Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Goed dat je er op die manier naar kijkt :) De standaard installatie is een oneliner:
code:
1
curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

Je moet ze daarbij maar op hun blauwe ogen geloven dat er geen backdoor/trojan wordt geinstalleerd.

Als je die URL echter opent in je browser, dan wordt je geredirect naar Github en dan kun je het installatiescript bekijken: https://raw.githubusercon...0install/basic-install.sh

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
ari3 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:16:
Ik ben geïnteresseerd in Pi-hole en wil het eens proberen. Uit de officiële site en andere bronnen begrijp ik dat de Pi-hole doorgaans als root met vaag shell-script geïnstalleerd wordt. Het script maakt allerlei wijzigingen aan het systeem buiten de package manager om lijkt het. Ik vind dat voor iets uit onbekende bron zeer onwenselijk.

Ik heb gezocht, maar kan geen Pi-hole package vinden in de officiële Ubuntu repo. Bestaat deze wel?
Of is er misschien ook een versie die je in userland kunt unzippen en zonder root kan draaien?
Neem een kijkje naar alle informatie op de bijbehorende Github pagina: https://github.com/pi-hole/pi-hole
En tevens ook: https://pi-hole.net/2016/07/25/curling-and-piping-to-bash

Aanvulling; goed dat je op deze manier tegen software aankijkt, dit probeer ik ook te doen. Ter info; er is een grote userbase en community welke dit project ondersteund en toepast, kijk onder andere ook op Reddit. http://reddit.com/r/pihole/

[ Voor 12% gewijzigd door crypt0rr op 06-04-2019 21:39 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Ik ben geïnteresseerd in Pi-hole en wil het eens proberen. Uit de officiële site en andere bronnen begrijp ik dat de Pi-hole doorgaans als root met vaag shell-script geïnstalleerd wordt. Het script maakt allerlei wijzigingen aan het systeem buiten de package manager om lijkt het. Ik vind dat voor iets uit onbekende bron zeer onwenselijk.

Ik heb gezocht, maar kan geen Pi-hole package vinden in de officiële Ubuntu repo. Bestaat deze wel?
Of is er misschien ook een versie die je in userland kunt unzippen en zonder root kan draaien?
Het werkt juist heel goed samen met APT bijvoorbeeld en waarschuwt je zelfs als je systeem niet up-to-date is of nog een reboot nodig heeft, vanwege een kernel wijziging ;)

Verder hebben ze een heel mooi forum waar je heel makkelijk met de developers in contact kan komen : https://discourse.pi-hole.net/

Maar ehh... iets heel anders :

Ik heb ook maar die anti-YouTube-ads BlackList erbij gegooid, omdat de laatste tijd wel erg veel dingen niet geblokkeerd werden opeens dus ik ben heel benieuwd hoe dat de komende tijd bevalt!

Keep you posted en zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Vaag niet, maar dit soort installatie methoden scoren bij ook hoog op de alarm schaal.

Je kan zelf het script dowloaden, en inzien en dan wijzigen. Zet voor alle apt-get een sudo commando (tip zoek op PKG_MANAGER="apt-get" en maak daar PKG_MANAGER="sudo apt-get" van, dat zou goed moeten gaan. Er zitten denk ik ook een aantal chown/chmod/mkdir dingen in. En mogelijk meer, maar daar loop je vanzelf tegen aan als je het als gewone user draait. Ik zou het wel even op een test omgeving eerst uitproberen, dan kan je makkelijk iets terug draaien als er toch iets stuk gaat.

Niets houd je natuurlijk tegen om alles wat het script doet handmatig uit te voeren, dat is de beste controle.....

[ Voor 20% gewijzigd door jeanj op 07-04-2019 14:24 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Toch blij dat ik mijn Pi-Hole lekker in een Docker container draai op mijn Raspberry Pi, heeft die meteen een eigen IP-adres (net als de Unbound Recursive DNS Resolvers).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb thuis een ziggo tehnicolor modem waar ik een Apple Time capsule achter heb hangen.
Mijn netwerk wordt dus beheert via de Time capsule.

Moet ik dan in de Modem of de Time capsule het DNS aanpassen?

Ik kan in de modem ook niet een veld vinden voor een DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Je moet het aanpassen in het apparaat die de DHCP verzorgt.
Dit kunnen 3 dingen zijn
1. ziggo tehnicolor modem
2. Apple Time capsule
3. Pi-Hole

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inproba
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08 20:02
Ik heb sinds gisteren ook een Pi-Hole maar ben nog niet helemaal tevreden (gebruikte uBlock Origin). Met Pi-Hole krijg ik het niet voor elkaar om de ads van bv telegraaf.nl en nu.nl te blokkeren.

Ik heb al heel veel blocklists erin staan 60 stuks ruim 1.1 miljoen domeinen staan op de blocklist. Maar blijkbaar niet de juiste dat ik overtuigd ben dat Pi-Hole een goede vervanger voor uBlock is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 15:40
Inproba schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:35:
Ik heb sinds gisteren ook een Pi-Hole maar ben nog niet helemaal tevreden (gebruikte uBlock Origin). Met Pi-Hole krijg ik het niet voor elkaar om de ads van bv telegraaf.nl en nu.nl te blokkeren.

Ik heb al heel veel blocklists erin staan 60 stuks ruim 1.1 miljoen domeinen staan op de blocklist. Maar blijkbaar niet de juiste dat ik overtuigd ben dat Pi-Hole een goede vervanger voor uBlock is...
Dan is er iets niet goed: ik kijk beide sites hier op m'n PC 100% advertentie vrij met PiHole.

Kijk je soms die sites op je telefoon of tablet? Zoja, dan kan het zijn dat deze stiekem toch hun eigen DNS (meestal die van Google) gebruiken en dan zal de lokale instelling op je device gewoon je PiHole bypassen.

Op Android Pie staat er dan b.v. ergens "private DNS" in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:57
Ja same, nergens last van, volgens mij std blocklists, kan me niet herinneren iets gecustomized te hebben, maar wie weet. Lijkt me eerder dat je DNS niet goed naar pi-hole gaat. Toevallig nog een VPN aan staan?
Blocklists used to generate Pi-hole's Gravity: 7
Enabled List Delete
https://raw.githubusercon...nBlack/hosts/master/hosts
https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains
http://sysctl.org/cameleon/hosts
https://zeustracker.abuse...?download=domainblocklist
https://s3.amazonaws.com/...ct.me/simple_tracking.txt
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt
https://hosts-file.net/ad_servers.txt

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inproba
hgoor schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:44:
[...]

Dan is er iets niet goed: ik kijk beide sites hier op m'n PC 100% advertentie vrij met PiHole.

Kijk je soms die sites op je telefoon of tablet? Zoja, dan kan het zijn dat deze stiekem toch hun eigen DNS (meestal die van Google) gebruiken en dan zal de lokale instelling op je device gewoon je PiHole bypassen.

Op Android Pie staat er dan b.v. ergens "private DNS" in de settings.
Ik heb mijn DNS handmatig ingesteld naar de Pi-Hole IP. Op mijn PC. Zonder secondary DNS. Geen VPN actief.
Maar het klopt dat er iets vreemds is met DNS want het is ook wisselvallig dat "pi.hole" werkt als adres.

Terwijl dat ik dit aan het typen ben heb ik denk ik de fout gevonden. Ik had alleen de ipv4 DNS ingesteld, niet de ipv6. Wat stom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Inproba schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:58:
Ik heb mijn DNS handmatig ingesteld naar de Pi-Hole IP. Op mijn PC. Zonder secondary DNS. Geen VPN actief.
Maar het klopt dat er iets vreemds is met DNS want het is ook wisselvallig dat "pi.hole" werkt als adres.

Terwijl dat ik dit aan het typen ben heb ik denk ik de fout gevonden. Ik had alleen de ipv4 DNS ingesteld, niet de ipv6. Wat stom...
Heb je IPv6 echt nodig op je lokale netwerk :?

Ik heb gewoon alleen IPv4 in gebruik en dat werkt prima! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inproba
nero355 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:27:
[...]

Ik heb nu inderdaad maar ipv6 uitgezet op de PC.
Ik heb aardig zitten "prutsen" met de DNS binnen OpenWRT om het zo in te stellen dat ipv4 en ipv6 DNS goed overkomt de client (pc). Maar het lijkt maar niet goed te lukken voor de ipv6 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
nero355 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:27:
[...]

Ja. Veel modems supporten interne IPv6 en dan bypassed elk IPv6 apparaat alsnog je DNS. Pi-Hole zal dan ook dat IPv6 afvangen..iPhones, iPad, Macs in het algemeen e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Als in "Ja, ik heb het nodig" of als in "Ja, IPv6 is actief op mijn netwerk, omdat het gekke router ding van mijn ISP er wat mee doen" :?
Veel modems supporten interne IPv6 en dan bypassed elk IPv6 apparaat alsnog je DNS. Pi-Hole zal dan ook dat IPv6 afvangen..iPhones, iPad, Macs in het algemeen e.d..
En bij heel veel van die modems/routers kan je het ook gewoon uitschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor IPv6 moet je in je router advertisement ook je DNS servers meegeven.

https://superuser.com/que...-addresses-to-all-clients

@Inproba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
nero355 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:58:
[...]

Als in "Ja, ik heb het nodig" of als in "Ja, IPv6 is actief op mijn netwerk, omdat het gekke router ding van mijn ISP er wat mee doen" :?

[...]

En bij heel veel van die modems/routers kan je het ook gewoon uitschakelen :)
Vrijwel alle nieuwe routers gebruiken intern ook IPv6 naast IPv4. Dus je iPhone kan rustig een IPv6 krijgen van je router. Echter dat verkeer wordt b.v. bij Ziggo gewoon omgezet naar IPv4.
En bij Ziggo kan je het volgens mij niet uitzetten.
Kortom: ik heb gewoon IPv6 verkeer dat netjes via m'n PiHole geblokkeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 18:52
Ook ik ervaar problemen na de installatie van Pi-hole.
Ik gebruik een Rock64 SBC met daarop Dietpi geïnstalleerd om zo Pi-hole te installeren.

Ik heb op mijn pc als DNS het ip van de Rock64 ingegeven maar ik zie toch nog redelijk wat ads.
Er worden wel queries geblokkeerd maar blijkbaar niet voldoende.

Ik heb geen idee wat ik voor de rest mis doe. Het is toch questie van pi-hole te installeren en dan je dns instellingen van je pc wijzigen naar het ip van pi-hole?

Ik heb een telenet-router en daar kan ik geen dns-wijzigingen doorvoeren dus ik moet alles apart instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
nero355 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:19:
[...]

Waar en welke ads zie je precies :?

YouTube is best wel een lastig verhaal namelijk, maar al het andere mag geen probleem heten :)

[...]

Je test het op de verkeerde manier : Die website is meer bedoeld om hun eigen adblock add-on te verkopen lijkt het wel :P

Open gewoon eens een random website die normaal gesproken idioot lang duurt qua inladen door alle ads en verbaas je over het verschil i.c.m. Pi-Hole ;)

Vroeger was er een website op Pi-Hole.net direkt vermeld om de performance te testen, maar die lijkt offline te zijn gehaald... :-(
Hier op Tweakers zie ik nog alle ads..

Vroeger heb ik pi-hole nog getest en toen werden alle ads geblokkeerd alsook die van op tweakers, die heb ik destijd gewhitelist.
Maar dat is op een geheel andere computer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Asterion schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:44:
[...]
Hier op Tweakers zie ik nog alle ads..

Vroeger heb ik pi-hole nog getest en toen werden alle ads geblokkeerd alsook die van op tweakers, die heb ik destijd gewhitelist.
Maar dat is op een geheel andere computer gebeurd.
IPv6 :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Dat staat uit voor zover ik weet.
Ik gebruik enkel IPv4 voor het intern netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Freee!! schreef op zondag 7 april 2019 @ 14:31:
Toch blij dat ik mijn Pi-Hole lekker in een Docker container draai op mijn Raspberry Pi, heeft die meteen een eigen IP-adres (net als de Unbound Recursive DNS Resolvers).
Ik heb gister Pi-hole in een container op mijn Synology gezet, maar ben wel even zoet geweest hem een eigen IP te geven waar de rest van mijn netwerk ook bij kan.
Hoe heb jij dit op je Raspberry voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

frickY schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:24:
[...]
Ik heb gister Pi-hole in een container op mijn Synology gezet, maar ben wel even zoet geweest hem een eigen IP te geven waar de rest van mijn netwerk ook bij kan.
Hoe heb jij dit op je Raspberry voorzien?
Via de GUI van Docker (Armbian van OpenMediaVault), maar het kan ook via de docker cli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 20:31

Sa1

Wij hebben al een poos problemen met NPO Start als APP op de TV's. Ze starten geen video's meer. Nu heb ik daar nooit echt aandacht aan geschoken omdat ik er niet zo veel mee doe. Maar nu wilde ik wat terug zien en begon het me toch te irriteren. Na veel proberen heb ik de PI-Hole maar is uitgezet. En inderdaad, direct werken.
Ik heb alles wat geblokkeerd wordt door de PI-Hole op de whitelist gezet, maar nog steeds doet hij het niet. Hoe kun je achterhalen wat de PI-Hole nog meer blokkeert, anders dan naar de betreffende TV gaan en kijken wat er gebeurt?

Of heeft iemand een idee wat er allemaal toegestaan moet worden om NPO Start te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:44

Step

step@tweakers.net#

Sa1 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:15:
Wij hebben al een poos problemen met NPO Start als APP op de TV's. Ze starten geen video's meer. Nu heb ik daar nooit echt aandacht aan geschoken omdat ik er niet zo veel mee doe. Maar nu wilde ik wat terug zien en begon het me toch te irriteren. Na veel proberen heb ik de PI-Hole maar is uitgezet. En inderdaad, direct werken.
Ik heb alles wat geblokkeerd wordt door de PI-Hole op de whitelist gezet, maar nog steeds doet hij het niet. Hoe kun je achterhalen wat de PI-Hole nog meer blokkeert, anders dan naar de betreffende TV gaan en kijken wat er gebeurt?

Of heeft iemand een idee wat er allemaal toegestaan moet worden om NPO Start te kijken?
Na het whitelisten wel de update gedaan?

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Step schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:43:
[...]

Na het whitelisten wel de update gedaan?
De update? Wat bedoel je met 'de' update? Heb daarna alles gereset. TV , App enz... weet niet precies wat de update is, is dat iets in pi-hole.. k ga wel ff zoeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:44

Step

step@tweakers.net#

Sa1 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:08:
[...]

De update? Wat bedoel je met 'de' update? Heb daarna alles gereset. TV , App enz... weet niet precies wat de update is, is dat iets in pi-hole.. k ga wel ff zoeken ;-)
Zoek eens naar "update gravity list". Dit moet je doen nadat je iets gewhitelist of geblacklist hebt. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Step schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:13:
[...]

Zoek eens naar "update gravity list". Dit moet je doen nadat je iets gewhitelist of geblacklist hebt. :)
pihole -g ;-) mooi, ga der vanavond maar weer even naar kijken of het nu goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 11:41
mijn vraag aan jullie.

1. Waar kan ik zien van welke device alles geblocked wordt?
2. Welke sites actief geblocked worden.

Ik en mijn vrouw hebben bijvoorbeeld Ebay Kleinanzeigen en daar worden gewoon nog de ads getoond binnen het netwerk.

Ik heb op de modem - router op LAN de DHCP server de address van mijn Pi gezet zoals ze op hun website aangeven dus het zou moeten werken??

de dashboard van pi hole ''queries blocked'' blijft wel groeien, dus ergens wordt er genoeg geblocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

theduke1989 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:02:
mijn vraag aan jullie.

1. Waar kan ik zien van welke device alles geblocked wordt?
2. Welke sites actief geblocked worden.

Ik en mijn vrouw hebben bijvoorbeeld Ebay Kleinanzeigen en daar worden gewoon nog de ads getoond binnen het netwerk.

Ik heb op de modem - router op LAN de DHCP server de address van mijn Pi gezet zoals ze op hun website aangeven dus het zou moeten werken??

de dashboard van pi hole ''queries blocked'' blijft wel groeien, dus ergens wordt er genoeg geblocked.
Je moet niet de DHCP server op de Pi zetten (hoewel dat wel kan), maar de DNS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Freee!! Staat ook niet aan. Als je aanzet op de Pi-Hole dan krijg je in het rood een melding van dhcp uitzetten op je modem. Ik wou dat alles vanuit me modem werd geregeld.

Heb een Asus dsl-av87 / Kan DHCP Server en dan het adres van de Pi-Hole toegevoegd.

Queries lopen erg snel op maar merk er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Je modem moet naar je Pi-Hole wijzen voor DNS, dat is de manier waarop die Pi-Hole zijn werk doet.
Persoonlijk heb ik DHCP lekker op mijn modem/router gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Ik heb pi-hole een dag werkend gekregen op een W10 computer.

Pi-hole is met een verse installatie begonnen en op de W10 computer heb ik zowel IPv4 als IPv6 adres ingegeven van de pi-hole installatie.
Op Tweakers kreeg ik dan inderdaad te zien dat ik een adblocker gebruik maar dat is na een dag weer vervallen en zie ik terug advertenties op Tweakers.

Ik gebruik op dezelfde installatie va pi-hole ook een Open VPN server welke ik heb laten doorverwijzen naar pi-hole.
Zou het kunnen dat daar ergens iets misgaat? en hoe ik dit eventueel kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Asterion schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:28:

Pi-hole is met een verse installatie begonnen en op de W10 computer heb ik zowel IPv4 als IPv6 adres ingegeven van de pi-hole installatie.
Op Tweakers kreeg ik dan inderdaad te zien dat ik een adblocker gebruik maar dat is na een dag weer vervallen en zie ik terug advertenties op Tweakers.
Zat daar een reboot tussen :? Mogelijk zijn de settings gewoon weer teruggezet.
Ik gebruik op dezelfde installatie va pi-hole ook een Open VPN server welke ik heb laten doorverwijzen naar pi-hole.
Zou het kunnen dat daar ergens iets misgaat? en hoe ik dit eventueel kan testen?
Zou kunnen, gebruik ik zelf niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Asterion schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:28:
Als Client of als Server ?! Dat laatste zou ik vooral erg vreemd vinden :D
En je weet zeker dat de Pi-Hole server een Static IP heeft :?
Aan welke interface is Pi-Hole gebind ?

Daar zijn nogal wat opties voor :
- Alleen eth0
- Alle interfaces
- Meerdere specifieke interfaces via een aparte config file die niet overschreven wordt tijdens/na een update!

Zie ook : https://docs.pi-hole.net/guides/vpn/dual-operation/
Maar ook : https://discourse.pi-hole...l-lan-but-via-vpn/8654/10
En dan vooral dit stukje :
make a new file in /etc/dnsmasq.d and call it 02-pihole-own.conf
Write in this file just 3 lines
code:
1
2
3
interface=eth0
interface=tun0
interface=lo
Succes! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Freee!! schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:27:
[...]

Zat daar een reboot tussen :? Mogelijk zijn de settings gewoon weer teruggezet.

[...]

Zou kunnen, gebruik ik zelf niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
In W10 staan alle settings nog goed.
Pi-hole heeft ook een reboot gehad na het installeren van Open VPN maar daar lijken alle instellingen nog te kloppen.
nero355 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:51:
[...]

Als Client of als Server ?! Dat laatste zou ik vooral erg vreemd vinden :D

[...]

En je weet zeker dat de Pi-Hole server een Static IP heeft :?

[...]

Aan welke interface is Pi-Hole gebind ?

Daar zijn nogal wat opties voor :
- Alleen eth0
- Alle interfaces
- Meerdere specifieke interfaces via een aparte config file die niet overschreven wordt tijdens/na een update!

Zie ook : https://docs.pi-hole.net/guides/vpn/dual-operation/
Maar ook : https://discourse.pi-hole...l-lan-but-via-vpn/8654/10
En dan vooral dit stukje :

[...]

Succes! d:)b
Windows 10 is als client ingesteld.
De Pi-hole heeft een static ip, dat heb ik zelf ingesteld.

Interfaces luistert hij naar alles, zo moest dit ook ingesteld worden.
De pi-hole ethernet interface staat ingesteld op eth0.

De eerste link die je aangeeft heb ik gevolgd om openvpn samen te doen werken met pi-hole.
De 2e link heb ik overlopen en gevolgd wat zij voorstelden. maar dit werkt niet dus dat heb ik weer terug gedraaid.

Edit: Mijn smartphone die verbonden is met wifi en die ook naar de pi-hole wordt omgeleid voor adblocking krijgt geen advertenties te zien.
Ik kan duidelijk zien in pi-hole dat er activiteit is.
Dezelfde site op mijn pc openen en ik zie alle reclame.

[ Voor 7% gewijzigd door Asterion op 24-04-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Asterion schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:32:
[...]
Edit: Mijn smartphone die verbonden is met wifi en die ook naar de pi-hole wordt omgeleid voor adblocking krijgt geen advertenties te zien.
Ik kan duidelijk zien in pi-hole dat er activiteit is.
Dezelfde site op mijn pc openen en ik zie alle reclame.
Dan gaat je PC toch langs de Pi-Hole. IPv6 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Freee!! schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:56:
[...]

Dan gaat je PC toch langs de Pi-Hole. IPv6 :?
Ik heb op de pc zowel IPv4 als IPv6 ingesteld bij de dns servers.
Dat ging in eerste instantie goed tot de dag erna, dan kreeg ik weer advertenties te zien.

Of bedoel je nog iets anders met IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
welke blocklist raden jullie me aan.

Ik had enkele gebruikt, maar toen viel het hele netwerk bijna om kon op niks meer surfen.
1. Je kan zien het werkt.
2. Maar is neit prettig.

Ik heb het nu maar zo aangepast.

De Pi-hole heeft een start IP van .4 op het einde. En heb de router addressen ook vanaf .4 laten starten. Dus alles zou direct vanuit de Pi-Hole moeten komen.

Hopelijk is het zo. Het rare is wanneer ik verbindt dat de DNS .253 is hoe kan dat

[ Voor 44% gewijzigd door theduke1989 op 27-04-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@theduke1989 grote kans dat je je DNS niet goed hebt laten verwijzen naar je pihole apparaat.
Zoek zelf even goed uit hoe je dat instelt in je router. En zorg dat je het goede ip van je pihole hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Jelte wat moet ik aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/peaawZzpKhqarXomlzZerciY/full.png

Probleem is dat er niet veel aangepast kan worden. Ik lees wel dat bij Asus laptops pi-hole niet echt super is qua DHCP: is het verstandig om de DHCP van me router uit te zetten en de DHCP van me pi-hole te gebruiken of

[ Voor 33% gewijzigd door theduke1989 op 27-04-2019 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 17:04
Ik zou gewoon de DHCP server van de router blijven gebruiken, en in de router als DNS resolver het ip-adres van pi-hole opgeven. Dan blijf je in ieder geval IP-adressen uitdelen, ook wanneer pi-hole even uitvalt.
theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:32:
Ik lees wel dat bij Asus laptops pi-hole niet echt super is qua DHCP
Dit vind ik een hele interessante uitspraak. Waar heb je dat gelezen? :>

[ Voor 11% gewijzigd door Kaspers op 27-04-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Kaspers op de discours website zelf. Dat de Asus routers het niet goed kunnen resolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:14

darkrain

Moderator Discord

Geniet

theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:19:
@Kaspers op de discours website zelf. Dat de Asus routers het niet goed kunnen resolven.
Dat is toch heel wat anders dan dat Asus laptops het niet goed zouden doen, zoals je hierboven zegt?

Dat Asus routers moeite zouden kunnen hebben met een interne DNS uit te delen is heel goed mogelijk, overigens niet alleen Asus routers hebben daar moeite mee, legio anderen ook...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:56:
welke blocklist raden jullie me aan.

Ik had enkele gebruikt, maar toen viel het hele netwerk bijna om kon op niks meer surfen.

[...]
De Pi-hole heeft een start IP van .4 op het einde. En heb de router addressen ook vanaf .4 laten starten. Dus alles zou direct vanuit de Pi-Hole moeten komen.

Hopelijk is het zo. Het rare is wanneer ik verbindt dat de DNS .253 is hoe kan dat
Begin met niet al te veel blocklists en kijk regelmatig in het audit log van je Pi-hole (Tools / Audit log) of er geen gekke dingen gebeuren.

Mijn lijstje ziet er momenteel zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
# ---------------------------------------------------------------------------------------
#
# Pi-hole blocking lists
# 
# HP 20190228
#
# ---------------------------------------------------------------------------------------
#
# The Mother of all Hosts Files @ http://winhelp2002.mvps.org/
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.txt
#
#
# Malware countermeasures
#
# Malware Domain List @ https://www.malwaredomainlist.com/
https://www.malwaredomainlist.com/hostslist/hosts.txt
#
# Malware Domains @ http://www.malwaredomains.com/
https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains 
#
# Ransomware tracker @  https://ransomwaretracker.abuse.ch/blocklist/
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/RW_DOMBL.txt
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/RW_URLBL.txt
#
# Zeustracker @ https://zeustracker.abuse.ch/
https://zeustracker.abuse.ch/blocklist.php?download=domainblocklist 
#
# Browser based coin mining @ https://zerodot1.gitlab.io/CoinBlockerListsWeb/
https://zerodot1.gitlab.io/CoinBlockerLists/hosts
#
# SANS Suspected Domains @ https://isc.sans.edu/suspicious_domains.html
https://isc.sans.edu/feeds/suspiciousdomains_High.txt
#
# Social media countermeasures
#
# Facebook domains @ https://github.com/jmdugan/blocklists
https://raw.githubusercontent.com/jmdugan/blocklists/master/corporations/facebook/all
#

ASUS routers hebben sinds een van de laatste firmware releases moeite met het laten zien van je netwerk (Network Map / Clients), soms zie je niet alle actieve apparaten in je netwerk.

Ik heb al heel lang de gewoonte om DHCP in de router uit te zetten en Pi-hole te gebruiken als DHCP server.
Normaal gesproken regelt de DHCP server ook DNS, dus dan hoef je verder niks te doen.
Voordeel is meteen dat je geen last hebt van de ASUS bug m.b.t. het laten zien van actieve apparaten, die laat Pi-hole je dan wel zien.

[edit]
Als je toch bezig bent stel Pi-hole dan gelijk in als recursive DNS server, dan ben je van een hoop potentiële narigheid af.

[ Voor 3% gewijzigd door hp-got op 27-04-2019 13:08 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Wie kan me vertellen? Maar volgens mij zie ik echt iets over het hoofd dan. Op de Asus modem als ik op lan kijk heb je njet veel opties zoals je ziet op de foto. Dus ik vermoed op de tab DHCP server moet ik dit aanpassen. Anders dan dat zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:37

Pierre

Van nature lui!

theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:08:
Wie kan me vertellen? Maar volgens mij zie ik echt iets over het hoofd dan. Op de Asus modem als ik op lan kijk heb je njet veel opties zoals je ziet op de foto. Dus ik vermoed op de tab DHCP server moet ik dit aanpassen. Anders dan dat zie ik niet.
Je moet in je router de DNS laten verwijzen naar het IP adres van je Raspberry Pi.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 17:50
@theduke1989 waarom ben je nu eigenlijk de ganse tijd bezig over DHCP. Je kan pihole wel instellen als dhcp maar dat is voor niets nodig. Laat gewoon je router werken als dhcp.
Het enigste wat je moet instellen is de DNS server en dat moet je helemaal niet zoeken op het tabblad DHCP maar bij WAN
Afbeeldingslocatie: https://support.opendns.com/hc/en-us/article_attachments/360017089191/d1cb114568133765ea7780deeedef1cadfbabe6ae291cbf6c8bfad93e3e3f903.png
Daar stel je DNS 1 op het ip adres van je pihole en DNS 2 op dns van Google, Cloudflare of iets dergelijks.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:33
Op mijn RT-AC88U zie ik wat meer. Maar misschien komt dat omdat ik Merlin Firmware gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FftjrmPz/rtac88u.png

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Laatst online: 07:33
Waarschijnlijk wil hij via DHCP zijn clients instellen om zijn pihole te gebruiken als DNS server. Zo heb ik het ook gedaan.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:37

Pierre

Van nature lui!

Dan moet hij dat doen zoals @Kenhas beschrijft.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
Is toch helemaal voor niets nodig?
Alle clients krijgen toch automatisch de dns server die in de router staat ingesteld?

Er zijn, volgens mij, maar drie stappen nodig. Ik heb toch nooit niet meer dan die drie stappen gedaan:
- pihole installeren
- ip adres pihole reserveren in router (dhcp gedeelte) of op raspberry zelf
- dns server 1 instellen op ip adres pihole

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Laatst online: 21:24

TF0

Pierre schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:30:
Dan moet hij dat doen zoals @Kenhas beschrijft.
Zonder iets in DNS2 in te vullen, anders heb je de kans dat sommige reclames er wel doorheen komen en andere niet (afhankelijk door welke DNS server ze geresolved worden).
Als je meerdere DNS servers wilt gebruiken, dan moet je die in Pi-Hole definiëren.

Mijn Synology router heeft trouwens twee plaatsen voor DNS servers: eentje voor de router zelf, en een plek voor de lokale (door DHCP toegewezen) apparaten. Als het dus niet 100% werkt, dan moet je wellicht nog verder op zoek gaan.

Totdat ik bepaalde apparaten niet naar Pi-Hole wilde laten verwijzen, toen ben ik overgestapt naar MikroTik om meer controle te hebben. Dat kan ook via de ingebouwde DNS server van Pi-Hole, maar ik vertrouw een dedicated apparaat eenmaal meer, en meer speelgoed is altijd beter O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@blavlaa inderdaad,

Maar bij LAN heb ik weinig opties om in te stellen. Daarnaast als ik op wan doe dsn invoeren krijg ik als vorige keer dat me dsn ook meteen de gateway is zo dus me router njet meer bereikbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:47:
@blavlaa inderdaad,

Maar bij LAN heb ik weinig opties om in te stellen. Daarnaast als ik op wan doe dsn invoeren krijg ik als vorige keer dat me dsn ook meteen de gateway is zo dus me router njet meer bereikbaar is
DNS en gateway moeten andere adressen hebben, tenzij ze samen in je modem/router zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
TF0 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:49:
Zonder iets in DNS2 in te vullen, anders heb je de kans dat sommige reclames er wel doorheen komen en andere niet (afhankelijk door welke DNS server ze geresolved worden).
Als je meerdere DNS servers wilt gebruiken, dan moet je die in Pi-Hole definiëren.
Mee eens!

Maar...

Bij sommige routers moet je juist in alle DNS velden die je hebt (dus alle twee... of vier... niks leeglaten!) juist het Pi-Hole IP invoeren om te voorkomen dat de router één van de DNS Servers van je ISP aan de WAN kant ook aan de LAN kant toevoegt!

Vreselijk irritant, maar die modellen zijn er helaas wel :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:02:
Na 2 weken testen ben ook ik om.
Ik heb eerst bij mijn gsm, tablet en MacBook de DNS aangepast voordat ik de experia box wil aanpassen.
(Mijn vrouw houdt niet van verandering qua techniek, dus ik test eerst alles bij mijzelf...)

Naar mijn mening ben vrij technisch maar niet met zaken zoals DNS, macadres etc etc. Dat blijft hocus pocus.

Ik zie helaas ook nergens een failsafe uitleg wat en vooral waar ik de zaken moet aanpassen in de experia box. Ik heb de modem V10a.

Wie kan mij helpen? Alvast vriendelijk bedankt
Dit kan blijkbaar niet bij de V10a...
Sidenote, ik heb nog steeds alles via de apparatuur aangepast. Het vervelende is nu wel dat ik op mijn werk de dns steeds weer moet aanpassen. Maar dat is een ochtendritueel geworden tijdens een bak koffie :+
Staat nog steeds op mijn to-do-list om alles via een modem te laten lopen.

Dus... sinds begin februari gebruik ik ook PiHole en ben tot nu toe erg tevreden. Nu wil ik hem langzaam uitbreiden. Wat zijn de slimmere stappen om te nemen?

Ik lees dat je beter niet meteen een hele waslijst van iemand over kan nemen (snap ik) maar hoe kom je zelf achter de informatie die je wilt blokkeren?

Ik wil bijvoorbeeld alle trackers tegenhouden, hoe doe ik dat? En hoe kom ik naderhand zelf achter de informatie?

Alvast vriendelijk bedankt!!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
TF0 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:49:
[...]

Helemaal niet juist! Tweede dns wordt enkel gebruikt als back-up. Dat is nodig voor het geval pihole off Line geraakt om één of andere reden. Heb je geen tweede dns ingevuld en valt je pihole weg, heb je helemaal geen dns meer en kan je dus ook niet surfen. Alle dns requests gaan standaard naar dns1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:47:
@blavlaa inderdaad,

Ik zal de betreffende instellingen van mijn systeem opschrijven, kijk maar wat je er mee doet, hier werkt het al jaren probleemloos.

Ik heb een ASUS RT-AC68U, met ASUS-WRT 3.0.0.384-45713 firmware.
Pi-hole is bij mij DHCP server.

Het ASUS subnet is 10.0.0.xxx, dat zie je terug in de instellingen.
Sommige instellingen in de ASUS hebben zin als je de Pi-hole nog niet hebt draaien, maar ik geef ze toch ook maar just in case.

WAN - Internet Connection
Connect to DNS Server automatically: No
DNS Server1: 1.1.1.1
DNS Server2: 1.0.0.1

LAN - LAN IP
IP Address 10.0.0.1
Subnet mask 255.255.255.0

LAN - DHCP Server
Enable DHCP server: No
IP Pool Starting Address 10.0.0.100
IP Pool ENding Address 10.0.0.199
Enable Manual Assignment: Yes
In Client Name (MAC Address) kies je dan het adres van je Pi-hole, bij mij is dat 10.0.0.10 (dus buiten de range die de router zou toekennen als hij adressen zou uitgeven. Ik heb in de Pi-hole configuratie dus een dynamisch IP geconfigureerd, ik stel dit soort dingen liever in de router in).

In de PI-hole configuratie:
DHCP server enabled aanvinken.
De Range of IP Addreses to be handed out: 10.0.0.100 - 10.0.0.199
Router (Gateway) IP Address: 10.0.0.1

Bij Upstream DNS servers heb ik bij Custom 1 en Custom 2 de servers van PIA staan, maar daar kan je invullen wat je wil (ik meen me te herinneren uit een eerdere discussie dat je een VPN wilde draaien in de ASUS? Dan voer je daar de VPN DNS server adressen in).

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Laatst online: 21:24

TF0

Kenhas schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:59:
[...]

Helemaal niet juist! Tweede dns wordt enkel gebruikt als back-up. Dat is nodig voor het geval pihole off Line geraakt om één of andere reden. Heb je geen tweede dns ingevuld en valt je pihole weg, heb je helemaal geen dns meer en kan je dus ook niet surfen. Alle dns requests gaan standaard naar dns1
Je lijkt gelijk te hebben. Wellicht is dat dan een Synology router dingetje:
https://www.synology.com/...RM/RouterApp/localnetwork
Stap 9, dan kan het apparaat het zelf bepalen, daar ging het bij mij mis. Heel irritant.

Aan de andere kant, als je Pi-Hole eruit ligt, dan wil je toch helemaal niet kunnen internetten? Het hele idee is om de tracking en andere rotzooi te blokkeren, ik wil dat graag meteen weten.
Om een DNS-standaard-implementatieprobleem van welk apparaat dan ook te voorkomen en zeker te zijn van blokkeren, zou ik het toch bij 1 DNS adres houden.
Als de Pi-Hole weer online zou komen, hoe lang duurt het voordat ie weer gebruikt wordt? Ik neem aan dat er een soort van time-out wordt gebruikt?
En hoe weet je zeker dat je apparaat niet stiekem ook de tweede DNS server gebruikt om te krijgen wat de gebruiker wil? Wellicht om de gebruikerservaring te boosten.

Als een van bovenstaande waar is, dan heb je een log in je Pi-Hole zonder sommige DNS verzoeken. Waarschijnlijk ben je tegen de tijd dat het niet werkt vergeten (dat zou ik iig hebben) dat er ook een tweede DNS is gedefinieerd en je troubleshooting duurt langer dan noodzakelijk.

In de praktijk is mijn RPi met Pi-Hole heel betrouwbaar gebleken, dus ik acht het niet nodig. Maar ieder zijn keus :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
[...]

Pi-hole zelf raadt aan om ook maar één DNS te gebruiken: https://discourse.pi-hole...e-my-only-dns-server/3376
Dit omdat veel systemen de tweede DNS als alternatief gebruiken i.p.v. fallback.

Heb het zelf nooit getest eigenlijk, je zou het kunnen testen door Wireshark te laten lopen, je tweede DNS op 8.8.8.8 oid zetten en dan gaan browsen en kijken of er ook requests naar 8.8.8.8 gaan i.p.v. Pi-hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

TF0 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:21:
[...]
In de praktijk is mijn RPi met Pi-Hole heel betrouwbaar gebleken, dus ik acht het niet nodig. Maar ieder zijn keus :).
Volledig mee eens.
Het ding draait hier al een paar jaar met hetzelfde SD kaartje, mankeert nooit wat aan.
Af en toe updates bijhouden, af en toe in het Audit log kijken of er niks geks gebeurt en dat is het dan.
Wat mij betreft kunnen de jongens die Pi-hole ontwikkelen een Nobel-prijs krijgen.
Dat zal niet lukken, maar jaarlijks een donatie doen kan natuurlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@hp-got Ik doe volgens mij iets verkeerds,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rNpZjv5g00qBArXGpZX6xhMe/full.jpg

Wanneer ik maak niet uit een van de twee pak en daar de DNS server invoer, heb ik al geen verbinding meer.
Mijn Asus is ook me modem meteen. Het is niet dus een router maar echt me modem ook. De standaard fritzbox vondt ik qua instellingen minder.

Dus al die ik op een van die 2 dan meteen is me default gateway niet meer bereikbaar.
Of mijn pi-hole doet echt vage dingen dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:37:
[...]
Wanneer ik maak niet uit een van de twee pak en daar de DNS server invoer, heb ik al geen verbinding meer.
Sorry, ik heb geen ervaring met de ASUS DSL modem/router.
In mijn setup is een Fritz!Box het modem (met telefooncentrale, antwoordapparaat enz. enz.) en daarachter hangt een ASUS router met de instellingen die ik je liet zien.
Maar het LAN gedeelte van jouw ASUS en de mijne zal niet zo heel veel anders zijn denk ik?
Misschien kan je uit de LAN instellingen die ik je liet zien iets bruikbaars afleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
theduke1989 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:37:
[Afbeelding]

Mijn Asus is ook me modem meteen. Het is niet dus een router maar echt me modem ook. De standaard fritzbox vondt ik qua instellingen minder.

Dus al die ik op een van die 2 dan meteen is me default gateway niet meer bereikbaar.
Of mijn pi-hole doet echt vage dingen dan??
Ga aan de linkerkant eens naar “LAN”, tabblad “DHCP server” en vul bij DNS her op adres van de pi-hole in

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Wat zijn de "beste" of meest gebruikte lijsten - ik heb het idee dat bij mij de huidige lijsten niet (meer) of nauwelijks worden geüpdatet.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 17:04
@theduke1989, volg anders eens wat tutorials op internet. Dit betreft basic router configuratie. Zie ook deze link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Nee... Primary en Secondary DNS bestaan helemaal niet : Dat gebeurt willekeurig dus er is helemaal geen Fallback of iets dergelijks!

Vreselijk irritant misverstand trouwens dat wel vaker langskomt :P
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:30:
Pi-hole zelf raadt aan om ook maar één DNS te gebruiken: https://discourse.pi-hole...e-my-only-dns-server/3376
Dit omdat veel systemen de tweede DNS als alternatief gebruiken i.p.v. fallback.

Heb het zelf nooit getest eigenlijk, je zou het kunnen testen door Wireshark te laten lopen, je tweede DNS op 8.8.8.8 oid zetten en dan gaan browsen en kijken of er ook requests naar 8.8.8.8 gaan i.p.v. Pi-hole.
Dat is gewoon zo : Je zal zien dat je Pi-Hole zelf ook zijn Forward DNS adressen random aanspreekt! ;)

Als je een redundante Pi-Hole setup wilt dan kan je beter dit bouwen : https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Kaspers schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:55:
@theduke1989, volg anders eens wat tutorials op internet. Dit betreft basic router configuratie. Zie ook deze link.
Of mijn modem / router is niet 100% maar elke keer als ik de WAN aanpas vervalt mijn router toegang. Kan het niet meer bereiken.

Wan connections
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CNhe9hWfZA85Y7ekzydX21Ql/full.jpg

PPoE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5SMgbY5PFUiYZ8znuTRGfWN5/full.jpg

Automatic IP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2T0CU0y5Jk56nuLRdCSFmO6D/full.jpg

Ongeacht waar ik ook de DNS wil aanpassen, wanneer ik op Apply doe werkt het niet. Dus mijn Pi-Hole doet iets verkeerds of iets anders. Maar goed. Ga denk ik een andere topic openen om deze niet te vervuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
theduke1989 schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:58:
[...]

Of mijn modem / router is niet 100% maar elke keer als ik de WAN aanpas vervalt mijn router toegang. Kan het niet meer bereiken.

Wan connections
[Afbeelding]

PPoE
[Afbeelding]

Automatic IP
[Afbeelding]

Ongeacht waar ik ook de DNS wil aanpassen, wanneer ik op Apply doe werkt het niet. Dus mijn Pi-Hole doet iets verkeerds of iets anders. Maar goed. Ga denk ik een andere topic openen om deze niet te vervuilen.
Heb het idee dat je de reacties ook niet leest op je berichten :?
TerrorSource schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:06:
[...]

Ga aan de linkerkant eens naar “LAN”, tabblad “DHCP server” en vul bij DNS her op adres van de pi-hole in

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01
@theduke1989 je moet niks in je WAN settings aanpassen, je moet je DHCP (dat ding wat IP adressen uitdeelt) ook je nieuwe DNS server (PiHole) laten meegeven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TerrorSource schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:15:
Heb het idee dat je de reacties ook niet leest op je berichten :?
chaoscontrol schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:16:
@theduke1989 je moet niks in je WAN settings aanpassen, je moet je DHCP (dat ding wat IP adressen uitdeelt) ook je nieuwe DNS server (PiHole) laten meegeven.
Graag hier verder ;) DNS instellen op Asus DSL AC87VG modem werkt niet, wat nu.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Niet goed gelezen...

[ Voor 93% gewijzigd door Bongoarnhem op 28-04-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
[...]

Voor zover ik weet, en dat blijkt ook uit de ervaring hier thuis doet mn Asus router aan load balancing. Dus dns 1 en 2 worden random aangesproken. Ik heb beide op de Pi-hole dns staan, sindsdien komt er niks van ongewenste afzenders meer door. Dat was met 2 verschillende dns servers nog wel eens anders. Maar misschien verschilt het per merk router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb sinds kort dat heel veel websites niet laden maar nadat ik 3-5 keer op F5 druk wel.
Ik dacht in eerste instantie dat kwam door de dns servers. (gebruik die van dns.watch)
Maar ook bij andere dns server krijg ik deze meldingen.

In de queries van pi-hole staat bij status van de betreffende domeinen unknown / bogus :?
volgens het pi-hole forum heeft dit te maken met DNSSEC maar echt een oplossing heb ik er niet kunnen vinden. Enige oplossing lijkt DNSSEC uitzetten bij de settings in pi-hole.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik heb een Asus router(Merlin-WRT) met een Pi-hole op een Pine64 bordje draaien. Dit alles werk prima. Omdat ik de Pi-hole alleen als DNS server heb draaien en niet als DHCP server heb draaien stond in de logs van de Pi-hole eerder alleen maar het IP van de router.

Dit heb ik opgelost door in de Asus onder het kopje LAN>DHCP server de opties Advertise router's IP in addition to user-specified DNS en Forward local domain queries to upstream DNS aan te zetten. Hierdoor zag ik alle ip adressen van de apparaten afzonderlijk.

Nu wil ik natuurlijk liever apparaat namen zien ipv ip adressen, hiervoor heb ik op de Pi onder settings>DNS de optie Conditional forwarding geactiveerd. Dit met de naam en ip van de router en het domein. Hierdoor werd het netwerk echter onbruikbaar omdat er ongeveer 200 dns resolve requests per seconde naar de Asus werden gestuurd. Ik heb dit alleen maar kunnen oplossen door de optie weer uit te zetten.

Ik heb wat gezocht maar ben er nog niet uit.
Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bongoarnhem schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:02:
Ik heb een Asus router(Merlin-WRT) met een Pi-hole op een Pine64 bordje draaien. Dit alles werk prima. Omdat ik de Pi-hole alleen als DNS server heb draaien en niet als DHCP server heb draaien stond in de logs van de Pi-hole eerder alleen maar het IP van de router.

Dit heb ik opgelost door in de Asus onder het kopje LAN>DHCP server de opties Advertise router's IP in addition to user-specified DNS en Forward local domain queries to upstream DNS aan te zetten. Hierdoor zag ik alle ip adressen van de apparaten afzonderlijk.

Nu wil ik natuurlijk liever apparaat namen zien ipv ip adressen, hiervoor heb ik op de Pi onder settings>DNS de optie Conditional forwarding geactiveerd. Dit met de naam en ip van de router en het domein. Hierdoor werd het netwerk echter onbruikbaar omdat er ongeveer 200 dns resolve requests per seconde naar de Asus werden gestuurd. Ik heb dit alleen maar kunnen oplossen door de optie weer uit te zetten.

Doe ik iets fout?
Waarom forward je local domain queries upstream? Ik denk dat daar je fout zit. Ik doe dat nooit, doe enkel dat tweede deel dat jij ook doet en dat werkt perfect.

Dus of dat local domain forwarding uitschakelen, of zorgen dat de Pi het locale domain altijd een IP-adres teruggeeft, je moet de PiHole dan dus wel vertellen welk IP-adres bij het domein hoort.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 29-04-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
CH4OS schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:08:
[...]
Waarom forward je local domain queries upstream? Ik denk dat daar je fout zit. Ik doe dat nooit, doe enkel dat tweede deel dat jij ook doet en dat werkt perfect.

Dus of dat local domain forwarding uitschakelen, of zorgen dat de Pi het locale domain altijd een IP-adres teruggeeft, je moet de PiHole dan dus wel vertellen welk IP-adres bij het domein hoort.
Bedankt voor de tip, ik hem instellen en laat weten of het nu goed gaat. De reden dat ik die had ingesteld is dat ik daardoor alle apparaten afzonderlijk zag ipv alleen het ip van de router. Eens kijken of het op jou manier goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bongoarnhem schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:18:
Bedankt voor de tip, ik hem instellen en laat weten of het nu goed gaat. De reden dat ik die had ingesteld is dat ik daardoor alle apparaten afzonderlijk zag ipv alleen het ip van de router. Eens kijken of het op jou manier goed werkt.
Dat heb je ook als je alleen het laatste deel al doet, dan krijg je ook vanzelf de IP-adressen bij de computernamen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:34
Simpele vraag.
Ik heb recentelijk https://blocklist.site/app/dl/ads aan mijn blacklist toegevoegd en nu werkt de login van bloomon (bloomon.nl/login) niet meer.
Als ik pi-hole disable werkt het wel en blijft het zelfs even werken als ik pi-hole weer activeer.
Voordat ik met de logs aan de gang ga, heeft iemand hier ervaring mee en de juiste url vrij gegeven?
Zou mij een hoop tijd schelen.
Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Maarten60 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:00:
Simpele vraag.
Ik heb recentelijk https://blocklist.site/app/dl/ads aan mijn blacklist toegevoegd en nu werkt de login van bloomon (bloomon.nl/login) niet meer.
Als ik pi-hole disable werkt het wel en blijft het zelfs even werken als ik pi-hole weer activeer.
Voordat ik met de logs aan de gang ga, heeft iemand hier ervaring mee en de juiste url vrij gegeven?
Zou mij een hoop tijd schelen.
Hoor het graag.
Je zult in de query logs moeten gaan zoeken welk domein geblokkeerd wordt. Dat is nou juist PI-Hole, fine-tunen. Doorlaten wat jij wilt en blokkeren wat jij niet wilt.
Wij kunnen vanaf hier niet zien wat er bij jou geblokkeerd wordt immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:34
Ik begrijp dat de door mijn gebruikte lijsten niet duidelijk zijn. Echter, net zoals ik het eens voor Videoland heb uitgezocht (en de vier specifieke url’s gemeld) zou het kunnen dat iemand hetzelfde had gedaan voor bloomon.
Vandaar mijn vraag.
Ik ga aan de gang om het uit te zoeken en zal de resultaten melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:08
blavlaa schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:20:
Op mijn RT-AC88U zie ik wat meer. Maar misschien komt dat omdat ik Merlin Firmware gebruik.

[Afbeelding]
Even een Off-topic maar ik zie dat er Tweakers zijn met een asus router. Een tip voor diegene met een Asus router:

Voor Asus routers en Asus routers met Merlin firmware is ook ad block software beschikbaar waar ik in het verleden goede ervaring mee had, namelijk: AB-Solution Diversion, zie het officiële topic.

Het blokkeert ook ads op basis van de zelfde Pi-Hole domain lijsten. Het heeft alleen geen Grafische interface en mooie grafiekjes zoals Pi-Hole (tenzij dat er sinds kort is bijgekomen). We zijn alle statistieken via een ssh menu in te zien en als export naar een csv file.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6LFY9Ee.png

Het is een prima alternatief als je nog geen Pi hardware hebt maar wel een Asus router. Ik heb de software in het verleden op mijn Asus N66U gedraaid. Inmiddels staat mijn N66u in de kast vanwege een upgrade naar pFsense.

[ Voor 8% gewijzigd door MuVo op 01-05-2019 15:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 14:31

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Siewert schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:01:
@Rudyy @Room42
Gebruik deze al een tijdje.
Werkt opzich aardig alle is Youtube sneller met nwe ad channels.
Alleen zoals verwacht de tussentijdse reclame kun je niks aan doen.
https://github.com/kboghdady/youTube_ads_4_pi-hole
Ik had deze nog in mijn documentatie staan:

(^r[[:digit:]]+(\.|\-+)[[:alnum:]]+\-+[[:alnum:]]+\.)(googlevideo|gvt1)\.com$ en
r[0-9]*([-]{1,3}|.)sn-[a-z0-9]{4,}\.googlevideo.com blokkeren alles van googlevideo

Bijvoorbeeld r4---sn-5hnedn7s.googlevideo.com
See match op https://regex101.com

Bovenstaande dus aan je Regex & Wildcard blocking toevoegen

Dan ben je:
1. Niet afhankelijk van een een script die je moet installeren en om de zoveel tijd pas loopt. Ik ben scripts tegen gekomen die je als Cronjob op je PiHole moet instellen die om de x uur je query log op youtube domeinen als r3-sn-shlddf.googlevideo.com, scannen en die dan automatisch toevoegen aan je black list.

2. Je bent flexibeler aangezien je alleen deze 2 regex regels uit je regex lijst hoeft te halen als je het wil verwijderen. Handiger als je geen kennis hebt van linux. Je kunt dit gewoon in de web interface dus instellen.

3. Je blokkeert real time ipv achteraf en als youtube nieuwe toevoegt die voldoen aandezelfde naamgeving, dan vang je ze al af tijdens het laden van de webpagina en niet achteraf.

En ja en kunnen ook nadelen aanzitten, zoals al eerder geschreven werd door iemand dat de video en reclame vanaf 2 streams geserveerd worden. Je kan dus met jouw methode gelukt hebben dat de url van de video stream wel werkt, maar de url van de reclame stream geblocked wordt.

Met de regex methode zoals ik hierboven heb beschreven, wordt gewoon alles geblokkeerd. Resultaat kan dus zijn dat je zwarte schermen krijgt met een loading icoon van je video.

[ Voor 13% gewijzigd door MRE-Inc op 02-05-2019 14:53 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MRE-Inc schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:42:
[...]
Resultaat kan dus zijn dat je zwarte schermen krijgt met een loading icoon van je video.
Net iets te vaak meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Hoe kan ik me DNS server werkend krijgen?

Want wanneer ik ipconfig /all doe zie ik bij DNS servers de IP van me router.

Ik gebruik een ASUS DSL AC87VG voor al het verkeer.

@MuVo is dit ook te gebruiken op een Asus DSL AC87VG ? want dat heb ik namelijk nu.

[ Voor 20% gewijzigd door theduke1989 op 02-05-2019 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 16:00
Bongoarnhem schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:02:

Doe ik iets fout?
CH4OS schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:08:
[...]

Ik vermoed omdat hij met waarschijnlijk hetzelfde probleem zit als ik?
Ik draai DD-WRT en ook ik zie in de logging merendeel van de verzoeken komen vanaf de router. (356884 van de router tegen 4000+ van de volgende host)

Ik heb ook al van alles geprobeerd, ik heb in mijn router Forced DNS Redirection enabled, DNSMasq ingesteld (dhcp-option=6,192.168.1.130) en uiteindelijk via een andere tip firewall rules gemaakt zodat Pi-Hole niet manual bypassed kan worden:

code:
1
2
3
4
5
6
#keep network on pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p tcp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.130:53
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p udp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.130:53
#punch DNS hole for pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p tcp -s 192.168.1.130 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p udp -s 192.168.1.130 --dport 53 -j ACCEPT

Dat laatste lijkt te werken want ik zie in de laatste paar minuten de counters niet oplopen van mijn router die met stip op nummer 1 van top clients staat.
Bijkomend voordeel zou moeten zijn dat een gebruiker niet hoeft te proberen 8.8.8.8 of een andere DNS te configureren want dat werkt toch niet, gaat ten alle tijden naar Pi-Hole.
Ook devices welke ongeacht wat ik ook instelde aan DNS toch die van mijn ISP of welke dan ook gebruikte gaan nu via Pi-Hole.
Een win-win tot nu toe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

theduke1989 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:12:

In de instellingen van de DHCP de juiste DNS server configureren? :)
Maarten60 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:30:
Ik begrijp dat de door mijn gebruikte lijsten niet duidelijk zijn. Echter, net zoals ik het eens voor Videoland heb uitgezocht (en de vier specifieke url’s gemeld) zou het kunnen dat iemand hetzelfde had gedaan voor bloomon.
Vandaar mijn vraag.
Ik ga aan de gang om het uit te zoeken en zal de resultaten melden.
Tja, er zijn twee manieren om het op te lossen; de maintainer van de lijst contacteren of whitelisten. Geen idee hoe een ander dat alvast voor jou kan doen? Enige wat dan kan is de site laten whitelisten, maar dan is dat voor een andere blocklist geweest, aangezien jij er immers last van hebt/had.

[ Voor 105% gewijzigd door CH4OS op 02-05-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Mmmmmm toch nog steeds een boel requests van mijn router.
Bij DHCP settings heb ik wel PiHole als DNS server opgegeven, leeg laten had negatief effect op internet performance.
Gekke is dat ik wel alle cliënts gebruik zie maken van PiHole dus waarom er toch nog flink wat vanaf de router komt is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol

@MuVo is dit ook te gebruiken op een Asus DSL AC87VG ? want dat heb ik namelijk nu.
Er stonden toch (genoeg) oplossingen in je topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@chaoscontrol geen van alle werkt.

Als ik ipconfig /all doe blijft de DNS servers op de IP van me router ongeacht waar ik hem doe. Dus de DNS wordt niet gezien? op de discourse kanaal hadden ze de log bekeken en blijkt goed te werken. Dus op de router gaat er echt wat verkeerd volgens mij. Is dit een ASUS probleem f??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
theduke1989 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:06:
@chaoscontrol geen van alle werkt.

Als ik ipconfig /all doe blijft de DNS servers op de IP van me router ongeacht waar ik hem doe. Dus de DNS wordt niet gezien? op de discourse kanaal hadden ze de log bekeken en blijkt goed te werken. Dus op de router gaat er echt wat verkeerd volgens mij. Is dit een ASUS probleem f??
Volgens mij was de conclusie dat je zo'n dichtgetimmerde router hebt waardoor je de interne DHCP niet kon aanpassen waardoor deze de DNS server meegeeft. Er is je toen de suggestie gedaan om je PiHole DHCP te laten doen i.p.v. je router. Is dat gelukt? Anders kun je in je topic natuurlijk even vragen hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Hoe kun je een specifieke host monitoren/debuggen om toch reclame eruit te halen?
De mobiele versie van telegraaf.nl en nu.nl laten nog steeds reclame zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

schumi2004 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:33:
Hoe kun je een specifieke host monitoren/debuggen om toch reclame eruit te halen?
De mobiele versie van telegraaf.nl en nu.nl laten nog steeds reclame zien
Ook op je computer :?
Zo ja, dan komen de advertenties direct vanaf de server, waar ook de content vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
schumi2004 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:37:
Ik vermoed omdat hij met waarschijnlijk hetzelfde probleem zit als ik?
Ik draai DD-WRT en ook ik zie in de logging merendeel van de verzoeken komen vanaf de router. (356884 van de router tegen 4000+ van de volgende host)

Ik heb ook al van alles geprobeerd, ik heb in mijn router Forced DNS Redirection enabled, DNSMasq ingesteld (dhcp-option=6,192.168.1.130) en uiteindelijk via een andere tip firewall rules gemaakt zodat Pi-Hole niet manual bypassed kan worden:

code:
1
2
3
4
5
6
#keep network on pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p tcp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.130:53
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p udp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.130:53
#punch DNS hole for pi-hole
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p tcp -s 192.168.1.130 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -t nat -I PREROUTING -i br0 -p udp -s 192.168.1.130 --dport 53 -j ACCEPT

Dat laatste lijkt te werken want ik zie in de laatste paar minuten de counters niet oplopen van mijn router die met stip op nummer 1 van top clients staat.
Bijkomend voordeel zou moeten zijn dat een gebruiker niet hoeft te proberen 8.8.8.8 of een andere DNS te configureren want dat werkt toch niet, gaat ten alle tijden naar Pi-Hole.
Ook devices welke ongeacht wat ik ook instelde aan DNS toch die van mijn ISP of welke dan ook gebruikte gaan nu via Pi-Hole.
Een win-win tot nu toe ;)
De regels die je hebt ingesteld zijn IMHO simpelweg een verplichte instelling als je bijvoorbeeld een Chromecast op je netwerk hebt of in ieder geval soortgelijke apparaten! d:)b
schumi2004 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:57:
Mmmmmm toch nog steeds een boel requests van mijn router.
Bij DHCP settings heb ik wel PiHole als DNS server opgegeven, leeg laten had negatief effect op internet performance.
Gekke is dat ik wel alle cliënts gebruik zie maken van PiHole dus waarom er toch nog flink wat vanaf de router komt is me een raadsel.
Volgens mij heb ik dat wel vaker voorbij zien komen bij ASUS routers op het Pi-Hole forum :/

Random voorbeeld : https://discourse.pi-hole...-for-dns-msftncsi-com/556

Dat is ook gelijk één van de voordelen van Pi-Hole i.c.m. de IPtables rules die je hebt aangemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Ik heb geen ASUS maar een Netgear R7000 maar het lijkt er wel een beetje op, ik ga eens kijken of ik niet ergens wat debug info vandaan kan halen wat voor soorten requests dit nu zijn.

De top 2 is iig dit:

_ldap._tcp.nl-ams._sites.dc._msdcs 28210
_ldap._tcp.dc._msdcs 19131

/edit:
Iets met Active directory, eens uitzoeken hoe daar vast vanaf te komen.

/edit:
Reclame lijkt op een PC niet aanwezig te zijn voor telegraaf. en nu.nl.
Op mijn mobiel is he took google reclame want je kunt ze weg klikken waarna je vragen krijgt waarom enzo, mss dat dat net anders werkt op een mobiel.

[ Voor 36% gewijzigd door schumi2004 op 03-05-2019 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:08

De ASUS DSL AC87VG is een modem, modems worden niet ondersteunt door de merlin firmware, zie 1, 2.

De software Diversion ondersteund ook geen modems, zie Requirements for Diversion.

Het wordt niet ondersteund, maar je kan proberen de Diversion setup uit te voeren en kijken hoever je komt. Als je van te voren maar een goede backup maakt van jou modem. Ik kan je er alleen niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
schumi2004 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 00:12:
Ik heb geen ASUS maar een Netgear R7000 maar het lijkt er wel een beetje op
Dat is weer een ander rampverhaal :

Netgear heeft die hele router verpest door de firmware upgrades heen dus het zou me niet verbazen dat er nog steeds een of ander stuk code ergens is achtergebleven dat het een en ander veroorzaakt! :/

Ik zou in ieder geval eens richting een andere router denken als ik die R7000 nog steeds had :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
nero355 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:14:
[...]

Dat is weer een ander rampverhaal :

Netgear heeft die hele router verpest door de firmware upgrades heen dus het zou me niet verbazen dat er nog steeds een of ander stuk code ergens is achtergebleven dat het een en ander veroorzaakt! :/

Ik zou in ieder geval eens richting een andere router denken als ik die R7000 nog steeds had :)
Ja de stock firmware is idd een rampenplan maar nu met DD-WRT (en dan niet meest recente build) is ie redelijk okay.
Ik heb het na wat geklooi vanacht volledig naar mijn wens werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Klein probleem met Pihole,

Ik heb het sinds 2 maanden draaien en het werkt goed echter werkt mijn gastennetwerk niet meer.
reden is natuurlijk omdat die de pihole niet kunnen benaderen. Nu dacht ik dat op te lossen door de pihole ook te verbinden met het gastennetwerk en het bijbehorende ip ook als dns op de router in te stellen maar dat werkt niet.
Ook de pi-hole zetten op listen to all devices werkt niet.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is zonder mijn gehele netwerk open te stellen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1 ... 9 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.