We hebben onze tussenwoning (met zonnepanelen) een aantal weken te koop staan en net tijdens de open huizen dag afgelopen zaterdag informeerde iemand voor 't eerst naar de zonnepanelen. Verder lijkt het kopers redelijk koud te laten. Nu snap ik ook wel dat je in de eerste plaats kijkt of je kunt wonen in het huis (bijv. qua ruimte enz) en of de buurt enz. je aan staat. Met energieverbruik enz. is de gemiddelde koper volgens mij niet of nauwelijks geïnteresseerd.Ivow85 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:03:
Het probleem dat oudere huizen vaak nog niet geschikt zijn om 1 op 1 de cv-ketel te vervangen voor een warmtepomp, is dat mensen geen enkele interesse hebben voor het milieu als ze een huis kopen of verbouwen. Alleen de vierkante meters en de mooie keuken en badkamer tellen.
In de woning uit de jaren '20 die we hebben gekocht, wil ik wel helemaal voorbereid zijn op de warmtepomp. Vervangen enkel glas (getrokken glas) door HR++, spouwmuurisolatie, nieuwe dak min. RC6 en nieuwe vloer (min RC3) met vloerverwarming. De huidige CV-ketel (HR, 19jr oud) laten we vooralsnog nog even hangen tenzij verbouwingskosten enorm gaan meevallen....
De techniek achter de warmtepompen is niet nieuw. Wel verwacht ik dat er de komende jaren nog een flinke slag wordt gemaakt in bijv. geluidsproductie en uiterlijk.
Juist omdat we toch grootscheeps moeten renoveren, zorg ik er voor dat we in ieder geval zijn voorbereid op verwarmen met de warmtepomp.
Ik ben er van overtuigd dat een transitie nodig is. Ik denk echter dat het uitermate lastig is alles gasloos te krijgen. Het zou mooi zijn als de bestaande gasinfrastructuur die er toch al ligt, gebruikt kan blijven worden als overbruggingsperiode. Wellicht met een ander, schoon gas ( à la waterstof bijv).
[ Voor 13% gewijzigd door Cranberry op 09-04-2018 10:22 ]