DNS instellen op Asus DSL AC87VG modem werkt niet, wat nu.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:25
Om de topic niet te vervuilen in de Pi-Hole, wil ik een aparte topic openen.

Of mijn modem / router is niet 100% maar elke keer als ik de WAN aanpas vervalt mijn router toegang. Kan het niet meer bereiken.

Wan connections
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CNhe9hWfZA85Y7ekzydX21Ql/full.jpg

PPoE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5SMgbY5PFUiYZ8znuTRGfWN5/full.jpg

Automatic IP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2T0CU0y5Jk56nuLRdCSFmO6D/full.jpg

Ongeacht waar ik ook de DNS wil aanpassen, wanneer ik op Apply doe werkt het niet. Dus mijn Pi-Hole doet iets verkeerds of iets anders.

Op google staat je moet de Automatic IP aanpassen, al gedaan 2x en meteen de toegang tot me default gateway is weg.

Ik wil liever dat alles via me router gaat ipv de Pi-hole

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Laten we het probleem eens afpellen:
theduke1989 schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:00:
Of mijn modem / router is niet 100% maar elke keer als ik de WAN aanpas vervalt mijn router toegang. Kan het niet meer bereiken.
Wat bedoel je hiermee? Wat versta jij onder 'het vervallen van je router toegang'? Werkt de webinterface waarmee je de router kan configureren niet meer? Kun je niet pingen naar je router? Gaat er geen verkeer meer van je interne netwerk door je router als gateway? Wees alsjeblieft zo specifiek mogelijk.
Ongeacht waar ik ook de DNS wil aanpassen, wanneer ik op Apply doe werkt het niet.
Zoals ik op school ook vaak aan leerlingen vraag: Wat is het? :P
Dingen als het werkt niet, het kan niet, ik snap het niet zijn voor mensen die je willen helpen te onduidelijk.
Dus mijn Pi-Hole doet iets verkeerds of iets anders.
Is de werking van Pi-Hole nog niet gecontroleerd? Kun je gewoon surfen en dus domeinen resolven als je op een pc even handmatig de Pi-Hole als dns-server instelt?
Ik wil liever dat alles via me router gaat ipv de Pi-hole
Alles? Wat bedoel je daarmee? Ik neem aan dat je wilt dat je router aan alle clients laat weten dat ze voor hun DNS-verzoekjes bij de Pi-Hole server moeten aankloppen. Je router gaat niet alles doen en dus zelf de DNS-server spelen.

Samengevat:

1: Wat werkt er nou precies niet nadat je de DNS-server in je router instelt op de Pi-Hole?
2: Werkt Pi-hole zelf überhaupt wel?

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 28-04-2019 11:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
vermoedelijk omdat je je internet naar vlan 7 forceerd

heb je een intel kaart in je pc, installeer dan eens de uitgebreide nic drivers van intel, en zet jezelf eens in vlan7.. kijken of je dan een oplossing hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Gizz

Om je vragen te beantwoorden!!!

1. In de Pi-Hole topic hebben de Tweakers over het instellen op de LAN connectie. Zoals in dat topic heb ik beperkte instellingen. Dus zeggen ze doe het op de WAN want daarop moet het ingesteld worden en zou het moeten werken.

2. Wanneer ik dan op de PPoE of Automatic IP de DNS server(in de DNS Server Velden) toepas zoals vele zeggen. Of het nou 1 DNS veld of beide is. wanneer ik op apply druk vervalt meteen de toegang tot me router.

3. Ik kan er niet naar toe browsen via IP niks werkt. Het internet zelf werkt gewoon en kan gewoon browsen, downloaden, uploaden etc.

4. De Pi-Hole werkt gewoon. Deze bevestiging heb ik gekregen van de Pi-Hole team zelf in de discours topic.

Het rare is:

Pi-Hole heeft een x.x.x.6 address, en de router een x.x.x.252 address. Dit heb ik bewust gedaan. Om me router op een veel hogere adres draaien zodat de cliënts niet ik de buurt komen. Ik gebruik geen vlans dus vandaar.

@ijske ik zal vandaag even kijken,en indien nodig updaten. Denk dat ik realtek heb. MSI MPower motherboard.

[ Voor 24% gewijzigd door theduke1989 op 28-04-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je in de WAN instellingen iets aanpast. Als het goed is, speelt je Asus voor DHCP server. Dus dan moet je in de instellingen van je DHCP server aangeven dat clients naar de Pi-Hole moeten voor DNS requests.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Draait de DHCP server op de Pi-hole toevallig zodat dat problemen geeft ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@TommieW Ik probeerde eerst op de LAN aan te passen. Ik weet niet of het met de modem / router te maken heeft. Maar op LAN heb ik de functie om de DNS te stellen zoals wel op WAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
sapphire schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:55:
Draait de DHCP server op de Pi-hole toevallig zodat dat problemen geeft ?
Op de Pi-Hole heb ik die uit staan. Wil dat alles netjes via de modem/router gaat. Om zo alle cliënts te kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat basisdingen:

DHCP
Je modem is je verbinding met het internet. De modem krijgt waarschijnlijk een ip-adres van jouw provider, en is dus een dhcp-client.

Je apparaten op je LAN wil je waarschijnlijk een intern ip-adres toedelen. Dit gaat door een apparaat, vaak de router, als DHCP-server te laten fungeren. Naast dat je dan controle hebt over welk apparaat welk ip-adres krijgt, kun je additionele dingen instellen, zoals bijvoorbeeld DNS-servers, gateways etc.

DNS
Een DNS-server vertaalt een domeinnaam om naar een ip-adres op het internet. Een provider heeft meestal hun eigen DNS-servers, en zal die gegevens vaak naar je modem sturen die het dan weer vaak doorgeeft aan de router. Het is echter niet noodzakelijk om de DNS-servers van je provider te gebruiken, er zijn ook vrij beschikbare DNS-servers beschikbaar.
Het adres van een DNS server is iets wat je aan je DHCP-server kunt vertellen, die het vervolgens aan jouw DHCP-clients vertelt.

Wat ik begrijp in jouw geval is dat je een ASUS modem/router hebt. Ik snap niet waarom je je netwerken op deze manier in VLANs hebt verdeeld, maar misschien is dit iets wat jouw provider heeft gedaan.

Bedenk voor jezelf wat je wilt bereiken. Welk apparaat moet de interne IP-adressen gaan uitdelen. De pi-hole kan het doen, maar hoeft niet. Schakel de DHCP-diensten uit op de apparaten die geen DHCP-server zijn.
Verder vertel je je DHCP-server twee dingen:
- je vertelt 't dat jouw pi-hole altijd hetzelfde interne ip-adres krijgt.
- je vertelt 't dat jouw pi-hole (op het zojuist gekozen ip-adres) als DNS-server optreedt.

Ik snap dat je verbinding verliest wanneer je de WAN-instellingen wijzigt. Maar volgens mij is het niet nodig om je WAN-instellingen aan te passen. Je wilt dingen veranderen op je interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik begrijp dat ik alles op me interne LAN moet aanpassen. Maar dit is volgens mij niet mogelijk. Of ik mis wat dingen??

LAN Mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E6mJBwPWQzdYWBhB73MczzST/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x9Gw6XK88bEzPYkoIt9Sr2lT/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IihfMvzL9NnNnEL9LzA5WJsz/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TkVuqFnxgFBGq87Zt7FV9xqq/full.jpg

WAN mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iYneO2e2S5vFjXRLjNyEnqZ9/full.jpg
Deze optie heb ik dus op de PPoE en de Automatic IP in WAN instellingen.

zoals je ziet niet in de LAN instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 28-04-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:04
Je WAN kant kan je LAN kant niet zien, dus als je bij je WAN je PiHole instelt zal dat niet werken. Ik kan in de handleiding van je router niet vinden dat je de DNS van de DHCP kan aanpassen. (https://dlcdnets.asus.com...833_DSL_AC87VG_Manual.pdf)

Je kan een andere DHCP server gebruiken (en die op je router uitzetten) of je zou kunnen kijken of je OpenWRT o.i.d. op je router kan flashen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

chaoscontrol schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:36:[...]
of je zou kunnen kijken of je OpenWRT o.i.d. op je router kan flashen.
Het is een modem/router, ik weet niet of DDWRT ook het modem-deel van dit apparaat in huis heeft??

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik had al gekeken op Openwrt en DDWRT kon niet mijn type vinden.

In principe zou ik dus een tweede asus router of iets moeten aanschaffen om dit te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

theduke1989 schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:49:
In principe zou ik dus een tweede asus router of iets moeten aanschaffen om dit te realiseren?
Wat gebeurt er nou precies als je in de router LAN DHCP uitzet en in de plaats daarvan Pi-hole gebruikt als DHCP server?

[edit]
Dit soort tests en instellingen doe je bij voorkeur met een PC die bedraad is aangesloten op de router, dus niet via WiFI.

[ Voor 17% gewijzigd door hp-got op 28-04-2019 15:31 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

theduke1989 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:42:
@Gizz

3. Ik kan er niet naar toe browsen via IP niks werkt.
Kun je hem nog pingen? Hoe lang na een reboot van je router wacht je met inloggen?
Het internet zelf werkt gewoon en kan gewoon browsen, downloaden, uploaden etc.
Dat duidt erop dat je router gewoon werkt en dat alleen de webinterface niet benaderbaar is.

Met welke netwerkinstellingen werkt je internet dan op het moment dat je router niet benaderbaar is maar je wel gewoon op internet kunt? Welke DNS-server wordt dan gebruikt? Werkt de DHCP-server van je router nog nadat de webinterface niet meer benaderbaar is? Zo ja, krijg je dan als DNS-server inderdaad je Pi-Hole?

Verder klinkt het erg raar dat de webinterface niet werkt door direct naar het IP-adres van je router te surfen nadat je iets in de DNS-instellingen verandert. Je werkt dan namelijk helemaal niet met domeinnamen die geresolved moeten worden.
Draait je router de laatste firmware-versie? Misschien loop je wel tegen een bug aan die allang is gefixt.
DAzN schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:35:
Ik snap dat je verbinding verliest wanneer je de WAN-instellingen wijzigt. Maar volgens mij is het niet nodig om je WAN-instellingen aan te passen. Je wilt dingen veranderen op je interne netwerk.
Ik snap dat niet. Waarom is het logisch dat je de hele webinterface van de router onbenaderbaar raakt, waar je op ip-adres heen surft (192.168.1.252 bijvoorbeeld) op het moment dat je iets aan de DNS-instellingen verandert?
theduke1989 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:42:
Het rare is:
Pi-Hole heeft een x.x.x.6 address, en de router een x.x.x.252 address. Dit heb ik bewust gedaan.
Waarom is dat raar als je dat bewust hebt gedaan?
chaoscontrol schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:36:
Ik kan in de handleiding van je router niet vinden dat je de DNS van de DHCP kan aanpassen.
Volgens mij neemt deze Asus gewoon de instellingen die bij de DNS-instellingen staan (onder WAN) gewoon mee bij het uitdelen van de DHCP-leases. Maar dat is een aanname gebaseerd op een apparaat waar ik een tijd terug mee aan het stoeien was.

@theduke1989 Is natuurlijk makkelijk te testen: stel als DNS-server eens niet je Pi-Hole in, maar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Bij WAN dus. Daarna op de clients even een DHCP release en renew doen. Krijgen ze dan 8.8.8.8 als DNS-server?

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 28-04-2019 15:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:38:
[...]

Ik snap dat niet. Waarom is het logisch dat je de hele webinterface van de router onbenaderbaar raakt, waar je op ip-adres heen surft (192.168.1.252 bijvoorbeeld) op het moment dat je iets aan de DNS-instellingen verandert?
Ah, ik heb het onduidelijk verwoord. Wat ik bedoelde te zeggen "Uit jouw verhaal begrijp ik dat je de verbinding verliest...". Het is inderdaad absoluut niet logisch dat dit gebeurt, maar blijkbaar gebeurt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:04
hp-got schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:12:
[...]

Wat gebeurt er nou precies als je in de router LAN DHCP uitzet en in de plaats daarvan Pi-hole gebruikt als DHCP server?

[edit]
Dit soort tests en instellingen doe je bij voorkeur met een PC die bedraad is aangesloten op de router, dus niet via WiFI.
Goede suggestie idd, PiHole kan zelf ook DHCP server zijn. Stel in de DHCP server als default gateway even het IP van je modem in.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik wil inderdaad het proberen via de 8.8.8.8 DNS kijken of het dan nog steeds wegvalt of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0Ih7CLAoLydA3W8nkB49sc5S/full.jpg
Daarnaast kan ik bij de PPPoE settings 3 dingen kiezen zoals je ziet.

En bij Automatic IP precies het zelfde. Keek in de handleiding niks over te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bFfPT8TEngS6qXegKmMczuuQ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

theduke1989 schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:49:
...
Nee. Je moet gewoon de DHCPserver op de router uitzetten en op de pi-hole DHCPserver aanzetten. Dat lost het hele probleem op

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo een stap dichterbij, en een stuk slimmer geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P6f1UcA4toEwETOobqrPaSIN/full.jpg

Had gezien op de foto hierboven dat internet en alles actief is. Maar de automatic IP niet geen groene vinkjes.
Heb toen de Automatic IP verwijderd, en toen weer via de eerste de DNS toegevoegd. En gehoopt dat het nu wel werkt.

zo nu kan ik weer verder instellen indien nodig ''default gateway is eindelijk benaderbaar''. heb op beide gevallen de IP van me dns toegevoegd.

Om een test uit te voeren. Hoe kan ik kijken of alle clients in me netwerk via de Pi-Hole DNS gaan?

Aan deze foto te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZgOPlsVKmeI52MRZSuWTG15z/full.jpg
Wordt alles via de DNS: openDNS nog gedaan niet echt vanuit Pi-Hole zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door theduke1989 op 28-04-2019 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

theduke1989 schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:24:
Om een test uit te voeren. Hoe kan ik kijken of alle clients in me netwerk via de Pi-Hole DNS gaan?
Even 'ipconfig /all' in je console typen en kijken welk ip-adres er bij de DNS staat.
Aan deze foto te zien
[Afbeelding]
Wordt alles via de DNS: openDNS nog gedaan niet echt vanuit Pi-Hole zelf.
Je Pi-Hole weet in het begin helemaal niet welk ip-adres er bij een domein hoort. Dat moet hij aan een bestaande dns-server vragen die dat wél weet. Dat is wat je hier ziet gebeuren. Het stukje 'cache' zijn de domeinnamen die worden opgevraagd die Pi-Hole wel al kent uit het verleden.

Dat er überhaupt queries worden uitgevoerd betekent dat het werkt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 28-04-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Gizz Maar bij mij is de DNS servers mijn default gateway en niet mijn Pi-Hole dus alsnog wordt het niet via Pi-Hole verwerkt.

Queries blijven maar stijgen. Als je het zo bekijkt werkt het.
Maar als ik op ipconfig /all doe zie ik de default gateway als DNS.

[ Voor 34% gewijzigd door theduke1989 op 28-04-2019 20:09 ]

Pagina: 1