Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Suicyder schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:14:
@Joris748
Maar wie gaat de 38 miljard uiteindelijk betalen die nodig is om het hoogspanningsnetwerk geschikt te maken voor een algehele overstap naar elektra.

Er was pasgeleden nog een artikel over het net in Groningen, daar werd zoveel energie opgewekt met zonnepanelen dat het net bijna overbelast raakte en dat ze 3 miljard moesten investeren per direct om dat op te gaan vangen.
Wij allemaal samen. Laten we uit gaan van de door jou genoemde 38 miljard. Dat is 38 miljard euro / 17 miljoen mensen /* 2,2 mensen per huishouden: 1016 euro per huishouden. Stel dat de investering in 20 jaar wordt afgeschreven, dan hebben we het over 1016 4917 euro / 20 jaar = 50 245 euro per huishouden per jaar.

Dan heb ik nog niet eens gerekend met een bijdrage die het bedrijfsleven zal moeten leveren.

Vind je 38 miljard dan nog steeds veel geld? Aardgas blijven gebruiken en/of overschakelen op een ander gas zal ook niet gratis zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Joris748 op 01-05-2018 10:48 . Reden: Rekensommetje verkeerd ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:36
Tuurlijk gaan wij dat uiteindelijk betalen, maar de investering zal eerst gedaan moeten worden. Het rijk wil dat we groener worden, maar daar niet eerst voor betalen.

Er zijn heel veel mensen die de kosten voor een elektrische installatie niet op kunnen hoesten, deze 1000 euro extra is dan extra zuur. En een lening voor een installatie is onwenselijk, net als die waardeloze leaseconstructies die er nu voor gaan komen, want sja het moet toch.

En bijdrage van het bedrijfsleven ga ik niet vanuit.
In het bedrijfsleven kan al zo verschrikkelijk veel energie bespaard worden (zowel gas als elektra), niet te zuinig.
Officieel moeten bedrijven ook verplicht investeren in duurzaamheidsoplossingen die binnen 5 jaar terug te verdienen zijn. Maar omdat de controle daarop er vrijwel niet is (verantwoording is bij gemeenten gelegd) gebeurd er amper iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
@Joris748 je sommetje klopt niet. Je deelt door 2,2 terwijl je moet vermenigvuldigen met 2,2.
En de bijdrage van het bedrijfsleven is een beetje wensdenken vrees ik. De lasten van de energietransitie worden primair bij bewoners “ het gewone volk” gelegd. Ik hoor nu ook wel praten over gasvrije woningen vanaf 2020, maar nog niemand over gasvrije energiecentrales vanaf 2020. Of gasvrije kunstmestfabrieken vanaf ... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

blissard schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:34:

En de bijdrage van het bedrijfsleven is een beetje wensdenken vrees ik.
Wensdenken? Zelfs dat niet! Het bedrijfsleven zal alle kosten die zij (verplicht) moeten maken doorbelasten naar hun klanten. En uiteindelijk wordt dus ook dat bonnetje door de consument betaald.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@AllSeeyinEye dat klopt niet helemaal. De prijs van producten is niet altijd / volledig de kostprijs. Daar waar het een marktprijs (bij zeer veel producten) is, kan de fabrikant niet zomaar zijn prijzen verhogen. (Ivm concurrentie bijvoorbeeld) Hij zal dan gewoon minder winst gaan maken.
https://www.marketingport...strategieen/prijs-bepalen

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 01-05-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Suicyder schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:13:
Tuurlijk gaan wij dat uiteindelijk betalen, maar de investering zal eerst gedaan moeten worden. Het rijk wil dat we groener worden, maar daar niet eerst voor betalen.

Er zijn heel veel mensen die de kosten voor een elektrische installatie niet op kunnen hoesten, deze 1000 euro extra is dan extra zuur. En een lening voor een installatie is onwenselijk, net als die waardeloze leaseconstructies die er nu voor gaan komen, want sja het moet toch.

En bijdrage van het bedrijfsleven ga ik niet vanuit.
In het bedrijfsleven kan al zo verschrikkelijk veel energie bespaard worden (zowel gas als elektra), niet te zuinig.
Officieel moeten bedrijven ook verplicht investeren in duurzaamheidsoplossingen die binnen 5 jaar terug te verdienen zijn. Maar omdat de controle daarop er vrijwel niet is (verantwoording is bij gemeenten gelegd) gebeurd er amper iets.
Wat vind je onwenselijk aan een duurzaamheidslening?

Ik vind het een ideale manier om huishoudens de financiële mogelijkheid te geven om hun huis gasloos/energiezuinig te maken. Gasprijzen zullen meer gaan stijgen. Als we niks doen, zadelen we die huishoudens op met een steeds hoger wordende energierekening. Dat is toch ook geen optie?

Als we niets doen verwarmd straks één deel van Nederland zijn huis en SWW met een rendement van 400% en een ander deel met een rendement van 90%. Lijkt mij niet eerlijk.
blissard schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:40:
@AllSeeyinEye dat klopt niet helemaal. De prijs van producten is niet altijd / volledig de kostprijs. Daar waar het een marktprijs (bij zeer veel producten) is, kan de fabrikant niet zomaar zijn prijzen verhogen. (Ivm concurrentie bijvoorbeeld) Hij zal dan gewoon minder winst gaan maken.
https://www.marketingport...strategieen/prijs-bepalen
Inderdaad. Daarnaast kan het ook een stimulans zijn voor consumenten om voor producten te kiezen, die minder energie kosten om te produceren.

Denken in mogelijkheden en kansen in plaats van problemen is wat ik een beetje mis bij een aantal mensen ;(

[ Voor 19% gewijzigd door Joris748 op 01-05-2018 10:52 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
Joris748 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Wat vind je onwenselijk aan een duurzaamheidslening?
Ik ben tegen leningen, de maatschappij staat bol van op de pof kopen. Een huis tot daaraan toe, maar al die andere kooplease/huurkoop/lease constructies volgens Amerikaans principe 8)7

Wellicht moeten de kosten voor deze apparaten gewoon naar beneden, hetzij met subsidie, heffingskorting bij aanschaf of wat dan ook. Maar een lening van 10 jaar aangaan voor een apparaat met 10 tot max 15 jaar levensduur :N
En dan heb ik het nog niet over garantie, die moet dan minimaal even lang als de loopduur van de lening zijn, anders zitten de huishoudens plots met een apparaat dat niet meer werkt net buiten garantie, een kostenpost en geen geld om te vervangen of repareren. Dat is iets waar de constructie geen rekening mee houdt.

En het is ook nog eens een extra lening, dus minder hypotheek en daardoor ook weer minder doorstroom qua koopwoningen. Meer druk op lager geprijsde woningen.
Denken in mogelijkheden en kansen in plaats van problemen is wat ik een beetje mis bij een aantal mensen ;(
Ik wil prima denken in kansen en mogelijkheden, maar niet ten koste van alles.
Er moet goed over oplossingen nagedacht worden, ze moeten goed uitgewerkt worden. Anders blijven we problemen keer op keer verschuiven. En dat vind ik pas echt zonde geld. Helaas gaat het meestal wel zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 01-05-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Suicyder schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:54:
[...]

Ik ben tegen leningen, de maatschappij staat bol van op de pof kopen. Een huis tot daaraan toe, maar al die andere kooplease/huurkoop/lease constructies volgens Amerikaans principe 8)7
Ik ben ook tegen leningen, maar dit is voor een huis en heeft rechtstreeks invloed op de hoogte van de maandlasten. En dus indirect op de betaalbaarheid van de hypotheek.
Wellicht moeten de kosten voor deze apparaten gewoon naar beneden, hetzij met subsidie, heffingskorting bij aanschaf of wat dan ook. Maar een lening van 10 jaar aangaan voor een apparaat met 10 tot max 15 jaar levensduur :N
De prijs moet inderdaad naar beneden, die lijkt nu kunstmatig hoog gehouden te worden door de subsidies die erop zitten.
De lening wordt echter niet alleen aangegaan voor het apparaat zelf, maar voor het isoleren van het huis en het aanpassen van het warmteafgiftesysteem.
Ik zou het ook niet verstandig vinden om een lening aan te gaan voor alleen een apparaat met een levensduur van 10 tot 15 jaar.
En dan heb ik het nog niet over garantie, die moet dan minimaal even lang als de loopduur van de lening zijn, anders zitten de huishoudens plots met een apparaat dat niet meer werkt net buiten garantie, een kostenpost en geen geld om te vervangen of repareren. Dat is iets waar de constructie geen rekening mee houdt.
Dat is niet aan de orde, want het grootste deel van de lening wordt gebruikt om de primaire energiebehoefte te verlagen (isolatie en effectiever systeem om de warmte af te geven).
En het is ook nog eens een extra lening, dus minder hypotheek en daardoor ook weer minder doorstroom qua koopwoningen. Meer druk op lager geprijsde woningen.
In de praktijk kun je nu al meer lenen voor een energiezuinig (EPC < 0,4) huis. Daarnaast is het de bedoeling dat de duurzaamheidslening woninggebonden wordt. Hierdoor hoeft het geen effect te hebben op de verkoop van de woning, mits het een besparing op vaste lasten oplevert.
[...]
Er moet goed over oplossingen nagedacht worden, ze moeten goed uitgewerkt worden. Anders blijven we problemen keer op keer verschuiven. En dat vind ik pas echt zonde geld. Helaas gaat het meestal wel zo.
Hoe zou je het dan wel op willen lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24
Suicyder schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:54:
[...]

[...]

Precies. De afgelopen jaren zijn de lasten voor veel huishoudens al behoorlijk gestegen, als de hele energietransitie weer op dezelfde groep wordt afgewend, in cash of door middel van een lening, zijn we naar mijn idee verkeerd bezig.

De overheid roept al jaren van alles over bezuinigen, maar de overheidsbegroting blijft enorm. Het gaat dit topic te buiten, maar als er nu eens echt eenvoudigere regelgeving op diverse gebieden zou komen welke door minder ambtenaren is af te handelen. Ook minder vreemde constructies waarvan alleen de zeer rijken gebruik kunnen maken zoals de diverse regelingen om dure elektrische auto's zakelijk te kopen. Dan blijft er vanzelf geld over om dat stroomnetwerk een upgrade te geven, iets waar overigens al jaren voor wordt betaald maar al jaren nauwelijks in wordt geïnvesteerd.

Verder zie ik niet in waarom per se de CV ketel dan opeens een warmtepomp moet zijn. Iemand wie een lucht/lucht warmtepomp (airco met warmtepomp functie) ophangt in de ruimten waar veel verwarmd moet worden, deze unit daar vervolgens ook voor gebruikt, doet al aardig mee in gasverbruik terugdringen terwijl dat gewoon met een traditionele CV ketel kan en redelijk eenvoudig is te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:40:
Hij zal dan gewoon minder winst gaan maken.
Dat is wel heel erg makkelijk een producent moet "gewoon maar" met minder winst genoegen nemen... je legt "het probleem" gewoon bij een ander neer. :|
Ik denk dat de werknemers van die producent ook niet "gewoon maar" met minder loon genoegen nemen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
TvanW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Dat is wel heel erg makkelijk een producent moet "gewoon maar" met minder winst genoegen nemen... je legt "het probleem" gewoon bij een ander neer. :|
Ik denk dat de werknemers van die producent ook niet "gewoon maar" met minder loon genoegen nemen. :>
Als ik zie hoeveel winst sommige bedrijven maken (dus echt winst, geen omzet) en hoeveel belasting ze daar tegenover betalen en hoeveel ze vervuilen bijvoorbeeld...

Er zijn veel bedrijven die net zo goed zouden blijven draaien als er minder winst wordt gemaakt. Juist nu ligt de belastingdruk procentueel enorm bij de bevolking, terwijl bedrijven procentueel het meeste vervuilen en het meeste verdienen.

Maar goed dat is ook meer off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46
Joris748 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:08:
[...]
Ik ben ook tegen leningen, maar dit is voor een huis en heeft rechtstreeks invloed op de hoogte van de maandlasten. En dus indirect op de betaalbaarheid van de hypotheek.
Precies, het gaat hier over een lening die zichzelf dient terug te betalen in besparing.

Bijv. een lening voor zonnepanelen (12 x 275Wp):
- Kostprijs: € 4.340,- (incl. BTW)
- Besparing energiekosten: € 520 p/j (bij 2600 kWh)
- TVT van € 8,5 jaar.

Voorwaarde is dat salderen mogelijk blijft.

Stel je neemt een lening van € 4500,- met 2% rente (annuïteit) met een looptijd van 10 jaar dan is het bruto maandbedrag € 41,37. Laat dat nou net een paar euro minder zijn dan de € 43,33 besparing op je energierekening. Iedereen blij toch? Als de BTW teruggave blijft bestaan dan is het voordeel een stuk groter.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:31:
[...]

Als ik zie hoeveel winst sommige bedrijven maken (dus echt winst, geen omzet) en hoeveel belasting ze daar tegenover betalen en hoeveel ze vervuilen bijvoorbeeld...

Er zijn veel bedrijven die net zo goed zouden blijven draaien als er minder winst wordt gemaakt. Juist nu ligt de belastingdruk procentueel enorm bij de bevolking, terwijl bedrijven procentueel het meeste vervuilen en het meeste verdienen.

Maar goed dat is ook meer off-topic
Juist sommige bedrijven...Als ik zie hoeveel sommige mensen verdienen krijgen en vervuilen. :o

Wat ik bedoel te zeggen is we zullen allemaal onze (financiële) bijdrage moeten leveren en het niet op het bordje van een ander moeten (willen) leggen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 19:35
CurlyMo schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:41:
[...]

Precies, het gaat hier over een lening die zichzelf dient terug te betalen in besparing.

Bijv. een lening voor zonnepanelen (12 x 275Wp):
- Kostprijs: € 4.340,- (incl. BTW)
- Besparing energiekosten: € 520 p/j (bij 2600 kWh)
- TVT van € 8,5 jaar.

Voorwaarde is dat salderen mogelijk blijft.

Stel je neemt een lening van € 4500,- met 2% rente (annuïteit) met een looptijd van 10 jaar dan is het bruto maandbedrag € 41,37. Laat dat nou net een paar euro minder zijn dan de € 43,33 besparing op je energierekening. Iedereen blij toch? Als de BTW teruggave blijft bestaan dan is het voordeel een stuk groter.
En dan schaffen ze over 3 jaar ineens het salderen af of komt er een zonnepaneelbelasting. Er wordt al jaren gesproken over het omgooien van het huidige stelsel, maar duidelijkheid komt er niet. Ondertussen wordt in het buitenland al belasting of netbeheerderstoeslag geheven op het vermogen van de omvormer.

Dergelijke investeringen met geleend geld doe je alleen als je zeker weet dat je 40 euro extra per maand kunt missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
_JGC_ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:45:
[...]

En dan schaffen ze over 3 jaar ineens het salderen af of komt er een zonnepaneelbelasting.
Ik zeg toch ook dat salderen een voorwaarde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
TvanW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:41:
[...]

Juist sommige bedrijven...Als ik zie hoeveel sommige mensen verdienen krijgen en vervuilen. :o

Wat ik bedoel te zeggen is we zullen allemaal onze (financiële) bijdrage moeten leveren en het niet op het bordje van een ander moeten leggen. ;(
Eens.
Maar met een lening betaald dus iedereen hetzelfde absoluut gezien. Maar is het voor rijken veel makkelijker. En is er geen incentive voor bedrijven om te investeren. Voor mensen met een huis onder water kan het sowieso waarschijnlijk niet. En van huurders kan je het niet vragen.

Ons bedrijf (dat genoeg verdient IMHO, en toch knijpen want aandeelhouders 8)7 ) doet heel groen, maar het dak is niet eens geisoleerd van ons gebouw. De fabriek verbruikt enorme hoeveelheden energie, maar zonnepanelen doen we niet, want dat kan niet uit.

Wel hebben we heel lang zo'n vliegenmepper-zonnecollector gehad. Maar die verbruikte meer stroom op een gegeven moment dan dat die opwekte. Maar het staat wel groen natuurlijk 8)7

En met de energieprijzen die voor bedrijven gelden is het ook niet gek natuurlijk.... Dan zou ik als manager ook niet investeren.

Daar zit de issue nu IMHO. Als, bijvoorbeeld de overheid, voor de overgang zorgt met belastinggeld dan heb je al een schaal waarbij mensen die meer verdienen, meer meebetalen. Dan heb je de bedrijven er nog niet bij natuurlijk.

Maar dit is allemaal speculatie en what-if's. Zolang we de VVD hebben en Rutte die zijn pensioen veilig stelt (oa via de dividendbelasting, want de enige reden die ik kan bedenken om dit te doen) zie ik dit niet gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 01-05-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
_JGC_ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:45:
[...]

En dan schaffen ze over 3 jaar ineens het salderen af of komt er een zonnepaneelbelasting. Er wordt al jaren gesproken over het omgooien van het huidige stelsel, maar duidelijkheid komt er niet. Ondertussen wordt in het buitenland al belasting of netbeheerderstoeslag geheven op het vermogen van de omvormer.

Dergelijke investeringen met geleend geld doe je alleen als je zeker weet dat je 40 euro extra per maand kunt missen.
Vooralsnog is het de bedoeling dat er een subsidieregeling voor in de plaats komt. Van volledig afschaffen is dus nog geen sprake.
Over de opvolger van de salderingsregeling heeft het kabinet nog niets gemeld. De energiebranche verwacht dat er een terugleversubsidie voor in de plaats komt. Naast de vaste vergoeding voor teruglevering, zal per kWh die wordt teruggeleverd, een variabele subsidie worden uitgekeerd. De hoogte van de subsidie zal afnemen naarmate de prijs van zonnepanelen daalt. Het kabinet garandeert hiermee dat de terugverdientijd van zonnepanelen gemiddeld op 7 jaar blijft
Bron: https://www.zelfenergiepr...salderen-gebeurt-er-2020/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Waah schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Eens.
Maar met een lening betaald dus iedereen hetzelfde absoluut gezien.
Zoals het hoort, dus, want het zijn gewoon tastbare zaken die je moet aanschaffen of regelen.
Daar zit de issue nu IMHO. Als, bijvoorbeeld de overheid, voor de overgang zorgt met belastinggeld dan heb je al een schaal waarbij mensen die meer verdienen, meer meebetalen. Dan heb je de bedrijven er nog niet bij natuurlijk.
No offence, maar die linkse insteek vind ik volstrekt belachelijk. Waarom zou ik voor dezelfde installatie meer moeten betalen dan jij (in de situatie dat mijn inkomen groter is dan het jouwe)?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
@Waah van het afschaffen van de dividendbelasting snap ik ook niets. :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:09:
[...]
No offence, maar die linkse insteek vind ik volstrekt belachelijk. Waarom zou ik voor dezelfde installatie meer moeten betalen dan jij (in de situatie dat mijn inkomen groter is dan het jouwe)?
Ja en nee, klopt dat het niet eerlijk is voor hetzelfde een ander bedrag te rekenen. Maar daarentegen kunnen de mensen die het beleid bepalen (welke veelal hoge inkomens hebben) ook niet inzien hoeveel problemen het kan veroorzaken voor mensen met een kleine (tot vrijwel geen) beurs.

Zo kunnen we om elkaar heen blijven draaien tot het 2021 is en er niks veranderd is.

Probleem blijft dat het rijk grote stappen zal moeten nemen, in plaats van alleen roepen dat het moet. Zonder fatsoenlijk onderzocht en doordacht beleid met de juiste financiële steun is de hele haalbaarheid van dit plan een utopie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:52:
[...]

Vooralsnog is het de bedoeling dat er een subsidieregeling voor in de plaats komt. Van volledig afschaffen is dus nog geen sprake.

[...]

Bron: https://www.zelfenergiepr...salderen-gebeurt-er-2020/
Dat moeten nog wel ff afwachten want 1 jaar geleden zei toenmalig minister Kamp dat de huidige regeling in ieder geval tot 2023 zou doorlopen....een 1/2 jaar later is het weer anders. :(
Dit soort langere regelingen zal altijd wel een probleem blijven want elke 4 jaar (of eerder) kan het weer anders zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Rijken meer mee laten betalen aan vergroening gebeurt toch al. Ze zullen eerder overstappen vanwege de besparing en extra comfort en vaak een grotere installatie nodig hebben vanwege een groter huis (met zwembad?). Doordat ze early adopters zijn hebben ze als eerste een voordeel, maar zorgen er ook voor dat de kinderziektes er uit gehaald worden. Ook zorgen ze dat bedrijven met relatief dure eerste versies de eerste brok research of training (installateurs) er uit kunnen halen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
@Tassadar32
Klopt wel, van de luxe woningen welke ik bij betrokken ben geweest in de laatste jaren is er zo uit mijn hoofd welgeteld 1 geweest die een CV installatie heeft, de rest gasloos.

Maar ze moeten ondanks alles wel vaak een keer of twee slikken van de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Mede-eigenaar van het bedrijf waar ik werk heeft ook een w/w warmtepomp voor z'n villa aangeschaft vanwege volledig energieneutraal en koeling. Dat was 4 jaar geleden. Had wel een aantal kinderziektes, voornamelijk door onbekendheid met dit soort installaties bij de installateur, de installatie werkte na wat telefoontjes met de fabrikant en bijleren echter uitstekend. Diezelfde installateur zal de volgende keer dus een warmtepomp sneller kunnen installeren met meer ervaring en geen (of minder) uren troubleshooten na de installatie.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
miiv schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 00:08:
[...]

En hoe gaat die warmtepomp in z'n eentje SWW verzorgen dan? Dan heb je zeker nog een boilervat of buffervat nodig? Ding kost minimaal €500-€1000, is 3x zo groot als een gemiddelde CV ketel en weegt 6x zo veel. Moet je (zolder)vloer maar net kunnen hebben, anders nog meer €'s. Of je combineert het met een doorstroomverwarmer, maar dat kost je ook €'s en een driefase aansluiting, dus nog meer €'s. Of je combineert het met zonnecollectoren, maar ook dat kost je €'s en garandeert niet altijd warm water.
Ik had zelf al een zonneboiler, dus had die kosten al gemaakt. Als de zon de boiler niet warm houdt doet de warmtepomp het wel. 1000 euro meerprijs lijkt me wel redelijke totaalprijs om te rekenen voor SWW door warmtepomp. Kan goedkoper maar niet altijd.
Meeste rijtjeshuizen hebben geen problemen met dat gewicht, en je kunt ook altijd nog een kleine boiler ophangen.
Hier komt bij dat als je echt wil besparen met een warmtepomp in monovalente opstelling, je zelf stroom moet zien op te wekken.
Sorry, ik lees dit heel vaak, maar dit slaat echt nergens op. En dat zeg ik terwijl ik wel die energie opwek met zonnepanelen (energieneutraal huis).

Want niemand wekt toch z'n eigen gas nu op? (hoop ik :+ )
Waarom moet je met een warmtepomp dan ineens wel de energie zelf opwekken?
Uiteraard is het mooi dat het kan, en dat je je energierekening hiermee naar 0 kunt krijgen.
Zonnepanelen dus, moet je dak maar net kunnen hebben i.v.m. ruimte en gewicht (is vrij beperkt bij een gem. rijtjeshuis, zeker als je ook een dakkapel wilt of hebt) en, wederom, €'s. En dan heb je nog de warmtepomp zelf natuurlijk, die ook 3-4x zoveel €'s kost als een normale CV ketel.
De warmtepomp die ik heb, heb je al voor 2500 euro uit het buitenland, 3500 euro in Nederland.
Noem mij een hybride warmtepomp die veel goedkoper is. De installatie die je overhoudt is ingewikkelder en kost meer om in stand te houden.
Ik zie gewoon niet hoe dit plaatje (voor bestaande bouw) opweegt tegen het behouden van een gasaansluiting met evt. een hybride warmtepomp.
Je kunt wel zeggen "meer €'s" maar het is vooral relevant hoe je het terug verdient.
Als jij een CV ketel laat hangen voor alleen SWW (want verwarming kan de warmtepomp meestal prima af), dan kun je inderdaad wel een besparing halen op je installatiekosten. Maar of dat zinnig is weet ik niet.
Want van de gasaansluiting kosten kun je ook al een elektrische boiler draaien qua verbruik. 750kWh komen de meeste al ver mee.
Dan heb je nog een CV ketel hangen die ook nog onderhoud nodig heeft en uiteraard wat gas verbruikt.
1000 euro meerprijs om de warmtepomp ook SWW te laten doen kan dan al snel uit.
Als je alleen de warmtepomp voor verwarming neerzet, dan moet je het hebben van de hogere efficientie van de warmtepomp. En dat is er zeker, dus dat bespaart wel. Maar dan duurt terugverdienen langer omdat je nog met de kosten voor je gasinstallatie blijft zitten. Waardoor het weer minder aantrekkelijk is.
En dan heb ik het nog niet gehad over het totaal verschillende stookregime dat je met een warmtepomp hanteert. Met een CV ketel en onze matig tot redelijk geïsoleerde tussenwoning kan ik iedere afzonderlijke ruimte op de etages binnen een half uur comfortabel warmstoken en (indien gewenst!) ook weer snel laten afkoelen (aanvoer temp. ca. 60 graden).
Ik heb de kleinste warmtepomp, 5KW, en als ik een extra losse zonne in bedrijf zou nemen dan zou ik dus met 5KW iedere kamer zo op temperatuur hebben. Met gas zal nog altijd wel sneller zijn ja.
Maar ik heb goede isolatie, de kamers koelen amper af, ik heb die problemen helemaal niet.
Daarentegen lees ik her en der dat men er met een monovalente warmtepomp juist beter aan doet om dat ding 24/7 te laten pruttelen om zo het hele huis op temperatuur te houden.
Wij hebben vloerverwarming, en stookt hij wat constanter. Houden alleen de woonkamer warm, en snachts gaat de warmtepomp uit (ja ook met -10 zoals laatst)
Even snel een studeerkamer opwarmen omdat je er een middag of twee in het weekend wilt doorbrengen is dus niet ideaal (lees: duurt lang). Een hybride ketel is, naast het efficient leveren van SWW
Efficient opwekken van SWW, je bedoelt door de CV ketel gewoon? Dat is dus niet zo efficient (zeker niet de 107%). En een warmtepomp kan juist het eerste stuk tot een graadje of 45 super efficient warm maken. Ook kosten efficienter dan een CV ketel.
en zonder aanpassingen aan de bestaande installatie, juist prima in staat om dit soort pieken op te vangen en kan bovendien ruimtes met (Z)LTV op temperatuur houden zonder dat er ook maar een m3 gas verstookt hoeft te worden. Met een beetje geluk kan zo'n ding het gasverbruik met 50-60% reduceren tegen veel lagere installatiekosten als een monovalente warmtepomp.

Hoe het financiële plaatje er op de lange termijn uitziet blijft giswerk en verschilt per geval/wijk. Ja, je betaalt vastrecht voor gas en ja, gas zal ook duurder worden in de toekomst. Maar als je eenmalig investeert in een hybride warmtepomp die je zonder verdere aanpassingen op de plaats van je CV ketel kunt hangen, en hiermee 50-60% weet te besparen, dan kan je wat dat betreft ook wel wat hebben. Men doet er m.i. dus goed aan om (i.i.g. voor bestaande bouw) verder te kijken dan de huidige trend waarin vol ingezet lijkt te worden op het compleet uitfaseren van gas en de daarbij behorende bestaande infrastructuur. Ontwikkelingen in de richting van "groen gas" \[1] lijken me dan ook allerminst overbodig.

\[1] https://www.trouw.nl/groe...ld-van-zeewier-~a254fe6f/
Uiteraard zullen er genoeg gevallen zijn waarbij je een hybride warmtepomp kunt installeren met lagere installatie prijs dan alles overhoop moeten trekken (andere radiatoren etc) om alleen met warmtepomp af te zijn. Maar de besparing is dan ook kleiner.

Voor mij was het in ieder geval totale onzin om een CV ketel te laten hangen, daar zou ik weinig mee bereiken behalve langere terugverdientijd. Had zelfs nooit met gas gebouwd moeten worden.
Kijkend naar het huis van m'n ouders uit de jaren 80, heel stuk ouder en slechter geisoleerd, maar lijkt erop dat alleen een warmtepomp het ook af kan. Ze douchen ook nog eens altijd erg kort, dus wordt praktischer (qua kosten, niet qua energie) om een klein elektrisch boilertje op te hangen.
Waarom dan nog een CV ketel laten hangen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
TvanW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Hij moet niets. Het is een keuze die hij zelf mag maken. Hij mag kiezen wat hij doet met een hogere inkoop. Zie ook de link die ik toevoegde.
Het enige dat ik zei, is dat het direct doorberekenen naar de consument niet altijd en overal geldt. Volgens mij is dat gewoon een economische waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:22:
[...]

Hij moet niets. Het is een keuze die hij zelf mag maken. Hij mag kiezen wat hij doet met een hogere inkoop. Zie ook de link die ik toevoegde.
Blijf het een rare voorstelling van zaken vinden... hij moet wel wat met die hogere inkoop. :o
Ik denk niet dat je zelf ondernemer bent... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
TvanW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:33:
[...]

Blijf het een rare voorstelling van zaken vinden... hij moet wel wat met die hogere inkoop. :o
Ik denk niet dat je zelf ondernemer bent... 8)
Waarom vind je het relevant of ik zelf ondernemer ben?
Nogmaals, lees de link, dan zie je dat de verkoopprijs van een product maar deels wordt bepaald door de kostprijs. Dat is gewoon basis economie. Ik hoop niet dat je zelf ondernemer bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:40:
[...]

Waarom vind je het relevant of ik zelf ondernemer ben?
Nogmaals, lees de link, dan zie je dat de verkoopprijs van een product maar deels wordt bepaald door de kostprijs. Dat is gewoon basis economie. Ik hoop niet dat je zelf ondernemer bent :P
In zoverre relevant het geeft de manier van denken aan. :)
Natuurlijk wordt de verkoopprijs van producten mede bepaald door de kostprijs.
En....als de kostprijs stijgt zal ook de verkoopprijs (moeten) stijgen... anders ben je maar kort ondernemer, alle links naar een marketing portal ten spijt. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Nee joh, als ik een product maakt voor een tientje en dat verkoop voor honderd euro, dan zal ik een euro extra inkoop echt niet in de verkoopprijs terug hoeven laten komen.
Het ligt aan de markt en de marge. Er is nogal een verschil tussen de infra-aannemerij (als voorbeeld) waarbij de verkoopprijs = de kostprijs + 2% of de woningbouw waarbij vraagprijs = marktprijs ( en momenteel dus kostprijs + >30%)
Net zoals bij mobiele telefoons Apple gigantische marges maakt. Dat heeft niet te maken met kostprijs, dat is puur verkopen voor wat de markt er voor wil betalen. Minder hoeft niet en meer kan niet. Meer geld voor de accu’s zal ( in het mobiele tel. voorbeeld) pas leiden tot een hogere vraagprijs, als ook andere aanbieders mee gaan/moeten en dus de markt een hogere prijs toestaat.
Om dat dan weer naar mijn voorbeeld te halen, zal de prijs van kunstmest niet toenemen door aanpassingen van gas. Pas als ook andere leveranciers (van buiten Nederland) hun prijzen aanpassen, zal Yara dit in de verkoopprijs kunnen verrekenen. Tot die tijd moeten ze het doen met mindere marges.

[ Voor 37% gewijzigd door blissard op 01-05-2018 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:09
!null schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:37:

Ik had zelf al een zonneboiler, dus had die kosten al gemaakt. Als de zon de boiler niet warm houdt doet de warmtepomp het wel. 1000 euro meerprijs lijkt me wel redelijke totaalprijs om te rekenen voor SWW door warmtepomp. Kan goedkoper maar niet altijd.
Meeste rijtjeshuizen hebben geen problemen met dat gewicht, en je kunt ook altijd nog een kleine boiler ophangen.
Mijn punt was meer dat je met een heel scala aan zaken en extra kosten te maken krijgt (of kunt krijgen) als je alles elektrisch wilt doen, terwijl je net zo goed een hybride warmtepomp kunt ophangen en meteen klaar bent. Bespaar je ook veel gas mee, heb je te maken met een stuk minder losse onderdelen, ben je i.i.g. zeker dat je je huis 's winters warm krijgt en je hoeft ook nog eens een pak minder ruimte in/om het huis op te offeren.
Sorry, ik lees dit heel vaak, maar dit slaat echt nergens op. En dat zeg ik terwijl ik wel die energie opwek met zonnepanelen (energieneutraal huis).

Want niemand wekt toch z'n eigen gas nu op? (hoop ik :+ )
Waarom moet je met een warmtepomp dan ineens wel de energie zelf opwekken?
Uiteraard is het mooi dat het kan, en dat je je energierekening hiermee naar 0 kunt krijgen.
De totale efficiëntie van een warmtepomp keldert wanneer je zelf geen stroom opwekt, want de stroom die je van het net trekt is voor het overgrote deel opgewekt d.m.v. kolen en gas. Dat drukt de totale efficiëntie aanzienlijk. Ja, de gehele keten zal nog steeds wel efficiënter zijn als een HR ketel, maar het verschil wordt wel een stuk kleiner als de COP van de WP.

Afhankelijk van de mate van isolatie, kun je kostentechnisch gezien zonder zonnepanelen wel goedkoper uit zijn dan uitsluitend stoken op gas. Maar hoe slechter de isolatie en hoe lager het vermogen van radiatoren, hoe hoger de benodigde watertemperatuur. Dat betekent een lagere COP en levensduur van de warmtepomp. Het verhaal wordt ook een stuk ingewikkelder wanneer je monovalent met hybride (dus niet uitsluitend gas) gaat vergelijken, want dan hangt e.e.a. ook af van het stookregime. Als ik bijvoorbeeld alleen de b.g. continu met vvw verwarm, kan het warmtepomp deel het prima alleen af, zeker wanneer de ruimte eenmaal op temperatuur is. Enkele (slaap)kamers op de verdiepingen verwarm ik doorgaans alleen in het weekend, en dan ook alleen overdag want 's nachts moet/mag het in de slaapkamers weer afkoelen (raampje open). Dus ik wil deze ruimtes liefst snel weer op temperatuur hebben.

Dit is met een monovalente WP lastig te realiseren. Een WP met een hoger vermogen is in het uiterste geval ook mogelijk, maar die zijn dan weer duurder en je loopt al gauw tegen de noodzaak van een 3x35A aansluiting aan. Met de WP zal ik doorgaans dus veel langer stoken en er waarschijnlijk voor kiezen om alle verdiepingen dan maar continu warm te houden. Ben ik per saldo dan nog steeds beter af met monovalent? Je zult vast zeggen, neem dan (de)centrale WTW-ventilatie en laat de ramen/roosters dicht...maar dat is in bestaande bouw ofwel onmogelijk om enigszins rendabel in te bouwen en zal de kosten hoe dan ook aanzienlijk opvoeren.
De warmtepomp die ik heb, heb je al voor 2500 euro uit het buitenland, 3500 euro in Nederland.
Noem mij een hybride warmtepomp die veel goedkoper is. De installatie die je overhoudt is ingewikkelder en kost meer om in stand te houden.
Die is vast niet gratis geïnstalleerd? Trouwens, zie tegenwoordig maar eens iemand te vinden om het voor je te doen. Bovendien ben je er met de warmtepomp alleen nog niet en krijg je afhankelijk van je situatie zoals reeds gezegd te maken met extra kosten.

Dat een hybride installatie ingewikkelder is geloof ik niets van. Daikin en Daalderop bijv. verkopen kant en klare 2-in-1 hybride systemen die naadloos samenwerken. Kosten rond de €4k na subsidie, dat red je nooit met monovalent, laat staan als je heel je huis ook nog eens moet gaan ombouwen.
Je kunt wel zeggen "meer €'s" maar het is vooral relevant hoe je het terug verdient.
Als je het hebt over een totale investering van in totaal €10-20k vind ik het niet gek dat mensen op zijn minst terughoudend zijn. Helemaal wanneer er ook aanzienlijk minder ingrijpende opties zijn om het gasverbruik met %50-60 te reduceren voor een kwart tot een derde van de prijs.
Als jij een CV ketel laat hangen voor alleen SWW (want verwarming kan de warmtepomp meestal prima af), dan kun je inderdaad wel een besparing halen op je installatiekosten. Maar of dat zinnig is weet ik niet.
Want van de gasaansluiting kosten kun je ook al een elektrische boiler draaien qua verbruik. 750kWh komen de meeste al ver mee.
Dan heb je nog een CV ketel hangen die ook nog onderhoud nodig heeft en uiteraard wat gas verbruikt.
1000 euro meerprijs om de warmtepomp ook SWW te laten doen kan dan al snel uit.
Als je alleen de warmtepomp voor verwarming neerzet, dan moet je het hebben van de hogere efficientie van de warmtepomp. En dat is er zeker, dus dat bespaart wel. Maar dan duurt terugverdienen langer omdat je nog met de kosten voor je gasinstallatie blijft zitten. Waardoor het weer minder aantrekkelijk is.
Een CV ketel voor alleen SWW zou ik ook nooit voor kiezen, dan kun je maar beter helemaal over op elektrisch inderdaad. Maar als je een hybride ketel aanschaft en je gebruikt gas ook om pieken in de warmtevraag op te vangen dan is SWW weer een leuke bonus. Zijn mij die paar tientjes vastrecht en onderhoudskosten p/j in elk geval wel waard.

Verder ben ik het met je eens hoor, voor nieuwbouw is een CV ketel ophangen waanzin en zelfs voor bestaande bouw heeft uitsluitend stoken op gas geen toekomst wat mij betreft. Mijn punt is dan ook meer dat all-electric voor bestaande bouw niet per se de beste oplossing hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Iemand het programma van Radar "van gas los" gezien :?
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/14-05-2018/

De problematiek/uitdaging wordt in het programma mijns inziens redelijk duidelijk belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:40
@TvanW Yep, heb 'm gisteravond ook nog even bekeken. 'k Vond het inderdaad ook duidelijk en redelijk evenwichtig.

Wel duidelijk wie uiteindelijk voornamelijk voor de kosten gaat opdraaien als ik Wiebes goed beluisterde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Hoorde pas van mijn schoonvader over een systeem welke ze in Frankrijk schijnbaar veelvuldig gebruiken.
Je neemt dan de huidige radiatoren, die laat je leeg lopen. Je kunt ze dan ontkoppelen van de leidingen.
Daarna gaat er een staaf in en vul je hem af met olie. Deze staven verwarmen elektrisch en blijkbaar werkt dat goed.
Denk dat ik tegen die tijd eens ga kijken naar dat systeem en of dat hier ook zonder problemen mogelijk is. Klinkt erg interessant om zo ook iedere ruimte "gemakkelijk" afzonderlijk te verwarmen middels domotica e.d..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Arunia Dat is goedkoop in aanschaf maar duur in gebruik. Ook het milieu schiet daar niets mee op.
Het toverwoord is COP en dan is 1 erg laag. Met 4 wordt het leuk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Arunia Werkt prima, maar heel onzuinig. Net als zo'n fantastische elektrische cv ketel erin zetten.

Het komt op hetzelfde neer als zo'n goedkoop elektrisch kacheltje in het stopcontact steken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
@Arunia zo'n elektrisch element is leuk voor de handdoekenradiator in de badkamer. Je kan dan voor dat uurtje per dag dat de badkamer warm moet zijn, deze snel en los van de rest van het huis verwarmen.

Voor de rest van het huis werkt het op zich ook prima. Alleen de gebruikskosten zijn ongeveer 4 keer zo hoog als bij een warmtepomp. En als je die dingen in het hele huis wilt gebruiken, dan gaan ook de installatiekosten tegenvallen, omdat je je groepenkast en elektrische installatie moet gaan (laten) aanpassen. Bij een wat groter en minder goed geïsoleerd huis kom je bovendien al snel uit op een hoofdaansluiting van 3x35A, wat jaarlijks 500 euro aan extra vastrecht kost!

Tel uit je 'winst'...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Proton_ @!null @Ivow85
Dat is heel helder en dan inderdaad totaal niet interessant. Zal dat ook even bij hem neerleggen ter info.
We hebben wel een net geisoleerd huis HR++ dubbelglas etc, wat ook nog wel extra plekken aan isolatie kan krijgen. Maar dat is een ander verhaal.

Die optie valt iig volledig af dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Cranberry schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:45:
@TvanW Yep, heb 'm gisteravond ook nog even bekeken. 'k Vond het inderdaad ook duidelijk en redelijk evenwichtig.

Wel duidelijk wie uiteindelijk voornamelijk voor de kosten gaat opdraaien als ik Wiebes goed beluisterde.
Dat is zo, maar hij draaide er niet om heen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

TvanW schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:38:

De problematiek/uitdaging wordt in het programma mijns inziens redelijk duidelijk belicht.
Op zich een interssante uitzending. Wat ik wel erg jammer vind is dat er niet uitkomt dat veel van die aanpassingen ook los van elkaar gedaan kunnen worden en zo ook al direct een besparing opleveren. Er is natuurlijk geen enkele reden waarom je niet bijvoorbeeld eerst enkel spouwmuurisolatie kunt doen.

De besparingen zet je dan opzij om te gebruiken voor verdere investeringen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:40
@cyberstalker Helemaal eens. Sterker nog: de grootste besparing zit 'm niet in de grootste investering (warmtepomp) maar in de isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40

Klinkt interessant. Bij Kassa hadden ze het overigens over klachten over herrie makende ventilatoren van het buitendeel van luchtwarmtepompen. Dat is los van de kosten ook nog wel een dingetje.

Ik zag zo'n ding voorbijkomen en over mijn lijk dat die dingen massaal in de kleine stadstuintjes bij ons komen te staan. Het is toch ook geen moderne oplossing : zo'n doos aan of op je woning. Er moeten in de techniek nog echt heel wat stappen gezet worden voor er een goede oplossing komt voor dit soort huizen waar bijvoorbeeld ook ventilatie kanalen geen optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 01:09:
[...]
bijvoorbeeld ook ventilatie kanalen geen optie zijn.
Daarvoor heb je nog altijd de optie van roosters boven je dubbel glas ramen die je permanent open kan laten. Als je toch aan het isoleren bent kan je dat gelijk meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 08:24
@D-e-n Deze ook al gezien toevallig?

YouTube: Buiten unit op silent mode of nachtstand ( warmtepomp lucht/lucht )

No way dat de buren dit horen.. Het is maar net welk type je gebruikt.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
cyberstalker schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:21:
[...]

Op zich een interssante uitzending. Wat ik wel erg jammer vind is dat er niet uitkomt dat veel van die aanpassingen ook los van elkaar gedaan kunnen worden en zo ook al direct een besparing opleveren. Er is natuurlijk geen enkele reden waarom je niet bijvoorbeeld eerst enkel spouwmuurisolatie kunt doen.

De besparingen zet je dan opzij om te gebruiken voor verdere investeringen.
Hier haal je een heel belangrijk punt aan. Telkens wordt alleen over een groot totaalbedrag gesproken. En dat stoot mensen tegen de borst.

Hak het in stukjes, laat zien dat met 20% van het totaalbedrag al 70% van de extra isolerende maatregelen betaald kan worden voor het huis van Jan Modaal. Vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dubbel glas zijn niet zo duur. En je bespaart al wel meteen flink op de energiekosten.

Dakisolatie is al wat duurder wanneer de zolder als 'leefruimte' gebruikt wordt ivm de kosten voor het opnieuw netjes afwerken.

En pas als laatste komen de kosten voor de technische installaties. Die kun je voorlopig prima uitstellen zolang je Cv-ketel het nog goed doet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Klinkt interessant. Bij Kassa hadden ze het overigens over klachten over herrie makende ventilatoren van het buitendeel van luchtwarmtepompen. Dat is los van de kosten ook nog wel een dingetje.

Ik zag zo'n ding voorbijkomen en over mijn lijk dat die dingen massaal in de kleine stadstuintjes bij ons komen te staan. Het is toch ook geen moderne oplossing : zo'n doos aan of op je woning. Er moeten in de techniek nog echt heel wat stappen gezet worden voor er een goede oplossing komt voor dit soort huizen waar bijvoorbeeld ook ventilatie kanalen geen optie zijn.
Zaak is ook dat je de warmtepomp een streepje groter koopt zodat dat ding niet op zijn achterste benen loopt tijdens warmen maar op een laag pitje, dan is geluid heel beperkt. Ik heb eens een filmpje gemaakt van het geluid, op een telefoon komt het geluid er altijd wat versterkt uit maar ik sleep mijn schoen expres over het dak heen in dit filmpje om aan te geven wat het verschil in geluid is. Het is echt niet zo erg als bij kassa word voorgespiegeld.
YouTube: Eko warrior ks70 sound

Wat betreft het van gas af uitzending valt het mij altijd op dat ze alles en het hele plaatje in 1x opsommen kwa kosten maar je kan het natuurlijk prima in stappen doen.
Begin met zonnepanelen en met de vermeden kosten (belangrijk) isoleren, beide levert een besparing op per jaar wat je weer investeerd in bijv vloerverwarming enz totdat je klaar bent voor de wp.
Dan valt het reuze mee en ben je in een jaar of 5-6 gasloos en nul op de meter.
Heb je de centen liggen kan het ook allemaal in 1x natuurlijk, maar dan is het schrikken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Voor nieuw te bouwen woningen is het in ieder geval na 1 Juli niet meer met gas mogelijk:
https://www.omgevingsweb....nieuwbouw-per-1-juli-2018

Nu maar wachten op de krokodillen tranen..
- het wordt duurder om een huis te bouwen.
- we krijgen het niet meer verkocht als we gasloos moeten bouwen.

[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 16-05-2018 08:09 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Om al het glas in een gemiddeld huis te vervangen door HR++ glas kost toch ook al gauw tussen de € 6000,- en € 10000.- Ik vind dat best aan de prijs.
Ivow85 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:37:
[...]
Vloerisolatie, spouwmuurisolatie
Spouw- en vloerisolatie is inderdaad een no-brainer, want dat kost per maatregel een schappelijke € 1000 tot € 1500,-
Dakisolatie is al wat duurder wanneer de zolder als 'leefruimte' gebruikt wordt ivm de kosten voor het opnieuw netjes afwerken.
Dakisolatie is zelfs als je wat minder handig bent prima zelf te doen. Zoals met bijv. isover kant en klare panelen Dat is wel duur, maar goedkoper dan laten doen. Wij doen het nu zelf voor zo'n € 1500,- met PIR platen en gips met een RC 4,5, maar dat heeft in totaal wel zo'n 100 arbeidsuren gekost. En dan ben ik nog redelijk handig in een huis met een verschrikkelijk onhandig dak :) Om het te laten doen was zo'n € 6000,- geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]
Waarom zouden die niet in stadstuintjes mogen :+
Ons uitzicht bestaat voor een deel uit windmolens.....en de grond zakt onder voeten weg :X
Wat vindt jij dan wel een (moderne) oplossing :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:29:
[...]

Om al het glas in een gemiddeld huis te vervangen door HR++ glas kost toch ook al gauw tussen de € 6000,- en € 10000.- Ik vind dat best aan de prijs.

[...]

Spouw- en vloerisolatie is inderdaad een no-brainer, want dat kost per maatregel een schappelijke € 1000 tot € 1500,-

[...]

Dakisolatie is zelfs als je wat minder handig bent prima zelf te doen. Zoals met bijv. isover kant en klare panelen Dat is wel duur, maar goedkoper dan laten doen. Wij doen het nu zelf voor zo'n € 1500,- met PIR platen en gips met een RC 4,5, maar dat heeft in totaal wel zo'n 100 arbeidsuren gekost. En dan ben ik nog redelijk handig in een huis met een verschrikkelijk onhandig dak :) Om het te laten doen was zo'n € 6000,- geweest.
Glas kost nog geen 100,- per m2 om te vervangen, in een modaal rijtjeshuis zit 10-15m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:23:
[...]

Daarvoor heb je nog altijd de optie van roosters boven je dubbel glas ramen die je permanent open kan laten. Als je toch aan het isoleren bent kan je dat gelijk meenemen.
Die hebben we al. Maar als hier en ook elders de verhalen lees over ventilatie in moderne huizen dan weet ik dat dat nooit gaat lukken.
Possible schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:23:
@D-e-n Deze ook al gezien toevallig?

YouTube: Buiten unit op silent mode of nachtstand ( warmtepomp lucht/lucht )

No way dat de buren dit horen.. Het is maar net welk type je gebruikt.
Aan het type zit waarschijnlijk ook een kostenplaatje? En dan nog: ik heb het idee dat er bij dit soort bespiegelingen iets te vaak over het hoofd gezien wordt dat er bij oude huizen in grotere steden vaak helemaal geen goede plek is voor zo'n extra doos. Gevelruimte is er niet dus dan komt die op een uitbouwtje waar iedereen, zowel jij als je buren, met de neus (en oren) bovenop zit. Want de tuinen zijn maar postzegels.

Ik ben helemaal voor milieu maatregelen maar de huidige lucht-warmtepompen in een huis zoals het onze: ik zie het niet als vooruitgang.
[...]
Vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dubbel glas zijn niet zo duur. En je bespaart al wel meteen flink op de energiekosten.
Haal die tweede maar door (geen spouw). De eerste zou ik zo doen maar zal hier moeilijk worden (bijna geen kruipruimte onder een houten vloer). Het laatste wat je wilt is de goede ventilatie onder de vloer verslechten. Vocht is tricky.
Dat afwerken is bij onze huizen inderdaad een probleem in verband met het ontbreken van een laag op de verdieping. Sowieso hebben wij boven zelden verwarming nodig dus dat is ook niet waar de besparing te halen valt denk ik.

Ik ben bij ons vooral benieuwd wat de nieuwe kozijnen gaan doen. Dat was aluminium uit de jaren tachtig (al wel dubbel maar het aluminium zelf werd ijskoud). Sowieso vraag ik me af waar in onze situatie nu de echt grote warmte-lekken zitten.
En pas als laatste komen de kosten voor de technische installaties. Die kun je voorlopig prima uitstellen zolang je Cv-ketel het nog goed doet.
Maar ben je het dan met me eens dat het verbieden van cv-ketels na 2021 bezopen is? Als de onze het in 2022 begeeft wil ik gewoon een nieuwe.
Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:45:
[...]

Dan valt het reuze mee en ben je in een jaar of 5-6 gasloos en nul op de meter.
Ik vind dat nog steeds een korte periode eerlijk gezegd. Je verdient het zo snel nooit terug en het is niet dat je geen andere uitgaven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:33:
[...]

Glas kost nog geen 100,- per m2 om te vervangen, in een modaal rijtjeshuis zit 10-15m2
Dan wonen wij misschien niet in een modaal rijtjeshuis. Want voor 5m2 hebben we € 2027,- betaald in een jaren '30 huis. Die 5 m2 was dan wel verdeeld over 10 ruiten, want dus het arbeidsloon flink vergroot.
cyberstalker schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:21:
[...]

Wat mij opviel zijn de energiekosten € 175,- p/m van de betreffende vrouw. Energiezuinig leven begint wat mij betreft met levensstijl. Er is totaal niet gekeken naar de energiezuinigheid van de apparaten in huis, het stookgedrag, de kamertemperatuur en of er in de winter in t-shirts naar de tv wordt gekeken enz. Ik denk dat een gemiddelde van € 125,- prima zou moeten kunnen voor wie er een béétje moeite voor doet. Dan is je gebruik ongeveer 3000kWh en 1200m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]
Hak het in stukjes, laat zien dat met 20% van het totaalbedrag al 70% van de extra isolerende maatregelen betaald kan worden voor het huis van Jan Modaal. Vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dubbel glas zijn niet zo duur. En je bespaart al wel meteen flink op de energiekosten.
Wat ik niet begrijp is dat er kennelijk nog veel mensen zijn die dit soort relatief eenvoudige en goedkope maatregelen nog niet hebben genomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[quote]CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:44:
[...]
Dan wonen wij misschien niet in een modaal rijtjeshuis. Want voor 5m2 hebben we € 2027,- betaald in een jaren '30 huis. Die 5 m2 was dan wel verdeeld over 10 ruiten, want dus het arbeidsloon flink vergroot.
[...]
Zal die gelachen hebben :+
Maand geleden 4 ramen in de woonkamer beneden en 1 raam boven vervangen, totaal ca. 6 m2, kosten incl. herstel schilderwerk (moesten ze speciaal voor terugkomen omdat de kit anders niet uitgehard was) 1.203,95 incl. b.t.w..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[b]D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:42:
Ik vind dat nog steeds een korte periode eerlijk gezegd. Je verdient het zo snel nooit terug en het is niet dat je geen andere uitgaven hebt.
Dat zeg ik niet he? Terugverdiend is wat anders, in 5-6 jaar gasloos.
Gedaan van vermeden kosten, dus heeft ook niets te maken met andere uitgaven.
Maar nu je het daar over hebt, ik zie mensen toch vrij makkelijk 20-30k uitgeven voor badkamer of keuken maar zodra je het over energie kosten hebt is he ach, wij betalen maar iets van 100,- per maand if zo.
Ja, x 12 x10 is toch 12000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@TvanW en toch zullen er veel huizen zijn waar deze maatregelen nog niet genomen zijn. Want waarom is men anders zo bang voor de hoge 'totale kosten'. De warmtepomp + boiler zelf kosten tussen de 6000 en 10.000 euro voor een geïsoleerd standaard rijtjeshuis, inclusief plaatsing en installatie. En daar gaat dan nog 1500 tot 2000 euro subsidie vanaf!

Er moet dus kennelijk nog 10.000-14.000 euro op gaan aan overige maatregelen en aanpassingen om aan het bedrag van 20k per woning te komen. Met alleen radiatoren vervangen voor LTV connectoren (Bijv Jaga Low H2O modellen) kom je lang niet aan dat bedrag. Kost ongeveer 2000 euro per etage in een doorsnee rijtjeshuis. Dus 4000 + 1000 euro extra als de voorzolder en zolderkamer ook verwarmd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
@Ivow85 Wat ik bedoel is waarom hebben zoveel mensen hun isolatie niet op orde....direct besparen, direct comfort dus afgezien van een andere vorm van energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:54:
[...]

Maar nu je het daar over hebt, ik zie mensen toch vrij makkelijk 20-30k uitgeven voor badkamer of keuken
Ik denk dat "mensen" dan toch over een selecte groep Nederlanders gaat. Wij hebben dat in ieder geval niet even op de plank liggen.
TvanW schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:04:
@Ivow85 Wat ik bedoel is waarom hebben zoveel mensen hun isolatie niet op orde....direct besparen, direct comfort dus afgezien van een andere vorm van energie.
Omdat het niet in alle huizen zo eenvoudig is kennelijk. Ik neem aan dat iedereen die zijn kozijnen vervangt (en dat moet in elke woning ooit) toch dubbel glas neemt.

[ Voor 38% gewijzigd door D-e-n op 16-05-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:04:
[...]

Omdat het niet in alle huizen zo eenvoudig is kennelijk. Ik neem aan dat iedereen die zijn kozijnen vervangt (en dat moet in elke woning ooit) toch dubbel glas neemt.
Als eenvoudige isoleerde maatregelen die normaal gesproken weinig kosten zo'n probleem zijn is het voor het voor de eigenaar en het milieu wellicht verstandig om aan vervanging van de woning te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
TvanW schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:52:
Zal die gelachen hebben :+
Maand geleden 4 ramen in de woonkamer beneden en 1 raam boven vervangen, totaal ca. 6 m2, kosten incl. herstel schilderwerk (moesten ze speciaal voor terugkomen omdat de kit anders niet uitgehard was) 1.203,95 incl. b.t.w..
Lekker kort door de bocht natuurlijk, want je hebt het al de oppervlakte over 2x zo weinig ruiten verdeeld. Dat scheelt al een heel stuk, aangezien je een minimale glasmaat altijd betaald. Maar we gaat zien of jouw glaszetter het bij ons ook voor dat bedrag kan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:13:
[...]

Lekker kort door de bocht natuurlijk, want je hebt het al de oppervlakte over 2x zo weinig ruiten verdeeld. Dat scheelt al een heel stuk, aangezien je een minimale glasmaat altijd betaald. Maar we gaat zien of jouw glaszetter het bij ons ook voor dat bedrag kan doen ;)
Je hebt een pm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik denk niet dat we met een km vergoeding voor 225km goedkoper uit zullen zijn ;) Oftewel, mooi dat het in het noorden van het land zo goedkoop kan, maar dat is in de randstad niet realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
TvanW schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Als eenvoudige isoleerde maatregelen die normaal gesproken weinig kosten zo'n probleem zijn is het voor het voor de eigenaar en het milieu wellicht verstandig om aan vervanging van de woning te denken.
Ben je wel lekker 8)7 8)7 8)7 8)7
Wat denk je dat een nieuwe woning kost? Velen hier zijn echt clueless als het om geld gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:43:
[...]
Wat denk je dat een nieuwe woning kost? Velen hier zijn echt clueless als het om geld gaat.
Het is net als bij een auto, CV-ketel enz.....op een gegeven moment zijn ze (economisch) afgeschreven, of je dat nou leuk vind of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
TvanW schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:54:
[...]

Het is net als bij een auto, CV-ketel enz.....op een gegeven moment zijn ze (economisch) afgeschreven, of je dat nou leuk vind of niet.
Een gemiddelde Nederlander koopt een huis naar zijn vermogen en heeft daar bijvoorbeeld een hypotheek van twee ton op liggen. Prima als we dan bespreken hoe je door middel van isolatie kunt besparen en wat de beste opties zijn voor de verwarming van een huis.

Maar dit is toch geen normale discussie meer 8)7 Het gemak waarmee jij meent geld van andere mensen (dat ze niet hebben......) meent te moeten uitgeven stuit me echt tegen de borst. Het doodt vooral ook elke realistische discussie.

Laten we in godsnaam stoppen met doen alsof we binnen vijf of tien jaar van alle huizen droomkastelen kunnen maken want dat gaat gewoon niet. Tevens lijkt het me heel verstandig om te kijken of er geen alternatieven zijn voor de (lucht) warmtepomp want dit topic lijkt soms wel erg op een lobbyclubje voor die apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:13:
[...]

Solidglass in zevenhuizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Auto's kunnen ook verzamelobjecten worden waarbij met de juiste investeringen de auto zijn waarde behoud of zelfs stijgt. Zo is het met huizen ook. Een net onderhouden jaren '30 huis is nog altijd er populair en waardevast. En binnen niet al te lange tijd is verwacht ik er weer een te energieneutraal te kunnen opleveren :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
jacovn schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:07:
Voor nieuw te bouwen woningen is het in ieder geval na 1 Juli niet meer met gas mogelijk:
https://www.omgevingsweb....nieuwbouw-per-1-juli-2018

Nu maar wachten op de krokodillen tranen..
- het wordt duurder om een huis te bouwen.
- we krijgen het niet meer verkocht als we gasloos moeten bouwen.
1) ja, het wordt duurder. Waar elke basic CW4 ketel met ~24-30kW vermogen elk huis kon verwarmen, komt er nu een warmtepomp op maat. Ook zijn aanpassingen in de inhoud (dakkapel, uitbouw) veel ingrijpender bij lage vermogens. De CV kost nog geen 1000 euro, terwijl de WP met boiler een veelvoud is. Zelfs met EPC 0,4.
2) verkocht wel, maar de financierbaarheid wordt voor steeds meer mensen een probleem (vandaar de 40 jaar hypotheek).
Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:33:
[...]

En daarna nog zo'n bedrag voor de schilder en je hebt het al over bedragen die voor de gemiddelde rijtjeshuisbewoner maar moeilijk te overzien zijn. Waarom denk je dat er leaseketels bestaan? Die kosten incl. installatie nog geen 1000-1500 euro, maar worden wel in 120 termijnen van 40 euro afgelost. 8)7 Er wordt hier wel heel makkelijk met duizendjes rondgesmeten terwijl er genoeg zijn die niet 1k/maand naar hun spaarrekening overmaken.
[...]

Je, we tikken even een rijtjeshuis ergens ertussenuit. :? Dit soort kort-door-de-bocht redenaties helpen de discussie echt niet verder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Inderdaad, een behoorlijk goede uitzending (had ik niet verwacht).

Dit vond ik trouwens wel een hilarische (en terechte!!!) opmerking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/paI8VMv9Cdv0cyvzSe6gNm5j/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y1o51BBWl4Raawz3fGFOmCQn/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YBEBZW2jTlTnXUJH06AS9jeQ/medium.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 16-05-2018 11:25 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:08:
[...]
Auto's kunnen ook verzamelobjecten worden waarbij met de juiste investeringen de auto zijn waarde behoud of zelfs stijgt. Zo is het met huizen ook. Een net onderhouden jaren '30 huis is nog altijd er populair en waardevast. En binnen niet al te lange tijd is verwacht ik er weer een te energieneutraal te kunnen opleveren :p
@D-e-n Er is dus nog hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die boer krijgt dan ook 36k/jaar voor dat ding. Leuk verdienmodel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Ik stoor me wel telkens opnieuw aan die mensen die zeuren over dat het allemaal zoveel gaat kosten. Let's face it. In Nederland hebben we gewoon heel lang de luxe gehad om goedkoop gas te kunnen verstoken.

Daardoor hebben we veel te lang gewacht met fatsoenlijke maatregelen m.b.t. isoleren en duurzame opwek, waardoor we nu hopeloos achterlopen.

Koop dan ook niet van die oude huizen die niet fatsoenlijk geïsoleerd kunnen worden! Dat kan je toch van tevoren bedenken dat dat wel eens problematisch kan worden? Nee, we waren "met zijn allen" collectief blind en beginnen nu in te zien dat er flink geïnvesteerd moet gaan worden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
psy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:15:
Ik stoor me wel telkens opnieuw aan die mensen die zeuren over dat het allemaal zoveel gaat kosten. Let's face it. In Nederland hebben we gewoon heel lang de luxe gehad om goedkoop gas te kunnen verstoken.

Daardoor hebben we veel te lang gewacht met fatsoenlijke maatregelen m.b.t. isoleren en duurzame opwek, waardoor we nu hopeloos achterlopen.

Koop dan ook niet van die oude huizen die niet fatsoenlijk geïsoleerd kunnen worden! Dat kan je toch van tevoren bedenken dat dat wel eens problematisch kan worden? Nee, we waren "met zijn allen" collectief blind en beginnen nu in te zien dat er flink geïnvesteerd moet gaan worden.
Lekker kort door de bocht. Alsof iedereen een mooie nieuwbouwwoning kan betalen. Als je die vergelijking door zou trekken zou er dus helemaal een woningtekort zijn en moeten er hele wijken tegelijk tegen de vlakte worden gegooid.

Daarbij, leuk dat mij de kosten die onze voorgangers niet hebben betaald in de schoenen worden geschoven.

Ik stoor me telkens weer aan van die mensen met zo'n enorm moreel complex dat ze niet in kunnen zien dat wat zij doen misschien niet helemaal geprojecteerd kan worden op de rest van de samenleving en er dus moet worden neergekeken op de rest. Nee, niet iedereen verdient zoveel als jij. Nee, niet iedereen woont dus in een mooie, goed geisoleerde nieuwbouwwoning. Nee, niet iedereen kan zomaar vertrekken uit de randstad om goedkoper te wonen. Kijk even wat verder dan je neus lang is voor je dit soort onzin uitkraamt, zeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
psy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:15:

Haha hoe kort door de bocht wil je het hebben.. we wonen niet allemaal in oost groningen of andere regio's waar plenty huizen te krijgen zijn en alles nog betaalbaar is.. welkom in de Nederlandse huizenmarkt. Mensen zijn vaak allang blij als ze een aftands jaren 60 woningkje kunnen bemachtigen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Probleem is dat van het gas af niet zo'n probleem is, alleen dan wordt het een elektrische CV ketel.
Ja want dat is goedkoper dan die warmtepomp, en dan zijn we van het gas af.

Laten we eerst isoleren, en dan duurzame manieren van verwarmen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:54
psy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:08:
[...]

Inderdaad, een behoorlijk goede uitzending (had ik niet verwacht).

Dit vond ik trouwens wel een hilarische (en terechte!!!) opmerking:
https://tweakers.net/my.t...lay_image&image_id=600441

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Inderdaad goede uitzending. De warmtepomp kwam er alleen niet zo goed vanaf met het geluid. 60 decibel was het? Dat vindt ik behoorlijk voor een tuin waar er normaal alleen wat blaadjes ritselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Pietje NL schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:21:
Probleem is dat van het gas af niet zo'n probleem is, alleen dan wordt het een elektrische CV ketel.
Ja want dat is goedkoper dan die warmtepomp, en dan zijn we van het gas af.

Laten we eerst isoleren, en dan duurzame manieren van verwarmen gebruiken.
Elektrische ketel goedkoper? Ben je wijs?

Energienetten 4 maal verzwaren en 4 maal meer energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Nu online
Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:28:
[...]

Elektrische ketel goedkoper? Ben je wijs?

Energienetten 4 maal verzwaren en 4 maal meer energieverbruik.
Ja joh, maar daar heb ik als consument toch geen last van.... :( 8)7
Veel mensen kijken niet zover helaas, als de aanschaf maar goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

@Gecko123 ik denk dT @Pietje NL juist bezorgd is dat mensen zo gaan denken, voor een "goedkope" verkeerde oplossing gaan kiezen, en het belangrijkste (isoleren) niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Nu online
Inderdaad, maar als het niet duurzaam gebeurt hebben we een berg uitstoot en zijn we terug bij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Chiron schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:20:
[...]
Haha hoe kort door de bocht wil je het hebben.. we wonen niet allemaal in oost groningen of andere regio's waar plenty huizen te krijgen zijn en alles nog betaalbaar is.. welkom in de Nederlandse huizenmarkt. Mensen zijn vaak allang blij als ze een aftands jaren 60 woningkje kunnen bemachtigen.
Deze is nog korter.
Mensen hier die kunnen die huizen ook niet betalen (een 60 jaren woning wordt hier als zo goed als nieuw gezien) want er is geen werk......de aardgasopbrengsten zijn elders uitgegeven en de aardbevingsschade wordt wel..niet, wel...niet, vergoed. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:43:
[...]

Wat denk je dat een nieuwe woning kost?
Nou, voor een 2 verdiepingen huis ca 150 GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:23:
[...]

Inderdaad goede uitzending. De warmtepomp kwam er alleen niet zo goed vanaf met het geluid. 60 decibel was het? Dat vindt ik behoorlijk voor een tuin waar er normaal alleen wat blaadjes ritselen.
Dat is des Radar. Ik heb hier twee a/c splits op het dak van de garage staan en in bedrijf hoor je ze niet. Ze worden in ieder geval ruimschoots overstemd door de zwembadinstallatie van de buurman (FWP, I know).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

michaelvink schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:20:
[...]

Lekker kort door de bocht. Alsof iedereen een mooie nieuwbouwwoning kan betalen. Als je die vergelijking door zou trekken zou er dus helemaal een woningtekort zijn en moeten er hele wijken tegelijk tegen de vlakte worden gegooid.

Daarbij, leuk dat mij de kosten die onze voorgangers niet hebben betaald in de schoenen worden geschoven.

Ik stoor me telkens weer aan van die mensen met zo'n enorm moreel complex dat ze niet in kunnen zien dat wat zij doen misschien niet helemaal geprojecteerd kan worden op de rest van de samenleving en er dus moet worden neergekeken op de rest. Nee, niet iedereen verdient zoveel als jij. Nee, niet iedereen woont dus in een mooie, goed geisoleerde nieuwbouwwoning. Nee, niet iedereen kan zomaar vertrekken uit de randstad om goedkoper te wonen. Kijk even wat verder dan je neus lang is voor je dit soort onzin uitkraamt, zeg...
Ik snap je betoog wel, maar over het algemeen de afgelopen decennia stonden de meeste mensen gewoon nauwelijks tot helemaal niet stil bij energiegebruik en het beperken daarvan. Dat wreekt zich nu. Ik heb het dan vooral over de mensen die het zich WEL konden veroorloven om daarbij na te denken. Maar de meeste mensen denken bijvoorbeeld bij aankoop van huizen, en verbouwingen alleen maar aan uiterlijk vertoon, mooie keukens, badkamers en nieuwe meubeltjes. Zelfs nu nog heb ik ervaren.
En liefst in een mooi oud pandje aan de gracht, want dat is zo "karakteristiek" :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
We zijn al dik 20 jaar bezig met reductie van energiegebruik. Technische ontwikkelingen gaan niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Señor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:44:
We zijn al dik 20 jaar bezig met reductie van energiegebruik. Technische ontwikkelingen gaan niet zo snel.
Ach dat stelt in de praktijk helemaal niks voor. De meeste huizen verbruiken nog veel te veel energie. Dus in de praktijk is er nog steeds veel te weinig van terecht gekomen. Ook door falend overheidsbeleid. Door bijvoorbeeld de industrie veel meer voordelen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Even af van de lucht/water pomp. Ja een brine/water pomp is duurder in aanschaf en aanleg maar bij een nieuwbouwwoning kan je 25k extra bijlenen + 2800 subsidie + btw aftrek zonnepanelen en dan kan je je woning met een hogere hypotheek energieneutraal maken (voorwaarde voor die 25k). Zo lang je kan salderen is deze oplossing zelfs nog goedkoper dan een CV aangezien de hogere hypotheek ruimschoots gecompenseerd word door 0 energieverbruik (negatieve energierekening wordt Tassadar erg blij van). Ook heb je bij een hypotheek de mogelijkheid versneld af te lossen, bij een energieleverancier niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

Voor ons was de keuze niet moeilijk. Huis uit 2007. Goed (niet zeer goed) geisoleerd.

Voor 150 euro (1400 euro -1250 euro subsidie) een warmtepompboiler gekocht en voor 850 euro een Lucht/Lucht warmtepomp (Airco). Tel daar nog wat verzendkosten en installatiekosten (doe grootste deel zelf) bij op en voor rond de 1500-2000 euro zijn wij volledig van het gas af en zal de energierekening fors lager zijn. No-brainer wat mij betreft. Ik heb wel makkelijk praten natuurlijk omdat de isolatie op orde is.

Ben momenteel de oude radiatoren en de CV-ketel aan het verkopen. levert ook nog wel 600 euro op bij elkaar. Een deel is al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
psy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:47:
[...]

Ach dat stelt in de praktijk helemaal niks voor. De meeste huizen verbruiken nog veel te veel energie. Dus in de praktijk is er nog steeds veel te weinig van terecht gekomen. Ook door falend overheidsbeleid. Door bijvoorbeeld de industrie veel meer voordelen te geven.
Je spreekt jezelf tegen. Woningen worden in absolute termen al zwaarder belast dan bedrijven. Maar je kunt deze verhouding eenmaal niet zo makkelijk veranderen. Het draait tenslotte om het totaalplaatje. Je vergeet dat het succes van onze bedrijven in Nederland resulteert in banen waardoor de meeste van ons allemaal een leuk leventje hebben. Natuurlijk moet het bedrijfsleven meebetalen maar wel dusdanig dat wij internationaal nog concurrerend kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:57:
Voor ons was de keuze niet moeilijk. Huis uit 2007. Goed (niet zeer goed) geisoleerd.

Voor 150 euro (1400 euro -1250 euro subsidie) een warmtepompboiler gekocht en voor 850 euro een Lucht/Lucht warmtepomp (Airco). Tel daar nog wat verzendkosten en installatiekosten (doe grootste deel zelf) bij op en voor rond de 1500-2000 euro zijn wij volledig van het gas af en zal de energierekening fors lager zijn. No-brainer wat mij betreft. Ik heb wel makkelijk praten natuurlijk omdat de isolatie op orde is.

Ben momenteel de oude radiatoren en de CV-ketel aan het verkopen. levert ook nog wel 600 euro op bij elkaar. Een deel is al verkocht.
Klinkt als een potentieel succesverhaal. Ben benieuwd naar welke airco je hebt gekocht? Heb je balansventilatie in huis? Wat denk je in totaal kwijt te zijn inclusief overig installatiemateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:57:
Tel daar nog wat verzendkosten en installatiekosten (doe grootste deel zelf) bij op en voor rond de 1500-2000 euro zijn wij volledig van het gas af en zal de energierekening fors lager zijn. No-brainer wat mij betreft. Ik heb wel makkelijk praten natuurlijk omdat de isolatie op orde is.
Wat betekent zelf doen in dit geval? Kan de gemiddelde handige tweaker dat zelf of moet je enige vak expertise hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk je dat men de oude CV/radiatoren op MP blijft kopen? ;) Wie koopt er nu nog gloeilampen bijvoorbeeld? Die transitie kostte al meer dan 10 jaar voor er fatsoenlijk licht voor een betaalbare prijs kwam.

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 16-05-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:09:
Denk je dat men de oude CV/radiatoren op MP blijft kopen? ;) Wie koopt er nu nog gloeilampen bijvoorbeeld? Die transitie kostte al meer dan 10 jaar voor er fatsoenlijk licht voor een betaalbare prijs kwam.
Je moest een weten hoeveel mensen lampen al moeilijk vinden. Ik heb genoeg oude ooms en tantes waarmee het gesprek samen te vatten is als:
T: Ik weet niet welke maat ik moet hebben en of het past?
Ik: Neem de oude dan mee?
T: Precies, het is allemaal ook zo complex... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:06:
[...]

Klinkt als een potentieel succesverhaal. Ben benieuwd naar welke airco je hebt gekocht? Heb je balansventilatie in huis? Wat denk je in totaal kwijt te zijn inclusief overig installatiemateriaal?
Daikin FTXM35M. We verwarmen dan alleen de woonkamer. In de winter is het boven nooit kouder dan 17 graden geweest. We hebben inderdaad balansventilatie waardoor de warmte door het huis verspreid wordt.

Meer dan 2000 euro zal het niet worden, all-in. Zoveel komt er niet bij kijken. Die boiler heeft alleen een koudwater en warmwateraansluiting, that's it. Bij de airco moet er een leiding gelegd worden en die moet gevacumeerd worden. Dat laatste moet ik uitbesteden maar kost niet de hoofdprijs.
CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:08:
[...]

Wat betekent zelf doen in dit geval? Kan de gemiddelde handige tweaker dat zelf of moet je enige vak expertise hebben.
Nee stelt echt niets voor, als je een beetje handig bent.
Señor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:09:
Op dit moment nog wel :9 aangezien de meeste mensen warmtepompen maar eng vinden en gas vertrouwd is. Denk dat ik ze over 3-5 jaar misschien niet meer kwijt zou raken.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 16-05-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:11:
[...]
Meer dan 2000 euro zal het niet worden, all-in. Zoveel komt er niet bij kijken. Die boiler heeft alleen een koudwater en warmwateraansluiting, that's it. Bij de airco moet er een leiding gelegd worden en die moet gevacumeerd worden. Dat laatste moet ik uitbesteden maar kost niet de hoofdprijs.
Hetzelfde zegt men namelijk ook over een WP mono unit. Gewoon buiten neerzetten, stroomaansluiting regelen en ergens op de bestaande CV leidingen aansluiten. CV afkoppelen en leidingen weer doorverbinden. Daarna gaan met die banaan. Klinkt allemaal zo simpel dat ik het eigenlijk niet geloof; "Als het te mooi lijkt om waar te zijn...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En nog de binnenunit ophangen, gaskraan afkoppelen en meter verwijderen. In woorden is alles zo simpel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:15:
En nog de binnenunit ophangen, gaskraan afkoppelen en meter verwijderen. In woorden is alles zo simpel. :+
Bij mono heb je toch geen binnenunit? Gas verwijderen mag de netbeheerder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:10

ericplan

5180 Wp PV

CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:16:
[...]

Bij mono heb je toch geen binnenunit? Gas verwijderen mag de netbeheerder doen.
Dat wisselt per merk. Soms wel, soms niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:01:
[...]

Je spreekt jezelf tegen. Woningen worden in absolute termen al zwaarder belast dan bedrijven. Maar je kunt deze verhouding eenmaal niet zo makkelijk veranderen. Het draait tenslotte om het totaalplaatje. Je vergeet dat het succes van onze bedrijven in Nederland resulteert in banen waardoor de meeste van ons allemaal een leuk leventje hebben. Natuurlijk moet het bedrijfsleven meebetalen maar wel dusdanig dat wij internationaal nog concurrerend kunnen blijven.
Vorig jaar was er een SDE pot van 12 miljard als ik het zo snel lees. Voor bedrijven uiteraard.

Vorig jaar was er voor particuliere huishoudens een potje voor isolerende maatregelen van 180 miljoen waarvan 80 miljoen direct is opgeslokt voor reclamedoeleinden, en de resterende 100 miljoen in no-time op was.

Waar zijn we dan in dit land mee bezig? Het hele land volstampen met duurzame energie, om vervolgens onze nauwelijks geïsoleerde huizen te verwarmen? What's the point?

12 miljard <<<--->>> 100 miljoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat ericplan zegt dus. Ik ging even uit van een Enviline van Nefit die heeft een buiten- en binnenuit.

@psy helemaal eens. En de SDE stijgt ook jaarlijks en met name in het consumentendeel (eerste xxxxx m3/kWh).

Pagina: 1 ... 12 ... 23 Laatste