Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

LordSinclair schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:17:
Dus ik stel voor dat we het Gronings gas met rust laten en gaan kijken hoe we het beste het uitstoot probleem kunnen oplossen ipv overhaast over te stappen op een gasloos systeem dat nog slechter is voor het klimaat en leefomgeving.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het hier niet helemaal mee eens. Dat we van Groninger gas af moeten heeft niet alleen te maken met de uitstoot van CO2. We moeten wel degelijk van het Groninger gas af, en over op hoog calorisch gas, of minimaal hoog calorisch gas met extra stikstof toegevoegd (laag calorisch gas).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-05 15:58
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:40:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het hier niet helemaal mee eens. Dat we van Groninger gas af moeten heeft niet alleen te maken met de uitstoot van CO2. We moeten wel degelijk van het Groninger gas af, en over op hoog calorisch gas, of minimaal hoog calorisch gas met extra stikstof toegevoegd (laag calorisch gas).
Met rust laten bedoel ik ook niet meer gebruiken :-)
_JGC_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:27:
De uitstoot van vliegtuigen en containerschepen waaien niet naarbinnen via de ventilatieoosters van mijn huis.
Ventilatieroosters zijn ook verleden tijd. Je moet natuurlijk wel een WTW ventilatiesysteem hebben. Daar zijn prima wat filters in te plaatsen.
Proton_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:38:
Het gas dat naar een gascentrale gaat, is ander gas dan dat je HR ketel in gaat.
Bovendien levert de combi (wkk)gascentrale + warmtepomp ca 25-75% meer warmte op per m³ gas dan het opstoken in een HR ketel.
Ik neem aan dat deze voordelen bekend zijn bij de hoogleraar.
Dat schrijft hij ook. Dat we beter wel over kunnen op dit andere gas. Dit omdat we dit meer op voorraad hebben op beter winbare plekken dan Groningen. Daarnaast is de geluidsproductie van de warmtepompen bij elk huis ook een serieuze uitstoot (van geluid), het is dan wel geen fijnstof maar wel een uitstoot waar je niet vrolijk van wordt en je wooncomfort ook niet groter van wordt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:25
LordSinclair schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:44:
[...]

Ventilatieroosters zijn ook verleden tijd. Je moet natuurlijk wel een WTW ventilatiesysteem hebben. Daar zijn prima wat filters in te plaatsen.
Grote onzin. In geen enkel huis in onze buurt zit volgens mij een WTW systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:30
@LordSinclair In elk huis WTW wegbouwen wordt een uitdaging. Zelfs 2015 nieuwbouw is nog met roosters opgeleverd :X.
Verder zijn oude huizen verreweg van luchtdicht, gaat je ook niet lukken om dat perfect te krijgen.

Overigens kan ik op een koude grijze dag prima de roosters dichtzetten, maar zodra ik buiten kom zet de houtstook me op de luchtwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 21:14
_JGC_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:53:
@LordSinclair In elk huis WTW wegbouwen wordt een uitdaging. Zelfs 2015 nieuwbouw is nog met roosters opgeleverd :X.
Sterker nog, hier zijn in 2018 allemaal huizen gebouwd en van de ongeveer 30 wellicht 5 a 6 met een wtw, de andere allemaal roosters boven ramen.

Qua warmtepompen zijn het een stuk of 3 a 4 L/W en 1 W/W.
Zonnepanelen hebben ze allemaal, verschilt van 1, 3 of 4, (allemaal EPC excuus panelen) en dan de opzetten die logisch zijn en een dakvlak vol hebben liggen met 8-10 etc.
Dan zijn er een paar huizen die er meer over nagedacht hebben en 10-30 panelen hebben. Daar staan ook de L/W warmtepompen voor zover ik vanaf de weg kan zien.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

LordSinclair schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:44:
[...]

Met rust laten bedoel ik ook niet meer gebruiken :-)
Dan is het goed!
Over utopiën gesproken... Als wij een WTW ventilatie systeem zouden willen installeren komen wij wel degelijk ergens rond die 50K uit, denk ik. Ons huis is verre van luchtdicht en is ook niet even luchtdicht te maken. Dan zou elk kozijn vervangen moeten worden en het dak moet dan waarschijnlijk ook eraf en opnieuw opgebouwd worden. En ik heb verder geen idee hoe zo iets werkt, maar het lijkt mij dat je ook iets van ventilatie buizen moet hebben. Plafonds eruit? In de muren? In de vloer?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
LordSinclair schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:17:
Ik kwam een artikel tegen in het Eindhoven's Dagblad wat mijn onderbuikgevoelens wel deed uitspreken. Dat wij in Nederland te snel de "beste" willen zijn maar daarmee toch de plank misslaan door het te snel te willen.

[...]
Ach, dat artikel weer. Hier een respons die ik al eerder gegeven heb op een ander fora:
Helemaal mee eens dat met grootverbruikers aanpakken nog veel meer te winnen valt. In de hogere staffels energieafname word de belasting voor grootverbruikers zo laag dat zonne-energie nog niet rendabel is. Veel andere vormen van vervuiling worden totaal niet belast waardoor de gebruiker de gevolgen van die vervuiling op de rest van de maatschappij (en wereld) afschuift.

Overigens is er een groot verschil in efficiëntie tussen een lucht/water, lucht/lucht (airco) en water/water (brine) warmtepomp. Lucht/lucht is het minst efficiënt, dan lucht/water (niet veel verschil) maar een brine warmtepomp heeft een COP die bijna het dubbele is van een lucht/water warmtepomp en maakt geen geluid (in tegenstelling tot sommige andere warmtepompen).

De huidige energiemix is niet echt geweldig als alternatief voor gasverwarming, dat klopt. Een volledig energieneutraal gebouwd huis (Nul op de Meter) voorziet echter met PV panelen volledig in zijn eigen energievoorziening en heeft dus een 100% solar mix. Dat is wel degelijk een grote verbetering ten opzichte van gasverwarming.

Ons gasnet is in de huidige vorm totaal ongeschikt voor waterstoftransport. Moleculen van het gas wat wij gebruiken om te stoken zijn vrij groot en de afdichtingen zijn gemaakt met dat in het achterhoofd. Waterstof is het kleinste gas wat bestaat. Zelfs een specifiek daarvoor gemaakte tank "lekt" een aanzienlijke hoeveelheid. Een waterstofauto verliest door lekkage zo'n 30km bereik per maand als deze alleen al stilstaat en die is er specifiek voor gemaakt. Ons gasnet is voor waterstof zo lek als een mandje, overschakelen naar waterstof betekent dat deze voor een groot deel opnieuw aangelegd kan worden.

Zoals ik al eerder aangaf heeft het huidige subsidiebeleid het uitgangspunt dat alles wat geen gas is subsidie moet krijgen. Een beter uitgangspunt zou zijn alles wat minder uitstoot teweeg brengt subsidie zou krijgen.
Hier een Nul op de Meter woning met brine warmtepomp en, jawel, luchtroosters. Een brine warmtepomp+eigen zonne-energie levert zodanig goedkope warmte op dat WTW ventilatie niet meer financiëel rendabel is (paar panelen extra levert meer op tegen een lagere investering).

[ Voor 9% gewijzigd door Tassadar32 op 08-01-2019 09:17 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:25
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Over utopiën gesproken... Als wij een WTW ventilatie systeem zouden willen installeren komen wij wel degelijk ergens rond die 50K uit, denk ik. Ons huis is verre van luchtdicht en is ook niet even luchtdicht te maken. Dan zou elk kozijn vervangen moeten worden en het dak moet dan waarschijnlijk ook eraf en opnieuw opgebouwd worden. En ik heb verder geen idee hoe zo iets werkt, maar het lijkt mij dat je ook iets van ventilatie buizen moet hebben. Plafonds eruit? In de muren? In de vloer?
Vraag is ook nog of enige natuurlijke ventilatie ook niet gewoon gezonder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 09-05 22:16
@D-e-n theoretisch niet. Maar theoretisch worden ook de filters van een WTW tijdig vervangen en de WTW nooit verkeerd geïnstalleerd of gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 08-01-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
D-e-n schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:17:
[...]

Vraag is ook nog of enige natuurlijke ventilatie ook niet gewoon gezonder is.
Met wtw heb je minder reden om de ventilatie laag te zetten. Het grootste probleem bij natuurlijke ventilatie is dat mensen de roosters dicht gooien om energie te besparen.

Daarnaast heeft wtw maar 1 ingang. Makkelijk om filters te plaatsen. Vooral als je last hebt van allergieën of in een gebied woont met veel fijnstof (of een buurman met een houtkachel).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
Proton_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:38:
Het gas dat naar een gascentrale gaat, is ander gas dan dat je HR ketel in gaat.
Bron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
https://wisenederland.nl/groene-stroom/dossier-aardgas

hier is benoemd dat gascentrales hoofdzakelijk hoogcalorisch gas gebruiken. Het gas uit Groningen en waar onze cv-ketels op ingesteld zijn is laagcalorisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Flagg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:41:
[...]

Da's wel cool.. of nee warm... :) Heb wel aan binnenkant isolatie zitten denken, maar we hebben nu al een bijzonder compacte woonkamer van net geen 3x4 en was eigenlijk bang dat er dan helemaal niks meer in zou passen eigenlijk. :) Hoe dik is dat ongeveer?
De dikte is helemaal aan jou. Je krijgt het in verschillende diktes. Ik heb zelf gekozen voor 8cm. Je kunt ook minder kiezen - maar dan heb je natuurlijk ook een lagere isolatiewaarde.

Qua dikte is het grootste voordeel dat je geen spouw hoeft te maken en het ook niet weer met bijvoorbeeld gips hoeft af te werken. Dat scheelt loze ruimte die je kunt gebruiken voor isolatiemateriaal.
We hebben hier houten kozijnen met hr dubbel glas wat op zicht nog prima zijn werk doet. Kreeg wederom te horen dat vervangen redelijk onzinnig was omdat het te weinig zou opleveren ten opzichte van HR++ glas. Mocht het gaan lekken en het toch vervangen moet worden meteen goed doen idd. Maar dat kwam van mijn zwager af die zelf in de kozijnen en glashandel zit. ;)
In dat geval zijn de kosten/baten natuurlijk anders. Bij mij was het voordeel van zelf kunnen doen dat het enorm goedkoop was (glas is relatief goedkoop, je betaalt voornamelijk voor het plaatsen).
Vloer moet idd echt een keer gebeuren maar zie er zo tegenop om alles leeg te moeten halen, die vloer is nu ook zo vreselijk koud dat we er overal Perzen hebben liggen. :+

Wat kostte dat geïsoleerde schuim beton?
Tja, het was ook een heel gedoe. Bij mij moest het toch ivm rottende houten vloer. Toen was de keuze om het rottende deel weg te halen en te herstellen met nieuw hout of echt de hele vloer eruit. Toen was de keuze snel gemaakt. Nu zijn we er helemaal vanaf (geen hout meer in de vloer dat kan rotten).

Ik betaalde dacht ik iets van 3,5k voor 30 m2. Het hangt van de diepte van de kruipruimte af die je hebt, want je betaalt per m3.
Maar dat heb jij allemaal gedaan voor 20k? Alles zelf gedaan met je broer die aannemer is? :P
Veel zelf gedaan inderdaad, en mijn broer heeft ook meegedaan inderdaad!
ATS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:08:
[...]

Dit materiaal kende ik nog niet. Mag ik vragen waarom je hier voor gekozen hebt en niet voor PUR platen die je dan afwerkt met gipsplaten? Omdat het minder werk is? Ik vond het er mooi uitzien, tot ik de isolatiewaarde zag van dat spul... -O- Een λ van 0,043 is niet geweldig, PUR plaaten op de muur doen 0,023: bijna 2x zo goed dus. Het is wel meer werk, maar weegt dat op tegen het verschil in prestaties? Of heeft het te maken met die vochthuishouding?
Een aantal redenen. Met PUR moet je een spouw maken ivm vochtafvoer. Als je die ruimte meeneemt is de isolatiewaarde voor een specifieke dikte een stuk minder, wat het verschil kleiner maakt.

Het is inderdaad zeer makkelijk te verwerken, het is betaalbaar. Daarnaast is het materiaal zelf heel duurzaam. PUR is vrij vervuilend bij het maken, multipor is dat totaal niet.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
jacovn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:03:
[...]

Sterker nog, hier zijn in 2018 allemaal huizen gebouwd en van de ongeveer 30 wellicht 5 a 6 met een wtw, de andere allemaal roosters boven ramen.

Qua warmtepompen zijn het een stuk of 3 a 4 L/W en 1 W/W.
Zonnepanelen hebben ze allemaal, verschilt van 1, 3 of 4, (allemaal EPC excuus panelen) en dan de opzetten die logisch zijn en een dakvlak vol hebben liggen met 8-10 etc.
Dan zijn er een paar huizen die er meer over nagedacht hebben en 10-30 panelen hebben. Daar staan ook de L/W warmtepompen voor zover ik vanaf de weg kan zien.
Ik vond het af en toe stuitend om te horen hoe, in mijn omgeving, bijzonder slecht geïnfomeerd mensen waren. In de praktijk volgenden zij klakkeloos de 'zo doen we het al jaren' installateurs. Met het gevolg dat ze nu minimale mechanische ventilatie type c, net aan bouwbesluit isolatie, en een gas CV-ketel hebben. De vloerverwarming is daarnaast niet optimaal voor een WP.

Penny wise, pound foolish ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Projectnieuwbouw is een feestje van gemiste kansen. Bij mijn buren ligt een zonnepaneel op noord terwijl er WZW naast de andere panelen ook nog plek is (de architect vond symmetrie belangrijk). Douchewtw, type D ventilatie, triple glas en/of warmtepomp was onmogelijk, paneel van 280 Wp extra moest €440 kosten (2017). Op de vraag hoe luchtdicht ze bouwen is nooit een antwoord gekomen.

Mijn huis is in de eerste fase van een maagdelijke polder gebouwd, het lijkt er nu op dat de dikke hoofdgasleiding, ontworpen voor 1500 huizen, uiteindelijk maar door 45 huizen (straks 44 :) ) gebruikt gaat worden 8)7 .

Enige pluspunten ten opzichte van mijn 1960 vorige huis zijn de redelijk OK isolatie, overal vloerverwarming, aparte technische ruimte.
Maar ja, location location location, de rest fix ik zelf maar dan.
/frustratie

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ja herkenbaar. Douche WTW plaatsing gevraagd bij de bouwer, dat kan voor 1700 euro, ja hallo...
Toen maar zelf gedaan voor een paar honderd euro.

Gelukkig wel gewoon vloerverwarming en LTV radiatoren kunnen kiezen ter voorbereiding op warmtepomp.
De LTV radiatoren stonden er trouwens als designradiatoren optie in :+
Ja ze zijn ook mooier maar we wilden ze alvast vanwege LTV

We kregen toen in 2013/2014 wel triple glas en R 5.0 isolatie, maar volgens mij ook alleen maar omdat de gemeente lagere EPC eisde dan bouwbesluit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vind de bemoeienis van de VS met de "Nord Stream 2" pijpleiding nogal opvallend en kenmerkend.

De (te) sterke invloed van commerciële interesses in de VS op economische (en politieke) besluiten
is overduidelijk zichtbaar en wordt nauwelijks verbloemd. De VS ambassadeur Pete Hoekstra is een prominente exponent van Trumps "America first" populistisch credo en in deze zin absoluut geen diplomaat.
De Amerikaanse president Donald Trump dreigt naar verluidt met sancties als het project doorgaat.

Wat willen de VS? - Natuurlijk hun eigen (duur) LNG aan Europa slijten en voor het goedkopere russisch gas de kraan dichtdraaien.
Ik vind dat we in Europa allebeide bronnen moeten "openhouden" en tegelijkertijd! alternatieve bronnen van energie blijven ontwikkelen (en natuurlijk slimmer/spaarzamer met gas in de andere sectoren omgaan).
En vooral niet de druk uit de VS (zonder substantiële compensatie) nageven.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verder zijn oude huizen verreweg van luchtdicht, gaat je ook niet lukken om dat perfect te krijgen.

Overigens kan ik op een koude grijze dag prima de roosters dichtzetten, maar zodra ik buiten kom zet de houtstook me op de luchtwegen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig wtw tegenkom in de nieuwbouw. Ook woningen met warmtepomp hebben 9 van de 10x gewoon type C.
Type D heeft nogal een meerprijs tov type C, dan is de keuze vaak vrij simpel.
Wel is type C altijd CO2/rv gestuurd.

Veel mensen willen niet het risico lopen om flink wat geluid in huis te halen. En veel installateurs vinden prima, want het kan ook een behoorlijke opgave zijn om een apparaat wat 70dB produceert, te reduceren naar 30dB (wettelijke eis)
In veel gevallen is dit een zeer kostbare zaak.

En het is best jammer dat het zo gaat. Ik vind dat fabrikanten wtw's veel stiller moeten maken. Want veel huidige wtw's maken een bak met herrie. Architecten zouden woningen beter moeten ontwerpen, gericht op wtw. En installateurs zouden wat beter hun huiswerk moeten maken, om verkeerde montage te voorkomen. En de boel eens fatsoenlijk inregelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Oxellaar op 08-01-2019 18:57 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37

Yucon

*broem*

Oxellaar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:44:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig wtw tegenkom in de nieuwbouw. Ook woningen met warmtepomp hebben 9 van de 10x gewoon type C.
Type D heeft nogal een meerprijs tov type C, dan is de keuze vaak vrij simpel.
Wel is type C altijd CO2/rv gestuurd.
Waarom zijn die installaties eigenlijk zo vreselijk duur? Zó uitgesproken ingewikkeld zijn ze toch ook weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Yucon Ja dat zijn ze wel, want 9 van de 10 installateurs hebben niet eens de kennis om kanaalweerstanden enzo te berekenen.
Een wtw zelf, een stille, kost dik €2000.
Extra kanalen, inregelen.... Ja wie gaat dat doen?
Een nette wtw installatie stopt niet met €5000.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 20:07
dunklefaser schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:28:
Ik vind de bemoeienis van de VS met de "Nord Stream 2" pijpleiding nogal opvallend en kenmerkend.

De (te) sterke invloed van commerciële interesses in de VS op economische (en politieke) besluiten
is overduidelijk zichtbaar en wordt nauwelijks verbloemd. De VS ambassadeur Pete Hoekstra is een prominente exponent van Trumps "America first" populistisch credo en in deze zin absoluut geen diplomaat.
De Amerikaanse president Donald Trump dreigt naar verluidt met sancties als het project doorgaat.

Wat willen de VS? - Natuurlijk hun eigen (duur) LNG aan Europa slijten en voor het goedkopere russisch gas de kraan dichtdraaien.
Ik vind dat we in Europa allebeide bronnen moeten "openhouden" en tegelijkertijd! alternatieve bronnen van energie blijven ontwikkelen (en natuurlijk slimmer/spaarzamer met gas in de andere sectoren omgaan).
En vooral niet de druk uit de VS (zonder substantiële compensatie) nageven.
Voorlopig zijn er nog een hoop gasvelden in Nederland, buiten Groningen om.

https://www.nam.nl/gas-en...hcHMva2xlaW5lLXZlbGRlbi8=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

oi oi je zal een warmtepomp en zonnepanelen hebben en ze draaien dadelijk de saldering helemaal de nek om dan heb je een nul op de meter huis maar wel alsnog een dikke energierekening.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

cactusman schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:49:
oi oi je zal een warmtepomp en zonnepanelen hebben en ze draaien dadelijk de saldering helemaal de nek om dan heb je een nul op de meter huis maar wel alsnog een dikke energierekening.
Ehm, nee?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is niet helemaal het juiste topic, over salderen / terugleversubsidie is een eigen topic.

Maar dat hangt van 5 dingen af:
- hoeveel kWh wek je op per jaar
- wat is je jaarverbruik
- hoe hoog wordt de terugleversubsidie
- hoe hoog is de prijs per afgenomen kWh
- wat is je directe eigen verbruik

Ofwel: er is geen éénduidig antwoord op

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:47
Het voordeel van een WP + boiler is nu juist dat je een warm water accu hebt gekregen. Oftewel, overdag verwarm je met je zonne-energie het water in je boiler zodat je er 's avonds en 's ochtends mee kan douchen en in bad.

Het eigen verbruik gaat dus riant omhoog met een WP + boiler.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CurlyMo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Het voordeel van een WP + boiler is nu juist dat je een warm water accu hebt gekregen. Oftewel, overdag verwarm je met je zonne-energie het water in je boiler zodat je er 's avonds en 's ochtends mee kan douchen en in bad.
Ik heb in de eerste 8 dagen van januari 4,7 kWh opgewekt. Ik kan mijn areaal aan zonnepanelen misschien verdubbelen, dus laten we zeggen dat ik 9 kWh heb opgewekt of een goede 1 kWh per dag.
Dat dekt nog niet eens mijn stroomverbruik voor gewone zaken, laat staan dat ik er nog iets van kan verwarmen.
Of het extra geld gaat kosten hangt af van hoe dit wordt ingekleed. Ik verwacht dat het wel wat extra gaat kosten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maasluip schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:39:
[...]

Ik heb in de eerste 8 dagen van januari 4,7 kWh opgewekt. Ik kan mijn areaal aan zonnepanelen misschien verdubbelen, dus laten we zeggen dat ik 9 kWh heb opgewekt of een goede 1 kWh per dag.
Dat dekt nog niet eens mijn stroomverbruik voor gewone zaken, laat staan dat ik er nog iets van kan verwarmen.
Of het extra geld gaat kosten hangt af van hoe dit wordt ingekleed. Ik verwacht dat het wel wat extra gaat kosten.
Klopt, maar als je voldoende pv plaatst betaal je die kosten weer met je zomer opbrengst.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Nope, ik kan met m'n EV makkelijk de dagopbrengst van mijn panelen opsnoepen. Indien het rendabel word komt er wel een powerwall (of 2) aan de muur.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rol-Co schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Klopt, maar als je voldoende pv plaatst betaal je die kosten weer met je zomer opbrengst.
Dat is het punt nu net. Je weet niet of dat nog lukt met de terugleversubsidie. Of weet jij meer dan wij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Maasluip schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:02:
[...]

Dat is het punt nu net. Je weet niet of dat nog lukt met de terugleversubsidie. Of weet jij meer dan wij?
We kunnen alleen rekenen met de informatie van Wiebes dat 7 jaar terugverdientijd met een goedkope set (zeg €1 per Wp) gehanteerd wordt.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Maasluip schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:39:
[...]

Je doucht in de zomer toch ook. Die warm water behoefte is dus het hele jaar hetzelfde. Dat je in de winter minder kan opwarmen met PV is inderdaad zo, maar in de zomer wel. Dat vergroot het eigen verbruik wel degelijk flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Je krijgt er altijd "iets" voor, al is het de 6 cent van de energieleverancier maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Rol-Co schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:17:
[...]
Je krijgt er altijd "iets" voor, al is het de 6 cent van de energieleverancier maar.
Diverse leverancier geven de prijs waarvoor ze het zelf leveren terug en die gaat in 2019 al ruim boven de 7 cent komen. Een enkele groene leverancier biedt wel tot 10 cent of meer.

De terugleverprijs is nu ook al mee te nemen in energie prijsvergelijkers. Nu meestal laag omdat de meeste opgewekte stroom gesaldeerd wordt maar als salderen vervalt zal het terugleverbedrag een grotere rol spelen in prijsvergelijkingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 19:08
[...]

al gezien hoe goedkoop PV is geworden de afgelopen jaren?
de prijs van een paneel zakt nu onder de 0,30€/Wp ex BTW.
dus setjes zijn mogenlijk voor onder de 0,80€/Wp (ex BTW all in met installatie).

ook gezien hoe duur de prijzen zijn van elektra de laatste weken?
je krijgt altijd minimaal 70% van de kale energie prijs + BTW.
maar vrijwel alle leveranciers leveren gewoon 100% van de kale energie prijs + BTW.
en dan is een prijs van 0,0847 per kWh geen vreemde prijs meer.
( bron: https://www.gaslicht.com/...t-actie-3551#prijsdetails )

neem ik dan 1kWh per Wp als opbrengst, dan kom ik op een TVT uit van:
0,80€/Wp / 0,0847 per kWh = net iets kleiner als 10 jaar TVT.

dit maakt het eigenlijk al mogelijk om zonder salderen gewoon PV op dak te kunnen hebben en nog een "redelijke" TVT te halen.
of gewoon flink in over productie te gaan. d:)b

dan moet je eigenlijk nog het eigen gebruik daar bij optellen en je TVT word nog korter.
zonder dat je iets doet ga je met gemak over de 20% heen.

dus als je de ruimte hebt, en je hebt er zin in, verdubbel de panelen maar vast.
dit is nu al leuk genoeg om te doen. ;)
(alles is wel afhankelijk van veel meer dingen als ik in dit korte berichtje kan schrijven, dus check je eigen (on)mogenlijkheden zelf even. ;) )

edit:
veel zuur pruimen hier die alles veel te donker inzien.
ik zeg niet het glas is half leeg, maar joepie het glas is half vol, dus snel een slok en een nieuwe pint bestellen. ;)

mijn opbrengst voor 2/3 dag vandaag is al over de 4,4kWh. :*)
nice, hier heb ik dus een bericht kunnen typen op 100% eigen stroom voor het volle pont terugverdiend zonder salderen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 09-01-2019 14:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
"De salderingsregeling vervalt dus je krijgt ca 15-16 cent minder per kWh die je teruglevert".

Dat is een uitspraak die heel wat dramatischer is dan de werkelijkheid.
Een deel van de stroom gebruik je direct zelf. Met wat slimmigheid kun je dat aandeel in veel gevallen nog wel wat opvoeren. Consequent de wasmachine of wasdroger, vaatwasser etc overdag draaien doet al veel. Een moderne wasmachine heeft een timer. 's ochtends de was er in, 15.00 uur laten starten en als je om 17u30 thuis komt hang je de frisse was op (of stop je in de droger). De vaatwasser kun je 's ochtends om 8u15 aanzetten als de laatste het huis verlaat. Grootste deel van het jaar heb je dan al de nodige opwekking van je PV-panelen, zeker tegen het tijdstip waarop de vaatwasser aan het energieverslindende drogen van de vaat begint. Of zo veel mogelijk wassen en drogen op je vrije dag.

De keukenboiler/warmtepompboiler op een timer zetten is ook geen gek idee. Lekker van 12 tot 15uur, dus maximaal genieten van je eigen stroomproductie.

Op een simpel tijdschakelaartje na, kost bovenstaande alleen maar een kleine aanpassing in gewoontes.

Van mijn 2700kWh/jaar opwekking gebruik ik nu 1200kWh direct zelf. En ik pas nog niet alle bovengenoemde zaken toe, de vaatwasser gaat bijvoorbeeld nog altijd 's avonds aan.

2700kWh salderen aan 23 cent levert 621 euro per jaar op. Als je dan zegt dat er 16 cent per kWh wegvalt, zou de opbrengst 432 euro per jaar lager worden en resteert een opbrengst van 189 euro.

1200kWh direct afnemen bespaart 276 euro.
1500kWh terugleveren is goed mogelijk aan 10ct/kWh. Dus levert 150 euro op.
Totaal is de praktijk zonder salderen en zonder vervangende subsidie dus 426 euro op. Dat is weliswaar 195 euro minder dan de huidige situatie, maar ook 137 meer dan op basis van het wegvallen van de salderingsregeling. De uiteindelijke opbrengst ligt in mijn situatie op 15 a 16 cent per geïnstalleerde Wp per jaar. Bij een aanschafprijs tot €1,05 per WP blijft de terugverdientijd onder de 7 jaar.

Daarbij komt dan nog dat het verschil door een subsidieregeling in eerste instantie nog wat kleiner zal zijn. Wanneer de kosten van zonnepanelen nog wat verder dalen, zal al snel de subsidieregeling zelfs overbodig worden om de investering in zonnepanelen aantrekkelijk te houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Ik heb een warmtepompboiler, maar deze is zo zuinig, dat deze meer 800 Watt per dag verbruikt, inclusief standby verlies. Dus extra eigen verbruik is er niet zoveel :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Om de discussie toch weer terug naar de warmtepomp / cv ketel te sturen: Voor elektrisch verwarmen zet PV weinig zoden aan de dijk. Mijn opbrengst is in de maanden november - februari echt bedroevend (ca. 12% van de totale opbrengst per jaar) en het verbruik is dan op z'n hoogst (ca. 80% van mijn warmtebehoefte valt in deze periode).
Als je het financieel bekijkt is PV natuurlijk wel zinvol. Maar de koppeling met het verwarmingssysteem is dan onnodig. Meer PV is ook met een gas-cv een financieel haalbare keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 09-01-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ivow85 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:24:
"De salderingsregeling vervalt dus je krijgt ca 15-16 cent minder per kWh die je teruglevert".
Zijn er al officiële bekendmakingen over deze nieuwe regelingen? Volgens mij zijn die er nog niet niet. Het topic hier op het forum is zelfs om die reden gesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 09-01-2019 15:32 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ivow85 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:24:
Consequent de wasmachine of wasdroger, vaatwasser etc overdag draaien doet al veel.
Doet praktisch niets (die 2 keer per week afwasmachine en 1 keer per week wasmachine zijn een druppel op de gloeiende plaat).
Een moderne wasmachine heeft een timer. 's ochtends de was er in, 15.00 uur laten starten en als je om 17u30 thuis komt hang je de frisse was op (of stop je in de droger). De vaatwasser kun je 's ochtends om 8u15 aanzetten als de laatste het huis verlaat.
De laatste verlaat hier om 6:45 het huis, en dan?
Van mijn 2700kWh/jaar opwekking gebruik ik nu 1200kWh direct zelf.
Ook dit is erg huishouden afhankelijk. Als je een 1-persoons of 2-persoons huishouden hebt, waarbij overdag niemand thuis is, is het erg lastig om tegen die 50% eigen verbruik te komen.

Afgelopen jaar 5.986kWh opgewekt, waarvan we 4.419kWh terug geleverd hebben, op een absoluut verbruik van 4.497kWh. De enige manier waarop wij ons eigen verbruik kunnen verhogen is of door elke dag thuis te zijn en 's avonds te gaan werken, of door te gaan bufferen. Dat zou kunnen door bijv. een warmtepomp (hoewel dan natuurlijk ook je verbruik omhoog gaat) of door een accu waarmee we gedurende 8 maanden per jaar ons gemiddelde nacht (donker) verbruik overdag kunnen opslaan met op dat moment "overtollige" opgewekte energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:15:
[...]

Doet praktisch niets (die 2 keer per week afwasmachine en 1 keer per week wasmachine zijn een druppel op de gloeiende plaat).

[...]

De laatste verlaat hier om 6:45 het huis, en dan?
Ook met een timer. Dat soort dingen kosten in principe vrijwel niets om in te bouwen (laat het 5 euro zijn) en kan helpen om het verbruik te verschuiven. Zelfde geldt voor een diepvries of koelkast. Met een slimme timer kun je die overdag laten koelen waardoor hij 's nachts niet aan hoeft te gaan.
Voor één huishouden zijn het kleine dingen, maar dat zijn dezelfde argumenten als "mijn zonnepanelen zorgen niet voor minder kolenstroom" of "als Nederland zich aan de CO2-eisen gaat houden scheelt dat maar 0,06 graad opwarming".
Struisvogelargumenten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Maasluip schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:13:
[...]

Ook met een timer. Dat soort dingen kosten in principe vrijwel niets om in te bouwen (laat het 5 euro zijn)
de afwasmachine gebruikt misschien eens 4kWh per week (1,5kWh per wasbeurt). Sorry, maar daar ga ik niet moeilijk voor doen ( de wasmachine draait al jaren overdag, gewoon omdat dat handiger is met ons werk schema, omdat dan de was niet de hele dag in de trommel blijft zitten). Kost me dus minder dan 5 euro op jaar basis (ervan uitgaande dat hij 52 weken 2x in de weken draait, en nooit op momenten dat de zon schijnt).
en kan helpen om het verbruik te verschuiven. Zelfde geldt voor een diepvries of koelkast. Met een slimme timer kun je die overdag laten koelen waardoor hij 's nachts niet aan hoeft te gaan.
Dan toch vreemd dat hij nu overdag koelt en 's nachts ook. Ik ga niet met mijn gezondheid spelen (die vriezer warmt 's nachts echt wel op, zeker in de zomer).

Wat we ook doen, het zwaartepunt van ons verbruik ligt nu eenmaal niet op de momenten dat de zon volop schijnt. Want dan zitten we beide op ons werk. En ik word eigenlijk best moe van de argumenten wasmachine en afwasmachine. Als je die beide dagelijks hebt draaien, ja, dan zou het een argument kunnen zijn, maar dat doet niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met timers bedoel ik ingebouwd in de apparaten. Alleen dan krijg je de massa over. Als je zelf met losse tijdschakelklokken moet gaan kloten dan gaat dat inderdaad niet werken.

En een diepvries kun je ook overdag extra laten koelen zodat die 's nachts niet of minder hoeft te koelen. Als iedereen dit doet heeft dat zeker een effect. En niet nadelig op je gezondheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Maasluip
https://ifttt.com/liebherr :)
waar gaat het heen met deze wereld
Daarmee verplaats je ~200 kWh/jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Maasluip schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:47:
Met timers bedoel ik ingebouwd in de apparaten. Alleen dan krijg je de massa over. Als je zelf met losse tijdschakelklokken moet gaan kloten dan gaat dat inderdaad niet werken.

En een diepvries kun je ook overdag extra laten koelen zodat die 's nachts niet of minder hoeft te koelen. Als iedereen dit doet heeft dat zeker een effect. En niet nadelig op je gezondheid.
Moet ik niet vergeten de temperatuur lager te zetten (als ik dat al kan doen, trouwens...) Tenzij je verwacht dat iedereen dan maar even een nieuwe (en dure!) nieuwe vriezer gaat kopen? En daarbij, een koelkast moet niet te koud worden. Die heeft een optimale koeltemperatuur tussen de 3 en 4 graden. Te koud is net zo goed slecht voor de houdbaarheid van spullen als te warm.

We dwalen ondertussen wel behoorlijk af van het afschaffen van een CV ketel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat stel je allemaal in op je diepvries. Voor een diepvries heeft het meer effect dan op een koelkast, een koelkast heeft inderdaad maar een kleiner bereik waar de temperatuur ingesteld moet zijn. Voor een diepvries maakt het niet uit of je hem overdag bijvoorbeeld naar -24 brengt en hem 's nachts tot -18 laat opwarmen.

En iedereen koopt ooit wel eens een nieuwe diepvries! Je moet niet de fout gaan maken om te denken dat alle maatregelen die je kunt bedenken ook stante pede moet invoeren. Natuurlijk niet! En misschien heb je zo'n optie nu alleen op een dure vriezer, misschien voert de overheid dit ooit eens in als verplichting, dat zit het op elke vriezer.
Dat zijn gewoon maatregelen waar over gedacht moet worden in het kader van de energietransitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Maasluip schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:44:
Ja, dat stel je allemaal in op je diepvries. Voor een diepvries heeft het meer effect dan op een koelkast, een koelkast heeft inderdaad maar een kleiner bereik waar de temperatuur ingesteld moet zijn. Voor een diepvries maakt het niet uit of je hem overdag bijvoorbeeld naar -24 brengt en hem 's nachts tot -18 laat opwarmen.
En bij een koel-vries combinatie kun je het zelfs zo maken dat het koel-gedeelde 's nachts gebruikt maakt van de overtollige koude uit de diepvries.

Voor elke mogelijke maatregel geldt inderdaad dat we er niet vanuit moeten gaan dat elk huishouden daar morgen, volgende week of volgend jaar van voorzien is. Dat is een utopie. Wel kunnen we dit soort relatief simpele aanpassingen aan onze huishoudelijke apparatuur best tot standaard gemaakt worden.

Bij een klein huishouden zal dan de verschuiving van avond/nachtverbruik naar de dag maar om 5kWh per week gaan, maar in gezinnen kan het toch al snel flink oplopen. En op bijna 8 miljoen huishoudens brengt dat toch heel wat teweeg. En naarmate de toekomst verder geëlektrificeerd wordt, wordt de realistisch haalbare verschuiving in van nacht naar dag in hoeveelheid kWh's alleen maar groter.

Jan Modaal die exclusief vakantie 20.000km per jaar rijdt (400 per week, woon werk afstand van 30-35km en in het weekend nog naar de sportclub of naar oma) hoeft zijn toekomstige Nissan Leaf, Kia Niro of vergelijkbaar in een gemiddelde week slechts 2x per week op te laden (en houdt dan al een behoorlijk ruime marge aan). Eén keer bij de zaak, lekker overdag. En op zaterdag/zondag thuis. Kan ook grotendeels overdag. Of als thuis geen plek voor een laadpaal is, dan 2x per week bij de zaak. Slechts een enkele keer zal overdag laden niet lukken. Dan gaat het ineens om best wel veel kWh's per week. En met de warmtepompboiler (1kWh/dag) tikt het toch ook weer door.

Er bestaan maar héél weinig problemen waar in één keer een allesomvattende kant en klare oplossing voor gevonden wordt, die niet op andere vlakken tot bezwaren/problemen leidt. Vrijwel alle problemen worden opgelost door vele kleine stapjes in de goede richting. En elk stapje, hoe klein ook, is daarbij een belangrijke bijdrage voor het uiteindelijke resultaat.

Zouden de mensen die hier bij elk mogelijk kleine stapje zeggen "Hoeft niet, zet toch geen zoden aan de dijk" ook elke salarisverhoging van 1 a 2% wegwuiven met de boodschap "laat maar zitten, zet toch geen zoden aan de dijk"?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Ivow85 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:37:
[...]

Zouden de mensen die hier bij elk mogelijk kleine stapje zeggen "Hoeft niet, zet toch geen zoden aan de dijk" ook elke salarisverhoging van 1 a 2% wegwuiven met de boodschap "laat maar zitten, zet toch geen zoden aan de dijk"?
Dit is geen goed argument (wel grappig. moest er ook even over nadenken). Maar toch wel erg bruikbaar, juist om te zien waarom het niet werkt.
Mensen vinden 1% verbetering alleen maar goed als alle andere variabelen gelijk blijven. Dus niet als :
- ze er meer uren voor hoeven werken
- de prijzen met 10% omhoog gaan.
- de buren er 20% bij krijgen
- hun vast contract plots een ZZP-constructie wordt
-. etc..

Dat speelt ook met CV-ketels en warmtepompen. Een warmtepomp heeft een aantal onzekerheden die momenteel de winst nog onvoldoende compenseren. Dat zijn een aantal zaken waaronder:
- geluid
- kosten installatie
- kosten stroom (of saldering PV-stroom) op lange termijn
- toepasbaarheid in specifieke woningen
Daarnaast spelen ook persoonlijke situaties een rol waardoor mensen minder geneigd zijn tot investeren. De grotere werk-onzekerheid is hier een voorbeeld van. Met alle nadruk op aflossen en lenen kost geld. Wie gaat er dan in een onzekere situatie geld lenen voor een warmtepomp (met alle risico's van dien)?

Wat we dus nodig hebben is op deze gebieden zekerheden bieden.
- wetgeving en handhaving op het gebied van bijvoorbeeld maximale geluidsproductie van apparatuur aan de gevel (dat wat je koopt goed is en ook over 20 jaar als goed wordt beoordeeld)
- vastgestelde tarieven voor stroom en gas (dat je niet van het gas af gaat en de stroom volgend jaar 10 cent duurder is)
- deugdelijk advies met garantie (dat die warmtepomp ook daadwerkelijk je woning warm krijgt)
- vaststellen van de toekomst van een wijk: Gaat er stadswarmte komen? (dat je geen investering doet die achterhaald blijkt)
- vaststellen wat genoeg is. Is een jaren 80 woning op niveau B voldoende, of gaan ze volgend jaar weer lopen piepen dat je nog even een nieuwe investering moet doen.

Anders krijg je mensen nooit tot investeren gemotiveerd. Waarom zou ik nu een warmtepomp kopen als ik het risico loop dat mijn volledige business case door gewijzigd beleid in duigen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

blissard schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:49:
[...]

Dit is geen goed argument (wel grappig. moest er ook even over nadenken). Maar toch wel erg bruikbaar, juist om te zien waarom het niet werkt.
Mensen vinden 1% verbetering alleen maar goed als alle andere variabelen gelijk blijven. Dus niet als :
-. etc..

Dat speelt ook met CV-ketels en warmtepompen. Een warmtepomp heeft een aantal onzekerheden die momenteel de winst nog onvoldoende compenseren. Dat zijn een aantal zaken waaronder:
- geluid
- kosten installatie
Daarnaast spelen ook persoonlijke situaties een rol waardoor mensen minder geneigd zijn tot investeren. De grotere werk-onzekerheid is hier een voorbeeld van. Met alle nadruk op aflossen en lenen kost geld. Wie gaat er dan in een onzekere situatie geld lenen voor een warmtepomp (met alle risico's van dien)?

Wat we dus nodig hebben is op deze gebieden zekerheden bieden.
- wetgeving en handhaving op het gebied van bijvoorbeeld maximale geluidsproductie van apparatuur aan de gevel (dat wat je koopt goed is en ook over 20 jaar als goed wordt beoordeeld)
- vastgestelde tarieven voor stroom en gas (dat je niet van het gas af gaat en de stroom volgend jaar 10 cent duurder is)
- deugdelijk advies met garantie (dat die warmtepomp ook daadwerkelijk je woning warm krijgt)
- vaststellen van de toekomst van een wijk: Gaat er stadswarmte komen? (dat je geen investering doet die achterhaald blijkt)
- vaststellen wat genoeg is. Is een jaren 80 woning op niveau B voldoende, of gaan ze volgend jaar weer lopen piepen dat je nog even een nieuwe investering moet doen.

Anders krijg je mensen nooit tot investeren gemotiveerd. Waarom zou ik nu een warmtepomp kopen als ik het risico loop dat mijn volledige business case door gewijzigd beleid in duigen valt.
Eindelijk een nuchter commentaar, zekerheden dat is wat veel mensen overtuigd en over een bepaalde drempel trekt,

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
1 ding is zeker, niets is zeker 8)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Death and taxes.
/cliché

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
blissard schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:49:
[...]

-. etc..
Wat de overige factoren ook zijn, niemand zal zeggen "laat die kleine loonsverhoging maar zitten, we doen het wel zonder dat extra geld want het zet geen zoden aan de dijk"
- geluid
Kan soms een issue zijn, wordt echter zo grootschalig als bezwaar aangehaald. Zwaar overdreven. Een goed geplaatste warmtepomp hoor je binnenshuis niet, terwijl je een CV-ketel wél goed kan horen.
- kosten installatie
Dit is geen onzekerheid. Je vraagt een offerte en dan staat het bedrag vast.
De kosten voor elke andere energiebron zijn niet minder onzeker.
Dit is geen onzekerheid voor een consument die een woning heeft. Voor die specifieke woning zijn drie antwoorden mogelijk:
1) Een warmtepomp kan probleemloos worden toegepast
2) Na beperkte aanpassingen (verbeteren van isolatie op makkelijke punten of kleine wijzigingen aan afgiftesysteem zoals radiatoren vervangen voor convectoren) is een warmtepomp geen probleem
3) Alleen na grootschalige verbouwing is een all-electric warmtepomp goed toepasbaar.

In alle gevallen is een hybride warmtepomp een optie, waarmee 60-80% van het gasverbruik kan worden afgedekt.
Na beantwoording van de vraag is dit simpelweg een zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-05 15:58
Ivow85 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:39:

Kan soms een issue zijn, wordt echter zo grootschalig als bezwaar aangehaald. Zwaar overdreven. Een goed geplaatste warmtepomp hoor je binnenshuis niet, terwijl je een CV-ketel wél goed kan horen.
Geluid buiten telt niet? Waarom klagen al die mensen naast het spoor, vliegveld en snelweg dan zo?

Je zadelt jouw buren op met het geluid van jouw installatie buiten. Ik slaap graag met open raam, maar dat kan dan niet meer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@Ivow85 ik bedoel niet dat het concrete bewaren zijn. Ik bedoel te zeggen dat het voor mensen een risico is.
Een collega van mij kan niet slapen vanwege het geluid van de warmtepomp van de buren. Het is dus zeker een reeel risico. Jij schat dat wellicht klein in, maar dat is, flauw gezegd, ook maar een mening.

Dat geldt ook voor de toepasbaarheid. Fijn dat jij vindt dat het toepasbaar is, maar vele anderen zeggen dat het niet zo is. Zonder een 100% huis-warm- garantie is dit dus een risico in de ogen van de mensen die je wilt bereiken.

Overigens lees ik bij de diverse warmtepomp topics voldoende problemen. Vergelijk dat nou is met een cv ketel. Werkt altijd, er zijn duizende monteurs voor opgeleid, ze kosten weinig, maken geen geluid. Etc. Daar moet dan dus wel iets tegenoverstaan. Naar mijn mening is dat meer zekerheid die deels door de overheid geboden moet gaan worden. Liefst in de vorm van garanties en normen / richtlijnen.

[ Voor 55% gewijzigd door blissard op 11-01-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
blissard schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:14:
@Ivow85 ik bedoel niet dat het concrete bewaren zijn. Ik bedoel te zeggen dat het voor mensen een risico is.
Een collega van mij kan niet slapen vanwege het geluid van de warmtepomp van de buren. Het is dus zeker een reeel risico. Jij schat dat wellicht klein in, maar dat is, flauw gezegd, ook maar een mening.
Inderdaad. Kennissen hebben heel hun huis verduurzaamd, maar de warmtepomp staat al maanden uit omdat een van hen niet kan slapen van het geluid. Simpele maatregelen hebben tot op heden niet mogen baten.
Dat geldt ook voor de toepasbaarheid. Fijn dat jij vindt dat het toepasbaar is, maar vele anderen zeggen dat het niet zo is. Zonder een 100% huis-warm- garantie is dit dus een risico in de ogen van de mensen die je wilt bereiken.

Overigens lees ik bij de diverse warmtepomp topics voldoende problemen. Vergelijk dat nou is met een cv ketel. Werkt altijd, er zijn duizende monteurs voor opgeleid, ze kosten weinig, maken geen geluid. Etc. Daar moet dan dus wel iets tegenoverstaan. Naar mijn mening is dat meer zekerheid die deels door de overheid geboden moet gaan worden. Liefst in de vorm van garanties en normen / richtlijnen.
Precies. Ik zou precies hierom niet eens serieus overwegen om een warmtepomp aan de gevel / op het balkon te hangen, want de kans dat er iemand last van heeft is significant (zelfs al zou het bij de betrokken buren weggestreept kunnen worden tegen de openhaard rookgassen).

Wat je dus wilt is realistisch praktijkadvies over hoever je een buienunit van ramen, etc. weghoudt, op welke afstand van het huis je het beste zoiets neer kunt zetten, in combinatie met een indicatie van meerkosten, etc..

Juist het bagetaliseren en als een cowboy technische installaties aan huizen plakken schaadt de brede acceptatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
blissard schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:14:
@Ivow85
Wat je hier schrijft is natuurlijke de grootste onzin. Je hoeft niet lang te zoeken op dit forum en elders om uitgebreide topics te vinden over problemen met CV-ketels.

Dat er nu voor warmtepompen minder monteurs te vinden zijn, hoeft slechts een kwestie van tijd te zijn (en zal dat zeker zijn wanneer gas in woonwijken er in de toekomst écht uit gaat). En een CV ketel die geen geluid maakt? Ooit geslapen in een kamer waar een CV-ketel netjes in een kast is weggewerkt? Of vergelijk je het nu met een elektrische CV ketel. De gasbrander kun je op vollast namelijk net zo goed horen als de compressor van een warmtepomp op vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Ivow85 ook cv ketels hebben problemen. Maar dat zijn problemen die mensen kennen. Dat is emotioneel heel anders.
Qua geluid vind ik echt niet dat je gelijk hebt. Hoeveel mensen hebben last van het geluid van de cv ketel van de buren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Daarom moet je dan gewoon een warmtepomp nemen die binnen staat. die zijn er namelijk ook en dan hebben de buren geen last. Volgens mij staan de meeste warmtepompen als wij in bed liggen niet meer op maximaal vermogen te draaien.
En als je echt moeite hebt met het geluid van een warmtepomp dan zou ik hopen dat jouw gemeente kiest voor een warmtenet. Stil is dat wel en je wordt er diep ongelukkig van zo duur is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-05 22:27
Leuke discussies, mijn huidige cv ketel is aan vervanging toe. Ben bezig om type C mechanische ventilatie aan te leggen in mijn huis van 1987. Daarnaast denk ik erover dit later te vv door type D ventilatie door het toepassen van een WTW. Ik heb een zonneboiler uit 2003 eigenlijk aan vervanging toe is en 5kw aan panelen. Deze dekken mijn huidige electriciteis verbruik. Toepassen van een warmtepomp boiler is ook een optie. Ook het huis ben ik verder aan het isoleren. Gasverbruik nu 800m3 voor sww en verwarming.

Diverse opties.
1) Nieuwe cv ketel met wpboiler en wtw
2) Wpboiler met WP en WTW
3) alleen een nieuwe CV ketel
A) op noord 3Kwpiek met 1500 kwh opbrengst zonnepanelen extra leggen

Oja ik heb geen geldboom op mijn rug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

frk123 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:52:
Ik heb een zonneboiler uit 2003 eigenlijk aan vervanging toe
Het is niet je vraag, maar waarom is dat ding al zo snel aan vervanging toe? Werd destijds niet een veel langere levensduur voorgespiegeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-05 22:27
Yucon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:58:
[...]

Het is niet je vraag, maar waarom is dat ding al zo snel aan vervanging toe? Werd destijds niet een veel langere levensduur voorgespiegeld?
Net zo als bij zonne energie, de inverter, heb je bij de zonneboiler de pomp. Maar ik kwam er achter dat installatie bedrijven ook niet heel veel verstand hebben van zonneboilers. Daarnaast heb je de vraag of de zonneboiler niet beter vervangen kan worden door 2 zonnepalen van 300 wp en een WP boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

sunnybird schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:03:
Daarom moet je dan gewoon een warmtepomp nemen die binnen staat. die zijn er namelijk ook en dan hebben de buren geen last. Volgens mij staan de meeste warmtepompen als wij in bed liggen niet meer op maximaal vermogen te draaien.
En als je echt moeite hebt met het geluid van een warmtepomp dan zou ik hopen dat jouw gemeente kiest voor een warmtenet. Stil is dat wel en je wordt er diep ongelukkig van zo duur is het.
Welke warmtepompen zijn dat dan die binnen staan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 21:07
mbt geluid van warmtepompen zijn ze prima te "kasten" met geluid dempende isolatie, naar mijn idee wordt het daarom flink aangedikt omdat de eigenaar het verdomt voorzieningen te treffen of niet heeft nagedacht tijdens plaatsing.

Hier geen kast omheen, gewoon tussenwoning midden in de bouw en niemand heeft er last van, dus het kan prima(binnen niet hoorbaar met ramen open).

Alleen op het terras hoorbaar maar wel zacht, in de zomer staat hij meestal uit natuurlijk dus geen probleem.
Ik zou er niet vrolijk van worden wanneer er een warmtenet kwam, heb het liever in eigen beheer.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2019 21:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Laatst online: 10-05 20:53
klump4u schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Koelkasten, vriezers en sommige wasdrogers... ;)

Maar je hebt ook ventilatie warmtepompen, beetje wachten tot deze betaalbaar zijn met 5KW vermogen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:56
5kW door een luchtkanaal? Dat zal een aardig kabaal geven.
Heeft meer met technische haalbaarheid te maken dan met betaalbaarheid. Die 5kW zal toch aan de lucht onttrokken moeten worden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
klump4u schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Water/water brine warmtepompen staan geheel binnen en maken nauwelijks of helemaal geen geluid. Zijn ook een stuk efficiënter dan lucht warmtepompen. Helaas wel een flink stuk duurder omdat je een bron moet boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zijn ook lucht/water warmtepompen voor binnenopstelling.
Deze van Buderus is leverbaar van 6 tot 14 kW.
Afbeeldingslocatie: https://www.buderus.com/ocsmedia/optimized/737x737/o345379v295_ID_p1_Buderus_Logatherm_WLW196i.jpg
Inderdaad flinke luchtkanalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 11-01-2019 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Nibe levert ook warmtepompen in samenwerking met luchtverversing die volledig binnen staan. Daar wordt koude lucht van buiten aangezogen. Lucht wordt verwarmd en via kanalen in de verschillende kamers gebracht. Vervuilde lucht van 20ºC wordt afgezogen en die lucht wordt gebruikt om de warmtepomp van energie te voorzien en de "afgewerkte lucht" wordt naar buiten geblazen. Type Nibe F750.

En er zullen er vast nog meer zijn, de ontwikkelingen gaan nu erg snel en ze worden echt wel goedkoper. De gemeentes zullen uiterlijk 2021 moeten aangeven hoe we van het gas af gaan en zullen waarschijnlijk veel wijken over gaan op warmtepompen. Maar er zijn nog zoveel oplossingen te bedenken.

Maar bij sommigen heb ik nog steeds het idee, dit geldt niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

sunnybird schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:03:
Daarom moet je dan gewoon een warmtepomp nemen die binnen staat. die zijn er namelijk ook en dan hebben de buren geen last.
Helaas is dat niet voor iedereen een optie. Een WP neemt nu eenmaal veel meer ruimte in beslag dan een CV ketel.
Ivow85 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:39:
[...]

Wat de overige factoren ook zijn, niemand zal zeggen "laat die kleine loonsverhoging maar zitten, we doen het wel zonder dat extra geld want het zet geen zoden aan de dijk"
Als ik 5% loonsverhoging kan krijgen, maar daarvoor wel 10% meer moet werken en er een slechter contract voor terug krijg, zeg ik: houd die loonsverhoging maar.
Ik hoor mijn CV ketel echt niet. Ja, als ik ernaast ga staan.
De kosten voor elke andere energiebron zijn niet minder onzeker.
Voor mijn huidige energiebron weet ik dat de kosten omhoog gaan. Maar ik hoef er ook geen extra investeringen voor te doen. Als ik nu 10K uitgeef, met het idee dat mijn break-even point in 10 jaar is, met salderen, en ik wil nog 15 jaar in mijn huis wonen, is het de moeite waard. Als ik nu 10K uitgeef en over 2 jaar wordt salderen afgeschaft, en gaat de belasting weer verder omhoog, en daardoor m'n break-even point in 20 jaar is, is het dan nog wel de moeite waard?
roelzadh schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:29:
[...]

Koelkasten, vriezers en sommige wasdrogers... ;)
Als een verwarmingswarmte pomp net zoveel lawaai maakt als mijn koelkast en vriezer, zeg ik: laat maar zitten die gasgestookte CV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:30
wmeester schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:43:
[...]

Wat ik wil zeggen is; vraag de specificaties op van het glas. En als ze U=1,3 offreren, vraag dan om glas met U=<1
Het beste wat ik tot nog toe vind is 1,1 en anders gaat het naar trippel.

Heb je voorbeelden/referenties van 1,0? Als het prijsverschil groot is zal het voor mij waarschijnlijk niet interessant zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 11:18
assje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:30:
[...]

Het beste wat ik tot nog toe vind is 1,1 en anders gaat het naar trippel.

Heb je voorbeelden/referenties van 1,0? Als het prijsverschil groot is zal het voor mij waarschijnlijk niet interessant zijn.
Zie oa dit topic: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

-AGC Thermobel glas
-Pilkington KGlass

Die gaat tot U=0,8 bij 4-10-4
Dit glas kost ongeveer 140-160 €/ m2
De meeste kosten komen overigens niet van het glas maar van de montage/demontage.

Vaak kan het aangeboden glas nog verbeterd worden door een andere gasvulling. Stel dat ze nu glas van 5-15-4 met u=1,1 aanbieden met Argon gasvulling. Dan kun je vragen; wat is de U waarde van dit glas met Krypton vulling?
Dan heb je geen dure coatings extra, enkel duur gas :) maar ik verwacht dat dat minder kost dan de coating.

[ Voor 26% gewijzigd door wmeester op 24-01-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:55:
[...]

Helaas is dat niet voor iedereen een optie. Een WP neemt nu eenmaal veel meer ruimte in beslag dan een CV ketel.
Hier net zo veel
Als ik 5% loonsverhoging kan krijgen, maar daarvoor wel 10% meer moet werken en er een slechter contract voor terug krijg, zeg ik: houd die loonsverhoging maar.
Niet als je met je huidige loon niet rond kan komen dus het gaat ook om de uitgaven.
Ik hoor mijn CV ketel echt niet. Ja, als ik ernaast ga staan.
Mijn warmtepomp ook niet, alleen als ik er bij staat en de mechanische ventilatie die er naast hangt op laag loopt.
Voor mijn huidige energiebron weet ik dat de kosten omhoog gaan. Maar ik hoef er ook geen extra investeringen voor te doen. Als ik nu 10K uitgeef, met het idee dat mijn break-even point in 10 jaar is, met salderen, en ik wil nog 15 jaar in mijn huis wonen, is het de moeite waard. Als ik nu 10K uitgeef en over 2 jaar wordt salderen afgeschaft, en gaat de belasting weer verder omhoog, en daardoor m'n break-even point in 20 jaar is, is het dan nog wel de moeite waard?
Het is altijd beter om je kosten te verlagen, investering is eenmalig, kosten blijven terug komen.
Als een verwarmingswarmte pomp net zoveel lawaai maakt als mijn koelkast en vriezer, zeg ik: laat maar zitten die gasgestookte CV!
Ietsje luider maar daarintegen staat hij wel buiten.
[/quote]
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:07:
[...]
[...]
Hier net zo veel

...
[...]
Ietsje luider maar daarintegen staat hij wel buiten.
Daarom zijn dit dingen die heel erg afhankelijk zijn van de situatie. Wij hebben nu een CW3 CV ketel, zonder boiler, dat is maar een heel klein kastje. En onze koelkast maakt een pokkeherrie...

Het is iets wat ik blijf zeggen: generieke oplossingen bestaan niet. Wat bij de ene werkt, zal bij de andere niet werken.
Het is altijd beter om je kosten te verlagen, investering is eenmalig, kosten blijven terug komen.
Dat is dus het punt, als ik nu 10K uitgeef om 1K per jaar te besparen, en ik ga binnen 5 jaar weg, kan ik die kosten beter niet maken. Na 5 jaar heb ik -5K of 5K. Scheelt nogal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:30
wmeester schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:48:
[...]
Zie oa dit topic: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

-AGC Thermobel glas
-Pilkington KGlass

Die gaat tot U=0,8 bij 4-10-4
Dit glas kost ongeveer 140-160 €/ m2
Bedankt, ik ga kijken. Topic ben ik mee bekend maar kwam er toch zo snel nog niet uit. Via google is het ook nog niet zo makkelijk om te vinden
De meeste kosten komen overigens niet van het glas maar van de montage/demontage.
Dat betwijfel ik toch, het gaat bij mij om 8 ruiten die samen 19m2 zijn (grootste ruit is 4,5m2). Het wordt ook gecombineerd met een schilderbeurt die er toch moest komen.

Ik denk toch dat het glas het zwaarst gaat wegen in de prijs (en letterlijk ook behoorlijk :+ )
Vaak kan het aangeboden glas nog verbeterd worden door een andere gasvulling. Stel dat ze nu glas van 5-15-4 met u=1,1 aanbieden met Argon gasvulling. Dan kun je vragen; wat is de U waarde van dit glas met Krypton vulling?
Dan heb je geen dure coatings extra, enkel duur gas :) maar ik verwacht dat dat minder kost dan de coating.
Ik ga eens kijken wat er mogelijk is, zal de discussie wel voortzetten in het daarvoor bedoelde topic :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Daarom zijn dit dingen die heel erg afhankelijk zijn van de situatie. Wij hebben nu een CW3 CV ketel, zonder boiler, dat is maar een heel klein kastje. En onze koelkast maakt een pokkeherrie...

Het is iets wat ik blijf zeggen: generieke oplossingen bestaan niet. Wat bij de ene werkt, zal bij de andere niet werken.

[...]

Dat is dus het punt, als ik nu 10K uitgeef om 1K per jaar te besparen, en ik ga binnen 5 jaar weg, kan ik die kosten beter niet maken. Na 5 jaar heb ik -5K of 5K. Scheelt nogal...
En 5 jaar is zo om, bij 6 of 7e jaar begin je jezelf al voor je hoofd te slaan met had ik maar.....
Ik neem aan dat je wel weet of je over 5 jaar vertrekt of niet, soms moet je gewoon doen he.
Ik dacht met de panelen ook van pffff over 5 jaar pas terugverdiend, en voila ineens is het 2019 en zijn we 7 jaar verder.

Al die maar(en) aan de kant zetten, ook voor jouw situatie is een oplossing en hoeft echt geen 10k te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:13:
[...]

Al die maar(en) aan de kant zetten, ook voor jouw situatie is een oplossing en hoeft echt geen 10k te kosten.
Ik had het niet over mijn situatie. Mijn situatie gaat namelijk wel meer dan 10K kosten, want ik betwijfel of het gewoon een kwestie is van CV ketel los koppelen en WP aankoppelen op de bestaande leidingen, op dezelfde plek met dezelfde footprint in de voorraadkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:50:
[...]

Ik had het niet over mijn situatie. Mijn situatie gaat namelijk wel meer dan 10K kosten, want ik betwijfel of het gewoon een kwestie is van CV ketel los koppelen en WP aankoppelen op de bestaande leidingen, op dezelfde plek met dezelfde footprint in de voorraadkast.
Je kan altijd bij zetten ipv vervangen, met een monoblock heb je niets extra dan 2 leidingen.

Heb je al eens offerte laten maken? Omdat je weet dat het meer is dan 10k? Of is het wilde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Je kan altijd bij zetten ipv vervangen, met een monoblock heb je niets extra dan 2 leidingen.

Heb je al eens offerte laten maken? Omdat je weet dat het meer is dan 10k? Of is het wilde gok.
Nee, nog geen officiële offertes, wel ruwe schattingen. En die kwamen tussen de 15K en 20K uit. Dus ik ga uit van tussen de 10 en 15K. Het hangt een beetje af waar we alles kwijt kunnen. Als het een mono block kan worden, waarbij alles buiten wordt gezet en binnen niets (of maximaal ter grootte van de huidige CV), zal het goedkoper worden. Als we de kelder nodig hebben, zal het duurder worden omdat we dan echt het kozijn in de kelder moeten vervangen. En ik vermoed dat we een aantal radiatoren zullen moeten vervangen (waarvan we er dus sowieso 1 gaan vervangen omdat een mooie hoge, brede, radiator daar veel beter zou staan).

En dan moet er nog iets gevonden worden voor het probleem genaamd "huiskamer" (die is zonder de gaskachel niet warm te krijgen in de winter). De vloerverwarming is niet voldoende, en ik denk dat het vervangen van het glas alleen daar niet gaat helpen (en de truuk die ik in de keuken wil uithalen, gaat daar ook niet werken, vanwege asbest in het rookkanaal).

Achteraf gezien hadden we het zoveel beter kunnen doen... Alle muren, plafonds en delen van de vloer zijn helemaal kaal geweest. En er is zelfs een deel van de vloer helemaal opnieuw gedaan... Muur verwarming had bijna overal erin gekund, en plafond verwarming ook. Had me heerlijk geleken, knuffelmuren! Maar ja, achteraf....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Wailing_Banshee

Je noemt nu extremen op als muurverwarming enz. Maar dat is geen must, er zijn hele volkstammen die dat ook niet hebben of kunnen, vloerverwarming is al een groot voordeel. Glas is ook zo'n dingetje wat later nog kan, echt niet nodig of allemaal tegelijk.
Als jij zegt dat het zonder gaskachel niet warm te krijgen is heb je misschien een probleem met het systeem nu al, vervuilt of verkeerd afgesteld, een paar radiatoren verwisselen in de kamer is het geld ook niet, ik heb ze gewoon verwijderd. :)
Een wp is gewoon continue verwarming, gaat in 160 dagen van de 180 gewoon prima met een warmtepomp, dagen zoals dit kan het zijn dat hij het niet trekt of je te weinig afgifte hebt en kan je de cv bijzetten toch?
Waarom gaat iedereen altijd gelijk uit van het hele huis A+++ maken kwa isolatie en gas dicht, cv van de muur enz? Ik heb er ook 3 jaar over gedaan en is beter, als het draait zie je beter waar de pijnpunten liggen en die cv gaat uiteindelijk vanzelf van de muur door de verbeteringen in die jaren.

Niks doen en roepen dat het niet kan vind ik ook geen optie....en krijg je spijt van vermoed ik.

Just my 2 cents

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Opnieuw mijn situatie. Jaren '30 huis. Benedenverdieping HR++ + spouwmuurisolatie + vloerisolatie. Rest standaard dubbelglas. Zolder is ook goed geïsoleerd. Daarnaast wordt één slaapkamer bij verwarmd. Radiatoren HTV. Sinds eind november staat hier de verwarming al continue op 45oC en daarmee krijgen we t/m vandaag het huis prima op temperatuur (19,5oC). T.o.v. vorig jaar toen er alleen vloerisolatie was is ons gasverbruik nog niet hoger dan toen. Toen stond de verwarming op 18oC.

Mocht het ooit -10oC worden, dan heb ik nog die 10oC speling. WP kan normaliter tot 55oC verwarmen.

Vrijwe alle adviseurs hebben toe nu toe betoogd dat een WP in ons huis niet gaat werken. Twee vakidioten geloofde mijn metingen waarvan één een tweaker was :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Rol-Co schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:21:

Waarom gaat iedereen altijd gelijk uit van het hele huis A+++ maken kwa isolatie en gas dicht, cv van de muur enz?
Mee eens, we wonen in een iets groter dan gemiddeld rijtjeshuis met geschakelde garages uit 1990. Beneden is het al HR++ glas geworden en boven nog dubbel glas, en voor de rest niets veranderd. In de woonkamer staat een pelletkachel die op dit moment op een stand van 2000-2500w staat en voor de bovenverdieping gebruiken we nog 1 kuub gas per dag om de kou een beetje te breken. Binnenkort komt daar ook HR++ en een betere garagepoort en dan is ook dat niet meer nodig denk ik.

Dat zijn wattages die prima met een warmtepomp af te dekken zijn en we hebben er geen enorm gekke dingen voor gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 24-01-2019 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:21:
@Wailing_Banshee

Je noemt nu extremen op als muurverwarming enz. Maar dat is geen must, er zijn hele volkstammen die dat ook niet hebben of kunnen, vloerverwarming is al een groot voordeel. Glas is ook zo'n dingetje wat later nog kan, echt niet nodig of allemaal tegelijk.
Dat zijn dingen die we nu ook niet meer gaan doen, maar als we in 2006 hadden geweten wat we nu weten denk ik wel dat we dat soort dingen hadden gehad :D En in ons geval is glas het eerste wat gaat gebeuren, ik denk dat als we dat glas hebben vervangen en die extra radiator in de keuken geplaatst hebben, ons verbruik naar beneden gaat. Het glas vanwege de obvious redenen (de woonkamer koelt nu bij deze kou heel snel af), die radiator zodat de CV niet onnodig lang aan staat omdat hij naast een koudevlek in ons huis hangt.
Als jij zegt dat het zonder gaskachel niet warm te krijgen is heb je misschien een probleem met het systeem nu al, vervuilt of verkeerd afgesteld, een paar radiatoren verwisselen in de kamer is het geld ook niet, ik heb ze gewoon verwijderd. :)
Toen we in 2006 de verwarming in de woonkamer hebben gedaan (er stond alleen die gaskachel, dus er zijn daar geen radiatoren, noch aansluitingen aanwezig), zijn we ervan uitgegaan dat de gaskachel een integraal deel van de verwarming zou blijven. Als je die dus gaat verwijderen, maak je een probleem in het systeem.
Een wp is gewoon continue verwarming, gaat in 160 dagen van de 180 gewoon prima met een warmtepomp, dagen zoals dit kan het zijn dat hij het niet trekt of je te weinig afgifte hebt en kan je de cv bijzetten toch?
Ik denk dat het huis het wel zonder CV kan, alleen niet zonder de gaskachel (zie boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier even verder aangezien het in het andere topic off-topic is. En aangezien je me arrogantie verwijt ga ik graag verder met je in gesprek waarom ik denk dat dat onterecht is :)
Ik heb een huis uit 2006 met energielabel A.
Ik een jaren '30 woning met hetzelfde label na isolatie.
Waarschijnlijk een der laatste die met een CV ketel is opgeleverd.
Check
Met mijn verbruik zit ik onder, volgens mijn energieleverancier, rond het verbruik van een appartement. Daarna komt rijtjeshuis, en daarna hoekhuis. Laat ik nu in de laatste wonen, gemiddeld verbruikt men daar blijkbaar 100 m3 gas per maand meer dan dat wij doen.
Check dubbel check. Allemaal hetzelfde hiero en bij veel van de tweakers die met duurzaamheid bezig zijn.
WP is 3x niets, tenzij je gebruik kan maken van bodem warmte.
Als we het over arrogantie hebben wat betreft deze stelling met 0 onderbouwing.
Maar met 20K doe ik er tot aan mijn AOW over om dat terug te verdienen
Hoe kom je aan 20K? Een WP in ons huis gaat ~ 6k kosten incl. subsidie.

Je bent NOGAL stellig zonder enige onderbouwing. Pot verwijt de ketel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Laatst online: 20-03 19:59
Ik heb vroeger een warmtepomp gehad met een net in de grond (dus geen boring want dit mocht niet). Leuk, maar er zijn wel een paar nadelen, water is nooit warmer dan een 50-55°. Mijn verbruik kwam neer op 12000kwh/jaar. Had wel een boiler van 300l en vloerverwarming en dergelijke. Het huis was een nieuwbouw met ytong dat in België in 2008 de normen haalde van 2017. Dus super zuinig huis enzo.

Met de stijgende electriciteitsprijs is dit bijna onhoudbaar in België. Zonder zonnepanelen betaal je je blauw aan warmtepompen. Nu wonen we in een huis een jaartje ouder. Daar hebben we een zonneboiler + vloerverwarming/gewone verwarming op gas.

Als het gedaan is met de zonnepanelen verbruik - opbrengst is je factuur. Of je krijgt een beperkt bedrag voor je opbrengst dan ben je echt wel de klos met je warmtepomp hoor. Hou kouder hoe meer ze verbruiken. Nu als je niet veel thuis bent is dat allemaal zo geen probleem, maar als er bijna iemand constant aanwezig is, of toch grotendeels overdag dan wil je het wel warm genoeg hebben.

Is er toekomst voor, zeker. Maar die pompen moet echt een heel pak zuiniger worden voor er bij mij eentje inkomt. Waar ik wel aan gedacht heb is een airco te zetten en op de dagen dat er genoeg zon is, verwarming boven in de slaapkamers uit en overdag de airco opzetten. Als er genoeg zon is. Want anders zit ik toch met overproductie. Kan ik evengoed de toekomstige airco laten draaien. Nu dit is de situatie in België.

Maar voor je gas buiten gaat gooien, denk goed na over wat voor type pomp je zou zetten lucht/eenderwat zou ik nooit of nooit nemen. Een net zou ik misschien nog overwegen, maar dan heb je wel een grote tuin nodig waar er grote plekken niks staat. Een put is veruit de beste oplossing die er is, maar mag je ook niet zomaar overal boren (althans hier in Belziek toch niet). En een put haal je veel meer rendement uit dan een net.

Als de zonneboiler kapot is komt er zowieso een nieuwe zonneboiler, aangezien ik daar zeer tevreden van ben. Maar bijverwarming zal op gas zijn en niet op een warmtepomp

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
cricque schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:14:
Ik heb vroeger een warmtepomp gehad met een net in de grond (dus geen boring want dit mocht niet). Leuk, maar er zijn wel een paar nadelen, water is nooit warmer dan een 50-55°. Mijn verbruik kwam neer op 12000kwh/jaar. Had wel een boiler van 300l en vloerverwarming en dergelijke. Het huis was een nieuwbouw met ytong dat in België in 2008 de normen haalde van 2017. Dus super zuinig huis enzo.

Met de stijgende electriciteitsprijs is dit bijna onhoudbaar in België. Zonder zonnepanelen betaal je je blauw aan warmtepompen. Nu wonen we in een huis een jaartje ouder. Daar hebben we een zonneboiler + vloerverwarming/gewone verwarming op gas.

Als het gedaan is met de zonnepanelen verbruik - opbrengst is je factuur. Of je krijgt een beperkt bedrag voor je opbrengst dan ben je echt wel de klos met je warmtepomp hoor. Hou kouder hoe meer ze verbruiken. Nu als je niet veel thuis bent is dat allemaal zo geen probleem, maar als er bijna iemand constant aanwezig is, of toch grotendeels overdag dan wil je het wel warm genoeg hebben.

Is er toekomst voor, zeker. Maar die pompen moet echt een heel pak zuiniger worden voor er bij mij eentje inkomt. Waar ik wel aan gedacht heb is een airco te zetten en op de dagen dat er genoeg zon is, verwarming boven in de slaapkamers uit en overdag de airco opzetten. Als er genoeg zon is. Want anders zit ik toch met overproductie. Kan ik evengoed de toekomstige airco laten draaien. Nu dit is de situatie in België.

Maar voor je gas buiten gaat gooien, denk goed na over wat voor type pomp je zou zetten lucht/eenderwat zou ik nooit of nooit nemen. Een net zou ik misschien nog overwegen, maar dan heb je wel een grote tuin nodig waar er grote plekken niks staat. Een put is veruit de beste oplossing die er is, maar mag je ook niet zomaar overal boren (althans hier in Belziek toch niet). En een put haal je veel meer rendement uit dan een net.

Als de zonneboiler kapot is komt er zowieso een nieuwe zonneboiler, aangezien ik daar zeer tevreden van ben. Maar bijverwarming zal op gas zijn en niet op een warmtepomp
12000 kWh per jaar? Dan lag het aan je installatie of aan de manier waarop je hem gebruikt. Of was je standaard elektriciteitsverbruik al heel hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

cricque schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:14:

12.000kWh wegstoken met een warmtepomp is wel uitzonderlijk.

Mijn lucht/water warmtepomp (14kW) heeft in januari 770kWh weggestookt, incl. warm water.
In februari 484kWh.
Voor maart zit ik tot op heden op 189kWh.

Extrapoleer ik dat naar verbruik van andere users, dan kom ik op 3520kWh per jaar (want lente / zomer alleen warm water)

En dat is een woning uit 2003 van 150m2.

Als je kijkt naar de resultaten van andere Tweakers in het "lucht/water warmtepomp" topic, dan zie je dat ook die lang niet aan die waarden komen:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp

Dus "lucht/eenderwat" kan prima functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Joris748 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:28:
[...]

12000 kWh per jaar? Dan lag het aan je installatie of aan de manier waarop je hem gebruikt. Of was je standaard elektriciteitsverbruik al heel hoog?
Amerikaans koelkast van whirlpool (2018), alle lampen waren wel led, zware pc die constant aanstaat, werkte toen 2-3 dagen van thuis uit. Dat is het zowat. Was wel altijd iemand thuis, tv constant aan. inclusief surround systeem, gewone wasmachine (5x week); droogkast (1 a 2x per week), afwasmachine minstens 1x per dag.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
BlueTooth76 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:30:
[...]

12.000kWh wegstoken met een warmtepomp is wel uitzonderlijk.

Mijn lucht/water warmtepomp (14kW) heeft in januari 770kWh weggestookt, incl. warm water.
In februari 484kWh.
Voor maart zit ik tot op heden op 189kWh.

En dat is een woning uit 2003 van 150m2.

Als je kijkt naar de resultaten van andere Tweakers in het "lucht/water warmtepomp" topic, dan zie je dat ook die lang niet aan die waarden komen:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp

Dus "lucht/eenderwat" kan prima functioneren.
Wij verbruiken per jaar +- 6000 kWh, vroeger kwam er dus 6000 van mijn warmtepomp. NIeuwere modellen zullen dus wel zuiniger zijn uiteraard. Maar gas is goedkoper dan electriciteit. Dus blijf je nog altijd voordeliger met gas. Tevens koste die warmtepomp mij met alles in tegen de 27.500 euro in 2008. Ik wil niet weten hoeveel ik nu zou betalen voor die installatie, inclusief graafwerken en dergelijk voor een captatienet van zo een 200m². Ja een lucht/eenderwat is goedkoper, maar rendement is ook een pak minder dan van een captatienet. Als er ooit terug een warmtepomp komt dan is het een put of een net. Een lucht komt er niet in, door het hoge verbruik. Ken genoeg mensen die klagen van hun warmtepomp en het hoge verbruik

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

cricque schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:36:
[...]

Wij verbruiken per jaar +- 6000 kWh, vroeger kwam er dus 6000 van mijn warmtepomp. NIeuwere modellen zullen dus wel zuiniger zijn uiteraard. Maar gas is goedkoper dan electriciteit. Dus blijf je nog altijd voordeliger met gas. Tevens koste die warmtepomp mij met alles in tegen de 27.500 euro in 2008. Ik wil niet weten hoeveel ik nu zou betalen voor die installatie, inclusief graafwerken en dergelijk voor een captatienet van zo een 200m². Ja een lucht/eenderwat is goedkoper, maar rendement is ook een pak minder dan van een captatienet. Als er ooit terug een warmtepomp komt dan is het een put of een net. Een lucht komt er niet in, door het hoge verbruik. Ken genoeg mensen die klagen van hun warmtepomp en het hoge verbruik
"wat goedkoper"? Het scheelde mij zo'n €10.000 t.o.v. water/water warmtepomp, dat verdien je tegenover het verschil in rendement (in januari een COP van 3,69) nooit binnen de levensduur terug.

Een hoog verbruik kan maar een paar oorzaken hebben:
- slecht geïsoleerd maar dan stook je op aardgas ook bovengemiddeld veel
- een onvoldoende afgiftesysteem voor lage temperatuur stoken
- een te lichte warmtepomp die te vaak en lang in vollast draait
- een te lichte warmtepomp waardoor het element bijspringt (zoals de 9kW elementen van Nefit 8)7 )
- slecht ingeregeld, bijvoorbeeld een veel te hoge aanvoertemperatuur
- defect of onvoldoende vulling
- verkeerde instelling waardoor verwarmingselement bijspringt (aanvulling reneeke1970)

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-03-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:32
BlueTooth76 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:46:
[...]

"wat goedkoper"? Het scheelde mij zo'n €10.000 t.o.v. water/water warmtepomp, dat verdien je tegenover het verschil in rendement (in februari een COP van 3,69) nooit binnen de levensduur terug.

Vergeet niet slecht geprogrammeerd, met regelmaat het element bij laten springen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Vergeet niet slecht geprogrammeerd, met regelmaat het element bij laten springen....
True, wat overigens ook weer samen kan hangen met "te lichte warmtepomp waardoor het element moet bijspringen".

Mijn element staat uitgeschakeld voor verwarmen, zal nooit bijspringen, is ook niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
BlueTooth76 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:46:
[...]

"wat goedkoper"? Het scheelde mij zo'n €10.000 t.o.v. water/water warmtepomp, dat verdien je tegenover het verschil in rendement (in januari een COP van 3,69) nooit binnen de levensduur terug.

Ik had isolatienorm van 2017 in 2008. De pomp stond wel in de kelder. Anyway zo een dingen kan best wel, maar je verwacht van de specialist in warmtepompen (Masser) in België dat ze dit wel goed doen. Nu zijn er veel huis tuin en aannemers die standaard zo een pomp zetten al dan niet net genoeg om de kosten te drukken. En daar ben je gezien als je er niks van kent. In elk geval gas is nog altijd goedkoper als electriciteit, Zolang er daar geen keerpunt is, ben je nog altijd goedkoper uit met gas. Het keerpunt is echter wel dichterbij. Gas wordt duurder en die pompen worden beter en beter. Maar zowieso komt er bij mij alleen een put of net. Geen lucht.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

cricque schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:51:
[...]

Ik had isolatienorm van 2017 in 2008. De pomp stond wel in de kelder. Anyway zo een dingen kan best wel, maar je verwacht van de specialist in warmtepompen (Masser) in België dat ze dit wel goed doen. Nu zijn er veel huis tuin en aannemers die standaard zo een pomp zetten al dan niet net genoeg om de kosten te drukken. En daar ben je gezien als je er niks van kent. In elk geval gas is nog altijd goedkoper als electriciteit, Zolang er daar geen keerpunt is, ben je nog altijd goedkoper uit met gas. Het keerpunt is echter wel dichterbij. Gas wordt duurder en die pompen worden beter en beter. Maar zowieso komt er bij mij alleen een put of net. Geen lucht.
Ik weet niet, hier in Nederland is aardgas nu zo'n €0,70 per m3 en elektrisch €0,23 per kWh.
Bij een gemiddelde COP van 2.7 is een warmtepomp al voordeliger dan stoken op aardgas.

Maar een slecht ingeregelde CV-ketel of warmtepomp kost natuurlijk altijd geld.
In mijn oude woning heb ik het verbruik destijds van 1300m3 aardgas naar 900m3 aardgas weten te krijgen door de aanvoertemperatuur te verlagen naar 60 graden, voetkranen beter in te regelen en m'n circulatiepomp op standje 1 te zetten.

Mijn "nieuwe" woning uit 2003 heeft het isolatieniveau van wat in 2003 "standaard" was hier. Wel zat er overal HR++ glas in.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-03-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
BlueTooth76 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:52:
[...]

Ik weet niet, hier in Nederland is aardgas nu zo'n €0,70 per m3 en elektrisch €0,23 per kWh.
Bij een gemiddelde COP van 2.7 is een warmtepomp al voordeliger dan stoken op aardgas.
In Belziek zit je met alle extra's omtrent Electriciteit. De kost van electriciteit is slechts 1/4 van de werkelijke kost, de rest zijn taksen en die zijn dus minder op gas. Daarom dat gas voordeliger is

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:13
@cricque Ik denk toch dat er iets niet helemaal in orde was met die WP installatie, of dat energielabel klopte van geen kanten.
Ik heb zelf een huis in Belgie, uit 2008, met energielabel uit 2006/2007 (E100,K45). Gas verbruik voor verwarming, een 400-500m3 per jaar. Vorig jaar vervangen door L/W warmtepomp, extra elektrisch verbruik gaat tussen 1200-1300kWh per jaar uitkomen.
Ik ga (zonnepanelen niet meegerekend) van 2000 naar 3300kWh. Dat is inclusief stijging nog steeds minder dan wat er hier voor een gemiddeld gezin wordt gerekend aan elektriciteitsverbruik, en dan zit de verwarming van het huis nog niet in die berekening.
Kosten warmtepomp: minder dan 3000 euro. Subsidie 0, want dat is alleen voor installaties die door een installateur gedaan zijn. In mei gaat de gaskraan hier volledig dicht (en dat kost hier 83 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
luukske schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:14:
@cricque Ik denk toch dat er iets niet helemaal in orde was met die WP installatie, of dat energielabel klopte van geen kanten.
Ik heb zelf een huis in Belgie, uit 2008, met energielabel uit 2006/2007 (E100,K45). Gas verbruik voor verwarming, een 400-500m3 per jaar. Vorig jaar vervangen door L/W warmtepomp, extra elektrisch verbruik gaat tussen 1200-1300kWh per jaar uitkomen.
Ik ga (zonnepanelen niet meegerekend) van 2000 naar 3300kWh. Dat is inclusief stijging nog steeds minder dan wat er hier voor een gemiddeld gezin wordt gerekend aan elektriciteitsverbruik, en dan zit de verwarming van het huis nog niet in die berekening.
Kosten warmtepomp: minder dan 3000 euro. Subsidie 0, want dat is alleen voor installaties die door een installateur gedaan zijn. In mei gaat de gaskraan hier volledig dicht (en dat kost hier 83 euro).
Dat zou goed kunnen, was nochthans van Masser. Maar ze hadden volgens mij gewoon vlug vlug offerte in elkaar geflanst. Er waren nog wel een paar andere problemen met de installatie, dusja. Ik zou zo terug een warmtepomp nemen, maar geen lucht. En koken op gas wil ik echt niet opgeven. Nuja nieuwe warmtepompen zullen efficiënter worden. Maar warmte uit de grond is nog altijd meer efficiënt dan lucht. Maar dat zijn wel dure werken. Aangezien je grond het moet toelaten en alleen graafwerken zijn gemakkelijk al 2-3000 euro exclusief btw. Een putboring is nog duurder 5-10000 afhankelijk van de diepte maar nog efficiënter. Moest het kunnen (en mogen) zou ik altijd voor een boring gaan.

Zolang ik gas kan krijgen blijf ik wel koken op gas. Zeker als er een variable tarief in de toekomst zal komen, want dat is de enige reden van die digitale meter. Je op piekmomenten meer te laten betalen. En laat ons nu altijd koken op die piekmomenten.

Als de kinderen wat groter zijn (momenteel 1 en bijna 4) dan ga ik wel een pelletkachel zetten in de living. En dan zal de gas alleen nog dienen als bijverwarming en voor de slaapkamers en koken.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Gas gaat nog wel een tijdje beschikbaar blijven in Belgie, ze zijn immers nog bezig met de ombouw van laag- naar hoogkalorisch gas. Dat gaan ze niet doen als ze binnen 10 jaar van het gas af willen.
Wat wel gaat spelen is dat alle landen om ons heen wel gas gaan afbouwen en op een gegeven moment wordt de keuze van CV ketels en gastoestellen vanzelf minder, want fabrikanten gaan niet alleen voor een paar Belgen blijven produceren. We gaan dan vanzelf ook mee om moeten naar elektrisch.

(even offtopic: W/W WP ook hier overwogen, maar de moeilijkheid van het boren + vergunningen + extra stroomverbruik van de pompen + het zelf niet kunnen installeren heeft me voor een L/W WP doen gaan. En nog geen spijt van gehad).

[ Voor 25% gewijzigd door luukske op 13-03-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

luukske schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:50:
Gas gaat nog wel een tijdje beschikbaar blijven in Belgie, ze zijn immers nog bezig met de ombouw van laag- naar hoogkalorisch gas. Dat gaan ze niet doen als ze binnen 10 jaar van het gas af willen.
Wie zijn 'ze'? Gaat dit niet juist om eindtoestellen? Als die in handen zijn van particulieren en installateurs doen dat braaf omdat de klant het vraagt is het stukje ratio dat je hier noemt niet automatisch aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
Ze zijn de intercommunales die instaan voor het gasnetwerk. Er is een omschakeling voorzien in fases, afhankelijk van de regio waar je woont.
De eind-gebruikers moeten hier zorgen voor de keuring om te zien dat de eind-toestellen geschikt zijn voor hoogkalorisch gas (en deze keuring ook zelf betalen). En indien afgekeurd, dan moet het toestel voor de omschakeling afgekoppeld worden (en vervanging dan ook op kosten van de eind-verbruiker).
Meer info: https://www.vlaanderen.be...ing-van-arm-naar-rijk-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik de titel van dit topic "Manifest: over drie jaar geen traditionele CV ketel meer" en deze recente bijdrage van @Oxellaar naast elkaar leg, kan ik alleen maar concluderen dat dit manifest van 1 jaar geleden hooguit
a) voor (huidige) nieuwbouw
b) voor relatief? nieuwe huizen na minimale aanpassingen
van toepassing kan zijn.
Wij zijn nu een jaar verder en de gemeenten hebben nog een jaar de tijd om met pilootprojecten per wijk te komen.
Het grootste knelpunt voor de realisatie van het manifest lijkt de ontbrekende kennis/kunde/capaciteit in de betrokken branches te worden, m.n. bij bouwbedrijven (isolatie) en installatiebedrijven.
Voor de noodzakelijke verbetering van de isolatie ontbreekt het ook nog steeds aan een structureel subsidiebeleid van de overheid.
De tijdsraming van drie jaar is gewoon niet realistisch (en er zijn idd. beter renderende targets i.v.m. de belangrijkste doelen van de energietransitie en het klimaatakkoord.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@dunklefaser Je ziet volgens mij bij die Pilotprojecten dan ook de beweging richting stadsverwarming. Dat is bewezen techniek en je hoeft niets aan de isolatie van woningen te doen.

Wel jammer dat we ook hier gaan investeren in techniek die nu al ouderwets is en ons afhankelijk maakt van afval verbrandingscentrales en de energieintensieve industrie.
En ook hiermee is geen export van innovatieve concepten mogelijk
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste