Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Remco Tr schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:09:
[...]

Benieuwd of dit werkt met mn HA setup.
Hoe heb jij de HA setup draaien? En ben benieuwd of het werkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zxop4932 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:19:
[...]

Dit is al eens voorbij gekomen: https://www.reddit.com/r/...n_2_pihole_servers_in_ha/ (dus wellicht out-dated, inmiddels :))

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 11-05-2020 09:27 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-07 20:25
Ik ben me aan het inlezen over het gebruik en installatie van Pi Hole en toen vroeg ik me af of er een reden is waarom Pi Hole zelf geen eigen DNS heeft die je kunt gebruiken? Je moet hem toch sowieso al als primaire DNS instellen op je router. Is dat niet makkelijker dan iedereen het zelf te laten doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:14
zxop4932 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:19:
[...]

Het werkt. Maar met update naar v5 werkt sync van white en blacklist niet meer. Niet zo een ramp HA werkt nog wel. Wat betekend dat hij schakelt tussen de pi’s als er een dns server uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wilde 5.0 op een test raspberry uitproberen. Ging bij de install al fout (met een verse install van raspbian) door het ontbreken van getenforce. Op te lossen door selinux-utils te installeren.
[✓] Default SELinux: permissive
main: line 1960: getenforce: command not found
$ getenforce
-bash: getenforce: command not found

...

sudo apt install selinux-utils -y

[✓] Current SELinux: Disabled
[i] Using upstream DNS: Google (ECS) (8.8.8.8, 8.8.4.4)
[i] Static IP already configured
...
[i] The install log is located at: /etc/pihole/install.log
Installation Complete!
Ik heb inmiddels een issue aangemaakt op github want er is geen check op getenforce in het installatiescript.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 11-05-2020 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ggj87 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:25:
Ik ben me aan het inlezen over het gebruik en installatie van Pi Hole en toen vroeg ik me af of er een reden is waarom Pi Hole zelf geen eigen DNS heeft die je kunt gebruiken? Je moet hem toch sowieso al als primaire DNS instellen op je router. Is dat niet makkelijker dan iedereen het zelf te laten doen?
Je bedoelt als een publieke DNS-dienst? Met generieke blocklists, of zo? Wat voor verdienmodel zie je daarin dan (c.q., hoe laten ze de servers draaien)? Pi-hole is geen commerciële partij, geloof ik. Ik denk ook niet dat ik ze dat graag zie worden. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 11-05-2020 13:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
het lijkt er op dat final van versie 5 is verschenen.
downloads: Pi-hole Core 5.0

Straks als ik thuis ben maar eens upgraden

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:42

Grannd

da Granndest

Room42 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Je bedoelt als een publieke DNS-dienst? Met generieke blocklists, of zo? Wat voor verdienmodel zie je daarin dan (c.q., hoe laten ze de servers draaien)? Pi-hole is geen commerciële partij, geloof ik. Ik denk ook niet dat ik ze dat graag zie worden. ;)

Commercieel valt er vast iets te bedenken, maar dan zal je waarschijnlijk wel akkoord moeten gaan met de voorwaarden dat ze de data die ze (kunnen) verzamelen over je internetgebruik doorverkopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Room42 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Dit is al eens voorbij gekomen: https://www.reddit.com/r/...n_2_pihole_servers_in_ha/ (dus wellicht out-dated, inmiddels :))
Dat werkt dus niet meer met v5. Je moet nu een database syncen. Beetje irritante wijziging dus, want dat is een stuk lastiger. Tenzij een networked slqite versie is gebruikt, maar dat dacht ik niet gelezen te hebben.

Afwachten of hier weer een oplossing voor komt dan!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:49

Videopac

Rommelt wat aan.

Grannd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Commercieel valt er vast iets te bedenken, maar dan zal je waarschijnlijk wel akkoord moeten gaan met de voorwaarden dat ze de data die ze (kunnen) verzamelen over je internetgebruik doorverkopen ;)
Soort van gedistribueerde grid-cloud van anonieme Pi-Hole installaties waarbij de routering en de te prefereren Pi-Hole continu geoptimaliseerd wordt?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:38

Tijntje

Hello?!

Zag dat de nieuwe 5.0 release device based rules heeft echter werk ik met een Microsoft AD Domain en kan dus helaas niet gebruik maken van de device based rules.

Dit, omdat nu de DNS loopt via client -> Windows Server DNS -> PiHole

Windows heeft nogal wat moeite als je dit omgooit naar client -> PiHole -> Windows Server DNS met een conditional forwarder.
Iemand die hier een oplossing voor heeft?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:14
Mars Warrior schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Dat werkt dus niet meer met v5. Je moet nu een database syncen. Beetje irritante wijziging dus, want dat is een stuk lastiger. Tenzij een networked slqite versie is gebruikt, maar dat dacht ik niet gelezen te hebben.

Afwachten of hier weer een oplossing voor komt dan!
Mis het syncen nauwlijks voeg niet elke dag dingen toe. De gravity update moet ik nu los draaien op de pi. Op beide cronjob aangemaakt met pihole -g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-07 20:25
Room42 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Ja, net als Adguard dat ook aanbiedt. Al vind ik die niet zo goed want dan zie ik nog steeds ads of ze blocken niet alles.

Hoe hebben jullie de Raspberry Pi naast je router hangen? Ik zag dat er behuizingen voor te koop zijn. Lijkt me wel handig om dat er bij te nemen ter bescherming van dat ding of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ggj87 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:35:
Hoe hebben jullie de Raspberry Pi naast je router hangen? Ik zag dat er behuizingen voor te koop zijn. Lijkt me wel handig om dat er bij te nemen ter bescherming van dat ding of niet?
M'n Pi heb ik netjes in zo'n behuizing op zolder staan in een patchkast en de router in de meterkast :+
Hoeft echt niet perse naast elkaar te staan :P

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 11-05-2020 15:37 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ggj87 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Ja, net als Adguard dat ook aanbiedt. Al vind ik die niet zo goed want dan zie ik nog steeds ads of ze blocken niet alles.
Ja, dat is precies ook het probleem dat ik zie. Je kunt niet een 'one-size-fits-all'-blocklist maken. Of je blockt te veel of je blockt te weinig. En ook qua logging heb ik hem liever gewoon in eigen beheer. ;)
Check even het Raspberry Pi - deel 2-topic, daar zijn genoeg ideeën over behuizingen te vinden. Hier is het een beetje off-topic. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 11-05-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:40
Het maken van groepen en toewijzen van bepaalde block/whitelists is echt een fijne toevoeging!

Alleen heb ik nu het idee dat nieuwe clients niet automatisch worden toegevoegd aan een groep en dus buiten de blocklist vallen, klopt dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
Sinus_rhythm schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:15:
Het maken van groepen en toewijzen van bepaalde block/whitelists is echt een fijne toevoeging!

Alleen heb ik nu het idee dat nieuwe clients niet automatisch worden toegevoegd aan een groep en dus buiten de blocklist vallen, klopt dat?
Fout. Alle clients, ook nieuwe, zijn per definitie onderhevig aan de regels van the default group, zelfs al heb je geen clients aangemaakt in group management. Pas wanneer je group management begint te gebruiken (maak een groep, een client en wijs die client toe aan die group) kan je zinvolle regels beginnen te maken. Ik geef een uitgewerkt voorbeeld in mijn manual, sectie 18 (group management, a whitelist example).

[ Voor 38% gewijzigd door jpgview op 11-05-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:11
Ik heb een probleem met updaten. Als ik mijn pihole wil update zegt hij steeds dat FTL engine niet up to date is. Als ik hem wil updaten krijg ik een error en zou niet weten waar dat aan ligt http://prntscr.com/sf52ig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 11:35
RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:23:
Ik heb een probleem met updaten. Als ik mijn pihole wil update zegt hij steeds dat FTL engine niet up to date is. Als ik hem wil updaten krijg ik een error en zou niet weten waar dat aan ligt http://prntscr.com/sf52ig
pihole -r
Best bovenstaande commando eens laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
TheCeet schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:27:
[...]

pihole -r
Best bovenstaande commando eens laten lopen
Dan krijg ik hetzeflde probleem
http://prntscr.com/sf5ia3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Volgens de foutmelding kun je github.com niet bereiken?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Mars Warrior schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Volgens de foutmelding kun je github.com niet bereiken?
Nee klopt maar als ik de link kopieer en plak in chrome werkt hij wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:50:
[...]

Nee klopt maar als ik de link kopieer en plak in chrome werkt hij wel
Wat ik gevonden heb:
edit /etc/resolv.conf and change from 127.0.0.1 to let’s say google’s 8.8.8.8

run a pihole -r and repair.
https://discourse.pi-hole...gine-not-installed/9004/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Al een aantal jaar zeer tevreden Pi-Hole gebruiker.
De laatste tijd loop ik er echter tegenaan dat ik op NOS.nl weer alle STER-reclameblokken zie.

Wel voornamelijk steeds dezelfde, een video van gaslicht.com de afgelopen weken.
Als ik vervolgens element inspecteren doe, zie ik dat het een simpele html video-tag is met een mp4 vanaf ster: https://cdn.ster.nl/banners/36448cf.mp4

Nu heb ik een tijdje terug cdn.ster.nl toegevoegd aan de blacklist en als ik op de daadwerkelijke video-link klik, werkt die pagina zoals verwacht ook niet.

Toch blijf ik die video wel continu zien op NOS.nl. Iemand enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat doet mij aan https://github.com/pi-hole/pi-hole/issues/2970 denken

Werkt de nieuwe release trouwens op Raspbian Stretch?

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 12-05-2020 10:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dacht dat het een kleine update was maar het blijkt v5 al te zijn. :+

Maar dat maakt niet uit; kan ik gelijk met de RegEx filter aan de slag om een heel domein the whitelisten.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 12-05-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
TheCeet schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:51:
[...]

Wat ik gevonden heb:

Er staat dan dat ik geen toegang heb om dat aan te passen. Doe ik dan iets fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnKijk
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-05-2024
jpgview schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:05:
Er is een interessante wending aangaande youtube ads. Je kan er alles over lezen in dit discourse topic.
Je kan het script hier downloaden.

Het zou uitermate nuttig zijn om dit te testen met zoveel mogelijk gebruikers, gelieve eventuele problemen te melden op discourse, niet hier (de auteur is, bij mijn weten, niet actief op dit forum).

Er word nog hard gewerkt aan verbeteringen, het is dus aan te raden de GitLab pagina in de gaten te houden voor eventuele updates.

Hoe werkt het? (je kan dit ook lezen in de comment - begin van het script).
- download het script
code:
1
sudo wget https://gitlab.com/grublets/youtube-updater-for-pi-hole/-/raw/master/youtube.update.sh -O /home/pi/youtube.update.sh

- maak het script executable (sudo chmod +x /home/pi/youtube.update.sh)
- je moet het script aanpassen, vervang 123.456.789.999 (dummy) door een IP address uit je pihole log, dat address is een googlevideo address in jouw regio (something like r6---sn-ni5f-tfbl.googlevideo.com - lees ook de comment in het script)
- run het script één maal met sudo (sudo /home/pi/youtube.update.sh)
- controleer of het bestand /etc/dnsmasq.d/99-youtube.grublets.conf bestaat.
- controleer of het bestand /etc/hosts.youtube bestaat.
- herstart pihole-FTL (sudo service pihole-FTL restart)
- maak een cron job aan, maak een bestand /etc/cron.d/youtubeupdate, inhoud:
code:
1
* * * * * root  PATH="$PATH:/home/pi/" /home/pi/youtube.update.sh 2>&1

vanaf nu zal de cron job elke minuut draaien, en eventuele nieuwe domain names toevoegen aan /etc/hosts.youtube, er word, door pihole-FTL dan altijd verwezen naar het IP address dat jezelf hebt gekozen uit je pihole log, wat het aantal ads drastisch zal (zou - het blijft een test, maar de eerste resultaten zijn gunstig) doen dalen.

Er zijn voorlopig nog geen entries voor IPv6 (word aan gewerkt)
Het script maakt intensief gebruik van je SD kaart (voor pi gebruikers). Er is een voorstel gedaan om dit te wijzigen naar TMPFS (memory).
Volgens mij heb ik hem SDkaart vriendelijker gemaakt, hij draait nu als test op m'n Pi.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
#!/bin/bash

# crappy hack that seems to keep YouTube ads to a minumum.
# over two hours of Peppa Pig and no ads. Taking one for the team...
# grub@grub.net v0.11

# Change forceIP to the real IP from an nslookup of a
# googlevideo hostname so you get something in your
# geographical region. You can find one in your
# Pi-hole's query logs.
# They will look something like this:
#     r6---sn-ni5f-tfbl.googlevideo.com

# as root: run this once then run "pihole restartdns"
# You can cron this for auto-updating of the host file.
# Mine fires every minute:
# * * * * * /home/grub/bin/youtube.update.sh 2>&1

forceIP="123.456.789.999"

# nothing below here should need changing

piLogs="/var/log/pihole.log"
ytHosts="/etc/hosts.youtube"

dnsmasqFile="/etc/dnsmasq.d/99-youtube.grublets.conf"

if [ ! -f $dnsmasqFile ]; then
    echo "addn-hosts=$ytHosts" > $dnsmasqFile
    touch $ytHosts
    piLogs="$piLogs*" # preload with results from all logs
    echo "Setup complete! Execute 'pihole restartdns' as root."
    echo "cron the script to run every minute or so for updates."
fi

ytEntries=$(wc -l $ytHosts)

for i in $(zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs | awk -v fIP=$forceIP '{ print fIP, $6 }')
do
   if [ $(grep -c "$i" $ytHosts) == 0 ]; then 
      # Add line to ytHosts
      echo $forceIP $i >> $ytHosts
   fi
done

if [ "$ytEntries" != "$(wc -l $ytHosts)" ]; then
   logger "youtube.update.sh: File updated to $(wc -l $ytHosts)"
    /usr/local/bin/pihole restartdns reload
fi

exit

Wat ik anders doe is de logfile in een array proppen en vervolgens voor elke regel even kijken of hij in de ytHosts file voorkomt. Staat hij er niet, wordt hij toegevoegd. Er is dus geen 'workFile' meer.

Helaas heb ik geen account voor GitLab, dus vandaar dat ik hem hier maar even drop.

[ Voor 1% gewijzigd door MijnKijk op 12-05-2020 11:09 . Reden: Ik zag dat de 'restartdns' ontbrak en een foutje of 3 :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
TheCeet schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:51:
[...]

Wat ik gevonden heb:

Ik heb dit geprobeerd maar volgens mij kan ik geen site bereiken. Als ik ping google.com doe dan kan hij het niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:02
jpgview schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:05:
Er is een interessante wending aangaande YouTube ads. Je kan er alles over lezen in dit discourse topic.
Je kan het script hier downloaden.
Sinds de V5 update gisteren mijn Pi-Hole @ Docker install maar eens een update gegeven, en tijdens het doorlezen van de comments kwam ik deze YouTube-ad blocker tegen. :)

Ik vraag mij alleen af;
Omdat YouTube steeds andere URL's gebruikt, eg: r5---sn-ni5f-tfbl.googlevideo.com
Is het niet zo dat bij elke nieuwe URL de advertentie de 1e keer gewoon geladen wordt?

Er zijn inmiddels reacties waarbij sommigen er inmiddels honderden unieke URL's hebben 'verzameld'.
Bij zo vaak van server wijzigen is er dan toch geen houden aan? :/

De reacties zijn wel positief dus ik ga het vanavond maar eens proberen. 8)

.
Bovenstaande vraag is dus eigenlijk meer omdat ik benieuwd ben hoe het dan wel werkt. :+
Want als diegenen inmiddels 100+ ads hadden gezien waren ze niet zo positief geweest. ;)

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de advertentie URL's vooraf al naar de devices worden gestuurd, om láter te worden gebruikt om ads binnen te halen. Maar tegen die tijd is de Pi-hole lijst al bijgewerkt en worden ze geredirect. :9

[ Voor 26% gewijzigd door SmiGueL op 12-05-2020 12:02 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:56:
Met de nieuwe versie 5 van PiHole toch maar weer eens een poging gedaan dit werkend te krijgen. Installatie op een Pi3 gaat goed. Webinterface komt ook in de lucht en PiHole lijkt dan ook goed te draaien.

Ik heb een Fritzbox 7581 en als ik daar de DNS op verander dan gaat alles mis. Mijn Samsung Note 9 wil eerst helemaal niet meer op de WiFi totdat ik de fritzbox herstart heb. Daarna zegt dat hij geen Internet meer heeft. Ik zie dat hij als DNS de PiHole gebruikt.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd op de Fritzbox en bij iedere wijziging de Fritzbox herstart (+ 5 minuten....) maar ik kom gewoon niet op een werkende configuratie uit.

Ik zoek eigenlijk een hele gedetailleerd configuratie voorbeeld van een Fritzbox 7581 (laatste firmware) zodat ik zeker kan weten dat die goed is. Dus wie oh wie heeft het werkend en wil even 2 screendumpjes maken van de IPv4 config en de IPv6 config schermpjes?
Ik neem aan dat je de DHCP kan uitschakelen op de fritzbok. Probeer dit eens en gebruik de DHCP van de Pi-Hole?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:12

allure

Titaan fase 2/3

Met de nieuwe versie 5 van PiHole toch maar weer eens een poging gedaan dit werkend te krijgen. Installatie op een Pi3 gaat goed. Webinterface komt ook in de lucht en PiHole lijkt dan ook goed te draaien.

Ik heb een Fritzbox 7581 en als ik daar de DNS op verander dan gaat alles mis. Mijn Samsung Note 9 wil eerst helemaal niet meer op de WiFi totdat ik de fritzbox herstart heb. Daarna zegt dat hij geen Internet meer heeft. Ik zie dat hij als DNS de PiHole gebruikt.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd op de Fritzbox en bij iedere wijziging de Fritzbox herstart (+ 5 minuten....) maar ik kom gewoon niet op een werkende configuratie uit.

Ik zoek eigenlijk een hele gedetailleerd configuratie voorbeeld van een Fritzbox 7581 (laatste firmware) zodat ik zeker kan weten dat die goed is. Dus wie oh wie heeft het werkend en wil even 2 screendumpjes maken van de IPv4 config en de IPv6 config schermpjes?
Heb je dit geprobeerd?
https://nl.avm.de/service...n-FRITZ-Box-configureren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

SmiGueL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Sinds de V5 update gisteren mijn Pi-Hole @ Docker install maar eens een update gegeven, en tijdens het doorlezen van de comments kwam ik deze YouTube-ad blocker tegen. :)

Ik vraag mij alleen af;
Omdat YouTube steeds andere URL's gebruikt, eg: r5---sn-ni5f-tfbl.googlevideo.com
Is het niet zo dat bij elke nieuwe URL de advertentie de 1e keer gewoon geladen wordt?

Er zijn inmiddels reacties waarbij sommigen er inmiddels honderden unieke URL's hebben 'verzameld'.

Ik ga het vanavond maar eens proberen. 8)
Tot nu toe heeft de reclame op youtube zicht niet meer laten zien, ik heb pihole op verschillende plekken draaien, op mijn eigen server heeft ie nu 42 varianten geblokkeerd en op de ander 128.
Het werkt dus prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Ik heb dit geprobeerd maar volgens mij kan ik geen site bereiken. Als ik ping google.com doe dan kan hij het niet bereiken.
Probeer eens sudo ervoor te zetten? Ik had in het verleden ook eens jouw probleem voor bij update.
Na pihole -r te laten lopen was het opgelost bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
TheCeet schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Probeer eens sudo ervoor te zetten? Ik had in het verleden ook eens jouw probleem voor bij update.
Na pihole -r te laten lopen was het opgelost bij mij.
[quote]TheCeet schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Dan krijg ik dit

code:
1
Error: no "edit" mailcap rules found for type "application/octet-stream"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:00:
[...]

[quote]TheCeet schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Dan krijg ik dit

code:
1
Error: no "edit" mailcap rules found for type "application/octet-stream"
Misschien dat iemand anders hier op het forum u kan verder.
In slechtste geval opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
TheCeet schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Misschien dat iemand anders hier op het forum u kan verder.
In slechtste geval opnieuw installeren
Ja ik ben ook een echte leek op dit gebied.
Heb momenteel 2 pi's zero's maar heb geen idee hoe ik nu via ssh per pi kan connecten. Ik trek nu eentje eruit om met de andere te connecten maar is niet helemaal de bedoeling volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
SmiGueL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Ik vraag mij alleen af;

- Ik ben niet de auteur van dat script, ik heb het alleen hier op het forum gemeld, omdat niet iedereen constant discourse, reddit, GitLab en GitHub in de gaten houd.
- Tot op heden heb ik alleen maar een vermoeden, waarom het werkt, ik heb ook geen idee of het zal blijven werken (omdat de lijst alleen maar groter wordt)

Zoals ik ook al in het pihole v5 topic schreef, mijn analyse van het pihole log:
- je start een google video -> loading
- op die moment zie je de DNS request voor de video URL in het log komen.
- de video begint af te spelen, maar...
- terwijl de video speelt, zie je nieuwe DNS requests, waarschijnlijk de requests voor een advertentie.
- wanneer de video is afgelopen word (waarschijnlijk) het IP van de vorige stap gebruikt om de ad te laden.

Het is dus nodig om de nieuwe entries (die van de requests, terwijl de video aan het spelen is) zo snel mogelijk toe te voegen aan de youtube hosts file. Niet snel genoeg -> ad, vandaar cron elke minuut.

Nogmaals, ik ben niet de auteur van het script, ik heb alleen maar een vermoeden wat de logica is.Wil je meer weten, of vragen stellen aan de auteur, doe het op GitLab

@MijnKijk heeft hierboven (hoop dat de link correct is) een versie gebupliceerd, die SD card friendly is (alleen SD writes als er een nieuw domain gevonden is). Ben deze versie op dit moment aan het bekijken. Mijn eerste indruk is positief, alleen zou ik het logger commando verwijderen, dit is een extra SD card write, die niets bijdraagt aan de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik begreep dat er in versie 5.0 een GUI-mogelijkheid zou worden toegevoegd om zelf hostnames aan LAN-IP's te koppelen. Heeft iemand deze functie al gevonden?

Ik heb geprobeerd het in te stellen bij Group Management > Clients, maar dat lijkt iets anders te doen (wat?).

Heb nu een lan.list bestand, wat op zich prima werkt. Maar via GUI zou handiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnKijk
sOid schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:19:
Ik begreep dat er in versie 5.0 een GUI-mogelijkheid zou worden toegevoegd om zelf hostnames aan LAN-IP's te koppelen. Heeft iemand deze functie al gevonden?

Ik heb geprobeerd het in te stellen bij Group Management > Clients, maar dat lijkt iets anders te doen (wat?).

Heb nu een lan.list bestand, wat op zich prima werkt. Maar via GUI zou handiger zijn.
Zeker, staat in de menubalk links: "Local DNS Records"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnKijk
jpgview schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:16:
@MijnKijk heeft hierboven (hoop dat de link correct is) een versie gebupliceerd, die SD card friendly is (alleen SD writes als er een nieuw domain gevonden is). Ben deze versie op dit moment aan het bekijken. Mijn eerste indruk is positief, alleen zou ik het logger commando verwijderen, dit is een extra SD card write, die niets bijdraagt aan de werking.
Eens, vergeten te verwijderen. Was onderdeel van de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:35

rvk

MijnKijk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:23:
[...]
Wat ik anders doe is de logfile in een array proppen en vervolgens voor elke regel even kijken of hij in de ytHosts file voorkomt. Staat hij er niet, wordt hij toegevoegd. Er is dus geen 'workFile' meer.
Ziet er aardig uit.

Wat ik me echter afvraag... De googlevideo-domeinen worden dus (allemaal) geblocked na het aanroepen a.d.h.v. een *googlevideo* regex. Waarom is deze regex dan niet op te nemen in de regex-blacklist van pihole 5? Dan worden ze toch altijd al direct geblocked?

En als dat niet kan omdat op die googlevideo-domeinen ook gewilde videos staan, dan heb je op een gegeven moment een probleem dat gewilde videos ook geblocked worden.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
rvk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:35:
[...]
Of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet iets over het hoofd. Een regex blacklist zorgt er voor dat het antwoord op de query 0.0.0.0 is. Dat is niet wat het script doet, Het script doet een redirect, e.g. echt IP address wordt vervangen door het IP address dat je de eerste keer in het script hebt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:02

- Ik ben niet de auteur van dat script, ik heb het alleen hier op het forum gemeld, omdat niet iedereen constant discourse, reddit, GitLab en GitHub in de gaten houd.
Snap ik, maar ik quotte om aan te geven dat het om dat Youtube script ging. :)
Thnx 4 sharing. d:)b

Zoals ik onderaan mijn bericht schreef had ik al een vermoeden dat het op die manier zou werken, simpelweg omdat het script uit de log leest, en dus in feite al 'te laat' is met het redirecten.

Begrijp ik dan goed dat deze methode werkt omdat het opgegeven IP adres, waarnaar in feite alles wordt geredirect, wél alle video's kan serveren, maar niet elke advertentie op deze server heeft staan?

Opzich is hier door YouTube dan simpel omheen te werken door OF pas 10 seconden voor elke ad een nieuwe URL van de adserver te sturen OF door elke server/IP adres te voorzien van alle ads.. ;w

[ Voor 24% gewijzigd door SmiGueL op 12-05-2020 13:40 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Daar heb ik aan gedacht maar dan krijgt (bijna) alles een nieuw IP adres en daarmee valt dan de helft van mijn domotica systeem om..... Dus dat is eigenlijk alleen een optie wanneer het een 100% zekere optie zou zijn. (jaja, een vast IP was handiger geweest voor die devices)

Maar er zijn denk ik genoegt tweakers met Xs4all die PiHole gebruiken met een Fritzbox 7581. Dus als ik nou precies weet wat een 100% goed werkende config op de Fritzbox is, dan kan ik dat overnemen.

[...]

Die pagina kende ik nog niet maar had ik al wel geprobeerd. Ik had daar de Google DNS servers ingevuld (nog niet eens PiHole) maar toen deed mijn Samsung Note 9 het al weer niet. Zelfs niet na een reboot van het modem. Het lijkt er op alsof de Fritzbox niets anders wil accepteren dan de DNS van de provider.....
Zet je de DHCP-server in de PiHole settings wel uit, als je die van de router blijft gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
SmiGueL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:47:
[...]

Begrijp ik dan goed dat deze methode werkt omdat het opgegeven IP adres, waarnaar in feite alles wordt geredirect, wél alle video's kan serveren, maar niet elke advertentie op deze server heeft staan?
Nee, tenmiste daar ga ik vanuit.
Wanneer een video laad, zie je in het pihole log een request naar de CNAME (v.b.r7---sn-uxaxoxu-cg0r.googlevideo.com - drie streepjes). Pihole-FTL doet zijn ding en geeft het address van het A record als antwoord. Het A record wijst naar het domain r7.sn-uxaxoxu-cg0r.googlevideo.com (geen streepjes maar een punt), dat is de domain entry die aan de lijst word toegevoegd.

Wanneer je allebei (CNAME en A record) aan de lijst toevoegd, is de pret binnen de paar minute over (error loading …)

Zoals al gezegd, het is mij ook niet duidelijk waarom en hoelang het werkt. Ik had ook graag een verklaring, maar heb deze, ondanks vele uren onderzoek, ook nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:49

ewf

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Die staat standaard uit. Mijn installatie is volledig nieuw van scratch en ik heb nog geen instelling in PiHole aangepast of veranderd. Dus out-of-the-box.
Als je de Pihole zo hebt staan dat hij een externe DNS server gebruikt (bv. Google) hoef in de Fritz!box alleen maar in te stellen bij DHCP dat het uit te geven adres het adres is van je Pihole.
Dus Netwerk-> Netwerk settings dan naar beneden scrollen en de IP4 adressen aanpassen bij Lokale DNS server en die laten wijzen naar je Pihole. Nu krijgt iedere DHCP gebruiker automatisch de "goede" DNS server.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

jpgview schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:42:
[...]
Je ziet iets over het hoofd. Een regex blacklist zorgt er voor dat het antwoord op de query 0.0.0.0 is. Dat is niet wat het script doet, Het script doet een redirect, e.g. echt IP address wordt vervangen door het IP address dat je de eerste keer in het script hebt toegevoegd.
Ah, ok. Nu zie ik het.

Maar volgens mij is voor het script wel dnsmasq nodig (als dns proxy). Dan kun je natuurlijk ook iets dergelijks als dnsmasq-regex gebruiken (of andere dns-proxy die regex ondersteunt).

Zoiets als
address=/:r\d+\W+sn-.*.googlevideo.com:/123.456.789.999

Zo blijft het puzzelen :)

Edit: ik zie dat pihole zelf al de dnsmasq configs gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 12-05-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
  • Laatst online: 11-08 10:35
thanks _/-\o_ ik probeer het ook
MijnKijk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Volgens mij heb ik hem SDkaart vriendelijker gemaakt, hij draait nu als test op m'n Pi.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
#!/bin/bash

# grub@grub.net v0.11

# Change forceIP to the real IP from an nslookup of a
# Pi-hole's query logs.

forceIP="123.456.789.999"

touch $ytHosts
fi

for i in $(zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs | awk -v fIP=$forceIP '{ print fIP, $6 }')
do
      # Add line to ytHosts
      echo $forceIP $i >> $ytHosts
   fi
done

logger "youtube.update.sh: File updated to $(wc -l $ytHosts)"
fi

exit

Helaas heb ik geen account voor GitLab, dus vandaar dat ik hem hier maar even drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MijnKijk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:25:
[...]

Oh stom, overheen gekeken. Dank!

Kan het kloppen dat ik alleen de router die de adressen uitdeelt moet toevoegen? In dit geval domain fritz.box en IP 192.168.178.1. Of kan ik ook namen overschrijven? Niet elk apparaat heeft een duidelijke hostname, zoals de smart tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnKijk
sOid schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Oh stom, overheen gekeken. Dank!

Kan het kloppen dat ik alleen de router die de adressen uitdeelt moet toevoegen? In dit geval domain fritz.box en IP 192.168.178.1. Of kan ik ook namen overschrijven? Niet elk apparaat heeft een duidelijke hostname, zoals de smart tv.
Je kunt meerdere hostnames naar één IP adres laten verwijzen, maar als je TV wel een hostname heeft, kun je wellicht beter een CNAME aanmaken die naar de hostname van je TV verwijst. Uitgaande dat de hostname van (bv) je TV wel te resolven is.

Ik verwacht alleen niet dat je dat al kunt doen vanuit de GUI.
Een alternatief os je TV een fixed IP adres geven vanuit DHCP, daar kun je dan namelijk ook een naam aan meegeven.

Het handmatig toewijzen van DNS entries aan dynamische IP adressen is niet de meest handige werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MijnKijk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:25:
[...]

De grote vraag is; zijn die handmatige entrys dynamisch? Ik zie nu netjes hostnames in m'n logs omdat ik die lijst heb aangevuld maar die IP-adressen kunnen natuurlijk wijzigen.

Ergens denk ik van niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 12-05-2020 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MijnKijk
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:30:
[...]

De grote vraag is; zijn die handmatige entrys dynamisch? Ik zie nu netjes hostnames in m'n logs omdat ik die lijst heb aangevuld maar die IP-adressen kunnen natuurlijk wijzigen.
Zie bovenstaande bericht. Handmatige entries zijn niet dymamisch.
Pi-Hole biedt volgens mij ook de mogelijkheid de hostnames bij de router/DHCP server uit te vragen, als Pi-Hole niet de DHCP server is.

Dit zit onder Settings -> DNS -> Conditional Forwarding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:30:

Ergens denk ik van niet.
Hoe zie je dat voor je :?

Je moet gewoon Statische IP's gebruiken of DHCP Static IP Bindings maken op basis van MAC address en daar weer DNS Records aan koppelen : Dat is de enige en juiste manier IMHO :)
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:54:
Ja, en dat is precies dus wat ik doe en niet werkt!
Maak eens wat screenshots van de DHCP LAN Settings en we komen er vast wel uit! :)
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:55:
Daar heb ik aan gedacht maar dan krijgt (bijna) alles een nieuw IP adres en daarmee valt dan de helft van mijn domotica systeem om..... Dus dat is eigenlijk alleen een optie wanneer het een 100% zekere optie zou zijn. (jaja, een vast IP was handiger geweest voor die devices)
Dan is dit een mooie kans om alles eens goed in te gaan stellen om problemen in de toekomst te voorkomen! ;)
Tijntje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:11:
Zag dat de nieuwe 5.0 release device based rules heeft echter werk ik met een Microsoft AD Domain en kan dus helaas niet gebruik maken van de device based rules.

Dit, omdat nu de DNS loopt via client -> Windows Server DNS -> PiHole

Windows heeft nogal wat moeite als je dit omgooit naar client -> PiHole -> Windows Server DNS met een conditional forwarder.
Iemand die hier een oplossing voor heeft?
Gebruik effe de Search hier of op het Pi-Hole Forum, want er zijn wel wat opties voor mogelijk, echter moet je het een en ander handmatig aanpassen in bepaalde config files.

Weet het niet meer uit mijn hoofd... sorry! :)
Je gateway is stuk!

Kan je handmatig toevoegen (static route toevoegen) of effe goed /etc/dhcpcd.conf nakijken en ervoor zorgen dat je gateway goed is ingesteld ;)

Wel raar dat het daar pas stuk gaat, maar goed... kijk effe of het daaraan ligt...
RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:12:
Ja ik ben ook een echte leek op dit gebied.
Heb momenteel 2 pi's zero's maar heb geen idee hoe ik nu via ssh per pi kan connecten. Ik trek nu eentje eruit om met de andere te connecten maar is niet helemaal de bedoeling volgens mij
Stel gewoon je SSHd goed in :?
- Tot op heden heb ik alleen maar een vermoeden, waarom het werkt, ik heb ook geen idee of het zal blijven werken (omdat de lijst alleen maar groter wordt)

Zoals ik ook al in het pihole v5 topic schreef, mijn analyse van het pihole log:
- je start een google video -> loading
- op die moment zie je de DNS request voor de video URL in het log komen.
- de video begint af te spelen, maar...
- terwijl de video speelt, zie je nieuwe DNS requests, waarschijnlijk de requests voor een advertentie.
- wanneer de video is afgelopen word (waarschijnlijk) het IP van de vorige stap gebruikt om de ad te laden.
DNS Rebinding door YouTube :?

Een beetje ranzig, maar eerlijk gezegd zou het me niet verbazen! :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
[...]

Sorry maar voor mij is dit gelijk aan chinees. Ik ben echt een leek op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:49:
[...]

Sorry maar voor mij is dit gelijk aan chinees. Ik ben echt een leek op dit gebied.
https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/ssh/

(korte versie; plaats een leeg textbestand genaamd ssh zonder extensie in de root van je sd
nero355 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Hoe zie je dat voor je :?
Geen idee :D
maar die conditional forwarder suggestie van @MijnKijk werkt goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 12-05-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:50:
[...]

https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/ssh/

(korte versie; plaats een leeg textbestand genaamd ssh zonder extensie in de root van je sd kaart)
Oh bedoelde hij dat. Maar dat heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Oh bedoelde hij dat. Maar dat heb ik ook.
Als je dat gedaan hebt moet je met een SSH-client bv putty of ssh.exe in je command prompt van windows kunnen verbinden naar het ip-adres van je Pi

(ik was ook een leek op Pi-gebied en raspbian maar een hoop is prima zelf uit te zoeken)

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 12-05-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:34
[...]

ook een leek kan zoeken op google.
https://www.google.com/se...qQKHQv1C1IQ4dUDCAw&uact=5

edit: shit te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Gunner schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Als je dat gedaan hebt moet je met een SSH-client bv putty of ssh.exe in je command prompt van windows kunnen verbinden naar het ip-adres van je Pi
Ja dat klopt. Maar ik heb hier 2 raspberry pi zero W aangesloten maar die hebben het zelfde ipadress om mee te koppelen dus als ze beide aanstaan weet ik niet hoe ik specifiek met 1 verbinding maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
"Stel gewoon je SSHd goed in :? "

Hoe heb je dan in vredesnaam dit voor elkaar gekregen :
RensVerlaak schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:53:
Ja dat klopt. Maar ik heb hier 2 raspberry pi zero W aangesloten maar die hebben het zelfde ipadress om mee te koppelen dus als ze beide aanstaan weet ik niet hoe ik specifiek met 1 verbinding maak.
Want dat lijkt weer op iets van VRRP te wijzen :? 8)7

De Raspberry Pi is ooit gemaakt als een klein goedkoop computertje, zodat mensen wat nieuws konden leren qua Linux en/of Programmeren dus onder dat motto zou ik zeggen : Steek eens wat meer moeite in hetgene waarmee je bezig bent! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:54:
[...]

Ja, en dat is precies dus wat ik doe en niet werkt!
Heb je, nadat je de DNS in de Fritz hebt ingesteld, ook je devices laten weten dat er een andere DNS server in het LAN zit?
Snelste manier is een device rebooten, of je doet het met ipconfig /renew, maar je kan ook wachten totdat de lease verlopen is.....

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
hp-got schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:03:
Heb je, nadat je de DNS in de Fritz hebt ingesteld, ook je devices laten weten dat er een andere DNS server in het LAN zit?
Snelste manier is een device rebooten, of je doet het met ipconfig /renew, maar je kan ook wachten totdat de lease verlopen is...
Er gebeuren hele vreemde dingen bij hem :

En dat hoort niet zo te gaan! :-(

Daarom stelde ik voor om gewoon wat screenshots te plaatsen, want dan kunnen we meekijken! :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MijnKijk
Voor de liefhebber een kleine tweak op mijn eerdere aanpassing. Er zat door mijn aanpassing wat onnodige code in de grep wat ook zorgde voor wat vervuiling in de loop. Dus de grep aangepast naar:
code:
1
$(zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs | awk '{ print $6 }')

Verder even 'forceIP' vervangen voor 'forceIPv4', mocht ik waarde zien IPv6 entries toe te voegen. Het resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#!/bin/bash

# grub@grub.net v0.11, SD Write tweak revision 2

# Change forceIPv4 to the real IP from an nslookup of a
# Pi-hole's query logs.

forceIPv4="123.456.789.999"

touch $ytHosts
fi

for i in $(zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs | awk '{ print $6 }')
do
      # Add line to ytHosts
      echo $forceIPv4 $i >> $ytHosts
   fi
done

fi

exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 23:00
@jpgview
is dit script bedoeld voor Pihole 4 of 5?
ik heb pi hole 5 draaien maar merk weinig verschil.
daarnaast zou de cronjob niet nodig hoeven zijn wanneer de dns wildcards of regex zou ondersteunen of heb ik het fout?
het lijkt of pi-hole bij mij niet kijkt naar hosts.youtube (het echte ip komt niet overeen met het geconfigureerde) doe ik dan iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

bartje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:15:
@jpgview
is dit script bedoeld voor Pihole 4 of 5?
Werkt voor beide 4 en 5.
ik heb pi hole 5 draaien maar merk weinig verschil.
daarnaast zou de cronjob niet nodig hoeven zijn wanneer de dns wildcards of regex zou ondersteunen of heb ik het fout?
Dat dacht ik ook maar hier wordt het ip adres dus niet vervangen door 0.0.0.0 (wat pihole doet) maar die door je opgegeven ip adres.
het lijkt of pi-hole bij mij niet kijkt naar hosts.youtube (het echte ip komt niet overeen met het geconfigureerde) doe ik dan iets fout?
Ik had dat in eerste instantie ook. Maar na een complete reconfig lukte het wel voor de clients.

Note: op de pihole machine zelf werkt het niet omdat voor de pihole zelf de externe dns weer teruggezet is. Als je op de pihole zelf ook de pihole-dns wilt hebben moet je dus in de configs duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

De Rpi heeft wel een ipadres in de range? Kan deze ook de Gateway bereiken?
Heb je een dns-server ingesteld in Pihole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:39
Heeft er iemand met de PiHole v5 flutterhole werkend?
De summary komt niet in beeld en blijft maar rondjes draaien, de rest van flutterhole werkt als behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:39

Zjemm

...

for i in $(zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs | awk '{ print $6 }')
do

ik zie ondanks dat ik op youtube advertenties tegen kom, geen entries in de log die beginnen met "reply"

wel zie ik de bekende
May 12 17:01:47 unbound[3044:0] info: redirector.googlevideo.com. A IN NOERROR 0.011150 0 60
May 12 17:01:47 unbound[3044:0] info: r5---sn-5hne6ns6.googlevideo.com. A IN NOERROR 0.036992 0 95

maar de reply's zouden dus de entries moeten zijn die in d blijst terecht moeten komen?
MijnKijk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:57:
Voor de liefhebber een kleine tweak op mijn eerdere aanpassing. Er zat door mijn aanpassing wat onnodige code in de grep wat ook zorgde voor wat vervuiling in de loop. Dus de grep aangepast naar:
code:
1
$(zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs | awk '{ print $6 }')

Verder even 'forceIP' vervangen voor 'forceIPv4', mocht ik waarde zien IPv6 entries toe te voegen. Het resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#!/bin/bash

# Pi-hole's query logs.

touch $ytHosts
fi

do
      # Add line to ytHosts
   fi
done

fi

exit

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnKijk
Klopt idd, ik zie ze ook niet.
De zgrep is gelijk aan het origineel. Wellicht dat de initiële auteur er een bedoeling mee heeft gehad, geen idee. Ik heb hem slechts geoptimaliseerd voor SD kaart gebruik, lees minder onnodige schrijfacties.

Wat in je ytHosts komt zijn de 'r5---sn-5hne6ns6.googlevideo.com' entries. Volgens mij die met 1 streepje, niet die met 3, maar ik weet het even niet zeker en kan ook even niet kijken.

Maar voel je vrij de zgrep aan te passen (y) . De zgrep werkt voor zover ik kan nagaan prima, dus ik voel niet direct de behoefte hem voor mezelf aan te passen.

[ Voor 19% gewijzigd door MijnKijk op 12-05-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijsbol
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-12-2021
Regel 40 geeft bij mij een foutmelding: [: ==: unary operator expected
Neem aan dat de 0 een "0" (dubbele quote) nodig heeft?
code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#!/bin/bash

# Pi-hole's query logs.

touch $ytHosts
fi

do
      # Add line to ytHosts
   fi
done

fi

exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:14:
[...]

Ja. PiHole is 10.0.0.128, frtitzbox 10.0.0.127. Ik kan ook inloggen op de webinterface van PiHole. In Pihole staat Google als DNS (alleen bij IPv4, zoals default).
Weet je zeker dat jouw Fritz op 10.0.0.127 zit?
Ik gebruik een Fritz 7490, die zit bij mij op 10.0.0.1
Dus in Pi-hole onder Settings - DHCP - Router (gateway) IP address staat bij mij 10.0.0.1

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Maar waar vult hij hem dan wel mee?

dit is het origineel:
cp $ytHosts $workFile
zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs \
| awk -v fIP=$forceIP '{ print fIP, $6 }' >> $workFile

je doet dus een grep op alles waar reply in voor komt, en zet dat in de file.

dus ik snap hem ff niet
MijnKijk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:04:
Klopt idd, ik zie ze ook niet.
De zgrep is gelijk aan het origineel. Wellicht dat de initiële auteur er een bedoeling mee heeft gehad, geen idee. Ik heb hem slechts geoptimaliseerd voor SD kaart gebruik, lees minder onnodige schrijfacties.

Wat in je ytHosts komt zijn de 'r5---sn-5hne6ns6.googlevideo.com' entries. Volgens mij die met 1 streepje, niet die met 3, maar ik weet het even niet zeker en kan ook even niet kijken.

Maar voel je vrij de zgrep aan te passen (y) . De zgrep werkt voor zover ik kan nagaan prima, dus ik voel niet direct de behoefte hem voor mezelf aan te passen.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:31:
[...]
Die setting staat alleen aan als je DHCP op PiHole gebruikt,[...]
Tuuk, beetje dom van mij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Crap, ik moet eens kappen met dat fanatiek updaten. Ik probeerde Pihole te updaten naar versie 5, maar niet goed gecheckt dat Jessie niet meer supported is in versie 5. Tijdens install knalt hij eruit omdat 2 package niet geinstalleerd kan worden...

Wordt gevalletje Pi opnieuw installeren :( balen.. want heb er meer dingen op draaien.

* grote_oever mompelt iets over backup :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Zjemm schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:38:
Maar waar vult hij hem dan wel mee?
[...]
Jij werkt schijnbaar met unbound. Die geeft niet standaard de tekst "reply" in de logs.

Je moet de regel dus aanpassen dat ie de googlevideo-domein uit de log haalt en in de youtube lijst zet.

Aan de korte snippet kan ik niet zien wat de reply regel is. Dit was een snippet uit pihole.log?

Ps. Ik neem aan dat logging in settings > privacy wel aanstaat?

[ Voor 18% gewijzigd door rvk op 12-05-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dezelfde list van 980k naar 420k domeinen gegaan sinds v5.0
Kan toch niet dat ik zoveel duplicaten had?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:35:
Met dezelfde list van 980k naar 420k domeinen gegaan sinds v5.0
Kan toch niet dat ik zoveel duplicaten had?
Ik zit nog steeds op 1.094.230. Zelfde als waarmee ik op 4 zat.

Weet je zeker dat alle lijsten goed en compleet ingelezen zijn?

(Overigens gebruik ik gewoon de standaard en https://dbl.oisd.nl/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rvk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:41:
[...]

Ja, na de migratie nog eens laten updaten en opnieuw 420k.
Kan ze ook eens volledig wipen en opnieuw toevoegen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Klopt ik gebruikte de unbound log

Zet de pihole overal reply bij dan? In welke syntax precies? Dan weet ik wat ik eraf moet halen
rvk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Jij werkt schijnbaar met unbound. Die geeft niet standaard de tekst "reply" in de logs.

Je moet de regel dus aanpassen dat ie de googlevideo-domein uit de log haalt en in de youtube lijst zet.

Aan de korte snippet kan ik niet zien wat de reply regel is. Dit was een snippet uit pihole.log?

Ps. Ik neem aan dat logging in settings > privacy wel aanstaat?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Zjemm schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:47:
Klopt ik gebruikte de unbound log
Zet de pihole overal reply bij dan? In welke syntax precies? Dan weet ik wat ik eraf moet halen
[...]
Even onder settings > privacy de log aanzetten en dan in pihole.log kijken.

Voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
May 12 21:48:02 dnsmasq[3813]: query[A] e.crashlytics.com from 192.168.2.56
May 12 21:48:02 dnsmasq[3813]: gravity blocked e.crashlytics.com is 0.0.0.0
May 12 21:48:02 dnsmasq[3813]: query[A] gathering.tweakers.net from 192.168.2.56
May 12 21:48:02 dnsmasq[3813]: forwarded gathering.tweakers.net to 192.168.2.1
May 12 21:48:02 dnsmasq[3813]: reply gathering.tweakers.net is 213.239.154.31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ah nice, ik keek altijd in de unbound log

Thnx

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rvk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:41:
[...]

Fixed, 1.27m nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 00:17:
Gevonden!!!! Bij xs4all stond poortbeveiliging op niveau 4 en die blokkeert zowel in als uitgaand DNS verkeer.... op niveau 3 werkt het wel!
Waar moet je dat aanpassen dan :?

In een of andere Control Panel voor Klanten op hun website of zo ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-09 21:20
grote_oever schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:53:
Crap, ik moet eens kappen met dat fanatiek updaten. Ik probeerde Pihole te updaten naar versie 5, maar niet goed gecheckt dat Jessie niet meer supported is in versie 5. Tijdens install knalt hij eruit omdat 2 package niet geinstalleerd kan worden...

Wordt gevalletje Pi opnieuw installeren :( balen.. want heb er meer dingen op draaien.

* grote_oever mompelt iets over backup :(
ja, knap vervelend, om die reden gebruik ik meerdere Pi's en voor de kosten hoef je het niet te laten naar mijn idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INF3RN040
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-07 19:20
[b][
- maak een cron job aan, maak een bestand /etc/cron.d/youtubeupdate, inhoud:
code:
1
* * * * * root  PATH="$PATH:/home/pi/" /home/pi/youtube.update.sh 2>&1

vanaf nu zal de cron job elke minuut draaien, en eventuele nieuwe domain names toevoegen aan /etc/hosts.youtube, er word, door pihole-FTL dan altijd verwezen naar het IP address dat jezelf hebt gekozen uit je pihole log, wat het aantal ads drastisch zal (zou - het blijft een test, maar de eerste resultaten zijn gunstig) doen dalen.

Er zijn voorlopig nog geen entries voor IPv6 (word aan gewerkt)
Het script maakt intensief gebruik van je SD kaart (voor pi gebruikers). Er is een voorstel gedaan om dit te wijzigen naar TMPFS (memory).
En hoe kan je het wijzigen naar TMPFS ?

alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door INF3RN040 op 13-05-2020 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Freee!! schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Ik zie het vrijwel nooit aan de tags omdat ik eigenlijk altijd met :latest werk. En Portainer heeft zo zijn voordelen, maar voor het automatisch updaten van images geef ik de voorkeur aan Watchtower.
In Portainer:
Contaners > PiHole > Recreate
Vinkje bij "pull latest image"

Zo simpel is het.
Watchtower vind ik gevaarlijk. Ik wacht liever eerst tot duidelijk is of er geen heftige bugs zijn na een release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 09:53
Heb sinds vandaag een update naar versie 5 van pihole gedaan. Nu kan ik bij groupmanagement->Clients mijn apparaten allemaal zien. Heb er een aantal een naam en een groep toegewezen.
Als ik dan naar dashboard ga, staat er top Clients (total). Daar staat 192.168.1.1 en localhost. En bij Top Clients (blocked only) staat alleen 192.168.1.1. Ik had verwacht dat daar ook al mijn apparaten zouden staan (telefoon, laptop etc.). Of hoort dat zo?

Heb een Netgear R7000 met originele firmware. Daar heb ik DHCP aanstaan en bij de pi 4 uit. DNS staat ingesteld als 192.168.1.29 (ip van pi 4) bij Geavanceerd->Installeren->Internetinstallatie->Adres domeinnaamserver->Deze DNS servers gebruiken. Daar heb ik bij beide DNS servers 192.168.1.29 staan.

Advertentie blokkade werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Was dat niet conditional forwarding wat je onder DNS moet instellen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

nog ff een vraagje he, door dit script worden googlevideo's domeinen aan een lijst toegevoegd welke we vervolgens verwijzen naar een google IP. We maken er een ordinaire host file van.

ik had tot voor kort een zelfde soort lijst met googlevideo domeinen, maar die blokkeerde ik dan gewoon en dat zorgde ook voor minder advertenties.
dat was deze lijst: https://raw.githubusercon...ist/master/domainlist.txt

wat is nou de werking en het verschil? want het blokkeren leek te helpen.
maar met dit script verwijzen we alle googlevideo domeinen naar 1 en het zelfde IP.

any idea?
code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#!/bin/bash

# Pi-hole's query logs.

touch $ytHosts
fi

do
      # Add line to ytHosts
   fi
done

fi

exit

opensecure.nl

Pagina: 1 ... 29 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.