Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:18:
Het probleem is natuurlijk vooral de inconsequente houding van die partij. Wanneer het om vliegvelden of gas gaat hebben ze doorgaans schijt aan de gevolgen voor de burger.
Dat is niet alleen bij deze partij, dat kwartje moet ook nog steeds terugkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door TvanW op 22-07-2018 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:11
D-e-n schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:18:
Het probleem is natuurlijk vooral de inconsequente houding van die partij. Wanneer het om vliegvelden of gas gaat hebben ze doorgaans schijt aan de gevolgen voor de burger.
Ik vind de wetenschappelijke inhoud hier belangrijker dan een inconsequente houding van de een of ander. Het is iig duidelijk dat het geen niet-onderbouwde nonsense is. Ik zou daarom eigenlijk verwachten dat alle partijen dit voorstel steunen.
Daarnaast is voor diepere / warmere geothermie vaak fracking noodzakelijk. Als dat in het nieuws komt zullen ook de groene partijen hier een tijdelijk halt op willen. (Schat ik zo in)
https://maps3.noord-holla...apport_september_2008.pdf Blz 42
https://www.geothermie.nl...ulisch-stimuleren-fracken

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 22-07-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ivow85 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:28:
Gezien het aantal pre-1980 huizen wat nog geen spouwmuur, dak, vloerisolatie en dubbel glas heeft zijn er inderdaad veel te veel mensen die gedwongen moeten worden om maatregelen te treffen omdat er anders gewoon niets gebeurt.
En hoe wil je dat bij sociale huurwoningen doen waarbij de bewoners geen ingrijpende veranderingen mogen toepassen? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Raven schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:45:
[...]

En hoe wil je dat bij sociale huurwoningen doen waarbij de bewoners geen ingrijpende veranderingen mogen toepassen? ;)
Daar zouden woningcoöperaties verplicht moeten worden en dan de mogelijkheid hebben minimaal de besparing door te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:48
D-e-n schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:38:
[...]

Hoe wil je mensen dwingen die er het geld niet voor hebben? En dan wordt er hier gezegd dat een warmtenet duur is voor de bewoners maar een warmtepomp en bijbehorende maatregelen zijn nog veel duurder.

Ik blijf erbij dat er meer moet worden nagedacht over alternatieven voor de warmtepomp, zeker in combinatie met die buitenunit. In veel huizen is dat praktisch gewoon geen goede oplossing. Daarbij moeten we realistisch zijn: je zult nog een hele lange tijd een deel op gas moeten laten blijven stoken. Denk dan ook eens na welk gas.
Isoleren levert long-term altijd geld op voor de bewoners.

Een warmtenet is duur voor de bewoners. Zowel in aanleg als gebruik. De vaste kosten zijn al 465 euro per jaar bij Nuon. Daar kun je ruim 2000kWh voor inkopen om 7000-8000kWh warmte te produceren. Genoeg voor een goed geïsoleerde woning van 100-120m2. Met de stadsverwarming heb je dan nog 0 kWh warmte ontvangen.... De aansluitkosten voor stadsverwarming bedragen ook ruim 1000 euro.

Jij kijkt alleen naar een tijdspanne van 1 jaar. Wanneer iedereen naar een tijdspanne van 15 jaar zou kijken wordt het misschien ooit nog eens wat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:08
Raven schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:45:
[...]

De woningcoöperatie dwingen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Joris748 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:52:
[...]

En gelukkig gebeurt dat ook al. Idem voor eigenaren van bedrijfs-OG.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Joris748 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:52:
[...]

Ja, maar hoe? Ze zaten laatst in het nieuws (m.b.t. verduurzaming) al te zeuren over dat ene hoge bedrag van een paar jaar terug (belasting?) waar ze eerst van af willen, maar dat zie ik niet gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 22-07-2018 15:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Raven schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:56:
[...]

Ja, maar hoe? Ze zaten laatst in het nieuws (m.b.t. verduurzaming) al te zeuren over dat ene hoge bedrag van een paar jaar terug (belasting?) waar ze eerst van af willen, maar dat zie ik niet gebeuren.
Wetje :?
Dat ene hoge bedrag had betrekking op de enorme reserves.....waarschijnlijk om te voorkomen dat er Maseraties of cruiseschepen van gekocht worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:52:
[...]
Isoleren levert long-term altijd geld op voor de bewoners.
Daar had ik het ook niet over. Alhoewel dat zonder spouw ook behoorlijk ingrijpend kan zijn.
Jij kijkt alleen naar een tijdspanne van 1 jaar. Wanneer iedereen naar een tijdspanne van 15 jaar zou kijken wordt het misschien ooit nog eens wat.
Dat is niet waar. Velen maken de rekensom hier veel te simpel. Die delen de kosten voor zo'n pomp door vijftien en klaar. Terwijl die pomp dan al bijna weer vervangen moet worden.

Het is voor eigenaren van oude huizen financieel waarschijnlijk veel voordeliger om nog een tijd op gas te stoken en pas over te stappen als de techniek weer wat sprongen gemaakt heeft. Zit je wellicht ook niet opgescheept met een lawaaitoeter in je tuintje van 2x5.

Edit:
En ga maar eens aan mensen uitleggen dat ze geld moeten lenen voor iets waar ze niet direct voordeel van merken terwijl de echte grootverbruikers dwars liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 22-07-2018 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

D-e-n schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:28:
[...]

Dat is niet waar. Velen maken de rekensom hier veel te simpel. Die delen de kosten voor zo'n pomp door vijftien en klaar. Terwijl die pomp dan al bijna weer vervangen moet worden.

Het is voor eigenaren van oude huizen financieel waarschijnlijk veel voordeliger om nog een tijd op gas te stoken en pas over te stappen als de techniek weer wat sprongen gemaakt heeft. Zit je wellicht ook niet opgescheept met een lawaaitoeter in je tuintje van 2x5.

Edit:
En ga maar eens aan mensen uitleggen dat ze geld moeten lenen voor iets waar ze niet direct voordeel van merken terwijl de echte grootverbruikers dwars liggen.
- De kosten voor een andere warmtebron dan een cv-ketel zullen in eerste instantie altijd (een stuk!) hoger uitvallen. (Voor niets komt de zon op 8) ). Vandaar ook de (soms zinvolle) subsidies. In de transitieperiode heb je waarschijnlijk vaker last van "sunken costs" c.q. nog niet afgeschreven cv-ketels.
- pionieren kost altijd geld - de ontwikkeling op een gegeven moment achterna lopen misschien ook.
Het overstapmoment zou iedereen voor zichzelf moeten inschatten.
- "Revolutionaire" technische ontwikkelingen zijn er wel aan de horizon (b.v gebruikmakend van het magneto-calorisch effect), maar nog lang niet marktrijp(betaalbaar) c.q. bewezen. Ik denk dat je het de komende 15 jaar eerder in de combinatie van verschillende benaderingen moet zoeken:
(isolatie!, drastisch aangescherpt bouwbesluit, misschien "energie"-oplossingen op straat/wijkniveau?, en natuurlijk! diverse subsidies (geld rondpompen), etc. pp.).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier uiteindelijk na veel te lang twijfelen en uitstellen een vr-ketel nog door een hr-ketel vervangen. Verder de komende paar jaar radiatoren en isolatie helemaal optimaliseren, en dan weer eens kijken voor een elektrische oplossing. Geluid en ruimte was nu het grootste obstakel, en eventueel ongemak door bijvoorbeeld aanleg vloerverwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 22-07-2018 22:06 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

https://nos.nl/artikel/22...-klimaatdoelstelling.html
"Deze uitkomst heeft ons verrast", zegt directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu.
Nou, mij niet...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Wailing_Banshee Nee, mij ook niet. Wel mooi dat er nog even gemeld word dat een woning met warmtepomp voor de bewoner goedkoper is maar dat de meeste nieuwbouw nog met CV is. Gevolg van het maximaliseren van de hypotheek en alleen kijken naar korte termijn (as usual).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tassadar32 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:28:
@Wailing_Banshee Nee, mij ook niet. Wel mooi dat er nog even gemeld word dat een woning met warmtepomp voor de bewoner goedkoper is maar dat de meeste nieuwbouw nog met CV is. Gevolg van het maximaliseren van de hypotheek en alleen kijken naar korte termijn (as usual).
Wat ik vanmorgen op de radio hoorde: "Ja, een CV ketel is goedkoper, maar een WP is goedkoper op de langere termijn", waarbij dus even helemaal voorbijgegaan wordt aan het feit dat mensen nu geen geld (over) hebben voor een WP, maar wel een nieuw verwarmingsapparaat nodig hebben en al helemaal niet willen lenen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:24
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:31:
[...]

Wat ik vanmorgen op de radio hoorde: "Ja, een CV ketel is goedkoper, maar een WP is goedkoper op de langere termijn", waarbij dus even helemaal voorbijgegaan wordt aan het feit dat mensen nu geen geld (over) hebben voor een WP, maar wel een nieuw verwarmingsapparaat nodig hebben en al helemaal niet willen lenen.
Uiteindelijk is ook na 30 jaar pas ofzo, waar een gemiddelde Nederlander na 7 jaar weer verhuisd.

Een nieuwe CV ketel in mijn huis kost mij hooguit 1500€. Een WP kost tussen de 10.000 en 20.000 euro. Dit omdat het complete huis daarvoor verbouwd moet worden (met de huidige oplossingen). Met dat beetje gas (500m3) dat ik per jaar gebruik duurt het heeeeeeel lang voordat je dat terug verdiend hebt (en dan gaan ze er voor het gemak er vanuit dat elektriciteit goedkoop blijft).

Ik wacht dan liever 15 jaar aan doorontwikkelen af zodat mijn huis goedkoper en beter omgezet kan worden naar de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 23-08-2018 08:35 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:52
same here. Vorig jaar de 15 jaar oude CV-ketel laten vervangen.
Kosten: €1300,00 euro, tijdsduur 3,5 uur.
Zet dat eens af tegen een WP, niet alleen de kosten maar ook het ongemak bij het plaatsen.
Ik woon in een traditioneel jaren 80 rijtjeshuis, dus dat betekend dagen, zo niet weken gezeik in je huis om de verwarming, isolatie en de warmwatervoorziening aan te passen. Als je dan aan het eind ook nog een factuur kan verwachten €10.000-20.000 dan zijn de "meerkosten" op de lange termijn voor de CV-ketel snel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 12:13
Mooi ook dat er gekeken wordt naar cijfers uit 2016 en 2017.
En van wanneer was dat manifest ook alweer ;)

Eerst maar eens de prijzen verlagen en de mogelijkheden verder doorontwikkelen voordat mijn "oude" Smartline HRC24 de deur uit gaat..

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 14:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Opmerkelijk, vanochtend op het nieuws kwam er nog argumentatie van deze mevrouw waarom de gas CV weg moest. Die sloeg kant nog wal :X

Ik trap hier nog niet in, en ga volgend jaar mijn CV vervangen door een modernere Gas CV ;w
"We zijn op dit moment met alle gemeenten in ons verspreidingsgebied in gesprek. Want we moeten er echt haast mee maken."
Net als de mitsubsidie hybride, ook zo'n succesverhaal. De huidige warmtepompen zijn gewoon te duur en nog niet efficient genoeg. Al helemaal niet voor oudere huizen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Ghostrider schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:13:
Net als de mitsubsidie hybride, ook zo'n succesverhaal. De huidige warmtepompen zijn gewoon te duur en nog niet efficient genoeg. Al helemaal niet voor oudere huizen.
Daarnaast houden ze er mee op als het echt koud wordt. Uit berichten begreep ik dat ze het niet meer doen onder de -20 graden C.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
[...]
Waar is dat op gebaseerd? Hier jaren '30 huis, maar daar komt toch gewoon een 7kW WP in te zitten. Al is het niet deze winter, dan wel de volgende. Ik heb geen vloerverwarmen en geen aangepaste radiatoren. Ik durf het wel aan. Kosten zijn na subsidie € 5000,-

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@CurlyMo Ga je dan uiteindelijk wel aangepaste radiatoren kopen of vloerverwarming laten leggen voor de WP?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 14:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@CurlyMo Sterkte deze winter, of je moet (alsnog) grote radiatoren installeren of zorgen voor een mega vloeiverwarming. Grote nadeel is gewoon dat de huidige warmtepompen niet zo warm stoken als een gas CV. Daardoor heb je meer oppervlakte nodig.
Om te genieten van voldoende warmte is het belangrijk dat de woning goed geïsoleerd is en bij voorkeur beschikt over lage temperatuurverwarming zoals vloerverwarming of over gedimensioneerde radiatoren. Is dit niet het geval, dan kan je kiezen voor een lucht-water warmtepomp op hoge temperatuur of voor het vervangen van je radiatoren, wat wel extra kosten met zich zal meebrengen. Welk type het meest geschikt is kan je gratis laten analyseren bij het aanvragen van offertes bij erkende installateurs.
https://www.verwarminginf...mp/warmtepomp-lucht-water

Misschien zat ik er enigsinds naast, deze nieuwe informatie had mij nog niet bereikt. Maar volgens deze bron kan het dus wel...

[ Voor 59% gewijzigd door Ghostrider op 23-08-2018 09:34 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• CurlyMo
@vinom Naar behoefte. Maar nog niet direct. Eerst maar eens zien hoe goed het gaat.
@Ghostrider Een WP kan gewoon tot 55 graden stoken. Daarmee is hij wel minder efficient, maar nog steeds efficiënt. Scheelt een ongeveer een hele COP. SWW kan een WP ook prima naar 55 graden brengen, dus daar boek je met een WP en PV sowieso winst.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 23-08-2018 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:14:
[...]
Daarnaast houden ze er mee op als het echt koud wordt. Uit berichten begreep ik dat ze het niet meer doen onder de -20 graden C.
En dat gebeurt hier nogal eens :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Waar halen mensen die enorme bedragen vandaan die "nodig zijn" als je van gas af wilt? Sowieso is de goedkoopste manier een lucht/lucht warmtepomp te installeren. Dan ga je wel over naar luchtverwarming - wat sommige mensen vervelend vinden - met zijn eigen voor- en nadelen.

Het grootste probleem in mijn ogen is dat mensen het idee hebben dat het per se allemaal tegelijk moet. Dat is natuurlijk onzin. Het is prima mogelijk om gewoon eerst te isoleren, terwijl de C.V.-ketel nog hangt. Dat levert natuurlijk ook direct al besparing op. Deze besparing kun je dan evnetueel opzij zetten om verdere verduurzaming te bekostigen.

Als je ziet hoeveel huizen er nog zijn met een ongeisoleerde spouwmuur verbaas je je enorm. Dit isoleren heeft echt minimale kosten en de terugverdientijd is meestal rond de 2,5 jaar. Het is een klusje dat zo gepiept is en wat vanaf buiten gedaan wordt en dus geen rommel in huis geeft. Het vergroot ook direct het comfort omdat je minder koudeval bij de muren hebt.

Als iedereen met ongeisoleerde spouwmuur dit nou eerst zou laten doen hebben we al een mooie stap gemaakt.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Prima auto als je iedere ~50km km kan opladen en toch af en toe langere stukken wil kunnen rijden. Doet ook prima offroad (4x4, diff-lock en hoge torsie) en er is zeeën van ruimte voor zowel passagiers als lading in de kofferbak. Ik rij 95% elektrisch dus ook nog eens erg goedkoop per kilometer (zonnestroom!), de 7% bijtelling is ook mooi meegenomen.

Inderdaad zat mensen die alleen voor de 7% bijtelling zijn gegaan en nooit opladen. Dan is het inderdaad een totaal verkeerde keuze vanuit milieuoogpunt.

Overigens al vaker aangehaald, de beste warmtepomp is een W/W unit want die werkt ook met lagere buitentemperatuur nog heel efficiënt. Warmtepomp kan het beste bij nieuwbouw gerealiseerd worden dus alle nieuwbouw over op WP (of NOM) is een veel beter plan dan proberen bestaande woningen te renoveren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:34:
[...]

Uiteindelijk is ook na 30 jaar pas ofzo, waar een gemiddelde Nederlander na 7 jaar weer verhuisd.

Een nieuwe CV ketel in mijn huis kost mij hooguit 1500€. Een WP kost tussen de 10.000 en 20.000 euro. Dit omdat het complete huis daarvoor verbouwd moet worden (met de huidige oplossingen). Met dat beetje gas (500m3) dat ik per jaar gebruik duurt het heeeeeeel lang voordat je dat terug verdiend hebt (en dan gaan ze er voor het gemak er vanuit dat elektriciteit goedkoop blijft).

Ik wacht dan liever 15 jaar aan doorontwikkelen af zodat mijn huis goedkoper en beter omgezet kan worden naar de toekomst.
Je gaat er gemakshalve van uit dat die gasprijs op het huidige niveau gaat blijven ;w

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cyberstalker schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:40:
Waar halen mensen die enorme bedragen vandaan die "nodig zijn" als je van gas af wilt? Sowieso is de goedkoopste manier een lucht/lucht warmtepomp te installeren. Dan ga je wel over naar luchtverwarming - wat sommige mensen vervelend vinden - met zijn eigen voor- en nadelen.
Hoe verspreid je de warmte door het huis bij een L/L WP? Ergens zul je een apparaat neer moeten zetten wat warmte genereert en overal waar je die warmte wilt hebben zul je een uitvoer apparaat moeten plaatsen. En het liefst natuurlijk allemaal netjes weggewerkt.

In ons geval zou dat dan betekenen dat we in wooncomfort en leefcomfort gaan inleveren om maar geen gas te gebruiken. Dus blijft die CV ketel gewoon hangen totdat we (financieel en mentaal) klaar zijn voor een L/W WP. Dus mocht hij morgen stuk gaan, komt er overmorgen gewoon een nieuwe gas gestookte CV ketel.

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:49:
[...]
Dus mocht hij morgen stuk gaan, komt er overmorgen gewoon een nieuwe gas gestookte CV ketel.
Jij was toch ook al goed bezig met isolatie? Dan is een WP denk ik best een serieuze optie voor jullie. Of vind je € 5000 netto ook teveel voor nu?

• LordSinclair
Nee het gebeurd niet vaak, maar als het gebeurd is het wel fijn dat je er warm bij zit. Je hebt je verwarming voor koude perioden niet voor de warme perioden waar bij-warmen amper nodig is.
Chiron schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:42:
Je gaat er gemakshalve van uit dat die gasprijs op het huidige niveau gaat blijven ;w
Die prijs moet heel hard stijgen om het kleine verbruik dat ik heb zo duur te maken dat een verbouwing aan mijn huis uit kan.
Comfort is ook belangrijk. Met een lucht/lucht zit je binnen weer constant in een tocht van lucht, heel oncomfortabel. Ik ken ook niemand die in de zomer voor zijn lol in de tocht van de airco unit zit.

Daarnaast gaat het leefcomfort in woonwijken ook flink omlaag als iedereen zo'n unit aan zijn/haar buitenmuur heeft hangen. Het zal flink wat geluidsoverlast geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:34:
[...]

Wat een onzin, als je "slechts" 500m3 gas per jaar verbruikt wil ik je berekening voor een WP wel eens zien.... ;)

• TvanW
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:52:
[...]

Nee het gebeurd niet vaak, maar als het gebeurd is het wel fijn dat je er warm bij zit. Je hebt je verwarming voor koude perioden niet voor de warme perioden waar bij-warmen amper nodig is.
Als dat wel zou gebeuren kan ons gasnet dat niet aan.

[ Voor 11% gewijzigd door TvanW op 23-08-2018 09:56 ]

• LordSinclair
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:52:
[...]

Wat een onzin, als je "slechts" 500m3 gas per jaar verbruikt wil ik je berekening voor een WP wel eens zien.... ;)
Ik ben niet veel thuis, dus ik hoef niet veel te verwarmen. Daarnaast verwarm ik alleen de leefruimtes (keuken, woonkamer, hal en de badkamer).
Om een comfortabele overstap te maken (L/L is niet comfortabel) dan heb ik of wandradiatoren nodig of vloerverwarming. Voor beide moet de hele ruimtes op zijn kop.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@LordSinclair wat heb je nu dan voor verwarming systeem?

20K is sowieso onzinnig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• CurlyMo
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Ik ben niet veel thuis, dus ik hoef niet veel te verwarmen. Daarnaast verwarm ik alleen de leefruimtes (keuken, woonkamer, hal en de badkamer).
Hier idem. Maar dat is omdat dat nu eenmaal zuiniger is. Maar als ik de hele dag op 18c kan stoken. En dat dat zelfs zuiniger is en beter voor het millieu dan alleen wanneer ik thuis ben. Wat is dan het probleem?
Om een comfortabele overstap te maken (L/L is niet comfortabel) dan heb ik of wandradiatoren nodig of vloerverwarming. Voor beide moet de hele ruimtes op zijn kop.
Heb je dat al eens getest of is dat een aanname? Ik heb ook gewoon HTV radiatoren hangen.

• TvanW
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Hoezo is een L/L niet comfortabel, heb je ervaring :? Bij verwarmen en/of koelen is er altijd in meer of mindere mate luchtverplaatsing. Bij zo'n laag verbruik volgens mij een goede oplossing, kleine investering en weinig hak of breekwerk. Bovendien ben je weinig thuis.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voorpagina nieuws (zoek maar op google):
"2017 - HR-ketels verkopen weer beter dan warmtepompen ondanks klimaatdoelstellingen"
Het lijkt er op dat de overheid nog een tandje bij moet zetten
om NL op tijd van het gas te helpen.

Als ik naar het "krachtige" (subsidie)beleid voor particulieren ivm de klimaatdoelen kijk
(afschaffen salderingsregeling, minder subsidie op warmtepompen etc.) lukt dit echt niet.
Op deze manier verdwijnt het draagvlak voor duurzame oplossingen als sneeuw op de zonnepanelen.

Mantra van het ministerie van economisch klimaat:
"Als het maar budgetneutraal is."

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:51:
[...]

Jij was toch ook al goed bezig met isolatie? Dan is een WP denk ik best een serieuze optie voor jullie. Of vind je € 5000 netto ook teveel voor nu?
Isolatie is het probleem niet, in ons geval. Het is meer een aansluiting probleem. De enige plek waar wij een buffervat kwijt zouden kunnen is buiten (zat ook nog aan de kelder te denken, maar op basis van wat iemand in het L/W topic zei over zo'n ding op zolder krijgen, zat ik thuis eens te meten, maar je krijgt zo'n vat niet onze kelder in...). En dan moeten we ook nog voldoende (grootte) afgifte punten hebben (dus er zullen radiatoren vervangen moeten worden, ruimte hebben we wel), en dan met name in de woonkamer. Die laatste is gewoon m'n grootste struikelblok, daar is die extra gaskachel die er nu staat geen overbodige luxe...

Eerst maar de ramen vervangen (dubbelglas) naar zo hoog mogelijk wat past (oude kozijnen), en dan zien we wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Hoezo is een L/L niet comfortabel, heb je ervaring :? Bij verwarmen en/of koelen is er altijd in meer of mindere mate luchtverplaatsing. Bij zo'n laag verbruik volgens mij een goede oplossing, kleine investering en weinig hak of breekwerk. Bovendien ben je weinig thuis.
Het lijkt me ook niet echt comfortabel. Zuiging vanuit zo'n unit is toch iets anders dan de warmteverplaatsing die je altijd al hebt. Bovendien heb je ook weer zo'n lawaai makende toeter aan je huis. Wij hebben achter niet eens een muur, alleen raam en dakpannen. Gezien ook het geringe rendement lijkt het me echt een bezopen oplossing voor een huis waar nu gewoon radiatoren inzitten.
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:52:
[...]
Daarnaast gaat het leefcomfort in woonwijken ook flink omlaag als iedereen zo'n unit aan zijn/haar buitenmuur heeft hangen. Het zal flink wat geluidsoverlast geven.
Dat dus. Ik heb het idee dat velen hier geen idee hebben van de situatie in oudere wijken met postzegeltuintjes.

Edit:
Ik zou daar overigens graag nog eens professioneel advies over willen: wat kun je wel en niet doen in ons huis.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2018 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Aangezien het het omgekeerde van een airco unit is, ja ik heb ervaring, erg oncomfortabel. Je krijgt dat dead-spots in je ruimtes waar je liever niet verblijft omdat je daar in wind/tocht zit van de unit. Dat betekend dat grote delen van kleine kamers niet meer comfortabel gebruikt kunnen worden.

Als ik thuis ben wil ik wel in comfort leven en niet in een compromis.

Ik wacht dus op dit moment liever (met mijn CV ketel) de komende jaren af. De ontwikkeling zal nog hard gaan en het is dus zonde om nu als early adapter in te stappen waardoor je over 10 jaar het idee krijgt dat je beter je (dure) installatie weer kan vervangen omdat wat er dan op de markt is al zoveel beter is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Dat hele gedoe dat de consumenten alles maar weer om mogen gaan gooien om aan die doelstellingen te voldoen is niet meer dan gerommel in de marge. Ja, natuurlijk is het verstandig als je je woning aanpast, de boel zuiniger, efficiënter en energiezuiniger maakt, maar als je écht serieus het gebruik wilt terug brengen, begin dan eerst gewoon eens met ook normale prijzen voor zakelijke energie te rekenen. Er staan door het hele land heen ontelbare kantoorbgebouwen die gewoon dag en dag verwarmd en verlicht worden, ook al is er helemaal niemand, want het kost toch nauwelijks wat. Trek dat gewoon gelijk met de prijzen die particulieren moeten betalen en ik kan je vrijwel garanderen dat binnen ~5 jaar het totale verbruik gehalveerd kan worden.

Maar ja, de VVD zwaait alweer flink wat jaartjes de scepter, dus zo'n regeling zal er wel weer niet in zitten. Halfbakken oplossingen, allemaal.

