Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
Ernemmer schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:49:
[...]

Sommige bouwers zijn al een stuk verder en hebben mooie concepten inclusief warmtepomp.

http://www.morgenwonen.nl...xterieur/installatiekast/

Buitenunit in de schoorsteen en de rest in een kast op zolder, imo een erg mooie oplossing ipv een CV ketel.
Helaas zie ik weinig foto's. De kast is zo klein dat duidelijk is dat dat puur voor goed geisoleerde nieuwbouw is.

Kijk je naar renovatie oplossingen voor in-dak warmtepomp oplossingen dan kom je op zo'n binnenunit:
Afbeeldingslocatie: http://www.dutchheatpump.nl/wp-content/uploads/2014/01/DHS_Hydrotop-binnen-buiten-small+tekst-300x236.jpg
WTF. Dat wordt dus met een kraan je dak door gehesen. En dan heb je nog niet eens een hele krachtige WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 01:29
Remy!!!! schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:55:
Binnenkort gaan we verhuizen naar een huis uit 1917 die naar mijn idee behoorlijk goed geïsoleerd is, dus eerdaags maar eens kijken welke mogelijkheden wij hebben qua warmtepomp (we hebben een leuke overwaarde wat we willen gebruiken voor dit project).
Maar dan komt de vraag door wie laat je het uitvoeren, en wanneer weet je of die installateur ook echt goed is?...
kijk eerst maar eens een volledige winter hoe veel je echt stookt... valt mij in een vergelijkbare situatie vies tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:24
migjes schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:44:

@elhopo
dan hang je toch een lucht/lucht warmtepomp op :?
(in de volks mond heet dit airco die kan verwarmen. ;) )
is nog super goedkoop ook en kan hybride werken. ;)
Dan moet je dus ofwel voor alle kamers een airco unit neerzetten (7 kamers + badkamer), en overal zo'n unit aan de muur. Dat is niet echt praktisch of esthetisch mooi, dit terwijl er juist al een heel systeem in de vorm van luchtverwarming is. Andere optie is de radiator / condensor? vervangen in de heteluchtverwarmer voor die van een Airco, maar dan krijg je dus op de echt koude dagen niet genoeg warmte. Ook dat is dan niet echt een goede optie ben ik bang.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:57

Wailing_Banshee

You're Next

Nieuw stukje bij de NOS, ook weer zo lekker kort door de bocht...
Omdat de warmtepomp klein is (kleiner dan een cv) is het niet nodig om er speciale ruimte voor vrij te maken. Er is wel nog plek buiten nodig voor een soort airco-unit. De ventilator van de buitenunit maakt geluid als je de verwarming aanhebt, maar daar zal je niet veel van merken.
kunnen zij in de ruimte kijken waar mijn cv ketel hangt? Wij zouden wel degelijk speciaal ruimte vrij moeten maken om iets naast onze CV ketel te hangen... Niet iedereen heeft dat ding op zolder hangen!

en
Hoe dan ook, investeer in een duurzame warmtebron en niet in een cv-ketel, zegt Van Meegeren van Milieu Centraal. "Ik raad echt af om voor 2021 nog een cv-ketel te laten plaatsen, ook als je cv-ketel vervangen moet worden."
Terwijl je bij zo'n hybride oplossing nog steeds een CV ketel nodig hebt. En als je CV ketel vervangen moet worden en je besluit voor die hybride oplossing te gaan, heb je toch nog steeds een CV ketel nodig of ben ik nou gek?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
CJG schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:10:
https://nos.nl/artikel/22...ionele-cv-ketel-meer.html

Vandaag wordt aan Diederik Samson een manifest aangeboden van o.a. de installatie branche om vanaf 2021 alleen nog warmte pompen of hybride systemen te installeren.
Deze organisaties hebben er "toevallig" ook wel heel veel financieel belang bij...
Het meest gebruikte alternatief voor een cv-ketel in een huis is op dit moment een (hybride) warmtepomp. Zo'n warmtepomp is nog (veel) duurder dan een cv. Daarom pleiten de bedrijven en organisaties voor een systeem waarbij je per woning een vast bedrag per maand betaalt voor de installaties die voor warmte en stroom zorgen. Als je je huis verkoopt, neemt de volgende eigenaar het servicecontract over. Dat wordt ook wel gebouw-gebonden financiering genoemd.
Lekker dure contracten aansmeren. Dat zien ze liever vandaag dan morgen. Ik zie de dollartekens al in hun ogen. Volgens mij moeten we dit opvatten als een sluwe marketingstunt.

En als huiseigenaar zit je dan met peperdure techniek die eigenlijk nog in de kinderschoenen staat/weinig ervaring mee is, met alle mogelijke gevolgen van dien. We moeten uiteraard goed op energie en milieu letten, maar wel op een beheerste manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08
Lekker tegenstrijdig artikel van NOS: https://nos.nl/artikel/22...eb-ik-geen-geld-voor.html

"De prijs van zo'n pomp, zonder cv-ketel, ligt tussen de 3600 en 4600 euro. Met een nieuwe cv-ketel liggen de kosten tussen de 4700 en 6700 euro. Dit is een paar duizend euro duurder dan een gemiddelde cv-ketel, maar je bespaart met de combinatie tussen de 200 en 300 euro per jaar.

Een hybride warmtepomp gaat ongeveer 15 jaar mee. "

Kortom met de voorgerekende besparing is de terugverdientijd 12 tot 23 jaar. Niet erg aantrekkelijk dus, gelet op hoe lang zo'n pomp mee gaat.

Verderop:

"Ik raad echt af om voor 2021 nog een cv-ketel te laten plaatsen, ook als je cv-ketel vervangen moet worden."
"Mensen moeten goed beseffen dat het uiteindelijk voordeliger is om nu al meteen voor die (hybride) warmtepomp te kiezen. Het is nu even duurder, maar je haalt het voordeel eruit."

En even daarboven staat:

"Door deze pomp wordt de gasrekening 0 euro, maar wordt de elektriciteitsrekening wel fors hoger. In een gemiddelde situatie gaat de rekening jaarlijks ongeveer 500 euro omhoog. Omdat je bespaart op gas en de vastrechtrekening van gas, ben je alles bij elkaar ongeveer 150 tot 200 euro extra per jaar kwijt."

Kortom: zelfs met een niet-hybride warmtepomp ben je DUURDER uit, namelijk 150-200 euro per jaar.

Of het aantrekkelijk is, dat valt dus nog wel te bezien. Met de huidige prijzen vraag ik mij dat ten zeerste af. Zeker als je daarnaast nog allerlei extra isolerende maatregelen moet nemen, je radiatoren aan moet passen etc.
Waarschijnlijk is eea interessant voor nieuwbouwwoningen waar je meteen rekening met dit systeem kan houden, maar voor bestaande woningen lijkt het me voorlopig in financieel opzicht erg onaantrekkelijk.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Waarschijnlijk is eea interessant voor nieuwbouwwoningen waar je meteen rekening met dit systeem kan houden, maar voor bestaande woningen lijkt het me voorlopig in financieel opzicht erg onaantrekkelijk.
Agree dat zie ik in mijn buurt ook met nieuwbouw. Echter in mijn Woning uit 2007 ga ik binnenkort nog netjes een nieuwe conventionele kachel monteren.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:24:
[...]
1200m3 gas is te overzien met een warmtepomp dus veel meer isoleren hoeft mogelijk niet (mag wel). Wat eerder een bottelneck zou kunnen zijn is dat het benodigde vermogen op 30c aanvoer moet worden afgegeven. Hiervoor heb je vloer, wand of plafond verwarming nodig. Lukt het nu om met zegge 35c aanvoer vanuit de ketel het huis op temperatuur te houden op een koude dag dan kan een wp er inprincipe zo in.
Moderne warmtepompen kunnen natuurlijk prima op meer dan 30 graden warmte leveren.
Voor huizen met radiatoren zal aanvoer van 45-50 graden meestal toch wel nodig blijven en dat is ook met een warmtepomp haalbaar. Natuurlijk is het rendement dan minder maar een COP van rond de 4 zou toch nog wel kunnen denk ik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 22:27
Het is totaal onrealistisch om aardgas volledig uit te faseren. Het is ook niet nodig. Kijk eens naar alle voordelen: het is een schone brandstof en er is voorlopig nog heel veel van beschikbaar. Het enige probleem is de aardbevingen in Groningen die veroorzaakt wordt door de (te snelle?) winning van het gas.

