Rol-Co schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:01:
@
Wailing_Banshee
Wat bedoel je met luchtverwarming dan, dat is het hier toch ook niet?
Je falcon is toch gewoon nog geld waard, nu 12 jaar later heb je ook een rieele kans dat hij wat gaat mankeren dus als je hem voor een leuke prijs kwijt kan en wat anders koopt kost dat echt geen 5000,- en je hebt nog eens wat nieuws.

Is een beetje het verhaal wat ik altijd roep over een bankstel, je kan een hele dure kopen maar dan koop je niet snel eens wat nieuws omdat hij zo duur was, koop je wat goedkoper heb je er geen moeite mee en kan je nog eens veranderen. Krijg je niet zo'n huis waar je het idee hebt dat de tijd heeft stilgestaan.
Wij zagen dit fornuis in 2007, op een beurs. Toen moesten we onze keuken nog helemaal gaan verbouwen (we wisten toen alleen dat we dat gingen doen, maar nog niet hoe). Maar we keken elkaar aan en wisten: dit is ons nieuwe fornuis, ongeacht de prijs (het is een Falcon Classic). Er is wel een inductie variant, maar die is iets duurder dan die van ons was. En wie wil er nu nog een gasfornuis kopen, vooral één van die prijs? Hij kan heel makkelijk naar hoog calorisch gas omgezet worden, dat wel (staat zelfs in de gebruikshandleiding

). En ik denk eerder dat we hem naar propaan om bouwen (ruimte voor een gasfles hebben we wel, zelfs een ruimte waar we heel goed bij kunnen, zonder een keukenkastje op te offeren) dan dat we een fornuis van 3000 euro binnen 10 jaar gaan vervangen (we hebben hem dit jaar 7 jaar), door iets van 5000 euro (en nee, iets anders gaat hem niet worden, we hebben onze keuken om dat ding heen gebouwd). Daarom, achteraf is het altijd zo heel makkelijk praten. Hadden wij onze keuken niet in 2011 vernieuwd, maar in 2013, dan hadden we mogelijk hele andere keuzes genomen: geen waterleiding door de vloer, zodat we eventueel vloerverwarming hadden kunnen toepassen in de keuken en mogelijk toch geen gas fornuis, maar toch maar die inductie variant (hoewel ik die niet mooi vind). De gasaansluiting voor een gaskachel was waarschijnlijk ook verdwenen en hadden we tegen die schouw iets anders gepland (gaskachel is er nooit gekomen, aansluiting is er nog wel...)
En een keuken verbouw je niet goedkoop, zodat je binnen 10 jaar een nieuwe kunt plaatsen. Een keuken verbouw je goed zodat je daar de komende 25 jaar mee kunt blijven doen.
Gasschuif schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:44:
Hier een analoog verhaal a la @
Rol-Co en @
migjes
Wij wonen nu bijna 25 jaar in ons huis, en ik ben van ver gekomen, 3300 m3 gas. Er was totaal niets gedaan aan isolatie. In de loop der jaren de hele reutel aan isolatie maatregelen, heel veel zelf gedaan, alleen dak, ramen, en vloer uitbesteed. In 2002 de eerste panelen er op, toen nog Isofoton 110 Wp, koste veel geld, maar ook veel subsidie gekregen destijds. Nu ligt er totaal 6,7 kWp, en heb ik 800 kWh over per jaar. Mijn "jaarbetaling" aan mijn energieleverancier is nu negatief

Wij wonen nu 12 jaar in ons huis, en wij zijn ook van ver gekomen, maar wij zijn er nog niet. Zolder was, op één ruimte na, totaal niet geisoleerd, de voordeur kon zo ongeveer net zo goed open staan (de grootste "kier" was 3cm...), één raam van 2x3 was enkel glas, vloer was van hout, met een kruipruimte van bijna een meter diepte (vloer isolatie? wa's da?), de steense muren zat alleen een plank voor waar behang op zat...
Maar er moest meer gebeuren dan alleen isolatie op de muren en een nieuwe vloer. Dus ga je keuzes maken. Dus geen vloerverwarming door het hele huis, alleen de houten vloer vervangen, en niet het deel wat al beton was (geen kruipruimte meer trouwens), niet alle ramen vervangen (dubbel glas, deels een jaar of 30 oud, deels nog ouder). En van het woord "warmtepomp" had ik zelfs nog helemaal nooit gehoord, dus we konden daar ook nog geen voorbereidingen voor treffen.
Maar we zitten niet stil (ok, het afgelopen jaar wel, dankzij de NAM en het CVW). De plannen liggen al weer klaar voor de volgende grote aanpak: de ramen. We verliezen, vooral in de woonkamer, teveel warmte door die oude dubbelglas ramen. En er zijn ook 2 ramen lek (aan de andere kant van het huis), dus gelijk alles maar vervangen. En ik wil nog een stuk of 10 of 12 panelen (heb het nog iet uitgemeten) op het platte dak van de keuken (MAF begint richting de 0 te klimmen, dus gewoon even doorzetten...) Maar CV ketel heeft geen prioriteit, die is nu een jaar of 4 oud (geloof ik) en ik zie daar, ondanks wat @
Rol-Co schreef, nog teveel grote kodiak beren op de weg (waarbij geld niet eens de grootste is).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.