Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is bij mij bekend en wellicht gewenning maar ik vind dat vooralsnog een nadeel.koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:03:
[...]
Met een warmtepomp laat je de thermostaat gewoon altijd op dezelfde temperatuur staan, zodat het huis altijd warm is. Een WP is in tegenstelling tot een cv ketel niet instaat even snel op te warmen.
Is dat niet meer uitzondering dan regel? De gemiddelde levensduur van een airco is zeker geen 25 jaar. Bijvoorbeeld Toshiba geeft aan dat men ongeveer uitgaat van 12 jaar. Dat is alweer minder dan de helft! Hoe kom je verder aan een besparing van 2500,- op jaarbasis? Zoals ik al aangaf ligt het gemiddelde gebruik van een 4 persoons gezin daar behoorlijk onder volgens mij. Je lijkt vooral uit te gaan van de meest positieve rendementen die in mijn ogen soms niet realistisch lijken.Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:26:
[...]
Ik zie nog ac units staan van meer dan 25 jaar oud en alleen een beetje afgestoft of soms nog niet eens.
[ Voor 46% gewijzigd door Bor op 28-03-2018 22:34 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Volgens mij is de opbrengst net wat hoger, en het extra halve jaar valt precies in de winter, dus de opwek zal per jaar wat hoger uitvallen. Ook was de stroomprijs een poosje geleden nog wat hoger, maar 6 jaar is denk ik wel realistisch. Daarnaast heb je de waardevermeerdering van je huis: De 3,5k is niet 'weg' na de investering.
Vloerverwarming is zeker duur om achteraf aan te brengen, maar veel nieuwere huizen hebben het al. Dat lagere fruit is toch te plukken
Ik ben het trouwens niet eens met 'vloerverwarming 24/7 op 21.5 graden, helemaal mooi'. Je warmte mag dan wel goedkoper zijn, maar je verliest natuurlijk alsnog extra warmte tijdens de nacht door de hogere temperatuur. Als je huis zonder verwarming snachts af zou koelen tot 18 graden van 21, is het toch gemiddeld 1,5 graad warmer tijdens de nacht met bijbehorend extra warmteverlies. Wat extra vermogen zodat je gewoon de verwarming snachts uit kan zetten lijkt me daarom niet per se slecht.
Oke, je huis koelt exponentieel af ipv linear, maar schatting..
[ Voor 26% gewijzigd door marcop23 op 28-03-2018 22:37 ]
Dit gaat offtopic maar over het algemeen wordt een zonnepanelen set niet standaard als waardevermeerdering gezien. Na de investering en terugverdientijd ligt er een verouderde set op het dak. Er is restwaarde maar niet noodzakelijk sprake van waardevermeerdering. Je ziet wel verhalen als hier maar in de praktijk valt dat behoorlijk tegen hoorde ik de makelaar onlangs nog zeggen.marcop23 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:33:
Daarnaast heb je de waardevermeerdering van je huis: De 3,5k is niet 'weg' na de investering.
Het zou een mooie situatie zijn; gratis geld genereren door simpelweg een goedkoop setje op het dak te plaatsen voor verkoop. Hetzelfde geldt denk ik ook voor een warmepomp. Het kan een (tijdelijke) waardevermeerdering zijn echter gaat dat lang niet altijd op.Stel dat u 3.500 euro investeert in 6 zonnepanelen, dan wordt uw huis gemiddeld 7000 euro meer waard.
Ik zal ook niet beweren dat de waardevermeerdering meer is dan de investering. Dat is meestal niet zo, ook als je een nieuwe badkamer of iets degelijks plaatst. Maar als de zonnepanelen je 3500 kosten en 1500 extra opleveren bij verkoop, heb je natuurlijk nog maar 2000 om terug te verdienen.Bor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:39:
[...]
Het zou een mooie situatie zijn; gratis geld genereren door simpelweg een goedkoop setje op het dak te plaatsen voor verkoop. Hetzelfde geldt denk ik ook voor een warmepomp. Het kan een (tijdelijke) waardevermeerdering zijn echter gaat dat lang niet altijd op.
Of dat in de praktijk gebeurt: Ik denk het wel mits het een 'nette' installatie is, bv full black en een mooi vierkantje ipv alles schots en scheef en ontsierend.
Op het moment van kopen van de eerste panelen in 2012 was mijn maandelijkse energie rekening 240,- p/mBor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:30:
[...]
Dat is bij mij bekend en wellicht gewenning maar ik vind dat vooralsnog een nadeel.
[...]
Is dat niet meer uitzondering dan regel? De gemiddelde levensduur van een airco is zeker geen 25 jaar. Bijvoorbeeld Toshiba geeft aan dat men ongeveer uitgaat van 12 jaar. Dat is alweer minder dan de helft! Hoe kom je verder aan een besparing van 2500,- op jaarbasis? Zoals ik al aangaf ligt het gemiddelde gebruik van een 4 persoons gezin daar behoorlijk onder volgens mij. Je lijkt vooral uit te gaan van de meest positieve rendementen die in mijn ogen soms niet realistisch lijken.
Aug 2013 was dat alleen nog gas 565 cuub.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan verbruikte jij wel mega veel stroom.Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:44:
[...]
Op het moment van kopen van de eerste panelen in 2012 was mijn maandelijkse energie rekening 240,- p/m
Aug 2013 was dat alleen nog gas 565 cuub.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De combinatie trekt het wel, maar met temps onder de 5C kan de warmtepomp het niet alleen. Het is maar een 2.5kW unit, dat wel. Maar het valt me op dat het rendement van de warmtepomp als het heel koud is, niet heel erg hoog is.Proton_ schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:26:
@zonoskar een hybride die het niet trekt? Daar is iets mis dan (niet goed ingeregeld of iets stuk). Je moet meer dan 20 kW thermisch beschikbaar hebben, waar het verlies bij -10°C doorgaans minder dan 10 kW is bij nieuwbouw.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Sterker nog, het is dubbelop. Je huis verliest meer energie en het aanbod uit de WP is ook lager bij lage buitentemperaturen.zonoskar schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:50:
[...]
De combinatie trekt het wel, maar met temps onder de 5C kan de warmtepomp het niet alleen. Het is maar een 2.5kW unit, dat wel. Maar het valt me op dat het rendement van de warmtepomp als het heel koud is, niet heel erg hoog is.
Zaak is de WP juist te dimensioneren.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Klopt, de schatting voor aankomende jaar was 8000 kWh en met zijn 4e in huis hadden we niets bijzonders in 2012. 1 kWh was toen 23 cent meen ik te herinneren.
Dat was ook de druppel en dus 1000W aan panelen gekocht en een meter om het verbruik van apparaten te meten en een vervangings lijstje te maken.
Dingen die ik vond waren:
Cv ketel en vvw pomp die 24/7 liepen
Upside down koelkast in de keuken 600+ kWh
Aug 2013 bij de afrekening een verbruik van 2998 kWh die ik geheel af dekte met de inmiddels 3100Wp set op zuid.
Wow, met z'n 4en 8000 Kwh verbruik, dat is 2000 kwh per strekkend kadaverRol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:01:
[...]
Klopt, de schatting voor aankomende jaar was 8000 kWh en met zijn 4e in huis hadden we niets bijzonders in 2012. 1 kWh was toen 23 cent meen ik te herinneren.
Dat was ook de druppel en dus 1000W aan panelen gekocht en een meter om het verbruik van apparaten te meten en een vervangings lijstje te maken.
Dingen die ik vond waren:
Cv ketel en vvw pomp die 24/7 liepen
Upside down koelkast in de keuken 600+ kWh
Aug 2013 bij de afrekening een verbruik van 2998 kWh die ik geheel af dekte met de inmiddels 3100Wp set op zuid.
Maar dat waren niet alleen de koelkast en cv pomp ?
Wij verbruikten altijd 2400 Kwh met z'n 2en, nu met 5 personen koken, douchen en verwarmen erbij circa 5500 Kwh.
Ik heb extra vermogen in de wp, het is een 7kW en draait voor 95% op zijn laagste vermogen.marcop23 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:33:
Ik ben het trouwens niet eens met 'vloerverwarming 24/7 op 21.5 graden, helemaal mooi'. Je warmte mag dan wel goedkoper zijn, maar je verliest natuurlijk alsnog extra warmte tijdens de nacht door de hogere temperatuur. Als je huis zonder verwarming snachts af zou koelen tot 18 graden van 21, is het toch gemiddeld 1,5 graad warmer tijdens de nacht met bijbehorend extra warmteverlies. Wat extra vermogen zodat je gewoon de verwarming snachts uit kan zetten lijkt me daarom niet per se slecht.
Oke, je huis koelt exponentieel af ipv linear, maar schatting..
Stel ik zet hem snachts uit en het koelt 1,5 af dan heb ik dat vermogen weer nodig om het op te warmen plus i.v.m de traagheid van het systeem dat altijd een dagdeel later is.
Dit jaar stop ik hem wel gedeeltelijk op de timer maar dat is overdag, niet snachts.
Maar met de -9 van onderlaatst gewoon 24/7 op zijn laagst of net erboven en dus 24/7 21+ in huis.
M.a.w het comfort gaat met een wp ook met sprongen omhoog, met een cv ben je toch ongemerkt ook aan het beknibbelen omdat het gas kost, nachtverlaging, overdag uit enz enz.
[ Voor 78% gewijzigd door blissard op 28-03-2018 23:16 ]
Zodra een lawaaiig apparaat opgewarmd is moduleert deze terug waardoor het lawaai ook afneemt. Bij 24x7 draaien valt het lawaai dan mee.blissard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:16:
Het scheelt wel geluid als je hem ‘s nachts uitzet. Dat kan afhankelijk van de plaatsing wel noodzakelijk zijn.
Ook speelt enorm mee hoe en waar je het apparaat installeert, bijvoorbeeld op een dak van de woning is niet aan te raden maar los in de tuin daarentegen is een goede plek.
Geluidsoverlast is een heel belangrijke factor in stress / geluksgevoel. Dat moet dus ook serieus genomen worden.
Als lawaai wel meevalt, dan zijn er dus mensen die dat als overlast ervaren.
[ Voor 66% gewijzigd door blissard op 28-03-2018 23:20 ]
Even naar mijn eigen WP kijkende heb ik het geluid issue opgelost ipv nachtverlaging toepassen.blissard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:19:
Precies, dus afhankelijk van de locatie kan nacht-stop wenselijk zijn.
Geluidsoverlast is een heel belangrijke factor in leefgebied / geluk. Dat moet dus ook serieus genomen worden.
Thermostaat staat nu dag en nacht op dezelfde stand.
[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 28-03-2018 23:23 ]
Ja veel dingen, maar ook nooit op gelet natuurlijk.koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:06:
[...]
Wow, met z'n 4en 8000 Kwh verbruik, dat is 2000 kwh per strekkend kadaver![]()
Maar dat waren niet alleen de koelkast en cv pomp ?
Wij verbruikten altijd 2400 Kwh met z'n 2en, nu met 5 personen koken, douchen en verwarmen erbij circa 5500 Kwh.
Plasma tv tje
Condens droger en alles drogen
Redelijk defecte koelvries combi dus
2cv pompen x 60? W 24/7
Oude pc server 24/7
2 kids veel tv kijken en op eigen pc
Koelkast in de schuur, (gehad van familie)
Enz enz
Daarom ook met vervanging van combi naar koel en vries los A++ , wasmachine en droger (wp) resp. 8 en 9 kg , cv pompen op timer, koelkast schuur weg en alle lampen in led, ook de tl plus er meer op letten toch 5000 kWh minder.
Inmiddels weer rond de 7000kWh door gasvervangers, 2 tieners inmiddels, en wat minder op letten.
Maar ook weer 7000Wp op dak inmiddels dus compenseert mooi.
Wij werken heel divers, dus daar is niet op in te stellen.blissard schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:22:
Mooi, lijkt me een prima oplossing. Ook omdat ik ‘s nachts liever een koel huis heb en in de loop van de dag verwarm tot 20 graden ‘s avonds.
Mijn wp staat op een carport onder mijn doucheraam en hoor hem in de douche niet eens, mede omdat hij nagenoeg altijd op zijn laagst loopt. Dus geluid is geen issue hier.
Ik zou zeggen... Doe eens een rondje in 1 van de gasloze nieuwbouwwijken in Nederland.Caayn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:24:
Ben benieuwd wat voor een geluidsoverlast dit gaat geven als een hele buurt over is op een warmtepomp.
Staan er genoeg her en der, al jaren.
En de overgrote meerderheid is er zeer tevreden mee.
Het geluid valt alles mee.
Alleen moeten sommige dingen wat anders ingericht worden dan voorheen, maar dat is logisch.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 28-03-2018 23:32 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Met een redelijk geisoleerd en gemiddeld huis, nee, dan zou het niet zo'n probleem moeten zijn. 13-in-het-dozijn is nooit lastig.Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:44:
[...]
Zo heb ik er al zoveel gehoord zeg, zonnepanelen? Neee, duur en rendeert niet.
Warmtepomp? Nee kan niet bij ons en kost 20k
Gooi die oogkleppen eens af en stop met de meute mee te lopen, out of the box thinking !
Je excuus over de ruimte is overigens het slechtste excuus wat ik tot nu toe gehoord heb.
Mijn wp binnenunit hangt op de plek van de cv en kost dus net zoveel ruimte, ow wacht nee, minder doordat ik geen rokende schoorsteen nodig heb.![]()
En wat waardevermindering betreft, ik denk dat het wel eens andersom kan zijn, minimaal gelijk.
Met een redelijk geeisoleerd huis en liefst vloerverwarming kost een wp niet meer dan een ketel, er zijn er zat op het forum hier die minder dan 1000,- kwijt waren.
Warmtepomp kost zeer veel geld. Nee, dat is niet door iedereen op te brengen. Zeker niet als je niet in een standaard rijtjeshuis woont die redelijk tot goed geisoleerd is.
Qua ruimte: dat probleem hebben wij ook. Geen idee hoe groot die WP binnenunit van jou is (overal vind je wel plaatjes van de buitenunit, maar niet van de binnen unit), maar bij alle plaatjes die ik kan vinden hebben we behoorlijk wat meer ruimte nodig dan 60cmx40cmx30cm. Dat is de ruimte die onze CV (exclusief expansie vat) nu inneemt. En die "rokende schoorsteen" neemt 0 cm ruimte in beslag, die zit namelijk door de zijmuur heen... (onze echte schoorsteen rookt niet, dat is de afvoer van de gaskachel...) Wij hebben geen boiler en de enige plek waar ik die kwijt zou kunnen zou de kelder zijn. Maar dan mag die eerst wel eens goed vochtdicht gemaakt gaan worden, wat natuurlijk een extra investering is.
Dus ja, ik zie wel degelijk problemen die voor sommige mensen niet binnen 3 jaar op te lossen zijn. Als dit manifest aangenomen zou worden, en mijn CV ketel zou nu tegen het einde van zijn levensduur zitten, zou ik nu ook een nieuwe CV ketel kopen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
valt wel mee?NielsTn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:51:
[...]
lawaaiige units? valt reuze mee. Overigens ga jij in de koude buiten zitten, als de warmtepomp juist bezig is een woning te verwarmen? Ja je kan ook koelen in de zomer, maar met de conversie naar zo'n oplossing ben je meer met complete renovatie bezig (vloeren/wanden voorzien van koellichamen, al dan niet i.c.m. specifieke convectoren).
eerste punten op mijn wishlist is conversie naar triple-glas.
https://www.ed.nl/economi...haffen-cv-ketel~adec5e86/
euhmmmm
Precies, voor het gros van de mensen hier is het een slecht voorbeeld wat betreft terugverdientijd.
Foto van de binnenunit waar ooit de cv hing.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:04:
[...]
Met een redelijk geisoleerd en gemiddeld huis, nee, dan zou het niet zo'n probleem moeten zijn. 13-in-het-dozijn is nooit lastig.
Warmtepomp kost zeer veel geld. Nee, dat is niet door iedereen op te brengen. Zeker niet als je niet in een standaard rijtjeshuis woont die redelijk tot goed geisoleerd is.
Qua ruimte: dat probleem hebben wij ook. Geen idee hoe groot die WP binnenunit van jou is (overal vind je wel plaatjes van de buitenunit, maar niet van de binnen unit), maar bij alle plaatjes die ik kan vinden hebben we behoorlijk wat meer ruimte nodig dan 60cmx40cmx30cm. Dat is de ruimte die onze CV (exclusief expansie vat) nu inneemt. En die "rokende schoorsteen" neemt 0 cm ruimte in beslag, die zit namelijk door de zijmuur heen... (onze echte schoorsteen rookt niet, dat is de afvoer van de gaskachel...) Wij hebben geen boiler en de enige plek waar ik die kwijt zou kunnen zou de kelder zijn. Maar dan mag die eerst wel eens goed vochtdicht gemaakt gaan worden, wat natuurlijk een extra investering is.
Dus ja, ik zie wel degelijk problemen die voor sommige mensen niet binnen 3 jaar op te lossen zijn. Als dit manifest aangenomen zou worden, en mijn CV ketel zou nu tegen het einde van zijn levensduur zitten, zou ik nu ook een nieuwe CV ketel kopen.

Ik reken gewoon met de waardes die de deskundige opgeeft in het NOS nieuwsbericht. Ga er maar vanuit dat dit nog de positieve schattingen zijn. Iedereen doet alsof een warmtepomp zo'n geweldig alternatief is, maar er zitten velen nadelen aan. De water warmtepomp nog duurder, en vaak alleen mogelijk bij nieuwbouw. Lucht/lucht warmtepomp maakt een hoop herrie en levert op koude dagen niet genoeg rendement. Daarnaast verbruikt hij een bult stroom. Daarmee vervang je de ene brandstof door de andere.koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:10:
[...]
En reken nu eens de tvt van je tv, koelkast of tuinstoel uit ?
Ik moet de cv-ketel komend jaar echt gaan vervangen, en ga gewoon voor een nieuwe. Wacht wel op een nieuwe ontwikkeling die wat passiever is.
[ Voor 44% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-03-2018 09:30 ]
Het wordt nog erger; Dat is namelijk wat je kwijt bent in een goed geisoleerd splinternieuw nieuwbouwhuis. Ga nu eens even je jaren 70/80/90 vinex rijtjeshuis isoleren, dan mag je er nog 10-15000 euro bij optellen. Doei terugverdientijd!Glenfiddich schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:30:
Lekker tegenstrijdig artikel van NOS: https://nos.nl/artikel/22...eb-ik-geen-geld-voor.html
"De prijs van zo'n pomp, zonder cv-ketel, ligt tussen de 3600 en 4600 euro. Met een nieuwe cv-ketel liggen de kosten tussen de 4700 en 6700 euro. Dit is een paar duizend euro duurder dan een gemiddelde cv-ketel, maar je bespaart met de combinatie tussen de 200 en 300 euro per jaar.
Een hybride warmtepomp gaat ongeveer 15 jaar mee. "
Kortom met de voorgerekende besparing is de terugverdientijd 12 tot 23 jaar. Niet erg aantrekkelijk dus, gelet op hoe lang zo'n pomp mee gaat.
Verderop:
"Ik raad echt af om voor 2021 nog een cv-ketel te laten plaatsen, ook als je cv-ketel vervangen moet worden."
"Mensen moeten goed beseffen dat het uiteindelijk voordeliger is om nu al meteen voor die (hybride) warmtepomp te kiezen. Het is nu even duurder, maar je haalt het voordeel eruit."
En even daarboven staat:
"Door deze pomp wordt de gasrekening 0 euro, maar wordt de elektriciteitsrekening wel fors hoger. In een gemiddelde situatie gaat de rekening jaarlijks ongeveer 500 euro omhoog. Omdat je bespaart op gas en de vastrechtrekening van gas, ben je alles bij elkaar ongeveer 150 tot 200 euro extra per jaar kwijt."
Kortom: zelfs met een niet-hybride warmtepomp ben je DUURDER uit, namelijk 150-200 euro per jaar.
Of het aantrekkelijk is, dat valt dus nog wel te bezien. Met de huidige prijzen vraag ik mij dat ten zeerste af. Zeker als je daarnaast nog allerlei extra isolerende maatregelen moet nemen, je radiatoren aan moet passen etc.
Waarschijnlijk is eea interessant voor nieuwbouwwoningen waar je meteen rekening met dit systeem kan houden, maar voor bestaande woningen lijkt het me voorlopig in financieel opzicht erg onaantrekkelijk.
Je kan ter compensatie van de hogere stroomrekening zonnepanelen op je dak zetten (als je die mogelijkheid hebt tenminste), dat kost je ook nog een euro of 5000-ish. Mag je ook bij de terugverdientijd optellen.
En dat willen ze binnen 3 jaar invoeren? Ik vermoed dat een lobby van de installatiebedrijven nog even een berg CV ketels wil slijten waar ze momenteel niet vanaf komen...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ja een warmtepomp kan op het dak, evenzo een warmtepomp. Maar hoe ga je dan om met de opbrengst van de zonnepanelen? en het verbruik van de warmtepomp(pen). Tussenmeters? verdeling na rato? (vloeroppervlak van individueel appartement).
Appartementen wordt een maatwerkoplossing met een prijskaartje waar niemand vrolijk van wordt. heb dit zelf live meegemaakt toen bij ons de afvoerkanalen geschikt werden gemaakt zodat iedereen een HR ketel kon ophangen.
[ Voor 37% gewijzigd door Bushie op 29-03-2018 10:26 ]
En dan doelt hij op de Blauwe Doos, of de eerder genoemde HHO-technologie? Die kunnen zelf nog niet eens een goede energiebalans opstellen.Eigen Huis krijgt bijval van cv-monteur Karel Gerlach van KG Onderhoud uit Den Haag. ,,Ik vind 2021 te vroeg. De techniek van warmtepompen is volop in ontwikkeling.” Hij ziet meer in elektrische cv-ketels. ,,De toekomst is elektrisch, niet voor niets worden er nu zoveel windparken aangelegd.” Momenteel zijn elektrische cv-ketels nog duur in gebruik. ,,De verbruikskosten liggen 2,4 keer zo hoog dan een gewone cv-ketel. Ook is het vermogen nog onvoldoende om grote huizen te verwarmen. Maar dat gaat verbeteren.”
Duidelijk is de 'branche' er nog niet klaar voor.
Wat een verzameling van desinformatie en paniekzaaierij in de media.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Foto van de binnenunit bij de ketelruimte. iPhoneX voor schaal.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:04:
[...]
Qua ruimte: dat probleem hebben wij ook. Geen idee hoe groot die WP binnenunit van jou is (overal vind je wel plaatjes van de buitenunit, maar niet van de binnen unit), maar bij alle plaatjes die ik kan vinden hebben we behoorlijk wat meer ruimte nodig dan 60cmx40cmx30cm.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
dat ding is vast niet te bedienen met die smartphone?
Das een thermostaat... Neem aan dat er nog ergens een apparaat staat te draaien binnen...?kmf schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:25:
[...]
Foto van de binnenunit bij de ketelruimte. iPhoneX voor schaal.![]()
[afbeelding]
Dat is een lelijke thermostaat zo te zien. Dat heeft toch niets met een binnenunit van doen als het om omvang gaatkmf schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:25:
[...]
Foto van de binnenunit bij de ketelruimte. iPhoneX voor schaal.![]()
[afbeelding]
mmm, hier praktijk voorbeeld van een jaren 80 huis.Chiron schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:53:
[...]
Het wordt nog erger; Dat is namelijk wat je kwijt bent in een goed geisoleerd splinternieuw nieuwbouwhuis. Ga nu eens even je jaren 70/80/90 vinex rijtjeshuis isoleren, dan mag je er nog 10-15000 euro bij optellen. Doei terugverdientijd!
Je kan ter compensatie van de hogere stroomrekening zonnepanelen op je dak zetten (als je die mogelijkheid hebt tenminste), dat kost je ook nog een euro of 5000-ish. Mag je ook bij de terugverdientijd optellen.
En dat willen ze binnen 3 jaar invoeren? Ik vermoed dat een lobby van de installatiebedrijven nog even een berg CV ketels wil slijten waar ze momenteel niet vanaf komen...
tja ik ben niet onhandig of lui, dus zelf de vloer even geïsoleerd. kosten <400€.
tja dat kost echt niks als je het zelf doet.
zolder isolatie was iets duurder < 500€.
ik moet eigenlijk nog mijn glas (oud dubbel glas en boven enkel glas) nog eens gaan doen.
maar heb al een offerte van 1200€ liggen daar voor, maar ik wacht nog even met die stap.
zonnepanelen, dat heb ik al heel lang, kosten is wat lastiger te vertellen.
7,5kWp en dat heeft mij een +/- 9000€ gekost.
maar daar zitten panelen bij die zijn al zo oud en hebben mij destijds 3x zoveel gekost als wat ze nu kosten.
als ik alles met de huidige prijzen zou moeten kopen dan kom ik op minder als 5500€ uit.
uit het gehele systeem heb ik nu al een 5500€ verdiend.
en nu is de winst ongeveer 1000€ per jaar, dus het gaat erg rap.
(en dat zonder dat ik panelen op zuid heb liggen, dus ik scoor maar 75% van wat een goed zuid dak zou doen.
ik heb nu ook nog 2000Wp bij een vriendin liggen, dat waren mijn oude panelen, en die leveren mij nu nog een 300€ extra op. maar dat zal niet lang meer duren, ze heeft de set nu bijna aan mij afbetaald en dan mag ze alles gewoon houden.)
vloerverwarming, 1200€, daar na 1000€ tegels voor er op.
maar die heb ik niet aangelegd voor de warmtepomp, maar voor de luxe van vloerverwarming.
lekker op de blote voeten door het huis kunnen lopen zonder dat ze koud worden.
dus ik vind dat je die niet moet mee tellen.
warmtepomp, met subsidie was het maar 3000€. (1000€ subsidie)
oke het is er niet 1 die heel mijn gas verbruik dekt, het is een hybride systeem.
winst is een beetje moeilijk te berekenen, maar ik gebruik nu 700-800m3 gas minder, maar gooi er wel een 1600kWh er in (wat ik weer dek mijn mijn zonnepanelen.).
uiteindelijk heb ik een jaar gebruik van +/-300kWh en 300m3gas nog wat ik nog afreken.
probeer die maar eens op https://www.gaslicht.com/
en dit kan nog veel beter, geef mij nog een jaartje of 2 dan is het 0 en 0.
het probleem is eigenlijk alleen maar dat ik flink heb moeten investeren, dat klopt.
maar daar door zoveel lagere maand lasten, dat is erg tof.
grof weg ging ik van 1800 tot 2000€ per jaar, naar een 200-300€ per jaar.
20€ maandvoorschot betalen is echt flink veel leuker als 150€ maandvoorschot.
dat valt best mee, mijn warmtepomp is goedkoper in het gebruik, maar wel duur in aanschaf.Bushie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:16:
Denk ook dat de 20-25% van de Nederlanders welke in een appartement wonen (blokkendoos á la de Bijlmer Amsterdam), niet heel enthousiast gaan worden.Geen mogelijkheid om een warmtepomp dichtbij de woning te plaatsen, mega aanlegkosten met veel impact bij de mede-flat-bewoners. Daarnaast "geen" mogelijkheid voor zonnepanelen, maar wel een energierekening waar je "u" tegen zegt.
dus hoge start kosten met laag verbruik.
maar flats kunnen nog een paar leukere trukjes, die nog veel leuker zijn als wat ik kan.
leg b.v. de warmtepompen door de VVE en laat de VVE ook de stroom rekening betalen.
dan heeft de VVE zoveel kWh nodig waar door ze met gemak over de 10.000kWh per jaar gaan.
en zodra je dat doet word het belasting deel wat je daar over betaald 50% minder.
ongeveer 12 tot 13cent per kWh in plaats van 19-20ct per kWh.
en dan heeft de hele flat voor (flink)minder kosten als met gas zijn warmte.
hoe stom het ook klinkt dan heb je juist geen zonnepanelen nodig.
(tja de regels zijn wat vreemd in Nederland en je hebt veel variabelen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Kun je iets meer zeggen waarom de tuin typisch een betere plek dan het dak is?koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:18:
Ook speelt enorm mee hoe en waar je het apparaat installeert, bijvoorbeeld op een dak van de woning is niet aan te raden maar los in de tuin daarentegen is een goede plek.
VVE zijn de bewoners. Wie laat je dan wat betalen? de bijstands--individu met 3 kinderen welke de hele dag in huis is met de kachel op 25C betaald hetzelfde als de 70-uur-uur-in-de-week-werkende-nooit-thuis-zijnde?leg b.v. de warmtepompen door de VVE en laat de VVE ook de stroom rekening betalen.
Dat is toch precies wat ik zeg? Je wordt gedwongen om een hele grote investering te doen.migjes schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:33:
[...]
het probleem is eigenlijk alleen maar dat ik flink heb moeten investeren, dat klopt.
maar daar door zoveel lagere maand lasten, dat is erg tof.
Dan moet je dat geld wel hebben liggen, of je zit aan een financiering vast wat je lagere maandlasten weer teniet doet (of erger). Verkoop je je huis voordat je de kosten eruit hebt (als dat al mogelijk is) kost het je dus alleen maar geld.
En jij hebt mazzel dat je handig bent en veel dingen zelf kunt doen (wij gelukkig ook), hele volksstammen die dat niet zijn, en dus een installatiebedrijf aan mogen laten rukken (hallo voorrijkosten, uurloon etc.), dan ga je het met 400 euro voor die vloerisolatie echt niet redden hoor
Ik zou bij een flat daarom juist wel zonnepanelen doen, groot dakopperlvlak met 0 schaduw.. het hele platte dak vol rammen met die dingen..maar flats kunnen nog een paar leukere trukjes, die nog veel leuker zijn als wat ik kan.![]()
leg b.v. de warmtepompen door de VVE en laat de VVE ook de stroom rekening betalen.![]()
dan heeft de VVE zoveel kWh nodig waar door ze met gemak over de 10.000kWh per jaar gaan.
en zodra je dat doet word het belasting deel wat je daar over betaald 50% minder.
ongeveer 12 tot 13cent per kWh in plaats van 19-20ct per kWh.
en dan heeft de hele flat voor (flink)minder kosten als met gas zijn warmte.
hoe stom het ook klinkt dan heb je juist geen zonnepanelen nodig.![]()
(tja de regels zijn wat vreemd in Nederland en je hebt veel variabelen.)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Een buitenunit van een warmtepomp bevat een compressor, als deze flink aan de bak moet zal deze mogelijk trillingen/resonanties gaan doorgeven aan het dak, welke binnen hoorbaar kunnen worden. Je wil deze hele unit dus liefst helemaal los van het huis monteren, en de tuin is dan een mogelijke optie.Rukapul schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:38:
[...]
Kun je iets meer zeggen waarom de tuin typisch een betere plek dan het dak is?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het is extra informatie, en zonder bedoeling iets aan te bieden / te werven ...FreshMaker schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:43:
[mbr]*knip*, netjes dat je een disclaimer erbij zet dat je bij dit bedrijf werkt.
Toch vind ik het nog wel spam in deze discussie.[/mbr]
Dus de vermelding / beschuldiging spam vind ik wel iets overdreven.
Zou ik het zonder de disclaimer geplaatst hebben, dan had ik het begrepen.
Installatiebedrijven investeren zwaar in warmtepomptechnieken. Iedereen weet of hoopt dat deze markt enorm aan het groeien is maar ik denk dat er tegelijkertijd er een groot risico is dat verdere technologische ontwikkelingen van concurrenten roet in het eten gaan gooien. Degene met nu al een groot marktaandeel willen hun voorsprong niet verliezen en bovendien liever vandaag dan morgen hun investeringen in innovatie gaan terugverdienen.
Een verbod op een CV-ketel geeft een hoop duidelijkheid maar dit stuit natuurlijk op enorme problemen voor woningeigenaren. Zij moeten plots een flink bedrag gaan investeren met de nodige risico's en verlies van comfort. Bovendien zijn radiatoren in veel woningen veelal verkleind of weggehaald door goede isolatie (niet gunstig voor warmtepompen) waardoor de investering nog meer vergt dan enkel vervangen van de ketel. Een warmtepomp zou flink wat geld moeten besparen om ook de investering in het hele verwarmingssysteem aantrekkelijk te maken.
tja dan snappen jullie nog niet hoe de regels in Nederland in elkaar zitten.
snap ik wel, het is ook zo ingewikkeld.
je hebt:
kale elektra prijs + EB + ODE + 21% BTW sausje.
en dan nog eens vastrecht en dan de heffingskorting (die groter is als het vastrecht)
de EB heeft dan ook nog eens verschillende schallen de eerste die je tegen komt is de 10.000kWh.
kom je daar boven dan halveert de EB ongeveer.
meer info:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
en de rest vind je op je energie rekening.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het is net een vriezer qua formaat.
Er zit ook een 260 liter boiler in.
Heb nog geen foto van de huidige situatie, deze waren toen alles geïnstalleerd werd.

[ Voor 31% gewijzigd door psy op 29-03-2018 11:03 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
mijn unit:
deze is dus buiten unit loos.
het is een flinke unit tegen over mijn (erg kleine tzerra) gasketel
maar dat komt grote deels door de boiler die er in zit.
(oke dit is nog een oude foto, alles is nu netjes weggewerkt en heb al wat uitgebreid.
ik heb er zelfs mijn speciale wasmachine er aanhangen.
zeg maar een warmtepompwasmachine
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 29-03-2018 11:02 ]
Ah dat scheelt wel ja. Maar wie garandeert dat die schalen blijven zoals ze nu zijn?migjes schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:53:
@Bushie @Chiron
tja dan snappen jullie nog niet hoe de regels in Nederland in elkaar zitten.
snap ik wel, het is ook zo ingewikkeld.![]()
je hebt:
kale elektra prijs + EB + ODE + 21% BTW sausje.
en dan nog eens vastrecht en dan de heffingskorting (die groter is als het vastrecht)
de EB heeft dan ook nog eens verschillende schallen de eerste die je tegen komt is de 10.000kWh.
kom je daar boven dan halveert de EB ongeveer.
meer info:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
en de rest vind je op je energie rekening.
Of dat de energieprijzen blijven zoals ze nu zijn.. ik ken iig wel wat flats waar ze toch echt het dak vol gaan zetten.
Er is gewoon nog veel te weinig informatie om je als leek een beetje in te kunnen lezen. Toen we een paar jaar geleden een nieuwe CV ketel moesten hebben (de oude was al meer dan 20 jaar oud...), heb ik gewoon op een aantal sites ingevuld met hoeveel we zijn, hoe groot ons huis was, waar we water moesten hebben en of we een bad hadden ja of nee. En daar kwam gewoon een nummer uitrollen (CW4 zonder boiler) en dan kun je naar CV ketels gaan zoeken.CurlyMo schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:51:
Het voordeel van het nieuws van gisteren is dat er tenminste een topic is gekomen waarin er handzaam wordt gesproken over een warmtepomp. Ik heb het warmtepomp topic even gevolgd, maar volgens mij gaat alleen het cryptocurrency topic sneller qua reactiesDat is voor een instapper / enthousiasteling echt niet te volgen.
Ik heb dit voor warmtepompen nog nergens gevonden...
@psy en @migjes
Tja, die dingen zijn vele malen groter dan wat we nu hebben hangen en past niet zomaar op de plek van de huidige CV. Zelfs de vorige CV, die iets groter was, want die had een 25l boiler erbij, was kleiner...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Hybride warmtepompen zijn veel kleiner, zoals die van Daikin.
@Knowbody heeft misschien een betere foto.

[ Voor 12% gewijzigd door psy op 29-03-2018 11:15 ]
die schalen, die hebben we al heel lang.
en vooral de VVD is daar een grote voorstander van.
(dit help vooral bedrijven een lagere energie rekening te hebben, particulieren komen niet vaak over de eerste schaal. maar bedrijven gaan vaak wel over de 50.001kWh en dan is de EB nog maar 10%.)
dus ik geloof niet dat die erg snel afgeschaft gaan worden, maar zeg nooit nooit in het politieke landschap.
dus als je met de VVE, al het gasgebruik naar de VVE gooit en het daar elektrisch doet met een warmtepomp. (dus lagere energie rekening, maar duurdere kosten aan de VVE.)
(en tel daar de kosten van de verlichting en de lift bij op. gaat stiekem ook hard.)
dan zakken de kosten zoveel dat je beter mischien maar geen zonnepanelen zou moeten leggen.
dan kom je als bewoner uiteindelijk wel goedkoper uit.
maar iedere situatie is anders, wonnen er 10 mensen in de flat of zijn dat er 200.
dat maakt wel veel uit.
@psy
jep, werkt met ventilatie lucht.
dat werkt stiekem erg tof, nooit defrost en zo.
lekker laag vermogen van maar 1,4kW. (dus altijd warme vloer en niet meer soms als er gas word gestookt).
voor mijn situatie perfect, maar niet voor iedereen een oplossing.
er is nu een nieuwe variant de spaarpomp, geen boiler (jammer) stuk kleiner en goedkoper.
@Wailing_Banshee
het zijn wel units, pff en zwaar.
99kilo even de trap naar zolder optillen, pffff dat moet je echt niet iedere dag doen.
(gelukkig wou de buurman even helpen, koste een paar pinten, maar gezelligheid heeft geen kosten.)
Flink gevaarte nog voor een warmte-terug-win apparaat. Wat zijn eigenlijk de voordelen van het rondpompen van de warmte, naast een warme vloer:)?migjes schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:15:
@psy
jep, werkt met ventilatie lucht.
dat werkt stiekem erg tof, nooit defrost en zo.
lekker laag vermogen van maar 1,4kW. (dus altijd warme vloer en niet meer soms als er gas word gestookt).
voor mijn situatie perfect, maar niet voor iedereen een oplossing.![]()
er is nu een nieuwe variant de spaarpomp, geen boiler (jammer) stuk kleiner en goedkoper.
@Wailing_Banshee
het zijn wel units, pff en zwaar.
99kilo even de trap naar zolder optillen, pffff dat moet je echt niet iedere dag doen.
(gelukkig wou de buurman even helpen, koste een paar pinten, maar gezelligheid heeft geen kosten.)
Ook naar gekeken... Opslag voor die Warmtepomp is wel 4500 euro...psy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:11:
Ja, maar vergeet niet IK heb all-electric, met ingebouwde boiler.
Hybride warmtepompen zijn veel kleiner, zoals die van Daikin.
@Knowbody heeft misschien een betere foto.
[afbeelding]
[afbeelding]

Sowieso vind ik hybride een beetje een 'net niet' oplossing. Of stap volledig over op een warmtepomp, of doe het niet. Hybride WP is een beetje een desinvestering heb ik het idee.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2018 12:20 ]
Och, in mijn geval heb ik er wel oren naar:ThinkPadd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:19:
@psy Vergeet niet dat daar nog een buitenunit bij hoort (toch?).
Sowieso vind ik hybride een beetje een 'net niet' oplossing. Of stap volledig over op een warmtepomp, of doe het niet. Hybride WP is een beetje een desinvestering heb ik het idee.
- Gasleiding ligt er toch
- Voorkeur voor koken op gas
- WP heeft wat nadelen bij lage temperatuur of snel opwarmen, die je hiermee kunt omzeilen.
Hoewel de performance ook hier weer staat en valt bij je isolatie en instelling.
Als ie 1500 euro goedkoper was geweest, had ik het wel gedaan.
Vergis je niet in de nadelen van een hybride-systeem. Vooral als het een geintergreerd systeem is. Als ik mij niet vergis kan het een niet zonder de ander. Omdat het twee systemen zijn is het schijnlijk onbetrouwbaarder dan een enkel systeem. Het onderdeel met de kortste levensduur (zwakste schakel) bepaalt de levensduur van het hele systeem. Daarnaast lijkt me het onderhoud complexer en duurder dan een enkel systeem. En tenslotte blijf je afhankelijk van gas met de daarbij horende vaste lasten.MikeyMan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:20:
[...]
Och, in mijn geval heb ik er wel oren naar:
- Gasleiding ligt er toch
- Voorkeur voor koken op gas
- WP heeft wat nadelen bij lage temperatuur of snel opwarmen, die je hiermee kunt omzeilen.
Hoewel de performance ook hier weer staat en valt bij je isolatie en instelling.
Als ie 1500 euro goedkoper was geweest, had ik het wel gedaan.
het stook seizoen word ongeveer 40% korter voor gas.Gecko123 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:05:
[...]
Flink gevaarte nog voor een warmte-terugwin apparaat. Wat zijn eigenlijk de voordelen van het rondpompen van de warmte, naast een warme vloer:)?
zolang het buiten boven de +/-8 graden is kan hij het aan zonder gas te gebruiken.
(en stiekem zijn dat veel dagen per jaar.
had zelfs een aantal dagen januari en februari of gelopen jaar waarop ik het allen met hem af kon.)
en als het echt koud is buiten minder stoken.
geen buitenunit nodig.
ik kon allen een buiten unit naast mijn slaapkamer raam ophangen.
daar zou ik en de buren last van hebben.
dus voor mij is dit perfectie, maar dat is voor iedereen anders.
hij is zo groot omdat er ook nog een 50liter boiler in zit.
dit maakt voor verwarmt water voor de cv ketel voor me, zodat ik kan douchen en badderen.
(ook heb ik nu er een wasmachine aan hangen die gevoed kan worden met warm water, terig duur apparaat voor een wasmachine maar wel lachen om te hebben. de oude ging kapot dus deze moest even snel tussen door.)
het plan van mij is om straks een lucht/lucht warmtepomp (airco die kan verwarmen) in de huiskamer te hangen.
daar voor kan ik wel een buiten unit in de tuin zetten.
die verwarmt dan de huiskamer en warmte-terugwin verdeelt dan de warmte verder over alle vertrekken van het huis.
de boiler van de warmte-terugwin krijgt ook nog een elektrische boiler er bij, die dan het voor verwarmt water elektrisch bij verwarmt.
die krijgt dan nog een extra spiraal zodat ik er ook een zonnecollector van kan maken.
(kun je in je huis iets beters verzinnen als mijn oplossing, dan ga daar voor, dit is speciaal zo voor mij, maar heeft niks met iemand anders zijn situatie te maken.
het is een oplossing, zeker niet de oplossing)
ik heb net een 3,3kWp aan panelen bij besteld, dus helaas dit moet allemaal even wachten.
moet nu ook weer even financieel op krachten komen.
ik heb wel een geldboom in de tuin, bloeien doet hij wel maar geen vruchten.
(dit kost mij weer een 2300€, dit komt doordat het erg dure panelen hoog rendement panelen zijn.
ik heb er ook niet zo een zin in om er voor te gaan lenen.)
edit:
o, ja voor mij persoonlijk:
ik had geen ventilatie in huis, en dat is gewoon weg k... met peren.
verse lucht in huis maakt het allemaal een stuk gezonder en prettiger.
helemaal mee eens, maar soms zo als bij mij is het wel erg toffe oplossing, dus toch blij dat ze bestaan.ThinkPadd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:19:
@psy Vergeet niet dat bij die Daikin Hybrid nog een buitenunit bij hoort (toch?).
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 29-03-2018 12:35 ]
Volgens mij is in dit specifieke geval de CV ketel een doodnormale HREco 36. Ik denk zomaar dat je die ook zonder het Daikin deel nog wel aan de praat krijgt.Gecko123 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:25:
[...]
Vergis je niet in de nadelen van een hybride-systeem. Vooral als het een geintergreerd systeem is. Als ik mij niet vergis kan het een niet zonder de ander. Omdat het twee systemen zijn is het schijnlijk onbetrouwbaarder dan een enkel systeem. Het onderdeel met de kortste levensduur (zwakste schakel) bepaalt de levensduur van het hele systeem. Daarnaast lijkt me het onderhoud complexer en duurder dan een enkel systeem. En tenslotte blijf je afhankelijk van gas met de daarbij horende vaste lasten.
Overigens zit er (uiteraard) subsidie op, geloof nu nog 1900 euro.
Ja dat klopt. L/W warmtepompen hebben altijd een buitenunit.ThinkPadd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:19:
@psy Vergeet niet dat bij die Daikin Hybrid nog een buitenunit bij hoort (toch?).
[ Voor 39% gewijzigd door psy op 29-03-2018 12:45 ]
verwar het niet met de diverse Elga hybride installaties.
/quote]
Als je de lage totale capaciteit buiten beschouwing laat kan zo'n elga toch ook 100% zelfstandig functioneren?
Een hybride warmtepomp zou ook niet mijn voorkeur hebben. Wij hebben één "probleem" ruimte in huis, en dat is de woonkamer. Wel vloerverwarming, maar met laminaat omdat hout te duur is (tegels is een absoluut nee, zowel de WAF als de MAF zijn daar zwaar negatief). En in het oude deel van het huis (deel van het huis is spouw, deel steens). En op het noorden gelegen (ramen op het NW en NO). En ook nog vrij spel van de wind vanuit het noorden en oosten. De vloerverwarming houdt die ruimte op echt koude dagen niet op 20 graden.ThinkPadd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:19:
Maar gelukkig hebben we daar nog een gaskachel staan. Wat mijn idee nu is om een WP aan te schaffen maar de gaskachel te laten staan. Koken zullen we ook nog wel op gas blijven doen, dus gas gaat sowieso voorlopig de deur nog niet uit. Het grootste probleem wat ik eigenlijk heb, is de plaatsing van die boiler. Eén plaats zou de kelder zijn, maar die is heel vochtig. De andere mogelijkheid zou de zolder zijn (een liggende boiler), maar dan wordt de afstand met de buitenunit wel heel erg groot. De laatste mogelijkheid zou de bijkeuken zijn, maar dan moet die buitenunit aan de voorzijde van het huis geplaatst worden en daar zit de slaapkamer... (en daar zit hij dan vol in het zicht en ik vind het persoonlijk een foeilelijk ding...)
@Yucon weet ik niet, ik doelde op het feit dat de daikin hybride goed samenwerkt, maar dat dat bij de Elga configuraties nooit zeker is omdat deze aan een aparte ketel gekoppeld moet worden. De Daikin hybride is gewoon ketel/warmtepomp aaneen.
[ Voor 45% gewijzigd door psy op 29-03-2018 13:28 ]
Daar kiezen die Amsterdammers telkens zelf voor bij de verkiezingen, dus geen medelijden daar.stresstak schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:36:
[...]
Amsterdammers worden sowieso op kosten gejaagd, want de gemeente wil van het gas af. Dus men mag iets elektrisch gaan aanschaffen inclusief nieuwe pannen. En eventueel extra groepen en kosten en ellende voor de aanleg van het nieuwe en het verwijderen van de oude gasleidingen.
En dat geldt uiteraard ook voor huurwoningen en de corporaties.
Punt is dat je voor 90% van het woningcontingent aardig wat maatregelen moet treffen om op elektriciteit over te gaan. WTW, WP, SWW, aansluiting E verzwaren, wellicht meterkast moderniseren etc. Ik zie soms normen voorbij komen van 5 minuten douchen en dan komt er een klein boilertje bij... ehm... nee. Beetje boiler van 300 liter neemt ook de plek in van een koel/vriescombinatie, naast de binnenunit van de WP. Dan nog de WTW die een stuk groter is dan een reguliere MV en veel meer kanalen. Dan heb je het over een hele renovatie binnen waar lang niet iedereen op zit te wachten.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
BNR webredactie
Vandaag, 14:04
De gaswinning in Groningen wordt volledig stopgezet. Dat heeft het kabinet bekend gemaakt. Alleen op die manier kan de veiligheid en de veiligheidsbeleving in Groningen op afzienbare termijn worden gegarandeerd, laat het kabinet weten.
Nu.nl:
Het kabinet wil dat de gaswinning in Groningen helemaal wordt stopgezet en is hier maatregelen voor aan het nemen. Dit gaat stapsgewijs, laat premier Mark Rutte donderdag weten.
De Nederlandse gasproductie is op dit moment 21,6 miljard kuub per jaar. Uiterlijk in 2022 zou dit op 12 miljard kuub per jaar moeten liggen. In "het komend decennium" moet de gaswinning naar nul.
Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) adviseerde in februari om de gaswinning terug te brengen naar die 12 miljard per jaar. Zo zou de kans op (zware) aardbevingen in de provincie lager komen te liggen. Minister Eric Wiebes (Economische Zaken) toen liet vrijwel direct weten dit advies te willen opvolgen.
Donderdag presenteert Wiebes zijn plannen over hoe hij de hoeveelheid in Nederland opgepompt gas wil verlagen. Zo wordt de export naar het buitenland verminderd en wordt een nieuwe stikstoffabriek gebouwd.
Doordat buitenlands gas met de komst van de stikstoffabriek ook in Nederland bruikbaar is, hoeft er minder gas uit de Nederlandse bodem te worden gepompt en wordt de afhankelijkheid van Gronings gas verminderd.
[ Voor 64% gewijzigd door psy op 29-03-2018 14:14 ]
Ik denk eigenlijk dat een (hybride) warmtepomp oplossing (of koppeling aan gecentraliseerde warmtebronnen) binnen het bereik ligt van vrijwel iedereen in een moderne woning, alleen niet binnen 3 jaar.Señor Sjon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:56:
[...]
Daar kiezen die Amsterdammers telkens zelf voor bij de verkiezingen, dus geen medelijden daar.
Punt is dat je voor 90% van het woningcontingent aardig wat maatregelen moet treffen om op elektriciteit over te gaan. WTW, WP, SWW, aansluiting E verzwaren, wellicht meterkast moderniseren etc. Ik zie soms normen voorbij komen van 5 minuten douchen en dan komt er een klein boilertje bij... ehm... nee. Beetje boiler van 300 liter neemt ook de plek in van een koel/vriescombinatie, naast de binnenunit van de WP. Dan nog de WTW die een stuk groter is dan een reguliere MV en veel meer kanalen. Dan heb je het over een hele renovatie binnen waar lang niet iedereen op zit te wachten.
De schrijvers van het manifest hebben die drie jaar ook niet al reeel doel denk ik.
Wel lijkt het me zinvol dat me dat de overheid forceert dat bijvoorbeeld alle nieuwbouw die vanaf 2021 wordt opgeleverd wordt opgeleverd met een dergelijke oplossing. Dat vanaf 2025 alle huizen vanaf 1980/1985 (toen spouwmuurisolatie standaard werd) bij vernieuwing van de CVketel alleen nog maar zo'n oplossing kunnen krijgen en dat rond 2030 ook de overige huizen bij vernieuwing van de CV ketel verplicht voorzien worden van zo'n oplossing (behalve als ze op de monumentenlijst staan en/of onderdeel zijn van een beschermd stadsgezicht).
De overheid kan dat combineren met een gelijdelijk verhoging van de energiebelasting op gas die nu relatief laag is tov de energiebelasting op elektriciteit. Met die extra beasting kan ons elektricitetisnetwerk worden verbeterd.
Ook moet de belasting op gas en olie voor grootverbruikers omhoog tov de belasting op elektriciteit
Dat ligt misschien gevoelig in een land met veel petrochemische industrie en veel glastuinbouw maar ook glastuinbouw moet over naar de meest milieuefficiente oplossingen en niet voornamelijk vanwege financiele voordelen blijven hangen aan minder efficiente verwarmingsmethoden.
Dat zou een veel beter en reeeler plan zijn. Eerst voor nieuw en dan naar bestaand doortrekken. En dan zeggen: over 15 jaar (dat is toch de gemiddelde levensduur van een CV ketel?) worden er geen nieuwe gas-gestookte CV ketels meer verkocht.TWyk schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:17:
[...]
Ik denk eigenlijk dat een (hybride) warmtepomp oplossing (of koppeling aan gecentraliseerde warmtebronnen) binnen het bereik ligt van vrijwel iedereen in een moderne woning, alleen niet binnen 3 jaar.
De schrijvers van het manifest hebben die drie jaar ook niet al reeel doel denk ik.
Wel lijkt het me zinvol dat me dat de overheid forceert dat bijvoorbeeld alle nieuwbouw die vanaf 2021 wordt opgeleverd wordt opgeleverd met een dergelijke oplossing. Dat vanaf 2025 alle huizen vanaf 1980/1985 (toen spouwmuurisolatie standaard werd) bij vernieuwing van de CVketel alleen nog maar zo'n oplossing kunnen krijgen en dat rond 2030 ook de overige huizen bij vernieuwing van de CV ketel verplicht voorzien worden van zo'n oplossing (behalve als ze op de monumentenlijst staan en/of onderdeel zijn van een beschermd stadsgezicht).
Overigens is stadsverwarming alleen in dichtbevolkte gebieden een optie, maar ik hoef die troep niet in huis. Ik heb nog nooit iemand positief gehoord over de bijbehorende kostenstructuur.
Gerechtigheid voor Groningen.psy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:13:
GASWINNING GRONINGEN WORDT BEËINDIGD
BNR webredactie
Vandaag, 14:04
De gaswinning in Groningen wordt volledig stopgezet. Dat heeft het kabinet bekend gemaakt. Alleen op die manier kan de veiligheid en de veiligheidsbeleving in Groningen op afzienbare termijn worden gegarandeerd, laat het kabinet weten.
Nu.nl:
Het kabinet wil dat de gaswinning in Groningen helemaal wordt stopgezet en is hier maatregelen voor aan het nemen. Dit gaat stapsgewijs, laat premier Mark Rutte donderdag weten.
De Nederlandse gasproductie is op dit moment 21,6 miljard kuub per jaar. Uiterlijk in 2022 zou dit op 12 miljard kuub per jaar moeten liggen. In "het komend decennium" moet de gaswinning naar nul.
Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) adviseerde in februari om de gaswinning terug te brengen naar die 12 miljard per jaar. Zo zou de kans op (zware) aardbevingen in de provincie lager komen te liggen. Minister Eric Wiebes (Economische Zaken) toen liet vrijwel direct weten dit advies te willen opvolgen.
Donderdag presenteert Wiebes zijn plannen over hoe hij de hoeveelheid in Nederland opgepompt gas wil verlagen. Zo wordt de export naar het buitenland verminderd en wordt een nieuwe stikstoffabriek gebouwd.
Doordat buitenlands gas met de komst van de stikstoffabriek ook in Nederland bruikbaar is, hoeft er minder gas uit de Nederlandse bodem te worden gepompt en wordt de afhankelijkheid van Gronings gas verminderd.
Maar hoe nu verder willen we niet afhankelijk zijn van buitenlands gas? Nu eindelijk een kans voor waterstof?
Hoeven we enkel nu alleen op een andere manier elektrische energie op te wekken.
Niks van wat je zegt klopt. Nou ja alleen dat het vermogen wat afneemt als het buiten kouder word, maar hier is ook een oplossing voor, namelijk warmtepompen die hun vermogen langer vasthouden.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:25:
[...]
Ik reken gewoon met de waardes die de deskundige opgeeft in het NOS nieuwsbericht. Ga er maar vanuit dat dit nog de positieve schattingen zijn. Iedereen doet alsof een warmtepomp zo'n geweldig alternatief is, maar er zitten velen nadelen aan. De water warmtepomp nog duurder, en vaak alleen mogelijk bij nieuwbouw. Lucht/lucht warmtepomp maakt een hoop herrie en levert op koude dagen niet genoeg rendement. Daarnaast verbruikt hij een bult stroom. Daarmee vervang je de ene brandstof door de andere.
Ik moet de cv-ketel komend jaar echt gaan vervangen, en ga gewoon voor een nieuwe. Wacht wel op een nieuwe ontwikkeling die wat passiever is.
Verder dimensioneer je op laten we zeggen -10c als minimum en dan is het allemaal niet zo'n probleem.
Omdat er dan geen fysiek contact tussen warmtepomp en constructie is en dus geen geluid de constructie ingaat. Goede demping scheelt wel, maar staat een WP op het dak of hangt aan de gevel dan krijg je het nooit helemaal stil.Rukapul schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:38:
[...]
Kun je iets meer zeggen waarom de tuin typisch een betere plek dan het dak is?
Linksom of rechtsom zullen de consumenten betalen voor de omwenteling van gas naar alternatieve warmtebronnen.Señor Sjon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:45:
Als consument betaal je je al helemaal scheel aan milieubelasting, veel meer dan bedrijven. NOG een bijdrage vragen gaat dan wel wat ver. De energiebelastingen zullen ook nog wel even stijgen.
Ik verwacht ook zeker dat de energiebelastingen zullen blijven stijgen maar pleit dan wel voor dat de belasting op gas degene is die het snelste moet stijgen omdat dat meer de focus op isolatie legt en de aanschaf van een energiezuiniger alternatief voor gas zal stimuleren.
Dit geeft wel een behoorlijke oneerlijkheid. Iemand die in een huis jong huis woont, hoeft minder te investeren, maar is ook minder geld kwijt voor energie. Iemand die in een oud huis woont, moet meer investeren en is ook steeds meer geld kwijt voor energie. Die persoon wordt dus dubbel zo hard geraakt. Je zult op de een of andere manier wel moeten compenseren (hoe meer geld ik kwijt ben voor mij basis energie behoefte, hoe minder geld ik kan steken om die behoefte te verlagen...)TWyk schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:05:
[...]
Linksom of rechtsom zullen de consumenten betalen voor de omwenteling van gas naar alternatieve warmtebronnen.
Ik verwacht ook zeker dat de energiebelastingen zullen blijven stijgen maar pleit dan wel voor dat de belasting op gas degene is die het snelste moet stijgen omdat dat meer de focus op isolatie legt en de aanschaf van een energiezuiniger alternatief voor gas zal stimuleren.
yep, dat heb ik al eerder in een ander topic gezegd:Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:09:
[...]
Dit geeft wel een behoorlijke oneerlijkheid. Iemand die in een huis jong huis woont, hoeft minder te investeren, maar is ook minder geld kwijt voor energie. Iemand die in een oud huis woont, moet meer investeren en is ook steeds meer geld kwijt voor energie. Die persoon wordt dus dubbel zo hard geraakt. Je zult op de een of andere manier wel moeten compenseren (hoe meer geld ik kwijt ben voor mij basis energie behoefte, hoe minder geld ik kan steken om die behoefte te verlagen...)
wmeester in "De gasdiscussie : wanneer stap jij van het gas af?"
Dat er nog steeds mensen zijn die oude huizen kopen voor de hoofdprijs en zich een ongeluk stoken is ihkv energieverbruik niet te verantwoorden. Dat deze huizen nog verkocht worden is onder de gratie van goedkoop gas.
[ Voor 4% gewijzigd door wmeester op 29-03-2018 15:16 ]
Iemand die in een oud huis woont had dat al lang moeten isoleren. Heb ik ook gedaan met mijn ruim 80 jaar oude huis.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:09:
[...]
Dit geeft wel een behoorlijke oneerlijkheid. Iemand die in een huis jong huis woont, hoeft minder te investeren, maar is ook minder geld kwijt voor energie. Iemand die in een oud huis woont, moet meer investeren en is ook steeds meer geld kwijt voor energie. Die persoon wordt dus dubbel zo hard geraakt. Je zult op de een of andere manier wel moeten compenseren (hoe meer geld ik kwijt ben voor mij basis energie behoefte, hoe minder geld ik kan steken om die behoefte te verlagen...)
Isoleren wordt nu trouwens ook nog gesubsidieerd als je ten minste twee vormen van isolatie aanbrengt dus dat zou iedereen in een oud huis sowieso nu moeten doen. Bij bepaalde isolatievormen (zoals spouwmuurisolatie) heb je de investering zelfs zonder die subsidie al in 4-6 jaar eruit en daarna verdien je gewoon geld.
En tegen de tijd dat je gedwongen wordt een alternatief voor een CV zoals een warmtepomp aan te schaffen heb je dan al honderden zo niet duizenden euro's bespaard en heb je ook een minder zware (hybride) warmtepomp oplossing nodig.
Dat is sterk afhankelijk van je gemeente, dus die vlieger gaat niet op. En in die gemeenten waar de subsidie er niet was is dat met de verkiezingen meestal niet verandertTWyk schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:24:
[...]
Isoleen wordt nu trouwens ook nog gesubsidieerd als je ten minste twee vormen van isolatie aanbrengt dus dat zou iedereen in een oud huis sowieso nu moeten doen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@TWyk wij hebben ook zitten kijken naar dat soort regelingen. Zijn erg afhankelijk van je gemeente. En helemaal lastig als je niet twee vormen van isolatie kunt aanbrengen. Spouwmuur isolatie: deel wat spouw is, was al geisoleerd, de rest is geen spouw en kan dus niet geisoleerd worden. Vloer isolatie: deel van de vloer hebben wij al geisoleerd, ander deel is niet volgens moderne manieren opgebouwd (geen kruipruimte). Blijven ramen over. En het dak. Maar dan zou het hele dak eraf moeten. En dan ben je niet met een paar duizend klaar (het dak is van '89 of '90, maar de vorige eigenaar heeft dat niet van buiten laten isoleren, dus dat hebben we zelf gedaan).
Het grootste probleem is en blijft gewoon informatie. Er zijn gewoon teveel onzekerheden en onduidelijkheden wat betreft warmtepompen. Overal lees je maar een paar dingen:
buitenunit: kan lawaai maken en moet (duh!) buiten staan
binnenunit: is zo groot als een koelvriescombinatie, want je krijgt er een boiler bij
vloerverwarming
dus wordt al heel snel de conclusie getrokken: ik kan geen vloerverwarming plaatsen in mijn vloer (vanwege bijv. andere leidingen die al in de vloer zitten, zoals bij ons het geval is), dus ik kan geen warmtepomp nemen. Of, ik heb geen ruimte voor zo'n grote boiler, dus ik kan geen warmtepomp nemen. En de allerbelangrijkste: ik heb geen 10 tot 20K op de bank staan.
Ik absoluut niet tegen dit manifest, alleen moeten ze de kosten niet zomaar bij de burgers dumpen en helemaal al niet binnen zo'n korte tijd. Als het alleen aan mij lag (en geld en mankracht dus geen issue was), had ik volgende week een warmtepomp in huis. Niet omdat het me geld bespaart, maar gewoon omdat het cool (of eigenlijk warm
Geld (en techneuten) geen probleem? Dan wordt morgen de kelder vochtdicht gemaakt, komt overmorgen de binnenunit erin en worden er nieuwe radiatoren geplaatst. En extra zonnepanelen op het platte dak van de keuken en op de garage om het verbruik ook helemaal af te dekken. En natuurlijk alle ramen vervangen door HR+++ (zijn een stuk of 17).
Er zijn units die stiller zijn en minder stil. Maar een CV is ook pas recent vrij stil. Ik kan me nog een oude open CV herinneren die hoorde je beneden als die op zolder aansloeg. Zo erg zal een warmtepomp niet eens zijn.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:50:
buitenunit: kan lawaai maken en moet (duh!) buiten staan
Bij een hybride oplossing icm je CV zonder boiler kan je uitkomen op ongeveer een dubbele CV.binnenunit: is zo groot als een koelvriescombinatie, want je krijgt er een boiler bij
Warmtepompen hebben het beste rendement bij een lage temperatuur en voor lage temperatuur verwarming (LTV) is vloerververwaming inderdaad heel geschikt.vloerverwarming
Een warmtepomp kan echter zeker ook wel icm met radiatoren. Dan heb je waarschijnlijk een iets lager rendement (nog altijd beter dan de CV nu!!) en duurt het mogelijk langer dan nu voor het huis warm wordt. Daar moet je aan wennen maar dat is echt wel te doen.
Als je radiatoren echt te weinig vermogen hebben om op lagere temperaturen je huis warm te houden is het ook mogelijk radiatoren te upgraden of één of meer radiatoren toe te voegen in je huis. Dan ga je er trouwens wel meer op vooruit in energiebesparing omdat je dan nu niet zuinig stookt.
Ombouw van een CV-ketel naar butaan/propaan kostte me minder dan 100 euro.
Los daarvan vind ik het een goede stap om gebruik van gas verder te ontmoedigen.
Edit: hoog- en laagcalorisch gas doorelkaar gehaald
[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 30-03-2018 07:49 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
MikeyMan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:30:
[...]
Das een thermostaat... Neem aan dat er nog ergens een apparaat staat te draaien binnen...?
dat is de controller. Dat is het enige wat je binnen nodig hebt als je een monobloc warmtepomp heb.Bor schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:32:
[...]
Dat is een lelijke thermostaat zo te zien. Dat heeft toch niets met een binnenunit van doen als het om omvang gaat
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat weet jij, dat weet ik (ik lees zo nu en dan dat andere topic hier ook wel eens), maar de gros van de Nederlanders weet dat niet. Die leest alleen: je moet een lawaaige buitenunit hebben, je moet vloerverwarming hebben en je kijrgt zo'n groot apparaat in huis.TWyk schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:09:
[...]
Er zijn units die stiller zijn en minder stil. Maar een CV is ook pas recent vrij stil. Ik kan me nog een ouze CV herinneren die hoorde je beneden als die op zolder aansloeg. Zo erg zal een warmtepomp niet eens zijn.
[...]
Bij een hybride oplossing icm je CV zonder boiler kan je uitkomen op ongeveer een dubbele CV.
[...]
Warmtepompen hebben het beste rendement bij een lage temperatuur en voor lage temperatuur verwarming (LTV) is vloerververwaming inderdaad heel geschikt.
Een warmtepomp kan echter zeker ook wel icm met radiatoren. Dan heb je waarschijnlijk een iets lager rendement (nog altijd beter dan de CV nu!!) en duurt het mogelijk langer dan nu voor het huis warm wordt. Daar moet je aan wennen maar dat is echt wel te doen.
Als je radiatoren echt te weinig vermogen hebben om op lagere temperaturen je huis warm te houden is het ook mogelijk radiatoren te upgraden of één of meer radiatoren toe te voegen in je huis. Dan ga je er trouwens wel meer op vooruit in energiebesparing omdat je dan nu niet zuinig stookt.
Andersom. Van hoog calorisch naar laag calorisch... Groninger gas bevat veel meer stikstof.Joris748 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:12:
Waarom wordt er gekozen voor het omzetten van laagcalorisch naar hoogcalorisch gas? Wat zou het kosten om kookplaten en CV-ketels geschikt te maken voor laagcalorisch gas?
Ombouw van een CV-ketel naar butaan/propaan kostte me minder dan 100 euro.
Los daarvan vind ik het een goede stap om gebruik van gas verder te ontmoedigen.
Op de dikke warmtepomp unit zelf na inderdaadkmf schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:12:
[...]
[...]
dat is de controller. Dat is het enige wat je binnen nodig hebt als je een monobloc warmtepomp heb.

Waar meneer @Wailing_Banshee dus wel de afmetingen van kan vinden
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 29-03-2018 16:28 ]
Prima. Geef jij lekker 12k uit in de hoop dat je het ooit nog terugziet.koevlaas2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:59:
[...]
Niks van wat je zegt klopt. Nou ja alleen dat het vermogen wat afneemt als het buiten kouder word, maar hier is ook een oplossing voor, namelijk warmtepompen die hun vermogen langer vasthouden.
Verder dimensioneer je op laten we zeggen -10c als minimum en dan is het allemaal niet zo'n probleem.
Sluit de overheid een paar kolencentrales en ineens is het allemaal niet zo dringend meer.
Je mag best geen fan zijn van warmtepompen, maar lees je eerst eens in voordat je onzin roept.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:34:
[...]
Prima. Geef jij lekker 12k uit in de hoop dat je het ooit nog terugziet.
Sluit de overheid een paar kolencentrales en ineens is het allemaal niet zo dringend meer.
In mijn ogen hebben te maken met veel kabinetten die dit al lang hebben zien aankomen, maar ja impopulaire maatregelen nemen is niet leuk.
Nu is de installiewereld voor het karretje gespannen en meteen neemt de regering een uniek besluit, die daar op aansluit. We laten het ook gewoon gebeuren.
En nu zitten vele forumleden krokodillentranen te huilen. Ja het kan verkeren, zei een beroemde geleerde lang geleden al eens.
Buiten de prijs en tvt is het ook een leuke hobby dat electriviceren.sunnybird schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:20:
Ik lees hier regelmatig de term tvt. Dan vraag ik me af wat is de tvt van een nieuwe keuken, bankstel, auto en zo kun je wel doorgaan.
In mijn ogen hebben te maken met veel kabinetten die dit al lang hebben zien aankomen, maar ja impopulaire maatregelen nemen is niet leuk.
Nu is de installiewereld voor het karretje gespannen en meteen neemt de regering een uniek besluit, die daar op aansluit. We laten het ook gewoon gebeuren.
En nu zitten vele forumleden krokodillentranen te huilen. Ja het kan verkeren, zei een beroemde geleerde lang geleden al eens.
[...]
Linksom of rechtsom zullen de consumenten betalen voor de omwenteling van gas naar alternatieve warmtebronnen.
quote]
Ik ben dan ook benieuwd hoe woningbouwverenigingen en gewone huisbazen het klusje gaan klaren.
Amsterdam kennende bijvoorbeeld, zijn er genoeg mensen met weinig geld in een huurwoning.
Doemscenario's verschijnen aan de horizonten.
Je koopt een keuken, auto of een tv omdat je die wilt gebruiken én ook omdat het mooi is. Je koopt liever toch een (oude) auto met een gave laklaag dan een roestige auto?sunnybird schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:20:
Ik lees hier regelmatig de term tvt. Dan vraag ik me af wat is de tvt van een nieuwe keuken, bankstel, auto en zo kun je wel doorgaan.
Een cv-ketel koop je niet omdat het zo mooi staat, maar om de prestaties die deze moeten leveren. Dat ding komt vervolgens in een afgesloten ruimte te hangen, en zie je bijna nooit.
Nu wordt er een alternatief aangeboden die een stuk duurder is dat de traditionele cv-ketel, terwijl de prestaties het zelfde zijn. Waarom zou je dan 10x meer willen betalen voor de aanschaf van een warmtepomp, of een 3x zo hoge energierekening als je een elektrische cv-ketel koopt?
De enige optie om mensen over te laten stappen is door de langzaam gasprijs hoger te laten worden. Zodra de gasprijs uiteindelijk 3x hoger is, betaal je voor de energie die elektriciteit geeft evenveel als de energie dat gas geeft.In mijn ogen hebben te maken met veel kabinetten die dit al lang hebben zien aankomen, maar ja impopulaire maatregelen nemen is niet leuk.
Even mijn eigen situatie:
Ik verstook hier nu 700 euro aan gas per jaar voor koken, douchen en verwarming.
Als ik dit om laat zetten naar elektra kost dat mij dan 2000 euro aanschafkosten + 2000 euro aan elektriciteitsverbruik per jaar.
Als ik een warmtepomp wil laten installeren, kost dat mij dan 15000 euro aanschafkosten + 500 euro (schatting) aan elektriciteitsverbruik per jaar.
Het is dus financieel compleet onaantrekkelijk om iets anders te gebruiken dan gas voor de verwarming......
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zoals ik het al eerder schreef, je moet het niet allemaal in 1x doen. Maar het lijkt of de personen die hier reageren morgen een inval krijgen en de cv van de muur getrokken word.sunnybird schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:20:
Groninger gas gaat pas over 12 jaar stop en die 3 jaar voor de cv zal ook wel los lopen, toch kan het geen kwaad om eens te kijken wat er mogelijk is voor je huis, is het wel zo slecht/goed als je denkt? Misschien de cv er nog even naast houden voor de extreem koude dagen tot je isolatie op orde is, of je een keer de vloer gaat veranderen en er gelijk vvw in laat frezen, al is dat niet eens noodzakelijk, jaga radiatoren kan ook.
Wat een paniek hier gelijk "gooi jij 12k er tegenaan" gebaseerd op niks als je nog niets uigezocht hebt.
Misschien heb ik het makkelijker omdat ik alles zelf doe/gedaan heb maar ik ben ook simpel begonnen met een zwembadwarmtepomp zelfs om te kijken of het wat was. Maar je kan ook met je cv op 40 graden testen of je het nog warm krijgt, 80% van de tijd kan dat prima.
Kortom, nooit beginnen gebeurd er niets, en zoals ik ook al schreef, investeren met de vermeden kosten.
Ik heb het inderdaad steenkoud gehad met mijn L/L WP toen het in de voorgaande winter weken -5 of lager was. Ding trok het compleet niet, en het lawaai van de binnen én buitenunit werden mij en de buren écht teveelfRiEtJeSaTe schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:34:
[...]
Prima. Geef jij lekker 12k uit in de hoop dat je het ooit nog terugziet.

En die 3200 euro die ik er voor kwijt was; jeetje wat een kostenpost.
#sarcasme.
OT: ik heb nog een CV ketel hangen, maar die is de afgelopen 2 winters niet aan geweest. Staat nu dus ook alleen maar in WW modus voor het bad c.q de douche. En we koken nog op gas. Dat resulteert in 160m3 per jaar, waar het eerst 700 was voor verwarmen én WW.
Sinds krap 2 jaar een L/L WP waar ik mee verwarm (én verkoel) wat mij ~950 kWh per jaar kost (voor verkoelen en verwarmen van 3 vertrekken wat ik met de CV voorheen ook deed. Puur verwarmen is ~900 kWh*). De overige 2 vertrekken verwarm ik met een straalkachel indien nodig (komt uit op ~80 kWh per jaar)
Ze willen hier in Purmerend ook asap van het gas af en subsidieren deze overgang dan ook (gemiddelde kosten 7k). Maar dan willen ze je stadsverwarming door je strot duwen. Daar zit ik niet heel erg op te wachten. Zodra de badkamer verbouwd wordt gaat de CV ketel met pensioen en komt er een doorstroomverwarmer te hangen. Radiatoren uit alle vertrekken en over een jaar of 5 a 6 (als de kinderen groter zijn) nog een L/L WP aam de achterkant hangen om de laatste 2 kamers te verwarmen/verkoelen.
Gaskookplaat eruit en inductie erin en dan is het hoofdstuk gas afgesloten

* dit stookseizoen heb ik van okt. 2017 tot gisteren 850 kWh verstookt aan verwarmen. Daarvan is 570 kWh vanaf jan 2018 tot gisteren.
Zou minder als een probleem gezien worden, als een huis in 40 jaar technisch afgeschreven wordt. Blijft, zonder modernisering, alleen de waarde van het casco en de locatie over.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:09:
[...]
Als er niet zo belachelijk veel voor een verouderde woning betaald zou worden, bleef er wel geld over voor modernisering.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Daarom niet zomaar blind een huis kopen, maar ook even kijken of deze qua energielabel wel voldoet.Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:09:
[...]
Of gaan verbouwen zodat het label verbetert anders betaal je dit toch aan energie in de loop der jaren.
Een huis wordt gebouwd met een technische levensduur van 75 jaar, maar gewoon onderhouden kan het natuurlijk veel langer mee, zoals je in de meeste oude steden wel ziet.Joris748 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:15:
[...]
Zou minder als een probleem gezien worden, als een huis in 40 jaar technisch afgeschreven wordt. Blijft, zonder modernisering, alleen de waarde van het casco en de locatie over.
Als er niet zo belachelijk veel voor een verouderde woning betaald zou worden, bleef er wel geld over voor modernisering.
De insteek is dan om zoveel warm water te gebruiken voor de vloerverwarming. Die ligt van kelder tot zolder op in totaal 290 m2.Señor Sjon schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:25:
@JAHRASTAFARI neem een andere installateur. 1000 liter water warm houden? Voor wat? 2-300 liter is echt meer dan zat voor een groot gezin.
Voor douchen enzo zal 200 liter zeker genoeg zijn.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt....?Señor Sjon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:23:
Je hebt niet zoveel buffer nodig voor je vloerverwarming. Ik lees eerder dat je beter het verwarmingscircuit en de SWW kan scheiden bij een l/w warmtepomp en een los buffervat (of deel van vloerverwarming open houden) plaatsen.
Ik ontken het bestaan van IE.
Ik zit niet te wachten op een radiator met een fannetje.
Ik moet denk ik wel aan de vloerverwarming want door de ongelukkig indeling van mijn woonkamer heb ik maar plaats voor 2 radiatoren van 1 meter en derde van 1,5.
[ Voor 41% gewijzigd door Cobb op 29-03-2018 21:05 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Je kan ook helemaal geen buffer nemen, met voldoende vloerverwarming heb je buffer zat.Señor Sjon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:27:
Je warm water voor douchen e.d. is gescheiden van je vloerverwarming, net als een reguliere CV. Een buffer van 1000 liter is dus nergens voor nodig.
Ik heb bewust zonder buffer en geen sww met de wp omdat het net als met cv niet tegelijk kan, dus tijdens sww warmen heb je geen verwarming.
Sww komt vanuit 2 daalderop 30 liter boilers op 85 en 75 graden waardoor ik voldoende warm water heb voor 5 personen.
Warm water in de keuken doe ik met een grohe red duo.
Allemaal niet in 1x maar "verzameld" en om een idee te geven van "mijn prijzen"
1 daalderop 30 liter duo nieuw 175,- (marktplaats)
1 daalderop 30 liter duo gebruikt 50,- (marktplaats)
1 grohe red duo 8 liter nieuw 325,- (ebay )
1 wp 7kW split nieuw 400,- ( tweakers )
7 jaga strada radiatoren nieuw 750,- ( marktplaats ) 3 weer verkocht 250,-
Vvw badkamer gelegd 70,- plus tegels
Alle cv leidingwerk en verdelers in hele huis vervangen voor kunststof koper en rvs 320,-
Inductie kookplaat smeakelig nieuw 200,- ( marktplaats )
3100Wp zonnepanelen plus omvormer en montage nieuw 3100,-
600Wp bijgeplaatst afgelopen jaar nieuw voor 600,-
15x 170Wp met omvormer nieuw op de noordkant 2000,- en 750Wp bij gelegd voor 250,- gebruikt.
3 fase aangevraagd stedin 187,10
Meterkast en kabel plus hoofdschakelaar aangepast 350,- (3e keer)
500,- aan dingen die er niet toe doen zoals meters en netduino logging enz ruim genomen.
Het is na 6 jaar al een aardig lijstje, maar nog geen 10k.
En ga gewoon nog verder met glas, meer panelen, douche wtw.
Dat casco gaat inderdaad wel 75 jaar mee. Maar de rest is na 40 jaar wel aan vervanging toe. Wij hebben ook naar bestaande huizen gekeken, voordat we ons bouwkavel kochten. Maar kwamen iedere keer tot de conclusie dat een grondige renovatie financieel niet interessant was ten opzichte van nieuwbouw. Daarvoor waren de vraagprijzen al snel 30 tot 40% te hoog.Señor Sjon schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:06:
[...]
Een huis wordt gebouwd met een technische levensduur van 75 jaar, maar gewoon onderhouden kan het natuurlijk veel langer mee, zoals je in de meeste oude steden wel ziet.
Hopelijk kan een woninggebonden lening helpen om huizen wel toekomstbestendig te maken. De maandlasten van een hypothecaire lening van 20.000 euro met een looptijd van 15 jaar is voor de meeste huizenbezitters prima op te brengen, zeker als er een vergelijkbaar bedrag wordt bespaard op de energierekening.