MikeyMan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:57:
[...]
Met de oplopende energiebehoefte/overgang naar meer elektra is het de vraag of je het gaat halen met 3x25A.
Terugkomen van werk, elektrische auto aan de lader, twee ovens aan, even onder de douche, kookplaat ook aan, is momenteel een realistisch scenario bij ons in huis.
Hebben nu geen elektrische auto en we koken op gas, maar hoe ziet dat er over 10 jaar uit?
lol, ik tik nu al tegen die grens aan.
maar dan nog geen enkel probleem, is echt erg simpel op te lossen.
heb 1x35A wat ongeveer 8kW is.
nu neemt de netbeheerder ook een soort over boeking in de wijk aan.
dus een 5,4kW trekken is het max wat ik eigenlijk zou moeten doen.
(meer kan gerust, maar doe dat niet met alle buren tegelijk anders trekt de wijkcentrale het niet.)
nu heb ik de frietpan wel eens aan staan, en dan heb ik de oven ook aan staan.
dat is 2kW + 3,3kW dus 5,3kW, neem daar nog een beetje random huis spul bij en je zit wel op de 5,5kW.
(de meter giert door zijn lagers, lol.)
op dat moment moet ik eigenlijk niet denken: "ik was vast even een stel pannen af."
mijn close-in boiler in de keuken trekt dan nog een 1,9kW, en boiler boven gaat op een gegeven moment ook 2kW trekken.
en dan zou ik over de 8kW heen gaan.
omdat ik de vrouw niet wil uitleggen dat ze dat niet moet doen. (vergeet ze toch een keer.)
heb ik een voorwaarde schakelaar tussen de oven en de close-in boiler zitten.
en op zolder een voorwaardeschakelaar tussen de wasmachine en boiler.
(dus geen wasmachine aanzetten en dan een douche pakken, dan kun je van een koude douche last krijgen. maar dan moet je wel meer als 20 minuten douchen, boiler is groot zat.)
je moet trouwens niet denken dat 1x35A er uitkapt met 35,1A, wel nee, zelfs als je 70A trekt klapt hij er niet uit. pas als je dat meer als 3 seconden 70A doet klapt hij er uit. dus piekjes is geen probleem, maar zorg dat het niet te lang is

.
verder als je gewoon continu 5kW trekt uit je 1x35A, dan heb je per dag 5x24= 120kWh.
of per jaar een 120 x 365 = 43800kWh.
dat is weer zoveel ongeveer 10x mijn normale jaar gebruik, dat krijg ik niet eens op al had ik het graag.
veel mensen sappen ook vaak niet dat b.v. een kookplaat word aangeprezen als een b.v. 7kW unit (1 fase voor 2x16A kookgroep).
en dat klopt, maar dan zijn alle kookplaten aan en alle boosters zijn aan.
maar als je alle kookplaten aanzet, dan zit er een schakeling in die zorgt dat de boosters niet aan gaan.
en dan komt hij gewoon niet verder als een +/-5kW.
(of te wel, geloof je de reclame folder zijn gegevens of check je de echte technische gegevens.

)
maar ja er zijn ook mensen met maar 1x25A in huis, en ja dan kom je vrij snel tegen een grens.
maar met simpele voorwaardeschakelaar's kun je zelfs daar mee nog heel erg ver mee komen.
ik zie niet veel problemen met een 1x35A of een 3x25A wat de gemiddelde huishouden heeft.
daar mee kunnen ze alles doen wat ze maar zouden willen.
maar kan het net wat daar nog verder achter zit het aan?
lastig, er zal vast wel wat moeten worden geupdate zo links en rechts door de netbeheerder.
als we echt die grote hoeveelheden gaan gebruiken door b.v. autorijden en verdere elektrificatie.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)