Die had ik gevonden, maar vreemd genoeg is de enige Windows client clean.

Verwijderd
Mogelijk heeft het accespoint zelf een afwijkende DNS instelling.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:03:
Ik had nog een Intel Atom mini-pc liggen die al een tijdje niet gebruikt werd. Na hier en daar de term Pihole gelezen te hebben uiteindelijk de poging gewaagd om de pc-tje hiervoor te gebruiken. Ubuntu en pihole installeren is met pijn en moeite gelukt. Ik ben nu eerst op 1 smartphone aan het testen alvorens ik het hele netwerk via de dns van de pihole wil laten lopen. Ik stel hierbij de dns van de wifi verbinding handmatig bij naar het ip-adres van de pihole. Hierbij loop ik echter tegen het volgende aan;
Allereerst de topologie:
Ziggo modem ------ bedraad ---> Ziggo accespoint ------ bedraad ---> Ubuntu Pihole
Wat goed werkt:
- interverkeer op dat apparaat zelf waar pihole op staat
- smartphone verbonden met wifi van Ziggo modem
Wat niet werkt:
- smartphone verbonden met wifi van Ziggo accespoint
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Bij inloggen op het accespoint kan ik geen DNS instelling vinden.Freee!! schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:12:
[...]
Mogelijk heeft het accespoint zelf een afwijkende DNS instelling.
Overigens zou ik de Ubuntu Pihole op het modem aansluiten, parallel aan het accespoint.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2019 19:38 ]
Ik had niet begrepen, dat je nog een scherm op die Ubuntu had, die zou je ook gewoon headless moeten kunnen draaien.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:26:
[...]
Ik begrijp het advies om direct op het modem aan te sluiten. Maar vanuit de bedrading, gekoppelde scherm e.d. gezien is dit de handigste positie in mijn huis. Als dit echt het probleem vormt wil ik dit nog wel nazien, maar liever dus aangesloten laten zoals dat nu het geval is.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Dit soort dingen krijg je meestal als er iets down gaat : De desbetreffende PC/laptop/whatever gaat dan maar door en door met requests in de hoop toch dat eene adres te kunnen bereiken... verschrikkelijk irritant!jadjong schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:08:
Vannacht zijn er in tien minuten tijd 584 duizend dns requests geweest voor ns2.mediaplex.com. Iemand enig idee wat deze onzin veroorzaakt heeft? Voor de Pi-hole zit nog een AD-DNS server dus het is mij niet duidelijk welke client er zo wakker was op dat moment.
crypt0rr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:59:
Allright, mag ik vragen waarom je OpenDNS gebruikt? Deze provider richt zich nu niet echt op privacy, iets wat je mogelijkerwijs wel met een Pi-Hole probeert te verhogen. En daarnaast is het zeker niet de snelste.
Daar hebben we een mooi topic voor : Het grote privacy-gerichte DNS server topiccrypt0rr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:21:
Oké, dus geen specifieke reden om OpenDNS te gebruiken. Het is interessant om wat artikelen te bekijken over verschillende DNS-providers en de voor- en nadelen af te wegen. Ik kan je aanraden om te kijken naar Cloudflare DOH en Quad9. Het kan namelijk niet zo zijn dat je 404 pagina's direct uit Cloudflare komen. Ik gebruik hier CloudFlare DOH + Quad9 als back-up.
Dergelijk artikel: https://medium.com/@nykol...d9-x-opendns-149e803734e5
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Matheee schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:34:
[...]
Nu is het probleem: ik kan op de experiabox v10 maar 1 DNS server zetten.
Wat achterlijk inderdaad. Maar ik heb 0 problemen met mijn pi en wil eigenlijk wel weten wanneer het niet via de pi loopt. Dus eigenlijk heb ik mijzelf een experiabox v10 gemaakt, want mijn secondary DNS is localhost wat niks is.Matheee schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:34:
Ook maar eens een groot deel terug gelezen.
Zit nu met het volgende:
Ik draai Pi-Hole op een Ubuntu Server (waar ook andere dingen op draaien). En heb nu een Raspberry Pi als backup Pi-Hole in gebruik. DHCP heb ik nog via mijn KPN Experiabox v10. Daarnaast staat Asus router als Access point in het netwerk.
Nu is het probleem: ik kan op de experiabox v10 maar 1 DNS server zetten. En ik zou graag een failover hebben, mocht 1 van de Pi-Holes om wat voor reden uitvallen.
Nu heb ik ook al gekeken of ik het ip van mijn Asus router als DNS-Server kon instellen, maar dit lijkt niet te werken als de in "Access point" mode staat.
Nee hoor, mijn modem/router (Experia V8) forward de requests gewoon naar de Pi-Hole en in de statistieken zie ik de apparaten terug.grote_oever schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:09:
[...]
Maar ik zou gewoon handmatig op al je vaste devices DNS instellen. Want anders heb je overzicht van je PI ook alles onder ipadres van je experiabox zitten.
Hier ook de dhcp via de router, idg een draytek.Freee!! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:59:
[...]
Nee hoor, mijn modem/router (Experia V8) forward de requests gewoon naar de Pi-Hole en in de statistieken zie ik de apparaten terug.
who put a "stop payment" on my reality check
[ Voor 10% gewijzigd door Matheee op 01-03-2019 22:13 ]
Mmm... wat haat ik die term en dat misverstand!Matheee schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:34:
Ook maar eens een groot deel terug gelezen.
Zit nu met het volgende:
Ik draai Pi-Hole op een Ubuntu Server (waar ook andere dingen op draaien). En heb nu een Raspberry Pi als backup Pi-Hole in gebruik. DHCP heb ik nog via mijn KPN Experiabox v10. Daarnaast staat Asus router als Access point in het netwerk.
Nu is het probleem: ik kan op de experiabox v10 maar 1 DNS server zetten. En ik zou graag een failover hebben, mocht 1 van de Pi-Holes om wat voor reden uitvallen.
Nu heb ik ook al gekeken of ik het ip van mijn Asus router als DNS-Server kon instellen, maar dit lijkt niet te werken als de in "Access point" mode staat.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Ik zou de DHCP lekker op het Ziggo modem laten, zorg dat het Ziggo modem naar de Pi-Hole verwijst voor DNS. Als je Pi-Hole dan eens uitvalt, hoef je maar één ding terug te zetten op je Ziggo modem.Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:41:
[...]
Pihole is als DHCP ingesteld. Bij de ziggo modem kon ik alleen ipv4 uitschakelen. Bij ipv6 kan ik alleen kiezen uit ipv6 dhcpv6 en slaac.
Ah sorrynero355 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:06:
[...]
Mmm... wat haat ik die term en dat misverstand!
Het duurde even, maar ik heb het werkend. Bedankt!nero355 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:06:
[...]
Als je DNS over meerdere IP's wil verspreiden dan kan je beter kijken naar zoiets :
- https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716
- https://www.reddit.com/r/...l/pihole_with_keepalived/
- https://github.com/manicholls/pi-hole-keepalived
Succes alvast!
Ik heb één extra lijst actief en daarnaast zelf wat in de black list gegooid.nero355 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:52:
En daarom gebruik ik dus alleen de standaard beschikbare lijsten!
Extra lijsten toevoegen is leuk, maar dan mag je dus ook vaker dit soort puzzels oplossen...
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
1
2
3
| user@userver:/tmp$ curl -sSL -N https://install.pi-hole.net | sudo bash sudo: bash: command not found curl: (23) Failed writing body (0 != 1919) |
1
2
3
| root@Pi-Hole:/home/user# curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash bash: bash: command not found curl: (23) Failed writing body (2176 != 2759) |
which bash
root@vm-pihole:/home/user# which bash /bin/bash
[ Voor 4% gewijzigd door ComTech op 05-03-2019 22:12 ]
Inderdaad, paar weken terug ook een Raspberry Pi (3B+) aangeschaft voor iets totaal anders, maar Pi-Hole is nu de belangrijkste functie, samen met een Unbound recursive DNS resolver.rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:37:
Net ook maar even om te proberen Pi-Hole geïnstalleerd..
Wow... wat een enorme verbetering geeft dat zeg!
Alleen dit al is reden genoeg om een Raspberry aan te schaffen! Dit had ik veel eerder moeten doen.
Ik had m eigenlijk gekocht om eens met Linux te spelen en eens te kijken naar de unifi controller (al heb ik al een cloudkey)Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:02:
[...]
Inderdaad, paar weken terug ook een Raspberry Pi (3B+) aangeschaft voor iets totaal anders, maar Pi-Hole is nu de belangrijkste functie, samen met een Unbound recursive DNS resolver.
Pi-Hole zelf heeft geen resolver, die vraagt de zaak gewoon op bij de ingestelde DNS-server (cache of resolver).rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:04:
[...]
Maar nu ik pi-hole heb ontdekt is dat de belangrijkste functie idd.
Naar die resolver ga ik ook eens kijken. Ik zag dat pi-hole er zelf ook een heeft?
Ah ok,Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:09:
[...]
Pi-Hole zelf heeft geen resolver, die vraagt de zaak gewoon op bij de ingestelde DNS-server (cache of resolver).
Om de zaak gemakkelijk te maken (aparte IP-adressen, dus geen poort-conflicten) heb ik Pi-Hole en Unbound allebei in een Docker container draaien. Voor Pi-Hole gewoon pihole/pihole, voor Unbound klutchell/unbound. En om te zorgen dat ze netjes bijgewerkt worden Ouroboros (pyouroboros/ouroboros).
Ook doorgelezen (tijdje terug al), wel interessant inderdaad.rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:19:
[...]
Ah ok,
ik had dit namelijk gezien:
https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/
Maar nog niet helemaal doorgelezen, maar dat gaat idd over unbound.
Heeft dit ook een groot effect, zoals Pi-hole?Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:
[...]
Ook doorgelezen (tijdje terug al), wel interessant inderdaad.
[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 06-03-2019 14:28 ]
Je merkt er heel weinig van, je hebt gewoon minder kans op DNS-poisoning en het is voor anderen wat lastiger om je internetgeschiedenis bij elkaar te sprokkelen (ligt niet bij één DNS-provider).rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Heeft dit ook een groot effect, zoals Pi-hole?
(Ik snap dat het voornamelijk security is)
En unbound draait hier nu ookFreee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:31:
[...]
Je merkt er heel weinig van, je hebt gewoon minder kans op DNS-poisoning en het is voor anderen wat lastiger om je internetgeschiedenis bij elkaar te sprokkelen (ligt niet bij één DNS-provider).
Dit had ik laatst ook in een Debian VM en heb het toen maar op de alternatieve manier gedaan :ComTech schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:00:
Ik probeer hier al de hele avond pi-hole te installeren op een VM.
Debian 9.4 9.8 Ubuntu 16.04 18.04 elke keer krijg ik dezelfde error's.
Ubuntu
code:
1 2 3 user@userver:/tmp$ curl -sSL -N https://install.pi-hole.net | sudo bash sudo: bash: command not found curl: (23) Failed writing body (0 != 1919)
Debian
code:
1 2 3 root@Pi-Hole:/home/user# curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash bash: bash: command not found curl: (23) Failed writing body (2176 != 2759)
Ik heb het altijd zo geinstalleerd maar op één of andere manier lukt het niet meer.
Wat doe ik nou fout?
1
2
| wget -O basic-install.sh https://install.pi-hole.net sudo bash basic-install.sh |
[ Voor 43% gewijzigd door nero355 op 08-03-2019 20:04 ]
Jij was toch bezig met WPAD via DHCPJeroen V schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:26:
Sinds een paar weken gebruik ik Pi-hole op een RP3+ en dat bevalt prima. Ik heb sinds 2 dagen een VM met de Squid proxy en heb die in de DNS geconfigureerd (wpad.xyz.local en de bijbehorende proxy.pac) en dat werkt erg goed. (geen idee of dit iets met onderstaande te maken heeft, maar leek me voor de volledigheid wel handig om te vermelden)
Nu zie ik in de query lijst van Pi-hole dat er sinds 2 dagen ook gezocht wordt op false.xyz.local en die kan uiteraard niet geresolved worden.
Heeft iemand een idee waar die requests voor false.xyz.local vandaag komen en wat is het doel hiervan? Het zijn overigens alleen Windows client die deze request doen. Ik kan er op internet niets over vinden...
Dat klopt, alleen door een bug in UniFi krijg ik dat niet goed geconfigureerd. Je kunt WPAD ook via DNS configureren en dat gaat prima.nero355 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:48:
[...]
Jij was toch bezig met WPAD via DHCP
Dat is precies wat er gebeurt en onlangs heeft het Pi-Hole team zelfs een gerelateerde security issue gefixt :
- https://pi-hole.net/2019/...-blocking-modes-and-more/
Eerder quick fix : https://pi-hole.net/2018/...th-an-entry-in-etc-hosts/
Verwijderd
Staat gewoon standaard @ https://docs.pi-hole.net/guides/vpn/overview/ uitgelegdVerwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:53:
Nu zou ik graag een stap verder willen door ook mijn mobiele data via pihole te laten verlopen. Ik denk dit te bereiken door diezelfde ubuntu machine in te zetten als een openvpn server en buitenshuis hierop in te loggen. Is dit ook de wijze die jullie zouden aanraden en is er toevallig iemand die een goede howto kent?
Verwijderd
Ik draai op dit moment v4.2.2 en gebruik ook de rabobank applicatie op Android en heb hier geen last van.Plenkske schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:29:
Ik heb gezocht op dit forum en ook via google, maar kan het volgende nergens vinden...
Sinds een bepaalde Rabobank update (android) kan ik niet meer inloggen, als ik via wifi of via vpn verbonden ben met mijn netwerk waar de pi-hole als primaire DNS staat ingesteld. Zodra ik via 4G zonder vpn internet heb kan ik wel weer gewoon inloggen. Mijn broer heeft hetzelfde probleem op zijn telefoon.
Iemand anders dit probleem gemerkt ?
Enig idee wat we kunnen whitelisten om dit op te lossen ?
Ik weet op dit moment niet welke versie van Pi-Hole geïnstalleerd staat, mocht dat belangrijk zijn...
Bedankt voor je snelle reactie. Ga het morgen met mijn broer eens bekijken.Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:36:
[...]
Ik draai op dit moment v4.2.2 en gebruik ook de rabobank applicatie op Android en heb hier geen last van.
Misschien toch maar eens je query log bekijken?
Hier ook geen problemen - Rabo App versie 6.3.0 op de Mi A2 met laatste update - pi-hole 4.1.1 & ftl 4.1.2.Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:36:
[...]
Ik draai op dit moment v4.2.2 en gebruik ook de rabobank applicatie op Android en heb hier geen last van.
Misschien toch maar eens je query log bekijken?
[ Voor 4% gewijzigd door Comp User op 15-03-2019 12:49 ]
Vaste locatie, vast netwerk.
Verwijderd
Ik zit idd ook op versie 6.3.0 met een Pocophone btwComp User schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:11:
[...]
Hier ook geen problemen - Rabo App versie 6.3.0 op de Mi A2 met laatste update - pi-hole 4.1.1 & ftl 4.1.2.
[ Voor 22% gewijzigd door Jelte op 16-03-2019 19:06 ]
Jelte schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:25:
Ik krijg het niet goed voor elkaar.
Hoe krijg ik local hostname voor elkaar bij pihole in docker. En dat het nog werkt na een restart.
Ik dacht ik maak gebruik van pihole -a -r hostname 192.168.1.1
Maar elke volgende actie overschrijft de vorige.
En /etc/hosts heb ik nog niet goed gekoppeld gekregen. Online is van alles te vinden, maar geen goede tutorial.
Hebben jullie tips?
Edit: Mijn fritzbox deed het zelf al best aardig en ik heb dus in pihole de fritzbox als DNs ingesteld en daar de externe DNS ingezet. Dat scheelt.
Maar dan nog heb ik enkele lokale domeinen die ik graag lokaal resolve.
Ik ken en gebruik alleen maar deze methode : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"Jelte schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:57:
@Comp User Euh? Hoe heb je er dan voor gezorgd dat domeinen die lokaal gehost worden verwijzen naar een intern IP?
Precies wat @nero355 zegt.Jelte schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:57:
@Comp User Euh? Hoe heb je er dan voor gezorgd dat domeinen die lokaal gehost worden verwijzen naar een intern IP?
Verwijderd
Ik zou DHCP lekker op de Ziggo Connectbox modem laten, heb je ook voor IPv6 maar één bron.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:05:
Wat doe ik fout? Helaas werkt het namelijk nog steeds niet foutloos..
Nogmaals alle onderdelen en wijze van inkoppeling:
Ziggo Connectbox modem:
DHCP uitgeschakeld voor ipv4
(Ipv6 kan niet handmatig uitgeschakeld worden)
Pihole:
Draait op een ubuntu mini pc
Bedraad aangesloten op modem
DCHP ingeschakeld voor zowel ipv4 als ipv6
DNS is openDNS met alle 4 vakjes aangevinkt
"Listen on all interfaces" aangevinkt
Accespoint: ziggo extra wifipunt
Bedraad aangesloten op modem
Wifi loopt voornamelijk via accespoint
Advertenties worden op diverse clients doorgelaten. Bij de DNS van de client verschijnen naast de ipv4 en ipv6 adres van pihole nog andere ipv6 adressen.
Is het de ziggo modem die met ipv6 de werking verpest? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Verwijderd
Dit kan dus helaas niet met de connectbox van ziggoFreee!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:21:
[...]
Op je Ziggo Connectbox modem moet je als DNS je Pi-Hole aanwijzen.
In dat geval moeten alle apparaten voor DNS naar de Pi-Hole verwijzen en nergens anders naar.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:35:
[...]
Dit kan dus helaas niet met de connectbox van ziggo
Verwijderd
Ga ik morgen weer proberen. Kijken of het dit keer wel lukt. Dank voor het meedenkenFreee!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:38:
[...]
In dat geval moeten alle apparaten voor DNS naar de Pi-Hole verwijzen en nergens anders naar.
SuccesVerwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:51:
[...]
Ga ik morgen weer proberen. Kijken of het dit keer wel lukt. Dank voor het meedenken
Blokada DNS app.Bij android werkt dit jammergenoeg weer net anders dan bij IOS en Windows. Je kunt namelijk niet alleen de DNS handmatig instellen, maar moet dan gelijk ook ip e.d. handmatig doen. Maar goed, ook dat zou normaliter geen ramp moeten zijn.
Bij ExperiaBox (v9) van KPN ook niet.Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:35:
[...]Dit kan dus helaas niet met de connectbox van ziggo
[ Voor 3% gewijzigd door Canis Lupus op 19-03-2019 08:50 . Reden: v9 toegevoegd ]
En bij de ExperiaBox (V8) van Telfort kan het wel.
of DNS-changerFreee!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:54:
[...]Blokada DNS app.
Bij de v10A van Telfort kun je zelf geen DNS instellen, je kunt de DHCP-server wel uitzettenFreee!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:29:
[...]
En bij de ExperiaBox (V8) van Telfort kan het wel.
[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-03-2019 21:31 ]
My favorite programming language is solder.
Op mijn ExperiaBox V10 kan je DNS uitschakelen en een eigen DNS-server opgeven. Deze verwijst nu naar de pi-hole.Puch-Maxi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:29:
[...]
Bij de v10A van Telfort kun je zelf geen DNS instellen, je kunt de DHCP-server wel uitzetten.
edit:
Het is mij opgevallen dat het met sommige modems wel kan en bij andere niet, bij zowel Telfort als KPN.
https://imgur.com/a/eXbf9jlPuch-Maxi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:09:
@Pierre_nr1 Heb je daar een screenshot vanKPN of Telfort?
InderdaadPuch-Maxi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:48:
@Pierre_nr1 Ah dat is de gewone v10 ZTE H369A (van KPN).
Hier had uw reclame kunnen staan.
Mocht je nog wat handige lijsten zoeken, dit project is erg tof naar mijn mening: https://blocklist.site/Eiríkr schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:11:
Ook ik ben gestart met Pi-hole en ben onder de indruk. Momenteel maak ik gebruik van de standaard blocklists waarbij ik vervolgens een aantal lijsten van EasyList heb toegevoegd.Pi-hole lijkt in de huidige versie deze lijsten juist te 'parsen' dus dat is fijn.
- https://easylist-downloads.adblockplus.org/easylistdutch.txt
- https://easylist.to/easylist/easylist.txt
- https://easylist.to/easylist/easyprivacy.txt
- https://easylist.to/easylist/fanboy-annoyance.txt
Wat betreft whitelist heb ik momenteel na enkele dagen gebruik alleen bit.ly en googleadapis.l.google.com (voor Google Fonts) vrijgegeven.
Om e.e.a. aan te vullen draait op de Macs in ons huishouden AdGuard voor Mac en op de iPhones AdGuard voor iOS. Zeker met YouTube is dat erg fijn (in-stream reclames vind ik lelijk).
Tot nu toe geen klachten van mijn vrouw
Thanks! Ik heb op basis van deze site en Firebog eens een aantal blocklists toegevoegd:crypt0rr schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:26:
[...]
Mocht je nog wat handige lijsten zoeken, dit project is erg tof naar mijn mening: https://blocklist.site/
[ Voor 9% gewijzigd door grolle op 27-03-2019 14:09 ]
Op mijn Android heb ik Blokada geïnstalleerd om wat ongewenste advertenties te weren en die app heb ik zo ingesteld, dat thuis DNS via de Pi-Hole gaat.grolle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:07:
Mijn Pi-Hole draaid prima naar alle tevredenheid. Echter op een van onze android telefoons gaan zo goed als alle DNS aanvragen naar www.google.com
www.google.com” Showing 1 to 100 of 746 entries (filtered from 848 total entries)
Dat is bijna 90% van alle aanvragen die dag.
Ik vermoede dat het aan de google data safer lag. Maar na dat ik die had uitgeschakeld blijft het probleem. Lijkt wel of al het verkeer door 1 of andere proxy naar google gaat. Iemand een suggestie waar ik moet zoeken?
(Ja is een android probleem, maar hier in dit topic is de vraag en het antwoord het meest relevant)
DNS settings in je telefoon controleren. Blokada is inderdaad een optie.grolle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:07:
Mijn Pi-Hole draaid prima naar alle tevredenheid. Echter op een van onze android telefoons gaan zo goed als alle DNS aanvragen naar www.google.com
www.google.com” Showing 1 to 100 of 746 entries (filtered from 848 total entries)
Dat is bijna 90% van alle aanvragen die dag.
Ik vermoede dat het aan de google data safer lag. Maar na dat ik die had uitgeschakeld blijft het probleem. Lijkt wel of al het verkeer door 1 of andere proxy naar google gaat. Iemand een suggestie waar ik moet zoeken?
(Ja is een android probleem, maar hier in dit topic is de vraag en het antwoord het meest relevant)
Ik heb hetzelfde probleem. Na scannen van de vingerafdruk in de rabo app springt ie terug en moet ik opnieuw scannen. Ik kom de app niet in.Plenkske schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:29:
Ik heb gezocht op dit forum en ook via google, maar kan het volgende nergens vinden...
Sinds een bepaalde Rabobank update (android) kan ik niet meer inloggen, als ik via wifi of via vpn verbonden ben met mijn netwerk waar de pi-hole als primaire DNS staat ingesteld. Zodra ik via 4G zonder vpn internet heb kan ik wel weer gewoon inloggen. Mijn broer heeft hetzelfde probleem op zijn telefoon.
Iemand anders dit probleem gemerkt ?
Enig idee wat we kunnen whitelisten om dit op te lossen ?
Ik weet op dit moment niet welke versie van Pi-Hole geïnstalleerd staat, mocht dat belangrijk zijn...
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Freee!! schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:25:
[...]
Op mijn Android heb ik Blokada geïnstalleerd om wat ongewenste advertenties te weren en die app heb ik zo ingesteld, dat thuis DNS via de Pi-Hole gaat.
Dank voor de reacties, De DNS request gaat al via de Pi-Hole. Echter 90% van de DNS request zijn naar Google. Zelfs wanneer ik bijvoorbeeld www.ad.nl bezoek komt er www.google.com in het pi-hole log te staan. Ik ga Blokada proberenFightingAce schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:58:
[...]
DNS settings in je telefoon controleren. Blokada is inderdaad een optie.
En eventueel daarbovenop je firefwall zodanig configureren dat al het verkeer op port 53 richting je pi-hole wordt verstuurd. Daarmee vang je ook andere apparaten met een hardcoded DNS (Chromecast bijv.) af.
[ Voor 25% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-03-2019 21:09 ]
Besef wel dat je op heel veel websites inderdaad veel Google, maar ook bijvoorbeeld Facebook aanvragen zal tegenkomen, terwijl je die misschien niet eens gebruiktgrolle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:32:
Dank voor de reacties, De DNS request gaat al via de Pi-Hole. Echter 90% van de DNS request zijn naar Google. Zelfs wanneer ik bijvoorbeeld www.ad.nl bezoek komt er www.google.com in het pi-hole log te staan. Ik ga Blokada proberen
Wil niet lullig doen, maar lees je eens gewoon effe eerst rustig in over hetgene waarmee je bezig bent :NeutraleTeun schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:01:
Ok, dus ik dacht koop eens een rpi voor pi hole en unifi controller.
Na wat opstart probleempjes heb ik het nu aan het lopen.
Tenminste, tot ik mijn pc afsloot en ik vervolgens met mijn telefoon niet meer via wifi kan verbinden.
Zet ik mijn pc aan, dan werkt het wel weer.
Als ik op mijn pc YT test, krijg ik geen reclame. Op mijn Shield krijg ik ze wel.
DNS fuckup?
Enige wat ik gedaan heb is in de router DNS naar ip van de rpi laten verwijzen.
Uhm. Nu werkt mijn wifi wel weer gewoon. Wtfack.
In het dashboard zie ik echter geen blocked queries.
Zou dit wel moeten? Oftewel, hoe kan ik controleren of ik alles goed heb gedaan.
Edit2
Zie net in mijn router 2x de rpi staan, en ik kan pihole op alle 2 de ip's benaderen. Lijkt me niet de bedoeling?
Heb je al tijdens het inloggen je log nagekeken en het een en ander geblocked/gewhitelist?bramv82 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:44:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Na scannen van de vingerafdruk in de rabo app springt ie terug en moet ik opnieuw scannen. Ik kom de app niet in.
Dns op de router veranderen naar de standaard instellingen, zodat deze niet via de pihole loopt lost het probleem op.
Heb jij al een oplossing gevonden?
Ja ik heb de oplossing gevonden. Was het vergeten hier te plaatsenbramv82 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:44:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Na scannen van de vingerafdruk in de rabo app springt ie terug en moet ik opnieuw scannen. Ik kom de app niet in.
Dns op de router veranderen naar de standaard instellingen, zodat deze niet via de pihole loopt lost het probleem op.
Heb jij al een oplossing gevonden?
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Wat had je al gevonden dan?Rudyy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:22:
Vraagje, blokkeert Pi Hole ook advertenties van bijvoorbeeld de Youtube of Twitch app op je telefoon?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 03-04-2019 11:31 ]
Rudyy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:22:
Vraagje, blokkeert Pi Hole ook advertenties van bijvoorbeeld de Youtube of Twitch app op je telefoon?
Het antwoord is ja. Mag ik mijn eigen bevindingen even aankaarten, eerder in dit topic genoemd?Room42 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:28:
[...]
Wat had je al gevonden dan?Het antwoord voor Youtube is nee, omdat daar de advertenties over dezelfde hosts als de video's gestreamed worden. Dan heb je iets als Youtube Vanced nodig.
Twitch: Geen idee
[ Voor 43% gewijzigd door Pazo op 03-04-2019 21:21 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Heb je nooit dat een filmpje niet wil starten? Dan moet ik hem even opnieuw aanklikken en daarna begint ie. Dat is mijn voornaamste reden om Youtube niet te hard te filteren: ik werd helemaal gek van filmpjes die niet wilden starten (bleef een zwart scherm). Sindsdien ben ik mild qua Youtubefilter.Pazo schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:03:
[...]
[...]
Het antwoord is ja. Mag ik mijn eigen bevindingen even aankaarten, eerder in dit topic genoemd?
Ik ben nog steeds vrijwel advertentievrij op youtube met Pi-hole.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57553832
EDIT: Het blijft echter wel een kat-en-muis spel. En komen steeds weer nieuwe ads-domeinen bij en Youtube zit dus ook niet stil. Toch moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit meer reclame heb. In het begin moest ik zelf nog vaak domeinen toevoegen, maar nu eigenlijk vrijwel niet meer.
Ja een enkele keer gebeurt het wel eens dat een filmpje niet direct wil starten. Soms start ie na 10 sec alsnog, soms inderdaad opnieuw aanklikken. Maar dat vind ik acceptabel. Domein s.youtube.com staat inderdaad in de whitelist.TF0 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:42:
[...]
Heb je nooit dat een filmpje niet wil starten? Dan moet ik hem even opnieuw aanklikken en daarna begint ie. Dat is mijn voornaamste reden om Youtube niet te hard te filteren: ik werd helemaal gek van filmpjes die niet wilden starten (bleef een zwart scherm). Sindsdien ben ik mild qua Youtubefilter.
Of heb je bepaalde domeinen gewhitelist? Bijvoorbeeld s.youtube.com moet je whitelisten - als ik me niet vergis iig.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
[ Voor 30% gewijzigd door CPM op 04-04-2019 08:34 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik weet niet of dat een mooiere oplossing is. Pi-hole is voor het hele netwerk, dus naast Android ook voor Windows / Linux / iOS etc based systems. Heb dan misschien geen premium functies, maar het enige waar bij ons in huis Youtube voor wordt gebruikt is voor de kids. Ik zit er zelf vrijwel nooit opRoom42 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 00:43:
@Pazo @Siewert @TF0 Dan klinkt Youtube Vanced toch als de betere oplossing. Heb je meteen ook de premium functies, zoals background play en PiP.Wel alleen voor Android, geloof ik. En root is een pré. Maar dat is voor mij standaard.
En toen ging je Casten en zie je ineens weer reclames...Room42 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 00:43:
@Pazo @Siewert @TF0 Dan klinkt Youtube Vanced toch als de betere oplossing. Heb je meteen ook de premium functies, zoals background play en PiP.Wel alleen voor Android, geloof ik. En root is een pré. Maar dat is voor mij standaard.
Ja, maar ik zei niet dat Youtube Vanced de totaal-oplossing is maar dat is Pi-Hole net zo min. Dat is een illusie, als je dat denkt. Naast Pi-Hole moet je ook nog de nodige browser-extensies gebruiken voor je privacy.nero355 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:52:
[...]
En toen ging je Casten en zie je ineens weer reclames...
Pi-Hole samen met een DNS IP Filter op je Router (zodat je Chromecast achtige apparaten niet direkt met de Google DNS Servers kletsen!) is toch wel een must have!
[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 04-04-2019 16:03 ]
Ik ben niet zo van de extensies : Gewoon de hele Cache dumpen als je de browser afsluit vind ik wel genoegRoom42 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:03:
Ja, maar ik zei niet dat Youtube Vanced de totaal-oplossing is maar dat is Pi-Hole net zo min. Dat is een illusie, als je dat denkt. Naast Pi-Hole moet je ook nog de nodige browser-extensies gebruiken voor je privacy.
[ Voor 15% gewijzigd door Guus Leeuwis op 04-04-2019 22:52 ]
Wat bedoel je met alle blocklists? Klinkt als een hele grote lijst, dat is normaal niet aan te bevelen tenzij je weet wat je wil blokkeren en met een goede reden.Guus Leeuwis schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:39:
Vanavond heb ik alle blocklists erop gezet, maar tot mijn verbazing werkt de thumbnail preview functie van Youtube niet meer. Vroeger kon ik met mijn cursor over het plaatje zweven, en dan kreeg ik een korte preview te zien.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq