Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Een lucht-lucht warmtepomp is hetzelfde als luchtverwarming/koeling. Waarom zou je de ene ruimte willen koelen en de ander verwarmen?Ivow85 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:17:
@NiGeLaToR zijn er geen mogelijkheden om een lucht-lucht warmtepomp (airco) op de luchtverwarming aam te sluiten? Zo'n ding blaast warme (of indien gewenst koude) lucht. Laat dat de leidingen van je huidige systeem in gaan en je kunt er je huis mee verwarmen. De techniek bestaat in beginsel al enkele decennia, alleen de koppeling naar je verdeelsysteem moet iets op verzonnen worden.
Als je op een warme dag de warmte uit een ruimte (die gekoeld wordt) wil hergebruiken dan kun je in zo'n situatie de warmte bijna altijd met een hoger rendement van buiten halen. Daarnaast zakt het koelvermogen naarmate het bijvoorbeeld een buffervat opwarmt. Het retourwater van het buffervat wordt namelijk steeds warmer.
Al eens gehoord van een duurzame leningNBK schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:42:
Het zou mooi zijn als een deel van de energiebelasting die je betaald gewoon in een eigen spaarpot zou verdwijnen waar je zelf een subsidie uit kan aanvragen op het moment dat je een energie besparende maatregel treft. Ik verstook 800m³ gas per jaar voor verwarming, koken en douchen. Zelfs al verdubbeld de overheid de belasting dan nog verdien ik de dure investeringen die ik moet doen niet terug. Maar in tussentijd neemt mijn koopkracht wel af om überhaupt nog wat in energiebesparing te kunnen investeren. Van de 1800 euro die ik de afgelopen jaren aan energie belasting heb betaald had ik bijvoorbeeld mijn spouwmuur kunnen isoleren. Maar dat geld is weg. Opgegaan aan subsidies voor mensen die meer koopkracht hebben en met een beetje subsidie wel een dure investering kunnen doen.
Kan je die 1800 euro of deel daarvan voor rente en aflossing gebruiken en gebruik maken van subsidie regelingen
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Maar lenen is voor velen een vies woord (ook als het onder de streep lagere maandlasten oplevert).TvanW schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:09:
[...]
Al eens gehoord van een duurzame lening![]()
Kan je die 1800 euro of deel daarvan voor rente en aflossing gebruiken en gebruik maken van subsidie regelingen
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Alleen moet de inblaas temperatuur blijkbaar (veel) hoger zijn dan de warmtepomp oplossingen bieden. Maar speel wel met het idee om een airco in dezelfde ruimte te hangen.Ivow85 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:17:
@NiGeLaToR zijn er geen mogelijkheden om een lucht-lucht warmtepomp (airco) op de luchtverwarming aam te sluiten? Zo'n ding blaast warme (of indien gewenst koude) lucht. Laat dat de leidingen van je huidige systeem in gaan en je kunt er je huis mee verwarmen. De techniek bestaat in beginsel al enkele decennia, alleen de koppeling naar je verdeelsysteem moet iets op verzonnen worden.
Koelen overigens ook ‘tricky’ vanwege het volume van de woning (700m3) en het feit dat de leidingen niet geisoleerd zijn (condens).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En dat snap ik dus nietJoris748 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:45:
[...]
Maar lenen is voor velen een vies woord (ook als het onder de streep lagere maandlasten oplevert).

Leuk maar je mag geen extra geld meer lenen na het kopen van een huis. Zelfs als het lagere maandlasten oplevert. Ik heb nu 70.000 euro overwaarde in m'n huis zitten maar zelfs daar kan ik niks mee omdat ik al een maximale hypotheek (t.o.v. mijn inkomen) nodig had om het huis überhaupt te kunnen kopen.TvanW schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:09:
[...]
Al eens gehoord van een duurzame lening![]()
En er zijn zat mensen in Nederland die in een vergelijkbare situatie zitten of minder tot geen overwaarde hebben. Die mensen kunnen ook niks investeren.
Bovendien kost lenen gewoon geld wat slecht is voor je TVT. En die TVT is zeker met geleend geld van belang omdat bijvoorbeeld omvormers niet het eeuwige leven hebben. Bij isolatie is het natuurlijk iets minder van belang al weet je nooit zeker wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen. Als die sterk dalen door de komst van kernfusie of overschotten aan groene stroom zit je met een 'dure' lening en nauwelijks kostenbesparing.
[ Voor 24% gewijzigd door NBK op 07-06-2018 09:52 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Of nog een ton onderwaarde hebben... (komt vaker voor dan je denkt, met name in Groningen). En als je dan alsnog zo'n lening kunt krijgen, en je hebt echt vanwege noodzaak een lening nodig, ben je de pineut.NBK schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:45:
[...]
Leuk maar je mag geen extra geld meer lenen na het kopen van een huis. Zelfs als het lagere maandlasten oplevert. Ik heb nu 70.000 euro overwaarde in m'n huis zitten maar zelfs daar kan ik niks mee omdat ik al een maximale hypotheek (t.o.v. mijn inkomen) nodig had om het huis überhaupt te kunnen kopen.
En er zijn zat mensen in Nederland die in een vergelijkbare situatie zitten of minder tot geen overwaarde hebben. Die mensen kunnen ook niks investeren.
Dat is een reden waarom ik huiverig ben om een lening aan te gaan, met de redenatie: de rente betaal je wel met de verlaagde energie kosten t.o.v. de kosten die je eerder had.Bovendien kost lenen gewoon geld wat slecht is voor je TVT. En die TVT is zeker met geleend geld van belang omdat bijvoorbeeld omvormers niet het eeuwige leven hebben. Bij isolatie is het natuurlijk iets minder van belang al weet je nooit zeker wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen. Als die sterk dalen door de komst van kernfusie of overschotten aan groene stroom zit je met een 'dure' lening en nauwelijks kostenbesparing.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Lees eerst het volgende stukje eens van vereniging eigen huisNBK schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:45:
[...]
Leuk maar je mag geen extra geld meer lenen na het kopen van een huis. Zelfs als het lagere maandlasten oplevert. Ik heb nu 70.000 euro overwaarde in m'n huis zitten maar zelfs daar kan ik niks mee omdat ik al een maximale hypotheek (t.o.v. mijn inkomen) nodig had om het huis überhaupt te kunnen kopen.
Bovendien kost lenen gewoon geld wat slecht is voor je TVT. En die TVT is zeker met geleend geld van belang omdat bijvoorbeeld omvormers niet het eeuwige leven hebben. Bij isolatie is het natuurlijk iets minder van belang al weet je nooit zeker wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen. Als die sterk dalen door de komst van kernfusie of overschotten aan groene stroom zit je met een 'dure' lening en nauwelijks kostenbesparing.
https://www.eigenhuis.nl/...nen-voor-energiebesparing
Je kan dus geld lenen met het Nationaal Energiebespaarfonds / Energiebespaarlening en
er zijn mogelijkheden om dit via je hypotheek te doen en dan blijft max 9000 euro buiten beschouwing bij de inkomenstoets.

Er zijn overigens nog wel meer mogelijkheden...ff zoeken.
Dure lening is natuurlijk onzin of je moet deze afsluiten bij beun de haas
Je mag wel meer lenen als daardoor je huis meer waard wordt, al is een taxatie na verbouwing dan wel verplicht.NBK schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:45:
[...]
Leuk maar je mag geen extra geld meer lenen na het kopen van een huis.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
We produceerden in 2017 al ruim 13% (CBS) duurzame elektriciteit in Nederland en dat zal in 2030 oplopen maar 30%.Metro2002 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:23:
[...]
Hij werkt tevens bij een energiemaatschappij en ziet het nog niet gebeuren dat we én electrisch gaan stoken én electrisch gaan rijden en al helemaal niet op groene stroom, daar is het aandeel momenteel al dramatisch laag van (6%)
En er staan nog diverse centrales stil
Financieren via de hypotheek is voor ons onmogelijk. Met 106% komen we dan nog behoorlijk wat te kort, laat staan dat we wat krijgen.TvanW schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:06:
[...]
Je kan dus geld lenen met het Nationaal Energiebespaarfonds / Energiebespaarlening en
er zijn mogelijkheden om dit via je hypotheek te doen en dan blijft max 9000 euro buiten beschouwing bij de inkomenstoets.![]()
Er zijn overigens nog wel mogelijkheden...ff zoeken.
Dure lening is natuurlijk onzin of je moet deze afsluiten bij beun de haas
Als ik die leencheck doe (15K, minimaal 20 nieuwe ramen, aanpassen radiatoren, plaatsen verwarmingssysteem, extra zonnepanelen, en iets verzinnen voor de woonkamer), kom ik op een totaal van 140 euro bruto maandlasten. Dat is meer als dat we nu per maand naar onze energie leverancier brengen. Dus onder de streep levert het ons niets op, en kost het ons alleen maar geld.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als ik een leencheck doe is de bruto maandlast bij een lening van 15.000 euro met een looptijd van 15 jaar 93,79 per maand @NBK (incl. 1,6% ! rente).. met dit percentage is het volgens mij ook niet interessant een hypotheek aan te passen mede door de bijkomende kosten.Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:18:
[...]
Financieren via de hypotheek is voor ons onmogelijk. Met 106% komen we dan nog behoorlijk wat te kort, laat staan dat we wat krijgen.
Als ik die leencheck doe (15K, minimaal 20 nieuwe ramen, aanpassen radiatoren, plaatsen verwarmingssysteem, extra zonnepanelen, en iets verzinnen voor de woonkamer), kom ik op een totaal van 140 euro bruto maandlasten. Dat is meer als dat we nu per maand naar onze energie leverancier brengen. Dus onder de streep levert het ons niets op, en kost het ons alleen maar geld.
https://www.svn.nl/partic...Duurzaamheidslening/pag/1
Ik ga er vanuit dat de energieprijzen jaarlijks met (veel) meer dan 1,6% stijgen. (en nee, ik heb geen glazen bol)
[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 07-06-2018 10:56 ]
Ik begon met 10 zonnepanelen om de lasten te verlagen.
4 jaar later 2 airco's (uit Duitsland) en later 2 boilers om van het gas af te gaan.
Gasloos gaan is de grootste hap in de maandlasten en sparen gaat dan extra snel
Dat leverde zo veel op dat ik het dak compleet vol kon leggen met nu 20 panelen.
Het oude dubbel glas van 1990 zit er nog steeds in op enkele ramen na waar ik suskasten liet plaatsen.
Zo heb ik het zonder lenen kunnen doen en de rest (glas en spouwen) spaar ik nog voor
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Die Duurzaamheidslening is niet beschikbaar in mijn gemeente.TvanW schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:40:
[...]
Als ik een leencheck doe is de bruto maandlast bij een lening van 15.000 euro met een looptijd van 15 jaar 93,79 per maand (incl. 1,6% ! rente)
https://www.svn.nl/partic...Duurzaamheidslening/pag/1
Ik ga er vanuit dat de energieprijzen jaarlijks met (veel) meer dan 1,6% stijgen. (en nee, ik heb geen glazen bol)
Klopt, maar dat betekent wel dat wij niet binnen nu en 3 jaar van het gas af zijn.Speedy-Andre schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:46:
Alles tegelijk doen hoeft natuurlijk ook niet
Ik begon met 10 zonnepanelen om de lasten te verlagen.
4 jaar later 2 airco's (uit Duitsland) en later 2 boilers om van het gas af te gaan.
Gasloos gaan is de grootste hap in de maandlasten en sparen gaat dan extra snel![]()
Dat leverde zo veel op dat ik het dak compleet vol kon leggen met nu 20 panelen.
Het oude dubbel glas van 1990 zit er nog steeds in op enkele ramen na waar ik suskasten liet plaatsen.
Zo heb ik het zonder lenen kunnen doen en de rest (glas en spouwen) spaar ik nog voor
2015 en 2017 zonnepanelen
tussen 2006 en nu isolatie
2018 moet het jaar van de ramen worden (dubbel glas uit het jaar blok, absoluut geen idee van wanneer dat is)
Wat je nodig hebt, is gewoon een adres waar je onafhankelijk advies kunt inwinnen over maatregelenen die je kunt/moet treffen om van het gas af te kunnen. Internet is te generiek. Een huis uit 1900 kun je niet vergelijken met een huis uit 2000 en zelfs niet met een huis uit 1900. Zeker niet als het een vrijstaand huis is.
Ik zit zelf bijv. nog steeds met de grote vraag: waar zou ik in een boiler moeten neerzetten? En hoe gaan we onze woonkamer warm krijgen in de winter, zonder gaskachel?
[ Voor 56% gewijzigd door Wailing_Banshee op 07-06-2018 10:53 ]
Daar ligt misschien een uitdaging.Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:46:
[...]
Die Duurzaamheidslening is niet beschikbaar in mijn gemeente.
Alles hoeft/kan toch niet vandaag of morgen geregeld te zijn...met alle punten en komma's.
Is het een een aflossingsvrije lening of niet? Als het dat niet is dan heb je het voordeel van de lagere energiekosten nog altijd als de lening is afgelost.Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:18:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Dat hoeft toch ook nietWailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:46:
[...]
Klopt, maar dat betekent wel dat wij niet binnen nu en 3 jaar van het gas af zijn.
Dat zou inderdaad heel prettig zijn.[...]
Wat je nodig hebt, is gewoon een adres waar je onafhankelijk advies kunt inwinnen over maatregelenen die je kunt/moet treffen om van het gas af te kunnen. Internet is te generiek. Een huis uit 1900 kun je niet vergelijken met een huis uit 2000 en zelfs niet met een huis uit 1900. Zeker niet als het een vrijstaand huis is.
Ben zelf helaas niet voldoende ter zake kundig want dit zou een goed "verdien model" kunnen zijn.
(ik snap het wel, hij wil hybride WP blijven verkopen)
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2018 11:13 ]
Ik kan dan net zo goed 10 jaar sparen en over 10 jaar dat geld uitgeven. Er is dan geen reden om dat nu te doen met alle risico's van een lening.Maasluip schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:08:
[...]
Is het een een aflossingsvrije lening of niet? Als het dat niet is dan heb je het voordeel van de lagere energiekosten nog altijd als de lening is afgelost.
Dat is niet helemaal waar een warmtepomp of andere hardware heeft maar een bepaalde economische levensduur, isolatie maatregelen gaan in de regel (veel) langer mee.Maasluip schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:08:
[...]
Is het een een aflossingsvrije lening of niet? Als het dat niet is dan heb je het voordeel van de lagere energiekosten nog altijd als de lening is afgelost.
De grapjasAUijtdehaag schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:10:
40.000 - 60.000 per huis?
Verkoopt deze meneer soms de ELGA ?
Waarom via FB linkenAUijtdehaag schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:10:

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 07-06-2018 11:23 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Omdat je anders een abonnement op FD moet af sluiten om het te kunnen lezen.
Dan wordt dus van gas los nog duurder.
Bij gelijkblijvende gasprijs en overstap bonussen voor diegene met een gasaansluiting....Gunner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:22:
Ben niet zo blij met dit soort ontwikkelingen danwel proefballonnetjes. Met een verbruik van 500m3 gas per jaar is het natuurlijk een absurde investering om te doen. Daarnaast gebruik ik m'n opgewekte zonne-energie liever ergens anders voor.
Ik "denk" dat... (glazenbolwerk)
[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2018 11:25 ]
Ik hoorde van mijn W instalateur dat een hybride systeem ook gewoon maar geplaatst wordt zonder veel nadenken. Hij werd door een collega gevraagd een storing op te lossen met een itho hybride systeem.AUijtdehaag schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:10:
Het gebruikte bijna nog net zo veel gas als voor de installatie. 2.5 kW warmtepomp deel kom het 1100 m3 huis niet warm krijgen en schakelde simpelweg de CV altijd in.
Ik denk dat je je dan flink genaaid voelt, installeer je en hybride systeem, gebruik je net zo veel gas.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-energie-naar-6-6-procentTWyk schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:14:
[...]
We produceerden in 2017 al ruim 13% (CBS) duurzame elektriciteit in Nederland en dat zal in 2030 oplopen maar 30%.
En er staan nog diverse centrales stil
en daarvan is het grootste deel biomassa stook. Dit levert per KWh meer CO2 op dan aardgas. Pas als de nieuwe aanplant in Canada (of waar ook) gaat groeien neemt dat de CO2 ook weer op.
Het is een kloppend sommetje, maar het zou duurzamer zijn om de bomen in Canada te kappen en onder water te begraven en hier in Nederland gewoon aardgas te stoken. Scheelt zo 50% CO2 uitstoot (tot het aardgas op is natuurlijk) en voorkomt een idiote verplaatsing van zaagsel over de hele wereld.
@TWyk quote cijfers voor elektriciteit, jij quote cijfers voor de gehele Nederlandse energievoorziening. Zowel 13% als 6,6% is dus correct.
Er zit misschien een factor 1000 error in, maar waar zit die dan? Als je GWh * 3,6 doet kom je op TJ uit. ENTSO-E geeft al 1236 GWh hiernieuwbare stroom over januari 2017.
Fout.
Wie zegt dat je geen geld meer mag lenen na het kopen van een huis?NBK schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:45:
[...]
https://www.consumind.nl/tweede-hypotheek#
16431 GWh is 59151 TJ, oftewel 59 PJ. Daar zit je factor 1000.Maasluip schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:42:
En dan nog vind ik het vreemde cijfers. Eerder al haalde ik cijfers van het ENTSO-E die voor elektriciteitsproductie gaan en daar wordt voor 2017 16431 GWh met hernieuwbare energie gegeven. Dat is 59151 PJ.
Als de verbouwingen waarde toevoegen aan het huis. Kun je dat geen grotere lening krijgen (bouwdepot)?Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:18:
[...]
Financieren via de hypotheek is voor ons onmogelijk. Met 106% komen we dan nog behoorlijk wat te kort, laat staan dat we wat krijgen.
Het zou natuurlijk mooi zijn als de mate van energiezuinigheid de woningwaarde en je kredietwaardig doet verhogen. Helaas is dat nog onvoldoende het geval.
De huidige WOZ waarde van ons huis is ongeveer 85K onder de WOZ waarde van ons huis toen we het kochten. Dus ik betwijfel het.Gecko123 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:56:
[...]
Als de verbouwingen waarde toevoegen aan het huis. Kun je dat geen grotere lening krijgen (bouwdepot)?
Ja hoor dat kan weet ik uit ervaring.Gecko123 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:56:
[...]
Als de verbouwingen waarde toevoegen aan het huis. Kun je dat geen grotere lening krijgen (bouwdepot)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Oh shit ja. Met * 3,6 zit ga je van KWh naar MJ dus daar zit al een factor 1000 in.Skyaero schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:53:
[...]
16431 GWh is 59151 TJ, oftewel 59 PJ. Daar zit je factor 1000.
Als die positief uitvalt krijg je een bouwdepot. WOZ doet verder niet ter zake.
Weet ik alles van, hebben we in 2011 al gedaan voor de verbouwing met de keuken. En dat was al erg lastig... Maar sinds 2012 worden er bij ons practisch geen huizen meer verkocht. Het is dan dus ook erg lastig om waarde te bepalen...psy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:32:
@Wailing_Banshee je kan een taxateur inschakelen die de geschatte waarde bepaalt ná verbouwing (is ook een eis van de bank)
Als die positief uitvalt krijg je een bouwdepot. WOZ doet verder niet ter zake.
Daarbij, ik heb geen zin om een derde hypotheek te nemen op een huis waar nog steeds een enorme onderwaarde op zit.
1100 m3 gasverbruik of huisinhoud?jacovn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:50:
[...]
Ik hoorde van mijn W instalateur dat een hybride systeem ook gewoon maar geplaatst wordt zonder veel nadenken. Hij werd door een collega gevraagd een storing op te lossen met een itho hybride systeem.
Het gebruikte bijna nog net zo veel gas als voor de installatie. 2.5 kW warmtepomp deel kom het 1100 m3 huis niet warm krijgen en schakelde simpelweg de CV altijd in.
Ik denk dat je je dan flink genaaid voelt, installeer je en hybride systeem, gebruik je net zo veel gas.
Huis inhoud. Hij vertelde me dat het een stukje groter was dan ons nieuw huis met die Itho CoolBlue/Itho Base Cube units.
die CoolBlue unit heeft dan maar:
Verwarmingsvermogen bij 7/35°C volgens EN 14511 1,9 kW
http://www.ithodaalderop....mp-hp-cool-cube-074050400
Ook alleen verwarming en geen tapwater
Maar hier was zo te horen ook geen/weinig verwarming via de unit.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Naast de duurzaamheidslening is er ook nog de energiebespaar-lening.Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:46:
[...]
Die Duurzaamheidslening is niet beschikbaar in mijn gemeente.
[...]
Klopt, maar dat betekent wel dat wij niet binnen nu en 3 jaar van het gas af zijn.
2015 en 2017 zonnepanelen
tussen 2006 en nu isolatie
2018 moet het jaar van de ramen worden (dubbel glas uit het jaar blok, absoluut geen idee van wanneer dat is)
Ik zit zelf bijv. nog steeds met de grote vraag: waar zou ik in een boiler moeten neerzetten? En hoe gaan we onze woonkamer warm krijgen in de winter, zonder gaskachel?
Een huis uit 1902 is trouwens prima gasloos te maken. Een plek voor de boiler vinden kan inderdaad nog wel eens lastiger zijn. Meest voor de hand liggend zijn de zolder, kelder, bijkeuken, inpandige (of aangebouwde) berging of de trapkast. Je zal er hoe dan ook wat ruimte voor moeten opofferen.
De woonkamer kun je waarschijnlijk heel goed warm houden met primair een lucht-water warmtepomp (met LTV-wandconvectoren of vloerverwarming), indien nodig aangevuld met een airco. Of natuurlijk alleen een airco, want zo'n ding kan indien goed gekozen makkelijk grote ruimten verwarmen, ook wanneer de ruimte minder goed geïsoleerd is. Hier op de zaak hebben we enkelglas etalageruiten in een gemeentelijk monument. 4 stuks à 5 meter breed en 2,5 meter hoog en toen 3 jaar terug de Cv-ketel het had begeven was het dankzij de airco toch goed op temperatuur.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja, die had ik ingevuld, kom ik op een bedrag wat hoger is dan mijn huidige voorschot... En dan heeft het niet zo heel veel zin om daar een lening voor af te gaan sluiten.Ivow85 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:19:
[...]
Naast de duurzaamheidslening is er ook nog de energiebespaar-lening.
Opofferen ja, de vraag is alleen: waar. Zolder? Staand kan per definitie niet (te hoog), liggend zou kunnen, maar onze zolder heeft hoogteverschillen en een hanebalk. Bijkeuken is vol, kan geen boiler meer bij, plus dat de leidingen trekken dan waarschijnlijk meer gaat kosten dan het hele verwarmingssysteem bij elkaar. Electrische apparaten in de kelder geen goed idee, veel te veel vocht. Geen inpandige of aangebouwde berging. Geen ruimte in de "trapkast" (zowel niet qua hoogte als sowieso ruimte).Een huis uit 1902 is trouwens prima gasloos te maken. Een plek voor de boiler vinden kan inderdaad nog wel eens lastiger zijn. Meest voor de hand liggend zijn de zolder, kelder, bijkeuken, inpandige (of aangebouwde) berging of de trapkast. Je zal er hoe dan ook wat ruimte voor moeten opofferen.
Eigenlijk zou de enige ruimte de kelder zijn, behalve dat alle electrische apparaten daar stuk gaan.
Als we overgaan naar electrisch, zal er iets als een airco moeten komen ja. Vind die dingen alleen foei en foei en foei lelijk... (zowel binnen als buiten). Vloerverwarming zit erin, maar is niet voldoende. Muren gaan niet meer open, de komende 20 jaar.De woonkamer kun je waarschijnlijk heel goed warm houden met primair een lucht-water warmtepomp (met LTV-wandconvectoren of vloerverwarming), indien nodig aangevuld met een airco. Of natuurlijk alleen een airco, want zo'n ding kan indien goed gekozen makkelijk grote ruimten verwarmen, ook wanneer de ruimte minder goed geïsoleerd is. Hier op de zaak hebben we enkelglas etalageruiten in een gemeentelijk monument. 4 stuks à 5 meter breed en 2,5 meter hoog en toen 3 jaar terug de Cv-ketel het had begeven was het dankzij de airco toch goed op temperatuur.
Dat ons huis van het gas af kan komen, tuurlijk, geloof ik ook wel in. Alleen tegen welke prijs? (locatie boiler, locatie binnen unit, verwarmen woonkamer, radiatoren mogelijk vervangen en natuurlijk andere branders voor ons fornuis zodat we daar gasflessen voor kunnen gebruiken).
Houtkachel?Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:46:
.....
En hoe gaan we onze woonkamer warm krijgen in de winter, zonder gaskachel?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Bij 15000 euro over 15 jaar bruto maandlasten 101,44 incl. 2,7% rente (onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar)Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:16:
[...]
Ja, die had ik ingevuld, kom ik op een bedrag wat hoger is dan mijn huidige voorschot... En dan heeft het niet zo heel veel zin om daar een lening voor af te gaan sluiten.
[...]
Wel even de juiste cijfers in de discussie presenteren aub:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-stroom-uit-wind-en-zon
Naast leningen ook nog subsidie warmtepomp en btw-teruggave zonnepanelen meenemen en dan word het plaatje een stuk rooskleuriger.
De stijging van energieprijzen die @TvanW noemt lijkt me realistisch, echter verwacht ik dat dat vooral aan de kant van het gas komt (lichte stijging E, sterkere stijging gas).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Gaat de prijs nog een heeeeeeeel stuk omhoog, omdat er dan asbest moet worden verwijderd. Dan mag je er nog makkelijk even 5K bij op tellen (verwijderen schoorsteen, asbest verwijderen en opnieuw opbouwen schoorsteen, slaapkamer en woonkamer) Dus dat is geen optie.
"Onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar" = niet aftrekbaar in mijn boekje. Ja, nu misschien maar over 4 jaar? En een looptijd van 15 jaar is veel te lang voor iets wat zo flexibel is als stroomprijzen.TvanW schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:45:
[...]
Bij 15000 euro over 15 jaar bruto maandlasten 101,44 incl. 2,7% rente (onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar)
Nul op de meter zullen wij nooit krijgen. Niet tenzij de panelen 2x zo efficient worden als dat ze nu zijn. Met wat we nu op het dak liggen, dekken wij ons huidige jaarverbruik af. Gas verwijderen en electrisch verwarmen (volgens een vuistregel uit het L/W verwarmingstopic) is je huidige m3 * 3 in kWh. Dus komt er nog even 5400kWh per jaar bij. Dan mag ik ons dakoppervlak wel meer dan gaan verdubbelen. Dus nee, wij kunnen niet lager qua energie rekening dan dat we nu heben.Tassadar32 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:38:
@Wailing_Banshee Vergeet niet dat met volledig energieneutraal je geld terug krijgt van de energieleverancier iedere maand! Onze rekening is iedere maand € -34, dus energiekosten naar 0 is niet het hele verhaal, je kan nog lager! Met het geld dat we nu iedere maand over hebben betalen we de lening voor het energieneutraal maken (hypotheek) sneller af wat ook nog eens de rentekosten in het hele verhaal minder maakt.
Heel simpel rekensommetje:
5600 * 0.23ct/kWh = 1288 euro
365 * 0,60ct/dag = 219 euro
1800 * 0,6ct/m3 = 1188 euro
Voorschot zou dan dus 10 euro per maand minder worden. Dit is met de huidige prijzen (netwerkkosten stroom niet meegerekend, want die blijven). Als salderen afgeschaft gaat worden, zal het verschil drastisch afnemen en mogelijk zelfs toenemen (we staan nu met salderen vanaf januari 30 euro in de min, zonder salderen zouden we 120 euro moeten bijbetalen) En daarom zou ik nooit en te nimmer een lening van 15 jaar nemen voor iets als dit, waar de regering elke dag iets heel negatiefs van zou kunnen maken (sorry, ik vertrouw onze regering absoluut niet, het enige wat ze nu laten zien is dat ze beloftes niet nakomen).
Extra kosten als gasflessen niet meegerekend.
Even over de variabelen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:55:
[...]
Nul op de meter zullen wij nooit krijgen. Niet tenzij de panelen 2x zo efficient worden als dat ze nu zijn. Met wat we nu op het dak liggen, dekken wij ons huidige jaarverbruik af. Gas verwijderen en electrisch verwarmen (volgens een vuistregel uit het L/W verwarmingstopic) is je huidige m3 * 3 in kWh. Dus komt er nog even 5400kWh per jaar bij. Dan mag ik ons dakoppervlak wel meer dan gaan verdubbelen. Dus nee, wij kunnen niet lager qua energie rekening dan dat we nu heben.
Heel simpel rekensommetje:
5600 * 0.23ct/kWh = 1288 euro
365 * 0,60ct/dag = 219 euro
1800 * 0,6ct/m3 = 1188 euro
In de verwarmingstopic wordt als (grove) vuistregel m3 * 2 aangehouden voor verwarming excl. SWW..bij mij betekent dit op dit moment in de praktijk incl. SWW voor elke m3 = 2,54 kWh
Elektra kost op dit moment tussen 0,20 en 0,21ct/kWh
Gas kost op dit moment tussen de 0,62 en 0,63 per m3
Soms is full electric geen optie, je zou dan aan een hybride systeem kunnen denken waarmee je het grootste deel van het gasverbruik kan afdekken.
Voordeel zou kunnen zijn dat de binnenunit niet zo groot hoeft te zijn omdat een boiler niet noodzakelijk is.
Dat betekent dat je voor het produceren van de nuttige warmte die je uit een kuub gas haalt (zo'n 8kW) slechts 2kW elektriciteit nodig hebt.
De door jou gevonden vuistregel gaat op voor sanitair warm water. Alleen is slechts een klein deel van je gasverbruik voor warm water.
Reken eens met 1500m3 voor verwarming te vervangen met een COP van 4 en 300m3 warm water met een COP van 2,6
1500m3 wordt dan 3000kWh voor verwarming
300m3 wordt dan 780kWh voor warm water.
Totaal 3780kWh. Geeft met jouw elektra prijs toch weer een extra voordeel van 32 euro per maand, boven op het tientje wat je zelf al berekend had.
Ook reken je met een hele scherpe prijs voor aardgas en een hoge prijs voor elektra.
Het is duidelijk dat je er absoluut niet aan mee wil doen. Een plekje van 60x60 cm voor een boiler is onmogelijk te vinden, doorrekenen doe je flink in het nadeel...
Een houtkachel is volgens mijn geen goede oplossing, een pelletkachel wel, deze kan volgens mij ook aan een CV gekoppeld worden.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:55:
[...]
Gaat de prijs nog een heeeeeeeel stuk omhoog, omdat er dan asbest moet worden verwijderd. Dan mag je er nog makkelijk even 5K bij op tellen (verwijderen schoorsteen, asbest verwijderen en opnieuw opbouwen schoorsteen, slaapkamer en woonkamer) Dus dat is geen optie.
Er hoeft dan niets verwijderd te worden.
Daarnaast ben je met elektra niet afhankelijk van 1 energiebron.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik heb gerekend met de prijzen die wij nu betalen. Blijkbaar hebben wij dus een scherpe prijs voor gas en een hoge prijs voor electra.Ivow85 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:39:
Ook reken je met een hele scherpe prijs voor aardgas en een hoge prijs voor elektra.
60x60 bij? De lengte en breedte zijn het probleem niet, de hoogte wel. Op zolder zou alleen een liggende kunnen komen en dan is hij ineens een heel stuk groter dan 60x60 vloeroppervlak.Het is duidelijk dat je er absoluut niet aan mee wil doen. Een plekje van 60x60 cm voor een boiler is onmogelijk te vinden, doorrekenen doe je flink in het nadeel...
En ik zou er dolgraag aan mee willen doen, alleen niet ten koste van alles.
Een pelletkachel wil ik niet. Ik weet niet eens waar ik een boiler kwijt zou kunnen, laat staan een pelletkachel.TvanW schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:51:
[...]
Een houtkachel is volgens mijn geen goede oplossing, een pelletkachel wel, deze kan volgens mij ook aan een CV gekoppeld worden.
Er hoeft dan niets verwijderd te worden.
Koken op inductie is een no-go. Wij hebben onze keuken om ons fornuis gebouwd. Als we die moeten gaan vervangen (is een inductie variant van), komt er nog even 3K boven op. Daarom stond er bij mijn bericht ook: gasflessen niet meegerekend.Tassadar32 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:56:
En neem mee in je rekensom dat als je niet meer met gas verwarmt (en kookt op inductie) dat vastrecht gas ook wegvalt! Als je niet naar 0 kan valt het inderdaad tegen, de winst van de zonnepanelen moet je gebruiken om een deel van de kosten van verwarmen af te dekken zodat je positief uitkomt. Overigens lukt het ons prima met 8640wp om nog niet het hele dak vol te hebben (2 onder 1 kap, niet bijzonder groot), er is nog plaats voor 5 extra panelen op het dak en 2 op de uitbouw.
En ik had het vastrecht dus al meegenomen. Dat is die 365*0,60 ct per dag.
Als je meer dan 30 panelen op een dak kwijt kan, heb je een behoorlijk dak hoor. Wij hebben er nu 22 en ons dak is helemaal vol.
-----
Het valt me echt op dat mensen die alles nu al aan de praat hebben, denken dat het voor iedereen net zo makkelijk is als het voor hun was. Wij hebben in 2006/2007 ons huis helemaal open gehad, hadden we toen geweten wat we nu weten, was het heel makkelijk geweest. Maar om na 10 jaar alweer te gaan beginnen met een grote verbouwing heb ik absoluut geen behoefte aan. Waar ik wel behoefte aan heb, is een advies op maat. Iemand die langskomt, mijn huis inspecteert, en daar adviezen over geeft hoe we ons huis van het gas af kunnen halen, zonder ons woongenot te bederven (en het karakter van ons huis is een deel van ons woongenot) en zonder weer jaren in een puinhoop te wonen.
Zijn losse airco units een optie voor alleen de ruimtes die je wil verwarmen?Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:11:
Waar ik wel behoefte aan heb, is een advies op maat. Iemand die langskomt, mijn huis inspecteert, en daar adviezen over geeft hoe we ons huis van het gas af kunnen halen, zonder ons woongenot te bederven (en het karakter van ons huis is een deel van ons woongenot) en zonder weer jaren in een puinhoop te wonen.
Dat is iets waar ik wel aan zit te denken: gaskachel eruit en iets als een airco erin, op dezelfde plek als waar nu de gaskachel staat. Het idee is namelijk hetzelfde: in een korte tijd veel kunnen verwarmen. Dat onze woonkamer overdag koud is (12 graden is het minimum wat we hebben gemeten), vind ik niet erg, maar hij moet dan wel snel op kunnen warmen (met de gaskachel hebben we de woonkamer binnen een half uur van 12 naar 20 graden)CurlyMo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:16:
[...]
Zijn losse airco units een optie voor alleen de ruimtes die je wil verwarmen?
edit: maar ook met een airco zullen we problemen hebben met die asbestpijp in ons rookkanaal... Ik wil absoluut niet zo'n foeilelijk ding tegen de voorgevel hebben!
[ Voor 11% gewijzigd door Wailing_Banshee op 08-06-2018 09:34 ]
Wat mij opvalt, met alle respect, is dat bij alle (goedbedoelde) ideeën, suggesties etc. alles direct de grond in gestampt wordt met allerlei, soms ook terechte/goede, argumenten.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:11:
[...]
Het valt me echt op dat mensen die alles nu al aan de praat hebben, denken dat het voor iedereen net zo makkelijk is als het voor hun was. Wij hebben in 2006/2007 ons huis helemaal open gehad, hadden we toen geweten wat we nu weten, was het heel makkelijk geweest. Maar om na 10 jaar alweer te gaan beginnen met een grote verbouwing heb ik absoluut geen behoefte aan. Waar ik wel behoefte aan heb, is een advies op maat. Iemand die langskomt, mijn huis inspecteert, en daar adviezen over geeft hoe we ons huis van het gas af kunnen halen, zonder ons woongenot te bederven (en het karakter van ons huis is een deel van ons woongenot) en zonder weer jaren in een puinhoop te wonen.
Probeer te denken in mogelijkheden/uitdagingen in plaats van onmogelijkheden.
En denk nou niet dat het bij ons "vanzelf" gegaan is.
Wij hebben onze nek uitgestoken en moeten ook maar afwachten of de toekomst brengt zoals we dat bedacht hebben.
Een ding is zeker met niets doen, afwachten wat een ander doet of alles afschieten helpen we het milieu/energietransitie niet.
JFK "vraag niet wat uw land voor u kan doen, maar vraag wat u voor het land kan doen"
Ik zit met een ketel uit 2002 die tot nu toe nog prima werkt, maar als die er morgen mee op gaat houden dan moet ik iets. Een nieuwe ketel, of iets anders.
Misschien iets om een Topic met deze vraagstelling te openenvinom schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:45:
Ik hou het ook al een paar maanden in de gaten, maar ik moet zeggen dat ik moeite heb om alle mogelijkheden die er zijn te begrijpen. Je hebt verschillende opties, maar wat past het beste bij ons huis en wat moet daar allemaal voor gebeuren of aangepast worden.
Ik zit met een ketel uit 2002 die tot nu toe nog prima werkt, maar als die er morgen mee op gaat houden dan moet ik iets. Een nieuwe ketel, of iets anders.
Heb je dit en dit doorgelezen hier op Tweakers? Ja, dat heb ik en ik snap er nog bijster weinig van
Aha, een glazen bolvinom schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:51:
@TvanW Wellicht dat ik dat ook uiteindelijk zal doen. De eerste reacties kan ik toch al wel voorspellen
Oh, ik denk wel degelijk aan mogelijkheden. Maar wel binnen grenzen. Wij hebben ons huis gekocht omdat we aangetrokken waren door het aanblik. Dan ga je dat aanblik natuurlijk niet kapot maken. En wij hebben net een grote verbouwing achter de rug, en dus wil je niet weer maanden in de troep zitten.TvanW schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:41:
[...]
Wat mij opvalt, met alle respect, is dat bij alle (goedbedoelde) ideeën, suggesties etc. alles direct de grond in gestampt wordt met allerlei, soms ook terechte/goede, argumenten.
Probeer te denken in mogelijkheden/uitdagingen in plaats van onmogelijkheden.
Als we een boiler in de kelder kwijt zouden kunnen, zou het een heel groot probleem (letterlijk! wegnemen. Het probleem is dat de kelder veel te nat is (100% kans op kortsluiting). Dus moet je geld gaan investeren om de kelder droger te krijgen.
We hebben het probleem dat onze woonkamer een zwakke punt in de isolatie schil is. HR+ glas zou al schelen (HR++ gaat waarschijnlijk niet passen). Maar ik wil het aangezicht van m'n huis niet kapot maken. Dus een spouwmuur eromheen zetten is geen optie. Meer isolatie binnen is ook geen optie (vanwege de originele accenten die we beide een belangrijk onderdeel vinden van ons huis). Dat we daardoor meer electra zouden verbruiken vind ik geen probleem. Maar hoe krijgen we die ruimte warm zonder inbreuk te doen aan de ruimte?
Hoeveel ruimte heb je extra nodig als je je CV ketel gaat vervangen door een electrische variant (uitgezonderd boiler, want die zou ik graag in de kelder willen hebben, die zit onder de ruimte waar nu de CV ketel hangt). Hoeveel warmte geeft dat ding eigenlijk (de CV ketel hangt nu in de voorraadkast)?
Overal wordt met termen als COP gegooid, maar die term zegt mij absoluut niets. Ik heb geprobeerd mij erin te lezen, maar het dringt niet tot me door, want ik heb nog steeds geen idee wat het betekend. Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet interesant. Ik wil weten wat IK moet doen. Wat is in ONZE situatie het makkelijkst/mooist/handigst/goedkoopst? Daarom snap ik niet dat er nog steeds niet vanuit onze regering (die toch alleen maar dingen roept en niets doet) iets gestart is waardoor je individueel advies kunt aanvragen. Ik zou nu niet eens weten waar ik moet zijn met dit soort vragen...
Hiervoor kun je toch gewoon een maatwerkadvies laten opstellen voor jouw huis? Dan komt er dus iemand kijken die hierin specialiseert, die gaat je husi bekijken, warmteverlies meten, etc... Daar komt dan een advies uitrollen met ideeen die je kunt uitvoeren om je huis te verduurzamen.
Ik heb zoiets ook laten opstellen - want werd toch vergoed door mijn hypotheekverstrekker en daar stonden best zinnige dingen in.
Ik ontken het bestaan van IE.
Waar? Bij wie moet ik dan zijn? Ik zou het niet weten...cyberstalker schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:00:
Hiervoor kun je toch gewoon een maatwerkadvies laten opstellen voor jouw huis? Dan komt er dus iemand kijken die hierin specialiseert, die gaat je husi bekijken, warmteverlies meten, etc... Daar komt dan een advies uitrollen met ideeen die je kunt uitvoeren om je huis te verduurzamen.
Susteen is zo'n partij. Triodos werkt met ze samen. Volgens doet Urgenda het ook, maar dat kan ik niet zo makkelijk vinden.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:01:
[...]
Waar? Bij wie moet ik dan zijn? Ik zou het niet weten...
Gelukkig heb je ook nog een achtergevelWailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:28:
[...]
edit: maar ook met een airco zullen we problemen hebben met die asbestpijp in ons rookkanaal... Ik wil absoluut niet zo'n foeilelijk ding tegen de voorgevel hebben!
En wat betreft aangezicht en stijl van het huis deel ik je mening, alleen misschien wat minder radicaal. Bij ons wat dat de keuze om voorzetramen te plaatsen voor al het glas in lood, behalve op de begane grond voorgevel en erker. Daar komt glas in lood in dubbel glas. Puur voor het aangezicht.
[ Voor 66% gewijzigd door CurlyMo op 08-06-2018 10:10 ]
Vraag is na bij je gemeente. Bij ons regio Rijnmond is er een Woonwijzerwinkel. https://www.woonwijzerwinkel.nl/.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:01:
[...]
Waar? Bij wie moet ik dan zijn? Ik zou het niet weten...
(de vele onbepaalde voornaamwoorden die eigenlijk ook naar de eerste persoon verwijzen maar weggelatenWailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:57:
ik Wij wij we We ik ons we ik ik Ik me ik Ik Ik IK ONZE ik Ik ik

Daarom blijf je hier 88 reacties lang klagen en zeuren tot het trollen af.Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet interesant
Dat is immers makkelijker dan kennis op te doen of experts in te schakelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 08-06-2018 10:07 ]
Na salderen is natuurlijk de teruggave EB op Elektra de volgende die gaat bij een all-electric samenleving.Tassadar32 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:38:
@Wailing_Banshee Vergeet niet dat met volledig energieneutraal je geld terug krijgt van de energieleverancier iedere maand! Onze rekening is iedere maand € -34, dus energiekosten naar 0 is niet het hele verhaal, je kan nog lager! Met het geld dat we nu iedere maand over hebben betalen we de lening voor het energieneutraal maken (hypotheek) sneller af wat ook nog eens de rentekosten in het hele verhaal minder maakt.
Naast leningen ook nog subsidie warmtepomp en btw-teruggave zonnepanelen meenemen en dan word het plaatje een stuk rooskleuriger.
De stijging van energieprijzen die @TvanW noemt lijkt me realistisch, echter verwacht ik dat dat vooral aan de kant van het gas komt (lichte stijging E, sterkere stijging gas).
De pest van een boiler is het gewicht, niet zozeer het oppervlakte. Je voegt met 300 liter bijna een halve ton aan gewicht toe op nog geen vierkante meter.Ivow85 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:39:
Je rekensommetje gaat al mank bij die vuistregel die je hanteert. De COP ligt voor verwarming ruim boven 4.
Dat betekent dat je voor het produceren van de nuttige warmte die je uit een kuub gas haalt (zo'n 8kW) slechts 2kW elektriciteit nodig hebt.
De door jou gevonden vuistregel gaat op voor sanitair warm water. Alleen is slechts een klein deel van je gasverbruik voor warm water.
Reken eens met 1500m3 voor verwarming te vervangen met een COP van 4 en 300m3 warm water met een COP van 2,6
1500m3 wordt dan 3000kWh voor verwarming
300m3 wordt dan 780kWh voor warm water.
Totaal 3780kWh. Geeft met jouw elektra prijs toch weer een extra voordeel van 32 euro per maand, boven op het tientje wat je zelf al berekend had.
Het is duidelijk dat je er absoluut niet aan mee wil doen. Een plekje van 60x60 cm voor een boiler is onmogelijk te vinden, doorrekenen doe je flink in het nadeel...
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Sorry, had even moeten vermelden: bij ons in de buurtCurlyMo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:03:
[...]
Susteen is zo'n partij. Triodos werkt met ze samen.
Geen ruimte. En dan kijk je er altijd tegen aan als je in de achtertuin zit... Nee dank je. We hebben 1 plek waar we iets kwijt kunnen, dat is naat het raam van de kelder, omdat er daar een verborgen hoekje zit. Is vanaf de straat niet te zien en vanaf de tuin ook niet. Een buitenunit van een warmtepomp zou daar perfect kunnen (vandaar dat de kelder een prima plek zou zijn voor een binnen unit en boiler, mits we deze droog zouden krijgen).Gelukkig heb je ook nog een achtergevel
Tuurlijk is het ik en wij. Wij hebben namelijk ons huis gekocht, wij betalen de hypotheek. Jij mag best meebeslissen over ons huis hoor, als je een deel van de schuld op je neemt?Rukapul schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:06:
Het probleem is in elk geval duidelijk:
Nog een reden dat wanneer hij op zolder geplaatst zou kunnen worden, dat hij moet liggen, je verdeelt het gewicht over een groter oppervlak (60cm zouden we dan wel heel precies plaatsen, dat hij precies op twee balken ligtSeñor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:08:
[...]
De pest van een boiler is het gewicht, niet zozeer het oppervlakte. Je voegt met 300 liter bijna een halve ton aan gewicht toe op nog geen vierkante meter.
Hier gaat dat ook niet werken met de zoldervloer. Enige optie voor ons is een boiler die we aan de muur kunnen hangen. Desnoods met een aanvullende heat-injector.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:08:
[...]
De pest van een boiler is het gewicht, niet zozeer het oppervlakte. Je voegt met 300 liter bijna een halve ton aan gewicht toe op nog geen vierkante meter.
Nu ben je echt aan het trollen. Susteen werkt door het hele land. Urgenda ook.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:10:
[...]
Sorry, had even moeten vermelden: bij ons in de buurt
Een buitenunit is gemaakt voor buiten, juist omdat die vochtbestendig is. Kan me niet voorstellen dat dat niet in je kelder aan de muur gaat werken.Een buitenunit van een warmtepomp zou daar perfect kunnen (vandaar dat de kelder een prima plek zou zijn voor een binnen unit en boiler, mits we deze droog zouden krijgen).
Maar dit is dus wat ik bedoel. Je bent een stuk radicaler dan ik. Zelfde gezeur mensen die geen windmolens willen wegens het aangezicht. Die mensen zien landschapsvervuiling. Ik zie groene energie. Zo is het met alles. Je huis, je partner, je werk, enz. In elke situatie zul je wel ergens concessies moeten doen. Soms is dat dus een buitenunit hoog op je achtergevel buiten de directe zichtlijnen. Het is niet anders. Jij ziet dan een lelijk apparaat, ik zie een energieneutraal huis.
Je kan ze ook ophangen. Zie mij vorige post.Nog een reden dat wanneer hij op zolder geplaatst zou kunnen worden, dat hij moet liggen, je verdeelt het gewicht over een groter oppervlak (60cm zouden we dan wel heel precies plaatsen, dat hij precies op twee balken ligt)
[ Voor 61% gewijzigd door CurlyMo op 08-06-2018 10:16 ]
Als je "iets anders" wil dan zal dat zeker een warmtepomp zijn? Dan moet je nu gaan denken wat je allemaal nodig hebt om je huis daarmee warm te krijgen. Dus: extra isolatie? HR+++ glas? Vloerverwarming of grotere radiatoren? Als je dat allemaal moet doen op het moment dat de ketel kapot gaat (maar een ketel van 15 jaar oud gaat ook niet zomaar kapot) dan is het opeens veel. Vooral die eerste twee zijn zaken die je altijd kunt toepassen (als je ze nog niet hebt) en die je direkt voordeel opleveren.vinom schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:45:
Ik hou het ook al een paar maanden in de gaten, maar ik moet zeggen dat ik moeite heb om alle mogelijkheden die er zijn te begrijpen. Je hebt verschillende opties, maar wat past het beste bij ons huis en wat moet daar allemaal voor gebeuren of aangepast worden.
Een beetje serieuze boekenkast legt hetzelfde gewicht in de schaal. Ik zie mensen zich daar doorgaans niet echt druk om maken als het om een enkele boekenkast gaat van zeg eens een meter tot anderhalve meter breed.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:08:
[...]
Na salderen is natuurlijk de teruggave EB op Elektra de volgende die gaat bij een all-electric samenleving.
[...]
En met energievoorziening moet DE overheid het maar zeggen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:10:
[...]
Tuurlijk is het ik en wij. Wij hebben namelijk ons huis gekocht, wij betalen de hypotheek. Jij mag best meebeslissen over ons huis hoor, als je een deel van de schuld op je neemt?
Voordeel daarvan is dat je het gewicht meer verdeeld dan een puntlast van 0,36m2.Ivow85 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:15:
[...]
Een beetje serieuze boekenkast legt hetzelfde gewicht in de schaal. Ik zie mensen zich daar doorgaans niet echt druk om maken als het om een enkele boekenkast gaat van zeg eens een meter tot anderhalve meter breed.
Opgelost, onze 120L boiler weegt nog een 200 kg dus de zolder misschien toch een optieIvow85 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:18:
@Wailing_Banshee je warmwater voorraadvat kan prima in de vochtige kelder. Het ding wordt extern gestookt door de binnenunit van de warmtepomp en bevat geen elektrische delen.
Gewoon aan de muur hangen:TvanW schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:24:
[...]
Opgelost, onze 120L boiler weegt nog een 200 kg dus de zolder misschien toch een optie
https://www.cvtotaal.nl/p...armtepompboiler-120l.html
Alle problemen qua vloer opgelost.
Dan leg je er een betonplex plaat onder van 1m2. Dat verlaagt de druk met bijna factor 3.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:23:
[...]
Voordeel daarvan is dat je het gewicht meer verdeeld dan een puntlast van 0,36m2.
Voor ieder probleem bestaat een oplossing.
Even quick en dirty gerekend heb je met 120 liter ongeveer 240 liter water van 37 graden (bij toevoer 10 graden). Dat komt overeen met 25 minuten douchen met 9 l/minuut. Dat is voor hier veel te weinig (en nee, ik ga niet korter douchen.
Een standaard bad is ook ca. 150 liter. Dan heb je al bijna een lege boiler.
Ja, er zit vaak een elektrische bijverwarmer in, maar die houdt dat ook nooit bij.
Noem het trollen, maar ik wil voor dit soort dingen niet een bedrijf inhuren wat niet minimaal een kantoor heeft in noord Nederland.CurlyMo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:10:
[...]
Nu ben je echt aan het trollen. Susteen werkt door het hele land. Urgenda ook.
daarom zei ik ook binnenunit. De buiten unit kan perfect in die hoek. Niet in de kelder (ik begreep dat we dan een ijscel zouden krijgenEen buitenunit is gemaakt voor buiten, juist omdat die vochtbestendig is. Kan me niet voorstellen dat dat niet in je kelder aan de muur gaat werken.
Hoog op de achtergevel hebben we niet. De dakgoot begint op 1.8m hoogte....Maar dit is dus wat ik bedoel. Je bent een stuk radicaler dan ik. Zelfde gezeur mensen die geen windmolens willen wegens het aangezicht. Die mensen zien landschapsvervuiling. Ik zie groene energie. Zo is het met alles. Je huis, je partner, je werk, enz. In elke situatie zul je wel ergens concessies moeten doen. Soms is dat dus een buitenunit hoog op je achtergevel buiten de directe zichtlijnen. Het is niet anders. Jij ziet dan een lelijk apparaat, ik zie een energieneutraal huis.
Zie mijn vorige post: we hebben geen ruimte in de hoogte. Ophangen zou dus helemaal al niet kunnen. Het is een huis uit 1900 met een begane grond en zolder, waarbij het schuine dag al op 1,8m boven de grond begint... Daarom zou hij wel kunnen liggen (verdeling van gewicht is dan ook beter en oppervlak hebben we wel, hoogte niet), maar de kelder is gewoon de meest logische plek (ruimte wordt nauwelijks gebruikt en hij zit dan dicht bij de aanvoer van water, want de watermeter zit ook in de kelder).Je kan ze ook ophangen. Zie mij vorige post.
HR+++ glas past niet (maar daar ga ik binnenkort een offerte voor aanvragen, om in ieder geval een stuk of 10 ramen te vervangen). Extra isolatie: past niet. Vloerverwarming hebben we in de woonkamer, is niet afdoende in de winter. In de rest van het huis liggen er ander buizen (waaronder water) in de betonvloer, waardoor achteraf vloerverwarming niet mogelijk is zonder de vloer eruit te halen.Maasluip schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:15:
[...]
Als je "iets anders" wil dan zal dat zeker een warmtepomp zijn? Dan moet je nu gaan denken wat je allemaal nodig hebt om je huis daarmee warm te krijgen. Dus: extra isolatie? HR+++ glas? Vloerverwarming of grotere radiatoren? Als je dat allemaal moet doen op het moment dat de ketel kapot gaat (maar een ketel van 15 jaar oud gaat ook niet zomaar kapot) dan is het opeens veel. Vooral die eerste twee zijn zaken die je altijd kunt toepassen (als je ze nog niet hebt) en die je direkt voordeel opleveren.
Dit bedoel ik, allemaal leuke adviezen, die gemiddeld wel zullen werken, maar niet bij afwijkende huizen.
Niet helemaal mee eens, als je het over 1 locatie hebt. Of we moeten een verdieping op ons huis gaan bouwenJoris748 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:34:
[...]
Dan leg je er een betonplex plaat onder van 1m2. Dat verlaagt de druk met bijna factor 3.
Voor ieder probleem bestaat een oplossing.
Dat bedoel ik dus je denkt in problemen, in dit geval is er niet eens een probleem.Ivow85 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:18:
@Wailing_Banshee je warmwater voorraadvat kan prima in de vochtige kelder. Het ding wordt extern gestookt door de binnenunit van de warmtepomp en bevat geen elektrische delen.
Zie je wel dat er altijd een oplossing isWailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:36:
[...]
Of we moeten een verdieping op ons huis gaan bouwen
Dat noem ik inderdaad trollen, hoe vaak heb je zo'n adviseur over de vloer nodig? Die komt één keer langs om alles te inventariseren, daarna kan je gewoon sparren via de mail of telefoon.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:36:
[...]
Noem het trollen, maar ik wil voor dit soort dingen niet een bedrijf inhuren wat niet minimaal een kantoor heeft in noord Nederland.
Je hebt ook verticale boilers.Zie mijn vorige post: we hebben geen ruimte in de hoogte. Ophangen zou dus helemaal al niet kunnen.
@Wailing_Banshee Heb je er al eens over nagedacht om eens een apart topic te openen met wat foto's en plattegronden van het huis, zodat men hier kan beginnen met een energieadvies. Net als de computer zelfbouw topics. Je maakt met tweakers hier een lijstje van apparatuur en die wordt steeds bijgesteld voor jouw situatie.
[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 08-06-2018 10:42 ]
We hebben nu al 3 keer een electrisch apparaat wat kapot is gegaan omdat hij in de kelder heeft staan. Elke boiler die ik ken is een electrisch apparaat. Vind je het vreemd dat ik een probleem zie in het plaatsen van een boiler in onze kelder?TvanW schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:39:
@Wailing_Banshee
[...]
Dat bedoel ik dus je denkt in problemen, in dit geval is er niet eens een probleem.
Als je had gelezen, had je ook gezien dat ik die elke keer noem als mogelijke oplossing...
Ben alleen bang dat we dan wel heel ver over die 15K heen gaan die ik eigenlijk maximaal wil uitgevenSpeedy-Andre schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:39:
[...]
Zie je wel dat er altijd een oplossing is
[ Voor 16% gewijzigd door Wailing_Banshee op 08-06-2018 10:44 ]
Voor op de vloer, maar die kan je ook ophangen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:43:
[...]
Als je had gelezen, had je ook gezien dat ik die elke keer noem als mogelijke oplossing...
Als je ook verder had gelezen, had je ook gelezen dat we geen muur hebben op zolder... Alleen dak.CurlyMo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:44:
[...]
Voor op de vloer, maar die kan je ook ophangen.
We gaan over drie weken over van aluminium kozijnen, dubbelglas (geen HR) beneden en aluminium enkel glas boven over op kunstof kozijnen overal HR++ glas. Dit zou al aanzienlijk moeten schelen.Maasluip schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:15:
[...]
Als je "iets anders" wil dan zal dat zeker een warmtepomp zijn? Dan moet je nu gaan denken wat je allemaal nodig hebt om je huis daarmee warm te krijgen. Dus: extra isolatie? HR+++ glas? Vloerverwarming of grotere radiatoren? Als je dat allemaal moet doen op het moment dat de ketel kapot gaat (maar een ketel van 15 jaar oud gaat ook niet zomaar kapot) dan is het opeens veel. Vooral die eerste twee zijn zaken die je altijd kunt toepassen (als je ze nog niet hebt) en die je direkt voordeel opleveren.
Daarnaast heb ik twee maanden geleden op het punt gestaan om zonnepanelen aan te schaffen, maar aangezien de kunstof kozijnen iets duurder werden dan verwacht, heb ik dat uitgesteld naar het eind van dit jaar of begin volgend jaar. Maar ik weet al vrij concreet hoe ik dat wil hebben en wat.
Spouwmuurisolatie heb ik ook naar gekeken. Dat zit er, maar ik moet nog bedrijven hier voor uitnodigen om te kijken hoe de staat er van is en of er nog bij kan.
Dakisolatie (aan de binnenkant) heb ik mij nog niet heel veel in verdiept. De kosten, welk materiaal, wat levert het op, etc.
Dus ik ben er zeker mee bezig! En ik wil graag alles z.s.m. kunnen doen, maar geld en tijd speelt ook een rol
Dat zie ik niet voor meWailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:44:
[...]
Als je ook verder had gelezen, had je ook gelezen dat we geen muur hebben op zolder... Alleen dak.
Wat vind je van dit advies?CurlyMo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:39:
[...]
@Wailing_Banshee Heb je er al eens over nagedacht om eens een apart topic te openen met wat foto's en plattegronden van het huis, zodat men hier kan beginnen met een energieadvies. Net als de computer zelfbouw topics. Je maakt met tweakers hier een lijstje van apparatuur en die wordt steeds bijgesteld voor jouw situatie.
https://www.cvtotaal.nl/p...armtepompboiler-300l.html
300L muurbevestiging
Koste hier € 1500,- aan materiaal, zelf aangebracht.vinom schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:45:
[...]
Dakisolatie (aan de binnenkant) heb ik mij nog niet heel veel in verdiept. De kosten, welk materiaal, wat levert het op, etc.
[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 08-06-2018 10:48 ]
Dus dan word mijn energierekening misschien 5 euro per maand. Zonder NOM was er dan net zo goed € 40 bijgekomen dus het voordeel is voor mij even grootSeñor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:08:
Na salderen is natuurlijk de teruggave EB op Elektra de volgende die gaat bij een all-electric samenleving.
@Wailing_Banshee Als het uiterlijk van je huis (binnen en buiten) een groot onderdeel is van je woongenot kan ik me voorstellen dat maatregelen moeilijk toepasbaar kunnen zijn zonder dat woongenot op te offeren. Zo lang het allemaal financieel uitkan zou ik ook kiezen voor woongenot. Bij ons was echter de afweging dat we met minder netto kosten overal vloerverwarming, vloerkoeling en domotica zouden krijgen in onze woning (groter woongenot) en ook nog energieneutraal konden wonen. Voor ons dus een no-brainer.
Ik denk dat je zelf geen boiler hebt want het water van onze 120L boiler is in de eco-stand 45 graden en in de comfort stand 55 graden. Bovendien warmt de boiler onder een bepaalde temperatuur weer op.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:35:
120 liter is geen 300 liter...
Even quick en dirty gerekend heb je met 120 liter ongeveer 240 liter water van 37 graden (bij toevoer 10 graden). Dat komt overeen met 25 minuten douchen met 9 l/minuut. Dat is voor hier veel te weinig (en nee, ik ga niet korter douchen.). Later verwacht ik ook dat op piekbelasting vier mensen gelijk na elkaar douchen. Met minimaal 10 minuten p.p, kom ik een kwartier water te kort.
Een standaard bad is ook ca. 150 liter. Dan heb je al bijna een lege boiler.
Ja, er zit vaak een elektrische bijverwarmer in, maar die houdt dat ook nooit bij.
Je hebt ongeveer 120 liter water (ook mijn ervaring) nodig om een gemiddeld bad te vullen (zie Topic lucht/water warmtepomp)
Wij hebben er ruim voldoende aan, bij meer dan 2 of 3 personen is een grotere boiler wel aan te raden.
Heb je een stortdouche dan ligt het natuurlijk weer anders
Google eens op "indirect gestookte boiler". Die wordt zoals ik al schreef met warm water gevoed vanuit de binnenunit van een warmtepomp (of gasgestookte Cv-ketel).Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:43:
[...]
We hebben nu al 3 keer een electrisch apparaat wat kapot is gegaan omdat hij in de kelder heeft staan. Elke boiler die ik ken is een electrisch apparaat. Vind je het vreemd dat ik een probleem zie in het plaatsen van een boiler in onze kelder.
[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 08-06-2018 10:55 ]
Hoek van het dak met de vloer is ongeveer 30 graden, na een meter of wat wordt dat 40 graden. Onze knieschotten zijn 50cm hoog. Maar naast de knieschotten kun je nog niet lopen, dan moet je eerst nog een meter of wat van het dak af zijn.
Als wij in 2006 hadden geweten wat we nu weten (achteraf is het zooooo makkelijk!) hadden we natuurlijk door het hele huis vloerverwarming laten aanleggen (dan maar iets anders op de lange baan geschoven). Omdat onze vloer pas iets meer dan 10 jaar oud is, en daar ook nog eens leidingen in verwerkt zijn, is het aanleggen van een LTV een stukje ingewikkelder. Dus wij zullen het met extra radiatoren moeten doen. Is niet zo'n heel groot probleem, kost alleen maar wat geld. De grootste wijziging hdden we waarschijnlijk in de woonkamer gemaakt: muurverwarming. Wist van het bestaan niet eens af, in 2006!Tassadar32 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:49:
[...]
@Wailing_Banshee Als het uiterlijk van je huis (binnen en buiten) een groot onderdeel is van je woongenot kan ik me voorstellen dat maatregelen moeilijk toepasbaar kunnen zijn zonder dat woongenot op te offeren. Zo lang het allemaal financieel uitkan zou ik ook kiezen voor woongenot. Bij ons was echter de afweging dat we met minder netto kosten overal vloerverwarming, vloerkoeling en domotica zouden krijgen in onze woning (groter woongenot) en ook nog energieneutraal konden wonen. Voor ons dus een no-brainer.
Om maar weer even ontopic te gaan: dat is het probleem met iets roepen als "binnen een paar jaar" en waarom er altijd overgangsperioden zullen zijn. Maar in zo'n overgangsperiode moet je niet de mensen straffen die die periode echt nodig hebben, maar mensen belonen die die periode niet nodig hebben.
Het streven van de overheid is volgens mij om in 2030 (dat is over 12 jaar) 2 miljoen woningen gasloos te hebben, dat is nog geen 30% van het totaal. Er is dus nog wel even tijd echter om dat te realiseren moet de overheid dit stimuleren dus door bijvoorbeeld de energiebelasting op gas te verhogen en deze als subsidie terug te geven aan investeringen in duurzamere energie en isolatie.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:59:
Om maar weer even ontopic te gaan: dat is het probleem met iets roepen als "binnen een paar jaar" en waarom er altijd overgangsperioden zullen zijn. Maar in zo'n overgangsperiode moet je niet de mensen straffen die die periode echt nodig hebben, maar mensen belonen die die periode niet nodig hebben.
Als de overheid dit niet doet blijft (bijna) iedereen stilzitten en doet niets.
Na openen beperkt houdbaar
Ik ging uit van een douchekop van 9l/min met 37 graden. Ik zie overigens in de Panasonic specs:TvanW schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:50:
[...]
Ik denk dat je zelf geen boiler hebt want het water van onze 120L boiler is in de eco-stand 45 graden en in de comfort stand 55 graden. Bovendien warmt de boiler onder een bepaalde temperatuur weer op.
Je hebt ongeveer 120 liter water (ook mijn ervaring) nodig om een gemiddeld bad te vullen (zie Topic lucht/water warmtepomp)
Wij hebben er ruim voldoende aan, bij meer dan 2 of 3 personen is een grotere boiler wel aan te raden.
Heb je een stortdouche dan ligt het natuurlijk weer anders
PAW-DHWM200A: 208 liter inhoud, 265 liter gemengd water. Opwarmtijd 5u17m
PAW-DHWM300A 295/395 Opwarmtijd 8u05m
PAW-DHWM300AE 276/368 Opwarmtijd 8u00m
Effectief moet je dus voldoende hebben voor een volledige douchecyclus, tussendoor opwarmen is marginaal. Overigens is deze http://www.havepe.nl/nl/p...er-paw-dhwm300a/1584/1607 2540 euro los, waar je vooralsnog 1250 euro subsidie krijgt. Voor dat geld (incl. subsidie) heb je dus ook al een nieuwe CV-ketel.

Bij mij is de boiler geïntegreerd in de warmtepomp CV, ook bij dat systeem vraag je je af waarom dit zo duur moet zijn (in buitenland veel goedkoper, maar dan geen subsidie, garantie) dus om dit in NL goed van de grond te krijgen is subsidie echt nog noodzakelijk.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:14:
[...]
Ik ging uit van een douchekop van 9l/min met 37 graden. Ik zie overigens in de Panasonic specs:
PAW-DHWM200A: 208 liter inhoud, 265 liter gemengd water. Opwarmtijd 5u17m
PAW-DHWM300A 295/395 Opwarmtijd 8u05m
PAW-DHWM300AE 276/368 Opwarmtijd 8u00m
Effectief moet je dus voldoende hebben voor een volledige douchecyclus, tussendoor opwarmen is marginaal. Overigens is deze http://www.havepe.nl/nl/p...er-paw-dhwm300a/1584/1607 2540 euro los, waar je vooralsnog 1250 euro subsidie krijgt. Voor dat geld (incl. subsidie) heb je dus ook al een nieuwe CV-ketel.Dat hoeft toch allemaal niet zo duur te zijn? Het is een stalen cilinder.
Edit
@CurlyMo Die variant staat verkeerd op de site. Volgens de info van Pansonic is 200 liter of meer een vloermodel.
[ Voor 48% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2018 11:37 ]
Het is volgens mij gewoon een kwestie van vraag en aanbod.Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:28:
Ik denk eerder dat de subsidie eerst opgeteld wordt bij het bedrag.
Als je bij de ene werkgever/opdracht veel meer kan verdienen dan bij een andere werkgever/opdracht dan is de keus snel gemaakt.
Stomme lui. Zijn er 200L varianten als muurmodel?Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:28:
Ik denk eerder dat de subsidie eerst opgeteld wordt bij het bedrag.
Edit
@CurlyMo Die variant staat verkeerd op de site. Volgens de info van Pansonic is 200 liter of meer een vloermodel.