Maar dan moet je nog steeds per kamer iets plaatsen, of niet?
Je hele vloer slopen is onzinnig, helpt de discussie ook niet. Je kan net zo goed doorrekenen met triple glas en zonnepanelen etc etc
En een warmtepomp boiler om op je mechanische ventilatie aansluiten kost met subsidie maar 300 euro ofzo.
Aanname: er is een mechanische ventilatie. Wat kost het als je geen mechanische ventilatie hebt?
Ik heb voor 12K mijn huis van de gasaansluiting af gekregen en zelfsbenergieneutraal gemaakt.
Ik zeg er meteen bij dat dit een modern huis is en bewust vloerverwarming heb gekozen.
Maar puur van het gas af was slechts 6K ofzo.
Puur van het gas af is ook niet het meest dure, de voorbereidingen zijn duur. Stel dat wij nog niets gedaan hadden en onze CV ketel is aan vervanging toe. Kan ik twee dingen doen: 20K uitgeven aan een WP + isolatie nu, of 2K aan een CV ketel, en de rest gebruiken om mijn isolatie langzaam aan naar de 21e eeuw te brengen. In het eerste geval moet ik een lening afsluiten, in het tweede geval kan ik het van de lopende rekening doen. Het gros van de Nederlanders zal voor optie 2 gaan en dus weer een nieuwe CV ketel.
150 euro per uur is redelijk normaal en ze zijn echt wel even bezig hoor. Ons huis is vorige maand helemaal doorgemeten (in dit geval was het structureel, iets met aardbevingen ofzo), zijn 2 personen een volledige dag mee bezig geweest (en een derde, vierde en vijfde persoon een halve dag). En dan hebben we het nog niet eens over het doorrekenen...
Ivow85 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Mijn jaren '00 huis (1900 that is...) heeft ook een 7kW warmtepomp. Isolatie is niet uitzonderlijk. Sterker nog, isolatie van de begane grond is nu nog zéér matig. Zijgevel 4cm isolatie, voor en achtergevel zijn niet geïsoleerde steens muren. Voor tijdelijk hangt er gewoon voor en achter in de kamer een grote stalen 3-plaats radiator.
Werkt allemaal gewoon.
De verhalen dat je alleen met isolatie op nieuwbouw-niveau in combinatie met vloerverwarming door het hele huis over kunt stappen op een warmtepomp zijn pure bangmakerij.
Tuurlijk, meer isolatie levert een kleiner model warmtepomp. Een 130m2 nieuwbouwhuis kan waarschijnlijk uit de voeten met een 4 a 5 kW warmtepomp. En natuurlijk levert dat nog lagere stookkosten op. Maar noodzakelijk is dat echt niet.
Het probleem is, dat er niet genoeg verhalen zijn zoals die van jou. Mensen gaan zoeken op internet, komen alleen maar verhalen tegen dat je huis perfect geisoleerd moet zijn en haken dus gelijk al af.
Het probleem wat ik met name heb is: waar ga ik het allemaal neerzetten? En natuurlijk: hoe ga ik de woonkamer warm krijgen. Je kunt het niet "even op de proef" nemen... (en je wilt er ook niet achterkomen tijdens een koude winterdag dat je woonkamer gewoon niet warmer wilt worden dan 15 graden...)
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:11:
[...]
Kan natuurlijk een stuk smaller dan 20-30 cm desnoods dat daar nieuwe produkten voor moeten worden ontwikkeld. Totale woonkosten dalen natuurlijk wel door een lager energieverbruik. De kans is zelfs reëel dat daar wetgeving voor gaat komen die dat verplicht, in belgië zijn ze daar al mee bezig.
Als wij onze steense muur in de woonkamer hadden willen isoleren naar moderne (2006) maatstaven, hadden we 10cm van de muur afgekomen. Probleem was dat we maar 3cm hadden (in verband met de originele lambrisering rondom de kozijnen). En een wet zal nooit gelden voor bestaande huizen, je kunt mensen niet dwingen om een verbouwing op te starten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.