Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Alles doorgelezen, interessante kost. Ik ben van plan binnenkort ook Pi-hole erbij te installeren op mijn Raspberry Pi 3B+, welke ik momenteel als NAS gebruik (OpenMediaVault). Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten? Ik ben in ieder geval van plan om ook Unbound te gebruiken, maar ik moet eerst eens een paar extra SD-kaartjes kopen en voor een goede back-up van de huidige inrichting zorgen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Freee!! schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:38:
Alles doorgelezen, interessante kost.
Dat zie je niet vaak meer! NICE! d:)b
Ik ben van plan binnenkort ook Pi-hole erbij te installeren op mijn Raspberry Pi 3B+, welke ik momenteel als NAS gebruik (OpenMediaVault). Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten? Ik ben in ieder geval van plan om ook Unbound te gebruiken, maar ik moet eerst eens een paar extra SD-kaartjes kopen en voor een goede back-up van de huidige inrichting zorgen.
Het enige wat ik zou zeggen is : Heb je nog toevallig een 3B of ouder i.p.v. de 3B+ :?

Ik vind namelijk dat de 3B+ veel stroom slurpt vergeleken met de 3B als je kijkt naar de performance : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"

En ben het dus helemaal met die post eens! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:46:
[...]
Dat zie je niet vaak meer! NICE! d:)b
Ik ben nog van de oude stempel (en heb vaak genoeg mijn neus gestoten).
Het enige wat ik zou zeggen is : Heb je nog toevallig een 3B of ouder i.p.v. de 3B+ :?

Ik vind namelijk dat de 3B+ veel stroom slurpt vergeleken met de 3B als je kijkt naar de performance : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"

En ben het dus helemaal met die post eens! :)
Is mijn eerste Pi, dat deel van de specs niet helemaal nauwkeurig bestudeerd. Voordeel van de 3B+ is de WiFi, scheelt me een poort op mijn modem/router (en het ding ligt er vlak naast ;) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 13:36
Freee!! schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:38:
Alles doorgelezen, interessante kost. Ik ben van plan binnenkort ook Pi-hole erbij te installeren op mijn Raspberry Pi 3B+, welke ik momenteel als NAS gebruik (OpenMediaVault). Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten? Ik ben in ieder geval van plan om ook Unbound te gebruiken, maar ik moet eerst eens een paar extra SD-kaartjes kopen en voor een goede back-up van de huidige inrichting zorgen.
Je zal de poort van de Pi-Hole (die ook poort 80 wil gebruiken) moeten veranderen omdat OMV poort 80 standaard gebruikt:
cd /etc/lighttpd/
nano lighttpd.conf
Verander: Server.port 80 in 8080
sudo /etc/init.d/lighttpd restart
of natuurlijk de poort van OMV zelf (via: General settings/algemene instellingen in de web interface van OMV)

Voor de rest is het gewoon via SSH inloggen op je OMV en Pi-Hole instaleren via:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

The-X schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:16:
[...]

Je zal de poort van de Pi-Hole (die ook poort 80 wil gebruiken) moeten veranderen omdat OMV poort 80 standaard gebruikt:

[...]

of natuurlijk de poort van OMV zelf (via: General settings/algemene instellingen in de web interface van OMV)

Voor de rest is het gewoon via SSH inloggen op je OMV en Pi-Hole instaleren via:

[...]
Bedankt, installeren van de Pi-Hole doe ik waarschijnlijk met "Armbian-Config", staat de Pi-Hole al vermeld als optie (paar niveaus dieper in het menu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:14
Freee!! schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:19:
[...]

Bedankt, installeren van de Pi-Hole doe ik waarschijnlijk met "Armbian-Config", staat de Pi-Hole al vermeldt als optie (paar niveaus dieper in het menu).
Om na installatie van Pi-hole (via eventueel Armbian-config) het poort conflict (zoals @The-X terecht opmerkt) te voorkomen kan je:

1. De poort van Openmediavault veranderen naar iets anders dan 80. Of;
2. Deze instructie gebruiken om de poort van Pi-hole aan te passen. Of;
3. Pi-hole in een Docker draaien.

Zelf gebruik ik optie 1.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

alesandro_46 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:45:
[...]
Om na installatie van Pi-hole (via eventueel Armbian-config) het poort conflict (zoals @The-X terecht opmerkt) te voorkomen kan je:

1. De poort van Openmediavault veranderen naar iets anders dan 80. Of;
2. Deze instructie gebruiken om de poort van Pi-hole aan te passen. Of;
3. Pi-hole in een Docker draaien.

Zelf gebruik ik optie 1.
Bedankt, die waarschuwing voor poort 80 heb ik al vaker gezien (ook andere fora). Ik zal binnenkort eens kijken wat de gemakkelijkste manier is, maar ik denk dat ik voor optie twee ga, zo min mogelijk aanpassingen aan wat er al is en goed werkt. Overigens haat ik die YouTube-instructievideo's, ze nemen schermruimte in, die ik nodig heb om te werken. Normale instructies kan ik eventueel nog op papier afdrukken en op papier naast mijn toetsenbord leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Freee!! schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:52:
Freee!! schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:11:
Overigens haat ik die YouTube-instructievideo's, ze nemen schermruimte in, die ik nodig heb om te werken. Normale instructies kan ik eventueel nog op papier afdrukken en op papier naast mijn toetsenbord leggen.
My people! _O_ :D

Heb ook liever geschreven artikelen i.p.v. YouTube Tutorials die je niet effe snel kan doorlezen om te bepalen of je er überhaupt wat aan hebt!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:26
PiHole v4.2 released, heuj!

https://pi-hole.net/2019/...-blocking-modes-and-more/

Edit: v4.2.1 hotfit released: downloads: Pi-hole 4.2.1

[ Voor 32% gewijzigd door crypt0rr op 04-02-2019 15:05 ]

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

Freee!! schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:52:
[...]

[...]

Is mijn eerste Pi, dat deel van de specs niet helemaal nauwkeurig bestudeerd. Voordeel van de 3B+ is de WiFi, scheelt me een poort op mijn modem/router (en het ding ligt er vlak naast ;) ).
De 3B (zonder plus) heeft ook Wi-Fi.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:51
nero355 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:04:
Ik heb vandaag zitten stoeien met Pi-Hole op twee netwerken tegelijk werkend krijgen en het geheel als volgt opgelost :
.
static ip_address=10.0.0.139/24
[/code]
Om ervoor te zorgen dat je VLAN interface UP komt tijdens het opstarten heb ik een bestand "vlans" gemaakt in de directory /etc/network/interfaces.d omdat het niet meer de bedoeling is om op de oude manier /etc/network/interfaces direkt aan te passen :
code:
1
2
3
auto eth0.10
iface eth0.10 inet manual
    vlan-raw-device eth0

Dit was de enige redelijk normale nieuwe manier die ik heb gevonden dus als iemand een beter alternatief heeft dat hoort bij de nieuwe dhcpcd.conf manier van configureren dan hoor ik dat graag! :)

En dan nog het laatste gedeelte, zodat Pi-Hole weet dat er ook op die interface geluisterd moet worden!
In de map /etc/dnsmasq.d/ heb ik een bestand "101-mijn.settings" aangemaakt met daarin alleen het volgende :
code:
1
interface=eth0.10

Om alles te activeren zonder te rebooten :
code:
1
2
systemctl restart networking
pihole restartdns

That's it! :)

Dit is een verkapte "Documentatie voor mezelf" post, maar er zal vast wel ooit iemand hier langskomen die er wat aan heeft! O-) :+
Top, dit heeft mij zeker geholpen.
Heb je Pi-Hole ook draaien als DHCP server? Dat wil ik namelijk wel. Maar dan welk voor allebei de netwerken.
Dus in mijn geval voor 192.168.10.x en 192.168.20.x
Voor mijn IoT wil namelijk de 20 reeks gaan gebruiken.
Later als het kan wil zelfs nog naar 3 reeksen gaan, dan komt 192.168.10.30 bij voor guest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
jossie67 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:45:
Top, dit heeft mij zeker geholpen.
Graag gedaan! d:)b
Heb je Pi-Hole ook draaien als DHCP server?
Dat laat ik lekker mijn router doen ;)
Dat wil ik namelijk wel. Maar dan welk voor allebei de netwerken.
Dus in mijn geval voor 192.168.10.x en 192.168.20.x
Voor mijn IoT wil namelijk de 20 reeks gaan gebruiken.
Later als het kan wil zelfs nog naar 3 reeksen gaan, dan komt 192.168.10.30 bij voor guest
Dat zal je denk ik handmatig moeten regelen in een apart config bestandje in /etc/dnsmasq.d/ zoals ik heb gedaan voor de eth0.10 bind van Pi-Hole en als dat werkt dan kan je het ook voor de andere twee ranges toepassen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Arrogant schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:30:
[...]

De 3B (zonder plus) heeft ook Wi-Fi.
Maar geen PoE - waarom is mij een raadsel aangezien "ze" van de R-Pi organisatie nog steeds claimen backwards compatible te zijn.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpgekko
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 09:14
Comp User schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:15:
[...]

Maar geen PoE - waarom is mij een raadsel aangezien "ze" van de R-Pi organisatie nog steeds claimen backwards compatible te zijn.
Dat is uitgelegd in deze blog posts: https://www.raspberrypi.org/blog/poe-hat-revision/ en https://www.raspberrypi.o...-model-bplus-sale-now-35/. Onder andere vanwege een andere ethernet poort.
Het apparaat is ook volledig backwards compatible, het kan nog steeds wat de 3B kan.

[ Voor 19% gewijzigd door gpgekko op 06-02-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Freee!! schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:11:
[...]
Bedankt, die waarschuwing voor poort 80 heb ik al vaker gezien (ook andere fora). Ik zal binnenkort eens kijken wat de gemakkelijkste manier is, maar ik denk dat ik voor optie twee ga, zo min mogelijk aanpassingen aan wat er al is en goed werkt
Even mezelf quoten met een update voor degenen die daar interesse in hebben:
Ik heb mijn oorspronkelijke planning moeten laten varen door een onvolledige installatie via Armbian-config (waarschuwing voor anderen, als je daaraan begint, moet je niet afbreken), waarbij het niet voor- of achteruit kon. Daarom maar via de Docker gegaan en dat ging uitstekend. Bijkomend voordeel daarvan is, dat er geen conflicterende poorten meer zijn omdat het via aparte IP-adressen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 12:12
Ondertussen zeer tevreden met de blocklijsten van Pi-Hole.
Sinds een weekje draai ik PFblock op mijn PFsense met dns block list van Pi Hole.
Lijsten worden elke dag automatisch ge-update, ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb de pihole draaien op een pi Zero WiFi.
Ik heb hem een meter naast de WiFi acces point liggen voor het sterkste signaal.
Maar maakt snelheid echt uit voor DNS?

Kan ik hem ook in de meterkast hangen i.p.v. de woonkamer? ( lager signaal )
Kan ik het beter op een PI 3 model B zetten en met een netwerkkabel in een switch steken voor de snelheid van DNS antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 14:51
Speedboot schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:58:
Ik heb hem een meter naast de WiFi acces point liggen voor het sterkste signaal.

Kan ik het beter op een PI 3 model B zetten en met een netwerkkabel in een switch steken voor de snelheid van DNS antwoorden?
Heb je al eens je ping ms & up en download speed bekeken?
Enige dealbreaker zou misschien de wifi op de zero kunnen zijn.
Zal verder geen donder uitmaken, Enige wat ik mijn kan bedenken is dat bedraad stabieler is ivm wifi uitval.
Had eerst PiHole en PiVPN op een RPi3 en nu op een RPi2b en merkt echt geen verschil.
Maar goed max poort snelheid op de RPi2 is 100Mbit en mijn internet is 80Mbit.
Enige wat ik merk is dat GUI van PiHole wat langzamer laad als in de admin inlog.
DNS heeft hier 18Clients te verwerken van Telefoons,Laptops, TV, thermostaat, media setupboxen tot aan 3 3 verschillende Rpi systemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 07-02-2019 22:28 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
De LAN/WiFi snelheid van de Pi met Pi-Hole maakt niet uit voor je internetsnelheid. 100Mbit is meer dan genoeg voor DNS queries. Ik heb 500Mbit en Pi-Hole op een RPi2. DNS queries staan los van eventuele downloadsnelheid.

Test je PiHole met DNS maar eens met (willekeurig onbekend adres):
dig sigok.verteiltesysteme.net
en vervolgens nog eens. Let op de Query time: DNS query wordt gecached door je DNS. Bij mij 1 ms!

[ Voor 31% gewijzigd door Hulliee op 07-02-2019 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Ik heb onder meer dit draadje en dit draadje doorgelezen en daaruit wat blocklisten en domains gebanned om YT ads te blocken.

Mag ik vragen welke blocklisten volgens jullie goed werken tegen YT ads?

Dit zijn mijn 2 belangrijkste:
https://raw.githubusercon...lock/master/ytadblock.txt
https://raw.githubusercon...ist/master/domainlist.txt

Het werkt goed maar is nog niet waterdicht. Dus ik ben op zoek naar meer, de eeuwige blocklist honger :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Mijn ervaring is dat Pi-Hole qua youtube video niet alles blokt. Wel eens geprobeerd maar dan werden ook de goede video's geblokt. Reclame en video's komen van dezelfde Google domains.

Maar icm uBlock Origin op mijn browser, zie ik nooit meer onderbrekende reclames in youtube.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crypt0rr
Bongoarnhem schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:06:
Ik heb onder meer dit draadje en dit draadje doorgelezen en daaruit wat blocklisten en domains gebanned om YT ads te blocken.

Het werkt goed maar is nog niet waterdicht. Dus ik ben op zoek naar meer, de eeuwige blocklist honger :+ :+
Pi-Hole doet DNS-based blocking, hiermee kan je niet de in-stream content blokkeren van Youtube, wel de kleine pop-up reclame. YouTube wordt steeds slimmer, vroeger gebruikte ze andere DNS-lagen om reclame content te serveren, tegenwoordig gaat alles naar in-stream. Om deze in-stream reclame te ondervangen kan je gebruik maken van een content-aware blocker als uBlock Origin.

Leuk programmatje voor op je Pi-Hole: https://github.com/jpmck/PADD
Helemaal geinig als je een Pi-Hole gebruikt met eigen scherm, dan kan je altijd de statistieken daarop volgen.

Voor mensen die van Dark-mode houden, dit thema werkt naar mijn mening ideaal: https://github.com/jacobbates/pi-hole-midnight

En als je de SD-kaart van je Raspberry een beetje wilt sparen, gezien de logs nogal wat lees/schrijf acties doen, dit programmatje laat je logs naar RAM schrijven: https://github.com/azlux/log2ram Enigste nadeel kan zijn dat als je de Raspberry herstart je de logs van dat moment kwijt bent.

[ Voor 25% gewijzigd door crypt0rr op 08-02-2019 11:23 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Speedboot schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:58:

Ik ben groot voorstander van alles zoveel mogelijk bekabeld aansluiten, maar op het Pi-Hole Forum zijn er volgens mij genoeg gebruikers die zoals jij de Pi Zero via WiFi gebruiken en dat gaat over het algemeen prima! :)
bardi-1 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:17:
Voor mensen die van Dark-mode houden, dit thema werkt naar mijn mening ideaal: https://github.com/jacobbates/pi-hole-midnight
Pretty! :>

Maar IMHO moeten de developers dat gewoon standaard erin zetten en dan misschien op basis van de lokale tijd tussen Light en Dark switchen :)
En als je de SD-kaart van je Raspberry een beetje wilt sparen, gezien de logs nogal wat lees/schrijf acties doen, dit programmatje laat je logs naar RAM schrijven: https://github.com/azlux/log2ram Enigste nadeel kan zijn dat als je de Raspberry herstart je de logs van dat moment kwijt bent.
Debian Jessie wordt daar genoemd : Is dat wel handig als je een nieuwere versie draait ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
nero355 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:49:

Pretty! :>

Maar IMHO moeten de developers dat gewoon standaard erin zetten en dan misschien op basis van de lokale tijd tussen Light en Dark switchen :)
Eens, een switch in de GUI of time-based is helemaal tof!
[...]

Debian Jessie wordt daar genoemd : Is dat wel handig als je een nieuwere versie draait ?!
Ik gebruik het programmatje zelf op Ubuntu Server 16.04.5 LTS, daar werkt het prima op, daarvoor op de Raspberry gebruikt. Om het te testen zou ik zeggen, back-up van je SD-kaart of even een testsysteem maken.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
bardi-1 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:17:
[...]
een content-aware blocker als uBlock Origin.
Die krijg ik niet geïnstalleerd op een smart tv. Maar ik blijf zoeken naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Bongoarnhem schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:09:
[...]

Die krijg ik niet geïnstalleerd op een smart tv. Maar ik blijf zoeken naar een oplossing.
Dat is inderdaad vrij lastig. Mocht je wat vinden dan hoor ik dat ook graag.

Waarschijnlijk had je dit al gevonden, maar YouTube streamt alles vanaf *.googlevideo.com, hier komt tegenwoordig ook het reclame materiaal vanaf.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
bardi-1 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:12:
[...]

Dat is inderdaad vrij lastig. Mocht je wat vinden dan hoor ik dat ook graag.

Waarschijnlijk had je dit al gevonden, maar YouTube streamt alles vanaf *.googlevideo.com, hier komt tegenwoordig ook het reclame materiaal vanaf.
Misschien onderstaande Bash een leuke toevoeging?
Heb deze bash ooit ergens een gevonden en werkt prima.
Heb hem in cron elke 6uur staan en checkt de Pi-Hole log voor Youtube entries.
En zet deze in automatisch in je blacklist.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
#!/bin/sh
# Update the pihole list with youtube ads 
# this shell script is made by Kiro 
#Thank you for using it and enjoy 

# The script will create a file with all the youtube ads found in hostsearch and from the logs of the Pi-hole
# it will append the list into a file called blacklist.txt'/etc/pihole/blacklist.txt'

piholeIPV4=`hostname -I |awk '{print $1}'`
piholeIPV6=`hostname -I |awk '{print $2}'`

balckListFile='/etc/pihole/black.list'
blacklist='/etc/pihole/blacklist.txt'
# Get the domain list from hackeragent api 
# change it to be r[Number]---sn--
# added to the youtubeFile
sudo curl 'https://api.hackertarget.com/hostsearch/?q=googlevideo.com' \
| awk -F, 'NR>1{print $1}'|sed "s/\(^r[[:digit:]]*\)\.\(sn\)/$piholeIPV4 \1---\2-/ ">>$balckListFile

| awk -F, 'NR>1{print $1}'|sed "s/\(^r[[:digit:]]*\)\.\(sn\)/$piholeIPV6 \1---\2-/ ">>$balckListFile

| awk -F, 'NR>1{print $1}'|sed "s/\(^r[[:digit:]]*\)\.\(sn\)/\1---\2-/ ">>$blacklist

# collecting the youtube ads website from the pihole logs and added it the blacklist.txt
sudo cat /var/log/pihole*.log |grep 'r[0-9]*-.*.googlevideo'|awk -v a=$piholeIPV4 '{print a " " $8}'|sort |uniq>> $balckListFile
sudo cat /var/log/pihole*.log |grep 'r[0-9]*-.*.googlevideo'|awk -v a=$piholeIPV6 '{print a " " $8}'|sort |uniq>> $balckListFile
sudo cat /var/log/pihole*.log |grep 'r[0-9]*-.*.googlevideo'|awk '{print $8}'|sort |uniq>> $blacklist

wait 

# check to see if gawk is installed. if not it will install it
dpkg -l | grep -qw gawk || sudo apt-get install gawk

wait 
# remove the duplicate records in place
gawk -i inplace '!a[$0]++' $balckListFile
wait 
gawk -i inplace '!a[$0]++' $blacklist

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Siewert schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 18:29:
[...]

Misschien onderstaande Bash een leuke toevoeging?
Heb deze bash ooit ergens een gevonden en werkt prima.
Heb hem in cron elke 6uur staan en checkt de Pi-Hole log voor Youtube entries.
En zet deze in automatisch in je blacklist.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
#!/bin/sh
# Update the pihole list with youtube ads 
# this shell script is made by Kiro 
#Thank you for using it and enjoy 

# The script will create a file with all the youtube ads found in hostsearch and from the logs of the Pi-hole
# it will append the list into a file called blacklist.txt'/etc/pihole/blacklist.txt'

piholeIPV4=`hostname -I |awk '{print $1}'`
piholeIPV6=`hostname -I |awk '{print $2}'`

balckListFile='/etc/pihole/black.list'
blacklist='/etc/pihole/blacklist.txt'
# Get the domain list from hackeragent api 
# change it to be r[Number]---sn--
# added to the youtubeFile
| awk -F, 'NR>1{print $1}'|sed "s/\(^r[[:digit:]]*\)\.\(sn\)/$piholeIPV4 \1---\2-/ ">>$balckListFile

| awk -F, 'NR>1{print $1}'|sed "s/\(^r[[:digit:]]*\)\.\(sn\)/$piholeIPV6 \1---\2-/ ">>$balckListFile

| awk -F, 'NR>1{print $1}'|sed "s/\(^r[[:digit:]]*\)\.\(sn\)/\1---\2-/ ">>$blacklist

# collecting the youtube ads website from the pihole logs and added it the blacklist.txt
sudo cat /var/log/pihole*.log |grep 'r[0-9]*-.*.googlevideo'|awk -v a=$piholeIPV4 '{print a " " $8}'|sort |uniq>> $balckListFile
sudo cat /var/log/pihole*.log |grep 'r[0-9]*-.*.googlevideo'|awk -v a=$piholeIPV6 '{print a " " $8}'|sort |uniq>> $balckListFile
sudo cat /var/log/pihole*.log |grep 'r[0-9]*-.*.googlevideo'|awk '{print $8}'|sort |uniq>> $blacklist

wait 

# check to see if gawk is installed. if not it will install it
dpkg -l | grep -qw gawk || sudo apt-get install gawk

wait 
# remove the duplicate records in place
gawk -i inplace '!a[$0]++' $balckListFile
wait 
gawk -i inplace '!a[$0]++' $blacklist
Handig, zal het binnenkort eens proberen. Ik zie echter een klein risico; als 'alle' .googlevideo geblokkeerd wordt zal de normale stream ook niet meer werken. Al zal het wel erg lang duren voordat je ze allemaal gevangen hebt.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
bardi-1 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 18:53:
[...]

Handig, zal het binnenkort eens proberen. Ik zie echter een klein risico; als 'alle' .googlevideo geblokkeerd wordt zal de normale stream ook niet meer werken. Al zal het wel erg lang duren voordat je ze allemaal gevangen hebt.
Zou kunnen maar na 4 maanden draait alles nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Bongoarnhem schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:09:
Is dit een optie : https://www.xda-developers.com/youtube-vanced-apk/ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Gaat mij een paar stappen te ver.
Maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik ben er deze week achter gekomen dat als ik de op Experiabox van KPN de Pi-hole als dns instel de tv´s na verloop van tijd niet meer werken.

De gids werkt nog wel, maar beeld krijg je niet. Behalve op Netflix.
Ik ben er nog niet achter of dit met geblokkeerde domeinen heeft te maken of met andere zaken.
Zodra ik de DNS weer aanpaste en de stb's een rest gaf werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
Bongoarnhem schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:12:
Ik ben er deze week achter gekomen dat als ik de op Experiabox van KPN de Pi-hole als dns instel de tv´s na verloop van tijd niet meer werken.

De gids werkt nog wel, maar beeld krijg je niet. Behalve op Netflix.
Ik ben er nog niet achter of dit met geblokkeerde domeinen heeft te maken of met andere zaken.
Zodra ik de DNS weer aanpaste en de stb's een rest gaf werkte het weer.
Waarom zou je op de Experiabox je dns aanpassen? Gewoon op 192.168.2.254 houden en dns disablen op de Experiabox. Ik ga er vanuit dat pi-hole je DHCP server is.

[ Voor 4% gewijzigd door Pierre_nr1 op 09-02-2019 20:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Siewert
@Pierre_nr1
Misschien omdat dan alle apparaten in je netwerk zonder aanpassing aan hun eigen netwerk config gebruik kunnen maken van Pi-Hole.
En scheelt een hoop ellende als je laptops ergens anders gebruikt dan thuis en blijkt dat je geen internet hebt omdat de DNS instelling op de laptop de fallback dns weigert te gebruiken.
DHCP lekker door je router laten doen en Pi-Hole apart er naast.

@Bongoarnhem
Toevallig KPN iTV?
Zo ja, dhcp door de Experiabox laten doen.
DNS aanpassen naar waar jij Pi-Hole hebt.
Je tv decoders uitschakelen en netwerkkabel eruit en 1 minuut wachten.
Netwerkkabel is belangrijk om totale ontlading van de decoder te bewerkstelligen.
Na die minuut decoder weer opstarten met netwerkabel ingestoken natuurlijk en alles moet werken.
Pi-Hole blocked niks van KPN tenzij je ergens wat in de blacklist hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bongoarnhem schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:12:
Na hoeveel tijd is dat? Ik heb het nu een paar dagen zonder problemen draaien. De Experiabox (V8) verwijst naar de (Docker) Pi-hole als DNS en die verwijst op zijn beurt naar een (ook Docker) recursive DNS server. Ik had alleen wat problemen met wat apps op de smart TV zelf toen ik cdn.samsungcloudsolution.com blokkeerde, maar dat was snel genoeg opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Na 2 weken testen ben ook ik om.
Ik heb eerst bij mijn gsm, tablet en MacBook de DNS aangepast voordat ik de experia box wil aanpassen.
(Mijn vrouw houdt niet van verandering qua techniek, dus ik test eerst alles bij mijzelf...)

Naar mijn mening ben vrij technisch maar niet met zaken zoals DNS, macadres etc etc. Dat blijft hocus pocus.

Ik zie helaas ook nergens een failsafe uitleg wat en vooral waar ik de zaken moet aanpassen in de experia box. Ik heb de modem V10a.

Wie kan mij helpen? Alvast vriendelijk bedankt

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Freee!! schreef op zondag 10 februari 2019 @ 01:00:
[...]

Na hoeveel tijd is dat? Ik heb het nu een paar dagen zonder problemen draaien. De Experiabox (V8) verwijst naar de (Docker) Pi-hole als DNS en die verwijst op zijn beurt naar een (ook Docker) recursive DNS server. Ik had alleen wat problemen met wat apps op de smart TV zelf toen ik cdn.samsungcloudsolution.com blokkeerde, maar dat was snel genoeg opgelost.
Ik heb afgelopen maandag de dns in de EB V10 gewijzigd en vanaf donderdag hadden we problemen met itv. Ik ben er nog niet achter of het door een bepaald geblokkeerd domein komt of wat anders.....

Ik kan als dns op de Pi-hole nog de kpn dns instellen, dat heb ik nog niet gedaan. Had nu de dns van Airvpn en opennic. Zal vd week wat gaan testen en laat het hier weten....

[ Voor 11% gewijzigd door Bongoarnhem op 10-02-2019 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
streamnl schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:02:
Na 2 weken testen ben ook ik om.
Ik heb eerst bij mijn gsm, tablet en MacBook de DNS aangepast voordat ik de experia box wil aanpassen.
(Mijn vrouw houdt niet van verandering qua techniek, dus ik test eerst alles bij mijzelf...)

Naar mijn mening ben vrij technisch maar niet met zaken zoals DNS, macadres etc etc. Dat blijft hocus pocus.

Ik zie helaas ook nergens een failsafe uitleg wat en vooral waar ik de zaken moet aanpassen in de experia box. Ik heb de modem V10a.

Wie kan mij helpen? Alvast vriendelijk bedankt
Failsave is er wel.
Heeft hier nog niet geweigerd maar failsave is de google dns server waarop Pi-Hole terug valt en is standaard ingesteld.
EBv10 dns aanpassen vind je in instellingen->dhcp en zet een vinkje op UIT bij "
ISP DNS"
En voer dan het IP-Nummer in van je Pi-Hole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56
Freee!! schreef op zondag 10 februari 2019 @ 01:00:
[...]

Hoe heb je dit gedaan in de V8?
Hier ook een V8 (van KPN) maar kan nergens terug vinden en/of aanpassen wat de DNS servers zijn van dat ding zelf. Kan ook geen DNS configureren voor clients, verder dan een IP range, lease time en domain name kom je niet op dat ding.
Heb nu op de clients die ik via de pi-hole wil laten lopen handmatig de DNS ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Helaas geen instellingen tabblad. (volgens mij heeft de v10 dat wel en de V10a niet)

Maar ik zal kijken wat ik nu kan met jouw info. Thanks!
Siewert schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:53:
[...]

Failsave is er wel.
Heeft hier nog niet geweigerd maar failsave is de google dns server waarop Pi-Hole terug valt en is standaard ingesteld.
EBv10 dns aanpassen vind je in instellingen->dhcp en zet een vinkje op UIT bij "
ISP DNS"
En voer dan het IP-Nummer in van je Pi-Hole
Edit: Ik lees hier dat ik de DNS niet kan aanpassen op de V10a. :(

[ Voor 13% gewijzigd door streamnl op 10-02-2019 13:19 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ninjazx9r98 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:24:
[...]

Hoe heb je dit gedaan in de V8?
Hier ook een V8 (van KPN) maar kan nergens terug vinden en/of aanpassen wat de DNS servers zijn van dat ding zelf. Kan ook geen DNS configureren voor clients, verder dan een IP range, lease time en domain name kom je niet op dat ding.
Heb nu op de clients die ik via de pi-hole wil laten lopen handmatig de DNS ingesteld.
Kijk eens onder "DATA" bij "DNS & DDNS".
Afbeeldingslocatie: https://apveening.nl/LosGrut/DNS-settings%20V8.jpg

EDIT:
Ik heb de IP range van de V8 aan de bovenkant behoorlijk afgeknepen en een aantal apparaten daarin een vast IP gegeven (via de instellingen van het apparaat zelf).
Het modem heeft zelf 192.168.2.254 in gebruik en claimt ook 253 voor shares op de USB. Op 252 en 251 draait de Raspberry Pi zelf (ethernet en wireless), op 250 draait een TP-Link switch, de Pi-hole draait op 249 en de recursive DNS-server draait op 248. Daarnaast draait op 241 nog een access point (EAP225-Wall van TP-Link) en is het de bedoeling dat op 242 nog een access point komt.

[ Voor 32% gewijzigd door Freee!! op 10-02-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Siewert schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:52:
@Pierre_nr1
Misschien omdat dan alle apparaten in je netwerk zonder aanpassing aan hun eigen netwerk config gebruik kunnen maken van Pi-Hole.
En scheelt een hoop ellende als je laptops ergens anders gebruikt dan thuis en blijkt dat je geen internet hebt omdat de DNS instelling op de laptop de fallback dns weigert te gebruiken.
DHCP lekker door je router laten doen en Pi-Hole apart er naast.

@Bongoarnhem
Toevallig KPN iTV?
Zo ja, dhcp door de Experiabox laten doen.
DNS aanpassen naar waar jij Pi-Hole hebt.
Je tv decoders uitschakelen en netwerkkabel eruit en 1 minuut wachten.
Netwerkkabel is belangrijk om totale ontlading van de decoder te bewerkstelligen.
Na die minuut decoder weer opstarten met netwerkabel ingestoken natuurlijk en alles moet werken.
Pi-Hole blocked niks van KPN tenzij je ergens wat in de blacklist hebt gezet.
Wat is er mis mee om DHCP en DNS op de Experiabox uit te schakelen en de DHCP en DNS van pi-hole te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Pierre_nr1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:43:
[...]
Wat is er mis mee om DHCP en DNS op de Experiabox uit te schakelen en de DHCP en DNS van pi-hole te gebruiken?
Vrij weinig. Ik laat bewust de DHCP op de Experiabox, hoef ik minder te doen en heb ik minder werk als ik de Pi-hole er ooit weer uit zou willen halen.

EDIT:
Het is ook wel gemakkelijk als het netwerk gewoon door draait, als ik de Raspberry Pi uitschakel voor onderhoud/backup van de SD-kaart.

[ Voor 15% gewijzigd door Freee!! op 10-02-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Freee!! schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:11:
[...]

Kijk eens onder "DATA" bij "DNS & DDNS".
[Afbeelding]
En dat is een V8 die ook geleverd is door KPN?
Die opties heb ik daar niet en de firmware versie is ook anders, ik heb 02.00.138 en niet 02.00.138v2W4
https://imgur.com/a/dSPB4fu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ninjazx9r98 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:51:
[...]
En dat is een V8 die ook geleverd is door KPN?
Telfort, zoveel verschil verwacht ik daar niet.
Die opties heb ik daar niet en de firmware versie is ook anders, ik heb 02.00.138 en niet 02.00.138v2W4
https://imgur.com/a/dSPB4fu
Over die opties kan ik niet veel vertellen en firmware onderhoud ligt wmb bij Telfort (en gebeurt geregeld).

EDIT:
Is het wel een Arcadyan :?

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 10-02-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@Freee!!
Had daar ook niet zoveel verschil verwacht maar kennelijk is het er wel, het is inderdaad een Arcadyan en ook exact hetzelfde type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ninjazx9r98 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:22:
@Freee!!
Had daar ook niet zoveel verschil verwacht maar kennelijk is het er wel, het is inderdaad een Arcadyan en ook exact hetzelfde type.
Ik zou daar eens over klagen bij je provider (KPN :? ), dat soort dingen moet je zelf kunnen beheren.

Kijk ook eens naar Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM (en eventueel Vrije modem keuze, komt dat er nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
@Pierre_nr1

Helemaal niks. Ook ik laat bewust de DHCP door de Experiabox regelen.
Dit ingeval als ik onderhoud moet plegen aan de RPi dan zit de familie niet zonder interpret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Siewert schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:16:
@Pierre_nr1

Helemaal niks. Ook ik laat bewust de DHCP door de Experiabox regelen.
Dit ingeval als ik onderhoud moet plegen aan de RPi dan zit de familie niet zonder interpret.
Als je onderhoud wilt plegen aan de RPi kan je op dat moment ook even de DHCP van de Experiabox aanzetten. Zo gepiept en de famile piept niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:43:
[...]

Als je onderhoud wilt plegen aan de RPi kan je op dat moment ook even de DHCP van de Experiabox aanzetten. Zo gepiept en de famile piept niet :)
Nope dat gaat niet werken, cache van de iTV decoders blijven zoeken naar de Rpi met als gevolg geen tv meer.
En dan kun je alles weer uitzetten en opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Siewert schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:05:
[...]

Nope dat gaat niet werken, cache van de iTV decoders blijven zoeken naar de Rpi met als gevolg geen tv meer.
En dan kun je alles weer uitzetten en opnieuw opstarten.
Hoe lang duurt voordat de iTV decoders ermee stoppen vanwege de DHCP wissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Pierre_nr1 vrijwel met nadat de play buffer van de decoder leeg is, 2 minuten ongeveer.
Vervolgens als je geluk hebt dan gaat TV weer verder na een minuut of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Siewert schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:12:
@Pierre_nr1 vrijwel met nadat de play buffer van de decoder leeg is, 2 minuten ongeveer.
Vervolgens als je geluk hebt dan gaat TV weer verder na een minuut of 10.
Ik heb om 20:10 de DHCP op de RPi disabled en direct daarna de DHCP op Experiabox enabled. De beide iTV boxen doen het nu(21:28) nog steeds. Hoe verklaar je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Pierre_nr1
Zou het niet weten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:54
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Ik heb om 20:10 de DHCP op de RPi disabled en direct daarna de DHCP op Experiabox enabled. De beide iTV boxen doen het nu(21:28) nog steeds. Hoe verklaar je dat dan?
Totdat de lease van je uitgedeelde ip verloopt dan is het afgelopen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Cybermage2you schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Totdat de lease van je uitgedeelde ip verloopt dan is het afgelopen,
Dank voor de verklaring. Die staat op de standaardwaarde, 86400s. Dat is 24 uur.

@Siewert Meer dan genoeg tijd om zonder de familie lastig te vallen van DHCP server te wisselen en onderhoud te plegen op de RBi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noachdehaas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11-2024
Bongoarnhem schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:06:

Ik probeer via de webUI de bovenstaande blocklists toe te voegen maar het lukt me niet. Via settings -> blocklists voeg ik https://raw.githubusercon...ist/master/domainlist.txt toe maar de 7 blocklists die al standaard staan ingesteld, blijven hetzelfde. Ik save, update en heb de pihole al opnieuw opgestart. Weet iemand wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Noachdehaas schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:34:
[...]

Ik probeer via de webUI de bovenstaande blocklists toe te voegen maar het lukt me niet. Via settings -> blocklists voeg ik https://raw.githubusercon...ist/master/domainlist.txt toe maar de 7 blocklists die al standaard staan ingesteld, blijven hetzelfde. Ik save, update en heb de pihole al opnieuw opgestart. Weet iemand wat ik fout doe?
Eerst gesaved en dan geupdate?
Staan de vinkjes ook aan?
Heb je Pi-hole ook opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je nog steeds DNSCrypt nodig nu er DoH is? Of haal ik deze twee nu door elkaar?
Beide werken namelijk op Pi-Hole zo te zien, maar het lijkt erop dat DoH zo'n beetje de standaard is op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
HollowGamer schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:13:
Heb je nog steeds DNSCrypt nodig nu er DoH is? Of haal ik deze twee nu door elkaar?
Beide werken namelijk op Pi-Hole zo te zien, maar het lijkt erop dat DoH zo'n beetje de standaard is op dit moment.
DNSCrypt ondersteund zowel DNS over TLS en DNS over HTTPS. In het artikel wat ik hieronder gelinkt heb kan je de verschillen nalezen.

Op Pi-Hole kan je natuurlijk ook gebruik maken van andere tools, bijvoorbeeld de DOH-software van Cloudflare, zie hiervoor: https://docs.pi-hole.net/guides/dns-over-https/

https://www.thesslstore.c...er-tls-vs-dns-over-https/

[ Voor 14% gewijzigd door crypt0rr op 18-02-2019 13:56 ]

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
bardi-1 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:55:
[...]

DNSCrypt ondersteund zowel DNS over TLS en DNS over HTTPS. In het artikel wat ik hieronder gelinkt heb kan je de verschillen nalezen.

Op Pi-Hole kan je natuurlijk ook gebruik maken van andere tools, bijvoorbeeld de DOH-software van Cloudflare, zie hiervoor: https://docs.pi-hole.net/guides/dns-over-https/

Dank voor de documentatie en de Cloudflare link! Net DOH op mijn pi-hole geinstalleerd en geconfigureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Re-FleX_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 11:41
crypt0rr schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:55:
[...]

Waar ik wel eens benieuwd naar ben zijn cijfers omtrent de Query Times als je gebruik maakt van DNS over HTTPS. Heb je dit toevallig wel eens vergeleken met een traditionele situatie?
Ondertussen ook maar eens even zoeken op het grote boze internet naar meer informatie, ik kan me toch zo voorstellen dat het gebruik van SSL/TLS de nodige vertraging geeft bij het resolven.
Laat ik voorop stellen dat ik niet geheel bekend ben met DNS over HTTPS dus wellicht dat ik mezelf eerst moet verdiepen voordat ik dit soort vragen stel 8)7

edit:
Grappig dat een google search me meer vragen geeft dan antwoorden (omtrent performance)

De 1 zegt A & de ander B

[ Voor 14% gewijzigd door Re-FleX_NL op 21-02-2019 01:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crypt0rr
Re-FleX_NL schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 01:04:
[...]

Waar ik wel eens benieuwd naar ben zijn cijfers omtrent de Query Times als je gebruik maakt van DNS over HTTPS. Heb je dit toevallig wel eens vergeleken met een traditionele situatie?
Ondertussen ook maar eens even zoeken op het grote boze internet naar meer informatie, ik kan me toch zo voorstellen dat het gebruik van SSL/TLS de nodige vertraging geeft bij het resolven.
Laat ik voorop stellen dat ik niet geheel bekend ben met DNS over HTTPS dus wellicht dat ik mezelf eerst moet verdiepen voordat ik dit soort vragen stel 8)7

edit:
Grappig dat een google search me meer vragen geeft dan antwoorden (omtrent performance)

De 1 zegt A & de ander B
Het is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk welke snelheid je haalt met je DNS, denk aan de hardware die je gebruikt, maar ook de internetlijn die je hebt thuis. Heb je een ADSL lijntje of glasvezel, dat maakt een enorm verschil.

Mijn test set-up:
- Virtuele machine
- Ubuntu Server 16.04.5 LTS
- Pi-Hole 4.1 (toen heb ik de test uitgevoerd)
- Domains on blocklist: 5.5 mil
- CPU: 2 cores i3-5010u (draait op een Intel NUC)
- RAM: 3GB
- Bedraad aangesloten, internet via glasvezel 400/400 down/upload
- Test 1: schone installatie Pi-Hole + blocklists en Cloudflare als upstream DNS op 1.1.1.1 en 1.0.0.1
- Test 2: schone installatie Pi-Hole + blocklists en Cloudflare DOH als upstream op 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Info over hard reload, hierbij wordt het record nogmaals aan Pi-Hole opgevraagd, nu zit het record in de cache en is daardoor instant: https://www.getfilecloud....hard-refresh-in-browsers/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ObjzjRJiOwvl7pJeZYAQfQSP/full.png

Aanvulling: ik merk in dagelijks gebruik vrijwel geen verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door crypt0rr op 21-02-2019 09:33 ]

AdGuard Home

• Re-FleX_NL
  • Laatst online: 20-05 11:41
crypt0rr schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:30:
[...]

Het is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk welke snelheid je haalt met je DNS, denk aan de hardware die je gebruikt, maar ook de internetlijn die je hebt thuis. Heb je een ADSL lijntje of glasvezel, dat maakt een enorm verschil.

Mijn test set-up:
- Virtuele machine
- Ubuntu Server 16.04.5 LTS
- Pi-Hole 4.1 (toen heb ik de test uitgevoerd)
- Domains on blocklist: 5.5 mil
- CPU: 2 cores i3-5010u (draait op een Intel NUC)
- RAM: 3GB
- Bedraad aangesloten, internet via glasvezel 400/400 down/upload
- Test 1: schone installatie Pi-Hole + blocklists en Cloudflare als upstream DNS op 1.1.1.1 en 1.0.0.1
- Test 2: schone installatie Pi-Hole + blocklists en Cloudflare DOH als upstream op 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Info over hard reload, hierbij wordt het record nogmaals aan Pi-Hole opgevraagd, nu zit het record in de cache en is daardoor instant: https://www.getfilecloud....hard-refresh-in-browsers/

[Afbeelding]

Aanvulling: ik merk in dagelijks gebruik vrijwel geen verschil.
Grappig om te zien dat je dezelfde vraag had als ik, bedankt voor het delen van je testresultaten interessant om te zien dan het verschill inderdaad maar klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 11:44
Ik heb sinds een tijd PiHole draaien op een VM, werkt perfect. Echter, ik blijft last hebben van Twitch advertenties. Zowel op mijn telefoon (iPhone) als een laptop/computer.

Ik maak gebruik van de standaard blocklist. Kan iemand me up-to-date URL’s geven waardoor ik Twitch zonder reclame kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Beunhaas91 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:33:
Ik heb sinds een tijd PiHole draaien op een VM, werkt perfect. Echter, ik blijft last hebben van Twitch advertenties. Zowel op mijn telefoon (iPhone) als een laptop/computer.

Ik maak gebruik van de standaard blocklist. Kan iemand me up-to-date URL’s geven waardoor ik Twitch zonder reclame kan bekijken?
Het is interessant om meer blocklists toe te voegen dan standaard. Een interessant en continue up-to-date project met blocklists is bijvoorbeeld: https://blocklist.site/app/ Je kunt de toe te voegen URL's vinden door op de 'More info...' te klikken van een categorie.

Voor Twitch specifiek: Twitch serveert 99% van de advertenties vanaf hetzelfde domein als de videostreams, het is dan onmogelijk om dit via Pi-Hole te blokkeren. Je kan wel proberen of een plug-in als uBlock Origin op je laptop/computer helpt. Op je iPhone kom je er helaas niet vanaf.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 01:43
Ik snap iets niet helemaal.

Ik kijk eens in de zoveel tijd in de developer console van Chrome (F12 drukken) en dan bij het tabje 'Network' wat er allemaal wordt geladen bij het openen van een website. Beetje controleren of Pi-hole z'n werk doet ;)

Een goede test is Marktplaats, daar wordt veel meuk ingeladen. Gelukkig wordt dit tegengehouden door Pi-hole, maar schijnbaar niet alles.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8WbmTWTQsM4FhTp9MMchM1IJ/full.jpg
*.adomik.com wordt gewoon ingeladen

Domein staat op blacklist(s) (geklikt op 'Search partial match', ik wil immers dat deze als wildcard erin staat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lkqiVpUm0lcr76jHGoywaET2/full.jpg

En kan ook niet geresolved worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PtJrOqd4Kqz9PqO1GPcLk4D4/full.jpg

Het betreffende domein wordt echter wél geresolved:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DbNBTPgPhAAWQl6vHhODokQR/full.jpg
Ik kan het Javascript bestand daardoor ook gewoon openen: https://967422-hb.adomik.com/ahba.js :?

Wat gaat hier mis? Heb al een ipconfig /flushdns gedaan, maar ik kan het domein nog steeds gewoon openen (ook in Firefox en Edge).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2019 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

darkrain

Moderator Discord

Geniet

adomik.com is een ander domein dan 967422-hb.adomik.com de één staat op de block list de andere niet gok ik.

Wellicht kun je iets doen met wildcard blocking of regex blocking? https://discourse.pi-hole...t/337?source_topic_id=427

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:20:

Ik kijk eens in de zoveel tijd in de developer console van Chrome (F12 drukken) en dan bij het tabje 'Network' wat er allemaal wordt geladen bij het openen van een website. Beetje controleren of Pi-hole z'n werk doet ;)

Een goede test is Marktplaats, daar wordt veel meuk ingeladen. Gelukkig wordt dit tegengehouden door Pi-hole, maar schijnbaar niet alles.
[Afbeelding]

Domein staat op blacklist(s) (geklikt op 'Search partial match', ik wil immers dat deze als wildcard erin staat):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan het Javascript bestand daardoor ook gewoon openen: https://967422-hb.adomik.com/ahba.js :?

Wat gaat hier mis? Heb al een ipconfig /flushdns gedaan, maar ik kan het domein nog steeds gewoon openen (ook in Firefox en Edge).
Als het sub-domein hard opgezocht wordt door de site, dus niet via het hoofddomein gaat, zal je blokkade op adomik.com niet werken. Je blokkeert namelijk alleen het hoofddomein, geen sub-domeinen. Je zou een wildcard block op het hele domein kunnen doen.

Wildcard toevoegen > Inloggen op webinterface > blacklist > domein invoeren adomik.com > klik op Add (wildcard)

Of deze lijst gebruiken, hier komen de specifieke domeinen van adomik.com in voor: https://blocklist.site/app/dl/ads

[ Voor 4% gewijzigd door crypt0rr op 23-02-2019 15:45 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Laatst online: 17:26
Heb zelf inmiddels ook lange tijd al Pihole draaien. Werkt fantastich. Eerst op een oude Raspberry Pi (meen 2) en daarna virtueel op een Synology en nu weer een Raspberry Pi 3. Waarom weer op een Raspberry zul je misschien afvragen?

Op moment dat je een virtuele machine hebt draaien gaan de schijven van de Synologie niet uit. Dit kost me minder stroom en ik heb 5 Raspberry Pi's nu boven mekaar in een soort mini server case met alle kabels klaar. Hoef alleen de muis en beeld te doen.

Aangezien ik een bestaande setup heb van Pihole vraag ik me af hoe kan ik DNScrypt erbij doen?
Is dat veilig te doen met onderstaande commando's en pakt Pihole dit dan ook op? Ergens te zien?

Install location shall be /opt. This is where we will place the dnscrypt-proxy files.
cd /opt
Download DNSCrypt.
sudo wget https://github.com/jedisc...y-linux_arm-2.0.19.tar.gz
Extract prebuilt binary.
sudo tar -xf dnscrypt-proxy-linux_arm-2.0.19.tar.gz`
Rename the extracted folder.
sudo mv linux-arm dnscrypt-proxy
cd into extracted directory.
cd dnscrypt-proxy
Create a configuration file based on the example one.
sudo cp example-dnscrypt-proxy.toml dnscrypt-proxy.toml
Edit the toml file.
sudo nano dnscrypt-proxy.toml
Edit the port, since 53 is already being used by Pi-Hole. This is the listen_addresses line.
I set listen_addresses = ['127.0.0.1:54','[::1]:54'].
I set require_dnssec = true.
I set server_names = ['dnscrypt.nl-ns0'].
Install dnscrypt-proxy service.
sudo ./dnscrypt-proxy -service install
Start the new service.
sudo ./dnscrypt-proxy -service start

Ik hoop dat iemand mijn een antwoord erop kan geven. Ga het denk morgen proberen. eerst een kopie van de SD maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Cave_Boy schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:15:
Heb zelf inmiddels ook lange tijd al Pihole draaien. Werkt fantastich. Eerst op een oude Raspberry Pi (meen 2) en daarna virtueel op een Synology en nu weer een Raspberry Pi 3. Waarom weer op een Raspberry zul je misschien afvragen?

Op moment dat je een virtuele machine hebt draaien gaan de schijven van de Synologie niet uit. Dit kost me minder stroom en ik heb 5 Raspberry Pi's nu boven mekaar in een soort mini server case met alle kabels klaar. Hoef alleen de muis en beeld te doen.

Aangezien ik een bestaande setup heb van Pihole vraag ik me af hoe kan ik DNScrypt erbij doen?
Is dat veilig te doen met onderstaande commando's en pakt Pihole dit dan ook op? Ergens te zien?

Install location shall be /opt. This is where we will place the dnscrypt-proxy files.
cd /opt
Download DNSCrypt.
sudo wget https://github.com/jedisc...y-linux_arm-2.0.19.tar.gz
Extract prebuilt binary.
sudo tar -xf dnscrypt-proxy-linux_arm-2.0.19.tar.gz`
Rename the extracted folder.
sudo mv linux-arm dnscrypt-proxy
cd into extracted directory.
cd dnscrypt-proxy
Create a configuration file based on the example one.
sudo cp example-dnscrypt-proxy.toml dnscrypt-proxy.toml
Edit the toml file.
sudo nano dnscrypt-proxy.toml
Edit the port, since 53 is already being used by Pi-Hole. This is the listen_addresses line.
I set listen_addresses = ['127.0.0.1:54','[::1]:54'].
I set require_dnssec = true.
I set server_names = ['dnscrypt.nl-ns0'].
Install dnscrypt-proxy service.
sudo ./dnscrypt-proxy -service install
Start the new service.
sudo ./dnscrypt-proxy -service start

Ik hoop dat iemand mijn een antwoord erop kan geven. Ga het denk morgen proberen. eerst een kopie van de SD maken.
Leuk om je ervaring te lezen!

Jouw vraag over DNSCrypt beantwoorden kan Pi-Hole het beste zelf, hierbij de handleiding voor het installeren en configureren; https://github.com/pi-hole/pi-hole/wiki/DNSCrypt-2.0

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 01:43
darkrain schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:04:
adomik.com is een ander domein dan 967422-hb.adomik.com de één staat op de block list de andere niet gok ik.

Wellicht kun je iets doen met wildcard blocking of regex blocking? https://discourse.pi-hole...t/337?source_topic_id=427
crypt0rr schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:44:
[...]

Als het sub-domein hard opgezocht wordt door de site, dus niet via het hoofddomein gaat, zal je blokkade op adomik.com niet werken. Je blokkeert namelijk alleen het hoofddomein, geen sub-domeinen. Je zou een wildcard block op het hele domein kunnen doen.

Wildcard toevoegen > Inloggen op webinterface > blacklist > domein invoeren adomik.com > klik op Add (wildcard)

Of deze lijst gebruiken, hier komen de specifieke domeinen van adomik.com in voor: https://blocklist.site/app/dl/ads
Heb nu 'adomik.com' op de blacklist gezet 'Add (wildcard)' en wordt nu geblokkeerd.
Ik was in de war met 'search partial match' bij 'query list'. Dat is meer dat hij ook resultaten toont wat er op lijkt (adomi / domik ipv adomik.com). Ik dacht dat dat een knop was om de wildcard blacklists te laten zien.

Opgelost dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom kijk je niet gewoon in de Query Log van Pi-Hole :?

Lijkt mij de betrouwbaarste plek om zoiets te checken :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crypt0rr
Op verzoek van @Indir hierbij mijn blocklists. Dit resulteert momenteel in 4.4 miljoen unieke blocks.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts    
https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains    
http://sysctl.org/cameleon/hosts    
https://zeustracker.abuse.ch/blocklist.php?download=domainblocklist 
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_tracking.txt    
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt  
https://adaway.org/hosts.txt    
https://hosts-file.net/grm.txt  
https://v.firebog.net/hosts/static/w3kbl.txt    
https://v.firebog.net/hosts/BillStearns.txt 
https://v.firebog.net/hosts/AdguardDNS.txt  
https://v.firebog.net/hosts/Easyprivacy.txt 
https://v.firebog.net/hosts/Airelle-trc.txt 
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/Canvas-Font-Fingerprinting-pages/master/Canvas.txt  
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/Audio-fingerprint-pages/master/AudioFp.txt  
https://v.firebog.net/hosts/Airelle-hrsk.txt    
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_malvertising.txt    
https://mirror.cedia.org.ec/malwaredomains/immortal_domains.txt 
https://www.malwaredomainlist.com/hostslist/hosts.txt   
https://v.firebog.net/hosts/Prigent-Malware.txt 
https://v.firebog.net/hosts/Prigent-Phishing.txt    
https://hosts-file.net/ad_servers.txt   
https://hosts-file.net/exp.txt  
https://hosts-file.net/emd.txt  
https://hosts-file.net/psh.txt  
https://v.firebog.net/hosts/Shalla-mal.txt  
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/RW_DOMBL.txt   
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/LY_C2_DOMBL.txt    
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/CW_C2_DOMBL.txt    
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/TC_C2_DOMBL.txt    
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/TL_C2_DOMBL.txt    
https://isc.sans.edu/feeds/suspiciousdomains_Medium.txt 
https://someonewhocares.org/hosts/hosts 
https://reddestdream.github.io/Projects/MinimalHosts/etc/MinimalHostsBlocker/minimalhosts   
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/add.Spam/hosts  
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/KADhosts/hosts  
https://raw.githubusercontent.com/Perflyst/PiHoleBlocklist/master/SmartTV.txt   
https://raw.githubusercontent.com/rsnitsch/antiporn/master/lists/porn-wwwprefix-only-canonical-blogspot-domains.list.txt    
https://raw.githubusercontent.com/rsnitsch/antiporn/master/lists/porn.list.txt  
http://someonewhocares.org/hosts/zero/hosts 
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/blacklist/master/CoinMiner.txt  
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/WebRTC-tracking/master/WebRTC.txt   
https://raw.githubusercontent.com/crazy-max/WindowsSpyBlocker/master/data/hosts/spy.txt 
https://raw.githubusercontent.com/tyzbit/hosts/master/data/tyzbit/hosts 
https://www.joewein.net/dl/bl/dom-bl-base.txt   
https://raw.githubusercontent.com/CamelCase11/UnifiedHosts/master/hosts.all 
http://winspyblocker.crazyws.fr/data/hosts/spy.txt  
https://v.firebog.net/hosts/Cybercrime.txt  
https://v.firebog.net/hosts/SBRisk.txt  
https://v.firebog.net/hosts/Openphish.txt   
https://phishing.army/download/phishing_army_blocklist_extended.txt 
https://adblock.amroemischengutshof.de/youtube-ads-list.txt
https://jasonhill.co.uk/pfsense/ytadblock.txt   
https://raw.githubusercontent.com/HenningVanRaumle/pihole-ytadblock/master/ytadblock.txt    
https://github.com/matomo-org/referrer-spam-blacklist/blob/master/spammers.txt  
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/youtubeadsblacklist/master/domainlist.txt
https://raw.githubusercontent.com/kevle2/XiaomiSpywareBlockList/master/xiaomiblock.txt
https://blocklist.site/app/dl/ads
https://blocklist.site/app/dl/drugs
https://blocklist.site/app/dl/gambling
https://blocklist.site/app/dl/fraud
https://blocklist.site/app/dl/malware
https://blocklist.site/app/dl/phishing
https://blocklist.site/app/dl/piracy
https://blocklist.site/app/dl/porn
https://blocklist.site/app/dl/redirect
https://blocklist.site/app/dl/scam
https://blocklist.site/app/dl/proxy
https://blocklist.site/app/dl/ransomware
https://blocklist.site/app/dl/spam
https://blocklist.site/app/dl/tracking

De 5.5 miljoen uit de eerdere post was met deze lijst: https://tspprs.com/dl/cl1 deze gebruik ik niet meer omdat hier teveel goede domeinen in geblokkeerd worden.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
@crypt0rr bedankt voor het delen van je blocklists, dat is een vrij mooie lijst al zeg ik het zelf.

Hierbij mijn eigen blocklists waarmee ik momenteel in totaal 2,378,732 domeinen blokkeer. Momenteel kijk ik verder naar zaken zoals deze om daarmee hopelijk ooit een gedegen whitelist te kunnen creëren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
http://pilotfiber.dl.sourceforge.net/project/adzhosts/HOSTS.txt
https://raw.githubusercontent.com/BreakingTheNews/BreakingTheNews.github.io/master/hosts
https://raw.githubusercontent.com/reek/anti-adblock-killer/master/anti-adblock-killer-filters.txt
https://raw.githubusercontent.com/Dawsey21/Lists/master/main-blacklist.txt
https://raw.githubusercontent.com/mat1th/Dns-add-block/master/hosts
https://raw.githubusercontent.com/AdAway/adaway.github.io/master/hosts.txt
https://bitbucket.org/ethanr/dns-blacklists/raw/8575c9f96e5b4a1308f2f12394abd86d0927a4a0/bad_lists/Mandiant_APT1_Report_Appendix_D.txt
https://openphish.com/feed.txt
https://www.fanboy.co.nz/r/fanboy-ultimate.txt
https://www.fanboy.co.nz/enhancedstats.txt
https://raw.githubusercontent.com/jspenguin2017/uBlockProtector/master/uBlockProtectorList.txt
https://raw.githubusercontent.com/Perflyst/PiHoleBlocklist/master/android-tracking.txt
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/allhosts
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/searchengine
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/searchengine1
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/searchengine2
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/yacysearchengine
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/fromlog
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/fromlogtosh
https://raw.githubusercontent.com/abp-filters/abp-filters-anti-cv/master/dutch.txt
https://raw.githubusercontent.com/abp-filters/abp-filters-anti-cv/master/english.txt
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.txt
http://adaway.org/hosts.txt
http://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?hostformat=hosts&mimetype=plaintext
https://raw.githubusercontent.com/WindowsLies/BlockWindows/master/hosts
https://someonewhocares.org/hosts/zero/hosts
https://someonewhocares.org/hosts/mac/
https://someonewhocares.org/hosts/zero/mac/
https://someonewhocares.org/hosts/ipv6/hosts
https://reddestdream.github.io/Projects/MinimalHosts/etc/MinimalHostsBlocker/minimalhosts
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/blacklist/master/adservers.txt
https://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?hostformat=hosts;showintro=0
https://www.squidblacklist.org/downloads/dg-ads.acl
https://gitlab.com/quidsup/notrack-blocklists/raw/master/notrack-blocklist.txt
https://gitlab.com/quidsup/notrack-blocklists/raw/master/notrack-malware.txt
https://www.squidblacklist.org/downloads/dg-malicious.acl
https://zerodot1.gitlab.io/CoinBlockerLists/hosts
https://raw.githubusercontent.com/Ultimate-Hosts-Blacklist/adblock.mahakala.is/master/domains.list
http://support.it-mate.co.uk/downloads/hosts.txt
http://adblock.mahakala.is/
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/hosts_browser
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/hosts_optional
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/hosts
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list.txt
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list_optional.txt
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list_browser.txt
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/invalid_hosts.txt
http://www.sysctl.org/cameleon/hosts
http://szojox.ugu.pl/hosts
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list_browser_UBO.txt
https://raw.githubusercontent.com/crazy-max/WindowsSpyBlocker/master/data/hosts/spy.txt
https://raw.githubusercontent.com/crazy-max/WindowsSpyBlocker/master/data/hosts/extra.txt
https://raw.githubusercontent.com/crazy-max/WindowsSpyBlocker/master/data/hosts/update.txt
https://hosts-file.net/mmt.txt
https://hosts-file.net/hphosts-partial.txt
https://isc.sans.edu/feeds/suspiciousdomains_Medium.txt
https://raw.githubusercontent.com/rsnitsch/antiporn/master/lists/porn-wwwprefix-only-canonical-blogspot-domains.list.txt
https://raw.githubusercontent.com/rsnitsch/antiporn/master/lists/porn.list.txt
https://raw.githubusercontent.com/tyzbit/hosts/master/data/tyzbit/hosts
https://www.joewein.net/dl/bl/dom-bl-base.txt
https://raw.githubusercontent.com/CamelCase11/UnifiedHosts/master/hosts.all
http://winspyblocker.crazyws.fr/data/hosts/spy.txt
https://phishing.army/download/phishing_army_blocklist_extended.txt
https://adblock.amroemischengutshof.de/youtube-ads-list.txt
https://jasonhill.co.uk/pfsense/ytadblock.txt
https://raw.githubusercontent.com/HenningVanRaumle/pihole-ytadblock/master/ytadblock.txt
https://github.com/matomo-org/referrer-spam-blacklist/blob/master/spammers.txt
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/youtubeadsblacklist/master/domainlist.txt
https://raw.githubusercontent.com/kevle2/XiaomiSpywareBlockList/master/xiaomiblock.txt
https://blocklist.site/app/dl/ads
https://blocklist.site/app/dl/drugs
https://blocklist.site/app/dl/gambling
https://blocklist.site/app/dl/fraud
https://blocklist.site/app/dl/malware
https://blocklist.site/app/dl/phishing
https://blocklist.site/app/dl/piracy
https://blocklist.site/app/dl/porn
https://blocklist.site/app/dl/redirect
https://blocklist.site/app/dl/scam
https://blocklist.site/app/dl/proxy
https://blocklist.site/app/dl/ransomware
https://blocklist.site/app/dl/spam
https://blocklist.site/app/dl/tracking
#https://raw.githubusercontent.com/imkarthikk/pihole-facebook/master/pihole-facebook.txt
#https://raw.githubusercontent.com/imkarthikk/pihole-facebook/master/pihole-whatsapp.txt
#https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/blacklist/master/facebook.txt
#https://tspprs.com/dl/cl1
https://gist.githubusercontent.com/mattradford/50a6f8331a920afe9c8471e12414831f/raw/2d45c7a798b49ca89a5c1bf1005e5abce67f6ac5/exodus-list
https://raw.githubusercontent.com/chadmayfield/my-pihole-blocklists/master/lists/pi_blocklist_porn_all.list
https://github.com/chadmayfield/pihole-blocklists/raw/master/lists/pi_blocklist_porn_all.list
https://raw.githubusercontent.com/vokins/yhosts/master/hosts
https://hostsfile.org/Downloads/hosts.txt
https://www.dshield.org/feeds/suspiciousdomains_Low.txt
#https://adblock.mahakala.is
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/add.2o7Net/hosts
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/add.Risk/hosts
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/fakenews/hosts
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/gambling/hosts
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/porn/hosts
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/social/hosts
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/fakenews-gambling-porn-social/hosts
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/UncheckyAds/hosts
https://v.firebog.net/hosts/static/SamsungSmart.txt
https://v.firebog.net/hosts/Easylist.txt
https://v.firebog.net/hosts/Airelle-trc.txt
https://v.firebog.net/hosts/Airelle-hrsk.txt
https://v.firebog.net/hosts/Prigent-Ads.txt
https://v.firebog.net/hosts/BillStearns.txt
https://v.firebog.net/hosts/Cybercrime.txt
https://v.firebog.net/hosts/SBRisk.txt
https://v.firebog.net/hosts/Openphish.txt
https://v.firebog.net/hosts/Kowabit.txt
https://raw.githubusercontent.com/notracking/hosts-blocklists/master/domains.txt
https://raw.githubusercontent.com/notracking/hosts-blocklists/master/hostnames.txt
https://hostsfile.mine.nu/hosts.txt
https://hostsfile.mine.nu/hosts0.txt
http://malwaredomains.lehigh.edu/files/domains.txt
http://malwaredomains.lehigh.edu/files/immortal_domains.txt
https://mirror1.malwaredomains.com/files/immortal_domains.txt
https://mirror1.malwaredomains.com/files/domains.txt
https://mirror1.malwaredomains.com/files/malwaredomains.zones
https://mirror1.malwaredomains.com/files/spywaredomains.zones
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/NSABlocklist/master/HOSTS
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/NSABlocklist/master/test/AdBlock/Adblock.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/NSABlocklist/master/Trackers/webrtc%20tracking.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/NSABlocklist/master/Trackers/trackers.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/NSABlocklist/master/Trackers/canvas%20fingerprinting%20pages.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/NSABlocklist/master/Trackers/audio%20fingerporint%20pages.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/NSABlocklist/master/Trackers/Canvas%20font%20fingerprinting.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/master/Anti-Corp/hosts/NSABlocklist.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/master/HOSTS/Ads-tracker.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/master/HOSTS/Game.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/master/HOSTS/Malware.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/master/HOSTS/Popads.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/master/HOSTS/Windows%2010.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/master/HOSTS/coinminer.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/275cce70a481ae422f987eb8a5c4e2669d9d3a5f/Anti-Corp/Spotify/Spotify-HOSTS.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/CKs-FilterList/1b43b1863f2674fffc9dc11bfa419c96f1d822da/Anti-Corp/Spotify/Spotify-AdBlock.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/BarbBlock-filter-list/master/HOSTS.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/Canvas-Font-Fingerprinting-pages/master/Canvas.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/Audio-fingerprint-pages/master/AudioFp.txt
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/Canvas-fingerprinting-pages/master/Canvas.txt
https://www.stopforumspam.com/downloads/toxic_domains_whole.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/zeustracker.abuse.ch/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/zerodot1-coinblockerlists-browser/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/winhelp2002.mvps.org/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/stevenblack/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/spam404.com/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/someonewhocares.org/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/ransomwaretracker.abuse.ch/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/pgl.yoyo.org/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/adaway.org/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/adblock-nocoin-list/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/adguard-simplified/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/anudeepnd-adservers/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/disconnect.me-ad/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/disconnect.me-malvertising/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/disconnect.me-malware/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/disconnect.me-tracking/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/easylist/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/easyprivacy/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/eth-phishing-detect/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/fademind-add.2o7net/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/fademind-add.dead/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/fademind-add.risk/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/fademind-add.spam/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/kadhosts/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/malwaredomainlist.com/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/malwaredomains.com-immortaldomains/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/malwaredomains.com-justdomains/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/matomo.org-spammers/list.txt
https://raw.githubusercontent.com/hectorm/hmirror/master/data/mitchellkrogza-badd-boyz-hosts/list.txt
https://zerodot1.gitlab.io/CoinBlockerLists/list.txt
https://zerodot1.gitlab.io/CoinBlockerLists/list_browser.txt
https://raw.githubusercontent.com/mitchellkrogza/Badd-Boyz-Hosts/master/hosts
https://raw.githubusercontent.com/mitchellkrogza/The-Big-List-of-Hacked-Malware-Web-Sites/master/hacked-domains.list
https://raw.githubusercontent.com/EnergizedProtection/block/master/ultimate/formats/hosts.txt
https://raw.githubusercontent.com/r-a-y/mobile-hosts/master/AdguardMobileAds.txt
https://raw.githubusercontent.com/r-a-y/mobile-hosts/master/AdguardMobileSpyware.txt
https://raw.githubusercontent.com/hoshsadiq/adblock-nocoin-list/master/hosts.txt
https://raw.githubusercontent.com/hoshsadiq/adblock-nocoin-list/master/nocoin.txt
https://dbl.oisd.nl/

[ Voor 55% gewijzigd door Indir op 03-03-2019 14:10 . Reden: Bepaalde duplicaten uit de blocklists verwijderd en nieuwe lijsten toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Indir schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:24:
@crypt0rr bedankt voor het delen van je blocklists, dat is een vrij mooie lijst al zeg ik het zelf.

Hierbij mijn eigen blocklists waarmee ik momenteel in totaal 2,378,732 domeinen blokkeer. Momenteel kijk ik verder naar zaken zoals deze om daarmee hopelijk ooit een gedegen whitelist te kunnen creëren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
http://pilotfiber.dl.sourceforge.net/project/adzhosts/HOSTS.txt     
https://raw.githubusercontent.com/BreakingTheNews/BreakingTheNews.github.io/master/hosts
https://raw.githubusercontent.com/reek/anti-adblock-killer/master/anti-adblock-killer-filters.txt 
https://raw.githubusercontent.com/Dawsey21/Lists/master/main-blacklist.txt  
http://malwaredomains.lehigh.edu/files/domains.txt  
https://raw.githubusercontent.com/mat1th/Dns-add-block/master/hosts     
https://raw.githubusercontent.com/AdAway/adaway.github.io/master/hosts.txt  
http://v.firebog.net/hosts/Easylist.txt     
http://v.firebog.net/hosts/Airelle-trc.txt  
http://v.firebog.net/hosts/Airelle-hrsk.txt     
http://v.firebog.net/hosts/Easyprivacy.txt  
http://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains     
https://bitbucket.org/ethanr/dns-blacklists/raw/8575c9f96e5b4a1308f2f12394abd86d0927a4a0/bad_lists/Mandiant_APT1_Report_Appendix_D.txt  
https://openphish.com/feed.txt  
https://www.fanboy.co.nz/r/fanboy-ultimate.txt  
https://www.fanboy.co.nz/enhancedstats.txt  
https://mirror1.malwaredomains.com/files/immortal_domains.txt   
https://raw.githubusercontent.com/jspenguin2017/uBlockProtector/master/uBlockProtectorList.txt
https://raw.githubusercontent.com/hoshsadiq/adblock-nocoin-list/master/nocoin.txt   
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/BarbBlock-filter-list/master/HOSTS.txt  
https://raw.githubusercontent.com/CHEF-KOCH/Canvas-fingerprinting-pages/master/Canvas.txt
https://raw.githubusercontent.com/Perflyst/PiHoleBlocklist/master/android-tracking.txt 
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/allhosts    
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/searchengine    
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/searchengine1   
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/searchengine2   
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/yacysearchengine    
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/fromlog     
https://smokingwheels.github.io/Pi-hole/fromlogtosh     
https://raw.githubusercontent.com/notracking/hosts-blocklists/master/domains.txt    
https://raw.githubusercontent.com/notracking/hosts-blocklists/master/hostnames.txt  
https://raw.githubusercontent.com/abp-filters/abp-filters-anti-cv/master/dutch.txt  
https://raw.githubusercontent.com/abp-filters/abp-filters-anti-cv/master/english.txt    
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.txt   
http://adaway.org/hosts.txt     
http://www.malwaredomainlist.com/hostslist/hosts.txt    
http://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?hostformat=hosts&mimetype=plaintext    
https://raw.githubusercontent.com/WindowsLies/BlockWindows/master/hosts     
http://adblock.gjtech.net/?format=hostfile  
http://hostsfile.mine.nu/Hosts  
https://someonewhocares.org/hosts/zero/hosts    
https://someonewhocares.org/hosts/mac/  
https://someonewhocares.org/hosts/zero/mac/     
https://someonewhocares.org/hosts/ipv6/hosts    
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/blacklist/master/adservers.txt  
https://v.firebog.net/hosts/Easylist.txt    
https://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?hostformat=hosts;showintro=0  
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/UncheckyAds/hosts 
https://www.squidblacklist.org/downloads/dg-ads.acl     
https://v.firebog.net/hosts/Prigent-Ads.txt     
https://gitlab.com/quidsup/notrack-blocklists/raw/master/notrack-blocklist.txt  
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/add.2o7Net/hosts    
https://gitlab.com/quidsup/notrack-blocklists/raw/master/notrack-malware.txt    
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/data/add.Risk/hosts  
https://www.squidblacklist.org/downloads/dg-malicious.acl   
https://zerodot1.gitlab.io/CoinBlockerLists/hosts   
http://securemecca.com/Downloads/hosts.txt  
https://raw.githubusercontent.com/Ultimate-Hosts-Blacklist/adblock.mahakala.is/master/domains.list  
http://support.it-mate.co.uk/downloads/hosts.txt    
http://adblock.mahakala.is/     
https://raw.github.com/notracking/hosts-blocklists/master/hostnames.txt     
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/hosts_browser   
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/hosts_optional  
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/hosts   
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list.txt    
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list_optional.txt   
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list_browser.txt    
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/invalid_hosts.txt   
http://www.sysctl.org/cameleon/hosts    
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/fakenews/hosts 
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/gambling/hosts 
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/porn/hosts    
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/alternates/social/hosts  
https://mirror1.malwaredomains.com/files/spywaredomains.zones   
http://szojox.ugu.pl/hosts  
https://raw.githubusercontent.com/imkarthikk/pihole-facebook/master/pihole-facebook.txt     
https://raw.githubusercontent.com/imkarthikk/pihole-facebook/master/pihole-whatsapp.txt     
https://raw.githubusercontent.com/anudeepND/blacklist/master/facebook.txt   
https://gitlab.com/ZeroDot1/CoinBlockerLists/raw/master/list_browser_UBO.txt    
https://raw.githubusercontent.com/crazy-max/WindowsSpyBlocker/master/data/hosts/extra.txt
https://raw.githubusercontent.com/crazy-max/WindowsSpyBlocker/master/data/hosts/update.txt
https://hosts-file.net/mmt.txt  
https://hosts-file.net/hphosts-partial.txt  
Deze is inderdaad een handige pagina. Wat ben je precies van plan hiermee?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
crypt0rr schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:14:
[...]

Deze is inderdaad een handige pagina. Wat ben je precies van plan hiermee?
Domeinen die van essentieel belang zijn voor het functioneren van bepaalde services zoals bijv. voor het uitvoeren van updates van Windows en/of Microsoft Office bleken in het verleden weleens geblokkeerd te worden door mijn blocklists, waardoor ik ze uiteindelijk heb moeten whitelisten. Dat is maar één voorbeeld die ik zo even uit het m'n hoofd kan aanhalen, al heb ik dat ook wel eens met andere zaken gehad zoals het updaten van m'n DietPi. Of dat de Blackboard van mijn broertje zijn school werd geblokkeerd. Eer ik door had dat het kan liggen aan de Pi-hole was ik weer een aantal uur of dagen verder. Al heb ik nu gelukkig vaker de neiging om gelijk eens te kijken of Pi-hole daar de oorzaak van is.

Na het inladen van jouw blocklists in Pi-hole was het RAM gebruik van mijn Raspberry Pi 2 van 40% naar over de 80% gestegen. Even snel Googlen gaf mij het volgende weer. Toen ben ik mij maar even in de volgende materie gaan inlezen. Wat blijkt, normaliter zou de Pi-hole ingesteld moeten staan om van het volgende gebruik te maken
code:
1
BLOCKINGMODE=NULL

Maar toen ik keek in
code:
1
/etc/pihole/pihole-FTL.conf

bleek er juist gebruik te worden gemaakt van
code:
1
BLOCKINGMODE=IP-NODATA-AAAA

Ik heb geen flauw idee of dat sinds de laatste Pi-hole update de standaard is geworden aangezien ik hier nog nooit mee heb gerommeld. Dus mocht iemand hier verdere ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Indir schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:04:
[...]

Domeinen die van essentieel belang zijn voor het functioneren van bepaalde services zoals bijv. voor het uitvoeren van updates van Windows en/of Microsoft Office bleken in het verleden weleens geblokkeerd te worden door mijn blocklists, waardoor ik ze uiteindelijk heb moeten whitelisten. Dat is maar één voorbeeld die ik zo even uit het m'n hoofd kan aanhalen, al heb ik dat ook wel eens andere zaken gehad zoals het updaten van m'n DietPi. Of dat de Blackboard van mijn broertje zijn school werd geblokkeerd. Eer ik door had dat het kan liggen aan de Pi-hole was ik weer een aantal uur of dagen verder. Al heb ik nu gelukkig vaker de neiging om gelijk eens te kijken of Pi-hole daar de oorzaak van is.

Na het inladen van jouw blocklists in Pi-hole was het RAM gebruik van mijn Raspberry Pi 2 van 40% naar over de 80% gestegen. Even snel Googlen gaf mij het volgende weer. Toen ben ik mij maar even in de volgende materie gaan inlezen. Wat blijkt, normaliter zou de Pi-hole ingesteld moeten staan om van het volgende gebruik te maken
code:
1
BLOCKINGMODE=NULL

Maar toen ik keek in
code:
1
/etc/pihole/pihole-FTL.conf

bleek er juist gebruik te worden gemaakt van
code:
1
BLOCKINGMODE=IP-NODATA-AAAA

Ik heb geen flauw idee of dat sinds de laatste Pi-hole update de standaard is geworden aangezien ik hier nog nooit mee heb gerommeld. Dus mocht iemand hier verdere ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag.
Volgens de docs is de blockingmode standaard 'null', dit was bij mij ook het geval. Ik heb deze handmatig naar IP-NODATA-AAAA gezet wegens deze feature: Shows blocking page from which blocked domains can be whitelisted. Verder zou ik even in die materie moeten duiken om je wat meer detail te kunnen geven. Pi-Hole draait bij mij ook met aanzienlijk meer RAM (3GB) dan een Pi je biedt.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
crypt0rr schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:15:
[...]

Volgens de docs is de blockingmode standaard 'null', dit was bij mij ook het geval. Ik heb deze handmatig naar IP-NODATA-AAAA gezet wegens deze feature: Shows blocking page from which blocked domains can be whitelisted. Verder zou ik even in die materie moeten duiken om je wat meer detail te kunnen geven. Pi-Hole draait bij mij ook met aanzienlijk meer RAM (3GB) dan een Pi je biedt.
De volgende post zegt het volgende: "If you are using BLOCKING MODE = NULL (the default), every domain in gravity is stored twice in RAM (one for the A query, one for the AAAA query). If you are concerned with the RAM usage, change your BLOCKING MODE to NXDOMAIN and each entry in gravity will only be stored once in RAM and RAM use will decline."

Indien het zo simpel is dan zou dat een gedegen oplossing moeten zijn, al wil ik mij eerst nog wat verder gaan inlezen in de voor en nadelen van al deze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Indir schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:26:
[...]

De volgende post zegt het volgende: "If you are using BLOCKING MODE = NULL (the default), every domain in gravity is stored twice in RAM (one for the A query, one for the AAAA query). If you are concerned with the RAM usage, change your BLOCKING MODE to NXDOMAIN and each entry in gravity will only be stored once in RAM and RAM use will decline."

Indien het zo simpel is dan zou dat een gedegen oplossing moeten zijn, al wil ik mij eerst nog wat verder gaan inlezen in de voor en nadelen van al deze opties.
Hm, klinkt plausibel. Echter vind ik het vreemd dat dit niet een punt is wat vermeld wordt door de Pi-Hole docs. Ik hou mij graag aanbevolen als je meer info hebt.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indir
crypt0rr schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:53:
[...]

Hm, klinkt plausibel. Echter vind ik het vreemd dat dit niet een punt is wat vermeld wordt door de Pi-Hole docs. Ik hou mij graag aanbevolen als je meer info hebt.
Een snelle test van twee mogelijke instellingen uit de configuratie file '/etc/pihole/pihole-FTL.conf' gaf de volgende resultaten. Waarbij de oorspronkelijke "BLOCKINGMODE=IP-NODATA-AAAA" werd vervangen door een andere instelling zoals hieronder is aangegeven.
  • Poging één, met de optie "BLOCKINGMODE=NODATA", maakt de GUI van Pi-Hole onbereikbaar;
  • Poging twee, met de optie "BLOCKINGMODE=NXDOMAIN", het RAM geheugen in gebruik zakt van 82% naar 45.8 %.
Dus zoals de Mythbusters zouden zeggen, confirmed! Al vraag ik mij af of het het wel waard is gebruik te maken van de instelling "NXDOMAIN" i.p.v. "IP-NODATA-AAAA"? Ik kan het extra RAM gebruik wel op de koop toe nemen indien de voordelen daarvan veel groter zijn. En dat weet ik op dit moment dus nog niet.

[ Voor 76% gewijzigd door Indir op 24-02-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Hou er wel rekening mee dat al die opties ook eventueel ervoor kunnen zorgen dat je DNS afhandeling een stuk langzamer wordt!

Als je dit doorleest : https://docs.pi-hole.net/ftldns/blockingmode/
Dan lijken alleen NXDOMAIN en NODATA interessant om mee te experimenteren naast de standaard NULL mode die als het goed is het snelst is :)

De IP en IP-NODATA-AAAA opties zou ik eerlijk gezegd lekker laten voor wat het is, want die lijken teveel op de oude manier die van een webserver afhankelijk was en vreselijk traag waren vergeleken met de nieuwe NULL mode!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crypt0rr
Nieuwe FTL versie beschikbaar, v4.2.3. Gerelateerd aan wat geheugenproblemen die speelde. Upgrade reeds uitgevoerd en qua RAM gebruik gingen mijn systemen terug naar 38% in plaats van 45% met dezelfde lijsten.

https://github.com/pi-hole/FTL/releases

[ Voor 9% gewijzigd door crypt0rr op 26-02-2019 22:22 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

crypt0rr schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:22:
Nieuwe FTL versie beschikbaar, v4.2.3. Gerelateerd aan wat geheugenproblemen die speelde. Upgrade reeds uitgevoerd en qua RAM gebruik gingen mijn systemen terug naar 38% in plaats van 45% met dezelfde lijsten.

https://github.com/pi-hole/FTL/releases
Ik krijg de melding inderdaad al wel, maar kan er nog niets mee, de Docker image is nog niet bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Freee!! schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 01:50:
[...]

Ik krijg de melding inderdaad al wel, maar kan er nog niets mee, de Docker image is nog niet bijgewerkt.
Ik zie voor docker ook nog niets in de repo: https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ondertussen al bijgewerkt, Docker PiHole geeft nu 6 uur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
Iemand hier al naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
Zitten zeker goede lijsten in welke je kan gebruiken, het is natuurlijk aan jezelf om te bepalen hoe ver je wilt gaan. Hoe meer je blokkeert, hoe groter de kans dat je iets moet whitelisten. Persoonlijk vind ik het whitelisten niet erg, je loopt er na een weekje heel af en toe nog een keer tegenaan.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_ijsbeer
  • Laatst online: 23-06-2024
Hier een pi-hole draaiende op een OrangePi Zero H2 Quad Core met 265mb ram. draait prima met een paar devices die handmatig het ip van de orangepi als DNS hebben ingesteld.
Echter als ik het via mijn router instel dan gaat het internet haperen.
Zou het kunnen dat de OrangePi niet krachtig genoeg is dan? geheugen gebruik van de pi-hole verandert niet echt volgens de web-ui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@mr_ijsbeer Dan zal je toch wat meer info moeten geven over je instellingen :)

Persoonlijk zou ik ook eerder voor het 512 MB model kiezen dan het 256 MB model heel eerlijk gezegd!

Aan de andere kant : Als ik de UniFi Controller niet erop had staan dan zou heel misschien zelfs 256 MB genoeg zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_ijsbeer
  • Laatst online: 23-06-2024
nero355 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:59:
@mr_ijsbeer Dan zal je toch wat meer info moeten geven over je instellingen :)
verder draait dat ding niets.
os = [ARMBIAN 5.73 stable Ubuntu 18.04.2 LTS 4.19.20-sunxi
zit met een kabel in mn airport extreme
pihole draait de allernieuwste versie
Current Pi-hole version is v4.2.2
Current AdminLTE version is v4.2
Current FTL version is v4.2.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
mr_ijsbeer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:06:
[...]

verder draait dat ding niets.
os = [ARMBIAN 5.73 stable Ubuntu 18.04.2 LTS 4.19.20-sunxi
zit met een kabel in mn airport extreme
pihole draait de allernieuwste versie
Current Pi-hole version is v4.2.2
Current AdminLTE version is v4.2
Current FTL version is v4.2.3
Volgens mij mag je internet niet gaan haperen: Pi-Hole handelt alleen je DNS request af en je internet verbinding loopt vervolgens over je router. Dus dat haperen moet je daar zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crypt0rr
mr_ijsbeer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:54:
Hier een pi-hole draaiende op een OrangePi Zero H2 Quad Core met 265mb ram. draait prima met een paar devices die handmatig het ip van de orangepi als DNS hebben ingesteld.
Echter als ik het via mijn router instel dan gaat het internet haperen.
Zou het kunnen dat de OrangePi niet krachtig genoeg is dan? geheugen gebruik van de pi-hole verandert niet echt volgens de web-ui.
Zoals @Hulliee zegt; je internet kan niet zomaar gaan haperen door Pi-Hole. Echter kan het natuurlijk zijn dat door de grotere hoeveelheid DNS-queries er mogelijk performance issues ontstaan. Je daadwerkelijke overdrachtsnelheid via het internet is niet afhankelijk van de Pi-Hole, deze doet alleen DNS werk.

Je kan het volgende even testen:
- Installeer dit tooltje op een Windows machine https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
- Draai een DNS-test met je Pi-Hole als DNS
- Stel na deze test je netwerk in waarin het zou haperen, test nu opnieuw en kijk of er performance verschil is, zo ja, hoe groot is het verschil

[ Voor 5% gewijzigd door crypt0rr op 27-02-2019 22:16 ]

AdGuard Home

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vannacht zijn er in tien minuten tijd 584 duizend dns requests geweest voor ns2.mediaplex.com. Iemand enig idee wat deze onzin veroorzaakt heeft? Voor de Pi-hole zit nog een AD-DNS server dus het is mij niet duidelijk welke client er zo wakker was op dat moment.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
jadjong schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:08:
Vannacht zijn er in tien minuten tijd 584 duizend dns requests geweest voor ns2.mediaplex.com. Iemand enig idee wat deze onzin veroorzaakt heeft? Voor de Pi-hole zit nog een AD-DNS server dus het is mij niet duidelijk welke client er zo wakker was op dat moment.
https://www.google.nl/amp...rom-Your-Computer%3famp=1

oppassen dus.

• crypt0rr
jadjong schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:08:
Helaas is het niet zomaar zichtbaar in de logs van je AD-DNS. Wat je kan doen, om te kijken waar het vandaan komt is logging verhogen op je AD-DNS. Via die weg kan je als het weer gebeurt precies in de AD-DNS logs zien waar het vandaan komt.

Kijk voor deze logging naar bijvoorbeeld deze thread: https://social.technet.mi...orum=winserveripamdhcpdns

Let wel op, afhankelijk van de hoeveelheid requests die je AD-DNS afhandeld, kan het logbestand opslag in gebruik houden.

PS: Heb je de Pi-Hole als forwarder op je AD-DNS ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door crypt0rr op 28-02-2019 11:48 ]

AdGuard Home

• jadjong
  • Niet online
crypt0rr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:47:
[...]

Helaas is het niet zomaar zichtbaar in de logs van je AD-DNS. Wat je kan doen, om te kijken waar het vandaan komt is logging verhogen op je AD-DNS. Via die weg kan je als het weer gebeurt precies in de AD-DNS logs zien waar het vandaan komt.

Kijk voor deze logging naar bijvoorbeeld deze thread: https://social.technet.mi...orum=winserveripamdhcpdns
Dat soort dingen stel je altijd te laat in. :+ Hopelijk gebeurd het vannacht weer.
Let wel op, afhankelijk van de hoeveelheid requests die je AD-DNS afhandeld, kan het logbestand opslag in gebruik houden.

PS: Heb je de Pi-Hole als forwarder op je AD-DNS ingesteld?
Jep, met op zijn beurt weer OpenDNS als bron van inkomsten.

• crypt0rr
jadjong schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Dat soort dingen stel je altijd te laat in. :+ Hopelijk gebeurd het vannacht weer.
True that, moest ik ook op die manier leren..
jadjong schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:57:

Jep, met op zijn beurt weer OpenDNS als bron van inkomsten.
Allright, mag ik vragen waarom je OpenDNS gebruikt? Deze provider richt zich nu niet echt op privacy, iets wat je mogelijkerwijs wel met een Pi-Hole probeert te verhogen. En daarnaast is het zeker niet de snelste.

[ Voor 3% gewijzigd door crypt0rr op 28-02-2019 12:01 ]

AdGuard Home

• jadjong
  • Niet online
crypt0rr schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:59:
Allright, mag ik vragen waarom je OpenDNS gebruikt? Deze provider richt zich nu niet echt op privacy, iets wat je mogelijkerwijs wel met een Pi-Hole probeert te verhogen. En daarnaast is het zeker niet de snelste.
Had bij installatie eerst Cloudflare, maar die wilde niet echt waardoor alles een 404 was. Je hebt dan ook geen reclames, maar het moet wel werkbaar zijn. :P Draait nu een weekje en 22% van de requests zijn volgens PiHole onzin, dat is een hoop reclame.

• crypt0rr
jadjong schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:08:
[...]

Had bij installatie eerst Cloudflare, maar die wilde niet echt waardoor alles een 404 was. Je hebt dan ook geen reclames, maar het moet wel werkbaar zijn. :P Draait nu een weekje en 22% van de requests zijn volgens PiHole onzin, dat is een hoop reclame.
Oké, dus geen specifieke reden om OpenDNS te gebruiken. Het is interessant om wat artikelen te bekijken over verschillende DNS-providers en de voor- en nadelen af te wegen. Ik kan je aanraden om te kijken naar Cloudflare DOH en Quad9. Het kan namelijk niet zo zijn dat je 404 pagina's direct uit Cloudflare komen. Ik gebruik hier CloudFlare DOH + Quad9 als back-up.

Dergelijk artikel: https://medium.com/@nykol...d9-x-opendns-149e803734e5

AdGuard Home

Pagina: 1 ... 7 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.