Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:20
quote:
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:40:
Isoleren gaat landelijk gezien, heel erg veel isoleren worden. Spouwmuurisolatie met dubbelglas rekent maar zo'n 20% energiebesparing op. Dus zal er veel drastischer moeten worden geisoleerd. De binnenschil zal echt moeten worden geïsoleerd , dus bijvoorbeeld voorzetwanden met isolatie.

Met minder gaan we het gewoon niet redden. Ook qua logistiek gaat dat een probleem worden waar halen we de bouwvakkers en de materialen vandaan.
Gelukkig lees ik hier op GoT van meerderen dat zo'n drastische aanpak niet persé noodzakelijk is.
Logisch dat je geen stappen gaat zetten als je wordt voorgehouden dat je een enorm rigoureuze verbouwing in 't vooruitzicht hebt om van het aardgas af te komen.

Zoals hierboven is gezegd, kost je dat (kostbare) oppervlakte van je ruimtes enz.
Daarnaast vind ik het een groot risico als huizen enorm worden aangepakt. Bij ons in 't dorp zijn er de laatste jaren best wel wat oude woningen uit de periode 1900 - 1930 gerenoveerd en aan de buitenkant geisoleerd en wit of grijs gestuct. Het ziet er netjes en strak uit en je zult qua isolatie een hele grote stap hebben gemaakt. Persoonlijk vind ik echter dat zo'n huis helemaal dood is gerenoveerd. Voor mij heeft het weinig tot geen karakter meer.
Voor ons jaren '20 huis hebben we daarom bewust voor spouwmuurisolatie incl. HR++ en vernieuwen van het dak (Rd 6,25). Hiermee moeten we het met een juist bemeten warmtepomp prima comfortabel warm kunnen krijgen. En ja, dat kost meer energie dan wanneer we dikke voorzetwanden hadden geplaatst, maar dat zij zo. Nu geniet ik elke dag nog van ons gerenoveerde huis dat z'n uitstraling grotendeels heeft behouden.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:53

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:32:
[...]

12 jaar. Dan is de oude isolatie ook nog niet terugverdiend. ;) En 20-30cm (12cm isolatie + 3cm afwerking aan beide kanten = 30cm. Met een netto breedte binnen van 5,1 is dat toch een aardig verlies. Bij een rijwoning is één kant de hal. Die wordt dan ook smaller. Het gaat vaak ook niet om de rijkste bewoners die alles overhoop willen halen.

@Rol-Co Het zijn witte plavuizen met brede voeg ja. Er klopt denk ik geen hout van de afstelling hier, maar ik zit niet zo in de natte materie (CV/water).
Hoeft ook niet, zet je cv aankomende winter maar eens op 40 graden minimum en maximum, je vvw zorgen dat er bijna 40 graden in gaat door anders afstellen van de retour menging en je zal zien dat het al een stuk beter gaat, radiatoren kunnen dicht en kijk dat de cv niet gaat pendelen (veel teveel vermogen)
Kost even gas maar dan weet je wel wat ;)
Het hoeft allemaal echt niet in 1x en ook geen langjarige bouwput, ooit moet je ergens beginnen.

Nu ik een wp heb weet ik ook beter wat ik wil of zou veranderen, stel ik had alles op de schop gegooit voor die tijd dan had ik het nu weer anders gewild, 2x de kosten.
Zeker als je een backup hebt doormiddel van een haard, pelletkachel of nog de cv erbij zou ik me al helemaal niet druk maken of het warm genoeg is bij -10.
Mijn cv ging ook pas na 2 jaar weg, de stekker lag er al een jaar uit dus dan kan het wel, kookplaat in de keuken en het gas er af met een slot. Doorlooptijd 3 jaar van 1300 m3 naar slot.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:28

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

Wat klets je nu? Ik werk hier tussen allemaal HBO/WO ingenieurs. Die kunnen voor een paar honderd euro echt wel vertellen wat iemand met zijn huis moet gaan doen. Daar komt nog geen berekening aan te pas.
quote:
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:35:
[...]

Mijn collega's (en ik) hebben verstand van constructies, niet van warmtepompen. Het ging mij om de vergelijking
Oke dat was mij niet duidelijk.
Toch niet van parkeergarages hoop ik :+

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
Cranberry schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:38:
[...]

Gelukkig lees ik hier op GoT van meerderen dat zo'n drastische aanpak niet persé noodzakelijk is.
Logisch dat je geen stappen gaat zetten als je wordt voorgehouden dat je een enorm rigoureuze verbouwing in 't vooruitzicht hebt om van het aardgas af te komen.
Je leest gewoon wat je wilt lezen en er lopen hier een gigantisch aantal mensen met een bord voor hun kop rond die het verdommen om hun nuchtere boerenverstand te gebruiken.

Onze huizen zullen gewoon minder energie moeten gaan gebruiken en dat is een goede zaak. Huizen moeten nu eenmaal af en toe eens gemoderniseerd worden. Kost dan wel wat maar dan kun je er weer een eeuw mee vooruit en er is een winst in comfort.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
quote:
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:50:
[...]

Je leest gewoon wat je wilt lezen en er lopen hier een gigantisch aantal mensen met een bord voor hun kop rond die het verdommen om hun nuchtere boerenverstand te gebruiken.

Onze huizen zullen gewoon minder energie moeten gaan gebruiken en dat is een goede zaak. Huizen moeten nu eenmaal af en toe eens gemoderniseerd worden. Kost dan wel wat maar dan kun je er weer een eeuw mee vooruit en er is een winst in comfort.
Oude huizen moeten inderdaad een stuk minder energie gaan gebruiken, maar vaak is daar helemaal niet zo'n enorm rigoreuze verbouwing voor nodig.

Spouwmuurisolatie aanbrengen levert nagenoeg géén overlast. HR++ aanbrengen geeft beperkt overlast (even een dagje wat tocht in huis). Vloerisolatie aanbrengen levert alleen een beetje overlast in de gang.
Alleen isoleren van het dak geeft echt overlast in huis.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ivow85 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:01:
[...]

Oude huizen moeten inderdaad een stuk minder energie gaan gebruiken, maar vaak is daar helemaal niet zo'n enorm rigoreuze verbouwing voor nodig.

Spouwmuurisolatie aanbrengen levert nagenoeg géén overlast. HR++ aanbrengen geeft beperkt overlast (even een dagje wat tocht in huis). Vloerisolatie aanbrengen levert alleen een beetje overlast in de gang.
Dat is het ook niet, er is geen "drive"
Een keuken vernieuwen geeft ook overlast, win je niks mee maar word zonder nadenken gedaan, om over een badkamer maar niet eens te beginnen.
Drive is luxe, tevreden vrouw.
Isoleren, wp installeren, zonnepanelen op dak geeft alleen "overlast" ;)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:20
quote:
[...]

Mijn nuchtere boerenverstand zegt mij dat er absoluut iets moet gebeuren, maar wel in alle redelijkheid. De ideale wereld bestaat niet en zal nooit bestaan ook. Een huis verwarmen kost energie, maar is dat erg? Is het erg dat dat mij iets meer kost dan wanneer ik extreem geïsoleerd zou hebben?
Moeten we dan allerlei zaken die op consumentenschaal/burgers relatief veel energie kosten gaan verbieden (vliegvakanties, waterbedden, verwarmde aquaria, hot tub om maar eens iets te noemen)?
Ik vind het niet kies om iedereen die niet jouw standpunt huldigt (maar wel degelijke bewust nadenkt over en werkt aan vermindering energieverbruik!) dergelijke verwijten te maken.

Cranberry wijzigde deze reactie 23-08-2018 13:17 (5%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:50

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
[...]

Punt is een beetje dat de consument in verhouding niet zoveel energie verbruikt. Met name industrie is een grootverbruiker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Punt is een beetje dat de consument in verhouding niet zoveel energie verbruikt. Met name industrie is een grootverbruiker.
En voor wie produceert die industrie denk je :?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:11:
[...]

Stond ooit eens op een vrachtwagen :) If you hate truck's, stop buying some shit!

Ligt in dezelfde context >:)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
quote:
[...]

Voor ons allemaal, maar dat betekend niet dat daar geen winst te behalen valt. Juist als je er nog geen optimalisatieslagen gedaan hebt kan de winst erg snel erg groot zijn.

Als een grootverbruiker 1% minder energie verbruikt kan dat al snel gelijk zijn aan de besparing van 1 dorp of stad.

LordSinclair wijzigde deze reactie 23-08-2018 13:16 (14%)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

Stond ooit eens op een vrachtwagen :) If you hate truck's, stop buying some shit!

Ligt in dezelfde context >:)
Yep maar het is wel zo ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
[...]

Hier? Met name voor het buitenland. We exporteren enorme hoeveelheden goederen.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

Hier? Met name voor het buitenland. We exporteren enorme hoeveelheden goederen.
Maar niet voor de Marsmannetjes....uiteindelijk voor de consument ook in het buitenland.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Met die redenatie eindigen ook alle milieubelastingen bij de consument. ;)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:24:
[...]
Lambrisering is natuurlijk makkelijk aan te passen door een timmerman. Oude huizen moeten nu eenmaal gemoderniseerd worden. Je hebt het over 2006, we zijn nu al 12 jaar verder.
Nee, lambrisering is helemaal niet makkelijk aan te passen door een timmerman. Daarom zei ik ook "tenzij je er heel veel geld tegenaan gooit". Wij hadden maar een beperkt budget, dus niet oneindig.
quote:
Wetgeving kan best wel ver gaan, je kunt het mensen heel moeilijk gaan maken om een huis te verkopen wat onvoldoende geïsoleerd is.
Geen probleem, ons huis staat toch nog steeds een ton onder water, en we waren toch niet van plan om de komende 20 jaar te verkopen.
quote:
Ivow85 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:27:
[...]

De proef 'hou ik het wel warm' kun je heel eenvoudig zelf vooraf uitvoeren. Zet op de CV-ketel de aanvoertemperatuur op maximaal 50 graden en kijk of dat voldoende is om de woonkamer warm te houden op koude dagen. Lukt het? Prima, niks aan veranderen. Wordt het van de winter toch wat frisjes in de kamer? Geen probleem, loop even naar de CV-ketel en zet de aanvoertemperatuur weer een paar graden omhoog.
Dan kunnen wij geen WP installeren. De woonkamer wordt niet warmer dan 17 graden zonder de gaskachel, en dat is met de CV op 75 graden. Tegen die tijd is de ruimte waar de thermostaat hangt al 20,5 graden... We moeten dan eerst een tweede meetpunt hebben voor de CV (maar hoe dat nou weer werkt, heb ik geen idee van, de rest van het huis moet natuurlijk geen 30 graden gaan worden!)
quote:
Om goed te kunnen bepalen welke capaciteit warmtepomp je nodig hebt, kun je in de koudste weken dagelijks op een vast tijdstip de standen van de gasmeter noteren. Je kunt dan makkelijk berekenen hoeveel warmte je op die dagen gebruikt hebt. Een warmtepomp moet bij -15 graden die hoeveelheid warmte kunnen leveren. Of bij -10, als er een elektrische back-up is die op een incidentele extreem koude dag kan bijspringen.
Elk uur voldoende? :p

De koudste dag (2 maart) dit jaar, hebben we 22m3 gas verbruikt (hiervan is ongeveer 21,5m3 voor verwarming). Hij begon toen tussen 2 en 3 's morgens al aan te warmen, om het huis om 6:00 op 19 graden te hebben ('s nachts staat hij bij ons op 15 graden). Het was toen in de woonkamer 12 graden. Hij heeft toen in dat uur 1,75m3 gas verstookt. Ter vergelijk, een week later begon hij tussen 3 en 4 en heeft hij in een uur 0,77m3 gas verstookt.
quote:
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:42:
[...]
kookplaat in de keuken en het gas er af met een slot. Doorlooptijd 3 jaar van 1300 m3 naar slot.
Negatieve MAF (en WAF) voor electrisch koken :p Dus als wij naar een WP gaan, zullen we in eerste instantie nog niet van het gas af gaan en op een jaarverbruik van zo'n 200 tot 300m3 uit gaan komen (badkamer + fornuis).
quote:
[...]

Oude huizen hebben vaak geen spouwmuur. En vloerisolatie was voor ons geen optie, maar de hele vloer moest eruit (er zat ook geen gat in de vloer voor een kruipruimte). Heb je jaren later nog last van (weet je hoe fijn cement stof is???? we komen het nog steeds tegen :p) Isoleren van het dak gaf bij ons de minste overlast.... Maar dat komt natuurlijk omdat we de ruimtes beneden allemaal gebruiken en de zolder niet.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-01 15:46
In het kader negatieve MAF bij inductie, ga eens in een vakantiehuisje waar Inductie ligt, dan wordt hij gedwongen eens te koken op inductie, het valt enorm mee. Het enige "nadeel" vind ik dat als je water opzet om aan de kook te brengen dat dit qua snelheid ongeveer gelijk zit met een waterkoker. Dat is sneller dan je gewend was op gas. Voor de rest geen klachten over tot nu toe.

1710+570+1425+1380+880+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• digifun
  • Niet online
quote:
[...]

Dat is bij mijn huis gedaan en de energie besparing is maar een paar procent. Het is een druppel op een gloeiende plaat. Op papier zijn de besparingen gigantisch maar in de praktijk valt het vies tegen. De meeste kou in het huis komt uit de grond via de muren en het enige wat daar tegenwerkt is om die muren te isoleren. Dan is ook alle valkou in 1 keer weg en de tocht uit het huis.

Rigoreus, een voorzetwand zetten stelt natuurlijk niet eens zo heel erg veel voor.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee, je bent alleen het grootste deel van je bestaande inrichting kwijt. :X Ik zit nou al te bedenken hoe ik een vervangen van de (afwerk)vloer op de begane grond ga doen zonder op een vakantiepark terecht te komen.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:35:
Met die redenatie eindigen ook alle milieubelastingen bij de consument. ;)
Die nu juist niet, onze regering kan de consumenten (milieu)belastingen gewoon sturen (en dat doen ze ook...denk aan de BPM) met nagenoeg geen gevolgen voor onze concurrentiepositie.
(milieu)maatregelen voor producenten kunnen grote gevolgen hebben voor onze concurrentiepositie en zullen in een groter verband (EU ?) uitgevoerd moeten worden.

• digifun
  • Niet online
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:48:
Nee, je bent alleen het grootste deel van je bestaande inrichting kwijt. :X Ik zit nou al te bedenken hoe ik een vervangen van de (afwerk)vloer op de begane grond ga doen zonder op een vakantiepark terecht te komen.
Pure onwil die je loopt te rationaliseren. Je wilt gewoon niet , ga dan ook geen verhalen ophangen.

Milieu en energiebesparing is gewoon je dingetje niet.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Been there, doen that :p Gelukkig lag de vloer er niet overal uit (niet in de woonkeuken en niet in het achterhuis waar onze slaapkamer was en niet voor de wc). Maar even naar de wc? Keukendeur naar buiten, dan naar de zijkant van het huis lopen, daar weer naar binnen, dan over een plank naar de eerste trede van de trap en dan een plank naar het halletje voor de wc.... Gelukkig was het maar een paar dagen dat je niet over die laag mag lopen... Het was echt "bah, het regent, en ik moet naar de wc!"
quote:
Lardman schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:40:
In het kader negatieve MAF bij inductie, ga eens in een vakantiehuisje waar Inductie ligt, dan wordt hij gedwongen eens te koken op inductie, het valt enorm mee. Het enige "nadeel" vind ik dat als je water opzet om aan de kook te brengen dat dit qua snelheid ongeveer gelijk zit met een waterkoker. Dat is sneller dan je gewend was op gas. Voor de rest geen klachten over tot nu toe.
Behalve dat we beiden niet van inductie houden (we kennen het beide, mijn moeder heeft het, die woont in een land waar ze alleen gasflessen hebben), is de TVT daarvan zo lang dat het niet de moeite waard is (wij hebben geen standaard fornuis). Het zou voor ons goedkoper zijn om dan gasflessen te nemen...

(en water koken met een waterkoker of op een fornuis is achterhaald, gewoon kokend water uit de kraan!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

1500 euro voor een uurtje of wat door ons huis lopen en dan wat advies geven? Kom op zeg. Ik werk bij een bureau dat bouwconstructies ontwerpt en wij kunnen echt wel binnen een paar uurtjes aangeven in welke richting de klant moet gaan denken, er vanuit gaande dat de constructie zichtbaar en bekend is uiteraard.
Je vroeg om een professioneel advies. Niet een of andere piet-met-de-korte-achternaam die een keer rond je huis loopt en roept dat je moet gaan isoleren.

Want een professional zal wel narekenen (technisch, energetisch en financieel) of die L/L warmtepomp wel de handigste keuze is.

Een goed advies kost gewoon tijd en vereist veel kennis en vaardigheden. Daar zul je dus ook voor moeten betalen.
quote:
CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

http://www.susteen.nl € 170,- Ze werken samen met een aantal banken en gemeenten. Heb je een best goede eerste indruk.
Precies de Piet waar ik het over had. Indicatief energielabel met een aantal standaard maatregelen met bijbehorende prijzen en besparingen. Als je dat wilt kun je net zo goed naar milieucentraal.nl gaan.

oh en niet te vergeten, het verdienmodel zit in de tweede fase: het daadwerkelijk verkopen van besparingsmaatregelen alsook energie (samenwerking met Greenchoice). Dus niet eens een onafhankelijke adviseur ook.

• Lardman
quote:
[...]
[SNIP]

Behalve dat we beiden niet van inductie houden (we kennen het beide, mijn moeder heeft het, die woont in een land waar ze alleen gasflessen hebben), is de TVT daarvan zo lang dat het niet de moeite waard is (wij hebben geen standaard fornuis). Het zou voor ons goedkoper zijn om dan gasflessen te nemen...

(en water koken met een waterkoker of op een fornuis is achterhaald, gewoon kokend water uit de kraan!)
Er van houden of niet is iets erg persoonlijk, dus daar zal ik verder niets over zeggen.
De Franke (qooker alternatief) komt bij ons in de nieuwe keuken, ik zal eens zien hoe dat bevalt.

1710+570+1425+1380+880+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:54:
[...]

Pure onwil die je loopt te rationaliseren. Je wilt gewoon niet , ga dan ook geen verhalen ophangen.

Nee, ik bekijk het vanuit de praktijk, niet de roze bril. De grote kans ligt met name bij de koopmarkt, daar moeten eigenaren het doen. Maar eigenlijk alleen bij verhuizing is het een uitgelezen kans. Maar ja, gaat iemand naast zijn studieschuld aflossen, sparen voor de max 80% LTV die men wil, ook nog eens 10-20k aan verbouwingskosten mee financieren? Dat maakt het allemaal een stuk moeilijker. Genoeg mensen die niet de winst zien van het beperken van de energierekening met een paar tientjes. Zeker als salderen eraf gaat en je meer kWh gaat verbruiken met een elektrische oplossing.

• Lardman
100 of 106% lenen voor energie besparende maatregelen annyone? Als je wilt kan er tegenwoordig een hoop.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Niet elk bank doet eraan mee. Wilden dat doen bij ons huis afgelopen jaar, maar ING gaat niet verder dan 100%. Anders had ik nu al een paneeltje of 30 gehad (en was ik helemaal furieus geweest over de aanstaande stunt van Wiebes).

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
In de zomer? Kan je heerlijk buiten vertoeven, stuk gaan fietsen, je spullen kunnen prima buiten.
Je hoeft geen week weg, het is zo klaar hoor, kango er op, frees erdoor, slangen er in, aansmeren, volgende dag tegels plakken.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

In de zomer? Kan je heerlijk buiten vertoeven, stuk gaan fietsen, je spullen kunnen prima buiten.
Je hoeft geen week weg, het is zo klaar hoor, kango er op, frees erdoor, slangen er in, aansmeren, volgende dag tegels plakken.
Wij mochten er twee dagen niet op lopen (maar dat was ook midden in een winter, in een onverwarmd huis, met een stuk enkelglas van 2x3m...) Het grootste probleem is natuurlijk je meubilair, dat zul je echt even anders moeten stallen. Dat is dan weer het voordeel van dit doen in een verbouwing tijdens of vlak na een verhuizing.... Maar ik snap @Señor Sjon wel hoor. Je wilt wel, je weet dat het eigenlijk ook wel moet, maar het is nog steeds niet leuk om er mee te beginnen :p

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
quote:
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:22:
Maar ik snap @Señor Sjon wel hoor. Je wilt wel, je weet dat het eigenlijk ook wel moet, maar het is nog steeds niet leuk om er mee te beginnen :p
Je zit net in je huis, vloer neergelegd, net alles geschilderd, plinten aangebracht, muurdecoratie bevestigd. Dan mag je dat allemaal weer afbreken en opnieuw beginnen. Als klussen je hobby en je leven is, ok prima, maar als het noodzakelijk kwaad is heb je een stuk minder zin om weer helemaal opnieuw te beginnen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14:11
quote:
Skyaero schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:58:
[...]
Je vroeg om een professioneel advies. Niet een of andere piet-met-de-korte-achternaam die een keer rond je huis loopt en roept dat je moet gaan isoleren.

Want een professional zal wel narekenen (technisch, energetisch en financieel) of die L/L warmtepomp wel de handigste keuze is.

Een goed advies kost gewoon tijd en vereist veel kennis en vaardigheden. Daar zul je dus ook voor moeten betalen.
Wie zegt dat ik vraag om alles al gelijk tot op de komma na te gaan rekenen? Als wij constructief advies geven gaan we ook niet eerst rekenen zodat die klant er vervolgens achter komt dat hij de verbouwing niet eens kan betalen. Het lijkt me dat je eerst advies wilt over welke richting je in grote lijnen heen wilt en wat de opties überhaupt zijn. En welke wensen je daar als klant bij hebt.
quote:
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:25:
[...]
Je zit net in je huis, vloer neergelegd, net alles geschilderd, plinten aangebracht, muurdecoratie bevestigd. Dan mag je dat allemaal weer afbreken en opnieuw beginnen. Als klussen je hobby en je leven is, ok prima, maar als het noodzakelijk kwaad is heb je een stuk minder zin om weer helemaal opnieuw te beginnen.
Niet iedereen kan dat ook zo makkelijk. Ikzelf kan aardig schilderen maar met een hamer heb ik twee linkerhanden

D-e-n wijzigde deze reactie 23-08-2018 14:29 (23%)

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:25:
[...]

Dat is de reden waarom ik er niet eens over peins om overal vloerverwarming aan te leggen... Maar als we nog in ons vorige huis hadden gewoond (oudere plavuizen vloer, met gebarsten tegels), was de drempel alleen maar "het gedoe" geweest.

• Ivow85
  • Nu online
quote:
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:54:
[...]

Nounou...

Een voorzetwand plaatsen is toch wel tamelijk rigoreus, in elk geval wanneer je voorlopig niet van plan bent om je kamer op te knappen. Elektra aanpassen, nieuwe vloerafwerking, voorzetwand laten stuken, schilderwerk, timmerwerk bij de aansluiting op de bestaande kozijnen in de buitenmuur, aanpassing van cv-leidingen... Simpelweg je hele kamer/huis moet eerst leeg gehaald worden en je hebt minstens een week werklui over de vloer wanneer je het door een aannemer laat doen.

Het wandje zelf plaatsen valt inderdaad wel mee..... Als je toch al aan het verbouwen bent.

• Lardman
Heb je al een keer de CV op 45 graden gezet om te zien of je met je huidige verwarming je toko warm kunt krijgen in samen werking met een warmtepomp?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Het is hier 2x groter dan een rijwoning ongeveer. :+ Ik snap het en weet het. Alleen ik zie er enorm tegenop. Alleen als alles overhoop gaat, dan gaan gelijk weer andere dingen mee die niet sec tot de kosten van een WP behoren, maar wel nuttig zijn (aanbrengen speakerterminals op de uithoeken, verplaatsen/vervangen open haard, wat ander elektrawerk, etc.)..

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:35:
[...]

Het is hier 2x groter dan een rijwoning ongeveer. :+ Ik snap het en weet het. Alleen ik zie er enorm tegenop. Alleen als alles overhoop gaat, dan gaan gelijk weer andere dingen mee die niet sec tot de kosten van een WP behoren, maar wel nuttig zijn (aanbrengen speakerterminals op de uithoeken, verplaatsen/vervangen open haard, wat ander elektrawerk, etc.)..
Yep, collateral damage
Ik moest hier voor de warmtepomp leiding door de buitenmuur de douche in en naar zolder, dus cv naar de bergzolder (3e verdieping) verhuizen (gas, elektra, rookgaspijp en leidingwerk), mechanische ventilatie een halve meter om, riool ontluchting omleggen, badkamer op de schop en dus daar gelijk vvw en nu kan ook even makkelijk de elektra van beneden naar zolder dus ook dat gelijk aangepast.
Alleen omdat ik de leiding van 2 meter op de buitenmuur niet wil hebben >:) call me crazy!

Maar maakt niet uit hoor, geen zin is geen zin, lekker zo laten todat het hoger op je prioriteiten lijstje komt. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Komt ook omdat het niet zomaar even gekocht is. :+ De bomen in mijn tuin kosten eerder geld dan ze wat opleveren. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:33:
Komt ook omdat het niet zomaar even gekocht is. :+ De bomen in mijn tuin kosten eerder geld dan ze wat opleveren. ;)
Zo'n boom heb ik ook niet, maar met een wp van 400 is er wel voldoende "speelruimte"
Oh en kan zelf ook een stukje rommelen, scheelt ook.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
quote:
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

Maar dan moet je nog steeds per kamer iets plaatsen, of niet?
Ja en in een gemiddeld rijtjeshuis valt dat best mee. Niet in jouw huis weet ik.
quote:
[...]

Aanname: er is een mechanische ventilatie. Wat kost het als je geen mechanische ventilatie hebt?
Je gezondheid? :P

Maar dan zou je een ruimte kunnen ventieleren met die boiler. Maarja dat kost weer warmte, krijg je wel frisse lucht voor in die ruimte.
quote:
[...]

Puur van het gas af is ook niet het meest dure, de voorbereidingen zijn duur. Stel dat wij nog niets gedaan hadden en onze CV ketel is aan vervanging toe. Kan ik twee dingen doen: 20K uitgeven aan een WP + isolatie nu, of 2K aan een CV ketel, en de rest gebruiken om mijn isolatie langzaam aan naar de 21e eeuw te brengen. In het eerste geval moet ik een lening afsluiten, in het tweede geval kan ik het van de lopende rekening doen. Het gros van de Nederlanders zal voor optie 2 gaan en dus weer een nieuwe CV ketel.
Isolatie heeft helemaal niks met je opwek van warmte te maken.
Laat die dingen toch eens los van elkaar zien. Net als meteen zonnepanelen op je dak, ook niet nodig direct.

Wel kun je het hebben over afgifte systeem van warmte, dus je radiatoren die niet geschikt zouden zijn etc.

Maar Senor Sjon wil zijn convector put docht maken terwijl je die juist kunt gebruiken met je warmtepomp.

Mijn vader is nu ook op de warmtepomp over en hij heeft niks veranderd aan zn afgifte systeem. Kost iets aan efficiëntie maar werkt wel.

Uiteraard helpt isolatie altijd maar ook met cv ketel.
Mijn goed geïsoleerde woning betekende dat ik de goedkoopste warmtepomp kon nemen. En weinig stroomverbruik.
Waarschijnlijk vervang ik 400m3 voor maar 600kwh maar is nog te vroeg om te zeggen. In ieder geval stuk efficiënter.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar aan de muur hangen kan altijd, of ergens op de grond, het is echt stil en in de zomer verwarm je niet dus als je buiten zit is ie uit.
Alleen sww maken doe je in de zomer, maar kan je dan weer instellen wanneer je dat doet.
Dat ga je dan toch overdag doen als de zon schijnt en de panelen flink stroom opwekken omdat salderen dan niet meer gaat ;)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• !null
  • Nu online
Ik heb geprobeerd gas terug in de leiding van Liander te drukken maar dat saldeert dus sowieso vrij slecht ben ik achter gekomen :+

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
klump4u schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:10:
[...]

Dat ga je dan toch overdag doen als de zon schijnt en de panelen flink stroom opwekken omdat salderen dan niet meer gaat ;)
Ja kan ook, lekker fris briesje :)
Het kan van 8-20h, zoveel trekt een wp niet.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

Het 18:00 nos journaal heeft de oplossing voor de CV ketel, namelijk een WATERpomp 8)7
Ik denk dat ze te lang aan de waterpijp hebben gezeten.

• Ivow85
  • Nu online
quote:
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:19:
Het 18:00 nos journaal heeft de oplossing voor de CV ketel, namelijk een WATERpomp 8)7
Ik denk dat ze te lang aan de waterpijp hebben gezeten.
Die waterpomp kan prima werken. In delen van IJsland, waar je soms enkele meters onder de oppervlakte al behoorlijke grondwarmte hebt.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Ivow85 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:38:
[...]

Die waterpomp kan prima werken. In delen van IJsland, waar je soms enkele meters onder de oppervlakte al behoorlijke grondwarmte hebt.
Dat wil ik best geloven maar dit ging over NL.

• digifun
  • Niet online
Het rare is dat tegenwoordig tienduizenden euro's voor een nieuwe badkamer of keuken totaal geen probleem is, pure onzinbedragen.

Maar iets functioneels als een goede isolatie mag dan weer helemaal niks kosten. Het vreemde is dat dan vaak ook nog dezelfde mensen zijn.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:46

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:11:
Maar iets functioneels als een goede isolatie mag dan weer helemaal niks kosten. Het vreemde is dat dan vaak ook nog dezelfde mensen zijn.
Ik woon in precies zo'n huis. Jaren '30 dus. Door vorige bewoners opgeknapt met nieuwe keuken, badkamer, stucwerk, deels elektra en opgeknapte tuin. Ondervloer was opgeschuurd en gelakt. Daar werd op geleefd :/ Om daar de kou van te compenseren is er wel vloerisolatie.

Toen wij het huis kochten en zelf aan het klussen sloegen, vonden we allerlei plekken met wol onder de vloer van de verdiepingen tegen het tochten |:( Verder was alles deels enkel glas, deels oud dubbel glas (dus geen HR), was er geen spouwmuurisolatie en geen zolderisolatie. Op zolder zaten twee gaten in het dak. Eén loze pijp en een gat voor CV afvoer vrij ruim gezaagd. Het was daar dus ijskoud in de winter terwijl daar wel de CV hangt.

Toen we spouwmuurisolatie mannen langs kregen voor een offerte werd verteld dat ze die hadden liggen van de vorige bewoners en dat daar niks aan was veranderd. Ook bij de bewoners voor de vorige bewoners hadden ze een offerte uitgebracht, maar daar was toen ook al niks mee gedaan :F

Nu is de spouw geïsoleerd* (€ 900,-, waar hebben we het over?), begane grond nu vrijwel geheel HR++, zolder geïsoleerd, PV installatie gelegd, en binnenkort de WP. Daarna zullen we kijken wat we qua luxe eens aan kunnen pakken, bijv. toch ook een nieuwe keuken (deze vinden we lelijk en onpraktisch).

Kostenbesparing is nu ruim ~ € 120,- p/m :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
!null schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:52:
[...]

Ja en in een gemiddeld rijtjeshuis valt dat best mee. Niet in jouw huis weet ik.
Nee, dat bedoelde ik niet. Als je iets moet plaatsen, moet je ook leidingen leggen. En dat kan in een rijtjeshuis ook lastig zijn (door het plafond? door de muren?) Ik durf wel te zeggen dat dat in ons geval zelfs makkelijker is, omdat wij voor een deel een verlaagd plafond hebben (wij hebben balken in het plafond zitten). Alleen 9 units (ervan uitgaande dat je er 1 per ruimte kunt ophangen) die ik ook nog eens vreselijk lelijk vind staan moet ik niet aan denken.
quote:
Je gezondheid? :P
Ja, dus moet je mechanische ventilatie gaan aanbrengen, wat de kosten nog verder omhoog brengt.
quote:
Isolatie heeft helemaal niks met je opwek van warmte te maken.
<snip>

Mijn goed geïsoleerde woning betekende dat ik de goedkoopste warmtepomp kon nemen. En weinig stroomverbruik.
Dus het heeft wel iets met je opwek van warmte te maken. Niet alles, maar wel iets. Keuze: je geeft nu geld uit aan isolatie (waardoor je nu even geen geld hebt voor een WP) zodat je later een kleinere WP kunt kopen en daardoor minder electra gebruikt, of je geeft nu geen geld uit aan isolatie zodat je nu wel die grote (en duurdere) WP kunt kopen en je voor langere tijd veel electro gebruikt, en je later, zodra je wel geisoleerd hebt, een veel te grote en dure WP hebt gekocht.

• !null
  • Nu online
@Wailing_Banshee Opmerkelijk over gezondheid en ventilatie staat los van warmtepomp discussie.

Mijn ouders hebben een rijtjrshuis uit jaren 80, die gaan nu werken met 1na laagste warmtepomp, die is niet veel duurder dan die van ons (maar zal wel meer aan het werk zijn dam bij ons)
Verder heeft hij meer geld uitgegeven aan zonnepanelen omdat ze energieneutraal wilden. Maar dat staat los van discussie van het gas af.

Bij ons kan ik het elektraverbruik van de warmtepomp qua kosten wegstrepen tegen de vaste gasaansluiting kosten die ik nu bespaar :)
Maar dat zal bij meeste niet gaan.
quote:
CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:47:
[...]

Kostenbesparing is nu ruim ~ € 120,- p/m :)
Niet alleen dat, het is waarschijnlijk ook comfortabler leven.

!null wijzigde deze reactie 24-08-2018 08:22 (56%)

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
!null schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:17:
@Wailing_Banshee Opmerkelijk over gezondheid en ventilatie staat los van warmtepomp discussie.
Dan moet je even het oorspronkelijke bericht erbij zoeken:
quote:
En een warmtepomp boiler om op je mechanische ventilatie aansluiten kost met subsidie maar 300 euro ofzo.
En wat kost het als je geen mechanische ventilatie hebt? Als jij zegt dat het je gezondheid kost, moet je dus blijkbaar mechanische ventilatie aanleggen en is het dus duurder dan 300 euro met subsidie.

• !null
  • Nu online
@Wailing_Banshee In principe is een dak doorvoor dan voldoende. Maar je gaat ineens een ruimte afzuigen, dus luchtkwaliteit wordt beter maar je neemt ook warmte af wat je voorheen niet deed.

Praktischer is om hem dan van badkamer af te laten zuigen.

Maar ook bij dit voorbeeld wordt kwaliteit van wonen er beter van, net als dat je betere kozijnen/glas of isolatie neemt.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
!null schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:37:
@Wailing_Banshee In principe is een dak doorvoor dan voldoende. Maar je gaat ineens een ruimte afzuigen, dus luchtkwaliteit wordt beter maar je neemt ook warmte af wat je voorheen niet deed.

Praktischer is om hem dan van badkamer af te laten zuigen.
Badkamer af laten zuigen is bij ons geen optie (geen ruimte boven de badkamer om maar iets neer te zetten, vanwege het schuine dak)
quote:
Maar ook bij dit voorbeeld wordt kwaliteit van wonen er beter van, net als dat je betere kozijnen/glas of isolatie neemt.
Ik was blij dat we van die mechanische ventilatie af waren. Heb dat altijd maar een onding gevonden...
Wij hebben nu op 1 plek een mechanische ventilatie, en die wordt geregeld door de lichtschakelaar, namelijk in de badkamer. Ons plafond is daar nogal laag (net geen 2 meter, zelfs ik kan het plafond raken en ik ben maar 1.65m :p) en we hebben wel een douchecabine van 1.80m. De ventilatie daar is om niet van elke douchebeurt een turks stoombad te maken :p

• D-e-n
De beste ventilatie is nog altijd een raam dan open kan :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Niet alleen dat, het is waarschijnlijk ook comfortabler leven.
Wellicht, maar we hebben deze zaken zo snel aangepakt, dat we die vergelijking niet eens hebben kunnen maken :)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:

Bij ons kan ik het elektraverbruik van de warmtepomp qua kosten wegstrepen tegen de vaste gasaansluiting kosten die ik nu bespaar :)
Maar dat zal bij meeste niet gaan.
Net even gekeken maar dat red ik hier niet, 1800 x 0,21 kom je toch op een 378,- uit en vastrecht gas is 200,-

maar het zit bij elkaar als je half teruggave eb er af haalt. ;)

• !null
  • Nu online
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

Badkamer af laten zuigen is bij ons geen optie (geen ruimte boven de badkamer om maar iets neer te zetten, vanwege het schuine dak)
Hoeft ook niet daar, als je maar een buis naar de badkamer kwijt kan.

Maar in jouw geval klinkt het als praktischer om de warmtepompboiler in de badkamer zelf op te hangen en dan aansluiten op je huidige afzuigpunt.
En dan kastje eromheen oid. Maar is allemaal vrij specifiek.
Echter je badkamer afzuigen heeftvals voordeel dat ie op de warme lucht van na het douchen werkt, efficiënter kan niet.
quote:
[...]

Ik was blij dat we van die mechanische ventilatie af waren. Heb dat altijd maar een onding gevonden...
Hoezo een onding?
quote:
Wij hebben nu op 1 plek een mechanische ventilatie, en die wordt geregeld door de lichtschakelaar, namelijk in de badkamer. Ons plafond is daar nogal laag (net geen 2 meter, zelfs ik kan het plafond raken en ik ben maar 1.65m :p) en we hebben wel een douchecabine van 1.80m. De ventilatie daar is om niet van elke douchebeurt een turks stoombad te maken :p
Heerlijk toch :)

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
!null schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

Hoeft ook niet daar, als je maar een buis naar de badkamer kwijt kan.

Maar in jouw geval klinkt het als praktischer om de warmtepompboiler in de badkamer zelf op te hangen en dan aansluiten op je huidige afzuigpunt.
En dan kastje eromheen oid. Maar is allemaal vrij specifiek.
Echter je badkamer afzuigen heeftvals voordeel dat ie op de warme lucht van na het douchen werkt, efficiënter kan niet.
Onze badkamer is vol... Dat ding is 2,5m bij 4 meter, met een douchebak, wc, bad en wasmeubel. Boven bad kan hij niet hangen, daar zit een raam. Andere hoek zit een deur, derde hoek staat de douche en de vierde hoek is de wc....
quote:
Hoezo een onding?
Altijd lawaai.
quote:
Heerlijk toch :)
Ja, omdat hij 23,5 uur per dag uit staat :p

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
D-e-n schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:03:
De beste ventilatie is nog altijd een raam dan open kan :)
40 jaar geleden misschien ;)

Sterker nog, ik heb wel eens begrepen dat ramen die open kunnen in een badkamer als ontwerpfout gezien moet worden, omdat het schimmelvorming bevordert.

Met een raam open haal je koude lucht naar binnen en dat haalt weinig uit als je van je vocht af wilt want die koude lucht kan niet veel vocht opnemen. Daarnaast ben je voor debiet afhankelijk van de wind. Véél beter is daarom om warme droge lucht (vanuit je huis) door je badkamer te laten gaan. Wereld van verschil.

Verder houd je pollen en fijnstof beter buiten met een gefilterde ventielatieunit.
In ons huis gaat nooit een raam open, en de deuren zo min mogelijk.

Als je je huis dus goed gaat isoleren, is mechanise ventilatie extreem belangrijk en mag niet vergeten worden. CO2 niveau loopt erg hard op hoor als er meer dan 2 mensen thuis zijn.

Meer ontopic:
Je hoort zelfs verhalen over verbouwingen van 100.000 euro bij overstap op duurzame energie. Bizar. Lijkt me niet dat je dat makkelijk terugverdient.

Voor nieuwe huizen (na 2000) ben ik van mening dat het allemaal veeeeel goedkoper kan. Zelf ben ik voor minder dan 2500 euro van het gas af gegaan door LL-warmtepomp.
Voor oudere huizen is het lastiger, je zou kunnen zeggen dat deze huizen behoorlijk achterstallig onderhoud hebben, wat we al die tijd niet erkend hebben en dus niet in de koopprijs zit verwerkt, mogelijk gaat dat wel gebeuren de komende 10 jaar.

Verder licht de focus heel erg op de L/W warmtepomp en de hele verbouwing die daar voor nodig is. de LL-warmptepomp (airco) krijgt weinig aandacht. In mijn ogen onterecht. Mensen weten vaak niet eens dat je er mee kunt verwarmen met een hoge COP.

De bouw kan het meest verdienen aan L/W warmtepomp+verbouwing, waarschijnlijk speelt dat mee.

• Rol-Co

Rol-Co

L/l warmtepomp vind ik persoonlijk wel een nood oplossing om van het gas te gaan, ik wil niet zeggen poor mans solution maar komt in de buurt.
Zelfde als een dat het hout of pelletkachel only zonder cv aansluiting ook geen volledige verwarming is.

Maar waarom zou je een l/l nemen, buitenunit heb je ook, dus alleen kwestie van de binnenunit niet in de woonkamer en aan de cv knopen die er toch 9 van de 10 x al is, pakt sww ook mee.

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:49
In huis heb ik radiatoren hangen van type 10 en type 20 uit de jaren 70 die compleet niet geschikt zijn voor LTV. Tel een aantal goede radiatoren bij elkaar en dan ben je ook weer een aardig bedrag kwijt. Vooral als je het moet laten installeren.
Ik kan mij dus best voorstellen dat het in sommige gevallen l/l interessant kan zijn.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:41
Dat bestaande radiatoren niet geschikt zouden zijn voor LTV is nog zo'n hardnekkig misverstand.

Je bestaande radiatoren in je ongeïsoleerde huis met 75/65/20 hebben een gigantisch afgiftevermogen, mede omdat je huis thermisch zo lek als een mandje is.

Als je je huis goed isoleert en vervolgens op 35/20/20 gaat verwarmen kan het zomaar zijn dat bij continu stoken je afgiftesysteem nog steeds voldoende vermogen afgeeft om je huis op 20 graden te houden, mede omdat je door middel van isolatie je transmissieverliezen hebt gereduceerd.

Het stukje koudeval bij ramen is op te lossen met triple-glas, als je toch bezig bent met isoleren.

Het is te kort door de bocht om te claimen dat radiatoren niet werken bij LTV. Dit hangt van zoveel variabelen af.

• RvV
Ik ken mijn eigen variabelen en heb mijn twijfels of dat gaat werken. Na de parels in de spouwmuur en PIR platen op het dak ga ik natuurlijk wel even kijken wat de gevolgen zijn van een lagere aanvoer temperatuur. Bijvoorbeeld van 70 naar 50 graden.
Opwarmtijd is ook wel een ding. Het is een beetje onzinnig om continu te stoken als het in de nacht gewoon 15 graden mag zijn in huis. Met vloerverwarming snap ik het wel maar met radiatoren lijkt het mij niet rendabel.
En tripple glas gaat ook niet zomaar passen in elk kozijn. Zo heb ik een stalen schuifpui met heel dun oud dubbelglas wat ik niet zomaar kan vervangen door iets dikkers. En als je dan ook weer kozijnen moet gaan vervangen, dan tikt het ook weer hard aan.
En dan kom je weer op het punt van: "moet ik al die investeringen wel doen, want van dat geld kun je ook jaren lang gas verstoken".

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
RvV schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:36:
Ik ken mijn eigen variabelen en heb mijn twijfels of dat gaat werken. Na de parels in de spouwmuur en PIR platen op het dak ga ik natuurlijk wel even kijken wat de gevolgen zijn van een lagere aanvoer temperatuur. Bijvoorbeeld van 70 naar 50 graden.
Mooi zo, experimenteren maar! Want, ...
quote:
Opwarmtijd is ook wel een ding. Het is een beetje onzinnig om continu te stoken als het in de nacht gewoon 15 graden mag zijn in huis.
Aanname
quote:
Met vloerverwarming snap ik het wel maar met radiatoren lijkt het mij niet rendabel.
Aanname
quote:
En tripple glas gaat ook niet zomaar passen in elk kozijn. Zo heb ik een stalen schuifpui met heel dun oud dubbelglas wat ik niet zomaar kan vervangen door iets dikkers. En als je dan ook weer kozijnen moet gaan vervangen, dan tikt het ook weer hard aan.
Aanname
quote:
En dan kom je weer op het punt van: "moet ik al die investeringen wel doen, want van dat geld kun je ook jaren lang gas verstoken".
Als je betoog vol zit met aannames dan mag je tenminste verwachten dat je die tackelt.

Bijvoorbeeld. waarom zou het een probleem zijn om je radiatoren 24/7 te laten verwarmen wanneer dat beter voor het milieu, je comfort en je portemonnee is?!?

• Lardman
@RvV Als je het niet probeert weet je het nooit. Gewoon CV ketel hard op 45 graden zetten , Thermostaat op 19 graden (of wat er bij jou maar comfortabel is) en kijk wat er gebeurt.

Zelf getest in 2014. CV ketel op 45 graden, thermostaat op 18 (genoeg voor mij), buitentemperatuur was 4 graden gemiddeld (overdag iets meer, 's nachts iets minder). Na 36 uur was het nog steeds 18 graden, maar ik had wel 40% meer gas gestookt dan de 36 uur er voor. Het kon dus niet uit qua gasgebruik en ik durf te stellen dat ik te kleine verwarmingen had om de boel bij 10 graden op temperatuur te houden, maar onderschat de lange adem van een warmtepomp niet. Er kan vaak meer dan je denkt.

Sinds eind juli heb ik hier vloerverwarming en een loria duo 6008. Alles er uit, alles er straks weer in, operatie van heb ik jou daar, dus ik kan niet verder testen met mijn oude nefit uit 2010, die heb ik maar weggegeven ter vervanging van een 17 jaar oude ketel.

Lardman wijzigde deze reactie 24-08-2018 12:43 (16%)

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:57:
L/l warmtepomp vind ik persoonlijk wel een nood oplossing om van het gas te gaan, ik wil niet zeggen poor mans solution maar komt in de buurt.
Zelfde als een dat het hout of pelletkachel only zonder cv aansluiting ook geen volledige verwarming is.

Maar waarom zou je een l/l nemen, buitenunit heb je ook, dus alleen kwestie van de binnenunit niet in de woonkamer en aan de cv knopen die er toch 9 van de 10 x al is, pakt sww ook mee.
hmm ja. Toen ik nog CV ketel had heb ik die op 50 graden gezet om te testen en kreeg daar absoluut het huis niet mee warm in een aantal uren. Er zaten dan ook echt mini-radiatoren in de woonkamer. Hele systeem was blijkbaar ontworpen om op 70 graden te werken. Bovendien merkte ik dat de leidingen veel warmte af gaven op plekken waar ik dat niet wilde (zolder, hal, lege slaapkamer etc).
Daarom toen de conclusie getrokken dat het niet zo handig is aangelegd en dat we alle radiatoren op zijn minst zouden moeten vervangen en dan nog kon ik niet goed beoordelen of het optimaal zou gaan werken.
Tegelijkertijd ontdekte ik het LL warmtepomp topic hier op tweakers en ik was snel overtuigd dat dat een prima oplossing kan zijn. Hogere COP dan L/W, beter in koelen, en zeer goedkoop.

Poor mans solution.. tsja misschien. Het kan érg veel geld besparen. Maar die term suggereert dat het geen volwaardige oplossing is, en volgens mij is het dat wel als het goed geinstallerd is. Wij wilden ook maar op 1 plek verwarmen (woonkamer) dus dan vind ik de keuze zo gek niet.

• RvV
Nee, simpel zeggen dat het aannames zijn is lekker. Mijn (beperkte) onderbouwing.

-Een woning op 20 graden verliest meer energie bij een buitentemperatuur van 0 graden dan een woning waar het binnen 15 graden is. Ok, je verbruikt weer energie als je gaat opwarmen naar 20 graden maar over de gehele linie moet het zuiniger zijn om hem af te laten koelen. Mede omdat je niet altijd thuis bent of een weekendje weg etc..

-Met vloerverwarming kun je niet anders omdat het (afhankelijk van je systeem, en ja, ik heb zelf ook vloerverwarming gehad in het verleden) gewoon te lang duurt om op te warmen.

-Ik ken mijn eigen kozijnen. Het staal van de schuifpui is misschien 15mm dik. Gaat er vast mooi uit zien met 40mm dik triple glas. Anders 16mm krypton glas in in gaan kitten? En bij de overige kozijnen/ramen de boel gaan opdikken zodat het glas niet dikker is dan de ramen?

• D-e-n
@T-Infinity
Alleen de badkamer ventileren via een mechanisch systeem is nog te doen en kan uiteraard heel verstandig zijn maar leidingen door heel het huis is in een woning als de onze echt een dikke nee qua mogelijkheid. Ik ben wat betreft ook wel wat ouderwets: dit soort "kunstmatige" ventilatie lijkt me niet altijd per definitie een verbetering

De waarde van huizen heeft over het algemeen weinig te maken met hoe oud een woning is.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
RvV schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:59:
Nee, simpel zeggen dat het aannames zijn is lekker. Mijn (beperkte) onderbouwing.
Reageer eens op mijn kernvraag / -opmerking:
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:40:
[...]
Bijvoorbeeld. waarom zou het een probleem zijn om je radiatoren 24/7 te laten verwarmen wanneer dat beter voor het milieu, je comfort en je portemonnee is?!?

• RvV
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:01:
[...]

Reageer eens op mijn kernvraag / -opmerking:

[...]
Dat is helemaal geen probleem ALS het zo is. Ik teken ervoor :)
Waaruit blijkt dat het dan bijvoorbeeld zuiniger is om constant je radiatoren op temperatuur te laten?
Dan zou toch iedereen de thermostaat altijd op een vaste temperatuur laten staan?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
RvV schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:03:
[...]

Dat is helemaal geen probleem ALS het zo is. Ik teken ervoor :)
Waaruit blijkt dat het dan bijvoorbeeld zuiniger is om constant je radiatoren op temperatuur te laten?
Dan zou toch iedereen de thermostaat altijd op een vaste temperatuur laten staan?
Omdat dat de enige manier is om je huis warm te houden met een WP, en een warmtepomp nou eenmaal beter voor het milieu is dan een CV ketel en waarschijnlijk ook voor je portemonnee.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
D-e-n schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:00:
@T-Infinity
Alleen de badkamer ventileren via een mechanisch systeem is nog te doen en kan uiteraard heel verstandig zijn maar leidingen door heel het huis is in een woning als de onze echt een dikke nee qua mogelijkheid. Ik ben wat betreft ook wel wat ouderwets: dit soort "kunstmatige" ventilatie lijkt me niet altijd per definitie een verbetering

De waarde van huizen heeft over het algemeen weinig te maken met hoe oud een woning is.
Ok. Grootste nadeel van kunstmatige ventilatie is dat je bij slecht onderhoud mogelijk meer kans hebt op schimmels/stof/viezigheid die ophoopt in de buizen. Maar als je dat weet te voorkomen, en een stille uitkiest, zie ik allen maar voordelen.

Volgens mij ontkom je er ook niet aan. Ik denk dat je zou schrikken hoe hoog je CO2 oploopt zonder mechanische ventilatie. Je moet echt flink luchten om dat zonder ventilator te bereiken, helemaal als je huis steeds geisoleerder wordt. Denk niet dat men dat in de winter ook altijd doet, terwijl het dan juist nodig is. Meet het voor de zekerheid eens, je kunt echt serieuze klachten krijgen waarbij vaak niet direct aan ventilatie gedacht wordt.

En idd, waarde van oude huizen neemt nog niet af, maar de vraag is of dat zo gaat blijven nu we een duurzamer tijdperk in gaan. Dat soort huizen worden erg duur qua energievoorziening. Daarnaast gaan we vermoedelijk het niet hebben van WP, ventilatie, isolatie terecht zien als achterstallig onderhoud. Dat zal een geleidelijk proces zijn en niet volgend jaar al.

T-Infinity wijzigde deze reactie 24-08-2018 13:12 (12%)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
RvV schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:36:

Opwarmtijd is ook wel een ding.
Klopt, "effe" snel warmen met een wp is er niet bij, bij 5 graden duurt het een dag hier met de vloer. Je moet ook iets anders warmen. Maar geeft niet, equivalent van een halve cuub gas kost je 21 cent op de wp, met stroom van eigen dak nog minder.
quote:
Er zijn veel soorten hr++ glas met lage U waarde zonder dat het tripple is, die pui kan je ook laten zitten maar de rest doen, glas is verder niet duur.
quote:
En na die "jaren lang" ? Al denk ik dat dat niet heel veel jaar is met 1,- per m3.

• RvV
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Omdat dat de enige manier is om je huis warm te houden met een WP, en een warmtepomp nou eenmaal beter voor het milieu is dan een CV ketel en waarschijnlijk ook voor je portemonnee.
Gaat dat ook op voor een l/l WP? Ik kan mij namelijk voorstellen dat je een beetje overcapaciteit hebt waardoor je hem 's-nachts niet laat draaien en hem enkel aan hebt staan wanneer je hem nodig hebt. Vraagje voor de l/l WP bezitters?

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
RvV schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:08:
[...]

Gaat dat ook op voor een l/l WP? Ik kan mij namelijk voorstellen dat je een beetje overcapaciteit hebt waardoor je hem 's-nachts niet laat draaien en hem enkel aan hebt staan wanneer je hem nodig hebt. Vraagje voor de l/l WP bezitters?
Ik heb er nog geen winter mee gedraaid. maar het hangt idd van je overcapaciteit af. Als het buiten echt -20 is, zal ik waarschijnlijk 24/7 moeten draaien om het warm te houden.

Als het buiten -5 graden is, zou ik toch proberen hem 's nachts uit te zetten vanwege de lagere COP die je dan hebt en de hogere deltaT in je huis.

Het optimum is heel erg afhankelijk van je isolatie, onder/bovenbemeten systeem, hoeveelheid massa in je huis, en gewenst comfort.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:56:
[...]

hmm ja. Toen ik nog CV ketel had heb ik die op 50 graden gezet om te testen en kreeg daar absoluut het huis niet mee warm in een aantal uren. Er zaten dan ook echt mini-radiatoren in de woonkamer. Hele systeem was blijkbaar ontworpen om op 70 graden te werken. Bovendien merkte ik dat de leidingen veel warmte af gaven op plekken waar ik dat niet wilde (zolder, hal, lege slaapkamer etc).
Daarom toen de conclusie getrokken dat het niet zo handig is aangelegd en dat we alle radiatoren op zijn minst zouden moeten vervangen en dan nog kon ik niet goed beoordelen of het optimaal zou gaan werken.
Tegelijkertijd ontdekte ik het LL warmtepomp topic hier op tweakers en ik was snel overtuigd dat dat een prima oplossing kan zijn. Hogere COP dan L/W, beter in koelen, en zeer goedkoop.

Poor mans solution.. tsja misschien. Het kan érg veel geld besparen. Maar die term suggereert dat het geen volwaardige oplossing is, en volgens mij is het dat wel als het goed geinstallerd is. Wij wilden ook maar op 1 plek verwarmen (woonkamer) dus dan vind ik de keuze zo gek niet.
Eens, maar je kan niet het vergelijk trekken met een oplossing voor bijv een woningbouw of nieuwbouw/ renovatie.
Jij hebt er voldoende aan en kost zo niet teveel maar voor bovenstaande is een all in solution nodig, dus boven ook verwarmen en sww voor douche en keuken, en dat is een airco natuurlijk niet.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:17:
[...]

Eens, maar je kan niet het vergelijk trekken met een oplossing voor bijv een woningbouw of nieuwbouw/ renovatie.
Jij hebt er voldoende aan en kost zo niet teveel maar voor bovenstaande is een all in solution nodig, dus boven ook verwarmen en sww voor douche en keuken, en dat is een airco natuurlijk niet.
Ja klopt. maar SWW kan wel weer prima via losstaande warmtepompboiler. Die 2 los van elkaar hebben, kan voordelen hebben.

En wat betreft nieuwbouw/renovatie: de standaard is op dit moment een radiator op elke kamer. Je kunt je afvragen of dat in een goed geisoleerd huis echt nog nodig is, als er bijvoorbeeld WTW is. Maar nu redeneer ik vanuit mezelf. ik ben bereid een stukje comfort op te geven maar meeste mensen zullen dat niet zijn, en dan zie ik ze al weer bij kassa/radar zitten dat hun huis op de slaapkamer niet boven de 18 graden is te krijgen in de winter. Begrijpelijk, maar alles heeft zijn prijs.

Dus als het om je eigen huis gaat kun je het zo maken als je wilt, en daar flink(!) mee besparen.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:22:
[...]

Ja klopt. maar SWW kan wel weer prima via losstaande warmtepompboiler. Die 2 los van elkaar hebben, kan voordelen hebben.

En wat betreft nieuwbouw/renovatie: de standaard is op dit moment een radiator op elke kamer. Je kunt je afvragen of dat in een goed geisoleerd huis echt nog nodig is, als er bijvoorbeeld WTW is. Maar nu redeneer ik vanuit mezelf. ik ben bereid een stukje comfort op te geven maar meeste mensen zullen dat niet zijn, en dan zie ik ze al weer bij kassa/radar zitten dat hun huis op de slaapkamer niet boven de 18 graden is te krijgen in de winter. Begrijpelijk, maar alles heeft zijn prijs.

Dus als het om je eigen huis gaat kun je het zo maken als je wilt, en daar flink(!) mee besparen.
Ik ook wel, maar alleen op sww, maar er blijven personen die onder een regendouche willen blijven douchen met 15 liter per minuut en 4-5 personen in huis, dan is dat een hele uitdaging en red je niet met een wpb van 200 liter.
Woningbouw of renovatie kan natuurlijk niet simpel een airco in de kamer ophangen en zeggen dit is een gasvrij huis, wat als het een week -8 word? Dan staan de bloemen op de ramen boven net als 35 jaar geleden.

Je bespaard, maar hebt ook minder :)

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:36:
[...]

Ik ook wel, maar alleen op sww, maar er blijven personen die onder een regendouche willen blijven douchen met 15 liter per minuut en 4-5 personen in huis, dan is dat een hele uitdaging en red je niet met een wpb van 200 liter.
Woningbouw of renovatie kan natuurlijk niet simpel een airco in de kamer ophangen en zeggen dit is een gasvrij huis, wat als het een week -8 word? Dan staan de bloemen op de ramen boven net als 35 jaar geleden.

Je bespaard, maar hebt ook minder :)
Haha, ja exact.
Maar ergens vind ik het ook raar dat een sociale huurwoning voor 80.000 euro verbouwd wordt en dan van meer 'luxe' voorzien is, dan ik zelf nodig vind in mijn koopwoning. De algemene standaard ligt wat dat betreft vrij hoog dan (of de mijne laag), al snap ik ook wel dat je het gewoon in 1 x goed wilt doen.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:36
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:42:
[...]

Maar ergens vind ik het ook raar dat een sociale huurwoning voor 80.000 euro verbouwd wordt
Het doel van sociale huurwoningen is na eerst rijk te worden met de subsidie deze op de vrije markt te verkopen/verhuren. Die investering krijg je dus twee keer terug.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:42:
[...]

Haha, ja exact.
Maar ergens vind ik het ook raar dat een sociale huurwoning voor 80.000 euro verbouwd wordt en dan van meer 'luxe' voorzien is, dan ik zelf nodig vind in mijn koopwoning. De algemene standaard ligt wat dat betreft vrij hoog dan (of de mijne laag), al snap ik ook wel dat je het gewoon in 1 x goed wilt doen.
Huur of koop zie ik geen verschil in moet ik zeggen maar het is meer het verschil tussen het voor jezelf doen of voor algemeen.
Dat geeft gewoon een prijsverschil, 80.000 is wat veel maar 15-20k euro per huis kan maar zo als het een project word in een straat of wijk. Bouwvakkers, installateurs, elektriciens, ventilatie installateurs en allemaal met personeel en voorrijdkosten, het moet ergens van betaald worden. En dan heb ik het nog niet over de materialen waar nog marge op zit.

• No Hands
  • Laatst online: 23-01 20:29
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

En idd, waarde van oude huizen neemt nog niet af, maar de vraag is of dat zo gaat blijven nu we een duurzamer tijdperk in gaan. Dat soort huizen worden erg duur qua energievoorziening. Daarnaast gaan we vermoedelijk het niet hebben van WP, ventilatie, isolatie terecht zien als achterstallig onderhoud. Dat zal een geleidelijk proces zijn en niet volgend jaar al.
Ik zou juist blij zijn als ik een goedkoop huis kon kopen waar niet allemaal dingen aan gedaan zijn die ik toch niet wil of goed vind.
Oud huis waar niets inzit kun je met de nieuwste technieken inrichten en dan weet je zeker dat het allemaal goed gegaan is.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
No Hands schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:42:
[...]

Ik zou juist blij zijn als ik een goedkoop huis kon kopen waar niet allemaal dingen aan gedaan zijn die ik toch niet wil of goed vind.
Oud huis waar niets inzit kun je met de nieuwste technieken inrichten en dan weet je zeker dat het allemaal goed gegaan is.
Ja ik persoonlijk misschien ook wel, maar eigenlijk is dat niet veel anders dan dat je nu een 'opknapper' koopt. Niet voor iedereen weggelegd, en bij de eerstvolgende crisis worden dat soort huizen mss wel onverkoopbaar.

• No Hands
  • Laatst online: 23-01 20:29
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

Ja ik persoonlijk misschien ook wel, maar eigenlijk is dat niet veel anders dan dat je nu een 'opknapper' koopt. Niet voor iedereen weggelegd, en bij de eerstvolgende crisis worden dat soort huizen mss wel onverkoopbaar.
Dat lijkt me niet, er zijn toch zat mensen die juist die opknapper zoeken? Degene die dat niet willen zoeken wel gewoon een huis waar al duurzame dingen inzitten, kloppend en werkend of niet.
We zien het vanzelf wel over een aantal jaar.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Nox
  • Laatst online: 23-01 23:40

Nox

Noxiuz

quote:
No Hands schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:42:
[...]

Hier in de buurt weet je wel dat je echt puur voor de grond betaalt dan. Een huis uit de jaren 70 wordt ook gewoon fors geld voor betaald, overbiedingen van 10 tot 30 ruggen is vrij normaal. En als je een modern huis van deze eeuw wilt hebben dan betaal je niks extra's.

En een oud huis moet je forst meer geld in pompen met verbouwingen. Ik ken een huisje uit 1950 wat gewoon helemaal af is. Enkelsteens muurtjes, enkel glas boven etc. dat soort dingen. Ze hebben er een huis omheen gebouwd bij de buren, zoiets moet je ook doen met dat huis. Kan je alsnog voor dat oude huisje even 160-170k aftikken :|

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 13:33

psy

Kennis is macht

quote:
RvV schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:08:
[...]

Een L/W warmtepomp laat je 's nachts doordraaien omdat je relatief weinig afgifte hebt, je kán de temperatuur niet domweg even verhogen. Je warmt namelijk massa op in plaats van lucht.

Een L/L warmtepomp is beter in staat om snel te temperatuur te verhogen, omdat deze een geheel ander afgifte systeem heeft en alleen de lucht verwarmt (nadeel is dat de temperatuur ook weer snel zakt als je hem uitzet)

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
psy schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:09:
[...]

Een L/W warmtepomp laat je 's nachts doordraaien omdat je relatief weinig afgifte hebt, je kán de temperatuur niet domweg even verhogen. Je warmt namelijk massa op in plaats van lucht.

Een L/L warmtepomp is beter in staat om snel te temperatuur te verhogen, omdat deze een geheel ander afgifte systeem heeft en alleen de lucht verwarmt (nadeel is dat de temperatuur ook weer snel zakt als je hem uitzet)
Ik zie dat juist als een voordeel. L/W kun je wat dat betreft niet zomaar uitzetten (blijft warm) waardoor je dus meer energie verbruikt dan nodig. Zeker als je overdag niet thuis bent.

• psy

psy

Kennis is macht

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ene systeem ook niet slechter als het andere. Het zijn alleen essentiële verschillen. In een slaapkamer die alleen af en toe verwarmd moet worden kan een L/L airco een betere verwarming zijn als een trage vloerverwarming.

Ik heb ervaring met beide, heb nu L/W maar heb jaren L/L gehad.
Ik vind L/W wel iets comfortabeler dan L/L omdat dit een veel stabieler binnenklimaat garandeert, maar het razendsnelle opwarmen van L/L is soms echt zeer handig, en in de zomer is L/L natuurlijk heer en meester als je wil koelen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Een L/L maakt mij veel teveel geluid om permanent aan te hebben. In de zomer lekker hoor, daar niet van, maar buiten de lelijke units komt er ook herrie vanaf. Zet ik hem op zijn stilste stand, dan houdt ie het huis niet koel met de hitte afgelopen zomer.

Plus natuurlijk dat je elke verblijfsruimte van zo'n ding moet voorzien.

• psy

psy

Kennis is macht

Ok dat is dus niet mijn ervaring, ik hoorde ze alleen geluid maken als ze extreem aan de bak moesten, maar dat liep altijd terug naar quasi onhoorbaar tot volkomen onhoorbaar (nachtstand).

Maar inderdaad je moet wel elke unit ophangen waar je wil verwarmen, en dat is nog wel een dingetje als je veel ruimtes wil voorzien.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23-01 20:01
Dit topic grotendeels doorgelezen, maar wat een ongelofelijk bak negativiteit bij sommigen. Die zul je never nooit kunnen overtuigen te kiezen voor een WP of enige investering tot zuiniger energieverbruik.

Het zal wellicht ook met de leeftijd te maken hebben? Ik ben zelf in de 40 en dus volledig opgegroeid met gas maar ga binnenkort over op een warmtepomp. En echt niet enkel voor het milieu of omdat ik een groene linkse moraalridder ben(integendeel, eerder ultra rechts), maar gewoon omdat ik er zelf financieel beter van wordt.
Met de huidige gasprijs is de WP gewoonweg zuiniger, ook bij -10 als die een fractie van zijn rendement moet inleveren vanwege de lagere temperatuur.

Elke euro die je ergens in investeert maar je een besparing oplevert is toch geld in de portomonee? Of het nu isolatie, een WP of een ledlamp is.

Mijn neefjes van 12 zullen misschien niet eens meer in een benzine auto gaan rijden. Als die straks een huis gaan kopen is het eerste waar ze naar kijken of er een WP inzit en welk systeem het is. Als er dan nog een smerige vieze gasketel in hangt kijken ze eerst wel even verder bij de makelaar. En de jeugd is toch de generatie die jouw huidige woning zal gaan kopen? Die zijn nu al helemaal in de ban van duurzaam en milieu.

En als er een nieuwe WP in moet kijken ze helemaal niet naar de terug verdien tijd. Heeft iemand dat ooit gedaan bij zijn gasketel? Je kijkt toch naar prijs, merk en prestaties? Het is gewoon een noodzakelijk apparaat in een klimaat als NL.

Mijn ouders van 72 hoef ik natuurlijk geen WP, Inductieplaat of WTW ventilatie aan te smeren.
Anderzijds waren ze 1 van de eersten met dubbelglas en spaarlampen. Die lelijke dingen die nog 10 minuten nodig hadden om op te warmen en iets van 30 gulden per stuk kosten. Allemaal zonder subsidie, maar ze deden het wel omdat ze vooruit konden rekenen en inzagen dat na verloop van tijd die lamp en dubbelglas hun gewoon geld gingen opleveren. Het woord milieu bestond toen nog niet.

Ik lees allemaal reacties dat je moet isoleren bij een WP. Net alsof dat bij gas totaal niet van belang is. Sterker nog, de TVT van isolatie bij een gas CV is juist nog veel korter en nuttiger omdat gas een veel duurdere brandstof is.

Ik las ergens anders dat iemand er van overtuigd is dat de warmtepomp is uitgevonden door een bedrijf die bevriend is met iemand van de regering, om ons geld afhandig te maken. Man man man, tegen zoveel naïviteit kan zelfs onze aartsleugenaar Rutte niet meer tegenop lullen.

Dat de warmtepomp maar een nieuw ding is wat zich nog moet bewijzen. Duh, is uitgevonden in 1902 ofzo. Je zou kunnen zeggen dat de 1e warmtepomp eerder uitgevonden was dan de gasketel.

Mensen die nog nooit van hun leven een WP hebben gezien maar nu al volledig bevooroordeeld zijn dat het energieslurpers zijn en herriebakken. Die van de zomer allemaal een airco hebben aangeschaft maar een warmtepomp maar een flop vinden. Als je dan vraagt of ze een koelkast ook maar een flop vinden kijken ze je raar aan.

Die een investering van 1000 euro in isolatie maar uitstellen, want daarvan kunnen ze ook voor 1000 euro aan gas kopen. Ja, dat kan. En na 2 jaar heb je die 1000 euro erdoorheen gebrand met je keteltje, ga je dan alsnog wel isoleren, of toch maar weer opnieuw voor 2 jaar gas kopen? Helaas door stijgende prijzen kun je er dan nog maar 1 jaar gas van kopen. En na 10 jaar hebben ze nog steeds geen isolatie maar wel 10000 euro aan gas erdoorheen gejaagd.

Of die nog even de 2e generatie WP afwachten, want die zal vast wel zuiniger zijn. Ondertussen nog even 3 x de aanschafwaarde van een WP de lucht in blazen met hun keteltje.

Die vinden dat de overheid maar met een voorgekauwd plan moet komen. Er is nog nooit iemand uit de regering hier langs geweest om mijn reet af te vegen. En wil ik er warm bij zitten zal ik dat ook zelf moeten organiseren. We mogen allang blij zijn dat de overheid gas en electra heeft aangelegd. Genoeg landen waar ze nog met gasflessen zeulen.

Het zal nog een hele moeilijke weg worden om van het gas af te gaan. De negatievelingen zien alleen maar problemen. Niet mooi, geen ruimte, past niet, herrie, kost geld. enz enz.

Nog 10-20 jaar en weet niemand meer beter. Niemand die ook maar even over de grens kijkt hoe ze het in andere landen met een koud klimaat doen, die nooit het geluk van een gasbel hadden. Die zitten toch ook niet in de kou? Wereldwijd draaien er tientallen, honderden miljoenen warmtepompen. Voor hun is dat de normaalste zaak van de wereld, net zo als onze CV Ketel.

Als je veel km's rijdt maak je toch ook een berekening of en diesel wellicht goedkoper is? Tot op de kilometer nauwkeurig zie je waar het omslagpunt is.
Maar als je dan uitlegt dat een warmtepomp met efficienter gebruik van energie je huis kan verwarmen zeggen ze dat je in de leugens van de klimaatmaffia bent getrapt. |:(

Wat ik nog het ergste vindt is dat er dus installateurs zijn die een electrische CV promoten en verkopen als zijnde zuiniger en duurzamer dan een warmtepomp en daar zelfs video's op youtube over maken met als titel duurzame energie. Die moeten ze gelijk hun diploma afnemen. De installateur rekent iemand voor dat bij zijn gasverbruik van 3000 kuub gas per jaar dit ongeveer 30.000 KW aan stroom met zijn eCV zal gaan kosten. En dan nog schrijft dat je vanaf 10.000 KW wel korting krijgt. En dat een WP ongeveer 10.000 KW zal gaan kosten en glashard beweerd dat zijn eCV een betere investering is. Elk jaar 30.000 KW erdoor heenjagen en je video dan duurzame energie noemen. |:( |:( |:( En op zijn site dan logo's van greenpeace heeft staan 8)7
Ik vraag mij uberhaupt af of GreenPeace daar ooit toestemming voor heeft gegeven.

De reinste oplichterij en genoeg mensen zonder verstand van techniek en elektra die daar gewoon intuinen.

Vooral dus bejaarde mensen die opgelicht worden, denken wat goeds te doen en vertrouwen in zo iemand hebben en dan de energierekening al helemaal niet kunnen betalen en het hele idee van duurzaam ook in rook op gaat.

Ik begrijp volledig dat mensen zonder kennis van zaken momenteel omkomen van de informatie en verschillende systemen in de wereld van warmtepompen en er helemaal tureluurs van worden. Het is niet meer even een gasketeltje op internet bestellen die ze de volgende dag al komen ophangen. Maar hoe je het ook went of keert, het gas gaat eruit en voor zover ik weet is er momenteel geen beter alternatief dan een WP.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Guido7619 als linkse jonge rakker had ik gehoopt dat de intentie toch ook voor een belangrijk deel het milieu was geweest, maar ik betrap me erop dat ik het verder niet vaak zo eens ben geweest met een ultra rechtse rakker :)

• Ivow85
  • Nu online
@Guido7619 Mooi stuk tekst.

Je vergeet alleen nog melden dat die isolatie niet alleen financiële winst én milieuwinst oplevert. Maar ook nog een enorme verbetering van het wooncomfort.

• roelzadh
  • Laatst online: 23-01 22:28
Klopt mijn berekening:
4.1 cop / 2.8 cop (= financieel omslagpunt vs gas) = 46% besparing in stookkosten?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:51
De eerste stap blijft het isoleren van het huis. Afhankelijk van het type huis en hoe ver het al is geïsoleerd kan dat zeker eerst tienduizenden euro's gaan kosten. Ze gaan wel gas besparen, maar het omslagpunt ligt dan op bijvoorbeeld 12 jaar als ze pas kunnen merken dat isoleren op de langere termijn goedkoper is.

Aangezien sommige mensen plannen hebben om binnen een paar jaar naar een andere woning te verhuizen, gaan ze zeker niet investeren in de huidige woning. En veel mensen hebben niet eventjes tienduizenden euro's beschikbaar voor de eerste stap.....

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:53
Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 01:07:

Ik begrijp volledig dat mensen zonder kennis van zaken momenteel omkomen van de informatie en verschillende systemen in de wereld van warmtepompen en er helemaal tureluurs van worden. Het is niet meer even een gasketeltje op internet bestellen die ze de volgende dag al komen ophangen. Maar hoe je het ook went of keert, het gas gaat eruit en voor zover ik weet is er momenteel geen beter alternatief dan een WP.
De vraag waarom we van het gas af zouden moeten blijft overal onbeantwoord.

Het is typisch dat andere landen zoals Frankrijk, Portugal en Spanje juist gasleidingen aan het aanleggen zijn, om gas overal vandaan te kunnen krijgen. In Duitsland worden gasleidingen vanuit Rusland aangelegd.
We kunnen nog honderden jaren met gas vooruit.

Het milieu is er in de wereld echt niet mee gebaat als wij met onze 17 miljoen inwoners van het gas af gaan. Waarom al die miljarden weggooien voor een niet meetbare milieuwinst? Als landen als China, Rusland, USA zoiets zouden voorstellen zou het nog effect kunnen hebben.

Comfort van een woning staat los van de optie van het gas af. Met isolatie is nog zeer veel winst te behalen.
De gasprijs verhogen lost het wereldwijde probleem niet op. Het is een volslagen idioot plan van het kabinet om dit door te willen drukken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Onbekend dus doe je niet alles tegelijk, maar in stappen. Zoals eerst spouwmuur isolatie voor ~ €1000. En als je eerder verhuisd dan heb je gewoon een paar stappen nog niet genomen.

Deze reacties zijn precies waar @Guido7619 het over heeft. De bangmakerij dat je ineens duizenden euro's moet vrijmaken. Wellicht, maar niet in één keer, maar over vele jaren.

@Trichoglossus Een WP of isoleren zijn geen tegenstelling. Waarbij isoleren inderdaad waardevoller is dan die WP.

CurlyMo wijzigde deze reactie 06-01-2019 09:47 (14%)

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:51
Ik doelde er meer op dat in de komende tien jaar men niet eens aan een warmtepomp kan denken, omdat eerst andere maatregelen moeten worden genomen.
En daarnaast dat mensen soms nu al nauwelijks kunnen rond komen, en dan nog vele jaren lang eventjes 100 euro per maand (1200 euro per jaar) op zij moeten zetten om het huis energiezuinig te maken.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@Guido7619
Ben het grotendeels wel eens met delen van jou tekst maar waarom ga nu pas aan de warmtepomp?
Van iemand die zo een betoog neerschrijft had ik toch wel verwacht dat die al alles gedaan heeft waar die nu anderen van beschuldigd.
Waarom mogen jou ouders wel nog met een smerige vieze gasketel stoken?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23-01 20:01
CurlyMo schreef op zondag 6 januari 2019 @ 08:35:
@Guido7619 als linkse jonge rakker had ik gehoopt dat de intentie toch ook voor een belangrijk deel het milieu was geweest, maar ik betrap me erop dat ik het verder niet vaak zo eens ben geweest met een ultra rechtse rakker :)
Ja wat een eyeopener voor jou, dat mensen die PVV of FVD stemmen ook maar gewoon mensen zijn,en niet bij voorbaat al nazi, fascist en racist zijn.

Maar als het slechter voor het milieu was had ik het niet gedaan. Dat het beter voor het miliue is is een bijkomend voordeel.

ik ben heel erg voor innovatie en duurzaamheid. Maar niet in het extreme dat ik alleen nog maar met de fiets overal heen ga. Maar verspilling van energie zou toch een eerste prioriteit moeten zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:51:
@Guido7619
Ben het grotendeels wel eens met delen van jou tekst maar waarom ga nu pas aan de warmtepomp?
Van iemand die zo een betoog neerschrijft had ik toch wel verwacht dat die al alles gedaan heeft waar die nu anderen van beschuldigd.
Waarom mogen jou ouders wel nog met een smerige vieze gasketel stoken?
Waarschijnlijk omdat hij misschien nog wel het belangrijkste uit zijn betoog vergeten is te vermelden:

De investeringen kun je het beste doen op een 'logisch' moment. Glas vervangen bijvoorbeeld, doe je het beste als de schilder toch al moet komen. En de zolder isoleren wanneer de zolderkamer aan een opknapbeurt toe is (isoleren van binnenuit) of wanneer je dak vernieuwd moet worden (isoleren van buitenaf).
De nu 5 jaar oude cv-ketel vervangen kun dan prima nog even uitstellen tot het glas en de zolder aangepakt zijn en je weer even je spaarpot hebt aangevuld.

Het is al vaak geschreven in dit draadje en de tegenstanders lezen er maar wat graag overheen:
De energietransitie kost best een smak geld, maar met een beetje planning kun je veel maatregelen samen laten vallen met reguliere onderhoudskosten. Dat drukt de kosten enorm. En dat spreidt de kosten uit over meerdere jaren (waarin telkens een beetje meer bespaard wordt op de energiekosten), wat het voor de meeste woningbezitters best betaalbaar zal maken.

Dat niet iedereen 20-30 mille heeft liggen om morgen een aannemer te bellen die muren, vloer en dak komt isoleren, HR++ glas komt plaatsen, zonnepanelen en een warmtepomp komt installeren dat snappen zelfs de grootste voorstanders van de energietransitie nog wel. Alleen de boodschap "ik heb nu geen 30 mille spaargeld dus ik kan de energietransitie niet betalen, dus ik doe maar helemaal niets", is mijns inziens niet heel doordacht en ronduit dom. Het zal je huis in de toekomst steeds minder makkelijk verkoopbaar maken. De eerste paar stappen als je in een wat ouder huis woont, kosten elk tussen de 1000 en 2000 euro. Het moet voor de gemiddelde woningeigenaar financieel toch te overzien zijn om elke 2 à 3 jaar één van die stappen uit te voeren (vloerisolatie, spouwmuurisolatie, HR++ of triple-glas). Dat scheelt daarna tientallen procenten op de energiekosten en zijn maatregelen die zich vrij snel terugverdienen.
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True