Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:05:
Zat me vanochtend te bedenken dat veel mensen geen rationele beslissingen nemen als het gaat over het kopen van een auto. Zaken als afschrijving, tvt, brandstofverbruik spelen voor mijn idee vaak maar een marginale rol in de keuze.
Wasmachines, koelkasten, diepvriezers of andere huishoudelijke apparaten worden pas vervangen als ze niet meer te repareren zijn. Terwijl voortijdige vervanging op termijn vaak loont. Ook CV-ketels blijven in de praktijk vaak hangen, totdat ze het begeven.

Waarom wordt er met hele andere ogen gekeken naar vervanging van een CV-installatie? Waarom zou dat ineens wel rationeel (€€€) verantwoord moeten worden?
Omdat je het defect van een ketel pas merkt aan het wel of niet werken. Bij een auto heb je dagelijks te maken met comfort, uitstraling, rammeltjes etc. Zo gek is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:07:
[...]

Omdat je het defect van een ketel pas merkt aan het wel of niet werken. Bij een auto heb je dagelijks te maken met comfort, uitstraling, rammeltjes etc. Zo gek is dat toch niet?
De voorbeelden die jij noemt, hebben mijns inziens meer met emotie dan met ratio te maken.
  • Na een paar jaar een auto inruilen, terwijl die keuze economisch of technisch totaal niet te verantwoorden is.
  • Vanwege een paar rammeltjes, duizenden euro's uitgeven aan een andere auto. Die waarschijnlijk na een jaar ook weer rammeltjes heeft.
  • Omdat je 1x per jaar een aanhanger met snoeihout naar de gemeentewerf moet brengen, een grotere auto met een zwaardere motor kopen.
Heb onlangs een partij tegels opgehaald bij iemand. Met een auto met een trekgewicht van 1600 kg had ik 1x kunnen rijden. Nu moest ik 2x rijden (30 km enkele reis) omdat onze auto 1300 kg mag trekken. Dit was de eerste keer in 3 jaar, dat die 1300 kg niet voldoende was.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Zaken als auto's, kleding, keukens, badkamers enz. enz. koop je op basis van van emotie, gevoel en gemak. De eerste twee spelen een belangrijke rol bij wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld.
Dergelijke zaken spelen absoluut niet bij de manier van verwarmen.
Warm water van 45gr verwarmd middels een warmtepomp, voelt niet anders dan hetzelfde water verwarmd met gas.
Logisch dat prijs en daarmee tvt een belangrijke rol spelen.

Voor degene die in meer of mindere mate klimaatveranderingsbewust zijn, speelt emotie juist wel weer een rol bij beslissingen. Als ik zo hier en daar de reacties proef, is er geen sprake van 100% rationele overwegingen. no flame intended ... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Cranberry op 17-04-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:05:
Zat me vanochtend te bedenken dat veel mensen geen rationele beslissingen nemen als het gaat over het kopen van een auto. Zaken als afschrijving, tvt, brandstofverbruik spelen voor mijn idee vaak maar een marginale rol in de keuze.
Wasmachines, koelkasten, diepvriezers of andere huishoudelijke apparaten worden pas vervangen als ze niet meer te repareren zijn. Terwijl voortijdige vervanging op termijn vaak loont. Ook CV-ketels blijven in de praktijk vaak hangen, totdat ze het begeven.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Juist met auto's wordt heel vaak gekeken naar afschrijving en brandstofverbruik. TVT is negatief voor een auto en zal natuurlijk nooit een invloed hebben.

En een nieuwe koelkast/vriezer/ander apparaat in het huishouden, dat het loont om voortijdig te vervangen is zeker niet altijd waar. Ja, per jaar betaal je misschien minder, maar voordat je dat aankoop bedrag terug verdient hebt, zeker als het orginele apparaat nog perfect werkt, misschien alleen iets meer gebruikt? Dan laat je die oude maar staan totdat je hem wel moet vervangen.
Cranberry schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:25:
Zaken als auto's, kleding, keukens, badkamers enz. enz. koop je op basis van van emotie, gevoel en gemak. De eerste twee spelen een belangrijke rol bij wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld.
Dergelijke zaken spelen absoluut niet bij de manier van verwarmen.
Warm water van 45gr verwarmd middels een warmtepomp, voelt niet anders dan hetzelfde water verwarmd met gas.
Logisch dat prijs en daarmee tvt een belangrijke rol spelen.

Voor degene die in meer of mindere mate klimaatveranderingsbewust zijn, speelt emotie juist wel weer een rol bij beslissingen. Als ik zo hier en daar de reacties proef, is er geen sprake van 100% rationele overwegingen. no flame intended ... ;)
Je zet gewoon plussen en minnen bij elkaar en dan ga je kijken wat er onder de streep over blijft.

Nieuwe auto: duur (--), meer comfort (+), zuiniger (+), groter (+) => dus de moeite waard om te kopen
Nieuw wasmachine: energie zuiniger (+), duur (--) => dus niet de moeite waard om te kopen.

Maar het kan ook zijn:

Nieuwe auto: duur (---), meer comfort (+), zuiniger (+) => dus de niet moeite waard om te kopen
Nieuw wasmachine: energie zuiniger (+++), duur (--) => dus wel de moeite waard om te kopen.

Waar liggen je prioriteiten?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:51
Ik kan echt niemand die een nieuwe wasmachine koopt omdat de nieuwe zuiniger is. Je koopt zo'n ding omdat de oude gebreken gaat vertonen en reparatie vaak duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

Yucon

*broem*

D-e-n schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:39:
Ik kan echt niemand die een nieuwe wasmachine koopt omdat de nieuwe zuiniger is. Je koopt zo'n ding omdat de oude gebreken gaat vertonen en reparatie vaak duur is.
Bij wasmachines scheelt het ook niet heel veel. Vriezers of drogers zijn bijvoorbeeld een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:14
D-e-n schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:39:
Ik heb een aantal jaren geleden toch echt een nieuwe koelkast/vries combinatie gekocht omdat de oude (gratis) set 700kWh op jaarbasis deed. Een simpele rekensom leerde me dat ik de nieuwe rond de 3 jaar had terugverdiend. Dus ja, die mensen zijn er wel degelijk (in mijn omgeving).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Yucon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:55:
[...]

Bij wasmachines scheelt het ook niet heel veel. Vriezers of drogers zijn bijvoorbeeld een ander verhaal.
Drogers weet ik niet, maar vriezers is echt echt niet een heel ander verhaal hoor. Ik heb de berekening wel eens gemaakt: onze tweede koel/vries combi vervangen door een nieuwe. Oude verbruikt 292kWh per jaar, zeg tegen 20ct per kWh (dezelfde waarden die Tweakers ook gebruikt) is 58,40 per jaar aan energie.

De goedkoopste koel/vriescombi die aan mijn eisen voldoet is 489 euro. Verbruik is 32 euro per jaar. Dus een besparen van 26,40 per jaar. Dan is de TVT dus meer dan 18 jaar. Het is niet de meest energie zuinige. Klopt, dat is namelijk een Liebherr, die is maar 25 euro per jaar. Maar dan hebben we het wel over een aanschaf prijs van 1600 euro en dan heb je het ineens over 48 jaar TVT.

We hebben er ook naar zitten kijken om hem te vervangen door een vrieskast, dan is de goedkoopste iets van 230 euro, met een jaarverbruik van 37 euro. En dan zit je weer tegen meer dan 10 jaar TVT.
CurlyMo schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:33:
[...]

Ik heb een aantal jaren geleden toch echt een nieuwe koelkast/vries combinatie gekocht omdat de oude (gratis) set 700kWh op jaarbasis deed. Een simpele rekensom leerde me dat ik de nieuwe rond de 3 jaar had terugverdiend. Dus ja, die mensen zijn er wel degelijk (in mijn omgeving).
Dan wil ik je rekensommetje wel eens zien, want ik kom altijd uit op een TVT van meer dan 10 jaar.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:35:
[...]
Dan wil ik je rekensommetje wel eens zien, want ik kom altijd uit op een TVT van meer dan 10 jaar.
700kWh * € 0.22 * J = € 400 + 219kWh * € 0.22 * J
481kWh * € 0.22 * J = € 400
€ 105,82 * J = € 400
J = 3,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:39

servies

Veni Vidi Servici

RocketKoen schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:45:
[...]

Als technische levensduur kan 20 jaar prima. Ik heb ook CV ketels gezien van meer dan 30 jaar oud. Die 10 jaar is de geschatte economische levensduur. Op dat punt is een nieuwe kopen goedkoper dan de oude laten hangen. Door hogere onderhoudskosten en lagere rendement van oude apparatuur. Al blijft het een beetje koffiedik kijken.
Mijn ouders hebben in 2013/2014 hun huis verkocht en zijn in een soort van zorg appartement gaan wonen... De ketel die in het huis stond was toen 40 jaar oud en werkte nog zonder problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@CurlyMo whoops, had even gemist dat je het over 700kWh per jaar had... Ik las dat als 700Wh (dus per dag)... Ja, met zo'n onzuinig ding wil dat wel ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:45:
@CurlyMo whoops, had even gemist dat je het over 700kWh per jaar had... Ik las dat als 700Wh (dus per dag)... Ja, met zo'n onzuinig ding wil dat wel ja!
En zo zeldzaam zal ik met mijn situatie niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:49:
[...]

Dat vraag ik me af... Ik wist niet eens dat er van dat soort vreselijk onzuinige koel/vries combies waren (tenzij ze kapot zijn en dan heb je een goede reden om te vervangen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:54:
[...]

Dat vraag ik me af... Ik wist niet eens dat er van dat soort vreselijk onzuinige koel/vries combies waren (tenzij ze kapot zijn en dan heb je een goede reden om te vervangen...)
Hij functioneerde prima in zijn primaire doel. Koelen en vriezen. Wie verdenkt er dan dat zo'n ding kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:56:
[...]

Hij functioneerde prima in zijn primaire doel. Koelen en vriezen. Wie verdenkt er dan dat zo'n ding kapot is.
Omdat je nu die slimme meter hebt laten installeren en je gaat afvragen waar die hoge energie rekening vandaan komt? Heeft die slimme meter ook nut gehad! (700kWh! dat is net zo veel als al onze pc's per jaar opgeteld, en daar zitten 2 zware game pc's tussen...)

Klopt, als hij het nog doet wat hij moet doen, en je geen idee hebt wat hij verbruikt (en daarvoor moet je enigszins geintereseerd zijn in je totaal verbruik), dan zul je hem niet snel vervangen.
servies schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:44:
[...]

Mijn ouders hebben in 2013/2014 hun huis verkocht en zijn in een soort van zorg appartement gaan wonen... De ketel die in het huis stond was toen 40 jaar oud en werkte nog zonder problemen...
Uitzonderingen bevestigen de regel :p Onze ketel was zo'n 20 jaar oud en gaf alleen maar problemen (wat heb ik daar tegen lopen vloeken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:08:
[...]

Omdat je nu die slimme meter hebt laten installeren en je gaat afvragen waar die hoge energie rekening vandaan komt? Heeft die slimme meter ook nut gehad! (700kWh! dat is net zo veel als al onze pc's per jaar opgeteld, en daar zitten 2 zware game pc's tussen...)
Ik heb dat met een losse energiemeter tussen de koelkast en de WCD gedaan. Ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander 700kWh gaat opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:39

servies

Veni Vidi Servici

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:08:
Uitzonderingen bevestigen de regel :p Onze ketel was zo'n 20 jaar oud en gaf alleen maar problemen (wat heb ik daar tegen lopen vloeken!)
Dat denk ik ook wel, maar ik heb ook het idee dat dat ding iets steviger gebouwd was dan de huidige ketels....
Het gedrocht nam ook iets meer ruimte in beslag dan de huidige moderne ketels... De ketel die wij nu thuis hebben past er gok ik zo'n 6x in, en die voorziet ons ook nog eens van warm water :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
servies schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:44:
[...]

Het rendement :X van zo'n oude ketel is dusdanig laag dat vervangen volgens mij altijd zin heeft. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:35:
[...]
Oude verbruikt 292kWh per jaar, zeg tegen 20ct per kWh (dezelfde waarden die Tweakers ook gebruikt) is 58,40 per jaar aan energie.

De goedkoopste koel/vriescombi die aan mijn eisen voldoet is 489 euro. Verbruik is 32 euro per jaar. Dus een besparen van 26,40 per jaar. Dan is de TVT dus meer dan 18 jaar.
[...]

Een vervanging zal (gemiddeld) ook een verlenging van de levensduur inhouden.

Voorbeeld:
Je oude is misschien 10 jaar oud heeft misschien nog een verwachtte levensduur van 10 jaar en de nieuwe een verwachtte levensduur van 20 jaar. Je besparing is dan elk jaar 32 euro en na tien jaar bespaar je ineens de helft van 489 euro omdat je dan nog geen nieuwe hoeft te kopen.
Dan heb je dus na 10 jaar 320+245=565 euro bespaard op een investering van 489 euro.

Bovendien hebben nieuwe koelkasten vaak betere koeleigenschappen voor bijvoorbeeld verse groenten dus kan er ook een niet monetaire winst zijn. (voor duurdere versies zal dat ook de voornaamste reden zijn om deze aan te schaffen)

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 17-04-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:49:
[...]

Nope, mijn siemens upside down deed ook 650-680 per jaar toen ik hem ging meten, het ding was gewoon kapot en dat merkte je dat de bodem koelkast en dak vriezer, die tussenbalk dus, heel warm was.

Nu een koelkast van 2m en een vriezer er naast van 2m en verbruiken een derde van die oude.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:18:
[...]

Een vervanging zal (gemiddeld) ook een verlenging van de levensduur inhouden.

Voorbeeld:
Je oude is misschien 10 jaar oud heeft misschien nog een verwachtte levensduur van 10 jaar en de nieuwe een verwachtte levensduur van 20 jaar. Je besparing is dan elk jaar 32 euro en na tien jaar bespaar je ineens de helft van 489 euro omdat je dan nog geen nieuwe hoeft te kopen.
Dan heb je dus na 10 jaar 320+245=565 euro bespaard op een investering van 489 euro.
Deze snap ik niet... Als ik nu een apparaat koop voor 500 euro en die gaat 20 jaar mee en over 20 koop ik weer een apparaat voor 500 euro, ben ik in 40 jaar 1000 euro kwijt. Als ik nu een apparaat koop voor 500 euro en over 10 jaar weer, ben ik 20 jaar 1000 euro kwijt... Dat heeft niets met besparen te maken...
Bovendien hebben nieuwe koelkasten vaak betere koeleigenschappen voor bijvoorbeeld verse groenten dus kan er ook een niet monetaire winst zijn. (voor duurdere versies zal dat ook de voornaamste reden zijn om deze aan te schaffen)
Dat heeft niets met het verbruik te maken. Dat heeft met functionaliteit te maken en kan een reden zijn om een nieuwe te kopen.
Rol-Co schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:39:
[...]

Nope, mijn siemens upside down deed ook 650-680 per jaar toen ik hem ging meten, het ding was gewoon kapot en dat merkte je dat de bodem koelkast en dak vriezer, die tussenbalk dus, heel warm was.
Maar dan weer heb je het over iets wat duidelijk niet meer werkte volgens specificaties. Onze koel/vriescombi werkt nog steeds volgens specs. Alleen zijn de specs tegenwoordig iets verder aangescherpt... Wat je dan kunt doen is kijken of iets nieuws aanschaffen misschien binnen afzienbare tijd terugverdiend kan worden doordat je ergens anders op kunt besparen. In geval van een koelkast kan dat stroom zijn (een verbruik van 700kWh per jaar of 200kWh per jaar is natuurlijk substantieel). In geval van een CV is dat gasverbruik. Zelfs die ketel van 40 jaar oud, mits hij nog perfect werkt, hoeft niet de moeite waard te zijn om te vervangen, als je hem niet vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:25:
[...]
Deze snap ik niet... Als ik nu een apparaat koop voor 500 euro en die gaat 20 jaar mee en over 20 koop ik weer een apparaat voor 500 euro, ben ik in 40 jaar 1000 euro kwijt. Als ik nu een apparaat koop voor 500 euro en over 10 jaar weer, ben ik 20 jaar 1000 euro kwijt... Dat heeft niets met besparen te maken...
Als je een oud apparaat vervangt door een zuiniger nieuw apparaat bespaar je niet alleen op energiekosten maar krijg je door het nieuwe apparaat ook een verlengde levensduur erbij.
Daar hangt ook een waarde aan.

De waarde daarvan is in te schatten als verlengde levensduur * de waarde van het apparaat.

Had je oude apparaat een rest levensduur van 5 jaar en het nieuwe apparaat 20 jaar dan verdien 75% van je investering terug (omdat je niet in 2023 maar pas in 2038 een volgende hoeft te kopen)
Had je oude apparaat een rest levensduur van 10 jaar en het nieuwe apparaat 20 jaar dan verdien 50% van je investering terug
Had je oude apparaat een rest levensduur van 15 jaar en het nieuwe apparaat 20 jaar dan verdien 25% van je investering terug

Een andere manier om ernaar te kijken is om te kijken naar de restwaarde van je huidige apparaat. Als je het apparaat vervang verlies je alleen die restwaarde. Zodra je besparing hoger wordt dan die restwaarde heb je je apparaat terugverdient. Heb je dus een apparaat van nieuwprijs 500 euro dat 20 jaar meegaat dat is na 15 jaar de restwaarde nog hooguit 125 euro. Als je in 1 jaar 32 euro aan energiegebruik bespaart door eenzelfde apparaat te kopen dan loont het al na 4 jaar om je 15 jaar oude apparaat vervangen te hebben

[ Voor 17% gewijzigd door TWyk op 17-04-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Wailing_Banshee

Ja klopt, er was iets mis, en zo'n 12 jaar oud dus dan weet ik de oplossing wel, of ik er nou mee bespaar of niet.
In geval van cv ligt dat iets anders, gas kan ik niet zelf opwekken, (nou ja, kan wel maar daar kan ik niet mijn hele huis mee verwarmen ;) en kost weer een pan hasjee ) elektriciteit daarentegen wel, dus vervangen van elektrische apparaten heeft minder prioriteit. Als het er veel zijn die exclusief verbruiken t.o.v een vervanger weer wel.
Mijn doel lag gewoon ergens anders, zoveel mogelijk gas vervangen voor elektra, en niet voor de kosten alleen, ook omdat ik er vanaf wilde, ik zie die donkere wolk al 2 jaar hangen en sinds ik de beelden van gestutte huizen in groningen gezien heb wil ik er geen deel meer van uitmaken en wil ik het meer dan ooit kwijt.
Dus we gaan inmiddels al richting de 10000Wp op dak (doel, het is nu nog 9600) om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te gebruiken, en het boeit me niks aan tvt, salderingen, subsidie's of wat dan ook. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:48:
Dus we gaan inmiddels al richting de 10000Wp op dak (doel, het is nu nog 9600) om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom te gebruiken, en het boeit me niks aan tvt, salderingen, subsidie's of wat dan ook. >:)
10KWp op het dak gaat hier niet komen, maar ik snap wat je bedoelt met TVT, salderingen en subsidies. Als ik daar rekening mee had gehouden, had ik geen 3K Wp bijgeplaatst in november. Maar je moet ook wel realistisch blijven. Die 5K voor de uitbreiding hadden we wel liggen, maar 15-30K voor het vervangen van de CV ketel niet. En als je moet gaan lenen hiervoor, hoeft het van mij niet meer. Ik wil het doen omdat ik het wil doen. Niet omdat iemand mij ertoe dwingt. En helemaal al niet als ik hiervoor geld moet gaan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
@TWyk vergeet je nu niet om de afschrijving van het nieuwe apparaat (25 euro per jaar) mee te rekenen?
Stel je hebt een apparaat dat goed werkt en afgeschreven is, maar 30 euro pj meer aan energie verbruikt dan een apparaat met een levensduur van 20 jaar dat 500 euro kost.
Vervangen scheelt je dan 30-25 = 5 euro per jaar.
In dit soort gevallen loont het dus om het oude apparaat te behouden tot het kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
blissard schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:31:
@TWyk vergeet je nu niet om de afschrijving van het nieuwe apparaat (25 euro per jaar) mee te rekenen?
Stel je hebt een apparaat dat goed werkt en afgeschreven is,
Huishoudelijk doe je niet aan dat soort fiscale afschrijving maar aan economische afschrijving.
Zolang een apparaat werkt en je bereid bent het apparaat te gebruiken is het niet afgeschreven en heeft het een economische restwaarde gerelateerd aan wat er nog aan geschatte levensduur over is.

Het idee van terugverdientijd wordt vaak gebruikt bij zonnepanelen. Maar dat ligt heel anders dan bij een huishoudelijk apparaat. Bij een huishoudelijk apparaat investeer je geld dat je terugverdient door het gebruik/genot dat je aan dat apparaat hebt over de levensduur. Als je een apparaat vroegtijdig wegdoet verlies je een potentieel stukje gebruik van dat apparaat. Dat is de restwaarde.
De investering in een nieuw apparaat verdien je weer terug over de verachte toekomstige levensduur van dat apparaat.

Bij zonnepanelen is er geen gebruik. Het enige wat de panelen doen is energie produceren. Dan kan je dus de waarde heel goed relateren aan de waarde van de geproduceerde energie.

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 18-04-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Goede vriezers zijn nauwelijks zuiniger geworden. Kan ook helemaal niet. Techniek is nooit veranderd. Er zit een compressor in, en dat is alles.
Ik heb het een jaar geleden eens nagemeten met een energielogger (energiemeter heb je niets aan, omdat een vriezer meer uit staat dan aan).
Betreft een oude grote (destijds label A) staande vriezer uit 1997, verbruik was 175 kWh op een heel jaar. Nou dat schiet dus echt niet op als een vergelijkbare ook direct 600 euro kost, en niet veel minder verbruikt met zo'n 100 kWh als ik me goed herinner. Dat ga je echt nooit terugverdienen, wat milieucentraal ook zegt 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:08:
Goede vriezers zijn nauwelijks zuiniger geworden. Kan ook helemaal niet. Techniek is nooit veranderd. Er zit een compressor in, en dat is alles.
Ik heb het een jaar geleden eens nagemeten met een energielogger (energiemeter heb je niets aan, omdat een vriezer meer uit staat dan aan).
Gaat prima als je hem gewoon een week laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

CurlyMo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:09:
[...]

Gaat prima als je hem gewoon een week laat zitten.
Een logger ja, maar een meter niet. Of hij moet het totale verbuik kunnen bijhouden, maar dan is het meer een logger bedoel ik.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:10:
[...]
Een logger ja, maar een meter niet. Of hij moet het totale verbuik kunnen bijhouden, maar dan is het meer een logger bedoel ik.
Ik ken er geen die dat niet kunnen. Zelf de kijkshop meter kan het:
Afbeeldingslocatie: https://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pf&source=%2Fpromofolder_nl%2Farticles%2F2012%2F12%2F10%2F10894%2Fn_kkshop108n0000239.jpg&width=275&height=999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Betreft een oude grote (destijds label A) staande vriezer uit 1997, verbruik was 175 kWh op een heel jaar. Nou dat schiet dus echt niet op als een vergelijkbare ook direct 600 euro kost, en niet veel minder verbruikt met zo'n 100 kWh als ik me goed herinner. Dat ga je echt nooit terugverdienen, wat milieucentraal ook zegt 8)7
Je hoeft met de energiebesparing ook niet de hele nieuwe waarde terug te verdienen maar alleen de geschatte restwaarde (voor jou) van de huidige vriezer.
De nieuwe vriezer verdien je gewoon terug door deze weer 20 jaar te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Wailing_Banshee schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:45:
[...]
Lastig thee zetten met een pannetje... Moet ik weer een pannetje pakken (of een theeketel), water pakken, op "het vuur" zetten (hoe noem je dat eigenlijk als je inductie hebt?), wachten, water in m'n kopje doen, de rest weggooien en pannetje/keteltje weer terug in de kast. Of ik doe de kraan open boven m'n beker en doe de kraan weer dicht :D
In ons oude huis (nieuw 2002) hadden wij ook al inductie maar gebruikte ik een fluitketel. Ging niet zo snel als ik wilde, maar dat kwam vooral omdat ik altijd teveel in zo'n kreng doe.

In ons nieuwe huis hebben we uiteraard weer inductie (all electric nu) maar de fluitketel fluit niet meer dus sindsdien doe ik het stomweg in een pannetje. Maar dit werkt verbazingwekkend veel beter. Ik doe exact de juiste hoeveelheid in de pan (op gevoel, en dat klopt bijna altijd), en omdat de inductieplaat nog iets krachtiger is, is het wat al heet als ik klaar ben met theezakje uitzoeken, kop pakken, theezakje erin doen, telefoon pakken, oh nee, is niet nodig, kookt al _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:21:
[...]
Ik doe exact de juiste hoeveelheid in de pan (op gevoel, en dat klopt bijna altijd), en omdat de inductieplaat nog iets krachtiger is, is het wat al heet als ik klaar ben met theezakje uitzoeken, kop pakken, theezakje erin doen, telefoon pakken, oh nee, is niet nodig, kookt al _/-\o_
Wat is er mis met gewoon een theepot zetten? Is dat niet gewoon veel zuiniger dan telkens een kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Dat kost toch evenveel energie (in verhouding)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:23:
Dat vraag ik me dus hardop af. Of het niet efficiënter is om een 1x 1 liter water aan de kook te brengen i.p.v. 10x 0.1 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:23:
Ja en nee. 10 x 0.1 liter water opwarmen kost evenveel energie als 1 x 10 liter water (Q = m Cp (T2 - T1).

Echter, je warmt niet alleen water op, maar ook de waterkoker / ketel. En deze koelt vervolgens weer af. De waterkoker maar 1 keer op te laten warmen is energie efficienter dan 10 keer.

In dat opzicht is het verwarmen van 1 liter water efficienter, mits je die 1 liter ook echt nodig hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Jawel, ze zijn wel zuiniger geworden. Alleen niet zo dramatisch veel dat je de aanschafprijs van een nieuwe binnen een fatsoenlijke tijd kunt compenseren doordat je op de electriciteit bespaard.

Wij hebben twee koelvries combies. De ene is uit 2001 en gebruikt zo'n 800Wh per dag. De andere is uit 2011 en gebruikt gemiddeld 450Wh per dag. Het grootste verschil? Die oude heeft een compressor die altijd aan staat. En hij staat langer aan:

Verbruik koelkasten

Het verbruik van beide koelkasten (zijn beide ongeveer even groot). De blauwe lijn is de oude, de gele is de nieuwe. De blauwe lijn is minimaal 11W, de gele 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Skyaero schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:40:
[...]

Ja en nee. 10 x 0.1 liter water opwarmen kost evenveel energie als 1 x 10 liter water (Q = m Cp (T2 - T1).

Echter, je warmt niet alleen water op, maar ook de waterkoker / ketel. En deze koelt vervolgens weer af. De waterkoker maar 1 keer op te laten warmen is energie efficienter dan 10 keer.

In dat opzicht is het verwarmen van 1 liter water efficienter, mits je die 1 liter ook echt nodig hebt natuurlijk.
Maar minimaal de helft van het jaar is dit gewoon gewenste verwarming van je huis (met een COP van 1) en dus nog altijd geen volledige verspilling.

In de zomer is dat natuurlijk w/el het geval, zeker als je die warmte vervolgens weer weg moet koelen met een airco :+

Ditzelfde gaat eigenlijk op voor alle elektrische apparaten die in huis staan. Vooral van belang bijvoorbeeld bij de oude gloeilamp wat in feite gewoon een verwarming was die ook nog wat licht gaf.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 18-04-2018 11:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:07:
[...]

Jawel, ze zijn wel zuiniger geworden. Alleen niet zo dramatisch veel dat je de aanschafprijs van een nieuwe binnen een fatsoenlijke tijd kunt compenseren doordat je op de electriciteit bespaard.

Wij hebben twee koelvries combies. De ene is uit 2001 en gebruikt zo'n 800Wh per dag. De andere is uit 2011 en gebruikt gemiddeld 450Wh per dag. Het grootste verschil? Die oude heeft een compressor die altijd aan staat. En hij staat langer aan:

[afbeelding]

Het verbruik van beide koelkasten (zijn beide ongeveer even groot). De blauwe lijn is de oude, de gele is de nieuwe. De blauwe lijn is minimaal 11W, de gele 0.
Dit, en in de praktijk hebben veel oude vriezers versleten rubbers wat de efficiency naar beneden haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:21:
[...]

In ons oude huis (nieuw 2002) hadden wij ook al inductie maar gebruikte ik een fluitketel. Ging niet zo snel als ik wilde, maar dat kwam vooral omdat ik altijd teveel in zo'n kreng doe.

In ons nieuwe huis hebben we uiteraard weer inductie (all electric nu) maar de fluitketel fluit niet meer dus sindsdien doe ik het stomweg in een pannetje. Maar dit werkt verbazingwekkend veel beter. Ik doe exact de juiste hoeveelheid in de pan (op gevoel, en dat klopt bijna altijd), en omdat de inductieplaat nog iets krachtiger is, is het wat al heet als ik klaar ben met theezakje uitzoeken, kop pakken, theezakje erin doen, telefoon pakken, oh nee, is niet nodig, kookt al _/-\o_
Water koken in een pan? Met niet geïsoleerde metalen zijkanten? Met een groot metalen of glazen deksel er op die ook al geen isolatie heeft?

Als je elektrisch water gaat verwarmen zou ik het toch maar in een waterkoker doen, en eventueel het hete water in een thermosfles gieten om warm te houden.

Het laatste nieuws wat ik hoorde zet mij toch aan het twijfelen om de ketel over een paar jaar al te vervangen, ik hoorde iets van doelstelling 2030 alle huizen van het gas af... Dan is mijn huidige ketel 18 jaar oud...

Ik heb niet de mogelijkheid om wat aan de buitenkant van mijn appartement te doen, en 100% elektrisch gaat dus heel duur worden (centrale blokverwarming gaat ook niet echt lukken)

Kloteregering, laat de mensen lekker zelf kiezen wat ze willen. Maak goedkoop wat je wil stimuleren, maak duurder wat je wil beperken, belastingen verhogen en verlagen zijn daar een mooi middel voor (geen subsidies), maar ga niet domweg dingen verbieden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Resistor Het aan de kook brengen gaat zo snel dat ik vermoed dat dat wel meevalt met dat verlies :-)

Overigens dat "verbieden", zo'n vaart loopt dat niet, en het is niet de regering die dat heeft gezegd he, maar een heel consortium aan bedrijven, voortgetrokken door de netbeheerders.

Ik denk overigens ook dat het verhogen van belasting op gas meer zoden aan de dijk zal zetten. Als mensen zien dat het financieel interessant wordt om naar alternatieven, is dat veel zinvoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:40:
@Resistor Het aan de kook brengen gaat zo snel dat ik vermoed dat dat wel meevalt met dat verlies :-)

Overigens dat "verbieden", zo'n vaart loopt dat niet, en het is niet de regering die dat heeft gezegd he, maar een heel consortium aan bedrijven, voortgetrokken door de netbeheerders.

Ik denk overigens ook dat het verhogen van belasting op gas meer zoden aan de dijk zal zetten. Als mensen zien dat het financieel interessant wordt om naar alternatieven, is dat veel zinvoller.
Er is echter een grote groep mensen die die overstap niet financieel kunnen dragen, dan zou het verhogen van de belasting op gas onevenredig de lagere inkomens raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eli3l schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:52:
[...]

Er is echter een grote groep mensen die die overstap niet financieel kunnen dragen, dan zou het verhogen van de belasting op gas onevenredig de lagere inkomens raken.
Los van het belasten, gaat die prijs natuurlijk sowieso omhoog als we groningen dicht gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
[...]

De lagere inkomens zitten vaker in sociale huurwoningen. De overstap wordt gefinancierd door de woningbouwcoöperaties. De mogelijke huurverhoging, zou gecompenseerd kunnen worden door een lagere energierekening.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:01:
[...]

De lagere inkomens zitten vaker in sociale huurwoningen. De overstap wordt gefinancierd door de woningbouwcoöperaties. De mogelijke huurverhoging, zou gecompenseerd kunnen worden door een lagere energierekening.
Er zijn genoeg lagere inkomens die wel een koophuis hebben, maar niet veel geld om dat soort investeringen te doen. De laagste inkomens zitten meestal in sociale huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:08:
[...]

Er zijn genoeg lagere inkomens die wel een koophuis hebben, maar niet veel geld om dat soort investeringen te doen. De laagste inkomens zitten meestal in sociale huurwoningen.
En dat is dan weer op te lossen met specifieke manieren om dit te financieren. De extra lasten komen er toch, als je het niet doet ga je meer betalen voor het gas.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 18-04-2018 13:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:08:
[...]

Voor die groep komt er waarschijnlijk een woninggebonden duurzaamheidslening. Je hebt eerder te kennen gegeven dat je daar geen geld voor wilt lenen. Vraag me wel af hoe lang jij blijft weigeren als het jou onder de streep gewoon geld kost vanwege een onevenredige stijging van jouw energierekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:13:
[...]Vraag me wel af hoe lang jij blijft weigeren als het jou onder de streep gewoon geld kost vanwege een onevenredige stijging van jouw energierekening ;)
Lang. Ik wil geen leningen meer. En helemaal geen leningen waar ik meer dan een jaar aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Joris748 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:01:
[...]

Laat ik het anders stellen: Er is een grote groep met kophuis, maar laag inkomen. Zomaar de belasting omhoog gooien zal denk ik niet het gewenste effect hebben en die groep onnodig belasten.

Ik denk dat het meer nut zou hebben om die groep een handreiking te doen en dus subsidie aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
[...]
Toch lijkt het wenselijk als de energiebelasting in ieder geval per m3 gas (nu 26 cent) op den duur zeker zo'n 5 keer zo hoog wordt als de belasting op elektriciteit (nu 10,46 cent).
Het is mogelijk door een vrijstelling/belastingvermindering van een basisbehoefte mensen te beschermen die financieel een stijging van de gasprijs niet kunnen opvangen.

Voor elektriciteitsaansluiting is er een belastingvermindering van 308 euro (dus ongeveer 3000 kWh)

Het is denkbaar om de energiebelasting op gas in de komende 5 jaar geleidelijk naar 55 cent op te trekken en dan een ook geleidelijk oplopende vermindering van de energiebelasting bij een gasaansluiting van bijvoorbeeld 400-500 euro te introduceren.
Wel met het volgende verschil. Bij elektriciteit geldt dat wie in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt toch de volledige belastingvermindering. Dat moet voor een vermindering van de energiebelasting op gas niet gelden. Deze vermindering zou nooit hoger moeten zijn dan de betaalde belasting op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Als niemand "iets" wil dan gebeurt er ook niets. :'(
Volgens mij heeft niemand daar "iets" aan. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 18-04-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
TWyk schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:17:
[...]

Toch lijkt het wenselijk als de energiebelasting in ieder geval per m3 gas (nu 26 cent) op den duur zeker zo'n 5 keer zo hoog wordt als de belasting op elektriciteit (nu 10,46 cent).
Het is mogelijk door een vrijstelling/belastingvermindering van een basisbehoefte mensen te beschermen die financieel een stijging van de gasprijs niet kunnen opvangen.

Voor elektriciteitsaansluiting is er een belastingvermindering van 308 euro (dus ongeveer 3000 kWh)

Het is denkbaar om de energiebelasting op gas in de komende 5 jaar geleidelijk naar 55 cent op te trekken en dan een ook geleidelijk oplopende vermindering van de energiebelasting bij een gasaansluiting van bijvoorbeeld 400-500 euro te introduceren.
Wel met het volgende verschil. Bij elektriciteit geldt dat wie in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt toch de volledige belastingvermindering. Dat moet voor een vermindering van de energiebelasting op gas niet gelden. Deze vermindering zou nooit hoger moeten zijn dan de betaalde belasting op het verbruik.
Het ging mij meer om het punt, dat die groep geen geld heft om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Daar zou je een subsidie regeling voor moeten maken in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Skyaero schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:40:
[...]

Als je weet dat je meer dan een kopje drinkt, zet dan een hele pot/thermoskan... ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ik denk dat we er aan moeten wennen dat iedereen een veel groter deel van het inkomen aan energie kwijt zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Eli3l schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:18:
[...]

Het ging mij meer om het punt, dat die groep geen geld heft om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Daar zou je een subsidie regeling voor moeten maken in mijn ogen.
Waardoor de prijzen kunstmatig hoog blijven. Ik geloof meer in de, eerder genoemde, gebouwgebonden duurzaamheidslening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Eli3l schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:18:
[...]

Nog meer subsidies, aftrekposten, uitzonderingen etc. Is allemaal micromanagement wat mij betreft, als niemand het kan betalen moet de belasting omlaag of anders verdeeld, als sommige mensen het niet kunnen betalen zullen ze hun verwachtingen aan moeten passen.

Niet kunnen betalen is meestal toch eerder een keuze tussen een nieuwe Iphone of nieuwe energiezuinige apparatuur. Energie moet gewoon duurder worden dan gaan mensen vanzelf een andere overweging maken.

Offtopic,
Daarna volgende stap brandstof 2x zo duur maken en belastingvrije reiskostenvergoeding afschaffen (gefaseerd over hele lange termijn natuurlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 18-04-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Energie is in Nederland gewoon erg goedkoop in vergelijking met het buitenland. Dat gaat zich nog wreken komende jaren. Daarbij de gemiddelde verwende Nederlander die alleen dat wil wat hem/haar uitkomt. Geen goede combinatie. Misschien hard, maar wel waar.

Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom die vreselijk riante SDE+ regeling maar in stand gehouden wordt terwijl subsidie op isolatie een armzalig potje betrof. Ga daar nou eens mee aan de slag. Er valt nog zoveel te isoleren! Alles wat extra geisoleerd is hoeft niet meer opgewekt te worden. Nee, met SDE+ krijgen we steeds meer opwek, voor onze onzuinige huisjes 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door psy op 18-04-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:40
Zo kan het dus ook (alleen wel lastig voor individuele woningbezitters met een rijtjeshuis): https://www.bussumsnieuws...en-worden-energiezuiniger

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Elahkneh schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje . Huis uit 2005 , alles geïsoleerd , gasverbruik van 1200m3 p.j. Maar met de ltv van een warmtepomp moet ik eerst alles nóg een keer isoleren .
Met een hybride oplossing redt je dat in je huidge geisloleerde huis ook zonder die extra isolatie wel.
Kom je waarschijnlijk ongeveer op 200m3 gas en 2000kwh uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@psy dat is niet waar. energie prijzen in Nederland zijn iets lager, maar redelijk vergelijkbaar met het buitenland. https://www.energievergel...taalt-het-meest-in-europa

[ Voor 39% gewijzigd door blissard op 18-04-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:07
@psy Als de energie en gasprijzen in Nederland sterk gaan stijgen word PV en warmtepomp (ook water/water) opeens een stuk aantrekkelijker. Ik verwacht dat door een hogere vraag de prijzen dan echter niet zullen dalen maar misschien zelfs stijgen (ondanks schaalvoordeel).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:35:
@psy dat is niet waar. energie prijzen in Nederland zijn iets lager, maar redelijk vergelijkbaar met het buitenland. https://www.energievergel...taalt-het-meest-in-europa
Dat ben ik niet met je eens.
Volgens die overzichten is de gemiddelde gasprijs in Europa 24% hoger dan in NL.
Idem elektra, in Europa 15% hoger dan in NL.
Noem dat maar "iets" 8)

In dat zelfde artikel staat.
...
Uiteraard moet je niet alleen kijken naar de energieprijs, maar ook naar het gemiddelde inkomen van het land. Als je dan gaat kijken naar wat men relatief betaalt in Europa, blijkt dat Bulgaren, Grieken, Portugezen en zelfs Italianen relatief veel geld betalen voor energie. Niet gek dat minder welvarende gezinnen in deze landen vaak onvoldoende hun huis kunnen verwarmen.
Dus we mogen niet klagen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tassadar32 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:42:
@psy Als de energie en gasprijzen in Nederland sterk gaan stijgen word PV en warmtepomp (ook water/water) opeens een stuk aantrekkelijker.
Toch is het simpelweg zo dat hoe langer je besparende maatregelen uitstelt, hoe langer je ook niet hebt bespaard. Als over 5 jaar elektra 1,5 zo goedkoop wordt, dan heb ik alsnog de komende 5 jaar geen elektra rekening hoeven betalen. Die winst vanaf 5 jaar tot 10 jaar gerekend moet dus op wegen tegen de winst die ik nu vanaf 0 jaar tot 10 jaar maak. Rekening houdend dat zonnepanelen over 5 jaar ook alweer iets goedkoper zullen zijn geworden.

Deze logica zie je veel vaker bij het vastzetten van de hypotheekrente. Uit het huizen kopen topic:
Oorspronkelijke quote waar ik op reageer
De rente voor 30 jaar wil ik denk ik ook vast zetten. Dat was 2.99% voor beide. Scheelt mij ongeveer 75 euro per maand tov 10 jaar vastzetten a 2.1 en 2.4% geloof ik maar dat vind ik wel een schappelijk verschil om klaar te zijn en geen last te krijgen van een of andere explosie van rente tarieven over 9 jaar ofzo

Als jij aardig versneld aflost, dan wordt die renteperiode juist een nadeel. Je bepaald nu € 75,- per maand meer. Dat is € 27000 over 30 jaar. Als je zorgt dat je nu minder betaald en je tevens voldoende aflost, dan is een hogere rente helemaal niet zo'n probleem na 10 jaar.

Even hypothetisch want ik heb mijn eigen rekenmodel niet bij de hand.
Als je hypotheek € 200.000,- en je rente dus 2.1%, zeg € 750 en bij 2.99% zeg € 825,-. Dan is het verschil tussen 2.1% en 2.99% die € 75,-. Maar hoe lager het hypotheekbedrag hoe groter die nieuwe rente moet worden om aan die € 75,- verschil te komen.

Stel dat je na 10 jaar € 100.000 heb afgelost. Dan is het overgebleven hypotheekbedrag ook € 100.000. Dan moet je uitrekenen wat de rente dan moet zijn om die € 27000 alsnog te verliezen met een nieuwe rentestand t.o.v. je oorspronkelijke rente van 2.99% voor 30 jaar vast. Afhankelijk van de hoogte van dat percentage, neem je dat risico wel of niet.

Ik denk dat ik genoeg heb afgelost na 10 jaar om het risico te lopen van een hogere rente, aangezien de winst van het lage percentage nu in samenhang tot het bedrag dat ik na 10 jaar nog open heb staan, de rente wel dusdanig moet stijgen om dat voordeel te niet te doen, dat ik denk dat dat onwaarschijnlijk is. Lange zin :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TvanW schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:57:
Dat ben ik niet met je eens.
Volgens die overzichten is de gemiddelde gasprijs in Europa 24% hoger dan in NL.
Idem elektra, in Europa 15% hoger dan in NL.
Noem dat maar "iets" 8)
In dat zelfde artikel staat.
Dus we mogen niet klagen :?
Dat is de prijs inclusief vastrecht en andere (verborgen) kosten? Die betalen wij immers, dus moet je dat er ook bij rekenen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17

ericplan

5180 Wp PV

Er zal ongetwijfeld aan de tariefstructuur gesleuteld gaan worden om ons van gas af te sturen. Zoals dat destijds ook is gedaan met stadsverwarming en het gehate "Niet meer dan anders"-principe.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:27:
[...]

Dat is de prijs inclusief vastrecht en andere (verborgen) kosten? Die betalen wij immers, dus moet je dat er ook bij rekenen.....
We krijgen ook ruim 300 euro korting op de energiebelasting van elektriciteit.
Die moet je er ook weer vanaf trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:27:
[...]

Ik ga er wel vanuit dat dergelijke kosten/kortingen hierin is meegenomen, anders heeft vergelijken weinig zin :)
.... In het buitenland zullen ze ook wel kortingen/toeslagen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
TWyk schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:44:
[...]

We krijgen ook ruim 300 euro korting op de energiebelasting van elektriciteit.
Die moet je er ook weer vanaf trekken
Dat is inderdaad iets wat vaak vergeten wordt.

Het hebben van een elektriciteitsaansluiting levert netto ongeveer 10 cent per dag op als je geen energie gebruikt. Je hebt dus negatieve vaste kosten. Blijft over dat je zo'n 18-22 cent per kWh mag afrekenen. Ik kan mij goed voorstellen dat daarmee de kosten voor een gemiddeld huishouden in elk geval voor elektra reuze meevallen.

De vaste kosten van een gasaansluiting zijn ongeveer 50 cent per dag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
TvanW schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:23:
Ik denk dat we er aan moeten wennen dat iedereen een veel groter deel van het inkomen aan energie kwijt zal zijn.
Door stapsgewijs te investeren in energiebesparing kan dat reuze meevallen. Blijf je stil zitten, zal de energierekening inderdaad gestaag een steeds groter deel van het inkomen in beslag nemen. Durf je financieel verder vooruit te kijken dan het einde van de maand of het einde van het jaar, dan kom je er achter dat het verstandig is om zo snel mogelijk te onderzoeken op welke punten je energie kunt besparen zonder comfort in te leveren.

Maak rustig een overzicht van de mogelijkheden, kijk naar de kosten en maak specifiek hiervoor een klein spaarpotje. Voer dan maatregelen uit als je toch al onderhoud of een verbouwing gaat uitvoeren. En als dat nu nog lang duurt, begin dan met maatregelen die niet of nauwelijks invloed hebben op de rest van het huis. Zoals vloerisolatie of spouwmuurisolatie.

Wil je volgend jaar de zolder verbouwen tot kantoor of kinderkamer, zorg dan dat je ook meteen budget hebt voor minimaal dakisolatie met een Rc van 4 of hoger.

Met een beetje planning kun je al veel zelf in de hand houden.

En niet geheel onbelangrijk: naarmate energieprijzen stijgen, wordt het financieel steeds aantrekkelijker om ook daadwerkelijk over te gaan tot maatregelen om het verbruik en de kosten te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Ivow85 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:03:
[...]

Dat is inderdaad iets wat vaak vergeten wordt.

Het hebben van een elektriciteitsaansluiting levert netto ongeveer 10 cent per dag op als je geen energie gebruikt. Je hebt dus negatieve vaste kosten. Blijft over dat je zo'n 18-22 cent per kWh mag afrekenen. Ik kan mij goed voorstellen dat daarmee de kosten voor een gemiddeld huishouden in elk geval voor elektra reuze meevallen.

De vaste kosten van een gasaansluiting zijn ongeveer 50 cent per dag.
De korting was de compensatie voor de introductie van de vaste kosten. Ze hebben het nu al over verlaging van die korting. Je kunt er vergif op innemen dat bij het langzamerhand wegvallen van de vaste kosten voor gas de korting helemaal verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TvanW schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:00:
Ik ga er wel vanuit dat dergelijke kosten/kortingen hierin is meegenomen, anders heeft vergelijken weinig zin :)
.... In het buitenland zullen ze ook wel kortingen/toeslagen hebben. :)
Tja, daar kun je m.i. niet vanuit gaan. Dat geldt ook voor allerlei vaste klanten of overstapkortingen. Dat maakt het verhaal niet zo makkelijk te vergelijken als vaak wordt aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Bezuiniger schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:35:
[...]

De korting was de compensatie voor de introductie van de vaste kosten. Ze hebben het nu al over verlaging van die korting. Je kunt er vergif op innemen dat bij het langzamerhand wegvallen van de vaste kosten voor gas de korting helemaal verdwijnt.
De gedachte achter deze korting (genaamd vermindering energiebelasting) is omdat een deel van het energieverbruik wordt gezien als basisbehoefte. Daarover betaal je dan geen energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:41:
[...]
De gedachte achter deze korting (genaamd vermindering energiebelasting) is omdat een deel van het energieverbruik wordt gezien als basisbehoefte. Daarover betaal je dan geen energiebelasting.
Blijf het nog steeds vreemd vinden dat de heffing energiebelasting > 10000kWh lager is. :>
Ik zou juist zeggen dat deze, zeker wat betreft consumenten, juist progressief door zou moeten lopen. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
TvanW schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:53:
[...]

Blijf het nog steeds vreemd vinden dat de heffing energiebelasting > 10000kWh lager is. :>
Ik zou juist zeggen dat deze, zeker wat betreft consumenten, juist progressief door zou moeten lopen. (8>
Inderdaad niet echt in het kader van 'de vervuiler betaald'. Het is helaas zo dat we als Nederland ervoor gekozen hebben de belastingen 50/50 te verdelen tussen consumenten en bedrijven terwijl bedrijven een veel groter aandeel hebben in de vervuiling. Alle belastingtarieven zouden bij elkaar zo tot deze 50/50 verhouding moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:01:
[...]
Inderdaad niet echt in het kader van 'de vervuiler betaald'. Het is helaas zo dat we als Nederland ervoor gekozen hebben de belastingen 50/50 te verdelen tussen consumenten en bedrijven terwijl bedrijven een veel groter aandeel hebben in de vervuiling. Alle belastingtarieven zouden bij elkaar zo tot deze 50/50 verhouding moeten komen.
Of dat slim is vraag ik mij af. :?
Wij als NL zijn een exporterend land dus door bedrijven meer belastingen te laten betalen verslechterd onze concurrentie positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
TvanW schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:08:
[...]

Wij als NL zijn een exporterend land dus door bedrijven meer belastingen te laten betalen verslechterd onze concurrentie positie.
Ik denk dat een verslechtering van de positie wel meevalt. De energierekening die wij als consumenten betalen doen we ten slotte met het verkregen salaris als werknemer van bedrijven. Voor bedrijven die veel energie van het net verbruiken (en dus meer Co2 uitstoten) is dit slechter dus onaantrekkelijker. Bedrijven die geen of weinig uitstoten profiteren hiervan en wordt aantrekkelijker. Bedrijven hebben tevens meer mogelijkheden om in hun eigen duurzame energievoorziening te voorzien dan consumenten.

Als er per saldo nog een verslechtering van de positie is dan zou je alsnog via de EU een gelijker speelveld kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 19-04-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
TvanW schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:08:
[...]

Een verhoging van de energiebelasting op bijvoorbeeld gas kun je compenseren in een verlaging andere belasting of in een vestigingssubsidie. Daarmee worden we wel aantrekkelijker voor industrieeen die minder gas verbruiken en wordt het tegelijk aantrekkelijker voor bedrijven die relatief gas gebruiken om over te stappen op alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:07:
[...]

[afbeelding]

Ik weet niet, maar een compressor staat niet altijd aan. Er is misschien lekstroom. En tot 100W in dat plaatje is 96 pixels, de blauwe lijn is maximaal 3 pixels hoog als hij onderin ligt. Dat is dus 3W.
Maar dan nog, komt het lagere verbruik omdat de compressor zuiniger is of komt dat omdat de diepvries beter geïsoleerd is en dus minder warmte verliest?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Gecko123 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:01:
[...]

De werkelijkheid is weerbarstiger. Het gros van de milieubelastingen wordt op de consument verhaald.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-van-de-milieubelastingen
De overheid incasseerde 24,6 miljard euro aan milieubelastingen en milieuheffingen in 2015. Huishoudens dragen met een aandeel van bijna twee derde de zwaarste lasten; producenten dragen ruim een derde bij. Dat meldt CBS.

[...]
De vervuiler betaalt niet altijd het meest
Het principe dat de vervuiler betaalt, gaat niet altijd op. In Nederland komt de meeste energie nog van fossiele brandstoffen, wat zorgt voor uitstoot van broeikasgassen. De overheid probeert deze uitstoot terug te dringen, bijvoorbeeld door het heffen van belasting op het verbruik van stroom en aardgas. Producenten zijn verantwoordelijk voor 80 procent van de uitstoot van broeikasgassen, maar betalen nog niet de helft van de belastingen op energie. Dit betekent dat huishoudens, die nog geen vijfde bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen, meer dan de helft betalen. Dit komt mede doordat de tarieven van de energiebelasting hoger zijn voor kleinverbruikers zoals huishoudens en lager voor grootverbruikers zoals producenten.
Met de jaarlijks stijgende SDE+ voor consumenten zal die verhouding echt niet lager zijn geworden.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 19-04-2018 11:07 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Maasluip schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:01:
[...]

Ik weet niet, maar een compressor staat niet altijd aan. Er is misschien lekstroom. En tot 100W in dat plaatje is 96 pixels, de blauwe lijn is maximaal 3 pixels hoog als hij onderin ligt. Dat is dus 3W.
Maar dan nog, komt het lagere verbruik omdat de compressor zuiniger is of komt dat omdat de diepvries beter geïsoleerd is en dus minder warmte verliest?
Die lijn was ook een niet één pixel hoog, de waarde op die lijn was 11W.

Die koelkast staat eigenlijk altijd aan. Niet altijd trouwens, er zijn ook momenten waarop de lijn 0W is, tussen uitschakelen en weer aanschakelen. Kan met temperatuur te maken hebben natuurlijk.

En ik vermoed dat het beide is. Betere isolatie en efficientere systemen. Dat geldt natuurlijk voor alles wat moet verwarmen en koelen. Maar omdat iets efficienter wordt, wil niet gelijk zeggen dat het gelijk financieel de moeite waard is om te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:05:
[...]
De werkelijkheid is weerbarstiger. Het gros van de milieubelastingen wordt op de consument verhaald.
Dat is toch altijd zo :? , de consument is afnemer/eindgebruiker :>
Het is dan weer wel de vraag welke consument in welk land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Señor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:05:
[...]

[...]

Met de jaarlijks stijgende SDE+ voor consumenten zal die verhouding echt niet lager zijn geworden.
Ik vraag me inderdaad af of bijvoorbeeld openbaar vervoer bedrijfen ook dingen als bpm en hoog btw tarief betalen voor die stinkbussen die rondrijden door de wijk.
En ze zullen de diesel ook wel voor een lagere prijs afrekeken, net als de landbouw met speciale diesel.
Heeft een trekker een 3 weg catalysator met een roetfilter ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 06:00:
[...]

En ze zullen de diesel ook wel voor een lagere prijs afrekeken, net als de landbouw met speciale diesel.
Heeft een trekker een 3 weg catalysator met een roetfilter ?
Deze regeling bestaat voor de landbouw in NL al een aantal jaren niet meer ;)
In België is het natuurlijk weer anders 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
TvanW schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:53:
[...]

Deze regeling bestaat voor de landbouw in NL al een aantal jaren niet meer ;)
In België is het natuurlijk weer anders 8)7
Tja het is niet te begrijpen en niet uit te leggen zo complex is het met alle regeltjes.

Maar die link van de verdeling van de milleubelasting is wel verhelderend. Gewone burgers nemen minder dan 1/3 van de energie af, maar brengen de helft van de belasting op.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
TvanW schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:44:
[...]

Dat is toch altijd zo :? , de consument is afnemer/eindgebruiker :>
Het is dan weer wel de vraag welke consument in welk land.
Klopt, maar het zou wel logisch zijn dat de milieubelasting in de prijs verrekend zou zijn. Als de grootgebruikers meer gaan betalen, zal dat inderdaad doorbelast worden aan de consument.

Maar liever op deze manier, dan simpelweg de burger zwaarder belasten en het bedrijfsleven te ontzien. Met de huidige manier van belasten, heeft de consument geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:09:
[...]

Maar liever op deze manier, dan simpelweg de burger zwaarder belasten en het bedrijfsleven te ontzien. Met de huidige manier van belasten, heeft de consument geen keuze.
Da's natuurlijk wel lastig, we leven in NL niet op een eiland. :N
Als wij bedrijven op die manier wel belasten en het buitenland niet, dan is dat niet bepaald gunstig voor hun concurrentiepositie. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
jacovn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:17:
[...]

Tja het is niet te begrijpen en niet uit te leggen zo complex is het met alle regeltjes.

Maar die link van de verdeling van de milleubelasting is wel verhelderend. Gewone burgers nemen minder dan 1/3 van de energie af, maar brengen de helft van de belasting op.
Uiteindelijk zijn het de gewone burgers die bijvoorbeeld in de supermarkt de in het Westland gekweekte tomaten, paprika's en komkommers kopen.

En het zijn ook de gewone burgers die brandstoffen, plastic en andere producten kopen die hun oorsprong vinden in aardolie en in onder andere Pernis worden geproduceerd.

Zomaar twee voorbeelden van grote verbruikers, die (uiteindelijk) allemaal voor de consument produceren. Want als er geen consumenten zijn die de producten afnemen, stopt de productie héél snel. En daarmee stopt het energieverbruik bij de genoemde grootverbruikers ook. Met een vingertje wijzen is veel te makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:58:
[...]

Uiteindelijk zijn het de gewone burgers die bijvoorbeeld in de supermarkt de in het Westland gekweekte tomaten, paprika's en komkommers kopen.

En het zijn ook de gewone burgers die brandstoffen, plastic en andere producten kopen die hun oorsprong vinden in aardolie en in onder andere Pernis worden geproduceerd.

Zomaar twee voorbeelden van grote verbruikers, die (uiteindelijk) allemaal voor de consument produceren. Want als er geen consumenten zijn die de producten afnemen, stopt de productie héél snel. En daarmee stopt het energieverbruik bij de genoemde grootverbruikers ook. Met een vingertje wijzen is veel te makkelijk.
Een (steeds)groter gedeelte van de in het Westland gekweekte producten wordt geteeld in duurzaam verwarmde kassen door middel van aardwarmte, overschot aan warmte wordt aan woningen geleverd.
Uitstoot van Co2 van o.a. Pernis wordt in de kassen gebruikt ter bevordering van de groei. Hiervoor is een uitgebreid leidingstelsel onder "de nieuwe waterweg" naar het Westland aangelegd... tuinders betalen dus voor die Co2 !
Zo maar 2 voorbeelden van innovatie in de glastuinbouw. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:32
psy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:40:

Zeker als die belasting 100% ten goede komt van stimulans op alternatieven, beetje hoe de electrisch rijden transitie in Noorwegen vaart krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@TvanW en @Ivow85 Daarnaast is het een voorbeeld van duurzame omgang met water, kunstmest en (alternatieve) bestrijdingsmiddelen. De tuinbouw in het Westland wordt in het buitenland niet voor niets gezien als voorbeeld van duurzame productie van voedsel https://www.nationalgeogr...ture-sustainable-farming/
http://www.producebusines...ir-expertise-at-the-world

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 20-04-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
TvanW schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:10:
[...]

Een (steeds)groter gedeelte van de in het Westland gekweekte producten wordt geteeld in duurzaam verwarmde kassen door middel van aardwarmte, overschot aan warmte wordt aan woningen geleverd.
Uitstoot van Co2 van o.a. Pernis wordt in de kassen gebruikt ter bevordering van de groei. Hiervoor is een uitgebreid leidingstelsel onder "de nieuwe waterweg" naar het Westland aangelegd... tuinders betalen dus voor die Co2 !
Zo maar 2 voorbeelden van innovatie in de glastuinbouw. oOo
De glastuinbouw was in 2015 nog goed voor 9% van alle gasgebruik in Nederland.
Voor 1 sector is dat heel veel.
In het begin van deze eeuw hebben zijn veel tuinders overgeschakeld op warmtekrachtkoppeling met gasmotoren. Er is daar inderdaad veel ruimte voor besparing via geothermie mits er alternatieve CO2 bronnen in de buurt zijn (zoals in het westland).
Een duidelijk vooruit geplande verhoging van de gasprijs voor tuinders zal ongetwijfeld leiden tot investeringen in alternatieve energiebronnen.

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 20-04-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
TWyk schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:40:
[...]

De glastuinbouw was in 2015 nog goed voor 9% van alle gasgebruik in Nederland.
Voor 1 sector is dat heel veel.
In het begin van deze eeuw hebben zijn veel tuinders overgeschakeld op warmtekrachtkoppeling met gasmotoren. Er is daar inderdaad veel ruimte voor besparing via geothermie mits er alternatieve CO2 bronnen in de buurt zijn (zoals in het westland).
Een duidelijk vooruit geplande verhoging van de gasprijs voor tuinders zal ongetwijfeld leiden tot investeringen in alternatieve energiebronnen.
De glastuinbouw mag dan nog wel veel gas gebruiken, het alternatief is dat deze groenten/fruit uit het verder gelegen buitenland gehaald moet worden, want eten moeten we toch. En wat denk je dat dat aan energie kost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
TvanW schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:51:
[...]
De glastuinbouw mag dan nog wel veel gas gebruiken, het alternatief is dat deze groenten/fruit uit het verder gelegen buitenland gehaald moet worden, want eten moeten we toch. En wat denk je dat dat aan energie kost. :)
Relatief best weinig.
Transport is niet eens zo duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Dat is erg zwart/wit. Aardbeien in december zijn geen eerste levensbehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
[...]

Tja, of even kijken naar waar de glastuinbouw als industrie nou eigenlijk vandaan is gekomen.
Dat waren muren die warmte bufferden, met later daaroverheen een stuk glas om het nog verder te verbeteren. Niet overal glazen gebouwen neerzetten en deze verwarmen.

Daarnaast zijn er nog alternatieven zoals aardwarmte gebruiken of de nieuwe technologien met speciale lampen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:53:
[...]

Dat is erg zwart/wit. Aardbeien in december zijn geen eerste levensbehoefte.
En die komen nou juist niet uit een (verwarmde) kas. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@TvanW ik ben bekend met de ontwikkelingen. Maar dat neemt niet weg dat de sector één van de grootste energieverbruikers is. Mijn post was alleen maar om aan te geven dat het verhogen van belastingen op die sectoren simpelweg zorgt dat bepaalde producten ofwel fors duurder worden, ofwel elders geproduceerd zullen worden waardoor een hele sector om zeep geholpen wordt.

Tuinbouw is bovendien nu één van de grootste export sectoren in het land. Daar varen 'we' wel bij en levert op andere vlakken dan energiebelasting wel veel geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
TWyk schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:53:
[...]
Relatief best weinig.
Transport is niet eens zo duur
Ik denk dat dat niet juist is, bovendien erg vervuilend die diesels. De co2 die bij het gasgebruik vrijkomt wordt in de kas als groeistimulator gebruikt. :Y
Zware stookolie (zee scheepvaart) is volgens mij de meest vervuilende brandstof. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:01:
@TvanW ik ben bekend met de ontwikkelingen. Maar dat neemt niet weg dat de sector één van de grootste energieverbruikers is. Mijn post was alleen maar om aan te geven dat het verhogen van belastingen op die sectoren simpelweg zorgt dat bepaalde producten ofwel fors duurder worden, ofwel elders geproduceerd zullen worden waardoor een hele sector om zeep geholpen wordt.

Tuinbouw is bovendien nu één van de grootste export sectoren in het land. Daar varen 'we' wel bij en levert op andere vlakken dan energiebelasting wel veel geld op.
En buitengewoon (noodgedwongen :? ) innovatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TvanW schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat dat niet juist is, bovendien erg vervuilend die diesels. De co2 die bij het gasgebruik vrijkomt wordt in de kas als groeistimulator gebruikt. :Y
Zware stookolie (zee scheepvaart) is volgens mij de meest vervuilende brandstof. :X
Verschil is wel dat het grootste schip 15.000 containers kan vervoeren in 1 ritje. (dat is zo'n 225 km aan vrachtwagens :+ )

Zo simpel kan je volgens mij niet rekenen O-) En nog los van wat vervuilender is, gas is straks schaars en/of op. En dan moeten we uit het buitenland importeren, die het zelf ook gebruiken of nodig hebben.

En afhankelijk zijn van Rusland lijkt me ook niet ideaal (niets tegen rusland op zich, maar die dreigden toen ook de gaskraan naar Oekraine dicht te draaien omdat ze volgens de russen nog niet betaald hadden).
Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste