Vrije modem keuze, komt dat er nog

Pagina: 1
Acties:
  • 1.090 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las dit artikel op tweakers, met deze kop en teksts:

Kabinet: gebruikers moeten in 2018 alternatief voor providermodem kunnen kiezen
De Nederlandse overheid is woensdag een internetconsultatie gestart over vrije routerkeuze. Het kabinet wil dat mensen in 2018 een eigen modem moeten kunnen kiezen als alternatief voor het exemplaar dat de provider standaard levert.

Het topic was gesloten ik weet niet hoe je dat moet heropenen en of dat kan. Maar komt dat nog die vrije keuze, nu kan ik bijvoorbeeld bepaalde poorten niet open zetten op mijn modem, ik wil een eigen modem op mijn dsl lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 03:36

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 15:58

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, en ik wil vrij zijn een andere Voip provider te nemen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom worden dit soort dingen uitgesteld, Ik wil niet alleen andere VOIP providers maar ook VPN zelf kunnen configureren. Dat uitstellen om te kijken wat de gevolgen zijn, wat een onzin. Gevolg is dat je gewoon zelf je eigen apparaat kan kiezen. Dat een provider wat meer support moet leveren is hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:24:
Dat een provider wat meer support moet leveren is hun probleem.
En als daardoor de prijzen omhoog moeten dan is dat weer ons probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OgWok schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:32:
Ja, en ik wil vrij zijn een andere Voip provider te nemen.
In geval KPN: Ik wil zélf kunnen beschikken over de gegevens van m'n SIP account zodat ik die in m'n eigen modem/router kan invoeren :9

Aangaande dat support: Ook dat is vrij simpel op te lossen volgens mij. Als er géén modem/router van de provider gebruikt wordt dan stopt de support totdat dat door de provider geconfigureerde apparaat weer terug geplaatst is.

Volgens mij is het nú nog meestal zo dat de mensen welke nú graag een eigen device gebruiken daar meestal ook wel iets/wat verstand van hebben. Providers zitten er niet op te wachten dat Opa en Oma gaan bellen met de mededeling dat 't internet, bellen, TV gebeuren niet werkt nadat een handig neefje er één of ander vaag device heeft neer gezet met een config welke totaal onbekend is....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft support helemaal gelijk Wimmel_1 Maar ze moeten dan idd wel alle juiste netwerk informatie en wachtwoorden geven zodat je je modem goed kan configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Verwijderd Ik heb hier op m'n privé KPN vDSL2+ aansluiting een eigen modem / router config draaien en dat werkt allemaal dikke prima, ook met een eigen VPN EndPoint wat ik hier thuis host. Het Experia V10 (ZTE) device ligt keurig nieuw in doos op zolder en is nog nooit aangesloten geweest. Enige wat ik niet aan de praat kan krijgen is het SIP deel omdat ik daar de credentials niet van krijg bij KPN (bij XS4All kun je die credentials overigens wel krijgen en ook dat label valt 100% onder de KPN vlag).

De rede dat KPN die SIP gegevens niet wil geven is overigens wel redelijk te verklaren. Op het moment dat een eigen device gehacked zou worden dan bestaat de mogelijkheid dat de SIP gegevens misbruikt gaan worden. Dat soort misbruik gaat meestal zwaar in de financiële papieren lopen.... Als ze die Experia Box zouden hacken dan is de gevolgschade van zo'n SIP misbruik actie voor KPN. Hacken ze een klant device dan wordt die schade op de eigenaar van dat device verhaalt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
Het is uiteraard volledig stil omtrent dit subject. Providers houden de zaak liever in eigen hand, qua uniformiteit en makkelijkere support. Probleem is dat 90% van de consumers dat prima vindt, sterker nog zelfs verwacht dat een provider zo’n beetje support levert tot op hun eigen PC en WiFi omdat ze er zelf de ballen verstand van hebben. Een raar gegeven want niemand verwacht dat van een energie- of waterbedrijf.

De,overige 10% (prosumers) voelt zich dan de sjaak omdat ze volledig afhankelijk worden van de apparaten die de providers dan graag weer zo basic mogelijk houden. Heel graag zou ik voor de groep prosumers zien dat dit patroon eens doorbroken wordt, en je in ieder geval mogelijkheden krijgt voor eigen apparatuur. Kommmaar door met die wet.

Wat betreft SIP gegevens, blijft het apart dat xs4all die wel vrijgeeft, en moederbedrijf KPN niet. KPN kan die SIP toch ook bv koppelen aan een door hun uitgedeeld IP-adres? Kun je er niets mee vanaf een ander adres.

[ Voor 12% gewijzigd door valkenier op 24-08-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
valkenier schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:02:
Wat betreft SIP gegevens, blijft het apart dat xs4all die wel vrijgeeft, en moederbedrijf KPN niet. KPN kan die SIP toch ook bv koppelen aan een door hun uitgedeeld IP-adres? Kun je er niets mee vanaf een ander adres.
XS4ALL's SIP dienst draait op een ander platform.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij past dit prima in Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM

Overigens kun je nu al prima je eigen modem op een DSL lijn gebruiken, er zijn meerdere topics over. Alleen is dat een niet-ondersteunde oplossing door de providers, en loop je soms tegen dingen aan die men niet wil vrijgeven (zoals bv de sip gegevens bij de Experiabox)

Maar 'dom' internet en eventueel IPTV lukt meestal wel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.