Dit topic grotendeels doorgelezen, maar wat een ongelofelijk bak negativiteit bij sommigen. Die zul je never nooit kunnen overtuigen te kiezen voor een WP of enige investering tot zuiniger energieverbruik.
Het zal wellicht ook met de leeftijd te maken hebben? Ik ben zelf in de 40 en dus volledig opgegroeid met gas maar ga binnenkort over op een warmtepomp. En echt niet enkel voor het milieu of omdat ik een groene linkse moraalridder ben(integendeel, eerder ultra rechts), maar gewoon omdat ik er zelf financieel beter van wordt.
Met de huidige gasprijs is de WP gewoonweg zuiniger, ook bij -10 als die een fractie van zijn rendement moet inleveren vanwege de lagere temperatuur.
Elke euro die je ergens in investeert maar je een besparing oplevert is toch geld in de portomonee? Of het nu isolatie, een WP of een ledlamp is.
Mijn neefjes van 12 zullen misschien niet eens meer in een benzine auto gaan rijden. Als die straks een huis gaan kopen is het eerste waar ze naar kijken of er een WP inzit en welk systeem het is. Als er dan nog een smerige vieze gasketel in hangt kijken ze eerst wel even verder bij de makelaar. En de jeugd is toch de generatie die jouw huidige woning zal gaan kopen? Die zijn nu al helemaal in de ban van duurzaam en milieu.
En als er een nieuwe WP in moet kijken ze helemaal niet naar de terug verdien tijd. Heeft iemand dat ooit gedaan bij zijn gasketel? Je kijkt toch naar prijs, merk en prestaties? Het is gewoon een noodzakelijk apparaat in een klimaat als NL.
Mijn ouders van 72 hoef ik natuurlijk geen WP, Inductieplaat of WTW ventilatie aan te smeren.
Anderzijds waren ze 1 van de eersten met dubbelglas en spaarlampen. Die lelijke dingen die nog 10 minuten nodig hadden om op te warmen en iets van 30 gulden per stuk kosten. Allemaal zonder subsidie, maar ze deden het wel omdat ze vooruit konden rekenen en inzagen dat na verloop van tijd die lamp en dubbelglas hun gewoon geld gingen opleveren. Het woord milieu bestond toen nog niet.
Ik lees allemaal reacties dat je moet isoleren bij een WP. Net alsof dat bij gas totaal niet van belang is. Sterker nog, de TVT van isolatie bij een gas CV is juist nog veel korter en nuttiger omdat gas een veel duurdere brandstof is.
Ik las ergens anders dat iemand er van overtuigd is dat de warmtepomp is uitgevonden door een bedrijf die bevriend is met iemand van de regering, om ons geld afhandig te maken. Man man man, tegen zoveel naïviteit kan zelfs onze aartsleugenaar Rutte niet meer tegenop lullen.
Dat de warmtepomp maar een nieuw ding is wat zich nog moet bewijzen. Duh, is uitgevonden in 1902 ofzo. Je zou kunnen zeggen dat de 1e warmtepomp eerder uitgevonden was dan de gasketel.
Mensen die nog nooit van hun leven een WP hebben gezien maar nu al volledig bevooroordeeld zijn dat het energieslurpers zijn en herriebakken. Die van de zomer allemaal een airco hebben aangeschaft maar een warmtepomp maar een flop vinden. Als je dan vraagt of ze een koelkast ook maar een flop vinden kijken ze je raar aan.
Die een investering van 1000 euro in isolatie maar uitstellen, want daarvan kunnen ze ook voor 1000 euro aan gas kopen. Ja, dat kan. En na 2 jaar heb je die 1000 euro erdoorheen gebrand met je keteltje, ga je dan alsnog wel isoleren, of toch maar weer opnieuw voor 2 jaar gas kopen? Helaas door stijgende prijzen kun je er dan nog maar 1 jaar gas van kopen. En na 10 jaar hebben ze nog steeds geen isolatie maar wel 10000 euro aan gas erdoorheen gejaagd.
Of die nog even de 2e generatie WP afwachten, want die zal vast wel zuiniger zijn. Ondertussen nog even 3 x de aanschafwaarde van een WP de lucht in blazen met hun keteltje.
Die vinden dat de overheid maar met een voorgekauwd plan moet komen. Er is nog nooit iemand uit de regering hier langs geweest om mijn reet af te vegen. En wil ik er warm bij zitten zal ik dat ook zelf moeten organiseren. We mogen allang blij zijn dat de overheid gas en electra heeft aangelegd. Genoeg landen waar ze nog met gasflessen zeulen.
Het zal nog een hele moeilijke weg worden om van het gas af te gaan. De negatievelingen zien alleen maar problemen. Niet mooi, geen ruimte, past niet, herrie, kost geld. enz enz.
Nog 10-20 jaar en weet niemand meer beter. Niemand die ook maar even over de grens kijkt hoe ze het in andere landen met een koud klimaat doen, die nooit het geluk van een gasbel hadden. Die zitten toch ook niet in de kou? Wereldwijd draaien er tientallen, honderden miljoenen warmtepompen. Voor hun is dat de normaalste zaak van de wereld, net zo als onze CV Ketel.
Als je veel km's rijdt maak je toch ook een berekening of en diesel wellicht goedkoper is? Tot op de kilometer nauwkeurig zie je waar het omslagpunt is.
Maar als je dan uitlegt dat een warmtepomp met efficienter gebruik van energie je huis kan verwarmen zeggen ze dat je in de leugens van de klimaatmaffia bent getrapt.
Wat ik nog het ergste vindt is dat er dus installateurs zijn die een electrische CV promoten en verkopen als zijnde zuiniger en duurzamer dan een warmtepomp en daar zelfs video's op youtube over maken met als titel duurzame energie. Die moeten ze gelijk hun diploma afnemen. De installateur rekent iemand voor dat bij zijn gasverbruik van 3000 kuub gas per jaar dit ongeveer 30.000 KW aan stroom met zijn eCV zal gaan kosten. En dan nog schrijft dat je vanaf 10.000 KW wel korting krijgt. En dat een WP ongeveer 10.000 KW zal gaan kosten en glashard beweerd dat zijn eCV een betere investering is. Elk jaar 30.000 KW erdoor heenjagen en je video dan duurzame energie noemen.

En op zijn site dan logo's van greenpeace heeft staan
Ik vraag mij uberhaupt af of GreenPeace daar ooit toestemming voor heeft gegeven.
De reinste oplichterij en genoeg mensen zonder verstand van techniek en elektra die daar gewoon intuinen.
Vooral dus bejaarde mensen die opgelicht worden, denken wat goeds te doen en vertrouwen in zo iemand hebben en dan de energierekening al helemaal niet kunnen betalen en het hele idee van duurzaam ook in rook op gaat.
Ik begrijp volledig dat mensen zonder kennis van zaken momenteel omkomen van de informatie en verschillende systemen in de wereld van warmtepompen en er helemaal tureluurs van worden. Het is niet meer even een gasketeltje op internet bestellen die ze de volgende dag al komen ophangen. Maar hoe je het ook went of keert, het gas gaat eruit en voor zover ik weet is er momenteel geen beter alternatief dan een WP.