Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
President schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:03:
Ik vind het prima om van het gas te gaan, gebruik de CV alleen om het water voor de CV (verwarmingselement keuken + convectorput achterin woonkamer, geen vloerverwarming, wel convector radiator in halletje + ouder slaapkamer welke we nooit aan hebben) en douche te verwarmen. Koken gaat elektronisch en in de keuken zit een elektrische boiler voor het warme keukenwater.

Maar, het gasverbruik zit maar rond de 250 kuub gas. Daarentegen wel rond de 3.000 KwH aan stroom.

Een mega besparing ga ik met een hybride oplossing niet krijgen, ook ik zal twijfelen of ik de huidige CV (nu 12 jaar oud) niet gewoon beter voor 2021 ga laten vervangen voor een nieuwe 'volledige' gas CV zodat ik nog jaren door kan als dat veel goedkoper is dan een nieuw soort CV
250 m3 gas zou je cop=1 nog kunnen opvangen (of verwarmen met een airco) en koop je een aantal zonnepanelen om dit verbruik een beetje weg te poetsen.
Sowieso je gas wegdoen scheelt al € 150,- per jaar vastrecht en dan is je cop 1 verwarming al bijna gratis, over tvt gesproken ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 31-03-2018 19:28 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:26

Wailing_Banshee

You're Next

jacovn schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 07:53:
[...]

Maar al de mensen die een huis kopen zijn er zelf bij en zouden zich hebben kunnen informeren wat energie prijzen doen, wat trends zijn.
Weet je hoe snel dingen kunnen veranderen? Toen wij ons huis in 2006 kochten, hadden wij geen idee dat er een jaar later een crisis zou beginnen. En grote aardbevingen in Groningen had ik nog helemaal niets over gehoord. Als we dat allemaal in 2006 hadden kunnen voorspellen, had ons hele huis nu vloerverwarming gehad, ipv alleen de woonkamer. En waren er geen HR+ ramen geplaatst, maar waren gelijk alle rammen (een stuk of 20) met HR+++ geplaatst. En hadden we geen duur fornuis op gas gekocht, maar op electricteit.

Achteraf is het altijd erg makkelijk praten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26
Wailing_Banshee schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:08:
[...]
Als we dat allemaal in 2006 hadden kunnen voorspellen, had ons hele huis nu vloerverwarming gehad, ipv alleen de woonkamer.
Ok, dat ik me indenken.
En waren er geen HR+ ramen geplaatst, maar waren gelijk alle rammen (een stuk of 20) met HR+++ geplaatst.
Dit snap ik niet.
En hadden we geen duur fornuis op gas gekocht, maar op electricteit.
En dit ook niet.

Ik ken zat mensen die in die tijd een huis hebben gekocht en die afwegingen wel hebben gemaakt. Fossiele brandstoffen blijven namelijk fossiele brandstoffen. En in 2006 leverde HR+++ net zoveel besparing op als nu. Dat je het niet gedaan hebt, omdat het toen allemaal te duur was, dat vind ik een betere reden. Zonnepanelen van nu zijn weer een stuk beter dan die van toen. Maar dat je niet tenminste HR++ ramen heb laten plaatsen snap ik niet. Die zijn toch ook al vrij lang gangbaar.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Weet je hoe snel dingen kunnen veranderen? Toen wij ons huis in 2006 kochten, hadden wij geen idee dat er een jaar later een crisis zou beginnen. En grote aardbevingen in Groningen had ik nog helemaal niets over gehoord. Als we dat allemaal in 2006 hadden kunnen voorspellen, had ons hele huis nu vloerverwarming gehad, ipv alleen de woonkamer. En waren er geen HR+ ramen geplaatst, maar waren gelijk alle rammen (een stuk of 20) met HR+++ geplaatst. En hadden we geen duur fornuis op gas gekocht, maar op electricteit.

Je hebt de keuze nog :)

Ik heb ook alleen woonkamer en badkamer vvw, de slaapkamers hebben jaga's die wat overbemeten zijn voor de ruimten maar die staan eigenlijk nooit aan, alleen aan de noord kant van het huis staat hij iets open omdat daar geen zon instraling is, badkamer idem dito, vvw vol open en lekker mee warmen, die is niet snel te warm en ook noord kant.

Je dure fornuis (boretti vrijstaand toevallig? ) kan je ook verwisselen voor een zelfde versie met inductie er op, enige is de stroomvoorziening die aangelegd moet worden maar ik kan het je aanbevelen, de WAF wil niet meer terug dus wees gewaarschuwd als je het een keer probeerd ergens. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
[...]

Ik spreek niet over meer dan 10 jaar..
Het is meer mensen die nu of 1 a 2 jaar geleden een keuze moesten maken en domweg voor de goedkoopste oplossing op korte termijn gingen.

Maar de hele maatschappij zal wel anders moeten gaan denken over energie zuiniger wonen. Wordt wel verwoord als "verslaafd aan goedkoop gas"

Als de eerste google search die ik deed klopt dan zitten we nu aan de onderkant van de prijzen in Europa.
https://www.energievergel...taalt-het-meest-in-europa

Electra:
Afbeeldingslocatie: https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2014/06/Elektriciteitsprijzen-Europa.png

Gas:
Afbeeldingslocatie: https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2014/06/Gasprijzen-Europa.png

En dan te bedenken dat het meerendeel op de electra prijs belasting is.

Edit: 1 bron is geen bron, dus maar een Belgische link erbij:
http://deredactie.be/cm/v...ek/infografiek/1.2979463#

Electra:
Afbeeldingslocatie: https://deredactie.be/static/2017/infografiek/170515_grafiekgas.png

Gas:
Afbeeldingslocatie: https://deredactie.be/static/2017/infografiek/170515_grafiekeletriek.png

Edit 2:
Als je deze 2e paasdag niets hebt te doen, polderpv site gaan lezen:
http://www.polderpv.nl/nieuws_DE31.htm

Elektra:
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/2018/EB_elektra_per_jaar_tm2018.gif

Gas:
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/2018/EB_gas_per_jaar_tm2018.gif

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 02-04-2018 10:06 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:19:
[...]

Ik heb ook alleen woonkamer en badkamer vvw, de slaapkamers hebben jaga's die wat overbemeten zijn voor de ruimten maar die staan eigenlijk nooit aan, alleen aan de noord kant van het huis staat hij iets open omdat daar geen zon instraling is, badkamer idem dito, vvw vol open en lekker mee warmen, die is niet snel te warm en ook noord kant.

Je dure fornuis (boretti vrijstaand toevallig? ) kan je ook verwisselen voor een zelfde versie met inductie er op, enige is de stroomvoorziening die aangelegd moet worden maar ik kan het je aanbevelen, de WAF wil niet meer terug dus wees gewaarschuwd als je het een keer probeerd ergens. :)
MAF ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2018 09:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

I know :)
Mijn WAF , en daarom staat er ook " als je het een keer probeerd "
Of de MAF moet koken in huize @Wailing_Banshee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

We hadden nog 1 raam enkelglas (een ruit van 2x3 :p), en 1 dubbelglas raam wat lek was. Die grote is vervangen door 2 ramen met HR+ glas en het dubbelglas raam is ook vervangen door een HR+ ruit. We hebben de overige 17 ramen niet vervangen, die waren allemaal al dubbel glas. Het was een behoorlijke aanslag op de rekening geweest als we door het hele huis vloerverwarming hadden laten aanleggen en al de ramen hadden laten vervangen. En die rekening heeft de verbouwing al bijna niet overleefd...
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:19:
[...]

Lucht verwarming willen wij beide absoluut niet (dus zowel WAF als MAF!)
Nee, een Falcon. Die dingen zijn geen 3 tientjes, eerder 300 tientjes. Die ga je dus ook niet binnen 10 jaar vervangen... Dat is nog even eens 5000 euro bovenop een al een behoorlijke rekening als we de CV ketel zouden vervangen. Stroom voorziening is geen probleem, hij is nu ook aangesloten op 3-fase (2 ovens en een gril, zit tegen de max van 1 fase aan, dus we zijn gelijk maar voor 3 gegaan). Maar het grootste probleem daar is de MAF. Die is nog groter dan de gemiddelde WAF :D (en ja, hij kookt)

En vloerverwarming achteraf toevoegen in de rest van het huis gaat zeer lastig worden, vanwege leidingen in de bovenvloer (CV leiding, vloerverwarming van de meterkast naar de woonkamer, UTP kabels en water).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:42:
[...]
En die rekening heeft de verbouwing al bijna niet overleefd...
Daarom kan ik me de vloerverwarming wel indenken. Dat hebben wij ook niet gedaan in ons jaren '30 huis. Te duur. We gaan in de herfst wel voor LTV. Maar wel alle lekke en enkelglas ramen direct vervangen voor HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:45:
[...]

Daarom kan ik me de vloerverwarming wel indenken. Dat hebben wij ook niet gedaan in ons jaren '30 huis. Te duur. We gaan in de herfst wel voor LTV. Maar wel alle lekke en enkelglas ramen direct vervangen voor HR++.
Is het heel veel duurder?
Ik heb voor de eerst en tweede verdieping (100m2) offertes binnen gekregen van rond de 4k voor vloerverwarming inclusief montage en afsmeren.
Dat vervangt dan een 7 tal radiatoren.
Als ik die radiatoren had moeten vervangen door LTV was ik niet heel erg veel goedkoper uit geweest volgens mij.

Makkijker installatie, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Wailing_Banshee

Wat bedoel je met luchtverwarming dan, dat is het hier toch ook niet?

Je falcon is toch gewoon nog geld waard, nu 12 jaar later heb je ook een rieele kans dat hij wat gaat mankeren dus als je hem voor een leuke prijs kwijt kan en wat anders koopt kost dat echt geen 5000,- en je hebt nog eens wat nieuws. :)
Is een beetje het verhaal wat ik altijd roep over een bankstel, je kan een hele dure kopen maar dan koop je niet snel eens wat nieuws omdat hij zo duur was, koop je wat goedkoper heb je er geen moeite mee en kan je nog eens veranderen. Krijg je niet zo'n huis waar je het idee hebt dat de tijd heeft stilgestaan.

MAF kookt ? Wow, jij hebt je zaakjes wat dat aan gaat goed geregeld zeg! En jij boort de gaten in de muur voor het schilderijtje :P

Edit:
Nog een kleine aanvulling voor al de personen die veel beren op de weg zien. :)

Ik heb hier voor de wp en vvw in de douche de hele douche moeten slopen/vervangen, de leiding loopt immers door de douche.
Ook heb ik voor alleen de inductie kookplaat de keuken gelijk maar vernieuwd, 2x 3m60 keukenblok geplaatst met laden, nieuwe vaatwasser, oven, combimagnetron, kokend waterkraan en koel vries kasten zijn gebleven.
Over tvt gesproken ;) maar ik reken het niet mee, er zit ook gewoon een vervangingstijd op sommige dingen en dat was hier het geval.

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 02-04-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Waar ik me over verbaas is de grote spreiding in die grafiekjes die een aantal post hierboven zijn gepost. Die lijken van geen kanten te kloppen. Ook in 2016 was een kWh hier in NL geen 15,9 cent. Toevallig van de week bezig geweest voor contractverlenging/overstappen maar dat zijn heel andere prijzen, ook al is het nu 2018.

Gister een paar uurtjes besteed aan onderzoek naar zonnepanelen. Ik kan ze voorlopig niet plaatsen want appartementencomplex/Vve etc maar ik hoop toch dat er ergens in de komende jaren een mogelijkheid is. Dan nog is 6 a 7 paneeltjes per appartement wel de max als we niet blijven steken op 5 paneeltjes maar dat is beter dan niets.

Niet iedereen heeft de mazzel van een groot dak

Wat me ook verbaasd is dat het erop lijkt alsof alles ten laste moet komen aan de burger terwijl die slechts een klein deel (12%?) van de energie consumeren. Stel dat we binnen 5 jaar de helft van alle huisen gasloos en NOM maken hebben we 6% gewonnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Indoubt op 02-04-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:01:

Edit:
Nog een kleine aanvulling voor al de personen die veel beren op de weg zien. :)

Ik heb hier voor de wp en vvw in de douche de hele douche moeten slopen/vervangen, de leiding loopt immers door de douche.
Ook heb ik voor alleen de inductie kookplaat de keuken gelijk maar vernieuwd, 2x 3m60 keukenblok geplaatst met laden, nieuwe vaatwasser, oven, combimagnetron, kokend waterkraan en koel vries kasten zijn gebleven.
Over tvt gesproken ;) maar ik reken het niet mee, er zit ook gewoon een vervangingstijd op sommige dingen en dat was hier het geval.
Ik geloof niet dat je hiermee die beren weggejaagd hebt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Yucon schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:49:
[...]

Ik geloof niet dat je hiermee die beren weggejaagd hebt :P
Het kost wat moeite, maar in geld echt peanuts kan ik je melden.

En wat zie ik vaak bij het kopen van een huis? Eerst de keuken (die nog helemaal perfect was) aan de straat omdat het niet " hun smaak " was en de badkamer er vaak achteraan om diezelfde reden. Maar dan hoor ik niemand over een tvt zeuren, gooien we panelen op dak of plaatsen we een wp is dat het eerste wat ik hoor. :?

Mijn keuken en badkamer was ook niet echt mijn smaak, gewoon standaard af bouw maar ben eerst eens gaan " wonen " nu na inmiddels 18 jaar mag het wel eens denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ben jij van de weggooi generatie?

Mijn badkamer is 66 jaar oud. Die moet helaas nog even blijven. Na de noodzakelike veranderingen aan het huis is de pot even leeg.

Niet iedereen zit in dezelfde situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Indoubt schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:05:
Ben jij van de weggooi generatie?

Mijn badkamer is 66 jaar oud. Die moet helaas nog even blijven. Na de noodzakelike veranderingen aan het huis is de pot even leeg.

Niet iedereen zit in dezelfde situatie
18 jaar is weggooi generatie ? Dingen van deze tijd gaan nou eenmaal niet zo lang meer mee he? Dat is veranderd.
Mijn pot is nooit vol, geen excuus, dat geeft juist nieuwe inzichten. De 7maanden ww in de crisis heeft me ook deze richting op gezet, geen geld maar toch zonnepanelen gekocht, beetje bij beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
Indoubt schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:30:
Waar ik me over verbaas is de grote spreiding in die grafiekjes die een aantal post hierboven zijn gepost. Die lijken van geen kanten te kloppen. Ook in 2016 was een kWh hier in NL geen 15,9 cent. Toevallig van de week bezig geweest voor contractverlenging/overstappen maar dat zijn heel andere prijzen, ook al is het nu 2018.
hen ze net gecheckt en ze kloppen toch vrij goed. ;)
probleem zal eerder zij dat ze proberen prijzen te vergelijken, en dat is erg moeilijk.
in nederland is de situatie:

kale stroom prijs (afhankelijk van olie prijs, nu rond de €0,05) + energie belasting (EB € 0,10458) + opslag duurzame energie (ODE € 0,0132) + 21%BTW sausje = prijs per kWh.
en dan op de totaal prijs een korting (Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting) van € 308,54 ex BTW, waar je dus ook de BTW van krijgt.

en dan heb je ook nog vastrecht netbeheerder + vastrecht leverancier.

voor meer info over de precieze getallen:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

als je met boven staande getallen rekent dan zie je dat het best wel klopt. ;)
Gister een paar uurtjes besteed aan onderzoek naar zonnepanelen. Ik kan ze voorlopig niet plaatsen want appartementencomplex/Vve etc maar ik hoop toch dat er ergens in de komende jaren een mogelijkheid is. Dan nog is 6 a 7 paneeltjes per appartement wel de max als we niet blijven steken op 5 paneeltjes maar dat is beter dan niets.

Niet iedereen heeft de mazzel van een groot dak
jep dat is, er zijn mensen met een maximum inkomen en mensen met een minimum inkomen.
en dat is niet eerlijk, maar hun zijn groot en ik ben klein.
maar ja, calimero verdediging is helaas zo zinloos. ;)
Wat me ook verbaasd is dat het erop lijkt alsof alles ten laste moet komen aan de burger terwijl die slechts een klein deel (12%?) van de energie consumeren. Stel dat we binnen 5 jaar de helft van alle huisen gasloos en NOM maken hebben we 6% gewonnen.
ook de industrie gaat hier last van hebben, wees maar niet bang.
(ik vind wel dat de groot gebruikers erg veel de hand boven de hoofd word gehouden.
zij krijgen kortingen die niet mals zijn)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ja wel mee eens hoor. Het was niet slecht bedoeld of zo. Het was meer dat niet iedereen in dezelfde situatie zit. Life events heb ik helaas in de afgelopen paar jaar in ruime mate over me heengekregen

Vanwege de slechte isolatie heb ik in 5,5 maanden (de periode dat ik hier woon) ruim 1000m3 aardgas verbruikt. Isolatie is echt prioriteit nummer 1. Gevaarlijke electra, lekkende loden afvoeren, lekkende rilolering en grote schade aan het palfond etc moest ik helaas voor laten gaan.

Ik ben de kruipruimte in geweest en er zit wel isolatie maar dat is heel dun piepschuim. de buitenmuren zijn helemaal niet geïsoleerd en zonder spouw en het glas is wel dubbel maar bijna 40 jaar oud. Nog wel wat te doen hier dus.

Als het aan mij ligt gaan die zonnepanelen er wel komen maar eenvoudig wordt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@migjes Wat klopt er heel aardig?

Ik ben in de tweede helft van 2016 overgestapt van Eneco naar Nuon. Dat is precies de periode waar de grafiek over gaat. Ik heb voor de overstap heel veel uitgezocht en de prijzen van de grafiek zijn gewoon niet correct. Ik had uiteindelijk bij Nuon de beste prijs voor net wat meer dan 20,5 ct en dan ga je gewoon van plaats 19 naar plaats 8 in de grafiek. Ik heb op meerdere verschillende vergelijkingssites meer dan 15 energiemaatschappijen vergeleken.

Die 15 ct/kWh had ik graag gehad hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Indoubt schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:44:
Ja wel mee eens hoor. Het was niet slecht bedoeld of zo. Het was meer dat niet iedereen in dezelfde situatie zit. Life events heb ik helaas in de afgelopen paar jaar in ruime mate over me heengekregen

Vanwege de slechte isolatie heb ik in 5,5 maanden (de periode dat ik hier woon) ruim 1000m3 aardgas verbruikt. Isolatie is echt prioriteit nummer 1. Gevaarlijke electra, lekkende loden afvoeren, lekkende rilolering en grote schade aan het palfond etc moest ik helaas voor laten gaan.

Ik ben de kruipruimte in geweest en er zit wel isolatie maar dat is heel dun piepschuim. de buitenmuren zijn helemaal niet geïsoleerd en zonder spouw en het glas is wel dubbel maar bijna 40 jaar oud. Nog wel wat te doen hier dus.

Als het aan mij ligt gaan die zonnepanelen er wel komen maar eenvoudig wordt het niet
Dat zou dan voor mij juist aanleiding zijn om het anders te doen dan anders, isolatie is 1 maar bijv bij waterleidingen toch eens kijken of je naar een gescheiden systeem kan voor drinkwater en spoelwater bijv.
Dat zijn/lijkt misschien een kleine dingetje maar om het later te doen kost vele malen meer en je moet het na een aantal jaren als geheel zien.
Amsterdam is ook niet in 1 dag gebouwd.

Het leuke aan zonnepanelen is dat je klein kan beginnen en later uitbreiden / bijleggen plus dat het zichtbaar is vanaf dag 1. Platte daken zijn zelf prima te doen als je vroeger met lego gespeeld hebt en tegels kan tillen en eventueel met gebruikte panelen nog goedkoop ook.
Stroom van eigen dak is priceless :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Indoubt
ik snap het ook wel. ;)
leuk dat ik kan zeggen ik heb 7000Wp op mijn huis(+schuur) liggen en al een warmtepomp(je).
maar ja, ik ben al lang bezig, en heb om de -/+ 2 jaar een +/-2000€ geïnvesteerd.
elke keer een stap je meer en verder.
(en ben nog steeds niet klaar.)
dat kan ik ook niet in 1x betalen.
(@Rol-Co heeft het ook in stapjes moeten doen.
die kon het ook niet in 1x doen, de kids slurpen ook een aardig bedrag uit de pot en zo. en alle andere beslommeringen die je hebt in je leven.)

heb wel elke besparing opzij gehouden voor elke volgende besparings-maatregel.
en zo ben ik langzaam uit de betaal val gekropen. ;)

ga van de zomer maar eens wat pakken EPS kopen in de bouwmarkt en wat lijm.
een beetje aanpakken en moet tonen en je vloer is voor weinig kosten zo op een leuke isolatie niveau. ;)

het is allemaal leuk om te doen, geeft te minste weer glimlachen bij het binnen krijgen van de rekeningen. ;)

als ik nu rond kijk naar een nieuwe leverancier, dan is het best wel lachen.
probeer maar eens bij gaslicht in te vullen: 200kWh + 300m3 gas.
dan weet je wat ik aan voorschot betaal per maand. ;)
Indoubt schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:56:

Ik ben in de tweede helft van 2016 overgestapt van Eneco naar Nuon. Dat is precies de periode waar de grafiek over gaat. Ik heb voor de overstap heel veel uitgezocht en de prijzen van de grafiek zijn gewoon niet correct. Ik had uiteindelijk bij Nuon de beste prijs voor net wat meer dan 20,5 ct en dan ga je gewoon van plaats 19 naar plaats 8 in de grafiek. Ik heb op meerdere verschillende vergelijkingssites meer dan 15 energiemaatschappijen vergeleken.

ze kloppen perfect, als je begrijpt wat de berekening er achter is.

vertel eens wat jij nu per jaar gebruikt en wat je kale stroom prijs is.
dan geef ik je een voorbeeld berekening. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 02-04-2018 12:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[b]migjes schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:43:[/

kale stroom prijs (afhankelijk van olie prijs, nu rond de €0,05) + energie belasting (EB € 0,10458) + opslag duurzame energie (ODE € 0,0132) + 21%BTW sausje = prijs per kWh.
en dan op de totaal prijs een korting (Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting) van € 308,54 ex BTW, waar je dus ook de BTW van krijgt.

ook de industrie gaat hier last van hebben, wees maar niet bang.
(ik vind wel dat de groot gebruikers erg veel de hand boven de hoofd word gehouden.
zij krijgen kortingen die niet mals zijn)
Ja als je die ODE neem, die wordt met name geïncasseerd via de kleinverbruiker, verstrekt via ISDE subsidies weer verstrekt waar weer bedrijfen/investeerders gebruik van maken. (En grootverbruikers betalen geen of nauwlijks ODE toeslag)

Edit:

https://www.ecn.nl/public...tch.aspx?nr=ECN-O--16-031

Uit 2015
7.665.000 Huishoudens van 2.2 personen gemiddeld en een electra verbruik gemiddeld van 2966 kWh

Dat is dan 22.734.399.000 kWh die met ODE belast wordt..
0,0132€ per kWh..

Dus dit levert 300.093.984 € op. (Als gebruik in 2018 zelfde is als 2015)

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 02-04-2018 14:35 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Indoubt schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:56:

5000 kWh a 21 cent is 1050€
308€ ex btw is 372,68
Betaal je voor die 5000 kWh dus 677,32 wat dan €0.135 is.

Gebruik je 10.000 kWh dan is het €0.172

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Oke, dus die prijzen zijn geen consumenten prijzen incl btw. Dat verklaart een hoop en dan zou het kunnen kloppen.

Ik woon hier pas 6 maanden dus alleen stookseizoen meegemaakt. Dat is nog niet representatief maar in vergelijking met mijn vorige huis (ruim 3 keer zo groot) ga ik, als het zo door gaat, bijna hetzelfde aan gas verbruiken.

Volledig onacceptabel dus. Helaas hebben de verbouwing en verhuizing de reserves behoorlijk gedrained. Alles moest onder hoge tijdsdruk vanwege omstandigheden etc en dan moet je een veer laten. Nu goed nadenken over isolatie en andere maatregelen zodat ik weer een stuk energiezuiniger kan worden.

In het vorige huis had ik dat heel redelijk voor elkaar. Daar hield ik over aan een energierekening van 115€/mnd en dat was een fors huis (225m^2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Indoubt
dat zijn wel consumenten prijzen inc BTW. ;)
(eigenlijk ha @jacovn het netter mogen schrijven, of uitgebreider mogen doen.
dan was het duidelijker geweest. ;) )

het is gewoon beste een ingewikkeld verhaal met meerdere valkuilen en regeltjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
migjes schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:22:
@Indoubt
dat zijn wel consumenten prijzen inc BTW. ;)
(eigenlijk ha @jacovn het netter mogen schrijven, of uitgebreider mogen doen.
dan was het duidelijker geweest. ;) )

het is gewoon beste een ingewikkeld verhaal met meerdere valkuilen en regeltjes. ;)
Weinig tijd.

Als je hier spreekt over zonder gas aansluiting, dan kunt je dat hele 308€ ex btw bedrag van de elektra rekening af trekken uiteraard. Wel moet je vastrecht nog erbij tellen, en dat is weer leverancier afhankelijk.

Dus verbruik in kWh weten en je kunt aan het rekenen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:18

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier een analoog verhaal a la @Rol-Co en @migjes
Wij wonen nu bijna 25 jaar in ons huis, en ik ben van ver gekomen, 3300 m3 gas. Er was totaal niets gedaan aan isolatie. In de loop der jaren de hele reutel aan isolatie maatregelen, heel veel zelf gedaan, alleen dak, ramen, en vloer uitbesteed. In 2002 de eerste panelen er op, toen nog Isofoton 110 Wp, koste veel geld, maar ook veel subsidie gekregen destijds. Nu ligt er totaal 6,7 kWp, en heb ik 800 kWh over per jaar. Mijn "jaarbetaling" aan mijn energieleverancier is nu negatief :)

Met de komst van de Zubadan L/W WP zal dit overschot wel verdwijnen, immers er zal wat luxer gestookt worden, alle ruimtes laat ik nu meelopen op de L/W WP. De tijd zal het leren, en ik lig er niet wakker van, het is een hele leuke hobby, en ik heb mij 32 jaar met verwarmen en koelen bezig gehouden, dus nu lekker verder hobbyen. In de tuin kan ik er altijd nog wat PV bijleggen als dat al nodig is.
Ik heb bij de koop van het huis de hypo bewust op 22 jaar gezet, die is nu al een tijdje afgelost. Een heel prettig gevoel kan ik zeggen. Als je de tijd neemt, visie hebt, en vastberaden doorgaat is het echt niet zo moeilijk. Al die geschetste extreem hoge kostenplaatjes in deze thread geloof ik geen bal van, als je een klein beetje zelf doet, en uurtje factuurtje voor de stek werkzaamheden is het kostenplaatje zeker acceptabel. Heb ik het nog niet over comfort met een grote C.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Gasschuif
Wat koste je isofoton paneeltjes toendertijd?
@Schinnen-groen vertelde ooit dat hij 10k euro betaalde voor zijn 3000Wp in 2010 terwijl ik 2 jaar later nog slechts een derde van dat bedrag kwijt was.
En nu kan het nog goedkoper als je wilt en met betere spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:06:
@Gasschuif
@Schinnen-groen vertelde ooit dat hij 10k euro betaalde voor zijn 3000Wp in 2010 terwijl ik 2 jaar later nog slechts een derde van dat bedrag kwijt was.
Net even nagekeken, was in 2003 voor 5280 euro, na alle subsidie en bonus destijds restte er te betalen 572 euro. Een paar jaar later ben ik gaan opschalen naar 20 stuks175 W Kingsun's, en heb ik de oude set incl. omvormer verkocht voor 2000 euro. :) Is dus een zeer goede investering gebleken.

Zonnepanelen, isolatie, warmtepompen en zo, je kunt er niet vroeg genoeg aan beginnen. :+
Voor je het weet krijg je per jaar geld toe van het energie bedrijf. Al die verhalen hier over tvt, wordt er soms moe van. Niet gehinderd door kennis van zaken en weinig creatief denk ik dan altijd maar.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 02-04-2018 16:26 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:59:
[...]
Is het heel veel duurder?
Niet als je ook nog betonvloeren moet laten storten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:12:
[...]

Al die verhalen hier over tvt, wordt er soms moe van. Niet gehinderd door kennis van zaken en weinig creatief denk ik dan altijd maar.
Als ik het zo lees is het wel een erg belangrijk element van je verhaal dat je het zelf doet en zelf uitzoekt. Zou ik ook doen, daar niet van. Maar het is niet realistisch te verwachten dat iedereen dat zo maar even doet. Sterker nog, ik denk niet dat je boven 10% van de nederlanders uit komt die dat kunnen en willen. Dat maakt dat je bij een algemene uitspraak installatiekosten mee moet nemen in de tvt. En daarmee samenhangend dat je de materialen ook niet voor de bodemprijs krijgt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Yucon
Is dat niet overal mee dan? Als je ontzorgd wil worden en gewoon de sleutel afgeven als je op vakantie gaat zodat als je terug komt alles er in zit en werkt moet je je "poeplap" trekken.
Zolang er hier geen directie op mijn loonstroken staat gaat dat niet gebeuren, al zou ik inmiddels wel 11 maanden kunnen werken ipv 12 door de vermeden kosten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:01:
@Yucon
Is dat niet overal mee dan? Als je ontzorgd wil worden en gewoon de sleutel afgeven als je op vakantie gaat zodat als je terug komt alles er in zit en werkt moet je je "poeplap" trekken.
Zolang er hier geen directie op mijn loonstroken staat gaat dat niet gebeuren, al zou ik inmiddels wel 11 maanden kunnen werken ipv 12 door de vermeden kosten. :)
Ja, dit is te kort door de bocht.

Het neigt er nogal naar dat diverse berekeningen over terugverdientijd flauwekul genoemd worden omdat ze bijvoorbeeld de installatiekosten meenemen. Als meer dan driekwart van de nederlanders geen reële keuze daarin heeft zijn dergelijke berekeningen wel degelijk valide, en dat een handige tweaker het wat goedkoper zou kunnen doen daar niets aan af. Bij de vraag "iedereen van het gas af - hoe dan?" is het plaatje van de gemiddelde nederlander relevanter dan van de gemiddelde tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

En Gasschuif heeft er 15 jaar over gedaan. De rest die nu moet beginnen krijgt die tijd niet natuurlijk.

Ik had het ook redelijk voor elkaar maar kan nu overnieuw beginnen.

En dat kost tijd en geld

[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 02-04-2018 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Yucon @Indoubt

Van het gas af staat pas in de planning voor 2030 dus nog 12 jaar de tijd :)
Je kan natuurlijk gaan jammeren en wachten tot de gouden koets voor rijd met panelen en een warmtepomp in de kofferbak of eens voorzichtig wat info inwinnen en wat oren ter luister leggen hier en daar. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.
Er is vooralsnog niemand die je dwingt iets te gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Yucon schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:54:
[...]

Als ik het zo lees is het wel een erg belangrijk element van je verhaal dat je het zelf doet en zelf uitzoekt. Zou ik ook doen, daar niet van. Maar het is niet realistisch te verwachten dat iedereen dat zo maar even doet. Sterker nog, ik denk dat je boven 10% van de nederlanders uit komt die dat kunnen en willen. Dat maakt dat je bij een algemene uitspraak installatiekosten mee moet nemen in de tvt. En daarmee samenhangend dat je de materialen ook niet voor de bodemprijs krijgt .
Ik laat nieuw bouwen en geef denk ik 30-35K€ meer uit dan wat standaard bouw zou zijn geweest.
Dat is minimaal 5K€ aan de E kant met loze buizen, wat meer stopcontacten, meer 3-fase leidingen, 10 buitenlampen lands de gevels i.p.v. 2 bij de 2 deuren etc.
Aan de W kant behoorlijk meer. W/W warmtepomp i.p.v CV. Itho Qualityflow i.p.v. Klasse C zonder WTW. Water ontharder, overal ltv vloerverwarming met nargeling op de 1e en 2e verdieping i.p.v. Hoge temperatuur op radiators op 1 en 2 en een hoge temperatuur vloerverdeler op bg.

Dat ga ik denk ik nooit terugverdienen als je in die termen denkt.
Echter verwacht ik toch wel veel meer comfort dan de buren die wel op de (minimale) standaard bouwen en in de winter extra gas moeten verstoken, en in de zomer het veel te warm gaan hebben.

Het grote voordeel is het nieuw bouwen zodat je basis keuzes kunt maken voor dit soort dingen. Dat kan en wil niet iedereen natuurlijk.

Wij bekostigen het met deel eigengeld en overwaarde huidig huis. De hypotheek is wel stuk hoger dan huidig huis straks, en ook de maandlasten zijn hoger.
Echter als ik die zeg 35K€ afzet qua rente en aflossing lasten tegen energielasten hoop ik er nog wel voordeliger uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
@jacovn Ik ben natuurlijk blij voor je dat je zo’n goede investering kunt doen. Als je echter zo 35k extra kunt uitgeven, dan mag je je ook financieel tot het gelukkiger deel van Nederland rekenen.
Voor 30k kan ik met de huidige prijzen zo’n 60 jaar het aardgas en electriciteit van mijn huidige woning betalen. Terugverdienen aan energiekosten zal ik dat dus niet meer. Zelfs als de energieprijzen verdubbelen, ga ik daar waarschijnlijk niet oud genoeg voor worden.
Mijn huis is echter op het moment prima comfortabel. Dus wat mij betreft heeft het aanpassen van cv ketel naar andere verwarming alleen tot doel een vermindering van de CO2 uitstoot. Dat kan ik op andere manieren beter en efficiënter.

[ Voor 19% gewijzigd door blissard op 02-04-2018 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Als ik het zo lees is het wel een erg belangrijk element van je verhaal dat je het zelf doet en zelf uitzoekt. Zou ik ook doen, daar niet van. Maar het is niet realistisch te verwachten dat iedereen dat zo maar even doet. Sterker nog, ik denk dat je boven 10% van de nederlanders uit komt die dat kunnen en willen. Dat maakt dat je bij een algemene uitspraak installatiekosten mee moet nemen in de tvt. En daarmee samenhangend dat je de materialen ook niet voor de bodemprijs krijgt .
Je moet ALTIJD dingen ZELF uitzoeken, laat je dat anderen voor je doen dan weet je zeker dat je waarschijnlijk te veel betaald. Klaarblijkelijk doet 90 % van de Nederlanders dit, prima.
Een van de kenmerken van Tweekers is dat die dat gewoon wel zelf doen, kost ietsje tijd, maar levert veel (geld) op.
Als je dat zelf niet kunt, vraag dan vrienden, de buurman of regel iets. Met de moderne communicatie is dat echt niet zo moeilijk. Dat het wellicht de meerderheid weinig interesseert is een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
blissard schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:30:
@jacovn Ik ben natuurlijk blij voor je dat je zo’n goede investering kunt doen. Als je echter zo 35k extra kunt uitgeven, dan mag je je ook financieel tot het gelukkiger deel van Nederland rekenen.
Voor 30k kan ik met de huidige prijzen zo’n 60 jaar het aardgas en electriciteit van mijn huidige woning betalen. Terugverdienen aan energiekosten zal ik dat dus niet meer. Zelfs als de energieprijzen verdubbelen, ga ik daar waarschijnlijk niet oud genoeg voor worden.
Mijn huis is echter op het moment prima comfortabel. Dus wat mij betreft heeft het aanpassen van cv ketel naar andere verwarming alleen tot doel een vermindering van de CO2 uitstoot. Dat kan ik op andere manieren beter en efficiënter.
Je hebt gelijk, ik ben gelukkig in staat dit extra te doen door een lening waarvan de rente rond de 2.5% zit. Inkomen meot je wel hebben om te kunnen en/of willen lenen. (Breng het in principe allemaal zlf in uit overwaarde maar het is financieel beter alles te lenen, en vervolgens overwaarde af te lossen, dan zak je naar <85% lening en betaal je minder rente dandat je direct dat bedrag had geleend en je overwaarde gebruikt had voor dingen)
Ik ga er maar vanuit dat ik er 15-20 jaar ga wonen en er plezier van heb.

Finacieel wijze beslissingen maken niet veel mensen consequent. Ik ken er genoeg die met minder inkomen in een stuk duurdere auto willen rijden. Anderen gaan 3x per jaar op vakantie, weer anderen roken en drinken zo veel ze willen op feestjes waar ze vaak heengaan. Allemaal keuzes die je alleen zelf kunt maken.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 02-04-2018 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:14
[...]
Sterker nog, ik denk dat je boven 10% van de nederlanders uit komt die dat kunnen en willen.
Boven de 5% ook nog wel. Er wordt veel te makkelijk over gedacht door sommigen. Installatiewerk is behoorlijk specialistisch. De gemiddelde Nederlander moet dat niet eens zelf willen doen. Ik in elk geval niet. Het is iets anders dan een muurtje witten.

In de landelijke discussie mis ik overigens de aandacht voor huizen uit de jaren dertig en ouder. Die hebben geeneens een spouw, en hebben vaak een houten begane grondvloer. Vloerverwarming, isoleren : het is allemaal niet zo eenvoudig. En de overgrote meerderheid van de Nederlanders kan niet zomaar tienduizenden euro's ophoesten.

Ikzelf zou best zonnepanelen willen. Plat dak dus je zou denken appeltje eitje. Maar laat er aan zuidoostelijke zijde nu net een dakopbouw van de buren staan die het licht op een belangrijk dagdeel wegneemt. Ook hier: het is niet altijd simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D-e-n schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:37:
[...]

Boven de 5% ook nog wel. Er wordt veel te makkelijk over gedacht door sommigen. Installatiewerk is behoorlijk specialistisch. De gemiddelde Nederlander moet dat niet eens zelf willen doen. Ik in elk geval niet. Het is iets anders dan een muurtje witten.

In de landelijke discussie mis ik overigens de aandacht voor huizen uit de jaren dertig en ouder.

Ikzelf zou best zonnepanelen willen. Plat dak dus je zou denken appeltje eitje. Maar laat er aan zuidoostelijke zijde nu net een dakopbouw van de buren staan die het licht op een belangrijk dagdeel wegneemt. Ook hier: het is niet altijd simpel.
Zoek eens op polderhuis in google ;)
Edit:ik help je
http://www.polderhuis.org

Dat platte dakje kan best, niet bang zijn voor een beetje schaduw of wat minder ideaal. Echt een dingetje voor goedkope of 2e hands paneeltjes en zelf installeren.

Het doet altijd meer stroom opwekken dan dakleer !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:45:
[...]
Zoek eens op polderhuis in google ;)
Edit:ik help je
http://www.polderhuis.org
Leuk project inderdaad. Maar dat is dus niet echt representatief voor de gemiddelde bewoonde oude rijtjeswoning.
Dat platte dakje kan best, niet bang zijn voor een beetje schaduw of wat minder ideaal. Echt een dingetje voor goedkope of 2e hands paneeltjes en zelf installeren.
Ik zeg niet dat het niet kan maar je wilt wel dat het ook iets oplevert natuurlijk. Dat zelf installeren is dus voor ons echt een no-go. Zoals ik zeg: dat moet 95% van de Nederlanders ook niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 01:16
D-e-n schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:53:
[...]

Leuk project inderdaad. Maar dat is dus niet echt representatief voor de gemiddelde bewoonde oude rijtjeswoning.

[...]

Ik zeg niet dat het niet kan maar je wilt wel dat het ook iets oplevert natuurlijk. Dat zelf installeren is dus voor ons echt een no-go. Zoals ik zeg: dat moet 95% van de Nederlanders ook niet willen.
Onze buren hebben een hele extra verdieping met een plat dak(west) tov ons eigen platte dak.

In plaats van 3400 kWh (3640wattpiek) doet die ongeveer 3200kWh per jaar. :-) rendabel zat als je er rekening mee houd.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D-e-n schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:53:
[...]

[...]

Je had het over een oud pand, oud genoeg? En dit van @Bram-Bos gaat nog wel iets verder dan een paar paneeltjes en een warmtepompje.

Leuk stukje ook op zijn website, zo herkenbaar.
Komt bij dat sommige lieden (en met name installateurs) het feit dat je bereid bent om méér criteria te hanteren dan alleen kostprijs en terugverdientijd, misbruiken om torenhoge tarieven te rekenen, in de verwachting dat je toch al niet meer prijsbewust bent. En dat wordt nog erger als je laat merken dat er ergens subsidie in de lucht hangt.
Goed advies wordt trouwens ook duur betaald, maar is zeker de moeite waard. Zeker met nieuwe dingen moet je óf zelf heel goed onderzoek doen, óf in een onafhankelijke adviseur investeren.
Wat dat aanleggen van panelen betreft, een beetje inlezen en wat hulp van de topic's hier op tweakers en je lacht er om. In no time heb je bij de hele familie panelen op het platte dak gelegd.
Heb je wel eens kerstboomlampjes aangelegd? Dat lijkt er op, je ziet het echt te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

D-e-n schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:37:
[...]

Je moet niet denken in problemen, maar in "uitdagingen en oplossingen" (uitspraak van mijn leidinggevende. _/-\o_ )

Post in het zonnepanelen topic eens je situatie.
Liefst met wat foto's (time lap) die de situatie goed in beeld brengen. Vraag advies aan de specialisten daar.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 02-04-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:08:
[...]

Heb je wel eens kerstboomlampjes aangelegd? Dat lijkt er op, je ziet het echt te groot.
:D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:48:
[...]

Je moet niet denken in problemen, maar in "uitdagingen en oplossingen" (uitspraak van mijn leidinggevende. _/-\o_ )
Ik ken er ook 1. :)

Niet steeds opsommen wat je niet hebt maar kijken wat je wel hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:06:
@Gasschuif
In 2011 heb ik 10k betaald voor 4440 watt piek en diy geinstalleerd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:44:
[...]

In 2011 heb ik 10k betaald voor 4440 watt piek en diy geinstalleerd.
Hier € 4340 (incl. BTW) voor 3300Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:45:
[...]

Hier € 4340 (incl. BTW) voor 3300Wp
In 2011 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Goed punt (y) februari 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Incl. installeren een nette prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:48:
[...]
Dat is een beetje flauw. Van dat soort teksten krijg ik ook altijd een beetje jeuk. :)
Post in het zonnepanelen topic eens je situatie.
Liefst met wat foto's (time lap) die de situatie goed in beeld brengen. Vraag advies aan de specialisten daar.
Dat vind ik een betere tip ;) Uiteindelijk wil je inderdaad weten wat de beperkingen en mogelijkheden van je dak zijn.

@Rol-Co @Yucon
Nogmaals: de meeste mensen zijn niet zo handig. En dan nog: een vriend van ons kan alles maken en zou zo een huis verbouwen maar zodra het elektriciteit betreft is hij zo verstandig er een pro bij te roepen.

En dat nog even los van het feit dat er bij ons dak nog iets aan de constructie zal moeten gebeuren of een frame zal moeten worden toegevoegd. Anders zakt ons houten dak in. Daar heb ik toevallig wel kaas van gegeten ;)

Ik weet ook best wat er allemaal kan. Maar het gaat er ook om wat haalbaar is. Hoeveel mensen hebben het geld om een huis voor tienduizenden euro's te verbouwen?

Hier in Haarlem is het voor wat betreft de ketel overigens ook even afwachten wat de gemeente met je wijk van plan is. Plannen ze een warmtenet of biomassa in je wijk of moet je aan de hybride/groen gas of helemaal aan de warmtepomp?

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 03-04-2018 08:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:01:
@Wailing_Banshee

Wat bedoel je met luchtverwarming dan, dat is het hier toch ook niet?

Je falcon is toch gewoon nog geld waard, nu 12 jaar later heb je ook een rieele kans dat hij wat gaat mankeren dus als je hem voor een leuke prijs kwijt kan en wat anders koopt kost dat echt geen 5000,- en je hebt nog eens wat nieuws. :)
Is een beetje het verhaal wat ik altijd roep over een bankstel, je kan een hele dure kopen maar dan koop je niet snel eens wat nieuws omdat hij zo duur was, koop je wat goedkoper heb je er geen moeite mee en kan je nog eens veranderen. Krijg je niet zo'n huis waar je het idee hebt dat de tijd heeft stilgestaan.
Wij zagen dit fornuis in 2007, op een beurs. Toen moesten we onze keuken nog helemaal gaan verbouwen (we wisten toen alleen dat we dat gingen doen, maar nog niet hoe). Maar we keken elkaar aan en wisten: dit is ons nieuwe fornuis, ongeacht de prijs (het is een Falcon Classic). Er is wel een inductie variant, maar die is iets duurder dan die van ons was. En wie wil er nu nog een gasfornuis kopen, vooral één van die prijs? Hij kan heel makkelijk naar hoog calorisch gas omgezet worden, dat wel (staat zelfs in de gebruikshandleiding :p). En ik denk eerder dat we hem naar propaan om bouwen (ruimte voor een gasfles hebben we wel, zelfs een ruimte waar we heel goed bij kunnen, zonder een keukenkastje op te offeren) dan dat we een fornuis van 3000 euro binnen 10 jaar gaan vervangen (we hebben hem dit jaar 7 jaar), door iets van 5000 euro (en nee, iets anders gaat hem niet worden, we hebben onze keuken om dat ding heen gebouwd). Daarom, achteraf is het altijd zo heel makkelijk praten. Hadden wij onze keuken niet in 2011 vernieuwd, maar in 2013, dan hadden we mogelijk hele andere keuzes genomen: geen waterleiding door de vloer, zodat we eventueel vloerverwarming hadden kunnen toepassen in de keuken en mogelijk toch geen gas fornuis, maar toch maar die inductie variant (hoewel ik die niet mooi vind). De gasaansluiting voor een gaskachel was waarschijnlijk ook verdwenen en hadden we tegen die schouw iets anders gepland (gaskachel is er nooit gekomen, aansluiting is er nog wel...)

En een keuken verbouw je niet goedkoop, zodat je binnen 10 jaar een nieuwe kunt plaatsen. Een keuken verbouw je goed zodat je daar de komende 25 jaar mee kunt blijven doen.
Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:44:
Hier een analoog verhaal a la @Rol-Co en @migjes
Wij wonen nu bijna 25 jaar in ons huis, en ik ben van ver gekomen, 3300 m3 gas. Er was totaal niets gedaan aan isolatie. In de loop der jaren de hele reutel aan isolatie maatregelen, heel veel zelf gedaan, alleen dak, ramen, en vloer uitbesteed. In 2002 de eerste panelen er op, toen nog Isofoton 110 Wp, koste veel geld, maar ook veel subsidie gekregen destijds. Nu ligt er totaal 6,7 kWp, en heb ik 800 kWh over per jaar. Mijn "jaarbetaling" aan mijn energieleverancier is nu negatief :)
Wij wonen nu 12 jaar in ons huis, en wij zijn ook van ver gekomen, maar wij zijn er nog niet. Zolder was, op één ruimte na, totaal niet geisoleerd, de voordeur kon zo ongeveer net zo goed open staan (de grootste "kier" was 3cm...), één raam van 2x3 was enkel glas, vloer was van hout, met een kruipruimte van bijna een meter diepte (vloer isolatie? wa's da?), de steense muren zat alleen een plank voor waar behang op zat...

Maar er moest meer gebeuren dan alleen isolatie op de muren en een nieuwe vloer. Dus ga je keuzes maken. Dus geen vloerverwarming door het hele huis, alleen de houten vloer vervangen, en niet het deel wat al beton was (geen kruipruimte meer trouwens), niet alle ramen vervangen (dubbel glas, deels een jaar of 30 oud, deels nog ouder). En van het woord "warmtepomp" had ik zelfs nog helemaal nooit gehoord, dus we konden daar ook nog geen voorbereidingen voor treffen.

Maar we zitten niet stil (ok, het afgelopen jaar wel, dankzij de NAM en het CVW). De plannen liggen al weer klaar voor de volgende grote aanpak: de ramen. We verliezen, vooral in de woonkamer, teveel warmte door die oude dubbelglas ramen. En er zijn ook 2 ramen lek (aan de andere kant van het huis), dus gelijk alles maar vervangen. En ik wil nog een stuk of 10 of 12 panelen (heb het nog iet uitgemeten) op het platte dak van de keuken (MAF begint richting de 0 te klimmen, dus gewoon even doorzetten...) Maar CV ketel heeft geen prioriteit, die is nu een jaar of 4 oud (geloof ik) en ik zie daar, ondanks wat @Rol-Co schreef, nog teveel grote kodiak beren op de weg (waarbij geld niet eens de grootste is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Maar dit keer met “inductie”. Dus genoeg reden voor niet-techneuten om hierover te schrijven al was het een nieuwe uitvinding (en niet een uit 1907)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Er komen vast wel meer van dit soort uitvinders voor all electric oplossingen nu uitgesproken is dat we met gas moeten stoppen.

Ik denk eerder dat massa productie van warmtepompen meer het idee is om de prijs lager te krijgen.(als beter dan cop 1 oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49

Onbekend

...

Ik vraag mij af of collectief een warmtepomp plaatsen voor een huizenblok nog voordelen biedt. Voor 5 huizen heb je in plaats van 5 losse warmtepompen maar 1 (grotere) pomp staan, waardoor de aanschaf-en aanlegkosten beperkt kunnen blijven. Of zou je dan problemen krijgen als in het ene huis veel meer warmte wordt gevraagt dan het andere huis?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
jacovn schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 07:29:
Er komen vast wel meer van dit soort uitvinders voor all electric oplossingen nu uitgesproken is dat we met gas moeten stoppen.

Ik denk eerder dat massa productie van warmtepompen meer het idee is om de prijs lager te krijgen.(als beter dan cop 1 oplossing)
Hopelijk een kwestie van tijd dat de algemene kennis over dit onderwerp toeneemt en dit soort ballonnetjes snel doorgeprikt worden.
Onbekend schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:35:
Ik vraag mij af of collectief een warmtepomp plaatsen voor een huizenblok nog voordelen biedt. Voor 5 huizen heb je in plaats van 5 losse warmtepompen maar 1 (grotere) pomp staan, waardoor de aanschaf-en aanlegkosten beperkt kunnen blijven. Of zou je dan problemen krijgen als in het ene huis veel meer warmte wordt gevraagt dan het andere huis?
Voor huurhuizen zou dat wel een oplossing kunnen zijn. Voor particuliere woningen zie ik dan eerder oplossingen waarbij ieder huis een eigen W/W warmtepomp heeft op een collectieve bron.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 07-04-2018 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

492828

D-e-n schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:05:
Ik weet ook best wat er allemaal kan. Maar het gaat er ook om wat haalbaar is. Hoeveel mensen hebben het geld om een huis voor tienduizenden euro's te verbouwen?
Tja, dat maakt de milieumafia helemaal kein flaus aus. Milieu-activisten kennen slechts één doel en dat mag de burger voor ze betalen.....

Dat Groningen graag van het gas af wilde, dat snap ik nog wel. Dat we uiteindelijk op andere bronnen moeten overstappen is ook een gegeven. Maar wat er nu gebeurt is paniekvoetbal, ingegeven door lieden zonder scrupules, die alleen hun eigen belangen najagen.

Ik las dat men nu ook van stadsverwarming af wil. Grappig, dat men juist van een systeem af wil dat al die jaren werd aangeprezen als een prima milieu-initiatief. Een erg duur initiatief, dat nog veel duurder wordt als men alles gaat terugdraaien.

Maar misschien wil de milieumafia dat we teruggaan naar de oude "milieuvriendelijke" stookmethodes: open vuurtjes en kolenkachels???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:52
Stadsverwarming zou ook niks mis mee zijn als het om echte restwarmte gaat. Als er gewoon een joekel van een gasgestookte ketel in een wijk wordt neergezet is dat alles behalve groen.
Het verneukeratieve van stadsverwarming is ook dat je gratis puntjes op de EPC score krijgt. Die puntjes hoef je dus niet met isolatie te halen. Als het bouwbesluit nu gewoon aangepast wordt: geen punten voor stadsverwarming en zonnepanelen, komt de goede isolatie vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@ stadsverwarming

Mega duur, het zou collectief goedkoper moeten zijn maar de service kosten (meters en afreken techniek) en onderhoud gaan al naar astronomisch hoge bedragen per huurder per maand.
Voor een warmtepomp zou dat het zelfde gelden voor blokverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
492828 schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:25:
[...]

Tja, dat maakt de milieumafia helemaal kein flaus aus. Milieu-activisten kennen slechts één doel en dat mag de burger voor ze betalen.....

Dat Groningen graag van het gas af wilde, dat snap ik nog wel. Dat we uiteindelijk op andere bronnen moeten overstappen is ook een gegeven. Maar wat er nu gebeurt is paniekvoetbal, ingegeven door lieden zonder scrupules, die alleen hun eigen belangen najagen.

Ik las dat men nu ook van stadsverwarming af wil. Grappig, dat men juist van een systeem af wil dat al die jaren werd aangeprezen als een prima milieu-initiatief. Een erg duur initiatief, dat nog veel duurder wordt als men alles gaat terugdraaien.

Maar misschien wil de milieumafia dat we teruggaan naar de oude "milieuvriendelijke" stookmethodes: open vuurtjes en kolenkachels???
Met het 5de woord in je post heb je je al gediskwalificeerd voor een verdere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Voor zover ik het goed begrepen heb is het een redelijk kostbaar traject om van het gas af te gaan.

Een regering hier is een coalitie van verschillende partijen. Ze moeten samen een regeer accoord maken en hebben verschillende belangen.

Als transitie zeg 20 jaar lang 5 miljard per jaar gaat kosten. Dan moeten ze simpelweg 5 miljard ruimte vinden in de begroting, en gaan plannen met teruglopende gas baten gedurende die 20 jaar.

Tja, welke combinatie van partijen gaat 5 miljard per jaar vrijmaken.. (En waar komt het vandaan is wellicht een betere vraag)

Dit is een weergaven van in en uit gaven

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/prinsjesdag/2017/infographics/mn-huishoudboekje.png

Kies maar :)

Je zie allerlei commerciele partijen nu als vliegen op de stroop aan vliegen om een stukje van die 100 miljard te krijgen..

Wellicht zijn al die adviezen goed bedoeld, of commercieel gedreven, of iets ertussen in, maar er zullen voorstellen moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

jacovn schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:42:
Tja, welke combinatie van partijen gaat 5 miljard per jaar vrijmaken.. (En waar komt het vandaan is wellicht een betere vraag)

Dit is een weergaven van in en uit gaven

[afbeelding]

Kies maar :)
Als dit het juiste plaatje is, dan is er geen probleem. Het overschot is 7,8 miljard, en de gasbaten zijn 2 miljard. Als de gasbaten zouden vervallen, is er nog 5,8 miljard over, dus die 5 miljard zijn gewoon beschikbaar. :)
Rol-Co schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:01:
@ stadsverwarming

Mega duur, het zou collectief goedkoper moeten zijn maar de service kosten (meters en afreken techniek) en onderhoud gaan al naar astronomisch hoge bedragen per huurder per maand.
Voor een warmtepomp zou dat het zelfde gelden voor blokverwarming.
Met een centrale warmtepomp bedoel ik dat dus voor een groep van zo'n 4 á 5 huizen, omdat anders de leidingen te lang worden. Volgens mij zijn die lange leidingen juist het probleem bij blokverwarming omdat deze dan veel warmteverlies krijgen en ook in de zomer continu warm water staat rond te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Onbekend schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:59:
[...]

Als dit het juiste plaatje is, dan is er geen probleem. Het overschot is 7,8 miljard, en de gasbaten zijn 2 miljard. Als de gasbaten zouden vervallen, is er nog 5,8 miljard over, dus die 5 miljard zijn gewoon beschikbaar. :)

[...]

Met een centrale warmtepomp bedoel ik dat dus voor een groep van zo'n 4 á 5 huizen, omdat anders de leidingen te lang worden. Volgens mij zijn die lange leidingen juist het probleem bij blokverwarming omdat deze dan veel warmteverlies krijgen en ook in de zomer continu warm water staat rond te pompen.
Bij jou thuis gaat de cv aan op warmtevraag, op het moment dat je blokverwarming gaat doen draait de cv eigenlijk continue en word er warmtevraag gestuurd op thermostaat kranen wat het dus duurder maakt. Daar komt dan nog warmtemeters bij per huis en een controle / afreken service.
Ik kan me voorstellen dat alle winst weer weg is en 5 losse l/w warmtepompjes een stuk goedkoper is, kwa installeren/materiaal en voor de eigenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Rol-Co schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:07:
[...]

Bij jou thuis gaat de cv aan op warmtevraag, op het moment dat je blokverwarming gaat doen draait de cv eigenlijk continue en word er warmtevraag gestuurd op thermostaat kranen wat het dus duurder maakt. Daar komt dan nog warmtemeters bij per huis en een controle / afreken service.
Ik kan me voorstellen dat alle winst weer weg is en 5 losse l/w warmtepompjes een stuk goedkoper is, kwa installeren/materiaal en voor de eigenaren.
Voor een l/w-wamtepomp is het inderdaad beter om elk een eigen warmptepomp aan te laten schaffen.
Ik dacht aan een w/w-warmtepomp met grondwater waarbij de aanlegkosten vrij hoog zijn, en je die dus kunt delen met de buren. Maar het berekenen van de warmteverhouding maakt het dan wel weer lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Onbekend schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:28:
[...]

Voor een l/w-wamtepomp is het inderdaad beter om elk een eigen warmptepomp aan te laten schaffen.
Ik dacht aan een w/w-warmtepomp met grondwater waarbij de aanlegkosten vrij hoog zijn, en je die dus kunt delen met de buren. Maar het berekenen van de warmteverhouding maakt het dan wel weer lastig...
Dan hebben we het nog niet over 1x of 5x subsidie ;)
Wat de kosten per huis aanzienlijk lager maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Ik vind het allemaal nog te link. Warmtepompen. Een mooie techniek maar nog in zijn kinderschoentjes.

In het bedrijf waar ik werk (een van de grootste aannemers van het land) wemelt het van de service verzoeken voor de warmtepompen bij de afdeling nazorg.

Bergen met geld mag het allemaal kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

.
Ja maar..

Zorg wil meer geld
Onderwijs wil meer geld
Defensie wil meer geld.
Sociale zaken wil meer geld.

Politiek Links en Rechts leggen accenten anders.

Energie transitie zou politiek overstijgend moeten zijn, hopenlijk snappen ze dat.

Edit: iedereen wil meer, of het nodig is, is veelal een politieke voorkeur..

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 08-04-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:25:
[...]

Ja maar..

Zorg wil meer geld
Onderwijs wil meer geld
Defensie heeft meer geld nodig.
Sociale zaken wil meer geld.

Politiek Links en Rechts leggen accenten anders.

Energie transitie zou politiek overstijgend moeten zijn, hopenlijk snappen ze dat.
En...
Er moet nog een staatsschuld worden afgelost, ontstaan toen sinterklaas nog bestond :+

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 11:20
Ik zeg...alle koeien ondergronds en dat methaan gas opvangen om woningen mee te verwarmen. :+

En laten we de oude vertrouwde gloeilampen in de winter weer ophangen! Verlichting en verwarming in één.

[ Voor 36% gewijzigd door Cobb op 08-04-2018 10:39 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 21:30
Anoniem: 1051667 schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:10:
Ik vind het allemaal nog te link. Warmtepompen. Een mooie techniek maar nog in zijn kinderschoentjes.

In het bedrijf waar ik werk (een van de grootste aannemers van het land) wemelt het van de service verzoeken voor de warmtepompen bij de afdeling nazorg.

Bergen met geld mag het allemaal kosten.
De eerste warmtepomp voor verwarming werd in 1938 geïnstalleerd. Dat in Nederland de installatiebranche al bijna een eeuw zit te slapen is de warmtepomp niet aan te rekenen. Sterker nog: gezien je reactie zitten ze nog steeds te slapen.

En veel huiseigenaren hebben natuurlijk ook bewust zitten slapen: we hadden met zijn allen in de jaren '70 al door dat gas en olie eindige brandstoffen zijn. In plaats van meer geld uit te geven aan woningen die aan 400-500m3 gas per jaar voldoende hebben, zijn we "goedkoop" blijven bouwen en relatief duur blijven verwarmen. Dat pas 50 jaar later de rekening wordt gepresenteerd is eigenlijk nog een wonder.

Dat iedereen nu een beetje ruw wakker geschud moet worden is vervelend, maar wel noodzakelijk. Verder is het denk ik ook van belang je niet te laten leiden door vals sentiment. Ja, de transitie kost geld. Maar aan de andere kant ga je ook geld besparen. Want het zal in ieder geval goedkoper zijn als proberen op de huidige voet door te blijven gaan.

En voor iedereen die zich nu blind staart op die kosten: de eerste HR ketel was ook niet bepaald goedkoop. Warmtepompen moeten nog heel wat zakken in kosten. Een beetje normale airco is een warmtepomp. Je koelkast is ook een warmtepomp. Door het enorme productievolume zijn die dingen al heel betaalbaar geworden. Er is geen enkele aanwijzing om te veronderstellen dat dat voor warmtepompen voor de verwarming niet zal gaan gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:41
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Douchen en beneden a/c aan in de zomer? Dan zijn ze beiden aan het werk. Combi is zo 1800W, Quooker die aanspringt ook 2kW, inductieplaat, vaatwasser, wasje erin. Ja, er wordt aardig wat afverbruikt op een werkdag tussen 18.00 en 20.00 :P
Waarom zou je dat allemaal tussen 18.00 en 20.00 uur willen doen.

De warmtepomp verwarmt bij mij de SWW boiler tussen 13.00 en 16.00. Goed voor de COP en er is dan toch meestal niemand thuis. Dus dat de woning dan mogelijk intussen iets afkoelt is niet erg. Vanaf 16.00 uur wordt het huis opgewarmd richting 'avond temperatuur'. Tegen de tijd dat er gekookt gaat worden is het huis op temperatuur en pruttelt de warmtepomp op laag vermogen.

De vaatwasser draait 's ochtends, de wasmachine (op timer) aan het eind van de middag. De eventuele toekomstige elektrische auto's kunnen makkelijk 's nachts opgeladen worden, wanneer voor de warmtepomp de nachtverlaging in gaat. Stofzuigen doe ik niet als ik aan het koken.

Bovendien trekken de meeste huishoudelijke apparaten bij normaal gebruik slechts kort hun maximale vermogen. Bijvoorbeeld een wasmachine of oven heeft dan wel een aansluitvermogen van 2kw, maar dat wordt alleen tijdens de opwarmfase 10-15 minuten gebruikt. Daarna keldert het afgenomen vermogen enorm.

Al met al makkelijk haalbaar op 3x25a. Eventueel met voor de zekerheid nog hier en daar een prioriteit-schakeling. Bijvoorbeeld dat de quooker even niet opwarmt terwijl de oven dat aan het doen is, of dat het opladen van de auto onderbroken wordt wanneer tijdens een koude nacht de warmtepomp even aan springt om het huis niet teveel af te laten koelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

Bushie schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:05:
[...]

VVE's met blokverwarming relateren de kosten naar rato o.b.v. aantal vierkante meters van de individuele appartementen. Dit wordt opgenomen in de servicekosten en is ieder maand hetzelfde (aantal vierkante meters veranderd niet).
Als je op basis van individualiteit wil gaan factureren kom je terecht in het opnemen van meterstanden en daar de facturatie aan knopen. De gemiddelde penningmeester van een VVE zit daar echt niet op te wachten.
https://www.vvebelang.nl/politieke-lobby/dossiers/warmtewet/
Apart factureren obv werkelijk verbruik bij appartementen met blokverwarming is tegenwoordig verplicht dus ja VVE's doen dat al.
Wij hebben hier ook van die meters hangen die het verbruik per radiator meten (op afstand uit te lezen) en krijgen een afrekening op basis daarvan.

Ben benieuwd hoe dit hele verhaal gaat aflopen maar 2021 lijkt me volstrekt onhaalbaar en flats zoals waar ik woon (jaren 60 ) zouden behoorlijk ingrijpende veranderingen moeten krijgen om ze klaar te maken voor warmtepomp systemen. Hoop ook niet dat we zo'n dreunende installatie op het dak gaan krijgen (ik woon bovenaan) :{

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

nadeel van blokverwarming is dat er voor de eigenaar geen enkele incentive is om een energiezuinige installatie te verzorgen. De energiekosten worden gewoon doorberekend aan de bewoners dus daar heeft de eigenaar van het pand geen last van terwijl de investering voor een nieuwe energiezuinige installatie wel door de eigenaar moet worden gedaan.

De meeste kenissen die op blokverwarming zitten betalen voor een klein appartementje meer aan verwarming als dat ik deed voor een huis van 225m^2.

De incentives liggen gewoon verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Metro2002 schreef op zondag 8 april 2018 @ 14:32:
Ben benieuwd hoe dit hele verhaal gaat aflopen maar 2021 lijkt me volstrekt onhaalbaar en flats zoals waar ik woon (jaren 60 ) zouden behoorlijk ingrijpende veranderingen moeten krijgen om ze klaar te maken voor warmtepomp systemen. Hoop ook niet dat we zo'n dreunende installatie op het dak gaan krijgen (ik woon bovenaan) :{
Voor de duidelijkheid: Het gaat er om dat er geen nieuwe gasgestookte cv-ketels meer verkocht en geplaatst gaan worden in 2021. Bestaande installaties blijven daarna nog steeds door draaien.

Voor flats met blokverwarming is een w/w warmtepomp volgens mij de beste keuze. Hierbij krijg je dus geen extra leidingen door de flats heen en kan veel van het bestaande warmtesysteem worden gebruikt. Maar bij flats waarvan elke woning een eigen cv-ketel heeft hangen zullen er zeker ingrijpende veranderingen moeten plaatsvinden.....

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 08-04-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

Indoubt schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:32:
nadeel van blokverwarming is dat er voor de eigenaar geen enkele incentive is om een energiezuinige installatie te verzorgen. De energiekosten worden gewoon doorberekend aan de bewoners dus daar heeft de eigenaar van het pand geen last van terwijl de investering voor een nieuwe energiezuinige installatie wel door de eigenaar moet worden gedaan.

De meeste kenissen die op blokverwarming zitten betalen voor een klein appartementje meer aan verwarming als dat ik deed voor een huis van 225m^2.

De incentives liggen gewoon verkeerd
Zoals ik al aangaf worden de stookkosten tegenwoordig verplicht doorberekend en bij koopflats is de incentive er wel degelijk om zuingere apparatuur neer te zetten maar dat doe je niet als de bestaande installatie nog voldoet en al helemaal niet als het véél duurder wordt onder aan de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:27
Onbekend schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:22:
[...]

Voor de duidelijkheid: Het gaat er om dat er geen nieuwe gasgestookte cv-ketels meer verkocht en geplaatst gaan worden in 2021. Bestaande installaties blijven daarna nog steeds door draaien.

Voor flats met blokverwarming is een w/w warmtepomp volgens mij de beste keuze. Hierbij krijg je dus geen extra leidingen door de flats heen en kan veel van het bestaande warmtesysteem worden gebruikt. Maar bij flats waarvan elke woning een eigen cv-ketel heeft hangen zullen er zeker ingrijpende veranderingen moeten plaatsvinden.....
Het is toch dat de installateurs graag willen dat er na 2021 geen gasgestookte cv-ketels meer verkocht worden na 2021?

Als ze na 2021 echt niet meer verkocht gaan worden, dan laat ik er hier nog ff een nieuwe inzetten van te voren. Een warmtepomp heeft hier nog geen zin, er moet eerst nog meer geïsoleerd worden. Bovendien is dit voor mij een starterswoning en wil ik over een aantal jaar doorstromen naar een grotere woning met eigen garage naast het huis.

In de komende jaren laat ik dus alleen de cv ketel uit 2004 vervangen door een nieuwe hoogwaardigere ketel en laat ik de kozijnen en het glas vervangen (nu nog deels enkelglas). Dan wel kunststof kozijnen met HR++ of HR+++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

.
Dit waren ramingen voor klimaat akkoord:
http://www.pbl.nl/publica...-energietransitie-in-2030

Als Nederland een adequate bijdrage wil leveren aan het Klimaatakkoord van Parijs, is 80 tot 95% CO2-reductie in 2050 nodig. Daarbij past een reductie van 43 tot 49% in 2030. Als beoogd wordt om de emissies kosteneffectief met 43% te verminderen, zijn de kosten in 2030 tussen € 1,6 en 2,6 mld per jaar; als 49% reductie wordt nagestreefd, kunnen de kosten in 2030 oplopen tot € 3,5-5,5 mld per jaar.

Gasloos zal wel meer kosten, ik lees rond de 20.000€ per woning.
Het gaat volgens deze publicatie: http://www.pbl.nl/sites/d...2050-achtergrond_1333.pdf
Om 170.000 woningen per jaar te doen a 20.000€ zijn het best wel forse bedragen: 3.4e9 maakt mijn calculator ervan, 3000 miljard..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

492828

Joris748 schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:06:
Met het 5de woord in je post heb je je al gediskwalificeerd voor een verdere discussie.
Oh ja, sorry, dat was ik ff vergeten. Vanuit de milieuhoek wordt geen enkele tegenspraak geduld.

Maar leg me dit eens uit: waarom mag er geen gezond verstand in de discussie worden gebruikt? Mensen verdienen al heel lang geld aan milieu-onvriendelijke zaken, zoals het dumpen van afvalstoffen enz. Maar aan de andere kant is er wel degelijk een soortgelijk verdienmodel voor de milieumafia. Ik weet bv. dat er bepaalde aannemers rondrijden met een emmertje asbest in de kofferbak. Na een brand kan dat een lucratieve opruimklus opleveren. Maar jij wil graag dat soort slagers zonder inmenging van sceptici hun eigen vlees laten keuren....

Daarnaast: het is goed dat we het gebruik van fossiele brandstoffen uit willen bannen. Daar worden wij en onze kinderen uiteindelijk beter van. Maar aan de nieuwe alternatieven zitten behoorlijk wat kosten verbonden. Daarnaast zitten er ook nogal wat haken en ogen aan die nieuwe alternatieven en zijn ze zeker niet allemaal even goed of voldoende uitgerijpt. Er zit ook nogal wat gokwerk aan verbonden wat betreft de kosten en het effect voor het milieu. Ook onze hh politici weten regelmatig niet waar Abraham de mosterd haalt en gokken vaak maar wat. Opportunisme is ze ook niet vreemd. Mooi voorbeeld is de discussie rond het gas uit Groningen.

Ik begrijp dat milieu-activisten daar totaal niet mee zitten, maar moet "jan met de pet" echt al die rekeningen betalen, ook als blijkt dat haastige spoed toch niet zo goed blijkt? Warmtepompen kunnen misschien op termijn een prima alternatief vormen, maar er moet nog best wat water naar de zee stromen voor het zo ver is. Dat geldt voor meer ideeën vanuit de milieuhoek. Ook het weggooien van zaken als stadsverwarming heeft pas zin als er een beter en betaalbaar alternatief voor is.
Tot het moment dat er meer helder wordt zou het goed zijn als de fanatieke milieuhoek zich wat minder arrogant zou opstellen en een open en eerlijke discussie zou voeren. Vaak worden mensen die kanttekeningen plaatsen weggezet als zeurders en negatief. Maar die zeurders zijn wel degenen die de rekening moeten betalen voor al die "mooie" plannetjes. Het zou dus slimmer zijn om (goede) veranderingen breed gedragen te laten worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Onbekend schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:22:
[...]

Dus nu heb je een gasketel en plaats daar een Elga bij die zeg 70% van je verwarming overneem. Dan gaat in 2021 je gasketel kapot, wat dan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

492828

Bezuiniger schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:22:
Dat iedereen nu een beetje ruw wakker geschud moet worden is vervelend, maar wel noodzakelijk.
En toch geloof ik niet dat dit de manier is om mensen over te halen om hun zuurverdiende geld de deur uit te laten fietsen.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
klump4u schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:38:
[...]

Dus nu heb je een gasketel en plaats daar een Elga bij die zeg 70% van je verwarming overneem. Dan gaat in 2021 je gasketel kapot, wat dan?
Er komt waarschijnlijk geef verbod op gasketels ansich. Het voorstel is om minimum rendementseisen in te voeren. Een gasketel voldoet daar niet aan, een hybride-oplossing waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Joris748 schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:01:
[...]

Er komt waarschijnlijk geef verbod op gasketels ansich. Het voorstel is om minimum rendementseisen in te voeren. Een gasketel voldoet daar niet aan, een hybride-oplossing waarschijnlijk wel.
Dit wilde ik net posten. In het voorbeeld van klump4u wordt de ketel dus gewoon vervangen voor een nieuwe. Misschien is een warmtepompboiler voor SWW ook al voldoende om een de rendementseis te voldoen zonder cv-ondersteuning door een WP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Vaak kan je gewoon onderdelen ervan laten vervangen zodat hij weer werkt. Op dit moment wordt ook altijd gekeken of je voor een paar honderd euro wil laten repareren, of dat je voor een paar honderd euro meer hem compleet wil laten vervangen.
Daarnaast zijn meer mogelijkheden om te verwarmen, zoals een elektrische cv-ketel.

Anders eens een tegenvraag. In 2050 stroomt er geen gas meer door de leidingen, dus alle cv-ketels werken dan niet meer. Ook al gaat een cv-ketel gemiddeld 15 jaar mee, sommige cv-ketels schieten uit richting de 25 jaar. Dus dat betekent dat vanaf 2025 er geen nieuwe gasgestookte cv-ketel geïnstalleerd mag worden. Om mensen hiervan bewust te maken, is het wel goed om mensen nu al hierover na te laten denken.
(Zelf denk ik dat die 2021 niet haalbaar is, maar het is wel een goed streven. Het zal mij niet verbazen als die deadline 2 jaar wordt opgeschoven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Als je uitgaat van een losse warmtepompboiler voor warm water is er misschien best iets voor te zeggen een heel simpel gas-cv toestel van 7 of 8 kw naast zo'n elga te plaatsen. Daar is nu geen vraag naar maar technisch gezien zou dat in massaproductie goedkoop moeten kunnen. Dus geen ingewikkelde HR ketel maar gewoon genoegen nemen met een wat lager rendement tegen een veel lager kostenplaatje. Op die manier heb je de capaciteit om bij echt koud weer bij te stoken waardoor een relatief lichte (=goedkope) CV-warmtepomp voldoende is.

Met name in wat oudere huizen kan dit veel in de haalbaarheid schelen, en juist die huizen hebben toch al een gasaansluiting.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 08-04-2018 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 21:30
492828 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:59:
[...]

En toch geloof ik niet dat dit de manier is om mensen over te halen om hun zuurverdiende geld de deur uit te laten fietsen.... O-)
Eigenlijk maakt het niet uit: nu genieten we van een lage gasprijs door de eigen productie, maar als we straks Russisch gas moeten gaan gebruiken zal de prijs fors stijgen. Niet alleen is dat gas per definitie al duurder, door het gebrek aan concurrentie (Noorwegen produceert echt niet genoeg) zouden ze wel gek zijn als ze niet nog meer gaan vragen als ze nu al doen. Verder zal dat gas bewerkt moeten worden, wat ook weer geld kost. Dus dat geld gaat toch wel de deur uit fietsen, of het nu naar de installateur is of naar het buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

492828

Bezuiniger schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:48:
Eigenlijk maakt het niet uit: nu genieten we van een lage gasprijs door de eigen productie, maar als we straks Russisch gas moeten gaan gebruiken zal de prijs fors stijgen. Niet alleen is dat gas per definitie al duurder, door het gebrek aan concurrentie (Noorwegen produceert echt niet genoeg) zouden ze wel gek zijn als ze niet nog meer gaan vragen als ze nu al doen. Verder zal dat gas bewerkt moeten worden, wat ook weer geld kost. Dus dat geld gaat toch wel de deur uit fietsen, of het nu naar de installateur is of naar het buitenland.
En toch.... is jouw uitleg nu een hele andere benadering dan de best arrogante benadering van: "Dat iedereen nu een beetje ruw wakker geschud moet worden is vervelend, maar wel noodzakelijk."
Als je bij mensen in de portemonnaie wil graaien, dan lijkt het me gezond verstand om eerst een dialoog aan te gaan met ruime uitleg waaróm, niet: jij bent dom (geweest?) dus jij moet betalen.....

Dat laatste deugt overigens ook niet, in veel gevallen had de gemiddelde bewoner geen reële keuze, al wordt er regelmatig anders gesuggereerd.
In Purmerend (en in andere plaatsen ook...) werd in de 80-er jaren stadsverwarming ingevoerd. Men liet niet na de voordelen te benoemen, ook (juist...) voor het milieu. Probleemloos, geen gas en de restwarmte kostte bovendien bijna niets. Daarnaast was het een systeem waarvan alle technische ins en outs al bekend waren, het werd immers elders al jaren gebruikt.

Wel een duur systeem, daar niet van, niet alleen in het aanleggen van de infrastructuur, maar zeker ook voor de bewoners. Electrisch bijverwarmen (via de warmwaterwisselaar) en electrisch koken zijn nooit goedkoop geweest, met daarbij een kunstmatig hoog gehouden prijsniveau van het warme water. Dat werd overigens destijds niet echt genoemd. Maar ja, het was milieuvriendelijk, dus mocht het wat meer kosten, dachten we (ik ook) toen nog.
Een keuze had men overigens niet, als je in een bepaalde wijk wilde wonen, dan was daar stadsverwarming. De installatie was al tijdens de bouw geplaatst en via de koopsom betaald. Daar was geen ontkomen aan. Je zou wel gek zijn geweest als je alsnog op (extra...) eigen kosten een vaag alternatief (die waren er destijds overigens vrijwel niet) er bij had geplaatst. Het systeem was zo geweldig dat er steeds meer wijken werden aangesloten. Maar er was niet genoeg restwarmte....dus werd steeds meer bijgestookt. Geen keuze van de bewoners, maar van de gemeente/overheid. Maar daarmee was het verhaal van die gratis restwarmte wel om zeep en van de lage productiekosten ook.

Jaren later bleek dat er veel fouten bij de aanleg waren gemaakt, die op kosten van de gemeenschap moesten worden hersteld. Ook de apparatuur in de huizen had diverse gebreken, die vaak op kosten van de bewoners werden gecorrigeerd. Nu komen er nog meer gebreken naar boven: overal ontstaan lekken in de aanvoerleidingen, ook in de huizen. Dat herstel kost ook veel geld. Uiteraard hebben allerlei partijen zoals installateurs en allerlei toeleveringsbedrijven, maar ook de gemeente, best geld verdiend aan het systeem. De bewoners iets minder......om maar te zwijgen over de vele dagen dat er geen warmte is vanwege reparaties. Ik heb ooit 2 weken zonder verwarming gezeten, midden in de winter....

Nu lees ik weer overal dat warmtepompen gewéldig zijn, probleemloos en technisch uitgerijpt en zo zijn er nog wel een paar wonderbaarlijke ontwikkelingen. Snap je waarom ik daar niet meteen in geloof? Ik heb dat soort verhalen al een paar keer eerder gehoord.....
Snap je waarom mensen dan behoorlijk pissig worden over de arrogante houding van de milieufanaten en de grachtengordeltiepjes, die verwachten dat we na wat (merendeels) onterechte verwijten in het gelid gaan staan om de portemonnaie leeg te kiepen voor de volgende hype?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zie het vrij simpel, en waarschijnlijk té simpel.

Stoken en koken op gas is niet houdbaar, want fossiele brandstof en slecht voor het milieu. Gas is simpelweg niet duurzaam te maken elektra (theoretisch) wel. Ik ken ook alle bezwaren van de "wat als iedereen aan de warmtepomp gaat...".

Punt is volgens mij dat er gewoonweg geen alternatief is op de L/W warmtepomp voor een doorsnee huishouden die niet aan stadsverwarming of andere collectieve voorzieningen kan.

We kunnen dus wel blijven discussiëren over de wenselijkheid van warmtepompen, maar er is niks anders op dit moment, hoe jammer ik dat ook vind. Er zijn al een aantal voorbeelden geweest van onzin alternatieven die een COP van 1 hebben.

Oftewel, wat moeten we dan om toch het milieu in oogschouw te nemen met in mijn geval een jaren '30 huis volledig geïsoleerd en met zonnepanelen, maar zonder vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@CurlyMo
Dat gas op de lange termijn niet houdbaar is, is natuurlijk juist, maar over de termijn waarop we naar iets anders toe gaan mag zeker wel gediscussieerd worden. Met import van aardgas kunnen we misschien ook wel tot 2050 HR ketels blijven stoken.
Zeker omdat er "op dit moment niets anders is dan warmtepompen" die een aantal bijzonderheden / aandachtspunten hebben, kan een rustige stap-voor-stap invoer hiervan helemaal geen kwaad.
De stadverwarmingsprojecten van @JvdB80 zijn een prima voorbeeld van hoe het niet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
blissard schreef op maandag 9 april 2018 @ 07:50:
@CurlyMo
Dat gas op de lange termijn niet houdbaar is, is natuurlijk juist, maar over de termijn waarop we naar iets anders toe gaan mag zeker wel gediscussieerd worden. Met import van aardgas kunnen we misschien ook wel tot 2050 HR ketels blijven stoken.
Wat eerder ook al gezegd is hadden we deze transitie eigenlijk al een decennia geleden moeten inzetten. Daar hebben wij als huidige generatie niks aan, maar dan is 2021 eigenlijk helemaal niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:08:
[...]

Wat eerder ook al gezegd is hadden we deze transitie eigenlijk al een decennia geleden moeten inzetten. Daar hebben wij als huidige generatie niks aan, maar dan is 2021 eigenlijk helemaal niet zo gek.
Dat is niet mijn schuld toch? En toch kan ik met een huis uit 1910 met houten vloer en geen spouw waarschijnlijk niet uit de voeten met een warmtepomp, en dat even los van de kosten van het ding zelf en die achterlijk airco die je ook nog kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

jacovn schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:49:
[...]
3.4e9 maakt mijn calculator ervan, 3000 miljard..
e9 = 9 nullen, dat is een miljard.
6 nullen = miljoen
3 nullen = duizend.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:14:
[...]

Dat is niet mijn schuld toch? En toch kan ik met een huis uit 1910 met houten vloer en geen spouw waarschijnlijk niet uit de voeten met een warmtepomp, en dat even los van de kosten van het ding zelf en die achterlijk airco die je ook nog kwijt moet.
Huiseigenaar hier, met een huis uit 1910, inclusief houten vloer, geen spouw. Ik verwarm al ruim 2,5 jaar probleemloos mijn huis met een warmtepomp.

Ik weet niet wat je precies zo achterlijk aan een airco vind, ik vind het prima. Dat ding zit hoog op de muur (dus niet in de weg), terwijl nu wel alle radiatoren wegzijn (die wel in de weg zitten). Hierdoor heb je dus meer leefruimte. Ideaal.

Tuurlijk kost het geld, het is immers een investering. Je verdient deze weer terug door lagere kosten voor verwarming. Daarnaast is het een verbetering van het comfort en kun je in de zomer ook nog koelen, wat met een C.V.-ketel nou eenmaal lastig gaat.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
cyberstalker schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:33:
[...]

Huiseigenaar hier, met een huis uit 1910, inclusief houten vloer, geen spouw. Ik verwarm al ruim 2,5 jaar probleemloos mijn huis met een warmtepomp.
Welke voorzieningen heb je allemaal getroffen daarvoor? Ik lees tenminste overal dat een warmtepomp vaak niet geschikt is voor een oud huis. Dat dat een enorme investering en verbouwing vergt.
Ik weet niet wat je precies zo achterlijk aan een airco vind, ik vind het prima. Dat ding zit hoog op de muur (dus niet in de weg), terwijl nu wel alle radiatoren wegzijn (die wel in de weg zitten). Hierdoor heb je dus meer leefruimte. Ideaal.
De CV staat in een aanbouw. Enige plek voor dat ding is dan het kleine stuk dak.
Tuurlijk kost het geld, het is immers een investering. Je verdient deze weer terug door lagere kosten voor verwarming. Daarnaast is het een verbetering van het comfort en kun je in de zomer ook nog koelen, wat met een C.V.-ketel nou eenmaal lastig gaat.
Welke investeringen heb jij allemaal gedaan? Als je geen radiatoren meer hebt heb je toch wat anders. Lijkt me niet dat je dan met een 5000 euro klaar bent. Ik weet niet wat jij voor energierekening hebt maar dat verdien ik niet zo snel terug. En ik ga sowieso niet al het spaargeld hieraan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:41
@blissard Als je tegen 2050 wil dat (huishoudelijk) gasgebruik uitgefaseerd is, dan moet je toch wel binnen een paar jaar drastische maatregelen nemen waarmee we die kant op gaan. Aan veel woningen moeten immers de nodige aanpassingen gedaan worden. En dat is alleen enigszins betaalbaar als woningeigenaren een en ander gecombineerd met een verbouwing kunnen uitvoeren.

@D-e-n met mijn huis uit 1902 kan ik ook makkelijk uit de voeten met en warmtepomp. Kwestie van keuzes maken bij de volgende verbouwing/renovatie.

Het probleem dat oudere huizen vaak nog niet geschikt zijn om 1 op 1 de cv-ketel te vervangen voor een warmtepomp, is dat mensen geen enkele interesse hebben voor het milieu als ze een huis kopen of verbouwen. Alleen de vierkante meters en de mooie keuken en badkamer tellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 09-04-2018 10:06 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
@D-e-n verwarmen middels luchtverwarming airco is vrij simpel te realiseren.

Het is allemaal wat efficiënter maar het is ook de loskoppeling van gas, waardoor je het met zonnepanelen o.i.d. kan opwekken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ivow85 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:03:
@D-e-n met mijn huis uit 1902 kan ik ook makkelijk uit de voeten met en warmtepomp. Kwestie van keuzes maken bij de volgende verbouwing/renovatie.
Wie zegt dat er een verbouwing gepland staat? We hebben toen we erin trokken de kozijnen boven voor vervangen, later de kozijnen van de dakkapel en het grote kozijn bij de achtertuin. Stapje voor stapje prima te doen. Maar buiten de badkamer en de oude aanbouw is er echt niets dat we anders aan het huis zouden willen.
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:08:
@D-e-n verwarmen middels luchtverwarming airco is vrij simpel te realiseren.

Het is allemaal wat efficiënter maar het is ook de loskoppeling van gas, waardoor je het met zonnepanelen o.i.d. kan opwekken.
Definieer "simpel" eens wat beter, ook financieel? Ik geloof dat velen hier veel meer geld hebben dan de gemiddelde Nederlander. Er wordt echt veel te makkelijk over gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ivow85 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:03:
@blissard Als je tegen 2050 wil dat (huishoudelijk) gasgebruik uitgefaseerd is, dan moet je toch wel binnen een paar jaar drastische maatregelen nemen waarmee we die kant op gaan. Aan veel woningen moeten immers de nodige aanpassingen gedaan worden. En dat is alleen enigszins betaalbaar als woningeigenaren een en ander gecombineerd met een verbouwing kunnen uitvoeren.

Het probleem dat oudere huizen vaak niet geschikt zijn, is dat mensen geen enkele interesse hebben voor het milieu als ze een huis kopen of verbouwen. Alleen de vierkante meters en de mooie keuken en badkamer tellen.
Wellicht dat we van mening verschillen over wat "drastische" maatregelen zijn.

Een verbod op CV ketels vanaf 2021 is imho veel te drastisch. Een langzame verschuiving van energiebelasting van stroom -> gas samen met een verplichting voor nieuwbouw en forse subsidie op isolatie van oude woningen zal volgens mij voldoende snel gaan. Maar wellicht bedoel jij dat ook.

Dan houden we het met opwek van schone electriciteit misschien ook net bij. Voorlopig zit daar ook nog een bottleneck.
Pagina: 1 ... 5 ... 23 Laatste