Wellicht is het andersom. Als ik een product zou verkopen waar subsidie op zit zou ik ook de marge verhogen...TvanW schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:19:
dus om dit in NL goed van de grond te krijgen is subsidie echt nog noodzakelijk.
Daarom blijven de (particuliere) aankopen binnen NL dus achter en doet de rest van Europa goede zakenTheBorg schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:40:
[...]
Wellicht is het andersom. Als ik een product zou verkopen waar subsidie op zit zou ik ook de marge verhogen...
Garantie is immers nog steeds gewaarborgd, alleen is de uitvoering iets omslachtiger.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
En installeren doen we zelfSpeedy-Andre schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:51:
[...]
Daarom blijven de (particuliere) aankopen binnen NL dus achter en doet de rest van Europa goede zaken![]()
Garantie is immers nog steeds gewaarborgd, alleen is de uitvoering iets omslachtiger.
Geen idee, ze geven een 188kg gevuld op voor de 120 liter (wand) en 365kg gevuld voor de 200 liter boiler (459 kg voor 300 liter).CurlyMo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:39:
[...]
Stomme lui. Zijn er 200L varianten als muurmodel?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Sommigen wel ja en zonder STEK handelingen komt een loodgieter een heel eind met een wpb
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dan wordt het tijd voor een DWTW. Met een 50 liter e-boiler (op 60 ºC) en het onverwarmde 25 boilervat van de Nefit uit 1999 kan ik ruim 30 minuten douchen met bijna 9 liter/min. Werkt al bijna 4 jaar probleemloosSeñor Sjon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:35:
120 liter is geen 300 liter...
Even quick en dirty gerekend heb je met 120 liter ongeveer 240 liter water van 37 graden (bij toevoer 10 graden). Dat komt overeen met 25 minuten douchen met 9 l/minuut. Dat is voor hier veel te weinig (en nee, ik ga niet korter douchen.). Later verwacht ik ook dat op piekbelasting vier mensen gelijk na elkaar douchen. Met minimaal 10 minuten p.p, kom ik een kwartier water te kort.
Een standaard bad is ook ca. 150 liter. Dan heb je al bijna een lege boiler.
Ja, er zit vaak een elektrische bijverwarmer in, maar die houdt dat ook nooit bij.
Kelder waterdicht (laten) maken? Je voegt een extra ruimte toe. En daar zit je, zo te lezen, om te springen. Mijn kelder was ook flink vochtig. De tegels kwamen zelfs van de muur. Deze er maar afgehaald en de kelder aangesmeerd met cement met verdichting-middel. Muur is nu waterdicht. Dar hangt nu mijn 50 liter boiler aan en geen vocht meer. Als er echt water in komt te staan, dan ook de vloer aanpakken.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:43:
[...]
We hebben nu al 3 keer een electrisch apparaat wat kapot is gegaan omdat hij in de kelder heeft staan. Elke boiler die ik ken is een electrisch apparaat. Vind je het vreemd dat ik een probleem zie in het plaatsen van een boiler in onze kelder?
Moet die asbest bekleding van de schoorsteen verwijderd worden of mag dat ook blijven zitten? Het zit er nu toch ook?Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:55:
[...]
Gaat de prijs nog een heeeeeeeel stuk omhoog, omdat er dan asbest moet worden verwijderd. Dan mag je er nog makkelijk even 5K bij op tellen (verwijderen schoorsteen, asbest verwijderen en opnieuw opbouwen schoorsteen, slaapkamer en woonkamer) Dus dat is geen optie.
....
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
We je zegt sommigen.Speedy-Andre schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:12:
[...]
Sommigen wel ja en zonder STEK handelingen komt een loodgieter een heel eind met een wpb
Deze uitdaging kan/kon ik helaas fysiek niet aan en dan ben je veroordeeld tot de jackpot
[ Voor 7% gewijzigd door TvanW op 08-06-2018 12:58 ]
Altijd nuttig zo'n topic. Ik heb m'n zolder onlangs geschikt gemaakt om te belopen en er spullen op te slaan, daar kan natuurlijk ook een toekomstige warmtepomp/verwarmingsinstallatie in. Kwartje was alleen nog niet gevallen. 
En waar de CV nu hangt krijg ik extra kastruimte terug. Win-win.
En waar de CV nu hangt krijg ik extra kastruimte terug. Win-win.
Na openen beperkt houdbaar
Ik heb het zelfs met een burn-out gedaan die er nog steeds is.TvanW schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:57:
[...]
We je zegt sommigen.
Deze uitdaging kan/kon ik helaas fysiek niet aan en dan ben je veroordeeld tot de jackpot
Wel zwaar sjouw werk samen met een buurman en een Tweaker uit mijn buurt uitgevoerd
Het duurde allemaal lang en ik heb vaak niet de energie om te klussen.
Dan werd alles ook nog naar voren getrokken om subsidie te krijgen zonder de installatie eisen.
Je kan bij renovatie van jaren '60 woningen de warmtepomp met buffervat natuurlijk ook in je voortuin zetten.

Op zich vind ik het idee niet verkeerd maar dan het er wel even een ontwerper naar die kast moeten kijken om er iets moois van te maken.
https://www.bam.com/nl/pe...-het-schilderskwartier-in

Op zich vind ik het idee niet verkeerd maar dan het er wel even een ontwerper naar die kast moeten kijken om er iets moois van te maken.
[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 08-06-2018 13:19 ]
Ernemmer schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:17:
Je kan bij renovatie van jaren '60 woningen de warmtepomp met buffervat natuurlijk ook in je voortuin zetten.
[afbeelding]
Edit...
Ik zie nu pas dat ze beide tegen het huis aan staan
[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 08-06-2018 13:25 ]
Onze warmtepomp staat ook naast het huis in de berging. Prima oplossing, geen ruimteverlies binnen, geen geluid, dichter bij de bron.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik denk dat ik binnen en paar dagen iemand van de welstand commissie van de gemeente op de stoep heb als ik zo'n gedrocht in de voortuin zet. Is volgens mij ook gewoon een vergunning voor nodig. Extra kosten minimaal 265 euro. Gelukkig past het ook niet naast de voordeurErnemmer schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:17:
[afbeelding]
Een warmtepomp boiler met muurbevestiging zou hier in huis wel een optie zijn voor het douchewater. Douche WTW is aanwezig dus 120 tot 200 liter zou echt zat moeten zijn. Maar vraag me af of het verstandig is om 365kg op te hangen aan een enkelsteens draagmuurtje. Ik vraag me ook af wat voor geluid dat geeft in de zolderkamer aan de andere kant van die muur.
Voor de keuken zou een elektrische plintboiler wel voldoende zijn en in de badkamer zou een kleine close-in/plint boiler ook goed genoeg zijn voor het bad meubel. Koken kan over naar inductie.
Voor de verwarming zit ik toch vast aan een water/water warmtepomp. Ik kan nergens een buitenunit kwijt. De binnen unit zou eventueel in de kelder kunnen. Buffervat word wel een uitdaging. Zou de kelder kunnen verdiepen maar dan kom ik sowieso asbest riolering tegen.
Begane vloer heeft vloerverwarming en de slaapkamers hebben overcapaciteit op de radiatoren. WTW is aanwezig en afgelopen winter heb ik op de slaapkamers nauwelijks de verwarming aan gehad ondanks het ontbreken van spouwmuur isolatie.
Ik wil nog een nieuwe schuur bouwen en daar zouden 18 zonnepanelen op moeten gaan passen in een NOO-ZWW opstelling.
Opzeggen das kost iets van 600 euro afsluitkosten. Met 3x25A zou ik een eind moeten kunnen komen. Wel zorgen dat de warmtepomp niet kan starten als de kookplaat aan staat.
Uitgaande van 800 kuub gas ga ik minimaal 2500kWh extra stroom verbruiken. Zonnepanelen zouden 3500kWh moeten opbrengen.
Totale besparing per jaar ongeveer 1000 euro aan gas, vastrecht en elektra. Investering 30 tot 35k...
Wel de warmtepomp boiler en plintboilers installeren en inductiekookplaat in combi met zonnepanelen zou een goede optie zijn. Dan blijf ik gewoon stoken met de CV-ketel. Dan kan ik daarmee naar een model zonder tapwater functie. En die stoken we dan gewoon op propaan uit een gasfles. Dan pak ik wel de besparing op het vastrecht mee. Vrij van aardgas maar wel gesleep met gasflessen en een voorraad gasflessen in het schuurtje waar de gemiddelde terrorist trots op zou zijn.
[ Voor 55% gewijzigd door NBK op 09-06-2018 01:18 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Het lijkt mij dat welstands comissies ook wel moeten gaan veranderen als huizen van gas af moeten.NBK schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:49:
[...]
Ik denk dat ik binnen en paar dagen iemand van de welstand commissie van de gemeente op de stoep heb als ik zo'n gedrocht in de voortuin zet. Is volgens mij ook gewoon een vergunning voor nodig. Extra kosten minimaal 265 euro. Gelukkig past het ook niet naast de voordeur
Alle bezwaren mbt zonnepanelen, windmolens, buitendelen van warmtepompen zullen niet meer van toepassing zijn.
Hele regelgeving van wat vergunning vrij mag zal wel aangepast worden.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@NBK Gas opzeggen kost je geen 600 euro (685 inmiddels), maar vooral heel veel tijd en energie als het om Liander gaat. Bij de andere netbeheerders is afsluiten veel goedkoper of zelfs gratis.
Liander blaft vooral maar kan niet hard maken waarom leiding verwijderd moet worden en mag dus de kosten daarvan niet in rekening brengen.
Liander blaft vooral maar kan niet hard maken waarom leiding verwijderd moet worden en mag dus de kosten daarvan niet in rekening brengen.
Voor info over gasaansluiting opzeggen moet je hier zijn:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
Ik ken niet je exacte woonsituatie niet maar a.h.v. je beschrijving toch wel iets.NBK schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:49:
[...]
Ik denk dat ik binnen en paar dagen iemand van de welstand commissie van de gemeente op de stoep heb als ik zo'n gedrocht in de voortuin zet. Is volgens mij ook gewoon een vergunning voor nodig. Extra kosten minimaal 265 euro. Gelukkig past het ook niet naast de voordeur
Een warmtepomp boiler met muurbevestiging zou hier in huis wel een optie zijn voor het douchewater. Douche WTW is aanwezig dus 120 tot 200 liter zou echt zat moeten zijn. Maar vraag me af of het verstandig is om 365kg op te hangen aan een enkelsteens draagmuurtje. Ik vraag me ook af wat voor geluid dat geeft in de zolderkamer aan de andere kant van die muur.
Voor de keuken zou een elektrische plintboiler wel voldoende zijn en in de badkamer zou een kleine close-in/plint boiler ook goed genoeg zijn voor het bad meubel. Koken kan over naar inductie.
Voor de verwarming zit ik toch vast aan een water/water warmtepomp. Ik kan nergens een buitenunit kwijt. De binnen unit zou eventueel in de kelder kunnen. Buffervat word wel een uitdaging. Zou de kelder kunnen verdiepen maar dan kom ik sowieso asbest riolering tegen.
Begane vloer heeft vloerverwarming en de slaapkamers hebben overcapaciteit op de radiatoren. WTW is aanwezig en afgelopen winter heb ik op de slaapkamers nauwelijks de verwarming aan gehad ondanks het ontbreken van spouwmuur isolatie.
Ik wil nog een nieuwe schuur bouwen en daar zouden 18 zonnepanelen op moeten gaan passen in een NOO-ZWW opstelling.
Opzeggen das kost iets van 600 euro afsluitkosten. Met 3x25A zou ik een eind moeten kunnen komen. Wel zorgen dat de warmtepomp niet kan starten als de kookplaat aan staat.
Uitgaande van 800 kuub gas ga ik minimaal 2500kWh extra stroom verbruiken. Zonnepanelen zouden 3500kWh moeten opbrengen.
Totale besparing per jaar ongeveer 1000 euro aan gas, vastrecht en elektra. Investering 30 tot 35k...
Wel de warmtepomp boiler en plintboilers installeren en inductiekookplaat in combi met zonnepanelen zou een goede optie zijn. Dan blijf ik gewoon stoken met de CV-ketel. Dan kan ik daarmee naar een model zonder tapwater functie. En die stoken we dan gewoon op propaan uit een gasfles. Dan pak ik wel de besparing op het vastrecht mee. Vrij van aardgas maar wel gesleep met gasflessen en een voorraad gasflessen in het schuurtje waar de gemiddelde terrorist trots op zou zijn.
* allereerst ISOLEREN.
* 800 m3 gas is op zich niet veel waarvan 200-250m3 gas voor koken en SWW (mijn schatting)
voor de verhouding m3 gas kWh wordt als vuistregel 2 aangehouden (bij mij 2,54) dus 800 x 2,5 = 2000 kWh
* een aansluiting van 3x25A is ruim voldoende voor de WP die je nodig hebt, ik heb zelf ook een 3x25A, een 10Kw WP als die draait kan er ook inductie gekookt worden en kunnen de wasmachine en (condens)droger draaien
* Mijn binnenunit incl. 120L boiler weegt iets van 200 kg (welke ik overigens ook niet aan de muur zou hangen) en maakt nagenoeg geen geluid (bij gebruik hoor je water lopen)
* waarom een plintboiler en close in boiler....zijn energievreters, wat dacht je van een waterkoker voor de kleine (af)wasjes die dingen kosten bijna niets.
* als er niets anders mogelijk is dan een water/water warmtepomp is het natuurlijk onzin voor jou verbruik alleen een bron te slaan, maar wat dacht je van de rest van de straat/wijk kunnen de kosten mooi gedeeld worden
* een buffervat is niet altijd noodzakelijk en die asbest riolering ligt er nu ook.
* ik zie dat je wellicht een nieuwe schuur wilt bouwen dat kan je combineren met een lucht/water WP.
En natuurlijk zijn er nog meer onmogelijkheden uitdagingen.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is je berekening van 30 - 35K
In het eigen huis magazine van juni staan de resultaten van een onderzoek (Berenschot)
na de kosten van het aardgasvrij maken van de verschillende type woningen met de bestaande
classificatie energielabels (A t/m G) en de mogelijke besparing per jaar.
Voorbeeld: vrijstaand 160 m²
label A, B - investering: ca. k€ 13,35 (voor aftrek subsidies) - besparing k€ 0,7
label F, G - investering: ca. k€ 38,80 (voor aftrek subsidies) - besparing k€ 2,5
Meer info: Kosten huis verduurzamen - (mogelijkerwijs moet je hiervoor lid zijn)
Edit: De getallen zijn uit de printuitgave!
na de kosten van het aardgasvrij maken van de verschillende type woningen met de bestaande
label A, B - investering: ca. k€ 13,35 (voor aftrek subsidies) - besparing k€ 0,7
label F, G - investering: ca. k€ 38,80 (voor aftrek subsidies) - besparing k€ 2,5
Meer info: Kosten huis verduurzamen - (mogelijkerwijs moet je hiervoor lid zijn)
Edit: De getallen zijn uit de printuitgave!
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 09-06-2018 10:14 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik lees het toch iets anders.dunklefaser schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:57:
In het eigen huis magazine van juni staan de resultaten van een onderzoek (Berenschot)
label A, B - investering: ca. k€ 13,35 (na aftrek subsidies) - besparing k€ 0,7
label F, G - investering: ca. k€ 38,80 (na aftrek subsidies) - besparing k€ 2,5
label A, B - investering: 13350 euro - 2650 subsidie = 10700 besparing 700 euro per jaar
label F, G - investering: 29550 euro - 2250 subsidie = 27300 besparing 2300 euro per jaar
@TvanW Klopt - is aangepast. Het door jouw genoemde bedrag voor label F,G is trouwens
voor een hybride verwarmingsinstallatie, dus nog steeds gas.
voor een hybride verwarmingsinstallatie, dus nog steeds gas.
[ Voor 66% gewijzigd door dunklefaser op 09-06-2018 10:20 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Het valt me op dat een LL-warmtepomp nooit door tussenpartijen wordt aangeraden. En dat terwijl ze goedkoper en efficiënter (hogere COP) zijn en je hebt geen radiatoren nodig. Er wordt altijd gesproken over 1-op-1 vervanging van de CV ketel.
Een huis met label A/B kun je prima voor 2000 euro volledig van het gas af krijgen (LL warmtepomp 1000 euro + warmtepompboiler 300 euro + wat installatiekosten).
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 09-06-2018 10:19 ]
Houdt er ook rekening mee dat de energielabel berekeningen in april zijn veranderd door de inwerkingtreding van de Motie-Bashir. Waarbij een EPC van +/- 1.5 toen gelijk stond aan label A moet dat nu een EPC van +/- 0.4 zijn (ik weet niet de exacte waarden). In onze situatie zouden we namelijk met toevoeging van de zolderisolatie van C naar A gaan, maar door deze wijziging zijn we op C blijven steken.dunklefaser schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:57:
Vraag is dus elke keer of er met de oude rekenmethode is gewerkt of met de nieuwe. Als iemand dus denkt dat het meevalt met zijn huidige label A of B, dat kan het dus vies tegenvallen als dit artikel uitgaat van de situatie na april.
Omdat men er vanuit gaat van de gemiddelde mens die op 21 graden door het hele huis leeft. Ik vind het ook een gemis. Sowieso komt in al die verhalen de leefstijl nooit aan bod. Bijv. een warme trui aan in de winter of deken op de bank leggen i.p.v. verwarming hoger.de Peer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:18:
[afbeelding]
Het valt me op dat een LL-warmtepomp nooit door tussenpartijen wordt aangeraden.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De bedragen zijn zo wie zo aardig aangepakt en LTV radiatoren zijn vaak niet nodig.de Peer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:18:
[afbeelding]
Het valt me op dat een LL-warmtepomp nooit door tussenpartijen wordt aangeraden. En dat terwijl ze goedkoper en efficiënter (hogere COP) zijn en je hebt geen radiatoren nodig. Er wordt altijd gesproken over 1-op-1 vervanging van de CV ketel.
Een huis met label A/B kun je prima voor 2000 euro volledig van het gas af krijgen (LL warmtepomp 1000 euro + warmtepompboiler 300 euro + wat installatiekosten).
@dunklefaser die 38,8 klopt ook niet 
Niet goed gelezen, wellicht is het niet goed mogelijk deze woningen naar full electric om te zetten.
Niet goed gelezen, wellicht is het niet goed mogelijk deze woningen naar full electric om te zetten.
[ Voor 55% gewijzigd door TvanW op 09-06-2018 10:35 ]
@CurlyMo Als ik de door Berenschot geciteerde bronnen bekijk
zijn de energielabels volgens de "oude" systematiek bepaalt.
Met de nieuwe systematiek sinds april konden ze waarschijnlijk
geen rekening meer houden.
De grootte van de geadviseerde warmtepompen geeft helaas
geen eenduidig antwoord. Verder staat in het hele artikel (rapport?)
bijna niets over de bereiding van SWW.
(behalve dat het aantal personen op 3 wordt gezet)
YMMV
zijn de energielabels volgens de "oude" systematiek bepaalt.
Met de nieuwe systematiek sinds april konden ze waarschijnlijk
geen rekening meer houden.
De grootte van de geadviseerde warmtepompen geeft helaas
geen eenduidig antwoord. Verder staat in het hele artikel (rapport?)
bijna niets over de bereiding van SWW.
(behalve dat het aantal personen op 3 wordt gezet)
YMMV
Hoe kom je op dat sommetje? 1000 euro voor een multisplit unit lijkt me erg krap, en die 300 euro lukt volgens mij met de nieuwe subsidieregeling waarbij je niet zelf meer mag installeren ook niet meer. Ik sluit trouwens niet uit dat ik het fout heb, dus ik ben benieuwd naar je berekening.de Peer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:18:
[afbeelding]
Heb ik eerder in dit topic al gepost. 1000 euro kan als je de multisplit uit Spanje/Italië haalt. 850 euro voor de Daikin FTXM3 en nog eens 100 euro voor verzending. Een warmtepompboiler (Atlantic Explorer 3 200 L) kost na aftrek subsidie 150 euro.Yucon schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:57:
[...]
Hoe kom je op dat sommetje? 1000 euro voor een multisplit unit lijkt me erg krap, en die 300 euro lukt volgens mij met de nieuwe subsidieregeling waarbij je niet zelf meer mag installeren ook niet meer. Ik sluit trouwens niet uit dat ik het fout heb, dus ik ben benieuwd naar je berekening.
1150 euro is dus het absolute minimum en kun je halen als je alles zelf doet. Vandaar ook dat ik 2000 euro noemde voor mensen die het iets meer uitbesteden zodat het bijvoorbeeld een klusjesman het allemaal netjes aansluit.
Bovenstaande is zoals ik het zelf gedaan heb. Gaat dus over situatie van een huis met A/B label en alleen verwarming van de benedenverdieping.
Isoleren klopt, dat moet eigenlijk wel gedaan worden. Kost me 1800 euro (dacht ik hoor, vorig jaar eens berekend) Maar uiteindelijk gaat het eigenlijk alleen om 17m² woonkamer gevel en 6m² van de badkamer. Daar bespaar ik energie. De rest van het huis word niet tot nauwelijks verwarmd. En die 800m³ gas is inclusief koken en SWW. Maximale besparing als ik gasloos ga is 520 (+vastrecht) euro per jaar.TvanW schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:16:
[...]
Ik ken niet je exacte woonsituatie niet maar a.h.v. je beschrijving toch wel iets.
* allereerst ISOLEREN.
* 800 m3 gas is op zich niet veel waarvan 200-250m3 gas voor koken en SWW (mijn schatting)
voor de verhouding m3 gas kWh wordt als vuistregel 2 aangehouden (bij mij 2,54) dus 800 x 2,5 = 2000 kWh
* een aansluiting van 3x25A is ruim voldoende voor de WP die je nodig hebt, ik heb zelf ook een 3x25A, een 10Kw WP als die draait kan er ook inductie gekookt worden en kunnen de wasmachine en (condens)droger draaien
* Mijn binnenunit incl. 120L boiler weegt iets van 200 kg (welke ik overigens ook niet aan de muur zou hangen) en maakt nagenoeg geen geluid (bij gebruik hoor je water lopen)
* waarom een plintboiler en close in boiler....zijn energievreters, wat dacht je van een waterkoker voor de kleine (af)wasjes die dingen kosten bijna niets.
* als er niets anders mogelijk is dan een water/water warmtepomp is het natuurlijk onzin voor jou verbruik alleen een bron te slaan, maar wat dacht je van de rest van de straat/wijk kunnen de kosten mooi gedeeld worden
* een buffervat is niet altijd noodzakelijk en die asbest riolering ligt er nu ook.
* ik zie dat je wellicht een nieuwe schuur wilt bouwen dat kan je combineren met een lucht/water WP.
En natuurlijk zijn er nog meer onmogelijkheden uitdagingen.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is je berekening van 30 - 35K
Zonder de investering in zonnepanelen is het dus nooit rond te rekenen om gasloos te gaan.
De plek waar de warmtepomp boiler zou moeten komen voor het douchen word grotendeels bepaald door het leidingwerk en dat word dus de zolder. Dat is maar een houten vloertje en een enkel steens draagmuur in huis of enkel steens scheidingsmuur met de buren. De hoogte is ook een probleem maar ik wil ooit nog eens een dakkapel op dat dak en dan heb ik de mogelijkheid om daar wat meer hoogte te maken als je de schuine kant dan recht maakt.
Op de dakkapel zou eventueel wel ruimte ontstaan voor zonnecollectoren.
Waterdruk is nog wel een puntje van aandacht. Ik heb al een douche WTW en de waterdruk bij de hoofdafsluiter haalt hier vaak de 2,5bar al niet. Ik kan dus niet onbeperkt apparatuur tussen de WTW en douchekraan stoppen.
Plintboilers en close-in bloilers zijn energievreters ja. Maar een kraan in de keuken en badkamer zonder warmwater aansluiting is toch ook niet alles. Iets met WAF en verkoopwaarde. Iets afspoelen of je handen wassen met water uit een waterkoker is ook niet zo handig. Maar dat moet dus inderdaad een wat duurdere en goed geïsoleerde plintboiler worden met hoge capaciteit en weinig voorraad. Het extra verbruik is wel te compenseren met wat extra zonnepanelen.
Blokverwarming heb ik aan zitten denken. Als we naar 1 grote warmtepomp zouden willen kom je toch op het punt uit dat ik de enige ben die nu met wat kleine aanpassingen met 45 graden aanvoer water m'n huis warm kan houden. De rest van het blok zit nog met HT-verwarming. Dan moeten de buren dus echt flink verbouwen en dat zie ik ze niet zo snel doen. (70+ers en alleenstaande). Voordeel is wel dat je eigenlijk geen ruimteverlies in huis heb. Nadeel is dat als 1 bewoner zijn verwarming aan wil hebben (omdat die op de noordkant zit) de hele transportleiding ook naar 45 graden gebracht moet worden. Dat geeft toch meer energieverlies. Een gezamenlijke bron en individuele warmtepompen zou ook nog kunnen.
In alle gevallen blijf je met een gezamelijke kostenpost en onderhoud zitten. Er moet dan dus een (soort van) VVE komen. Onderhoud aan installatie doe ik nu grotendeels zelf. Gezamenlijke warmtepomp zal via onderhoudscontract moeten.
Wijkverwarming zal een project van de gemeente moeten worden. Is misschien wel een optie maar na alle debacles met stadsverwarming is dat iets waar ik zelf absoluut niet om zit te springen. Je zit dan uiteindelijk (na een aantal overnames) toch vast aan 1 commerciële partij die jou, wettelijk geregeld, lekker mag uitmelken.
Ik lees in het warmtepomp topic hier dat het met een W/W warmtepomp eigenlijk niet lukt om zonder buffer een rustige regeling te krijgen. Die asbest riolering zit er nu ook nog ja. En die ligt daar tot ze het blok gaan slopen. Of tot ik de kelder uit moet graven. Ik heb tijdens het verbouwen van mijn huis alle asbest riolering waar ik bij kon verwijderd en vervangen door PVC. Het stuk asbestpijp wat er nu nog ligt zit onder de betonvloer van de kelder. Ik kon daar precies een PVC pijp 110 doorheen duwen om de riolering aan de achterkant van het huis aan te sluiten op de riolering aan de voorkant.
Die nieuwe schuur komt achter in de tuin. Maar die wil ik eigenlijk helemaal niet verwarmen. En daar een L/W warmtepomp plaatsen om het huis te verwarmen betekend 20 meter leiding door de tuin. Bovendien heb ik daar ook geen ruimte. Het dak komt vol zonnepanelen. Zelfs voor de ventilatie in de schuur komen de doorvoeren in de muur ipv door het dak om zoveel mogelijk dak vrij te houden. Ik wil zelfs het dak van de schuur wat groter maken dan de schuur zelf om zoveel mogelijk dakoppervlak te creëren voor zonnepanelen. Ik heb achter mijn schuur een strook van een meter waar ik de buren overpad moet verlenen. Ze krijgen nu overdekt overpad.
Omdat het dakoppervlak uiteindelijk nog steeds beperkt is zal ik moeten uitwijken naar duurdere panelen om een zo hoog mogelijke opbrengt te kunnen realiseren. Die extra investering verdien je gewoon terug en na het terugverdienen heb je meer opbrengst dan wanneer je met de aanleg bezuinigd op je panelen. Al is het financieel gezien ook een optie om nu goedkopere panelen neer te leggen en na de TVT die panelen te verkopen of weg te gooien en weer nieuwe (betere) panelen neer te leggen.
Bij de nieuwe schuur moet ook nog een regenwater opvang komen van een paar kuub voor grijswater. In huis is daar al rekening mee gehouden met het leidingwerk.
L/W warmtepomp is eigenlijk geen optie omdat we maar heel beperkt ruimte hebben in de achtertuin en het ding in de voortuin zetten is esthetisch niet echt een optie.
Dit maakt L/L ook al lastig. Maar ik wil ook niet van die lelijke binnen units aan het plafond hebben. In de slaapkamers zou ik daar zelfs m'n kop aan stoten omdat het plafond laag is. In de woonkamer is het vooral lelijk maar ook daar zal ik de neiging krijgen om te bukken als ik toevallig in buurt moet zijn waar dat ding hangt. En de luchtstroom uit die dingen is niet fijn.
Investering van 30k zit je zo op volgens mij. Bron was al iets van 6000, warmtepomp zelf ook iets van 6000, kookplaat is 2500, 6000 aan zonnepanelen+toebehoren (ex installatie). 2000 voor de warmtepompboiler. Plintboilers. Spouwisolatie 1800. Aanpassingen groepenkast. Dak op de schuur word een paar vierkante meter groter dan de schuur zelf Herstel van schades tijdens het installeren.
En dan heb ik m'n schuur en dakkapel nog niet meegerekend want die heb ik toch ook nodig om de boel kwijt te kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 09-06-2018 17:09 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Kan de buitenunit ook niet wat hoger komen te hangen, of eventueel op het dak?NBK schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:54:
[...]
Investering van 30k zit je zo op volgens mij. Bron was al iets van 6000, warmtepomp zelf ook iets van 6000, kookplaat is 2500, 6000 aan zonnepanelen+toebehoren (ex installatie). 2000 voor de warmtepompboiler. Plintboilers. Spouwisolatie 1800. Aanpassingen groepenkast. Dak op de schuur word een paar vierkante meter groter dan de schuur zelf Herstel van schades tijdens het installeren.
En dan heb ik m'n schuur en dakkapel nog niet meegerekend want die heb ik toch ook nodig om de boel kwijt te kunnen.
verder:
-WW lijkt me overkill. zou ik dus niet doen.
-LL warmtepomp kun je voor 1500 euro kopen inclusief installatie.
-Warmtepompboiler kun je kopen voor 300 euro inclusief installatie (na aftrek subsidie)
-Isolatie 1800 euro zou kunnen inderdaad, daar ontkom je niet aan. Maar dat moet je eigenlijk zien als achterstallig onderhoud, en niet per se verduurzaming van je huis.
-Groepenkast aanpassen is niet zo duur
-Er zijn ook goede (3 fase) kookplaten van 400 euro hoor.
-Zonnepanelen zijn geen must. Steek dat bedrag in een goed indexfonds (ETF) en het levert je over de lange termijn mogelijk meer op. Geen omkijken naar en je bent 'verhuis-proof'
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 09-06-2018 17:53 ]
@de Peer Het laatste punt iets genuanceerder:
Ik heb hier 15 zonnedelen = zonnepanelen op de lokale sporthal
Per zonnedeel: € 300,- investering netto (na btw teruggaaf):
15+1 jaar lang een jaarrendement van ca. 7% netto gegarandeerd.
Toverwoord: energiecoöperatie, SDE+ en provinciale subsidie
Dat is een ander verhaal inderdaad! zou ik direct voor tekenen.dunklefaser schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 17:58:
@de Peer Het laatste punt iets genuanceerder:
Maar voor iemand die geen provinciale subsidie en energiecooperatie heeft, zou ik een half jaartje wachten. Dan is de nieuwe regeling bekend (ipv salderen) en gaan de importheffingen op Chinese panelen eraf. Als je nu gaat leggen neem je een behoorlijke gok naar mijn mening.
Wat bedoel je?
https://solarmagazine.nl/...ppen-per-3-september-2018
En volgens mij heeft Wiebes al meerdere keren vermeld dat 'ergens in de loop van 2018' er meer bekend gaat worden over wat de vervanger gaat worden van salderen.
Over een half jaar kun je dus een betere inschatting maken van je terugverdientijd en rendement.
@de Peer Voorwaarde:
De vervangende regeling (invoedingsvergoeding?) kan alleen
in werking treden indien geen enkele? pv-installatie een terugdraaiende
ferrarismeter meer heeft.
Als ik zo de planning van netbeheer NL bekijk duurt het vervangen van de ferrarismeters nog minimaal
2 jaar. - Pas daarna kan een vervangende regeling per wet actief worden! En niet eerder.
En als de betreffende ferrarismeterserie niet is afgekeurd
kan ik op dit moment een andere meter nog steeds weigeren.
Of alle ferrarismeters worden per wet op een bepaald datum "afgekeurd"?
Als ik zo de planning van netbeheer NL bekijk duurt het vervangen van de ferrarismeters nog minimaal
2 jaar. - Pas daarna kan een vervangende regeling per wet actief worden! En niet eerder.
Erg jammer dat je ze wat betreft subsidie niet meer zelf mag installeren. Maar die warmtepompboiler ziet er erg interessant uit als het voor die prijs lukt. Ik ga er eens induiken.de Peer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:38:
[...]
Heb ik eerder in dit topic al gepost. 1000 euro kan als je de multisplit uit Spanje/Italië haalt. 850 euro voor de Daikin FTXM3 en nog eens 100 euro voor verzending. Een warmtepompboiler (Atlantic Explorer 3 200 L) kost na aftrek subsidie 150 euro.
1150 euro is dus het absolute minimum en kun je halen als je alles zelf doet. Vandaar ook dat ik 2000 euro noemde voor mensen die het iets meer uitbesteden zodat het bijvoorbeeld een klusjesman het allemaal netjes aansluit.
Bovenstaande is zoals ik het zelf gedaan heb. Gaat dus over situatie van een huis met A/B label en alleen verwarming van de benedenverdieping.
Op bol.com staat hij wel een stuk duurder: https://www.bol.com/nl/p/...ChPoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Morgen eens goed googlen en zien of ik hem goedkoper kan vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 09-06-2018 22:30 ]
Meeste mensen kopen hem hier: https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.htmlYucon schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:25:
[...]
Erg jammer dat je ze wat betreft subsidie niet meer zelf mag installeren. Maar die warmtepompboiler ziet er erg interessant uit als het voor die prijs lukt. Ik ga er eens induiken.
Op bol.com staat hij wel een stuk duurder: https://www.bol.com/nl/p/...ChPoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Morgen eens goed googlen en zien of ik hem goedkoper kan vinden.
12 euro verzendkosten naar NL
Ik heb eens wat rondgemaild voor een installateur. Het lijkt me dat de meesten er niet happig op zijn om eigen materiaal te installeren en ze hebben het in deze markt ook wel voor het kiezen, maar we zullen zien.de Peer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 23:51:
[...]
Meeste mensen kopen hem hier: https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
12 euro verzendkosten naar NL. Na aftrek subsidie zit je dus op netto 150 euro.
Daar zit ik ook mee inderdaad. Wie wil zo'n ding installeren?Yucon schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:55:
[...]
Ik heb eens wat rondgemaild voor een installateur. Het lijkt me dat de meesten er niet happig op zijn om eigen materiaal te installeren en ze hebben het in deze markt ook wel voor het kiezen, maar we zullen zien.
Gewoon een lokaal klusbedrijf heb ik gebruikt. Installatie is niet veel meer dan 2 leidingen aansluiten.
En welke garantie biedt zo'n bedrijf op de installatie?de Peer schreef op zondag 10 juni 2018 @ 23:35:
Gewoon een lokaal klusbedrijf heb ik gebruikt. Installatie is niet veel meer dan 2 leidingen aansluiten.
Geen idee, waarschijnlijk hetzelfde als bij elke leiding: dat hij niet gaat lekken. Mijn klusjesman had nog nooit een warmtepompboiler gezien. Nogmaals, de 'installatie' stelt niets voor.CurlyMo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:21:
[...]
En welke garantie biedt zo'n bedrijf op de installatie?
Het lijkt me sterk dat je met een L/L WP oplossing niets hoeft aan te passen in je huis. Bijna elk huis in Nederland heeft al radiatoren met leidingen lopen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?de Peer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:18:
[afbeelding]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wat wel eerder is opgemerkt zou ik het wel prettig vinden om wat advies en garanties te krijgen mocht het toch mis gaan voor het installeren van een WPB op een houten ondervloer.de Peer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:31:
[...]
Geen idee, waarschijnlijk hetzelfde als bij elke leiding: dat hij niet gaat lekken. Mijn klusjesman had nog nooit een warmtepompboiler gezien. Nogmaals, de 'installatie' stelt niets voor.
Wat zou je moeten aanpassen dan? Je hangt alleen een binnenunit en een buitenunit op, verbonden door een leiding. Alle radiatoren kun je dan op marktplaats zetten. Levert ruimte op en is mooier (meestal).Wailing_Banshee schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:43:
[...]
Het lijkt me sterk dat je met een L/L WP oplossing niets hoeft aan te passen in je huis. Bijna elk huis in Nederland heeft al radiatoren met leidingen lopen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?
Maar ik begrijp je punt. De infrastructuur voor warmteverpreiding in in je huis ligt er inderdaad al. Voor een LW wamrtepomp moet je wel een flink oppervlak hebben om de warmte af te geven, dus het is de vraag of je dezelfde radiatoren kunt behouden. Daarnaast is de efficientie (COP) van een LW warmtepomp lager, waarschijnlijk o.a. door dat rondpompen en warmteoverdracht via radiatoren.
Ahja, begrijpelijk. Daar zal de gemiddelde klusjesman niet veel verstand van hebben. Wellicht valt het zelf te achterhalen, of anders toch naar een constructeur oid?CurlyMo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:16:
[...]
Wat wel eerder is opgemerkt zou ik het wel prettig vinden om wat advies en garanties te krijgen mocht het toch mis gaan voor het installeren van een WPB op een houten ondervloer.
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 11-06-2018 08:54 ]
Wiebes heeft ook vermeld dat de huidige terugverdientijd van 7 jaar de norm blijft. Het wordt naar alle waarschijnlijkheid een terugleversubsidie met een overgangsperiode.de Peer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:29:
[...]
Wat bedoel je?
https://solarmagazine.nl/...ppen-per-3-september-2018
En volgens mij heeft Wiebes al meerdere keren vermeld dat 'ergens in de loop van 2018' er meer bekend gaat worden over wat de vervanger gaat worden van salderen.
Over een half jaar kun je dus een betere inschatting maken van je terugverdientijd en rendement.
Wacht je een jaar langer dan profiteer je een jaar minder.
Nee, hij heeft gezegd dat hij hoopt dat hij dat voor elkaar gaat krijgen. Verder zijn het allemaal maar voornemens. Kamp heeft ook enkele keren toezeggingen gedaan die hij niet waar kon maken. Einde salderingsregeling werd ook zo maar 3 jaar vervroegd (2023 naar 2020). Er is echt nog weinig te zeggen over waar ze straks mee gaan komen. Huidige salderingsregeling bleek volgens mij te duur, dus het alternatief zullen we waarschijnlijk niet beter van worden.Gecko123 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:57:
[...]
Wiebes heeft ook vermeld dat de huidige terugverdientijd van 7 jaar de norm blijft. Het wordt naar alle waarschijnlijkheid een terugleversubsidie met een overgangsperiode.
Wacht je een jaar langer dan profiteer je een jaar minder.
áls er inderdaad een regeling komt die gunstig genoeg is, heb ik een jaar minder geprofiteerd. Dat klopt. Maar dan heb ik ook het reële risico gelopen dat er 1 jaar nadat mijn PV-set gelegd is, er een regeling komt die totaal niet interessant meer is.
Ons huis is 20m lang, als we bij de achterkant een buitenunit zouden hangen en we in de woonkamer een binnenunit willen hebben, moet er toch even meer dan 20m leiding weggewerkt worden! Terwijl het vervangen van radiatoren gewoon een kwestie is van water laten weglopen, radiatoren loshalen, nieuwe terugzetten en weer vullen met water.de Peer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:52:
[...]
Wat zou je moeten aanpassen dan? Je hangt alleen een binnenunit en een buitenunit op, verbonden door een leiding. Alle radiatoren kun je dan op marktplaats zetten. Levert ruimte op en is mooier (meestal).
En daarbij, je hangt natuurlijk niet 1 binnenunit op, maar meerdere. Ik neem tenminste niet aan dat één binnenunit een heel huis kan verwarmen... Dus je hebt nog meer leidingen weg te werken.
En mooier is natuurlijk relatief. Ik heb nog geen enkele binnenunit gezien die ik mooi vind (en genoeg radiatoren!)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat klinkt als een bijzonder huis. Mogelijk is het dan lastiger ja.Wailing_Banshee schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:29:
[...]
Ons huis is 20m lang, als we bij de achterkant een buitenunit zouden hangen en we in de woonkamer een binnenunit willen hebben, moet er toch even meer dan 20m leiding weggewerkt worden! Terwijl het vervangen van radiatoren gewoon een kwestie is van water laten weglopen, radiatoren loshalen, nieuwe terugzetten en weer vullen met water.
En daarbij, je hangt natuurlijk niet 1 binnenunit op, maar meerdere. Ik neem tenminste niet aan dat één binnenunit een heel huis kan verwarmen... Dus je hebt nog meer leidingen weg te werken.
En mooier is natuurlijk relatief. Ik heb nog geen enkele binnenunit gezien die ik mooi vind (en genoeg radiatoren!)
Persoonlijk gaan wij voor 1 binnenunit voor het hele huis (160m2 woonoppervlak). Maar we hebbten WTW en vinden 17 graden op de bovenverdieping geen probleem.
En je denkt (hoopt) dat een (andere) overheid deze regeling ook weer niet in de toekomst zal aanpassende Peer schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:11:
[...]
áls er inderdaad een regeling komt die gunstig genoeg is, heb ik een jaar minder geprofiteerd. Dat klopt. Maar dan heb ik ook het reële risico gelopen dat er 1 jaar nadat mijn PV-set gelegd is, er een regeling komt die totaal niet interessant meer is.

Gewoon je eigen plan trekken.
Ja goed punt. Maar een dergelijke regeling zal echt wel een tijdje mee gaan (tenminste 1 kabinetperiode) en hopelijk langer voordat het weer gewijzigd/versoberd wordt. Dan heb je tenminste iets waarop je je keuzes kunt baseren.TvanW schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:01:
[...]
En je denkt (hoopt) dat een (andere) overheid deze regeling ook weer niet in de toekomst zal aanpassen![]()
Gewoon je eigen plan trekken.
'je eigen plan trekken' zoals hierboven genoemd betekent eigenlijk speculeren, want je weet dan dus echt niet of je je investering terug gaat verdienen. Vanuit duurzaamheidsaspect kun je het gewoon doen natuurlijk! Maar financieel gezien zitten er toch wel aardige risico's aan en is beleggen mss verstandiger.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 11-06-2018 10:29 ]
Of een slimme meter wordt een voorwaarde om in aanmerking te komen voor de invoedingsvergoeding.dunklefaser schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:49:
@de Peer Voorwaarde:
Dan hoeven niet alle meters vervangen te zijn, voordat de regeling van kracht wordt. De netbeheerder moet dan wel binnen redelijke termijn, op verzoek, de meter komen vervangen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zo makkelijk kan het dus zijn inderdaad, zullen ze alleen weer de regel/wetgeving moeten aanpassen, kan ook een digitale meter zijn overigens.Joris748 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:59:
[...]
Of een slimme meter wordt een voorwaarde om in aanmerking te komen voor de invoedingsvergoeding.
Dan hoeven niet alle meters vervangen te zijn, voordat de regeling van kracht wordt. De netbeheerder moet dan wel binnen redelijke termijn, op verzoek, de meter komen vervangen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
@klump4u , @Joris748 En hoe wordt dan omgegaan met pv-installaties welke eigenlijk niet bestaan c.q. welke niet "aangemeld zijn" bij terugleveren.nl? - Kunnen die 1:1 blijven salderen als ze nog een ferrarismeter hebben?
Goede vraag. Die zullen inderdaad terug kunnen blijven leveren. Misschien kan het strafbaar worden gemaakt om terug te leveren met een ferrarismeter? Boete + het behaalde voordeel terugbetalen. Het lijkt me niet heel moeilijk om het voordeel te berekenen.dunklefaser schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:20:
@klump4u , @Joris748 En hoe wordt dan omgegaan met pv-installaties welke eigenlijk niet bestaan c.q. welke niet "aangemeld zijn" bij terugleveren.nl? - Kunnen die 1:1 blijven salderen als ze nog een ferrarismeter hebben?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
In zeker zin wel. De VEH gaat bijvoorbeeld voor de kostenplaat van alle "min of meer gasloos" scenarios van een "bijbehorende?" pv-installatie met 10 panelen uit (incl. btw teruggaaf). - De berekende "besparing" op de energierekening hangt uiteraard van de modaliteiten van de overgang salderen -> terugleververgoeding af.
Makkelijker wordt het zeker niet en de besparing kan een flinke deuk oplopen.
In principe wel ja, dit is een gevolg van het halfslachtige beleid van onze overheid, ze hadden meteen in het begin niet moeten toestaan dat je kon salderen met een Ferraris meter, in de wet vastleggen dat je zonnepanelen moet aanmelden bij een betrouwbare organisatie en niet zoiets als terugleveren.nl.dunklefaser schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:20:
Maar zoals altijd in NL is het achteraf weer makkelijk zeggen ‘als we toen de kennis van nu hadden gehad dan....’
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
@dunklefaser, @klump4u, @Joris748
Volgens mij is het aanmelden van een PV installatie verplicht
https://www.zelfenergiepr...k/aanmelden-zonnepanelen/
zij die dit niet doen zijn dus in overtreding/strafbaar.
[ Voor 14% gewijzigd door TvanW op 11-06-2018 16:51 ]
Je gelooft de netbeheerders m.n. Liander waarschijnlijk ook dat je gasaansluiting altijd radicaal verwijderd moet worden als je gasloos gaat, uiteraard tegen een zgn. "kostenvergoeding"TvanW schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:49:
@dunklefaser, @klump4u, @Joris748
@dunklefaser vind je het niet volkomen normaal dan, dat je de netbeheerder even inlicht dat je zonnepanelen hebt en gaat terugleveren? Je gaat dit net namelijk ook gebruiken als accu en hebt dus invloed op de stabiliteit.
Ik vind die regel volkomen terecht. @TvanW heeft gelijk.
Overigens werk ik zelf voor Enexis, maar dit vind ik als particulier net zo goed.
Overigens werk ik zelf voor Enexis, maar dit vind ik als particulier net zo goed.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ben je mal, ik heb 15 jan een slimme meter gekregen met de ombouw naar 3 fase en een maand of 2 later via slimmemeter portal te horen gekregen dat ik de meterstanden niet door kon krijgen omdat de netbeheerder zegt dat ik nog een analoge meter heb, dus als het een beetje tegenzit sta je met je slimme metertje nog gewoon geregistreerd als ferarris.klump4u schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:42:
[...]
In principe wel ja, dit is een gevolg van het halfslachtige beleid van onze overheid, ze hadden meteen in het begin niet moeten toestaan dat je kon salderen met een Ferraris meter, in de wet vastleggen dat je zonnepanelen moet aanmelden bij een betrouwbare organisatie en niet zoiets als terugleveren.nl.
Maar zoals altijd in NL is het achteraf weer makkelijk zeggen ‘als we toen de kennis van nu hadden gehad dan....’
Misschien mogen diegene die de belasting terug gevraagd hebben straks niet salderen of niet onder een invoed regeling vallen, wie weet wat het word.
Als je nog een ferarris hebt kan iedergeval niemand zien wat er gebeurd is het afgelopen jaar, heeft hij zonnepanelen of gewoon weinig verbruik, lekker onder de radar.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@psy Het gaat niet om wat ik "normaal" vind. Het gaat om de regelgeving.
Als deze niet waterdicht en sluitend is dan wordt er ook van de gaten gebruik gemaakt,
ook vind je dit niet normaal (en ik ook niet).
Wat mij wel zou interesseren zijn de maatregelen die netbeheer NL genomen heeft en
in toekomst neemt om de zgn. "netstabiliteit" iv.m. pv- en wind-systemen etc. te waarborgen.
Hoe ziet het bijvoorbeeld met de oplopende netspanning in met pv-systemen "overbevolkte" wijken uit?
Krijgen we regelgeving met het gedwongen afschakelen c.q. beperken van de energielevering van
pv-systemen op top-dagen? - In Duitsland moeten omvormers (op bepaalde locaties - zuid?) al op afstand afschakelbaar zijn.
Als deze niet waterdicht en sluitend is dan wordt er ook van de gaten gebruik gemaakt,
ook vind je dit niet normaal (en ik ook niet).
Wat mij wel zou interesseren zijn de maatregelen die netbeheer NL genomen heeft en
in toekomst neemt om de zgn. "netstabiliteit" iv.m. pv- en wind-systemen etc. te waarborgen.
Hoe ziet het bijvoorbeeld met de oplopende netspanning in met pv-systemen "overbevolkte" wijken uit?
Krijgen we regelgeving met het gedwongen afschakelen c.q. beperken van de energielevering van
pv-systemen op top-dagen? - In Duitsland moeten omvormers (op bepaalde locaties - zuid?) al op afstand afschakelbaar zijn.
Er werd gesteld dat aanmelden verplicht is, dit is het dus niet.psy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:09:
@dunklefaser vind je het niet volkomen normaal dan, dat je de netbeheerder even inlicht dat je zonnepanelen hebt en gaat terugleveren? Je gaat dit net namelijk ook gebruiken als accu en hebt dus invloed op de stabiliteit.
Ik vind het ook niet meer als normaal maar ik kan me voorstellen dat mensen met een ferrarismeter wel even nadenken voor ze zich aanmelden, daarom zei ik enkele post hierboven al dat men het salderen via een ferrarismeter al vanaf het begin niet had moeten toelaten, maar ja dat was makkelijk en voordelig reclame maken voor zonnepanelen toentertijd “ kijk je meter eens terugdraaien als de zon schijnt” nu hebben ze er spijt van
Of er regelgeving komt weet ik niet/lijkt me van wel, maar van Enexis weet ik dat ze ook aan het inventariseren zijn hoe ze dat probleem kunnen oplossen, bijvoorbeeld het tijdelijk afschakelen van de grotere verbruikers/invoeders. Maar dat lijkt me ook niet zo gek eerlijk gezegd.dunklefaser schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:26:
@psy Het gaat niet om wat ik "normaal" vind. Het gaat om de regelgeving.
jij dit niet normaal (en ik ook).
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Komop zeg.AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:28:
Waar staat die "wet" dat aanmelden van zonnepanelen verplicht is?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2018-04-11#Hoofdstuk1
2.1.5.1
De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke wijzigingen in het net kan doorvoeren.
Is het nu wel goed geregeld dan bij jou?Rol-Co schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:21:
[...]
Ben je mal, ik heb 15 jan een slimme meter gekregen met de ombouw naar 3 fase en een maand of 2 later via slimmemeter portal te horen gekregen dat ik de meterstanden niet door kon krijgen omdat de netbeheerder zegt dat ik nog een analoge meter heb
Misschien andersom, niet als btw leverancier bekend dan ook geen invoedvergoedingMisschien mogen diegene die de belasting terug gevraagd hebben straks niet salderen of niet onder een invoed regeling vallen, wie weet wat het word.
Ja dat zat ik ook al te denken. Als je mee gaat met dat BTW verhaal, ben je natuurlijk direct bekend als PV bezitter. Als je dat niet doet en geen BTW teruggaaf hebt gehad, ben je voor de overheid wat dat betreft quasi onzichtbaar verder. Zolang je geen enorme hoeveelheden kilowatts het net inpompt en de wijk mooi stabiel blijft zal het wel loslopen.
Maar de wet van grote getallen gaat wel gelden. Als iedereen zo gaat denken en de daken vol gaan liggen waar de netbeheerder niet van weet....ik weet het niet hoor.
Maar de wet van grote getallen gaat wel gelden. Als iedereen zo gaat denken en de daken vol gaan liggen waar de netbeheerder niet van weet....ik weet het niet hoor.
[ Voor 19% gewijzigd door psy op 11-06-2018 19:50 ]
@psy Ik vind dat het hele proces over het bedenken van problemoplossingen door netbeheer transparant moet worden gemaakt. Niet dat energieproducerend en -verbruikend NL pas na intensief lobbywerk van netbeheer NL in Den Haag over de eventueel suboptimale resultaten via nieuwe energiewetgeving "geïnformeerd" wordt.
Het publieke succes van hele energietransitie hangt er van af - of niet?
Na een puist aan gegevens van mijn kant aan de netbeheerder doorgegeven te hebben wel ja.klump4u schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:44:
[...]
Is het nu wel goed geregeld dan bij jou?
[...]
Misschien andersom, niet als btw leverancier bekend dan ook geen invoedvergoeding
Geen vergoeding geeft alleen meer aanleiding om de accu's uit de kast te trekken of de buren bij aan te sluiten, in een blok van 10 kan ik veel kwijt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar je hebt wel een slimme meter.AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:45:
@psy
Thnx. Scheelt weer zoeken...
Gelukkig ben ik geen bedrijf (dus heb geen bedrijfsmiddelen) en ben ik ook geen ondernemer voor de btw.
Absoluut eensdunklefaser schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:50:
@psy Ik vind dat het hele proces over het bedenken van problemoplossingen door netbeheer transparant moet worden gemaakt. Niet dat energieproducerend en -verbruikend NL pas na intensief lobbywerk van netbeheer NL in Den Haag over de eventueel suboptimale resultaten via nieuwe energiewetgeving "geïnformeerd" wordt.
Ja en?
En batterijen binnen een paar jaar om het wat af te vlakken.
Ik snap nu waarom ze iedereen de kans geven op BTW teruggave...
En aanmelden verplicht...
Denk daar maar eens over na..
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2018 20:00 . Reden: AUijtdehaag heeft in feb 2013 netjes een mailtje gestuurd naar enexis (en het was in orde) ]
@AUijtdehaag In de zomer van 2013 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie een uitspraak gedaan waaruit bleek dat particulieren met zonnepanelen onder voorwaarden als btw-ondernemer kunnen worden gezien. Den Haag heeft dit dus niet zelf bedacht om systemen te registreren, de "registratie" is gewoon een bijwerking.
Maar die paneeltjes liggen niet echt verborgen toch?AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:56:
[...]
Ja en?
En batterijen binnen een paar jaar om het wat af te vlakken.
Ik snap nu waarom ze iedereen de kans geven op BTW teruggave...
En aanmelden verplicht...
Denk daar maar eens over na..
Een waterbron kan je nog illegaal en verborgen doen en als je een enorm landgoed hebt ook nog wel zonnepanelen maar voor de normale mensen kan je die panelen echt niet verbergen...
@emnich
Nee klopt.
En als ze willen kunnen ze me ook in mijn onderbroek in de huiskamer zien zitten...
Maar de stikker aflezen op de achterkant van het paneel lukt ze niet van die hoogte...
Maar ik ben geen ondernemer, dus wat is je punt?
Ik heb ze sinds feb 2013... Als ze in zomer 2013 iets gaan wijzigen... met aanmelden en ondernemer worden. Succes ermee...
Nee klopt.
En als ze willen kunnen ze me ook in mijn onderbroek in de huiskamer zien zitten...
Maar de stikker aflezen op de achterkant van het paneel lukt ze niet van die hoogte...
Ik heb ze sinds feb 2013... Als ze in zomer 2013 iets gaan wijzigen... met aanmelden en ondernemer worden. Succes ermee...
We kunnen beter vragen wat jou punt is?AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:12:
@emnich
Nee klopt.
Wat is van van degene hier eigenlijk de achterliggende reden om geen BTW terug te vragen?
Deze vergelijking gaat absoluut niet op en dat weet je heus wel. Het is meer een krop sla uit de kas, waarbij je overdag de verlichting uitzet omdat de zon dan zn werk doet, maar savonds gaat de verlichting gewoon weer aan. Het is pas je eigen krop sla als je gridloos gaat en een accu neerzet. Nu gebruik je het net als batterij en daar mag best voor betaald worden.AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:31:
@klump4u @CurlyMo
Belasting betalen over je eigen krop sla uit je eigen moestuintje.
Zo duidelijker?
Ik snap er geen zak van. Je vraag toch geld terug?
Voor netbeheer?AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:52:
@S0epkip
Waar zijn die netbeheerkosten voor dan?
En vervolgens krijg je €380 cadeau....
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@AUijtdehaag kan je nog eens iets beter toelichten waarom je geen BTW teruggave wil?
@AUijtdehaag Hoe heb je ze belaald ?
De belastingdiens kan vast wel gewoon kijken in de bank gegevens als ze het willen. Lekker aan elkaar knopen die databases en vervolgens conclusies trekken, de zgn big data.
Big brother is watching you..
De belastingdiens kan vast wel gewoon kijken in de bank gegevens als ze het willen. Lekker aan elkaar knopen die databases en vervolgens conclusies trekken, de zgn big data.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Mijn punt is dat áls ze het gaan belasten dat ze dat dan doen op basis van bezit van panelen en niet op basis van de aanmeldingen.AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:12:
@emnich
Nee klopt.
Net als dat ze met vermogen een fictief rendement nemen (vroeger 4%) zullen ze dan een belasting per paneel nemen of per m2 of... verzin maar iets.
Ik kan me geen enkel scenario voorstellen waarbij ze de niet-terugvragers gaan vrijstellen. Het enige wat kan is dat ze alleen de bedrijven gaan aanslaan (onwaarschijnlijk) maar dan verkoopt de BTW-plichtige ondernemer de gehele installatie weer aan de niet-BTW-plichtige consument. Daar moet dan nog wat BTW voor terugbetaald worden maar per saldo was je dan nog steeds voordeliger uit dan met het niet terug vragen.
Waarom moeilijk doen via de bank? De BD weet toch je adres en heeft toch gewoon luchtfoto's. Ze zijn bij de overheid kundig genoeg om dat geautomatiseerd te kunnen verwerken. Zie bijv. de kenteken auto's van de Gemeente Amsterdam.jacovn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:12:
@AUijtdehaag Hoe heb je ze belaald ?
@AUijtdehaag Het is dus de angst om in de toekomst belast te worden als zonnepanelen houder?
Uit je thumbs-up moet ik maar afleiden dat ik gelijk heb. Dan is het dadelijk heel simpel. Als zonnepanelen belast worden en jij betaald geen belasting, dan pleeg je belastingfraude. Dan ben ik blij dat ik nu tenminste voordeel heb gehad
[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 11-06-2018 21:27 ]
Valt nog mee dat we het zuiderburen systeem hier nog niet krijgen. Kunnen ze daar mee weer inkomsten genereren.
[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 11-06-2018 21:39 ]
Wat weet jij wat wij nog niet weten ?jacovn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:39:
Valt nog mee dat we het zuiderburen systeem hier nog niet krijgen. Kunnen ze daar mee weer inkomsten genereren.
In mijn geval is BTW terug vragen na 9 jaar duurder dan het niet doen ivm ZZP en forfait (€400 per jaar).CurlyMo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:29:
Wat is van van degene hier eigenlijk de achterliggende reden om geen BTW terug te vragen?
Dus ik laat ook ff €3600 liggen nu.
[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2018 01:50 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik weet niets, maar als er paar miljard gasinkomsten wegvallen zal dat ergens vandaan moeten komen.
Dat lijkt mij hele probleem in Nederland. Ze schuiven wat met geld van ene ding naar andere ding, en als er te kort is moet er ergens anders bezuinigd worden, of meer belasting geheven.
Bijvoorbeeld: https://www.nrc.nl/nieuws...ggegeven-12334658-a128228
Het forfait is toch alleen die ene keer dat je btw terugvraagt ?BlueTooth76 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 01:38:
[...]
In mijn geval is BTW terug vragen na 9 jaar duurder dan het niet doen ivm ZZP en forfait (€400 per jaar).
Dus ik laat ook ff €3600 liggen nu.
Je hoeft pas btw af te dragen bijn €1395 inkomsten per kwartaal, dat haal je niet dus je vraagt vrijstelling aan.
Als ZZP er ben je vast al btw plichtig en zal het wel anders werken, maar hoe kom je aan €400 forfait ?
Tabel loopt tot €200 bij 10.000 wp
[ Voor 61% gewijzigd door jacovn op 12-06-2018 06:21 ]
@jacovn Voor het terugvragen van BTW moet je even zzp-er worden voor de belastingdienst. Als je dat al bent kan je daarna geen vrijstelling aanvragen omdat je (hoop ik) meer dan €1395 per kwartaal verdient.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dat komt gewoon omdat binnen grote bedrijven afdelingen niet met elkaar communiceren... Onze meter was vervangen (vanwege defect digitale meter die we al hadden), en 4 maanden later kregen we een brief in de bus dat onze meter vervangen ging worden door een "slimme" digitale meter... (toch maar even gebeld en gezegd dat hij er al hingRol-Co schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:21:
[...]
Ben je mal, ik heb 15 jan een slimme meter gekregen met de ombouw naar 3 fase en een maand of 2 later via slimmemeter portal te horen gekregen dat ik de meterstanden niet door kon krijgen omdat de netbeheerder zegt dat ik nog een analoge meter heb, dus als het een beetje tegenzit sta je met je slimme metertje nog gewoon geregistreerd als ferarris.
En hoe zit dat dan met ons? De eerste helft hebben we bruto betaald, de tweede helft netto (dus maar voor de helft de belasting teruggevraagd). Er zitten zoveel haken en ogen aan het stoppen van salderen...Misschien mogen diegene die de belasting terug gevraagd hebben straks niet salderen of niet onder een invoed regeling vallen, wie weet wat het word.
Ja dat kan, maar......in elk jaar waar de btw terugvraagt dien je het forfait van je totaal Wp op te geven.Possible schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:02:
Kan je eigenlijk ook meerdere malen de btw terug vragen n?
Stel dat ik nu een dak met panelen leg en volgend jaar het andere dak helft.
Als vrijstelling hebt gekregen voor het doen van aangifte is het verstandig hierover contact met de belastingdienst op te nemen om je vrijstelling niet te verspelen.
Ik heb gisteren contact gehad met de BD en zij geven aan dat de vrijstelling gewoon blijft staan.TvanW schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:10:
[...]
Ja dat kan, maar......in elk jaar waar de btw terugvraagt dien je het forfait van je totaal Wp op te geven.
Als vrijstelling hebt gekregen voor het doen van aangifte is het verstandig hierover contact met de belastingdienst op te nemen om je vrijstelling niet te verspelen.
Het forfait komt elk jaar terug maar als je onder de drempel (1395 euro) valt merk je daar niets van en kan je eventueel vrijstelling tot het doen van aangifte aanvragen.jacovn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 06:04:
[...]
Het forfait is toch alleen die ene keer dat je btw terugvraagt ?