Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Die Daikin is de enige verwarming voor heel je huis? Mag ik vragen hoeveel inhoud (m3) je huis heeft?de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:11:
[...]
Daikin FTXM35M. We verwarmen dan alleen de woonkamer. In de winter is het boven nooit kouder dan 17 graden geweest. We hebben inderdaad balansventilatie waardoor de warmte door het huis verspreid wordt.
En vooral ook niets aan levensstijl willen doen. Bijvoorbeeld in de winter op blote voeten in een t-shirtje rondlopen.psy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:20:
[…]
Waar zijn we dan in dit land mee bezig? Het hele land volstampen met duurzame energie, om vervolgens onze nauwelijks geïsoleerde huizen te verwarmen? What's the point?
12 miljard <<<--->>> 100 miljoen?
A'dam PVOutput
Eng. Misschien wel. Maar dat heeft een goede reden. Vaak heeft de warmtepomp minder capaciteit vooral op koude dagen, daar kun je je nogal eens op verkijken als thuisklusser. Maargoed in worst case een elektrisch kacheltje bijzetten kan natuurlijk altijd nog.de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:11:
[...]
Daikin FTXM35M. We verwarmen dan alleen de woonkamer. In de winter is het boven nooit kouder dan 17 graden geweest. We hebben inderdaad balansventilatie waardoor de warmte door het huis verspreid wordt.
Meer dan 2000 euro zal het niet worden, all-in. Zoveel komt er niet bij kijken. Die boiler heeft alleen een koudwater en warmwateraansluiting, that's it. Bij de airco moet er een leiding gelegd worden en die moet gevacumeerd worden. Dat laatste moet ik uitbesteden maar kost niet de hoofdprijs.
[...]
Nee stelt echt niets voor, als je een beetje handig bent.
[...]
Op dit moment nog welaangezien de meeste mensen warmtepompen maar eng vinden en gas vertrouwd is. Denk dat ik ze over 3-5 jaar misschien niet meer kwijt zou raken.
Produceert die binnenunit trouwens echt 60 decibel?

Je kan de hele winter zo lopen op de energie die een kantoorpand verbruikt aan verlichting voor ongebruikte ruimtes...ericplan schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:25:
[...]
En vooral ook niets aan levensstijl willen doen. Bijvoorbeeld in de winter op blote voeten in een t-shirtje rondlopen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
60 Db in hoogste stand ja, maar niemand gebruikt die hoogste stand volgens mij bij aanwezigheid. Ik ga d.m.v. domotica regelen dat hij alleen op die stand staat als er niemand in de woonkamer is, en dat hij naar lage stand gaat als we er wel zijn.Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Eng. Misschien wel. Maar dat heeft een goede reden. Vaak heeft de warmtepomp minder capaciteit vooral op koude dagen, daar kun je je nogal eens op verkijken als thuisklusser. Maargoed in worst case een elektrisch kacheltje bijzetten kan natuurlijk altijd nog.
Produceert die binnenunit trouwens echt 60 decibel?
We gaan het zien... in de winter. Worst case scenario is dat het iets langer duurt om het 20 graden te laten worden, of dat hij 1 of 2 dagen per jaar op 19 graden blijft hangen. Vinden wij acceptabel. En inderdaad, kunnen altijd nog een IR-paneeltje boven de zitbank zetten ofzo.
Huis is best groot, 160 m2 woonoppervlak. Inhoud weet ik niet maar zal dus maal 2-2,5 ongeveer zijn. Echter, we verwarmen dus alleen de woonkamer.Wolly schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:25:
[...]
Die Daikin is de enige verwarming voor heel je huis? Mag ik vragen hoeveel inhoud (m3) je huis heeft?
En ik heb hier een offerte van +\- 10-11 m2 glas over 11 ruiten voor net even 800,- bij solid glass.CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:44:
[...]
Dan wonen wij misschien niet in een modaal rijtjeshuis. Want voor 5m2 hebben we € 2027,- betaald in een jaren '30 huis. Die 5 m2 was dan wel verdeeld over 10 ruiten, want dus het arbeidsloon flink vergroot.
[...]
Wat mij opviel zijn de energiekosten € 175,- p/m van de betreffende vrouw. Energiezuinig leven begint wat mij betreft met levensstijl. Er is totaal niet gekeken naar de energiezuinigheid van de apparaten in huis, het stookgedrag, de kamertemperatuur en of er in de winter in t-shirts naar de tv wordt gekeken enz. Ik denk dat een gemiddelde van € 125,- prima zou moeten kunnen voor wie er een béétje moeite voor doet. Dan is je gebruik ongeveer 3000kWh en 1200m3.
Groot verschil!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je kan de warmtepomp ook als een CV ketel gebruiken en de temperatuur flink hoog zetten inclusief gebruik extra element. Maar dat is niet zo goed voor verbruik.Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Eng. Misschien wel. Maar dat heeft een goede reden. Vaak heeft de warmtepomp minder capaciteit vooral op koude dagen, daar kun je je nogal eens op verkijken als thuisklusser.
Ik heb een flinke warmtepomp a 16kW. Die is meer dan voldoende voor mijn huis, ook tijdens de koude winter van dit jaar.
Maar ik heb 2 ruimtes in huis die niet goed op te warmen zijn. (Lang verhaal). Om deze op 19C te houden/krijgen moet de warmtepomp onnodig verwarmen. De rest van het huis is dan namelijk allang 21C.
Toevallig zal het heel fijn zijn als deze 2 ruimtes ook airco heeft. Dus zodoende heb ik een Daikin multisplit laten installeren.
De warmtepomp trekt het huis naar 20C (en gaat dan >8uur uit). En de 2 ruimtes worden bij aanwezigheid van mensen opgejaagd dmv de Daikin.
Ik vermoed dat ik daarmee veel energie bespaar.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja, bij zo'n modern huis uit 2007 is dat redelijk makkelijk!de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:57:
Voor ons was de keuze niet moeilijk. Huis uit 2007. Goed (niet zeer goed) geisoleerd.
Voor 150 euro (1400 euro -1250 euro subsidie) een warmtepompboiler gekocht en voor 850 euro een Lucht/Lucht warmtepomp (Airco). Tel daar nog wat verzendkosten en installatiekosten (doe grootste deel zelf) bij op en voor rond de 1500-2000 euro zijn wij volledig van het gas af en zal de energierekening fors lager zijn. No-brainer wat mij betreft. Ik heb wel makkelijk praten natuurlijk omdat de isolatie op orde is.
Bij een appartementje uit 1951 is meer nodig. In mijn geval heeft dat appartement slechts energielabel C en kan/moet nog:
- Isolatie van begane grondvloer(Houtenvloer, maar kruipruimte, dus er zijn opties)
- Spouwmuurisolatie (buiten muur is 30cm en zitten ventilatierooster in de muur, dus hopelijk makkelijk mogelijk)
- Dubbelglas (wel al overal dubbel glas!) -> HR++ glas
- CV uit 2015, radiatoren en leidingen uit 2017 (ze vervingen radiatoren/leidingen uit 1962!), dus dat zal dan ook wel weer op de schop moeten. Maar eerst de levensduur van dit systeem uitzitten!
- Zonne-energie mocht ik willen; Er leven buren op mijn dak
Bij mijn ouders is het nog leuker! Appartement uit ~1925 en verwacht niets anders dan energielabel G!
Enkelsteensmuur, dus gevel/muurisolatie zal ofwel binnen ofwel buiten moeten! Ja ja, ga maar je buren vertellen dat ze een paar CM van hun achtertuin mogen gaan inleveren of lever diezelfde CM ruimte binnen maar in (, want zulke oude huizen zijn zo ruim)!
Gedeelte van het glas is nog enkelglas! Ik geeft toe dat dat echt al jaren vervangen had moeten worden, maar hebben mijn ouders nog niet gedaan.
Ik verwacht niet dat mijn ouders of ik over 3 jaar van het gas af zijn...
Wordt ook nergens gesteld dat dat de bedoeling is.Groentjuh schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:17:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Als het voorstel is dat er geen CV-ketels verkocht mogen worden vanaf 2021 dan stelt men dat min of meer wel. Dat huis is dan helemaal niet klaar voor een warmtepomp. Los van allerlei praktische problemen bij het plaatsen van zo'n LWP.Maasluip schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:25:
[...]
Wordt ook nergens gesteld dat dat de bedoeling is.
@Groentjuh
Wel vraag ik me af: er is geen verwarming voor alle appartementen in het complex waardoor het onder de VVE valt?
Hybride ketels mogen nog wel. Als je in 2020 een CV-ketel heb laten plaatsen, dan mag je die gewoon de levensduur laten hangen. Probleem is dat de gasprijs wel zal stijgen en dat dus steeds onaantrekkelijker wordt.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:33:
[...]
Als het voorstel is dat er geen CV-ketels verkocht mogen worden vanaf 2021 dan stelt men dat min of meer wel. Dat huis is dan helemaal niet klaar voor een warmtepomp. Los van allerlei praktische problemen bij het plaatsen van zo'n LWP.
Probleem is dat je je dan wel vastlegt op een bepaald verwarmingssysteem. Ik verbaas me echt over het gemak waarmee er wordt uitgegaan van het feit dat de LWP hét systeem is voor de komende twintig jaar. Het is een prima systeem bij een nieuw huis wat er nu helemaal op is ingericht, ook op bouwkundig gebied. Maar voor bestaande, kleinere, oude woningen is dat de vraag.
No way dat ik duizenden euro's extra ga investeren in iets waarvan ik me sterk afvraag of het de toekomstige oplossing voor ons huis.
Uit 1925...... dat is bijna 100-jarig jubilieum. De beste investering is in een nieuw appartementencomplex? Dat appartement is straks onverkoopbaar (lees: niets meer waard).Groentjuh schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:17:
[...]
Bij mijn ouders is het nog leuker! Appartement uit ~1925 en verwacht niets anders dan energielabel G!
Enkelsteensmuur, dus gevel/muurisolatie zal ofwel binnen ofwel buiten moeten! Ja ja, ga maar je buren vertellen dat ze een paar CM van hun achtertuin mogen gaan inleveren of lever diezelfde CM ruimte binnen maar in (, want zulke oude huizen zijn zo ruim)!
Gedeelte van het glas is nog enkelglas! Ik geeft toe dat dat echt al jaren vervangen had moeten worden, maar hebben mijn ouders nog niet gedaan.
Daarmee wordt dat hele huis uit 1925 flink onaantrekkelijker. Ik zie hier vaker de vraag "hoe doe ik dat dan met mijn oude huis" waarna er diverse suggesties komen hoe het toch mogelijk is, gevolgd door tegenwerpingen etc.CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:36:
[...]
Hybride ketels mogen nog wel. Als je in 2020 een CV-ketel heb laten plaatsen, dan mag je die gewoon de levensduur laten hangen. Probleem is dat de gasprijs wel zal stijgen en dat dus steeds onaantrekkelijker wordt.
Daarmee ga je voorbij aan het punt dat die 30k of nog veel meer voor zo'n oud huis misschien te veel is, maar zonder die uitgave is het huis ook gewoon zoveel minder waard. De uitgave ga je verkapt dus hoe dan ook krijgen. Als het een auto was zou hij in zo'n situatie total loss verklaard gaan worden en we moeten misschien gewoon gaan accepteren dat een deel van onze huizen dat ook is.
edit: gekruist met gecko. Maar we zijn het eens zo te zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 16-05-2018 12:49 ]
Daar was mijn punt niet. Er wordt gesuggereerd dat gas verwarmen verboden wordt. Enige wat verboden wordt is op alleen gas verwarmen zonder ondersteuning van elektra.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:45:
[...]
Probleem is dat je je dan wel vastlegt op een bepaald verwarmingssysteem.
Daar gaat een inwoner niet overGecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:46:
[...]
De beste investering is in een nieuw appartementencomplex?
Locatie, locatie, locatie, locatie, locatie. En ook de locatie.....Dat appartement is straks onverkoopbaar (lees: niets meer waard).
Als je gas-ketel plots stuk gaat word je toch verplicht een duurdere hybride aan te schaffen met bijbehorende toeters en bellen.CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:49:
[...]
Daar was mijn punt niet. Er wordt gesuggereerd dat gas verwarmen verboden wordt. Enige wat verboden wordt is op alleen gas verwarmen zonder ondersteuning van elektra.
[ Voor 36% gewijzigd door D-e-n op 16-05-2018 12:52 ]
Ik denk dat die aanname (WP de techniek voor komende 20 jaar) terecht is, aangezien er geen goede alternatieven zijn en we toch van het gas af gaan. Warmtepompen beginnen al meer mainstream te worden en die trend zal doorzetten. Monteurs gaan er nu voor opgeleid worden. M.a.w. de keuze is al min of meer gemaakt. Als er nu een compleet nieuwe techniek ontwikkeld zou worden is het bovendien niet realistisch dat het hele land daar massaal binnen enkele jaren op overstapt.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:45:
[...]
Probleem is dat je je dan wel vastlegt op een bepaald verwarmingssysteem. Ik verbaas me echt over het gemak waarmee er wordt uitgegaan van het feit dat de LWP hét systeem is voor de komende twintig jaar. Het is een prima systeem bij een nieuw huis wat er nu helemaal op is ingericht, ook op bouwkundig gebied. Maar voor bestaande, kleinere, oude woningen is dat de vraag.
No way dat ik duizenden euro's extra ga investeren in iets waarvan ik me sterk afvraag of het de toekomstige oplossing voor ons huis.
Dan heb je inderdaad pech.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:50:
[...]
Als je gas-ketel plots stuk gaat word je toch verplicht een duurdere hybride aan te schaffen met bijbehorende toeters en bellen.
Natuurlijk ga je daar als inwoner wel over. Bovendien is dit breder dan alleen de inwoners. We mogen toch nooit accepteren dat zo'n oud complex bewoont mag blijven als de inwoners daardoor ook nog eens veel co2 uitstoten. Daarnaast verwacht ik nooit dat zij met plezier de rekening blijven betalen. Hoelang wil je zo'n complex laten staan? 120 jaar? 150 jaar? Wat is de grens?D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:50:
[...]
Daar gaat een inwoner niet over![]()
[...]
Locatie, locatie, locatie, locatie, locatie. En ook de locatie.....
[...]
Als je gas-ketel plots stuk gaat word je toch verplicht een duurdere hybride aan te schaffen met bijbehorende toeters en bellen.
De locatie gaat niet verloren als je op dezelfde plek weer bouwt.
We willen kennelijk niet afhankelijk zijn van Russisch gas maar laten we de blik dan eens verleggen naar olie: afhankelijkheid van allerlei dubieuze oliestaatjes met banden met terroristische organisaties is dan kennelijk geen probleem? Is het niet logischer dan eerst auto's op benzine vanaf 2021 te verbieden? Zijn we dan nog allemaal zo enthousiast?
Het gemak waarmee er beslist wordt over iets wat toch veruit je grootste investering in je leven is stuit me echt tegen de borst. We hebben het nu over bezittingen van huizen van mensen
Ten eerste is die keuze niet gemaakt. Die keuze probeert men nu snel door te drukken maar bijvoorbeeld mijn gemeente (Haarlem) heeft onderzoek gedaan naar "gasloos in 2050" en daarbij wordt voor verschillende wijken naar verschillende oplossingen gekeken.M.a.w. de keuze is al min of meer gemaakt.
Sterker nog, die locatie zorgt ervoor dat de prijscomponent van het oude gebouw zelf een kleiner onderdeel uitmaakt als je naar de totaalprijs van gebouw + grond kijkt. Dat maakt het nog minder rendabel.Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:02:
[...]
Natuurlijk ga je daar als inwoner wel over. Bovendien is dit breder dan alleen de inwoners. We mogen toch nooit accepteren dat zo'n oud complex bewoont mag blijven als de inwoners daardoor ook nog eens veel co2 uitstoten. Daarnaast verwacht ik nooit dat zij met plezier de rekening blijven betalen. Hoelang wil je zo'n complex laten staan? 120 jaar? 150 jaar? Wat is de grens?
De locatie gaat niet verloren als je op dezelfde plek weer bouwt.
Verbod op benzineauto's gaat er ook heus wel komen vroeg of laat. Van mij persoonlijk mag dat ook binnen 3 jaar maar 10-20 jaar is misschien realistischer. In Noorwegen komt er een verbod vanaf 2025.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:03:
[...]
We willen kennelijk niet afhankelijk zijn van Russisch gas maar laten we de blik dan eens verleggen naar olie: afhankelijkheid van allerlei dubieuze oliestaatjes met banden met terroristische organisaties is dan kennelijk geen probleem? Is het niet logischer dan eerst auto's op benzine vanaf 2021 te verbieden? Zijn we dan nog allemaal zo enthousiast?
Het gemak waarmee er beslist wordt over iets wat toch veruit je grootste investering in je leven is stuit me echt tegen de borst. We hebben het nu over bezittingen van huizen van mensen
[...]
Ten eerste is die keuze niet gemaakt. Die keuze probeert men nu snel door te drukken maar bijvoorbeeld mijn gemeente (Haarlem) heeft onderzoek gedaan naar "gasloos in 2050" en daarbij wordt voor verschillende wijken naar verschillende oplossingen gekeken.
Wat betreft de kosten zou het allemaal nog wat makkelijker gemaakt mogen worden. Meenemen in hypotheek en lagere rente. Aangezien je een groot deel van de kosten terug verdient is de daadwerkelijke financiële impact beperkt lijkt me.
De keuze dat WP de standaard gaan worden is min of meer gemaakt. Hier en daar (zoals in jouw gemeente) is het mooi dat er maatwerk geleverd wordt, wellicht met restwarmte van industrie o.i.d. maar het grootste deel van Nederland zal toch op de WP overstappen verwacht ik.
Dat is misschien ook logischer. Maar het een sluit het ander niet uit. Wees blij dat er tenminste iets begint te gebeuren.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:03:
[...]
Is het niet logischer dan eerst auto's op benzine vanaf 2021 te verbieden? Zijn we dan nog allemaal zo enthousiast?
Bij beiden appartementen worden verwarmt met individuele CVs. Bij het appartementje uit 1951 is een kleine gemeenschappelijke ruimte onder de trap van de portiek, waar alle watermeters zitten. Het andere gebouw heeft geeneens een gemeenschappelijke ruimte. Verwarmen valt niet onder de VVE.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:33:
[...]
@Groentjuh
Wel vraag ik me af: er is geen verwarming voor alle appartementen in het complex waardoor het onder de VVE valt?
Ja, 10 minuten lopen van het stand, goed bereikbaar met OV, winkels op loopafstand en in een gewilde buurt van Den Haag! De buurvrouw was gek genoeg om ruim 3,25 ton (1,25 voor de garage; 2 voor het huis) voor neer te leggen een aantal jaar terug!D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:50:
[...]
Locatie, locatie, locatie, locatie, locatie. En ook de locatie.....
Dat is lastig te realiseren als eigenaar van een half-dubbel-top-appartement binnen dat gebouw. Dat blokje bestaat maar uit 3 appartementen en 1 inpandigegarage (breek je hoofd niet over hoe dat gebouw is ingedeeld) dus grote projecten op een perceel van 202m² (~10m breed en ~20 meter diep) verwacht ik ook niet snel! Vooral leuk omdat de 2 gebouwen ernaast uit 1950 en later zijn.Gecko123 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:46:
Uit 1925...... dat is bijna 100-jarig jubilieum. De beste investering is in een nieuw appartementencomplex? Dat appartement is straks onverkoopbaar (lees: niets meer waard).
Als je het plat gaat gooien op basis van bouwjaar dan:
ben je best wel veel van Den Haag en Amsterdam kwijt! Geen enkele twijfel dat beiden gemeentes daar voor willen gaan!

[ Voor 9% gewijzigd door Groentjuh op 16-05-2018 13:33 ]
Het gaat er wat mij betreft vooral om dat er doordacht gehandeld wordt. Nu binnen een paar maanden alles aan de kant gooien en gelijk maar voor de komende twintig jaar vastleggen welke kant we op moeten gaan lijkt me een verkeerd plan. En dat gevoel krijg ik sterk. Organisaties als VEH hebben ook kritiek gegeven en dat lijken met bij uitstek organisaties die je erbij moet betrekken, net als gemeentes die er over hebben nagedacht.CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:17:
[...]
Wees blij dat er tenminste iets begint te gebeuren.
Het kan niet zo zijn dat je iemand verplicht in 2022 een dure installatie te plaatsen terwijl de gemeente met bijvoorbeeld stadsverwarming of biomassa aan de gang gaat voor die wijk. Laat zo'n eigenaar dan toch nog maar even een CV-ketel aanschaffen.
Welke subsidie(s) heb je precies gekregen? Tussen de subsidielijsten ( https://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/subsidie/ ) heb ik niets terug kunnen vinden met 1250 euro subisidie.de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:57:
Voor ons was de keuze niet moeilijk. Huis uit 2007. Goed (niet zeer goed) geisoleerd.
Voor 150 euro (1400 euro -1250 euro subsidie) een warmtepompboiler gekocht en voor 850 euro een Lucht/Lucht warmtepomp (Airco). Tel daar nog wat verzendkosten en installatiekosten (doe grootste deel zelf) bij op en voor rond de 1500-2000 euro zijn wij volledig van het gas af en zal de energierekening fors lager zijn. No-brainer wat mij betreft. Ik heb wel makkelijk praten natuurlijk omdat de isolatie op orde is.
Ben momenteel de oude radiatoren en de CV-ketel aan het verkopen. levert ook nog wel 600 euro op bij elkaar. Een deel is al verkocht.
Welk merk en type heb je?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat is de lijst van 2016, op de lijst van 2018 staat mijn warmtepompboiler: Altantic Explorer 3Onbekend schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:55:
[...]
Welke subsidie(s) heb je precies gekregen? Tussen de subsidielijsten ( https://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/subsidie/ ) heb ik niets terug kunnen vinden met 1250 euro subisidie.
Welk merk en type heb je?
Het manifest is ook vooral bedoeld om de discussie aan te jagen.D-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:49:
[...]
Het gaat er wat mij betreft vooral om dat er doordacht gehandeld wordt. Nu binnen een paar maanden alles aan de kant gooien en gelijk maar voor de komende twintig jaar vastleggen welke kant we op moeten gaan lijkt me een verkeerd plan. En dat gevoel krijg ik sterk. Organisaties als VEH hebben ook kritiek gegeven en dat lijken met bij uitstek organisaties die je erbij moet betrekken, net als gemeentes die er over hebben nagedacht.
Het kan niet zo zijn dat je iemand verplicht in 2022 een dure installatie te plaatsen terwijl de gemeente met bijvoorbeeld stadsverwarming of biomassa aan de gang gaat voor die wijk. Laat zo'n eigenaar dan toch nog maar even een CV-ketel aanschaffen.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat "verbod" zo snel gaat komen.
Warmtenetten geloof ik niet zo in eigenlijk. De verliezen zijn erg groot, en er wordt nog steeds gestookt met zeer hoge temperaturen. Ook de aanlegkosten zijn enorm hoog.
Alleen voor dichtbevolkte gebieden een goed (wellicht enige?) alternatief.
En als consument kan je weer niet kiezen, ik kan er over meepraten. Ben blij dat ik er vanaf ben.
Terzijde... de VEH is standaard altijd tegen. Alles wat maar een beetje riekt naar "dat gaat de huiseigenaar geld kosten", daarbij gaan standaard de hakken in het zand. Weinig constructieve club.
Ik verbaas me ook altijd over de vele advertenties over HR-ketels in hun blaadje

Die moeten echt wakker geschud worden daar.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Lijkt me wel heel erg weinig! Wat is de U-waarde van dat glas? En is dat inclusief plaatsen en BTW?Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:37:
[...]
En ik heb hier een offerte van +\- 10-11 m2 glas over 11 ruiten voor net even 800,- bij solid glass.
Groot verschil!
Ik heb een factuur opgestuurd van mijn huidige glaszetter met de vraag wat het zou kosten als zij het zouden hebben gedaan. Ik ben benieuwd.emnich schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:50:
[...]
Lijkt me wel heel erg weinig! Wat is de U-waarde van dat glas? En is dat inclusief plaatsen en BTW?
Laat me even weten. Ik heb nu een offerte voor rond de 2500 voor 15m2 verdeeld over 12 ruiten. Ik heb er 3 opgevraagd en allemaal komen ze zo rond die bedragen uit.CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:57:
[...]
Ik heb een factuur opgestuurd van mijn huidige glaszetter met de vraag wat het zou kosten als zij het zouden hebben gedaan. Ik ben benieuwd.
U -waarde 1.2 dacht ik, het viel in de A++ categorie en totaal 24mm dik. Ik heb de offerte nog, zal hem vanavond eens posten.emnich schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:50:
[...]
Lijkt me wel heel erg weinig! Wat is de U-waarde van dat glas? En is dat inclusief plaatsen en BTW?
Incl montage en latten.
@emnich
Het is wel minder m2 zie ik en de schuifpu is appart maar geeft je wel een idee van de prijs per meter. Dit zijn wel 11 ruiten
3x 2 boven plus doucheraampje, 2 beneden en 2 satin glas voordeur.
[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2018 17:38 ]
Prijs wel weggehaald neem ik aan?CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:57:
[...]
Ik heb een factuur opgestuurd van mijn huidige glaszetter met de vraag wat het zou kosten als zij het zouden hebben gedaan. Ik ben benieuwd.
Nee, teveel gedoe. En als ze daar misbruik van maken dan hoeven ze sowieso niet te komen.
Doet idereen dus kansloos, niemand geeft een offerte die 800,- zit onder de prijs van een ander als ze dat weten.CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:55:
[...]
Nee, teveel gedoe. En als ze daar misbruik van maken dan hoeven ze sowieso niet te komen.
Te goedkoop is vaak ook niet goed he
Ik heb de offerte in de vorige post staan met nog wat verandering.
Wel als ik het kan relateren "aan de tip van mijn kennis".Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:04:
[...]
Doet idereen dus kansloos, niemand geeft een offerte die 800,- zit onder de prijs van een ander als ze dat weten.
Te goedkoop is vaak ook niet goed he![]()
Ja, dank die werkt.Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:51:
[...]
U -waarde 1.2 dacht ik, het viel in de A++ categorie en totaal 24mm dik. Ik heb de offerte nog, zal hem vanavond eens posten.
Incl montage en latten.
@emnich
Kijk eens of het werkt ?
[url]
Het is wel minder m2 zie ik en de schuifpu is appart maar geeft je wel een idee van de prijs per meter. Dit zijn wel 11 ruiten
3x 2 boven plus doucheraampje, 2 beneden en 2 satin glas voordeur.
Jammer dat er geen U-waarde bij staat maar dat zal wel kloppen. Je zit met 8.2m voor 900 op € 109/m2 ruim onder mijn prijzen die allen tussen de 155-180 uitkomen. Ik denk dat het vooral komt doordat het 4 jaar geleden is (toen bedrijven nog graag werk hadden).
Bedankt voor het plaatsen! Ik ben benieuwd naar de huidige prijs die @CurlyMo opvraagt.
Grappig, is dat naar aanleiding van de diverse topics hier?de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:58:
[...]
Dat is de lijst van 2016, op de lijst van 2018 staat mijn warmtepompboiler: Altantic Explorer 3
Of gezien bij de airco's?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Idd naar aanleiding van zowel het LL-warmtepomp topic als het warmtepompboiler voor ondersteuning CV topic! Waarvoor mijn hartelijke dank!Speedy-Andre schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:28:
[...]
Grappig, is dat naar aanleiding van de diverse topics hier?
Of gezien bij de airco's?
Die heb je volgens mij niet bij een mono systeem.Señor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:15:
En nog de binnenunit ophangen, gaskraan afkoppelen en meter verwijderen. In woorden is alles zo simpel.
Had je hem weer weggehaald?Rol-Co schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:04:
[...]
Aan welke eventuele oplossingen denk je zelfD-e-n schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:45:
[...]
Niets doen = straks betalen !
Ja, maar je hebt pm
Dank! Ik kom er op terug. Ik heb nu tenminste een referentie mochten ze misbruik maken van de prijzen in de andere offerte.
Kan je nog iets zeggen over hoe deze warmte 'voelt' t.o.v. radiatoren of vloerverwarming?de Peer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:58:
Dat is de lijst van 2016, op de lijst van 2018 staat mijn warmtepompboiler: Altantic Explorer 3
[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 18-05-2018 10:17 ]
Het is een warmtepompboiler, die is alleen voor het warme water, niet voor verwarming van het huis. Voor dat laatste heb ik een airco gekocht, die ik nog moet gaan aansluiten voor de winter. Ben zelf ook benieuwd naar de mate van warmteverdeling door de airco.CurlyMo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:59:
[...]
[...]
Kan je nog iets zeggen over hoe deze warmte 'voelt' t.o.v. radiatoren of vloerverwarming?
Ik doelde op de aircode Peer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:43:
[...]
Het is een warmtepompboiler, die is alleen voor het warme water, niet voor verwarming van het huis. Voor dat laatste heb ik een airco gekocht, die ik nog moet gaan aansluiten voor de winter. Ben zelf ook benieuwd naar de mate van warmteverdeling door de airco.
Moet zo'n boiler eigenlijk op zolder staan? Ik vraag me namelijk af of ons jaren '30 houten vloer dat houdt.
[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 18-05-2018 11:50 ]
Hoeft niet.. tis net waar jij plek hebt en makkelijke toegang tot koud- en warmwaterleiding. Maar inderdaad, je spreekt wel over 300 Kg geplaatste op een klein oppervlak.CurlyMo schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:46:
[...]
Ik doelde op de airco
Moet zo'n boiler eigenlijk op zolder staan? Ik vraag me namelijk af of ons jaren '30 houten vloer dat houdt.
En dan zit je nog de aansluiting van de buitenunit. Idealiter heb je zo'n ding van 4 meter breed voor onder je keukenkastjes.de Peer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:52:
[...]
Hoeft niet.. tis net waar jij plek hebt en makkelijke toegang tot koud- en warmwaterleiding. Maar inderdaad, je spreekt wel over 300 Kg geplaatste op een klein oppervlak.
Volgens mij niet, maar soms mag je ze horizontaal neerleggen. Je hebt ook modellen die je aan de muur moet hangen:art schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:52:
Bestaat dat? Het zou ook in mijn jaren dertig huis de oplossing zijn! :-D
https://www.cvtotaal.nl/p...armtepompboiler-120l.html
€ 1.799,- met € 1250,- subsidie
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 18-05-2018 14:43 ]
Er is geen buitenunit, alleen een binnenunitCurlyMo schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:56:
[...]
En dan zit je nog de aansluiting van de buitenunit. Idealiter heb je zo'n ding van 4 meter breed voor onder je keukenkastjes.
Opwarmen met de wp tot 55 graden, daar komt niet heel veel water van 40 graden uitCurlyMo schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:31:
[...]
Volgens mij niet, maar soms mag je ze horizontaal neerleggen. Je hebt ook modellen die je aan de muur moet hangen:
https://www.cvtotaal.nl/p...armtepompboiler-120l.html
€ 1.799,- met € 1250,- subsidie
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als het maar genoeg is.Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:59:
[...]
Opwarmen met de wp tot 55 graden, daar komt niet heel veel water van 40 graden uit
Tot nog toe vind ik het programma een waardevolle bijdrage leveren voor de energietransitie, die voor de meeste mensen goed te volgen is
Laatste dan. Glaszetter geeft aan het niet goedkoper te kunnen. Wat dus ontopic betekent dat elk huis anders is en je geen gegeneraliseerde uitspraken kan doen over de kosten van isolatie.ThinkPadd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:48:
[mbr]@CurlyMo @Rol-Co Graag glasvervanging in een ander topic bespreken. Het gaat hier nogal offtopic.[/mbr]
En Wiebes Wiebelt met zijn uitspraken.TvanW schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:44:
Gisteren deel 2 van Radar "van het gas los".
Tot nog toe vind ik het programma een waardevolle bijdrage leveren voor de energietransitie, die voor de meeste mensen goed te volgen is
Zou al lang een brief klaar moeten hebben met wat de opvolger van Salderen wordt: "eh ja eh komt in de brief naar de kamer"
En "het is mijn doelstelling" dus net zo als Kamp zijn doelstelling was om Salderen tot 2023 te handhaven..
maar kijken wat er van komt.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ging mij over het programma, dat Wiebelen heeft ie van Kamp.jacovn schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:57:
[...]
En Wiebes Wiebelt met zijn uitspraken.
Zou al lang een brief klaar moeten hebben met wat de opvolger van Salderen wordt: "eh ja eh komt in de brief naar de kamer"
En "het is mijn doelstelling" dus net zo als Kamp zijn doelstelling was om Salderen tot 2023 te handhaven..
Inderdaad interessant.TvanW schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:44:
Gisteren deel 2 van Radar "van het gas los".
Mooi voorbeeld van die woonwijk laatst (weet de gemeente niet meer). De netbeheerder controleert waar de zonopgewekte energie naar toe gaat: de warmteboilers, de accu of het net in. Volgens mij is daar zelfs nog een optie voor het deels afschakelen van zonnepanelen. Technisch een perfecte oplossing? Zou dit dan de oplossing zijn voor de toekomst?
[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 04-06-2018 21:54 ]
Tot die tijd komt er even niets op het dak. Het zal inderdaad wel zo zijn dat men de tvt rond de 7 jaar wil houden, maar de kans is te groot dat oude gevallen er bekaaid vanaf komen "omdat die geen prikkel meer nodig hebben".jacovn schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:57:
[...]
En Wiebes Wiebelt met zijn uitspraken.
Dat komt toch niet echt als een verrassing neem ik aan? Lijkt me een prima stuurmiddel om mensen van het gas af te krijgen. Hoe duurder gas wordt, hoe sneller de investeringen in gasloos rendabel worden.TvanW schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:54:
Zojuist op 20.00uur journaal het voornemen belasting op gas te verhogen en op (schone) elektra te verlagen.
Prima. Dat maakt de terugverdientijd voor duurzame oplossingen alleen maar korter en dit verlaagt dus de drempel tot verduurzaming van woningen.TvanW schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:54:
Zojuist op 20.00uur journaal het voornemen belasting op gas te verhogen en op (schone) elektra te verlagen.
Zelf heb ik de noodzakelijk investeringen al gedaan en ben daardoor al bijna twee jaar gasvrij (in een woning uit 1910) dus voor mij is het enkel maar voordelig.
Ik ontken het bestaan van IE.
Prima, hoe duurder het gas, hoe sneller mensen aan hun "terugverdientijd" zitten.TvanW schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:54:
Het is toch wat, stoken voor de vogeltjes want een paar honderd kuub gas kost bijna niks en isoleren heeft lange terugverdientijd.
Vervolgens elke 3-4 jaar een andere auto, die heeft geen terugverdientijd, maar mag wel elke keer een paar duizend euro kosten.
Hoe duurder het gas, hoe minder er per maand over blijft om te sparen voor aanpassingen..._JGC_ schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:39:
[...]
Prima, hoe duurder het gas, hoe sneller mensen aan hun "terugverdientijd" zitten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat klopt ook, maar vaak zijn het de mensen met veel geld die erop blijven zitten en braaf elke maand dat geld naar de energieleverancier overmaken.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:41:
[...]
Hoe duurder het gas, hoe minder er per maand over blijft om te sparen voor aanpassingen...
Ik heb alleen wel medelijden met die mensen die een tochthok met 15 jaar oude CV ketel huren.
De grens voor salderen tot 5000kWh is per 1 januari 2014 opgeheven, je mag dus onbeperkt salderen zolang je maar een particulier bent met 3x80 amp of lager.Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:41:
Toch blijft salderen als een zwaard van Damocles boven dit verhaal hangen. De 5.000 kWh grens is ook zo bereikt met all-electric.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
dat is de keuze van de energieleveranciers zelf. Die mogen immers zelf hun prijzen bepalen.Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:58:
Ik zie nog geregeld bij energieleveranciers een tariefverschil staan? Die rekenen boven de 5.000 kWh een stuk minder dan eronder.
Net als de kilometervergoeding.
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 05-06-2018 10:26 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Salderen is onbeperkt, de netto terug leveringsvergoeding voor particulieren kan varieren.Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:58:
Ik zie nog geregeld bij energieleveranciers een tariefverschil staan? Die rekenen boven de 5.000 kWh een stuk minder dan eronder.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Klopt, dat is helemaal waar. Maar zolang de terugverdientijd voor velen heilig is, is het verhogen van de belasting op gas een goede stimulans om het gedrag van mensen te veranderen.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:41:
[...]
Hoe duurder het gas, hoe minder er per maand over blijft om te sparen voor aanpassingen...
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ja hoor, maar houd er rekening mee dat er ook een leiding naar je douche moet lopen. Je sluit de warm- en koudwaterleiding dus aan op de atlantic, waar hij vervolgens staat maakt dan volgens mij niet uit behalve dan dat je geen 20m lange leiding naar je douch wilt hebben ivm lang wachten en warmteverliezen. Die van mij staat op zolder, daar is de lucht altijd warm en dus een hoger rendement (hogere COP).Possible schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:10:
Kan je die atlantic Explorer warmtepompboiler ook in de garage neerzetten en aansluiten op de waterleidingen in de keuken? Of werkt dat zo niet.
Helemaal waar, maar wat doen de meeste Nederlanders als de tarieven niet veranderen? Die stoken vrolijk verder met hun gas, isoleren niet, en blijven hun euro's spenderen aan minder belangrijke zaken. Ik denk (en heb dit ook eerder al gezegd in dit topic) dat dit de enige juiste keuze is.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:41:
[...]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dat komt weer omdat de meerkosten t.o.v. reguliere CV fors kunnen zijn. Daarom rekent men met terugverdientijd om de investering te verantwoorden.Joris748 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:55:
[...]
Klopt, dat is helemaal waar. Maar zolang de terugverdientijd voor velen heilig is, is het verhogen van de belasting op gas een goede stimulans om het gedrag van mensen te veranderen.
De enige juiste keuze is het goedkoper maken van vervanging van verwarmingsystemen. Ik ben het met @Señor Sjon eens, het verschil tussen de "oude" CV en een modern electrisch systeem is veel te hoog. Dus niet de gasprijzen omhoog, maar de aanschaf van een gas-systeem omhoog en een electrisch systeem naar beneden. Hetzelfde idee: terugverdientijd naar beneden, zonder dat je mensen die het niet kunnen opbrengen om het duurdere maar milieutechnisch betere systeem te kopen gelijk in de portemonee treft.psy schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:51:
[...]
Helemaal waar, maar wat doen de meeste Nederlanders als de tarieven niet veranderen? Die stoken vrolijk verder met hun gas, isoleren niet, en blijven hun euro's spenderen aan minder belangrijke zaken. Ik denk (en heb dit ook eerder al gezegd in dit topic) dat dit de enige juiste keuze is.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dan zoek je toch een leverancier die dat niet doet.Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:58:
Gas is gewoon te goedkoop. Een warmtepomp kan niet fatsoenlijk werken in een slecht geisoleerd huis, puur omdat die warmtepomp daar niet genoeg energie voor kan leveren. Mensen rekenen de investering voor het isoleren dus mee in de vervanging van ketel -> warmtepomp.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:55:
[...]
De enige juiste keuze is het goedkoper maken van vervanging van verwarmingsystemen. Ik ben het met @Señor Sjon eens, het verschil tussen de "oude" CV en een modern electrisch systeem is veel te hoog. Dus niet de gasprijzen omhoog, maar de aanschaf van een gas-systeem omhoog en een electrisch systeem naar beneden. Hetzelfde idee: terugverdientijd naar beneden, zonder dat je mensen die het niet kunnen opbrengen om het duurdere maar milieutechnisch betere systeem te kopen gelijk in de portemonee treft.
Tegelijkertijd vervangen mensen HR gasketels van amper 15 jaar oud door een nieuwe die volgens de specialisten veel zuiniger is dan hun oude, zonder te kijken naar de rest van de installatie en de isolatie van hun huis. Dat noem ik nog eens geld weggooien: gewoon 1300-2000 euro investeren in iets dat geen rendement oplevert, puur uit angst dat het oude exemplaar oud is en dus mogelijk kapot kan gaan, met de belofte dat die nieuwe veel zuiniger is, wat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn.
‘Van gas af kost juist gas’
De overstap van gas naar elektrisch, voor huizen en transport, kan juist veel gas gaan kosten. Het aanbod van duurzame stroom is de aankomende jaren namelijk nog niet groot genoeg om aan de vraag te voldoen. Voor het tekort moeten gascentrales worden ingezet.
Wat is het rendement van de hele keten (opwekking, transport, verwarmen? Meen ook ergens gelezen te hebben, dat het efficienter is om in een gascentrale stroom te produceren en via WP om te zetten in warmte, dan via een gasgestookte CV je huis te verwarmen.mdcobra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:18:
Wat interessant leesvoer voor iedereen ;-)
[...]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Je haalt mogelijk al meer dan de helft van je CO2 doelstelling met isolatie.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nog afgezien van bouwkundige shit als open trappen tot aan de zolderverdieping, enkel glas.NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:56:
Ik hoor nog maar weinig mensen/organisaties een pleidooi houden voor het stoppen met stoken voor de mussen. Alles gebouwd voor 1990 ongeveer is crap tot waardeloos geisoleerd, afgezonderd renovaties. Daarboven wisselt het ook en zelfs nu nog bouwen ze huizen die 'oke' geisoleerd zijn.
Je haalt mogelijk al meer dan de helft van je CO2 doelstelling met isolatie.
Ook met gedrag is nog heel veel winst te behalen. In de winter een trui aan binnenshuis enz.
A'dam PVOutput
Die open trap hebben wij ook, maar geen enkel glas. In de winter dekken wij het trapgat wel af met een oud gordijn (we moeten nog iets permanents verzinnen). Zo'n trapgat is gewoon een enorme schoorsteen...ericplan schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:07:
[...]
Nog afgezien van bouwkundige shit als open trappen tot aan de zolderverdieping, enkel glas.
Ook met gedrag is nog heel veel winst te behalen. In de winter een trui aan binnenshuis enz.
Maargoed, ik hoef hier niemand te overtuigen denk ik - eerst je energie behoefte omlaag, dan kan je rendement omhoog.
Overigens heb ik sinds dit jaar na een 3e uitbreiding (dom, moet je gewoon in 1 keer doen) 7.000Wp over twee daken verspreid liggen en nog haal ik m'n verbruik er nauwelijks uit. Elektrisch rijden kost écht veel stroom. En dan verwarm ik nog nauwelijks elektrisch.. Dus naast isolatie is daar ook nog een uitdaging.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik hoef mijn rekening niet naar 0 te hebben, ik wil hem gewoon naar beneden hebben. We waren goed op weg, totdat die ijskoude noord-oosten wind begon te blazen in februari en maart (het zwakste punt van ons huis)NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:14:
Probleem is dat het in elk huis maatwerk is. Een E-CV aansmeren aan iemand met een normale HR ketel is veel makkelijker, maar lost geen ene fuck op. Een warmtepomp oplossing werkt gewoon never nooit niet in een slecht geisoleerd huis.
Iets wat heel mensen vergeten is dat alleen isoleren niet voldoende is om een CV te vervangen door een WP. Je hebt ook andere warmteverspreiders nodig. Ons huis (m.u.v. de woonkamer) is, denk ik, voldoende geisoleerd om een WP te kunnen installeren. Maar mogelijk moeten dan wel alle radiatoren vervangen gaan worden. Want vloerverwarming is geen optie. En de woonkamer zouden we een andere oplossing moeten vinden (nieuw dubbel glas is minimaal nodig en wil ik eigenlijk voor de winter erin hebben).
Mooi dan zal ik maar snel mijn gasverwarming de deur uit doen en zonnepanelen op mijn dak leggen.TvanW schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:54:
O wacht, ik woon in een flat met blokverwarming...........
Sprak toevallig iemand van de VVE onlangs over dit onderwerp en die gaf al aan dat het behoorlijk lastig zal gaan worden om warmtepompen te installeren in onze flat. Hij werkt tevens bij een energiemaatschappij en ziet het nog niet gebeuren dat we én electrisch gaan stoken én electrisch gaan rijden en al helemaal niet op groene stroom, daar is het aandeel momenteel al dramatisch laag van (6%) en naast de extra investeringen in de infrastructuur en wijkverdeelstations zal het bv bij flats ook een gigantische klus zijn (als het uberhaupt al mogelijk is) om aan de enorm toegenomen vraag naar stroom te kunnen voldoen en zal de hele electrische installatie ook aangepast moeten worden. En dan krijg je nog het feit dat er waarschijnlijk heel wat gascentrales bij moeten komen om de stroom te kunnen leveren.
De overstap naar stroom gaat nog heel wat hordes kennen en die gaan zeker weten nooit binnen 3 jaar opgelost worden.
Ik vind de toon van sommige users hier wel een beetje neerbuigend overigens, onder het mom: Ik heb alles al geregeld dus draai die gaskraan maar dicht of verhoog die prijs maar lekker terwijl het hier niet alleen om enorme investeringen gaat voor particulieren maar ook omdat het domweg lang niet altijd mogelijk is om de CV ketel aan de kant te zetten. Het geheel komt mij sowieso nogal over als lobbywerk van warmtepomp verkoper die nog even snel een wet erdoorheen geduwd willen hebben ipv eens te bekijken wat de opties zijn, wat de consequenties zijn (zie bv het stroomnet verhaal), of het uberhaupt kan etc ipv even snel iets proberen erdoorheen te krijgen en dan óók nog op een korte termijn. Vergelijk het met Tesla die bij de overheid gaat lobbyen om vanaf 2019 een verbod op de verkoop van benzine en dieselauto's erdoor heen te krijgen.
[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 05-06-2018 15:34 ]
Hoop dan ook dat er in de vaak genoemde doch weinig uitgevoerde 'energie transitie' niet alleen ruimte is voor de makers van nieuwe apparaatjes maar ook voor mensen met kennis en skills voor al dat nodige maatwerk.
Oke, voor ik cynisch ga klinken - ben vooral blij dat iedereen het een beetje meer eens is met de benodigde verandering.. en dan nu op zoek naar écht goede oplossingen.
Datzelfde argument wordt ook over elektrische auto's gegeven. Het grote verschil is dat je een elektrische auto met schoon opgewekte energie kán voeden, een benzine auto niet.mdcobra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:18:
Wat interessant leesvoer voor iedereen ;-)
[...]
Net als een elektra verwarmd huis. Dat het nu gas kost prima. Je kan dat gas later vervangen door iets anders.
Hier idem. Maar een WP Boiler voor het tapwater en een airco unit aan de muur in de woonkamer gaat 90% van dat verbruik wel afvangen. En dat is wel betaalbaar. Hoef ik ook de radiatoren niet te vervangen. Rest van het huis kan ik dan naar behoefte elektrisch verwarmen. Oftewel, het hoeft niet direct een complete WP installatie te zijn van € 10.000,-NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:24:
Ons huis heeft de handicap wel redelijk zuinig te zijn: 900m3 gas per jaar incl douchen en koken.
[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 05-06-2018 15:44 ]
CurlyMo schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:37:
Hier idem. Maar een WP Boiler voor het tapwater en een airco unit aan de muur in de woonkamer gaat 90% van dat verbruik wel afvangen. En dat is wel betaalbaar. Hoef ik ook de radiatoren niet te vervangen. Rest van het huis kan ik dan naar behoefte elektrisch verwarmen. Oftewel, het hoeft niet direct een complete WP installatie te zijn van € 10.000,-
En dan ms een WP boiler die met de WTW samenwerkt?
Tja, volgens mij zijn er vele wegen die naar rome leiden.Metro2002 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:23:
[...]
Mooi dan zal ik maar snel mijn gasverwarming de deur uit doen en zonnepanelen op mijn dak leggen.
O wacht, ik woon in een flat met blokverwarming...........
Sprak toevallig iemand van de VVE onlangs over dit onderwerp en die gaf al aan dat het behoorlijk lastig zal gaan worden om warmtepompen te installeren in onze flat. Hij werkt tevens bij een energiemaatschappij en ziet het nog niet gebeuren dat we én electrisch gaan stoken én electrisch gaan rijden en al helemaal niet op groene stroom, daar is het aandeel momenteel al dramatisch laag van (6%) en naast de extra investeringen in de infrastructuur en wijkverdeelstations zal het bv bij flats ook een gigantische klus zijn (als het uberhaupt al mogelijk is) om aan de enorm toegenomen vraag naar stroom te kunnen voldoen en zal de hele electrische installatie ook aangepast moeten worden. En dan krijg je nog het feit dat er waarschijnlijk heel wat gascentrales bij moeten komen om de stroom te kunnen leveren.
De overstap naar stroom gaat nog heel wat hordes kennen en die gaan zeker weten nooit binnen 3 jaar opgelost worden.
Ik vind de toon van sommige users hier wel een beetje neerbuigend overigens, onder het mom: Ik heb alles al geregeld dus draai die gaskraan maar dicht of verhoog die prijs maar lekker terwijl het hier niet alleen om enorme investeringen gaat voor particulieren maar ook omdat het domweg lang niet altijd mogelijk is om de CV ketel aan de kant te zetten. Het geheel komt mij sowieso nogal over als lobbywerk van warmtepomp verkoper die nog even snel een wet erdoorheen geduwd willen hebben ipv eens te bekijken wat de opties zijn, wat de consequenties zijn (zie bv het stroomnet verhaal), of het uberhaupt kan etc ipv even snel iets proberen erdoorheen te krijgen en dan óók nog op een korte termijn. Vergelijk het met Tesla die bij de overheid gaat lobbyen om vanaf 2019 een verbod op de verkoop van benzine en dieselauto's erdoor heen te krijgen.
- Mijn installateur heeft in Assen bij een renovatie alle appartementen voorzien van een warmtepomp.
- Bij blokverwarming zou je kunnen denken aan een soort stadsverwarming.
- Nieuwe appartementen in Naaldwijk worden van warmte voorzien door een nabij gelegen kassencomplex.
En zo is er nog wel e.e.a. te bedenken of al bedacht.
Een ding is zeker niets doen = betalen
Wel iets doen is ook betalen
Voorlopig gaat de VVE helemaal niets doen , CV ketels zijn geleased en wellicht komt er op termijn een hybride systeem maar een systeem met warmtepomp is semi onmogelijk bij ons complex.
Met dat verschil dat ik na deze investeringen 0 op de meter heb en negatieve energierekeningMetro2002 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:57:
[...]
Wel iets doen is ook betalenAlleen dan nog veel meer.
Voorlopig gaat de VVE helemaal niets doen , CV ketels zijn geleased en wellicht komt er op termijn een hybride systeem maar een systeem met warmtepomp is semi onmogelijk bij ons complex.
Zolang men zich hier maar beseft dat dat dus zeker niet voor iedereen uberhaupt mogelijk is.TvanW schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:00:
[...]
Met dat verschil dat ik na deze investeringen 0 op de meter heb en negatieve energierekening
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic