Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:25:
[...]

Mijn gaskachel verwarmt alleen! En was niet duur... Maar het lijkt mij dat er een andere techniek nodig is voor verwarming dan verkoeling?

* Wailing_Banshee is absoluut niet gehinderd door enige kennis van airco's...
Elektrische systemen hebben een warme en een koude kant. Als de ene kant warm wordt dan wordt de andere kant automatisch koud.. maar dat principe kun je dus ook gewoon omdraaien. Daarom kunnen dit soort systemen vanzelf beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Mijn gaskachel verwarmt alleen! En was niet duur... Maar het lijkt mij dat er een andere techniek nodig is voor verwarming dan verkoeling?

Uiteraard verwarmt je gaskachel alleen, maar dat is het hele probleem; het werkt op gas :P. Dan kan je elektrisch verwarmen, maar een straalkachel is hopeloos inefficiënt. Immers wordt daar gewoon een element goed heet gemaakt en wordt de warmte die dat afgeeft door een fan de ruimte in geblazen.

Dan komt er dus inverter en warmtepomp techniek om de hoek kijken. Dat werkt middels een natuurkundig principe waarbij er hitte uitgewisseld wordt. Dat werkt zowel naar binnen toe (dan wordt de warmte uit de buitenlucht onttrokken) en 'opgewaardeerd' door een verwarmings element. Maar dat principe werkt dus ook voor koelen; daarbij wordt de warmte vanuit binnen (of vanuit het koelmiddel) afgegeven aan de omgeving waardoor je koude lucht krijgt.

Het één houdt dus het ander ook in. Je koelkast werkt met exact hetzelfde principe, alleen wordt die gebruikt om enkel te koelen. Er is geen knop (nogal nutteloos) om het proces om te draaien. Maar het zou wel kunnen. (zitten wel wat haken en ogen aan :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 10-04-2018 09:08 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Nee hoor. Even schakelaartje omdraaien en het koelt ipv verwarmt. Net als bij een warmtepomp. Alleen heeft een airco binnenunit een slangetje om condens weg te werken, wat vloerverwarming niet heeft.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

blissard schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:56:
[...]

Dat het nooit onhoorbaar wordt is mij ook duidelijk en voor mij een groot nadeel.
Ik ben geen tegenstander van de WP. Het is geen wedstrijd.
Ik zeg daarnaast ook niet dat de WP techniek in de kinderschoenen staat of niet efficiënt is. (lees maar na) Ik geef alleen aan dat het mij op dit moment geen enkel voordeel biedt en er wel nadelen aan kleven.
Je moet echter wel beseffen dat in de tijden dat je moet verwarmen, er niet zoveel mensen in de tuin rondhangen. Mijn 16kW warmtepomp is tijdens normaal gebruik nagenoeg geluidloos voor de buurt. Het waait wat harder denken mensen als ze er naast staan.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:07:
[...]

L/L blijft lastig als je niet een standaard Nederlands rijtjeswoning hebt, met een woonkamer met open keuken, en een paar slaapkamers boven, zonder ingrijpende aanpassingen. Wij hebben beneden 10 verschillende ruimtes! (boven maar één, en daar hebben we nu niet eens verwarming, alleen maar potentiele aansluitingen).
Airco's (laten we het beestje bij de naam noemen) zijn in NL woningen uberhaupt moeilijk omdat je te maken hebt welstandscommissies en zo. Aan je voorgevel hangen is bijna nooit mogelijk. Achtergevel dan heb je lange leidingen door het huis.

En de nieuwe woningen hebben ook nog een enorme raampartijen, zodat je niet eens een gevel hebt.

Mede daarom heb ik deze nooit in mijn oude woning (maisonnette) kunnen installeren. Heel blij dat het nu dus wel kan. Op een stukje plat dak. Naast de zonnecollector en zonnepanelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 20:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:07:
[...]

Airco's (laten we het beestje bij de naam noemen) zijn in NL woningen uberhaupt moeilijk omdat je te maken hebt welstandscommissies en zo. Aan je voorgevel hangen is bijna nooit mogelijk. Achtergevel dan heb je lange leidingen door het huis.
'Bijna nooit' is erg sterk uitgedrukt

Alvorens ik de airco hier wilde laten installeren heb ik het er met de gemeente over gehad hier (Purmerend) en het maakt ze echt niet uit als je het aan de voorgevel hangt; geen toestemming nodig, nada.

Het is echter specifiek per gemeente. Zie ook https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Ik heb er bewust voor gekozen de buiten unit in de hoek, laag bij de grond aan de muur te hangen en er een houten kooi omheen te bouwen. Als je langsloopt zou het niet anders zijn dan een kist waar je tuingereedschap in opslaat. Het enige wat kan opvallen zijn de witte buizen over de gevel (2.50m lang)

[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 10-04-2018 09:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Ik wacht nog op een oplossing waarmee ik de kruipruimte nuttig kan maken voor seizoensopslag. Hoe mooi zou het zijn als je daar een zak gevuld met water of een of andere substantie waarmee er efficiënt (warmte)energie opgeslagen kan worden. De Solar Freezer doet dit ingenieus. De warmtepomp onttrekt warmte uit water totdat het bevriest. Vervolgens warmt het water weer op via thermodynamische zonnepanelen. Waarom dit geen succesvol product is geen idee. In theorie zou dit een hoop problemen kunnen oplossen en netverzwaringen kunnen doen voorkomen.

Dan alleen nog maar mooi zonnedakje nodig (PVT) en met als gevolg een zo laag mogelijke belasting van het energienet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@blissard In de meeste gevallen waarin je weinig gas vraagt zal een warmtepomp wel degelijk efficienter werken. Dat doet het bij mij in ieder geval wel, ondanks dat ik een hele nieuwe cv ketel had.
Dus wel degelijk een kosten besparing, en je hoeft ook niet te rekenen met 10K investering. Dat was mijn punt. Ja je kunt makkelijk 10K uitgeven aan zo'n project. Maar een verwarming middels airco heb je voor veel minder gerealiseerd en zal efficienter werken (en kosten voor gasaansluiting gaan ook weg).

Ik zeg niet dat je het moet willen, maar dat er geen voordelen zijn is ook niet waar.

@Wailing_Banshee Verwarmen of koelen maakt niet uit. Het is exact dezelfde functie, het enige verschil is welke kant je de warmte op verplaatst.
Het zou voor de fabrikanten vrij dom zijn om hem alleen maar voor verwarming aan te bieden, want dan beperk je jezelf en je afzetmarkt. Of zoals vroeger, alleen maar kunnen koelen.
En je hoeft de koelfunctie niet te gebruiken, dus dat is simpel. Ik ga de koelfunctie ook niet gebruiken als het goed is.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:07:
[...]

Dat opbouw systeem heb ik ook naar gekeken, is bij ons helaas ook geen optie, omdat wij geen drempelloos huis hebben. En die drempels kun je ook niet zomaar weghalen. Vroeger bestonden deurkozijnen uit 4 delen: links, rechts, boven én onder.
Je kunt toch per ruimte zo'n systeem aanleggen tot aan de drempel? Je hoeft toch niet persee door de drempel heen?
[...]

Maar als je nu al een goed wooncomfort hebt, is het dan de moeite waard om het verder te verhogen?
Tja wat is wooncomfort? Voldoende zal het bij de meeste wel zijn.

Maar als je verschillende niveau's van isolatie hebt meegemaakt dan merk je de verschillen wel.
Ik kwam bij m'n ouders vandaan in een gemiddeld rijtjeshuis van 25 jaar oud met dubbel glas, wel okee. Vervolgens zelf in een oud huis met enkel glas gezeten (ijs op binnenkant ramen in de winter)
Nu zit ik in een huis met triple glas en goede isolatie. Ik vind het echt heerlijk, de verschillen zijn wel te merken.
En vloerverwarming is helemaal lekker en geeft meer vrijheid met inrichten van je huis. Dat soort dingen heb ik gerust meer voor over, ook al bespaard het geen enkele euro.
[...]

L/L blijft lastig als je niet een standaard Nederlands rijtjeswoning hebt, met een woonkamer met open keuken, en een paar slaapkamers boven, zonder ingrijpende aanpassingen. Wij hebben beneden 10 verschillende ruimtes! (boven maar één, en daar hebben we nu niet eens verwarming, alleen maar potentiele aansluitingen).
Tja, er is niet voor iedereen zomaar een kant en klare oplossing. En dit kunnen redenen zijn waarbij in de toekomst bepaalde huizen minder aantrekkelijk worden. Zoals eerder gezegd.

Maar sowieso, 10 ruimtes, dan denk ik al, dat zijn veelal ruimtes waar je meeste van de tijd niet bent. Dus als je er maar kort bent of in ieder geval niet vaak, volstaat een infrarood verwarming o.i.d. misschien?
Geen idee of je al die ruimtes nu ook warm houdt? Lijkt me allemaal zonde.
Het zou wel eventueel een extra kunnen zijn voor de woonkamer, ipv de gaskachel die er nu staat om even een extra boost te geven. Alleen zou ik dan weer niet willen betalen voor een systeem dat kan koelen, want dat hoef ik niet...
Dat kost dus niet meer geld zoals hierboven gezegd.
Als wij onze CV ketel zouden vervangen, moet dat door een L/W systeem (W/W zou ik ook goed vinden, ben alleen bang dat we daar nooit toestemming voor zouden krijgen, omdat we op archeologisch terrein wonen). Vloerverwarming in de rest van het huis is ook geen optie, vanwege andere leidingen, dus zouden er overal nieuwe radiatoren opgehangen moeten worden.
Je hebt op zich ook L/W systemen die wat beter werken met hogere temperaturen. Zodat je bijvoorbeeld met 50 graden o.i.d. nog wel je huis warm kunt houden.
Wat waarschijnlijk in veel gevallen wel kan, maar dan moet je constanter stoken. Als je niks aan het afgifte systeem (radiatoren) verandert betekent het meestal dat het wel werkt maar je minder snel wisselingen kunt opvangen. Zoals even van 15 naar 21 graden duurt dan lang. (dat gaat dan weer sneller met een airco)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
!null schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:53:
Maar een verwarming middels airco heb je voor veel minder gerealiseerd en zal efficienter werken (en kosten voor gasaansluiting gaan ook weg).
Dan vergeet je nog het tapwater.

Maar goed, wij verwarmen alleen de woonkamer. Rest van het huis niet. Dat betekent dus dat een mobiele L/L WP een nog beter idee zou zijn dan een L/W WP.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CurlyMo schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:57:
[...]

Dan vergeet je nog het tapwater.
Ik zie hier het lage gasverbruik van @blissard , dan is het simpeler om een elektrisch boilertje op te hangen. (of doorstroomverwarmer bij 3 fase)

M'n ouders gaan nu ook over. Die wilde een 300 liter boiler neerzetten die ook door warmtepomp verwarmd wordt. Maar ze staan altijd maar een paar minuten onder de douche :P
Totale overkill, boilertje ophangen en de rest aan extra zonnepanelen uitgeven.
Maar goed, wij verwarmen alleen de woonkamer. Rest van het huis niet. Dat betekent dus dat een mobiele L/L WP een nog beter idee zou zijn dan een L/W WP.
Niet de mobiele versies, daar moet je van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:53:
Je kunt toch per ruimte zo'n systeem aanleggen tot aan de drempel? Je hoeft toch niet persee door de drempel heen?
nee, want dan komt de vloer boven de drempel uit. Ik heb er wel naar gekeken (omdat de vloer uitvrezen ook geen optie is, vanwege die andere leidingen en buizen).
En vloerverwarming is helemaal lekker en geeft meer vrijheid met inrichten van je huis. Dat soort dingen heb ik gerust meer voor over, ook al bespaard het geen enkele euro.
Daarom hebben wij wel vloerverwarming in de woonkamer ja. Geen lelijke radiatoren tegen de prachtige lambrizering rondom de raamkozijnen (hebben we met veel moeite kunnen redden, ga je er natuurlijk geen lelijke radiator tegenaan plakken :p) En tegen de binnenmuur was ook geen optie, omdat we dan nergens meer een bank kwijt zouden kunnen, behalve midden in een practisch vierkante kamer...
Maar sowieso, 10 ruimtes, dan denk ik al, dat zijn veelal ruimtes waar je meeste van de tijd niet bent. Dus als je er maar kort bent of in ieder geval niet vaak, volstaat een infrarood verwarming o.i.d. misschien?
Geen idee of je al die ruimtes nu ook warm houdt? Lijkt me allemaal zonde.
Die ruimtes (muv de bijkeuken) moeten allemaal warm blijven. Anders krijg je tocht. En ik wil soms even TV kijken (in de woonkamer) en een uur later weer even verder op m'n computer. En ook even in de keuken bezig zijn. Hetzelfde met m'n partner (we hebben ons huis gekocht met 2 eisen: 4 slaapkamers, waarvan minimaal 2 beneden, we wilden beiden een eigen werkkamer hebben, en beneden omdat we geen zin hadden continue naar boven te moeten schreeuwen :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Wailing_Banshee Prima, maar daar betaal je dus ook voor. Als je al deze ruimtes nu ook continu warm houdt is dat m.i. ook zonde.

Voor even een paar uurtjes ergens zitten of nog korter, zeker op een werkplek, is lokale verwarming met bijvoorbeeld infrarood plaat heel geschikt.
En tocht? Hou je dan altijd de deuren allemaal open?

Mensen hebben hier ook een keuze in, het is een vrij land, maar je betaald er ook voor :P
Ik verbaas me soms dat mensen met hezelfde huis als wij 2x zoveel kunnen gebruiken of zelfs meer.

Met een conversie van het gas af, vergt dat dus ook meer of duurdere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:03
Gecko123 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:48:
Ik wacht nog op een oplossing waarmee ik de kruipruimte nuttig kan maken voor seizoensopslag. Hoe mooi zou het zijn als je daar een zak gevuld met water of een of andere substantie waarmee er efficiënt (warmte)energie opgeslagen kan worden. De Solar Freezer doet dit ingenieus. De warmtepomp onttrekt warmte uit water totdat het bevriest. Vervolgens warmt het water weer op via thermodynamische zonnepanelen. Waarom dit geen succesvol product is geen idee. In theorie zou dit een hoop problemen kunnen oplossen en netverzwaringen kunnen doen voorkomen.

Dan alleen nog maar mooi zonnedakje nodig (PVT) en met als gevolg een zo laag mogelijke belasting van het energienet.
Het is zeker een mooi concept. Het gebruik van water als phase-change-material (PCM) heeft als voordeel dat het goedkoop en makkelijk mee om te gaan is.
Het grootste nadeel is de temperatuur van de faseverandering rond het vriespunt (0 C).
Dit maakt het systeem onder gemiddelde condities slechter dan een W/W warmtepomp (brontemperatuur ca 10 C) en ook slechter dan een L/W warmtepomp (stookseizoengemiddelde ca. 4-7 graden luchttemperatuur?)
Alleen als het buiten vriest is de Solar-freezer efficienter, maar dat zijn steeds minder dagen per jaar. Dus of je hebt een 2e bron nodig (bijv lucht of grond) of je moet genoegen nemen met een COP van onder 3...

Als ze nou een goedkoop PCM vinden die bij 10 graden of hoger zou werken! (die bestaan wel, maar zijn niet goedkoop en ook niet altijd even milieu-vriendelijk)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:38:
@Wailing_Banshee Prima, maar daar betaal je dus ook voor. Als je al deze ruimtes nu ook continu warm houdt is dat m.i. ook zonde.

Voor even een paar uurtjes ergens zitten of nog korter, zeker op een werkplek, is lokale verwarming met bijvoorbeeld infrarood plaat heel geschikt.
En tocht? Hou je dan altijd de deuren allemaal open?

Mensen hebben hier ook een keuze in, het is een vrij land, maar je betaald er ook voor :P
Ik verbaas me soms dat mensen met hezelfde huis als wij 2x zoveel kunnen gebruiken of zelfs meer.
Ons huis is gewoon grotendeels gelijkvloers. Alleen de slaapkamer is boven. En wij gebruiken het hele huis, tenzij we niet thuis zijn, maar dan staat de verwarming ook niet aan. Wij zitten niet standaard 's avonds in de woonkamer, maar de ene zit bijv. in de woonkamer, en de andere achter zijn/haar pc. Of we zitten wel beide in de woonkamer. Of we zitten beide achter onze pc. En dat kan twee uur later weer helemaal anders zijn.

En de badkamer deur staat open om wat vocht in het huis te krijgen (standaard zitten we op een luchtvochtigheid van onder in de 40%), en de logeerkamer deur staat open omdat die kamer geclaimed is door de katten... De deuren van onze werkkamers staan natuurlijk open (probeer die katten maar eens te leren om een deur open en dicht te doen) en wat heeft het voor zin om persé twee kamers beneden te nemen als je toch altijd de deur dicht doet? Moet je nog door huis schreeuwen...

Iedereen heeft het over isoleren, dat dat wooncomfort verhoogt. Maar altijd alle deuren dicht moeten doen omdat je dan minder verbruikt is natuurlijk weer wooncomfort verlagen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ivow85 schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:22:
[...]

Waarom zou je dat allemaal tussen 18.00 en 20.00 uur willen doen.

De warmtepomp verwarmt bij mij de SWW boiler tussen 13.00 en 16.00. Goed voor de COP en er is dan toch meestal niemand thuis. Dus dat de woning dan mogelijk intussen iets afkoelt is niet erg. Vanaf 16.00 uur wordt het huis opgewarmd richting 'avond temperatuur'. Tegen de tijd dat er gekookt gaat worden is het huis op temperatuur en pruttelt de warmtepomp op laag vermogen.

De vaatwasser draait 's ochtends, de wasmachine (op timer) aan het eind van de middag. De eventuele toekomstige elektrische auto's kunnen makkelijk 's nachts opgeladen worden, wanneer voor de warmtepomp de nachtverlaging in gaat. Stofzuigen doe ik niet als ik aan het koken.

Bovendien trekken de meeste huishoudelijke apparaten bij normaal gebruik slechts kort hun maximale vermogen. Bijvoorbeeld een wasmachine of oven heeft dan wel een aansluitvermogen van 2kw, maar dat wordt alleen tijdens de opwarmfase 10-15 minuten gebruikt. Daarna keldert het afgenomen vermogen enorm.

Al met al makkelijk haalbaar op 3x25a. Eventueel met voor de zekerheid nog hier en daar een prioriteit-schakeling. Bijvoorbeeld dat de quooker even niet opwarmt terwijl de oven dat aan het doen is, of dat het opladen van de auto onderbroken wordt wanneer tijdens een koude nacht de warmtepomp even aan springt om het huis niet teveel af te laten koelen.
Omdat met een gezin van 4 de andere 3 zich niet zo aan schema's houden? ;)
Joris748 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:58:
[...]

Tja, moet ik daar serieus op in gaan?

[...]

Die koper zal ook minder geven als het huis nog helemaal aangepast moet worden om gasloos te gaan en energieneutraal te worden.

Die woninggebonden lening wordt heel belangrijk voor de energietransitie.
Kopers flippen al over een huurketel van 30-40/maand de komende 5 jaar. Laat staan 30k als 'rugzakje'. Dan moet je ook maar de smaak van de vorige eigenaar hebben.

Hier is het nog leuker. De vloerverwarming is verouderd (zwarte buizen) en al 26 jaar oud, dus dat kan er ook allemaal weer uit als we de bg vloer gaan doen van 80m2 excl. bijkeuken en garage. Als ik de garage ook toekomstbestendig (beneden wonen?) wil maken met een vloerverwarming, dan komt er nog 30-35 m2. bij. Tuurlijk, we weten dit van tevoren, maar om de switch naar L/W te maken, komt wel neer op nieuwe bgg vloer met afwerking (rustig 100/m2), boiler, etc, etc. Een aantal hier gaan er wel heel makkelijk van uit dat iedereen even het dak op klimt of een goedgevulde gereedschapskoffer/rechterhanden heeft om alles zelf te doen. Buiten dat. Ik heb al iets teveel hobbywerk gezien van mensen die naar eigen zeggen alles uitstekend konden. :X
Yuck, stadsverwarming. Nieuwbouw kost al 5k om aan te sluiten. Laat staan als alle straten buiten Poort/Stad open moeten. Dat wordt één grote bende.
CurlyMo schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:49:
[...]

Terwijl EPS vloerisolatie ook prima zonder toegang tot de kruipruimte en weinig afstand tot de bodem aangebracht kan worden via de buitengevel. Net als bij spouwmuurisolatie boren ze gaten in je gevel, maar nu door tot onder je vloer. De parels worden er dan ook vanaf buiten ingespoten en je voegwerk wordt netjes dicht gemaakt.
Kierdichting is king met isoleren. Dan lijkt mij het boren van gaten in je gevel om nog meer lekken te maken niet heel handig. ;)
Yucon schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:27:
[...]

ik zou het andersom stellen.. het voorkomt waardevermindering. Een huis zonder vloerverwarming en naar onze huidige normen slechts matig geisoleerd is over 15 jaar onverkoopbaar. Reden te meer om die vloerverwarming er maar gewoon op korte termijn in te leggen, zelfs al sluit je het leidingwerk voorlopig op een conventionele cv ketel aan. Dat leidingwerk wordt op termijn namelijk echt niet goedkoper en hoe langer het er ligt, hoe meer plezier je er zelf nog van hebt.
Locatie, locatie, locatie. Dat bepaalt 99% van de prijs, de rest is leuk meegenomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Wailing_Banshee Dat is allemaal leuk, maarja, dan moet je ook flink stoken met een flink gasverbruik. Dat bedoel ik, met daar betaal je ook voor.

Ik zie het ook bij ons (rijtjeshuizen), mensen met de deuren open. Ik vindt dat vervelend, want dat tocht juist naar boven toe. Tenzij je natuurlijk je complete huis warm houdt. Wat dan weer verklaard waarom die buren twee keer zoveel in de maand betalen als wij.
Wat ik zeg, allemaal prima, het is een vrij land. Maar kom dan niet zeuren dat je energierekening hoog is, of dat deze in de toekomst hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:55:
Locatie, locatie, locatie. Dat bepaalt 99% van de prijs, de rest is leuk meegenomen.
En daar moeten we vanaf. Iedereen heeft het over tvt van de aanpassingen. Maar zodra het gaat over de aankoop van een woning doet ratio er niet meer toe. Dan lijkt het mensen niet meer te interesseren of ze een energierekening van 25 euro per maand of 250 euro per maand krijgen.

Ik verwacht dat de stijgende gasprijzen daarbij gaan helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 10-04-2018 11:11 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat gaat echt geen bal uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Waarom niet? Als tvt van de aanpassingen een stuk korter wordt, doordat de gasprijzen explosief stijgen?

Of wordt het argument van tvt alleen gebruikt om andere motivaties te verbloemen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als gasprijs twee keer zo hoog staat, dan gaat het zeker wel uit maken.

En ondanks dat ik in zo'n oververhitte regio woon, heb ik toch wel de indruk dat mijn wijzigingen aan het huis uitmaken voor de mogelijke verkoopprijs. Het is echter maar een klein deel, op de grote som van de woning die inderdaad door de lokatie bepaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wel als dat meegenomen gaat worden in de maximale hypotheek. En zo gek is dat natuurlijk niet. Ook de energiekosten zijn vaste lasten wat ten koste gaat van de betaalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

!null schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:09:
@Wailing_Banshee Dat is allemaal leuk, maarja, dan moet je ook flink stoken met een flink gasverbruik. Dat bedoel ik, met daar betaal je ook voor.

Ik zie het ook bij ons (rijtjeshuizen), mensen met de deuren open. Ik vindt dat vervelend, want dat tocht juist naar boven toe. Tenzij je natuurlijk je complete huis warm houdt. Wat dan weer verklaard waarom die buren twee keer zoveel in de maand betalen als wij.
Wat ik zeg, allemaal prima, het is een vrij land. Maar kom dan niet zeuren dat je energierekening hoog is, of dat deze in de toekomst hoog is.
Ik liep in T-shirt+korte broek rond toen het -10 buiten was. :+
Rest van familie wilt temp in huis op 20.5C hebben... Dat was onoverkomelijk, dus dan maar ergens anders op besparen.

(winter 2018 zal anders zijn. Dan gaat LW-warmtepomp voor 20C zorgen. LL-warmtepompen zullen in de nacht de slaapruimtes op 19C houden, terwijl LW op nachtverlaging gaat)
emnich schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:33:
[...]

Wel als dat meegenomen gaat worden in de maximale hypotheek. En zo gek is dat natuurlijk niet. Ook de energiekosten zijn vaste lasten wat ten koste gaat van de betaalbaarheid.
Energiekosten zijn variabel, dus nooit toe te passen als vaste lasten voor de hypotheekberekening. Kan me wel voorstellen dat ooit de energielabel hiervoor gebruikt gaat worden... |:(

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 10-04-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Joris748 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:28:
[...]

Waarom niet? Als tvt van de aanpassingen een stuk korter wordt, doordat de gasprijzen explosief stijgen?

Of wordt het argument van tvt alleen gebruikt om andere motivaties te verbloemen?
Een huis kopen is meer dan TVT berekenen. ;). Als je reistijd een uur per dag minder is als ze in het centrum wonen, dan betalen ze de maandlasten ook wel.
emnich schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:33:
[...]

Het is al een ding in de maximale hypotheek als je extra energiezuinig gaat bouwen. Maar max. hypotheek is zelden een criterium tegenwoordig. De maximale hypotheek wordt verrassend weinig gebruikt op A locaties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bijna iedereen koopt een huis op de stretch (wat je net nog kunt betalen) en dan hopen dat het in de toekomst beter gaat. ER zijn maar weinig mensen die even 25K extra kunnen lenen, Zeker met de huidige hypo regelingen niet.

Bovendien is het nog maar de vraag wat je kunt krijgen, de woningmarkt staat behoorlijk onder spanning en de bouw kan de vraag niet aan (na jarenlange crisis en saneringen).

Natuurlijk kun je geluk hebben met het kopen van een huis maar dat geld voor de meeste gewoon niet, die moeten gewoon nemen wat ze kunnen krijgen.

Ik ben helemaal voor minder energieverbruiken, of dat nu gas is, electra of wat dan ook. Ik blijf het echter vreemd vinden dat de energietransitie op zo'n korte termijn, tegen (voor de meeste) zulke hoge kosten moet worden opgelost terwijl je er bijna niks mee wint. Gasverbruik door huishuidens is slechts een heel klein deeltje.

Het manifest is door de branch zelf opgesteld. Het bekt gewoon lekker na de bevingen in Groningen. Prima marketing stunt om meer te verkopen.

Ik ben net verhuisd, helaas naar een slecht geisoleerde woning. Ik ga eerst maar eens flink isoleren het komende jaar en kijken of ik mijn gasgebruik kan halveren. Dat zet meer zoden aan de dijk als ingewikkelde dure installaties. Die komen er misschien wel, maar zeker niet voor 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:18

Chiron

Moderator Discord
[...]
Kopers flippen al over een huurketel van 30-40/maand de komende 5 jaar. Laat staan 30k als 'rugzakje'. Dan moet je ook maar de smaak van de vorige eigenaar hebben.
Dat. "oh hey je vraagt 200k voor je woning, maar er zit een gebouwgebonden lening aan vast van 30k" ehh "ik bied max 170k". krijg je dan. Of de bank zegt "u gaat maandelijks een bedrag kwijt zijn aan de gebouwgebonden lening, wij verlagen uw maximale hypotheekkrediet."

Datzelfde zie je nu ook al met erfpachtkwesties, huizen op erfpacht waarvan de canon bijna afloopt beginnen (behoorlijk) minder waard te worden dan huizen op eigen grond. Dat is opzich al een tijdbom en gaat de komende 10 jaar een behoorlijk dingetje worden in gebieden waar dat van toepassing in. En stel je de situatie huis op erfpacht + gebouwgebonden lening eens voor :+ want het zijn juist die huizen begin jaren 80 waarvoor je tienduizenden euro's uit moet gaan geven aan isolatie, voordat je uberhaupt van je cv gasketel af kan.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Indoubt Er wordt aardig wat afgeschonken hoor. Er is minder max dan je denkt.

@Chiron Precies. Zo'n lening mag je bij verkoop gewoon aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Kierdichting is king met isoleren. Dan lijkt mij het boren van gaten in je gevel om nog meer lekken te maken niet heel handig. ;)
Alsof ze die gaten niet dichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
You would be surprised...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 20:41
Juist standaard jaren '80 bouw kost de isolatie geen "tienduizenden euro's".

Spouwmuurisolatie en vloerisolatie er in, dak isoleren en HR++ kan meestal zo in de bestaande kozijnen. Veel hoger dan 10k kom je dan echt niet uit.

Natuurlijk moeten die kozijnen vervangen worden als ze intussen rot zijn, maar die extra kosten kun je niet toeschrijven aan het isoleren an sich. Rotte kozijnen moet je immers sowieso binnen afzienbare tijd vernieuwen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En het ventileren van je kruipruimte is belangrijk om houtrot tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ivow85 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:47:
Juist standaard jaren '80 bouw kost de isolatie geen "tienduizenden euro's".

Spouwmuurisolatie en vloerisolatie er in, dak isoleren en HR++ kan meestal zo in de bestaande kozijnen. Veel hoger dan 10k kom je dan echt niet uit.

Natuurlijk moeten die kozijnen vervangen worden als ze intussen rot zijn, maar die extra kosten kun je niet toeschrijven aan het isoleren an sich. Rotte kozijnen moet je immers sowieso binnen afzienbare tijd vernieuwen.
Nou ok, 10k dan. Nog even allemaal naast de kosten van een complete nieuwe WTW installatie en het aanleggen daarvan. Schud jij dat geld even uit je mouw?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Chiron schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:42:
[...]

Dat. "oh hey je vraagt 200k voor je woning, maar er zit een gebouwgebonden lening aan vast van 30k" ehh "ik bied max 170k". krijg je dan. Of de bank zegt "u gaat maandelijks een bedrag kwijt zijn aan de gebouwgebonden lening, wij verlagen uw maximale hypotheekkrediet."
Waarschijnlijk zegt de bank: "u gaat maandelijks 200 euro meer kwijt zijn aan energiekosten dan nodig, wij verlagen uw maximale hypotheekkrediet"

Daarnaast kan een verkoper de verkoopprijs met 30k verlagen, omdat hij de gebouwgebonden hypotheek niet af hoeft te lossen bij verkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 10-04-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

kans is dat je dan in de huidige markt steeds achter het net vist, in veel regio's moet je de vraagprijs al flink overbieden om een kans te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:49:
[...]

Waarschijnlijk zegt de bank: "u gaat maandelijks 200 euro meer kwijt zijn aan energiekosten dan nodig, wij verlagen uw maximale hypotheekkrediet"
Hoe weet de bank dat? Kunnen zij zien wat ik in huis heb staan en wat mijn leefpatroon is? Misschien gebruik ik wel 4x zoveel electriciteit en bijna geen gas. Omdat ik voor mezelf 15 graden wel warm genoeg vind, maar wel 10 tropische aquaria heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Chiron schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:49:
[...]

Nou ok, 10k dan. Nog even allemaal naast de kosten van een complete nieuwe WTW installatie en het aanleggen daarvan. Schud jij dat geld even uit je mouw?
Los van het feit dat een WTW installatie niet perse noodzakelijk is: Bij jaren '80 woningen (en latere bouw) is als het goed is al mechanische ventilatie aanwezig in keuken, toilet en badkamer. Er hoeft dan alleen nog een uitblaasopening gemaakt te worden voor warme lucht in de woonkamer.

Alternatief is de MV vervangen voor een warmtepompboiler die op ventilatielucht werkt.

Tweede alternatief is vraaggestuurde MV, waardoor het ventilatieverlies flink beperkt wordt.

Maar nogmaals: allemaal geen noodzaak. Ook met een gewone MV installatie kun je prima uit de voeten met een warmtepomp wanneer de isolatie op orde is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:59:
[...]

Hoe weet de bank dat? Kunnen zij zien wat ik in huis heb staan en wat mijn leefpatroon is? Misschien gebruik ik wel 4x zoveel electriciteit en bijna geen gas. Omdat ik voor mezelf 15 graden wel warm genoeg vind, maar wel 10 tropische aquaria heb staan.
Omdat het niet ondenkbaar is dat een bouwtechnische keuring een essentieel onderdeel gaat zijn bij het verkrijgen van een hypotheek? Op basis daarvan kan de bank prima berekenen, wat de energiekosten bij gemiddeld verbruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Dat 'weten' ze op dezelfde manier hoe ze nu weten wat jij nodig hebt voor onderhoudt, verzekeringen en de rest van je uitgavepatroon. Ze doen gewoon een inschatting van die kosten en nemen dat mee om te bepalen hoeveel jij (veilig) kan betalen elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

emnich schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:07:
[...]

Dat 'weten' ze op dezelfde manier hoe ze nu weten wat jij nodig hebt voor onderhoudt, verzekeringen en de rest van je uitgavepatroon. Ze doen gewoon een inschatting van die kosten en nemen dat mee om te bepalen hoeveel jij (veilig) kan betalen elke maand.
Ik koop juist dat nieuwe huis zodat ik die 9 extra tropische aquaria kan neerzetten!

Wij zijn in dit huis ook meer gaan betalen, omdat we meer zijn gebruiken (electriciteit). In ons oude huis konden we niet een grote vrieskist kwijt, en hadden we geen fornuis met twee electrische ovens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als er een gebouwgebonden lening is zal daar vast wel iets aan papierwerk zijn vastgelegd wat bij de woning komt en overlegd dient te worden bij het passeren.

En wat betreft de energiekosten, we hebben sinds een paar jaar het verplichte energielabel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:49
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:53:
[...]

En de badkamer deur staat open om wat vocht in het huis te krijgen (standaard zitten we op een luchtvochtigheid van onder in de 40%), en de logeerkamer deur staat open omdat die kamer geclaimed is door de katten... De deuren van onze werkkamers staan natuurlijk open (probeer die katten maar eens te leren om een deur open en dicht te doen) en wat heeft het voor zin om persé twee kamers beneden te nemen als je toch altijd de deur dicht doet? Moet je nog door huis schreeuwen...

Iedereen heeft het over isoleren, dat dat wooncomfort verhoogt. Maar altijd alle deuren dicht moeten doen omdat je dan minder verbruikt is natuurlijk weer wooncomfort verlagen.
Even buiten het hele warmtepomp gebeuren om, is het niet handig om hiervoor een luchtbevochtiger in huis te halen?
Wij gemiddeld een luchtvochtigheid van 25% in de winter en 35% de rest van het jaar. En dat merkte we goed bij het aaien van onze huisdieren (statische schokken).
Sinds de luchtbevochtiger hebben we het nu op minimaal 40% maar vaak richting de 50%.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:09:
[...]

Ik koop juist dat nieuwe huis zodat ik die 9 extra tropische aquaria kan neerzetten!

Wij zijn in dit huis ook meer gaan betalen, omdat we meer zijn gebruiken (electriciteit). In ons oude huis konden we niet een grote vrieskist kwijt, en hadden we geen fornuis met twee electrische ovens.
Mijn punt was dat de maximale hypotheek nu ook al niet berekend wordt op jouw specifieke situatie maar in een vrij simpel model gegooid wordt waar een getal uitrolt. Daarbij kijken ze niet naar hoe vaak jij op vakantie gaat en waar naar toe en analyseren ze je kassabonnen van de afgelopen 2 jaar niet.

Het gaat om algemene cijfers met een flinke veiligheidsmarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:05
Ivow85 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:59:
[...]
Ook met een gewone MV installatie kun je prima uit de voeten met een warmtepomp wanneer de isolatie op orde is.
MV-installatie? Niemand in onze wijk heeft waarschijnlijk een MV-installatie. De ramen kunnen open en hebben een roostertje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Chiron schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:11:
Als er een gebouwgebonden lening is zal daar vast wel iets aan papierwerk zijn vastgelegd wat bij de woning komt en overlegd dient te worden bij het passeren.

En wat betreft de energiekosten, we hebben sinds een paar jaar het verplichte energielabel toch? :)
Dat label koop je voor een euro met overmaken en 2 euro met iDeal of creditcard. :P

Ook daarbij, het kan in de regel weinig mensen echt wat schelen. Had ik het al over locatie gehad? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

De bank gaat daar waarschijnlijk in de toekomst op basis van een doorsnee profiel in combinatie met het energielabel beoordelen wat de verwarmingskosten voor het huis zullen zijn.

Het zal dan iets zijn als (genoemde bedragen puur indicatief):

Label A: € 0,10 per m2 woonoppervlakte per maand aan stookkosten
Label B: € 0,17 per m2/p maand
Label C: € 0,25 per m2/p maand
...
Label G: € 1,00 per m2/p maand

Nibud zal vervolgens netjes tabellen opmaken waaruit de bank kan afleiden hoeveel je aan hypotheek+stookkosten mag besteden met jouw inkomen. Nu bestaan die tabellen alleen nog uit de hypotheeklasten. Maar de eerste stap in deze richting is er al. Voor woningen met een A-label kun je een paar duizend euro extra hypotheek krijgen, en voor nul op de meter woningen nog wat meer. Ik meen 9k voor A-label en 25k voor 0-o-d-m.

Willen 'we' de doelstellingen van het energieakkoord halen, dan moet simpelweg de bestaande bouw zuiniger worden. Voor woningcorporaties en bedrijfspanden zijn al eisen opgelegd. Het ligt mijns inziens zéér voor de hand dat er de komende op particuliere woningeigenaren steeds meer druk gelegd wordt mbt verduurzaming.

Het verplichte energielabel is slechts een eerste stapje geweest en is een goed instrument voor de verdere aansturing.

* mijn woning had bij de aankoop in 2015 label G. Inmiddels kan ik hier uit de voeten met een warmtepomp, en dat terwijl er nog geen vloerverwarming is aangelegd en nog niet alles is geïsoleerd. Als ik klaar ben met de renovatie komt het energielabel uit op A of A+. De installaties (warmtepomp + boiler + LTV radiatoren op de bovenverdieping + 2700Wp aan zonnepanelen) hebben totaal na aftrek van subsidies 12.000 euro gekost. Gefinancierd met een energiebespaar-lening met maandlasten van 90 euro. Tel er de 30 euro bij op die ik nog aan het energiebedrijf betaal, en ik ben nu voordeliger uit dan in het eerste jaar dat ik hier woonde.

Ook met een maximale hypotheek is het nog mogelijk om aanvullend een energiebespaar-lening aan te gaan. In principe ben ik tegen geld lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ivow85 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:20:
[...]

Nibud zal vervolgens netjes tabellen opmaken waaruit de bank kan afleiden hoeveel je aan hypotheek+stookkosten mag besteden met jouw inkomen. Nu bestaan die tabellen alleen nog uit de hypotheeklasten. Maar de eerste stap in deze richting is er al. Voor woningen met een A-label kun je een paar duizend euro extra hypotheek krijgen, en voor nul op de meter woningen nog wat meer. Ik meen 9k voor A-label en 25k voor 0-o-d-m.
Die 9k geldt alleen voor woningen met een label van A++ of beter (EPC<=0,6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
D-e-n schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:15:
[...]

MV-installatie? Niemand in onze wijk heeft waarschijnlijk een MV-installatie. De ramen kunnen open en hebben een roostertje :+
Hier in de wijk uit 1900-1910 idem. Nouja, uitgezonderd de woningen die hier in de laatste 3 decennia gebouwd zijn op plekken waar voorheen wat industrie gevestigd was.

Lekker zo laten totdat je om sowieso het hele huis gaat renoveren. Het maakt voor de discussie wel/geen warmtepomp weinig verschil. Ventilatieverlies door roostertjes of 'ouderwetse' MV maakt hooguit dat de warmtepomp 1kW extra vermogen moet kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
lmno31 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:26:
[...]

I stand corrected ;) ik wist niet dat standaard nieuwbouw al A++ genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ivow85 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:27:
[...]
Lekker zo laten totdat je om sowieso het hele huis gaat renoveren.
Niet dus, of we moeten de loterij winnen :)

Badkamer, houten aanbouw/schuur herbouwen, wellicht het dak als dat nodig is, nieuwe buitendeuren: grotere zaken zie ik ons niet doen, financieel en praktisch gezien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lmno31 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:26:
[...]

Volgens mij geldt dat alleen voor de 25k.
En dan ook nog alleen bovenop je maximale LTI. LTV mag bij energiebesparende maatregelen naar 106%.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 10-04-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:54
MikeyMan schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:36:
[...]

Volgens mij geldt dat alleen voor de 25k.
En dan ook nog alleen bovenop je maximale LTI. LTV mag bij energiebesparende maatregelen naar 106%.
Nee, 10k kun je extra lenen in geval van een EPC lager of gelijk aan 0,4. NOM betekent dat je 25k extra kunt lenen. In geval je een bestaande woning koopt kun je 106% van de woningwaarde lenen bij het toepassen van energiebesparende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Als een bank om een kopie van je salarisstrook kan vragen, kunnen ze ook je ook vragen je energiejaarnota en autoverzekering opvragen om een profiel op te bouwen. Als je een 4x4 truck rijdt en 8000kWh per jaar verbruikt zullen ze je heus niet profileren als groene ecowarrior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Maar banken hebben wel simpele regels. Bij ABN krijg je 0.2% rentekorting als je epc <=0.4 is.
Dus standaard bouwbesluit voor nieuwbouw waar je toch al aan moet voldoen.

Bij bestaande woningen betwijfel of het een motivatie is veel meer te lenen om het huis enerige zuinig te maken met de huidige rentestand en die 0.2% verschil in tarief.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
kmf schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:03:
Als een bank om een kopie van je salarisstrook kan vragen, kunnen ze ook je ook vragen je energiejaarnota en autoverzekering opvragen om een profiel op te bouwen. Als je een 4x4 truck rijdt en 8000kWh per jaar verbruikt zullen ze je heus niet profileren als groene ecowarrior
De energienota van je huidige woning is weinig relavant bij de aankoop van een andere woning.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

S0epkip schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:45:
[...]

De energienota van je huidige woning is weinig relavant bij de aankoop van een andere woning.
adhv van postcode kan iemand het gemiddeld verbruik van die postcode inzien. Als jouw energieverbruik vele malen hoger, of lager is dan het gemiddelde in jouw postcode, dan kunnen er best wel conclusies getrokken worden over je levensstijl.

Een energievreter wordt niet zomaar een groene pionier bij aankoop van een nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:19:
[...]

Dat label koop je voor een euro met overmaken en 2 euro met iDeal of creditcard. :P

Ook daarbij, het kan in de regel weinig mensen echt wat schelen. Had ik het al over locatie gehad? ;)
dit is zwaar aan het veranderen:
ik quote een random bank:
Wilt u een huis dat energiezuinig is en zelfs energie opwekt? Dat heet een 'NulopdeMeter'-woning of een energieneutrale woning. U heeft dus geen energiekosten. Als u zo'n huis koopt, kunt u tot € 25.000,- extra lenen boven op uw maximale hypotheekbedrag.
dus een tochtige huis kun je 25.000€ minder geld voor lenen als een energie zuinig huis.
en dat kan betekenen of je een huis kunt betalen of niet. ;)

en dan snap ik de bank wel, geeft je 200€ uit aan stook kosten, of geef je 100€ uit aan stook kosten.
na 30 jaar is dat 36.000€ verschil.
met dat soort bedragen is er iets te doen voor een hypotheek verstrekker. ;)

maar veranderingen in deze sector gaan niet snel (maar goed ook).
maar op de lange duur zullen dus huizen die duur te stoken zijn dus goedkoper worden(waarde verlies door lastig verkoopbaar).
en goedkoop te stoken huizen zullen in waarde gaan stijgen. (is makkelijker te verkopen.)

(en dan nog niet gezegd dat het comfortabeler is in een energie zuinig huis, als een toch kot.
veel mensen rond mij kijken wel degelijk naar een huis als een comfortabel object.
en dat zijn toch de nieuwere moderne vinex huizen en niet die vochtige centrum huizen. ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 11-04-2018 13:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een NOM-woning kost grofweg dat bedrag extra t.o.v. een normale EPC 0,4 woning. Effectief schiet je er niet veel mee op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:15:
Een NOM-woning kost grofweg dat bedrag extra t.o.v. een normale EPC 0,4 woning. Effectief schiet je er niet veel mee op. ;)
mijn huis is al meer als een nom huis, voor nog niet de helft van dat bedrag >:)
(nom regels zijn eigenlijk best wel dom. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-04-2018 13:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar jij hoeft het niet 10 jaar te garanderen, noch heb je je arbeidsuren erin gerekend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:22:
Ja, maar jij hoeft het niet 10 jaar te garanderen, noch heb je je arbeidsuren erin gerekend. ;)
nop, inclusief garantie inc arbeid, nog niet de helft.
prijzen zijn zo laag geworden en ik verwacht alleen maar nog meer prijs dalingen in de toekomst.

(maar als je wel een goed argument zoek.
ik werk wel van uit een C label huis (zeg maar stijl van een oudere vinex wijk, zonder in een vinex wijk te zitten).
met F of G labels word het wel een ander verhaal, dat is een stuk lastiger. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

migjes schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:09:
[...]

dus een tochtige huis kun je 25.000€ minder geld voor lenen als een energie zuinig huis.
en dat kan betekenen of je een huis kunt betalen of niet. ;)
Heb je het defacto dan niet over hetzelfde? Zullen tochtige huizen niet langzamerhand goedkoper worden dan energiezuinige huizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MikeyMan schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:30:
[...]

Heb je het defacto dan niet over hetzelfde? Zullen tochtige huizen niet langzamerhand goedkoper worden dan energiezuinige huizen?
Nee. Want tochtige huizen zijn oudere huizen, dus veelal in een populaire buurt. Namelijk in de stad gebouwd. Bestaand wijk. Dus omgeven met goede OV-verbindingen en voorzieningen

Energiezuinig=nieuwbouw=buiten stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kmf schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:02:
[...]

Nee. Want tochtige huizen zijn oudere huizen, dus veelal in een populaire buurt. Namelijk in de stad gebouwd. Bestaand wijk. Dus omgeven met goede OV-verbindingen en voorzieningen

Energiezuinig=nieuwbouw=buiten stad.
Ik bedoel te zeggen dat zodra die oude woning energiezuinig gemaakt is, er automatisch een hogere marktwaarde geldt, en dit dus los staat van een eventuele extra ruimte in je maximale hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MikeyMan schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:07:
[...]

Ik bedoel te zeggen dat zodra die oude woning energiezuinig gemaakt is, er automatisch een hogere marktwaarde geldt, en dit dus los staat van een eventuele extra ruimte in je maximale hypotheek.
Ok, dus mijn huis met airco's wpb, panelen en oud dubbelglas levert meer op omdat mijn energie 0 kost? :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MikeyMan schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:07:
[...]

Nee, want die airco, zonnepanelen en warmtepompen kan je meenemen als je je huis verkoopt.

En de isolatiewaarde van een nageisoleerde woning wint het bijna nooit van een nieuwe epc<0,4 woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
En wie sleept dat allemaal mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

misschien dat het ooit zover komt dat het energielabel uitmaakt maar met de huidige tekorten aan woningen denk ik dat het nauwelijks een rol speelt.

Een paar maanden geleden mijn huidige huis laten taxeren. De wijk is blijkbaar gewild. G label heeft geen of verwaarloosbaar invloed op de prijs, een CV ketel van 15 jaar oud is gewoon goed en 50 jaar achterstallig onderhoud moet je overheen kijken.

overigens betaal ik maar 100€ p/m aan elektra en gas, Dat ahd ikzelf ingeschat aan de hand van het verbruik van mijn vorige woning. Dat zal fors te weinig zijn maar laat het 150-160 p/m worden. Dat is zo'n klein verschil dat de bank daar echt heel weinig mee gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Degene die dat op het lijst der zaken als "Ter overname" zet en de koper dit niet wilt overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan krijg je dit soort perikelen: Huis verkocht, zonnepanelen niet op roerende zakenlijst en is de waarde van de woning navenant lager.

Maar wat @Indoubt al zegt, er is teveel schaarste zodat het energielabel weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:36:
Dan krijg je dit soort perikelen: Huis verkocht, zonnepanelen niet op roerende zakenlijst en is de waarde van de woning navenant lager.

Maar wat @Indoubt al zegt, er is teveel schaarste zodat het energielabel weinig uitmaakt.
Totdat er massaal bijgebouwd wordt naar de nieuwste isolatie normen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

"Totdat er massaal bijgebouwd wordt naar de nieuwste isolatie normen ;)"

Dat duurt zeker 30 jaar, In Amsterdam kunnen ze al bijna niemand meer vinden die huizen wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat kan je dus vergeten. We komen al 20k woningen/jaar tekort in de productie en dat loopt alleen maar verder op. Verder eist het Rijk dat er zoveel mogelijk ingebreid wordt, wat ook weer veel procedures en bezwaarmakers betekent. Don't get your hopes up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Indoubt schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:40:
Dat duurt zeker 30 jaar, In Amsterdam kunnen ze al bijna niemand meer vinden die huizen wil bouwen.
Ik woon er net, dus verwacht nog even mijn huis niet te verkopen. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
CurlyMo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:38:
[...]

Totdat er massaal bijgebouwd wordt naar de nieuwste isolatie normen ;)
Dat betekend ook alle oude woningen afbreken (Dus mensen eruit zetten die €0 terug krijgen voor de woning want die wordt gesloopt) en heropbouwen.

3 jaar is veel te snel en dat gaat nooit lukken. Heel veel huizen zijn er totaal niet op ingericht en de kosten zijn erg hoog om een huis zo in te richten dat de moderne technieken wel werken. En als verwerkt hout (pellets) stoken de nieuwe CV ketel is zie is niet zoveel milieuwinst. Dan is het niet de aarde die inzakt door gaswinning maar alle bossen die verdwijnen op de aardbol.

Naast alle woningaanpassingen moeten ook onze elektrische netwerken flink uitgebreid worden om de toegenomen vraag van elektrische energie (huis en auto's) te kunnen transporteren.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 11-04-2018 16:18 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LordSinclair schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:16:
[...]
Heel veel huizen zijn er totaal niet op ingericht en de kosten zijn erg hoog om een huis zo in te richten dat de moderne technieken wel werken.
Volgens mij valt dat best mee. Voor € 20.000,- is onze woning (jaren '30) goed geïsoleerd te krijgen. Wij hebben er de helft voor betaald, want we doen veel zelf. Dan kan er prima een WP in. Die 20k is nog geen 5% van de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
CurlyMo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:24:
[...]

Volgens mij valt dat best mee. Voor € 20.000,- is onze woning (jaren '30) goed geïsoleerd te krijgen. Wij hebben er de helft voor betaald, want we doen veel zelf. Dan kan er prima een WP in. Die 20k is nog geen 5% van de woningwaarde.
Precies wat ik bedoel met die €20k ben je net begonnen (is dat incl de vloerverwarming?). Voor die 20k kan ik zo'n 30 jaar gas kopen (met de huidige prijzen wel, dus in de praktijk zal dat minder zijn). Daarnaast moet je nog de warmtepomp kopen en laten installeren (tussen de € 4.000 – € 25.000). Dus daar kan je weer heel wat jaartjes gas van kopen.
Daarnaast heb je met een warmtepomp nog steeds de elektriciteitsrekening (tenzij je nog meer investeert in zonnepanelen). Met deze kosten zit ik al bijna aan 20% van de waarde van mijn huis.

Hetzelfde geldt als voor de elektrische auto, het is een begin, maar voor de gemiddelde inwoner van Nederland nog veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LordSinclair schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:52:
[...]

Precies wat ik bedoel met die €20k ben je net begonnen (is dat incl de vloerverwarming?).
Klopt, maar je moet het afzetten tegen de woningwaarde. Net als bij een APK. Als de reparatiekosten niet opwegen tegen de marktwaarde van je auto, dan gaat hij vaak naar de sloop. Als het investeren in isolatie niet opweegt tegen de woningwaarde, dan kan je beter opnieuw beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel je kunt lenen van een bank hangt weinig af van het huis dat je gaat kopen.
Op plaats 1 tot en met plaats 10 staat jouw inkomen en dat van je partner.
Welk soort baan heb je enz. Hoe zeker is je inkomen.
Het energielabel zal weinig uitmaken bij de bank en kopers letten meer op de prijs, staat van onderhoud, locatie, enz. Energielabel maakt weinig uit.
Isoleren en aanschaf van zonnepanelen of andere mogelijkheden om stroom op te wekken hebben een steeds slechter rendement. Niet de kWh prijs stijgt maar de vaste kosten.
Ik heb nu 10 jaar 12 zonnepanelen en destijds heb ik ze ook gekocht omdat ik dacht dat de kWh prijs zou stijgen... niet dus. Als je bij een energievergelijker 1000 of 2000 kWh als gebruik invult, maakt wat mij betreft te weinig verschil. De afgelopen jaren maakt dat steeds minder verschil omdat de vaste kosten stijgen en dan maakt het geen verschil of je 100 kWh gebruikt of 2000 kWh
Wie het rendement van maatregelen ( isolatie / opwekken ) in de toekomst wil inschatten moet uitgaan van stabiele of zelfs dalende eenheidsprijzen en stijgende vaste kosten.

De periode waarin ik mijn 12 panelen terugverdien moet ik jaarlijks naar boven afstellen, omdat de eenheidsprijs eerder daalt dan stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
5% van de waarde is leuk (je huis is dus 400k), maar dat is niet het gemiddelde. Ook zijn vrij veel posten vast (1 warmtepomp, 1 boiler, 1 aansluiting aanpassen etc). Op een huis van 200k is dat al 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:09:
5% van de waarde is leuk (je huis is dus 400k)
Nog géén 5% zei ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Verwijderd Ik heb genoeg lezingen bijgewoond waarbij we nu al tegen de 35 ct/kWh zouden zitten. ;)
@CurlyMo I rest my case. Dat is zeker niet de standaard. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Señor Sjon Ik ben bang dat ik nog geluk heb dat ik ze 10 jaar geleden kocht, ik verwacht nog veel lagere kWh prijzen en veel hogere vaste kosten. Ik heb 12 panelen, maar zeker plaats voor 24. Omdat ik bang was voor nieuwe salderingsregels kocht ik er niet meer. Maar ook de stabiele kWh prijs die misschien zelfs gaat dalen hielp niet. Ik denk dat we eerder naar 15 ct/kWh gaan dan 35 ct/kWh Er zijn ruim voldoende landen die verder zijn met de slimme meter en daar zie je ook enorme stijgingen van de vaste kosten. Energy Poverty is volgens mij ontstaan door de slimme meter / stijgende vaste kosten in die landen. De enige manier om dan nog zonnepanelen en dergelijke aan de man te brengen is verplichten tot een andere ketel? Want met een kWh prijs van 15 ct of zelfs lager, doet niemand dat vrijwillig.

15 ct/kWh of minder voor de mensen die slimme dure apparaten hebben die precies op de goedkoopste momenten hun werk doen. Anderen die die keus niet hebben betalen dan 35 ct/kWh

Nee, slimme meters en nieuwerwetse ketels maken het voor de minima vast niet beter.

O, ja... toevallig zag ik pas nog een filmpje waarin Diederik Samsom het verplicht stellen van de slimme meter verdedigde. Toen zou op het weigeren van een slimme meter 15.000 euro boete of een half jaar gevangenis staan. Weigeren van de slimme meter zou een economisch delict zijn. Ja, hij is er mij eentje die Diederik Samsom. Heel veel mensen hebben geen of minder zonnepanelen door de komst van de slimme meter en de steeds tijdelijke salderingsregels. Slimme meters zijn een economisch delict. _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:15:
@CurlyMo I rest my case. Dat is zeker niet de standaard. :P
Daar ben ik me van bewust, er zijn genoeg plaatsen waarbij het afbreken van die oude huizen dus geen optie is. Bijvoorbeeld de centra van de grote steden en dat ook niet nodig is gezien de marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:48:
[...]

Daar ben ik me van bewust, er zijn genoeg plaatsen waarbij het afbreken van die oude huizen dus geen optie is. Bijvoorbeeld de centra van de grote steden en dat ook niet nodig is gezien de marktwaarde.
Maar dat is met twee maten meten. Een oud in Amsterdam zou dan mogen blijven staan, terwijl als dat zelfde gebouw in Middelburg staat hij afgebroken zou moeten worden. Puur omdat de huizenprijzen in Amsterdam vele malen hoger zijn dan in Middelburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee het is meten met 1 maat. Waarde woning versus kosten voor renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Je kunt mensen (en mijzelf als eigenaar van een huis uit 1910) toch niet verplichten hun huis af te breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:30:
Nee het is meten met 1 maat. Waarde woning versus kosten voor renovatie.
Nee, het is twee maten. Omdat de huizenprijzen in een bepaald gebied van Nederland lager zijn, wil niet zeggen dat de kosten van verbouwing ook lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:37:
[...]
Omdat de huizenprijzen in een bepaald gebied van Nederland lager zijn, wil niet zeggen dat de kosten van verbouwing ook lager zijn.
Precies, waardoor het dus niet zinvol is om een huis met een marktwaarde van € 150.000 te verbouwen voor minimaal € 30.000. Dan kan je het beter nieuw bouwen en gelijk goed doen. Op een martkwaarde van € 1.500.000 is dat natuurlijk een ander verhaal. Dezelfde reden dat we soms miljoenen uitgeven om monumenten te behouden, omdat ze nu eenmaal een andere waarde vertegenwoordigen, als niet de marktwaarde, danwel de historische / culturele waarde. Zo is het ook met beschermde stadsgezichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@CurlyMo
Maar wat wil je dan? Die huizen zijn van mensen die er in wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Snap deze discussie over renovatiekosten i.r.t. 'marktwaarde' heel goed. Nieuwbouw heeft onmiskenbaar vele voordelen en er zijn wrs voldoende situaties te bedenken dat nieuwbouw goedkoper is dan renovatie om een goede graad van energiezuinigheid te bereiken.
Echter: ik moet er niet aan denken als een buurt een grote eenheidsworst aan nieuwbouwwoningen wordt. Juist de verschillende stijlen en eigenheid van huizen spreken mij aan (zelf net een woning uit 1924 gekocht, die flink op de schop gaat, maar waar geen moment is nagedacht over sloop en nieuwbouw ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:24:
[...]
Een volledige nul-op-de-meter renovatie kost voor een gemiddelde rijtjeswoning zo'n 60.000 euro. En de woningwaarde neemt bij lange na niet met dit bedrag toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:44:
[...]

Precies, waardoor het dus niet zinvol is om een huis met een marktwaarde van € 150.000 te verbouwen voor minimaal € 30.000. Dan kan je het beter nieuw bouwen en gelijk goed doen. Op een martkwaarde van € 1.500.000 is dat natuurlijk een ander verhaal. Dezelfde reden dat we soms miljoenen uitgeven om monumenten te behouden, omdat ze nu eenmaal een andere waarde vertegenwoordigen, als niet de marktwaarde, danwel de historische / culturele waarde. Zo is het ook met beschermde stadsgezichten.
Jij hebt het over de aankoopprijs. Wat je zou moeten pakken is de waarde van de herbouw van je huis. En dan kom je erachter dat die vaak niet zoveel verschilt. Dan kan dat huis van 300.000 ineens net zoveel waard zijn als dat huis van 150.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Skyaero schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:02:
[...]

Een volledige nul-op-de-meter renovatie kost voor een gemiddelde rijtjeswoning zo'n 60.000 euro. En de woningwaarde neemt bij lange na niet met dit bedrag toe.
Nu niet, maar wat als er over een x aantal jaar geen gas meer leverbaar is, of dit honderden euro's per maand duurder wordt. Hoeveel is een huis met alleen een gasaansluiting dan nog waard? Beetje vooruit kijken is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Skyaero schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:02:
[...]

Dat is het vernieuwbouwen van een corporatiewoning met nieuwe gevels, dak en installaties. Je hebt dan nog wel dezelfde houten vloeren, badkamer, keuken en akoestische ellende. Dus het is bijna rendabeler om die huizen te slopen en nieuw te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Maar nogmaals: nu hebben we het over woningen van corporaties? Maar heel veel huizen van begin vorige eeuw zijn gewoon in het bezit van particulieren. Die hebben vaak al geen 30.000 euro laat staan het geld om een huis voor een paar ton opnieuw te bouwen.

Edit:
@CurlyMo dan tag ik @LordSinclair even ;)

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 12-04-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:49:
@CurlyMo
Maar wat wil je dan? Die huizen zijn van mensen die er in wonen.
Je moet die discussie niet met mij voeren, maar met degene waar ik weer op reageerde ;)
LordSinclair schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:16:
[...]

Dat betekend ook alle oude woningen afbreken (Dus mensen eruit zetten die €0 terug krijgen voor de woning want die wordt gesloopt) en heropbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
D-e-n schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:40:
Maar nogmaals: nu hebben we het over woningen van corporaties? Maar heel veel huizen van begin vorige eeuw zijn gewoon in het bezit van particulieren. Die hebben vaak al geen 30.000 euro laat staan het geld om een huis voor een paar ton opnieuw te bouwen.

Edit:
Ook die zijn soms verkocht. In de woningvoorraad is veel te winnen in de wederopbouw woningen. Goedkoop, snel gebouwd en na 50 jaar vaak versleten. Ze hebben vaak net alle technische ontwikkelingen gemist. Daar zijn er veel meer van dan de oude panden in de centra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:14:
[...]

Ook die zijn soms verkocht. In de woningvoorraad is veel te winnen in de wederopbouw woningen. Goedkoop, snel gebouwd en na 50 jaar vaak versleten. Ze hebben vaak net alle technische ontwikkelingen gemist. Daar zijn er veel meer van dan de oude panden in de centra.
De oude arbeiderswoningen in van de Philips medewerkers in Eindhoven of voor de mijnbouwers in Limburg bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Naar mijn idee is deze discussie vooral relevant voor de jaren 60/70 (en 80?) rijtjeshuizen. Ongeliefd, niet veel waard, hooguit door lokatie.
Oudere panden zijn vaak ook wat waard omdat ze enigzins bijzonder zijn. Genoeg panden in de oververhitte steden die niet alleen door lokatie veel waard zijn, maar ook omdat het monumenten zijn (of bijna).

Voor de rijtjeshuizen denk ik toch dat er een methode ontwikkelt kan worden om er nieuwe gevels in te schuiven, eventueel een nieuw dak. Dat kun je dan grofweg per wijk zo'n beetje bekijken.
Je zou ook met standaard "duurzame gevels" kunnen werken van 5x2.3 meter oid, en de rest aan/op te vullen. Zodat je met een methode heel veel huizen kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is er al. Zo'n renovatie kost 60-70k en dan nog heb je een oud casco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
MikeyMan schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:12:
Nu niet, maar wat als er over een x aantal jaar geen gas meer leverbaar is, of dit honderden euro's per maand duurder wordt. Hoeveel is een huis met alleen een gasaansluiting dan nog waard? Beetje vooruit kijken is wel handig.
Dat is de angst waarmee de overheid het volk bang wil maken. De olievoorraad zou nu ook al op zijn eind moeten lopen volgens berichten van 15 jaar geleden.
D-e-n schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:40:

Edit:
@CurlyMo had het over "simpel" nieuwe woningen bouwen die wel goed geïsoleerd zijn en klaar zijn voor nieuwe manieren van verwarmen. Echter als iedereen naar zo'n woning 'moet' moeten oude afgebroken worden om plaats te maken voor de nieuwe woningen.
!null schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:19:
Voor de rijtjeshuizen denk ik toch dat er een methode ontwikkelt kan worden om er nieuwe gevels in te schuiven, eventueel een nieuw dak. Dat kun je dan grofweg per wijk zo'n beetje bekijken.
Je zou ook met standaard "duurzame gevels" kunnen werken van 5x2.3 meter oid, en de rest aan/op te vullen. Zodat je met een methode heel veel huizen kunt doen.
Wie betaald dat? De eigenaren hebben niet voor niets deze woningen gekocht, ze hebben deze gekocht omdat deze voor hun betaalbaar waren (ze hadden waarschijnlijk ook liever een vrijstaand modern huis gekocht ;) ). Dat betekend dus dat deze niet even een smak geld op de plank hebben liggen om hun woning voor bovengenoemde bedragen even te renoveren zodat ze zonder gas verder kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Señor Sjon

Even geld buiten beschouwing laten en eens puur practisch bekijken. Waar laat je die mensen die tijdelijk hun woning uit moeten tot hun huis opgebouwd is? We komen nu al woningen te kort. Ga je mensen die nu in de omgeving van Amsterdam wonen en werken voor een jaar maar op het platteland van Groningen neerzetten? (oh nee, die provincie valt af vanwege de aardbevingen... Friesland, Zeeland en Limburg dan maar...)
En we komen nu al handen en materiaal te kort om het huidige tekort aan woningen op te lossen. En dan moeten ook nog al die bestaande woningen gesloopt (kost tijd) en opnieuw gebouwd gaan worden (kost tijd en materiaal).

En als je dan nog "geld" toevoegt, wordt het helemaal erg. Stel dat zo'n cooperatie zo'n rijtje na-oorlogse goedkope huurhuizen aan gaat pakken, zul je zien dat de huur omhoog gaat. En dan? Kunnen de mensen die erin zaten de huur niet meer betalen. Want meer luxe = hogere huur.
En bij koopwoningen blijft het probleem dat het bouwen van een nieuw huis op een bestaand perceel ook niet gratis is (en natuurlijk dat je een rijtjeshuis niet zomaar kunt afbreken zonder met je buren te overleggen :p)

Pagina: 1 ... 7 ... 23 Laatste