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:13:
[...]
Eerst maar de ramen vervangen (dubbelglas) naar zo hoog mogelijk wat past (oude kozijnen), en dan zien we wel weer verder.
Owja, ik was weer vergeten dat jij met dat jaren '30 huis zat waar nergens een WP past. Excuses :)
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:14:
[...]
Dat dus. Ik heb het idee dat velen hier geen idee hebben van de situatie in oudere wijken met postzegeltuintjes.
Heb je de laatste generatie WP's wel eens gehoord als je binnen zit en dan ding hangt aan de muur? Ben oprecht benieuwd, want ik vraag me ook af wat het lawaai is. Iedereen die ik erover spreek zegt echter dat ze tegenwoordig doodstil zijn (als je er niet met je hoofd voor hangt).
michaelvink schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:17:
maar als je écht serieus het gebruik wilt terug brengen, begin dan eerst gewoon eens met ook normale prijzen voor zakelijke energie te rekenen.
FTFY

Het is geen tegenstelling. Verder eens.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 23-08-2018 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

Heb je de laatste generatie WP's wel eens gehoord als je binnen zit en dan ding hangt aan de muur? Ben oprecht benieuwd, want ik vraag me ook af wat het lawaai is. Iedereen die ik erover spreek zegt echter dat ze tegenwoordig doodstil zijn (als je er niet met je hoofd voor hangt).
Ik ben meer benieuwd naar het geluid buiten. En dan niet het geluid van eentje maar van drie, die van ons en de beide buren. En dan nog eerst een plek vinden voor alles.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:21:
[...]

Ik ben meer benieuwd naar het geluid buiten. En dan niet het geluid van eentje maar van drie, die van ons en de beide buren. En dan nog eerst een plek vinden voor alles.
Ik snap wat je bedoeld maar aan de muur hangen kan altijd, of ergens op de grond, het is echt stil en in de zomer verwarm je niet dus als je buiten zit is ie uit.
Alleen sww maken doe je in de zomer, maar kan je dan weer instellen wanneer je dat doet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:21:
[...]

Heb een L/L WP, die buitenunit hoor je echt niet, het ritselen van de bladeren van de perenboom van de buren overstemt het geluid.

Al die broodje aap verhalen over lawaaiige units, misschien de units van 10+ jaren geleden. Ik lees hier veel standaard reacties; “ik heb gehoord dat...” en “de kosten zijn xx.000 euro”. Verdiep je er eens in voordat je je (niet onderbouwde) mening verkondigd.

Ga hier de cv ketel er ook uitgooien, wel gelukkig balansventilatie aanwezig, dus het wordt niet koud in het gehele huis. Warm water wordt straks gedaan door een WP op een boiler van 200 liter (1 unit). Deze vervanging kost mij 200 euro netto door de gunstige subsidie regeling en slim shoppen.

Ik snap heus wel dat lang niet iedereen gemakkelijk over kan gaan, maar zoals meerderen hier al zeggen, met isolatie en dubbel glas kom je al heel ver en merk je het snel genoeg in je portomonee.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• D-e-n
  • Nu online
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar aan de muur hangen kan altijd, of ergens op de grond, het is echt stil en in de zomer verwarm je niet dus als je buiten zit is ie uit.
Zoals gezegd: wij hebben geen muur achter. Er zit een groot raam over de breedte van de woonkamer, daarnaast zit het uitbouwtje van de keuken met daaraan een houten schuur. Erboven zitten (bijna verticaal wel) pannen. En in een kleine tuin ga je zo'n ding niet voor je neus op de grond zetten

• Rol-Co

Rol-Co

D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Zoals gezegd: wij hebben geen muur achter. Er zit een groot raam over de breedte van de woonkamer, daarnaast zit het uitbouwtje van de keuken met daaraan een houten schuur. Erboven zitten (bijna verticaal wel) pannen. En in een kleine tuin ga je zo'n ding niet voor je neus op de grond zetten
Woonkamer ja, en erboven?
In de tuin kan prima toch? Of zit jij in de winter ook in de tuin? :) zelfs in de zomer kan het lekker zijn, sww maken en een lekker koel windje over je terras met 33 graden buiten. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
The Wizard schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:35:
[...]
Al die broodje aap verhalen over lawaaiige units, misschien de units van 10+ jaren geleden. Ik lees hier veel standaard reacties; “ik heb gehoord dat...” en “de kosten zijn xx.000 euro”. Verdiep je er eens in voordat je je (niet onderbouwde) mening verkondigd.
Je vergeet nog te zeggen dat het "Ontzettend nieuwe en onvolwassen technologie is en nog lang niet uitontwikkeld".

Daar zijn standaad twee flauwe antwoorden op:
"Heeft je auto een airco, ja, nou dat is ook een WP"

(En afhankelijk van de relatie met die ander)
"Dus we moeten wachten tot iets jouw leeftijd heeft bereikt; volwassen én uitontwikkeld"

:p

• D-e-n
  • Nu online
Dat zeg ik: pannen. Wij hebben één verdieping. Aan de achterzijde is de verdieping bedekt met pannen. De grote slaapkamer achter is een grote dakkapel.
In de tuin kan prima toch?
Zoals ik al eerder zei: ook jij hebt kennelijk geen clue hoe de gemiddelde tuin er hier in dit soort wijken uitziet. Moet ik dat ding voor mijn raam zetten? En waar gaan die leidingen dan heen? Door mijn radiator naar hoekbank? Elke vierkante meter tuin die je inlevert vermindert ook het woongenot.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

Owja, ik was weer vergeten dat jij met dat jaren '30 huis zat waar nergens een WP past. Excuses :)
Jaren '00! Het probleem is niet dat er nergens een WP past, maar voor alle de locaties waar hij wel zou passen (en dan hebben we het over het buffervat, we hebben een perfecte plaats voor een buitenunit, namelijk tegen de muur waar nu ook de CV hangt, maar dan buiten), moeten behoorlijke aanpassingen plaatsvinden (waardoor de kosten exponentieel omhoog gaan) om het aan de praat te krijgen.
The Wizard schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:35:
[...]
Ik snap heus wel dat lang niet iedereen gemakkelijk over kan gaan, maar zoals meerderen hier al zeggen, met isolatie en dubbel glas kom je al heel ver en merk je het snel genoeg in je portomonee.
Maar ondertussen heb je dan nog wel die CV ketel die "we" hadden afgesproken niet meer te gaan gebruiken.

• CurlyMo
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:55:
[...]
Elke vierkante meter tuin die je inlevert vermindert ook het woongenot.
@Rol-Co heeft zelfs al bewezen dat je zo'n ding prima binnen kan hebben (op zolder). Je hebt wel een grote lucht in en afvoer nodig in je dak.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10

Het grootste probleem in mijn ogen is dat mensen het idee hebben dat het per se allemaal tegelijk moet. Dat is natuurlijk onzin. Het is prima mogelijk om gewoon eerst te isoleren, terwijl de C.V.-ketel nog hangt. Dat levert natuurlijk ook direct al besparing op. Deze besparing kun je dan evnetueel opzij zetten om verdere verduurzaming te bekostigen.

Als je ziet hoeveel huizen er nog zijn met een ongeisoleerde spouwmuur verbaas je je enorm. Dit isoleren heeft echt minimale kosten en de terugverdientijd is meestal rond de 2,5 jaar. Het is een klusje dat zo gepiept is en wat vanaf buiten gedaan wordt en dus geen rommel in huis geeft. Het vergroot ook direct het comfort omdat je minder koudeval bij de muren hebt.

Als iedereen met ongeisoleerde spouwmuur dit nou eerst zou laten doen hebben we al een mooie stap gemaakt.
L/L moet dan per kamer? Er is een reden waarom luchtverwarming nooit populair is geworden in Nederland.

Maar ik kom met gemak aan 20k en ook voor kleinere huizen zit je er snel aan. Mensen moeten ook opnieuw vloeren afwerken, het is al met al een erg ingrijpende verbouwing.
  • 80-90m2 tegelvloer eruit
  • nieuwe vv
  • convector dichten
  • nieuwe dekvloer
  • radiatoren weg
  • radiatoren boven vervangen
  • wanden afwerken
  • nieuwe tegel- of parketvloer
  • WP/SWW + hulpstukken
Ooit nog WTW e.d. Dan heb ik een huis met RC 2,5 en isolatieglas. Ik ga geen meuk in mijn spouw schieten en zeker niet nog een wand voor de huidige timmeren. Optimaal wordt het in dat opzicht nooit natuurlijk.

@Rol-Co ik ga wel voor comfort, dus vv als bijverwarming zoals het nu is gaat het niet blijven. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D-e-n
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:58:
[...]

@Rol-Co heeft zelfs al bewezen dat je zo'n ding prima binnen kan hebben (op zolder). Je hebt wel een grote lucht in en afvoer nodig in je dak.
Welke zolder? Onbewust gaan velen hier steeds weer uit van een ruim rijtjeshuis met twee bouwlagen met flinke zolder erop en een ruimte tuin. Dat zie je inderdaad in Brabant maar in de Randstad is dat vaak anders.

• CurlyMo
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:04:
[...]

Welke zolder? Onbewust gaan velen hier steeds weer uit van een ruim rijtjeshuis met twee bouwlagen met flinke zolder erop en een ruimte tuin. Dat zie je inderdaad in Brabant maar in de Randstad is dat vaak anders.
Daarom staat het toch tussen haakjes |:( Je hebt toch zeker wel een dak of muren of is alles glas?
  • WP/SWW + hulpstukken
Alleen dit is een noodzaak. Vervangen van radiatoren kan je nog niet zeggen, want je weet nog niet hoe het gaat presteren. Een goed geïsoleerd huis moet best op 55c te stoken zijn. De rest is luxe.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 23-08-2018 11:08 ]

• TvanW
  • Niet online
[...]

Je woont toch niet onder een brug.
Misschien kan je je situatie schetsen :?

[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 23-08-2018 11:07 ]

• LordSinclair
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

Je woont toch niet onder een brug.
Misschien kan je je situatie schetsen :?
Alle mensen die gelaagd wonen (flat) hebben geen luxe van een tuin en/of een zolder. Daarnaast is in vele huizen de zolder ook gewoon gebruikte ruimte die je dus moet opofferen om zo'n unit neer te zetten.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Kun je je voorstellen als je een vrijstaand huis (uit 1900) hebt. Dan word je helemaal geacht om veel ruimte in je huis te hebben voor die dingen... (tuin is geen probleem, dat klopt). Juist voor de niet-standaard-rijtjeshuizen is het best lastig om die dingen in te passen, vooral als dat huis gebouwd is voordat er zelfs maar stromend water was...

Als wij 12 jaar geleden dit al hadden zien aankomen, hadden we onze verbouwing natuulijk helemaal anders gedaan (verplaatsen van de CV ketel, verplaatsen van alle leidingen, aanleggen VV door de hele begane grond, eventueel muur verwarming in de woonkamer als extra verwarming)

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Nou ja, ik woon ook in de randstad maar hij kan in een hoek van de tuin, plat dak, schuurdak, hangend aan een muur, naast de voordeur, op de plek van de kliko's enz enz.
En als het huis zo klein is heb je ook geen grote wp nodig. ;)

@Wailing_Banshee

Buffer hoeft niet, het neemt hier binnen niets meer ruimte dan een cv, dus ipv cv een wp unit.
Alleen buiten een unit.

@Señor Sjon
Wat geeft je het idee dat het geen comfort is? :)
Ik heb het nog nooit zo goed warm gehad, 24/7 is het 21 - 21.5 graden, boven 19 wat alweer aan de warme kant is.
Ik ga er echt geen vloer voor uit kloppen, als ik de plavuizenvloer een keer verander pas ik de vvw wel aan denk ik maar het gaat echt niet rot of moeilijk nu.

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 23-08-2018 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:15:
[...]
@Wailing_Banshee

Buffer hoeft niet, het neemt hier binnen niets meer ruimte dan een cv, dus ipv cv een wp unit.
Alleen buiten een unit.
Ik heb eens wat nagelezen, en in ons geval lijkt een buffer wel heel verstandig te zijn.

Maar dat is natuurlijk ook een probleem voor mensen die over willen stappen: je krijgt geen eenduidige antwoorden. Je moet een buffer hebben, je hoeft geen buffer te hebben, je moet een boiler hebben, je hoeft geen boiler te hebben, je moet VV hebben, nee, radiatoren zijn ook goed (je moet misschien alleen zwaardere hebben), je moet mechanische ventilatie hebben, je hoeft geen mechanische ventilatie te hebben... En natuurlijk de belangrijkstje: je moet een label A huis hebben! (wat voor een huis uit 1900 met deels steense muur natuurlijk nooit mogelijk is zonder authentieke details te vernietigen of extreem veel geld uit te geven).

En dan hebben we het nog niet eens over het tweede doel van de CV ketel: warm kunnen douchen!

• D-e-n
  • Nu online
@CurlyMo @Rol-Co @LordSinclair @TvanW
Ik woon niet onder een brug en niet in een flat. Maar is het nu moeilijk voor te stellen? Een arbeiderswoning met mooie hoge plafonds maar dus wel maar twee lagen waarbij de verdieping dus feitelijk al de zolder is. Dat is ook geen dak waar je alles zo maar op kunt kwakken vermoed ik. En dat weer even los van de pijperij. Voortuin heeft niemand hier overigens.

@Wailing_Banshee
Daarom vraag ik me af: waar zou je nu professioneel advies kunnen krijgen zonder gelijk blind in de richting van de warmtepomp geduwd te worden? Iemand met wie je realistische stappen kunt bespreken

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2018 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:23:
[...]

Ik heb eens wat nagelezen, en in ons geval lijkt een buffer wel heel verstandig te zijn.

Maar dat is natuurlijk ook een probleem voor mensen die over willen stappen: je krijgt geen eenduidige antwoorden.
Alle mensen die ik over vloer heb gehad geven hetzelfde antwoord. Oplopend van noodzakelijk naar ideaal. Vloerverwarming is ideaal maar niet noodzakelijk. LTV is goed, maar niet noodzakelijk als je het met HTV redt

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:23:
[...]

Maar dat is natuurlijk ook een probleem voor mensen die over willen stappen: je krijgt geen eenduidige antwoorden. Je moet een buffer hebben, je hoeft geen buffer te hebben, je moet een boiler hebben, je hoeft geen boiler te hebben, je moet VV hebben, nee, radiatoren zijn ook goed (je moet misschien alleen zwaardere hebben), je moet mechanische ventilatie hebben, je hoeft geen mechanische ventilatie te hebben... En natuurlijk de belangrijkstje: je moet een label A huis hebben! (wat voor een huis uit 1900 met deels steense muur natuurlijk nooit mogelijk is zonder authentieke details te vernietigen of extreem veel geld uit te geven).

En dan hebben we het nog niet eens over het tweede doel van de CV ketel: warm kunnen douchen!
Mijn huis is ook standaard af bouw kwa isolatie en ramen en was energie label c of d, dacht c. Een huis vrijstaand en van 1900 zal isolatie nodig hebben maar dat is ook beter om te doen met een cv ;)

De verschillen komen gewoon uit het efficientie getal, vvw is beter maar hoeft niet (dan wel overcapaciteit aan radiatoren) buffer hoeft niet mits voldoende water en afgifte, vloer is daar ideaal maar grote radiatoren ook.

Warm water kan op vele manieren, een 3 fase 15kW doorstromer op 11kW zou wat zijn bijv. Maar e-boiler kan ook.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:25:
@Wailing_Banshee
Daarom vraag ik me af: waar zou je nu professioneel advies kunnen krijgen zonder gelijk blind in de richting van de warmtepomp geduwd te worden? Iemand met wie je realistische stappen kunt bespreken
Voldoende goede adviseurs die je kunnen helpen met verduurzamen. Waar veel mensen over vallen is de prijs, omdat zij verkijken op de tijd die zo'n adviseur nodig heeft om een professioneel advies te geven. Reken op 1.000 tot 1.500 euro voor een goed advies.

Ik ken wel een paar adviseurs. Mocht je op zoek zijn, stuur even een PBtje met je regio/stad.

• Señor Sjon
[...]

Vergeet het zelf installeren van alles niet. ;)

@Rol-Co De plavuizenvloer hier staat wel op de nominatie (gescheurde tegels, her en der slijtage na 25+ jaar gebruik). Maar ik wil ook geen 'transitiefase' waarbij elke keer een stukje installatie moet gebeuren en je jaren suboptimaal zit (zoals 55 graden toevoer). Overigens staat het huis hier al op een lage toevoer ingesteld door de vorige bewoner. Erg bijzonder comfortabel is het niet. Kamers boven zijn niet zo warm en beneden gaat het ook niet hard. Ketel heeft dacht ik 45 graden als max staan. Dat sterkt mij wel in de gedachte om het verwarmingsoppervlak te verhogen (dus vv met 10cm hoh).

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:25:
@Wailing_Banshee
Toen wij in 2006 begonnen met onze verbouwing, hebben we een aannemer in de arm genomen. Daar hebben we een hele goede relatie mee opgebouwd (dit was iemand die begreep dat we graag ook zelf dingen deden, waarbij hij de materialen aanleverde), die heeft ons heel veel adviezen gegeven over dingen als isolatie en verwarming. Zo wilden wij geen vloerverwarming in onze badkamer (vonden we zonde van het geld, zou het nog steeds zijn) en dus gaf hij aan dat hij ook de afvoerleiding van de radiator kon "verlengen" en daarmee de vloer ook kon verwarmen (en het verwarmingsoppervlakte werd dus ook groter). Hij zei ook nog dat het zonde was om niet overal vloerverwarming aan te leggen (houten vloer is vervangen door beton), maar kon wel begrijpen dat we dat uit puur financieel oogpunt wel moesten :p Dus maar twee extra punten aangelegd voor radiatoren.

Wij zijn dus redelijk voorbereid op een WP (muv de woonkamer) qua isolatie, alleen die ruimte...
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:33:
[...]
Warm water kan op vele manieren, een 3 fase 15kW doorstromer op 11kW zou wat zijn bijv. Maar e-boiler kan ook.
Een e-boiler kan niet, geen ruimte, tenzij we max 40l ofzo nemen (en dat is niet voldoende voor een bad!)

• CurlyMo
Skyaero schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:38:
[...]
Ik ken wel een paar adviseurs. Mocht je op zoek zijn, stuur even een PBtje met je regio/stad.
Die zijn eerder door mij in dit topic al eens aan @Wailing_Banshee aangedragen, maar er was altijd wel iets mee.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Isoleren gaat landelijk gezien, heel erg veel isoleren worden. Spouwmuurisolatie met dubbelglas rekent maar zo'n 20% energiebesparing op. Dus zal er veel drastischer moeten worden geisoleerd. De binnenschil zal echt moeten worden geïsoleerd , dus bijvoorbeeld voorzetwanden met isolatie.

Met minder gaan we het gewoon niet redden. Ook qua logistiek gaat dat een probleem worden waar halen we de bouwvakkers en de materialen vandaan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:40:
De binnenschil zal echt moeten worden geïsoleerd , dus bijvoorbeeld voorzetwanden met isolatie.
Echt niet! Dat was het voordeel van ons vorige huis (tussenwoning). Wij hoefden de verwarming nooit hoog te zetten, want dat deden de buren wel :p

• CurlyMo
Isoleren gaat landelijk gezien, heel erg veel isoleren worden. Spouwmuurisolatie met dubbelglas rekent maar zo'n 20% energiebesparing op.
Gaan we weer. Waarom toch altijd direct perfect en niet in stappen? Begin nou maar eens met die 20%. Kan je met wat dat bespaart weer verder isoleren.
Ook qua logistiek gaat dat een probleem worden waar halen we de bouwvakkers en de materialen vandaan.
Omdat je die bouwvakkers gelijk op 80% wil zetten en niet op 20% nu, volgens jaar volgende 10%, jaar erop weer 10% enz.

• Señor Sjon
Isoleren gaat landelijk gezien, heel erg veel isoleren worden. Spouwmuurisolatie met dubbelglas rekent maar zo'n 20% energiebesparing op. Dus zal er veel drastischer moeten worden geisoleerd. De binnenschil zal echt moeten worden geïsoleerd , dus bijvoorbeeld voorzetwanden met isolatie.

Met minder gaan we het gewoon niet redden. Ook qua logistiek gaat dat een probleem worden waar halen we de bouwvakkers en de materialen vandaan.
Waarbij huisjes met een beuk van 5,1 of 5,4 nog 20-30 cm smaller worden + hele nieuwe binneninrichting? De waardedaling door het kleinere vloeroppervlak is al genoeg om de hele besparing teniet te doen.

• D-e-n
  • Nu online
Skyaero schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:38:
[...]

Waar veel mensen over vallen is de prijs, omdat zij verkijken op de tijd die zo'n adviseur nodig heeft om een professioneel advies te geven. Reken op 1.000 tot 1.500 euro voor een goed advies.

Dank. Eerlijk gezegd val ik ook over de prijs. Hij hoeft van mij niet alles uit te gaan rekenen, veel gaan we nu ook niet gelijk doen juist. Maar je wilt iemand wel eens met een professioneel oog naar je huis laten kijken, voor de toekomst.

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

Dank. Eerlijk gezegd val ik ook over de prijs. Hij hoeft van mij niet alles uit te gaan rekenen, veel gaan we nu ook niet gelijk doen juist. Maar je wilt iemand wel eens met een professioneel oog naar je huis laten kijken, voor de toekomst.
Die professional zal in 1e instantie toch het geheel moeten/willen bekijken en dat kost geld ;(

[ Voor 9% gewijzigd door TvanW op 23-08-2018 11:56 ]

• D-e-n
  • Nu online
1500 euro voor een uurtje of wat door ons huis lopen en dan wat advies geven? Kom op zeg. Ik werk bij een bureau dat bouwconstructies ontwerpt en wij kunnen echt wel binnen een paar uurtjes aangeven in welke richting de klant moet gaan denken, er vanuit gaande dat de constructie zichtbaar en bekend is uiteraard.

• CurlyMo
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

http://www.susteen.nl € 170,- Ze werken samen met een aantal banken en gemeenten. Heb je een best goede eerste indruk.

• Rol-Co

Rol-Co

Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:38:
[...]

Vergeet het zelf installeren van alles niet. ;)

@Rol-Co De plavuizenvloer hier staat wel op de nominatie (gescheurde tegels, her en der slijtage na 25+ jaar gebruik). Maar ik wil ook geen 'transitiefase' waarbij elke keer een stukje installatie moet gebeuren en je jaren suboptimaal zit (zoals 55 graden toevoer). Overigens staat het huis hier al op een lage toevoer ingesteld door de vorige bewoner. Erg bijzonder comfortabel is het niet. Kamers boven zijn niet zo warm en beneden gaat het ook niet hard. Ketel heeft dacht ik 45 graden als max staan. Dat sterkt mij wel in de gedachte om het verwarmingsoppervlak te verhogen (dus vv met 10cm hoh).
Geen beste plavuis dan, het ligt er hier ook vanaf 89, en als het er uit gaat is het vanwege de kleur en nog oudewertse tegel met (brede) voeg.
Ik kan het van hieruit niet zien maar het klinkt net als hier vroeger met de cv, van VR naar HR omdat het een oude ketel was en nooit comfy in huis en wat blijkt, nog slechter. Dat ding moduleert terug naar een 40 graden dus de ht unit van de vvw doet het niet meer, gevolg is minder warme vloer. Radiatoren worden warm maar slechts voor de helft.
Echt gemaakt op 70 graden stookgedrag, geen 40. Nu met de wp verwarm ik op 32 graden water met vlakke stooklijn, dus zowel bij +5 en -10 is het 32 graden en regelt op WAR. Gesloten verdeler in de vvw en alle radiatoren beneden weg behalve de aankomst hal/gang.
Nou het is heerlijk kan ik je melden, een vloer van +/- 25 graden , kamer van 21,5 en geen omkijken meer aan, COP 4 average.
Boven verwarm ik bijna niet, alleen de badkamer (vvw) en de kamer aan de noord kant staat iets open, je voelt bijna niks maar zorgt er toch voor dat het geen 17 graden word maar 19 blijft.

En wat installeren betreft, je kan veel zelf doen he, een unit op dak hijsen, neer zetten zowel binnen als buiten kan iedereen. Als jij de sleutels af wilt geven en op vakantie zodat bij terugkomst alles klaar is moet je je poeplap trekken inderdaad.

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

1500 euro voor een uurtje of wat door ons huis lopen en dan wat advies geven? Kom op zeg. Ik werk bij een bureau dat bouwconstructies ontwerpt en wij kunnen echt wel binnen een paar uurtjes aangeven in welke richting de klant moet gaan denken, er vanuit gaande dat de constructie zichtbaar en bekend is uiteraard.
En de kennis die de man/vrouw heeft en moet bijhouden komt zeker steeds aanwaaien :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:03:
[...]

L/L moet dan per kamer? Er is een reden waarom luchtverwarming nooit populair is geworden in Nederland.

Maar ik kom met gemak aan 20k en ook voor kleinere huizen zit je er snel aan. Mensen moeten ook opnieuw vloeren afwerken, het is al met al een erg ingrijpende verbouwing.
  • 80-90m2 tegelvloer eruit
  • nieuwe vv
  • convector dichten
  • nieuwe dekvloer
  • radiatoren weg
  • radiatoren boven vervangen
  • wanden afwerken
  • nieuwe tegel- of parketvloer
  • WP/SWW + hulpstukken
Ooit nog WTW e.d. Dan heb ik een huis met RC 2,5 en isolatieglas. Ik ga geen meuk in mijn spouw schieten en zeker niet nog een wand voor de huidige timmeren. Optimaal wordt het in dat opzicht nooit natuurlijk.

@Rol-Co ik ga wel voor comfort, dus vv als bijverwarming zoals het nu is gaat het niet blijven. ;)
L/L per kamer? Je hebt gewoon split systemen.
Je hele vloer slopen is onzinnig, helpt de discussie ook niet. Je kan net zo goed doorrekenen met triple glas en zonnepanelen etc etc
En een warmtepomp boiler om op je mechanische ventilatie aansluiten kost met subsidie maar 300 euro ofzo.

Ik heb voor 12K mijn huis van de gasaansluiting af gekregen en zelfsbenergieneutraal gemaakt.
Ik zeg er meteen bij dat dit een modern huis is en bewust vloerverwarming heb gekozen.
Maar puur van het gas af was slechts 6K ofzo.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Die lui denken wat een hypotheekadviseur kan dat kunnen wij ook. Bizarre bedragen. Zelfs met 150 euro per uur moeten ze dan nog 10 uur voor je bezig zijn en excelletjes invullen.

• D-e-n
  • Nu online
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

En de kennis die de man/vrouw heeft en moet bijhouden komt zeker steeds aanwaaien :?
Dat geldt voor elk beroep toch? Ik zie hier ook geen uurtarieven van honderden euro's per uur hoor.

@CurlyMo
Dat is als start misschien wel interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2018 12:04 ]

• Ivow85
CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:15:
[...]

Waar is dat op gebaseerd? Hier jaren '30 huis, maar daar komt toch gewoon een 7kW WP in te zitten. Al is het niet deze winter, dan wel de volgende. Ik heb geen vloerverwarmen en geen aangepaste radiatoren. Ik durf het wel aan. Kosten zijn na subsidie € 5000,-
Mijn jaren '00 huis (1900 that is...) heeft ook een 7kW warmtepomp. Isolatie is niet uitzonderlijk. Sterker nog, isolatie van de begane grond is nu nog zéér matig. Zijgevel 4cm isolatie, voor en achtergevel zijn niet geïsoleerde steens muren. Voor tijdelijk hangt er gewoon voor en achter in de kamer een grote stalen 3-plaats radiator.

Werkt allemaal gewoon.

De verhalen dat je alleen met isolatie op nieuwbouw-niveau in combinatie met vloerverwarming door het hele huis over kunt stappen op een warmtepomp zijn pure bangmakerij.

Tuurlijk, meer isolatie levert een kleiner model warmtepomp. Een 130m2 nieuwbouwhuis kan waarschijnlijk uit de voeten met een 4 a 5 kW warmtepomp. En natuurlijk levert dat nog lagere stookkosten op. Maar noodzakelijk is dat echt niet.

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:03:
[...]

Dat geldt voor elk beroep toch? Ik zie hier ook geen uurtarieven van honderden euro's per uur hoor.

@CurlyMo
Dat is als start misschien wel interessant.
Zonder iemand tekort te doen is er wel een verschil tussen een koffie juffrouw/man en een advocaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

En die kennis kost 1k euro per advies meer? 500 is al redelijk betaald denk ik.

• D-e-n
  • Nu online
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:07:
[...]

Zonder iemand tekort te doen is er wel een verschil tussen een koffie juffrouw/man en een advocaat. ;)
Wat klets je nu? Ik werk hier tussen allemaal HBO/WO ingenieurs. Die kunnen voor een paar honderd euro echt wel vertellen wat iemand met zijn huis moet gaan doen. Daar komt nog geen berekening aan te pas.

[ Voor 19% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2018 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

De verhalen dat je alleen met isolatie op nieuwbouw-niveau in combinatie met vloerverwarming door het hele huis over kunt stappen op een warmtepomp zijn pure bangmakerij.

Tuurlijk, meer isolatie levert een kleiner model warmtepomp. Een 130m2 nieuwbouwhuis kan waarschijnlijk uit de voeten met een 4 a 5 kW warmtepomp. En natuurlijk levert dat nog lagere stookkosten op. Maar noodzakelijk is dat echt niet.
Helemaal mee eens, iedereen probeert zich in te dekken en er een zo groot mogelijk slaatje uit te slaan.

• CurlyMo
[...]
Voor tijdelijk hangt er gewoon voor en achter in de kamer een grote stalen 3-plaats radiator.
Linkje?

• digifun
  • Niet online

digifun

Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Echt niet! Dat was het voordeel van ons vorige huis (tussenwoning). Wij hoefden de verwarming nooit hoog te zetten, want dat deden de buren wel :p
Volgens de normen van toen maar dat gaat in de toekomst niet genoeg zijn. Als de buren de tussenmuren gaan isoleren dan komt daar ook geen warmte meer vanaf. Ook is er nog toevoer van kou via de grond door je muren.
CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Gaan we weer. Waarom toch altijd direct perfect en niet in stappen? Begin nou maar eens met die 20%. Kan je met wat dat bespaart weer verder isoleren.

[...]

Omdat je die bouwvakkers gelijk op 80% wil zetten en niet op 20% nu, volgens jaar volgende 10%, jaar erop weer 10% enz.
20% is gewoon veel te weinig waarom zou je iets niet in 1 keer goed doen ? Spouwmuurisolatie is ook overbodig als er voorzetwanden in komen dus gooi je dat geld in feite weg.

Bouwvakkers hebben we nu al een groot tekort aan en dat gaat alleen maar groter worden.
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:50:
[...]

Waarbij huisjes met een beuk van 5,1 of 5,4 nog 20-30 cm smaller worden + hele nieuwe binneninrichting? De waardedaling door het kleinere vloeroppervlak is al genoeg om de hele besparing teniet te doen.
Kan natuurlijk een stuk smaller dan 20-30 cm desnoods dat daar nieuwe produkten voor moeten worden ontwikkeld. Totale woonkosten dalen natuurlijk wel door een lager energieverbruik. De kans is zelfs reëel dat daar wetgeving voor gaat komen die dat verplicht, in belgië zijn ze daar al mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voorbeeld gasprijsontwikkeling op dit moment (1 jarig contract):
Budgetenergie (zgn. verlenging): € 0,70128/m³ + 15%
(lopend contract via VEH sinds 15 april nog € 0,60838/m³)
GreenChoice (voor oude klanten): € 0,6818/m³

(Kosten netbeheer en "vermindering EB" nog zoals in 2018
maar per 1 januari vind natuurlijk weer een aanpassing plaats)

P.S.: De electraprijs gaat helaas waarschijnlijk (nog) niet zakken.

Ik ga er van uit dat per 2020 de gasprijs (nog) sterker gaat stijgen
(de olieprijs stijgt ook sterker), of de electraprijs dan iets lager wordt??
Conclusies mag iedereen uiteraard voor zich zelf trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 23-08-2018 12:16 ]

• TvanW
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

En die kennis kost 1k euro per advies meer? 500 is al redelijk betaald denk ik.
1500 euro is natuurlijk veel teveel, dat is mijn punt ook niet, maar zo'n adviseur komt echt niet voor een paar tientjes per uur langs.
500 euro lijkt mij overigens ook wel redelijk.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:58:
[...]
L/L per kamer? Je hebt gewoon split systemen.
Maar dan moet je nog steeds per kamer iets plaatsen, of niet?
Je hele vloer slopen is onzinnig, helpt de discussie ook niet. Je kan net zo goed doorrekenen met triple glas en zonnepanelen etc etc
En een warmtepomp boiler om op je mechanische ventilatie aansluiten kost met subsidie maar 300 euro ofzo.
Aanname: er is een mechanische ventilatie. Wat kost het als je geen mechanische ventilatie hebt?
Ik heb voor 12K mijn huis van de gasaansluiting af gekregen en zelfsbenergieneutraal gemaakt.
Ik zeg er meteen bij dat dit een modern huis is en bewust vloerverwarming heb gekozen.
Maar puur van het gas af was slechts 6K ofzo.
Puur van het gas af is ook niet het meest dure, de voorbereidingen zijn duur. Stel dat wij nog niets gedaan hadden en onze CV ketel is aan vervanging toe. Kan ik twee dingen doen: 20K uitgeven aan een WP + isolatie nu, of 2K aan een CV ketel, en de rest gebruiken om mijn isolatie langzaam aan naar de 21e eeuw te brengen. In het eerste geval moet ik een lening afsluiten, in het tweede geval kan ik het van de lopende rekening doen. Het gros van de Nederlanders zal voor optie 2 gaan en dus weer een nieuwe CV ketel.
LordSinclair schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:03:
[...]
Die lui denken wat een hypotheekadviseur kan dat kunnen wij ook. Bizarre bedragen. Zelfs met 150 euro per uur moeten ze dan nog 10 uur voor je bezig zijn en excelletjes invullen.
150 euro per uur is redelijk normaal en ze zijn echt wel even bezig hoor. Ons huis is vorige maand helemaal doorgemeten (in dit geval was het structureel, iets met aardbevingen ofzo), zijn 2 personen een volledige dag mee bezig geweest (en een derde, vierde en vijfde persoon een halve dag). En dan hebben we het nog niet eens over het doorrekenen...
[...]
Mijn jaren '00 huis (1900 that is...) heeft ook een 7kW warmtepomp. Isolatie is niet uitzonderlijk. Sterker nog, isolatie van de begane grond is nu nog zéér matig. Zijgevel 4cm isolatie, voor en achtergevel zijn niet geïsoleerde steens muren. Voor tijdelijk hangt er gewoon voor en achter in de kamer een grote stalen 3-plaats radiator.

Werkt allemaal gewoon.

Het probleem is, dat er niet genoeg verhalen zijn zoals die van jou. Mensen gaan zoeken op internet, komen alleen maar verhalen tegen dat je huis perfect geisoleerd moet zijn en haken dus gelijk al af.

Het probleem wat ik met name heb is: waar ga ik het allemaal neerzetten? En natuurlijk: hoe ga ik de woonkamer warm krijgen. Je kunt het niet "even op de proef" nemen... (en je wilt er ook niet achterkomen tijdens een koude winterdag dat je woonkamer gewoon niet warmer wilt worden dan 15 graden...)
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:11:
[...]
Kan natuurlijk een stuk smaller dan 20-30 cm desnoods dat daar nieuwe produkten voor moeten worden ontwikkeld. Totale woonkosten dalen natuurlijk wel door een lager energieverbruik. De kans is zelfs reëel dat daar wetgeving voor gaat komen die dat verplicht, in belgië zijn ze daar al mee bezig.
Als wij onze steense muur in de woonkamer hadden willen isoleren naar moderne (2006) maatstaven, hadden we 10cm van de muur afgekomen. Probleem was dat we maar 3cm hadden (in verband met de originele lambrisering rondom de kozijnen). En een wet zal nooit gelden voor bestaande huizen, je kunt mensen niet dwingen om een verbouwing op te starten.

• Ivow85
Voor een paar tientjes via marktplaats op de kop getikt.

Op termijn (2 a 3 jaar) gaan we de hele woonkamer nog aanpakken en dan komt er vloerverwarming. Voorheen stond een gashaard van 9,5kW .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:09:
[...]

Wat klets je nu? Ik werk hier tussen allemaal HBO/WO ingenieurs. Die kunnen voor een paar honderd euro echt wel vertellen wat iemand met zijn huis moet gaan doen. Daar komt nog geen berekening aan te pas.
Wat is dan je probleem bij het zoeken van advies :?

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 23-08-2018 12:22 ]

• D-e-n
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:15:
[...]
Aanname: er is een mechanische ventilatie. Wat kost het als je geen mechanische ventilatie hebt?
Dat is dus een interessant punt. Voor veel mensen hier lijkt dat gewoon. Voor oude huizen is het ongewoon en vaak ook niet wenselijk.
[/quote]
En een wet zal nooit gelden voor bestaande huizen, je kunt mensen niet dwingen om een verbouwing op te starten.
Dat kan nog rare dingen geven overigens. Ooit meegemaakt dat een ambtenaar eiste dat er een berekening moest komen voor een bestaande muur waar openingen werden dichtgemaakt. Die muur stond al honderd jaar maar voldeed niet natuurlijk. Gevolg: een duur portaal.
Dat er zo makkelijk gedaan werd over een bedrag van 1500 euro.

• digifun
  • Niet online

digifun

[...]

Als wij onze steense muur in de woonkamer hadden willen isoleren naar moderne (2006) maatstaven, hadden we 10cm van de muur afgekomen. Probleem was dat we maar 3cm hadden (in verband met de originele lambrisering rondom de kozijnen). En een wet zal nooit gelden voor bestaande huizen, je kunt mensen niet dwingen om een verbouwing op te starten.
Lambrisering is natuurlijk makkelijk aan te passen door een timmerman. Oude huizen moeten nu eenmaal gemoderniseerd worden. Je hebt het over 2006, we zijn nu al 12 jaar verder.

Wetgeving kan best wel ver gaan, je kunt het mensen heel moeilijk gaan maken om een huis te verkopen wat onvoldoende geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:24:
[...]
Wetgeving kan best wel ver gaan, je kunt het mensen heel moeilijk gaan maken om een huis te verkopen wat onvoldoende geïsoleerd is.
Maar die weg moet je dus niet op willen gaan. Je stort a) veel mensen in een faillissement en b) je gooit de woningmarkt nog meer op slot want dan blijft iedereen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]
Het probleem is, dat er niet genoeg verhalen zijn zoals die van jou. Mensen gaan zoeken op internet, komen alleen maar verhalen tegen dat je huis perfect geisoleerd moet zijn en haken dus gelijk al af.
Dat is inderdaad iets wat veel mensen tegen houdt. Er zijn veel wilde verhalen waarbij soms bedragen van 50-75k genoemd worden voor een simpele woning en er is nog maar weinig praktijk ervaring.
Het probleem wat ik met name heb is: waar ga ik het allemaal neerzetten? En natuurlijk: hoe ga ik de woonkamer warm krijgen. Je kunt het niet "even op de proef" nemen... (en je wilt er ook niet achterkomen tijdens een koude winterdag dat je woonkamer gewoon niet warmer wilt worden dan 15 graden...)
De plek in huis en die voor de buitenunit kan bij kleine woningen inderdaad een probleem zijn. Ik heb wat dat betreft het geluk dat mijn huis op droge zandgrond staat met het grondwaterpeil 's winters op -5,5 meter. De kelder van 2,5 bij 2,5 meter is in mijn geval dus een uitstekende opstelplaats.

De proef 'hou ik het wel warm' kun je heel eenvoudig zelf vooraf uitvoeren. Zet op de CV-ketel de aanvoertemperatuur op maximaal 50 graden en kijk of dat voldoende is om de woonkamer warm te houden op koude dagen. Lukt het? Prima, niks aan veranderen. Wordt het van de winter toch wat frisjes in de kamer? Geen probleem, loop even naar de CV-ketel en zet de aanvoertemperatuur weer een paar graden omhoog.

Om goed te kunnen bepalen welke capaciteit warmtepomp je nodig hebt, kun je in de koudste weken dagelijks op een vast tijdstip de standen van de gasmeter noteren. Je kunt dan makkelijk berekenen hoeveel warmte je op die dagen gebruikt hebt. Een warmtepomp moet bij -15 graden die hoeveelheid warmte kunnen leveren. Of bij -10, als er een elektrische back-up is die op een incidentele extreem koude dag kan bijspringen.
[...]

De extra muurdikte kan inderdaad wat in de weg zitten wanneer je steens muren wilt isoleren. Ik zal zelf ook een 12cm ruimte rondom moeten gaan missen. Gelukkig hoef ik geen rekening te houden met originele stijlkenmerken aan de woningen. In de jaren 70 is alles 'gerenoveerd'.

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:22:
[...]

Dat er zo makkelijk gedaan werd over een bedrag van 1500 euro.
Volgens mij was je samen met @Wailing_Banshee op zoek naar vinden van een goed advies....die hebben je collega's dus begrijp ik je probleem niet.
Het gaat mij niet om die 1500 euro, want dat vind ik ook een hoop geld, maar om het feit dat kennis nou eenmaal geld kost.

• Señor Sjon
digifun schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:24:
[...]

Lambrisering is natuurlijk makkelijk aan te passen door een timmerman. Oude huizen moeten nu eenmaal gemoderniseerd worden. Je hebt het over 2006, we zijn nu al 12 jaar verder.

12 jaar. Dan is de oude isolatie ook nog niet terugverdiend. ;) En 20-30cm (12cm isolatie + 3cm afwerking aan beide kanten = 30cm. Met een netto breedte binnen van 5,1 is dat toch een aardig verlies. Bij een rijwoning is één kant de hal. Die wordt dan ook smaller. Het gaat vaak ook niet om de rijkste bewoners die alles overhoop willen halen.

@Rol-Co Het zijn witte plavuizen met brede voeg ja. Er klopt denk ik geen hout van de afstelling hier, maar ik zit niet zo in de natte materie (CV/water).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

D-e-n schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:26:
[...]

Maar die weg moet je dus niet op willen gaan. Je stort a) veel mensen in een faillissement en b) je gooit de woningmarkt nog meer op slot want dan blijft iedereen zitten.
In belgië is het implementatie van EU wetgeving dus dat zou hier ook zomaar kunnen komen.

Op zich is het voor het millieu ook geen slechte zaak dat alle huizen goed geïsoleerd worden. De huidige situatie op de woningmarkt is nu natuurlijk ook het gevolg van 20 jaar wanbeleid. In die 20 jaar hadden we kunnen anticiperen dat het gas ging opraken en daar alternatieven voor ontwikkelen in plaats van dat we aan het potverteren en aan het feestvieren zijn geweest.

• D-e-n
  • Nu online
TvanW schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:29:
[...]
Volgens mij was je samen met @Wailing_Banshee op zoek naar vinden van een goed advies....die hebben je collega's dus begrijp ik je probleem niet.
Mijn collega's (en ik) hebben verstand van constructies, niet van warmtepompen. Het ging mij om de vergelijking. Ons advies kost ook niet gelijk 1500 euro.
Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste