This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het manifest is dan ook niet bedoeld om volledig van het gas te gaan. Maar om in geval de huidige ketel vervangen moet worden in bestaande bouw, deze door (minimaal) een hybride opstelling wordt vervangen. Dat kan in één apparaat, scheelt al een flinke berg gasverbruik voor de bestaande bouw (gemiddeld 70% lijkt realistisch) en behoeft doorgaans geen ingrijpende verbouwing.dunklefaser schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:56:
Als ik de titel van dit topic "Manifest: over drie jaar geen traditionele CV ketel meer" en deze recente bijdrage van @Oxellaar naast elkaar leg, kan ik alleen maar concluderen dat dit manifest van 1 jaar geleden hooguit
a) voor (huidige) nieuwbouw
b) voor relatief? nieuwe huizen na minimale aanpassingen
van toepassing kan zijn.
Wij zijn nu een jaar verder en de gemeenten hebben nog een jaar de tijd om met pilootprojecten per wijk te komen.
Het grootste knelpunt voor de realisatie van het manifest lijkt de ontbrekende kennis/kunde/capaciteit in de betrokken branches te worden, m.n. bij bouwbedrijven (isolatie) en installatiebedrijven.
Voor de noodzakelijke verbetering van de isolatie ontbreekt het ook nog steeds aan een structureel subsidiebeleid van de overheid.
De tijdsraming van drie jaar is gewoon niet realistisch (en er zijn idd. beter renderende targets i.v.m. de belangrijkste doelen van de energietransitie en het klimaatakkoord.)
- Geen buffervat nodig
- Geen voorraadvat voor SWW nodig
- Geen krachtgroep nodig voor de elektrische backup elementen
- Geen aanpassingen noodzakelijk aan het afgiftesysteem
- Opgenomen vermogen van 5A voor bijvoorbeeld de Elga kan meestal op het bestaande stopcontact voor de CV-ketel worden aangesloten.
Alleen de leidingen naar de buitenunit zijn een puntje van aandacht, maar ook dat zal in veel gevallen geen hele grote uitdaging zijn om in orde te maken.
Zo kan met relatief weinig middelen toch een reductie in gebruik van aardgas gebruikt worden. En dat geeft ook een behoorlijke CO2 reductie.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Gisteren dagje thuis gewerkt. Half 6 de ochtendopwarming. Half 8 eindelijk uit mijn nest. En daarna pruttel de pruttel, 2-3x per uur 5 minuten stoken. Daar heb je toch geen gas voor nodig?
En dan zien mensen ook dat een warmtepomp echt wel werkt.

Signatures zijn voor boomers.
Zeker doordat in een hybride opstelling een hoge COP voor de warmtepomp haalbaar is. Want zodra het voor de warmtepomp zwaar wordt, springt de gasbrander bij.Maasluip schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:27:
En dan zien mensen ook dat een warmtepomp echt wel werkt.
En dan scheelt het gewoon keiharde Euro's op de energierekening, waar de meeste mensen wel gevoelig voor zijn.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik heb hier grote vraagtekens bij. Sowieso moet de COP onder de 2.8 duiken voordat verwarmen op gas goedkoper is dan met elektra. Voordat je COP zover inzakt moet het wel flink koud zijn.Ivow85 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:41:
Zeker doordat in een hybride opstelling een hoge COP voor de warmtepomp haalbaar is. Want zodra het voor de warmtepomp zwaar wordt, springt de gasbrander bij.
Dan moet je bedenken dat je hiervoor een gasaansluiting actief moet houden a 200 euro per jaar. Het moet dus genoeg dagen per jaar koud genoeg zijn dat verwarmen op gas voordeliger is. Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Daarnaast is een hybride oplossing ook gewoon veel fragieler. Het mooie van warmtepompen is juist dat ze vrij weinig onderhoud nodig hebben en lang meegaan. Een hybride opstelling heeft juist weer minstens net zoveel onderhoud nodig als een traditionele C.V.-ketel. Mocht dat onderdeel niet meer (betaalbaar) te onderhouden zijn heb je ook nog eens het risico dat je het hele apparaat (inclusief de WP) moet wegdoen.
Ik ontken het bestaan van IE.
Maar dit vind ik pas echt interessant als de systeemtemperaturen eigenlijk geschikt zijn
voor LTV en m.n. als de retourtemperatuur voor de HR-ketel <35°C is.
En dan zou je in principe vaak ook een monovalente wp-oplossing kunnen kiezen

YMMV
Een deel van NL komt met de tussenstap "hybride" langzaam dichter bij "gasloos".
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar vooral omdat ik een boilervat niet op normale wijze in mijn huis gefietst krijg. Tenzij deze buiten zou kunnen staan, op het dak van de 2e verdieping.
Rest van het huis is er inmiddels klaar voor met 19x 300wp en 2 kilometer aan vloerverwarming in het huis.
Het kostenaspect is nog wel een ding natuurlijk, gezien je voor die 200 euro aan vaste kosten een beste bak elektriciteit kunt verstoken.
Je hebt het over situaties waar alleen een warmtepomp niet haalbaar is (danwel door het gevraagde vermogen, danwel door het verlies, danwel doordat de bewoner er niet in gelooft).cyberstalker schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:06:
[...]
Dan moet je bedenken dat je hiervoor een gasaansluiting actief moet houden a 200 euro per jaar. Het moet dus genoeg dagen per jaar koud genoeg zijn dat verwarmen op gas voordeliger is. Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Daarnaast is een hybride oplossing ook gewoon veel fragieler. Het mooie van warmtepompen is juist dat ze vrij weinig onderhoud nodig hebben en lang meegaan. Een hybride opstelling heeft juist weer minstens net zoveel onderhoud nodig als een traditionele C.V.-ketel. Mocht dat onderdeel niet meer (betaalbaar) te onderhouden zijn heb je ook nog eens het risico dat je het hele apparaat (inclusief de WP) moet wegdoen.
Mijn ouders wonen nog in 350 kubieke meter uit 1935. Enkel glas, rolluiken (die een open verbinding tussen buiten en de spouwmuur maken), spouwmuren die in de jaren 70 gevuld zijn.
Wat is goedkoper, een hybride ketel of het hele huis verduurzamen. Het laatste is uiteraard wat je zou willen, maar die kosten... Al het glas vervangen, alle kozijnen, alle rolluiken eruit en de lateien opnieuw maken, vloerverwarming. En dan de vraag of al het hout in het huis (houten balken, houten vloeren) daar vrolijk van wordt.
Maar ook: laat de mensen maar zien dat een warmtepomp wel werkt, of onder welke omstandigheden het huis nog wat hulp nodig heeft. Ik weet zeker dat alles vanaf de jaren 70 met een warmtepomp verwarmd kan worden, mits je een paar verbouwingen uitvoert. Als je nu je ketel vervangt door een hybride ketel dan gaat de volgende vervanging naar alleen een warmtepomp.
Het moet niet allemaal perse nu 100% opgelost worden. De tegenstanders roepen "dat het niet kan" omdat je het nu niet 100% kunt oplossen en gooien daarom de kont tegen de krib.
Daar moet je omheen proberen te werken.
Plus het gebrek aan concurrentie.blissard schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:25:
@dunklefaser Je ziet volgens mij bij die Pilotprojecten dan ook de beweging richting stadsverwarming. Dat is bewezen techniek en je hoeft niets aan de isolatie van woningen te doen.
Wel jammer dat we ook hier gaan investeren in techniek die nu al ouderwets is en ons afhankelijk maakt van afval verbrandingscentrales en de energieintensieve industrie.
En ook hiermee is geen export van innovatieve concepten mogelijk
Je bent gebonden aan 1 leverancier voor je warmte, het meten van de gebruikte energie is discutabel (maar de discussie verlies je vrijwel altijd) en doorgaans is het duurder, fors duurder.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Er is wel daadwerkelijk een lagere CO2 uitstoot? Want de elektriciteit die gebruikt wordt voor het verwarmen moet ook opgewekt worden. Moderne CV ketels hebben een zeer hoog rendement i.t.t. gasgestookte (of ergere) elektriciteitscentrales.Ivow85 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:20:
Zo kan met relatief weinig middelen toch een reductie in gebruik van aardgas gebruikt worden. En dat geeft ook een behoorlijke CO2 reductie.
Van zon-energie moet je het niet hebben in de winter want die opbrengst is een stuk lager dan in de zomer. Er staan lang niet genoeg windmolens om alle huizen elektrisch (warmtepomp) te kunnen verwarmen in de winter.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ja, die uitstoot is lagerLordSinclair schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:39:
[...]
Er is wel daadwerkelijk een lagere CO2 uitstoot? Want de elektriciteit die gebruikt wordt voor het verwarmen moet ook opgewekt worden. Moderne CV ketels hebben een zeer hoog rendement i.t.t. gasgestookte (of ergere) elektriciteitscentrales.
Van zon-energie moet je het niet hebben in de winter want die opbrengst is een stuk lager dan in de zomer. Er staan lang niet genoeg windmolens om alle huizen elektrisch (warmtepomp) te kunnen verwarmen in de winter.
Rendement gasgestookte centrale is 60%, COP van een WP is > 3,0 --> 0,6 x 3,0 = 2,41,8 --> Rendement van de gehele keten is 180%
Daarmee is het ketenrendement bijna een factor 2 hoger dan van een gasgestookte CV.
[ Voor 1% gewijzigd door Joris748 op 27-03-2019 12:10 . Reden: rekenfout ]
Ik redeneerde vanuit het oogpunt van de consument die sceptisch is. En dan is ten opzichte van 100% gas-CV de hybride opstelling een stuk voordeliger. ca. 70% van het gasverbruik vervang je met een COP van 4.
Stel dat 1500m3 met de hybride opstelling vervangen wordt door 500m3 gas en 2000kWh.
Gas exclusief vastrecht zou dit huishouden zo'n €1125 per jaar kosten.
Met de hybride opstelling daalt de gasrekening (ex vastrecht) naar €375 en stijgen de elektra kosten met €460. De energiekosten ex vastrecht zijn dan €835 per jaar geworden.
Met de hybride opstelling daalt de rekening dus met zo'n 290 euro per jaar bij voornoemd verbruik. Een besparing door de warmtepomp. En dan wordt dat onding ineens toch interessant voor Jan Modaal die naar de grote boze bedrijven wijst waar de milieumaatregelen moeten worden toegepast.
Bovenstaande gezegd hebbende, ben ik het zéker met je eens: Volledig over gaan op de warmtepomp, levert op lange termijn véél meer voordeel op. Maar door dat, met bijbehorende grote aanpassingen aan de woning, door de strot te duwen wek je enorm veel weerstand in de hand.
[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 27-03-2019 12:13 ]
Bij rekenvoorbeelden wordt uit gegaan van hoge gebruiken. Ik gebruik zelf 500m3 gas per jaar (weinig thuis, werk). Dus het verschil in de rekening is bij mij een stuk kleiner waardoor de terugverdientijd omhoog schiet omdat het extra isoleren en het installeren van de nieuwe installatie wel hetzelfde kost. Vorig jaar had ik een jaarrekening van 680 euro waarvan 570 euro gas was (incl vastrecht).Ivow85 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:10:
Stel dat 1500m3 met de hybride opstelling vervangen wordt door 500m3 gas en 2000kWh.
Met de hybride opstelling daalt de gasrekening (ex vastrecht) naar €375 en stijgen de elektra kosten met €460. De energiekosten ex vastrecht zijn dan €835 per jaar geworden.
En dit soort artikelen maken het beeld er niet beter op:
Geld op de spaarrekening kan je nog uitgeven. Geld wat je hebt uitgegeven hebt niet. Je hebt pas voordeel na de terugverdientijd en de terugverdientijd kan aardig oplopen als je geen energieslurper bent.Voor de isolatie van de spouwmuur is die expert natuurlijk wel gewenst en die komt natuurlijk met een rekening. Maar het isoleren van de spouwmuur levert volgens Milieu Centraal net zoveel op als een spaarrekening met een rente van 11 procent. Bij een twee-onder-een-kapwoning moet je bijvoorbeeld 2.100 euro investeren om 700 euro per jaar te besparen.
Geef de burger eens realistische berekeningen en reken niet met oude getallen, dus het liefst van een onafhankelijk bureau.
Ik denk niet dat wij het met elkaar oneens zijn. Ik viel specifiek over het stukje waarin je aangeeft dat een hybride warmtepomp voordelig zou zijn omdat het een hoge SCOP oplevert:Ivow85 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:10:
Ik redeneerde vanuit het oogpunt van de consument die sceptisch is. En dan is ten opzichte van 100% gas-CV de hybride opstelling een stuk voordeliger. ca. 70% van het gasverbruik vervang je met een COP van 4.
Hiermee zou je bij iemand die twijfelt tussen hybride of volledig warmtepomp verwarring kunnen zaaien, waardoor zo iemand mogelijk toch een hybride systeem koopt.Ivow85 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:41:
Zeker doordat in een hybride opstelling een hoge COP voor de warmtepomp haalbaar is. Want zodra het voor de warmtepomp zwaar wordt, springt de gasbrander bij.
Het is wat vervelender dat ze uitgaan van een spouwmuur zonder isolatie, terwijl het gros inmiddels wel isolatie heeft. Ik heb bv al een Rc van 2,5 met een spouw van 10cm en minerale wol van ca. 7-8cm dik (bj 1992). Daar kan ik dus weinig aan doen en zo velen met mij. Overigens verbruiken we hier ~1.800-2.000 kuub/jaar (vrijstaand, kustgebied).LordSinclair schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:09:
[...]
Bij rekenvoorbeelden wordt uit gegaan van hoge gebruiken. Ik gebruik zelf 500m3 gas per jaar (weinig thuis, werk). Dus het verschil in de rekening is bij mij een stuk kleiner waardoor de terugverdientijd omhoog schiet omdat het extra isoleren en het installeren van de nieuwe installatie wel hetzelfde kost. Vorig jaar had ik een jaarrekening van 680 euro waarvan 570 euro gas was (incl vastrecht).
En dit soort artikelen maken het beeld er niet beter op:
[...]
Geld op de spaarrekening kan je nog uitgeven. Geld wat je hebt uitgegeven hebt niet. Je hebt pas voordeel na de terugverdientijd en de terugverdientijd kan aardig oplopen als je geen energieslurper bent.
Geef de burger eens realistische berekeningen en reken niet met oude getallen, dus het liefst van een onafhankelijk bureau.
Volgensmij reken je nu voor waarom een warmtepomp voor veel mensen totaal onzinnig is. Wat zou de besparing zijn met alleen een warmtepomp?Ivow85 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:10:
@cyberstalker Jouw reactie is vanuit oogpunt van de warmtepomp-enthousiasteling. Zo zie ik het ook, maar de praktijk is gewoon dat er in geval van veel huizen de nodige verbouwingskosten en isolatiekosten aan verbonden zijn. Daar ziet men in praktijk flink tegenop en daaruit volgt ook de gedachte "een warmtepomp is geen oplossing voor mijn huis"
Met de hybride opstelling daalt de rekening dus met zo'n 290 euro per jaar bij voornoemd verbruik. Een besparing door de warmtepomp. En dan wordt dat onding ineens toch interessant voor Jan Modaal die naar de grote boze bedrijven wijst waar de milieumaatregelen moeten worden toegepast.
Bovenstaande gezegd hebbende, ben ik het zéker met je eens: Volledig over gaan op de warmtepomp, levert op lange termijn véél meer voordeel op. Maar door dat, met bijbehorende grote aanpassingen aan de woning, door de strot te duwen wek je enorm veel weerstand in de hand.
Je moet dan gaan isoleren, vloerverwarming aanleggen, etc. Een operatie die bij veel huizen zo 25.000 Euro gaat kosten (en ik denk eigenlijk wel 50.000). Als je dan 500 Euro energie per jaar bespaard, heb je er dus helemaal niets aan want je verdient het niet terug voor je dood bent.
Fake news
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Huis van mijn ouders. Rijtjeshuis uit 1985, met later aangebouwde serre (dubbel glas).TheBorg schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:03:
[...]
Volgensmij reken je nu voor waarom een warmtepomp voor veel mensen totaal onzinnig is. Wat zou de besparing zijn met alleen een warmtepomp?
Je moet dan gaan isoleren, vloerverwarming aanleggen, etc. Een operatie die bij veel huizen zo 25.000 Euro gaat kosten (en ik denk eigenlijk wel 50.000). Als je dan 500 Euro energie per jaar bespaard, heb je er dus helemaal niets aan want je verdient het niet terug voor je dood bent.
Daar is een warmtepomp op aangesloten. Geen vloerverwarming (behalve in badkamer). Gewoon een convectorput die nu wel uitgerust is met ventilatoren (uit het zicht en stil).
Was eigenlijk erg simpel, mijn vader heeft hem zelf geinstalleerd. Verder nog een hoop geld aan zonnepanelen. Dus voor de helft, ongeveer 12K o.i.d. energieneutraal geworden. Zonder iets aan afgifte of isolatie te doen.
Je moet altijd wel kijken naar afgifte systeem, daar niet van. Niet overal zomaar een warmtepomp aan knopen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dit lukt omdat je HTV radiatoren overgedimensioneerd zijn.CurlyMo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:15:
[...]
Fake newsHier draaien mijn HTV radiatoren prima op 45o.
Dat klopt. En voor dit soort huizen waar een grootschalige verbouwing op korte tijd niet zal plaatsvinden, is de hybride-opstelling een mooie tussenoplossing.TheBorg schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:01:
Ik blijf erbij dat gemiddeld voor 25.000 verbouwen nog conservatief geschat is.
Voor en naseizoen kun je met een paar kW uit de warmtepomp al veel bereiken. En als het echt koud is en voor douchen gebruik je dan nog gas.
Natuurkundig gezien is LTV toch gewoon meer oppervlak vanaf waar convectie (en wat straling) kunnen plaatsvinden?CurlyMo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:15:
[...]
Ik heb in die context wel eens gedacht om in de woonkamer LTV radiatoren te hangen en de oude radiatoren in mijn slaapkamer en werkkamer te dumpen. Want t.o.v. een kleine radiator in een kleine ruimte is zo'n huiskamerradiator gewoon LTV. De benodige max temperatuur om snel te verwarmen wordt lager.
Ik zou best op een WP willen overgaan maar helaas zitten daar voor mij haken en ogen aan.
Isolatie begint gelukkig in de VvE eindelijk eens een onderwerp te worden. Helaas is het ook zo dat je weinig op eigen houtje kan doen. Spouwmuurisolatie en evt vervangen van (stokoud) dubbel glas aan straatzijde kan ik niet zelf doen zonder toestemming.
Ook kun je niet zomaar een buitenunit op de galerij hangen.
Of de stroomleidingen zijn gedimensioneerd op dat iedereen 3x25A krijgt weet ik ook niet.
Dit is niet om te klagen maar om een voorbeeld te geven van de bestaande scenario's.
Natuurlijk, maar de stelling dat vloerverwarming een vereiste is is gewoon onzin. Die mythe moeten we echt uit de WP discussie zien te krijgen.TNW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:45:
[...]
Natuurkundig gezien is LTV toch gewoon meer oppervlak vanaf waar convectie (en wat straling) kunnen plaatsvinden?
Nu even een uitgebreidere reactie op dit berichtje.TheBorg schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:03:
[...]
Volgensmij reken je nu voor waarom een warmtepomp voor veel mensen totaal onzinnig is. Wat zou de besparing zijn met alleen een warmtepomp?
Ik rekende uitstekend voor dat een hybride-opstelling, die zonder verbouwing toe te passen is, geschikt is voor de meeste woningen die nog niet goed geïsoleerd zijn. Dus in lijn met het convenant waar dit draadje over gaat. Dat levert gewoon een keiharde kostenbesparing én CO2 reductie op. Terwijl er in gebruik helemaal niets te merken is van de wijzigingen.
Aan verbouwingskosten die nodig zouden zijn voordat je een warmtepomp (all electric) kunt gebruiken, gaan inderdaad de wildste verhalen rond. Beginnend bij 25.000 euro tot soms wel meer dan 100.000 euro wordt genoemd.
Gewoon grote onzin. Waarom?
Simpelweg omdat je niet moet gaan verbouwen om te verduurzamen. Maar omdat je moet gaan verduurzamen op het moment dat je toch al gaat verbouwen. De kosten van isolatie zijn niet hoog. En vloerverwarming kost niet de hoofdprijs. Écht niet. En ook die nieuwe groepenkast met krachtstroom-groep voor de warmtepomp en elektrische auto brengt je niet op astronomische bedragen.
Hetgeen een verbouwing duur maakt, is de nieuwe afwerking. Wanneer je gaat verduurzamen op het moment dat je toch al zou verbouwen, dan kun je die afwerking niet rekenen als kosten voor de energietransitie.
En ja, maatregelen uitstellen tot een logisch moment waarop je toch al gaat verbouwen, dat kan voor de meeste woningen gewoon. De datum aan de horizon is 2050. Een héél groot deel van de huizen in Nederland zal voor die datum nog wel een keer gerenoveerd/grondig verbouwd worden.
En voor die tijd? Dan kun je in elk huis wat nog niet aangepast is om volledig elektrische te gaan rustig alvast een stap maken met een hybride opstelling en het uitvoeren van andere maatregelen die geen grote verbouwing vereisen. Denk aan vloerisolatie, een paar zonnepanelen, vervangen van mechanische ventilatie door een exemplaar met warmte-terugwinning.
En zo hoeft ook niet alles tegelijk. Wat de kosten weer beter behapbaar maakt voor de gemiddelde Nederlander.
En daar komen we weer op het punt "als het voor mij niet kan dan kan het dus voor niemand".TheBorg schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:01:
Naar de eigen situatie kijken is makkelijk. In 1985 werd er al redelijk geisoleerd. Er zijn minimaal een miljoen woningen zonder spouw (huizen voor 1920). Zeker 2 miljoen met een houten vloer op de begane grond (huizen voor 1950, met een miljoen naar beneden afgerond voor huizen die al gerenoveerd zijn). Het is een illusie dat je daar een warmtepomp ophangt en dat het klaar is. Een CV ketel is zo 25 tot 30kWh. Een warmtepomp 8 (grofweg natuurlijk). Je moet dus aardig wat verlies compenseren met isolatie. Ik blijf erbij dat gemiddeld voor 25.000 verbouwen nog conservatief geschat is.
Ja, vervelend dat je in een huis uit 1920 woont zonder spouwmuur. Maar dat betekent niet dat de ander die wel in een huis uit 1980 woont het niet kan doen.
En dan nog: ook een huis uit 1920 heeft tijden waarin de CV-ketel bijna niets aan het doen is en waar een hybride CV-ketel voordeel (monetair en milieu) kan opleveren. Als je de hele winter door met een gemiddelde COP van 4 de warmtepomp kan gebruiken en de rest met gas aanvult, dan nog heb je een flinke besparing. Ook zonder verbouwing.
En opnieuw, is dat voor een WP ook niet vereist.Ivow85 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:20:
[...]
En vloerverwarming kost niet de hoofdprijs. Écht niet.
Ik las dat je bij jou thuis maar max 19 graden stookt? Gaat je dat ook lukken met je radiatoren bij -10? Daarnaast vind ik 19 persoonlijk ook te koud (en waf helemaal) dus dat is sowieso al geen optie.CurlyMo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:24:
[...]
Natuurlijk, maar de stelling dat vloerverwarming een vereiste is is gewoon onzin. Die mythe moeten we echt uit de WP discussie zien te krijgen.
Ben dus benieuwd of het je nog steeds lukt om de toko warm te houden met aanvoer 45 en 21 graden.
Overigens doe ik het met 55 graden aanvoer.
[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 28-03-2019 08:51 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De laagste buitentemperatuur die ik gemeten heb was -3oC. Kan goed dat het met -10oC niet meer lukt.Possible schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:50:
[...]
Ik las dat je bij jou thuis maar max 19 graden stookt? Gaat je dat ook lukken met je radiatoren bij -10?
Goed dat je er zelf over begint. Een WP kan prima verwarmen tot 55oC. Alleen is die dan meestal iets minder efficiënt. Als ik dus met -3oC kan verwarmen bij een aanvoer van 45oC, dan weet ik wel zeker dat ik bij -10oC ook kan verwarmen bij een aanvoer van 55oC.Ben dus benieuwd of het je nog steeds lukt om de toko warm te houden met aanvoer 45 en 21 graden.
Overigens doe ik het met 55 graden aanvoer.
Oftewel, nog altijd aan randvoorwaarden voor WP voldaan.
Mocht een volgende bewoner er achter komen dat 22oC niet lukt, dan vervangt die gewoon de HTV door LTV en probleem ook opgelost.
Dat is voor een groot deel ook gewenning. We hebben het wegens omstandigheden al verhoogd, want het was eerst 18oCDaarnaast vind ik 19 persoonlijk ook te koud (en waf helemaal) dus dat is sowieso al geen optie.
Overigens is het door ons jaren '30 kamer-en-suite huis in de zitkamer 20oC en in de woonkamer 19oC. Dat scheelt ook weer iets.
Hier meestal op 40 als ik de modulatie van de ketel moet geloven. Kan nou niet echt zeggen dat het de slaapkamers echt warm krijgt. Blijft meestal bungelen rond 18 graden bij koud weer. Staat nog op mijn todo om het systeem na te lopen.CurlyMo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:15:
[...]
Ja, dan krijg je overgedimensioneerde radiatoren met 3 platen (been there, done that met LTV stadsverwarmingprojecten). Daar wordt men ook niet zo heel vrolijk van.CurlyMo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:24:
[...]
Natuurlijk, maar de stelling dat vloerverwarming een vereiste is is gewoon onzin. Die mythe moeten we echt uit de WP discussie zien te krijgen.
Heb je helemaal gelijk in. Ik heb al twee jaar een warmtepomp.CurlyMo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:48:
[...]
En opnieuw, is dat voor een WP ook niet vereist.
En enkelsteens muren en een vloer zonder vloerverwarming. Gewoon met een paar grote oude plaatstalen radiatoren.
Voor en achtergevel van de begane grond zijn nog helemaal niet geïsoleerd. Op de zijgevel zit iets van 3 cm dik wat ze in 1975 "isolatie" noemden. Dubbel glas is oud.
En het is tot -5 warm in huis zonder elektrische bijverwarming.
Je kan niet voor iemand anders beslissen, maar ik zou wel zeggen dat het het geld waard is. Meer comfort, weg met de radiatoren en je sluit zo een warmtepomp aan.
Maar expliciet nodig is het niet. Convectorput werkt ook al mooi. Standaard radiatoren kan, maar gaat voor veel huizen slecht werken en is ook waar sommige van de warmtepomp probleem verhalen vandaan komen.
Als dat net zo blaast als airco units is dat niet comfort verhogend. De hele tijd in een windstroom zitten en lelijke units aan de muur.vinom schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:23:
Lucht / lucht warmtepomp anyone? Voor degene zonder vloerverwarming of LTV is dit een prima oplossing. Plus je kan lekker koelen in de zomer.
Het is mooier omdat je geen radiatoren meer hebt, maar of het comfortabel is dat is persoonlijk. Ik vind het zelf vreselijk omdat ik altijd al last heb van warme voeten. Met vloerverwarming zit ik altijd liever met mijn voeten omhoog van de vloer omdat ze anders hun warmte niet kwijtraken.Ivow85 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:17:
Alleen al vanwege het comfort kan ik iedereen vloerverwarming aanraden. Het ligt er bij mijn ouders sinds eind jaren 90 in en ik mis het nu elke winter opnieuw.
Helaas blijkt dat mensen die het nog nooit ervaren hebben er een vaak negatief beeld bij hebben. "Dat maakt toch lawaai al die lucht en je zit in zo'n vervelende stroom". Wellicht dat er mensen zijn die het zo ervaren, maar ik ervaar het totaal niet zo.
Ik kan je vertellen dat mijn vrouw het heerlijk vindt om in de warme luchtstroom te staan (heerlijk warm). Je hoort de unit wel net na het aanzetten omdat deze dan flink moet gaan verwarmen. Is de ruimte een keer op temperatuur dan hoor je er bijna niets meer van.
Daarnaast hebben mensen vaak het idee dat het "lelijk" zou zijn. Dat is natuurlijk subjectief, maar radiatoren zijn ook spuuglelijk en kosten je daarnaast ook leefruimte. Een lucht/lucht-warmtepomp zit hoog genoeg dat het je geen leefruimte kost.
[ Voor 14% gewijzigd door cyberstalker op 28-03-2019 10:23 ]
Dat ik ook graag vloerverwarming had gehad staat buiten kijf, maar dan moet ik mijn granito vloer eruit slopen en dat gaat te ver.
@Señor Sjon 18oC graden in de slaapkamer? Ik moet er niet aan denken
[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 28-03-2019 10:29 ]
Nouja, precies dit! Ik heb het sinds november en het werkt echt meer dan prima. Jaren 80 woning zonder VV en toch zonder al teveel ingrijpende acties van het gaf af kunnen. L/L WP voor verwarming en verkoeling van het huis en een Atlantic WPB boiler voor SWW.cyberstalker schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:22:
@vinom lucht/lucht warmtepomp is echt een ondergeschoven kindje in de discussie. Ik heb het zelf en ben er erg tevreden over. Vooral de korte opwarmtijd en het uitstekende koelvermogen is ideaal.
Helaas blijkt dat mensen die het nog nooit ervaren hebben er een vaak negatief beeld bij hebben. "Dat maakt toch lawaai al die lucht en je zit in zo'n vervelende stroom". Wellicht dat er mensen zijn die het zo ervaren, maar ik ervaar het totaal niet zo.
Ik kan je vertellen dat mijn vrouw het heerlijk vindt om in de warme luchtstroom te staan (heerlijk warm). Je hoort de unit wel net na het aanzetten omdat deze dan flink moet gaan verwarmen. Is de ruimte een keer op temperatuur dan hoor je er bijna niets meer van.
Daarnaast hebben mensen vaak het idee dat het "lelijk" zou zijn. Dat is natuurlijk subjectief, maar radiatoren zijn ook spuuglelijk en kosten je daarnaast ook leefruimte. Een lucht/lucht-warmtepomp zit hoog genoeg dat het je geen leefruimte kost.
@CurlyMo Ik zei ook niet dat het een vereiste was.
En ook nog best veel mensen hebben een convectorput, dat is ook al erg geschikt (zeker met ventilatoren erop uit het zicht)
Ik zeg ook niet dat jij dat zei, ik reageer alleen op een reactie die je mij geeft over mijn reactie op @Ivow85!null schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:56:
Lucht/lucht warmtepomp is wel het makkelijkst toe te passen ja, al hangt het enigzins van het huis af.
@CurlyMo Ik zei ook niet dat het een vereiste was.
En ook nog best veel mensen hebben een convectorput, dat is ook al erg geschikt (zeker met ventilatoren erop uit het zicht)
Ha, nu snap ik er geen zak meer vanCurlyMo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:58:
[...]
Ik zeg ook niet dat jij dat zei, ik reageer alleen op een reactie die je mij geeft over mijn reactie op @Ivow85
Oprechte vraag uit interesse, ik neem aan dat je bedoelt dat je dat te warm vindt?CurlyMo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:26:
@!null @Ivow85
18oC graden in de slaapkamer? Ik moet er niet aan denken
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Yep.assje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:13:
[...]
Oprechte vraag uit interesse, ik neem aan dat je bedoelt dat je dat te warm vindt?
Toch hadden wij in 2006/2007 niet voldoende geld om door de hele begane grond vloerverwarming aan te leggen, ondanks het feit dat de vloer toen helemaal vernieuwd is (hout eruit, beton erin)Ivow85 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:20:
[...]
En vloerverwarming kost niet de hoofdprijs. Écht niet.
En als we het nou zouden willen doen, zou het wel degelijk de hoofdprijs kosten (de vloer er weer uithalen, nieuwe vloer erin, alle leidingen weer vernieuwen...)
Het is voor ons goedkoper om gewoon onze radiatoren te gaan overdimensioneren... Nu hebben we daar genoeg ruimte voor en zijn er genoeg mooie radiatoren te koop, dus ik heb er geen problemen mee (de eerste radiator gaat dit jaar vervangen worden, de oude is er al af, we hebben nu een half jaar om een nieuwe te kopen
Ja, een graad of 13 te warm zelfsassje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:13:
[...]
Oprechte vraag uit interesse, ik neem aan dat je bedoelt dat je dat te warm vindt?
[ Voor 12% gewijzigd door Wailing_Banshee op 01-04-2019 08:46 ]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
En geen last van de MAF?
Heb je dan schoenen aan?LordSinclair schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:19:
[...]
Met vloerverwarming zit ik altijd liever met mijn voeten omhoog van de vloer omdat ze anders hun warmte niet kwijtraken.
[ Voor 3% gewijzigd door Vuiltje op 01-04-2019 09:52 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Als het 18 graden zou zijn wel ja. Want dan is het te warm om lekker tegen elkaar te liggen
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Nee, ik draag thuis geen schoenen, dat is iets voor als je de deur uit bent.
Wij wonen in een tussenoning en hebben nu stadswarmte. Ik zou graag naar een WP overstappen, maar we missen een techniche ruimte in huis met leidingen.
De stadswarmte unit zit in de meterkast.
Ik zie wel wat in een dergelijke opossing:

Waar kun je met een standaard tussenwoning alles kwijt?
Grote boiler en warmtepomp units...
Ik heb een bedrijf gemaild met die schoorstenen, maar daar merk je ook dat er nog weinig mee te doen is. Zij hebben het alleen ontwikkeld, maar installeren verder niets...
Blijf aub verre van stadswarmteprojecten!blissard schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:25:
@dunklefaser Je ziet volgens mij bij die Pilotprojecten dan ook de beweging richting stadsverwarming. Dat is bewezen techniek en je hoeft niets aan de isolatie van woningen te doen.
Wel jammer dat we ook hier gaan investeren in techniek die nu al ouderwets is en ons afhankelijk maakt van afval verbrandingscentrales en de energieintensieve industrie.
En ook hiermee is geen export van innovatieve concepten mogelijk
Wij hebben het nu en als ik vandaag nog een gasleiding kon laten aanleggen, hat ik het direct gedaan.
Stadsver(w)arming:
- Ontzettend duur
- 0 service
- Monopolie
- Geen overstappremies meer
Ik zou ook wel vloerverw. willen hebben maar dat is in een flatappartement zoals de mijne problematisch omdat ik dan alles eruit moet gooien. Er zitten ook forse koudebruggen naar de galerij en balkon. Daar gaat geheid warmte in naar buiten weglekken want de isolatie onder vloerverwarming is meestal beperkt van dikte.CurlyMo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:26:
@!null @Ivow85 Daar gaat het niet om. Het gaat om het presenteren van vloerverwarming als voorwaarde / vereiste voor een WP. Dat is het simpelweg niet. Het draagt wel bij aan de publieke weerstand over "die enorme kosten van een WP".
Dat ik ook graag vloerverwarming had gehad staat buiten kijf, maar dan moet ik mijn granito vloer eruit slopen en dat gaat te ver.
Je krijgt dus ook een verhoging van de vloer over het hele appartement, dus ook bij ruimtes die minder of nauwelijks warmte nodig hebben.
Dan is radiatoroppervlak uitbreiden veel simpeler en ook een stuk goedkoper, vooral als je gaat overdimensioneren ipv dure design LTV radiatoren te kopen.
Ik heb mijn tussenwonign van 30 jaar oud voorzien van (L/W) warmtepomp. Ik heb het voordeel van 1 deel schuin dak en 1 deel plat beton dak op zolder en daar staat nu het buitendeel en 6 zonnepanelen. Op zolder op de plek van de cv ketel staat het binnendeel met 190 liter boiler.dfrenner schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:14:
Ik merk dat er in de warmtepomp bedrijven vooral bij villa's en twee onder één kap huisen wordt geinstalleerd. Veel ruimte, dus prima oplossingen.
Wij wonen in een tussenoning en hebben nu stadswarmte. Ik zou graag naar een WP overstappen, maar we missen een techniche ruimte in huis met leidingen.
De stadswarmte unit zit in de meterkast.
Ik zie wel wat in een dergelijke opossing:
[Afbeelding]
Waar kun je met een standaard tussenwoning alles kwijt?
Grote boiler en warmtepomp units...
Ik heb een bedrijf gemaild met die schoorstenen, maar daar merk je ook dat er nog weinig mee te doen is. Zij hebben het alleen ontwikkeld, maar installeren verder niets...
Niet elke woning is zomaar geschikt, maar er is steeds meer mogelijk.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik wil eerst een tweetal nieuwe radiatoren plaatsen (de eerste is een vervanging van een oude kleine radiator, die tweede zal op een nieuwe plaats komen). En dan komende winter de CV naar beneden schroeven. En dan kijken welke radiatoren we eventueel nog moeten verzwaren (de meeste radiatoren zijn type 10 of type 11 en tegen de buitenmuur type 21).Erwin_83 schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:56:
[...]
Ik heb mijn tussenwonign van 30 jaar oud voorzien van (L/W) warmtepomp. Ik heb het voordeel van 1 deel schuin dak en 1 deel plat beton dak op zolder en daar staat nu het buitendeel en 6 zonnepanelen. Op zolder op de plek van de cv ketel staat het binnendeel met 190 liter boiler.
Niet elke woning is zomaar geschikt, maar er is steeds meer mogelijk.
Van het gas af zal voorlopig niet gebeuren, omdat die boiler (voor SWW) gewoon een onding is, die we nergens probleemloos kunnen plaatsen.
Mocht je de mogelijkheid hebben voor een douche-WTW, dan krijg je daarvan water van zo'n 25 graden. Dat zou je dan zo'n 15 graden moeten verwarmen (uitgegaan van een douchetemperatuur van 40 graden). Gegeven dat de energie nodig voor het verwarmen van water zo'n 4.2 kJ per liter per graad is kom je dan uit op 100 * 15 * 4.2 * 365 / 3600 = (((100 * 15) * 4.2) * 365) / 3600
638 kWh op jaarbasis voor het verwarmen van douchewater. Gezien het feit dat dat best weinig is zou je dat dan ook met een elektrische doorstromer kunnen doen. Dan heb je geen buffervat nodig.
Douche WTW is geen optie. Wat ik begrijp vang je dan je douche water op om het aangevoerde water verder op te warmen (o.i.d.). De aanvoer gaat door de betonvloer, door de binnenmuur, en de afvoer gaat door de betonvloer naar de buitenmuur.cyberstalker schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:00:
@Wailing_Banshee Ik vraag me af of je niet gewoon zonder boiler zou kunnen. Ik ken jouw douchepatroon natuurlijk niet, maar stel dat je een zuinige douchekop zou hebben (5 liter per minuut), twee personen in je huishouden die ieder 10 minuten per dag douchen, dan gebruik je dus 10 * 5 * 2 = 100 liter per dag.
Mocht je de mogelijkheid hebben voor een douche-WTW, dan krijg je daarvan water van zo'n 25 graden. Dat zou je dan zo'n 15 graden moeten verwarmen (uitgegaan van een douchetemperatuur van 40 graden). Gegeven dat de energie nodig voor het verwarmen van water zo'n 4.2 kJ per liter per graad is kom je dan uit op 100 * 15 * 4.2 * 365 / 3600 = (((100 * 15) * 4.2) * 365) / 3600
638 kWh op jaarbasis voor het verwarmen van douchewater. Gezien het feit dat dat best weinig is zou je dat dan ook met een elektrische doorstromer kunnen doen. Dan heb je geen buffervat nodig.
Het water wat bij ons uit de kraan komt (als je de warme kraan open draait) is (voor mijn gevoel
Dus 100 * 25 * 4.2 * 365 / 3600 = (((100 * 25) * 4.2) * 365) / 3600 = 1064kWh (15 graden aanvoer) tot 1277kWh (10 graden aanvoer) op jaarbasis. Plus de extra's voor ons bad (zo'n 150 liter).
Een douche-WTW warmt het koude aanvoerwater voor. Dan hoeft het dus minder bijverwarmd te worden. Dus als je aanvoerwater een graad of 10-15 is, is het na de WTW zo'n 25 a 26 graden. Daarmee zou het dus behapbaar worden voor een elektrische doorstromer (omdat je daar snel met te lage capaciteit zit).Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:07:
Douche WTW is geen optie. Wat ik begrijp vang je dan je douche water op om het aangevoerde water verder op te warmen (o.i.d.). De aanvoer gaat door de betonvloer, door de binnenmuur, en de afvoer gaat door de betonvloer naar de buitenmuur.
Wat @Señor Sjon al noemt: Je hebt ze ook in douchegoot-uitvoering. Die zijn wel iets duurder en helaas ook iets minder efficient dan de koperen pijp, maar in situaties waar je de ruimte niet hebt biedt het wel een oplossing.
Een bad zou wel een probleem kunnen zijn met een elektrische doorstromer, het duurt dan lang voordat je bad vol is en je kunt daarbij helaas ook niet profiteren van een douche-WTW.Het water wat bij ons uit de kraan komt (als je de warme kraan open draait) is (voor mijn gevoel) ijskoud. Even nagezocht, dat zit dus tussen de 10 en 15 graden. Dus er zou dan minimaal 25 graden bij moeten komen (volgens mij klopt het waterverbruik wel ongeveer)
Dus 100 * 25 * 4.2 * 365 / 3600 = (((100 * 25) * 4.2) * 365) / 3600 = 1064kWh (15 graden aanvoer) tot 1277kWh (10 graden aanvoer) op jaarbasis. Plus de extra's voor ons bad (zo'n 150 liter).
Doe maar ruig.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:41:
Ik wil eerst een tweetal nieuwe radiatoren plaatsen
9 keer duurder dan een hogetemp.radiator en 2 keer zo groot.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
dan zouden we de afvoer eerst naar boven moeten brengenSeñor Sjon schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:04:
DoucheWTW kan je ook in een douchegoot krijgen of in douchebak. De pijp-WTW is wel het meest efficiënte. Vooral in systemen met beperkte capaciteit ivm boilervulling eigenlijk een no-brainer.
Onze badkamer is begane grond, en alle leidingen zitten in beton gegoten.
Ach, er zijn wel meer dingen waarvan we achteraf zeggen dat we dat anders hadden moeten doen...
2 hoge temp radiatoren zijn 12x duurder dan 1 hoge temp. radiator? Ok...Vuiltje schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:20:
[...]
Doe maar ruig.
12 keer duurder dan een hogetemp.radiator en 2 keer zo groot.
En 2 keer zo groot: die nieuwe wordt zelfs bijna 4 keer zo groot (90cm ipv 50cm en 1.80m ipv 1m). Die oude radiator zag er niet uit, die nieuwe zal veel beter passen in de ruimte.
Ik zou daar niet blij van worden, mag je ook nog een wurg contact afkopen.Daarom pleiten de bedrijven en organisaties voor een systeem waarbij je per woning een vast bedrag per maand betaalt voor de installaties die voor warmte en stroom zorgen. Als je je huis verkoopt, neemt de volgende eigenaar het servicecontract over. Dat wordt ook wel gebouw-gebonden financiering genoemd.
Ik zou dan voor vloerverwarming(droogbouw) gaan de kosten vallen reuze mee en je kan het zelf snel en simpel doen, "nat"bouw kent veel verborgen kosten wat men niet erbij verteld(bij renovatie).
Ik mag de plavuizen eruit breken en natuurlijk 2x egaline, dit drukt enorm op de kosten en gokken dat de cementdekvloer nog geschikt is, ook de droogtijd is een nadeel, waardoor nog weken in de rommel zit.
Droogbouw systemen zijn al vanaf 1,5cm, ik zou wel 5cm omhoog kunnen, ook bij "nat"bouw vloerverwarming mag je nog gaan kijken naar de vloerisolatie.
Radiatoren> nadeel, stuwen warmte naar boven waardoor de vloer nog lang koud blijft.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M