Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 08:06
Ivow85 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:03:

Het probleem dat oudere huizen vaak nog niet geschikt zijn om 1 op 1 de cv-ketel te vervangen voor een warmtepomp, is dat mensen geen enkele interesse hebben voor het milieu als ze een huis kopen of verbouwen. Alleen de vierkante meters en de mooie keuken en badkamer tellen.
We hebben onze tussenwoning (met zonnepanelen) een aantal weken te koop staan en net tijdens de open huizen dag afgelopen zaterdag informeerde iemand voor 't eerst naar de zonnepanelen. Verder lijkt het kopers redelijk koud te laten. Nu snap ik ook wel dat je in de eerste plaats kijkt of je kunt wonen in het huis (bijv. qua ruimte enz) en of de buurt enz. je aan staat. Met energieverbruik enz. is de gemiddelde koper volgens mij niet of nauwelijks geïnteresseerd.

In de woning uit de jaren '20 die we hebben gekocht, wil ik wel helemaal voorbereid zijn op de warmtepomp. Vervangen enkel glas (getrokken glas) door HR++, spouwmuurisolatie, nieuwe dak min. RC6 en nieuwe vloer (min RC3) met vloerverwarming. De huidige CV-ketel (HR, 19jr oud) laten we vooralsnog nog even hangen tenzij verbouwingskosten enorm gaan meevallen....

De techniek achter de warmtepompen is niet nieuw. Wel verwacht ik dat er de komende jaren nog een flinke slag wordt gemaakt in bijv. geluidsproductie en uiterlijk.

Juist omdat we toch grootscheeps moeten renoveren, zorg ik er voor dat we in ieder geval zijn voorbereid op verwarmen met de warmtepomp.

Ik ben er van overtuigd dat een transitie nodig is. Ik denk echter dat het uitermate lastig is alles gasloos te krijgen. Het zou mooi zijn als de bestaande gasinfrastructuur die er toch al ligt, gebruikt kan blijven worden als overbruggingsperiode. Wellicht met een ander, schoon gas ( à la waterstof bijv).

[ Voor 13% gewijzigd door Cranberry op 09-04-2018 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:08:
@D-e-n verwarmen middels luchtverwarming airco is vrij simpel te realiseren.
Tuurlijk, je kunt overal die lelijke airco's gaan hangen. Ik zou niet eens weten waar ik in onze woonkamer zo'n airco "hoog aan de muur" zou moeten hangen. Of bedoel je de buitenmuur? Daar hebben we niet eens een "hoog aan de muur", tenzij je 2,5m al hoog vind?

Ik ben heb met @D-e-n eens, dat het niet zo simpel is als een heleboel mensen hier doen voorkomen. Tenzij je toch al een verbouwing op stapel hebt staan. Of heel veel geld hebt.

Ik wil een paar radiatoren gaan vervangen, maar dan voor radiatoren die eventueel! ook geschikt zijn voor een warmtepomp. Wil ik best meer voor betalen (moeten toch design radiatoren worden, waarschijnlijk op maat gemaakt), dus investeren wil ik best wel. Alleen niet alles tegelijkertijd.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:45:
Welke voorzieningen heb je allemaal getroffen daarvoor? Ik lees tenminste overal dat een warmtepomp vaak niet geschikt is voor een oud huis. Dat dat een enorme investering en verbouwing vergt.
De warmtepompinstallatie is een lucht/lucht warmtepompsysteem, waarbij in elke ruimte dus een "airco" zit die kan verwarmen en koelen. Kosten 5500 euro voor twee verdiepingen. Toen we dit systeem installeerden hadden we nog niet zoveel aan isolatie gedaan. Het kwam qua tijd goed uit omdat de C.V.-ketel het begon te begeven zo'n 6 maanden nadat we het huis hadden gekocht. Op deze manier spaarden we dus kosten voor een nieuwe C.V.-ketel uit. Omdat we toen ook al het plafond open hadden voor verbouwing kon daar alles mooi worden weggewerkt.
De CV staat in een aanbouw. Enige plek voor dat ding is dan het kleine stuk dak.
Plat dak is inderdaad prima, zou dus geen probleem mogen zijn.
Welke investeringen heb jij allemaal gedaan? Als je geen radiatoren meer hebt heb je toch wat anders. Lijkt me niet dat je dan met een 5000 euro klaar bent. Ik weet niet wat jij voor energierekening hebt maar dat verdien ik niet zo snel terug. En ik ga sowieso niet al het spaargeld hieraan uitgeven.
Radiatoren zijn weg ivm de lucht/lucht warmtepomp. Voor warm water hebben we een andere voorziening. Ik heb hier gekozen voor een zonneboiler (a 2000 euro - 650 subsidie), een douche-wtw (a 500 euro) en een elektrische doorstromer (a 290 euro).

Nu heb ik ook wat zonnepanelen neergelegd (a 6000 euro) en ook nog bij geisoleerd (niet direct kostenplaatje in mijn hoofd hier). Nu betaal ik ipv 140 per maand nog maar 0 euro per maand. Ik denk dat alles bij elkaar zo'n 16k heeft gekost, waarbij een deel ook gewoon verbetering van de bestaande woning is omdat het allemaal erg outdated was.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 14:05
@D-e-n @Wailing_Banshee

Wat ik bedoel met verwarmen middels airco, is niet persee dat je dat moet willen, maar dat het de makkelijkste optie is. Ik heb ook voor wat anders gekozen omdat ik bijvoorbeeld vloerverwarming prettiger vind.

Dit is omdat je alleen een plek moet vinden voor de binnenunit. Heb je echt alle muren helemaal vol met schilderijen en kasten?
Vervolgens kun je de buitenunit neerzetten waar je maar wil. Die hoeft niet aan de muur, kan ook op een dak of in een tuin. Leidinglengte mag vaak langer dan je denkt.
Je kunt al zo'n ding hebben hangen voor 1500 euro, al zal die nooit toereikend zijn voor een oud huis wat nooit na is geisoleerd.

Ik ken iemand op een woonboot, met nog twee gashaarden en een geiser. Die heeft niet eens radiatoren.
Naar een nieuwe CV ketel switchen betekent dat de geiser met pensioen kan. Maar dan moet ze radiatoren gaan ophangen, waar moeilijker een plek voor is te vinden dan voor een binnenunit van een airco. En het brengt allemaal extra kosten met zich mee.
In dit geval is het zelfs veel praktischer en goedkoper om een airco te plaatsen. Twee binnenunits (ter vervanging van de haarden), 1 buitenunit die op het dek kan staan. Elektrisch boilertje ophangen voor het douchen. Bescheiden twee pits inductiekookplaat. Dan heb je het dus over max 4000 euro o.i.d.
En dan kun je nog zonnepanelen toevoegen. Helemaal hilarisch wordt het met een bescheiden huis accu, dan zou ze gewoon door kunnen draaien in veel gevallen, als de woonboot bijvoorbeeld weer voor onderhoud weggaat naar de werf (eens in de zoveel jaar)

@Wailing_Banshee Je kan even kijken naar Jaga Strada radiatoren. Die zijn naar ons idee mooi strak (en neutraal) en zeer geschikt voor lage temp verwarming zoals je wellicht in toekomst nodig hebt. In vele maten beschikbaar.

Maar ik weet niet wat voor vloer je hebt. Voor veel mensen met huizen van jaren 70 of later is het zinniger om naar vloerverwarming te kijken. Ja, dat maakt het duurder. Maar je bent van je radiatoren af (meer ruimte) en het comfort verbeterd.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 09-04-2018 10:48 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Cranberry schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:15:
[...]

Vervangen enkel glas (getrokken glas) door HR++,
Die vind ik interessant.. wat heeft je bij een dergelijke stevige ingreep doen besluiten HR++ ipv HR+++ te kiezen? Ik vraag het omdat HR+++ vaak als randvoorwaarde genoemd wordt terwijl dat volgens mij op basis van de isolatiespecs wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:17
cyberstalker schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:34:
[...]
Omdat we toen ook al het plafond open hadden voor verbouwing kon daar alles mooi worden weggewerkt.
Maar als je het plafond niet open hebt? Als er iets in ons huis dik in orde is is het de afwerking van de plafonds. Het van elke ruimte leidingen aanleggen naar de aanbouw, met een route door de keuken met dat hoge plafond, is ook niet zo simpel.
Ik denk dat alles bij elkaar zo'n 16k heeft gekost, waarbij een deel ook gewoon verbetering van de bestaande woning is omdat het allemaal erg outdated was.
Dat is een behoorlijk bedrag als alleen je ketel outdated is. Niet elk oud huis met een cv-ketel is een bouwval die verbouwd moet worden. En nogmaals: als ik dat in één keer uitgeef is het spaarpotje dus leeg.

Ik merk dat heel veel mensen hier in een soort "klusmodus" zitten waarbij ze de verwarming dan wel even meepakken maar de meeste mensen wonen gewoon in hun huis en hebben niet groots gepland, ook financieel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@Yucon Twee redenen eigenlijk:
1. Als we overal HR+++ laten plaatsen, moeten veel of alle kozijnen worden vervangen. Al snel meer dan 10k extra kosten en gaat in sommige gevallen ook de authentieke uitstraling van het huis aantasten.
2. De meerprijs voor HR+++ tov HR++ vind ik behoorlijk. Niet in verhouding imho.

Voordat ik die extra kosten heb terugverdiend, dan zijn we decennia verder vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:30
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:56:
[...]

Dat is een behoorlijk bedrag als alleen je ketel outdated is. Niet elk oud huis met een cv-ketel is een bouwval die verbouwd moet worden. En nogmaals: als ik dat in één keer uitgeef is het spaarpotje dus leeg.

Ik merk dat heel veel mensen hier in een soort "klusmodus" zitten waarbij ze de verwarming dan wel even meepakken maar de meeste mensen wonen gewoon in hun huis en hebben niet groots gepland, ook financieel niet.
Maar dat bedrag is bij bijna niemand in 1x uitgegeven. Veel mensen doen eerst de isolatie van bedrag X vervolgens de warmptepomp van bedrag X en daarna nog een keer zonnepanelen van bedrag X.
Dit is dan samen XXX, en de meeste mensen hier vallen dan gelijk over dat hoge totaal bedrag (wat een X jaar heeft geduurd om te realiseren qua aanschaf/verbouwing)...

[ Voor 4% gewijzigd door Remy!!!! op 09-04-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:45:
@D-e-n @Wailing_Banshee

Wat ik bedoel met verwarmen middels airco, is niet persee dat je dat moet willen, maar dat het de makkelijkste optie is. Ik heb ook voor wat anders gekozen omdat ik bijvoorbeeld vloerverwarming prettiger vind.

Dit is omdat je alleen een plek moet vinden voor de binnenunit. Heb je echt alle muren helemaal vol met schilderijen en kasten?
Nee, twee muren zijn ramen, de derde muur zit een schilderij op en de 4 muur staat de bank tegenaan (we hebben een bijna vierkante woonkamer). En dan moet je ook zo'n ding in de woonkeuken hebben (die heeft nu alleen een kickspace verwarming).
Je kan even kijken naar Jaga Strada radiatoren. Die zijn naar ons idee mooi strak (en neutraal) en zeer geschikt voor lage temp verwarming zoals je wellicht in toekomst nodig hebt. In vele maten beschikbaar.
Die zijn wel leuk voor in de woonkeuken! Als we overstappen op lage temperatuur verwarming, moeten we extra afgifte punten hebben. Die kickspace gaat het dan zeker niet redden... Maar we hebben daar ook een schouw voor een gaskachel. Daar zou dat ding wel tegen passen. Ipv de radiator in de gang absoluut niet, daar is hij veel te strak voor, daar wil ik juist een wat klassieker geval (nu hangt er zo'n standaard ding...)
Maar ik weet niet wat voor vloer je hebt. Voor veel mensen met huizen van jaren 70 of later is het zinniger om naar vloerverwarming te kijken. Ja, dat maakt het duurder. Maar je bent van je radiatoren af (meer ruimte) en het comfort verbeterd.
Vloer ligt er deels nog maar net 10 jaar in (begin 2007). Alleen de woonkamer met vloerverwarming (te duur om dat overal te laten doen, we hadden wel meer kosten...). En invrezen gaat lastig worden, omdat er ook al kabels in de vloer liggen (en leidingen).
Remy!!!! schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:05:
[...]

Maar dat bedrag is bij bijna niemand in 1x uitgegeven. Veel mensen doen eerst de isolatie van bedrag X vervolgens de warmptepomp van bedrag X en daarna nog een keer zonnepanelen van bedrag X.
Dit is dan samen XXX, en de meeste mensen hier vallen dan gelijk over dat hoge bedrag...
Omdat die mensen die het in stukjes hebben gedaan, of die het gelijk meegenomen hebben in een grote renovatie, nu zeggen dat anderen dat ook maar even moeten doen. Wij hebben bijv. ons huis in 2006-2007 een nieuwe vloer gegeven. Hadden we toen geweten wat we nu weten, hadden we nu ook een veel kleinere investering hoeven doen om van het gas af te kunnen komen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:11:
[...]

Omdat die mensen die het in stukjes hebben gedaan, of die het gelijk meegenomen hebben in een grote renovatie, nu zeggen dat anderen dat ook maar even moeten doen. Wij hebben bijv. ons huis in 2006-2007 een nieuwe vloer gegeven. Hadden we toen geweten wat we nu weten, hadden we nu ook een veel kleinere investering hoeven doen om van het gas af te kunnen komen.
Tja... tis achteraf praten. Maar als je zo'n grote renovatie doet, dan denk je toch ook even na wat gelijk meegenomen kan worden voor toekomstbestendigheid?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:11:
Die mensen zeggen toch niet dat jullie/wij het ook in 1x moeten doen? Dat we er over nadenken en eventueel al aanpassingen (of rekeningen houden met) doen tijdens huidige/komende verbouwingen is wat ik men hier vooral hoor zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:13:
[...]
Tja... tis achteraf praten. Maar als je zo'n grote renovatie doet, dan denk je toch ook even na wat gelijk meegenomen kan worden voor toekomstbestendigheid?
Dat hebben we ook gedaan. Met de kennis die we in 2006 hadden. Dus (deels) nieuwe vloer erin, geen kruipruimte. Enkelglas vervangen door dubbelglas. Isolatie toepassen tegen de muren. Meterkast aanpassen voor zonnepanelen. Dat waren dingen die toen allemaal bekend waren. Warmtepomp had ik nog nooit van gehoord. En vloerverwarming in de gehele nieuwe vloer was gewoon te prijzig.
Remy!!!! schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:17:
[...]
Die mensen zeggen toch niet dat jullie/wij het ook in 1x moeten doen? Dat we er over nadenken en eventueel al aanpassingen (of rekeningen houden met) doen tijdens huidige/komende verbouwingen is wat ik men hier vooral hoor zeggen.
De volgende grote verbouwing bij ons gaat hopelijk niet plaatsvinden binnen nu en 20 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:58
Remy!!!! schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:05:
[...]

Dit is dan samen XXX, en de meeste mensen hier vallen dan gelijk over dat hoge totaal bedrag (wat een X jaar heeft geduurd om te realiseren qua aanschaf/verbouwing)...
Daarom wordt er ook nagedacht over woninggebonden leningen. De eigenaar leent 30.000 euro om het huis gasloos en energiezuinig te maken. Bij verkoop van de woning gaat de lening mee naar de volgende eigenaar.

Feitelijk verschuiven jouw vaste lasten (en die van een toekomstige eigenaar) op deze manier van de energierekening naar rente en aflossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik ga eerst nog maar eens 2600Wp erbij leggen. :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/390329/dU5wyzFu.jpg

Dat kan wel voor die 650,- (aan vermeden kosten). ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Rol-Co Interessant! Waar gescoord? Waar ga je ze neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:18:
[...]

Dat hebben we ook gedaan. Met de kennis die we in 2006 hadden. Dus (deels) nieuwe vloer erin, geen kruipruimte. Enkelglas vervangen door dubbelglas. Isolatie toepassen tegen de muren. Meterkast aanpassen voor zonnepanelen. Dat waren dingen die toen allemaal bekend waren. Warmtepomp had ik nog nooit van gehoord. En vloerverwarming in de gehele nieuwe vloer was gewoon te prijzig.

[...]

De volgende grote verbouwing bij ons gaat hopelijk niet plaatsvinden binnen nu en 20 jaar...
Maar om alvast rekening te houden met een eventuele warmtepomp hoeft er toch geen grote verbouwing plaats te vinden?
Even een klein lijstje met dingen die relatief goedkoop (€1á2000)/snel kunnen zonder grote verbouwing(even in het algemeen dus niet op jullie situatie direct toepasbaar):
- vloerisolatie
- spouwisolatie
- voorzetwanden
- dakisolatie
- nieuwe radiatoren (al voorbereid op ltv)
- vloerverwarming (heeft ons +/- €1200 gekost voor 50m2, en was in een cementdekvloer)

Veel van deze dingen zorgen niet alleen voor isolatie maar ook voor woongenot. Minder tocht in huis, huis sneller opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:18:
[...]
En vloerverwarming in de gehele nieuwe vloer was gewoon te prijzig.
tja... het is nog prijziger om achteraf te doen heb je nu gemerkt. Ik had toendertijd vloerverwarming genomen, terwijl ik nog niet zeker was over de warmtepomp.

Achteraf praten is idd makkelijk, maar nu je toch niet terug kan gaan, kan je natuurlijk wel marktplaats in de gaten houden voor 2e hands Jaga radiatoren. Volgens het warmtepompen-topic zijn deze regelmatig met dumpprijzen aangeboden van mensen met nieuwbouwhuis die toch liever VVW willen hebben.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cranberry schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:24:
@Rol-Co Interessant! Waar gescoord? Waar ga je ze neerleggen?
Noord :)

http://link.marktplaats.nl/m1273132519

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:31:
[...]
tja... het is nog prijziger om achteraf te doen heb je nu gemerkt. Ik had toendertijd vloerverwarming genomen, terwijl ik nog niet zeker was over de warmtepomp.
Wat ik al zei, in 2006 had ik nog nooit van een warmtepomp gehoord. Zo snel kan het dus gaan.
Joris748 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:20:
[...]

Daarom wordt er ook nagedacht over woninggebonden leningen. De eigenaar leent 30.000 euro om het huis gasloos en energiezuinig te maken. Bij verkoop van de woning gaat de lening mee naar de volgende eigenaar.

Feitelijk verschuiven jouw vaste lasten (en die van een toekomstige eigenaar) op deze manier van de energierekening naar rente en aflossing.
Ons huis staat al een ton onder water, en dan nog even een lening van 30K erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:33:
Ons huis staat al een ton onder water, en dan nog even een lening van 30K erbij?
  1. Lening gaat over naar de nieuwe eigenaar, het restant hoef je dus niet af te lossen bij verkoop en waardoor je huis niet verder onder water komt te staan.
  2. Wat is het probleem als je 150 euro bespaart op je energie rekening en die 150 euro gebruikt voor de rente en aflossing van de lening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:33:
[...]

Wat ik al zei, in 2006 had ik nog nooit van een warmtepomp gehoord. Zo snel kan het dus gaan.
In 2006 had je toch wel over het comfort van vloerverwarming gehoord?

Nogmaals: het heeft weinig nut om te raaskalen over beslissingen in het verleden. Je hebt nog een tijd te gaan alvorens CV-ketels niet meer verkrijgbaar zijn. Sommige aanpassingen zijn te maken zonder dat je je CV-ketel dag hoeft te ztten.

Als je het financieel niet lukt, dan is dat een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Remy!!!! schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:26:
[...]

Maar om alvast rekening te houden met een eventuele warmtepomp hoeft er toch geen grote verbouwing plaats te vinden?
Even een klein lijstje met dingen die relatief goedkoop (€1á2000)/snel kunnen zonder grote verbouwing(even in het algemeen dus niet op jullie situatie direct toepasbaar):
- vloerisolatie
- spouwisolatie
- voorzetwanden
- dakisolatie
- nieuwe radiatoren (al voorbereid op ltv)
- vloerverwarming (heeft ons +/- €1200 gekost voor 50m2, en was in een cementdekvloer)

Veel van deze dingen zorgen niet alleen voor isolatie maar ook voor woongenot. Minder tocht in huis, huis sneller opgewarmd.
8)7 8)7 8)7 8)7
Dat komt gewoon neer op het strippen van je hele huis. Met alleen de nieuwe laminaatvloeren maak je jouw 2000 euro dan al op.
Joris748 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:40:
[...]
Wat is het probleem als je 150 euro bespaart op je energie rekening en die 150 euro gebruikt voor de rente en aflossing van de lening?
150 euro? Ik vraag me af wat de maandelijkse energie- en elektriciteitskosten zijn van een ieder hier.

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 09-04-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:40:
[...]
  1. Lening gaat over naar de nieuwe eigenaar, het restant hoef je dus niet af te lossen bij verkoop en waardoor je huis niet verder onder water komt te staan.
  2. Wat is het probleem als je 150 euro bespaart op je energie rekening en die 150 euro gebruikt voor de rente en aflossing van de lening?
Dan betaal ik liever 145 euro per maand, want dat scheelt mij 5 euro per maand...

En ik hoef die lening niet af te lossen nee, maar een koper wil wel gelijk minder geven omdat er nog een lening open staat die hij mag gaan aflossen.
kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:49:
[...]
In 2006 had je toch wel over het comfort van vloerverwarming gehoord?
Ja, en als je had gelezen, had je gezien dat we wel degelijk al vloerverwarming hebben. En zagen we niet het voordeel om dat ook in ruimtes te leggen waar we niet zo vaak zijn. Nu, met het idee van warmtepompnen in je hoofd kan dat ineens heel anders zijn. Als we toen hadden geweten wat we nu weten, was de hele vloer eruit gegaan en was overal vloervewarming gekomen. Scheelt behoorlijk in de kosten, en ongemak....
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:51:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7
Dat komt gewoon neer op het strippen van je hele huis. Met alleen de nieuwe laminaatvloeren maak je jouw 2000 euro dan al op.
En meer... wij hebben een dure vloer, 20 tot 60m2, 100m2, dus ergens tussen de 2000 en 6000 euro alleen al aan laminaat...

[ Voor 13% gewijzigd door Wailing_Banshee op 09-04-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:52:
[...]

Dan betaal ik liever 145 euro per maand, want dat scheelt mij 5 euro per maand...
Tja, moet ik daar serieus op in gaan?
En ik hoef die lening niet af te lossen nee, maar een koper wil wel gelijk minder geven omdat er nog een lening open staat die hij mag gaan aflossen.
Die koper zal ook minder geven als het huis nog helemaal aangepast moet worden om gasloos te gaan en energieneutraal te worden.

Die woninggebonden lening wordt heel belangrijk voor de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:51:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7
Geen idee of je sarcastisch bent of niet, maar goed...
Het is een voorbeeldlijst. Je hoeft/moet niets.
Het is eerder toevoegen dan strippen, maar goed dat is mijn mening :+
Je kan makkelijk 1 voor 1 die dingen afvinken, en als je een beetje handig bent kan je zelf best veel doen en zo behoorlijk wat kosten besparen.
Stel je voor als je nu laminaat hebt liggen wat 5 jaar oud is, dan is dit vaak nog verkrijgbaar in de winkel. Als je dan nu vloerverwarming neemt dan haal je zelf de laminaatvloer eruit. En je zal dan waarschijnlijk 4á5(?) pakken erbij moeten kopen om eventueel gesneuveld laminaat te vervangen (of om erg versleten plekken te vervangen). Het nadeel is dat je mogelijk kleurverschil krijgt, maar dit kan per laminaat en kleur verschillen.

Zie ik dan iets over het hoofd? Kijk ik raar naar de situatie?
Als je een plavuizen vloer hebt of iets wat niet zo makkelijk eruit te halen is als laminaat dan is het een ander verhaal en dan zullen de kosten zeker hoger worden dan 2000. Want dan zal je mogelijk je tegels eruit moeten slopen of eventueel de vloerverwarminggleuven er direct in laten slijpen (nat) of de vloerverwarming erop moeten leggen middels een platen/net systeem (droog).

Of dit financieel haalbaar is voor men weet ik niet en kan ik niet over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:58:
[...]

Tja, moet ik daar serieus op in gaan?
Grof gerekend.

150 euro in de maand is 1800 per jaar.
Stroom rekening gaat omhoog, gas naar 0. Geen idee hoe ik precies zou kunnen berekenen wat erbij komt aan electra, maar stel 2000kWh per jaar. Dus onze stroom rekening gaat van 0 naar 2000kWh per jaar. Dus, 2000x20 cent is 400 euro per jaar.
Samen is dat dus 2200 per jaar.

Ons voorschot is nu 145 euro per maand, maar laten we duur doen en zeg dat het 150 euro per maand is. Dan gaan we er zelfs met een renteloze lening op achteruit. Namelijk 400 euro per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:14:
[...]

Dat is niet mijn schuld toch? En toch kan ik met een huis uit 1910 met houten vloer en geen spouw waarschijnlijk niet uit de voeten met een warmtepomp, en dat even los van de kosten van het ding zelf en die achterlijk airco die je ook nog kwijt moet.
Er zijn zoveel dingen uit het verleden niet mijn schuld waarvoor we toch verantwoordelijkheid moeten nemen. Eigenlijk kan je dat over klimaatverandering an sich zeggen. Dat eerdere generaties het hebben nagelaten zegt niks over de onze.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 09-04-2018 12:41 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:20:
[...]

Grof gerekend.

150 euro in de maand is 1800 per jaar.
Stroom rekening gaat omhoog, gas naar 0. Geen idee hoe ik precies zou kunnen berekenen wat erbij komt aan electra, maar stel 2000kWh per jaar. Dus onze stroom rekening gaat van 0 naar 2000kWh per jaar. Dus, 2000x20 cent is 400 euro per jaar.
Samen is dat dus 2200 per jaar.

Ons voorschot is nu 145 euro per maand, maar laten we duur doen en zeg dat het 150 euro per maand is. Dan gaan we er zelfs met een renteloze lening op achteruit. Namelijk 400 euro per jaar.
Als je gas 1 op 1 vervangt met een wp, dan moet je natuurlijk jouw voorschot wel aftrekken van de kosten. Over het algemeen zal een wp een besparing van 20% betekenen. Dus netto ben je “maar” 200 euro per jaar kwijt

€145 voorschot is wel zeer weinig trouwens. Wat is nou jouw jaarverbruik?

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 09-04-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:45:
[...]

Als je gas 1 op 1 vervangt met een wp, dan moet je natuurlijk jouw voorschot wel aftrekken van de kosten. Over het algemeen zal een wp een besparing van 20% betekenen. Dus netto ben je “maar” 200 euro per jaar kwijt

€145 voorschot is wel zeer weinig trouwens. Wat is nou jouw jaarverbruik?
0kWh / 1800m3. Met een warmtepomp zou dat 2000kWh / 0m3 worden (ervan uitgaande dat die 2000 natuurlijk goed geschat is). En komt dus bovenop die terugbetaling van die lening. En dat is geen 200 euro, maar 400 euro. Dus die lening is 150 euro (terugbetaaltijd is dan 17 jaar, gemiddelde levensduur warmtepomp 15 tot 20), is 1800 per jaar + 400 = 400 meer dan dat we nu per jaar betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:13:
[...]

De suggestie dat het een beetje zijn eigen schuld is, creëert geen situatie waarbij mensen snel met je mee gaan denken. 10 jaar is best veel tijd. Er was (zeker in de ogen van de overgrote meerderheid) niets dan gas en er was voldoende voor de komende vijftig jaar. Daarbij werd vloerverwarming veel meer beschouwd als een luxe dan een manier om zuinig te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Remy!!!! schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:16:
[...]
Het is een voorbeeldlijst. Je hoeft/moet niets.
We hebben het hier over het gas af "moeten" dus dan moet je toch wel iets.
Het is eerder toevoegen dan strippen, maar goed dat is mijn mening :+
Dat is geen mening. Het is feitelijk onjuist. Als je vloerverwarming wilt zullen alle vloeren eruit moeten. Dat is arbeid (nee, niet iedereen is handig) plus de kosten voor je vloer. En dan heb je nog geen verwarming.
Stel je voor als je nu laminaat hebt liggen wat 5 jaar oud is, dan is dit vaak nog verkrijgbaar in de winkel.
Ons laminaat komt uit 2013 en was vorig jaar al niet meer verkrijgbaar toen we lekkage hadden in de keuken.
Zie ik dan iets over het hoofd? Kijk ik raar naar de situatie?
Ja. Je doet allerlei aannames die voor veel mensen en veel huizen niet kloppen.
Of dit financieel haalbaar is voor men weet ik niet en kan ik niet over oordelen.
Maar dat wordt in dit topic wel heel makkelijk gedaan. En dat stoort me mateloos. Ik ben helemaal pro-milieu, zou bijna GL kunnen stemmen, maar de kosten zijn toch echt een grote maar. Het is niet reëel te denken dat iedereen bij ons in de straat zijn huis helemaal overhoop gaat halen voor tienduizenden euro's.
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:31:
[...]

Er zijn zoveel dingen uit het verleden niet mijn schuld waarvoor we toch verantwoordelijkheid moeten nemen. Eigenlijk kan je dat over klimaatverandering an sich zeggen. Dat eerdere generaties het hebben nagelaten zegt niks over de onze.
Ook dat klinkt te makkelijk. Ik snap dat er zaken duurder worden door bepaalde omstandigheden maar de suggestie dat iedereen allemaal makkelijk aan de warmtepomp kan is niet realistisch. Er zullen echt nieuwe ontwikkelingen moeten komen wil het realistisch worden.

[ Voor 18% gewijzigd door D-e-n op 09-04-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:09:
[...]

0kWh / 1800m3. Met een warmtepomp zou dat 2000kWh / 0m3 worden (ervan uitgaande dat die 2000 natuurlijk goed geschat is). En komt dus bovenop die terugbetaling van die lening. En dat is geen 200 euro, maar 400 euro. Dus die lening is 150 euro (terugbetaaltijd is dan 17 jaar, gemiddelde levensduur warmtepomp 15 tot 20), is 1800 per jaar + 400 = 400 meer dan dat we nu per jaar betalen.
Rekensommetje ziet er alweer anders uit als je 5k van die 30k gebruikt voor PV-panelen. Dan dalen je energiekosten met ca 150 euro. Met die besparing kun je de lening en aflossing van de lening betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:20:
[...]
Ook dat klinkt te makkelijk. Ik snap dat er zaken duurder worden door bepaalde omstandigheden maar de suggestie dat iedereen allemaal makkelijk aan de warmtepomp kan is niet realistisch. Er zullen echt nieuwe ontwikkelingen moeten komen wil het realistisch worden.
Ik heb nergens gezegd dat het makkelijk wordt. Dat is het bij ons ook niet. We hebben nu rond de € 10.000,- aan investeringen gedaan in ons huis en allemaal gericht op duurzaamheid. Dat kan redelijk goedkoop omdat we handig zijn en het zelf kunnen. Dus ook jaren '30 met een houten vloer. Daarbij is ook niet alleen het punt dat je aan de WP moet, maar dat je minder gas moet zien te gebruiken.

We hebben verderop buren met hetzelfde huis. Daar zit werkelijk 0 isolatie in. Mensen zijn zelf in de 30, hebben een veel betere baan dan wij, en twee kinderen. Ze zijn totaal niet geïnteresseerd in isoleren, want ze kunnen hun energie rekening makkelijk betalen en ze vinden het teveel gedoe. Ze hebben wel handdoeken tegen de deuren tegen het tochten. Zo'n onverschillige houding t.o.v. duurzaamheid kan in deze tijd gewoon niet meer.

Maar jouw stelling. Het is niet mijn schuld dus... is natuurlijk ook niet constructief. Waar we het volgens mij allemaal over eens zijn is dat onze generatie iets anders moet gaan doen dan de voorgaande. In jouw jaren '10 huis kan je zeer waarschijnlijk ook zorgen voor tenminste HR++ glas, dakisolatie en vloerisolatie. Spouwmuur is dan inderdaad lastig, maar er kan genoeg wél waar je ook weer genoeg profijt van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:22:
[...]

Rekensommetje ziet er alweer anders uit als je 5k van die 30k gebruikt voor PV-panelen. Dan dalen je energiekosten met ca 150 euro. Met die besparing kun je de lening en aflossing van de lening betalen.
hoe denk je dat onze electriciteits rekening nu nul is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:37:
[...]

hoe denk je dat onze electriciteits rekening nu nul is?
Mooi, dan ben je bekend met het concept van zonnepanelen ;) Heb je nog plek voor extra panelen om het verbruik van de WP af te vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:20:
[...]

We hebben het hier over het gas af "moeten" dus dan moet je toch wel iets.
Klopt, maar dan moet/hoef je nog steeds niets uit mijn voorbeeldlijst te doen. Dit zal wel praktisch zijn als je naar een warmtepomp of iets dergelijks gaat, maar het hoeft niet perse. En daarentegen als je je huis energiezuiniger kan maken wat zou je weerhouden? Daar moet je wel over nadenken of het rendabel is. Dus of je €1000 wil uitgeven en het bespaart maar €50 per jaar, maar als je dat meer wooncomfort geeft? Dat wordt naar mijn idee nogal vergeten. Men kijkt hier heel erg naar het geld, maar minder naar comfort.
Dat is geen mening. Het is feitelijk onjuist. Als je vloerverwarming wilt zullen alle vloeren eruit moeten. Dat is arbeid (nee, niet iedereen is handig) plus de kosten voor je vloer. En dan heb je nog geen verwarming.
Als je vloerverwarming neemt zullen mogelijk al je vloeren eruit moeten. Je zal daarna wel een nieuwe vloer over de vloerverwarming moeten leggen. En dat zal zeker geld kosten, hoeveel dat is ligt aan je eigen budget/keus/wens.
Wat bedoel je precies met 'En dan heb je nog geen verwarming'? Je bedoelt de CV/Warmtepomp?
Ons laminaat komt uit 2013 en was vorig jaar al niet meer verkrijgbaar toen we lekkage hadden in de keuken.
Die pech kan je helaas hebben, als je ervoor kiest voor vloerverwarming en je kan/wil geen nieuw laminaat halen dan zou je erg voorzichtig moeten zijn met het eruit halen van je laminaat. Mocht je toch iets beschadigen dan zou je dat op een strategische plek moeten terugleggen.
Ja. Je doet allerlei aannames die voor veel mensen en veel huizen niet kloppen.
Klopt ik doe diverse aannames vanuit mijn eigen (bekende) situatie, dit zal zeker niet voor iedereen toepasbaar zijn. Maar veel van de opties (naar mijn idee alle) zijn gewoon haalbaar voor bijna alle huizen.
Maar dat wordt in dit topic wel heel makkelijk gedaan. En dat stoort me mateloos. Ik ben helemaal pro-milieu, zou bijna GL kunnen stemmen, maar de kosten zijn toch echt een grote maar. Het is niet reëel te denken dat iedereen bij ons in de straat zijn huis helemaal overhoop gaat halen voor tienduizenden euro's.
Klopt helemaal en dat moet je ook zeker niet willen, maar we zitten er allebei anders in vermoed ik.
Jij hebt het steeds over tienduizenden euro's investeren. En ik denk, nu €2000 investeren, met het geld wat we daarmee besparen nog meer geld sparen voor de volgende investering. Op die manier pak je het aan in behapbare brokken. Dat we uiteindelijk alsnog €10000 kwijt zijn, ja dat klopt, maar de weg ernaar toe is heel anders dan in 1x dat bedrag uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:36:
[...]

Maar jouw stelling. Het is niet mijn schuld dus... is natuurlijk ook niet constructief. Waar we het volgens mij allemaal over eens zijn is dat onze generatie iets anders moet gaan doen dan de voorgaande. In jouw jaren '10 huis kan je zeer waarschijnlijk ook zorgen voor tenminste HR++ glas, dakisolatie en vloerisolatie. Spouwmuur is dan inderdaad lastig, maar er kan genoeg wél waar je ook weer genoeg profijt van kan hebben.
Ik zeg niet dat ik niks wil doen. We hebben al kozijnen vervangen door kozijnen met dubbel glas. Enkel de keukendeur en een raampje boven de keuken zijn nog enkel.

Ik zeg enkel dat er hier te makkelijk over wordt gedacht. Een vloer helemaal open maken is niet een ingreep die je doet puur omdat je van het gas af "moet". We zijn ook net tevreden over onze woonkamer. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt die tegen allerlei kosten nu overhoop te halen.

En ook voor ons geldt: net minder dan 150e in de maand. Dus daar is niet zo'n slag in te maken door te gaan lenen zoals werd gesuggereerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:41:
[...]

Mooi, dan ben je bekend met het concept van zonnepanelen ;) Heb je nog plek voor extra panelen om het verbruik van de WP af te vangen?
Ja, kan nog een paneel of 10 kwijt, mits dat dak het gewicht aan kan, maar dat kost ook weer geld en de aanpassingen aan ons huis (alle vloeren eruit, overal vloerverwarming, mogelijk een heel nieuw dak, en dan ook nog de warmtepomp zelf) zullen die 30K snel opvreten.

Uiteindelijk kost het ons alleen geld en levert het niets op wat we nu ook al hebben.

Nog maar eens herhalen wat ik eerder ook al zei: als ik het geld had, zat er morgen een warmtepomp in ons huis, alle verbouwingen die daarvoor nodig zijn zou ik graag doen. Maar ik ga er geen lening voor afsluiten en helemaal al niet omdat het moet om die paar procent per jaar gas verbruik te verminderen. En alleen omdat "ze" vinden dat wij makkelijker te pesten zijn dan die paar groot verbruikers, die ook nog eens korting krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Almere: Aardgasvrij kost zeker 12.000 per woning
Als alternatief voor verwarmen met aardgas wil de gemeente woningen op het warmtenet aansluiten. Het college denkt daarvoor zo'n 12.000 tot 15.000 euro per perceel kwijt te zijn. Gebouwen die ongeschikt zijn voor het warmtenet kunnen met een warmtepomp verwarmd worden. Dat zou beduidend duurder zijn: bij woningen uit 1980 kan dit 25.000 euro kosten.

[ Voor 55% gewijzigd door RodeStabilo op 09-04-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:49:
[...]
Ik zeg enkel dat er hier te makkelijk over wordt gedacht. Een vloer helemaal open maken is niet een ingreep die je doet puur omdat je van het gas af "moet". We zijn ook net tevreden over onze woonkamer. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt die tegen allerlei kosten nu overhoop te halen.
Geen kruipruimte onder de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De bedragen zijn allemaal vrij hoog. Voor 25K zou je toch al energieneutraal moeten zijn, met dat soort rijtjeswoningen.

Was zelf 12K kwijt om energieneutraal / nul op de meter te worden. Maarja dat is al met een voorsprong van een behoorlijk nieuw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:04:
[...]
De bedragen zijn allemaal vrij hoog. Voor 25K zou je toch al energieneutraal moeten zijn, met dat soort rijtjeswoningen.
Wij gaan sowieso niet energieneutraal kunnen worden, want we kunnen niet genoeg zonnepanelen kwijt. De 12 panelen van nu gaan ons huidige elektraverbruik afvangen. Als ik het huidige gasverbruik door een WP laat afvangen, dan komt daar het huidige verbruik nog bij. Dat krijg ik dus niet meer opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:06:
[...]

Wij gaan sowieso niet energieneutraal kunnen worden, want we kunnen niet genoeg zonnepanelen kwijt. De 12 panelen van nu gaan ons huidige elektraverbruik afvangen. Als ik het huidige gasverbruik door een WP laat afvangen, dan komt daar het huidige verbruik nog bij. Dat krijg ik dus niet meer opgewekt.
Soms moet je daarom maar een veranda of carport bouwen met zonnepanelen om meer ruimte te krijgen :P

En zaken zoals een noord-oost/west ligging niet uit te sluiten. Kost wel relatief meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Was zelf 12K kwijt om energieneutraal / nul op de meter te worden. Maarja dat is al met een voorsprong van een behoorlijk nieuw huis.
In mijn rijtjeshuis uit 2005 zou dit al niet lukken vrees ik voor 12k. 25 wordt ook nog een uitdaging.

Ik verbruik nu 900m3 gas en 5000kwh stroom. Ik zou op mijn dak max 3000kwh halen als ik het zo bekijk (plat dak). 0 op de meter is hier een utopie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:12:
[...]
En zaken zoals een noord-oost/west ligging niet uit te sluiten. Kost wel relatief meer geld.
9 panelen zuid en 3 noord. Dus uitsluiten deden we al niet.
Dat is wel erg hoog hoor :/

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 09-04-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
daarom kunnen we ook beter inzetten op besparing van stroom en gas i.p.v mensen dwingen om grote investeringen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RodeStabilo schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:25:
[...]

daarom kunnen we ook beter inzetten op besparing van stroom en gas i.p.v mensen dwingen om grote investeringen te doen.
Wij komen uit een jaren '80 huis met een verbruik van 400m3 en 1600kWh (koken op gas). Nu in jaren '30 huis prognose van 900m3 en 2600kWh (koken op elektra). We willen met isoleren toch graag i.i.g. het gas weer terug naar de 500m3 zien te krijgen. Elektra krijgen we met PV wel op nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MikeyMan schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:13:
[...]

In mijn rijtjeshuis uit 2005 zou dit al niet lukken vrees ik voor 12k. 25 wordt ook nog een uitdaging.

Ik verbruik nu 900m3 gas en 5000kwh stroom. Ik zou op mijn dak max 3000kwh halen als ik het zo bekijk (plat dak). 0 op de meter is hier een utopie.
Nou ja okee, maar als we het hebben over de gasaansluiting dan hebben we het over verwarmen e.d.

900m3 is dan niet veel. Hierdoor zijn de kosten beperkt om dit elektrisch te doen, en dan dat deel (dus de verhoging van je elektra verbruik) wel te compenseren met zonnepanelen.

Dat moet je dan niet zien als allemaal kosten om over te gaan op elektrisch, nee het is dan ook een verbetering van je huis wat resulteert tot een lagere energieprijs. Gasaansluiting kosten weg scheelt al aardig.

Maar 900m3 betekent een vrij kleine warmtepomp. Dus investeringen zullen wel meevallen.

Echter denk ik dat er met minder geld meer winst te behalen is in je stroomverbruik van 5000kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 06:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hier een '80 huis met electrisch koken. Een gasverbruik van ongeveer 900 m3 (drie tieners in huis) en zo'n 4500 kWh aan elektra. Huis is al aardig geisoleerd waardoor we relatief weinig stoken - buren gebruiken allen circa 2500 m3 gas volgens de vergelijkingen van Toon. Nu koken de meesten wel op gas, heb daar zelf te weinig ervaring mee om te kunnen zeggen of dat veel is of niet. Iedereen in de straat heeft overigens 2 tot 4 opgroeiende kinderen hier.

Panelen heeft hier vrijwel niemand, omdat we onze daken op zo ongeveer de meest ongunstige ligging hebben, waardoor je of alleen 's ochtends twee tot drie uurtjes zon pakt, of 's middags 4 uurtjes zon kan pakken, waarbij die tijd van september tot en met april aanzienlijk ingekort is vanwege de stand van de aarde tov de zon.

Nul op de meter is hier simpelweg niet mogelijk.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:09:
[...]

Er wordt bij gebruik van warmtepomp uitgegaan van 2x gasverbruik in kWh. Dus 1800=3600kWh. 3600*0.19 = 684 euro. - 200 euro vastrecht = 484/12= 40 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:28:
[...]

Nou ja okee, maar als we het hebben over de gasaansluiting dan hebben we het over verwarmen e.d.

900m3 is dan niet veel. Hierdoor zijn de kosten beperkt om dit elektrisch te doen, en dan dat deel (dus de verhoging van je elektra verbruik) wel te compenseren met zonnepanelen.

Dat moet je dan niet zien als allemaal kosten om over te gaan op elektrisch, nee het is dan ook een verbetering van je huis wat resulteert tot een lagere energieprijs. Gasaansluiting kosten weg scheelt al aardig.

Maar 900m3 betekent een vrij kleine warmtepomp. Dus investeringen zullen wel meevallen.

Echter denk ik dat er met minder geld meer winst te behalen is in je stroomverbruik van 5000kwh.
0 op de meter kan ik hier niet halen helaas. Ik zou het graag willen, maar met een gasverbruik van 170m³ en een stroomverbruik van 4200 kWh (5 persoonshuishouden, verwarmen met een L/L WP (verbruik van 1000 kWh per jaar), ik werk vanuit huis) is dat lastig. Ik zou namelijk voor WW elektrisch moeten gaan (doorstroomverwarming) en voor koken inductie. De aanleg voor verzwaring van de meterkast is er al, moeten alleen stoppen aangebracht worden en gaan met die banaan (bedrading is er al, maar de 'sockets' voor de stoppen zijn leeg) Dus we hebben het dan over een investering van ~1200 euro (doorstroomverwarming, inductieplaat, stroomtoevoer naar de plaat).

Ik heb een dak dat vol op het zuiden ligt, met 0.0 schaduw. Ik zou er ongeveer 12 panelen op kwijt kunnen (op zijn minst, sommige sites gaan uit van 16), wat volgens vele aanbieders uitkomt op 3200 kWh (of bij 16 stuks: 4500) per jaar opbrengst en rond de 4000 euro gaat kosten (na aftrek BTW teruggave etc.). Ik kan dus ruim de helft zelf opwekken, maar compleet 0 gaat lastig worden.
En meer besparen op elektra verbruik gaat ook lastig worden; ik heb alles al vervangen met LED of met A++(+) apparatuur. Stand by killers waar mogelijk, dan zou ik moeten gaan inboeten op luxe (Server uitzetten, minder TV kijken of gamen, niet meer koelen in de zomer/minder verwarmen in de winter etc.)

En fin; als ik ongeveer 6000 euro investeer, heb ik zelf zonnepanelen en kan ik van het gas af. Dan moet ik nog 2 kamers voorzien van een L/L WP en dan is het hele huis voorzien van verwarmen en verkoelen. Nog 1000 euro voor bodemisolatie erbij en we zijn klaar.

Overigens doe ik het dan wel voor mijzelf en voor het standpunt van gas af willen zijn. Voor de TVT hoef ik het niet te doen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 09-04-2018 14:54 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:58:
[...]

Geen kruipruimte onder de vloer?
Nope :/ :+

Best vreemd hoor. Het zand ligt echt hoog onder de houten vloer. De mannen van de riolering die een buis moesten vernieuwen kwamen daar ook achter. Gelukkig kon de nieuwe buis door de oude heen gestoken worden. Het zand is wel droog blijkbaar.
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:12:
[...]
Soms moet je daarom maar een veranda of carport bouwen met zonnepanelen om meer ruimte te krijgen :P
En juist bij de oude woningen waar ik het over heb gaat ook dat niet. Wij hebben niet eens een voortuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:13:
[...]

Iknow; gaan we in ons nieuwe huis ook even mee aan de slag. Het ergste is dat we met z'n tweeën wonen en allebei fulltime werken. Hadden wel een oude airco hangen, NAS draaien, drie Miele apparaten in de keuken etc., maar ik vind het ook aan de hoge kant.

Echter; als er 20% besparing op zit, blijft er nog veel over.
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:28:
[...]

