De vrije router keuze bestaat volgens mij al wel. Maar las dit in het nieuws.
Hoe hebben andere Tweakers dit aangepakt. Gaat me nu niet specifiek om KPN. Zijn er providers die zich wel conformeren aan de geldende richtlijnen omtrent de vrije routerkeuze?
Kunnen we nu massaal proberen een tweedelijns helpdeskmedewerker te pakken te krijgen die ons vervolgens de benodigde gegevens gaat overhandigen?
Een aanbieder van diensten, een provider dus, moet de technische specificaties van zijn aansluitpunten publiceren, zodat producenten van apparatuur en eindgebruikers daarmee apparatuur kunnen maken en gebruiken. Ook (software)updates moeten tijdig bekend worden gemaakt.
Als klant van KPN heb ik natuurlijk een Experiabox (in mijn geval een V10). Ook heb ik een Fritzbox. Een maand of wat heb ik al eens contact gehad met KPN of ze mij wilden helpen bij het aansluiten. Nou dat ging dus niet. De login om met de router op het netwerk te komen wilden ze mij niet geven.De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten, schrijft het ministerie van EZ in de toelichting bij het besluit. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters bekend moeten worden gemaakt, zoals MAC-adres, instellingen en wachtwoorden.
De regels gaan per direct in. ACM houdt toezicht op de praktijk.
Hoe hebben andere Tweakers dit aangepakt. Gaat me nu niet specifiek om KPN. Zijn er providers die zich wel conformeren aan de geldende richtlijnen omtrent de vrije routerkeuze?
Kunnen we nu massaal proberen een tweedelijns helpdeskmedewerker te pakken te krijgen die ons vervolgens de benodigde gegevens gaat overhandigen?
Stay safe