Huis verkocht, zonnepanelen niet op roerende zakenlijst

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-04 10:08
Lad(ie)s,

Kan iemand me het verlossende antwoord geven?

#verhaal;
Een tijdje terug hebben wij ons huis te koop gezet. Op het huis staan een 10-tal zonnepanelen (plat dak, niet aan het huis vast dus roerende zaak volgens het internet).
We hebben gebruik gemaakt van een verkoopmakelaar die de tekst heeft gemaakt voor hun eigen website en Funda. Op beide websites is er geen bericht geplaatst over de zonnepanelen.
Nu zijn wij door de makelaar niet gewezen op het feit dat de zonnepalen roerende zaken zijn. Ik moet natuurlijk ook naar mijzelf kijken, ik had het eerder aan Mr Google moeten vragen, stom van mij.
Maar nu komt het;

Ik heb de zonnepanelen niet opgenomen op de roerende zakenlijst en er is in beide teksten (makelaar website & Funda) met geen woord over ze gerept. Bij het bezichtigen heeft de koper uiteraard wel de Sunnyboy zien hangen en is er dus van bewust dat de panelen op het dak liggen.

#vraag;
Mag ik de panelen nu van het dak afhalen en meenemen naar mijn nieuwe huis, of sta ik niet in mijn recht omdat ik ze niet heb opgenomen op de roerende zaken lijst?

#nuance;
Ik begrijp dat panelen wellicht waarde-vermeerderend werken en daar wringt natuurlijk gelijk de schoen.
Het verhaal heb ik uiteraard ook omgedraaid, ik zou ook balen als de verkoper de panelen eraf haalt, maar verder dan balen kom ik niet als de verkoper in zijn recht staat.
Vanuit mijn perspectief; het scheelt me toch een eurootje of 8000 als ik weer nieuwe panelen wil laten monteren op mijn nieuwe huis, als ik mijn huidige meeneem, scheelt dat dus flink centen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het wel een roerende zaak?

Al zou je in je recht staan om ze als roerende zaak te zien en dus te demonteren, als hierdoor verlichting en mogelijkheid tot electra niet meer werkt, dan is het misschien een "verplicht" onderdeel van het huis wat niet op de zakenlijst apart had hoeven staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12

Croga

The Unreasonable Man

Een belangrijke vraag hierbij is: Hoe zitten de panelen gemonteerd? Wat gebeurt er wanneer je de panelen verwijdert?

- Zitten ze in het dak vast en krijg je dus een lekkend dak als je ze verwijdert? Dan zijn het geen roerende zaken.
- Zitten ze, zoals @MAX3400 al aangeeft, als inherent onderdeel van het net in je huis dan zijn het geen roerende zaken.

Zijn het daadwerkelijk roerende zaken (dus te verwijderen zonder schade aan het huis of de bewoonbaarheid aan te brengen) dan kun je altijd nog in overleg gaan met de koper om het over te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 16:23
Heb je een voorlopig energie label op funda staan? Of een definietief energie label waar je zonnepanelen een (positief) onderdeel van is?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Het zijn roerende zaken, panelen zijn te demonteren zonder dat er iets omvalt, geen verlichting of apparatuur is direct aangesloten.
Panelen zitten op een beugel die verzwaard zijn met 30x30 tegels.

Hoe werkt het overleggen met de koper als we eigenlijk alles al rond hebben? De handtekeningen onder de voorlopig koopcontracten zijn al gezet en ook de bankgarantie is al binnen...

Energielabel, daar heb ik niet bij stilgestaan! Ff uitzoeken hoe de panelen die beïnvloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Stinger_Ventura schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:15:
Heb je een voorlopig energie label op funda staan? Of een definietief energie label waar je zonnepanelen een (positief) onderdeel van is?
Wilde dit net posten inderdaad!

Als de panelen meegenomen zijn in het bepalen van je label, veranderd dat label natuurlijk in negatieve zin als je panelen van je dak verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Panelen zijn inderdaad opgenomen in het energielabel...
Eehm...
Ik denk dat ik dan toch maar even overleg met de makelaar.

Hoe bindend is de roerende zakenlijst?
Feit; ze staan er niet op
Feit; het is roerende zaak
Feit; energielabel is hierop gebaseerd

Het enige waardoor ik ze mogelijk moet laten staan, is de negatieve verandering aan het label, begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:33

Hokkie

Hello

Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:18:
Energielabel, daar heb ik niet bij stilgestaan! Ff uitzoeken hoe de panelen die beïnvloed hebben.
Ik verwacht substantieel.

Maar als het niet op de "lijst van zaken" staat, lijkt mij dat je ze mee kunt nemen. Echter, van belang is wat de makelaar heeft gezegd voor, tijdens of na bezichtiging. Wat verwacht de koper? Is het bod, waar je mee akkoord bent gegaan, in- of exclusief panelen. Nu kun je dit vragen aan de koper, maar dat is nogal een retorische vraag... Zwijgen lijkt mij ook niet handig i.v.m. gedoe achteraf.

Kortom; wat verwacht de koper...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:27:

Het enige waardoor ik ze mogelijk moet laten staan, is de negatieve verandering aan het label, begrijp ik dat goed?
Ja, met als gevolg dat jij je niet aan het contract houdt en je huis niet levert zoals afgesproken. Dat geeft de koper mogelijk recht de koop te annuleren en schade op jou te verhalen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
JvS schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:30:
[...]

Ja, met als gevolg dat jij je niet aan het contract houdt en je huis niet levert zoals afgesproken. Dat geeft de koper mogelijk recht de koop te annuleren en schade op jou te verhalen.
Dat is dus waar ik bang voor was.
Dit is echter wel het antwoord waar ik naar opzoek was, ik weet nu zeker dat ik het met de makelaar moet overleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Dit is discutabel! Hiervoor is namelijk een "lijst van zaken", dit moet onduidelijkheid wegnemen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:05:
Bij het bezichtigen heeft de koper uiteraard wel de Sunnyboy zien hangen en is er dus van bewust dat de panelen op het dak liggen.
Is dit trouwens een aanname of heeft de koper daadwerkelijk uitgesproken of beschreven de verwachting te hebben dat die panelen bij het huis horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Wootism schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:33:
[...]

Is dit trouwens een aanname of heeft de koper daadwerkelijk uitgesproken of beschreven de verwachting te hebben dat die panelen bij het huis horen?
Aanname vanuit mijn kant.
Ik doe die aanname omdat ik het zelf ook gezien zou hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 16:23
Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:33:
[...]

Aanname vanuit mijn kant.
Ik doe die aanname omdat ik het zelf ook gezien zou hebben.
Zo te zien is er al jurisprudentie voor dit soort zaken. Ondanks het makkelijk en zonder schade te demonteren is, wordt het wel gezien als een object dat duurzaam bij het onroerend goed hoort.

https://m.vbk.nl/kennis-d...n/zonnepanelen-onroerend/

Je kan het checken bij de verkoper, maar ik zou er zeer sterk rekening mee houden dat het gezien wordt als onroerend goed. Dat je koper hem dus ook als zodanig ziet, dat je energie label dus aangepast moet worden voor verkoop van de woning. (Voor zover je het definief label al niet hebt meegeleverd bij het voorlopig koopcontract). En dit kan de relatie met de koper ook onder druk zetten?? Immers, als je dit er uit wil halen, wat probeer je dan nog meer los te peuteren?

American Express vraagbaak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr Pro
Stinger_Ventura schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:47:
[...]

Zo te zien is er al jurisprudentie voor dit soort zaken. Ondanks het makkelijk en zonder schade te demonteren is, wordt het wel gezien als een object dat duurzaam bij het onroerend goed hoort.

https://m.vbk.nl/kennis-d...n/zonnepanelen-onroerend/

Je kan het checken bij de verkoper, maar ik zou er zeer sterk rekening mee houden dat het gezien wordt als onroerend goed. Dat je koper hem dus ook als zodanig ziet, dat je energie label dus aangepast moet worden voor verkoop van de woning. (Voor zover je het definief label al niet hebt meegeleverd bij het voorlopig koopcontract). En dit kan de relatie met de koper ook onder druk zetten?? Immers, als je dit er uit wil halen, wat probeer je dan nog meer los te peuteren?
Mjah, ik snap heel goed wat je bedoelt en dat is ook meteen datgene wat me het meest aan het twijfelen zet. Ik wil uiteraard niet de relatie met de koper onder druk zetten waardoor ik me (later) misschien flink in de vingers snijd.
Als ik het relativeer, het gaat 'maar' om 8000 euro (even een hele grove berekening). Als ik ga shoppen kan ik vast 10 panelen + omvormer voor minder geld op de kop tikken (zie bijvoorbeeld BVA momenteel).

Mijn besluit staat vast;
Ik overleg het met de makelaar en leg me neer bij het antwoord wat daaruit komt.
Als hij aangeeft dat ik ze moet laten liggen, dan doe ik dat. Geeft hij aan dat ik ze mee mag nemen, neem ik ze uiteraard mee.

Dank voor het meedenken en alle snelle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:20
Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:55:
[...]

Mjah, ik snap heel goed wat je bedoelt en dat is ook meteen datgene wat me het meest aan het twijfelen zet. Ik wil uiteraard niet de relatie met de koper onder druk zetten waardoor ik me (later) misschien flink in de vingers snijd.
Als ik het relativeer, het gaat 'maar' om 8000 euro (even een hele grove berekening). Als ik ga shoppen kan ik vast 10 panelen + omvormer voor minder geld op de kop tikken (zie bijvoorbeeld BVA momenteel).

Mijn besluit staat vast;
Ik overleg het met de makelaar en leg me neer bij het antwoord wat daaruit komt.
Als hij aangeeft dat ik ze moet laten liggen, dan doe ik dat. Geeft hij aan dat ik ze mee mag nemen, neem ik ze uiteraard mee.

Dank voor het meedenken en alle snelle antwoorden!
Om je overweging nog wat nuance te geven:
die € 8.000 waar je het over hebt lijkt me sterk overdreven. Als je 10 panelen hebt liggen heb je rond de 2700 - 3300 Wp aan PV liggen. Dat leg je zelf nieuw voor € 3.000 of je laat het doen voor € 4.000. Nog steeds geld natuurlijk, maar wellicht dat dit de overweging iets makkelijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vind het trouwens wel laakbaar van de verkoopmakelaar. Die zou beter moeten weten; niet elke huizenbezitter weet wat er wel/niet aan verplichte onderdelen bij een verkoop zit. En zo'n verkoopmakelaar kost ook niet niks (gokje, 1 tot 2% van de verkoopwaarde???).

@Dr Pro vraag me af wat hij/zij te zeggen heeft over jouw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50

JaQ

@Dr Pro Heb je iemand die mogelijk je huis wilt kopen, of is het al verkocht? Als ik je TS leest dan lijkt het er op dat het nog niet verkocht is. Dat lijkt me dus een prima moment om alsnog de zonnepanelen op de lijst met roerende zaken die meegenomen (of ter overname aangeboden) worden te plaatsen.

Als ik koper was zou ik overigens de waarde van de panelen in mindering brengen op mijn bod als je ze mee ging nemen. Al is het maar omdat de suggestie bestaat dat de panelen blijven liggen. Onduidelijkheid heeft altijd ruimte voor onderhandelen :+

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
JaQ schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:22:
@Dr Pro Heb je iemand die mogelijk je huis wilt kopen, of is het al verkocht? Als ik je TS leest dan lijkt het er op dat het nog niet verkocht is. Dat lijkt me dus een prima moment om alsnog de zonnepanelen op de lijst met roerende zaken die meegenomen (of ter overname aangeboden) worden te plaatsen.

Als ik koper was zou ik overigens de waarde van de panelen in mindering brengen op mijn bod als je ze mee ging nemen. Al is het maar omdat de suggestie bestaat dat de panelen blijven liggen. Onduidelijkheid heeft altijd ruimte voor onderhandelen :+
Huis is al verkocht, daadwerkelijk tekenen bij de notaris moet nog, maar bankgarantie is wel al binnen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
MAX3400 schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:12:
Vind het trouwens wel laakbaar van de verkoopmakelaar. Die zou beter moeten weten; niet elke huizenbezitter weet wat er wel/niet aan verplichte onderdelen bij een verkoop zit. En zo'n verkoopmakelaar kost ook niet niks (gokje, 1 tot 2% van de verkoopwaarde???).

@Dr Pro vraag me af wat hij/zij te zeggen heeft over jouw situatie.
Dat is ook een van mijn punten. Ik verkoop niet dagelijks woningen, hun wel, en ik betaal flink voor hun dienst.
Maar wat ik ook al eerder zei, uiteindelijk is het mijn verantwoordelijkheid en ik had dus eerder Mr Google moeten raadplegen...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:15
Erm, als ik als koper panelen zie liggen op een dak, verwacht ik dat ze blijven liggen tenzij expliciet anders vermeld. Er zijn wel meer dingen zoals inbouwkoelkasten die je weg zou kunnen laten, maar in de regel met de opstal worden verkocht.

Overigens ben jij de 'baas' in de relatie met de verkoopmakelaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja maar de verkoopmakelaar had het wel even mogen vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ben jij vanaf het begin in de veronderstelling geweest om die panelen mee te nemen, of bedenk je nu last-minute dat ze nooit ter sprake gekomen zijn en dat je ze daarom nu misschien toch wel zelf zou willen houden?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:51
Het huis waar ik nu in woon had ook al panelen ten tijde van de koop, deze behoorde niet tot de roerende zaken, de hele rij woningen heeft dezelfde panelen dus eraf halen zou cosmetisch niet staan. Maar ik denk dat je dit zelf met de makelaar kan afspreken. In dit geval niet gedaan dus zullen er meerdere aspecten een rol spelen. Even overleggen met de makelaar dus.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
naitsoezn schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:19:
Ben jij vanaf het begin in de veronderstelling geweest om die panelen mee te nemen, of bedenk je nu last-minute dat ze nooit ter sprake gekomen zijn en dat je ze daarom nu misschien toch wel zelf zou willen houden?
Dat eerste, het was me alleen volledig ontschoten in alle hectiek... ik weet alleen niet zo goed hoe ik het gesprek met de verkoopmakelaaf moet opstarten, maar daar ga ik nog even goed over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
gielie schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:54:
Het huis waar ik nu in woon had ook al panelen ten tijde van de koop, deze behoorde niet tot de roerende zaken, de hele rij woningen heeft dezelfde panelen dus eraf halen zou cosmetisch niet staan. Maar ik denk dat je dit zelf met de makelaar kan afspreken. In dit geval niet gedaan dus zullen er meerdere aspecten een rol spelen. Even overleggen met de makelaar dus.
Ik ben de enige in de straat die ze heeft, en ze staan op een plat dak, je ziet ze dus bijna niet vanaf de straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:59

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je geeft aan dat er al is getekend?

Dan is er (lijkt mij) getekend voor de koop in de staat zoals het huis nu is. En inderdaad het energielabel is tot stand gekomen mét de zonnepanelen in acht genomen.

Zelf denk ik dat je pech gaat hebben. De kopers gaan immers betalen voor die panelen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als koper zou ik ervan uitgaan dat de panelen bij de koop horen. Zou een flinke smet op de aankoop zijn als een verkoper dit probeert. Besef wel dat je de verkoper wellicht nog nodig hebt straks met postafhandeling, (kleine) gebreken, etc.
De kans dat je je gelijk haalt is klein, maar de ellende is heel naar, voor beide partijen.

[ Voor 78% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2018 18:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:54:
[...]

Dat eerste, het was me alleen volledig ontschoten in alle hectiek... ik weet alleen niet zo goed hoe ik het gesprek met de verkoopmakelaaf moet opstarten, maar daar ga ik nog even goed over nadenken
Nou dat is simpel. Gewoon vragen "Kan ik de zonnepanelen meenemen? Daar ging ik wel vanuit". Je antwoord weet je denk ik al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
MAX3400 schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:12:
Vind het trouwens wel laakbaar van de verkoopmakelaar.
Dit inderdaad. Mijn makelaar vroeg bij zijn eerste bezoek al of de panelen op het platte dak bleven liggen (en hij het als pluspunt in zijn verkooppraatje kon gebruiken) of dat ik van plan was ze te verhuizen naar het nieuwe huis. Dat laatste adviseerde hij overigens niet (en was ik ook niet van plan) omdat ik al op 2/3 van de TVT zat en het bij verkoop voldoende zou opbrengen. Daarnaast bood het dak van het nieuwe huis veel meer ruimte.

Allemaal zaken waar je zelf misschien niet aan denkt, maar waar een makelaar je wel op zou moeten wijzen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Señor Sjon schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:13:
Erm, als ik als koper panelen zie liggen op een dak, verwacht ik dat ze blijven liggen tenzij expliciet anders vermeld. Er zijn wel meer dingen zoals inbouwkoelkasten die je weg zou kunnen laten, maar in de regel met de opstal worden verkocht.

Overigens ben jij de 'baas' in de relatie met de verkoopmakelaar.
Tja, als jij laminaat ziet liggen denk je wellicht ook dat ze blijven liggen. Echter laminaat ligt los en kan het gewoon meegenomen worden.

Wat betreft je zonnepanelen is het lastig. Ja ze liggen los en mogen dus meegenomen worden. Echter, het energielabel is wel gebaseerd op de zonnepanelen en dus niet correct zonder de zonnepanelen. Dat maakt de zaak lastiger en ik zou niet direct weten hoe daar mee omgegaan moet worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:55:
[...]

Ik ben de enige in de straat die ze heeft, en ze staan op een plat dak, je ziet ze dus bijna niet vanaf de straat.
Als ik je huis kocht zou ik er.in elk.geval.vanaf zien nu ...

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsurany schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:47:
[...]

Tja, als jij laminaat ziet liggen denk je wellicht ook dat ze blijven liggen. Echter laminaat ligt los en kan het gewoon meegenomen worden.

Wat betreft je zonnepanelen is het lastig. Ja ze liggen los en mogen dus meegenomen worden. Echter, het energielabel is wel gebaseerd op de zonnepanelen en dus niet correct zonder de zonnepanelen. Dat maakt de zaak lastiger en ik zou niet direct weten hoe daar mee omgegaan moet worden.
Denk? In 99,99% van de gevallen blijft het liggen. Je wil helemaal niet je vloer versjouwen. Wees een vent en haal het dan weg voor je het op funda zet. WYSIWYG. Je opent een blik met wormen als je zo je hele huis stript en alles met minder dan 3 schroeven los gaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:03:
[...]

Huis is al verkocht, daadwerkelijk tekenen bij de notaris moet nog, maar bankgarantie is wel al binnen daar.
Dan ga je dus niet kunnen leveren als je die panelen meeneemt, want je hebt "energielabel A+" beloofd en gaat nu waarschijnlijk slechts "energielabel C" leveren (even gechargeerd).

Kijk ermee uit, want mijn eerste reactie zou zijn "Da's goed stom van je, want nu stel ik je in gebreke en heb je 10 dagen om alsnog te leveren." Dat kost direct al wat geld, maar nog te overzien (wat kleine kosten: transport moet uitgesteld worden, koper moet zijn rente over de uitstelperiode vergoed krijgen en vast nog wat klein spul). Kun je die panelen ook nog eens terug gaan plaatsen, omdat het anders ontbinden en boete wordt.

Ik vind het, net als anderen blijkbaar, wel heel raar dat dit puntje pas op dit moment naar boven komt. Of je hebt gewoon een hele slechte verkoopmakelaar, of de verkoopmakelaar heeft je ergens niet goed begrepen en is in de veronderstelling dat jij begrijpt wat de bedoeling is.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-04-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Señor Sjon schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:27:
[...]

Denk? In 9,99% van de gevallen blijft het liggen. Je wil helemaal niet je vloer versjouwen. Wees een vent en haal het dan weg voor je het op funda zet. WYSIWYG. Je opent een blik met wormen als je zo je hele huis stript en alles met minder dan 3 schroeven los gaat halen.
Een koper kan dat navragen als het belangrijk is voor hem. Echter is verkoper juridisch niet verplicht het achter te laten als daar geen afspraak over gemaakt is.
Zelfde geld voor meubilair zoals grote kasten, ook al zijn ze specifiek op maat gemaakt voor een bepaalde locatie. Of geautomatiseerde verlichting, luxe thermostaten of tuinsets,... Er is een hoop dat je ziet maar niet met een huis mee verkocht wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:35:
[...]

Een koper kan dat navragen als het belangrijk is voor hem. Echter is verkoper juridisch niet verplicht het achter te laten als daar geen afspraak over gemaakt is.
Zelfde geld voor meubilair zoals grote kasten, ook al zijn ze specifiek op maat gemaakt voor een bepaalde locatie. Of geautomatiseerde verlichting, luxe thermostaten of tuinsets,... Er is een hoop dat je ziet maar niet met een huis mee verkocht wordt.
Ik vind een meubelstuk wel wat anders dan een set pv panelen. Juridisch zou het nog weleens ingewikkeld kunnen worden aangezien het volgens mij gebruikelijk is dat pv panelen bij de aankoop zijn inbegrepen. Dan is het gewoonterecht vs roerend goed dat ogenschijnlijk vast zit, wat weegt zwaarder? @nare man ben benieuwd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Toch denk ik dat je hier gewoon je onderbuik gevoel moet volgen. Er is naar alle redelijk en wenselijkheid denk ik geen goede gang van zaken om ze mee te krijgen.
De aankoper heeft het huis in de huidige staat gekocht waarin de panelen toch van essentieel belang zijn op je energielabel en ook de waarde van je huis (dit heeft immers ook het bod van de koper bepaald).

Ik zou persoonlijk de moeite niet nemen om op een moeilijk begaanbare weg ze alsnog proberen mee te nemen (niet dat ik dit uit je verhaal hoor, maar mocht je dit toch nog van plan zijn).

Ik zou het ''verlies'' nemen.

[ Voor 30% gewijzigd door keanu_ op 02-04-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nee heb je, ja kun je vergeten :+
Maar wie niet vraagt blijft maagd, dus gewoon een balletje opgooien kan geen kwaad. Tenminste, als je het een beetje goed weet te brengen. Hoef je niet eens via de verkoopmakelaar te doen, gewoon ff bellen met een smoes en dan even checken. Zeggen ze nee heb je pech, zeggen ze ja heb je mazzel.

Goede verhouding met de kopers? Niet echt interessant. Heb voor de kopers van mijn vorige huis van alles gedaan, zelfs nog een keer langs geweest omdat hij de coaxkabel naar de woonkamer niet terug kon vinden in de meterkast. Maar even de post langsbrengen of een seintje geven dat er post is? Nee, is te veel moeite voor ze, ondanks dat ze maar 1 straat verderop wonen en het minstens 4x toegezegd hebben...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Mijn tip zou zijn om bij de kopers aan te geven dat je je toch bedenkt hebt en de zonnepanelen niet wilt verhuizen en of ze deze willen overnemen voor XXX euro (reële waarde). Kijken wat de reactie is:
1) ze geven aan geen interesse te hebben (voor jou bevestiging dat je ze kan demonteren :) )
2) ze hebben interesse en nemen het over (jij kan weer nieuwe panelen kopen)
3) ze geven aan dat ze vanuit gingen dat ze de panelen met het huis erbij krijgen (gezien de eerdere commentaren zou ik persoonlijk mijn verlies nemen en niet moeilijk doen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

B0MBACI schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:42:
Mijn tip zou zijn om bij de kopers aan te geven dat je je toch bedenkt hebt en de zonnepanelen niet wilt verhuizen en of ze deze willen overnemen voor XXX euro (reële waarde). Kijken wat de reactie is:
1) ze geven aan geen interesse te hebben (voor jou bevestiging dat je ze kan demonteren :) )
3) ze geven aan dat ze vanuit gingen dat ze de panelen met het huis erbij krijgen (gezien de eerdere commentaren zou ik persoonlijk mijn verlies nemen en niet moeilijk doen)
4) ze voelen zich bedrogen en gaan voor ieder klein mankement hun rechtsbijstand op je afsturen en je post wordt weggemikt.

Ik heb altijd een goede verhouding gehad met nieuwe bewoners en zelfs toen ik op 200km afstand ging wonen kreeg ik nog maanden lang post toegestuurd (al was dat een studentenhuis ;)). Gewoon netjes afronden is veel meer waard. Je hebt een prijs afgesproken en volgens mij is best duidelijk hoe de afspraken zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2018 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dr Pro schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:05:
Ik heb de zonnepanelen niet opgenomen op de roerende zakenlijst en er is in beide teksten (makelaar website & Funda) met geen woord over ze gerept. Bij het bezichtigen heeft de koper uiteraard wel de Sunnyboy zien hangen en is er dus van bewust dat de panelen op het dak liggen.

#vraag;
Mag ik de panelen nu van het dak afhalen en meenemen naar mijn nieuwe huis, of sta ik niet in mijn recht omdat ik ze niet heb opgenomen op de roerende zaken lijst?
Waarom zijn het roerende zaken?
'Ze staan los op het dak'
Is dat door de koper te zien?
'Nee'
Die panelen hadden vast kunnen zitten aan het dak. Die Sunnyboy hangt vast aan de muur, nog een dak/muurdoorvoer gemaakt?
Maar ook het verwijderen is niet zonder risico! Lekker lopen sjouwen over een plat dak en bij de volgende regenbui is het een gieter, 2 dagen na de overdracht.
Als koper kun je dus bijvoorbeeld willen/eisen dat een (verzekerde!) installateur de panelen verwijdert. Ik zou niet willen dat er teveel aan mijn (toekomstige) huis gebeurd na de bouwkundige keuring.

Sauna's, airco's, jacuzzi's en dus ook PV zijn dingen die op een lijst horen te staan.
Dus ook als ze 'meegaan', je wilt niet dit gezever hebben.

Jouw koper wist niet dat de PV 'demontabel' was, het staat nergens vernoemt en je energielabel is er op gebaseerd... tja, dan is je enige kans nog dat je koper telepathisch is :+

De makelaar kun je ernaar vragen, maar hij/zij is niet veel anders dan een koper. Als jij de informatie niet geeft...
Dan kun je alleen nog klagen dat hij/zij de vraag niet heeft gesteld.

Wie heeft trouwens het energielabel geregeld? Want daar hadden de zonnepanelen dus niet meegenomen moeten worden.
Als jij dat hebt gedaan, dan zit jij daar persoonlijk 'fout'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:46:
[...]

Ik vind een meubelstuk wel wat anders dan een set pv panelen. Juridisch zou het nog weleens ingewikkeld kunnen worden aangezien het volgens mij gebruikelijk is dat pv panelen bij de aankoop zijn inbegrepen. Dan is het gewoonterecht vs roerend goed dat ogenschijnlijk vast zit, wat weegt zwaarder? @nare man ben benieuwd ;).
Vergelijk het dan met een schotel op het dak, die zijn ook inclusief kabel richting meterkast. Die verwacht je toch ook niet aan te treffen van de vorige eigenaar tenzij expliciet overeengekomen?

Enige reden dat ik hier twijfel is dus dat energielabel dat niet zonder zonnepanelen behaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:58

Theo

moederbord

Het energielabel van je woning hoort bij je woning. De spouwisolatie is voor dit label net zo belangrijk als je zonnepanelen. Verander je hier iets aan, of je verwijdert het dan is je energielabel niet meer geldig en zul je een nieuw (slechter) label krijgen.

Het huis is verkocht met een energielabel. Wellicht staat er in de verkoopbrochure ook jullie maandelijkse energiekosten vermeld. Is het label plots anders waardoor blijkt dat met een gelijkwaardig energieverbruik de opgegeven energiekosten totaal niet mogelijk zijn dan sta je in gebreke.

Als potentieel koper zou ik er werk van maken als de panelen plots van het dak zijn en het huis een ongeldig energielabel heeft...

offtopic:
zonnepanelen kun je ook goedkoop halen via Marktplaats of sites als www.gebruiktezonnepanelen.com voor rond de 50 cent per Wp. Die 8.000 euro aan 'kosten' zal dus eerder 2.000 euro zijn voor een gelijkwaardige set op je nieuwe woning. Je huidige panelen zijn immers ook niet nieuw meer

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:27:
[...]

Denk? In 99,99% van de gevallen blijft het liggen. Je wil helemaal niet je vloer versjouwen. Wees een vent en haal het dan weg voor je het op funda zet. WYSIWYG. Je opent een blik met wormen als je zo je hele huis stript en alles met minder dan 3 schroeven los gaat halen.
Toch zie je dit vaker gebeuren, zeker in goedkopere segment huizen (appartement/starterswoning) waarbij mensen ook in hun volgende huis een nieuwe vloer nodig hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dit topic doet me erg denken aan de film Moving met Richard Pryor, waarin hij een huis koopt met een mooie trap, keuken etc. en de verkoper zegt bij alles “We’re taking it with us!” als grapje (of toch niet? ;))

YouTube: House buying wisdom from the film, “Moving” (1988).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

mikerosauer schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:03:
[...]

Als ik je huis kocht zou ik er.in elk.geval.vanaf zien nu ...
Het is niet zo dat huizen nu maar "an masse" en langdurig te koop staan.
Feit is wel dat hij het gewoon met zijn verkoopmakelaar moet bespreken.
Ik zou ze gewoon laten liggen en mijn verlies nemen, want ik vind ze bij het energielabel en het huis horen.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Sander schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:19:
[...]

Toch zie je dit vaker gebeuren, zeker in goedkopere segment huizen (appartement/starterswoning) waarbij mensen ook in hun volgende huis een nieuwe vloer nodig hebben.
Nog nooit mee gemaakt en ben al aardig wat keren verhuisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mikerosauer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:30:
[...]

Nog nooit mee gemaakt en ben al aardig wat keren verhuisd
2 x gehad dat het samen met raambekleding op de lijst van over te nemen zaken stond. Beide keren gezegd: Neem dan maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Sander schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:19:
[...]

Klopt, maar dat is in dit geval ook niet het probleem. Voor dergelijke zaken krijg je van de makelaar altijd een checklist waarbij je per kamer aangeeft wat er mee gaat en wat er achterblijft. De vloer, rolluiken, gordijnen, verlichting, kasten et cetera staat standaard op deze lijst. Geef je als verkoper aan "de laminaat vloer in de kleine slaapkamer "blijft achter", "gaat mee" of "kan worden overgenomen" dan is dit voor beide partijen gewoon duidelijk.

Als ik in dit geval de koper zou zijn, wetende dat er panelen op het dak liggen die het energielabel beïnvloeden en de verkoper zou op het laatste moment (want alles in eigenlijk al rond) aangeven dat de panelen worden meegenomen, dan zou ik je in gebreke stellen óf je doet een flink stuk van de prijs af.

Maar voor gaat dit dus betekenen:
- Nieuw energielabel (€ 300).
- Uitstel oplevering (1 á 2 maanden extra hypotheek).
- Waardevermindering woning (ik zou als koper zeggen, € 10.000 van de prijs). Dus je gaat weer onderhandelen.
- Koper kan misschien terug naar de bank voor aanpassing hypotheek / minder bouwdepot (ik weet niet wat ze van plan zijn).

Dus, als je dit balletje aan het rollen brengt, weet wel waar je aan gaat beginnen ;).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:41:
[...]

Klopt, maar dat is in dit geval ook niet het probleem. Voor dergelijke zaken krijg je van de makelaar altijd een checklist waarbij je per kamer aangeeft wat er mee gaat en wat er achterblijft. De vloer, rolluiken, gordijnen, verlichting, kasten et cetera staat standaard op deze lijst. Geef je als verkoper aan "de laminaat vloer in de kleine slaapkamer "blijft achter", "gaat mee" of "kan worden overgenomen" dan is dit voor beide partijen gewoon duidelijk.
Ik zou als koper ook wel weten wie dit op ging lossen, en dat zou ik niet zijn. Overigens zou ik dit als verkoper ook vrij hard spelen, je neemt een makelaar in de arm om dit soort dingen goed te regelen en zonnepanelen zijn nou ook weer niet zo nieuw dat ze dat niet eerder bij de hand gehad hebben. Dus ik zou dit open bij je makelaar neerleggen en hem met een oplossing laten komen. Overigens is de prijs die je noemt wel heel erg hoog voor 10 panelen zeker als die niet nieuw zijn, dus zou de waarde wel reëel houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 03-04-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Laatst online: 27-04 10:47
Als je ze echt mee wilt nemen, bel de koper, leg de situatie uit en opper de mogelijkheid ze over te nemen....
fouten worden gemaakt. Daar zal een koper je echt niet op af schieten, maar wees gewoon netjes/eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
Als ik het huis van de ts zou kopen en ze zouden weg zijn gehaald ondanjs dat ze meegenomen zijn in het energielabel dan zou ik een sommetje maken. Prijs nieuwe panelen of misgelopen opbrengst (want: Energielabel) dus hogere kosten over een periode van x jaar. Als je denkt 8000 eu te besparen kan dat nog wel eens heel lelijk gaan tegenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:04
Als het deel van het energielabel is denk ik dat je weinig kans maakt.

In elk geval is de omvormer onroerend, want die zit met schroeven aan de muur, en is vast met het electriciteitsnet verbonden.

Ook wat een "luxe" thermostaat betreft, als dat niet in de verkoopovereenkomst staat, dan moet die blijven hangen.

Overigens, een nieuwe set met 10 panelen kost je een dikke 3000€.
De panelen weghalen, herkeuren en transport zal je ook rap 1000€ kosten.
Leg je nieuwe panelen, dan zijn die ook nieuw.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is de praktische overweging. Lekker laten liggen en bij je nieuwe huis zelf weer een nieuw pakket kiezen van waarschijnlijk betere panelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:53
Hier hetzelfde meegemaakt met een airco-unit. Niet vermeld op de roerende zakenlijst en koper had hem bij het passeren meegenomen. Omdat de airco in dit geval wel was vermeld op Funda én expliciet op de foto was gezet, hing de unit, na goed overleg met verkoper, een dag na de overdracht weer terug zonder gedoe.

Als de zonnepanelen zijn meegenomen in de berekening van het energielabel, is het tevens onderdeel van hoe je het huis hebt aangeboden op de markt. Ik verwacht dat de koper op dat vlak z'n gelijk zal krijgen als hij jou aansprakelijk gaat stellen bij verwijdering van de panelen. Met alle gevolgen van dien.

Voor een koper is het redelijk om aan te nemen dat de panelen een toegevoegde waarde hebben geleverd voor de door hem bepaalde marktwaarde van jouw huis, de biedingen en de daarop overeengekomen prijs. Je hebt de panelen niet vermeld in de tekst op Funda, maar wellicht waren ze wel zichtbaar op foto's en zeker bij de bezichtiging(en).

Het beste dat je kan doen is overleggen met de kopers én er vanuit gaan dat je je verlies moet nemen. Jij als koper van een nieuwe woning zou er toch ook vanuit gaan dat woning incl. zonnepanelen wordt opgeleverd? Ik zou er, als koper, niet mee akkoord gaan om nog even tig duizend neer te leggen voor panelen die ik als onderdeel van de marktwaarde van de woning zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
Ik zou dan mijn bod met 20.000 puur uit principe verlagen... Dus dan zoek je het maar uit .of had je dat maar meteen moeten melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:44
De koper heeft een huis gekocht met een bepaald energielabel.

Na verwijdering van de zonnepanelen voldoet het huis niet meer aan dat energielabel en krijgt het dus een minder gunstig energielabel.

De koper zal nu voor oplevering zeggen dat er niet is geleverd wat hij heeft gekocht. En dan heeft de verkoper gelijk.

Had je de zonnepanelen mee willen nemen, dan had je dat expliciet moeten vermelden en had je een energielabel moeten aanvragen waar zonnepanelen niet in meegewogen worden.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mikerosauer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:14:
Ik zou dan mijn bod met 20.000 puur uit principe verlagen... Dus dan zoek je het maar uit .of had je dat maar meteen moeten melden
Dat is ook niet zo simpel. De koper heeft ook een (niet al te duidelijke) koopovereenkomst getekend, en het weghalen van panelen zal niet voldoende zijn om de koop ongedaan te maken.

Als er tussen de partijen dan geen overeenkomst gevonden wordt, dan zal de koper waarschijnlijk een zaak voor het gerecht moeten beginnen.
De uitkomst is altijd onzeker en kan gaan van schadevergoedingen (0 tot XX €) tot het herplaatsen van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Tommie12 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:42:
[...]

Dat is ook niet zo simpel. De koper heeft ook een (niet al te duidelijke) koopovereenkomst getekend, en het weghalen van panelen zal niet voldoende zijn om de koop ongedaan te maken.

Als er tussen de partijen dan geen overeenkomst gevonden wordt, dan zal de koper waarschijnlijk een zaak voor het gerecht moeten beginnen.
De uitkomst is altijd onzeker en kan gaan van schadevergoedingen (0 tot XX €) tot het herplaatsen van de panelen.
Zeker wel.want je mag.na de koop overeen komst niks meer veranderen. En dat wil de verkoper dus wel. Lijkt me duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mikerosauer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:44:
[...]

Zeker wel.want je mag.na de koop overeen komst niks meer veranderen. En dat wil de verkoper dus wel. Lijkt me duidelijk
Je hangt nog altijd af van de interpretatie van een rechter, en dat is nooit zwart of wit.
Kan zijn dat de koper na een teleurstellende uitspraak in beroep gaat, en dan weet je dat er maar twee winnaars zijn, namelijk jouw advokaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mikerosauer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:44:
[...]

Het enige dat je dan kan doen is eisen dat het huis in oorspronkelijke staat gebracht wordt of een passende schadeloosstelling of in het meest extreme geval een boete.

je kan niet zomaar opnieuw gaan bieden. Naja, het kan wel, maar het slaat nergens op. Je hebt gewoon een overeenkomst. Jij ook. Die is niet in een keer verdwenen als een verkoper zonnepanelen van een huis af haalt of dat voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:03
B0MBACI schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:42:
Ik vind dit nog steeds het beste advies. Als je met het overnamebedrag wat aan de lage kant gaat zitten, heb je ook best kans dat ze daarvoor gaan en dat is volgens mij sowieso het beste scenario voor jou. Kan je gewoon een nieuwe installatie kopen die precies past bij je nieuwe huis. De 8000 die je inschat voor een nieuwe installatie is véél te veel, zoals anderen al aangaven, ik zou je oude installatie voor 2000 tot 2.5000 aanbieden aan de koper. Zeggen ze ja, dan heb je toch weer dat extra geld. In alle andere scenario's heb je niks en/of kom je in een vervelende juridische procedure waarin je vrij zwak staat.

De kans blijft groot dat je je verlies moet nemen, maar er is geen scenario waarin dat niet zo is. Als je het goed verwoordt en je zonder morren je verlies neemt bij optie 3) is de kans op een verstoorde relatie met de kopers niet zo groot. En zo belangrijk is die relatie nu ook weer niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Lapa op 03-04-2018 12:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Je kunt er topics over vollullen, het energielabel heeft te maken met je zonnepanelen. Weghalen van de panelen geeft dus een ander label, en dat is niet waar de kopers voor betalen.
Je kunt of je verlies nemen of er tegenin gaan, ik wist het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 15:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Waarom zou de koopovereenkomst onduidelijk zijn?

Er is een lijst met roerende goederen opgesteld door de verkoper waarop staat wat niet bij de verkoop van de woning hoort. De zonnepanelen stonden daar niet op, dus blijven ze achter. Hardstikke duidelijk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:12
Maar goed, wat zie je makelaar toen je hem dit voorlegde ?
En wat zei hij op je vraag waarom hij je hierin niet had geadviseerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 10:49
Die dingen zitten er op om duurzaam verbonden te blijven met het pand. Het is zelfs aangesloten op het elektriciteitsnetwerk.

Die panelen zijn voor de rechters overduidelijk onroerende zaken en horen bij het huis.

Heeft er niets mee te maken dat ze eenvoudig te verwijderen zijn. Een stacaravan is, juridisch bekeken, ook een onroerende zaak. Dat je dat ding gewoon op kunt takelen en ergens anders neer kan zetten doet daar niet aan af.

Je hebt een koopovereenkomst getekend waarbij de koper een boete moet betalen als ze niet nakomen. Wellicht met een opschortende voorwaarde voor de financiering, maar die boete werkt ook jou kant op.

Dus als zij kunnen betalen en willen afnemen en jij doet dat niet, dan loop je een groot risico dat jij die boete mag ophoesten.

Dus pas goed op met annuleren, je hebt zo maar de kans dat jij aan die 10% vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-02 10:49
Question Mark schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:34:
[...]

Waarom zou de koopovereenkomst onduidelijk zijn?

Er is een lijst met roerende goederen opgesteld door de verkoper waarop staat wat niet bij de verkoop van de woning hoort. De zonnepanelen stonden daar niet op, dus blijven ze achter. Hardstikke duidelijk.
juist niet.

Als je je op het standpunt stelt dat het roerende zaken zijn en ze staan niet op de lijst ter overname dan neem je ze dus mee (en zijn ze niet over te nemen). In die lijst staan ook niet zijn stofzuiger, tv en bankstel he.

Het probleem is juist dat iemand die een huis koopt waar die dingen op liggen verwacht dat hij die ook koopt. Zoals eerder al gemeld zijn die dingen onroerende zaken en als je die niet mee wil leveren had dat in de overeenkomst moeten staan.

Beetje zelfde als een keuken, je kunt afspreken dat je de inbouwkoelkast, inbouwmagnetron, inbouwoven, inbouwkoffieapparaat, inbouwafwasmachine, afzuigkap etc allemaal mee neemt, maar dan moet dat 1 of heel duidelijk blijken uit het aanbod en/of heel duidelijk blijken uit de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat ik wel een beetje mis in alle argumenten : koper heeft alleen een omvormer zien hangen. Er staat nergens iets over zonnepanelen op de site/folder vermeld en vanwege het platte dak zijn ze niet zichtbaar. Ervan uitgaande dat de koper niet op het dak heeft gestaan : hoe weet koper uberhaupt of en hoeveel panelen er hangen?

Persoonlijk zou ik zeggen : neem ze mee. Enige nadeel is dus inderdaad het energielabel. Beste optie is idd naar de koper melden "joh ik denk dat ik ze toch achterlaat, wil je ze overnemen? "

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Maar voor gaat dit dus betekenen:
Wow, dan ben je wel opgelicht als je dat heb betaald voor een energielabel, ik was €5,- kwijt.

Overigens, mijn huis is bijvoorbeeld al op het hoogste energielabel, als ik zonnepanelen zou leggen blijft die energielabel gelijk, dus even afhankelijk van leeftijd en staat van het huis hoeft het niet ineens lager te worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Koffie schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:37:
Persoonlijk zou ik zeggen : neem ze mee. Enige nadeel is dus inderdaad het energielabel. Beste optie is idd naar de koper melden "joh ik denk dat ik ze toch achterlaat, wil je ze overnemen? "
En dan zegt de koper "nee, ik ga ze niet overnemen". Kan de verkoper ze eraf gaan halen, met alle gevolgen van dien voor het energielabel.
De verkoper kan ook niet zeggen; joh, ik denk dat ik ze toch achterlaat, wil je ze overnemen. btw.. als je dat niet doet heeft dit nadelige gevolgen voor je energielabel en kosten per maand". Waarmee je de koper dus eigenlijk onder druk gaat zetten want;

- Óf hij neemt ze over en staat voor onverwachte kosten, want als hij, zoals jij aangeeft, niet weet dat ze er zijn, waarom moet hij dan in een keer uit onverwachte hoek een paar duizend euro ophoesten.
- Óf hij kan het gewoon niet opbrengen, heeft het geld niet of voor andere werkzaamheden begroot, waarna de verkoper ze meeneemt, maar dat is dan weer nadelig voor het energielabel en kosten per maand, dus moet de prijs omlaag.

Als ik een huis zou kopen waar voor een paar duizend euro aan zonnepanelen op het dak zou liggen en de verkoper zou dan nadat de koop rond is zeggen "joh, je hebt het misschien niet gezien, maar het energielabel wordt mede zo hoog gehouden door zonnepanelen op het dak, maar die kun je niet vanuit de tuin zien liggen. Ja, er hangt wel een sunny aan de muur, maar dat is natuurlijk een aanname dat die ook écht is aangesloten en functioneel is. Ow ja, die panelen, die kun je trouwens overnemen, zaten niet bij de koop in", dan zou ik je als verkoper toch onder druk zetten en dan zou voor mij de keuze heel makkelijk zijn.

Wat is belangrijker voor je? €245.000 voor je huis (=aanname) of €4000 voor je zonnepanelen?

Fout ligt in mijn ogen bij de verkopende partij (makelaar of verkoper zelf, dat maakt mij geen bal uit). Tijdens het opstellen van de lijst hadden ze kunnen constateren dat de panelen niet op de inventarisatielijst stonden. De verkopende partij had deze kosten in de onderhandeling verkapt mee kunnen nemen. Dan maar een tegenbod van €5000 meer terug moeten geven. Had jij ze "stil" verkocht en de koper denkt dat hij ze erbij heeft gekregen. :)

@Shinji Kosten gebaseerd op Google, tijdens de verkoop van mijn huis heb ik nog gebruik gemaakt van het energielabel wat er nog opzat, dus zo erg ben ik toch niet opgelicht ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Calitomnication op 04-04-2018 07:56 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zoals ik hier lees is eigenlijk de verkopende partij schuldig aan het onjuist informeren van de koper even cru gezegd. De koper heeft een bepaalde verwachting op basis van het energielabel en misschien wel iets gezien. Als je dan deze verwachting weg gaat halen, breng je zelf misschien in grote problemen. Als je een makelaar hebt als verkoper dan heeft de makelaar niet aan de informatieplicht voldaan, of wel de verkopende makelaar had jou moeten informeren hierover want hiervoor heb jij deze persoon zijn expertise gevraagd en dat mag je verwachten. Dus persoonlik zou ik het issue bij de makelaar neerleggen en laten zij maar uitzoeken.
Eerlijk gezegd zou ik persoonlijk de zonnepanelen laten hangen en in het nieuwe huis weer nieuwe laten aanbrengen want misschien is de techniek weer beter etc.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik snap heel goed de argumenten waarom verkoper niet helemaal slim bezig is geweest ;) Echter : als ik een huis zou bezichtigen en ik heb maar het flauwste vermoeden dat er zonnepanelen liggen zou ik direct bij de verkopende partij vragen gaan stellen : hoeveel, hoe oud, gemiddelde opbrengst, blijven ze liggen? etc.
Maar wellicht ben ik iets te geek in dat soort dingen :P

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 19:47

PoweRoy

funky!

[...]

8)7 Je kan er gewoon een krijgen voor < 10 euro.

Ontopic: ik zou als koper verwachten dat de zonnenpanelen erbij hoorden als er niks expliciet is gezegd...

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eens, met als enige vraag of de kopers uberhaupt zich ervan bewust zijn dat de zonnepanelen er liggen. Je kan natuurlijk ook aan de kopers een bod doen dat jij ze €1000 korting geeft als je die zonnepanelen mag meenemen, wie weet zijn ze zo gek dat ze erin mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:15
Toch eens even gezocht op lijst roerende zaken. De "autoriteit" op dit gebied zou toch de NVM moeten zijn.

Zij zijn lekker bij de tijd; ze hebben een lijst met onroerende zaken van april 2008.
Nee, daar staan inderdaad geen zonnepanelen op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Toen bestonden zonnecollectoren e.d. ook al. Die haal je ook niet zomaar los. Ze hadden gewoon op de lijst moeten staan als blijft achter | ter overname | n.v.t. Er zijn genoeg invulvelden waar TS dit heeft in kunnen vullen. Hij heeft de lijst ingevuld en getekend, zonder dit te verduidelijken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik ben heel erg benieuwd waarom je de makelaar niet aansprakelijk stelt. Hoeft niet meteen in het juridische, maar wat als je gewoon tegen ze zegt dat hun incompetentie / onoplettendheid jou 8000 euro kost? Je betaalt ze genoeg, mag je ook iets terug verwachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21
Reeds genoemd: energielabel.

Daarnaast zie ik zonnepanelen als “duurzaam met de woning verbonden”. Zowel technisch (ze zitten vast op je dak) als functioneel (ze worden doorgaans aangelegd om hun hele leven op hetzelfde dak te liggen). Ik heb dus zeer mijn twijfels of het echt roerende zaken zijn. Meer leesvoer: https://www.hieropgewekt....rend%20of%20onroerend.pdf

Dan is er nog de mogelijke misleiding. Is het gangbaar dat zonnepanelen worden meeverkocht? Vormen ze een integraal onderdeel van de verwachtingen die jij hebt gewekt in de verkooppresentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
N1ckk schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:57:
Ik ben heel erg benieuwd waarom je de makelaar niet aansprakelijk stelt.
Waar baseer je dit op, laatste reactie is op pagina 2 over dat die de enige is in de straat die ze heeft

Onderaan pagina 1 geeft die dit aan
ik weet alleen niet zo goed hoe ik het gesprek met de verkoopmakelaaf moet opstarten, maar daar ga ik nog even goed over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Dr Pro heb je de hut al verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-04 22:34
Voorlopig koopcontract was al getekend, dus de vraag is nu, wat heeft de makelaar gezegd waar hij mee in overleg zou gaan.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Het staat dus niet op de lijst, maar dus ook niet dat ze meegenomen worden door de verkoper.

Lijkt me dat je ze dan moet laten hangen als de koper dit wil. De koper heeft het huis gekocht aan de hand van de bezichtiging en de lijst roerende zaken en of gebreken. Hij kan niet zien dat deze eigenlijk er niet bij horen en koopt het huis onder die voorwaarden.

Heb het zelf gehad met mijn huis.
Zitten twee hout kachels in maar na het tekenen wou de verkoper deze in eens meenemen. Of ik mocht ze kopen. Deze stonden niet op de lijst van blijft of gaat weg. Dus hoorde ze bij het huis en had ik de kans om of de koop te ontbinden of de verkoper moest ze laten staan.

En ze staan er nog steeds 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

puntje013 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:56:
[...]

Voorlopig koopcontract was al getekend, dus de vraag is nu, wat heeft de makelaar gezegd waar hij mee in overleg zou gaan.
Kopers hebben toch 3 dagen bedenktijd vanaf de notaris? Dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:23:
Kopers hebben toch 3 dagen bedenktijd vanaf de notaris? Dacht ik?
Nope, 3 dagen vanaf voorlopig koop contract.... De Notaris doet de finale overdracht, daarna is er echt geen weg meer terug :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Croga schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:27:
[...]

Nope, 3 dagen vanaf voorlopig koop contract.... De Notaris doet de finale overdracht, daarna is er echt geen weg meer terug :-)
https://www.eigenhuis.nl/...opovereenkomst/bedenktijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Yup, dat gaat over, wat in de volksmond heet, voorlopige koop overeenkomst. Die wordt opgesteld zonder tussenkomst van de notaris.

Bij overdracht bevestigd de notaris deze overeenkomst en legt hem vast waar hij vastgelegd dient te worden. Vandaar dat er in de volksmond "voorlopig" bij staat totdat de notaris er aan te pas is gekomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Croga op 10-04-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nou...

1) Er is niks voorlopigs aan een koopovereenkomst. ;)
2) de bedenktijd gaat in nadat de koper de volledig getekende overeenkomst heeft. Daarna is vaak alleen nog een voorbehoud financiering/bouwkundige keuring, naar gelang de afspraken die je hebt gemaakt.
3) De koopovereenkomst wordt door de notaris omgezet in een leveringsakte waarbij de transactie geregistreerd wordt in het kadaster bij overdracht

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dr Pro
Huis is al verkocht, panelen blijven liggen.
Zat inderdaad met Energielabel (althans, dat was het eerste wat de makelaar riep)

My loss...
Hopelijk hebben andere verkopers iets aan dit topic nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
PoweRoy schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:02:
[...]

8)7 Je kan er gewoon een krijgen voor < 10 euro.

Ontopic: ik zou als koper verwachten dat de zonnenpanelen erbij hoorden als er niks expliciet is gezegd...
Inderdaad, zo'n energielabel aanvragen kost echt geen 300 euro. Je stuurt een paar foto's op van je dubbelglas/isolatie etc betaald 10 euro en een uurtje later heb je je energielabel in je mailbox. Echt een wassen neus wat mij betreft.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:40

Illusion

(the art of)

Het gaat er denk ik ook om wat er bij de bezichtiging gemeld is:
Koper: wat is dat? *wijst*
Makelaar: omvormer, er liggen zonnepanelen op het dak
Koper: ok

Tenzij de makelaar hier direct uitdrukkelijk heeft gemeld dat die panelen meegaan, vind ik dat je er vanuit kan gaan dat ze blijven liggen. Zéker als ze ook in het energielabel staan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dr Pro schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:21:
Zat inderdaad met Energielabel (althans, dat was het eerste wat de makelaar riep)

My loss...
Even voor mijn beleving; heb je je waardebepaling gedaan op basis van het huis zonder de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

My loss...
Allereerst gefeliciteerd met de verkoop van je huis d:)b ja, dat was al, maar nu officieel

Fijn dat er eindelijk duidelijkheid is, ben je daar in ieder geval vanaf. Jammer dat het niet in jouw voordeel heeft gewerkt, maar dat is een verlies dat zul je idd moeten accepteren. Wel apart dat de makelaar je hier niet beter in heeft begeleid. Niet dat je hier verder iets mee zou moeten doen, maar hij is juist de persoon die dagelijks huizen verkoopt dus hij had dit punt bij je moeten aanhalen.

Al was het in de zin van; "Zeg Dr Pro, ik schat de waarde van je huis op €bedrag, dat is zoals ik het nu heb gezien en het nu staat, dus inclusief zonnepanelen, rolluiken, blablabla".

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:47
Ik heb een soortgelijke situatie gehad met een Toon thermostaat, maar dan als koper. De verkopende partij wilde deze achteraf meenemen, terwijl er niet duidelijk omschreven was dat dit het geval was. Volgens hun makelaar (ik deed zelf de koop zonder makelaar namelijk, en had me er destijds op ingelezen, als het niet duidelijk omschreven staat, dan heb je als verkoper in principe pech (indien aannemelijk).

Met zonnepanelen heb je 't over een relatief grote kostenpost natuurlijk, maar het belangrijkste is communicatie. Zomaar de panelen van het dak halen kan nog een aardig probleem opleveren tot 't punt dat de koper kan eisen dat deze terug geplaatst worden (met alle kosten van dien), omdat je zelf nalatig bent geweest met je roerende zaken lijst.

Ik zou zeker voor je iets doet, even overleggen met je makelaar. Misschien dat er wat te regelen of overleggen valt.

p.s.: eerste bericht gelezen, reactie getypt, en er dan achter komen dat er al 4 pagina's aan discussie loopt :D

[ Voor 6% gewijzigd door Kapotlood op 10-04-2018 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-04 14:47
Buiten de vraag om of het wel of niet roerende zaken zijn:

8000 euro is wel heel erg duur voor 10 panelen + omvormer.

Wij hebben voor 5500 euro (7000 inc. btw, maar met de belastingregeling kun je BTW terug krijgen) 20 panelen laten plaatsen + 3 fase omvormer (totaal 6300W vermogen). En dat is dus inclusief plaatsing op 2 daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
OverSoft schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:16:
Buiten de vraag om of het wel of niet roerende zaken zijn:

8000 euro is wel heel erg duur voor 10 panelen + omvormer.

Wij hebben voor 5500 euro (7000 inc. btw, maar met de belastingregeling kun je BTW terug krijgen) 20 panelen laten plaatsen + 3 fase omvormer (totaal 6300W vermogen). En dat is dus inclusief plaatsing op 2 daken.
Ik had ze destijds voor 8k gekocht, heb me er daarna niet in verdiept vandaar dat ik 8k riep (was een van de eerste, ook daar lessons learned 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
RodeStabilo schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:24:
[...]

Even voor mijn beleving; heb je je waardebepaling gedaan op basis van het huis zonder de panelen?
De verkopende makelaar heeft de waardebepaling gedaan. Volgens mij keek hij meer naar de buurt dan naar het huis zelf. Het is hier nogal gekkenhuis hoor, ons huis heeft uiteindelijk ook maar 2 dagen op Funda gestaan, echt heel bizar hoe snel dat ging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-04 14:47
Dr Pro schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:47:
[...]

Ik had ze destijds voor 8k gekocht, heb me er daarna niet in verdiept vandaar dat ik 8k riep (was een van de eerste, ook daar lessons learned 8)7 )
Ik denk dat je blijer bent met een nieuwere installatie. Gewoon laten installeren, 25 jaar garantie, veel meer opbrengst. Tsja, die paar duizend euro moet je dan inderdaad op de koop toenemen, maar daarvoor krijg je wel een moderne installatie terug en minder gezeur met de verkoop.
Daarnaast kost verhuizen toch veel, dus kan dat er ook wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 22:07

vectormatic

Warlock of the doorlock

Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb nergens het taxatie verhaal voorbij zien komen. Als de taxatie voor de financiering uit gaat van Wel PV op het dak, en die zijn dan ineens weg, heeft de kopende partij ook niet een probleem met de financiering? (wat al dan niet door te schuiven is naar de verkopende partij wegens niet leveren)

Either way, i denk ook dat de "winst" van een zodanig oude installatie meenemen zeer beperkt zou zijn, als dat echt eerste generatie panelen zijn heb je het met 10 panelen over misschien 1200w? Dat kan je tegenwoordig met 4 panelen op je dak leggen, of met een zelfde 10 panelen naar ~3kW en daarmee je hele jaarverbruik afdekken

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
[...]
Nou euh ik als koper had je echt een dikke middelvinger gegeven. Zie je recht voor die 10% maar te halen met zo'n stunt...

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

My loss...
En kopers niet te vergeten! Het moge duidelijk zijn dat communicatie, omtrent hetgeen wel/niet tijdens de verkoop in eigendom overgaat naar de nieuwe bewoner, hierin cruciaal is.

Pagina: 1 2 Laatste