• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die had ik gevonden, maar vreemd genoeg is de enige Windows client clean. 8)7

Verwijderd

Ik had nog een Intel Atom mini-pc liggen die al een tijdje niet gebruikt werd. Na hier en daar de term Pihole gelezen te hebben uiteindelijk de poging gewaagd om de pc-tje hiervoor te gebruiken. Ubuntu en pihole installeren is met pijn en moeite gelukt. Ik ben nu eerst op 1 smartphone aan het testen alvorens ik het hele netwerk via de dns van de pihole wil laten lopen. Ik stel hierbij de dns van de wifi verbinding handmatig bij naar het ip-adres van de pihole. Hierbij loop ik echter tegen het volgende aan;

Allereerst de topologie:
Ziggo modem ------ bedraad ---> Ziggo accespoint ------ bedraad ---> Ubuntu Pihole

Wat goed werkt:
- interverkeer op dat apparaat zelf waar pihole op staat
- smartphone verbonden met wifi van Ziggo modem

Wat niet werkt:
- smartphone verbonden met wifi van Ziggo accespoint

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:03:
Ik had nog een Intel Atom mini-pc liggen die al een tijdje niet gebruikt werd. Na hier en daar de term Pihole gelezen te hebben uiteindelijk de poging gewaagd om de pc-tje hiervoor te gebruiken. Ubuntu en pihole installeren is met pijn en moeite gelukt. Ik ben nu eerst op 1 smartphone aan het testen alvorens ik het hele netwerk via de dns van de pihole wil laten lopen. Ik stel hierbij de dns van de wifi verbinding handmatig bij naar het ip-adres van de pihole. Hierbij loop ik echter tegen het volgende aan;

Allereerst de topologie:
Ziggo modem ------ bedraad ---> Ziggo accespoint ------ bedraad ---> Ubuntu Pihole

Wat goed werkt:
- interverkeer op dat apparaat zelf waar pihole op staat
- smartphone verbonden met wifi van Ziggo modem

Wat niet werkt:
- smartphone verbonden met wifi van Ziggo accespoint

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Mogelijk heeft het accespoint zelf een afwijkende DNS instelling.
Overigens zou ik de Ubuntu Pihole op het modem aansluiten, parallel aan het accespoint.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Freee!! schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:12:
[...]

Mogelijk heeft het accespoint zelf een afwijkende DNS instelling.
Overigens zou ik de Ubuntu Pihole op het modem aansluiten, parallel aan het accespoint.
Bij inloggen op het accespoint kan ik geen DNS instelling vinden.

Ik begrijp het advies om direct op het modem aan te sluiten. Maar vanuit de bedrading, gekoppelde scherm e.d. gezien is dit de handigste positie in mijn huis. Als dit echt het probleem vormt wil ik dit nog wel nazien, maar liever dus aangesloten laten zoals dat nu het geval is.

EDIT:

Het eerste toestel was een iphone. Nu heb ik zojuist ook een Android toestel gekoppeld en dit doet het wel prima.

Het probleem is dus op dit moment de combinatie Iphone + accespoint

EDIT2:
Zowel het android als ios toestel kunnen niet via de accespoint goed gebruik maken van de pihole. Beide doen het voor ongeveer 3 sec goed en vervolgens niet meer.

inloggen op accespoint geeft de volgende opties en waarden:
- standaard wifi zaken (naam, wachtwoord, kanaal etd)
- SSID Broadcast ingeschakeld
- Band Steering uitgeschakeld
- Transmit power - High
- Beacon interval - 100
- RTS Threshold - 2346
- DTIM interval - 1
- WMM ingeschakeld
- Short GI ingeschakeld
- AP isolation uitgeschakeld

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2019 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_ijsbeer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06-2024
hier inderdaad even wat aan het uitsluiten geweest. lijkt toch meer aan de vpn te liggen dan de pi-hole.
dank voor de input! @Hulliee , @crypt0rr

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:26:
[...]
Ik begrijp het advies om direct op het modem aan te sluiten. Maar vanuit de bedrading, gekoppelde scherm e.d. gezien is dit de handigste positie in mijn huis. Als dit echt het probleem vormt wil ik dit nog wel nazien, maar liever dus aangesloten laten zoals dat nu het geval is.
Ik had niet begrepen, dat je nog een scherm op die Ubuntu had, die zou je ook gewoon headless moeten kunnen draaien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
jadjong schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:08:
Vannacht zijn er in tien minuten tijd 584 duizend dns requests geweest voor ns2.mediaplex.com. Iemand enig idee wat deze onzin veroorzaakt heeft? Voor de Pi-hole zit nog een AD-DNS server dus het is mij niet duidelijk welke client er zo wakker was op dat moment.
Dit soort dingen krijg je meestal als er iets down gaat : De desbetreffende PC/laptop/whatever gaat dan maar door en door met requests in de hoop toch dat eene adres te kunnen bereiken... verschrikkelijk irritant! :F

ns2.mediaplex.com lijkt me een DNS Server die niet bereikbaar is in dit geval en maar gelukkig ook, want we draaien niet Pi-Hole voor de lol en apparaten die direkt met hun eigen DNS Servers contact zoeken heb ik echt een hekel aan!
Yes Google! I am talking about you amongst others! :( })

Voor zover ik zo gauw zie lijkt het adres onderdeel van een of ander CDN dat weleens voor ads is gebruikt dus zoek het eens in die hoek! :)
crypt0rr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:59:
Allright, mag ik vragen waarom je OpenDNS gebruikt? Deze provider richt zich nu niet echt op privacy, iets wat je mogelijkerwijs wel met een Pi-Hole probeert te verhogen. En daarnaast is het zeker niet de snelste.
crypt0rr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:21:
Oké, dus geen specifieke reden om OpenDNS te gebruiken. Het is interessant om wat artikelen te bekijken over verschillende DNS-providers en de voor- en nadelen af te wegen. Ik kan je aanraden om te kijken naar Cloudflare DOH en Quad9. Het kan namelijk niet zo zijn dat je 404 pagina's direct uit Cloudflare komen. Ik gebruik hier CloudFlare DOH + Quad9 als back-up.

Dergelijk artikel: https://medium.com/@nykol...d9-x-opendns-149e803734e5
Daar hebben we een mooi topic voor : Het grote privacy-gerichte DNS server topic :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matheee
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-08 21:30
Ook maar eens een groot deel terug gelezen.
Zit nu met het volgende:

Ik draai Pi-Hole op een Ubuntu Server (waar ook andere dingen op draaien). En heb nu een Raspberry Pi als backup Pi-Hole in gebruik. DHCP heb ik nog via mijn KPN Experiabox v10. Daarnaast staat Asus router als Access point in het netwerk.

Nu is het probleem: ik kan op de experiabox v10 maar 1 DNS server zetten. En ik zou graag een failover hebben, mocht 1 van de Pi-Holes om wat voor reden uitvallen.

Nu heb ik ook al gekeken of ik het ip van mijn Asus router als DNS-Server kon instellen, maar dit lijkt niet te werken als de in "Access point" mode staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Matheee schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:34:
[...]
Nu is het probleem: ik kan op de experiabox v10 maar 1 DNS server zetten.
offtopic:
Dat lijkt me een serieus min-punt van de V10, bij de V8 kan ik er drie invullen (die allemaal naar mijn Pi-Hole wijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Zit nu met het volgende:

Ik draai Pi-Hole op een Ubuntu Server (waar ook andere dingen op draaien). En heb nu een Raspberry Pi als backup Pi-Hole in gebruik. DHCP heb ik nog via mijn KPN Experiabox v10. Daarnaast staat Asus router als Access point in het netwerk.

Nu is het probleem: ik kan op de experiabox v10 maar 1 DNS server zetten. En ik zou graag een failover hebben, mocht 1 van de Pi-Holes om wat voor reden uitvallen.

Nu heb ik ook al gekeken of ik het ip van mijn Asus router als DNS-Server kon instellen, maar dit lijkt niet te werken als de in "Access point" mode staat.
Wat achterlijk inderdaad. Maar ik heb 0 problemen met mijn pi en wil eigenlijk wel weten wanneer het niet via de pi loopt. Dus eigenlijk heb ik mijzelf een experiabox v10 gemaakt, want mijn secondary DNS is localhost wat niks is.

Maar ik zou gewoon handmatig op al je vaste devices DNS instellen. Want anders heb je overzicht van je PI ook alles onder ipadres van je experiabox zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

grote_oever schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:09:
[...]
Maar ik zou gewoon handmatig op al je vaste devices DNS instellen. Want anders heb je overzicht van je PI ook alles onder ipadres van je experiabox zitten.
Nee hoor, mijn modem/router (Experia V8) forward de requests gewoon naar de Pi-Hole en in de statistieken zie ik de apparaten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39
Freee!! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:59:
[...]

Nee hoor, mijn modem/router (Experia V8) forward de requests gewoon naar de Pi-Hole en in de statistieken zie ik de apparaten terug.
Hier ook de dhcp via de router, idg een draytek.
Alle requests komen gewoon netjes per apparaat binnen.
In huis 5 apparaten die netjes in de pi-hole verschijnen, exclusief de visite. Mijn telefoon komt dan dubbel voor omdat hij open-vpn en de wifi gebruikt. Soms vergeet ik open-vpn uit te schakelen als ik de wifi aan zet en gaat mijn telefoon over zijn nek, maar daar moet ik nog iets op vinden

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matheee
Ik heb even een tijdje lopen testen. En het werkt nu half.

Ik heb via telnet ingelogd in mijn Asus router. Vanuit daar via iptables poort 53 open gezet en dnsmasq service kunnen aanzetten, en toen dns-forwarders kunnen instellen.

Nu werkt het via mijn Pi-Holes. Alleen lijkt het in Pi-Hole alsof alle DNS-request komen vanuit het ip van mijn Asus Router, dus dan zou ik alleen dat apparaat zien in de logs.

Edit: Lijkt toch niet helemaal te werken, lijkt wel alsof hij de Pi-Holes op een manier omzeilt.

[ Voor 10% gewijzigd door Matheee op 01-03-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

In je Asus Router moet je vooral het IP-adres van je Pi-Hole invullen als DNS resolver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Zit nu met het volgende:

Mmm... wat haat ik die term en dat misverstand! })

Als je DNS over meerdere IP's wil verspreiden dan kan je beter kijken naar zoiets :
- https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716
- https://www.reddit.com/r/...l/pihole_with_keepalived/
- https://github.com/manicholls/pi-hole-keepalived

Succes alvast! :)

Dat gedoe met Primary/Secondary/3rd/4rd DNS IP is namelijk nog steeds random en je client gaat ze echt niet 1 voor 1 af elke keer, maar zal dus elke keer willekeurig één IP adres kiezen! :P

Daarom hebben al die mensen op het Pi-Hole Forum last van random adblocking als ze als Secondary DNS IP die van Google of hun ISP gebruiken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Eigenlijk zou ik nog een tweede Pi-Hole willen draaien voor redundantie, maar ik kan geen fatsoenlijke, andere Docker image vinden daarvoor. En ik heb een soortgelijke uitdaging met een extra Unbound DNS Resolver. Ondertussen draait het lang genoeg, dat ik het wel vertrouw, maar bij (automatische) updates is de mogelijkheid van een failover wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De clients krijgen bij automatische netwerkconfiguratie naast de ipv4 DNS en ipv6 DNS van de pihole ook 2 andere ipv6 DNS adressen mee. Ook komt domain: lan op het apparaat te staan. Doe ik dan nog iets verkeerd?

Als ik deze 2 ipv6 adressen en domeinnaam verwijder, werkt alles perfect.

Pihole is als DHCP ingesteld. Bij de ziggo modem kon ik alleen ipv4 uitschakelen. Bij ipv6 kan ik alleen kiezen uit ipv6 dhcpv6 en slaac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:41:
[...]
Pihole is als DHCP ingesteld. Bij de ziggo modem kon ik alleen ipv4 uitschakelen. Bij ipv6 kan ik alleen kiezen uit ipv6 dhcpv6 en slaac.
Ik zou de DHCP lekker op het Ziggo modem laten, zorg dat het Ziggo modem naar de Pi-Hole verwijst voor DNS. Als je Pi-Hole dan eens uitvalt, hoef je maar één ding terug te zetten op je Ziggo modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matheee
nero355 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:06:
[...]

Mmm... wat haat ik die term en dat misverstand! })
Ah sorry 8)7 , bedoelde in ieder geval dat mocht mijn server uitvallen, dat dan mijn Raspberry Pi het zou overnemen.
Het duurde even, maar ik heb het werkend. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Begin in ieder geval bij images.google.com, maar kijk gewoon in je log welke domeinen geblokt worden. En ja, ik heb net even een image search gedaan, behoorlijke lijst aan Google-domeinen. Ik denk dat je iets te agressief aan het blocken bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
En daarom gebruik ik dus alleen de standaard beschikbare lijsten! :)

Extra lijsten toevoegen is leuk, maar dan mag je dus ook vaker dit soort puzzels oplossen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:52:
En daarom gebruik ik dus alleen de standaard beschikbare lijsten! :)

Extra lijsten toevoegen is leuk, maar dan mag je dus ook vaker dit soort puzzels oplossen... :/
Ik heb één extra lijst actief en daarnaast zelf wat in de black list gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 14:51
Tipje, als je wilt weten welke url geblocked word.
In de PiHole Gui klik je op "Query Log" en vervolgen keer je het tab blad status om zodat geblocked urls boven aan staan.
Vervolgens ga je met een andere tabblad in je browser naar de website waarvan je denkt dat hij geblocked word.
Eenmaal die pagina ingeladen dan ga je weer naar je tabblab met PiHole.
Refresh de pagina en zie welke URL er nu boven aan staat.
Waarschijnlijk jou website en deze kun je dan op je whitelist zetten.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48
Ik probeer hier al de hele avond pi-hole te installeren op een VM.
Debian 9.4 9.8 Ubuntu 16.04 18.04 elke keer krijg ik dezelfde error's.

Ubuntu
code:
1
2
3
user@userver:/tmp$ curl -sSL -N https://install.pi-hole.net | sudo bash
sudo: bash: command not found
curl: (23) Failed writing body (0 != 1919)

Debian
code:
1
2
3
root@Pi-Hole:/home/user# curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash
bash: bash: command not found
curl: (23) Failed writing body (2176 != 2759)

Ik heb het altijd zo geinstalleerd maar op één of andere manier lukt het niet meer.
Wat doe ik nou fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blijkbaar kan hij bash niet vinden. Da's raar, op Debian klaagt bash zelf dat hij bash niet kan vinden.

Wat geeft
which bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48
root@vm-pihole:/home/user# which bash
/bin/bash

[ Voor 4% gewijzigd door ComTech op 05-03-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En
curl -sSL https://install.pi-hole.net | /bin/bash

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:20
Net ook maar even om te proberen Pi-Hole geïnstalleerd..

Wow... wat een enorme verbetering geeft dat zeg!
Alleen dit al is reden genoeg om een Raspberry aan te schaffen! Dit had ik veel eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:37:
Net ook maar even om te proberen Pi-Hole geïnstalleerd..

Wow... wat een enorme verbetering geeft dat zeg!
Alleen dit al is reden genoeg om een Raspberry aan te schaffen! Dit had ik veel eerder moeten doen.
Inderdaad, paar weken terug ook een Raspberry Pi (3B+) aangeschaft voor iets totaal anders, maar Pi-Hole is nu de belangrijkste functie, samen met een Unbound recursive DNS resolver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:02:
[...]

Inderdaad, paar weken terug ook een Raspberry Pi (3B+) aangeschaft voor iets totaal anders, maar Pi-Hole is nu de belangrijkste functie, samen met een Unbound recursive DNS resolver.
Ik had m eigenlijk gekocht om eens met Linux te spelen en eens te kijken naar de unifi controller (al heb ik al een cloudkey)

Maar nu ik pi-hole heb ontdekt is dat de belangrijkste functie idd.
Naar die resolver ga ik ook eens kijken. Ik zag dat pi-hole er zelf ook een heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:04:
[...]
Maar nu ik pi-hole heb ontdekt is dat de belangrijkste functie idd.
Naar die resolver ga ik ook eens kijken. Ik zag dat pi-hole er zelf ook een heeft?
Pi-Hole zelf heeft geen resolver, die vraagt de zaak gewoon op bij de ingestelde DNS-server (cache of resolver).

Om de zaak gemakkelijk te maken (aparte IP-adressen, dus geen poort-conflicten) heb ik Pi-Hole en Unbound allebei in een Docker container draaien. Voor Pi-Hole gewoon pihole/pihole, voor Unbound klutchell/unbound. En om te zorgen dat ze netjes bijgewerkt worden Ouroboros (pyouroboros/ouroboros).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Pi-Hole zelf heeft geen resolver, die vraagt de zaak gewoon op bij de ingestelde DNS-server (cache of resolver).

Om de zaak gemakkelijk te maken (aparte IP-adressen, dus geen poort-conflicten) heb ik Pi-Hole en Unbound allebei in een Docker container draaien. Voor Pi-Hole gewoon pihole/pihole, voor Unbound klutchell/unbound. En om te zorgen dat ze netjes bijgewerkt worden Ouroboros (pyouroboros/ouroboros).
Ah ok,
ik had dit namelijk gezien:
https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/
Maar nog niet helemaal doorgelezen, maar dat gaat idd over unbound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:19:
[...]
Ah ok,
ik had dit namelijk gezien:
https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/
Maar nog niet helemaal doorgelezen, maar dat gaat idd over unbound.
Ook doorgelezen (tijdje terug al), wel interessant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:25:
[...]

Ook doorgelezen (tijdje terug al), wel interessant inderdaad.
Heeft dit ook een groot effect, zoals Pi-hole?
(Ik snap dat het voornamelijk security is)

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 06-03-2019 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

rinkel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Heeft dit ook een groot effect, zoals Pi-hole?
(Ik snap dat het voornamelijk security is)
Je merkt er heel weinig van, je hebt gewoon minder kans op DNS-poisoning en het is voor anderen wat lastiger om je internetgeschiedenis bij elkaar te sprokkelen (ligt niet bij één DNS-provider).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:31:
[...]

Je merkt er heel weinig van, je hebt gewoon minder kans op DNS-poisoning en het is voor anderen wat lastiger om je internetgeschiedenis bij elkaar te sprokkelen (ligt niet bij één DNS-provider).
En unbound draait hier nu ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ComTech schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:00:
Ik probeer hier al de hele avond pi-hole te installeren op een VM.
Debian 9.4 9.8 Ubuntu 16.04 18.04 elke keer krijg ik dezelfde error's.

Ubuntu
code:
1
2
3
user@userver:/tmp$ curl -sSL -N https://install.pi-hole.net | sudo bash
sudo: bash: command not found
curl: (23) Failed writing body (0 != 1919)

Debian
code:
1
2
3
root@Pi-Hole:/home/user# curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash
bash: bash: command not found
curl: (23) Failed writing body (2176 != 2759)

Ik heb het altijd zo geinstalleerd maar op één of andere manier lukt het niet meer.
Wat doe ik nou fout?
Dit had ik laatst ook in een Debian VM en heb het toen maar op de alternatieve manier gedaan :
code:
1
2
wget -O basic-install.sh https://install.pi-hole.net
sudo bash basic-install.sh

Bron : https://docs.pi-hole.net/main/basic-install/ :)

[ Voor 43% gewijzigd door nero355 op 08-03-2019 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Sinds een paar weken gebruik ik Pi-hole op een RP3+ en dat bevalt prima. Ik heb sinds 2 dagen een VM met de Squid proxy en heb die in de DNS geconfigureerd (wpad.xyz.local en de bijbehorende proxy.pac) en dat werkt erg goed. (geen idee of dit iets met onderstaande te maken heeft, maar leek me voor de volledigheid wel handig om te vermelden)

Nu zie ik in de query lijst van Pi-hole dat er sinds 2 dagen ook gezocht wordt op false.xyz.local en die kan uiteraard niet geresolved worden.

Heeft iemand een idee waar die requests voor false.xyz.local vandaag komen en wat is het doel hiervan? Het zijn overigens alleen Windows client die deze request doen. Ik kan er op internet niets over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
offtopic:
Als mensen zich afvragen welke domeinen ze wel/niet kunnen blocken in pi-hole:
DNSthingy addon voor chrome is een leuke tool om eea te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Jeroen V schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:26:
Sinds een paar weken gebruik ik Pi-hole op een RP3+ en dat bevalt prima. Ik heb sinds 2 dagen een VM met de Squid proxy en heb die in de DNS geconfigureerd (wpad.xyz.local en de bijbehorende proxy.pac) en dat werkt erg goed. (geen idee of dit iets met onderstaande te maken heeft, maar leek me voor de volledigheid wel handig om te vermelden)

Nu zie ik in de query lijst van Pi-hole dat er sinds 2 dagen ook gezocht wordt op false.xyz.local en die kan uiteraard niet geresolved worden.

Heeft iemand een idee waar die requests voor false.xyz.local vandaag komen en wat is het doel hiervan? Het zijn overigens alleen Windows client die deze request doen. Ik kan er op internet niets over vinden...
Jij was toch bezig met WPAD via DHCP :?

Dat is precies wat er gebeurt en onlangs heeft het Pi-Hole team zelfs een gerelateerde security issue gefixt :
- https://pi-hole.net/2019/...-blocking-modes-and-more/
Eerder quick fix : https://pi-hole.net/2018/...th-an-entry-in-etc-hosts/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

nero355 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:48:
[...]

Jij was toch bezig met WPAD via DHCP :?

Dat is precies wat er gebeurt en onlangs heeft het Pi-Hole team zelfs een gerelateerde security issue gefixt :
- https://pi-hole.net/2019/...-blocking-modes-and-more/
Eerder quick fix : https://pi-hole.net/2018/...th-an-entry-in-etc-hosts/ :)
Dat klopt, alleen door een bug in UniFi krijg ik dat niet goed geconfigureerd. Je kunt WPAD ook via DNS configureren en dat gaat prima.

Ik weet dat je via WPAD een MiiM kunt uitvoeren (hoewel dat voor https niet lukt tenzij je certificaatmeldingen negeert) ik zie alleen niet waar die false.xyz.local nou vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks dat ik een leek ben op dit gebied maak ik nu al tijdje dankbaar gebruik van een pihole (op ubuntu)

Nu zou ik graag een stap verder willen door ook mijn mobiele data via pihole te laten verlopen. Ik denk dit te bereiken door diezelfde ubuntu machine in te zetten als een openvpn server en buitenshuis hierop in te loggen. Is dit ook de wijze die jullie zouden aanraden en is er toevallig iemand die een goede howto kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:53:
Nu zou ik graag een stap verder willen door ook mijn mobiele data via pihole te laten verlopen. Ik denk dit te bereiken door diezelfde ubuntu machine in te zetten als een openvpn server en buitenshuis hierop in te loggen. Is dit ook de wijze die jullie zouden aanraden en is er toevallig iemand die een goede howto kent?
Staat gewoon standaard @ https://docs.pi-hole.net/guides/vpn/overview/ uitgelegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 16:19
Ik heb gezocht op dit forum en ook via google, maar kan het volgende nergens vinden...

Sinds een bepaalde Rabobank update (android) kan ik niet meer inloggen, als ik via wifi of via vpn verbonden ben met mijn netwerk waar de pi-hole als primaire DNS staat ingesteld. Zodra ik via 4G zonder vpn internet heb kan ik wel weer gewoon inloggen. Mijn broer heeft hetzelfde probleem op zijn telefoon.

Iemand anders dit probleem gemerkt ?
Enig idee wat we kunnen whitelisten om dit op te lossen ?

Ik weet op dit moment niet welke versie van Pi-Hole geïnstalleerd staat, mocht dat belangrijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plenkske schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:29:
Ik heb gezocht op dit forum en ook via google, maar kan het volgende nergens vinden...

Sinds een bepaalde Rabobank update (android) kan ik niet meer inloggen, als ik via wifi of via vpn verbonden ben met mijn netwerk waar de pi-hole als primaire DNS staat ingesteld. Zodra ik via 4G zonder vpn internet heb kan ik wel weer gewoon inloggen. Mijn broer heeft hetzelfde probleem op zijn telefoon.

Ik weet op dit moment niet welke versie van Pi-Hole geïnstalleerd staat, mocht dat belangrijk zijn...
Ik draai op dit moment v4.2.2 en gebruik ook de rabobank applicatie op Android en heb hier geen last van.
Misschien toch maar eens je query log bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Ik draai op dit moment v4.2.2 en gebruik ook de rabobank applicatie op Android en heb hier geen last van.
Bedankt voor je snelle reactie. Ga het morgen met mijn broer eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Hier ook geen problemen - Rabo App versie 6.3.0 op de Mi A2 met laatste update - pi-hole 4.1.1 & ftl 4.1.2.

[ Voor 4% gewijzigd door Comp User op 15-03-2019 12:49 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Comp User schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:11:
[...]

Hier ook geen problemen - Rabo App versie 6.3.0 op de Mi A2 met laatste update - pi-hole 4.1.1 & ftl 4.1.2.
Ik zit idd ook op versie 6.3.0 met een Pocophone btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik krijg het niet goed voor elkaar.

Hoe krijg ik local hostname voor elkaar bij pihole in docker. En dat het nog werkt na een restart.

Ik dacht ik maak gebruik van pihole -a -r hostname 192.168.1.1
Maar elke volgende actie overschrijft de vorige.

En /etc/hosts heb ik nog niet goed gekoppeld gekregen. Online is van alles te vinden, maar geen goede tutorial.
Hebben jullie tips?

Edit: Mijn fritzbox deed het zelf al best aardig en ik heb dus in pihole de fritzbox als DNs ingesteld en daar de externe DNS ingezet. Dat scheelt.
Maar dan nog heb ik enkele lokale domeinen die ik graag lokaal resolve.

[ Voor 22% gewijzigd door Jelte op 16-03-2019 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Wat ik heb gedaan is vanuit de router bij de DNS verwijzen naar het ip adres van de Pi.

Binnen Pi-hole heb ik als dns Quad9 & Cloudflare ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Comp User Euh? Hoe heb je er dan voor gezorgd dat domeinen die lokaal gehost worden verwijzen naar een intern IP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Jelte schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:25:
Ik krijg het niet goed voor elkaar.

Hoe krijg ik local hostname voor elkaar bij pihole in docker. En dat het nog werkt na een restart.

Ik dacht ik maak gebruik van pihole -a -r hostname 192.168.1.1
Maar elke volgende actie overschrijft de vorige.

En /etc/hosts heb ik nog niet goed gekoppeld gekregen. Online is van alles te vinden, maar geen goede tutorial.
Hebben jullie tips?

Edit: Mijn fritzbox deed het zelf al best aardig en ik heb dus in pihole de fritzbox als DNs ingesteld en daar de externe DNS ingezet. Dat scheelt.
Maar dan nog heb ik enkele lokale domeinen die ik graag lokaal resolve.
Jelte schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:57:
@Comp User Euh? Hoe heb je er dan voor gezorgd dat domeinen die lokaal gehost worden verwijzen naar een intern IP?
Ik ken en gebruik alleen maar deze methode : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Maar let op : Ik gebruik geen Docker Container voor Pi-Hole !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Jelte schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:57:
Precies wat @nero355 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doe ik fout? Helaas werkt het namelijk nog steeds niet foutloos..

Nogmaals alle onderdelen en wijze van inkoppeling:

Ziggo Connectbox modem:
DHCP uitgeschakeld voor ipv4
(Ipv6 kan niet handmatig uitgeschakeld worden)

Pihole:
Draait op een ubuntu mini pc
Bedraad aangesloten op modem
DCHP ingeschakeld voor zowel ipv4 als ipv6
DNS is openDNS met alle 4 vakjes aangevinkt
"Listen on all interfaces" aangevinkt

Accespoint: ziggo extra wifipunt
Wifi loopt voornamelijk via accespoint

Advertenties worden op diverse clients doorgelaten. Bij de DNS van de client verschijnen naast de ipv4 en ipv6 adres van pihole nog andere ipv6 adressen.

Is het de ziggo modem die met ipv6 de werking verpest? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:05:
Wat doe ik fout? Helaas werkt het namelijk nog steeds niet foutloos..

Nogmaals alle onderdelen en wijze van inkoppeling:

Ziggo Connectbox modem:
DHCP uitgeschakeld voor ipv4
(Ipv6 kan niet handmatig uitgeschakeld worden)

Pihole:
Draait op een ubuntu mini pc
DCHP ingeschakeld voor zowel ipv4 als ipv6
DNS is openDNS met alle 4 vakjes aangevinkt
"Listen on all interfaces" aangevinkt

Accespoint: ziggo extra wifipunt
Wifi loopt voornamelijk via accespoint

Advertenties worden op diverse clients doorgelaten. Bij de DNS van de client verschijnen naast de ipv4 en ipv6 adres van pihole nog andere ipv6 adressen.

Is het de ziggo modem die met ipv6 de werking verpest? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik zou DHCP lekker op de Ziggo Connectbox modem laten, heb je ook voor IPv6 maar één bron.
Op je Ziggo Connectbox modem moet je als DNS je Pi-Hole aanwijzen. Hoe je dat dan verder op je Pi-Hole regelt, moet je zelf weten. Je kunt een aantal DNS-servers aanwijzen of een Unbound DNS resolver draaien.
Alle apparatuur moet verder DNS of van je Ziggo Connectbox modem halen (die doorverwijst naar je Pi-Hole) of direct van je Pi-Hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freee!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:21:
[...]
Op je Ziggo Connectbox modem moet je als DNS je Pi-Hole aanwijzen.
Dit kan dus helaas niet met de connectbox van ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:35:
[...]
Dit kan dus helaas niet met de connectbox van ziggo
In dat geval moeten alle apparaten voor DNS naar de Pi-Hole verwijzen en nergens anders naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freee!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:38:
[...]

In dat geval moeten alle apparaten voor DNS naar de Pi-Hole verwijzen en nergens anders naar.
Ga ik morgen weer proberen. Kijken of het dit keer wel lukt. Dank voor het meedenken

Bij android werkt dit jammergenoeg weer net anders dan bij IOS en Windows. Je kunt namelijk niet alleen de DNS handmatig instellen, maar moet dan gelijk ook ip e.d. handmatig doen. Maar goed, ook dat zou normaliter geen ramp moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:51:
[...]
Ga ik morgen weer proberen. Kijken of het dit keer wel lukt. Dank voor het meedenken
Succes
Bij android werkt dit jammergenoeg weer net anders dan bij IOS en Windows. Je kunt namelijk niet alleen de DNS handmatig instellen, maar moet dan gelijk ook ip e.d. handmatig doen. Maar goed, ook dat zou normaliter geen ramp moeten zijn.
Blokada DNS app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 13:56

Canis Lupus

Vosbot

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:35:
[...]Dit kan dus helaas niet met de connectbox van ziggo
Bij ExperiaBox (v9) van KPN ook niet.
Ik heb dus mijn LAN op een eigen subnet draaien(10.0.0.x vs 192.168.2.x), waar de router de PiHole als DNS server aanwijst :)

[ Voor 3% gewijzigd door Canis Lupus op 19-03-2019 08:50 . Reden: v9 toegevoegd ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Canis Lupus schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:51:
[...]
Bij ExperiaBox van KPN ook niet.
En bij de ExperiaBox (V8) van Telfort kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Freee!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:29:
[...]
En bij de ExperiaBox (V8) van Telfort kan het wel.
Bij de v10A van Telfort kun je zelf geen DNS instellen, je kunt de DHCP-server wel uitzetten :).
edit:
Het is mij opgevallen dat het met sommige modems wel kan en bij andere niet, bij zowel Telfort als KPN.

[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-03-2019 21:31 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
Puch-Maxi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:29:
[...]

Bij de v10A van Telfort kun je zelf geen DNS instellen, je kunt de DHCP-server wel uitzetten :).
edit:
Het is mij opgevallen dat het met sommige modems wel kan en bij andere niet, bij zowel Telfort als KPN.
Op mijn ExperiaBox V10 kan je DNS uitschakelen en een eigen DNS-server opgeven. Deze verwijst nu naar de pi-hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Pierre_nr1 Heb je daar een screenshot van :) KPN of Telfort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Pierre_nr1 Ah dat is de gewone v10 ZTE H369A (van KPN).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Puch-Maxi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:48:
@Pierre_nr1 Ah dat is de gewone v10 ZTE H369A (van KPN).
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Ook ik ben gestart met Pi-hole en ben onder de indruk. Momenteel maak ik gebruik van de standaard blocklists waarbij ik vervolgens een aantal lijsten van EasyList heb toegevoegd.Pi-hole lijkt in de huidige versie deze lijsten juist te 'parsen' dus dat is fijn.

Wat betreft whitelist heb ik momenteel na enkele dagen gebruik alleen bit.ly en googleadapis.l.google.com (voor Google Fonts) vrijgegeven.

Om e.e.a. aan te vullen draait op de Macs in ons huishouden AdGuard voor Mac en op de iPhones AdGuard voor iOS. Zeker met YouTube is dat erg fijn (in-stream reclames vind ik lelijk).

Tot nu toe geen klachten van mijn vrouw :*)

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:26
Eiríkr schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:11:
Ook ik ben gestart met Pi-hole en ben onder de indruk. Momenteel maak ik gebruik van de standaard blocklists waarbij ik vervolgens een aantal lijsten van EasyList heb toegevoegd.Pi-hole lijkt in de huidige versie deze lijsten juist te 'parsen' dus dat is fijn.

Wat betreft whitelist heb ik momenteel na enkele dagen gebruik alleen bit.ly en googleadapis.l.google.com (voor Google Fonts) vrijgegeven.

Om e.e.a. aan te vullen draait op de Macs in ons huishouden AdGuard voor Mac en op de iPhones AdGuard voor iOS. Zeker met YouTube is dat erg fijn (in-stream reclames vind ik lelijk).

Tot nu toe geen klachten van mijn vrouw :*)
Mocht je nog wat handige lijsten zoeken, dit project is erg tof naar mijn mening: https://blocklist.site/

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
crypt0rr schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:26:
[...]

Mocht je nog wat handige lijsten zoeken, dit project is erg tof naar mijn mening: https://blocklist.site/
Thanks! Ik heb op basis van deze site en Firebog eens een aantal blocklists toegevoegd:Daarnaast de whitelist van anudeepND geactiveerd.

Ben benieuwd hoe het in de praktijk uit pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 12:50
Mijn Pi-Hole draaid prima naar alle tevredenheid. Echter op een van onze android telefoons gaan zo goed als alle DNS aanvragen naar www.google.com
www.google.com” Showing 1 to 100 of 746 entries (filtered from 848 total entries)
Dat is bijna 90% van alle aanvragen die dag.

Ik vermoede dat het aan de google data safer lag. Maar na dat ik die had uitgeschakeld blijft het probleem. Lijkt wel of al het verkeer door 1 of andere proxy naar google gaat. Iemand een suggestie waar ik moet zoeken?

(Ja is een android probleem, maar hier in dit topic is de vraag en het antwoord het meest relevant)

[ Voor 9% gewijzigd door grolle op 27-03-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

grolle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:07:
Mijn Pi-Hole draaid prima naar alle tevredenheid. Echter op een van onze android telefoons gaan zo goed als alle DNS aanvragen naar www.google.com
www.google.com” Showing 1 to 100 of 746 entries (filtered from 848 total entries)

Ik vermoede dat het aan de google data safer lag. Maar na dat ik die had uitgeschakeld blijft het probleem. Lijkt wel of al het verkeer door 1 of andere proxy naar google gaat. Iemand een suggestie waar ik moet zoeken?

(Ja is een android probleem, maar hier in dit topic is de vraag en het antwoord het meest relevant)
Op mijn Android heb ik Blokada geïnstalleerd om wat ongewenste advertenties te weren en die app heb ik zo ingesteld, dat thuis DNS via de Pi-Hole gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
grolle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:07:

DNS settings in je telefoon controleren. Blokada is inderdaad een optie.

En eventueel daarbovenop je firefwall zodanig configureren dat al het verkeer op port 53 richting je pi-hole wordt verstuurd. Daarmee vang je ook andere apparaten met een hardcoded DNS (Chromecast bijv.) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
Plenkske schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:29:

Ik heb hetzelfde probleem. Na scannen van de vingerafdruk in de rabo app springt ie terug en moet ik opnieuw scannen. Ik kom de app niet in.

Dns op de router veranderen naar de standaard instellingen, zodat deze niet via de pihole loopt lost het probleem op.

Heb jij al een oplossing gevonden?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 12:50
Freee!! schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:25:
[...]

Op mijn Android heb ik Blokada geïnstalleerd om wat ongewenste advertenties te weren en die app heb ik zo ingesteld, dat thuis DNS via de Pi-Hole gaat.
FightingAce schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:58:
[...]

DNS settings in je telefoon controleren. Blokada is inderdaad een optie.

En eventueel daarbovenop je firefwall zodanig configureren dat al het verkeer op port 53 richting je pi-hole wordt verstuurd. Daarmee vang je ook andere apparaten met een hardcoded DNS (Chromecast bijv.) af.
Dank voor de reacties, De DNS request gaat al via de Pi-Hole. Echter 90% van de DNS request zijn naar Google. Zelfs wanneer ik bijvoorbeeld www.ad.nl bezoek komt er www.google.com in het pi-hole log te staan. Ik ga Blokada proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
Ok, dus ik dacht koop eens een rpi voor pi hole en unifi controller.
Na wat opstart probleempjes heb ik het nu aan het lopen.
Tenminste, tot ik mijn pc afsloot en ik vervolgens met mijn telefoon niet meer via wifi kan verbinden.
Zet ik mijn pc aan, dan werkt het wel weer.
Als ik op mijn pc YT test, krijg ik geen reclame. Op mijn Shield krijg ik ze wel.

DNS fuckup?

Enige wat ik gedaan heb is in de router DNS naar ip van de rpi laten verwijzen.

Uhm. Nu werkt mijn wifi wel weer gewoon. Wtfack.

In het dashboard zie ik echter geen blocked queries.
Zou dit wel moeten? Oftewel, hoe kan ik controleren of ik alles goed heb gedaan.

Edit2
Zie net in mijn router 2x de rpi staan, en ik kan pihole op alle 2 de ip's benaderen. Lijkt me niet de bedoeling?

[ Voor 25% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-03-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
grolle schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:32:
Dank voor de reacties, De DNS request gaat al via de Pi-Hole. Echter 90% van de DNS request zijn naar Google. Zelfs wanneer ik bijvoorbeeld www.ad.nl bezoek komt er www.google.com in het pi-hole log te staan. Ik ga Blokada proberen
Besef wel dat je op heel veel websites inderdaad veel Google, maar ook bijvoorbeeld Facebook aanvragen zal tegenkomen, terwijl je die misschien niet eens gebruikt ;)
NeutraleTeun schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:01:
Ok, dus ik dacht koop eens een rpi voor pi hole en unifi controller.
Na wat opstart probleempjes heb ik het nu aan het lopen.
Tenminste, tot ik mijn pc afsloot en ik vervolgens met mijn telefoon niet meer via wifi kan verbinden.
Zet ik mijn pc aan, dan werkt het wel weer.
Als ik op mijn pc YT test, krijg ik geen reclame. Op mijn Shield krijg ik ze wel.

DNS fuckup?

Enige wat ik gedaan heb is in de router DNS naar ip van de rpi laten verwijzen.

Uhm. Nu werkt mijn wifi wel weer gewoon. Wtfack.

In het dashboard zie ik echter geen blocked queries.
Zou dit wel moeten? Oftewel, hoe kan ik controleren of ik alles goed heb gedaan.

Edit2
Zie net in mijn router 2x de rpi staan, en ik kan pihole op alle 2 de ip's benaderen. Lijkt me niet de bedoeling?
Wil niet lullig doen, maar lees je eens gewoon effe eerst rustig in over hetgene waarmee je bezig bent :
- Raspberry Pi
- RaspBian Linux
- Pi-Hole
- UniFi Controller

Zolang je dat niet hebt gedaan zit je IMHO alleen maar dit topic te vervuilen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
Nu een weekje met Pi-hole onderweg en Unbound draait inmiddels ook als een zonnetje. Erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
bramv82 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:44:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Na scannen van de vingerafdruk in de rabo app springt ie terug en moet ik opnieuw scannen. Ik kom de app niet in.

Dns op de router veranderen naar de standaard instellingen, zodat deze niet via de pihole loopt lost het probleem op.

Heb je al tijdens het inloggen je log nagekeken en het een en ander geblocked/gewhitelist?
Je kan onder boven tools aan de linkerkant ook het filter tijdelijk disablen waardoor je kan testen of het met een geblockte dns query te maken heeft.

Mogelijk wordt je daar wijzer van.

Hier in huis gebruiken we Duckduckgo ipv Google en geen FB maar ondanks dat hebben we 20% van het verkeer wat geblockt wordt richting dat soort domeinen. Het is echt ziek als je erover gaat nadenken, helaas is 80% van de Android apps afhankelijk van Google play zooi en domeinen. dus wil je je apps werkend hebben dan zul je soms wat moeten whitelisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
bramv82 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:44:
[...]

Ja ik heb de oplossing gevonden. Was het vergeten hier te plaatsen :z

We hebben eerst in de log gekeken en wat sites geprobeerd te whitelisten. Volgens mij was het uiteindelijk een google analytics link die ge-whitelist moest worden om het te laten werken.

Echter zagen we dus ook dat we een best oude versie van pihole draaide (v3. nogwat) .
Dus we hebben de hele boel opnieuw geïnstalleerd en daarna nog eens geprobeerd. Niks hoeven whitelisten en Rabo app werkt nu ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:13

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik draai het ook sinds vandaag (op een Pi) maar liep tegen het probleem aan dat de "Query log" in het dashboard leeg was. Na veel zoek werk ben ik er achter gekomen dat dit aan de browser lag. Om iemand dit te besparen:

Gebruik je Brave browser, schakel je shield uit. :X

Alles werkte normaal en met troubleshooten op de cli via SSH was ook niks vreemds te vinden. Uiteindelijk op een forum de tip gezien om een andere browser te testen. In Chrome gestart en plop alles in beeld. Daarna in Brave het shield gestopt en voila |:( :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Vraagje, blokkeert Pi Hole ook advertenties van bijvoorbeeld de Youtube of Twitch app op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rudyy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:22:
Vraagje, blokkeert Pi Hole ook advertenties van bijvoorbeeld de Youtube of Twitch app op je telefoon?
Wat had je al gevonden dan? 8)7 Het antwoord voor Youtube is nee, omdat daar de advertenties over dezelfde hosts als de video's gestreamed worden. Dan heb je iets als Youtube Vanced nodig.
Twitch: Geen idee ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 14:51
@Rudyy @Room42
Gebruik deze al een tijdje.
Werkt opzich aardig alle is Youtube sneller met nwe ad channels.
Alleen zoals verwacht de tussentijdse reclame kun je niks aan doen.
https://github.com/kboghdady/youTube_ads_4_pi-hole

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Bij mij wordt er best wel veel geblokkeerd, maar inderdaad ook genoeg niet helaas...

Als je er echt tijd voor wilt opofferen dan zou je dit topic eens kunnen raadplegen : https://discourse.pi-hole...-block-ads-on-youtube/253

En je kan natuurlijk altijd nog een abonnement nemen, waarbij je ook allerlei andere meuk erbij krijgt naast het verdwijnen van de ads, maar daar moet je maar net behoefte aan hebben... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb nu een tijdje pi-hole draaien naar alle tevredenheid.
Nu heb ik echter een bar slecht bereik met Vodafone en dus dacht ik vowifi (bellen via wifi) eens aan te zetten. Dit werkt voor geen meter.
Ik had begrepen dat je voor vowifi met Vodafone een nederlandse DNS nodig hebt. Iemand een idee?

Edit
Ik las dat het volgende adres: epdg.epc.mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org bereikbaar moet zijn.
Dat is het. Dus alles zou moeten werken. (niet dus, maar onderwerp voor ander topic)

[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 03-04-2019 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:00

Pazo

Mroaw?

Rudyy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:22:
Room42 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Wat had je al gevonden dan? 8)7 Het antwoord voor Youtube is nee, omdat daar de advertenties over dezelfde hosts als de video's gestreamed worden. Dan heb je iets als Youtube Vanced nodig.
Twitch: Geen idee ;)
Het antwoord is ja. Mag ik mijn eigen bevindingen even aankaarten, eerder in dit topic genoemd?
Ik ben nog steeds vrijwel advertentievrij op youtube met Pi-hole.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57553832

EDIT: Het blijft echter wel een kat-en-muis spel. En komen steeds weer nieuwe ads-domeinen bij en Youtube zit dus ook niet stil. Toch moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit meer reclame heb. In het begin moest ik zelf nog vaak domeinen toevoegen, maar nu eigenlijk vrijwel niet meer.

[ Voor 43% gewijzigd door Pazo op 03-04-2019 21:21 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24

TF0

Pazo schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:03:
[...]

[...]

Het antwoord is ja. Mag ik mijn eigen bevindingen even aankaarten, eerder in dit topic genoemd?
Ik ben nog steeds vrijwel advertentievrij op youtube met Pi-hole.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57553832

EDIT: Het blijft echter wel een kat-en-muis spel. En komen steeds weer nieuwe ads-domeinen bij en Youtube zit dus ook niet stil. Toch moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit meer reclame heb. In het begin moest ik zelf nog vaak domeinen toevoegen, maar nu eigenlijk vrijwel niet meer.
Heb je nooit dat een filmpje niet wil starten? Dan moet ik hem even opnieuw aanklikken en daarna begint ie. Dat is mijn voornaamste reden om Youtube niet te hard te filteren: ik werd helemaal gek van filmpjes die niet wilden starten (bleef een zwart scherm). Sindsdien ben ik mild qua Youtubefilter.

Of heb je bepaalde domeinen gewhitelist? Bijvoorbeeld s.youtube.com moet je whitelisten - als ik me niet vergis iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

TF0 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:42:
[...]

Heb je nooit dat een filmpje niet wil starten? Dan moet ik hem even opnieuw aanklikken en daarna begint ie. Dat is mijn voornaamste reden om Youtube niet te hard te filteren: ik werd helemaal gek van filmpjes die niet wilden starten (bleef een zwart scherm). Sindsdien ben ik mild qua Youtubefilter.

Of heb je bepaalde domeinen gewhitelist? Bijvoorbeeld s.youtube.com moet je whitelisten - als ik me niet vergis iig.
Ja een enkele keer gebeurt het wel eens dat een filmpje niet direct wil starten. Soms start ie na 10 sec alsnog, soms inderdaad opnieuw aanklikken. Maar dat vind ik acceptabel. Domein s.youtube.com staat inderdaad in de whitelist.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Pazo @Siewert @TF0 Dan klinkt Youtube Vanced toch als de betere oplossing. Heb je meteen ook de premium functies, zoals background play en PiP. ;) Wel alleen voor Android, geloof ik. En root is een pré. Maar dat is voor mij standaard.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Kan iemand mij vertellen waarom deze url's onderwater aangesproken worden op een OP?Voor zover ik weet geen Xiaomi apps draaien op dit toestel.

fr.app.chat.global.xiaomi.net

fr-app-chat-global-xiaomi-net-1516654448.eu-central-1.elb.amazonaws.com

Zeer waarschijnlijk MiFit dus. Excuses.
Hoewel na het starten van de app deze url wordt aangesproken:
api-mifit-us.huami.com

Ik laat die bovenste twee lekker in de block.

[ Voor 30% gewijzigd door CPM op 04-04-2019 08:34 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Room42 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 00:43:
@Pazo @Siewert @TF0 Dan klinkt Youtube Vanced toch als de betere oplossing. Heb je meteen ook de premium functies, zoals background play en PiP. ;) Wel alleen voor Android, geloof ik. En root is een pré. Maar dat is voor mij standaard.
Ik weet niet of dat een mooiere oplossing is. Pi-hole is voor het hele netwerk, dus naast Android ook voor Windows / Linux / iOS etc based systems. Heb dan misschien geen premium functies, maar het enige waar bij ons in huis Youtube voor wordt gebruikt is voor de kids. Ik zit er zelf vrijwel nooit op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Room42 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 00:43:
En toen ging je Casten en zie je ineens weer reclames... :+

Pi-Hole samen met een DNS IP Filter op je Router (zodat je Chromecast achtige apparaten niet direkt met de Google DNS Servers kletsen!) is toch wel een must have! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:52:
[...]

En toen ging je Casten en zie je ineens weer reclames... :+

Pi-Hole samen met een DNS IP Filter op je Router (zodat je Chromecast achtige apparaten niet direkt met de Google DNS Servers kletsen!) is toch wel een must have! :)
Ja, maar ik zei niet dat Youtube Vanced de totaal-oplossing is maar dat is Pi-Hole net zo min. Dat is een illusie, als je dat denkt. Naast Pi-Hole moet je ook nog de nodige browser-extensies gebruiken voor je privacy.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 04-04-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Room42 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:03:
Ja, maar ik zei niet dat Youtube Vanced de totaal-oplossing is maar dat is Pi-Hole net zo min. Dat is een illusie, als je dat denkt. Naast Pi-Hole moet je ook nog de nodige browser-extensies gebruiken voor je privacy.
Ik ben niet zo van de extensies : Gewoon de hele Cache dumpen als je de browser afsluit vind ik wel genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoi allemaal, omdat mijn Pi-Hole bleef vastlopen, heb ik hem compleet opnieuw geïnstalleerd.

Vanavond heb ik alle blocklists erop gezet, maar tot mijn verbazing werkt de thumbnail preview functie van Youtube niet meer. Vroeger kon ik met mijn cursor over het plaatje zweven, en dan kreeg ik een korte preview te zien.

Welk adres moet ik whitelisten om die preview-functie te handhaven? Google weet het niet ...

Alvast bedankt,

EDIT: ik heb hem al gevonden. Na het whitelisten van "ytimg.com" gaat het meeste goed. Nog steeds niet helemaal perfect, maar de website is weer toonbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Guus Leeuwis op 04-04-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:04

Klippy

Still Game

Guus Leeuwis schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:39:
Vanavond heb ik alle blocklists erop gezet, maar tot mijn verbazing werkt de thumbnail preview functie van Youtube niet meer. Vroeger kon ik met mijn cursor over het plaatje zweven, en dan kreeg ik een korte preview te zien.
Wat bedoel je met alle blocklists? Klinkt als een hele grote lijst, dat is normaal niet aan te bevelen tenzij je weet wat je wil blokkeren en met een goede reden.
Ik ben dan ook niet heel verbaasd dat een aantal functies niet meer werken ;)

Maar:
  • i.ytimg.com
is een YouTube thumbnail server (Google weet dat gewoon) maar zegt hier ook
  • imasdk.googleapis.com
  • youtube-ui.l.google.com
  • ytimg-edge-static.l.google.com
Ik snap niet meteen wat je met een preview bedoelt, dat klinkt meer als een video dan een plaatje?
Mjin advies zou zijn om de pagina te bezoeken waar je het probleem hebt, in de logs kijken wat er geblokkeerd wordt en dat dan vrijgeven als het lijkt op iets dat een google, youtube of yt URL is...

edit:

Al gevonden zie ik :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben geïnteresseerd in Pi-hole en wil het eens proberen. Uit de officiële site en andere bronnen begrijp ik dat de Pi-hole doorgaans als root met vaag shell-script geïnstalleerd wordt. Het script maakt allerlei wijzigingen aan het systeem buiten de package manager om lijkt het. Ik vind dat voor iets uit onbekende bron zeer onwenselijk.

Ik heb gezocht, maar kan geen Pi-hole package vinden in de officiële Ubuntu repo. Bestaat deze wel?
Of is er misschien ook een versie die je in userland kunt unzippen en zonder root kan draaien?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1 ... 8 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.