Ja punt is natuurlijk wel dat als ik die 900m3 wil oplossen, er ook weer 1800kwh bovenop komt.
Als ik dat weet te besparen, zijn we dus nog nergens.

In mijn nieuwe huis (uit 2007), ga ik beginnen met 19 zonnepanelen op het dak, en de aanleg van vloerverwarming. Maar ook dan -het is een vrijstaande woning- zal het nog een ding worden om helemaal op 0 terecht te komen vrees ik.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 09-04-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:46:
[...]

Nope :/ :+

Best vreemd hoor. Het zand ligt echt hoog onder de houten vloer. De mannen van de riolering die een buis moesten vernieuwen kwamen daar ook achter. Gelukkig kon de nieuwe buis door de oude heen gestoken worden. Het zand is wel droog blijkbaar.
Terwijl EPS vloerisolatie ook prima zonder toegang tot de kruipruimte en weinig afstand tot de bodem aangebracht kan worden via de buitengevel. Net als bij spouwmuurisolatie boren ze gaten in je gevel, maar nu door tot onder je vloer. De parels worden er dan ook vanaf buiten ingespoten en je voegwerk wordt netjes dicht gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:49:
[...]

Terwijl EPS vloerisolatie ook prima zonder toegang tot de kruipruimte en weinig afstand tot de bodem aangebracht kan worden via de buitengevel. Net als bij spouwmuurisolatie boren ze gaten in je gevel, maar nu door tot onder je vloer. De parels worden er dan ook vanaf buiten ingespoten en je voegwerk wordt netjes dicht gemaakt.
Dan brengen ze dus een laag aan waarbij de holte tussen de balken open blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:52:
[...]

Dan brengen ze dus een laag aan waarbij de holte tussen de balken open blijft?
Waarom is dat een eis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MikeyMan schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:47:
[...]

Iknow; gaan we in ons nieuwe huis ook even mee aan de slag. Het ergste is dat we met z'n tweeën wonen en allebei fulltime werken. Hadden wel een oude airco hangen, NAS draaien, drie Miele apparaten in de keuken etc., maar ik vind het ook aan de hoge kant.

Echter; als er 20% besparing op zit, blijft er nog veel over.
[...]

Ja punt is natuurlijk wel dat als ik die 900m3 wil oplossen, er ook weer 1800kwh bovenop komt.
Als ik dat weet te besparen, zijn we dus nog nergens.
Mwah, 1800kwh is minder dan 900m3 + vaste gasaansluitingkosten.

Als jij nou die oude airco (als je die nog gebruikt) vervangt door een nieuwe die ook (efficient) kan verwarmen, zou je al een heel eind komen (je kunt hem dan op dezelfde plek monteren, scheelt allemaal weer)

Al met al is het misschien logischer om gewoon de goedkoopste aanbieder van zonnepanelen langs laten komen en dat op je dak te laten leggen, dan heb je meer aan je investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:50
492828 schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:32:
[...]
En toch.... is jouw uitleg nu een hele andere benadering dan de best arrogante benadering van: "Dat iedereen nu een beetje ruw wakker geschud moet worden is vervelend, maar wel noodzakelijk."
Als je bij mensen in de portemonnaie wil graaien, dan lijkt het me gezond verstand om eerst een dialoog aan te gaan met ruime uitleg waaróm, niet: jij bent dom (geweest?) dus jij moet betalen.....
Sorry, maar die houding vind ik echt onbegrijpelijk. Ik loop bij niemand in zijn portemonnee te graaien. Strikt genomen is er ook geen enkele dialoog noodzakelijk: als je warm wilt blijven zitten zal je daarvoor zelf een oplossing moeten zien te vinden. Wil je graag 1-2K per jaar aan het fonds "Met Poetin de winter door" doneren? Geen probleem. Verwacht alleen niet dat die donatie aftrekbaar is van de belasting. :+

Woningeigenaren hadden zeker wel een keuze. Er stond niemand met een geweer klaar om ze neer te schieten als ze niet tekenden voor dunne isolatie, stadsverwarming, etc. Maar vrijwel iedereen wilde meer kuub inhoud voor minder geld. Achteraf klagen dat er nu meer kuub inhoud verwarmd moet worden neigt toch echt naar krokodillentranen. |:(

En als je mijn post gelezen hebt, zie je dat mijn mening is dat warmtepompen veel goedkoper (moeten) worden. Sterker nog: in Nederland zijn ze nu waarschijnlijk vooral zo duur omdat er toch subsidie gegeven wordt op die dingen. Anders waren ze waarschijnlijk net zo voordelig geweest als in Spanje/Italië/etc. Ik denk dat een normale warmtepomp straks ongeveer even duur zal zijn als een HR ketel, als het al niet voordeliger wordt. Die dingen zijn helemaal niet zo ingewikkeld, zeker qua onderhoud niet.

De toekomst zie ik niet zo somber in. Hier moet als de plavuizen vervangen moeten worden straks vloerverwarming in gefreesd worden, en dat gecombineerd met het vergroten van de radiatorcapaciteit (als er toch radiators vervangen moeten worden) maakt ons huis waarschijnlijk klaar voor een warmtepomp. Als je het maar van tevoren weet dan kun je ervoor gaan sparen. Zoals voor bijna alle grote uitgaven, maar voor een huiseigenaar zou dat vanzelfsprekend moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Nee, ik vraag me af hoe dat spul zijn weg vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:03:
[...]

Nee, ik vraag me af hoe dat spul zijn weg vindt :)
Lange spuiten en de ervaring van de betreffende installateur ;) Oftewel, ga eens informeren als ik je nieuwsgierig heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:54:
[...]

Mwah, 1800kwh is minder dan 900m3 + vaste gasaansluitingkosten.

Als jij nou die oude airco (als je die nog gebruikt) vervangt door een nieuwe die ook (efficient) kan verwarmen, zou je al een heel eind komen (je kunt hem dan op dezelfde plek monteren, scheelt allemaal weer)

Al met al is het misschien logischer om gewoon de goedkoopste aanbieder van zonnepanelen langs laten komen en dat op je dak te laten leggen, dan heb je meer aan je investering.
Ja, dat is de kostenkant; het gaat mij erom dat ik een neutraal verbruik nastreef. En dat lijkt me lastig haalbaar. Dan moet ik hoe dan ook al 1800 kwh extra moeten gaan opwekken.

De airco is sinds vorige zomer van de muur af. Maargoed, nu gaan we verhuizen ;)
Die airco hangt overigen op de tweede verdieping, dus daar gaan we het huis niet mee verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:13:
[...]
Dat is ook weer zo'n leuke. Wat is hoog? Zit nogal een verschil in verbruik als je een klein appartement van 25m2 of een groot vrijstaand huis
kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:42:
[...]

Er wordt bij gebruik van warmtepomp uitgegaan van 2x gasverbruik in kWh. Dus 1800=3600kWh. 3600*0.19 = 684 euro. - 200 euro vastrecht = 484/12= 40 euro per maand.
Ok, dan wordt het dus nog ongunstiger.

150 euro in de maand voorschot is voor alle standaard kosten van electriciteit + de gas kosten.

Dus 684 euro extra is 684 euro extra, als je die 150 euro in de maand aan terugbetalen van de lening moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:16:
[...]

Dat is ook weer zo'n leuke. Wat is hoog? Zit nogal een verschil in verbruik als je een klein appartement van 25m2 of een groot vrijstaand huis
[...]
Het is ook hoog... Goed geisoleerde tussenwoning van 125m2 uit 2005. (In hoeverre dat een relatie heeft met het electriciteitsverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:16:
[...]

[...]

Ok, dan wordt het dus nog ongunstiger.

150 euro in de maand voorschot is voor alle standaard kosten van electriciteit + de gas kosten.

Dus 684 euro extra is 684 euro extra, als je die 150 euro in de maand aan terugbetalen van de lening moet doen.
Jouw beredenering begrijp ik niet. Als je gasloos bent door over te stappen naar warmtepomp: waarom reken je dan nog de gasverbruik mee?

Jouw oude voorschot was 145. Dat was puur voor gasverbruik, want je verbruikt 0kWh aan elektriciteit.
In het nieuwe geval 40. Hoe kom je erbij dat je dat op je huidig verbruik moet bijtellen aan je huidig verbruik?

Je bespaart 100 euro per maand. Die zet je in op de lening. Dus betaal je maar 50 euro voor de lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-06 01:39
Er is ook een ongesubsidieerde oplossing die niet veel duurder dan een luxe CV ketel kost in sommige gevallen.

Een L/L Warmtepomp. (Tevens is het ook een airco, luchtfilter en indien gewenst ventilatiesysteem die lucht ververst)

Wij hebben de afgelopen winter (ook bij vorst dus) prima ons huis kunnen verwarmen met een multisplit. Op het moment gebruiken wij enkel nog gas voor warm water, waar we in de nabije toekomst weer een gesubsidieerde Warmtepomp-boiler voor kunnen plaatsen.

In de praktijk komt het ongeveer neer op 1m3 = 1kWh stroom (inclusief koelen in de zomer) en ze verbruiken minder stroom dan de L/W variant (ik wil niet zeggen dat een L/L beter is of slechter, er zijn namelijk onderlingen verschillen m.b.t. de mogelijkheden van deze apparaten)

Ons huis komt uit 1972, heeft geen geïsoleerde vloer en/of plat dak zit mogelijk ook niets (behalve 30cm beton en dakleer) voorgevel+achtergevel zijn van keralit, steenwol en HR++ kozijnen/glas.

Heeft ons zo'n 3300-3600 euro gekost zo'n L/L multisplit van een A- merk, waardoor wij direct 850-1000m3 besparen per jaar (90% van onze gasrekening)

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 09-04-2018 15:27 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:21:
[...]

Jouw beredenering begrijp ik niet. Als je gasloos bent door over te stappen naar warmtepomp: waarom reken je dan nog de gasverbruik mee?

Jouw oude voorschot was 145. Dat was puur voor gasverbruik, want je verbruikt 0kWh aan elektriciteit.
In het nieuwe geval 40. Hoe kom je erbij dat je dat op je huidig verbruik moet bijtellen aan je huidig verbruik?

Je bespaart 100 euro per maand. Die zet je in op de lening. Dus betaal je maar 50 euro voor de lening.
Om 30K in 15 jaar terug te betalen, moet je, met een renteloze! lening, ongeveer 150 euro per maand betalen. Mijn voorschot is nu 150 euro per maand. Dat is voor de netwerkkosten van electriciteit (en alle andere kosten die je hebt omdat je verbonden bent met het electriciteitsnet) en voor de netwerkkosten plus kuubs gas (plus alle kosten die je hebt omdat je verbonden bent met het gasnet).

Alles wat boven die 150 in de maand betaald moet worden, is extra. Als ik 100 euro in de maand zou besparen, is die lening niet binnen de levenduur van een warmtepomp terug betaald. Dus zou ik meer moeten betalen, namelijk 200 euro in de maand (150 euro voor die lening + 50 euro voorschot). En kost het mij dus gewoon geld, in plaats dat ik bespaar. En dan heb ik het nog over een renteloze lening...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
[...]

Hoekhuis uit 1968, geen spouwmuurisolatie, geen vloerisolatie (direct op zand, zelfs zonder folie), geen dakisolatie, heel oud dubbelglas, en een oude CV ketel (geen HR). Zo kocht ik ons huis in 2007 (helaas op de avond van de crisis).

Gasverbruik bij aankoop: 2600m3.

Kosten tot dusver:
  • €1200 Dakisolatie in 2008, gevolg - ~300m3 per jaar.
  • €1500 HR+ Ketel in 2008, oude ging stuk.
  • €1600 Spouwmuurisolatie in 2009, gevolg: - ~450m3 per jaar.
  • € 5000 in 2014 voor 4680WP op het dak, zelf gelegd.
  • € 8500 in 2017 vloer beneden uitgehakt (zelf) en vervangen. Gesioleerd met 18cm XPS, dubbele folie (boven en onder XPS) en vloerverwarming. Kosten zijn voor afvoeren puin, machinehuur, beton (laten storten want veel) en 18cm XPS. Leidingen gingen door de betonvloer dus moesten vervangen worden. Riool bleek kapot, dus ook vervangen maar die kosten hier uit gelaten.
  • €1500 in 2017 het glas achter vervangen door triple glas (moest toch vervangen worden).
Totale kosten tot nu toe: €16.300 excl. HR ketel, want toch nodig en niet specifiek voor bezuiniging.

Daarnaast wat energievreters weg zoals close-in boiler, betere lampen e.d. Wij zijn van 2600m3 naar nu naar schatting 1300m3 gegaan. Dat is dan wel inclusief een -groot- bad (2 personen) welke gemiddeld elke 2 dagen wel vol is. Dus ons warmwater verbruik ligt relatief hoog. Die 1300 gaat nog omlaag omdat daar de verbouwing nog in zit inclusief het verwarmen van ruimte tijdens het verbouwen/drogen etc. Ik verwacht volgens jaar rond de 1100 uit te komen.

Ontvangen subsidies:
+600 voor de spouwmuurisolatie
+1545 voor de zonnepanelen (BTW plus subsidie via werkgever)

Niet meer, want voor veel van de subsidies hier moet je het -laten- doen. En in alle gevallen was de prijs van het laten doen - subsidie nog substantieel hoger dan het zelf doen. De vloer zou zelfs 5k duurder zijn uitgevallen voor max 2k subsidie (vloer+glas combo).

Totaal ontvangen: €2.145
Echte kosten voor ons als eigenaren: €14.155

Dat kon minder als wij niet voor vloerverwarming waren gegaan (-1500). De vloer was duur, omdat er geen kruipruimte was en het direct op zand (lees: natte klei) lag. Isolatie alleen kostte al 1500,- (18cm XPS voor 70m2, folie, tape, isolatieschuim/blokkenlijm etc.).

Nog mogelijk:
Glas op noord vervangen door triple glas (meerkosten t.o.v. dubbel is minimaal, kozijnen moeten toch) € 3500
Gevelisolatie buitenkant € 10-15k
L/W warmtepomp, vanuit UK na subsidie € 1-2k (voorbereidingen liggen er al) voor verwarming, of richting de 5-8k voor totaal.

Wil je gasloos dan helpt de L/W warmtepomp het meeste en dan ben je er rond de 20-22k totaal wel. Raampjes er bij en klaar voor 25k. Met gevelisolatie kan je op warm water na naar nul op de meter, maar dat is financieel absurd gezien de kosten en t.v.t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:37:
[...]

Om 30K in 15 jaar terug te betalen, moet je, met een renteloze! lening, ongeveer 150 euro per maand betalen. Mijn voorschot is nu 150 euro per maand. Dat is voor de netwerkkosten van electriciteit (en alle andere kosten die je hebt omdat je verbonden bent met het electriciteitsnet) en voor de netwerkkosten plus kuubs gas (plus alle kosten die je hebt omdat je verbonden bent met het gasnet).

Alles wat boven die 150 in de maand betaald moet worden, is extra. Als ik 100 euro in de maand zou besparen, is die lening niet binnen de levenduur van een warmtepomp terug betaald. Dus zou ik meer moeten betalen, namelijk 200 euro in de maand (150 euro voor die lening + 50 euro voorschot). En kost het mij dus gewoon geld, in plaats dat ik bespaar. En dan heb ik het nog over een renteloze lening...
Nee, gratis wordt het nooit nee. Misschien dat gas ooit zo duur wordt of dat vervangers zo goedkoop worden dat het wel waard wordt. Misschien dat dat nooit gaat gebeuren en zal je altijd aan de gas blijven. Ook niet erg denk ik. Zijn zat mensen die nog met houtkachels werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Tasma Maar de hele vloer uithakken is niet echt de norm. Dat brengt wel heel veel kosten met zich mee.

Ook bij de gevelisolatie is het meestal goedkoper om dit van binnen uit te doen. Van die "kant en klare" voorzetwanden met goede isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:22
HR++ glas, dakisolatie Rc4, vloerisolatie Rc2,5 en vullen van de spouw met isolatie is al voldoende om het in een jaren 60-70-80-90 rijtjeshuis goed warm te krijgen met een warmtepomp.

Mijn ouders hebben zo'n huis. De vloerverwarming houdt de hele benedenverdieping makkelijk warm (aanvoertemperatuur max 40 graden) en de rest van het huis zijn de radiatoren flink afgeknepen en doen dus bijna niets. Het dak heeft nog niet eens isolatie. Energielabel C. Warmtepomp er in en de vloerverwarming houdt met hetzelfde gemak het huis warm.

Aanvullende vloer- en dakisolatie zal het comfort nog meer verbeteren en de stookkosten omlaag brengen.

Het is echt geen bijzondere klus om dergelijke huizen 'klaar te stomen' voor een warmtepomp. Je moet het alleen niet eindeloos blijven uitstellen totdat je in één keer genoodzaakt wordt het hele pakket maatregelen uit te voeren en ook zeker niet alléén in kosten denken. De isolerende maatregelen kun je vaak heel makkelijk stap voor stap uitvoeren.

Het aanbrengen van isolatieglas, spouwmuurisolatie en vloerisolatie geeft nauwelijks overlast in de woning en laat geen zichtbare sporen achter waardoor je meteen alles moet stucken/schilderen etc. Alleen dakisolatie is wat dat betreft net iets lastiger, zeker als de zolder als leefruimte gebruikt wordt.

Eventuele vloerverwarming kun je aanbrengen als je toch van plan bent de vloer te vernieuwen, of lage temperatuur radiatoren plaatsen als je de van plan bent om de muren opnieuw te schilderen of behangen.

Allemaal kleine stappen die stuk voor stuk direct profijt opleveren wat betreft wooncomfort en daarnaast direct zorgen voor lagere maandlasten. Feitelijk hoef je alleen voor de eerste grote stap echt te sparen, het geld voor volgende stappen komt vervolgens vanzelf uit de maandelijkse besparingen.

De nadruk ligt enorm op "hoge kosten" en "moeten". En er wordt aan voorbij gegaan dat het vooral ook veel profijt voor bewoners oplevert. Met dat profijt bedoel ik het wooncomfort. Die luxe badkamer is leuk, maar een eenvoudige functionele badkamer in een huis wat niet elke ochtend ijskoud aanvoelt is nog prettiger

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@Ivow85 klopt hoor, je hoeft alleen je dak, vloer, wanden en glas te isoleren en een ltv systeem zoals vloerverwarming te installeren. Dan heb je aan een l-w warmtepomp voldoende om een huis te verwarmen. Dat kost dus afhankelijk van de situatie tussen de 15 en 25 duizend euro. Omdat hier de zonnepanelen nog niet in zitten, bespaar je alleen het gas. Dan bespaar je nog niet voldoende om de rente op de lening in 30 jaar af te lossen.

Dat is best veel geld. Daarbij is het comfort verschil tussen redelijk en goed geïsoleerd ook niet zo heel erg groot.

Logisch dat velen andere keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Gemiddeld gasverbruik rijtjeshuis per jaar is 1350m3, dat lukt sowieso wel met een warmtepomp. In principe hoeft er alleen gekeken worden naar afgifte systeem. Isoleren helpt zeker, maar dat helpt met een cv ketel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Ivow85 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:23:
[...]

HR++ glas, dakisolatie Rc4, vloerisolatie Rc2,5 en vullen van de spouw met isolatie is al voldoende om het in een jaren 60-70-80-90 rijtjeshuis goed warm te krijgen met een warmtepomp.
"Warm krijgen" is natuurlijk niet het doel, kosteneffectief warm krijgen wel. Als de WP 24/7 staat te stoken op max vermogen vanwege matige isolatie is dat knap zonde. Vooral vloerisolatie, als je ooit de moeite neemt om dat aan te brengen (vooral bij geen kruipruimte zoals bij ons) doe het dan alsjeblieft meteen zeer goed. Wij hebben nu een Rc waarde van de vloer van 5,2 (18 cm XPS en 16cm gewapendbeton en VV).

Jaren 60 huizen zijn echt wel anders dan jaren 90 huizen, toen wij dit kochten waaide het overal doorheen. Nu is er alsnog natuurlijke ventilatie maar geen ongewenste toch door 500 kieren meer.

Een tussenwoning wil ik geloven, maar een hoekwoning is een heel ander verhaal door het enorme warmteverlies door de zijgevel (waar bij ons ook nog eens altijd de wind op staat).

Het energielabel is behoorlijk onzinnig. Onze woning kreeg voor de vloerisolatie ook al een A+ label. Wij gingen van G naar A door dakisolatie, spouwmuurisolatie en vooral de 4680WP op het dak. Lekker is dat, energielabel A terwijl je 2000m3 aan gas verbruikt vanwege een 8cm dikke stampbetonvloer op natte grond.. Er zaten gewoon wortels in het beton :X Met wat 'trukjes' krijg je een beter label.

Nu is ons huis comfortabel en al zeer energiezuinig voor het soort woning. Helaas was de spouw maar 6cm :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
@blissard Als je nu nog moet beginnen met al die genoemde maatregelen, dan ga je enorm op de stookkosten besparen. Simpelweg omdat je je nu scheel stookt om het warm te houden. Heb je nog enkel glas en geen isolatie, dan stook je met een doorzonwoning zo 2000-2500 kuub gas weg. Het hele isolatierondje brengt dat gasverbruik makkelijk terug naar (aanzienlijk) minder dan 1000 kuub.

De warmtepomp vervangt vervolgens die 1000 kuub voor 2000kWh.

Ga ik uit van 2500 kuub en 2500kWh als beginsituatie, dan kost dat (zonder welkomstkorting) bij Nuon 2370 euro per jaar.

Ga ik naar de eindsituatie (dus 0 kuub en 4500kWh) dan ben je op jaarbasis komt op een jaarbedrag van 890 euro. Een verschil van 1380 euro per jaar. In 20 jaar verdien je de volledige investering dus kostenneutraal terug.

Waarschijnlijk ga je nu roepen "ja maar een warmtepomp heeft een levensduur van 15 jaar". Kan prima, maar je hoeft bij de vervanging na 15-20 jaar niet opnieuw alles isolerende maatregelen uit te voeren.
Als je tegen die tijd voor 5k een nieuwe warmtepomp plaatst, draai je na 22-25 jaar alsnog winst. Ja het is een lange periode. Bij tussentijdse verkoop zal je huis echter ook wat meer opleveren. En minstens zo belangrijk: een geïsoleerd huis is zo enorm veel comfortabeler dan een tochtige hut met enkel glas.

Zoals meermaals in dit topic aangegeven, hoef je absoluut niet alles tegelijk uit te voeren. Begin eens met het enkel glas vervangen. Gaat de energierekening al een paar tientjes per maand omlaag. Vervolgens 2 jaar later vloerisolatie in de kruipruimte laten aanbrengen (kost nog geen 1500 euro!). Weer een paar jaar later de spouwmuur of het dak isoleren. Zo is na een jaar of 10 het hele huis geïsoleerd en 'klaar' voor een warmtepomp, terwijl alleen de eerste investering voor isolatieglas een aanslag op je spaarpotje is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Precies, door bouwen met de vermeden kosten, daarom zeg ik altijd eerst zonnepanelen, daar begin je met je spaarpot vanaf dag 1 dat ze liggen. Nu kan je eerst wachten tot je de set terugverdiend heb en dan weer wat doen maar je kan ook gelijk wat meer doorpakken, dan gaat het harder, die set komt wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Ivow85 als je rekent met een redelijk rente percentage, dan verdien je het helemaal nooit terug. Het is een hele grote uitgave die mogelijk wat oplevert. Maar als je comfort nu al genoeg vindt, dan is er dus geen reden om een grote verbouwing door te voeren.
Ik heb een huis dat we door efficiënt stoken, gunstige ligging en redelijke isolatie met 600 m3 per jaar warm stoken (incl. Sww). De hoogst mogelijke besparing is dus een kleine 400 euro per jaar. Een investering van 10.000 euro ( LTV verwarming, warmtepomp) kost mij dus dus veel meer dan 25 jaar om “ terug te verdienen”. Als je redelijke rente rekent, verdien ik het zelfs nooit terug.
Daarbij is mijn huis nu super comfortabel. Ook geen winst op dat punt dus.

Oh en ik ga niet roepen, maar de kans dat de huidige stand der techniek warmtepompen over 10 volledig achterhaald zijn lijkt me erg groot. Lekker even afwachten lijkt me het beste.

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 09-04-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@blissard Ten eerste vergeetje de vaste lasten van je gasaansluiting. En m.i. het feit dat gas zeker weten duurder gaat worden. Dan wel door meer belasting, dan wel marktwerking, als wij gestopt zijn met winnen van gas.

Je koelkast doet nog steeds hetzelfde als een koelkast van 10 jaar geleden. Dat is met een warmtepomp niet anders. Tuurlijk zal er altijd een efficientie verbetering plaats vinden, maar die gaat nog maar erg minimaal zijn.
Dan hoor ik je denken, koelkasten zijn toch ook veel efficienter geworden in al die jaren? Ja door betere isolatie en gelijkstroommotortjes. Maar een heel klein deel is toe te schrijven aan de verbetering van compressor techniek. Dat is een redelijk uitgedenderde trein, het enige wat zo af en toe veranderd is de gassen die men gebruikt.

600m3 is weinig, en kun je dus af met een warmtepomp die je voor 2500 euro kunt kopen. Zelf installeren is niet voor iedereen weggelegd, maar het kan. Wellicht is je verwarmingsysteem al enigzins geschikt, anders zou een paar Jaga Strada radiatoren wel uit kunnen.
Zelf heb ik wel wat meer comfort gemerkt met de WP, vooral op echt koude dagen, omdat deze veel meer continu stookt dan de CV ketel die te sterk was en aan/uit ging.

Maar eerlijk gezegd, bij 600m3 zou je al vrij makkelijk een airco op kunnen hangen die ook verwarmt. Dat wil niet iedereen, dat snap ik. Maar die hangt er zo, voor veeeel minder dan 10K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:38:

Maar eerlijk gezegd, bij 600m3 zou je al vrij makkelijk een airco op kunnen hangen die ook verwarmt. Dat wil niet iedereen, dat snap ik. Maar die hangt er zo, voor veeeel minder dan 10K.
Je lijkt er wel aan voorbij te gaan dat je met een airco erg moeilijk meerdere ruimtes comfortabel verwarmt. Laag staan meerdere verdiepingen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Heb je voorbeelden van zo'n air conditioner die geschikt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Deels als antwoord op bovenstaande en ook ter inspiratie: Je kunt ook je radiatoren vervangen door dit ding:
https://www.itecluchtrein...01wQ3SEAQYASABEgJ7DfD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://www.itecluchtreiniger.nl/media/wysiwyg/innova-monoblock-airco-installatie.gif

Het is slechts 1 van de vele mogelijkheden. Het zal bij velen kamers niet de meest economische manier zijn (teveel vermogen voor 1 kamer en daardoor weer duur).
Ik zou er zelf niet voor kiezen omdat ik wil dat mijn vloerverwarming blijft werken (daarom heb ik een lucht/water warmtepomp gekozen), maar in het kader van goedkoop de ombouw realiseren naar gasloos is het mooi.

Radiator eruit, gat door de gevel, en dit ding ophangen. Ik denk dat de meeste tweakers het nog zelf kunnen. Maar goed, 3 KW is voor een woonkamer voldoende als je dus al laag zit met je gasverbruik, anders moet je iets sterkers hebben of meer isoleren.
Ter referentie, voor de meeste (slaap)kamers zo dit al meer dan genoeg zijn.

@CurlyMo Er is hier op tweakers een topic van:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526/0

Daar staat geheel tweakers stijl een mooie tabel.

Het is veruit de makkelijkste en kosteffectieve manier om over te stappen.

Zoals je zult zien zijn de basisprijzen erg laag. Ook @blissard
MikeyMan schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:46:
[...]

Je lijkt er wel aan voorbij te gaan dat je met een airco erg moeilijk meerdere ruimtes comfortabel verwarmt. Laag staan meerdere verdiepingen .
Hoezo, je hebt gewoon (multi) split systemen. 1 buiten unit en meerdere binnenunits voor meerdere ruimtes.

Afbeeldingslocatie: http://www.airfresh.nl/_wp_generated/wpf98417fc.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 09-04-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:10:
@Tasma Maar de hele vloer uithakken is niet echt de norm. Dat brengt wel heel veel kosten met zich mee.

Ook bij de gevelisolatie is het meestal goedkoper om dit van binnen uit te doen. Van die "kant en klare" voorzetwanden met goede isolatie.
Vloer niet uithakken geeft in huizen van de jaren 60 en 70 ofwel een bijzonder laag plafond, of geen isolatie als je ook maar enigzins iets wil isoleren. 5cm XPS bovenop een ijskoude natte vloer geeft iets maar zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Ik kocht het huis toen ik 23 was, en dacht toen dat kruipruimtes onwenselijk waren. Ondertussen weet ik dat een fatsoenlijke kruipruimte ideaal is voor leidingwerk en achteraf isolatie.

Qua financieel rendement is uithakken weinig zinvol als je het laat doen. Onze t.v.t. is hoog te noemen m.b.t. de vloer. Voor enkel isolatie + beton +afvoeren puin etc zit het rond de 5k met als gevolg (volgens de berekeningen) ongeveer 650m3 per jaar besparing. Dat is een t.v.t van 12-13 jaar. Maar, het comfort verschil is gigantisch. Het huis is van een koud voelend huis naar een heerlijke ruimte om te zijn gegaan. Daarom zou ik het iedereen met een vloer 'op zand' ook zeker aanraden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tasma op 09-04-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Sorry, maar ik vind een airco echt geen verhoging van mijn comfort. Zeker als er niet in iedere kamer een hangt. Koelen wil ik niet, vind ik zonde van de energie. Dat zal voor anderen anders zijn.

Ik wil wel een mooie lucht warmtepomp, uitontwikkeld voor de Nederlandse markt, aan te sluiten op cv installatie met een stille buitenventilator (en dan niet redelijk stil, maar absoluut onhoorbaar) op te hangen op de plaats van mijn huidige ketel met voldoende warm water. En dat met een bewezen goed functioneren, dus geen gehobby. Dat is er nu niet en ik weet ook niet of dat snel gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:49:
[...]

Heb je voorbeelden van zo'n air conditioner die geschikt is?
Bijna alle moderne (multi) split aircos zijn geschikt om te verwarmen. Het enige probleem is dat niet veel mensen dat weten of er aan willen om verscheidene redenen. Voor mij persoonlijk was het 1 van de beste aankopen van de afgelopen jaren :Y
blissard schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:15:
Sorry, maar ik vind een airco echt geen verhoging van mijn comfort. Zeker als er niet in iedere kamer een hangt. Koelen wil ik niet, vind ik zonde van de energie. Dat zal voor anderen anders zijn.

Ik wil wel een mooie lucht warmtepomp, uitontwikkeld voor de Nederlandse markt, aan te sluiten op cv installatie met een stille buitenventilator (en dan niet redelijk stil, maar absoluut onhoorbaar) op te hangen op de plaats van mijn huidige ketel met voldoende warm water. En dat met een bewezen goed functioneren, dus geen gehobby. Dat is er nu niet en ik weet ook niet of dat snel gebeurt.
Dat gaat hem niet worden. Bewegende onderdelen maken geluid. Dat gaat niet onhoorbaar worden. Dan heb je nog het bijgeluid van een compressor etc. Ik ben van mening dat de unit die ik heb (FTXM van Daikin) amper te horen is(binnen) en dan hangt hij aan mijn voorgevel aan de voorkant van het huis onder het raam. In de zomer is hij helemaal niet meer te horen. Aldus de specsheet: 63 dB vs 43 dB

Ik denk ook dat je realistisch moet blijven, en dat ben je nu verre van. Ik vind het ook bijzonder dat de tegenstanders van de warmtepompen alles lijken aan te pakken om vooral maar niet over te hoeven stappen. Moet je uiteraard zelf bepalen, maar om nou de WP techniek af te schrijven als 'in de kinderschoenen' en 'niet efficient' is kul.

[ Voor 65% gewijzigd door Notna op 09-04-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Tasma Ja dat begrijp ik, en ik begrijp ook dat het dan nodig is. Al wordt isolatie wel steeds beter en is er dus meer mogelijk onder een vloer. Ook opbouw vloerverwarmingsystemen bijvoorbeeld.

Maar mooi om te zien. Meeste kijken alleen naar portomonnee, maar het verhoogde wooncomfort is ook heerlijk. En je hoeft ook niet alles af te schrijven, want het zou toch (steeds meer) tot waarde vermeerdering moeten leiden. Met steeds meer bedoel ik dat mensen er steeds meer op letten.

Ik geloof ook dat mijn huis meer waard is omdat het een energie neutraal huis betreft. Maar goed, dat kan ik helemaal niet hard maken.

@blissard Die van mij is doorgaans erg stil. Dat ik soms even moet kijken of hij draait terwijl ik er naast sta. Dus hij kan zelfs onhoorbaar werken, of in ieder geval dusdanig stil dat je er op een paar meter afstand (of binnen) niks van hoort. Maar ik weet ook dat hij soms meer herrie maakt voor de hoge temperaturen voor tapwater, of als hij ijsvorming krijgt. Dat is gelukkig niet continu, en het is tevens aan de straatkant waar ook al genoeg auto's rijden.
Maar nog steeds binnen niet hoorbaar, tenzij ik naast de voordeur sta.

Het ironische is wel dat ik nu juist minder last heb van geluid. De ketel hoorde ik regelmatig ploffen (aan/uit gedrag), want die hing op de open zolder. Was ook geen probleem hoor, daar niet van.

Stille werking komt mooi met PVT panelen, waarbij je de panelen als oppervlakte gebruikt. Maar dat is helaas nog allemaal veel te duur. Ondanks dat je dus ook stroom en warmte opwekt middels te panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:23:
En je hoeft ook niet alles af te schrijven, want het zou toch (steeds meer) tot waarde vermeerdering moeten leiden. Met steeds meer bedoel ik dat mensen er steeds meer op letten.

Ik geloof ook dat mijn huis meer waard is omdat het een energie neutraal huis betreft. Maar goed, dat kan ik helemaal niet hard maken.
ik zou het andersom stellen.. het voorkomt waardevermindering. Een huis zonder vloerverwarming en naar onze huidige normen slechts matig geisoleerd is over 15 jaar onverkoopbaar. Reden te meer om die vloerverwarming er maar gewoon op korte termijn in te leggen, zelfs al sluit je het leidingwerk voorlopig op een conventionele cv ketel aan. Dat leidingwerk wordt op termijn namelijk echt niet goedkoper en hoe langer het er ligt, hoe meer plezier je er zelf nog van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
@Tasma Ja dat begrijp ik, en ik begrijp ook dat het dan nodig is. Al wordt isolatie wel steeds beter en is er dus meer mogelijk onder een vloer. Ook opbouw vloerverwarmingsystemen bijvoorbeeld.
Nou ben ik nieuwsgierig, hoe wil je onder de stampbetonvloertjes uit de jaren 60 en 70 isoleren? Als je hier het zand onder vandaan zou halen (meer klei) breekt het geheel direct. Erg slecht spul qua betonvloertjes. De sloophamers vergruisden het spul ook tot grind en poeder, er braken niet eens stukken af, het viel gewoon uit elkaar.

Het lijkt mij, dat onder betonvloeren uit '60 en '70 het bijzonder lastig isoleren is m.b.t de constructieve veiligheid tijdens het isoleren. Misschien iets met het zeer plaatselijk uitzuigen (als dat lukt met klei) van de grond en dan direct aanvullen met een constructiepur? Ben dan ook geen isoleerder van beroep, dus er is vast van alles mogelijk.

Misschien kan ik de buren het uithakken besparen. Voordeel was wel, dat het lekkende eterniet riool ook meteen vervangen is door PVC.

[ Voor 6% gewijzigd door Tasma op 09-04-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Yucon Mee eens, maar er is nog wel sprake van wat oververhitte regio's, waarbij energiekosten echt van ondergeschikt belang zijn. Zowel de koper kijkt er amper naar (kijkt er wel naar, maar woningaanbod is te bepert om er een keuze op te baseren) en de meeste hypotheekverstrekkers kijken er ook niet naar (los van Triodos)

@Tasma Ik was niet duidelijk, ik bedoelde een laag die je op de betonvloer legt maar onder je houten/laminaat/vinyl vloer. Of dus onder je opbouw vloerverwarmingsvloer.
Wat jij hebt gedaan zal altijd nog het beste resultaat geven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ken het tweakers topic, alleen zag ik daar de losse airconditioner units niet zo snel besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:44:
[...]

Ik ken het tweakers topic, alleen zag ik daar de losse airconditioner units niet zo snel besproken.
Wat bedoel je met losse airconditioners? Het zijn allemaal airco's, maar niet van die mobiele als je dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tasma schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:31:
[...]

Nou ben ik nieuwsgierig, hoe wil je onder de stampbetonvloertjes uit de jaren 60 en 70 isoleren? Als je hier het zand onder vandaan zou halen (meer klei) breekt het geheel direct. Erg slecht spul qua betonvloertjes. De sloophamers vergruisden het spul ook tot grind en poeder, er braken niet eens stukken af, het viel gewoon uit elkaar.

Het lijkt mij, dat onder betonvloeren uit '60 en '70 het bijzonder lastig isoleren is m.b.t de constructieve veiligheid tijdens het isoleren. Misschien iets met het zeer plaatselijk uitzuigen (als dat lukt met klei) van de grond en dan direct aanvullen met een constructiepur? Ben dan ook geen isoleerder van beroep, dus er is vast van alles mogelijk.

Misschien kan ik de buren het uithakken besparen. Voordeel was wel, dat het lekkende eterniet riool ook meteen vervangen is door PVC.
Waarom sowieso niet gewoon er uit breken als het zo makkelijk verkruimelt? Zo veel werk is dat toch ook weer niet? Het is natuurlijk moeilijk in te schatten op afstand, maar er staat weer tegenover dat je niet hoeft in te frezen wat ook een rotklusje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:44:
[...]

Daikin, MHE, Mitsubishi, Panasonic, LG zijn een paar merken die goede single of multisplit L/L warmtepompen verkopen die goede inverter technieken hebben en goed blijven ontwikkelen.

Lees de folders van die merken eens door als je interesse hebt of laat wat aircoboeren over de vloer komen. Een voorbeeld:

https://www.climasense.nl/33-lucht-lucht-warmtepompen

Die verrijdbare dingen kan je niet gebruiken hiervoor. Je zal een 'vast' systeem moeten gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 09-04-2018 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@!null Leuk dat kopers er nu amper naar kijken, maar het zegt niets over de maatregelen die de overheid in de toekomst kan (en als je het mij vraagt waarschijnlijk ook zal) nemen. Voor woningcorporaties en eigenaren van kantoorpanden gelden er al eisen met betrekking tot verduurzaming van het onroerend goed.

Het kan maar zo zijn dat je in de toekomst een woning met 'rood' energielabel niet eens meer mag verkopen.

Of dat het wel verkocht mag worden, maar alleen als de kopers een advies laten opstellen voor energiebesparende maatregelen en de kosten van die maatregelen in een bouwdepot storten. Als je bij een huis met label F verplicht 25k extra hypotheek moet nemen in bouwdepot, dan is dat voor veel kopers niet zo aantrekkelijk. Die kiezen dan sneller voor het huis met B-label verderop in de straat. En als het huis met label F dan toch verkocht is en het geld in bouwdepot staat, wordt het voor de kopers aantrekkelijker om dat depot voor energiebesparende maatregelen dan ook maar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:46:
[...]
Wat bedoel je met losse airconditioners? Het zijn allemaal airco's, maar niet van die mobiele als je dat bedoelt.
Die mobiele units ja. Die zag ik niet in dat topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:51:
[...]

Die mobiele units ja. Die zag ik niet in dat topic.
Omdat die niet/slecht werken, zelfs met koelen...., ik heb nog een 9000 btu mobiel staan, gratis af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
!null schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:38:
@Yucon Mee eens, maar er is nog wel sprake van wat oververhitte regio's, waarbij energiekosten echt van ondergeschikt belang zijn. Zowel de koper kijkt er amper naar (kijkt er wel naar, maar woningaanbod is te bepert om er een keuze op te baseren) en de meeste hypotheekverstrekkers kijken er ook niet naar (los van Triodos)

@Tasma Ik was niet duidelijk, ik bedoelde een laag die je op de betonvloer legt maar onder je houten/laminaat/vinyl vloer. Of dus onder je opbouw vloerverwarmingsvloer.
Wat jij hebt gedaan zal altijd nog het beste resultaat geven lijkt mij.
Heb serieus gekeken naar aerogel oplossingen die met een zeer geringe hoogte een uitstekende isolatie kunnen opleveren. Echter wel extreem duur. Zo ook vacuumplaten van slechts enkele cm's, waarvan de duurzaamheid nog een twijfelgeval is i.v.m. diffusie van gassen door de wanden. Zodra dat soort producten betrouwbaar en betaalbaar worden wordt bovenop isoleren een stuk betere optie. Of als je huis een hoog plafond heeft -> doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
We hebben dan ook grote partijen woningen in Nederland, die je kunt groeperen, en daar dan vervolgens een geschikte aanpak voor bedenken. Aan de ene kant is het maatwerk, maar aan de andere kant staan er nog tienduizenden van dezelfde woningen in Nederland. Of het nou jouw jaren 60 rijtjeshuis is, of eentje uit jaren 70 of 80, of juist nieuwer.

Bij huizen die nog ouder zijn, zal het wel altijd maatwerk blijven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Notna schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:17:
[...]

Bijna alle moderne (multi) split aircos zijn geschikt om te verwarmen. Het enige probleem is dat niet veel mensen dat weten of er aan willen om verscheidene redenen. Voor mij persoonlijk was het 1 van de beste aankopen van de afgelopen jaren :Y

[...]

Dat gaat hem niet worden. Bewegende onderdelen maken geluid. Dat gaat niet onhoorbaar worden. Dan heb je nog het bijgeluid van een compressor etc. Ik ben van mening dat de unit die ik heb (FTXM van Daikin) amper te horen is(binnen) en dan hangt hij aan mijn voorgevel aan de voorkant van het huis onder het raam. In de zomer is hij helemaal niet meer te horen. Aldus de specsheet: 63 dB vs 43 dB

Ik denk ook dat je realistisch moet blijven, en dat ben je nu verre van. Ik vind het ook bijzonder dat de tegenstanders van de warmtepompen alles lijken aan te pakken om vooral maar niet over te hoeven stappen. Moet je uiteraard zelf bepalen, maar om nou de WP techniek af te schrijven als 'in de kinderschoenen' en 'niet efficient' is kul.
Dat het nooit onhoorbaar wordt is mij ook duidelijk en voor mij een groot nadeel.
Ik ben geen tegenstander van de WP. Het is geen wedstrijd.
Ik zeg daarnaast ook niet dat de WP techniek in de kinderschoenen staat of niet efficiënt is. (lees maar na) Ik geef alleen aan dat het mij op dit moment geen enkel voordeel biedt en er wel nadelen aan kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tasma schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:31:
[...]

Ja, dat hadden wij ook in de badkamer liggen. We wilden de leidingen daar anders hebben om de badkamer efficienter in te kunnen richten. Ze dachten even wat beton eruit te kunnen halen, leidingen leggen en beton terug. Uiteindelijk is de hele vloer eruit gegaan en opnieuw gestort (geisoleerd en al)
Dat opbouw systeem heb ik ook naar gekeken, is bij ons helaas ook geen optie, omdat wij geen drempelloos huis hebben. En die drempels kun je ook niet zomaar weghalen. Vroeger bestonden deurkozijnen uit 4 delen: links, rechts, boven én onder.
Maar mooi om te zien. Meeste kijken alleen naar portomonnee, maar het verhoogde wooncomfort is ook heerlijk.
Maar als je nu al een goed wooncomfort hebt, is het dan de moeite waard om het verder te verhogen?
L/L blijft lastig als je niet een standaard Nederlands rijtjeswoning hebt, met een woonkamer met open keuken, en een paar slaapkamers boven, zonder ingrijpende aanpassingen. Wij hebben beneden 10 verschillende ruimtes! (boven maar één, en daar hebben we nu niet eens verwarming, alleen maar potentiele aansluitingen).

Het zou wel eventueel een extra kunnen zijn voor de woonkamer, ipv de gaskachel die er nu staat om even een extra boost te geven. Alleen zou ik dan weer niet willen betalen voor een systeem dat kan koelen, want dat hoef ik niet...

Als wij onze CV ketel zouden vervangen, moet dat door een L/W systeem (W/W zou ik ook goed vinden, ben alleen bang dat we daar nooit toestemming voor zouden krijgen, omdat we op archeologisch terrein wonen). Vloerverwarming in de rest van het huis is ook geen optie, vanwege andere leidingen, dus zouden er overal nieuwe radiatoren opgehangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

blissard schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:56:
[...]

Dat het nooit onhoorbaar wordt is mij ook duidelijk en voor mij een groot nadeel.
Ik ben geen tegenstander van de WP. Het is geen wedstrijd.
Ik zeg daarnaast ook niet dat de WP techniek in de kinderschoenen staat of niet efficiënt is. (lees maar na) Ik geef alleen aan dat het mij op dit moment geen enkel voordeel biedt en er wel nadelen aan kleven.
Ik doelde ook niet specifiek op jou; ik bedoelde verscheidene gebruikers in dit topic in het algemeen. ;)
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:07:
[...]

Het zou wel eventueel een extra kunnen zijn voor de woonkamer, ipv de gaskachel die er nu staat om even een extra boost te geven. Alleen zou ik dan weer niet willen betalen voor een systeem dat kan koelen, want dat hoef ik niet...
Je betaalt niet extra voor een systeem wat kan koelen. Je betaalt voor een (efficiënte) warmtepomp wat beide kan omdat het dezelfde technieken gebruikt of je nu verwarmt of verkoelt. Dat doet een L/W of een W/W systeem immers ook.

Het is niet alsof het spontaan goedkoper zou worden als het alleen kon verwarmen en de techniek kan nou eenmaal beide doen :P. Beetje apart om dat als argument te gebruiken om het niet te willen :P Dat is net als een klopboormachine kopen en roepen 'maar die klopfunctie gebruik ik toch niet in mijn houten woning'

[ Voor 45% gewijzigd door Notna op 10-04-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Notna schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:11:
[...]
Je betaalt niet extra voor een systeem wat kan koelen. Je betaalt voor een (efficiënte) warmtepomp wat beide kan omdat het dezelfde technieken gebruikt of je nu verwarmt of verkoelt. Dat doet een L/W of een W/W systeem immers ook.

Het is niet alsof het spontaan goedkoper zou worden als het alleen kon verwarmen en de techniek kan nou eenmaal beide doen :P. Beetje apart om dat als argument te gebruiken om het niet te willen :P Dat is net als een klopboormachine kopen en roepen 'maar die klopfunctie gebruik ik toch niet in mijn houten woning'
Mijn gaskachel verwarmt alleen! En was niet duur... Maar het lijkt mij dat er een andere techniek nodig is voor verwarming dan verkoeling?

* Wailing_Banshee is absoluut niet gehinderd door enige kennis van airco's...

Pagina: 1 ... 6 ... 23 Laatste