Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:15

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Maar dat is toch vreselijk arbitrair? Als ziggo nu een energiezuinig modem zou uitbrengen, zou dan de vrije keuze vervallen?

[...]

Ik ben het hier wel mee eens. Als je kijkt naar wat het Ziggo modem doet:
  1. De COAX interface termineren
  2. De QAM decoden en de DOCSIS media layer beheren
  3. De DOCSIS security controls en timing richting the CTMS controleren (kabel is een shared medium, elk modem dat aangesloten is moet zich aan de regels houden anders heeft de hele straat geen internet)
  4. De WAN IP interface opzetten
  5. De NAT voor het lokale netwerk beheren
  6. De DHCP voor het LAN beheren
  7. De WIFI broadcasten en securen
  8. De SIP verbinding termineren op de RJ11 poorten
Functie 4 t/m 8 kan je prima vrij geven. Maar ik ben stellig van mening dat 1 t/m 3 onder beheer van Ziggo moeten blijven. Anders krijg je dadelijk een knul die aan de DOCSIS config van zijn modem gaat zitten, de timing overhoop haalt en het hele segment voor de buurt onderuit trekt.

Op een shared medium gelden de regels voor iedereen en die moet je kunnen afdwingen om de dienst betrouwbaar te kunnen leveren.

EDIT: en in bepaalde mate geldt dit ook voor GPON, wat dat is ook een gedeeld medium. Al is de kans dat je dingen kapot maakt met fotonen kleiner dan met electronen.
En toch kan je in andere landen vaak prima een eigen docsismodem aanschaffen en aansluiten. Als dat daar kan kan dat hier ook, en dat ziggo dan een investering moet doen is hun eigen probleem. Keuzevrijheid is hier in belangrijker dan "de provider wil het liever niet"

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:22:

Ik heb begrepen dat in ieder geval de Nokia GPON module vreselijk zuinig is qua verbruik dus ik zie daar geen probleem in verder :)
Ik hoop dat je zelf ook inziet dat dat juridisch gezien niet relevant is. Zowel KPN als Ziggo moeten respectievelijk ONT's en Docsis modems van derden dulden en hebben daar nu 6 maanden de tijd voor. Ik verwacht concreet dat in het geval van Ziggo dat er een lijst met gecertificeerde modems gaat komen (modems die aan een aantal eisen qua features en compabiliteit voldoen) en dat daaruit gekozen kan worden. Ga er maar niet vanuit dat je elk willekeurig kabelmodem gevonden op Ali Express kan aansluiten. Dat gaat hem niet worden. Het zullen veelal gerenomeerde fabrikanten zijn waarvan de modems gecertificeerd zijn met de CMTS'en die Ziggo gebruikt en dus ook aan een minimaal niveau qua security voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-B op 27-07-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:59:
en dat ziggo dan een investering moet doen is hun eigen probleem
Volgens mij heb je niet helemaal door hoe een commercieel bedrijf werkt... Dit gaat gewoon door de klant betaald moeten worden. En 99.9% van de mensen zit hier niet eens op te wachten.
Keuzevrijheid is hier in belangrijker dan "de provider wil het liever niet"
Keuzevrijheid in wat? Wat brengt het kiezen van je eigen DOCSIS modem je, ten opzichte van een door Ziggo geleverd modem in bridge mode (zonder PUMA chipset)?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jay-B schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:09:
Ik verwacht concreet dat in het geval van Ziggo dat er een lijst met gecertificeerde modems gaat komen (modems die aan een aantal eisen qua features en comptabiliteit voldoen) en dat daaruit gekozen kan worden.
Dat is natuurlijk geen keuze vrijheid he. Deze uitspraak stelt nu dat ik als domme consument de meest goedkope troep met een COAX aansluiting aan het Ziggo netwerk mag hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 27-07-2021 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 17:25
Jammer dat IPTV helaas is uitgesloten van de beleidsmaatregel omdat "Fabrikanten hebben daarom aangegeven geen interesse te hebben om voor deze diensten eindapparaten te ontwikkelen.".

Begrijp het wel, want inderdaad kiest iedere aanbieder zijn eigen implementatie nu, maar de deur wordt nu wel helemaal dichtgegooid ipv dat er een kier opengelaten wordt om in ieder geval de specs te laten publiceren zodat er wel naar gekeken kan worden. Want zolang niemand wat publiceert kan geen enkele fabrikant überhaupt een eerste ontwerp gaan maken.

Maar gelukkig wordt er weer wel wat gezegd over de DRM die (voor o.a. DVB) gebruikt wordt, dus misschien is er nog hoop voor de menden die tot NagraVision veroordeelt zijn.

Wat ik zelf ook er fijn vind is dat de API voor 'additionele functionaliteiten' vrijgegeven moet worden (waaronder EPG data). Hopelijk kunnen we daardoor wat meer/betere EPG data gaan verzamelen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Volgens mij heb je niet helemaal door hoe een commercieel bedrijf werkt... Dit gaat gewoon door de klant betaald moeten worden. En 99.9% van de mensen zit hier niet eens op te wachten.

[...]

Keuzevrijheid in wat? Wat brengt het kiezen van je eigen DOCSIS modem je, ten opzichte van een door Ziggo geleverd modem in bridge mode (zonder PUMA chipset)?
1. Ik snap best dat de consument dit betaalt, maar ik ben daar niet op tegen, omdat ik het belangrijk vind dat de keuzevrijheid er is.

2. Ja, de keuze om niet vast te zitten aan een daadwerkelijk slecht werkend, onzuinig prutmodem dat je door Ziggo opgelegd krijgt, zonder dat ze een alternatief bieden.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 11:17
JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Ik ben voor een vrije markt en concurrentie. Maar dat heeft alleen zin op de services (tv, internet, telefoon). De fysieke infra is de fysieke infra. De kabels zijn van Ziggo dan wel KPN. De CMTS dan wel GPON DSLAM zijn van Ziggo dan wel KPN.

De terminatie van de netwerkverbinding is onderdeel van de infrastructuur en heeft niets te maken met concurrentie.

Door dat er nu vrije modem keuze is, komen er niet ineens andere spelers op de kabel markt. Er komt geen enkele andere aanbieder bij.

[...]

Maar als je van energie maatschappij wisselt, komen ze toch helemaal niet je meter vervangen?

Ik stel dat het meer zin heeft om de Ziggo's en KPN's te vergelijken met de netbeheerders zoals Liander en Stedin, en daarbovenop diensten leveranciers toe te laten zoals de energiemaatschappijen. Je sluit een contract af en de diensten die je afneemt worden over de huidige infra geleverd.

En de Ziggo dan wel KPN bieden je een bridge die niets anders doet dan een hand-over point naar de consument. Op dat punt wordt hooguit wat netwerkbescherming gedaan (je mag zelf immers ook niet aan je hoofdzekeringen zitten).

Dit kan vandaag de dag over de KPN netwerk omdat dit wettelijk is open gesteld. Het lijkt me waardevol om dit ook voor het Ziggo netwerk te doen. Maar daar heeft het vrijgeven van de modem keuze geen reet mee te maken.
Hier is een nuance op zijn plek. Ja, KPN GPON is een open netwerk maar wel op de tweede laag. M.a.w.: er is 1 kabelbeheerder op de eerste laag (geen probleem) maar ook maar 1 operator. Alle providers moeten hun diensten tegen KPN prijzen (niet meer gereguleerd door de ACM) inkopen bij KPN om dan door te verkopen aan de klant.
Zowel het feit dat je vast zit aan snelheidsprofielen die door KPN zijn vastgesteld en dat je vast zit aan prijzen die door KPN zijn vastgesteld is slechts voor een open markt.

Vergelijkingen met stroom gaan mank. Alle stroom is hetzelfde dus dan is alleen de prijs en de service van belang.

[ Voor 66% gewijzigd door Barre73 op 27-07-2021 21:21 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:13:
[...]

Dat is natuurlijk geen keuze vrijheid he. Deze uitspraak stelt nu dat ik als domme consument de meest goedkope troep met een COAX aansluiting aan het Ziggo netwerk mag hangen.
Dus 99,9% van de mensen gebruikt het standaard ziggomodem, maar ze gaan ook allemaal goedkope troep aan het ziggonetwerk hangen? Nogal tegenstrijdig, vind je niet? :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Barre73 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:17:
Hier is een nuance op zijn plek. Ja, KPN GPON is een open netwerk maar wel op de tweede laag. M.a.w.: er is 1 kabelbeheerder (geen probleem) maar ook maar 1 operator. Alle providers moeten hun diensten tegen KPN prijzen (niet meer gereguleerd door de ACM) inkopen bij KPN om dan door te verkopen aan de klant.
Zowel het feit dat je vast zit aan snelheidsprofielen die door KPN zijn vastgesteld en dat je vast zit aan prijzen die door KPN zijn vastgesteld is slechts voor een open markt.
Extra nuance: er zijn ook plekken waar KPN wel GPON levert, maar wel vanuit een klassieke PoP. Als daar een andere provider zijn apparatuur wil neerhangen kan dat prima. Wat jij stelt is alleen op plekken waar GPON met wijkkasten ipv met PoP's wordt uitgerold

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
[...]

Een provider mag eisen stellen aan een door derden geleverd modem. Dus nee, deze uitspraak betekent niet dat je alle goedkope troep mag aansluiten. Er komt een lijst en daar mag je uit kiezen. Hoe groot die lijst gaat worden moeten we afwachten. Maar zelf gemaakte modems en andere knutselwerken gaan hem zeker niet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 27-07-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Extra nuance: er zijn ook plekken waar KPN wel GPON levert, maar wel vanuit een klassieke PoP. Als daar een andere provider zijn apparatuur wil neerhangen kan dat prima. Wat jij stelt is alleen op plekken waar GPON met wijkkasten ipv met PoP's wordt uitgerold
Dank voor de aanvulling. Klopt als een bus. Het is echter wel zo dat vrijwel alle projecten die sinds begin dit jaar begonnen zijn met graven worden aangelegd volgens de P2MP manier met wijkkasten. En dus geen open laag 2 meer zoals voorheen met PoPs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Barre73 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Dank voor de aanvulling. Klopt als een bus. Het is echter wel zo dat vrijwel alle projecten die sinds begin dit jaar begonnen zijn met graven worden aangelegd volgens de P2MP manier met wijkkasten. En dus geen open laag 2 meer zoals voorheen met PoPs.
Ja, helaas wel ja. Volgens mij in grotere steden (oa Apeldoorn) hier nog wel gewoon ODF geworden, maar de dorpjes eromheen zijn allemaal met wijkkasten

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jay-B schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Een provider mag eisen stellen aan een door derden geleverd modem. Dus nee, deze uitspraak betekent niet dat je alle goedkope troep mag aansluiten. Er komt een lijst en daar mag je uit kiezen. Hoe groot die lijst gaat worden moeten we afwachten.
Ik heb even door die BEREC regels heen zitten bladeren en wat je omschrijft is NTP op locatie C. Dat is niet waar de ACM nu op handhaaft, dat is NTP op locatie A. Met als reden dat dat de concurrentie op de "TTE" markt (= modems) verbetert.

Ik denk dat dat een compleet verkeerde prioriteit is. Het grootste probleem in Nederland is niet dat we geen keuze hebben in modem apparatuur, dit werkt over het algemeen prima (nu een keer die PUMA uitgezonderd) maar dat we geen enkele concurrentie hebben op de dienstverlening (tv, internet, telefoon).

Een paar tweakers wil graag kiezen welk doosje er in de meterkast hangt, maar het gros van Nederland zou erbij gebaat zijn als we 20 dienstenleveranciers hebben. Dat zou pas echte concurentie opleveren zoals op de energie markt.

Dan kan je elk jaar switchen voor een nieuwe aanbieding. Dan stunten ze regelmatig met een extra pakket en dan gooien ze de snelheid omhoog om klanten te kapen. Dat zet pas zoden aan de dijk mbt concurentie.

Een vrije modemkeuze gaat hier niet bij helpen. Ziggo geeft je alleen korting wanneer de KPN glas komt uitrollen. Voor de rest ben je gewoon een pinautomaat voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:13
[...]

Hier is een nuance op zijn plek. Ja, KPN GPON is een open netwerk maar wel op de tweede laag. M.a.w.: er is 1 kabelbeheerder op de eerste laag (geen probleem) maar ook maar 1 operator. Alle providers moeten hun diensten tegen KPN prijzen (niet meer gereguleerd door de ACM) inkopen bij KPN om dan door te verkopen aan de klant.

Vergelijkingen met stroom gaan mank. Alle stroom is hetzelfde dus dan is alleen de prijs en de service van belang.
Het is dankzij GPON dat KPN nu massaal overal glasvezel aanlegt. Ik moet het hier nu stellen met de keuze voor Ziggo of 6Mbit ADSL. Dankzij GPON bestaat er kans dat KPN hier ook glas gaat leggen. Buurdorp waar de telefooncentrale staat zijn ze nu druk bezig met glasvezel leggen.

Verder, als anderen vinden dat KPN te duur is leggen ze zelf maar kabels. KPN is niet verplicht meer om iedereen toe te laten tot hun glasvezelnetwerk zoals dat vroeger wel moest op het telefoonnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Ik heb even door die BEREC regels heen zitten bladeren en wat je omschrijft is NTP op locatie C. Dat is niet waar de ACM nu op handhaaft, dat is NTP op locatie A. Met als reden dat dat de concurrentie op de "TTE" markt (= modems) verbetert.

Ik denk dat dat een compleet verkeerde prioriteit is. Het grootste probleem in Nederland is niet dat we geen keuze hebben in modem apparatuur, dit werkt over het algemeen prima (nu een keer die PUMA uitgezonderd) maar dat we geen enkele concurrentie hebben op de dienstverlening (tv, internet, telefoon).

Een paar tweakers wil graag kiezen welk doosje er in de meterkast hangt, maar het gros van Nederland zou erbij gebaat zijn als we 20 dienstenleveranciers hebben. Dat zou pas echte concurentie opleveren zoals op de energie markt.

Dan kan je elk jaar switchen voor een nieuwe aanbieding. Dan stunten ze regelmatig met een extra pakket en dan gooien ze de snelheid omhoog om klanten te kapen. Dat zet pas zoden aan de dijk mbt concurentie.

Een vrije modemkeuze gaat hier niet bij helpen. Ziggo geeft je alleen korting wanneer de KPN glas komt uitrollen. Voor de rest ben je gewoon een pinautomaat voor ze.
Dat er naast dit issue ook nog andere gevechten zijn betekent toch niet dat dit geen aandacht mag krijgen?

Ziggo boeit het geen ruk wat ze naar je toesturen, ze hebben de Connect Box met Puma 6 gebouwd, en nu heb je de Connect Box Giga, met Puma 7. Raad eens? Exact dezelfde issues. Ze geven geen fuck.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowLord
[...]

Zolang die troep maar wel DOCIS compliant is. Anders mag Ziggo je gewoon vertellen je stoorzender af te koppelen en je anders afsluiten.
JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Waarvoor moeten we betalen? Dat Liberty Global nu CRTL-C/CTRL-V moet doen met hoe ze al in andere landen werken en waar deze vrije modem keuze al gewoon werkt zonder hoge kosten?
Als daar hier in Nederland al extra kosten uitkomen dan is dat gewoon een ordinaire prijsverhoging, net zoals ze nu al ieder jaar verhogen wegens 'netwerkverbetering'. En pas als alle aanbieders dat doen kunnen ze er mee wegkomen.
[...]

Voor DOCSIS specifiek:
- Een modem & router combo die je in kan stellen op de manier die jij wilt met een (kleine) stroombesparing
- Voor mensen die nog steeds veroordeelt zijn tot een MediaBox XL (Horizon) als modem: Een mega stroombesparing
- Geen PUMA problematiek
- Geen gezeur met Ziggo die een modem wel/niet wil vervangen bij problemen

Voor alle providers:
- Extra security (als je een kwalitatief goed modem uitkiest, dat wel). Zie bijv. nieuws: Authenticatie in KPN ExperiaBox kon worden omzeild door kwetsbaarheid
- Geavanceerde setups met speciale switches en routers (SFP modules, etc) - wel alleen voor de echte Tweaker :)

Voor DVB (ja, dat valt ook onder dit besluit):
- Eindelijk weer een _goede_ settop box kopen ipv de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende box die de provider aan je verhuurt voor een 'geringe' vergoeding.
JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Helemaal mee eens. Maar de vrije modem keuze is in ieder geval al iets. Al is het alleen maar dat de provider nu niet expres proprietary zaken kan gaan ontwikkelen om nog meer vendor lock-in te doen (want ze moeten toch alle specs vrijgeven).
Voor IPTV zijn we hier nu al mee te laat, maar laten we hopen dat dit de duer open zet voor meer verbeteringen overal.

[ Voor 26% gewijzigd door ShadowLord op 27-07-2021 21:32 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Leuk idee in theorie, maar niemand doet dat. Solcon, Reggefiber, Caiway en nog een paar anderen hebben dat geprobeerd maar dat is te kapitaalintensief om tegen de KPN te concurreren. Je moet minimaal voor €100M infra uitrollen om landelijk te kunnen dekken. Daar heb je al 200.000 subscribers voor €40/maand voor nodig om uit de investeringskosten tekomen. Laat staan de operationele kosten.

Daarnaast heeft concureren op infra geen zin, omdat je je toch niet kan onderscheiden. Iedereen kan tegenwoordig een gig bieden. Het gaat erom wat je over die gig aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Leuk idee in theorie, maar niemand doet dat. Solcon, Reggefiber, Caiway en nog een paar anderen hebben dat geprobeerd maar dat is te kapitaalintensief om tegen de KPN te concurreren. Je moet minimaal voor €100M infra uitrollen om landelijk te kunnen dekken. Daar heb je al 200.000 subscribers voor €40/maand voor nodig om uit de investeringskosten tekomen. Laat staan de operationele kosten.

Daarnaast heeft concureren op infra geen zin, omdat je je toch niet kan onderscheiden. Iedereen kan tegenwoordig een gig bieden. Het gaat erom wat je over die gig aanbiedt.
Ik werk toevallig bij een provider die dit doet, wij kunnen prima mee hoor. T-mobile doet dit ook massaal

Wij leveren ook op andere glasvezelprojecten dan Reggefiber, maar eigen apparatuur in een wijkcentrale van KPN/Efiber/Glasvezel de Wolden/Renet hangen is prima lucratief.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ShadowLord schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Zolang die troep maar wel DOCIS compliant is. Anders mag Ziggo je gewoon vertellen je stoorzender af te koppelen en je anders afsluiten.
En hoe gaat Ziggo erachter komen dat jij het bent, zonder een field engineer te sturen?
Voor DOCSIS specifiek:
- Een modem & router combo die je in kan stellen op de manier die jij wilt met een (kleine) stroombesparing
- Voor mensen die nog steeds veroordeelt zijn tot een MediaBox XL (Horizon) als modem: Een mega stroombesparing
- Geen PUMA problematiek
- Geen gezeur met Ziggo die een modem wel/niet wil vervangen bij problemen

Voor alle providers:
- Extra security (als je een kwalitatief goed modem uitkiest, dat wel). Zie bijv. nieuws: Authenticatie in KPN ExperiaBox kon worden omzeild door kwetsbaarheid
- Geavanceerde setups met speciale switches en routers (SFP modules, etc) - wel alleen voor de echte Tweaker :)

Voor DVB (ja, dat valt ook onder dit besluit):
- Eindelijk weer een _goede_ settop box kopen ipv de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende box die de provider aan je verhuurt voor een 'geringe' vergoeding.
Ik ben voorstander om diensten open te stellen zodat die vrijelijk aangeboden kunnen worden. Daar ga ik helemaal met je in mee. Ik zie alleen niet in waarom daar de netwerk access bij moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:29:
[...]

Ik werk toevallig bij een provider die dit doet, wij kunnen prima mee hoor. T-mobile doet dit ook massaal

Wij leveren ook op andere glasvezelprojecten dan Reggefiber, maar eigen apparatuur in een wijkcentrale van KPN/Efiber/Glasvezel de Wolden/Renet hangen is prima lucratief.
Maar niet landelijk dekkend neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:32:
[...]

Maar niet landelijk dekkend neem ik aan.
Hoe is dat relevant aan de discussie? Wij zijn niet landelijk dekkend, op plekken waar wij zelf geen apparatuur hebben leveren we via WBA, maar dat is een ander verhaal op zich.

Plekken waar wij wel apparatuur hebben heb je vanaf het passieve glasvezeltje in je meterkast in ieder geval 100% vrije keus over wat voor apparatuur je neerhangt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Volgens mij gaat deze helemaal op. Bij de netbeheerder kan je 1x35A, 3x25A, 3x35A (of grootverbruik) verbinding afnemen. Dat is het zelfde als 100M, 500M, 1000M. Daarnaast is alle Internet ook het zelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:31:
[...]

En hoe gaat Ziggo erachter komen dat jij het bent, zonder een field engineer te sturen?

[...]
Waarom denk jij dat er heel veel mensen nu opeens de behoefte hebben om een modem op aliexpress te kopen? Juist de mensen die een eigen modem willen gaan opzoek naar iets fatsoenlijks. De mensen die zo goedkoop mogelijk internet willen gebruiken gewoon het meegeleverde modem.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShadowLord

Met Reggefiber heeft de ACM echt een dikke fout gemaakt.

Hadden we eindelijk een onafhankelijke partij die netwerk aanlegde (waarmee we al richting het engergieleverancier-mdel gingen, mocht KPN de boel gewoon overnemen en het gelijk de nek omdraaien... Eigenlijk zou die overname nu gewoon teruggedraaid moeten worden (NetwerkNL compleet afsplitsen van KPN bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:34:
[...]

Hoe is dat relevant aan de discussie? Wij zijn niet landelijk dekkend, op plekken waar wij zelf geen apparatuur hebben leveren we via WBA, maar dat is een ander verhaal op zich.
En waar je WBA levert, leveren jullie daar in geval de ONT? Of komt die met de WBA dienst mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:36:
[...]

En waar je WBA levert, leveren jullie daar in geval de ONT? Of komt die met de WBA dienst mee?
Op het moment komt er nog een ONT, omdat KPN ons niet toestaat om daar een eigen ONT te leveren. Maar wij hopen dat met deze uitspraak dat wij over een half jaartje ons eigen modem kunnen leveren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
Net zoals ze er achter komen dat iemand de groene kabel kortsluit? Of door een dermate slechte huisinstallatie een hele goede radioantenne aankoppelt en alle stoorzenders vanuit de wijde omtrek op de kabel zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ShadowLord schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Met Reggefiber heeft de ACM echt een dikke fout gemaakt.
Niet zozeer met Reggefiber, dat was puur het glas. In mijn ogen is het prima dat KPN de kabeltjes levert.
De schande is dat ze ITNS erbij kregen, de diensten leverancier op Reggefiber. (Deze was initieel alleen opgezet om reggefiber werkbaar te maken) Maar daar zat het echte concurrentie potentieel. Maar KPN heeft ITNS gewoon in hun eigen propositie opgerold en is helemaal verdwenen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:37:
[...]

Op het moment komt er nog een ONT, omdat KPN ons niet toestaat om daar een eigen ONT te leveren. Maar wij hopen dat met deze uitspraak dat wij over een half jaartje ons eigen modem kunnen leveren.
Waarom wil je die ONT leveren? Dat is niets meer dan een media converter. Ik snap de business-potentie er gewoonweg niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Waarom wil je die ONT leveren? Dat is niets meer dan een media converter. Ik snap de business-potentie er gewoonweg niet van.
Liever geen ONT, maar gewoon een modem (van AVM bijvoorbeeld) met GPON. En natuurlijk de klant de keuze geven om zelf iets aan te schaffen.

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5491/
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

Bijvoorbeeld

[ Voor 14% gewijzigd door WCA op 27-07-2021 21:42 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Liever geen ONT, maar gewoon een modem (van AVM bijvoorbeeld) met GPON. En natuurlijk de klant de keuze geven om zelf iets aan te schaffen.
Hier zit ik dubbel. Ik snap de waarde van de integratie wel.

Waar het me knelt is dat de demarcatie van de transport en de diensten op 1 plek liggen. Waar houdt KPN verantwoordelijkheid op en waar begint jullie verantwoordelijkheid. In 1 device dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Hier zit ik dubbel. Ik snap de waarde van de integratie wel.

Waar het me knelt is dat de demarcatie van de transport en de diensten op 1 plek liggen. Waar houdt KPN verantwoordelijkheid op en waar begint jullie verantwoordelijkheid. In 1 device dus.
Naar de klant toe zijn wij voor alles verantwoordelijk natuurlijk. Onze verantwoordelijkheid richting KPN is niet het probleem van de klant. Wij hebben met andere technieken (gewoon point to point) ook altijd al zo gedaan en dat gaat prima. Waar mogelijk koppelen wij alles direct glas op modem.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:10
WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:41:
[...]

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5491/
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

Bijvoorbeeld
klinkt leuk, maar kpn wba gaat al XGSPON uitrollen en dat wordt door friz zo te zien al niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

jopoh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:54:
[...]

klinkt leuk, maar kpn wba gaat al XGSPON uitrollen en dat wordt door friz zo te zien al niet ondersteund.
De 5530 kan XGS PON, voor zover ik weet :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:55:
[...]

De 5530 kan XGS PON, voor zover ik weet :)
spec wat fitz heeft staan is Golflengte: TX 1310 nm, RX 1490 nm (met filter) Gpon

xgs-pon TX 1270 nm RX 1577nm dat praat niet met elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

jopoh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:03:
[...]

spec wat fitz heeft staan is Golflengte: TX 1310 nm, RX 1490 nm (met filter) Gpon

xgs-pon TX 1270 nm TR 1577nm dat praat niet met elkaar
https://nl.avm.de/pers/pe...le-glasvezelverbindingen/

De SFP is een losse module, en in het persbericht staat dat ie het kan iig, details weet ik niet zeker. Maar er is goed contact met AVM, dus als wij zoiets zouden willen dan kunnen ze het zeer waarschijnlijk wel regelen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:05:
[...]

https://nl.avm.de/pers/pe...le-glasvezelverbindingen/

De SFP is een losse module, en in het persbericht staat dat ie het kan iig, details weet ik niet zeker. Maar er is goed contact met AVM, dus als wij zoiets zouden willen dan kunnen ze het zeer waarschijnlijk wel regelen.
duidelijk :) zo staat niet in de spec overzicht,, maar als losse module is ja dan kan je wisselen idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:51

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

[...]

Ik ben voorstander om diensten open te stellen zodat die vrijelijk aangeboden kunnen worden. Daar ga ik helemaal met je in mee. Ik zie alleen niet in waarom daar de netwerk access bij moet zitten.
In Duitsland (en Italië) is dit toch al zo? Zien we daar grote problemen waar het echt stopt met werken?

Wat mij betreft zit het grote probleem gewoon bij de rommel die providers als modems + routers leveren. De ConnectBox die ik had was echt een regelrechte ramp. Gelukkig nu Ziggo Zakelijk, maar dat zou niet de oplossing moeten zijn.

Providers wilden niet bewegen, nu moeten ze op een andere manier wel.

Mijn vorige ISP was Delta/ZeelandNet en daar had ik gewoon een Cisco modem in bridge waarna ik IPv4 en IPv6 had. Eigen Unifi router er achter en alles werkte. Daar had ik totaal geen behoefte aan een eigen modem.

Bij Ziggo kreeg ik die behoefte wel heel erg omdat het allemaal gewoon zo brak is. Daar zit wat mij betreft het echte probleem.

Bij GPON kan ik het wel begrijpen dat een SFP module die je beheert direct vanuit je router een stuk beter is dan een losse ONT er voor.
JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Volgens mij gaat deze helemaal op. Bij de netbeheerder kan je 1x35A, 3x25A, 3x35A (of grootverbruik) verbinding afnemen. Dat is het zelfde als 100M, 500M, 1000M. Daarnaast is alle Internet ook het zelfde.
Met het laatste ga je wel mank. Internet != Internet.

Zo is het de vraag of:

- Je IPv4 met of zonder CGNAT
- Je wel of geen IPv6 tot je beschikking hebt
- Of de bovenstaande subnets static of dynamic zijn
- Of bepaalde poorten open of dicht staan

Daar gaat de vergelijking met energie dus wel mank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:59
WCA schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Dat er naast dit issue ook nog andere gevechten zijn betekent toch niet dat dit geen aandacht mag krijgen?

Ziggo boeit het geen ruk wat ze naar je toesturen, ze hebben de Connect Box met Puma 6 gebouwd, en nu heb je de Connect Box Giga, met Puma 7. Raad eens? Exact dezelfde issues. Ze geven geen fuck.
Kleine nuance. Ik geloof niet dat Ziggo zelf bepaalt welke modems ze uitleveren, het lijkt erop dat dat geregeld wordt door Liberty Global. Ik zie namelijk al enkele jaren dezelfde modems en decoders bij bv Telenet in Vlaanderen. Ook dat nieuwe Giga ding zie ik bij de zuiderburen al langer op duiken. Ga er maar vanuit dat Ziggo wel een fuck wil geven maar dat de Amerikanen het ze niet laat doen. Dat modemverhaal is een stuk groter dan de kleine landjes hier.

Afbeeldingslocatie: https://www.totaaltv.nl/content/images/20200113161302_880_ZiggoWifimodems.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 08:28

Dit kan vandaag de dag over de KPN netwerk omdat dit wettelijk is open gesteld. Het lijkt me waardevol om dit ook voor het Ziggo netwerk te doen. Maar daar heeft het vrijgeven van de modem keuze geen reet mee te maken.
Zeker wel, dat is een stap in het proces.

Ik las ook dat je over commercieel bedrijf repte. Eens, daar moet winst gemaakt worden. Vergeet echter niet dat dit commerciële bedrijf kon starten doordat het eerst een overheidsinstelling was die infra leverde. Dus echt ondernemen is het ook niet geweest in het verleden. Daarnaast, wederom, is het van belang dat er een actieve pushback is om het achterliggende kapitalistische model te laten werken met concurrentie. Dat gaat verder dan stellen wat jij doet betreffende de techniek. Dat gaat om alle vrijheid achter de voordeur en daar de diensten op inrichten. Het is een probleem dat je vanuit meerdere dimensies moet aanpakken.

Technisch heb je misschien een punt, hoewel ik denk dat Ziggo echt wel wat beters kan verzinnen (ongeacht de investering). Ethisch/qua marktwerking sla je de plank m.i. mis. Ieder z'n rol in deze maatschappelijk gezien belangrijke kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Miezie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Ik las ook dat je over commercieel bedrijf repte. Eens, daar moet winst gemaakt worden. Vergeet echter niet dat dit commerciële bedrijf kon starten doordat het eerst een overheidsinstelling was die infra leverde. Dus echt ondernemen is het ook niet geweest in het verleden. Daarnaast, wederom, is het van belang dat er een actieve pushback is om het achterliggende kapitalistische model te laten werken met concurrentie. Dat gaat verder dan stellen wat jij doet betreffende de techniek. Dat gaat om alle vrijheid achter de voordeur en daar de diensten op inrichten. Het is een probleem dat je vanuit meerdere dimensies moet aanpakken.

Technisch heb je misschien een punt, hoewel ik denk dat Ziggo echt wel wat beters kan verzinnen (ongeacht de investering). Ethisch/qua marktwerking sla je de plank m.i. mis. Ieder z'n rol in deze maatschappelijk gezien belangrijke kwestie.
Nou, laten we over een jaar kijken dan hoe de concurrentie op de telecom markt is geëxplodeerd...
Ideologisch snap ik wel wat je zegt, ik denk enkel dat het geen zoden aan de dijk zet.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 28-07-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:49:
[...]

Met het laatste ga je wel mank. Internet != Internet.

Zo is het de vraag of:

Je verhaal begon sterk alleen hebben de punten niets te maken met een eventuele vrije keus van een modem. Je zal vooral meer mogelijkheden krijgen in je eigen netwerk omdat het eigen modem waarschijnlijk meer opties heeft om aan te passen. Alles aan de WAN kant gaat niet ineens anders zijn.
Miezie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Een stap in welk proces? Vrije modemkeuze heeft als reden dat consumenten zelf hun apparatuur kunnen kiezen en er een vrije markt ontstaat van hardware. Heeft dus niets met de toegang tot de infra te maken. Dat is een compleet ander onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Andros schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:59:
[...]

Kleine nuance. Ik geloof niet dat Ziggo zelf bepaalt welke modems ze uitleveren, het lijkt erop dat dat geregeld wordt door Liberty Global. Ik zie namelijk al enkele jaren dezelfde modems en decoders bij bv Telenet in Vlaanderen. Ook dat nieuwe Giga ding zie ik bij de zuiderburen al langer op duiken. Ga er maar vanuit dat Ziggo wel een fuck wil geven maar dat de Amerikanen het ze niet laat doen. Dat modemverhaal is een stuk groter dan de kleine landjes hier.

[Afbeelding]
De connectbox is inderdaad ontwikkeld door Liberty Global. Die zijn naast NL in zat landen actief waar wel vrije modemkeuze is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 08:28
Jay-B schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:22:
Een stap in welk proces? Vrije modemkeuze heeft als reden dat consumenten zelf hun apparatuur kunnen kiezen en er een vrije markt ontstaat van hardware. Heeft dus niets met de toegang tot de infra te maken. Dat is een compleet ander onderwerp.
Een vrije markt in hardware betekent ook dat je hardware er in kan schuiven en de achterliggende infra makkelijker kan swappen. Je dringt de vendor lock-in terug. Je maakt het makkelijker voor de consument om andere keuzes te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Ah wacht, jij bedoelt dat, mits je op dezelfde infra blijft, en er meerdere aanbieders zijn dat je dan je modem kan meenemen. Dit is nu vooral van toepassing op glasvezel en xDSL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zo is het de vraag of:

Dit zijn eigenschappen van de dienst "internet" en heeft niets met het transport netwerk te maken. Alles wat je noemt gaat transparant over DOCSIS heen.

Het zelfde bij WBA wat @WCA hierboven noemt. DOCSIS (en Ethernet in het geval van WBA) zijn transparante transport diensten. De dienstenleverancier kan hier een IP dienst bovenop leveren waarbij je eigenschappen zoals je die hierboven noemt relevant zijn.

Je haalt Ziggo de transport leverancier en Ziggo de dienst leverancier door elkaar.

Edit: Om de vergelijking met energie te maken, de bij de energieleverancier kan ik bepalen of ik groene of grijze stroom wil. Daar heeft de netleverancier niets mee te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 28-07-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jay-B schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:09:
Ik hoop dat je zelf ook inziet dat dat juridisch gezien niet relevant is. Zowel KPN als Ziggo moeten respectievelijk ONT's en Docsis modems van derden dulden en hebben daar nu 6 maanden de tijd voor. Ik verwacht concreet dat in het geval van Ziggo dat er een lijst met gecertificeerde modems gaat komen (modems die aan een aantal eisen qua features en compabiliteit voldoen) en dat daaruit gekozen kan worden.

Ga er maar niet vanuit dat je elk willekeurig kabelmodem gevonden op Ali Express kan aansluiten. Dat gaat hem niet worden. Het zullen veelal gerenomeerde fabrikanten zijn waarvan de modems gecertificeerd zijn met de CMTS'en die Ziggo gebruikt en dus ook aan een minimaal niveau qua security voldoen.
Paar dingen :
- Ik hou me hiermee vooral bezig omdat ik vrienden en kennissen heb die bij Ziggo zitten en daar nadelen van ondervinden.
- Als er al iets anders gekocht kan worden dan zal ik zeer zeker niet een of ander cheapass ding aanschaffen als vervanging : Dat wil je gewoon sowieso niet om veel teveel verschillende redenen!

Daarnaast heb ik dus uit betrouwbare bronnen goede dingen over de Nokia GPON module gehoord :)
Maar als je van energie maatschappij wisselt, komen ze toch helemaal niet je meter vervangen?
IMHO is dat een zeer kromme vergelijking, vooral omdat al die maatschappijen in feite één pot nat zijn en daar uiteindelijk amper verschil tussen zit! :/

Verder snap ik niet waarom je zoveel inzet toont om het gelijk van Ziggo te bewijzen : Werk je daar ?! Heb je aandelen ?!

Wat is jouw belang daarbij :?
Solcon, Caiway en nog een paar anderen hebben dat geprobeerd maar dat is te kapitaalintensief om tegen de KPN te concurreren. Je moet minimaal voor €100M infra uitrollen om landelijk te kunnen dekken. Daar heb je al 200.000 subscribers voor €40/maand voor nodig om uit de investeringskosten tekomen. Laat staan de operationele kosten.

IMHO is dat ook de reden dat je een KPN Glasvezel aansluiting totaal niet met die van Caiway kan vergelijken of laat staan Solcon, ondanks dat die aan KPN gerelateerd zijn!

Disclaimer : Ik ben ex-KPN xDSL abonnee en zit nu in een Caiway Glasvezel gebied.
Ik mag hopen dat ze daar de juiste software en database voor hebben :?
Mijn vorige ISP was Delta/ZeelandNet en daar had ik gewoon een Cisco modem in bridge waarna ik IPv4 en IPv6 had. Eigen Unifi router er achter en alles werkte. Daar had ik totaal geen behoefte aan een eigen modem.
Daar had Ziggo dus nooit mee moeten stoppen, want dat is precies wat er het afgelopen jaar of zo is gebeurd : Cisco eruit en PUMA troep erin... :/
Internet != Internet.

Zo is het de vraag of:

Dat is inderdaad ook wel een issue aan het worden, zowel bij Ziggo als bij andere ISP's en eigenlijk ook wel iets dat aangepakt moet worden!
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:30:
Nou, laten we over een jaar kijken dan hoe de concurrentie op de telecom markt is geëxplodeerd...
Ideologisch snap ik wel wat je zegt, ik denk enkel dat het geen zoden aan de dijk zet.
Maar één jaar is dan ook een veel te korte periode!

Ik zou zeggen geef het een jaar of 5 of zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:36:
[...]

Die hoort bij de WBA dienst.

Maar je gooit nogal wat namen door elkaar. Reggefiber plaatste geen apparatuur maar legde het netwerk aan. Alle operators mochten apparatuur plaatsen. KPN was mede eigenaar van Reggefiber en investeerde in elke PoP, hoe groot of klein ook.
Vodafone (werd daarna T-Mobile) deed en doet dat nu nog op grote schaal. Niet helemaal landelijk maar dat is een commerciële afweging, geen technische. Tweak/Cambrium heeft apparatuur in een groot aantal PoPs. En dan zijn er een paar kleine partijen in plaatsen die zij alleen interessant en betaalbaar vonden (Jonaz, Netrebel, Solcon, Trined, etc).

En voor wie denkt dat internet en TV bij alle providers hetzelfde zijn... Ik daag je uit het te proberen... Het is absoluut niet zo en dat is de reden dat het energiemodel nooit vergeleken kan worden hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nero355 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:40:
Verder snap ik niet waarom je zoveel inzet toont om het gelijk van Ziggo te bewijzen : Werk je daar ?! Heb je aandelen ?!

Wat is jouw belang daarbij :?
Zozo, op de man spelen? Laten we het maar weer inhoudelijk houden...
Ik mag hopen dat ze daar de juiste software en database voor hebben :?
Zoals ik al eerder aangaf is DOCSIS een shared medium. Er zitten 24 tot 40 subscribers op 1 kabel. Vanuit het CMTS zie je alleen op welk segment een klant zit, maar niet welk huis. Je kan je Ziggo modem zo bij de buren inprikken en er is geen enkel verschil. Zonder modem heeft Ziggo geen enkele manier om subscribers individueel te adresseren.

(Meteen ook een van de redenen waarom ik denk dat dit zealotistisch doordrammen van vrije modem keuze geen zin heeft, je breekt beschermingsmaatregelen af, zonder dat je significante waarde toevoegt. En ja, ik denk dat het zelf kiezen van een modem maar een zeer beperkte waarde heeft, voor een fractie van de gebruikers, het is beter om de kabelmarkt open te breken en meer diensten providers toe te staan).
Maar één jaar is dan ook een veel te korte periode!

Ik zou zeggen geef het een jaar of 5 of zo :)
Don't hold your breath. Met het vrijgeven van de modems gaat er geen reet veranderen in het diensten aanbod op de kabelmarkt.

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 28-07-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Barre73 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Die hoort bij de WBA dienst.
Correct. Dus vrije CPE keuze is bij Wholesale ook niet mogelijk, omdat KPN de backhaul willen beschermen (mac filtering, DHCP option 82, broadcast en storm control etc).
Maar je gooit nogal wat namen door elkaar. Reggefiber plaatste geen apparatuur maar legde het netwerk aan. Alle operators mochten apparatuur plaatsen. KPN was mede eigenaar van Reggefiber en investeerde in elke PoP, hoe groot of klein ook.
Vodafone (werd daarna T-Mobile) deed en doet dat nu nog op grote schaal. Niet helemaal landelijk maar dat is een commerciële afweging, geen technische. Tweak/Cambrium heeft apparatuur in een groot aantal PoPs. En dan zijn er een paar kleine partijen in plaatsen die zij alleen interessant en betaalbaar vonden (Jonaz, Netrebel, Solcon, Trined, etc).
En wat is nou werkelijk de reden dat deze partijen zelf hun apparatuur plaatsen in de POPs in plaats van WBA?
En voor wie denkt dat internet en TV bij alle providers hetzelfde zijn... Ik daag je uit het te proberen... Het is absoluut niet zo en dat is de reden dat het energiemodel nooit vergeleken kan worden hiermee.
Ik weet niet of je mij ermee bedoelt, maar ik stel zeker niet dat internet en TV bij alle providers identiek is. Ik stel dat transport identiek is. Aan de ene kant bits in. Aan de andere kant bits uit. En die bits kunnen internet, telefoon of een eigen tv aanbod zijn.

Ik denk dat niemand het hier met mij oneens is dat WBA een prima transport dienst is van KPN en dat het de vrijheid heeft voor dienstenaanbieders om een competitief aanbod voor vrijwel alle huishoudens aan te bieden. Iedereen accepteert dat de ONT bij de WBA dienst hoort.

Als de ACM nu echt eens zoden aan de dijk zet en het Ziggo netwerk openbreekt zoals ze met KPN doen, dan hebben die dienstenaanbieders keuze. Ziggo biedt dan 20/50/100/200/500/1000Mbit PtMP transport aan (zoals WBA) incl. de DOCSIS terminator. Een dienstenaanbieder kan vervolgens zijn eigen CPE plaatsen achter het DOCSIS modem. Op die manier kan een dienstenaanbieder meer adressen bestrijken en identieke aanboden met identieke CPE (over kabel/dsl/glas) doen.

Het open stellen van dit netwerk maar de cost-to-entry van een dienstenaanbieder lager, waardoor er makkelijker concurentie kan ontstaan.

Bijkomend voordeel is dat KPN en Ziggo vervolgens in directe concurentie met elkaar staan wie de beste kwaliteit transport kunnen aanbieden aan deze dienstenaanbieders. Ze zullen onderling harder moeten competen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:23:
Zozo, op de man spelen? Laten we het maar weer inhoudelijk houden...
Eerder een oprechte vraag : Ik heb nog nooit iemand die het zo fanatiek voor een bedrijf opneemt gezien :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nero355 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:37:
[...]

Eerder een oprechte vraag : Ik heb nog nooit iemand die het zo fanatiek voor een bedrijf opneemt gezien :)
Ik heb in het verleden met SPs gewerkt en ik weet hoe complex het is om een service level te maintainen als je niet alle equipment onder je controle hebt. Voornamelijk in een shared medium, waar jij je buurman rechtsstreeks kan beinvloeden zonder dat dat een apparaat van de Ziggo tussen staat.

Als die vrije modem keuze iets zou opleveren, zou ik er helemaal voor zijn. Maar ik zie het als een Pyrrus overwinning. Iedereen is er blij mee, maar er verandert helemaal niets. Alleen de operationele afdeling van Ziggo krijgt een (licht) hogere ticket load.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowLord
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:34:

En wat is nou werkelijk de reden dat deze partijen zelf hun apparatuur plaatsen in de POPs in plaats van WBA?

[...]

Ik denk dat niemand het hier met mij oneens is dat WBA een prima transport dienst is van KPN en dat het de vrijheid heeft voor dienstenaanbieders om een competitief aanbod voor vrijwel alle huishoudens aan te bieden. Iedereen accepteert dat de ONT bij de WBA dienst hoort.
Ik ben het compleet met je oneens dat "WBA een prima transport dienst is van KPN en dat het de vrijheid heeft voor dienstenaanbieders om een competitief aanbod voor vrijwel alle huishoudens aan te bieden".

Technisch is WBA OK. Niet supergoed, niet superslecht (vooral IPTV is brak geregeld op WBA want andere aanbieders kunnen geen multicast IPTV doen). En qua snelheden is hun aanbod ook niet spectaculair. Maar al met al, op technisch vlak, zeker geen slechte speler.

Vooral het deel 'competitief aanbod' klopt echt compleet niet. De prijs die gevraagd wordt voor de WBA dienst is echt veel te hoog en, naar mijn inziens, zelfs kunstmatig hoog om het de concurrentie zo moeilijk mogelijk te maken met het aanbod van KPN zelf te concurreren over WBA. Uiteraard zal dit alles volgens de letter van de regels wel kloppen. KPN pakt z'n marge op het WBA deel en niet op het consumentendeel. Concurrenten moeten wel marge hebben, want die kunnen niet profiteren van de WBA inkomsten die KPN wel heeft.

Dus daarom plaatst men eigen apparatuur in de PoP. Niet om de techniek, maar om de prijs. Want met eigen apparatuur kan er ineens een veel goedkoper aanbod gedaan worden. Zie bijvoorbeeld T-Mobile die in PoP's met eigen apparatuur meer snelheid voor minder geld kan bieden dan op PoP's die via WBA bedient worden. Ook bij Freedom Internet is dit verschil te zien (zie: https://freedom.nl/diensten/internet).

In een ideale wereld was WBA echt een losse dienst van een los bedrijf. Maar daar zal de ACM dan echt nog wel heel wat stappen voor moeten gaan zetten. Nadeel daarin is dat andere aanbieders nu in de PoP eigen apparatuur mogen plaatsen en er dus geen keiharde blokkering van concurrentie is.
Maar met iedere PoP die KPN (NetwerkNL) nu aanlegt als GPON netwerk met passieve wijkkasten is weer een extra 'punt' om aan te gaan tonen dat deze splitsing echt wel nodig is. Maar ik zou er niet op wachten, want dat zal zeker nog 10+ jaar duren voor de ACM daar eens vragen over gaat stellen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:34:
Als de ACM nu echt eens zoden aan de dijk zet en het Ziggo netwerk openbreekt zoals ze met KPN doen, dan hebben die dienstenaanbieders keuze. Ziggo biedt dan 20/50/100/200/500/1000Mbit PtMP transport aan (zoals WBA) incl. de DOCSIS terminator. Een dienstenaanbieder kan vervolgens zijn eigen CPE plaatsen achter het DOCSIS modem. Op die manier kan een dienstenaanbieder meer adressen bestrijken en identieke aanboden met identieke CPE (over kabel/dsl/glas) doen.
De kans dat dat op korte termijn gaat gebeuren is alleen maar kleiner geworden na de laatste mislukte poging van de ACM. De ACM probeert dit nu al 15 jaar maar heeft inmiddels ook door dat dit bijna niet te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ShadowLord schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:05:
[...]
De prijs die gevraagd wordt voor de WBA dienst is echt veel te hoog en, naar mijn inziens, zelfs kunstmatig hoog om het de concurrentie zo moeilijk mogelijk te maken met het aanbod van KPN zelf te concurreren over WBA.
En daarom zou het goed zijn dat de kabelmarkt open gebroken zou worden. Als je die huidige providers de kans biedt om hun dienst over de coax aan te bieden, moet KPN de wholesale prijs wel competitief maken.
In een ideale wereld was WBA echt een losse dienst van een los bedrijf. Maar daar zal de ACM dan echt nog wel heel wat stappen voor moeten gaan zetten.
Klopt, dat zou in mijn ogen ook het doel moeten zijn. Bedrijven als KPN gewoon een platte transport dienst laten bieden (ze hebben die infra toch vrijwel gratis van de staat gekregen) en commercieële partijen daar een dienst op te laten leveren. Ik denk dat dat het einddoel moet zijn, niet de optie om een modem bij de mediamarkt te kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jay-B schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:16:
[...]

De kans dat dat op korte termijn gaat gebeuren is alleen maar kleiner geworden na de laatste mislukte poging van de ACM. De ACM probeert dit nu al 15 jaar maar heeft inmiddels ook door dat dit bijna niet te doen is.
Wellicht niet, maar dat betekent niet dat we er niet voor moeten streven. Kijk hoe hard er gevochten is voor vrije modem keuze. Als die energie in het openstellen van kabel was gegaan, waren we in ieder geval een stapje verder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Nou denk ik wel dat de vrije modemkeuze een simpeler gevecht is. Bij openstelling van de kabel moet je toornen aan het eigendomsrecht wat een fundamenteel recht is in een kapitalistische vrije economie. Je moet echt van goede huizen komen om een bedrijf zijn eigendom te onteigenen. Overigens ben ik niet tegen de vrije modemkeuze. Sterker nog ik denk dat ik één van de eerste zal zijn die er één ga uitkiezen :9 . Ik ben het wel met je eens dat het nut ver te zoeken is. Maar goed de beleidsregel ligt er dus zowel Ziggo als KPN (Gpon) mogen aan de slag.

[ Voor 8% gewijzigd door Jay-B op 28-07-2021 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Klopt, dat zou in mijn ogen ook het doel moeten zijn. Bedrijven als KPN gewoon een platte transport dienst laten bieden (ze hebben die infra toch vrijwel gratis van de staat gekregen) en commercieële partijen daar een dienst op te laten leveren. Ik denk dat dat het einddoel moet zijn, niet de optie om een modem bij de mediamarkt te kunnen kopen.
Licht off topic maar KPN heeft haar glasvezelinfra zeker niet gratis gekregen van de staat. Daar is heel veel geld in gepompt en nog steeds honderden miljoen per jaar op dit moment.
Mijn overtuiging is dat de WBA prijs zo hoog is omdat KPN zo veel mensen nodig denk te hebben voor alles. De overhead is volgens mij veel en veel te hoog en dat zit uiteindelijk allemaal in de prijs van die verbinding. En ja, voor KPN als provider maakt het niet zoveel uit. Komt uiteindelijk allemaal bij KPN BV uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Barre73 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Licht off topic maar KPN heeft haar glasvezelinfra zeker niet gratis gekregen van de staat. Daar is heel veel geld in gepompt en nog steeds honderden miljoen per jaar op dit moment.
Ik ben het met je eens dat die glasuitrol (fttx) een grote investering vergt (maar die wordt dan ook weer voor een groot deel gefinancierd door de EIB).

Maar de echte waarde die KPN op kosten van de staat heeft ontvangen zijn de AURA locaties en de MC, MB en MA pops. Inclusief de landelijke fiber backbone. Als je denkt dat naar de voordeur graven duur is moet je eens een trace van Amsterdam naar Maastricht willen aanleggen :+.

Oh en ze hebben ook miljoenen gratis telefonieklanten gekregen bij de privatisering waar een competitor decennia aan zou moeten werken om dat op te bouwen.
Mijn overtuiging is dat de WBA prijs zo hoog is omdat KPN zo veel mensen nodig denk te hebben voor alles. De overhead is volgens mij veel en veel te hoog en dat zit uiteindelijk allemaal in de prijs van die verbinding. En ja, voor KPN als provider maakt het niet zoveel uit. Komt uiteindelijk allemaal bij KPN BV uit.
100% met je eens. En ze gaan vanzelf in die overhead snijden wanneer ze de concurrentie op transport gaan voelen (die er nu dus vrijwel niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Ik ben het met je eens dat die glasuitrol (fttx) een grote investering vergt (maar die wordt dan ook weer voor een groot deel gefinancierd door de EIB).

Maar de echte waarde die KPN op kosten van de staat heeft ontvangen zijn de AURA locaties en de MC, MB en MA pops. Inclusief de landelijke fiber backbone. Als je denkt dat naar de voordeur graven duur is moet je eens een trace van Amsterdam naar Maastricht willen aanleggen :+.

Oh en ze hebben ook miljoenen gratis telefonieklanten gekregen bij de privatisering waar een competitor decennia aan zou moeten werken om dat op te bouwen.
Wat die EIB betreft ben je misschien in de war met voormalig Reggefiber die dat wel deden destijds?
De huidige uitrol wordt voor zover mijn kennis reikt niet gefinancierd door de EIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Barre73 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:52:
[...]

Wat die EIB betreft ben je misschien in de war met voormalig Reggefiber die dat wel deden destijds?
De huidige uitrol wordt voor zover mijn kennis reikt niet gefinancierd door de EIB.
Je hebt gelijk inderdaad, die EIB financierde Reggefiber. KPN heeft na de overname zelf niet hard geïnvesteerd in glas. Dat is pas later weer op gang gekomen. Ik was in de war met de 5G investering van EIB aan KPN.

Overigens deelt KPN nu het investeringsrisico weer met de pensioen fondsen. Waar ik overigens helemaal niet op tegen ben. Fysieke infra aanleggen is kapitaalintensief en heeft een super goede ROI als je genoeg tijd hebt. Zoals een pensioenfonds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:14
JackBol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:39:
[...]

Ik heb in het verleden met SPs gewerkt en ik weet hoe complex het is om een service level te maintainen als je niet alle equipment onder je controle hebt. Voornamelijk in een shared medium, waar jij je buurman rechtsstreeks kan beinvloeden zonder dat dat een apparaat van de Ziggo tussen staat.
Maar, dat is altijd al. Internet is per definitie een shared medium. Als er malware op m'n PC komt en ik de wereld ga DDOSsen of onderspammen, dan hebben anderen daar last van.

Nou snap ik wel dat het iets toeneemt als het modem niet onder beheer van Ziggo staat, maar het is inherent aan het complete systeem dat Ziggo moet leren omgaan met ongewenste beinvloeding door klanten.
Als die vrije modem keuze iets zou opleveren, zou ik er helemaal voor zijn. Maar ik zie het als een Pyrrus overwinning. Iedereen is er blij mee, maar er verandert helemaal niets. Alleen de operationele afdeling van Ziggo krijgt een (licht) hogere ticket load.
En de zeer kleine groep hobbyisten die graag zelf invloed willen in het stroomverbruik van het modem, of de prestaties, bugs willen kunnen bepalen. En ja, het over- overgrote deel van de consumenten blijft gewoon de Connectbox gebruiken. Da's niet erg - dat is vrije keuze.

Ik vind het vooral principieel belangrijk dat er een lijn getrokken wordt waar Ziggo's zeggenschap eindigt. Extreem gesteld: als ze zeggenschap hebben over het modem, mogen ze dan ook bepalen welke eind-devices je aan je LAN mag hebben? "ah, u heeft een mobiele telefoon uit 2017 in gebruik waarvan de support verlopen is... tja, beveiligingsrisico, dat kunnen we niet accepteren".

Daar valt best wel iets voor te zeggen, maar is tegelijk ook ongewenst. Dus daarom een AOP: een abonnee-overname-punt, HET punt waarbij je stelt dat vanaf daar de verantwoordelijkheden eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:53
vanaalten schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:10:
[...]
Dus daarom een AOP: een abonnee-overname-punt, HET punt waarbij je stelt dat vanaf daar de verantwoordelijkheden eindigen.
Daar heb je wel een punt, de vraag is alleen of het technisch goed te realiseren is. Dat geldt niet alleen voor Ziggo maar ook voor bij het (G)PON glas wat er op dit moment veel wordt uitgerold. Daarbij heb je ook een mediaconverter nodig om het juiste signaal op te pakken.

Verder is de grens al meer aan het vervagen met gehuurde Wi-Fi punten bij je provider, gehuurde tv-decoders en dus ook een modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik vind het vooral principieel belangrijk dat er een lijn getrokken wordt waar Ziggo's zeggenschap eindigt.
Eens.
Daar valt best wel iets voor te zeggen, maar is tegelijk ook ongewenst. Dus daarom een AOP: een abonnee-overname-punt, HET punt waarbij je stelt dat vanaf daar de verantwoordelijkheden eindigen.
Dat is nogal arbitrair. Alle andere diensten die je afneemt zoals elektriciteit, water en gas hebben ook een apparaat wat de verbinding met het aanlevernetwerk ontkoppelt en de eigenaarschap overdraagt naar de eindgebruiker.

Door bij ziggo te stellen dat dat het AOP is en niet na de bridge zou dat de enige dienst zijn die niet zelf zijn eigen netwerk op een veilige manier kan termineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:05:
Dat is nogal arbitrair. Alle andere diensten die je afneemt zoals elektriciteit, water en gas hebben ook een apparaat wat de verbinding met het aanlevernetwerk ontkoppelt en de eigenaarschap overdraagt naar de eindgebruiker.

Door bij ziggo te stellen dat dat het AOP is en niet na de bridge zou dat de enige dienst zijn die niet zelf zijn eigen netwerk op een veilige manier kan termineren.
Maar al die andere apparaten hebben géén invloed op de gebruiker.
Watermeters crashen niet waardoor je geen water hebt.
Electriciteitsmeters crashen niet waardoor het licht uit gaat.
Gasmeters... nou ja je snapt het wel.

Bovendien worden die apparaten (als ze stroom nodig hebben) gevoed door de netbeheerder, en niet door jou. En zijn de diensten (stroom/gas leveren) ontkoppeld van het netwerk (Liander, Stedin, etc). Waarbij water dan weer de vreemde uitzondering is. Als grootverbruiker moet ik overigens zelf een meetdienst inhuren die voor mij een gas- en elektrameter plaatst. Zelfs daar is dus "vrije" keuze in de meters.

In het algemeen is het gewoon een slechte vergelijking.
Neemt niet weg dat de vrije modemkeuze een goede eerste stap is. Hierdoor wordt het later voor andere partijen ook makkelijker om een dienst op het netwerk aan te kunnen bieden, want de discussie "nee als je over ons netwerk een dienst wil aanbieden, moet je ook onze modems huren" kun je alvast overslaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Illusion schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:19:
In het algemeen is het gewoon een slechte vergelijking.
Een slechte vergelijking vanuit jouw oogpunt. Maar bekijk het eens vanuit de dienstenleverancier. Al die apparaten hangen daar om het netwerk van de leverancier te beschermen. En dat Ziggo doet dat modem dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:29:
Een slechte vergelijking vanuit jouw oogpunt. Maar bekijk het eens vanuit de dienstenleverancier. Al die apparaten hangen daar om het netwerk van de leverancier te beschermen. En dat Ziggo doet dat modem dus ook.
En gasmeter beschermt het netwerk niet. Een watermeter beschermt het netwerk niet. Een Elektrameter beschermt het netwerk niet.
Zekeringen beschermen het netwerk wel. En die zijn Passief.

Het feit dat geen enkel ander modem dan het goedgekeurde modem je een werkende internetverbinding oplevert, beschermt het netwerk ook niet. Al jouw argumenten die het over beveiliging hebben gaan ervan uit dat het fysiek niet mogelijk is om een ander modem dan het goedgekeurde modem aan te sluiten. Dat is het echter wel: ik kan nog steeds een splitter plaatsen en daarnaast een chinees ding op de kabel aansluiten en daarmee alles platleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Illusion schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:43:
[...]

En gasmeter beschermt het netwerk niet. Een watermeter beschermt het netwerk niet. Een Elektrameter beschermt het netwerk niet.
Zekeringen beschermen het netwerk wel. En die zijn Passief.
Dat doen ze wel. Dat is de reden dat je er niet aan mag zitten. Met ontkennen ga je niet ver komen.
Het feit dat geen enkel ander modem dan het goedgekeurde modem je een werkende internetverbinding oplevert, beschermt het netwerk ook niet. Al jouw argumenten die het over beveiliging hebben gaan ervan uit dat het fysiek niet mogelijk is om een ander modem dan het goedgekeurde modem aan te sluiten. Dat is het echter wel: ik kan nog steeds een splitter plaatsen en daarnaast een chinees ding op de kabel aansluiten en daarmee alles platleggen.
Je hebt duidelijk niet het hele topic gelezen, want dit is niet het argument wat ik maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Dat doen ze wel. Dat is de reden dat je er niet aan mag zitten. Met ontkennen ga je niet ver komen.

[...]

Je hebt duidelijk niet het hele topic gelezen, want dit is niet het argument wat ik maak.
Misschien moet je even controleren of de eerste helft van je post niet in tegenspraak is op de tweede helft :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:14
JackBol schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:05:

De KPN telefoonaansluiting is denk ik best vergelijkbaar. Die mist volgens mij ook mogelijkheden om het KPN deel te beveiligen: als ik daar 230V op zet zal er in het KPN deel iets niet blij worden.

Nou is er best kans dat KPN z'n apparatuur in de wijkcentrale of waar dan ook beschermd tegen dat soort situaties - en dat kan Ziggo in principe ook, alleen is dat wat lastiger voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik vind het vooral principieel belangrijk dat er een lijn getrokken wordt waar Ziggo's zeggenschap eindigt. Extreem gesteld: als ze zeggenschap hebben over het modem, mogen ze dan ook bepalen welke eind-devices je aan je LAN mag hebben? "ah, u heeft een mobiele telefoon uit 2017 in gebruik waarvan de support verlopen is... tja, beveiligingsrisico, dat kunnen we niet accepteren".

Wat denk je dat TCPA/Palladium/de Fritz Chip is en waarom je Windows 11 installatie graag een TPM Chip ziet in je PC/Laptop enz. :?

Daarnaast bestaat al er al aparte software die precies DAT kan, maar dan wordt zo'n ConnectBox ineens veel te duur voor Ziggo >:) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 23:04

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

JackBol schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:02:
[...]

Hoe dan? Door fysiek langs te komen en de kabel door de knippen? In de software kan het in ieder geval niet (zonder je hele straat stil te leggen). Gedeeld medium en zo. Dit is precies het argument waarom een Ziggo een CPE onder hun controle wil hebben. Zodat ze per subscriber beleid kunnen toepassen.
Door in de straatkast de stekker los te maken. Zo gebeurt het al jaren. Dat heb ik zelf ook nog een tijdje gedaan als zomer baantje.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:48
vanaalten schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:57:
[...]

De KPN telefoonaansluiting is denk ik best vergelijkbaar. Die mist volgens mij ook mogelijkheden om het KPN deel te beveiligen: als ik daar 230V op zet zal er in het KPN deel iets niet blij worden.

Nou is er best kans dat KPN z'n apparatuur in de wijkcentrale of waar dan ook beschermd tegen dat soort situaties - en dat kan Ziggo in principe ook, alleen is dat wat lastiger voor ze.
En de Ziggo-aansluiting heeft precies hetzelfde probleem. Als je je Connectbox loskoppelt en er 230V aan hangt heb je precies hetzelfde bereikt. Als de vrije modemkeuze er straks is, verandert wellicht de naam van het modem dat je loskoppelt om dit vandalisme uit te voeren, maar het is niet zo dat dat ineens makkelijker is geworden of zo.

Ik zou zelfs stellen dat er beveiligingsrisico's zijn aan het hebben van slechts één verplicht modem. Immers weet je nu dat als je een IP-adres van een Ziggo-gebruiker tegenkomt, de kans 99% is dat je die gebruiker kunt DoSen met een beetje UDP verkeer. Als er straks vrije modemkeuze is daalt de kans dat je target een Connectbox heeft en stijgt de kans dat je aanval dus niet werkt :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 31-07-2021 09:56 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste