FreakNL schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:58:
Een collega laat nu een nieuwbouwhuis bouwen, ook inclusief warmtepomp en zonnepanelen en de hele mikmak. Hij is overigens "maar" 13k extra kwijt (blijkbaar).. En hij gaat minder betalen dan als hij een CV ketel had en geen panelen..
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar het staat mij bijzonder tegen om weer maar extra te lenen. We hebben juist met zijn alle geleerd dat dit niet de manier is. Overigens pareert hij dat met het feit dat zijn huis met deze installatie ook meer waard is..
Ik twijfel nog steeds. Hoe zit het met salderen? Verminderd rendement van zonnepanelen bij slijtage? Hoe lang gaat zo'n warmtepomp mee en wat kost het onderhoud? Hoe lang gaat een omvormer mee.. Ik vind het allemaal maar lastig. Bij een CV ketel heb je gewoon een uitgave van 1500 euro per 10 jaar (en dan neem ik het ruim) en eens per 2 jaar een uitgave van 80 euro voor onderhoud.... Vind ik allemaal veel overzichtelijker.
En je gas- en elektriciteitsverbruik elk jaar, kan wel € 1.500 zijn.
Ik heb zonnepanelen op het dak liggen, al 6 jaar, geen enkele indicatie van verminderd rendement te zien. Die zonnepanelen hebben zich met 8 jaar financieel terugbetaald en daarna is het geld verdienen op een manier die ik met mijn spaargeld niet kan bereiken.
Ik vind het een beetje een vreemde redenatie, dat je niet wil investeren om duurzaam te zijn. Waarom dan wel investeren in een spouwmuur? HR glas? Dat kun je je ook uitsparen bij de bouw (ok, wettelijk gezien niet, maar even voor de discussie) en het voordeel dat je daarmee behaalt uitgeven aan je hogere energieverbruik.
Het is een rekensom. Ik denk dat als je het uitrekent het toch voordeliger zal zijn om zonnepanelen op het dak te leggen en gas de deur uit te doen.
Misschien denk ik te moeilijk of te lastig maar ik zie het allemaal nog niet zo zitten.
Verandering is altijd lastig. Toen er gas gevonden werd waren er ook mensen die van de kolen af wilden.
Komt bij dat ik in een rijtjeshuis woon. Ik kan er nu wel 15k tegenaangooien (mijn CV ketel is bijna EOL) maar zie ik dat ooit terug? Ik wil dat overigens NIET lenen... En wat moet ik dan allemaal gaan doorvoeren? En waar zet ik mijn buitenunit?
15k voor "een warmtepomp"? Dat is totaal niet aan de orde. Als het gaat over het hele pakket aan investeringen die je zou moeten doen (warmtepomp, zonnepanelen, HR+++ glas, vloerverwarming) dan kun je dat ook in stappen doen, waarbij je de besparingen het eerste moet uitvoeren.
En je buitenunit zet je... buiten.

Maar serieus, voor mij zou dat ook de grootste vraag zijn: waar laat ik mijn buitenunit, ook kijkende naar waar het invoerpunt van de CV is.
Signatures zijn voor boomers.