miiv schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 00:08:
[...]
En hoe gaat die warmtepomp in z'n eentje SWW verzorgen dan? Dan heb je zeker nog een boilervat of buffervat nodig? Ding kost minimaal €500-€1000, is 3x zo groot als een gemiddelde CV ketel en weegt 6x zo veel. Moet je (zolder)vloer maar net kunnen hebben, anders nog meer €'s. Of je combineert het met een doorstroomverwarmer, maar dat kost je ook €'s en een driefase aansluiting, dus nog meer €'s. Of je combineert het met zonnecollectoren, maar ook dat kost je €'s en garandeert niet altijd warm water.
Ik had zelf al een zonneboiler, dus had die kosten al gemaakt. Als de zon de boiler niet warm houdt doet de warmtepomp het wel. 1000 euro meerprijs lijkt me wel redelijke totaalprijs om te rekenen voor SWW door warmtepomp. Kan goedkoper maar niet altijd.
Meeste rijtjeshuizen hebben geen problemen met dat gewicht, en je kunt ook altijd nog een kleine boiler ophangen.
Hier komt bij dat als je echt wil besparen met een warmtepomp in monovalente opstelling, je zelf stroom moet zien op te wekken.
Sorry, ik lees dit heel vaak, maar dit slaat echt nergens op. En dat zeg ik terwijl ik wel die energie opwek met zonnepanelen (energieneutraal huis).
Want niemand wekt toch z'n eigen gas nu op? (hoop ik

)
Waarom moet je met een warmtepomp dan ineens wel de energie zelf opwekken?
Uiteraard is het mooi dat het kan, en dat je je energierekening hiermee naar 0 kunt krijgen.
Zonnepanelen dus, moet je dak maar net kunnen hebben i.v.m. ruimte en gewicht (is vrij beperkt bij een gem. rijtjeshuis, zeker als je ook een dakkapel wilt of hebt) en, wederom, €'s. En dan heb je nog de warmtepomp zelf natuurlijk, die ook 3-4x zoveel €'s kost als een normale CV ketel.
De warmtepomp die ik heb, heb je al voor 2500 euro uit het buitenland, 3500 euro in Nederland.
Noem mij een hybride warmtepomp die veel goedkoper is. De installatie die je overhoudt is ingewikkelder en kost meer om in stand te houden.
Ik zie gewoon niet hoe dit plaatje (voor bestaande bouw) opweegt tegen het behouden van een gasaansluiting met evt. een hybride warmtepomp.
Je kunt wel zeggen "meer €'s" maar het is vooral relevant hoe je het terug verdient.
Als jij een CV ketel laat hangen voor alleen SWW (want verwarming kan de warmtepomp meestal prima af), dan kun je inderdaad wel een besparing halen op je installatiekosten. Maar of dat zinnig is weet ik niet.
Want van de gasaansluiting kosten kun je ook al een elektrische boiler draaien qua verbruik. 750kWh komen de meeste al ver mee.
Dan heb je nog een CV ketel hangen die ook nog onderhoud nodig heeft en uiteraard wat gas verbruikt.
1000 euro meerprijs om de warmtepomp ook SWW te laten doen kan dan al snel uit.
Als je alleen de warmtepomp voor verwarming neerzet, dan moet je het hebben van de hogere efficientie van de warmtepomp. En dat is er zeker, dus dat bespaart wel. Maar dan duurt terugverdienen langer omdat je nog met de kosten voor je gasinstallatie blijft zitten. Waardoor het weer minder aantrekkelijk is.
En dan heb ik het nog niet gehad over het totaal verschillende stookregime dat je met een warmtepomp hanteert. Met een CV ketel en onze matig tot redelijk geïsoleerde tussenwoning kan ik iedere afzonderlijke ruimte op de etages binnen een half uur comfortabel warmstoken en (indien gewenst!) ook weer snel laten afkoelen (aanvoer temp. ca. 60 graden).
Ik heb de kleinste warmtepomp, 5KW, en als ik een extra losse zonne in bedrijf zou nemen dan zou ik dus met 5KW iedere kamer zo op temperatuur hebben. Met gas zal nog altijd wel sneller zijn ja.
Maar ik heb goede isolatie, de kamers koelen amper af, ik heb die problemen helemaal niet.
Daarentegen lees ik her en der dat men er met een monovalente warmtepomp juist beter aan doet om dat ding 24/7 te laten pruttelen om zo het hele huis op temperatuur te houden.
Wij hebben vloerverwarming, en stookt hij wat constanter. Houden alleen de woonkamer warm, en snachts gaat de warmtepomp uit (ja ook met -10 zoals laatst)
Even snel een studeerkamer opwarmen omdat je er een middag of twee in het weekend wilt doorbrengen is dus niet ideaal (lees: duurt lang). Een hybride ketel is, naast het efficient leveren van SWW
Efficient opwekken van SWW, je bedoelt door de CV ketel gewoon? Dat is dus niet zo efficient (zeker niet de 107%). En een warmtepomp kan juist het eerste stuk tot een graadje of 45 super efficient warm maken. Ook kosten efficienter dan een CV ketel.
en zonder aanpassingen aan de bestaande installatie, juist prima in staat om dit soort pieken op te vangen en kan bovendien ruimtes met (Z)LTV op temperatuur houden zonder dat er ook maar een m3 gas verstookt hoeft te worden. Met een beetje geluk kan zo'n ding het gasverbruik met 50-60% reduceren tegen veel lagere installatiekosten als een monovalente warmtepomp.
Hoe het financiële plaatje er op de lange termijn uitziet blijft giswerk en verschilt per geval/wijk. Ja, je betaalt vastrecht voor gas en ja, gas zal ook duurder worden in de toekomst. Maar als je eenmalig investeert in een hybride warmtepomp die je zonder verdere aanpassingen op de plaats van je CV ketel kunt hangen, en hiermee 50-60% weet te besparen, dan kan je wat dat betreft ook wel wat hebben. Men doet er m.i. dus goed aan om (i.i.g. voor bestaande bouw) verder te kijken dan de huidige trend waarin vol ingezet lijkt te worden op het compleet uitfaseren van gas en de daarbij behorende bestaande infrastructuur. Ontwikkelingen in de richting van "groen gas" \[1] lijken me dan ook allerminst overbodig.
\[1]
https://www.trouw.nl/groe...ld-van-zeewier-~a254fe6f/
Uiteraard zullen er genoeg gevallen zijn waarbij je een hybride warmtepomp kunt installeren met lagere installatie prijs dan alles overhoop moeten trekken (andere radiatoren etc) om alleen met warmtepomp af te zijn. Maar de besparing is dan ook kleiner.
Voor mij was het in ieder geval totale onzin om een CV ketel te laten hangen, daar zou ik weinig mee bereiken behalve langere terugverdientijd. Had zelfs nooit met gas gebouwd moeten worden.
Kijkend naar het huis van m'n ouders uit de jaren 80, heel stuk ouder en slechter geisoleerd, maar lijkt erop dat alleen een warmtepomp het ook af kan. Ze douchen ook nog eens altijd erg kort, dus wordt praktischer (qua kosten, niet qua energie) om een klein elektrisch boilertje op te hangen.
Waarom dan nog een CV ketel laten hangen?