• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-11 00:18
nero355 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 00:15:
[...]

Ik heb dat gewoon zo gedaan :
[Afbeelding: Hoe je USG Config eruit zou kunnen zien!]

Is een oudere UniFi Controller screenshot, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel :)

In de nieuwere versies heb je 4 DNS velden en in alle 4 heb ik het Pi-Hole IP adres ingevuld!
Mijn Pi-Hole heeft ook een pootje in meerdere VLANs :Y)

[...]

Als ik jou was dan zou ik eerst eens gaan lezen over hetgene waarmee je bezig bent, want op deze manier kan het alleen maar een puinhoop worden en met een beetje pech ligt straks je hele netwerk op het internet... ;) :/
apart. ik heb dit forum doorgenomen en de ene tweaker zegt doen en de andere niet doen. vandaar dat ik een vraag hier heb gesteld.
ik heb pivpn van de tweede raspberry afgehaald.
het ging niet om het experimenteren, maar meer veiligheid van mijn eigen prive netwerk.

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:23
Ik heb een probleem waar ik na tig-tijd googlen niet uit wijs geraak. Sinds enkele dagen een RPI 3 B+ draaien met Dietpi.

Wanneer ik via de webbrowser naar de admin van pi-hole (of nextcloud) wil gaan kom ik op een 503 service not available uit. Merkwaardig genoeg heeft het eerder wel gewerkt, maar een reboot heeft het weer de das omgedaan. Ik heb eerder al gewerkt in de instellingen van Pi-hole, mijn router is aangepast enz...Lighttpd is de webserver.

Voor zover ik het kan vinden lijkt het op een poortprobleem/conflict te zijn tussen Pi-Hole en Nextcloud? Ik ben een echte noob inzake Linux, op de fora waar ik terecht kom vliegen de command lines me om de oren en zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zit echt op het niveau dat ik afhankelijk ben van een stapsgewijze aanpak...en dus niet zomaar willekeurig wat kan invoeren zonder de impact te kennen.

Iemand die me hier verder kan helpen? Indien meer info nodig graag dan de commands die ik moet uitvoeren... :F

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:00

allure

Titaan fase 2/3

Welke poort heb je voor Pi-hole ingesteld en welke voor nextcloud?
Als dit beide 80 is...

• Drwho1
allure schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:34:
Welke poort heb je voor Pi-hole ingesteld en welke voor nextcloud?
Als dit beide 80 is...
Voor zover ik weet heb ik daar nog niets aan gewijzigd, heb via dietpi een automatische installatie laten lopen.
Vermoedelijk zit het daar, want poort 80 heb ik nog zien voorbij komen op andere fora.

Kan je mij zeggen hoe ik dit kan opvragen?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Juist om poort-conflicten te vermijden, draai ik de Pi-Hole in een Docker container, heeft dat ding tenminste zijn eigen IP-adres.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Drwho1 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:59:
Voor zover ik het kan vinden lijkt het op een poortprobleem/conflict te zijn tussen Pi-Hole en Nextcloud? Ik ben een echte noob inzake Linux, op de fora waar ik terecht kom vliegen de command lines me om de oren en zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zit echt op het niveau dat ik afhankelijk ben van een stapsgewijze aanpak...en dus niet zomaar willekeurig wat kan invoeren zonder de impact te kennen.

Iemand die me hier verder kan helpen? Indien meer info nodig graag dan de commands die ik moet uitvoeren... :F
Drwho1 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:16:
Voor zover ik weet heb ik daar nog niets aan gewijzigd, heb via dietpi een automatische installatie laten lopen.
Vermoedelijk zit het daar, want poort 80 heb ik nog zien voorbij komen op andere fora.

Kan je mij zeggen hoe ik dit kan opvragen?
Op deze manier wordt het wel erg moeilijk om je te helpen...

Ik stel voor dat je eens gewoon lekker een tijdje gaat lezen over de onderwerpen waarmee je bezig bent, want dat hebben we allemaal een keer moeten doen ;)

Om je een beetje op weg te helpen : Kijk gewoon eens naar de poorten van de programma's die actief zijn op je Raspberry Pi :)

Grote kans dat bijvoorbeeld zowel Pi-Hole als NextCloud beiden dezelfde poorten gebruiken of de configuratie van LigHTTPd willen controleren, maar dat dus niet lekker gaat zonder het een en ander handmatig aan te passen!

- https://help.nextcloud.co...rver-to-the-clients/22721
- https://discourse.pi-hole...software-requirements/273

Lees ze! d:)b
Freee!! schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:22:
Juist om poort-conflicten te vermijden, draai ik de Pi-Hole in een Docker container, heeft dat ding tenminste zijn eigen IP-adres.
Dat is een goed plan, maar dan moet je dus wel weten waar je mee bezig bent! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Drwho1
nero355 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:04:
[...]

[...]

Op deze manier wordt het wel erg moeilijk om je te helpen...

Ik stel voor dat je eens gewoon lekker een tijdje gaat lezen over de onderwerpen waarmee je bezig bent, want dat hebben we allemaal een keer moeten doen ;)

Om je een beetje op weg te helpen : Kijk gewoon eens naar de poorten van de programma's die actief zijn op je Raspberry Pi :)

Grote kans dat bijvoorbeeld zowel Pi-Hole als NextCloud beiden dezelfde poorten gebruiken of de configuratie van LigHTTPd willen controleren, maar dat dus niet lekker gaat zonder het een en ander handmatig aan te passen!

- https://help.nextcloud.co...rver-to-the-clients/22721
- https://discourse.pi-hole...software-requirements/273

Lees ze! d:)b

[...]

Dat is een goed plan, maar dan moet je dus wel weten waar je mee bezig bent! :+
Ben ik uiteraard mee bezig. Moet er natuurlijk altijd wel iemand zijn die je 't nog eens komt inwrijven dat je 't zelf maar moet uitzoeken. (y)

Docker, ook al over gelezen maar spreekt voor zich dat ik me daar momenteel niet aan ga wagen wegens te weinig kennis.

Ik heb de spreekwoordelijke dots inderdaad al kunnen verbinden dat het probleem zit tussen Pi-Hole / Lighttpd / Nextcloud en de poorten. Nu nog de juiste oplossing vinden.

• nero355
Goed bezig! d:)b
Moet er natuurlijk altijd wel iemand zijn die je 't nog eens komt inwrijven dat je 't zelf maar moet uitzoeken.
Was echt puur als goed bedoeld advies bedoeld ;)
Ik heb de spreekwoordelijke dots inderdaad al kunnen verbinden dat het probleem zit tussen Pi-Hole / Lighttpd / Nextcloud en de poorten. Nu nog de juiste oplossing vinden.
Als ik ze alle 3 zou gebruiken dan zou ik je makkelijk kunnen vertellen hoe en wat, maar helaas doe ik niks met NextCloud en LigHTTPd laat ik lekker aan Pi-Hole over : Ik ben meer een ouderwetse Apache gebruiker :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:56
@Drwho1, hier een uitleg hoe een soortgelijk issue (poortconflict tussen Openmediavault en Pi-hole) opgelost wordt. Mogelijk helpt dat ook voor jouw poortconflict tussen Nextcloud en Pi-hole.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wellicht kan hier iemand mij helpen. Mijn Raspberri Pi 3B+ die enkele weken voortreffelijk PiHole draaide werkt helaas niet meer. Wanneer ik een monitor aan de HDMI hang, krijg ik enkel de melding "For recovery mode, hold SHIFT" te zien. Op shift drukken doet helaas niets. Via Putty kan ik hem helaas ook niet bereiken. Hij krijgt wel een IP adres van de router. Iemand een idee hoe ik hem weer aan de praat krijg? De oplossingen uit deze link heb ik reeds geprobeerd:
https://lb.raspberrypi.or...8a90c8492886a98d&start=25

Dit is een probleem wat niets te maken heeft met Pi Hole, dus is hier best wel offtopic. Wil je even een nieuw topic aanmaken?

[ Voor 137% gewijzigd door rens-br op 04-06-2019 15:31 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Freee!!

Freee!!

