Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Zo'n renovatie kan vaak binnen 1-2 weken (erg veel prefab). Alleen kost het aardig wat organisatie. Vaak worden er wisselwoningen toegepast, maar in voorkomende gevallen kan men in een hotel of zelfs thuisblijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:45
Mocht de huurcoöperatie de woningen all in verhuren (dus dat electra en gas bij de huur in zit) dan zouden ze het op die manier mogelijk terug kunnen verdienen. Want dan gaan veel huurwoningen qua energielabel wel flink omhoog.
Hier in Apeldoorn zie ik wel dat ze diverse oude appartementcomplexen aan het upgraden zijn en o.a. van betere isolatie voorzien. Tijdens dat proces zie je die woningen helemaal kaal gestript worden en er blijft dan ook nog maar weinig over. Ik weet verder niet wat dit doet met de huurprijs en energielabel in dit voorbeeld. Waar ze die mensen tijdelijk/permanent plaatsen geen idee eerlijk gezegd.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Discussie hierboven; met een rijtjeshuis zou je toch vrij makkelijk buitengevelisolatie moeten kunnen toepassen? Grote vierkante vlakken, makkelijk tegen het huis aan te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:34
Laat woningcoöperaties dit soort woningen terugkopen en geef de eigenaars de mogelijkheid om voor dat geld een nieuwbouwwoning terug te kopen (bij voorkeur in dezelfde wijk).

Hier in de regio zijn diverse naoorloogse woonwijken met huurhuizen gesloopt en daar is een mooie mix van huurwoningen en koopwoningen voor teruggekomen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:02:
[...]
Dat is de angst waarmee de overheid het volk bang wil maken. De olievoorraad zou nu ook al op zijn eind moeten lopen volgens berichten van 15 jaar geleden.
Wat heeft dat voor zin ? over 4 jaar kunnen we zo weer een "andere" overheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
TvanW schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:31:
[...]

Wat heeft dat voor zin ? over 4 jaar kunnen we zo weer een "andere" overheid hebben.
Mensen die bang zijn zijn veel beter te sturen dan mensen die dat niet zijn. Daarom probeert de overheid je constant in een soort van angst te laten leven. Nu de "crisis" voorbij is hebben we daar een nieuw onderwerp voor nodig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
LordSinclair schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:39:
[...]

Mensen die bang zijn zijn veel beter te sturen dan mensen die dat niet zijn. Daarom probeert de overheid je constant in een soort van angst te laten leven. Nu de "crisis" voorbij is hebben we daar een nieuw onderwerp voor nodig.
Mag dat hoedje weer terug in de kast alsjeblieft?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:39:
[...]

Daar heb je denk ik wel gelijk in, alleen wat heeft de huidige overheid daaraan ? over 4 jaar waait er wellicht weer een heel andere wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
TvanW schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:31:
[...]

Het probleem is inderdaad eerder omgekeerd. Een politieke partij die nu impopulaire (IMHO noodzakelijke) maatregelen neemt, wordt daar bij de volgende verkiezingen waarschijnlijk keihard op afgerekend.

De enige partijen die baat hebben bij bangmakerij zijn de oppositiepartijen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
TvanW schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:46:
[...]

Daar heb je denk ik wel gelijk in, alleen wat heeft de huidige overheid daaraan ? over 4 jaar waait er wellicht weer een heel andere wind.
Het is niet perse een gewin voor de huidige overheid, maar wel voor de overheid in het algemeen, de ingebouwde angsten zijn termijn overschrijdend. Hoe lang zijn wij wel niet gebukt gegaan onder de economische crisis. Niemand gaf meer geld uit en het spaargeld was nog nooit zo hoog. Het geld was er nog wel maar niemand durfde het uit te geven.

In de huidige situatie durft niemand over een x aantal jaar zonder verwarming en warm water te zitten (want dat spiegelen ze ons voor). Dus men gaat zichzelf daar tegen beschermen door te proberen iedereen een stap voor te zijn. Dus snel investeren in (nu nog) veel te dure oplossingen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
de hele discussie gaat toch over nieuw te plaatsen ketels over 3 jaar. Dus iedereen die nu nog de keuze heeft of binnen nu en 3 jaar een ketel moet vervangen, plaatst toch gewoon een ketel.
Is allemaal een heel leuk verhaal van rendement en warmtepompen, maar helpt alleen als je bouwkundig ook aanpassingen gaat doen.
Ik ben zelf ook aan het renoveren thuis, waarbij de vloer+muren+dak wordt geïsoleerd. Maar een ketel is gewoon goedkoper qua aanschaf. Ik wacht wel af als de prijzen van de warmtepompen gedaald zijn en dat de gaskraan dicht gaat.
Aan de andere kant willen ze ook een stikstoffabriek erbij gaan maken voor buitenlands gas.

Voordat de gaskraan echt dicht gaat hebben we nog wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Norinco schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:00:
Voordat de gaskraan echt dicht gaat hebben we nog wel de tijd.
Maar krijgen we over 10 jaar dan niet weer een topic genaamd "Manifest: over 3 jaar geen traditionele CV ketel meer" waarin we dezelfde discussies weer voeren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
LordSinclair schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:58:
[...]

Het is niet perse een gewin voor de huidige overheid, maar wel voor de overheid in het algemeen, de ingebouwde angsten zijn termijn overschrijdend. Hoe lang zijn wij wel niet gebukt gegaan onder de economische crisis. Niemand gaf meer geld uit en het spaargeld was nog nooit zo hoog. Het geld was er nog wel maar niemand durfde het uit te geven.

In de huidige situatie durft niemand over een x aantal jaar zonder verwarming en warm water te zitten (want dat spiegelen ze ons voor). Dus men gaat zichzelf daar tegen beschermen door te proberen iedereen een stap voor te zijn. Dus snel investeren in (nu nog) veel te dure oplossingen.
Maar dat is nu het probleem, het is niet de overheid die dit nu aangeeft. Maar partijen die er een financieel gewin bij hebben. De CV-ketel producenten hebben nu hun hele productielijn opgezet voor warmtepompen, diverse leveranciers schermen de levering van een warmtepomp af, dus geen verkoop meer via webshops.
Dit is puur om geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norinco
CurlyMo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:02:
[...]

Maar krijgen we over 10 jaar dan niet weer een topic genaamd "Manifest: over 3 jaar geen traditionele CV ketel meer" waarin we dezelfde discussies weer voeren.
Het is nu stemmingmakerij door partijen die er een belang bij hebben. Niet de overheid. Dat de discussie op den duur gevoerd moet worden is mij ook wel duidelijk. Net zoals het feit dat we een keer om moeten. Maar door dit manifest zijn er zat mensen die nu denken dat ze binnen 3 jaar van het gas af moeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42
Norinco schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:05:
[...]

Het is nu stemmingmakerij door partijen die er een belang bij hebben. Niet de overheid. Dat de discussie op den duur gevoerd moet worden is mij ook wel duidelijk. Net zoals het feit dat we een keer om moeten. Maar door dit manifest zijn er zat mensen die nu denken dat ze binnen 3 jaar van het gas af moeten.
De overheid moet haar taak eens uitvoeren: besturen. En dan niet vandaag doen we dit en morgen doen we dat, maar zet een stip op de horizon en werk daar heen.

Als de overheid geen duidelijke keuze maakt krijg je allerlei partijen welke commercieel belang hebben die zich er mee gaan bemoeien.

Warmtepompen moeten op zichzelf een interessant product worden. Als ze wat betaalbaarheid, plaatsbaarheid en gebruik op zijn minst vergelijkbaar zijn met gasgestookte ketels stappen mensen vanzelf over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Norinco schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:03:
[...]
Maar dat is nu het probleem, het is niet de overheid die dit nu aangeeft. Maar partijen die er een financieel gewin bij hebben. De CV-ketel producenten hebben nu hun hele productielijn opgezet voor warmtepompen, diverse leveranciers schermen de levering van een warmtepomp af, dus geen verkoop meer via webshops.
Dit is puur om geld.
Ik denk dat de (gas)CV-ketel producenten er helemaal niet zoveel belang bij hebben om naar warmtepompen over te gaan. De (buitenlandse)markt voor warmtepompen is veel groter, dus meer concurrentie.
Installateurs daar in tegen op dit moment wel doordat er nog maar weinig kennis is en moeilijk aan personeel te komen zijn/worden de prijzen van warmtepompen erg hoog gehouden... prijzen van warmtepompen zijn in het buitenland veel lager.
Gewoon een kwestie van marktwerking (tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
GH45T schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:10:
[...]

De overheid moet haar taak eens uitvoeren: besturen. En dan niet vandaag doen we dit en morgen doen we dat, maar zet een stip op de horizon en werk daar heen.

Als de overheid geen duidelijke keuze maakt krijg je allerlei partijen welke commercieel belang hebben die zich er mee gaan bemoeien.

Warmtepompen moeten op zichzelf een interessant product worden. Als ze wat betaalbaarheid, plaatsbaarheid en gebruik op zijn minst vergelijkbaar zijn met gasgestookte ketels stappen mensen vanzelf over.
daar heb je ook gelijk in, maar het manifest komt ook niet van de overheid. Volgens mij heeft de overheid aangegeven wanneer de gaskraan dicht gaat en dat is niet over 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
GH45T schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:10:
[...]

Volgens mij hebben ze toch een aardige stip gezet. Het probleem is echter dat er over 4 jaar weer een andere stip gezet kan worden. Dat maakt het lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
Norinco schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:28:
[...]

daar heb je ook gelijk in, maar het manifest komt ook niet van de overheid. Volgens mij heeft de overheid aangegeven wanneer de gaskraan dicht gaat en dat is niet over 3 jaar.
Het manifest zegt ook niet dat de gaskraan over 3 jaar dicht moet.

Wil je over 20 jaar de gaskraan dicht kunnen draaien, dan moet je simpelweg op korte termijn stoppen met het monteren van nieuwe gasketels. Anders zijn de ketels die over 10 jaar nog verkocht worden nog maar net op de helft van hun levensduur als er geen gas meer te stoken valt. Met het dichtdraaien van de gaskraan in 2030, ben je met een verbod op nieuwe gasgestookte apparatuur in 2021 feitelijk al aan de late kant.

Nu weet ik ook wel dat er na 2030 nog wel gas uit de leidingen zal stromen, geïmporteerd van elders. Maar dat zal wel duurder gas zijn, uit gebieden die politiek gevoelig liggen.

Door nu duidelijke drastische maatregelen te nemen die breed door de politiek gedragen worden, kun je je als huiseigenaar in elk geval tijdig voorbereiden op de noodzakelijke handelingen. Je hoeft nu geen 25k op je rekening te hebben om ervoor te zorgen dat over 10-15 jaar je huis geschikt is voor een warmtepomp. Wel zou je nu moeten nadenken over welke stappen nodig zijn. Dan kun je ze gecombineerd met regulier onderhoud uitvoeren en vallen de kosten waarschijnlijk reuze mee.

- Moeten volgend jaar je kozijnen geschilderd worden? Zorg dan dat er eerst HR++ of triple-glas geplaatst wordt voordat de schilder komt.
- Wil je van de zolder een mooie werkkamer maken, isoleer dan meteen je dak met Rc4 of hoger
- Heb je op korte termijn geen verbouwplannen, begin dan juist met vloer- en spouwmuurisolatie. Of leg zonnepanelen op je dak. Dat geeft nauwelijks rommel in huis, maar bespaart vanaf dag 1 een aardig zakcentje als je nu geen of zeer slechte isolatie hebt.

De besparingen van de eerste maatregel die je uitvoert, kun je weer opsparen om na een paar jaar de volgende stap uit te voeren. Zo heb je na 10 jaar al veel aangepakt, zonder grote aanslag op je spaargeld.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
TvanW schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat de (gas)CV-ketel producenten er helemaal niet zoveel belang bij hebben om naar warmtepompen over te gaan. De (buitenlandse)markt voor warmtepompen is veel groter, dus meer concurrentie.
Installateurs daar in tegen op dit moment wel doordat er nog maar weinig kennis is en moeilijk aan personeel te komen zijn/worden de prijzen van warmtepompen erg hoog gehouden... prijzen van warmtepompen zijn in het buitenland veel lager.
Gewoon een kwestie van marktwerking (tijd).
Ik denk dat onze markt juist wel interessant is. De ontwikkeling van de CV ketels is voorbij, in ons gas rijke land gaat ook gewoon de gaskraan dicht. Dus moeten we wel iets. Verder is de hele CV-ketel markt kapot gemaakt, hebben ze ook zelf in de hand gehad. Maar nu met de warmtepompen houden ze de markt klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
Ivow85 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:52:
[...]

Het manifest zegt ook niet dat de gaskraan over 3 jaar dicht moet.

Wil je over 20 jaar de gaskraan dicht kunnen draaien, dan moet je simpelweg op korte termijn stoppen met het monteren van nieuwe gasketels. Anders zijn de ketels die over 10 jaar nog verkocht worden nog maar net op de helft van hun levensduur als er geen gas meer te stoken valt. Met het dichtdraaien van de gaskraan in 2030, ben je met een verbod op nieuwe gasgestookte apparatuur in 2021 feitelijk al aan de late kant.

Nu weet ik ook wel dat er na 2030 nog wel gas uit de leidingen zal stromen, geïmporteerd van elders. Maar dat zal wel duurder gas zijn, uit gebieden die politiek gevoelig liggen.

- Moeten volgend jaar je kozijnen geschilderd worden? Zorg dan dat er eerst HR++ of triple-glas geplaatst wordt voordat de schilder komt.
- Wil je van de zolder een mooie werkkamer maken, isoleer dan meteen je dak met Rc4 of hoger
- Heb je op korte termijn geen verbouwplannen, begin dan juist met vloer- en spouwmuurisolatie. Of leg zonnepanelen op je dak. Dat geeft nauwelijks rommel in huis, maar bespaart vanaf dag 1 een aardig zakcentje als je nu geen of zeer slechte isolatie hebt.

De besparingen van de eerste maatregel die je uitvoert, kun je weer opsparen om na een paar jaar de volgende stap uit te voeren. Zo heb je na 10 jaar al veel aangepakt, zonder grote aanslag op je spaargeld.
Ik zeg toch ook niet dat het over 3 jaar dicht gaat? Het gaat alleen om wat ik om mij heen zie qua reactie t.a.v. dat manifest.

Wat jij aangeeft onder schrijf ik alleen maar. Men weet dat het gas eindig is, veel huizen moeten aangepast worden om op laag temperatuur te worden verwarmd, dus moet je inderdaad een soort plan van aanpak maken om op den duur gas loos te zijn. Of je moet ergens een geldsok hebben liggen die je in 1 keer wil leegkloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Norinco schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:05:
[...]

Wanneer is wel het juiste moment? Er wordt nu in ieder geval over gepraat tijdens verjaardagsfeestjes. Dat nog niet iedereen over de juiste info en argumenten beschikt is jammer, maar dat wordt vanzelf beter.

Die 'stemmingmakerij' is onderdeel van de bewustwording dat er iets gaat veranderen. Dat mensen op de hoogte zijn van wat het voor hun betekent is de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
Joris748 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:22:
[...]

Wanneer is wel het juiste moment? Er wordt nu in ieder geval over gepraat tijdens verjaardagsfeestjes. Dat nog niet iedereen over de juiste info en argumenten beschikt is jammer, maar dat wordt vanzelf beter.

Die 'stemmingmakerij' is onderdeel van de bewustwording dat er iets gaat veranderen. Dat mensen op de hoogte zijn van wat het voor hun betekent is de volgende stap.
Wanneer het juiste moment is weet ik ook niet. Eigenlijk is nooit het juiste moment. Een wijziging die geld kost komt volgens mij nooit gelegen.

Bewustwording is inderdaad een eerste stap. Alleen wat ik merk op de verjaardagfeestjes is dat er aardig wat mensen zijn die of denken dat het manifest vanuit de overheid komt en dus ook zo wordt uitgevoerd of dat we nu binnen 3 jaar om moeten naar gasloos omdat hun CV ketel niet meer mag draaien.
De juiste informatie ontbreekt bij veel mensen. Maar het komt in het nieuws en veel mensen nemen dat gelijk voor waarheid aan.

Beetje dezelfde discussie heb je ook voor de APK van je huis, maar laten we daar niet verder op in gaan want dan blijven we niet on-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:22:
[...]

Het juiste moment hangt m.i. vooral af van de situatie:
- Nieuwbouw; lijkt me handig om nu gelijk goed te doen, en niet op het gas aan te sluiten
- Echt oude panden (<1960); warmtepomp lijkt me niet de eerste prioriteit, ga eerst maar aan onderhoud en isolatie doen. Hang er nog maar even een CV ketel in als de noodzaak zich voordoet.
- 1960 - nu; daar zul je vooral de variatie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Norinco schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:33:
[...]

Wanneer het juiste moment is weet ik ook niet. Eigenlijk is nooit het juiste moment. Een wijziging die geld kost komt volgens mij nooit gelegen.

Bewustwording is inderdaad een eerste stap. Alleen wat ik merk op de verjaardagfeestjes is dat er aardig wat mensen zijn die of denken dat het manifest vanuit de overheid komt en dus ook zo wordt uitgevoerd of dat we nu binnen 3 jaar om moeten naar gasloos omdat hun CV ketel niet meer mag draaien.
De juiste informatie ontbreekt bij veel mensen. Maar het komt in het nieuws en veel mensen nemen dat gelijk voor waarheid aan.

Beetje dezelfde discussie heb je ook voor de APK van je huis, maar laten we daar niet verder op in gaan want dan blijven we niet on-topic
Maakt volgens mij niet uit wat je doet, je zult altijd een groep slecht geïnformeerde mensen houden. Ik sta ook af en toe met mijn oren te klapperen als ik hoor wat sommige mensen voor onzin uitkramen op verjaardagsfeestjes. Maar goed, dat is niet alleen op dit onderwerp ;)
MikeyMan schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:35:
[...]

Het juiste moment hangt m.i. vooral af van de situatie:
- Nieuwbouw; lijkt me handig om nu gelijk goed te doen, en niet op het gas aan te sluiten
- Echt oude panden (<1960); warmtepomp lijkt me niet de eerste prioriteit, ga eerst maar aan onderhoud en isolatie doen. Hang er nog maar even een CV ketel in als de noodzaak zich voordoet.
- 1960 - nu; daar zul je vooral de variatie zien.
Ik doelde meer op het proces en de bewustwording, niet zozeer op de (technische) uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
Eerste stap lijkt mij ook het proces en de bewustwording. Als je zaken ga aanpakken in je huis, houd er dan rekening mee en (indien mogelijk) neem het gelijk mee. Zo blijven de kosten voor de meeste ook behapbaar.

Grote investeringen als een warmtepomp zou ik persoonlijk uitstellen tot het echt moet. Zou mijn ketel nu de geest geven, zou ik nog steeds een nieuwe hangen. (althans als ik een ketel zou hebben, nu verwarming middels een gaskachel en warmwater via een geiser)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie een aantal zinvolle bijdragen aan de discussie. Zo leer je dat er meer mogelijkheden en alternatieven zijn.
Maar ik zie ook mensen dingen neerpennen als: even isolatietje hier, even wat raampjes vervangen, even vloertje uithakken, sleufjes frezen, dat kost je niet zo veel.....
En steeds weer inhakken op dat schuldgevoel, je had beter moeten weten enz.
Ik vind dat nogal irrationeel overkomen, maar ik krijg er ook het gevoel bij: hoe harder mensen dat soort dingen roepen, hoe meer ik de indruk krijg dat het ons door de strot geduwd wordt. En dan heb ik de neiging juist een stapje terug te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:31:
Ik zie een aantal zinvolle bijdragen aan de discussie. Zo leer je dat er meer mogelijkheden en alternatieven zijn.
Maar ik zie ook mensen dingen neerpennen als: even isolatietje hier, even wat raampjes vervangen, even vloertje uithakken, sleufjes frezen, dat kost je niet zo veel.....
De rest van dit verhaal gaat over modale inkomens en hoger.

Omdat het soms zo simpel is. Spouwmuur isoleren kost weinig, is als je een spouw hebt erg makkelijk te realiseren, je hebt weinig last van de uitvoering, het is in een dag gedaan, en verdiend zichzelf meestal snel genoeg terug. Afhankelijk van de techniek is dat met vloer isolatie net zo.

Alleen is het net als met de discussies over politiek. Je moet een tvt niet binnen 1 jaar willen realiseren en je moet prioriteiten stellen. Wij hebben er inderdaad zelf voor gekozen om eerst te investeren in besparende maatregelen en niet in luxe (zoals een nieuwe bank en/of eettafel) waardoor we op 2de hands spullen leven. Dat levert ons op de langere termijn geld op i.p.v. dit om te draaien. Dat is simpelweg discipline en basis wiskunde.

We hebben afgesproken om het oorspronkelijke voorschot bedrag voor de energieleverancier te laten staan en alles wat we minder betalen (en dus eind van het jaar terugkrijgen) uit te geven aan de nieuwe eettafel. Ik heb uitgerekend dat we die nieuwe tafel in het eerste jaar al kunnen kopen gezien de verminderde energielasten. Andersom had die nieuwe tafel me geen spouwmuurisolatie opgeleverd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bezuiniger schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:56:
Sorry, maar die houding vind ik echt onbegrijpelijk.
Ja, dat was me al duidelijk. De vraag is alleen of dat niet aan jou ligt....
Strikt genomen is er ook geen enkele dialoog noodzakelijk: als je warm wilt blijven zitten zal je daarvoor zelf een oplossing moeten zien te vinden. Wil je graag 1-2K per jaar aan het fonds "Met Poetin de winter door" doneren? Geen probleem. Verwacht alleen niet dat die donatie aftrekbaar is van de belasting. :+
En opnieuw de suggestie dat we morgen in de kou zitten als we niets doen. Dat is absolute onzin.
Woningeigenaren hadden zeker wel een keuze. Er stond niemand met een geweer klaar om ze neer te schieten als ze niet tekenden voor dunne isolatie, stadsverwarming, etc. Maar vrijwel iedereen wilde meer kuub inhoud voor minder geld. Achteraf klagen dat er nu meer kuub inhoud verwarmd moet worden neigt toch echt naar krokodillentranen. |:(
Laat ik het nog maar eens zeggen: er was tot enkele jaren geleden geen alternatief, hoe hard jij dat ook ontkent. De vraag of dat er nu wel is, is overigens nog steeds niet duidelijk beantwoord....en was de kern van mijn kritiek.
Daarnaast zijn er vanuit de overheid/gemeentes/nutsbedrijven keuzes gemaakt die nu wat minder goed lijken, keuzes waar bewoners wel toe werden gedwongen.
En als je mijn post gelezen hebt, zie je dat mijn mening is dat warmtepompen veel goedkoper (moeten) worden. Sterker nog: in Nederland zijn ze nu waarschijnlijk vooral zo duur omdat er toch subsidie gegeven wordt op die dingen. Anders waren ze waarschijnlijk net zo voordelig geweest als in Spanje/Italië/etc. Ik denk dat een normale warmtepomp straks ongeveer even duur zal zijn als een HR ketel, als het al niet voordeliger wordt. Die dingen zijn helemaal niet zo ingewikkeld, zeker qua onderhoud niet.
Datzelfde verhaal werd ook verteld rond de installatie van stadsverwarming, simpele techniek, makkelijk en goedkoop te onderhouden. Het kon alleen maar goedkoper worden. Ik betaal voor een nieuwe installatie net zoveel als voor een HR ketel, terwijl de hardware (een warmwaterwisselaar, een thermostaat, een "slimme" meter en wat pijp) een stuk goedkoper zou moeten zijn. Ook het onderhoud is net zo duur. Aan "zou moeten" heb ik dus niet zoveel boodschap.
De toekomst zie ik niet zo somber in. Hier moet als de plavuizen vervangen moeten worden straks vloerverwarming in gefreesd worden, en dat gecombineerd met het vergroten van de radiatorcapaciteit (als er toch radiators vervangen moeten worden) maakt ons huis waarschijnlijk klaar voor een warmtepomp. Als je het maar van tevoren weet dan kun je ervoor gaan sparen. Zoals voor bijna alle grote uitgaven, maar voor een huiseigenaar zou dat vanzelfsprekend moeten zijn.
Je bent kennelijk nog niet zo lang huiseigenaar, anders zou je dit niet zo makkelijk zeggen. Het achteraf uitfrezen van een betonvloer is niet zo makkelijk. Beton wordt met de jaren steeds harder. Daarnaast heb je er enorm veel heel fijn stof van, dat overal terecht komt. Ook het vervangen van radiatoren voor grotere is lang niet altijd zo makkelijk. Grote uitgaven vanzelfsprekend??? Dat jij kennelijk graag geld uitgeeft aan dit soort klussen mag je zelf bepalen. Ik (en ik vermoed wel meer huiseigenaren) doe dat liever alleen als het niet anders kan en ik zeker weet dat ik waar voor m'n geld krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Een deel van de discussie gaat over het volledig van gas af gaan, een ander deel over hoe je het gasverbruik zoveel mogelijk kunt verminderen met overzichtelijke maatregelen.

Beton uitfrezen voor vloerverwarming is typisch zo'n discussie van de eerste categorie. Wij hebben ervoor gekozen dat ook niet te doen, omdat dan de granito vloer eraan zou moeten. Dat betekent niet dat we geen andere dingen hebben gedaan die ons in de toekomst WP proof maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:31:
En steeds weer inhakken op dat schuldgevoel, je had beter moeten weten enz.
Ik vind dat nogal irrationeel overkomen, maar ik krijg er ook het gevoel bij: hoe harder mensen dat soort dingen roepen, hoe meer ik de indruk krijg dat het ons door de strot geduwd wordt. En dan heb ik de neiging juist een stapje terug te doen.
Bij veel woningen zijn de eerste stappen naar een comfortabeler leefklimaat en lagere energierekening (ongeacht manier van verwarmen) dan ook heel makkelijk en betaalbaar te realiseren. Vloerisolatie voor een rijtjeshuis met kruipruimte kost bijvoorbeeld een 1500 euro en verdient zich in een jaar of 10 terug als er nu geen vloerisolatie is. Idem voor spouwmuurisolatie.

Hoewel ik zelf veel verder ben wat betreft de aanpassingen aan mijn woning, ben ik de laatste die zal roepen dat men binnen een paar jaar over moet op een warmtepomp. Dat is simpelweg lang niet altijd haalbaar. Lekker je gasketel laten werken zolang het kan. Goede apparaten vroegtijdig afdanken zorgt immers ook voor een forse milieuvervuiling.

Mijn devies is: spaargeld op de bank levert niks op. Spaargeld in makkelijk aan te brengen isolatie steken, levert direct extra wooncomfort en een lagere energierekening. Het verdient zich vanzelf terug. Daar boven: Door na te denken over toekomstige verbouwplannen en de isolatie die je daarin kunt meenemen, kun je bij de uiteindelijke overstap op een warmtepomp enorm veel geld besparen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:13:
Je bent kennelijk nog niet zo lang huiseigenaar, anders zou je dit niet zo makkelijk zeggen. Het achteraf uitfrezen van een betonvloer is niet zo makkelijk. Beton wordt met de jaren steeds harder. Daarnaast heb je er enorm veel heel fijn stof van, dat overal terecht komt. Ook het vervangen van radiatoren voor grotere is lang niet altijd zo makkelijk. Grote uitgaven vanzelfsprekend??? Dat jij kennelijk graag geld uitgeeft aan dit soort klussen mag je zelf bepalen. Ik (en ik vermoed wel meer huiseigenaren) doe dat liever alleen als het niet anders kan en ik zeker weet dat ik waar voor m'n geld krijg.
Bij ons kwamen ze langs met zo'n soort machine maar dan nog 2x zo hoog omdat de keukenvloer met blijkbaar keiharde tegels gelijk lag met de cementdekvloer van de rest van de begane grond. Dus hadden ze een vloerverwarmingfrees voor betonnen vloeren meegenomen. Dit maakte een enorme herrie maar stof was achteraf zo goed als nergens te vinden. Al het gefrees wordt nat gehouden om dit te voorkomen. En ik vermoed dat een gemiddeld vloerverwarmingsbedrijf wel fatsoenlijke freesmachines in huis heeft om ook door 'harde' betonvloeren te komen. Wij moesten daarvoor wat extra's betalen, ik geloof €100?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:17:
Een deel van de discussie gaat over het volledig van gas af gaan, een ander deel over hoe je het gasverbruik zoveel mogelijk kunt verminderen met overzichtelijke maatregelen.
Prima en zinvolle discussie, mits die maar niet wordt gevoerd via de "sta of ik schiet" methodiek die sommigen hanteren. Helaas zit datzelfde type mens ook regelmatig in de politiek.
Als je wil dat mensen overgaan naar nieuwe methodes (en daarvoor betalen) dan zul je wel iets meer moeten doen dan alleen de schuldkaart trekken. Nu blijkt daar alleen een vorm van dédain uit vanuit de zuurpruimen van de milieubeweging en dat is ook wat mensen irriteert. Mij in ieder geval wel.
Beton uitfrezen voor vloerverwarming is typisch zo'n discussie van de eerste categorie. Wij hebben ervoor gekozen dat ook niet te doen, omdat dan de granito vloer eraan zou moeten. Dat betekent niet dat we geen andere dingen hebben gedaan die ons in de toekomst WP proof maken.
Verstandige keuze. Laat ook zien dat er reële alternatieven zijn ipv. je hele huis verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivow85 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:47:
Bij veel woningen zijn de eerste stappen naar een comfortabeler leefklimaat en lagere energierekening (ongeacht manier van verwarmen) dan ook heel makkelijk en betaalbaar te realiseren. Vloerisolatie voor een rijtjeshuis met kruipruimte kost bijvoorbeeld een 1500 euro en verdient zich in een jaar of 10 terug als er nu geen vloerisolatie is. Idem voor spouwmuurisolatie.

Hoewel ik zelf veel verder ben wat betreft de aanpassingen aan mijn woning, ben ik de laatste die zal roepen dat men binnen een paar jaar over moet op een warmtepomp. Dat is simpelweg lang niet altijd haalbaar. Lekker je gasketel laten werken zolang het kan. Goede apparaten vroegtijdig afdanken zorgt immers ook voor een forse milieuvervuiling.

Mijn devies is: spaargeld op de bank levert niks op. Spaargeld in makkelijk aan te brengen isolatie steken, levert direct extra wooncomfort en een lagere energierekening. Het verdient zich vanzelf terug. Daar boven: Door na te denken over toekomstige verbouwplannen en de isolatie die je daarin kunt meenemen, kun je bij de uiteindelijke overstap op een warmtepomp enorm veel geld besparen.
Hmja, je maakt een paar goede punten.

Probleem is wel: als je een oud huis hebt waar mogelijk so wie so verbeteringen moeten worden aangebracht, dan kunnen de diverse isolatiestappen meteen zinvol zijn en kun je vaak in één moeite doorgaan. Dan zie je daarna ook meteen dat je geld uitspaart. Bij een nieuwer en beter geïsoleerd huis is het verschil qua stookkosten een stuk minder groot en is er ook minder behoefte aan renovaties. Dat verlaagt de motivatie aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:08:
[...]

Prima en zinvolle discussie, mits die maar niet wordt gevoerd via de "sta of ik schiet" methodiek die sommigen hanteren. Helaas zit datzelfde type mens ook regelmatig in de politiek.
Als je wil dat mensen overgaan naar nieuwe methodes (en daarvoor betalen) dan zul je wel iets meer moeten doen dan alleen de schuldkaart trekken. Nu blijkt daar alleen een vorm van dédain uit vanuit de milieubeweging en dat is ook wat mensen irriteert.
Probleem is vaak wat dat dan moet zijn? Er zijn zovéél mensen compleet onverschillig als het gaat over duurzaamheid. Ik heb daar een aantal voorbeelden van gegeven, maar neem het volgende:

Tijdens onze studententijd woonde we in een sociale huurwoning in een kleine gemeente in Nederland in een klassieke arbeiderswijk. Bouwjaar +/- 1950. De mensen hadden het inderdaad niet breed. Wij belde zelf de woningbouw met de vraag naar isolatiemogelijkheden. Er zat namelijk nog enkel glas in, er was geen spouwmuurisolatie, en geen vloer isolatie. Dak isolatie heb ik zelf gedaan door het plafond van de tweede verdieping netjes open te maken :p

Het antwoord (bijna letterlijk): "Eindelijk een huurder die mee wil doen". Wat was namelijk het geval. De woningbouw had een jaar eerder al zijn huurders aangeboden om woning te isoleren voor een geringe huurverhoging. We spreken dan over 2014. In onze straat wilde niemand dat. Bij ons kwam die huurverhoging uit op zo'n € 35,-.

Diezelfde buren waren mensen die een binnenklimaat van 23 graden hadden en maandelijks € 200,- aan energie spendeerde. Wij zaten op € 75,- en hebben er na isoleren niet lang genoeg gewoond om te weten wat de winst was. We hebben wel een sociale huurwoning achtergelaten met betere isolatie.

Echter kan je wel raden dat het volledig (basis) isoleren van zo'n sociale huurwoning prima € 35,- bespaart op de energierekening van die huurders waardoor ze qua onkosten quitte speelden of zelfs winst zouden maken. Niemand werd er slechter van, maar het milieu wel beter. Wat moet je daar dan mee? Gewoon iedereen maar de keuze laten, terwijl er geen enkel rationele reden te bedenken is om het niet te doen?

Een blik op http://energielabelatlas.nl/ laat zien dat dat huis nog steeds label E heeft in een straat met louter label G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:26:
Probleem is vaak wat dat dan moet zijn? Er zijn zovéél mensen compleet onverschillig als het gaat over duurzaamheid. Ik heb daar een aantal voorbeelden van gegeven, maar neem het volgende:
Tijdens onze studententijd woonde we in een sociale huurwoning in een kleine gemeente in Nederland in een klassieke arbeiderswijk. Bouwjaar +/- 1950. De mensen hadden het inderdaad niet breed. Wij belde zelf de woningbouw met de vraag naar isolatiemogelijkheden. Er zat namelijk nog enkel glas in, er was geen spouwmuurisolatie, en geen vloer isolatie. Dak isolatie heb ik zelf gedaan door het plafond van de tweede verdieping netjes open te maken :p
Het antwoord (bijna letterlijk): "Eindelijk een huurder die mee wil doen". Wat was namelijk het geval. De woningbouw had een jaar eerder al zijn huurder aangeboden om woning te isoleren voor een geringe huurverhoging. We spreken dan over 2014. In onze straat wilde niemand dat. Bij ons kwam die huurverhoging uit op zo'n € 50,-.
Diezelfde buren waren mensen die een binnenklimaat van 23 graden hadden en maandelijks € 200,- aan energie spendeerde. Wij zaten op € 75,- en hebben er na isoleren niet lang genoeg gewoond om te weten wat de winst was. We hebben wel een sociale huurwoning achtergelaten met betere isolatie.
Echter kan je wel raden dat het volledig (basis) isoleren van zo'n sociale huurwoning prima € 50,- bespaart op de energierekening van die huurders waardoor ze qua onkosten quitte speelden of zelfs winst zouden maken. Niemand werd er slechter van, maar het milieu wel beter. Wat moet je daar dan mee? Gewoon iedereen maar de keuze laten, terwijl er geen enkel rationele reden te bedenken is om het niet te doen?
Een blik op http://energielabelatlas.nl/ laat zien dat dat huis nog steeds label E heeft in een straat met louter label G
Tja, er zijn uiteraard meerdere keuzes mogelijk in zo'n situatie.
De keuze die vanuit de milieubeweging wordt gemaakt is meestal: domme verspillende mensen, die gaan we wel even vertellen wat ze móeten doen. Wij hebben immers het Goddelijk gelijk aan onze zijde. Dat werkt niet, écht niet.
Je kunt mensen in zo'n situatie natuurlijk ook gewoon een rekensommetje voorhouden (daar zijn veel mensen écht wel gevoelig voor...) en ze uitleggen waaróm we met z'n allen die kant op moeten. Als je dan ook nog een goede financiële overgangsregeling maakt, zie ik niet in waarom mensen dan nog de buitenlucht willen verwarmen...

Overigens heb ik de indruk dat veel woningbouwverenigingen met de mond belijden dat ze milieubewust zijn maar er in de alledaagse realiteit veel minder aan doen. Het is toch gek dat jij zelf moest vragen wat er mogelijk was qua isolatie? Ik heb de indruk dat ze meer gespitst zijn op het jaarlijks verhogen van de huren dan op het milieu.... Een deel van dat extra huurgeld kun je bv. mooi gebruiken om je huurders een goed voorstel te doen qua isolatie enz. Ik zie dat nog steeds niet gebeuren, mogelijk omdat de woningbouwverenigingen er weinig aan verdienen?
Maar ook de overheid zou er meer aan kunnen doen dan alleen wat roepen. Als je de btw. verlaagt op werkzaamheden ten behoeve van isolatie enz. maak je dat vanzelf aantrekkelijker. Ook qua voorlichting kan er veel meer gebeuren. Maar tot voor kort verdiende de overheid natuurlijk dik geld aan "ons" gas en was er misschien minder reden om dat verbruik te verminderen.

Ik had trouwens een particuliere huisbaas toen ik nog in Amsterdam woonde, in de 80-er jaren. Hoekpand, enkel glas, verrotte kozijnen en een plat dak. 's Winters werd je daar wakker en dan stonden de ijsbloemen op het glas....Voor de verwarming was er één gaskachel.
Toen bleek dat de ruiten waren weggezakt in de verrotte kozijnen wilde hij bij God's gratie wel wat stukjes kozijn vervangen. Maar destijds dacht je zelf ook helemaal niet na over dubbel glas oid., dat leefde toen helemaal niet. Toen we daar weg gingen verhoogde hij de huur meteen met zo'n 30%, maar isolatie? Nah, zelfs nu nog niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:13:
[...]

Ja, dat was me al duidelijk. De vraag is alleen of dat niet aan jou ligt....

[...]

En opnieuw de suggestie dat we morgen in de kou zitten als we niets doen. Dat is absolute onzin.

[...]

Laat ik het nog maar eens zeggen: er was tot enkele jaren geleden geen alternatief, hoe hard jij dat ook ontkent. De vraag of dat er nu wel is, is overigens nog steeds niet duidelijk beantwoord....en was de kern van mijn kritiek.
Daarnaast zijn er vanuit de overheid/gemeentes/nutsbedrijven keuzes gemaakt die nu wat minder goed lijken, keuzes waar bewoners wel toe werden gedwongen.

[...]

Datzelfde verhaal werd ook verteld rond de installatie van stadsverwarming, simpele techniek, makkelijk en goedkoop te onderhouden. Het kon alleen maar goedkoper worden. Ik betaal voor een nieuwe installatie net zoveel als voor een HR ketel, terwijl de hardware (een warmwaterwisselaar, een thermostaat, een "slimme" meter en wat pijp) een stuk goedkoper zou moeten zijn. Ook het onderhoud is net zo duur. Aan "zou moeten" heb ik dus niet zoveel boodschap.

[...]

Het is me duidelijk dat je heel erg negatief bent en alleen maar naar je eigen situatie wilt kijken. En liefst wil je graag dat iemand anders het voor je oplost. Als het even kan met subsidie die weer iemand anders heeft gedoneerd aan je via de staat. Helaas is dat niet een echt constructieve houding, en ook niet een die je echt veel verder brengt.

Voor de duidelijkheid: wij zitten nu ca. 30 jaar in deze woning. In het begin was het bitter koud boven, ondanks het maar blijven doorstoken. In zo'n situatie kun je blijven zitten en hopen dat het vanzelf opgelost wordt, of je kunt wat gaan doen. We hebben in die 30 jaar heel wat gedaan aan de woning:
- triple glas en nieuwe kozijnen boven (duur, maar de kozijnen waren slecht en er moest dus toch iets gaan gebeuren)
- achterpui vervangen, met triple glas (duur, stond achteraf gezien los: bouten waren afgebroken door een graafmachine tijdens de bouw)
- tochtstrip (paar tientjes, veel comfort)
- dakisolatie (relatief goedkoop: zelf wat steenwol aanbrengen - voor letterlijk een paar honderd euro ben je klaar)
- waterbesparende douchekop (2 tientjes)
- ventilatiemotor vervangen voor eco model, met CO2 sturing (paar honderd, oude was versleten en moest toch eruit)
- vloerisolatie (iets duurder dan het dak, maar weer: voor een paar honderd ben je klaar)
- dubbelglas vervangen resterende ramen voor gewoon HR++ (ca. 600 euro voor 8 ramen, deel ervan was lek)
- zonnepanelen (duur, maar zorgde wel weer voor een daling van bijna 90% van de energierekening)
- spouwmuurisolatie (1000 euro, was te overzien: 5 maanden besparing van de PV opzij zetten).
- grotere radiatoren (iedere keer 1 gedaan als die toch vervangen moest worden)

Behalve de paar echt vervelende dingen zoals de kozijnen boven en de achterpui was het grootste deel van wat we gedaan hebben om comfort te verhogen en gas te besparen, en de panelen blijven dan over: die hebben we domweg alleen voor de besparing gedaan. Alles bij elkaar is meer dan 90% van de energierekening wegbezuinigd. En die besparing van uiteindelijk een paar honderd euro per maand is best lekker: wij hebben dat gebruikt voor extra aflossen. En toen ging het plotseling echt hard met de verlaging van de kosten...

Het lijkt je misschien allemaal heel veel om te doen, maar als je 30 jaar lang iedere paar jaar wat aanpakt kom je echt heel ver. En vergis je niet: jij hebt ook nog wat jaartjes te gaan. Dus waarom ben je daar zo somber over? Begin gewoon ergens, bij de tochtstrip of zo. Het gaat vanzelf steeds harder, naarmate er meer geld vrijkomt voor andere dingen als je energienota.

Maar somber zijn omdat je over 10-15 jaar je ketel niet kunt vervangen, maar voor een warmtepomp of een ander apparaat moet gaan? Ben je alweer vergeten dat de gewone ketel vervangen werd door de VR en de VR door de HR? Wilde je profiteren van HR dan moest je ook wat doen: het ding moet wel gaan condenseren om zijn rendement te halen. En er moest een afvoer voor gemaakt worden, etc. Ging ook niet vanzelf, en in het begin wist de installatiebranche er dan ook geen raad mee: te duur, besparing werd niet gehaald, etc. Klinkt het bekend? ;)

Verder heb jij het eigenlijk heel wat makkelijker als wij: er zijn nu goedkope "groene" leningen, subsidies, BTW vrije PV, dit forum, etc. Hier hebben we daar bijna niet van geprofiteerd: het was er domweg nog niet. En wat betreft je opmerking over frezen: uiteraard kun je beton frezen. Dat gaat tegenwoordig zelfs vrij gemakkelijk: daar zijn speciale freesmachines voor, je kunt zelfs het patroon makkelijk programmeren. En een ingebouwde stofafzuiging hebben ze ook. Maar gebruikelijker is het frezen in de cementdekvloer. Die is minder hard, en meestal dik genoeg om de hedendaagse dunne leidingen kwijt te kunnen.

En natuurlijk: van mij hoef je helemaal niets te doen. Maar ik vind het verstandiger om wel iets te doen. Het huis is nu ook 's winters warm, het is zelfs dik 20 graden bovenin terwijl dat vroeger bij de 5-7 graden bleef steken. En we verstoken nog maar 500m3 gas, plus nog ca. 100m3 voor warm water. Veel minder als vroeger. Meer comfort dus voor minder geld. Is dat goed voor het milieu? Vast wel. Maar het is vooral ook heel goed voor je financiën. En nu hoop ik dat je wel iets gaat doen. Succes! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:50:
[...]
Je kunt mensen in zo'n situatie natuurlijk ook gewoon een rekensommetje voorhouden (daar zijn veel mensen écht wel gevoelig voor...) en ze uitleggen waaróm we met z'n allen die kant op moeten. Als je dan ook nog een goede financiële overgangsregeling maakt, zie ik niet in waarom mensen dan nog de buitenlucht willen verwarmen...
Ze bestaan echt genoeg. Waaronder die buren dus.
Het is toch gek dat jij zelf moest vragen wat er mogelijk was qua isolatie? Ik heb de indruk dat ze meer gespitst zijn op het jaarlijks verhogen van de huren dan op het milieu....
Omdat ze pas bij de huurders langs waren geweest. Het zou fijn zijn als ze het inderdaad direct aanbieden aan nieuwe huurders.

Bij onze particuliere huur was er gewoon geen keus. Het was "dan en dan komen we het glas vervangen en dan en dan gaan we de boel weer schilderen". Daar zat dan geen huurverhoging aan vast, maar die was al een stuk hoger dan sociale huur. Ik zie dat wel zitten.
Als je de btw. verlaagt op werkzaamheden ten behoeve van isolatie enz. maak je dat vanzelf aantrekkelijker.
Dat is al zo. Arbeid op HR++ plaatsen is 6% i.p.v. 21%, BTW op zonnepanelen kun je grotendeels terugvragen, WP worden flink gesubsidieerd. Afhankelijk van de gemeente ook andere maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezuiniger schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:06:
Het is me duidelijk dat je heel erg negatief bent en alleen maar naar je eigen situatie wilt kijken. En liefst wil je graag dat iemand anders het voor je oplost.
blabla en bla
Ik heb al je volgende aannames, allemaal net zo fout ingeschat, maar weggelaten.
Het is mij duidelijk dat jij niet erg goed leest en vanuit dat onvermogen anderen verwijten stelt.
Geeft niets, er is vast een prima plek voor je bij die zuurpruimen van de milieubeweging, die immers heel veel gelijkgestemde zielen kent. Je bent het met ze eens of je bent dom, negatief en wil dat anderen het voor je oplossen. Klinkt je ongetwijfeld bekend in de oren.

Voor jouw gemoedsrust: voor mij hoeft niets opgelost te worden. Ik heb geen enkel probleem op het gebied van verwarming, behalve dat anderen mij dat proberen aan te praten. Ik woon in een goed geïsoleerd huis en gebruik geen gas. De energiekosten zijn voor mij prima te betalen. Mooier kan het toch niet?
Ik informeer me wel goed op het gebied van alternatieven, maar alleen bij diegenen die me dat niet krampachtig als een nieuw geloof opdringen. En stél dat ik toch ergens hulp bij nodig heb: jij hoeft je niet geroepen te voelen, écht niet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:08:
Ze bestaan echt genoeg. Waaronder die buren dus.
Natuurlijk bestaan ze.
Dan is de vraag hoe je die mensen er bij betrekt. Dat kun je doen zoals de milieubeweging dat doet: je bent dom/negatief/lui en nu in het gareel omdat ik het zeg, vórt. Veel mensen snappen waarom dat niet werkt.
Je moet mensen dus uitleggen waarom het zowel voor henzelf als voor het milieu een goede stap zou zijn. Het helpt uiteraard als je eea financiëel wat aantrekkelijker of makkelijker maakt.
Omdat ze pas bij de huurders langs waren geweest. Het zou fijn zijn als ze het inderdaad direct aanbieden aan nieuwe huurders.
Bij onze particuliere huur was er gewoon geen keus. Het was "dan en dan komen we het glas vervangen en dan en dan gaan we de boel weer schilderen". Daar zat dan geen huurverhoging aan vast, maar die was al een stuk hoger dan sociale huur. Ik zie dat wel zitten.
Ik zou het een goede zaak vinden als de verhuurders aan bepaalde minima qua onderhoud, maar ook qua milieuvriendelijkheid van hun woningbestand zouden worden gebonden. Ik vermoed dat jouw waarneming niet op zichzelf staat, dus mogelijk is er meer nodig om dat in beweging te krijgen.
Dat is al zo. Arbeid op HR++ plaatsen is 6% i.p.v. 21%, BTW op zonnepanelen kun je grotendeels terugvragen, WP worden flink gesubsidieerd. Afhankelijk van de gemeente ook andere maatregelen.
Toch werkt dat kennelijk onvoldoende. Je zult dus, als je maatregelen wilt stimuleren, moeten kijken waar dat aan ligt en het geheel aantrekkelijker moeten maken.
Voor veel mensen is de onzekerheid een grote factor, naast veel administratieve rompslomp en de onduidelijkheid wat goed is en wat niet. 7000-8000 Euro investeren in zonnepanelen is voor veel mensen een hoop geld, wat doen mensen als na 10 jaar blijkt dat de levensduur toch lager ligt dan verwacht? Dezelfde twijfels bestaan ook mbt. het investeren in warmtepompen. Dan helpt dat "I'm a believer" geroep van de milieufanaten ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:11:
[...]

Ik heb al je volgende aannames, allemaal net zo fout ingeschat, maar weggelaten.
Het is mij duidelijk dat jij niet erg goed leest en vanuit dat onvermogen anderen verwijten stelt.
Geeft niets, er is vast een prima plek voor je bij die zuurpruimen van de milieubeweging, die immers heel veel gelijkgestemde zielen kent. Je bent het met ze eens of je bent dom, negatief en wil dat anderen het voor je oplossen. Klinkt je ongetwijfeld bekend in de oren.

Voor jouw gemoedsrust: voor mij hoeft niets opgelost te worden. Ik heb geen enkel probleem op het gebied van verwarming, behalve dat anderen mij dat proberen aan te praten. Ik woon in een goed geïsoleerd huis en gebruik geen gas. De energiekosten zijn voor mij prima te betalen. Mooier kan het toch niet?
Ik informeer me wel goed op het gebied van alternatieven, maar alleen bij diegenen die me dat niet krampachtig als een nieuw geloof opdringen. En stél dat ik toch ergens hulp bij nodig heb: jij hoeft je niet geroepen te voelen, écht niet. 8)
Niemand hoeft iets voor mij op te lossen, dat heb ik altijd zelf gedaan. Zoals ook het meeste van de beschreven dingen (grotendeels) zelf gedaan of op zijn minst zelf geregeld is. Mooi dat je het voor jezelf al goed geregeld hebt, maar je kwam bij mij wel erg negatief over en dat zette me wel op het verkeerde been. Dus inderdaad: verkeerde veronderstellingen. Maar je eigen veronderstellingen zijn ook nergens op gebaseerd, en grotendeels verkeerd. Dus laten we dat achter ons laten en eens kijken naar het onderwerp.

Vertel eens: wat zie jij dan als oplossing? Het lijkt mij wel duidelijk dat een CV ketel over x jaar geen goede oplossing meer is, tenminste niet op de manier zoals we nu vaak gewend zijn. De beschikbare hoeveelheid gas zal dalen, waardoor de prijs zal stijgen. De vraag is nu eenmaal nog niet genoeg gezakt. Basic economie, kan ik niets aan veranderen.

Of de stop over 3 jaar moet zijn? Lijkt mij snel. Maar het komt uit de installatiebranche, die jongens bepalen ook de prijs van het alternatief. Dus misschien zijn ze van plan iets minder erop te gaan zetten qua marge. Persoonlijk denk ik dat op warmtepompen nu (te) veel verdiend wordt, terwijl de CV markt wel aardig uitgekauwd is.

Warmtepomp of stadsverwarming vind je duidelijk ook niets (en dat laatste is op de achtergrond vaak ook nog gasgestookt), en hout/pellets stoken lijkt mij dan weer voor Nederland niet echt haalbaar: we moeten nu al veel uit Canada halen. Er zijn iets van 7 miljoen panden met een warmtebehoefte, en het grootste deel opnieuw bouwen zoals je lijkt voor te stellen is nu eenmaal ook niet haalbaar. De bouwsector heeft zichzelf iets teveel afgeslankt, en het gaat jaren duren voor er genoeg capaciteit is om weer genoeg nieuwbouw te regelen. Die achterstand loop je niet zomaar in. Nog maar afgezien van het feit dat er waarschijnlijk protesten komen als je ieder pand zonder bijv. A label wilt gaan plat gooien en nieuw bouwen.

Je lijkt veel te voelen voor isolatie, maar subsidie op isolatie is er al jaren, maar inderdaad met weinig effect. Het wordt ook iedere keer afgeknepen als het wel effect lijkt te gaan hebben, dus misschien is het ook een kwestie van beleid (de staat verdiend goed aan gas). Moet isolatie soms verplicht worden? Lijkt mij persoonlijk niets, maar efficient is het wel. En relatief goedkoop: de meeste isolatie (vloer uitgezonderd) is hier in 5-7 jaar terugverdiend. Beter als de PV.

7-8K voor zonnepanelen is wel heel veel tegenwoordig. Ik denk dat voor een gemiddeld gebruik 3-4K tegenwoordig gebruikelijker is. En de levensduur van PV is prima, vandaar dat verzekeraars er ook 25 jaar garantie op durven af te geven. Geloof me: die weten echt wel vrij zeker dat ze niet hoeven uit te keren. Daar zijn ze erg allergisch voor. Maar PV heeft weinig effect in de winter, dus hoe dat de warmtebehoefte moet dekken is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:08:
[...]
Voor veel mensen is de onzekerheid een grote factor, naast veel administratieve rompslomp en de onduidelijkheid wat goed is en wat niet. 7000-8000 Euro investeren in zonnepanelen is voor veel mensen een hoop geld
Verkeerde aannames op dit vlak helpen ook niet. Zoals ook hierboven is gezegd is € 7000 á 8000 echt wel zeldzaam voor een PV systeem. Voor € 5111,- incl. BTW komt een installateur er 16 installeren. Daar kan je vervolgens de BTW nog van terug vragen wat neerkomt op zo'n € 750,-. Dat maakt dus zo'n € 4250,- voor 16 panelen.

In mijn omgeving heb ik genoeg mensen verbaasd horen zeggen dat ze niet wisten dat het al zo goedkoop was geworden. Maar door hun aannames hadden ze ook niet meer geïnformeerd.

Net als eerder in het topic. Een tweaker die niet weer dat je ook bij een lage hoogte kruipruimte, ontoegankelijk van binnenuit alsnog je vloer kan laten isoleren voor weinig geld (+/- € 1000) vanaf buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezuiniger schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:15:
Niemand hoeft iets voor mij op te lossen, dat heb ik altijd zelf gedaan. Zoals ook het meeste van de beschreven dingen (grotendeels) zelf gedaan of op zijn minst zelf geregeld is. Mooi dat je het voor jezelf al goed geregeld hebt, maar je kwam bij mij wel erg negatief over en dat zette me wel op het verkeerde been. Dus inderdaad: verkeerde veronderstellingen. Maar je eigen veronderstellingen zijn ook nergens op gebaseerd, en grotendeels verkeerd. Dus laten we dat achter ons laten en eens kijken naar het onderwerp.

Vertel eens: wat zie jij dan als oplossing? Het lijkt mij wel duidelijk dat een CV ketel over x jaar geen goede oplossing meer is, tenminste niet op de manier zoals we nu vaak gewend zijn. De beschikbare hoeveelheid gas zal dalen, waardoor de prijs zal stijgen. De vraag is nu eenmaal nog niet genoeg gezakt. Basic economie, kan ik niets aan veranderen.

Of de stop over 3 jaar moet zijn? Lijkt mij snel. Maar het komt uit de installatiebranche, die jongens bepalen ook de prijs van het alternatief. Dus misschien zijn ze van plan iets minder erop te gaan zetten qua marge. Persoonlijk denk ik dat op warmtepompen nu (te) veel verdiend wordt, terwijl de CV markt wel aardig uitgekauwd is.

Warmtepomp of stadsverwarming vind je duidelijk ook niets (en dat laatste is op de achtergrond vaak ook nog gasgestookt), en hout/pellets stoken lijkt mij dan weer voor Nederland niet echt haalbaar: we moeten nu al veel uit Canada halen. Er zijn iets van 7 miljoen panden met een warmtebehoefte, en het grootste deel opnieuw bouwen zoals je lijkt voor te stellen is nu eenmaal ook niet haalbaar. De bouwsector heeft zichzelf iets teveel afgeslankt, en het gaat jaren duren voor er genoeg capaciteit is om weer genoeg nieuwbouw te regelen. Die achterstand loop je niet zomaar in. Nog maar afgezien van het feit dat er waarschijnlijk protesten komen als je ieder pand zonder bijv. A label wilt gaan plat gooien en nieuw bouwen.

Je lijkt veel te voelen voor isolatie, maar subsidie op isolatie is er al jaren, maar inderdaad met weinig effect. Het wordt ook iedere keer afgeknepen als het wel effect lijkt te gaan hebben, dus misschien is het ook een kwestie van beleid (de staat verdiend goed aan gas). Moet isolatie soms verplicht worden? Lijkt mij persoonlijk niets, maar efficient is het wel. En relatief goedkoop: de meeste isolatie (vloer uitgezonderd) is hier in 5-7 jaar terugverdiend. Beter als de PV.

7-8K voor zonnepanelen is wel heel veel tegenwoordig. Ik denk dat voor een gemiddeld gebruik 3-4K tegenwoordig gebruikelijker is. En de levensduur van PV is prima, vandaar dat verzekeraars er ook 25 jaar garantie op durven af te geven. Geloof me: die weten echt wel vrij zeker dat ze niet hoeven uit te keren. Daar zijn ze erg allergisch voor. Maar PV heeft weinig effect in de winter, dus hoe dat de warmtebehoefte moet dekken is mij onduidelijk.
Dit is een heel wat normalere benadering. Ik probeer wat reacties te geven.

Nee, ik zie isolatie zeker niet als "de" oplossing, "slechts" een onderdeel van het hele pakket. Het is wel een onderdeel waarvan we zeker weten dat het werkt en wat het kost, ook op langere termijn.... Dat wil niet zeggen dat ik andere zaken, zoals warmtepompen, stadsverwarming enz. niet zie zitten (daar klopt je aanname dus opnieuw niet). Zelfs het stoken van pellets of welk ander alternatief dan ook hoeft geen absolute nee op te leveren. Als het werkbaar is en gewenst, waarom niet? Wat ik wel wil is dat er goed nagedacht wordt over al die (vaak dure...) aanpassingen en dat er beter onderbouwde keuzes worden gemaakt, ook/juist voor de langere termijn. Dan betaal je jezelf bv. blauw aan een warmtepomp en blijkt binnen een paar jaar dat je toch weer over moet naar iets anders, omdat het toch niet werkbaar blijkt vanwege het lawaai. Let wel: ik zeg niet dat het ook écht zo gaat lopen, maar......

En ja, gas gaat eindigen, net zoals andere fossiele brandstoffen. Klimaatneutraal wordt de norm. Daar is ook niets mis mee, zeker niet omdat we met steeds meer mensen op een kluitje komen te zitten én de fossiele brandstoffen op gaan raken. In al die opzichten liggen we niet ver uit elkaar qua mening.

Mijn kritiek geldt ook niet zozeer het gegeven dat we naar alternatieven moeten.
De vraag is alleen: wat werkt én is zo kosteneffectief mogelijk? En daar gaan we uit elkaar qua mening: ik zie paniekvoetbal, ingegeven vanuit (een deel van?) het bedrijfsleven door dollartekens, vanuit de milieukant door arrogantie. Ik zie vaagheden, die worden neergezet als absolute zekerheden.
En: drie jaar is wat mij betreft onzin, omdat je daarmee jezelf nodeloos in een gedwongen situatie duwt. De wereld gaat niet ten onder omdat Nederland niet binnen 3 jaar van het gas gaat....

Ik weet niet wat de beste en meest werkbare alternatieven zijn (ik heb slechts wat ideeën zoals de meesten hier), maar er zijn ongetwijfeld ter zake deskundige mensen die daar goede en goed onderbouwde ideeën over hebben. Ontwikkel een beleidsplan, waarin je goede (goed onderbouwde, betaalbare en werkbare) keuzes maakt voor wat betreft de "mainstream" oplossingen, maar ook werkbare (en betaalbare...) alternatieven voor mensen in meer bijzondere situaties. Niet iedereen woont bv. in een grote stad, waar gemeenschappelijke oplossingen vaak haalbaarder en goedkoper zijn. Je kunt ook denken aan "hybride" oplossingen (ook die pellets...), waarbij je het gasverbruik wel steeds verder terugdringt, de infrastructuur voor de alternatieven steeds dichterbij haalt, maar de zaak wel acceptabel en betaalbaar houdt. Via een subsidie- of financieringssysteem kun je de nodige controle uitoefenen op de juiste keuzes en de financiële problemen minderen waar dat nodig is.

Je zult ook rekening moeten houden met de huidige status quo. Zeker in een overspannen huizenmarkt zullen veel nieuwe eigenaren de meerkosten voor snelle en vrij ingrijpende aanpassingen niet makkelijk kunnen ophoesten. Aan de andere kant verdienen woningbouwverenigingen steeds meer geld aan diezelfde situatie, dus zal daar meer ruimte zijn. Bij nieuwbouw kun je ook makkelijker en zonder hoge kosten voorzieningen voor de alternatieven inbouwen, misschien moet je die dus wel verplicht gaan stellen. Richt de aandacht op de onderdelen van de hele markt waar je sneller en eenvoudiger een start kunt maken, dan zal de rest vanzelf komen. Dan zijn de hoogste kosten er ook af en wordt de drempel voor de "volgers" steeds lager. Maar het spreekt voor mij vanzelf dat dan de "deadline" van drie jaar er af moet en dat je als maatschappij ook veel meer moeite moet doen om mensen op één lijn te krijgen.
Ik vermoed ook dat het bedrijfsleven zelfs niet in staat is om iedereen binnen 3 jaar de gedroomde warmtepomp (of wat dan ook) te geven....Ik word daarom een beetje moe van dat onzinnige gedram van de milieufanaten.
Aan de andere kant: als het bedrijfsleven kans ziet om binnen een goed beleidsplan de zaak wél binnen drie jaar op de rit te krijgen, prima. Maar ik zie nu Jan met de pet de rekeningen betalen voor halfbakken plannen. Daar is niemand mee gebaat.

Zo een beetje duidelijker waar ik sta? Overigens zijn mijn veronderstellingen m.i. helemaal niet zo verkeerd, al ben ik dan niet/niet helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen qua prijs of techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
De overheid stuurt voor nieuwbouw toch.. BENG komt in 2020 en dat lukt waarschijnlijk niet met een CV ketel (lukte met wat PV panelen nog wel met de EPC 0.4 eis die er nu is)

Als waar wij bouwen representatief zou zijn, dan doen maar 3 op de 30 mensen geen gas meer in 2018.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:37:
[...]

Verkeerde aannames op dit vlak helpen ook niet. Zoals ook hierboven is gezegd is € 7000 á 8000 echt wel zeldzaam voor een PV systeem. Voor € 5111,- incl. BTW komt een installateur er 16 installeren. Daar kan je vervolgens de BTW nog van terug vragen wat neerkomt op zo'n € 750,-. Dat maakt dus zo'n € 4250,- voor 16 panelen.

In mijn omgeving heb ik genoeg mensen verbaasd horen zeggen dat ze niet wisten dat het al zo goedkoop was geworden. Maar door hun aannames hadden ze ook niet meer geïnformeerd.

Net als eerder in het topic. Een tweaker die niet weer dat je ook bij een lage hoogte kruipruimte, ontoegankelijk van binnenuit alsnog je vloer kan laten isoleren voor weinig geld (+/- € 1000) vanaf buiten.
Ware het niet dat er haast niemand meer tijd heeft voor installatie. Heb de afgelopen maanden bij ruim 10 clubs offertes opgevraagd, welgeteld 1 die netjes reageert. 2 die na vier weken eens komen vragen of het eind van het jaar uitkomt, en de rest heeft geen tijd of hoor je überhaupt niks van. Had er echt geen zin meer in om overal weer achteraan te gaan.
Dus ben nu 7500 kwijt voor 19 panelen. (Goed, wel AEG zwart 300wp met solaredge).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:08:
[...]
BTW op zonnepanelen kun je grotendeels terugvragen, WP worden flink gesubsidieerd. Afhankelijk van de gemeente ook andere maatregelen.
BTW op zonnepanelen kun je grotendeels terugvragen: klopt, kun je zien als een soort subsidie, maar probeer niet binnen 5 jaar bij te leggen. Want als je daar ook de BTW van wilt terugvragen mag je elk kwartaal aangifte gaan doen (je maag maar 1 keer per 5 jaar ontheffing aanvragen).

WP wordt niet flink gesubidieerd. Het is maar een fractie van de totale kosten (ja, het apparaat kun je goedkoper krijgen, maar de meeste kosten zitten in de arbeid).

En andere maatregelen afhankelijk van de gemeente slaat natuurlijk helemaal nergens op. Waarom wordt dit niet gewoon vanuit de overheid gedaan, en voor elke Nederlander gelijk?

En ik heb het ook met @MikeyMan eens. Goede informatie inwinnen en realistische prijzen krijgen is erg lastig. Bedrijven hebben geen tijd binnen nu en een jaar of reageren helemaal niet eens op offerte aanvragen. Toen ik vorig jaar mijn PV systeem wilde uitbreiden ben ik ruim 3 maanden bezig geweest voordat ik zelfs maar een offerte aanbod kreeg.

En waar kan ik lezen wat ik moet doen om mijn huis warmtepomp-klaar te maken? Iedereen heeft het gelijk over spouwmuur isolatie, kruipruimte isolatie en vloerverwarming. Maar wat als je geen spouwmuur hebt (of al in de jaren '90 geisoleerd is), en geen kruipruimte hebt? Wat als er niet even vloerverwarming ingefreesd kan worden? Of als er geen CV ruimte is? En wij hebben een bad, wat heeft dat voor invloed op de aanschaf van een warmtepomp?

En als je dan eens een wat beter geinformeerde site hebt gevonden, beginnen ze gelijk met afkortingen te gooien dat ik na 5 regels al geen idee meer heb waar ze het over hebben.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:37
CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:37:
[...]

Dat was ik. Ik heb dan ook alleen veel verstand van het constructieve deel van de bouw :)

Wij hebben een houten vloer dus je moet wel oppassen dat je die niet afsluit in verband met vocht. Maar je kunt ook vlokken op het zand toepassen wellicht.

Overigens vraag ik me wel af hoeveel het gaat helpen. Als een echt koude vloer heb ik het nooit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:29:
[...]
Ware het niet dat er haast niemand meer tijd heeft voor installatie.
Dat is voor jouw als individu irritant, maar het de collectiviteit prima. Blijkbaar wordt alle capaciteit wat dat betreft benut.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:50:
[...]
BTW op zonnepanelen kun je grotendeels terugvragen: klopt, kun je zien als een soort subsidie, maar probeer niet binnen 5 jaar bij te leggen. Want als je daar ook de BTW van wilt terugvragen mag je elk kwartaal aangifte gaan doen (je maag maar 1 keer per 5 jaar ontheffing aanvragen).
Dat is een luxe probleem. Als iedereen dat luxe probleem zou hebben dan is dat goed nieuws ;)
WP wordt niet flink gesubidieerd. Het is maar een fractie van de totale kosten (ja, het apparaat kun je goedkoper krijgen, maar de meeste kosten zitten in de arbeid).
Of je het wel of niet flink vind is natuurlijk subjectief. Ik vind van wel.
En andere maatregelen afhankelijk van de gemeente slaat natuurlijk helemaal nergens op. Waarom wordt dit niet gewoon vanuit de overheid gedaan, en voor elke Nederlander gelijk?
Ik zou het ook liever landelijk zien, maar het is weer beter dan niks.
Bedrijven hebben geen tijd binnen nu en een jaar of reageren helemaal niet eens op offerte aanvragen. Toen ik vorig jaar mijn PV systeem wilde uitbreiden ben ik ruim 3 maanden bezig geweest voordat ik zelfs maar een offerte aanbod kreeg.
Ook alleen maar positief. Irritant voor jou, maar goed voor ons land. Blijkbaar is er nog werkgelegenheid genoeg in die sector.
En waar kan ik lezen wat ik moet doen om mijn huis warmtepomp-klaar te maken?
Dat zou inderdaad beter kunnen.
Klopt, gewoon geïnformeerd blijven wat de mogelijkheden zijn i.p.v. aannames doen. Als het inderdaad niet blijkt te kunnen dan is het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:35:
[...]

Dat is voor jouw als individu irritant, maar het de collectiviteit prima. Blijkbaar wordt alle capaciteit wat dat betreft benut.
True...
Heb alleen wel mijn twijfels bij de kennis en kunde van de installateurs en de materialen die worden gebruikt.
Volgens mij houdt de schaarste ook een hoop beunhazen in het zadel.

Maargoed, time Will tell.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 13-04-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:57:
[...]

True...
Heb alleen wel mijn twijfels bij de kennis en kunde van de installateurs en de materialen die worden gebruikt.
Volgens mij houdt de schaarste ook een hoop beunhazen in het zadel.

Maargoed, time Will tell.
Die twijfels heb ik ook. De installateurs die ik gesproken heb, gaan veelal uit van een eigen bekende praktijk. Ik mis daar een stukje 'out-of-the-box' denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:35:
[...]

Ja, maar dan kun je ook niet verwachten dat alle Nederlandse huizen binnen afzienbare tijd minimaal geschikt zijn voor een warmtepomp, laat staan dat ze er ook werkelijk een hebben.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:50:
[...]
Dat is zeker van "horen zeggen". 8)
Mijn WP kostte in totaal ca. 8100 euro, subsidie 2200 euro (= 27% !) dus netto 5900 euro.
Op basis van de brutoprijzen van de WP schat ik dat de arbeidskosten tussen de 1000 en 1500 euro liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:21:
[...]

Ja, maar dan kun je ook niet verwachten dat alle Nederlandse huizen binnen afzienbare tijd minimaal geschikt zijn voor een warmtepomp, laat staan dat ze er ook werkelijk een hebben.
Klopt, maar daarom worden er ook geen CV-ketel razzia's gehouden. En ze houden er ook niet allemaal tegelijk mee op, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:37:
[...]

Dat is zeker van "horen zeggen". 8)
Mijn WP kostte in totaal ca. 8100 euro, subsidie 2200 euro (= 27% !) dus netto 5900 euro.
Op basis van de brutoprijzen van de WP schat ik dat de arbeidskosten tussen de 1000 en 1500 euro liggen.
Nee, dat is niet van horen zeggen, dat is op basis van wat ik op internet lees. Daar lees je prijzen van tussen de 8.000 en 15.000 euro (voor een volledig systeem). En als het maar 8.000 kost, ja, dan is het een kwart, maar als je tegen de 15.000 aan komt, is het toch een heel stuk minder.
CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:44:
[...]
Klopt, maar daarom worden er ook geen CV-ketel razzia's gehouden. En ze houden er ook niet allemaal tegelijk mee op, dus dat komt wel goed.
Nee, dat komt niet goed. Tenzij er echt iets aan gedaan gaat worden. Stel, dat ze echt over 3 jaar geen CV ketels meer verkopen. Er worden per jaar hoeveel CV ketels geplaatst? Dat is nu een kwestie van een uurtje of 2 per CV ketel. Als over 3 jaar alle CV ketels die kapot gaan vervangen moeten worden door een ander systeem, heb je gewoon te weinig mensen met kennis, want dat duurt gemiddeld langer. Er is al een chronisch tekort aan mensen die er verstand van hebben en dat gaat alleen nog maar erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:54:
[...]
Nee, dat is niet van horen zeggen, dat is op basis van wat ik op internet lees. Daar lees je prijzen van tussen de 8.000 en 15.000 euro (voor een volledig systeem). En als het maar 8.000 kost, ja, dan is het een kwart, maar als je tegen de 15.000 aan komt, is het toch een heel stuk minder.
Internet is een prima medium maar er wordt ook nogal eens gejokt :>.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:00:
[...]

Internet is een prima medium maar er wordt ook nogal eens gejokt :>.
Dat is natuurlijk een probleem. Een offerte aanvragen krijg je geen antwoord op, dus ga je op internet zoeken. Als daar de prijzen hoger zijn dan dat ze werkelijk zijn, dan zul je stoppen met zoeken en er verder niet meer naar om kijken: te duur, te moeilijk, te omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:44:
[...]

Maar 2021 is toch vrij rap, over drie jaar. Onze cv-ketel komt uit 2006 (niet zelf gekocht). Stel dat we die in 2022 zouden willen/moeten vervangen mag dat niet meer. Dan kost ons een WP (als ik de bedragen van @TvanW aanhoudt) dus 7500 euro, en dan zit het vervangen van radiatoren etc. er nog niet bij?

Dan is het spaarpotje aardig geplunderd en met 150 euro per maand energiekosten nu ga je het niet zo snel terugverdienen. Bovendien heeft de gemeente (Haarlem) wellicht hele andere plannen. In hun onderzoeken naar een Haarlem zonder aardgas worden er ook wijken gepland met een biogas/hybride oplossing dus wellicht doe je ook investeringen voor de kat zijn viool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:03:
[...]
Maar 2021 is toch vrij rap, over drie jaar. Onze cv-ketel komt uit 2006 (niet zelf gekocht). Stel dat we die in 2022 zouden willen/moeten vervangen mag dat niet meer. Dan kost ons een WP (als ik de bedragen van @TvanW aanhoudt) dus 7500 euro, en dan zit het vervangen van radiatoren etc. er nog niet bij?
Hoe kom je aan 7500 euro ?
De door mij genoemde netto kosten van 5900 euro is de WP incl. installatie (dus ook incl. aanpassingen voor warm water etc.).... ik heb zelf niets gedaan >:) (iets met linker handen).
Dit is wel mijn situatie...met toch wel een flinke WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:03:
[...]

Ik reageerde op de onhaalbaarheid van de uitvoering, niet van de kosten. Kosten blijft natuurlijk een ding. Over de planning ben ik wat positiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:12:
[...]

De door mij genoemde netto kosten van 5900 euro is de WP incl. installatie (dus ook incl. aanpassingen voor warm water etc.).... ik heb zelf niets gedaan >:) (iets met linker handen).
Ik dacht dat het exclusief was. 5900 euro dus maar dat vind ik nog steeds een flink bedrag, zeker gezien de onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:54:
[...]

[...]

Nee, dat komt niet goed. Tenzij er echt iets aan gedaan gaat worden. Stel, dat ze echt over 3 jaar geen CV ketels meer verkopen. Er worden per jaar hoeveel CV ketels geplaatst? Dat is nu een kwestie van een uurtje of 2 per CV ketel. Als over 3 jaar alle CV ketels die kapot gaan vervangen moeten worden door een ander systeem, heb je gewoon te weinig mensen met kennis, want dat duurt gemiddeld langer. Er is al een chronisch tekort aan mensen die er verstand van hebben en dat gaat alleen nog maar erger worden.
Er is een chronisch tekort aan vakmensen inderdaad. Maar technici die nu cv ketel installeren gaan in de toekomst warmtepompen installeren. Daar is wat scholing voor nodig maar dat is door de installatiebranche prima te bekostigen gezien het florerende vooruitzicht.

Waar ik me nog steeds druk om maak is waar straks die afschrijselijke buitenunit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:20:
[...]

Ik dacht dat het exclusief was. 5900 euro dus maar dat vind ik nog steeds een flink bedrag, zeker gezien de onzekerheid.
Welke onzekerheid ?
Er is zelfs een besparing in de maandelijkse energiekosten mogelijk !
En volgens mij is 1 ding zeker gaskosten zullen veel harder stijgen dan elektra.
Deze systemen zijn buiten NL al jaren in gebruik, het is zeker geen rocket science !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:24:
[...]

Er is een chronisch tekort aan vakmensen inderdaad. Maar technici die nu cv ketel installeren gaan in de toekomst warmtepompen installeren. Daar is wat scholing voor nodig maar dat is door de installatiebranche prima te bekostigen gezien het florerende vooruitzicht.
Die scholing had al lang begonnen moeten worden!
Waar ik me nog steeds druk om maak is waar straks die afschrijselijke buitenunit komt.
Ik waar ik die boiler zou moeten plaatsen :p Die buitenunit kan wel naast de containers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:12:
[...]

Wat is flink? En heeft de installateur ook de WP geleverd? De Spaanse routes werden dacht ik allemaal gedicht. En heb je ook een boiler erbij? De kosten zijn wel een factor 6 hoger dan een ketel 1-op-1 vervangen.
TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:29:
[...]

Welke onzekerheid ?
En volgens mij is 1 ding zeker gaskosten zullen veel harder stijgen dan elektra.
Deze systemen zijn buiten NL al jaren in gebruik, het is zeker geen rocket science !
Alleen jammer dat de Nederlandse installateur het vooral heel eng vindt. Je kan nog beter een aircobedrijf inschakelen, aangezien zij veel bekender zijn met de concepten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:31:
[...]
Wat is flink? En heeft de installateur ook de WP geleverd? De Spaanse routes werden dacht ik allemaal gedicht. En heb je ook een boiler erbij? De kosten zijn wel een factor 6 hoger dan een ketel 1-op-1 vervangen.
[...]
Alleen jammer dat de Nederlandse installateur het vooral heel eng vindt. Je kan nog beter een aircobedrijf inschakelen, aangezien zij veel bekender zijn met de concepten.
10Kw, alles uit NL met NL-garanties, installateur ook uit NL, eerst gewoon CV bedrijf en nu leverancier/installateur duurzame energie, het kan dus wel, gewoon ff zoeken.
En ja incl. boiler voor warm water maar dat had ik volgens mij al aangegeven.

En hoe weet je dat ze het "eng" vinden, ik denk dat ze werk genoeg hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door TvanW op 13-04-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:40:
[...]

Alles uit NL met NL-garanties, installateur ook uit NL, eerst gewoon CV bedrijf en nu leverancier/installateur duurzame energie, het kan dus wel, gewoon ff zoeken.
En ja incl. boiler voor warm water maar dat had ik volgens mij al aangegeven.

En hoe weet je dat ze het "eng" vinden, ik denk dat ze werk genoeg hebben.
Wat ik de afgelopen tijd ben tegengekomen:
- "Jahoor, warmtepomp hangen wij wel op.", "Ok, wat doen we dan met de radiatoren", "gewoon laten hangen".
- "Ik doe geen warmtepompen want die warmen niet snel genoeg op"
- "Ik zou de vloerverwarming aanleggen met 10mm buizen, op 15cm afstand"
- "Boilervat is nergens voor nodig"
- "Verdeler met pomp is beter"

etc... Het is echt tenenkrommend... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:48:
[...]

- "Jahoor, warmtepomp hangen wij wel op.", "Ok, wat doen we dan met de radiatoren", "gewoon laten hangen".

- "Naregeling op vloerverwarming is nergens voor nodig"
- "Quality Flow niet aan beginnen, zou gewoon raamroosters doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:48:
[...]
Ja en, gewoon een kwestie van uit(laten)zoeken. Zo werkt het met (bijna) alles.
Wel stoelverwarming want de auto warmt niet snel genoeg op.

[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 13-04-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:53:
[...]

Ja en, gewoon een kwestie van uit(laten)zoeken. Zo werkt het met (bijna) alles.
Wel stoelverwarming want de auto warmt niet snel genoeg op.
Meen je dit serieus?
Dat is voor een klein percentage van de bevolking wellicht een oplossing, maar de grote horde gaat hier echt geen tijd of moeite in steken. Als ze de materie al snappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:30:
[...]

Die scholing had al lang begonnen moeten worden!

[...]

Ik waar ik die boiler zou moeten plaatsen :p Die buitenunit kan wel naast de containers...
Dit is ook precies waar de branche voor pleit met dit manifest. Door traditionele CV-ketels eindig te maken zullen de vakopleidingen mee moeten veranderen.

Naast de containers? Bij mij zal dat bij het keukenraam zijn. Dat moet ik niet dat compressorgeratel, laat staan zo'n plastic koof voor de leidingen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:59:
[...]
Meen je dit serieus?
Dat is voor een klein percentage van de bevolking wellicht een oplossing, maar de grote horde gaat hier echt geen tijd of moeite in steken. Als ze de materie al snappen...
Zoals ik al zei, zo werkt het met (bijna) alles.
En anders moet je af gaan op de blauwe ogen van de verkoper/internet/politiek etc. (soms kan dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
De onzekerheid of een warmtepomp wel het financieel voordelige juiste systeem zal zijn voor de woning in je wijk. Zoals ik zeg: in Haarlem zijn er onderzoeken naar gedaan. Er zal een heel plan opgesteld worden welk wijken over kunnen gaan op een biogas/hybride systeem, warmtenet, warmtepomp enzovoort. Dat is echt nog niet uitgekristalliseerd.
6000 euro of meer uitgeven om op een rekening van 150 per maand te besparen. Do the math.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:59:
[...]
Dit is ook precies waar de branche voor pleit met dit manifest. Door traditionele CV-ketels eindig te maken zullen de vakopleidingen mee moeten veranderen.
Dat zouden ze nu sowieso al moeten doen, of de CV-ketels eindig zijn of niet.
Naast de containers? Bij mij zal dat bij het keukenraam zijn. Dat moet ik niet dat compressorgeratel, laat staan zo'n plastic koof voor de leidingen |:(
Die staan bij ons naast het huis (vrijstaand). Als we de boiler in de kelder kwijt zouden kunnen (moeten we wel het vochtprobleem zien op te lossen), zou dat helemaal perfect zijn, want het kelderraam komt daar ook op uit.
D-e-n schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:10:
[...]
6000 euro of meer uitgeven om op een rekening van 150 per maand te besparen. Do the math.
Als ik de opdracht geef, zal het dan ook niet zijn om de besparing, maar omdat ik het wil. Om dezelfde reden dat we ons zonnepanelen setje uitgebreid hebben (was duurder omdat we al hadden liggen en dat moest ook verplaatst worden, en BTW bijna niet terug te vragen is). Niet omdat de TVT binnen 5 jaar is (eerder 8 en kan oplopen als salderen verdwijnt), maar gewoon omdat ik het leuk vond en we het geld toch hadden liggen. Daardoor is nu ons huidige electricteitsgebruik gedekt, op jaar basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

De onzekerheid of een warmtepomp wel het financieel voordelige juiste systeem zal zijn voor de woning in je wijk. Zoals ik zeg: in Haarlem zijn er onderzoeken naar gedaan. Er zal een heel plan opgesteld worden welk wijken over kunnen gaan op een biogas/hybride systeem, warmtenet, warmtepomp enzovoort. Dat is echt nog niet uitgekristalliseerd.
Hoezo onzekerheid. Je kunt toch gewoon een goede schatting maken van de kostenbesparing die je maakt op je energierekening als je bijvoorbeeld een warmtepomp installeert. Zet dat af tegen de kosten en je weet hoe lang het duurt om het terug te verdienen.

Ik ben zelf van 140 euro in de maand naar 5 euro in de maand gegaan. Inclusief nog wat andere verbeteringen aan mijn huis heeft me dat zo'n 16k gekost. Dat is een lange tvt, maar mijn huis is er ook enorm veel comfortabeler door geworden. Dat is het me dus ruimschoots waard.

De kosten en de besparing zullen bij iedereen verschillend zijn. Als je nu 150 betaald is er dus flink te besparen! 1800 op jaarbasis is een mooi bedrag. Stel dat je in je hoofd een maximale tvt van 10 jaar neemt heb je dus al 18k te besteden, daar kun je een hoop van (laten) doen!

Heb je het geld niet beschikbaar? Haarlem ondersteunt de duurzaamheidslening waarbij je voor een zeer lage rente kunt lenen om je huis te verduurzamen. In veel gevallen is de maandelijkse besparing groter dan de aflossing + rente en ga je er dus direct op vooruit.

Wordt de situatie soms te rooskleurig geschetst door sommigen in dit topic? Absoluut! Maar om dus alle ideeen maar van de hand te doen als "te duur", "te lastig", etc lijkt me ook niet de oplossing.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24

Yucon

*broem*

[b][message=54892565,noline]Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:21

Die staan bij ons naast het huis (vrijstaand). Als we de boiler in de kelder kwijt zouden kunnen (moeten we wel het vochtprobleem zien op te lossen), zou dat helemaal perfect zijn, want het kelderraam komt daar ook op uit.
Misschien lost die boiler je vochtprobleem ook nog wel een beetje op. Zo'n ding verliest ook warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
cyberstalker schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:31:
[...]
Ik ben zelf van 140 euro in de maand naar 5 euro in de maand gegaan.
Dan heb je ook zonnepanelen? En dan lijkt het me vast geen oud huis. Ik zie werkelijk niet hoe ik met ons huis naar bijna nul zou kunnen gaan. En ik heb het dan over elektriciteit en gas.
Haarlem ondersteunt de duurzaamheidslening waarbij je voor een zeer lage rente kunt lenen om je huis te verduurzamen.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om extra te gaan lenen.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:21:
[...]
en we het geld toch hadden liggen
Dat is natuurlijk een goede reden. Vraag die ik me dan altijd stel is hoeveel van wat je hebt liggen geef je uit en wat hou je als reserve. Je hebt toch ook iets nodig voor noodgevallen. Paar jaar terug hier: rioolprobleempje en daar gaat 2500 euro.

[ Voor 26% gewijzigd door D-e-n op 13-04-2018 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023
Ben nu een weekje in Zuid Spanje.
Vriend heeft een huis hier.
Geen zonnepanelen hier want veel belasting over zelf opgewekte stroom !
In zijn wijk hebben ze iets nieuws: een aardgas aansluiting !!
Hij heeft nu een Intergas cv met vloerverwarming!

Als er ergens een land in Europa is om op zonne- en windenergie over te gaan is het hier wel.
Het schijnt wel dat er vanuit Brussel zware druk op Spanje wordt uitgeoefend om de belasting op zelf opgewekte stroom ongedaan te maken.
Maar het aanleggen van de infrastructuur in een bergachtig gebied is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@CJG Wat een armoede eigenlijk.

Heb ook wel eens mensen gesproken met een huis in Spanje. Het kwam er eigenlijk amper onder de 15 graden. Maar men betaalde wel 150 euro per maand. Totale onzin.

Overigens heb je die belasting niet met zonnepanelen als je ze niet op het net aansluit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24

Yucon

*broem*

!null schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:01:
@CJG Wat een armoede eigenlijk.

Heb ook wel eens mensen gesproken met een huis in Spanje. Het kwam er eigenlijk amper onder de 15 graden. Maar men betaalde wel 150 euro per maand. Totale onzin.

Overigens heb je die belasting niet met zonnepanelen als je ze niet op het net aansluit.
Het wordt hier als iets speciaals beschreven, maar komt dit niet sterk overeen met het prosumententarief in Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
In die situatie? Gelijk doen! Dat is namelijk een TVT van +/- 3,5 jaar. Ik wou dat ik dat met al mijn maatregelen had.
D-e-n schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:40:
[...]

Dan heb je ook zonnepanelen? En dan lijkt het me vast geen oud huis. Ik zie werkelijk niet hoe ik met ons huis naar bijna nul zou kunnen gaan. En ik heb het dan over elektriciteit en gas.
Jouw huis scheelt maar 20 jaar met de mijne (1910 vs 1930). Enige wat ik toe nu toe heb gehord wat echt ruk is, is dat jij geen spouwmuur hebt, wij wel. Maar isolatiemogelijkheden waren voor mij wel een voorwaarde voor het kopen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

[...]

[...]

Dat is natuurlijk een goede reden. Vraag die ik me dan altijd stel is hoeveel van wat je hebt liggen geef je uit en wat hou je als reserve. Je hebt toch ook iets nodig voor noodgevallen. Paar jaar terug hier: rioolprobleempje en daar gaat 2500 euro.
Intussen is in mijn huis uit 1902 de energierekening gedaald naar 30 euro per maand. Beneden is het nog niet goed geïsoleerd, ik verwacht dat ik na verdere isolatie nog eens minstens 1000kWh aan opgenomen vermogen kan besparen op de verwarmingskosten. Dat levert dus 200 euro per jaar op. Belangrijker is echter dat mijn wooncomfort enorm omhoog zal gaan. En dat dan ook nog eens kosteneutraal op langere termijn. Waarom zou iemand dat niet willen?

Totale investering tot nu toe: ca 17000 euro.
Ontvangen subsidies €3950,-.
Netto investering ca 13050 euro.

Terugverdientijd hooguit een jaar of 10.

Kortom: wil je langer dan 10 jaar blijven wonen waar je nu woont, dan is diverse maatregelen treffen altijd de moeite waard. Los van het in mijn ogen meest belangrijke argument: het wooncomfort gaat enorm vooruit als je gaat isoleren.

En een comfortabel huis, dat willen we toch allemaal?

De praktijk is dat veel mensen de kosten en terugverdientijd van isolatie vaak veel hoger inschatten dan de werkelijkheid, zonder dat ze zich ergens in verdiend hebben. Door die hoge inschatting vraagt men vervolgens ook geen prijzen op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:33:
[...]

In die situatie? Gelijk doen! Dat is namelijk een TVT van +/- 3,5 jaar. Ik wou dat ik dat met al mijn maatregelen had.
Ik bedoel: ik geef nu 150e per maand uit, iets minder zelfs vorig jaar. Wat ga ik besparen met een WP?
Maar isolatiemogelijkheden waren voor mij wel een voorwaarde voor het kopen van een huis.
Locatie, locatie, locatie, een tuintje, geen klushuis. En de hoge plafonds waren mooi :)

@Ivow85
Het gaat mij niet om het isoleren. Dat kun je altijd doen. Wij zijn niet voor niks begonnen met de ramen. Het gaat me om die investering van 6000 euro of meer om de ketel te vervangen. Dat is iets wat er bovenop komt, niet in de planning zat en de meeste mensen hebben het niet zo liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 13-04-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ja en nee, inderdaad zonnepanelen, gelegd binnen het genoemde budget maar wel een relatief oud huis (1910).
Dat is jouw keus natuurlijk. Denk wel dat het voor velen een goede optie zal zijn. Je maandlasten zullen er niet door omhoog gaan als je de lening afbetaald met het bespaarde bedrag. Ondertussen wordt je huis wel meer waard en comfortabeler.

Er zijn dommere dingen waar je geleend geld aan kunt uitgeven.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]
Je mag/kan ook wachten en dan wil iedereen tegelijk. Wat denk je dat dat met de prijs zal doen ?
Ontwikkelingen zullen (gelukkig) altijd doorgaan.
[...]

Die stelling is wel heel simpel.
Een nieuwe CV ketel kost ook geld, in mijn geval incl. installatie ca. 1250 euro.
Reken ff mee.
Extra investering tov CV 4750 euro (6000-1250)
Ik verbruik 1800m3 gas
Besparing 1240 euro (1800 x 0,60 + 140 euro vaste lasten geen gasaansluiting meer)
Voor de WP heb ik voor verwarmen en warm water 4200kWh extra nodig,.
Extra kosten 840 euro (4200 x 0,20)
Per saldo jaarlijkse besparing 400 euro (1240 - 800)
TVT = 4750 / 400 = < 12 jaar

Ik houd dan overigens nog geen rekening met het feit dat de gasprijs (veel)sneller kan/zal stijgen dan de elektraprijs.
Extra voordeel te behalen uit zonnepanelen heb ik dan nog buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:44:
[...]

Ik bedoel: ik geef nu 150e per maand uit, iets minder zelfs vorig jaar. Wat ga ik besparen met een WP?
Ok, verkeerd gelezen.
Locatie, locatie, locatie, een tuintje, geen klushuis. En de hoge plafonds waren mooi :)
Locatie: check, tuin: check, Geen klushuis: check (buitenisolatie), hoge plafonds: check (maakt alleen isoleren lastig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@TvanW De elektraprijs gaat ook alle kanten op op dit moment en in geval van PV hangt het zwaard van Damocles boven de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:59:
@TvanW De elektraprijs gaat ook alle kanten op op dit moment en in geval van PV hangt het zwaard van Damocles boven de salderingsregeling.
Dat klopt als een zwerende vinger. Echter de kans dat de gasprijs meer stijgt dan de elektraprijs is zeer reëel.

Ik ben ook erg benieuwd wat er gaat gebeuren met de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cyberstalker schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:55:
[...]

Dat is jouw keus natuurlijk. Denk wel dat het voor velen een goede optie zal zijn. Je maandlasten zullen er niet door omhoog gaan als je de lening afbetaald met het bespaarde bedrag. Ondertussen wordt je huis wel meer waard en comfortabeler.
Gaan we weer. Isoleren en een warmtepomp maakt je huis niet per definitie comfortabeler. Het kan wel je gas rekening naar beneden brengen, zodat je minder betaald voor je comfort.
Yucon schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:33:
[...]
Misschien lost die boiler je vochtprobleem ook nog wel een beetje op. Zo'n ding verliest ook warmte.
Een nieuw kozijn zou misschien kunnen helpen, maar er komt erg veel vocht binnen (we hebben er ook een vochtvreter staan, die 24/7 draait...) Het zou wel de enige echte oplossing zijn voor een boiler, de rest van het huis is er gewoon geen plek voor...

[ Voor 30% gewijzigd door Wailing_Banshee op 13-04-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
TvanW schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:
[...]

Je mag/kan ook wachten en dan wil iedereen tegelijk. Wat denk je dat dat met de prijs zal doen ?
Ontwikkelingen zullen (gelukkig) altijd doorgaan.

[...]

Die stelling is wel heel simpel.
Een nieuwe CV ketel kost ook geld, in mijn geval incl. installatie ca. 1250 euro.
Reken ff mee.
Extra investering tov CV 4750 euro (6000-1250)
Ik verbruik 1800m3 gas
Besparing 1240 euro (1800 x 0,60 + 140 euro vaste lasten geen gasaansluiting meer)
Voor de WP heb ik voor verwarmen en warm water 4200kWh extra nodig,.
Extra kosten 840 euro (4200 x 0,20)
Per saldo jaarlijkse besparing 400 euro (1240 - 800)
TVT = 4750 / 400 = < 12 jaar

Ik houd dan overigens nog geen rekening met het feit dat de gasprijs (veel)sneller kan/zal stijgen dan de elektraprijs.
Extra voordeel te behalen uit zonnepanelen heb ik dan nog buiten beschouwing gelaten.
1800 m3 gas = 63306 MJ onderste verbrandingswaarde.
Bij een HR ketel met is dat x107% = 67737 MJ
67737 / 3.6 = 18816 kWh elektrisch bij een rendement van 100%.
18816 / 4200 = een COP van 4.48

Na een beetje googlen vind ik warmtepompen in die prijsklasse met een COP van >5. Dus the math checks out.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:29:
[...]
Na een beetje googlen vind ik warmtepompen in die prijsklasse met een COP van >5. Dus the math checks out.
Je vergelijkt appels met peren.
De door jou berekende waarde is een SCOP-waarde en niet de COP-waarde. :)
Overigens is je berekening niet juist, er bestaat geen HR Ketel die meer 35,17MJ uit een m3 gas haalt.
[...]
Dat HR-ketels een "rendement" boven 100% kunnen halen is een kwestie van definitie. In Europese richtlijnen worden de verliezen door de afvoer van verbrandingsgassen niet in het rendement meegerekend. Men rekent dus met de zogenaamde onderste verbrandingswaarde. In Nederlands aardgas zit ongeveer 100% verbrandingsenergie en 11% condensatiewarmte. Zo is het mogelijk om tot 111% rendement te halen uit het gas op basis van onderwaarde.
Wanneer nu de condensatiewarmte uit de rookgassen wordt benut, zoals in HR-ketels gebeurt, zou men eigenlijk met de bovenste verbrandingswaarde moeten rekenen. Het rendement zou in dat geval onder de 100% blijven steken.
Lees je anders eerst even in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

[ Voor 37% gewijzigd door TvanW op 13-04-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:00
@Señor Sjon De elektriciteitsprijs bedraagt €0,05. De rest is belasting en BTW. Als de prijs omhoog gaat komt dat meestal omdat "men" weer meer belasting centen wil hebben.
Als we met heel veel mensen elektriciteit gaan opwekken dan geloof ik nooit dat die €0,05 omhoog zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dat is eerder gesuggereerd, maar niet te doen. Dat topic gaat als een idioot vol met berichten van enthousiaste gebruikers die het over dingen hebben die niet bezitters niet kunnen volgen. Daarom vond ik dit topic ook zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:07:
[...]

Gaan we weer. Isoleren en een warmtepomp maakt je huis niet per definitie comfortabeler. Het kan wel je gas rekening naar beneden brengen, zodat je minder betaald voor je comfort.
Het comfort van een goed geïsoleerd huis is absoluut hoger dan van een slecht geïsoleerd huis. Simpelweg vanwege de veel kleinere temperatuurverschillen in huis en sterk verminderde luchtstromen.

Stook je de slecht geïsoleerde woning 'comfortabel warm' dan is het naast de radiator bloedheet, terwijl de vloer nog koud (12-15 graden) is en het in het midden van de kamer op 1m50 hoog 21 graden.

Een goed geïsoleerde vloer zonder vloerverwarming zal bij een kamertemperatuur van 21 zo'n 19 graden zijn, naast de radiator heb je niet het gevoel dat je gebraden wordt in een goed geïsoleerd huis en je voelt het niet de hele tijd tochten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen het over terug verdien tijd hebben in 1 zin met een warmtepomp of isolatie. Heeft iemand ooit de tvt van een cv ketel berekend? Waarom moet ineens alles terugverdiend worden. Je investeert in je huis, je huis wordt comfortabeler. Dat hoeft je niet terug te verdienen, daar geniet je gewoon van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

No Hands schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:31:
Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen het over terug verdien tijd hebben in 1 zin met een warmtepomp of isolatie. Heeft iemand ooit de tvt van een cv ketel berekend? Waarom moet ineens alles terugverdiend worden. Je investeert in je huis, je huis wordt comfortabeler. Dat hoeft je niet terug te verdienen, daar geniet je gewoon van.
Het gaat er om hoeveel het verschil kost.
Als je een goed geïsoleerd huis hebt, hoef je je nauwelijks druk te maken over het comfort. Als je dan niet naar het milieu kijkt, is geld het enige overgebleven punt. En dan is er dus de vraag of je nog voor weinig een nieuwe gasgestookte cv-ketel koopt, of koop je voor veel meer geld een warmtepomp?

Verbruik je nu nog veel gas, dan is een warmtepomp zeker een optie. Gebruik je voor maar een paar honderd euro gas per jaar dan is een gasgestookte cv-ketel veel goedkoper, ook al zal de gasprijs een flink stuk stijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 01:42:
[...]

Dit is een heel wat normalere benadering. Ik probeer wat reacties te geven.

Nee, ik zie isolatie zeker niet als "de" oplossing, "slechts" een onderdeel van het hele pakket. Het is wel een onderdeel waarvan we zeker weten dat het werkt en wat het kost, ook op langere termijn.... Dat wil niet zeggen dat ik andere zaken, zoals warmtepompen, stadsverwarming enz. niet zie zitten (daar klopt je aanname dus opnieuw niet). Zelfs het stoken van pellets of welk ander alternatief dan ook hoeft geen absolute nee op te leveren. Als het werkbaar is en gewenst, waarom niet? Wat ik wel wil is dat er goed nagedacht wordt over al die (vaak dure...) aanpassingen en dat er beter onderbouwde keuzes worden gemaakt, ook/juist voor de langere termijn. Dan betaal je jezelf bv. blauw aan een warmtepomp en blijkt binnen een paar jaar dat je toch weer over moet naar iets anders, omdat het toch niet werkbaar blijkt vanwege het lawaai. Let wel: ik zeg niet dat het ook écht zo gaat lopen, maar......

En ja, gas gaat eindigen, net zoals andere fossiele brandstoffen. Klimaatneutraal wordt de norm. Daar is ook niets mis mee, zeker niet omdat we met steeds meer mensen op een kluitje komen te zitten én de fossiele brandstoffen op gaan raken. In al die opzichten liggen we niet ver uit elkaar qua mening.

Mijn kritiek geldt ook niet zozeer het gegeven dat we naar alternatieven moeten.
De vraag is alleen: wat werkt én is zo kosteneffectief mogelijk? En daar gaan we uit elkaar qua mening: ik zie paniekvoetbal, ingegeven vanuit (een deel van?) het bedrijfsleven door dollartekens, vanuit de milieukant door arrogantie. Ik zie vaagheden, die worden neergezet als absolute zekerheden.
En: drie jaar is wat mij betreft onzin, omdat je daarmee jezelf nodeloos in een gedwongen situatie duwt. De wereld gaat niet ten onder omdat Nederland niet binnen 3 jaar van het gas gaat....

Ik weet niet wat de beste en meest werkbare alternatieven zijn (ik heb slechts wat ideeën zoals de meesten hier), maar er zijn ongetwijfeld ter zake deskundige mensen die daar goede en goed onderbouwde ideeën over hebben. Ontwikkel een beleidsplan, waarin je goede (goed onderbouwde, betaalbare en werkbare) keuzes maakt voor wat betreft de "mainstream" oplossingen, maar ook werkbare (en betaalbare...) alternatieven voor mensen in meer bijzondere situaties. Niet iedereen woont bv. in een grote stad, waar gemeenschappelijke oplossingen vaak haalbaarder en goedkoper zijn. Je kunt ook denken aan "hybride" oplossingen (ook die pellets...), waarbij je het gasverbruik wel steeds verder terugdringt, de infrastructuur voor de alternatieven steeds dichterbij haalt, maar de zaak wel acceptabel en betaalbaar houdt. Via een subsidie- of financieringssysteem kun je de nodige controle uitoefenen op de juiste keuzes en de financiële problemen minderen waar dat nodig is.

Je zult ook rekening moeten houden met de huidige status quo. Zeker in een overspannen huizenmarkt zullen veel nieuwe eigenaren de meerkosten voor snelle en vrij ingrijpende aanpassingen niet makkelijk kunnen ophoesten. Aan de andere kant verdienen woningbouwverenigingen steeds meer geld aan diezelfde situatie, dus zal daar meer ruimte zijn. Bij nieuwbouw kun je ook makkelijker en zonder hoge kosten voorzieningen voor de alternatieven inbouwen, misschien moet je die dus wel verplicht gaan stellen. Richt de aandacht op de onderdelen van de hele markt waar je sneller en eenvoudiger een start kunt maken, dan zal de rest vanzelf komen. Dan zijn de hoogste kosten er ook af en wordt de drempel voor de "volgers" steeds lager. Maar het spreekt voor mij vanzelf dat dan de "deadline" van drie jaar er af moet en dat je als maatschappij ook veel meer moeite moet doen om mensen op één lijn te krijgen.
Ik vermoed ook dat het bedrijfsleven zelfs niet in staat is om iedereen binnen 3 jaar de gedroomde warmtepomp (of wat dan ook) te geven....Ik word daarom een beetje moe van dat onzinnige gedram van de milieufanaten.
Aan de andere kant: als het bedrijfsleven kans ziet om binnen een goed beleidsplan de zaak wél binnen drie jaar op de rit te krijgen, prima. Maar ik zie nu Jan met de pet de rekeningen betalen voor halfbakken plannen. Daar is niemand mee gebaat.

Zo een beetje duidelijker waar ik sta? Overigens zijn mijn veronderstellingen m.i. helemaal niet zo verkeerd, al ben ik dan niet/niet helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen qua prijs of techniek.
Ik denk dat we het veel meer met elkaar eens zijn als je denkt. Isolatie is iets waar ik heel erg op heb ingezet, omdat het redelijk voordelig is, behoorlijk goed voorspelbaar is qua besparing en lang meegaat. Als je even terugkijkt zie je ook bij de maatregelen die ik schets de problemen: kozijnen verrot, achterpui los, etc. Mijn insteek is in zo'n situatie simpel: een oplossing moet gevonden worden. Maar doe het dan gelijk wel goed. Als je dan extra isolatie of beter glas meepakt is het minder duur als later nog eens opnieuw uitvoeren maar dan beter.

Met je tweede stuk ben ik het wel een beetje eens, behalve dan over de stadsverwarming. Dat is in mijn ogen een opgelegd monopolie, iets waar ik het absoluut niet mee eens ben. Voor mij zou dat alleen aanvaardbaar zijn als het een echte besparing voor de gebruiker is, en niet een middel voor de energieleverancier om "niet minder dan anders" te rekenen. Uiteraard met een mooie marketingslogan. Plus dan nog eens wat verplichte, extra hoge servicekosten. Want die marketing moet ook betaald worden.

Wat me wel aanstaat is je manier van aanpak: pas datgene toe wat past bij de situatie. Maar dat wordt wel een lastige: echte kennis is soms lastig te vinden, en met die kennis komt soms ook het besef dat je gewoon niet altijd vooraf kunt zeggen: dat gaat werken. Hier had ik ingeschat dat de vloerisolatie me nu al meer zou besparen, maar dat klopt dus achteraf niet. Ik denk dat het pas met vloerverwarming echt gaat meetellen.

En voor het geval het niet duidelijk was: die vloer gaat er hier dus pas uit als het toch al moet. Voor mij is vloerverwarming een goede keuze, omdat de CV nu nog tot ca. 45 graden verwarmd moet worden om het hier warm te krijgen in de winter. Met de extra capaciteit van de vloerverwarming erbij denk ik dat we met een warmtepomp er goed uit gaan springen. Maar die komt dan later pas. Zoals ik al zei: die moet zakken in prijs. En als je het L/W warmtepomp topic volgt: die worden nu dus ook stiller.

En laten we elkaar inderdaad niet gek maken: 2050 (neutraal) is nog even, en 2030 (gasloos) duurt ook nog wel wat jaartjes. Zelfs die 2021 (klassieke CV) duurt nog wel even. Daar maak ik me niet druk over.
Waar ik me wel druk om maak is het gebrek aan planning bij veel mensen. Hier op het forum zijn er diverse mensen druk bezig met besparingen, monitoren, tunen, etc. Veel zijn al verder als ik ben, en die mensen zijn dus al klaar of bijna klaar voor de toekomst. Degenen net daarachter komen ook wel goed terecht. Maar de massa is nog echt niet bezig met wat er aan zit te komen. En dan dreigt energiearmoede: de rekening voor de energie loopt nu al jaren op (grotendeels door belastingen) en voor sommige groepen is dat straks niet te betalen. De (eerste) maatregelen zijn qua kosten nog wel te overzien, maar als je over 10-15 jaar nog moet beginnen... dat gaat zeer doen. Want dan heb je geen 30 jaar meer om alles uit te voeren. En alles is duurder door inflatie (tekorten op de arbeidsmarkt), plus je energielasten zijn stukken hoger.

Misschien leuk voor je beeldvorming: deze week had ik hier een installateur die denkt dat de CV ketel kapot gaat als het CV circuit niet op 75 graden is ingesteld. En dat moet straks een warmtepomp succesvol installeren? :'(
Opleiding en ervaring is echt een issue, maar dat gaat helemaal nog jaren duren om bij te spijkeren. En ja, ook daar heb je gelijk: liever niet op mijn kosten. Daarom mijn insteek: begin alvast maar, en als je iets of zelfs veel nog niet wilt doen is dat mij best maar begin dan op zijn minst met wat simpele dingen. Of ga alleen sparen en plannen.

Als je veel al gedaan hebt: super. Maar blijf het in de gaten houden. Hier duurde het lang voor we door hadden dat de originele gevelisolatie foetsie was (echt weg, ook onderin de spouw). Dat heeft onnodig geld gekost, en dat soort dingen wil je voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RocketKoen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:29:
[...]

De cv ketel haalt geen 107%
Gemiddelde COP is hier 4.0 afgelopen jaar/seizoen en vervang 1000 m3 gas voor een 1800 kWh (verwarming only)
250-300 m3 gas sww voor 1600 kWh met sww boilers (COP1) en een grohe red duo kokend waterkraan in de keuken, dus daar wel meer comfort en een besparing op water.
De 48 m3 gas voor koken vervangen voor inductie, verbruik weet ik niet omdat ik die niet meet maar wild is het niet als ik kijk tijdens koken, totaal verbruik/vermogen log ik wel.

Dus het kost wel degelijk wat elektriciteit maar krijg er ook zeker meer comfort van, waar je met een cv vaak koud en effe warm stoken deed is het nu 21-21,5 24/7 in huis en dat is lekkerder. Doe je dat met gas kost het je een rib uit je lijf.

Ondanks dat het woord boiler klinkt als 20 jaar geleden is daar ongemerkt ook meer comfort gekomen, nagenoeg niet meer wachten op warm water, geen geschommel in temperatuur, je kan gewoon even stoppen als je dat wilt zonder dat er dan weer een cv moet opstarten.
Geen onderhoud meer of andere gekke storingen zodat je koud water hebt of krijgt, zo'n boiler kan weinig aan stuk en bij een stroomstoring heb je nog gewoon warm water. ;)

In de keuken ook meer comfort door de kokend waterkraan en de inductieplaat, alleen het schoonmaken van die plaat is al een lachertje, maar het kookt ook lekkerder.
De kraan is dan ideaal voor theedrinkers of even snel iets koken, geen gekloot met waterkokers enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Onbekend schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:41:
[...]

Verbruik je nu nog veel gas, dan is een warmtepomp zeker een optie. Gebruik je voor maar een paar honderd euro gas per jaar dan is een gasgestookte cv-ketel veel goedkoper, ook al zal de gasprijs een flink stuk stijgen.
Het verschil in aanschaf+ installatiekosten tussen een Cv-ketel en warmtepomp is nu netto zo'n 4500 euro voor een woning met een jaarlijks gasverbruik van rond de 1000 m3.

Reken eens met een verbruik van 500m3 aardgas. Dat kost een dikke 300 euro + 185 euro vaste kosten voor de aansluiting. Onderaan de streep betaal je met een laag gasverbruik dus 500 euro per jaar bij de huidige energieprijzen.

Met een warmtepomp bespaar je tegen de huidige energieprijzen zo'n 30-40% op de energiekosten. Dat is grofweg 'slechts' 100 euro per jaar. Maar de gasaansluiting à 185 euro per jaar kan er ook uit. Dat maakt de besparing al een heel stuk groter. Met 285 euro per jaar besparing is de tvt 15,8 jaar. Dat maakt dus dat je met je voorbeeld van een laag energieverbruik kostenneutraal een warmtepomp kunt plaatsen bij de huidige energieprijzen. Bij een woning met een laag gasverbruik zijn waarschijnlijk geen of heel weinig extra aanpassingen nodig wanneer een warmtepomp geplaatst wordt.

Als energieprijzen stijgen, komt er alleen maar voordeel voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Ivow85
Als je geen gas afneemt bij een leverancier krijg je ook minder korting (als je ieder jaar overstapt), zou bij mij €100,00 schelen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:22
Hier binnenkort de cv installatie upgraden:
- 4000W extra in de woonkamer (T20 -> T33 swap)
- 1000W in bijkeuken (T11)
- 1000W in inpandige berging (T11)
- Nieuwe thermostaatkranen met voorinstelling op bovenverdieping

Ik stook boven nauwelijks, ook omdat het alles-of-niets is met de huidige kranen. Beneden stook ik met 60 graden aanvoer zelfs met -10 het huis warm. Deze upgrade gaat ervoor zorgen dat de temperatuur verder naar beneden kan zodat warmtepomp in zicht komt als cv ketel aan zijn eind is.

Dit manifest van de installatiebranche heeft eigenlijk maar 1 doel: mensen die een cv ketel van 10-12 jaar oud hebben nog snel even pushen naar een nieuwe ketel.
Pagina: 1 ... 8 ... 23 Laatste