Je weet dat een .255 in de IPv4 wereld staat voor een Broadcast
Ik zou dat gauw veranderen naar het volgende :
- Maak een Interface IP Alias aan op je Pi-Hole installatie.
- Koppel deze aan FTLDNS/DNSmasq zodat die Interface ook voor DNS wordt gebruikt.
- Vul vervolgens het IP in als DNS2 op je Router

De UDM Pro is een verschrikkelijk apparaat vol met rare problemen die opeens opduiken dus opzich mag die ook wel weg!
Maar in dit geval is het 100% zeker weten een Admin probleem!

Lijkt me wel zo logisch!

Memphisto schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:04:
Nu wilde ik eens kijken of het toevoegen van een aantal blocklists een nog beter resultaat zou geven.
Echter na het toevoegen van de lists en het runnen van pihole -g volgt onderstaande melding;
code:
1
2
| [✗] DNS resolution is currently unavailable
[✗] DNS resolution is not available |
Als ik hierop zoek vind ik legio usecases en is eerlijk gezegd een beetje overweldigend, echter ben ik wat terughoudend om zomaar wat te proberen en alles om zeep te helpen..
Ik begrijp niet helemaal waarom de software prima werkt, maar dit dan weer niet..
Iemand enige hulp?
Tja, haal ze één voor één weg en doe daarna een Gravity Update en kijk of het op een bepaald moment wel goed gaat
Ik zou in ieder geval daarmee beginnen!

Haal die eens weg, want die laat heel veel rommel toe onder het motto "Gebruiksvriendelijkheid"

op mijn PC en Telefoon laat hij zien dat de Pi-hole de DNS afhandelt
Worden de ads wel op je telefoon gefilterd

ik heb hem getest in Edge en heb voor het gemak Nu.nl als testsite gebruikt
Voor zover ik alleen op hun hoofdpagina kan zien filtert Pi-Hole bij mij alles eruit!
Nadat ik die idiote cookiewall voorbij ben gekomen... tering... the tracking horror!
Even geen idee of er DoH.DoT verkeer actief is, hoe controleer ik zoiets
Ik weet niet waar die optie bij Edge zit, maar bij Firefox kan je dat heel makkelijk vinden en wordt zelfs standaard via de
canary domain door Pi-Hole uitgeschakeld!

Ik heb de zwarte KPN modem (Experia 12?) kan ik die z\o instellen dat hij intern alleen IP4 draait. Heeft het uberhaupt voordelen intern IP6 te draaien.
Volgens mij was er nogal wat gedoe met bepaalde KPN Modem/Routers die geen instelling voor de Secondary DNS Server hebben en daarom dus altijd één van de DNS Servers aan de WAN kant als Secondary DNS Server aan de LAN kant uitdelen dus kijk daar effe naar!
IPv6 zal je op een moment echt nodig gaan hebben, maar laten we dat effe opzij leggen en eerst je IPv4 probleem oplossen...