Drwho1 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:07:
[...]
Docker, ook al over gelezen maar spreekt voor zich dat ik me daar momenteel niet aan ga wagen wegens te weinig kennis.
Was juist gemakkelijker (met de juiste beschrijvingen) dan Pi-Hole los draaien (dat mislukte bij mij ook).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Drwho1
alesandro_46 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:19:
@Drwho1, hier een uitleg hoe een soortgelijk issue (poortconflict tussen Openmediavault en Pi-hole) opgelost wordt. Mogelijk helpt dat ook voor jouw poortconflict tussen Nextcloud en Pi-hole.
Thx, maar dat heeft het niet verholpen. Lighttpd serverport wijzigen brengt me niet verder. Ik begin te vermoeden dat ik het verkeerd zoek? Gekeken naar de services die draaien zie ik bij php wel 'loaded' staan maar 'failed' bij active en sub. Zit daar de oorzaak?

~# php7.3-fpm.service loaded failed failed The PHP 7.3 FastCGI Process Manager

Edit: Bingo!
Uitvoeren van systemctl start php7.3-fpm zorgt ervoor dat mijn PHP service start. En vervolgens is mijn pi-hole/admin ook weer meteen beschikbaar. (en Nextcloud ook, maar dat is hier terzijde)

Lijkt er dus op dat er iets misloopt bij het (re)booten van mijn RPI en het starten van de PHP service.

[ Voor 17% gewijzigd door Drwho1 op 04-06-2019 21:20 ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 17:02
vandaag viel me het volgende op toen ik wilde inloggen in pi-hole:
als ik in een webbrowser "pihole.lan" intik dan krijg ik een 'website blocked' melding.
als ik in dezelfde webbrowser "192.168.1.xxx" intik dan verschijnt de pi-hole login pagina.

Ik heb bepaalde sites in de Blacklist staan, maar niet hemzelf.
En de sites in de Blacklist geven een "Server Not Found - can't connect to" pagina. maar niet de HTML pagina met de opmaak van pi-hole zelf......

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 17:02
pi.hole werkt!
Maar mijn pi-hole staat in DNS Unbound als pihole.lan geregistreerd.
Hebben jullie met de PiHole i.c.m. Safari (op MBP) ook weleens dat de frontpage hier echt extreem sloom laadt? Ik had toevallig even een anti-tracking tool gedeactiveerd waardoor die resources geladen worden. Zodra ik die weer aanzet (dan wordt de hele request nooit gemaakt :P) is de site meteen weer razendsnel. Zodra die blocker uitgaat duurt het eeuwen om te laden omdat ie steeds op een of andere tracker lijkt te wachten. Uiteraard werkt het ook snel als de DNS niet door de PiHole gaat.

Het is niet consistent overigens, maar het aantal trackers/gets lijkt ook af en toe te variëren.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• nero355
EverLast2002 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:24:
pi.hole werkt!
Maar mijn pi-hole staat in DNS Unbound als pihole.lan geregistreerd.
Dat is ook jouw fout! :P :+

Je moet dat soort dingen via Pi-Hole regelen!
Niet via Unbound ;)

Zie dit gedeelte van je settings : https://discourse.pi-hole...r-returns-nxdomain/9822/5

Ik zou dus die vinkjes lekker laten zitten zoals ze standaard zijn en gewoon dat soort "records" via /etc/hosts regelen en FTLDNS :)

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
ik wil ook pi-hole gaan draaien is het slim om dezem te kopen?

https://www.elektor.nl/pi-hole-the-network-wide-ad-blocker

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Waarom zo'n prefab ding kopen, koop een Pi en ga lekker Pi-Hole installeren :9 daar leer je ook nog iets van.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Freee!!

Freee!!

Pierre schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:05:
Waarom zo'n prefab ding kopen, koop een Pi en ga lekker Pi-Hole installeren :9 daar leer je ook nog iets van.
Plus dat je op die manier best wel een interessant bedrag bespaart.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:05
Bovendien wil je later misschien andere zaken aan je RPi toevoegen en dan heb je een beetje gevoel voor wat er gebeurd. Ik heb zelf deze http://users.telenet.be/MySQLplaylist/pi-hole.pdf handleiding gebruikt en later de Unifi controller toegevoegd.
Mogelijk ten overvloede: ik heb een rpi 3b en 3b+. De laatste heeft betere specs maar wordt ook warmer en de 3b voldoet bij mij. Heb wel een 32gb kaartje.
Succes.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-11 14:20
En daarbij is pi-hole installeren echt kinderlijk eenvoudig. Als je dat niet voor elkaar krijgt zou ik niet eens beginnen aan pi-hole...

• Freee!!

Freee!!

barrymossel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:57:
En daarbij is pi-hole installeren echt kinderlijk eenvoudig. Als je dat niet voor elkaar krijgt zou ik niet eens beginnen aan pi-hole...
Omdat ik het verknald heb, heb ik Pi-Hole nu als Docker container draaien, heeft achteraf best wel wat voordelen.

• barrymossel
Freee!! schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:04:
[...]

Omdat ik het verknald heb, heb ik Pi-Hole nu als Docker container draaien, heeft achteraf best wel wat voordelen.
True, maar als je iets vergelijkbaars met die prefab doos wilt, dan is het een kwestie van Raspbian op een SD kaartje zetten en dan via SSH:
code:
1
curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

Enige wat wellicht meer handelingen vergt is het headless installeren van Raspbian, maar dan is het een kwestie van ssh activeren en evt. wifi credentials op te geven.

Kind kan de was doen ;)

• Freee!!

Freee!!

barrymossel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:09:
[...]

True, maar als je iets vergelijkbaars met die prefab doos wilt, dan is het een kwestie van Raspbian op een SD kaartje zetten en dan via SSH:
code:
1
curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

Enige wat wellicht meer handelingen vergt is het headless installeren van Raspbian, maar dan is het een kwestie van ssh activeren en evt. wifi credentials op te geven.

Kind kan de was doen ;)
Dat heb ik ook allemaal achteraf gevonden, maar het werkt nu lekker en de Pi-Hole heeft gewoon zijn eigen IP-adres, scheelt best wel wat gezeur met port-mapping.

• barrymossel
Freee!! schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:12:
[...]

Dat heb ik ook allemaal achteraf gevonden, maar het werkt nu lekker en de Pi-Hole heeft gewoon zijn eigen IP-adres, scheelt best wel wat gezeur met port-mapping.
Die snap ik niet helemaal? Port mapping is niet van toepassing wanneer je het installeert zoals ik net schets? Je RPi krijgt gewoon een IP adres toch? En dat IP adres gebruik je als DNS... :?

• Freee!!

Freee!!

barrymossel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:14:
[...]
Die snap ik niet helemaal? Port mapping is niet van toepassing wanneer je het installeert zoals ik net schets? Je RPi krijgt gewoon een IP adres toch? En dat IP adres gebruik je als DNS... :?
Ik heb meer draaien op de RPi dan alleen Pi-Hole, dat kan ik allemaal direct benaderen op een individueel IP-adres.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Freee!! schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:21:
Ik heb meer draaien op de RPi dan alleen Pi-Hole, dat kan ik allemaal direct benaderen op een individueel IP-sdres.
Klinkt wel interessant. Moet ik mij toch een keer in verdiepen. Als ik echter zoek op docker + raspberry krijg ik veel negatieve berichten en maar weinig concrete oplossingen. Hoe heb jij het ingesteld?

• Freee!!

Freee!!

rens-br schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:22:
[...]
Klinkt wel interessant. Moet ik mij toch een keer in verdiepen. Als ik echter zoek op docker + raspberry krijg ik veel negatieve berichten en maar weinig concrete oplossingen. Hoe heb jij het ingesteld?
Als basis heb ik Armbian van openmediavault gebruikt en daarbij de Docker plug-in geactiveerd. Daarna via de gui gedownload en volgens een gevonden handleiding geïnstalleerd. Belangrijkste daarbij was gebruik maken van Macvlan als network-mode en direct een IP-adres ingeven (dat in je range past). Toen ik dat eenmaal lekker had draaien, was het toevoegen van een Unbound container een fluitje van een cent, moest nog wel even de Pi-Hole vertellen dat de DNS server te vinden was op het IP-adres van Unbound.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:56
[...]

'Techno Dad Life' heeft een video gemaakt over de setup die @Freee!! heeft draaien.

'Techno Dad Life' heeft veel meer Openmediavault video's (niet perse i.c.m. Docker gemaakt, wel interessant om te bekijken), maar dat is voor hier off topic.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Docker is niet per se nodig. Installeer Raspbian op je Raspberry en gebruik het volgende commando:

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
PerlinNoise schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:16:
Docker is niet per se nodig. Installeer Raspbian op je Raspberry en gebruik het volgende commando:
De 'standaard' setup draait hier al een tijdje, in combinatie met nog veel meer diensten op een Pi. Echter zie ik docker steeds vaker voorbij komen op verschillende plekken, dus wil mij daar een keer in gaan verdiepen.

• Freee!!

Freee!!

PerlinNoise schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:16:
[...]
[...]
Ik heb ook nooit beweerd dat Docker nodig is of was. Ik heb alleen aangegeven dat ik Docker gebruik en waarom (waaronder dat ik het initiëel verknald heb).

• barrymossel
rens-br schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:24:
[...]

De 'standaard' setup draait hier al een tijdje, in combinatie met nog veel meer diensten op een Pi. Echter zie ik docker steeds vaker voorbij komen op verschillende plekken, dus wil mij daar een keer in gaan verdiepen.
Ja hier precies hetzelfde. Ik weet alleen niet of ik dat op een RPi wil doen. Ik denk dat ik op niet al te lange termijn toch eens aan de NUC ga.

• jordi.c
bedankt allen voor de reacties! Ik ga zelf wel aan de slag heb geen ICT achtergrond maar ben gelukkig ook weer niet zo'n noob dat ik niets voor mekaar krijg.

Nog een andere vraag als ik met mijn android telefoon op mijn netwerk zit hoef ik natuurlijk niet met mijn vpn verbonden te zijn omdat mijn telefoon via het netwerk al via pi-hole verbonden is. Zodra ik echter op data (3g/4g) overga wil ik graag wel gebruik maken van mijn vpn verbinding nu is het zo dat ik iedere keer handmatig moet connecten wanneer ik van wifi naar data ga. Is er geen mogelijkheid om automatisch met verbinding te vpn zodra ik het thuisnetwerk verlaat? Hoe doen jullie dit in de praktijk om ook buitenshuis van pi-hole te genieten op een makkelijke manier?

Ik heb in mijn asus router VPN Server - PPTP ingeschakeld. Het VPN adres is dus gewoon het WAN IP adres van mijn ISP. Is dit goed om te gebruiken of kan ik beter overschakelen op OpenVPN om buitenshuis met Pi-Hole verbonden te blijven?

[ Voor 13% gewijzigd door jordi.c op 14-06-2019 10:48 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
jordi.c schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:45:
Nog een andere vraag als ik met mijn android telefoon op mijn netwerk zit hoef ik natuurlijk niet met mijn vpn verbonden te zijn omdat mijn telefoon via het netwerk al via pi-hole verbonden is. Zodra ik echter op data (3g/4g) overga wil ik graag wel gebruik maken van mijn vpn verbinding nu is het zo dat ik iedere keer handmatig moet connecten wanneer ik van wifi naar data ga. Is er geen mogelijkheid om automatisch met verbinding te vpn zodra ik het thuisnetwerk verlaat? Hoe doen jullie dit in de praktijk om ook buitenshuis van pi-hole te genieten op een makkelijke manier?
Ik gebruik altijd blockada, waarbij ik mijn pihole als primaire dns server gebruik. In huis heb ik dus een dubbel filter (waarvan ik blacklists in pihole zelf instel). Op 3g/4g vertrouw ik volledig op blockada met de secundaire dns server.

When life gives you lemons, start a battery factory

• nero355
Volgens mij is dat één van de nieuwe produkten waarmee je ook indirekt Pi-Hole support, doordat een gedeelte van het bedrag aan het project wordt gedoneerd :)
jordi.c schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:45:
PiVPN en wat Pi-Hole aanpassingen en gaan met die banaan! :)
Ik heb in mijn asus router VPN Server - PPTP ingeschakeld. Het VPN adres is dus gewoon het WAN IP adres van mijn ISP. Is dit goed om te gebruiken of kan ik beter overschakelen op OpenVPN om buitenshuis met Pi-Hole verbonden te blijven?
PPTP is ongeveer hetzelfde als een onversleutelde VPN verbinding dus die zou ik lekker uitzetten en OpenVPN gebruiken ;)
Maarten60 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:51:
Bovendien wil je later misschien andere zaken aan je RPi toevoegen en dan heb je een beetje gevoel voor wat er gebeurd. Ik heb zelf deze http://users.telenet.be/MySQLplaylist/pi-hole.pdf handleiding gebruikt en later de Unifi controller toegevoegd.
Mogelijk ten overvloede: ik heb een rpi 3b en 3b+. De laatste heeft betere specs maar wordt ook warmer en de 3b voldoet bij mij. Heb wel een 32gb kaartje.
Succes.
Wat een overkill handleiding zeg... :/

Heel veel dingen heb je niet eens nodig en RaspBian en Pi-Hole heb je binnen 15 minuten opgezet op voorwaarde dat je een snel kaartje gebruikt die zo door apt-get update en apt-get dist-upgrade heen knalt! :Y)
Freee!! schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:21:
Ik heb meer draaien op de RPi dan alleen Pi-Hole, dat kan ik allemaal direct benaderen op een individueel IP-adres.
Je kan een flink eind komen zonder poortconflicten over het algemeen, maar Docker is ook een optie inderdaad :)
barrymossel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:40:
Ja hier precies hetzelfde. Ik weet alleen niet of ik dat op een RPi wil doen. Ik denk dat ik op niet al te lange termijn toch eens aan de NUC ga.
Zit ik ook aan te denken, maar dan moet ooit nog een keer mijn Atom 2830 NUC vrijkomen voor andere dingen :+

En ondertussen zijn er wat alternatieven in de vorm van apparaten met 16 GB eMMC opslag, maar ook kant en klare kastjes uit China voor € 89 of zo!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Freee!! schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:04:
[...]

Als je het niet verknald, probeer je het niet hard genoeg... ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Kijk ik net even op de web interface van mij Pi-Hole zie ik registration.ngxcld.com mega veel voorbij komen. Hij staat al in de blacklist maar geen idee wat dat is.
Iemand die hier ook last van heeft.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Freee!!

Freee!!

Pierre schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:31:
Kijk ik net even op de web interface van mij Pi-Hole zie ik registration.ngxcld.com mega veel voorbij komen. Hij staat al in de blacklist maar geen idee wat dat is.
Iemand die hier ook last van heeft.
Volgens wat ik zou gauw kan vinden, lijkt het op Netgear-spul dat naar huis belt.

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Freee!! schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:40:
[...]

Volgens wat ik zou gauw kan vinden, lijkt het op Netgear-spul dat naar huis belt.
Weird ik heb een R7800 router, en daar heb ik nog nooit last van gehad.

Ik heb wel een custom firmware, over die laatste versie lees ik helaas geen goede berichten. Even die van Netgear zelf erop gezet.
Nu lijkt ook mijn Pi-Hole compleet dood, morgen maar eens goed nakijken.

Ik draai op mijn router een firmware van Voxel, en de laatste versie is niet helemaal in orde (er klagen meer mensen over) vanmorgen die van April 2019 erop gezet en heb nu geen 5 miljoen queries meer op mijn Pi-Hole.

Problem solved :9

[ Voor 35% gewijzigd door Pierre op 15-06-2019 14:07 ]

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
nero355 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:52:

Wat een overkill handleiding zeg...

Heel veel dingen heb je niet eens nodig en RaspBian en Pi-Hole heb je binnen 15 minuten opgezet op voorwaarde dat je een snel kaartje gebruikt die zo door apt-get update en apt-get dist-upgrade heen knalt!
Ik heb die handleiding gemaakt, aangepast door de jaren heen. De bedoeling is een manageable en secure pihole te maken waar door de gebruiker dingen kunnen worden aan toegevoegd, zonder dat er allerlei neven effecten ontstaan.
Wanneer meer mensen de handleiding zouden volgen, zou waarschijnlijk de helft van het gezeur op discourse verdwijnen.

De setup is ook een opstap voor het toevoegen van allerlei uitbreidingen, zoals:
- unbound, knot-resolver, unfiltered DNS, nmap, munin, wireguard, … , alles te vinden op discourse.

Voor mensen met de NEXT / NEXT / NEXT mentaliteit is dit uiteraard geen goede handleiding, ze lopen dan het risico ook nog iets bij te leren.

[ Voor 2% gewijzigd door jpgview op 15-06-2019 09:56 . Reden: link naar handleiding ]

• jordi.c
ik vind zo'n handleiding echt chapeau zit super veel werk in! top gedaan!!

• nero355
jpgview schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:09:
Voor mensen met de NEXT / NEXT / NEXT mentaliteit is dit uiteraard geen goede handleiding, ze lopen dan het risico ook nog iets bij te leren.
Het is geen Windows! ;)

Maar wat ik dus daarmee bedoel is dat het heel veel mensen zal afschrikken om een dergelijke handleiding te volgen, vooral als ze nog nooit een Raspberry Pi of een Linux OS hebben aangeraakt, voordat ze Pi-Hole hebben ontdekt!

En voor iets simpels als ads blokkeren op mijn lokale netwerk zitten er een hoop dingen bij die de meesten waarschijnlijk nooit zullen gebruiken of nodig zullen hebben...

Wat dat betreft vind ik https://docs.pi-hole.net/ veel beter opgezet : Eerst de basis en als je daarna nog meer dingen erbij wil dan kan dat altijd nog achteraf :)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb RPi opgezet via :
https://www.zwiebelfam.nl/camper/VPN/index.htm
Meteen een VPN erbij...
en daarna
en als je iets van netwerken e.d. weet ben je zo klaar...

De handleiding is wel super maar ook erg uitgebreid, eerder een naslagwerk dan een handleiding.
Voor de leesbaarheid zou ik de opmaak wel wat anders maken, persoonlijk niet zo overzichtelijk.
De font opmaak van het hoofdstuk en een paragraaf is niet zo onderscheidend (hoofdstuk opmaak gaat nog net, maar de paragrafen zijn amper te vinden met dezelfde opmaak als de tekst) en ook de nummering is verwarrend als je de paragrafen ook 1,2,3,4, etc gaat noemen...net als de hoofdstukken.
Gebruikelijker is dan om 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 ect te gebruiken.

Het inspringen bij de tekst bij
1. Reading the manual.
start een stuk verder naar recht dan de inhoudsopgave, dus veel teveel wit links in de tekst tov de inhoudsopgave.

Dus kies de linker marge bij de hoofdstukken/paragrafen en tekst een stuk groter.
De winst die je dan krijgt kun je gebruiken om de opmaak van hoofdstukken/paragrafen beter te maken met waar functioneel iets meer afstand zonder dat het totaal aantal pagina's echt oploopt.
Kijk maar of je er wat mee kunt.

Fijn dat je het wel met ons deelt!

Verwijderd

Ik draai al een tijdje een Pi-Hole zonder problemen, nu leek het wel eens tijd om een update te doen.
Update voor FTL beschikbaar, maar ik krijg een error dat ik eerst sudo apt-get update moet doen.
Als ik die doe krijg ik onderstaande waar ik niet verder mee kan.
code:
1
2
3
E: List directory /var/lib/apt/lists/partial is missing. - Acquire (117: Structure needs cleaning)
E: Could not create temporary file for /var/cache/apt/srcpkgcache.bin - mkstemp (117: Structure needs cleaning)
E: The package lists or status file could not be parsed or opened.

Iemand ? :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2019 21:15 ]

• TheCaptain
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-09 06:38
Ik moet zeggen dat ik nu de PI-HOLE draai voor ongeveer 1,5 jaar. Hier en daar wel wat URL's gewhitelist maar voor de rest erg over tevreden.

Ik heb de pihole ingeschreven op een aantal URLs van dit project: https://tspprs.com/

Tot nu toe daar uitermate tevreden mee.

• jordi.c
tot zover alles draaiend PiVPN en PiHole

dit toegepast: https://marcstan.net/blog/2017/06/25/PiVPN-and-Pi-hole/

Alleen mijn internet werkt niet op mijn android als ik met OpenVPN verbinding maak en ik op het thuisnetwerk (wifi) zit. Ik heb dus wel internet als ik OpenVPN gebruik op 3g/4g (data).

Iemand enig idee wat ik kan doen zodat ik ook met OpenVPN en wifi internet heb? Ik wil namelijk openvpn altijd aan laten staan en niet als ik buiten mijn wifi kom handmatig OpenVPN moeten inschakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door jordi.c op 15-06-2019 21:42 ]

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-11 16:26
Bij de instellingen in de interface ergens aanklikken 'listen to all interfaces'

• jordi.c
ik zie nu wat het probleem kan zijn. Op mijn wifi verbind ik met mijn externe IP (94.x.x.x.) adres van Ziggo.

Iemand enig idee hoe ik dus ook op mijn wifi kan verbinden? Ik gebruik OpenVPN voor Android.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6JqmD9/Screenshot-20190615-215727-Open-VPN-for-Android.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door jordi.c op 15-06-2019 22:19 ]

• nero355
jordi.c schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:01:
ik zie nu wat het probleem kan zijn. Op mijn wifi verbind ik met mijn externe IP (94.x.x.x.) adres van Ziggo.

Iemand enig idee hoe ik dus ook op mijn wifi kan verbinden? Ik gebruik OpenVPN voor Android.

[Afbeelding]
Ranzige optie : Reverse NAT ook wel bekend als NAT Loopback inschakelen op je router.

Ietsje nettere optie : Maak een DNS record aan voor je IP via DynDNS of iets dergelijks en voeg dit record ook toe bij Pi-Hole aan je /etc/hosts om zowel intern als extern hetzelfde DNS record naar je PiVPN te laten verbinden :)

Dus :
- DNS Record "mijn-pivpn.ddns.com" die verwijst naar je externe Ziggo IP.
- In /etc/hosts voeg je dan "mijn-pivpn.ddns.com" toe die wijst naar een Intern LAN IP.

De Dynamic DNS Client kan je op je router of Raspberry Pi draaien! Kijk maar wat je fijner vindt :)

• route99

route99

Jouw externe ip adres zit in de openvpn file gebakken, en vanaf dat ip adres vindt de port forwarding plaats.
Lastig lijk me om dat van binnenuit te doen..... iig bij werkt dat ook niet, maar het hoeft imho ook niet... ik ben al op het netwerk waar ik wil zijn.... dus hoef er niet via een tunnel er heen....

• jordi.c
@route99 dus jij zet iedere keer als je het thuisnetwerk verlaat of binnenkomt de VPN uit en aan? Vind ik vrij omslachtig.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-11 14:40
jordi.c schreef op zondag 16 juni 2019 @ 02:17:
@route99 dus jij zet iedere keer als je het thuisnetwerk verlaat of binnenkomt de VPN uit en aan? Vind ik vrij omslachtig.
Zo doe ik het ook.
Zijn maar 2 handelingen als je de statusbalk naar beneden trekt:
Wifi aan, vpn pauze, daarna wifi uit, vpn resume.

who put a "stop payment" on my reality check

• jordi.c
ok ik moet dus in "OpenVPN voor Android" iedere keer password invoeren en heb in mijn statusbalk geen optie om te pauzeren/hervatten.

• route99

route99

Ik zet zelfs alleen ff de VPN uit, de wi-fi staat op "niet-automatisch verbinden" om logische redenen, "spoofing van een wi-fi die in mijn lijst" zou kunnen staan.....
Heb nu een 4 GB pakket voor ca 7 euro op mijn mobiel, hoef dus veel minder vaak voor grote data op mijn mobiel met een vreemde wi-fi verbonden te zijn.
Als ik op 4G zit en toch nog op de lokale server wil zijn zet ik wel de VPN aan.
in "OpenVPN voor Android" iedere keer password invullen...
Op een Iphone (5S) kun je dat bij de import regelen van de ovpn file, dus als je het daar niet doet... dat moet je het telkens doen

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 16-06-2019 09:25 ]

• jordi.c
@nero355 ik heb geprobeerd met jouw oplossing mijn ddns naam aan de host file toe te voegen maar ik kan nog steeds niet als ik op mijn thuisnetwerk zit mijn VPN gebruiken. Moet ik nog iets aanpassen aan de ovpn.conf file?

Ik neem aan dat ik gewoon ddns naam toevoeg, that's it zonder iets erachter?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:51
@Verwijderd
Lijkt op een corrupt filesystem. Je zou "sudo touch /forcefsck" kunnen doen met een reboot om mee te beginnen en kijken of dat een oplossing is.

• route99

route99

@jordi.c Heb jouw password probleem op mijn Android tablet getest, het klopt wat ik schreef.Het geldt dus ook voor Android.

• nero355
route99 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 00:36:
Jouw externe ip adres zit in de openvpn file gebakken, en vanaf dat ip adres vindt de port forwarding plaats.
Lastig lijk me om dat van binnenuit te doen..... iig bij werkt dat ook niet, maar het hoeft imho ook niet... ik ben al op het netwerk waar ik wil zijn.... dus hoef er niet via een tunnel er heen....
jordi.c schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:50:
@nero355 ik heb geprobeerd met jouw oplossing mijn ddns naam aan de host file toe te voegen maar ik kan nog steeds niet als ik op mijn thuisnetwerk zit mijn VPN gebruiken. Moet ik nog iets aanpassen aan de ovpn.conf file?

Ik neem aan dat ik gewoon ddns naam toevoeg, that's it zonder iets erachter?
Daarom : Verbind eens op DNS naam! :P

En ja die moet je ook effe toevoegen aan je OpenVPN Server en Client configuratie ;)

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-11 14:40
jordi.c schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:21:
ok ik moet dus in "OpenVPN voor Android" iedere keer password invoeren en heb in mijn statusbalk geen optie om te pauzeren/hervatten.
Die had ik even gemist in je oorspronkelijke verhaal.
Die van mij connect automatisch, dus geen password invoeren.
Ik zet hem natuurlijk ook alleen thuis op de wifi uit.
Als ik elders even op de wifi moet blijft hij aan.

Ik heb een FUP van 15GB bij Robin Mobile, is wel het langzaamste 4G abo, maar ik redt me daar prima mee.
Alleen apps updaten en t-mobike tv app gebruik ik de wifi voor.

[ Voor 15% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 16-06-2019 16:53 ]

who put a "stop payment" on my reality check

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
j1nx schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:03:
Iemand hier die dit ook heeft draaien?

https://github.com/roenw/PiPass/

Lijkt mij een mooie aanvulling voor de gezinsleden die de 404 niet altijd begrijpen.
Hij lijkt me erg handig maar even snel aan de praat krijgen zit er niet in voor mij als noob.
Ik krijg gelijk deze melding :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[ / ] Root user check...
[ + ] Root user check complete
[ / ] DR check... Please enter your web document root. (e.g. /var/www/html)
/var/www/html
[ / ] Is this the correct document root? (/var/www/html) [y/n]
y
[ + ] DR check succeeded, now installing PiPass... 
[ / ] Getting current php user...
[ + ] Current php user is pi.
[ / ] Building /etc/sudoers line to add...
[ / ] Checking if /etc/sudoers is already set up...
[ / ] Adding line to /etc/sudoers...
[ + ] Permissions have been set up successfully!
[ / ] Now making sure that your document root folder is clear...
[ + ] In document root... downloading files.
remote: Enumerating objects: 103, done.
remote: Counting objects: 100% (103/103), done.
remote: Compressing objects: 100% (72/72), done.
remote: Total 332 (delta 36), reused 84 (delta 26), pack-reused 229
Receiving objects: 100% (332/332), 83.90 KiB | 0 bytes/s, done.
Resolving deltas: 100% (131/131), done.
From https://github.com/roenw/pipass
 * [new branch]      admin        -> origin/admin
 * [new branch]      gh-pages     -> origin/gh-pages
 * [new branch]      locales-beta -> origin/locales-beta
 * [new branch]      master       -> origin/master
 * [new tag]         v1.3         -> v1.3
fatal: Not a git repository (or any of the parent directories): .git
PHP Fatal error:  Uncaught Error: Call to undefined function curl_init() in /home/pi/setup.php:98
Stack trace:
#0 /home/pi/setup.php(108): get_data('https://apps.ro...')
#1 /home/pi/setup.php(48): install()
#2 /home/pi/setup.php(24): preInstall()
#3 {main}
  thrown in /home/pi/setup.php on line 98

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 06:33

j1nx

Geek - Enjoying life

sweetdude schreef op zondag 16 juni 2019 @ 20:27:
[...]

Hij lijkt me erg handig maar even snel aan de praat krijgen zit er niet in voor mij als noob.
Ik krijg gelijk deze melding :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[ / ] Root user check...
[ + ] Root user check complete
[ / ] DR check... Please enter your web document root. (e.g. /var/www/html)
/var/www/html
[ / ] Is this the correct document root? (/var/www/html) [y/n]
y
[ + ] DR check succeeded, now installing PiPass... 
[ / ] Getting current php user...
[ + ] Current php user is pi.
[ / ] Building /etc/sudoers line to add...
[ / ] Checking if /etc/sudoers is already set up...
[ / ] Adding line to /etc/sudoers...
[ + ] Permissions have been set up successfully!
[ / ] Now making sure that your document root folder is clear...
[ + ] In document root... downloading files.
remote: Enumerating objects: 103, done.
remote: Counting objects: 100% (103/103), done.
remote: Compressing objects: 100% (72/72), done.
remote: Total 332 (delta 36), reused 84 (delta 26), pack-reused 229
Receiving objects: 100% (332/332), 83.90 KiB | 0 bytes/s, done.
Resolving deltas: 100% (131/131), done.
From https://github.com/roenw/pipass
 * [new branch]      admin        -> origin/admin
 * [new branch]      gh-pages     -> origin/gh-pages
 * [new branch]      locales-beta -> origin/locales-beta
 * [new branch]      master       -> origin/master
 * [new tag]         v1.3         -> v1.3
fatal: Not a git repository (or any of the parent directories): .git
PHP Fatal error:  Uncaught Error: Call to undefined function curl_init() in /home/pi/setup.php:98
Stack trace:
#0 /home/pi/setup.php(108): get_data('https://apps.ro...')
#1 /home/pi/setup.php(48): install()
#2 /home/pi/setup.php(24): preInstall()
#3 {main}
  thrown in /home/pi/setup.php on line 98
Helemaal vergeten er naar te kijken... Niks mee gedaan dus nog.

Anyhow; heb je php-curl geïnstalleerd? Lijkt erop dat PHP iets met curl wil binnen halen, maar de functie niet kent.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• route99

route99

Bij de installatie kon je kiezen om de webserver erbij te installeren.... die zorgt er voor dat dit
...e.g. /var/www/html)
goed geïnstalleerd is zodat andere tools daar verder op kunnen bouwen.
Zou dat het zijn?

• sweetdude
j1nx schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:38:
[...]

Anyhow; heb je php-curl geïnstalleerd? Lijkt erop dat PHP iets met curl wil binnen halen, maar de functie niet kent.
Dat kan, is er bekend welke versie van PHP geïnstalleerd dient te worden?
route99 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:43:
Bij de installatie kon je kiezen om de webserver erbij te installeren.... die zorgt er voor dat dit

[...]
goed geïnstalleerd is zodat andere tools daar verder op kunnen bouwen.
Zou dat het zijn?
Is dit bij de installatie van Pi-Hole of van PiPass. Bij de laatste heb ik er niets tussen zien staan.

• route99

route99

Moet Pi-hole zijn, Pi-Pass heb ik niet.
Wat bevestigd wordt in:
https://www.smarthomebegi...l-whole-home-ad-blocking/
Afbeeldingslocatie: https://www.smarthomebeginner.com/images/2018/10/install-lighttpd-for-pihole.png

En... het lijkt toch echt dat je hem onder Pi-Pass ook nodig hebt. Lees verder op GitHub.

https://github.com/Matthew-Hsu/PiPass
Most of the features controlled by PiPass can actually be ran through the PiPass Dashboard. Since your Raspberry Pi will act as a web server as well, you will need to make sure it has the permissions to do so. The following commands can grant execution:
code:
1
2
sudo chmod -R 755 /opt/PiPass/
sudo chmod -R 755 /var/www/

[ Voor 50% gewijzigd door route99 op 17-06-2019 15:45 ]

• sweetdude
j1nx schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:38:
[...]

Die staat er blijkbaar goed op, als ik onderstaande mag geloven:
code:
1
2
3
4
5
6
pi@PiHole:~ $ sudo apt-get install curl
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
curl is already the newest version (7.52.1-5+deb9u9).
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
route99 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:41:
Moet Pi-hole zijn, Pi-Pass heb ik niet.
Wat bevestigd wordt in:
https://www.smarthomebegi...l-whole-home-ad-blocking/
[Afbeelding]

En... het lijkt toch echt dat je hem onder Pi-Pass ook nodig hebt. Lees verder op GitHub.

https://github.com/Matthew-Hsu/PiPass

[...]

code:
1
2
sudo chmod -R 755 /opt/PiPass/
sudo chmod -R 755 /var/www/
dit is een andere PiPass, ik heb het over de PiPass van https://github.com/roenw/PiPass/
die voegt extra functionaliteit aan Pi-Hole toe.

volgens mij ben ik door de configuratie heen gekomen. Ik had de 2de prerequisite gemist 8)7

PHP-CURL to check for new versions (sudo apt update && sudo apt install php7.0-curl) Root (sudo) access to Pi-Hole
Git (if this isn't installed yet, use sudo apt-get install wget git-core)

tevens heb ik een pipass map aangemaakt in /var/www/html zodat hij een lege directory had zonder index bestanden.

[ Voor 22% gewijzigd door sweetdude op 19-06-2019 16:40 ]

• route99

route99

sweetdude schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:13:
[...]
dit is een andere PiPass, ik heb het over de PiPass van https://github.com/roenw/PiPass/
die voegt extra functionaliteit aan Pi-Hole toe.
Handiger als je het ff vermeldt, wist niet dat er meerdere waren.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 22:07

Sa1

PiPass leek me een handige toevoeging, maar nu krijg ik Internal Server error. Heb keurig gedaan wat de installatie handleiding vermeldde, heeft iemand een idee hoe dit uit te zoeken is?

pihole -r helpt nix, ben bang dat ik een herinstall moet doet.. jemig!

[ Voor 16% gewijzigd door Sa1 op 20-06-2019 11:34 ]

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 22:07

Sa1

Nadat ik de conclusie getrokken heb dat hij stuk is ben ik even rond gaan kijken en kwam ik er achter dat er ook een methode is om via m'n Synology een Docker image te draaien mbv macvlan driver. Vette shit. Dus dat geinstalleerd, werkt ook keurig, maar hoe kan ik m'n whitelist van m'n oude pihole, waar ik dus niet meer via de website bij kan, kopieren naar m'n nieuwe pihole, waar ik dus via commandline weer niet bij kan...Whitelist.txt staat gewoon in /etc/pihole ... iets verder kijken ;-p

nu alleen kijken waarom de queries vanuit docker image niet naar synology mogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sa1 op 20-06-2019 13:57 ]

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:51
Sa1 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:35:
PiPass leek me een handige toevoeging, maar nu krijg ik Internal Server error. Heb keurig gedaan wat de installatie handleiding vermeldde, heeft iemand een idee hoe dit uit te zoeken is?

Als je eruit bent dan hoor ik het graag.
Lijkt me ook wel een handige toevoeging ;)

note: Wist je trouwens dat je je vorige bericht kunt editen ipv nieuwe reactie na je eigen post ;)

• sweetdude
Sa1 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:35:

Heb je de PiPass van https://github.com/roenw/PiPass/ gebruikt? de andere is iets voor de NintendoDS waar ik mijn installatie ook mee omzeep heb geholpen.

om hem in een docker op synology aan de praat te krijgen moet er vanalles met de poortforwarding geregeld worden. Hier is er een artikel over:
https://servicemax.com.au...y-in-docker-the-easy-way/

Om de standaard blockpage van pi-hole actief te krijgen kun je onderstaande gebruiken:
nano /etc/pihole/pihole-FTL.conf
Add line: BLOCKINGMODE=IP
Save
Restart pihole service: pihole-FTL restart

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Nu zoontje van 4 vaker op youtube zit wil ik af van alle rotzooi aan reclames die langs vliegen. Ik heb een mac mini thuis die dienst doet als download bak / mediaplayer. Werkt al jaren zonder problemen. Is het mogelijk dat ik hierop pihole installeer hetzij via een docker container? Heb het zelf niet zo 123 kunnen vinden.

Nog wel enkele vragen;
- Is er een fallback als pihole crasht oid, dat thuis alles blijft werken (lees:internet).
- eigenlijk identieke vraag zoals hierboven maar blijft alles ook werken als ik de mac mini ff herstart vanwege een os update?

Toevoeging; Ik wil natuurlijk als alles werkt thuis alles forwarden naar pihole, dus geen gekut met instellen van dhcp per device

[ Voor 13% gewijzigd door SYQ op 24-06-2019 09:28 ]

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:15
SYQ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:25:
Nu zoontje van 4 vaker op youtube zit wil ik af van alle rotzooi aan reclames die langs vliegen. Ik heb een mac mini thuis die dienst doet als download bak / mediaplayer. Werkt al jaren zonder problemen. Is het mogelijk dat ik hierop pihole installeer hetzij via een docker container? Heb het zelf niet zo 123 kunnen vinden.

Nog wel enkele vragen;
- Is er een fallback als pihole crasht oid, dat thuis alles blijft werken (lees:internet).
- eigenlijk identieke vraag zoals hierboven maar blijft alles ook werken als ik de mac mini ff herstart vanwege een os update?

Toevoeging; Ik wil natuurlijk als alles werkt thuis alles forwarden naar pihole, dus geen gekut met instellen van dhcp per device
Eerste punt: Ja, je kunt gewoon een secundaire DNS opgegeven. Maar de vraag is of je dit wilt. Je kunt eens kijken naar een watchdog die controleerd of pihole nog up is. Heel kort gezegd, als je alles via je pihole laat lopen en hij crashed.. dan heb je ook geen internet op de devices die gebruik maken van DNS request. Whatsapp blijft b.v. gewoon werken.

Bovenstaande klopt niet. Zie post @ThinkPad verder op.

DHCP en DNS staan los van elkaar. Je kan prima alles via je pihole laten lopen als je alle devices laat connecten op DHCP.

Geld ook voor je 2de vraag, maar ik vraag me af hoe ernstig dat is. Een paar seconden geen DNS server kunnen vinden is vaak niet zo ernstig.

p.s. en offtopic, maar wbt youtube reclame en kinderen. Mijn ervaring is dat youtube reclame lastig blokkeren is via pihole. Misschien heb je iets aan dit: https://nl.pepper.com/aan...account-6-accounts-104403

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 24-06-2019 10:39 ]

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Thanks. Het is meer dat ik geen gezeur wil hebben als het plat ligt en ik ben niet thuis. Waf proof noemen we het hier op tweakers toch :)

Goed, zal ff dat pepper aanbieding checken. Klinkt zeker interessant. Dank!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
grote_oever schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:02:
[...]

p.s. en offtopic, maar wbt youtube reclame en kinderen. Mijn ervaring is dat youtube reclame lastig blokkeren is via pihole. Misschien heb je iets aan dit: https://nl.pepper.com/aan...account-6-accounts-104403
Die Pepper link lijkt mij niet geheel legaal.

• grote_oever
Pierre_nr1 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:19:
[...]

Die Pepper link lijkt mij niet geheel legaal.

Offtopic:
Heeft tijdje geleden ook op Tweakers gestaan in reacties:

Verwijderd in 'nieuws: YouTube biedt studentenabonnement YouTube Premium voor 7 ...

Is inderdaad niet legaal, maar niemand gaat ook iets met die link doen. Net zoals alle mensen in dit pi-hole topic de advertenties van Tweakers gewhitelist hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 24-06-2019 10:26 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
grote_oever schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:02:
[...]

Eerste punt: Ja, je kunt gewoon een secundaire DNS opgegeven.
[...]
Dit klopt helaas niet. Dit omdat veel systemen de tweede DNS als alternatief gebruiken i.p.v. fallback.
Zie ook: https://discourse.pi-hole...e-my-only-dns-server/3376

Als je dus als tweede DNS 1.1.1.1 of 8.8.8.8 hebt staan dan is de kans groot dat wanneer je Pi-hole gewoon up is, de queries alsnog naar je secundaire DNS worden gestuurd en je daardoor ongewenst je Pi-hole bypassed en toch nog reclame ziet.

Als uptime van je DNS dermate belangrijk is dan zou je al een tweede Pi-hole ernaast moeten draaien op bijv. een Raspberry Pi. Zelf heb ik dit niet, bij mij draait Pi-hole in een VM en als ik ga updaten dan maak ik altijd eerst even een snapshot. Als hij stukgaat dan kan ik met een paar klikjes de boel gelijk weer terugzetten waardoor de downtime minimaal is.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2019 10:45 ]

• grote_oever
ThinkPadd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:31:
[...]

Dit klopt helaas niet. Dit omdat veel systemen de tweede DNS als alternatief gebruiken i.p.v. fallback.
Zie ook: https://discourse.pi-hole...e-my-only-dns-server/3376

Als je dus als tweede DNS 1.1.1.1 of 8.8.8.8 hebt staan dan is de kans groot dat wanneer je Pi-hole gewoon up is, de queries alsnog naar je secundaire DNS worden gestuurd en je daardoor ongewenst je Pi-hole bypassed en toch nog reclame ziet.

Als je het foolproof wilt hebben dan zou je al een tweede Pi-hole ernaast moeten draaien op bijv. een Raspberry Pi. Zelf heb ik dit niet, bij mij draait Pi-hole in een VM en als ik ga updaten dan maak ik altijd eerst even een snapshot. Als hij stukgaat dan kan ik met een paar klikjes de boel gelijk weer terugzetten waardoor de downtime minimaal is.
Owh, op de zonnige maandag morgen weer wat geleerd. Ik vermoed dat ik even wat aanpassingen in mijn netwerk moet doorvoeren. :'(

• Freee!!

Freee!!

grote_oever schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:24:
[...]
Net zoals alle mensen in dit pi-hole topic de advertenties van Tweakers gewhitelist hebben.
Nee hoor, ik heb gewoon een abo ;)

• nero355
SYQ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:25:
Docker kan prima, maar zonder een tweede apparaat met daarop Pi-Hole kan je deze twee wel vergeten :
Nog wel enkele vragen;
Dus overweeg eens bijvoorbeeld zoiets : https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716
Wat ik overigens al een paar keer heb gemeld in dit topic en makkelijk met de Search bovenaan is te vinden ;)
DNS, geen DHCP ;)

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Ik neem je link later vanavond wel ff door. Mijn vraag was meer bedoelt als ik heb al een device thuis liggen wat dag en nacht aan staat en zou jet zonde vinden om iets erbij te kopen als het ook zou kunnen met de mac. Ik neem je link zostraks even door, zit nu op mn mobiel.

En bedoelde idd dns per device. Dhcp per device lijkt me idd erg lastig :)

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:36:
[...]
Docker kan prima, maar zonder een tweede apparaat met daarop Pi-Hole kan je deze twee wel vergeten :
Pi-Hole kan uitstekend in een Docker container, heb je geen tweede apparaat voor nodig.
DNS, geen DHCP ;)
AMEN!

• grote_oever
Crap, ik ben gisteren denk ik weer iets te fanantiek met het omzetten van mijn secondaire DNS.

Nu wordt mijn pihole bestookt met:
wpad.localdomain
Het is een A-type, wat volgens mij gewoon een DNS request is. Vermoedelijk komt deze van mijn gamepc met windows erop.

Raar dat ik nu pas deze entry's zie, maar goed.

Heeft iemand hier ook last van gehad, want ik zie dat de oplossing is lokaal hostfile aan te passen:
127.0.0.1 wpad.local
Dat vind ik beetje rare oplossing.

[edit]

Pihole log:
Jun 25 14:10:58 dnsmasq[932]: forwarded www.wpad.localdomain to 192.168.1.1
Jun 25 14:10:59 dnsmasq[932]: query[A] wpad.localdomain from 192.168.1.1
Jun 25 14:10:59 dnsmasq[932]: forwarded wpad.localdomain to 192.168.1.1
Jun 25 14:10:59 dnsmasq[932]: query[A] www.wpad.localdomain from 192.168.1.1
Jun 25 14:10:59 dnsmasq[932]: forwarded www.wpad.localdomain to 192.168.1.1
Jun 25 14:10:59 dnsmasq[932]: query[PTR] 200.1.168.192.in-addr.arpa from 192.168.1.1
Jun 25 14:10:59 dnsmasq[932]: forwarded 200.1.168.192.in-addr.arpa to 192.168.1.1
Jun 25 14:11:00 dnsmasq[932]: query[A] wpad.localdomain from 192.168.1.1
Jun 25 14:11:00 dnsmasq[932]: forwarded wpad.localdomain to 192.168.1.1
@edit2

Mmmm, raar. Er is een blog over geschreven: https://pi-hole.net/2018/...th-an-entry-in-etc-hosts/

[ Voor 120% gewijzigd door grote_oever op 25-06-2019 14:19 ]

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

grote_oever schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:55:
Het is een A-type, wat volgens mij gewoon een DNS request is. Vermoedelijk komt deze van mijn gamepc met windows erop.
Mijn WIndows machines doen elke 10 minuten zo'n wpad request.
Mijn Pi-hole antwoordt dan met NXDOMAIN, oftewel dat domein bestaat niet.
Wat zegt jouw Pi-hole als reply op die requests?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Dutch2007
  • Laatst online: 24-09 10:39
Wikipedia: Web Proxy Auto-Discovery Protocol

Web Proxy Auto-Discovery Protocol - WPAD

Dan heb je dat detect proxy settings aanstaan in de browser.

[ Voor 16% gewijzigd door Dutch2007 op 25-06-2019 15:16 ]

• hp-got

hp-got

Moi

Dutch2007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:15:
Dan heb je dat detect proxy settings aanstaan in de browser.
- Het is een Windows instelling, staat helemaal los van de browser
- Als je proxy detect uitzet (dat doe ik al jaren) doet Windows nog steeds elke 10 minuten een wpad request.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Dutch2007
hp-got schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:00:
[...]

- Als je proxy detect uitzet (dat doe ik al jaren) doet Windows nog steeds elke 10 minuten een wpad request.
Ik ga niet zeggen dat je ongelijk heb...

Maar zelfs als ik zoek op "WPAD" uitzetten

Komt ik op die detect proxy settings uit...

https://www.howtogeek.com...on-public-wi-fi-networks/

Windows 10
Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/03/img_58c34b9d51b40.png.pagespeed.ce.lvfKslviiw.png

Windows 7:
Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/03/Image-2.png.pagespeed.ce.i-9FqRk9I0.png
How to Disable WPAD on Windows 7
On Windows 7, you can disable WPAD through the Internet Options window. Head to Control Panel > Network and Internet > Internet Options. Note that you can also use this method on Windows 8 or 10, if you like.
https://www.reddit.com/r/...bling_wpad_on_windows_10/

[ Voor 26% gewijzigd door Dutch2007 op 25-06-2019 16:10 ]

• hp-got

hp-got

Moi

Dutch2007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:07:
[...]
Maar zelfs als ik zoek op "WPAD" uitzetten
Ik ken die links, nogmaals, zo doe ik het al jaren.
Blijkbaar zegt het omzetten van die schakelaar alleen dat Windows een eventueel aanwezige proxy moet negeren, maar het zoeken er naar gaat gewoon door. "designer's choice" zeggen we dan maar.
Dat is één van de leuke dingen van een Pi-hole, je ziet wat er op het netwerk gebeurt ;)

• Dutch2007
hp-got schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:38:
[...]

Ik ken die links, nogmaals, zo doe ik het al jaren.
Blijkbaar zegt het omzetten van die schakelaar alleen dat Windows een eventueel aanwezige proxy moet negeren, maar het zoeken er naar gaat gewoon door. "designer's choice" zeggen we dan maar.
Dat is één van de leuke dingen van een Pi-hole, je ziet wat er op het netwerk gebeurt ;)
Ah, handig om te weten, heb die WPAD wel vaak genoeg voorbij zien komen. Nooit op gelet of 't ook voorbij kwam je die functie uit had staan... 8)7

• nero355
Freee!! schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:51:
Pi-Hole kan uitstekend in een Docker container, heb je geen tweede apparaat voor nodig.
En als dat apparaat reboot of stuk gaat ?

Oops! :+
grote_oever schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:55:
Crap, ik ben gisteren denk ik weer iets te fanantiek met het omzetten van mijn secondaire DNS.

Nu wordt mijn pihole bestookt met:

[...]

Raar dat ik nu pas deze entry's zie, maar goed.

Heeft iemand hier ook last van gehad, want ik zie dat de oplossing is lokaal hostfile aan te passen:

[...]

Dat vind ik beetje rare oplossing.

[edit]

Pihole log:

[...]

@edit2

Mmmm, raar. Er is een blog over geschreven: https://pi-hole.net/2018/...th-an-entry-in-etc-hosts/
Volgens mij is dat hele gedoe ondertussen prima gepatched in de meeste OS'en en browsers, maar je kan het inderdaad voor de grap zo fixen :)

Wat me echter opviel : De PC krijgt blijkbaar .local als domein en dat kan je beter naar iets anders veranderen of op je DHCP server of op de PC zelf ;)

Zo gebruik ik bijvoorbeeld thuis.lan vanuit mijn DHCP server.
hp-got schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:00:
Het is ook niet raar dat je het niet helemaal uit kan zetten, want het wordt ook nog ergens anders voor gebruikt!

Wat dat was weet ik echter niet meer... :$

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik gebruik Pi-Hole nu al een tijdje. Echter aan aantal apparaten mogen van mij niet het internet op, dit heb ik nu geregeld met mijn router.
Helaas zijn een paar van die apparaten nu mijn log aan het volspammen met requests naar bekende sites. Is er een manier om deze apparaten uit te sluiten van de query logs en statistieken?

• grote_oever
nero355 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:49:
[...]

Oops! :+

[...]

Volgens mij is dat hele gedoe ondertussen prima gepatched in de meeste OS'en en browsers, maar je kan het inderdaad voor de grap zo fixen :)

Wat me echter opviel : De PC krijgt blijkbaar .local als domein en dat kan je beter naar iets anders veranderen of op je DHCP server of op de PC zelf ;)

Zo gebruik ik bijvoorbeeld thuis.lan vanuit mijn DHCP server.

[...]

Het is ook niet raar dat je het niet helemaal uit kan zetten, want het wordt ook nog ergens anders voor gebruikt!

Wat dat was weet ik echter niet meer... :$
Kennelijk is probleem niet gefixed opeens, maar goed, das meer voor een ander topic. Ik zie sinds gisteren veel meer rare requests. Heb alleen vandaag al 1,5 miljoen DNS requests verstuurd. Geen idee of dat normaal is, want 40 procent zijn PTR

Tis door de warmte ook niet echt een motivator om het op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 25-06-2019 22:28 ]

• nero355
JJnJ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:37:
Ik gebruik Pi-Hole nu al een tijdje. Echter aan aantal apparaten mogen van mij niet het internet op, dit heb ik nu geregeld met mijn router.
Helaas zijn een paar van die apparaten nu mijn log aan het volspammen met requests naar bekende sites. Is er een manier om deze apparaten uit te sluiten van de query logs en statistieken?
Dat kan in de Settings bij Top Clients als het goed is :?
grote_oever schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:27:
Kennelijk is probleem niet gefixed opeens, maar goed, das meer voor een ander topic. Ik zie sinds gisteren veel meer rare requests. Heb alleen vandaag al 1,5 miljoen DNS requests verstuurd. Geen idee of dat normaal is, want 40 procent zijn PTR

Tis door de warmte ook niet echt een motivator om het op te lossen.
Ik gok een of ander apparaat dat op hol is geslagen, omdat het verkeer van dat apparaat wordt geblokkeerd :D

- Samsung/Sony TV
- ASUS router
- Één of ander zogenaamd "Smart" apparaat uit de categorie IoT en dan vooral cheapass IoT :+

Ik hoor wel of ik gelijk had ;)

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
nero355 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:05:
[...]

Daar kan je ze alleen uit de top client list halen maar in de query log staan ze nog steeds. Daardoor het zoveel request zijn is het bijna niet te doen om knap je logs te bekijken.

• grote_oever
nero355 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:05:
[...]

[...]

Ik gok een of ander apparaat dat op hol is geslagen, omdat het verkeer van dat apparaat wordt geblokkeerd :D

- Samsung/Sony TV
- ASUS router
- Één of ander zogenaamd "Smart" apparaat uit de categorie IoT en dan vooral cheapass IoT :+

Ik hoor wel of ik gelijk had ;)
Nee, helaas.. geen bingo ;)

Rare is dat er Queries tussen staat van apparatuur wat gewoon uitstaat. Bv

packages.mdevries.org

Volgens mij is hij al enkele jaren geleden gestop met synology packages. Maar goed, m’n nas staat nu wel uit.

Ook die wpad komt weer voorbij, terwijl al m’n pi’s uitstaan.

Vaag zeg, heb gevoel dat ik dit heb sinds ik heb Google DNS overal al secundaire DNS heb vervangen. Misschien toeval, maar toch raar.

/edit
Mmm, vermoedelijk was mijn SGU aan flippen. Na een herstart heb ik opeen geen grote DNS requests meer.

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 26-06-2019 07:31 ]

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:49:
[...]
Reboot gaat snel genoeg en als het echt stuk gaat, doe je het even zonder (settings in modem omzetten).

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:39

amaterasu

In memory of Cj

Ik heb sinds een week pi-hole draaien op een externe server. Deze thuis op mijn modem/router ingesteld als DNS en dit werkt perfect.

Nu zie ik sinds gisteren vreemde "Top Clients" staan. De IP's van deze clients linken naar de website van Ukrainian cyberpolice en de Ukrainian police website.

Iemand anders dit eerder meegemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/0ly8a4q5en631.png

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

amaterasu schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:09:
Ik heb sinds een week pi-hole draaien op een externe server. Deze thuis op mijn modem/router ingesteld als DNS en dit werkt perfect.

Nu zie ik sinds gisteren vreemde "Top Clients" staan. De IP's van deze clients linken naar de website van Ukrainian cyberpolice en de Ukrainian police website.

Iemand anders dit eerder meegemaakt?

[Afbeelding]
Heb je die externe server niet dichtgetimmerd dat er enkel vanuit jouw WAN IP DNS requests gedaan mogen worden? Als je op 4G of bij je vrienden zit moet je dan vervolgens wel even VPN met thuis maken om gebruik te kunnen maken van je PiHole, of het WAN IP van je vrienden whitelisten natuurlijk, met 4G wordt dit wat lastiger :P

www.google.nl

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:39

amaterasu

In memory of Cj

MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:18:
[...]

Heb je die externe server niet dichtgetimmerd dat er enkel vanuit jouw WAN IP DNS requests gedaan mogen worden? Als je op 4G of bij je vrienden zit moet je dan vervolgens wel even VPN met thuis maken om gebruik te kunnen maken van je PiHole, of het WAN IP van je vrienden whitelisten natuurlijk, met 4G wordt dit wat lastiger :P
Goede tip! 4G maakt mij niet zoveel uit dus dit is zeker een idee.
Pagina: 1 ... 12 ... 111 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.