Lekker tegenstrijdig artikel van NOS:
https://nos.nl/artikel/22...eb-ik-geen-geld-voor.html
"De prijs van zo'n pomp, zonder cv-ketel, ligt tussen de 3600 en 4600 euro. Met een nieuwe cv-ketel liggen de kosten tussen de 4700 en 6700 euro. Dit is een paar duizend euro duurder dan een gemiddelde cv-ketel, maar je bespaart met de combinatie tussen de 200 en 300 euro per jaar.
Een hybride warmtepomp gaat ongeveer 15 jaar mee. "
Kortom met de voorgerekende besparing is de terugverdientijd 12 tot 23 jaar. Niet erg aantrekkelijk dus, gelet op hoe lang zo'n pomp mee gaat.
Verderop:
"Ik raad echt af om voor 2021 nog een cv-ketel te laten plaatsen, ook als je cv-ketel vervangen moet worden."
"Mensen moeten goed beseffen dat het uiteindelijk voordeliger is om nu al meteen voor die (hybride) warmtepomp te kiezen. Het is nu even duurder, maar je haalt het voordeel eruit."
En even daarboven staat:
"Door deze pomp wordt de gasrekening 0 euro, maar wordt de elektriciteitsrekening wel fors hoger. In een gemiddelde situatie gaat de rekening jaarlijks ongeveer 500 euro omhoog. Omdat je bespaart op gas en de vastrechtrekening van gas, ben je alles bij elkaar ongeveer 150 tot 200 euro extra per jaar kwijt."
Kortom: zelfs met een niet-hybride warmtepomp ben je DUURDER uit, namelijk 150-200 euro per jaar.
Of het aantrekkelijk is, dat valt dus nog wel te bezien. Met de huidige prijzen vraag ik mij dat ten zeerste af. Zeker als je daarnaast nog allerlei extra isolerende maatregelen moet nemen, je radiatoren aan moet passen etc.
Waarschijnlijk is eea interessant voor nieuwbouwwoningen waar je meteen rekening met dit systeem kan houden, maar voor bestaande woningen lijkt het me voorlopig in financieel opzicht erg onaantrekkelijk.