelf lijkt me een onmogelijkheid vanwege het leidingwerk. Blijft wellicht over: het dak van de schuur/uitbouw. Maar dan moet dus wel eerst het puntdak eraf.

En dan nog is het de vraag hoe geschikt je huis en verwarmingssysteem is. Mocht onze cv-ketel nu stuk gaan dan zegt mijn gevoel: koop en een nieuwe cv-ketel en wacht even af wat de ontwikkelingen gaan brengen. Op zeker dat je over tien jaar veel goedkoper op schone energie kunt overstappen, met minder aanpassingen aan je huis bovendien.

Ik denk dat we het niet zo zwart-wit moeten zien. Ik ben helemaal voor schone energie. Als je nu een huis gaat bouwen: uiteraard ga je het dan niet op gas stoken. Tijdens de bouw kun je het tenslotte helemaal klaar maken voor schone energie.

Maar laten we er bij oude huizen in godsnaam praktisch mee omgaan. Stimuleer zuinig met energie omgaan, stimuleer het isoleren van een huis (alhoewel dat zonder spouw ook geen simpele ingreep is). Het lijkt me ook geen uitgemaakte zaak dat iedereen aan de warmtepomp moet. Denk ook aan groen gas bijvoorbeeld. Hier ligt ook een taak voor de gemeenten: welke wijk krijgt welke warmtevoorziening. Leuk als je nu een warmtepomp aanschaft maar als de gemeente straks iets anders voor jouw wijk in gedachte heeft heb je wellicht voor niks geïnvesteerd.
Ik begrijp helemaal je punt. Niet in elk huis is het even makkelijk. Maar sommige dingen zoals isoleren zijn gewoon natuurkundige wetten die zo oud zijn als de mensheid. Er komt binnen nu en 10 jaar echt niet een of ander magisch NASA dingetje op de markt waardoor je zonder aanpassingen zomaar van een ongeisoleerde keet kunt overstappen naar duurzame energie zonder dat het je geld gaat kosten. Dat is dus typisch je kop in het zand steken en heel hard La La roepen.

Als je nou nu zou isoleren, kun je van het geld wat je ermee bespaart straks dat NASA dingetje misschien wel aanschaffen. Doe je niks heb je je NASA spaargeld al lang en breed dat rookgaskanaal uitgejaagd. Zit je dan met je goede gedrag, is er eindelijk dat NASA ding is je spaargeld op.

Ik zou dan trouwens wel op de 2e generatie NASA wachten want die schijnen veel energiezuinger te zijn. Heb ik ergens gehoord.

• Slarno
No Hands schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Is het niet veel efficiënter om in een gasgestookte centrale stroom te maken die dan naar huizen met een WP gaat dan dat iedereen zijn eigen gasje gaat verstoken thuis?
Zeker wel. Het gaat me er meer om dat de regering iedereen verteld dat we van het gas af moeten en dat ze zelf gascentrales gaan bouwen. Nogal hypocriet vind ik dat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:06:
[...]

Zeker wel. Het gaat me er meer om dat de regering iedereen verteld dat we van het gas af moeten en dat ze zelf gascentrales gaan bouwen. Nogal hypocriet vind ik dat.
Valt wel mee, als we allemaal op elektra overgaan dan verwachten we dat er ook elektra geleverd gaat worden als we het nodig hebben. Hoe had jijen gedachte dat ze dat gaan doen?

• No Hands
Zou er al iemand een boze brief geschreven hebben naar de Nuon, dat ze jarenlang verkeerd voorgelicht zijn en dat ze daarom zinloos veel gas verstookt hebben? Niemand van de Nuon heeft ooit eens gezegd dat ze moesten isoleren, en nu staat iedereen op zijn achterpoten omdat ze 'ineens moeten isoleren'.

Als je al 10 jaar 100 euro per maand aan gas betaald had je van dat geld toch al kunnen isoleren en een WP in huis kunnen hebben.

• Ivow85
  • Nu online
Slarno schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:06:
[...]

Die gascentrales zijn grotendeels bedoeld om de nog véél sterker vervuilende kolencentrales versneld te kunnen sluiten.

En daarmee op zichzelf ook een goede maatregel, zolang met alléén duurzame bronnen de stabiliteit van het elektra-net niet gegarandeerd kan worden.

• blissard
@No Hands volgens mij zijn alle energiebedrijven , en ook Nuon, al vele jaren bezig met isolatie advies. Dus volgens mij klopt je argument niet.
Hier bijvoorbeeld in 2013 http://web.archive.org/we...nl/energie-besparen/tips/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

No Hands schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:20:
Zou er al iemand een boze brief geschreven hebben naar de Nuon, dat ze jarenlang verkeerd voorgelicht zijn en dat ze daarom zinloos veel gas verstookt hebben? Niemand van de Nuon heeft ooit eens gezegd dat ze moesten isoleren, en nu staat iedereen op zijn achterpoten omdat ze 'ineens moeten isoleren'.

Als je al 10 jaar 100 euro per maand aan gas betaald had je van dat geld toch al kunnen isoleren en een WP in huis kunnen hebben.
Euhhh in begin jaren 80 van de vorige eeuw hadden we een energie crisis en schreeuwde iedreen dat isolatie nodig was en dat je 's avonds de gordijnen dicht moest doen. Mijn (oudere) huis heeft toen al spouwmuurisolatie gekregen. Als iemand nu nog niet weet dat je moet isoleren heer hij waarschijnlijk Rip van Winkel Wikipedia: Rip van Winkle

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:05
[...]

Het kan ook op een schuin dak:
https://www.coxgeelen.com...59-4dcf-9933-512b82eb7fc7

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-01 14:36

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:30:
[...]

Ben het deels met je eens, maar een WP kost wel meer dan 2K. Tenzij je alle voorbereidende taken even buiten beschouwing laat natuurlijk. Als een WP maar 2K had gekost, had het gros van de Nederlanders al lang een WP gehad.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:49:
[...]

Ben het deels met je eens, maar een WP kost wel meer dan 2K. Tenzij je alle voorbereidende taken even buiten beschouwing laat natuurlijk. Als een WP maar 2K had gekost, had het gros van de Nederlanders al lang een WP gehad.
Een 5-9 kost zoiets met de subsidie er af en kan je altijd parallel aan de ketel zetten, niemand zegt dat je instant naar 0 gas moet toch?

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:08
No Hands schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:31:
@D-e-n het is te verwachtten dat in (oude)stadscentra dingen als een warmtenet oid aangelegd gaan worden. Dan hoeft je niet per se ergens een buitenunit, boiler of buffervat nee te zetten.
Hier geen warmtenet waarschijnlijk (ik heb ooit eens een kaart gezien en daar stonden onze huizen niet op). Wat wel is nog onduidelijk op dit moment. Biomassa wordt ook genoemd in de plannen

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

D-e-n schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:03:
[...]

Hier geen warmtenet waarschijnlijk (ik heb ooit eens een kaart gezien en daar stonden onze huizen niet op). Wat wel is nog onduidelijk op dit moment. Biomassa wordt ook genoemd in de plannen
Ja, dat is ook een probleem, er zijn veel plannen, dus ik kan nu zelf wel iets doen en dan over een jaar mezelf voor m'n kop slaan dat ik niet even gewacht heb. Maar voor hetzelfde geld duurt het nog 10 jaar voordat die plannen uitgevoerd worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:01
Een warmtepomp is gewoon duurder in aanschaf dan een CV ketel. Nogal logisch dat mensen dan een terugverdientijd gaan berekenen. Verder is een warmtepomp nu goedkoper in verbruik dan een CV ketel, maar we weten allemaal dat we als particulieren vooral energiebelasting betalen en slechts een beetje voor de energie zelf. Ik heb een verrassing voor mensen die denken dat ze op de lange termijn goedkoper uit zullen zijn: de geldstroom richting overheid gaat echt niet afnemen. Vroeg of laat zul je weer minstens net zoveel belasting betalen.

Daarbij, als iedereen een warmtepomp gaat gebruiken wordt het in de winter kouder buiten (je haalt immers warmte uit de buitenlucht) en in de zomer warmer buiten indien je er ook mee koelt (je verplaatst immers warmte naar de buitenlucht).

Nu wil dit niet zeggen dat ik tegen warmepompen ben, ik zou er graag een willen hebben. Maar enige nuance is wel op zijn plaats. De prioriteit zou wat mij betreft veel meer op isoleren moeten liggen dan op "we moeten van het gas af en allemaal een warmtepomp kopen". Als we daarbij alvast rekening houden met die warmtepomp in de toekomst zijn we goed bezig. Maar zomaar goed werkende CV ketels gaan vervangen door warmtepompen is kapitaalvernietiging en ook niet altijd goed voor het milieu omdat er dan apparaten vroegtijdig worden vernietigd waarvoor weer nieuw geproduceerd moet worden.
GH45T schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:25:

Daarbij, als iedereen een warmtepomp gaat gebruiken wordt het in de winter kouder buiten (je haalt immers warmte uit de buitenlucht) en in de zomer warmer buiten indien je er ook mee koelt (je verplaatst immers warmte naar de buitenlucht).
Je meent dit toch niet serieus hoop ik? :F

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• blissard
Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:59:
[...]

Dit gaat natuurlijk geen temperatuurverschil op grote schaal veroorzaken, maar lokale hittestress kan het wel vergroten. Als je zomers met effectief 3 kW aan het koelen bent, dan staat er op straat een ventilator met effectief 3 kW te verwarmen. Ik denk dat dat best een dingetje is op locaties waar nu in de openbare ruimte al hittestress is.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Een warmtepomp is gewoon duurder in aanschaf dan een CV ketel. Nogal logisch dat mensen dan een terugverdientijd gaan berekenen. Verder is een warmtepomp nu goedkoper in verbruik dan een CV ketel, maar we weten allemaal dat we als particulieren vooral energiebelasting betalen en slechts een beetje voor de energie zelf. Ik heb een verrassing voor mensen die denken dat ze op de lange termijn goedkoper uit zullen zijn: de geldstroom richting overheid gaat echt niet afnemen. Vroeg of laat zul je weer minstens net zoveel belasting betalen.
Je hebt gelijk dat de overheid altijd een bepaald bedrag nodig zal hebben en dat de burgers met z'n allen nooit echt minder zullen gaan betalen. Dat betekent niet dat je als individuele burger niet minder kan gaan betalen door bepaalde keuzes.

De kans is inderdaad groot dat je over 10 jaar helemaal niets bespaard t.o.v. nu als je een warmtepomp neemt. Maar je bespaart wel degelijk als je het vergelijkt met het blijven houden van een CV. Je bent dus relatief goedkoper uit.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nu wil dit niet zeggen dat ik tegen warmepompen ben, ik zou er graag een willen hebben. Maar enige nuance is wel op zijn plaats. De prioriteit zou wat mij betreft veel meer op isoleren moeten liggen dan op "we moeten van het gas af en allemaal een warmtepomp kopen". Als we daarbij alvast rekening houden met die warmtepomp in de toekomst zijn we goed bezig. Maar zomaar goed werkende CV ketels gaan vervangen door warmtepompen is kapitaalvernietiging en ook niet altijd goed voor het milieu omdat er dan apparaten vroegtijdig worden vernietigd waarvoor weer nieuw geproduceerd moet worden.
Also je een warmtepomp wil gaan gebruiken zal je sowieso eerst moeten gaan isoleren, dus dat kan je niet los van elkaar zien.

Is bij ons overigens redelijk onmogelijk met een huis uit 1906, wel een spouw maar niet geschikt voor extra isolatie. 3 bedrijven over de vloer gehad en niemand wil de handen er aan branden. Dus als ik een warmtepomp zou willen moet ik een vermogen uitgeven aan het verbouwen van het huis. Dak is wel volledig geïsoleerd, maar vloer en muren niet.

Ben nu info aan het opsnorren voor een pelletketel/kachel samen met buffervat/boiler en nog eens 16 extra zonnepanelen (naast de bestaande 3000wp) moeten we iig van het gas af kunnen tzt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:20

Yucon

*broem*

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:24:
[...]

Also je een warmtepomp wil gaan gebruiken zal je sowieso eerst moeten gaan isoleren, dus dat kan je niet los van elkaar zien.

Is bij ons overigens redelijk onmogelijk met een huis uit 1906, wel een spouw maar niet geschikt voor extra isolatie. 3 bedrijven over de vloer gehad en niemand wil de handen er aan branden. Dus als ik een warmtepomp zou willen moet ik een vermogen uitgeven aan het verbouwen van het huis. Dak is wel volledig geïsoleerd, maar vloer en muren niet.

Ben nu info aan het opsnorren voor een pelletketel/kachel samen met buffervat/boiler en nog eens 16 extra zonnepanelen (naast de bestaande 3000wp) moeten we iig van het gas af kunnen tzt.
Hoe ziet een spouw die niet te isoleren is er uit?

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Yucon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Te weinig ruimte ertussen oa. En ze wilden de voorgevel best isoleren wanneer ik alle verantwoordelijkheid op me nam als er vervolgschade zou optreden of een vochtprobleem zou krijgen.

Dan weet je voldoende.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:24:
[...]
Dus als ik een warmtepomp zou willen moet ik een vermogen uitgeven aan het verbouwen van het huis.
Wat doet de 45o CV ketel test? Heb je dat al geprobeerd? Oftewel, met welke CV temperatuur krijg je je huis nog warm? Misschien heb je gelijk, maar meten is weten :)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Of muren die gestuct/geschilderd zijn waarbij ook niemand z'n vingers er aan wil branden.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

CurlyMo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Wat doet de 45c CV ketel test? Heb je dat al geprobeerd? Oftewel, met welke CV temperatuur krijg je je huis nog warm? Misschien heb je gelijk, maar meten is weten :)
Als er geen enkel bedrijf is dat überhaupt lángs wil komen, en als eerste zeggen begin eerst met isoleren want het is onmogelijk dat warm te krijgen met een warmtepomp, wil ik ze best geloven. ;)
emnich schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Of muren die gestuct/geschilderd zijn waarbij ook niemand z'n vingers er aan wil branden.
Nee zijn wel gestuct maar dat is geen enkel probleem dat mogen we zelf na het isoleren oplossen da's hun probleem niet eens.

Een bedrijf zei dat het wel kon met de offerte maken (enkel voorgevel) maar de mannen die het werk uiteindelijk moesten gaan doen durfden het niet aan zonder dat ik alle verantwoording nam (moest ik apart voor tekenen) voor eventuele vocht en gevolgschade.

Nope nope nope.

Daarom het is best makkelijk om vanuit een (relatief) nieuwbouwhuis te roepen dat je het gewoon moet gaan doen, maar de werkelijkheid is vaak weerbarstiger.

Flagg wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:44 (44%)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-01 20:31
[...]

Vorige week is bij mij een inspectie gedaan van mijn tussenwoning uit 1976. Deze heeft dus een spouw van 5cm waar al 3cm steenwol in zit.

Is dus al geisoleerd maar wordt wel het zwakste punt van de woning en niet veel meer aan te doen. Dak en vloer komen in de richting van Rc=5 maar de muren blijven steken op 1,2-1,8.

Ik ben me net aan het oriënteren voor het vervangen van al het glas beneden voor HR++ en daarna hoop ik het toch te kunnen redden met een warmtepomp (in de toekomst).

assje wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:37 (17%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-01 20:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:59:
[...]

Technisch gezien klopt dit gewoon. Verwarmen met gas voegt alleen warmte toe aan de omgeving. Verwarmen met een warmtepomp haalt eerst warmte uit de omgeving om die daarna weer terug te geven. Het warmt de omgeving dus minder op.
Steden zijn ook warmer dan onbebouwde gebieden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Als er geen enkel bedrijf is dat überhaupt lángs wil komen, en als eerste zeggen begin eerst met isoleren want het is onmogelijk dat warm te krijgen met een warmtepomp, wil ik ze best geloven. ;)
Behalve dat die bedrijven dat hier ook zeggen en de praktijk iets anders uitwijst ;) Sinds begin november draait onze CV op 45o en dat werkt nog altijd prima. Nu hebben we maar een paar dagen rond het vriespunt gehad en nog niet er onder, dus dat is nog even afwachten. Maar ik heb nog 10o speling. Een WP kan namelijk tot 55c verwarmen.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Vorige week is bij mij een inspectie gedaan van mijn tussenwoning uit 1976. Deze heeft dus een spouw van 5cm waar al 3cm steenwol in zit.

Is dus al geisoleerd maar wordt wel het zwakste punt van de woning en niet veel meer aan te doen. Dak en vloer komen in de richting van Rc=5 maar de muren blijven steken op 1,2-1,8.

Ik ben me net aan het oriënteren voor het vervangen van al het glas beneden voor HR++ en daarna hoop ik het toch te kunnen redden met een warmtepomp (in de toekomst).
Laat je ajb niet afschepen met standaard HR++ glas. HR++ glas heeft een range van 0,8 -1,3 U
dat scheelt nogal. En als je het laat doen zitten de kosten niet zozeer in het glas maar in de manuren en andere werkzaamheden. (kitten, schilderen, demonteren)

• assje
Maasluip schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Technisch gezien klopt dit gewoon. Verwarmen met gas voegt alleen warmte toe aan de omgeving. Verwarmen met een warmtepomp haalt eerst warmte uit de omgeving om die daarna weer terug te geven. Het warmt de omgeving dus minder op.
Tja maar de basis van de toegevoegde warmte/energie zit hem natuurlijk in de fossiele brandstoffen die al dan niet in de brand gestoken worden. Dit is dan ofwel lokaal (CV) of bij de opwekking van elektriciteit (bij grijze stroom).
wmeester schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Laat je ajb niet afschepen met standaard HR++ glas. HR++ glas heeft een range van 0,8 -1,3 U
dat scheelt nogal. En als je het laat doen zitten de kosten niet zozeer in het glas maar in de manuren en andere werkzaamheden. (kitten, schilderen, demonteren)
Ik ga het zeker vergelijken maar zal het echt nog het verschil maken als mijn ramen al beter isoleren dan mijn muren?

Verder, financieel verwacht ik zelfs de goedkoopste aanpassing niet terug te verdienen.

assje wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:43 (31%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

wmeester schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:40:
[...]

dat scheelt nogal.
Wat is het alternatief?

• wmeester
  • Nu online
Wat ik wil zeggen is; vraag de specificaties op van het glas. En als ze U=1,3 offreren, vraag dan om glas met U=<1

• Rol-Co

Rol-Co

Grappig dat dit het zelfde verhaal was toen de cv ketel kwam, en kijk nu, iedereen heeft een cv ketel. :)

Ik kreeg nog 550,- op mp voor mijn 3 jaar oude remeha.
Ik heb nu geen gas meer, wat geeft dat een rust/goed gevoel zeg..... priceless.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Tja maar de basis van de toegevoegde warmte/energie zit hem natuurlijk in de fossiele brandstoffen die al dan niet in de brand gestoken worden. Dit is dan ofwel lokaal (CV) of bij de opwekking van elektriciteit (bij grijze stroom).
Klopt. Alleen als je volledig op wind- of zonneenergie werkt zou dat niet zo zijn. Je verplaatst op dit moment die opwarming dus naar de energiecentrales. Maar daarmee wordt de stad wel wat kouder. En dat kan best een of twee graden schelen (als iedereen het doet).

Open Source landkaart

• Flagg
  • Niet online

Flagg

CurlyMo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Behalve dat die bedrijven dat hier ook zeggen en de praktijk iets anders uitwijst ;) Sinds begin november draait onze CV op 45o en dat werkt nog altijd prima. Nu hebben we maar een paar dagen rond het vriespunt gehad en nog niet er onder, dus dat is nog even afwachten. Maar ik heb nog 10o speling. Een WP kan namelijk tot 55c verwarmen.
En jij hebt een huis uit 1900?

Heel misschien als ik de vloer vervang en isoleer, er een isolatielaag om het huis heen laat bouwen (overburen ook gedaan kostte hem 15000€, 2-1 kap jaar of 13 geleden maar hij had geen enkele spouw), mag bij ons dan x4 ongeveer dan heeft het een kans van slagen.

Oftewel ga even 50.000+€ uitgeven zodat je daarna een warmtepomp van 10.000€ kan plaatsen.

Ja joh moet je gewoon doen! Je bent een dief van je portemonnee als je het niet doet. 8)7

En we betalen nu een voorschot van 130€ (vorig jaar 110) en krijgen ieder jaar terug, dankzij een houtkachel overigens dus reken daar nog 350€ per jaar aan hout bij.

Maar er komt als het goed is binnenkort een bedrijf langs die warmtepompen en pelletketels/kachels levert en kan isoleren dus ben benieuwd wat die gaat adviseren.

Ik denk platgooien en nieuwbouw plegen. :+

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@Flagg
Op welke temperatuur stook je nu dan je CV?
Is toch niet zon rare vraag of je het met 45 graden warm kan krijgen, bedrijven vertellen vanalles.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Flagg Hoi! Ik hoorde dat je ervaringen zocht van iemand met een oud huis en een warmtepompinstallatie? Bij deze dan! Ik heb een woning uit 1910 die ik over enkele jaren nagenoeg energieneutraal heb weten te krijgen. De woning is all-electric, dus er wordt geen gas meer gestookt.

Wat ik heb gedaan is niet vreselijk ingewikkeld. Ik heb het grootste deel van het glas vervangen door Thermobel Advanced 0.8. Aangezien ik op de meeste plaatsen al kunststof kozijnen had kon ik dat mooi zelf doen, kostte dus maar iets van 450 euro. Verder heb ik de vloer op begane grond eruit gehaald - die was toch aan het rotten - en heb ik daar isoleren schuimbeton laten storten. Voor de muren heb ik gebruik gemaakt van multipor - een isolatiemateriaal dat je zo op de muur plakt (en dan afstuct). Omdat het vochtdoorlatend is heb je dus ook geen spouw nodig. Dit gecombineerd met een lucht/lucht-warmtepomp voor alle leefruimtes en een zonneboiler met electrische doorstromer en douche-WTW voor het warmte water zorgt ervoor dat ik betaalbaar en comfortabel woon.

Nagenoeg al het electraverbruik wordt afgedekt door zonnepanelen die ik op mijn dak heb gelegd. Spouwmuur heb ik helemaal niet - zelfs niet een onbruikbaar kleine. Afgelopen jaar heb ik -24 euro aan GreenChoice betaald (oftewel geld ontvangen dus).

Geen idee waar jij bedragen als +50.000 euro vandaan haalt, is dat een onderbuigevoel? Ik was voor +- 20.000 klaar. Daar zit ook een enorme comfortverhoging en nieuwe badkamer (met WTW) bij in.

Ik ontken het bestaan van IE.

Maasluip schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Wat jij zegt klopt. Omdat je niks toevoegt, vind er toch geen verandering plaats?

Ik zie de gedachte kronkel wel vaker voorbij komen waar ik op reageerde. De cv ketel voegt al 70 jaar warmte toe en daar hoor je niemand over.
Nu gaan we warmte verplaatsen met een warmtepomp en dan zou de boel opgewarmd worden.... Sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op.

Men moet stoppen met het luisteren naar de anti lobby, die op telegraaf nivo probeert de mensen bang te maken. Daar komen deze rare uitspraken vandaan.
Niemand heeft ooit de telegraaf of welke nieuwsbron dan ook, nodig gehad om een nieuwe cv ketel oid te kopen. En nu opeens gaan we daar onze informatie vandaan halen?
Bel een goeie installateur en laat je daar voorlichten.

Ik draai voor 95% op een hybride warmtepomp, afgelopen jaar(2018) 62m3 gas verbruikt voor de verwarming. Huis uit 1970, niet bijzonder goed geïsoleerd. Alleen de renovaties en aanpassingen die iedereen in 50 jaar doet aan een woning. Alleen radiatoren, geen vloerverwarming, alles verre van ideaal voor een warmtepomp.
En toch werkt het prima, energieverbruik van de warmtepomp was ongeveer 1400kWh...

Oxellaar wijzigde deze reactie 07-01-2019 14:31 (34%)

• Ivow85
  • Nu online
Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Heel misschien als ik de vloer vervang en isoleer, er een isolatielaag om het huis heen laat bouwen (overburen ook gedaan kostte hem 15000€, 2-1 kap jaar of 13 geleden maar hij had geen enkele spouw), mag bij ons dan x4 ongeveer dan heeft het een kans van slagen.

Oftewel ga even 50.000+€ uitgeven zodat je daarna een warmtepomp van 10.000€ kan plaatsen.

Ja joh moet je gewoon doen! Je bent een dief van je portemonnee als je het niet doet. 8)7

En we betalen nu een voorschot van 130€ (vorig jaar 110) en krijgen ieder jaar terug, dankzij een houtkachel overigens dus reken daar nog 350€ per jaar aan hout bij.

Maar er komt als het goed is binnenkort een bedrijf langs die warmtepompen en pelletketels/kachels levert en kan isoleren dus ben benieuwd wat die gaat adviseren.

Ik denk platgooien en nieuwbouw plegen. :+
Je ziet het wel heel somber in.

Ik heb een hoekwoning uit 1902.

Boven is met een grote verbouwing alles nu aardig geïsoleerd (mansardekap Rc4, zijgevel Rc2,5).

Beneden zijn de voor- en achtergevel niet geïsoleerd. Voorgevel is een Steens muur zonder spouw, achtergevel (aangebouwde halfopen keuken) is halfsteens. De zijgevel (Steens) is "geïsoleerd" met beplanting van 3cm dik. Ramen op de benedenverdieping zijn nog gewoon oud dubbel glas. De vloer is wel van onder geïsoleerd met Rc4.

En de warmtepomp draait hier nu de tweede winter. Met gewone 3-plaats radiatoren, totaal 4 strekkende meters van 50cm hoog. Helemaal gasloos en het is gewoon 20,5 graden op de kamerthermostaat.

Wat "noodzakelijk" is aan isolatie om een huis warm te houden met een warmtepomp wordt nogal eens verward met wat de ideale situatie zou zijn.

De ideale situatie is dikke lagen situatie rondom en een huis wat in alle vertrekken voorzien is van vloerverwarming. Maar in praktijk kom je met een Rc van gemiddeld omstreeks 2 voor de buitenschil van de woning al een heel eind.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

klump4u schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:02:
@Flagg
Op welke temperatuur stook je nu dan je CV?
Is toch niet zon rare vraag of je het met 45 graden warm kan krijgen, bedrijven vertellen vanalles.
60 graden meen ik. En als we met dit weer om 20:00 de temperatuur op 15 (vanaf 20) zetten is het 23:00 onder de 17 graden in de woonkamer. Hele onderverdieping is wel dubbelglas overigens op wat hele kleine glas in lood raampjes (20x25cm) na, maar daar ga ik nog een voorzet raampje voor creeeren, als het maar voor het idee. :)

Ben overigens niet de enige in de straat, iedereen waarvan ik het weet tenminste hebben 0 op het request gekregen. En sommige daarvan zijn beter geïsoleerd dan de onze.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:16:
[...]

Wat jij zegt klopt. Omdat je niks toevoegt, vind er toch geen verandering plaats?
Jawel, want van een situatie dat er warmte wordt toegevoegd ga je naar een situatie waar geen warmte wordt toegevoegd.
Ik zie de gedachte kronkel wel vaker voorbij komen waar ik op reageerde. De cv ketel voegt al 70 jaar warmte toe en daar hoor je niemand over.
Dat de stad in de winter warmer is door het verwarmen zal ook niemand een probleem vinden. Dat de stad in de zomer warmer is (wat niet alleen kunstmatige oorzaken heeft, al dat steen warmt gewoon harder op dan natuur) daar hoor je wel zeker mensen over.
Nu gaan we warmte verplaatsen met een warmtepomp en dan zou de boel opgewarmd worden.... Sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op.
Nee, in de winter krijg je een afkoeling, als je de warmtepomp in de zomer gaat gebruiken krijg je een extra opwarming. Dat eerste is misschien een beetje vervelend, dat tweede is zeker ongewenst. Maar dat hangt niet per se samen met het vervangen van gasgestookte CV-ketels met warmtepompen want airco's zijn altijd warmtepompen.

Open Source landkaart

@Maasluip je woning verliest die verplaatste warmte toch weer aan diezelfde buitenlucht waar de warmte aan onttrokken is.
En de warmte die CO2 uitstoot met zich meebrengt, die willen we toch verminderen? Daar draait het allemaal om... Dacht ik.

En met koelen is dat ongeveer hetzelfde.

En airco's zijn lang niet allemaal warmtepompen. De grote airco's van winkels en kantoorpanden, kunnen bijna geen van allen verwarmen.
De grootste oorzaak van opwarmen in steden in de zomer is het gebrek aan groen, alles is asfalt en beton wat warmte opslaat door de zon.
De warmtepomp gaat daar geen bijdrage aan brengen.

Oxellaar wijzigde deze reactie 07-01-2019 14:45 (34%)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

cyberstalker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:15:
@Flagg Hoi! Ik hoorde dat je ervaringen zocht van iemand met een oud huis en een warmtepompinstallatie? Bij deze dan! Ik heb een woning uit 1910 die ik over enkele jaren nagenoeg energieneutraal heb weten te krijgen. De woning is all-electric, dus er wordt geen gas meer gestookt.

Wat ik heb gedaan is niet vreselijk ingewikkeld. Ik heb het grootste deel van het glas vervangen door Thermobel Advanced 0.8. Aangezien ik op de meeste plaatsen al kunststof kozijnen had kon ik dat mooi zelf doen, kostte dus maar iets van 450 euro. Verder heb ik de vloer op begane grond eruit gehaald - die was toch aan het rotten - en heb ik daar isoleren schuimbeton laten storten. Voor de muren heb ik gebruik gemaakt van multipor - een isolatiemateriaal dat je zo op de muur plakt (en dan afstuct). Omdat het vochtdoorlatend is heb je dus ook geen spouw nodig. Dit gecombineerd met een lucht/lucht-warmtepomp voor alle leefruimtes en een zonneboiler met electrische doorstromer en douche-WTW voor het warmte water zorgt ervoor dat ik betaalbaar en comfortabel woon.

Nagenoeg al het electraverbruik wordt afgedekt door zonnepanelen die ik op mijn dak heb gelegd. Spouwmuur heb ik helemaal niet - zelfs niet een onbruikbaar kleine. Afgelopen jaar heb ik -24 euro aan GreenChoice betaald (oftewel geld ontvangen dus).

Geen idee waar jij bedragen als +50.000 euro vandaan haalt, is dat een onderbuigevoel? Ik was voor +- 20.000 klaar. Daar zit ook een enorme comfortverhoging en nieuwe badkamer (met WTW) bij in.
Da's wel cool.. of nee warm... :) Heb wel aan binnenkant isolatie zitten denken, maar we hebben nu al een bijzonder compacte woonkamer van net geen 3x4 en was eigenlijk bang dat er dan helemaal niks meer in zou passen eigenlijk. :) Hoe dik is dat ongeveer?

We hebben hier houten kozijnen met hr dubbel glas wat op zicht nog prima zijn werk doet. Kreeg wederom te horen dat vervangen redelijk onzinnig was omdat het te weinig zou opleveren ten opzichte van HR++ glas. Mocht het gaan lekken en het toch vervangen moet worden meteen goed doen idd. Maar dat kwam van mijn zwager af die zelf in de kozijnen en glashandel zit. ;)

Vloer moet idd echt een keer gebeuren maar zie er zo tegenop om alles leeg te moeten halen, die vloer is nu ook zo vreselijk koud dat we er overal Perzen hebben liggen. :+

Wat kostte dat geïsoleerde schuim beton?

Maar dat heb jij allemaal gedaan voor 20k? Alles zelf gedaan met je broer die aannemer is? :P

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17-01 23:09
CurlyMo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Een Nefit tot 62 graden aanvoertemperatuur. Alleen hoe hoger de aanvoertemperatuur hoe lager de COP (rendement) dus hogere stroomrekening

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:41:
[...]
We hebben hier houten kozijnen met hr dubbel glas wat op zicht nog prima zijn werk doet. Kreeg wederom te horen dat vervangen redelijk onzinnig was omdat het te weinig zou opleveren ten opzichte van HR++ glas. Mocht het gaan lekken en het toch vervangen moet worden meteen goed doen idd. Maar dat kwam van mijn zwager af die zelf in de kozijnen en glashandel zit. ;)
Ik heb mijn dubbelglas ook (deels) vervangen door HR++ en dat merk je echt wel. Ik had een kamer die nauwelijks warm te krijgen was en die is sinds de vervanging gewoon comfortabel. Lees ook Dubbelglas vervangen door HR++/+++ of Het grote HR +++ glas en kozijn topic

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:01
Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:16:
[...]

Een CV ketel voegt warmte toe als het koud is om iets te verwarmen. Dat gaat behoorlijk efficient waardoor weinig tot geen warmte buiten terecht komt.

Een warmtepomp verplaatst warmte. Als het koud is naar binnen en als het warm is naar buiten. Dat gaat ook behoorlijk efficient en er is niets mis mee, maar het zal daadwerkelijk buiten kouder worden in de winter en buiten warmer worden in de zomer. Of denk je dat die energie opeens magisch erbij wordt getoverd? Over gedachte kronkel gesproken.

Nu is met het principe van warmte verplaatsen niets mis, maar het is wel een (weliswaar klein) nadeel van de werking van een warmtepomp dat de buitenlucht (of grond/grondwater in het geval van andere technieken dan lucht warmtepompen) in temperatuur de tegengestelde kant op gaat. In de winter dus kouder en in de zomer warmer.

Dat kan en mag je vergezocht vinden, maar dit is het hele idee achter een warmtepomp. Gezien de onderwerpen waar je karmakoning bent heb ik je profiel even bekeken en je zou toch moeten weten waar de warmte vanaf komt bij een warmtepomp. Of ligt het zo gevoelig dat een warmtepomp geen magisch apparaat is maar ook gewoon een geweldige uitvinding welk zich gewoon aan de natuurkundige beperkingen houdt.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:58:
[...]
~ 1940
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, ik zeg alleen dat je je niet louter moet laten leiden door theoretische inschattingen van adviseurs, die zoals eerder gezegd altijd adviseren vanuit de ideale situatie. Maar ideaal is niet hetzelfde als noodzakelijk* Je kunt gewoon testen hoe ver je van je (utopische) doel af bent door simpele testjes. Wat let je om dat te proberen?

"*zoals een WP werkt alleen met vloerverwarming."

CurlyMo wijzigde deze reactie 07-01-2019 14:54 (13%)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

GH45T schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:49:
[...]

Een CV ketel voegt warmte toe als het koud is om iets te verwarmen. Dat gaat behoorlijk efficient waardoor weinig tot geen warmte buiten terecht komt.
Als er weinig tot geen warmte naar buiten komt dan zou het geen probleem zijn maar de warmtepomp heeft dan ook niets te doen. De warmte verlaat wel degelijk het huis doordat het nooit 100% geïsoleerd is. Alle warmte die de CV toevoegt, verlaat ook gewoon het huis, alleen niet op één punt.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:16

T-Infinity

Heen en weer....

Sorry maar je slaat de plank echt volledig mis.
Jawel, AL die warmte komt buiten terecht. De isolatie vertraagt dit alleen een klein beetje.
Een warmtepomp verplaatst warmte. Als het koud is naar binnen en als het warm is naar buiten. Dat gaat ook behoorlijk efficient en er is niets mis mee, maar het zal daadwerkelijk buiten kouder worden in de winter en buiten warmer worden in de zomer. Of denk je dat die energie opeens magisch erbij wordt getoverd? Over gedachte kronkel gesproken.
Het zal tijdelijk een heel klein beetje kouder worden buiten, dit zal niet meetbaar zijn of hooguit een beetje in een dichtbevolkte stad. Echter een warmtepomp verplaatst met name energie, maar voegt ook altijd energie toe (1/3 tot 1/5 van het totaal, afhankelijk van de COP). Uiteindelijk wordt het dus ook met een warmtepomp warmer buiten.

Dus, CV ketel: alle warmte lekt naar buiten, terwijl bij de warmtepomp er vooral verplaatst wordt plus een kleine toevoeging. De CV ketel voegt dus meer warmte toe.
Nu is met het principe van warmte verplaatsen niets mis, maar het is wel een (weliswaar klein) nadeel van de werking van een warmtepomp dat de buitenlucht (of grond/grondwater in het geval van andere technieken dan lucht warmtepompen) in temperatuur de tegengestelde kant op gaat. In de winter dus kouder en in de zomer warmer.
Dit is in principe geen probleem, als je bron maar voldoende capaciteit heeft. Buitenlucht heeft een gigantische capaciteit, die warmen we niet zo maar even op met zijn allen. Bij een grondbron kan het anders zijn maar dan is je bron gewoon niet goed bemeten aangelegd.
@GH45T Behoorlijk ver gezocht ja...
Maar wat nu de nadelen zijn van het rondpompen van warmte, van binnen naar buiten, of van buiten naar binnen. En het weer verliezen van diezelfde energie aan de buitenlucht... Dat heb je mij nog niet duidelijk gemaakt.

En ja, ik ken de voor en nadelen van de warmtepomp, maar dat zijn niet de problemen die jij noemt.
Het probleem van de warmtepomp is dat het voor een gasverslaafd land als Nederland een onbekend apparaat is. Dat geeft de weerstand.
Dat heel Scandinavië, met een kouder klimaat dan wij, al 25 jaar met warmtepompen alles verwarmd zegt genoeg. Het kan prima, maar soms moet er wat aangepast worden.

Of zou het door de warmtepomp komen dat het in Scandinavië kouder is dan hier? Ga je nu toch gelijk krijgen? :+

• Flagg
  • Niet online

Flagg

CurlyMo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:49:
[...]

~ 1940

[...]

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, ik zeg alleen dat je je niet louter moet laten leiden door theoretische inschattingen van adviseurs, die zoals eerder gezegd altijd adviseren vanuit de ideale situatie. Maar ideaal is niet hetzelfde als noodzakelijk* Je kunt gewoon testen hoe ver je van je (utopische) doel af bent door simpele testjes. Wat let je om dat te proberen?

"*zoals een WP werkt alleen met vloerverwarming."
Ik laat me niet leiden door adviseurs maar door mensen die leuk geld kunnen verdienen door aan mij een warmtepomp te kunnen verkopen en installeren. En daar vanaf zien... :)

En wat kost een warmtepomp aan electra als die continu op de toppen van zijn kunnen aan het werken is? En qua levensduur? Of maakt dat niet uit want zonnepanelen?

Maar is de pelletketel dan geen prima oplossing voor mensen die er niet hun levensdoel van willen/kunnen maken om een warmtepomp te plaatsen maar wel van de fossiele brandstof af willen?
emnich schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:48:
[...]

Ik heb mijn dubbelglas ook (deels) vervangen door HR++ en dat merk je echt wel. Ik had een kamer die nauwelijks warm te krijgen was en die is sinds de vervanging gewoon comfortabel. Lees ook Dubbelglas vervangen door HR++/+++ of Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Oh ja het werkt wel maar het is niet de moeite om datgene te gaan vervangen wat eigenlijk het minste nodig is.

Je moet de met de zwakste schakel beginnen en dan verder gaan. Als je warmte door alle kieren en gaten (en meterkast in de woonkamer :+ ) het huis verlaat heb je geen reet aan een plusje meer of minder op je dubbelglas. :)

Dat gezegd hebbende ik moet die meterkast eens behoorlijk dicht "purren". :+ :P

Achtergevel hebben we al wel "geïsoleerd" door er een tuinkamer tegenaan te zetten over de hele lengte. Da's isolatie waar je wat aan hebt. :P

Flagg wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:17 (31%)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Oops dubbel.

Flagg wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:17 (97%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:08:
[...]
Ik laat me niet leiden door adviseurs maar door mensen die leuk geld kunnen verdienen door aan mij een warmtepomp te kunnen verkopen en installeren. En daar vanaf zien... :)
Ik heb beide partijen gehad. Degene die het niet aandurven en degene die het juist leuk vinden. En mijn dashboards begrijpen en ondersteunen qua conclusies.
Of maakt dat niet uit want zonnepanelen?
Ook
Maar is de pelletketel dan geen prima oplossing voor mensen die er niet hun levensdoel van willen/kunnen maken om een warmtepomp te plaatsen maar wel van de fossiele brandstof af willen?
Nee, want fijnstof ;)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

CurlyMo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:16:
[...]

Ik heb beide partijen gehad. Degene die het niet aandurven en degene die het juist leuk vinden. En mijn dashboards begrijpen en ondersteunen qua conclusies.

[...]

Ook

[...]

Nee, want fijnstof ;)
Heel weinig fijnstof en nihil met een filter.

En fijnstof is goed voor het milieu. Mensheid zal me een worst zijn. :)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:18:
[...]
Mensheid zal me een worst zijn. :)
Dan hebben we het dus ook over de kindjes die in je wijk opgroeien en die door jouw keuze dus meer fijnstof binnen krijgen en dus een hogere kans hebben op akelige ziektes in hun latere leven.

Goed, beetje dramatisch natuurlijk, maar 'de mensheid' dat zijn in dit geval gewoon je buren. Pelletkachel is dan wel de minst slechte keuze (vergeleken met houtkachel etc), helemaal goed te praten valt het ook niet.

Milieu centraal zegt daarover: (zoek even op fijnstof op die pagina, 23 matches)
https://www.milieucentraa...tkachel-of-biomassaketel/

-dat luchtkwaliteit achteruit gaat door pelletkachel
-dat het nog meevalt als je hem maximaal 2 avonden per week zou gebruiken.

Ik hoop dat ze de subsidie snel gaan schrappen

T-Infinity wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:28 (25%)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:41:
@Maasluip je woning verliest die verplaatste warmte toch weer aan diezelfde buitenlucht waar de warmte aan onttrokken is.
Ja, maar als je met gas verwarmt voeg je alleen warmte toe. Als je met een warmtepomp verwarmt niet (of iig veel minder). Dus dat de stad in de winter wat afkoelt als iedereen een warmtepomp gebruikt zal zeker zo zijn.
En airco's zijn lang niet allemaal warmtepompen.
Ja goed, een warmtepomp die maar in één richting werkt. Maar dat is nog altijd een warmtepomp. Net zoals een koelkast een warmtepomp is. Je verplaatst warmte van een plek naar een andere.

Open Source landkaart

@Flagg Niet één "oplossing" is heilig of volledig goed te praten.
Maar ze kunnen wel een verbetering zijn.
Het is altijd erg lastig om het totaalplaatje te vinden. De meeste pellets komen uit Canada kwam ik vandaag achter....Uit Canada. De houtblokken voor mijn houtkachel komen uit het dorp waar ik woon.
Wat zou nu beter zijn, mijn houtkachel, of de pelletkachel van mijn buurman?

Zo heeft de warmtepomp nog een probleempje met het juiste koudemiddel, wat we nog steeds niet gevonden hebben. Zo heeft de Tesla z'n belastingvoordeel voor mensen met geld in overvloed, terwijl "wij" dat voordeel mogen betalen. Om over z'n accu en de productie/recycling daarvan maar niets te zeggen.

We zijn er nog lang niet...en we komen er ook nooit ben ik bang

@Maasluip Je praat in theorieën, niet in werkelijke dingen. Sowieso zal die afkoeling (die er niet is) geen probleem zijn.
Alsof de warmtepomp in theorie de veroorzaker zal zijn van een nieuwe ijstijd

Oxellaar wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:38 (11%)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

T-Infinity schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:23:
[...]

Dan hebben we het dus ook over de kindjes die in je wijk opgroeien en die door jouw keuze dus meer fijnstof binnen krijgen en dus een hogere kans hebben op akelige ziektes in hun latere leven.

Goed, beetje dramatisch natuurlijk, maar 'de mensheid' dat zijn in dit geval gewoon je buren. Pelletkachel is dan wel de minst slechte keuze (vergeleken met houtkachel etc), helemaal goed te praten valt het ook niet.
Lol beetje dramatisch? Maar ja ook die arme arme kindertjes zullen me een worst wezen. Er zijn al veel te lang, veel teveel mensen en daarom heb ik zelf dus ook geen kinderen. In principe mag ik de rest van mijn leven op houtskool stoken, heb ik nog een kleinere carbon footprint, maar da's flauw. :P

Is wel een mooie, je huis klimaat neutraal maken en vervolgens drie kinderen op de wereld zetten, maar heb wel een warmtepomp hoor. _O- maar we gaan offtopic geloof ik.

Maar het topic titel deed vermoeden dat er ook ruimte was voor alternatieven ipv de warmtepomp maar liever niet begrijp ik. * Flagg gaat weer een deur verder.

• assje
Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:37:
[...]
Is wel een mooie, je huis klimaat neutraal maken en vervolgens drie kinderen op de wereld zetten, maar heb wel een warmtepomp hoor. _O- maar we gaan offtopic geloof ik.
Deze komt altijd voorbij maar is een zinloos argument. Ja wereldbevolking is een probleem maar het is ook relatief aangezien 6 miljard mensen net zoveel uitstoot hebben als 1 miljard mensen (afbeelding 1) Ander fun-fact, het aantal mensen groeit al niet meer door het aantal kinderen, alleen nog maar door verbeterde levensverwachting (afbeelding 2).

In mijn optiek is de basis van alle discussie om trend deze topics in de basis om een leefbare aarde voor de mensheid achter te laten, als dat je niet interesseert heeft discussiëren inderdaad weinig zin. Gaan we daar wel vanuit dan kan je er over discussiëren of een gezonde populatie 1 miljard of 12 miljard mensen is.

In alle gevallen is een bepaalde vervanging noodzakelijk en als verandering gewenst is zal dat langzaam moeten zijn om een gigantische disruptie te voorkomen.

Footprint terugbrengen en technologische oplossingen bedenken is dus wel degelijk belangrijker dan geen kinderen op de aarde zetten.

Als iedereen zou denken zoals jij en geen kinderen zou nemen zou alles in elkaar storten, als iedereen 10 kinderen zou gaan zou het ook mis gaan, het optimum ligt dus ergens in het midden. Meer dan 2 of 3 kinderen vind ik eerlijk gezegd een beetje asociaal (wat jij doet kan niet iedereen doen, of je ontzegt anderen de "mogelijkheid" hetzelfde te doen).

Zodoende vind ik een gemiddelde van 2 kinderen lovenswaardig (als het wil lukken). Als we dat wereldwijd voor elkaar krijgen zetten we in op langzame krimp wat me positief lijkt.

Maar om terug op het topic te komen, zelfs met warmtepomp is onze footprint nog veel te hoog om hem aan te meten aan de rest van de wereldbevolking, alsnog onhoudbaar dus met huidige stand van technologie.

http://dataphys.org/list/wp-content/uploads/2015/06/rosling-rapid-growth.png

assje wijzigde deze reactie 07-01-2019 16:05 (12%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ik bekijk zulke zaken het liefst per categorie, net zoals bijvoorbeeld een voedingcentrum ook per voeding-type een slechte, minder goede, en beste keuze heeft.

Transport ==> Fiets, benenwagen, OV, deelauto
Energievraagstuk ==> warmtepomp of een alternatief
Overbevolking ==> zijn vast ook best practices voor, maar ligt politiek gevoelig.

Uiteraard gaat het uiteindelijk om het totaalplaatje, maar het is jammer als we niet vooruit komen 'omdat het toch allemaal geen zin heeft'. Dat vertroebelt het zoeken naar oplossingen per categorie.

• ATS
  • Laatst online: 18-01 13:48
@Flagg Voor de muren heb ik gebruik gemaakt van multipor - een isolatiemateriaal dat je zo op de muur plakt (en dan afstuct). Omdat het vochtdoorlatend is heb je dus ook geen spouw nodig.
Dit materiaal kende ik nog niet. Mag ik vragen waarom je hier voor gekozen hebt en niet voor PUR platen die je dan afwerkt met gipsplaten? Omdat het minder werk is? Ik vond het er mooi uitzien, tot ik de isolatiewaarde zag van dat spul... -O- Een λ van 0,043 is niet geweldig, PUR plaaten op de muur doen 0,023: bijna 2x zo goed dus. Het is wel meer werk, maar weegt dat op tegen het verschil in prestaties? Of heeft het te maken met die vochthuishouding?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Het is heel makkelijk om dat te doen als het huis toch nog aangepakt moet worden. Maar wij hebben ons huis in 2006 helemaal gedaan. Als we toen hadden geweten wat we nu weten, hadden we natuurlijk een aantal dingen helemaal anders gedaan (geen nieuwe gasleiding naar de gaskachel in de woonkamer, maar een CV leiding en stroomstekker, of zelfs herstellen van de open haard, de hele vloer vervangen (en niet alleen het houten deel) en door de hele nieuwe vloer vloerverwarming ipv alleen in de woonkamer, CV ketel verplaatst naar de zolder en ruimte gemaakt voor een eventueel boilervat en natuurlijk knuffelmuren!)
Wat ik heb gedaan is niet vreselijk ingewikkeld. Ik heb het grootste deel van het glas vervangen door Thermobel Advanced 0.8. Aangezien ik op de meeste plaatsen al kunststof kozijnen had kon ik dat mooi zelf doen, kostte dus maar iets van 450 euro.
Maar wat als je nog houten kozijnen hebt? Wij hebben een huis uit 1900, met houten kozijnen, waar geen HR+++ glas in past (te dik). Krypton gevuld glas zou kunnen. 100 euro per raam, zit je al op 400 euro. Plus plaatsingskosten. Dat is dan alleen de woonkamer. Van vier andere ramen weet ik dat ze HR+ zijn (die zijn in 2006 vervangen, inclusief kozijn), de overige 13 weet ik niet zeker... Alle kozijnen zijn van hout.
ATS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:08:
[...]

Dit materiaal kende ik nog niet. Mag ik vragen waarom je hier voor gekozen hebt en niet voor PUR platen die je dan afwerkt met gipsplaten? Omdat het minder werk is? Ik vond het er mooi uitzien, tot ik de isolatiewaarde zag van dat spul... -O- Een λ van 0,043 is niet geweldig, PUR plaaten op de muur doen 0,023: bijna 2x zo goed dus. Het is wel meer werk, maar weegt dat op tegen het verschil in prestaties? Of heeft het te maken met die vochthuishouding?
Ik had er ook nog nooit van gehoord, tot we afgelopen oktober in Zwitserland waren. Een huis naast ons hotel werd helemaal bekleed met dat spul (de beneden verdieping dan, de rest van de Wallisser huizen zijn van hout). Aan de buitenkant. Mooi spul, we hebben op ons balkon uitgebreid gekeken naar hoe hij dat helemaal in elkaar puzzelde :D

• No Hands
D-e-n schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:03:
[...]

2021 zou je gemeente het antwoord moeten hebben

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:35:

@Maasluip Je praat in theorieën, niet in werkelijke dingen. Sowieso zal die afkoeling (die er niet is) geen probleem zijn.
Alsof de warmtepomp in theorie de veroorzaker zal zijn van een nieuwe ijstijd
Je maakt het zelf belachelijk. Niemand claimt dat soort afkoelingen en niemand claimt dat het een probleem zou zijn. Maar vertel gerust waarom je denkt dat het wegnemen van dat verwarmingsvermogen geen effect heeft. Er is voldoende onderzoek naar gedaan. Hier een artikel van het KNMI.
Antropogene warmtebronnen ( verkeer, verwarming van huizen en gebouwen) kunnen vooral in de winter een bijdrage leveren aan het ontstaan van Urban Heat Islands.

Open Source landkaart

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-01 08:36

Erasmo

Laadpaaljager

Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:41:
En de warmte die CO2 uitstoot met zich meebrengt, die willen we toch verminderen? Daar draait het allemaal om... Dacht ik.

En met koelen is dat ongeveer hetzelfde.

En airco's zijn lang niet allemaal warmtepompen. De grote airco's van winkels en kantoorpanden, kunnen bijna geen van allen verwarmen.
De grootste oorzaak van opwarmen in steden in de zomer is het gebrek aan groen, alles is asfalt en beton wat warmte opslaat door de zon.
De warmtepomp gaat daar geen bijdrage aan brengen.
Ehm, het hele fundamentele idee van een airco is juist een warmtepomp maar dan de andere richting uit.

Doet iets met stroom en motors

Maasluip schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:37:
[...]

Je maakt het zelf belachelijk. Niemand claimt dat soort afkoelingen en niemand claimt dat het een probleem zou zijn. Maar vertel gerust waarom je denkt dat het wegnemen van dat verwarmingsvermogen geen effect heeft. Er is voldoende onderzoek naar gedaan. Hier een artikel van het KNMI.

[...]
Je noemt allemaal dingen die kloppen... Maar wat is nu het probleem, stel de gemiddelde temperatuur 0.5 daalt door de warmtepomp.... Wat is dan het probleem?
Wat is de reden om dat hier aan te dragen als belangrijke afwezig om wel of geen warmtepomp te nemen?
Erasmo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:46:
[...]

Ehm, het hele fundamentele idee van een airco is juist een warmtepomp maar dan de andere richting uit.
Bedankt, dat wist ik niet

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Je noemt allemaal dingen die kloppen... Maar wat is nu het probleem, stel de gemiddelde temperatuur 0.5 daalt door de warmtepomp.... Wat is dan het probleem?
Ik noem het alleen omdat jij vraagt of iemand serieus is als hij dat noemt. Als je wil ontkennen dat dat effect bestaat, ga je gang, maar ik zal blijven zeggen dat dat effect er zeker wel is.
Of het een probleem is weet ik niet, daar heb ik me ook niet over uitgelaten. Ik weet ook niet in welke orde het is.

Open Source landkaart

@Maasluip Als er echt een merkbaar effect door de komst warmtepomp komt, dan moeten we de vlag uithangen. Maar ik ben bang dat het druppel op een gloeiende is.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

-

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:44 (100%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07:23
Ik kwam een artikel tegen in het Eindhoven's Dagblad wat mijn onderbuikgevoelens wel deed uitspreken. Dat wij in Nederland te snel de "beste" willen zijn maar daarmee toch de plank misslaan door het te snel te willen.
Hoogleraar TU Eindhoven: 'Nu van het gas af leidt alleen tot meer CO2-uitstoot'
[...]
Hij verbaast zich over het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing in de hele energiediscussie. „Voordat het klimaatakkoord tot stand kwam zijn er klimaattafels georganiseerd waar allerlei partijen het woord mochten doen. Maar wetenschappers werden daar te weinig voor gevraagd. Rationele argumenten zijn onvoldoende gehoord. Maar ik vind dat wij als wetenschappers de taak hebben om ons uit te spreken en te zeggen: denk nu eens na voordat je handelt.”
[...]
Hij verbaast zich ook omdat onze huishoudens maar verantwoordelijk zijn voor een heel klein deel van ons gasverbruik. „Het is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Als je het klimaatakkoord naleest, zie je dat Nederland op dit moment 9 Gigawatt aan gascentrales heeft staan maar dat dit wordt uitgebreid naar 25 Gigawatt in 2050. We gaan dus meer gas gebruiken in de toekomst", benadrukt Smeulders. „Alleen gaat dat gas niet naar woonhuizen maar naar centrales.
[...]
De reden dat de Nederlandse regering nu ineens van het gas af wil, heeft volgens Smeulders alles te maken met de situatie in Groningen. „Onder druk van de publieke opinie moest er iets gebeuren. Maar niet meer naar gas boren In Groningen heeft niets uit te staan met het klimaatakkoord. Dat gas kan rustig in de Groningse bodem blijven zitten. Dat hebben we helemaal niet nodig. We kunnen gas uit Noorwegen of Amerika importeren. En we hebben onze eigen gasvelden in de Noordzee.
[...]
Warmtepom­pen maken veel herrie en gebruiken ook te veel energie. Gas is de schoonste energie­bron die we hebben
Dus ik stel voor dat we het Gronings gas met rust laten en gaan kijken hoe we het beste het uitstoot probleem kunnen oplossen ipv overhaast over te stappen op een gasloos systeem dat nog slechter is voor het klimaat en leefomgeving.

Hetzelfde geldt voor de elektrische auto. Er zijn vervoersmiddelen (containerschepen en vliegtuigen) die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de uitstoot maar niet aangepakt worden. Nee het is weer de kleine gebruiker die forse investeringen moeten doen die uiteindelijk weinig helpen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• _JGC_
  • Laatst online: 09:49
De uitstoot van vliegtuigen en containerschepen waaien niet naarbinnen via de ventilatieoosters van mijn huis. De uitstoot van houtkachels en auto's echter wel. CV ketels heb ik dan weer geen last van.
Als je de uitstoot, met name fijnstof, kunt reduceren door elektrisch te gaan rijden is dat alleen maar beter voor de luchtkwaliteit in bewoonde gebieden. Dat ergens op een stinkend industrieterrein een kolencentrale staat te blazen doet er dan niet toe.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:14
Het gas dat naar een gascentrale gaat, is ander gas dan dat je HR ketel in gaat.
Bovendien levert de combi (wkk)gascentrale + warmtepomp ca 25-75% meer warmte op per m³ gas dan het opstoken in een HR ketel.
Ik neem aan dat deze voordelen bekend zijn bij de hoogleraar.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True