Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:29:
[...]
De crux van het hele verhaal zit volgens mij in het gegeven dat er nog zo verhipte weinig échte kennis bestaat (in Nederland??) van de nieuwe alternatieven. Dat geldt over de hele breedte, dus ook bij de politiek, die uiteindelijk (ongetwijfeld te laat) knopen moet gaan doorhakken. In die situatie zitten we en dan is het knap lastig om een goede planning te maken voor de individuele bewoner.
Het is dus goed mogelijk dat mensen, die zich hebben verdiept in de materie en nu al (vaak dure...) aanpassingen hebben gemaakt, over een paar jaar in dezelfde hoek zitten als nu de gebruikers van stadsverwarming. Good effort but no cigar..... Kortom: het lijkt me de hoogste tijd dat de politiek eens van z'n duimen afkomt en initiatieven gaat ontwikkelen. Dan moet ook de branche z'n kennis op peil gaan brengen en dán pas mag je de burger vragen/eisen om van z'n zuurverdiende centjes af te stappen. Dat heeft niets te maken met negatief of afwachtend, het is gewoon gezond verstand, iets dat in de huidige discussie soms opvallend afwezig is.
Wat me eerst overigens nogal verbaasde was dat mensen de nieuwe alternatieven steevast benoemen als "comfortabel". Tot ik me realiseerde dat, als je in een spouwloos oud huis zit je elke betere vorm van verwarming uiteraard zult ervaren als veel comfortabeler. In m'n oude huurwoning in Amsterdam had je ook maar twee opties: vernikkelen van de kou en de tocht of verbranden in de directe stralingswarmte van de gaskachel. Veel "early adopters" zitten ongetwijfeld in die groep mensen.
Maar als je in een redelijk nieuw en redelijk goed geïsoleerd huis zit zul je niet snel overstappen vanwege het verhoogde comfort, dat heb je namelijk al. De motivatie voor de nieuwe alternatieven hangt dus ook sterk af van de eigen situatie, vandaar dat ik de rol van de overheid (en de te nemen stappen) zo belangrijk vind. Die moet de volgende stappen gaan faciliteren. Er moeten goede keurmerken komen voor de aan te schaffen apparatuur (energiezuinig, veilig, stil, duurzaam enz.) en de benodigde installatiemethodieken. Er moeten financiële plaatjes worden samengesteld om te zien waar een zetje in de rug kan helpen en waar nodig alternatieve keuzes (en welke..) kunnen worden neergezet. Maar de overheid is nog maar net af van haar "gasverslaving" dus de vraag is wanneer er politici gaan opstaan met rationele keuzes.
Nee, daar ga je deels de fout in. Er is wel kennis, zelfs in Nederland. Maar die is sterk geconcentreerd, bijvoorbeeld bij adviesbureaus. Die kennis wordt ingezet bij de renovatietrajecten door woningcorporaties. Ik moet zeggen: bij mijn broer is de jaren 50-60 flat heel fatsoenlijk aangepakt qua ontwerp: uitstekende materialen en oplossingen, goed nagedacht over de kosten vs. de opbrengsten, etc.. Alleen de uitvoering is... dramatisch. En dan bedoel ik dat er heel slecht werk is afgeleverd: roosters op zijn kop, platen niet aansluitend in de hoek gemonteerd, dorpels niet aangebracht want te moeilijk, etc.. En toch is het resultaat energie technisch nog steeds best goed: hij bespaart veel meer als de huurverhoging.
Bij de overheid zit trouwens ook behoorlijk wat kennis. Wel is die voor een deel verouderd, want ze zijn vaak al heel lang met studies bezig. Dus qua actuele cijfers (o.a. prijzen) lopen ze vaak wat achter, maar de basis is behoorlijk. Je kunt daar als je zoekt goede informatie vinden. En wat het faciliteren betreft: bijv.
https://huisvolenergie.nl/ is een site die oorspronkelijk is opgezet door de overheid. Juist dit is trouwens een site om de huiseigenaar te helpen. De bedoeling was goed te kunnen zien welke maatregelen mensen genomen hadden, en wat ervan beviel/goed was.
Probleem is dat die kennis echt opgezocht moet worden. Want als huiseigenaar ga je niet snel duizenden euro's uitgeven aan een adviesbureau. Dat haal je er bijna nooit uit.
De overheid hoeft van mij niet perse huiseigenaren op sleeptouw te gaan nemen. Dat lukt toch bijna niet. Sinds de energiecrisis in de jaren 70 wordt gewezen op isolatie, in de jaren 80 tot nu zijn er telkens reclame campagnes en subsidies geweest. Het is niet voor niets dat de laatste jaren vooral huurhuizen en nieuwbouw (aanscherpen bouwbesluit) worden aangepakt. We verwijten de overheid vaak traag te reageren, maar zelf kunnen we er ook wat van. En ja: dat geldt hier trouwens ook.
De "branche" ... ja, wat zal ik er van zeggen. Deze generatie komt het waarschijnlijk niet meer goed. Toen de CV ketel vervangen was een paar jaar terug moest ik de koppelingen zelf na gaan lopen trekken, want ze lekten. Een andere installateur wilde me perse een goedkopere radiator verkopen voor in de badkamer, een waar de fabrikant geen 30 jaar garantie op wilde geven bij gebruik op die plaats (en waarom zou dat zijn?). Toen ik vroeg hoeveel goedkoper het was kwam eruit: 10 euro. Pas toen ik vroeg of ik dus 30 jaar fabrieksgarantie kreeg voor maar 10 euro begon het kwartje te vallen. Ik gebruik nog installateurs om te voorkomen dat ik een berg met koppelingen, verlopen en ander materiaal moet bestellen, maar anders...
Ik ben het wel met je eens dat een aantal van de early adopters waarschijnlijk pech zal gaan krijgen. Ik herinner me nog goed de eerste CO2 WP op het forum: die gebruikskosten waren dus net zo hoog als van de CV. En de F-gassen wetgeving (
https://ec.europa.eu/clima/policies/f-gas_en) gaat ook nog slachtoffers maken. De prijzen van de klassieke koelmiddelen lopen al dramatisch op. Met name de eigenaren van oudere warmtepompsystemen zullen straks bij een lekkage een onverwacht hoge rekening gepresenteerd krijgen.