Waarom is het onrealistisch? Omdat er geen alternatieven zijn. De alternatieven zijn op dit moment warmtepomp, zonneboiler of stadsverwarming.

Warmtepomp: op zich een mooie oplossing, maar voor veel huiseigenaren niet interessant. Het apparaat is te duur en huizen zijn er niet op berekend. Ikzelf bijvoorbeeld heb absoluut geen ruimte voor zo'n ding. Daarnaast, zo'n warmtepomp werkt op electriciteit, en dat wordt in NL vooral gemaakt van... Aardgas. Dus waar hebben we precies de winst zitten?

Zonneboiler (en/of PV zonnepanelen): Ook een mooie oplossing, maar niet geschikt voor landelijke uitrol vanwege de discrepantie tussen de momenten van opwekken en verbruiken. Op het moment dat we de meeste verwarming nodig hebben (in de winter, 's avonds) is er de minste zon. Zolang er geen effectieve manier bestaat om opgewekte energie op te slaan blijft deze oplossing te kleinschalig.

Stadsverwarming: Als er industrie in de buurt is en daarvan de afvalwarmte wordt gebruikt voor verwarming van huizen, dan is dit natuurlijk een prachtige oplossing. Helaas is dat maar op weinig plekken het geval. Bovendien hoor ik van mensen die nu stadsverwarming hebben, dat het naar verhouding erg duur is. Veel zouden liever gewoon een cv-ketel hebben.

Kortom: er zijn op dit moment geen goede alternatieven beschikbaar om huizen te verwarmen. De ontwikkeling gaat misschien snel, maar over 3 jaar zijn die alternatieven ook nog niet ruim voorhanden. Ik zie veel meer in het importeren van gas, als we Groningen de bevingen willen besparen. Gas is een prima brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rev! schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:22:
Vraag me af hoe zit dit willen gaan toepassen in oude huizen, In Amsterdam in die oude herenhuizen word het helemaal grappig.
Amsterdammers worden sowieso op kosten gejaagd, want de gemeente wil van het gas af. Dus men mag iets elektrisch gaan aanschaffen inclusief nieuwe pannen. En eventueel extra groepen en kosten en ellende voor de aanleg van het nieuwe en het verwijderen van de oude gasleidingen.
En dat geldt uiteraard ook voor huurwoningen en de corporaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

PhilipsFan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:34:
Het is totaal onrealistisch om aardgas volledig uit te faseren. Het is ook niet nodig. Kijk eens naar alle voordelen: het is een schone brandstof en er is voorlopig nog heel veel van beschikbaar. Het enige probleem is de aardbevingen in Groningen die veroorzaakt wordt door de (te snelle?) winning van het gas.

Waarom is het onrealistisch? Omdat er geen alternatieven zijn. De alternatieven zijn op dit moment warmtepomp, zonneboiler of stadsverwarming.

Warmtepomp: op zich een mooie oplossing, maar voor veel huiseigenaren niet interessant. Het apparaat is te duur en huizen zijn er niet op berekend. Ikzelf bijvoorbeeld heb absoluut geen ruimte voor zo'n ding. Daarnaast, zo'n warmtepomp werkt op electriciteit, en dat wordt in NL vooral gemaakt van... Aardgas. Dus waar hebben we precies de winst zitten?

Zonneboiler (en/of PV zonnepanelen): Ook een mooie oplossing, maar niet geschikt voor landelijke uitrol vanwege de discrepantie tussen de momenten van opwekken en verbruiken. Op het moment dat we de meeste verwarming nodig hebben (in de winter, 's avonds) is er de minste zon. Zolang er geen effectieve manier bestaat om opgewekte energie op te slaan blijft deze oplossing te kleinschalig.

Stadsverwarming: Als er industrie in de buurt is en daarvan de afvalwarmte wordt gebruikt voor verwarming van huizen, dan is dit natuurlijk een prachtige oplossing. Helaas is dat maar op weinig plekken het geval. Bovendien hoor ik van mensen die nu stadsverwarming hebben, dat het naar verhouding erg duur is. Veel zouden liever gewoon een cv-ketel hebben.

Kortom: er zijn op dit moment geen goede alternatieven beschikbaar om huizen te verwarmen. De ontwikkeling gaat misschien snel, maar over 3 jaar zijn die alternatieven ook nog niet ruim voorhanden. Ik zie veel meer in het importeren van gas, als we Groningen de bevingen willen besparen. Gas is een prima brandstof.
toon volledige bericht
Gas is ook een prima brandstof, maar alleen als deze in een centrale wordt omgezet naar elektricteit, om dan door warmtepompen te worden gebruikt. Dat is veel efficiënter. We moeten waar mogelijk proberen te stoppen met het (100%) verwarmen van huizen op gas.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
stresstak schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:36:
[...]

Amsterdammers worden sowieso op kosten gejaagd, want de gemeente wil van het gas af. Dus men mag iets elektrisch gaan aanschaffen inclusief nieuwe pannen. En eventueel extra groepen en kosten en ellende voor de aanleg van het nieuwe en het verwijderen van de oude gasleidingen.
En dat geldt uiteraard ook voor huurwoningen en de corporaties.
In Amsterdam kon je tot jongstleden € 8500,- subsidie krijgen als je je gas weg deed, ik heb een stuk of wat huizen daar gedaan. In sommige gevallen kreeg de pand eigenaar geld toe of was de installatie gratis (na subsidie).

Nieuwe pannen heb ik hier niet hoeven kopen, test eens met een magneet of deze 'pakt' indien ja dan zijn de pannen geschikt voor inductie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die subsidie zal snel stoppen als iedereen aan electra moet voor 2030.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWyk
Ikzelf bijvoorbeeld heb absoluut geen ruimte voor zo'n ding. Daarnaast, zo'n warmtepomp werkt op electriciteit, en dat wordt in NL vooral gemaakt van... Aardgas. Dus waar hebben we precies de winst zitten?
1 m3 = 35,17 MJ, = 9,77 kWh aan energie.
Wat levert 1 m3 gas op aan warmteenergie

Combi-CV (ongeveer COP 1)
Rendement 9,8 kWh aan warmte energie

Warmtepomp (ongeveer COP 4):
1m3 via gascentrale aan 56% rendement levert 5,5 kWh aan elektrische energie
5,5 kwh elektrische energie via L/W Wamtepomp met COP 4 => 22 kWh aan warmtenergie

Zie je nu waar de winst in zit

De financiele winst voor de consument is nu nog aanzienlijk lager door de foute verhouding van de energiebelasting.
1 m3 gas geeft 26 energie belasting (ex BTW)
1 kWh geeft 10,5 cent energie belasting ( ex BTW)
Als de energiebelasting 55 cent was voor 1 m3 gas en 10 cent voor een kWh zou het evident zijn om naar een warmtepomp over te stappen

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 28-03-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TWyk schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:46:
[...]

5,5 kwh elektrische energie via L/W Wamtepomp met COP 4 => 22 kWh aan warmtenergie

toon volledige bericht
1m3 gas levert je netto 8 kw warmte op.
+/- 2 kwh vervangt een m3 gas.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-07 17:58
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:56:
[...]

Dus jij zegt dat als ik mijn vloerverwarming op een elektrische CV zet, ik dit als volgt moet berekenen.

Gas voor vloerverwarming = 600M3 ca. 60c per m3 = €360 per jaar

Elektrische CV voor vloerverwarming = 1200kwh ca. 21c per m2 = €252 per jaar

Klopt dit?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Bschnitz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:08:
[...]

Dus jij zegt dat als ik mijn vloerverwarming op een elektrische CV zet, ik dit als volgt moet berekenen.

Gas voor vloerverwarming = 600M3 ca. 60c per m3 = €360 per jaar

Elektrische CV voor vloerverwarming = 1200kwh ca. 21c per m2 = €252 per jaar

Klopt dit?
Als je met electrische CV een warmtepomp bedoeld en je vloerverwarming 16x2 buis met slang afstand 10cm is durf ik te beweren dat dit mogelijk is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:56:
[...]
Een goede CV installatie (98% bovenwaarde) in een omgeving waar ook zo een warmtepomp in geplaatst kan worden zou beter moeten doen dan afgeven van 8kW warmte.

[ Voor 10% gewijzigd door TWyk op 28-03-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
TWyk schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:12:
[...]

Een goede CV installatie (98% bovenwaarde) zou beter moeten doen dan afgeven van 8kW warmte.
Ik reken altijd met 8 kw anders kloppen mijn sommen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
elhopo schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:42:
Ik ben er klaar voor, een warmtepomp leek mij een goed idee, desnoods als hybride uitvoering.

Na heel kort overleggen komt er uit dat omdat mijn huis heteluchtverwarming heeft, een warmtepomp geen optie is. Afijn, denk dat ik nog maar snel een CV ketel ga kopen en over 15 jaar wel weer kijk. Misschien moet dan toch maar alle parket eruit en moet er vloerverwarming in... Kan ik nog wat jaartjes sparen!
Gedacht aan een aircounit? Zou perfect moeten werken met luchtverwarming

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:10:
[...]

Als je met electrische CV een warmtepomp bedoeld en je vloerverwarming 16x2 buis met slang afstand 10cm is durf ik te beweren dat dit mogelijk is ja.
Nieuwbouw rijtjeshuis 2017 en alles is vloerverwarming, ik gebruik ca. 800M3 per jaar waarvan 600M3 in de winter voor de vloerverwarming, dus als ik bijvoorbeeld met zo een ding https://www.cvtotaal.nl/e...rische-cv-ketel-6-kw.html dit kan besparen zou dit wel mooi zijn. Ik heb namelijk precies +- 1000kwh over per jaar. Dus bespaar ik +- €400 per jaar.

Klopt dit zo dan?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Bschnitz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:27:
[...]

Nieuwbouw rijtjeshuis 2017 en alles is vloerverwarming, ik gebruik ca. 800M3 per jaar waarvan 600M3 in de winter voor de vloerverwarming, dus als ik bijvoorbeeld met zo een ding https://www.cvtotaal.nl/e...rische-cv-ketel-6-kw.html dit kan besparen zou dit wel mooi zijn. Ik heb namelijk precies +- 1000kwh over per jaar. Dus bespaar ik +- €400 per jaar.

Klopt dit zo dan?
Nee dit is een energiezuipende COP1 elektrische ketel. In de rekenvoorbeelden rekenen we met warmtepompen met een ~COP4.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bschnitz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:27:
[...]

Klopt dit zo dan?
Nee klopt niet wat je schrijft.
Dan zou je met een 5 kw warmtepomp al jaarrond kunnen draaien, genoemde electrische cop 1 cv ketel kost je 6400 KWH stroom.
Een beetje goed afgestelde 5 kw warmtepomp moet makkelijk Scop > 4 kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bschnitz
Je hebt er zo eentje nodig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Jammer dat je zon ding niet kwijt kunt in een rijtjeshuis. Ik zoek naar een oplossing om mijn +-1000kwh om te zetten zodat ik die 600M3 gas bespaar, maar dat met iets binnen en niet buiten zoals een warmtepomp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bschnitz
Ik heb een buitenunit ook gewoon "in" een schuurtje staan.
Met uitblaas naar buiten. en aanzuig via golfplatendak.
Wel condensafvoertje maken...

En anders heb je nog zoiets:
http://www.dutchheatpump.nl/producten/dhs-warmtepompen/
Is ook Panasonic WP. Maar die prijzen die ze ervoor vragen. :|

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2018 16:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bschnitz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:35:
[...]

Jammer dat je zon ding niet kwijt kunt in een rijtjeshuis. Ik zoek naar een oplossing om mijn +-1000kwh om te zetten zodat ik die 600M3 gas bespaar, maar dat met iets binnen en niet buiten zoals een warmtepomp....
Ik heb diverse rijtjeshuizen gasvrij gemaakt met die pomp, het kan allemaal prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bschnitz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:35:
[...]

Waarom niet? Geen tuin, carport, aanbouw, enz?
Staat hier ook gewoon in een "rijtjeshuis" >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Krijg net een afwijzing van een installateur binnen. Komende 12 maanden zitten ze vol...

Zoals ik aangaf hebben alleen de prutsers nog tijd. Met als bijkomend voordeel dat áls die installateurs dalijk en masse warmtepompen gaan installeren, iedereen dalijk met een zwaar inefficiente instelling zit. En dan zijn we nog verder van huis. Prima geregeld van de branche!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
Dan zou je @koevlaas2 eens een berichtje moeten sturen @MikeyMan

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 09:21
Leuk verhaal van de NOS. Absoluut geen cv-ketel meer kopen hoor, zonde geld.
Als iedereen van het gas moet, rest er dus eigenlijk maar 1 optie, volledig warmtepomp.

Maar als ik de rekensom maak:
11.000 voor de warmtepomp + 2500 euro voor nieuwe radiatoren = 13500 euro. Gedeeld voor 350 euro besparing p/j = 38(!) jaar tvt.

Jaja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:44:
Dan zou je @koevlaas2 eens een berichtje moeten sturen @MikeyMan
Ja iknow, ben al in contact met hem geweest. Ik denk dat ik het nog even uitstel.
Ging me er meer om dat als de installateurs nu zo nodig met warmtepompen aan de slag moeten, we dalijk duizenden inefficient ingerichte systemen hebben draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Highland schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:20:
Herkenbaar beeld. Het is nog geen volwassen markt, waardoor de nadruk op techniek ligt (deeloplossingen, specialisten, geen vergelijk mogelijk tussen installaties, trial-and-error in jouw pand) in plaats van op service (standaarden, garanties, kant en klare oplossingen).

Het is dus een flinke uitdaging om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.
Ik ben nu op vakantie in de VS (Torington, Boston, NY, allemaal plaatsen waar het kouder is dan bij ons) en volgens mij heeft elke woning (zelfs de oudste krotten) zo'n oplossing. Ik heb nog geen traditionele verwarming gezien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
TWyk schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:46:
[...]

toon volledige bericht
Nee. Ik geloof namelijk helemaal niet dat die gunstige COP waar je mee rekent, onder alle omstandigheden behaald wordt. Dat zal misschien 3 dagen per jaar zijn, de rest van de tijd zal die hooguit de helft zijn (waarmee, volgens jouw berekening, het verschil precies 0 is). Maar voor het gemak vergeet je even dat als _iedereen_ moet gaan overstappen op warmtepompen, dat er dan een paar electriciteitscentrales moeten worden bijgebouwd, dat kost ook energie lijkt me.

En zelfs al zou een warmtepomp voordeliger zijn en onder alle omstandigheden goed bruikbaar, dan blijven nog steeds de bezwaren staan: veel te duur en neemt veel te veel ruimte in.

Plus de secundaire bezwaren. Ik ken iemand die zijn warmtepomp heeft weggedaan vanwege het lawaai. Kon er niet van slapen. Dus ik denk nog niet dat het zo makkelijk is om bestaande huizen te voorzien van een warmtepomp. Met nieuwbouw gaat het natuurlijk beter, je kunt dan zorgen dat er ruimte is en dat de isolatie goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
PhilipsFan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:22:
[...]

Nee. Ik geloof namelijk helemaal niet dat die gunstige COP waar je mee rekent, onder alle omstandigheden behaald wordt. Dat zal misschien 3 dagen per jaar zijn, de rest van de tijd zal die hooguit de helft zijn (waarmee, volgens jouw berekening, het verschil precies 0 is). Maar voor het gemak vergeet je even dat als _iedereen_ moet gaan overstappen op warmtepompen, dat er dan een paar electriciteitscentrales moeten worden bijgebouwd, dat kost ook energie lijkt me.

En zelfs al zou een warmtepomp voordeliger zijn en onder alle omstandigheden goed bruikbaar, dan blijven nog steeds de bezwaren staan: veel te duur en neemt veel te veel ruimte in.

Plus de secundaire bezwaren. Ik ken iemand die zijn warmtepomp heeft weggedaan vanwege het lawaai. Kon er niet van slapen. Dus ik denk nog niet dat het zo makkelijk is om bestaande huizen te voorzien van een warmtepomp. Met nieuwbouw gaat het natuurlijk beter, je kunt dan zorgen dat er ruimte is en dat de isolatie goed is.
Ik ken warmtepompen waar je in de tuin naast kan slapen zo stil.
Mijn Scop vorig jaar was > 4 (de koude dagen zitten hier dus ook in).
Met een monoblock kan zowat alles buiten staan, dat installeer ik regelmatig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-07 17:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De winst zit 'm in het feit dat een warmtepomp het grootste deel (75 tot 80 procent) van de geproduceerde warmte onttrekt aan de omgeving (de buitenlucht of de bodem). Tevens maakt elektrisch verwarmen de overgang naar een duurzame energievoorziening mogelijk. Van een gasketel weet je zeker dat je 'm niet op waterkracht of wind- en zonne-energie gaat stoken.
Een afhankelijkheid creëren van buitenlands gas en de discutabele regimes die de toelevering van dit gas controleren is toch ook geen toekomstbestendige oplossing?

In je lijstje missen overigens nog pure elektrische verwarming, bijvoorbeeld via infraroodpanelen. Dat zou je goed kunnen combineren met een warmtepomp en aangepaste radiatoren om met relatief kleine ingrepen toch gasloos te kunnen verwarmen.

Verder is een cv-houtkachel nog een mogelijkheid, maar dat is ongeschikt voor grootschalig gebruik vanwege luchtverontreiniging.

Ik denk dat het probleem ook gewoon is dat Nederlanders gewend zijn om relatief weinig kosten te maken aan het onderhoud van woningen. Conventionele gasgestookte woning zijn jarenlang prima geweest. Een slecht geïsoleerd huis leverde een hoge energierekening en was minder comfortabel, maar verder kon je er prima mee door. Nu komt er een moment waarop een conventionele verwarmingsinstallatie niet meer toekomstproof is. Er zijn in het verleden vergelijkbare kantelpunten geweest waarop innovaties hun intrede deden en huiseigenaren gedwongen werden om mee te gaan in die innovaties om niet hopeloos achterop te raken.

Als je niets doet aan het toekomstproof maken van de isolatie en verwarmingsinstallatie in je woning dan zal dat gaan leiden tot waardeverlies (of minder snelle waardestijging ten opzichte van gemoderniseerde huizen) en dat is logisch. Over een paar jaar zitten kopers in de markt niet meer te wachten op slecht geïsoleerde huizen zonder vloerverwarming die met gas verwarmd moeten worden. Je moet dus niet alleen naar de terugverdientijd kijken van het verduurzamen van een woning maar ook naar de waarde die je ermee creëert versus de waardevermindering van een woning die niet meer bij de tijd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:45:
Leuk verhaal van de NOS. Absoluut geen cv-ketel meer kopen hoor, zonde geld.
Als iedereen van het gas moet, rest er dus eigenlijk maar 1 optie, volledig warmtepomp.

Maar als ik de rekensom maak:
11.000 voor de warmtepomp + 2500 euro voor nieuwe radiatoren = 13500 euro. Gedeeld voor 350 euro besparing p/j = 38(!) jaar tvt.

Jaja...
En reken nu eens de tvt van je tv, koelkast of tuinstoel uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel mensen er in plaats van 'geen energie in het binnenklimaat stoppen omdat het niet kan in de zomer omdat we geen ruimtekoeling hebben' de warmtepomp ook in de zomer gaan gebruiken om te koelen.

In de winter verbruik je minder energie om te verwarmen, maar opeens komt er in de zomer een energieverbruiker bij om te koelen. Volgens mij is dat dan netto een 0 resultaat qua vervuiling (en een hogere stroomrekening)

En nee, 1/3 van de woningen zijn volgens het rapport 'Cijfers over Wonen en Bouwen' van de overheid uit 2016 een 'meergezinswoning', dat zijn appartementen of flats, en daar zijn geen individuele zonnepanelen op te leggen om het stroomverbruik te drukken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

PhilipsFan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:22:
[...]

In het L/W topic wordt elke maand een overzicht gegenereerd van diverse eigenaren waaruit blijkt dat er gemiddeld juist hoge COP waardes gehaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Resistor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:12:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel mensen er in plaats van 'geen energie in het binnenklimaat stoppen omdat het niet kan in de zomer omdat we geen ruimtekoeling hebben' de warmtepomp ook in de zomer gaan gebruiken om te koelen.

In de winter verbruik je minder energie om te verwarmen, maar opeens komt er in de zomer een energieverbruiker bij om te koelen. Volgens mij is dat dan netto een 0 resultaat qua vervuiling (en een hogere stroomrekening)

En nee, 1/3 van de woningen zijn volgens het rapport 'Cijfers over Wonen en Bouwen' van de overheid uit 2016 een 'meergezinswoning', dat zijn appartementen of flats, en daar zijn geen individuele zonnepanelen op te leggen om het stroomverbruik te drukken.
Ik heb o.a. balansventilatie in mijn huis geïnstalleerd en sinds eind vorig jaar hebben we ook 2 airco's erbij, ik ben erg benieuwd hoe de airco's gaan werken.
De balansventilatie heeft al voor een veel beter binnenklimaat gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Helaas zie ik weinig foto's. De kast is zo klein dat duidelijk is dat dat puur voor goed geisoleerde nieuwbouw is.

Kijk je naar renovatie oplossingen voor in-dak warmtepomp oplossingen dan kom je op zo'n binnenunit:
[afbeelding]
WTF. Dat wordt dus met een kraan je dak door gehesen. En dan heb je nog niet eens een hele krachtige WP.
Erg mooie oplossing imo, alles in 1 kast en met een halve dag is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ernemmer schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:38:
[...]

Erg mooie oplossing imo, alles in 1 kast en met een halve dag is het klaar.
Een halve dag is erg optimistisch, maak er maar iets langer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:41:
[...]

Een halve dag is erg optimistisch, maak er maar iets langer van.
Oke, een hele dag dan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Met 2 man en roetsch bam boem knal erin werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-07 08:27
Moet het buitendeel aan de zonkant liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:36
Nee hoor. Liefst aan de achterzijde van de woning volgens mij.
Dan ook nog een stukje van de slaapkamerramen af ivm geluid.

Maar ik denk dat voor veel oude woningen een stadsverwarming-oplossing of blokverwarming bedacht gaat worden. Zeker voor woningen van wooncorporaties en grote vve’s lijkt me dat de eenvoudigste oplossing.
Tegelijk vrees ik dat we met z’n allen veel te snel heel verkeerde keuzes aan het maken zijn. Ik denk dat als je gaat rekenen aan deze uitspraak je op een onmogelijke / onwenselijke opgave uitkomt.
Vanaf 2021 geen cv-ketel meer betekent dat tussen 2021 en grofweg 2035 alle 5 miljoen huishoudens volledig over moeten zijn, incl de aanpassingen van alle woningen om dit mogelijk te maken.
Daarmee alleen hebben we dan nog weinig gewonnen, want alle opwek moet ook verduurzaamd zijn (aardwarmte, zonne-energie etc.)
Dan heb je het in geld even makkelijk gerekend al over meer dan 100 miljard. Als het betekent dat we grootschalig stadsvernieuwing moeten doen zelf over een veelvoud daarvan.
Het enige dat we daar dan mee winnen is dat we ca. 20 van het totale energieverbruik hebben verduurzaamd. Als we hetzelfde bedrag in auto’s investeren bereiken we hetzelfde veel eenvoudiger.

[ Voor 140% gewijzigd door blissard op 28-03-2018 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:46
ff een domme vraag aan allen. waar gaan we alle stroom vandaan halen,
meer kern centrales of kolen daar over praten is al moeilijk genoeg.

mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@blissard vanaf 2021 geen gas-cv meer is volstrekt onhaalbaar, dat weet iedereen. Hoogstens bij nieuwbouw.
20k voor een warmtepompinstallatie is ook veel te veel, over tien jaar is dat eerder een kwart.
@pletter de gascompressoren kunnen uit, dat scheelt [groot getal].
Maar realistisch: wind op zee, interconnects, op korte termijn kolen en gas dat nog steeds milieuwinst oplevert. Ja echt, warmtepompen zijn zo goed.

@PhilipsFan gelukkig gaat het niet om een 'geloof' maar kan je gewoon de cijfers erbij pakken.
Hier een sheet van wat tweakers waarvan de meesten een degelijke warmtemeter hebben (sidenote: hoeveel mensen ken jij met een warmtemeter aan hun 'HR107' ketel?):
(met dank aan @Tomexergie )
Let de op de scop kolommen, dit zijn de koudste maanden in het jaar.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4778/40543788092_acbbe7986e_b.jpg
En dan is dit met in wezen goedkope omgebouwde airco's, de machines die van de grond als warmtepomp zijn ontworpen halen de COP van 4 ook nog bij 2 graden buiten (maar zijn helaas nog wel duurder)
LVDW specs

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
pletter schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:17:
ff een domme vraag aan allen. waar gaan we alle stroom vandaan halen,
meer kern centrales of kolen daar over praten is al moeilijk genoeg.

mvg
Meer zonnepanelen en windmolens, dan is het pas echt groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:51:
[...]

Meer zonnepanelen en windmolens, dan is het pas echt groen.
Overdag wel, en hoe doen we dat 's nachts? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:58:
[...]

's nachts waait het niet?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Zonnepanelen aan de andere kant van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:59:
[...]

's nachts waait het niet?
Voor zover ik weet waait het Snachts gemiddeld genomen een heel stuk minder dan overdag.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Proton_ schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:43:
@blissard vanaf 2021 geen gas-cv meer is volstrekt onhaalbaar, dat weet iedereen. Hoogstens bij nieuwbouw.
20k voor een warmtepompinstallatie is ook veel te veel, over tien jaar is dat eerder een kwart.
@pletter de gascompressoren kunnen uit, dat scheelt [groot getal].
Maar realistisch: wind op zee, interconnects, op korte termijn kolen en gas dat nog steeds milieuwinst oplevert. Ja echt, warmtepompen zijn zo goed.

@PhilipsFan gelukkig gaat het niet om een 'geloof' maar kan je gewoon de cijfers erbij pakken.
Hier een sheet van wat tweakers waarvan de meesten een degelijke warmtemeter hebben (sidenote: hoeveel mensen ken jij met een warmtemeter aan hun 'HR107' ketel?):
Precies niemand, maar mensen die er zo mee bezig zijn zullen het wel goed doorhebben. Ik heb zelf een warmtepompdroger en het viel me inderdaad op dat die aanzienlijk minder stroom verbruikt. Dus jullie hebben me overtuigd dat een warmtepomp een goed alternatief kan zijn voor wat betreft het rendement. Dat er stille exemplaren bestaan geloof ik ook wel, maar er blijven voorlopig nog wel bezwaren bestaan zoals de hoge aanschafprijs en de ruimte die ze innemen.

Hopelijk worden die bezwaren nog opgelost, maar binnen 3 jaar is wel heel optimistisch. Als mijn cv-ketel nu kapot zou gaan, dan zou ik gewoon een nieuwe aanschaffen. Ik vind dat je ook in de toekomst deze keuze bij mensen zelf moet laten liggen. Je kunt natuurlijk als overheid wel wat schuiven met belastingen en subsidies om het aantrekkelijker te maken om gasloos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
ZIjn die Kwh alleen voor de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
General_Snuss schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:17:
[...]

ZIjn die Kwh alleen voor de warmtepomp?
De kleinste waarden wel ja, 1 kolom verder is de geleverde hoeveelheid KW (warmte).
Ik verstook met mijn huis zo'n 2200 kwh per jaar incl. douchen met 5 personen, in gas was dit ongeveer 1100m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Gewoon op gas of met kernenergie.

Het rendement uit een m3 gas omgezet naar elektriciteit is met een warmtepomp gewoon veel hoger dan het gewoon in de fik steken in je cv ketel. Met de tijd kunnen we langzaam over op 100% groene stroom.

Gas verbranden is altijd slecht voor het milieu, maar als we het rendement kunnen verhogen d.m.v. een warmtepomp moedig ik het wel aan om geen cv ketels meer te plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 28-03-2018 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:39
Ik vind het een goed plan als eerste stap. vervolgstap (2022 :) ) is dan gasketel verboden.
Ik heb zo'n jaren 70 huis met radiatoren.
gewoon nageisoleerd en een (techneco elga) hybride warmtepomp waarmee ik tot de vorstgrens het huis op temperatuur houdt. gasbesparing ca. 1200 vd 1500 m3.
mijn tip: zolang je CV het nog doet eerst isoleren en nog eens isoleren.
en dan gewoon een volledige WP kopen. desnoods een HT versie. het evt. lage rendement bij radiatoeren verdien je wel terug op het vervallen van het vastrecht van je gas

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

BarryH schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:26:
en dan gewoon een volledige WP kopen. desnoods een HT versie. het evt. lage rendement bij radiatoeren verdien je wel terug op het vervallen van het vastrecht van je gas
Ware het niet dat een goede volledige warmtepomp tussen de 15.000 en 25.000 euro kost. Dat is voor de meeste mensen echt niet weggelegd. De terugverdientijd is mega.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:21:
[...]

De kleinste waarden wel ja, 1 kolom verder is de geleverde hoeveelheid KW (warmte).
Ik verstook met mijn huis zo'n 2200 kwh per jaar incl. douchen met 5 personen, in gas was dit ongeveer 1100m3
Afgelopen jaar was mijn gasverbruik 283 m3 (met 4 personen) en die 2000Kwh die ik zie staan zou een verdubbeling van mijn energierekening betekenen. Een warmtepomp levert in mijn geval niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
General_Snuss schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:34:
[...]

Afgelopen jaar was mijn gasverbruik 283 m3 (met 4 personen) en die 2000Kwh die ik zie staan zou een verdubbeling van mijn energierekening betekenen. Een warmtepomp levert in mijn geval niets op.
Is dit gasverbruik soms enkel voor SWW (Sanitair Warm Water ) ?
Voor verwarmen geldt de gasverbruik x 2 = aantal kwh in warmtepomp voor verwarmen, voor enkel SWW is dit x 3 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn hybride L/W warmtepomp/cv ketel trekt het 's nachts bij -10oC niet, hoe doen die grotere warmtepompen dat?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:37:
[...]

Is dit gasverbruik soms enkel voor SWW (Sanitair Warm Water ) ?
Voor verwarmen geldt de gasverbruik x 2 = aantal kwh in warmtepomp voor verwarmen, voor enkel SWW is dit x 3 denk ik.
Sanitair en Huisverwarming (Huis op het zuiden, kachel hoeft vrijwel nooit aan en de kamertemperatuur staat vrij laag 18 graden geloof ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
zonoskar schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:39:
Mijn hybride L/W warmtepomp/cv ketel trekt het 's nachts bij -10oC niet, hoe doen die grotere warmtepompen dat?
Er zit in de meeste warmtepompen een electrisch element die (cop=1) bijstookt indien nodig, maar ik heb ook warmtepompen verkocht die gegarandeerd tot en met -15c hetzelfde vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:30:
[...]

Ware het niet dat een goede volledige warmtepomp tussen de 15.000 en 25.000 euro kost. Dat is voor de meeste mensen echt niet weggelegd. De terugverdientijd is mega.
8k lijkt me meer in de buurt.5-7 voor de WP met een kleine boiler en 1-2 voor installatie ofzo.
een 7-10kW l/w WP is voldoende.
ik geef toe dat veel installateurs het nog ingewikkeld vinden en dus een flinke post voor installatie rekenen.
Verder hoor ik niemand erover dat een cv ketel elke paar jaar/jaarlijks onderhouden moet worden (100-200 eur p jr) en een WP is gewoon vgl met een koelkast. dus geen jaarlijks onderhoud...
scheelt ook weer
Overigens: wat denken we dat we allemaal moeten gaan betalen aan de schade aan de huizen in groningen? en wat de afhankelijkheid van russisch gas ons kost?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
General_Snuss schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:40:
[...]

Sanitair en Huisverwarming (Huis op het zuiden, kachel hoeft vrijwel nooit aan en de kamertemperatuur staat vrij laag 18 graden geloof ik)
Dan zou ik het verbruik x3 doen dus voor jou zal dan gelden 849 KWH per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

BarryH schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:42:
[...]

8k lijkt me meer in de buurt.5-7 voor de WP met een kleine boiler en 1-2 voor installatie ofzo.
Een goede grond - water waterpomp kost toch echt tussen de € 15.000 en € 25.000. Google maar eens ;)
Vereniging eigen huis spreekt tussen de €10.000 en €15.000 maar geeft ook aan dat kosten vaak niet opwegen tegen de besparing.

Daarbij; hoe denkt men dit te kunnen verplichten? Dat zou alleen gaan met gigantische subsidies die ik er niet zo snel zie komen. Dergelijke investeringen zijn echt niet voor iedereen weggelegd. Zoals ik al aangaf is de terugverdientijd enorm. Ook de omvang van de apparaten is zeker nog een issue.

Ook al was het 8K, dan nog is dat een veelvoud van wat de doorsnede Nederlander nu voor een CV ketel betaalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 28-03-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

Yucon

*broem*

[...]

een WP is gewoon vgl met een koelkast. dus geen jaarlijks onderhoud...
Waarom zijn die dingen eigenlijk uberhaupt zo duur? Het zijn toch geen geweldig ingewikkelde apparaten?
[...]

ik geef toe dat veel installateurs het nog ingewikkeld vinden en dus een flinke post voor installatie rekenen.
Verder hoor ik niemand erover dat een cv ketel elke paar jaar/jaarlijks onderhouden moet worden (100-200 eur p jr) en een WP is gewoon vgl met een koelkast. dus geen jaarlijks onderhoud...
scheelt ook weer
Overigens: wat denken we dat we allemaal moeten gaan betalen aan de schade aan de huizen in groningen? en wat de afhankelijkheid van russisch gas ons kost?
Misschien zou je naar een model toe moeten waarbij je de grondput met wat buren deelt.

[ Voor 58% gewijzigd door Yucon op 28-03-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

-

[ Voor 100% gewijzigd door Proton_ op 28-03-2018 21:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Bor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Een goede grond - water waterpomp kost toch echt tussen de € 15.000 en € 25.000. Google maar eens ;)
Vereniging eigen huis spreekt tussen de €10.000 en €15.000 maar geeft ook aan dat kosten vaak niet opwegen tegen de besparing.

Daarbij; hoe denkt men dit te kunnen verplichten? Dat zou alleen gaan met gigantische subsidies die ik er niet zo snel zie komen. Dergelijke investeringen zijn echt niet voor iedereen weggelegd. Zoals ik al aangaf is de terugverdientijd enorm. Ook de omvang van de apparaten is zeker nog een issue.

Ook al was het 8K, dan nog is dat een veelvoud van wat de doorsnede Nederlander nu voor een CV keter betaalt.
Daarom kan je ook beter L/W installeren, veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:59:
[...]

Daarom kan je ook beter L/W installeren, veel goedkoper.
Goedkoper en meer / andere nadelen. Deels een appels en peren vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Bor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:02:
[...]

Beide systemen hebben hun voor en nadelen, maar om het nu appels met peren vergelijken te noemen.
L/W is relatief makkelijk te installeren en geen grondbron nodig, nadeel is dat de SCOP iets lager ligt.
Is koelen met de WP iets wat veelvuldig gebruikt gaat worden dan is een W/W WP je ding. Deze koelt nagenoeg gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Beide systemen hebben hun voor en nadelen, maar om het nu appels met peren vergelijken te noemen.
L/W is relatief makkelijk te installeren en geen grondbron nodig, nadeel is dat de SCOP iets lager ligt.
Is koelen met de WP iets wat veelvuldig gebruikt gaat worden dan is een W/W WP je ding. Deze koelt nagenoeg gratis.
En als je niet in koelen geinteresseerd bent dan kan je moet je goed nadenken of je je bron niet uitput (lees: dat die over de jaren heen kouder wordt).

@Bor : maak eens een sommetje wat je de komende 10 jaar aan energie uitgeeft. Dat geeft een flink budget om mee aan de gang te gaan. te beginnen met Isoleren.
Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om dit soort maatregelen te laten financieren, dus geen grote cash out.
Mocht je wat spaargeld hebben is het al snel een goede financiele investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

BarryH schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:21:
[...]

En als je niet in koelen geinteresseerd bent dan kan je moet je goed nadenken of je je bron niet uitput (lees: dat die over de jaren heen kouder wordt).

@Bor : maak eens een sommetje wat je de komende 10 jaar aan energie uitgeeft. Dat geeft een flink budget om mee aan de gang te gaan. te beginnen met Isoleren.
Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om dit soort maatregelen te laten financieren, dus geen grote cash out.
Mocht je wat spaargeld hebben is het al snel een goede financiele investering.
Met isoleren of andere maatregelen ga je niet de genoemde €15.000 tot € 25.000 besparen. Een goedkopere oplossing kun je natuurlijk eerder terugwinnen maar dan nog blijft de besparing niet bijzonder hoog ten opzichte van de uitgaven. Hetzelfde punt geldt in mindere mate ook bij zonne-energie. De terugverdientijd is van meer factoren afhankelijk zoals onderhoud, kwaliteit, levensduur, rendement etc.

Ik vind een warmtepomp op zich interessant maar kan mij niet vinden in een manifest aangeboden door de bedrijven die hier vooral economisch van willen lijken te profiteren. Dan hebben we het nog niet over de benodigde subsidie die in veel gevallen nodig zal zijn en de markt die, zeker hier in Nederland, echt nog niet volwassen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 28-03-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:02:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke beren jij op de weg ziet.
Enige die ik kan bedenken dat het verbruik van de l/w iets hoger ligt dan de w/w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 22:33
Meh ik ga gewoon een maand voor het ingaat dan maar een nieuwe CV ketel kopen. Overgaan op een warmtepomp is gewoon niet haalbaar door alles wat er voor nodig is. Plus de ruimte die verloren gaat in je huis geeft ook nog eens waardevermindering, meer dan een warmtepomp ooit zal toevoegen.

Leuk dat we duurzaam willen maar op deze termijn? Grapjassen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:34:
Meh ik ga gewoon een maand voor het ingaat fan maar een nieuwe CV ketel kopen. Overgaan op een warmtepomp is gewoon niet haalbaar door alles wat er voor nodig is. Plus de ruimte die verloren gaat in je huis geeft ook nog eens waardevermindering, meer dan een warmtepomp ooit zal toevoegen.

Zet je de boel toch volledig in de tuin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FreshMaker schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:43:
Wij kregen vandaag via ons interne informatiekanaal wat extra gegevens over deze transitie.
Feenstra doet er ook aan mee, uiteraard.

https://www.feenstra.com/...t-rendementseis-cv-ketels
https://www.feenstra.com/...en-kosten-en-duurzaamheid
https://www.feenstra.com/...energietransitie-u-kosten

disclaimer : ik werk voor de organisatie, maar verder dan dat gaat het niet.
Jammer dat jullie net een jaar of 2-3 terug de ketel hebben vervangen, hier zal dus enkele decennia niks veranderen op dit gebied :/ :P
offtopic:
En praat me niet van dat luidruchtige onzuinige ding dat we nu hebben, ik mis de 2 decennia oudere ketel inmiddels 8)7

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:39:
[...]

Zet je de boel toch volledig in de tuin ?
Alsof dat een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dit systeem zou toch de oplossing voor iedereen moeten zijn?
Het apparaat gaat voor de particulier 2.000 tot 2.300 euro kosten en is daarmee aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld een warmtepomp.

Extra voordeel is dat het bestaande leidingwerk kan blijven zitten, er geen dakdoorvoer meer nodig is en onderhoud beperkt blijft tot het eens in de vijf jaar vervangen van een onderdeel. ,,De installatie is vrij eenvoudig en kan snel, waarmee we ook meehelpen om het gebrek aan voldoende installatietechnici te compenseren”, aldus Schottman.
https://www.ad.nl/economi...armt-zonder-gas~a8bf0586/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:41:
[...]

Alsof dat een oplossing is.
Overal is wel een mouw aan te passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
Dit is een COP=1 electrische CV, word je alleen maar slechter van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:34:
Meh ik ga gewoon een maand voor het ingaat fan maar een nieuwe CV ketel kopen. Overgaan op een warmtepomp is gewoon niet haalbaar door alles wat er voor nodig is. Plus de ruimte die verloren gaat in je huis geeft ook nog eens waardevermindering, meer dan een warmtepomp ooit zal toevoegen.

Zo heb ik er al zoveel gehoord zeg, zonnepanelen? Neee, duur en rendeert niet.
Warmtepomp? Nee kan niet bij ons en kost 20k

Gooi die oogkleppen eens af en stop met de meute mee te lopen, out of the box thinking !

Je excuus over de ruimte is overigens het slechtste excuus wat ik tot nu toe gehoord heb. :)
Mijn wp binnenunit hangt op de plek van de cv en kost dus net zoveel ruimte, ow wacht nee, minder doordat ik geen rokende schoorsteen nodig heb. ;)
En wat waardevermindering betreft, ik denk dat het wel eens andersom kan zijn, minimaal gelijk.

Met een redelijk geeisoleerd huis en liefst vloerverwarming kost een wp niet meer dan een ketel, er zijn er zat op het forum hier die minder dan 1000,- kwijt waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:42:
[...]

Overal is wel een mouw aan te passen.
Meen je dat nu serieus? Dat is voor de meeste mensen toch totaal geen oplossing? In plaats van dat je een groot (kostbaar) deel van je huis inlevert verschuif je het probleem enkel.
Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:44:
[...]

Gooi die oogkleppen eens af en stop met de meute mee te lopen, out of the box thinking !
In sommige gevallen gaan die punten, mede afhankelijk van de omgeving en de plannen van de bewoners gewoon op. Ga bijvoorbeeld niet verhuizen! Een warmtepomp is niet direct een waardevermeerdering, zeker op dit moment nog niet. De kosten komen in de meeste gevallen veel hoger uit dan de 1000,- die jij hier schetst, zeker wanneer hier ook nog plaatsing en onderhoud bij komen kijken.
Met een redelijk geeisoleerd huis en liefst vloerverwarming kost een wp niet meer dan een ketel, er zijn er zat op het forum hier die minder dan 1000,- kwijt waren.
Vloerverwarming kent ook serieuze nadelen (zoals de lange opwarmtijd, het niet even snel kunnen opstoken van de temperatuur) waardoor dat niet altijd een goede oplossing is.
Je excuus over de ruimte is overigens het slechtste excuus
Ook dat is afhankelijk van het gekozen systeem gewoon een valide punt. Zie o.a. de foto's die ik eerder in dit topic tegen kwam. Veel warmtepompen zijn serieuze units wat betreft omvang.

[ Voor 68% gewijzigd door Bor op 28-03-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:43:
[...]

Dit is een COP=1 electrische CV, word je alleen maar slechter van.
https://energieprovincie....-verwachtingen-niet-waar/

Vond ik net na wat verder zoeken. Stuk duurder dus. Zal stroom dus goedkoper gemaakt moeten worden, wil dit zin hebben. Moeten we dus wel heel graag van relatief schoon gas af willen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:44:
[...]

Je excuus over de ruimte is overigens het slechtste excuus wat ik tot nu toe gehoord heb. :)
Mijn wp binnenunit hangt op de plek van de cv en kost dus net zoveel ruimte, ow wacht nee, minder doordat ik geen rokende schoorsteen nodig heb. ;)
En wat waardevermindering betreft, ik denk dat het wel eens andersom kan zijn, minimaal gelijk.

Ehm ja. Vloerverwarming overal aanleggen, de radiators en leidingen verwijderen. Nieuwe vloeren plus de warmtepomp en installatie. Klinkt echt als een haalbaar iets dat ik ook vast over 362 jaar terug ga verdienen.

Zonnepanelen: heb diverse offertes laten maken. Ons huis heeft de ideale ligging maar zelfs dan levert het nauwelijks iets op, terug verdienen in 10 jaar en dan zit je met inefficiënte oude rommel op je dak. Oh ja wel eerst je dak vernieuwen want dat wil je niet gaan doen als die panelen er al liggen.

En oh wee als je gaat verhuizen voor je het hebt terugverdiend. Dan gooi je helemaal bakken met geld weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:46:
[...]

https://energieprovincie....-verwachtingen-niet-waar/

Vond ik net na wat verder zoeken. Stuk duurder dus. Zal stroom dus goedkoper gemaakt moeten worden, wil dit zin hebben. Moeten we dus wel heel graag van relatief schoon gas af willen!
Als het te mooi om waar te zijn is is dit het ook meestal :)
Ik krijg iedere maand wel een mailtje met een 'ei van Columbus' erin, maar geen van allen zijn deze beter dan de huidige warmtepompen.

Een hybride systeem met zoiets zou misschien kunnen.
https://nl-nl.facebook.co...-Systems-605547766126908/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Bor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:45:
[...]

Meen je dat nu serieus? Dat is voor de meeste mensen toch totaal geen oplossing? In plaats van dat je een groot (kostbaar) deel van je huis inlevert verschuif je het probleem enkel.

Vloerverwarming kent ook serieuze nadelen (zoals de lange opwarmtijd, het niet even snel kunnen opstoken van de temperatuur) waardoor dat niet altijd een goede oplossing is.
Verplaatst de boel naar een minder kostbaar stuk dus dat kan best een oplossing zijn.
Sowieso is er voor huizen met weinig ruimte een monoblock WP, dan zit alles in de buitenunit en zijn geen binnendelen voor de WP meer nodig.

Voor snel opwarmen gebruik ik de airco in de verwarmstand, 5c erbij in 30 minuten krijgt zelfs de CV hier niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

zonoskar schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:53:
Ik dacht dat Kwiebus ook al een stikstof centrale wou om buitenlands gas te kunnen importeren. https://www.nu.nl/gaswinn...nings-gas.html?redirect=1 Dus hoe noodzakelijk is het dan om iedereen van het gas af te helpen.
Dit bericht is inderdaad zeer waarschijnlijk de oorzaak van het idee om over 3 jaar geen normale cv-ketel meer te verkopen.

Nu lijkt het mij niet verstandig om 2,5 jaar te wachten en op het laatste moment een "ouderwetse" nieuwe cv-ketel te laten plaatsen omdat waarschijnlijk dan een half miljoen huishoudens dat dan ook meteen willen.

Zelf weet ik dat mijn cv-ketel binnenkort aan vervanging toe is, maar mogelijk blijft hij nog 5 jaar werken (ook een huis uit 2005). Alternatieve opties zijn helaas erg duur in aanschaf, of juist duur in gebruik. Dus nu moet ik eigenlijk al een keuze maken om óf de ketel te laten vervangen, of voor een alternatieve (dure) optie gaan. :S

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Verplaatst de boel naar een minder kostbaar stuk dus dat kan best een oplossing zijn.
Sowieso is er voor huizen met weinig ruimte een monoblock WP, dan zit alles in de buitenunit en zijn geen binnendelen voor de WP meer nodig.

Voor snel opwarmen gebruik ik de airco in de verwarmstand, 5c erbij in 30 minuten krijgt zelfs de CV hier niet voor elkaar.
Dus om het leefbaar te maken moet je ook nog eng airco aanschaffen?

Ik zie echt geen enkel voordeel aan deze maatregel behalve voor de industrie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:49:
[...]

Ehm ja. Vloerverwarming overal aanleggen, de radiators en leidingen verwijderen. Nieuwe vloeren plus de warmtepomp en installatie. Klinkt echt als een haalbaar iets dat ik ook vast over 362 jaar terug ga verdienen.

Zonnepanelen: heb diverse offertes laten maken. Ons huis heeft de ideale ligging maar zelfs dan levert het nauwelijks iets op, terug verdienen in 10 jaar en dan zit je met inefficiënte oude rommel op je dak. Oh ja wel eerst je dak vernieuwen want dat wil je niet gaan doen als die panelen er al liggen.

En oh wee als je gaat verhuizen voor je het hebt terugverdiend. Dan gooi je helemaal bakken met geld weg.
Oogkleppen af gooien en beter om je heen kijken.
Ik heb al panelen vanaf 2012 en ja dat was een hele investering van 1,- per Wp.
Het systeem en het vervangen van diverse apparaten in 2013 koste het totaalplaatje 10k euro maar scheelt 2500,- op jaarbasis, dus in 4 jaar alles terug en daarna elk jaar 2500,- om te investeren in andere dingen zoals de warmtepomp en gasloos.
Nu inmiddels 2018 dus 6 jaar verder, geen gas meer en een energie rekening van 100,- per jaar maximaal.
Dus elk jaar ruim 2500,- cashen van vermeden kosten, nou ga jij maar een cv ketel kopen, dan ga ik nog wel een keer een maand op vakantie. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:58:
[...]

Het systeem en het vervangen van diverse apparaten in 2013 koste het totaalplaatje 10k euro maar scheelt 2500,- op jaarbasis, dus in 4 jaar alles terug en daarna elk jaar 2500,- om te investeren in andere dingen zoals de warmtepomp en gasloos.
Nu inmiddels 2018 dus 6 jaar verder, geen gas meer en een energie rekening van 100,- per jaar maximaal.
Dus elk jaar ruim 2500,- cashen van vermeden kosten, nou ga jij maar een cv ketel kopen, dan ga ik nog wel een keer een maand op vakantie. :P
Tja knap. Ik heb maar de helft van jouw besparing aan jaarlijkse kosten maar genoeg zonnepanelen kosten mij 8000 euro. Dan heb ik het gas nog niet vervangen. Stel warmtepomp is 8000 dan ben ik 16.000 kwijt met een besparing van 1200 euro wanneer ik op 0 uitkomst qua verbruik.
Duurt dus 13 jaar voor het terug verdiend is mits er geen onderhoud nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:58:
[...]

Dus om het leefbaar te maken moet je ook nog eng airco aanschaffen?

Ik zie echt geen enkel voordeel aan deze maatregel behalve voor de industrie.
Nee dat hoeft niet, maar ik gaf dit als voorbeeld om alle negativiteit op dit forum een beetje de kop in te drukken.

Met een warmtepomp laat je de thermostaat gewoon altijd op dezelfde temperatuur staan, zodat het huis altijd warm is. Een WP is in tegenstelling tot een cv ketel niet instaat even snel op te warmen.
En je hoeft ook niet het hele huis te verbouwen, ik heb alleen beneden vloerverwarming, boven hebben wij nog de standaard radiatoren uit 1980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
koevlaas2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:03:
[...]

Nee dat hoeft niet, maar ik gaf dit als voorbeeld om alle negativiteit op dit forum een beetje de kop in te drukken.

Met een warmtepomp laat je de thermostaat gewoon altijd op dezelfde temperatuur staan, zodat het huis altijd warm is. Een WP is in tegenstelling tot een cv ketel niet instaat even snel op te warmen.
En je hoeft ook niet het hele huis te verbouwen, ik heb alleen beneden vloerverwarming, boven hebben wij nog de standaard radiatoren uit 1980.
Blijft het een flinke kostenpost die velen met mij niet zomaar kunnen ophoesten. Want hoe je het wend of keert, vloerverwarming kost ook een hoop geld. Zeker omdat je vaak dan ook een nieuwe vloer nodig hebt.

Ik zie het althans niet zitten. Als ze mensen nu eens 10 jaar gaven, dan was dat beter te begrijpen dan dit ridicule plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:06:
[...]

Blijft het een flinke kostenpost die velen met mij niet zomaar kunnen ophoesten. Want hoe je het wend of keert, vloerverwarming kost ook een hoop geld. Zeker omdat je vaak dan ook een nieuwe vloer nodig hebt.

Ik zie het althans niet zitten. Als ze mensen nu eens 10 jaar gaven, dan was dat beter te begrijpen dan dit ridicule plan.
Is ook allemaal poeha op TV, als op stel en sprong met gas gestopt word waarom bouwen ze dan een stikstoffabriek om het gas uit rusland en noorwegen te kunnen behappen ? De soep word nimmer zo heet gegeten als deze word opgediend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Tja knap. Ik heb maar de helft van jouw besparing aan jaarlijkse kosten maar genoeg zonnepanelen kosten mij 8000 euro. Dan heb ik het gas nog niet vervangen. Stel warmtepomp is 8000 dan ben ik 16.000 kwijt met een besparing van 1200 euro wanneer ik op 0 uitkomst qua verbruik.
8000,- aan panelen is 8000Wp is dus 8000 kWh jaarverbruik? Dat heb ik nu nog niet eens incl warmtepomp en warm water boilers. En de warmtepomp staat gewoon 24/7 aan met 21,5 in de kamer.
Warmtepomp kan vast ook voor minder maar je moet het ook niet allemaal in 1x willen, als je begint met panelen kan je vanaf dag 1 dat je ze hebt je maandbedrag de deur uit doen voor elektra. Met de vermeden kosten van dat jaar koop je panelen bij eventueel vvw aanleggen, het jaar er op weer wat.
Uiteindelijk investeer je 1x en met vermeden kosten betaal/koop je de rest, op de bank doet het niets dus wat houd je tegen.
Vraag meerdere offertes aan of doe het zelf, op een plat dak helemaal makkelijk zelf te doen, net lego.
Dakleer en dakpannen brengen niets op! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 22:18
Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:06:
[...]

Je kan ook voor LTV radiatoren gaan zoals de Jaga low h20. Deze kunnen namelijk ook met lage aanvoer temperaturen omgaan. (40-45 gaden)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:58:
[...]

Dat lees ik nu al eerder, houdt elkaar gewoon in de waarde. Hetzelfde geldt namelijk ook voor jouzelf. Sta open voor de argumenten en mening van een ander.
Hoeveel subsidie is daarbij verbruikt en hoe ziet het tarief om terug te leveren er over een tijdje uit? Voor veel mensen ziet scenario om terug te verdienen er heel anders uit. De besparing die jij hier noemt ligt zelfs ver boven het gemiddelde van een 4 persoons gezin als ik een snelle berekening maak uitgaande van elektriciteit of elektriciteit en gas :?
Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Reken daar ook de afschrijving nog even bij want dat vergeet men ook te vertellen. En ook zonnepanelen vragen onderhoud, moeten gereinigd worden en wellicht verzekerd etc. Allemaal zaken die gewoon geld kosten. Het plaatje wordt door sommigen iets te rooskleurig geschetst heb ik het idee. Allemaal niet erg maar houd er wel rekening mee dat het netto rendement in de praktijk ook minder rooskleurig kan zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Bor op 28-03-2018 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Rol-Co schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:11:
[...]

8000,- aan panelen is 8000Wp is dus 8000 kWh jaarverbruik? Dat heb ik nu nog niet eens incl warmtepomp en warm water boilers. En de warmtepomp staat gewoon 24/7 aan met 21,5 in de kamer.
Warmtepomp kan vast ook voor minder maar je moet het ook niet allemaal in 1x willen, als je begint met panelen kan je vanaf dag 1 dat je ze hebt je maandbedrag de deur uit doen voor elektra. Met de vermeden kosten van dat jaar koop je panelen bij eventueel vvw aanleggen, het jaar er op weer wat.
Uiteindelijk investeer je 1x en met vermeden kosten betaal/koop je de rest, op de bank doet het niets dus wat houd je tegen.
Vraag meerdere offertes aan of doe het zelf, op een plat dak helemaal makkelijk zelf te doen, net lego.
Dakleer en dakpannen brengen niets op! ;)
De offertes die ik heb leveren ongeveer de helft aan vermogen voor de door mij genoemde prijs. Zelf doen gaat em niet worden. Geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:13:
[...]

Dat lees ik nu al eerder, houdt elkaar gewoon in de waarde. Hetzelfde geldt namelijk ook voor jouzelf. Sta open voor de argumenten en mening van een ander.

[...]

Hoeveel subsidie is daarbij verbruikt en hoe ziet het tarief om terug te leveren er over een tijdje uit? Voor veel mensen ziet scenario om terug te verdienen er heel anders uit. De besparing die jij hier noemt ligt zelfs ver boven het gemiddelde van een 4 persoons gezin als ik een snelle berekening maak uitgaande van elektriciteit of elektriciteit en gas :?

[...]

Reken daar ook de afschrijving nog even bij want dat vergeet men ook te vertellen.
toon volledige bericht
Het is niet rot of persoonlijk bedoeld, ik had het vroeger zelf ook, keek naar wat de grote groep doet en wat gebruikelijk is maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is kan je veel doen voor weinig geld.
Ik heb zo al een paar collegas geholpen en zijn super blij met hun set.

Wat subsidie betreft kan ik je melden dat ik alles zonder subsidie heb aangeschaft, zowel de panelen als warmtepomp enz.

Afschrijving? De zonnepanelen hebben een terugverdientijd maar wat op dak ligt is nog steeds geld waard ondanks ze al zijn betaald.
Afschrijving van de wp is het zelfde als van een cv alleen geen onderhoud en gaat 20 jaar mee ipv 12 jaar zoals de nieuwe ketels.
Nu denk je, geen onderhoud? Nee, nou ja een beetje maar dat kan je zelf, de buitenunit met een zachte stoffer in de zomer even schoonborstelen en klaar.
Ik zie nog ac units staan van meer dan 25 jaar oud en alleen een beetje afgestoft of soms nog niet eens.
Phusebox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:16:
[...]

De offertes die ik heb leveren ongeveer de helft aan vermogen voor de door mij genoemde prijs. Zelf doen gaat em niet worden. Geen verstand van.
Dan moet je echt eens wat andere bedrijven vragen, 1,- per Wp is goed haalbaar en als je goed zoekt /onderhandeld wel minder zelfs.
Of je moet een ijzeren/leien dak hebben of zoiets ongebruikelijks.

Zelf doen kan niet zeg je, als het bijv een plat dak is kan je zelf toch wel voor tegels zorgen en dat ze op het dak komen? Arbeid is je grootste kostenpost en snelste verdiend.
Ik noem maar iets he.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 28-03-2018 22:31 ]

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste