Excuus ik dacht dat ik (inclusief de historie van eerder deze week) volledig was geweest. Die details stonden idd niet in DIE post, maar waren eerder wel benoemd. Maar de door jou benoemde stappen had ik gevolgd. (mbt Unbound, op een Proxmox Debian VM/Container ipv Pi-OS) Je weet wel..met dat bestandje, wel of niet aanmaken.
Maar even resumerend.
Settings
- Ik heb een Fritzbox 4040 Router;
- Ik heb een Dell Optiplex met Proxmox, waarvan 1 container Pihole is waar ik recent Unbound aan; toegevoegd heb. Unbound (127.0.0.1#5335) is dus de Upstream DNS van de pihole (custom 1 ipv4);
UNbound =
https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ +
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3 (bij deze 2e staat dit echter niet in /etc/unbound/unbound.conf: maar daar staat [include: "/etc/unbound/unbound.conf.d/*.conf"] in /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf staan de voorgestelde wijzigingen. Lijkt me dat dat niet uitmaakt;
- Ik heb in Fritzbox (network > network settings > ipv4 settings) het IP van de Pihole als DNS provider. Methode 1 van het linkje zogezegd, zonder port#;
- Ik heb in de Fritzbox (Internet > Account Information > DNS server. "Laat provider dit regelen" (dit is dus methode 2 van je linkje, die heb ik niet uitgevoerd);
- In Pihole staan zowel
Respond only on interface eth0 (Moet dit wellicht op " Allow only local requests" )
Never forward non-FQDN A and AAAA queries
Never forward reverse lookups for private IP ranges
aangevinkt.
- Conditional Forwarding STOND aan. *NU UIT*
Probleem
Dus waar gaat t dan mis? Dit stond met voorsprong in m’n blocked domains.
code:
1
| domain=lb._dns-sd._udp.0.111.111.111.in-addr.arpa |
Waarbij de 111 eigenlijk een variant op m’n ip is dus daarom alle 1tjes. M’n pihole doet geen dhcp..
Daarnaast: Ik krijg de ‘namen’ niet goed. Bijna alles was/is dus [name].fritz.box en er komen ook veel jibberish adressen bij die op IP wel weer terug te leiden zijn maar ook hun Router ‘name’ niet meesturen. Voorbeeld: in de Fritzbox staat onze TV als KD55AG8 met IP .84 en in Pihole als 2357235823592375.fritz.box. Dat wil ik graag netter en daarnaast de loop eruit.
Met Conditional Forwarding UIT (Verder niets gewijzigd) lijkt de loop idd beter (bovengenoemde blocked domain loopt terug) maar zijn de namen nog steeds niet 'mooi' (/duidelijk/herleidbaar).
Ik heb dit topic al meerdere keren doorgelezen maar loop er vooral tegenaan dat ik dus verschillende antwoorden (voor mijn gevoel) lees voor hetzelfde probleem. Ik heb voor mijn gevoel de juiste settings (*en dus Conditional Forwarding AAN voor de namen) maar heb dan een DNS loop (bovenstaande domain) of ik set Conditional Forwarding UIT en heb dan t probleem met de naamgeving.
Dan hoor ik dat je met Local DNS Records dat kunt fixen, maar dat lijkt alleen op basis [name].X(local,home,whatever) te gaan, terwijl ik juist (eigenlijk zoals in AdGuard) gewoon wil zien:
KD55AG8
iPhone Koepert
iPhone Mss Koepert
etc
Als DAT niet kan, is dat OK, maar dat lees ik ook eigenlijk niet echt ergens..
Hopelijk is dit voldoende informatie in 1 post samengevat. Concreet: mijn kennis schiet tekort om hier 100% zelf uit te komen.
[
Voor 12% gewijzigd door
Koepert op 01-01-2022 21:06
. Reden: TOEVOEGING ]