Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:16
Hier juist heel veel insecten, met name bijen. Vooral bij de rozemarijn.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Batilan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:21:
[...]

Wel jammer dat ze een beetje te optimistisch zijn met "25 centimeter afgraven" en "40 centimeter wortelbegrenzer: ik ben nu al een paar jaar bezig om heermoes uit te roeien, en probeer waar het opkomt het "met wortel en tak" uit te roeien. Regelmatig duik ik daarbij onder de 50cm diepte. De wortel is meestal wel een deel te volgen, maar bijvoorbeeld in een keileem deel raak je snel het spoor bijster.

We hebben de kavel 2 jaar braak laten liggen, dit jaar gaan we toch inzaaien en inplanten en hopen dat we de heermoes er grotendeels onder kunnen houden. Het aantal plaatsen waar het nog opduikt is intussen minimaal, maar als het ergens opduikt in het gazon dan wordt het lastig, in de border ga ik het alsnog te lijf en sloop desnoods nieuwe planten er uit. De kavel is 1900 m2, dus het is wel een klusje om het allemaal bij te houden.

We hebben inderdaad voornamelijk de bodem verbeterd middels compost, dit jaar ga ik ook lavameel toevoegen, al verwacht ik daar geen wonderen van.
Ik ben het deels met je eens dat 25cm afgraven wel erg magertjes is zeker als je bedenkt dat ze tot 7 meter diep kunnen wortelen.

Zoals al eerder geopperd is in dit topic is heermoes een plant van de lange adem. Ga door met bemesten en (vooral) lavameel. Alhoewel het misschien wel slim is om je grond af en toe te laten testen zodat je weet waar je aan toe bent. Lavameel kan geen kwaad maar het kan wel een paar jaar duren voordat je resultaat ziet dus geef absoluut niet te snel op.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Piet91 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:23:
Eigenlijk willen we hier wel eens gaan verticuteren, maar het lijkt nooit het juiste moment.
Eerst was het veel te koud (zeker 's nachts), nu wordt het warmer maar is het overal kurk- en kurkdroog.
Misschien rond weekend een beetje regen maar dat is het ook wel...
Ik doe het gewoon ergens in de lente als het droog is, denk nu vier weken geleden. Bij gezaaid maar dat doet ook niets met deze droogte. Gras is gecultiveerd onkruid (eigenlijk een graan) dus kan best veel hebben als het al geworteld is.

Edit, en ja het ziet er niet uit helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 29-04-2026 18:44 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:15
CrystalViriS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:23:
[...]

Wij hebben hier in de tuin "poepiemerel". Een merel mannetje (soms met partner) die op zijn rug een tijd geleden wat witte veertjes had. Mijn zoontje zei toen ; een andere vogel heeft op hem gepoept! Vandaar de naam dus. Inmiddels is het wel duidelijk dat het geen poep was en is het beestje bijna compleet wit op zijn rug geworden. En ja het is echt een merel. Maar het grappige hier aan is dat hij echt super herkenbaar is. Er is er maar eentje in de buurt die er zo uit ziet. Soms komen we hem verderop in de straat nog tegen maar zijn leefgebied lijkt echt rondom onze tuin. Het is "onze poepiemerel" en hij heeft ook een badje in de tuin waar hij graag gebruik van maakt. Soms gaat hij dan op het tuinmeubilair voor het raam zitten opdrogen na het badderen. Eigenlijk moet ik hem eens op de foto zetten maar het lukt niet met de telefoon, het is echt een heel mooi beestje met zijn rare veren zo. Ik weet niet waarom hij gedeeltelijk wit is nu. Misschien is hij oud, hij lijkt wat rustiger dan andere merels. Eigenlijk ben ik bang dat hij al oud is en dat we hem een keer gaan vinden ergens.
Herkenbaar en leuk om mee te maken, zo hebben wij een paar jaar een 'kale kop' Merel in de tuin gehad die op de meest onhandige plekjes een nest ging bouwen en na heel wat mislukte pogingen (en een plankje om hem te helpen) toch een nestje met 2 kleintjes had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dblhAZDCRSFL2oeyK8XTmI5turQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bb2Jr0jFWkJscNPJwg7eyoPg.png?f=fotoalbum_large

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hier wel merels maar nestelen willen ze helaas niet in de tuin. Vind merels echt toffe vogels :D

Do { Ping } while ( LOL )

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57

krietjur

Where am I?

Ik heb 2 katten, dus weinig vogels in de tuin. Enige die het aandurven zijn eksters, die ook graag de katten uitdagen. Zou het eigenlijk eens moeten filmen hoe ze de kat soms zitten te pesten. Op de schutting wachten tot de kat op de schutting klimt, en dan als hij in de buurt komt over hem heen vliegen en aan de andere kant gaan zitten. Erg komisch om ze bezig te zien :)

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:42:
[...]

Ik doe het gewoon ergens in de lente als het droog is, denk nu vier weken geleden. Bij gezaaid maar dat doet ook niets met deze droogte. Gras is gecultiveerd onkruid (eigenlijk een graan) dus kan best veel hebben als het al geworteld is.

Edit, en ja het ziet er niet uit helaas.
Ja, en dan kun je nu wel wachten maar dan wordt het waarschijnlijk alleen nog maar warmer en droger.

Heb zo'n idee dat we tegenwoordig in 1 klap van nat/koud winterweer overgaan in warm/droog zomerweer...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Piet91 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:35:
[...]

Ja, en dan kun je nu wel wachten maar dan wordt het waarschijnlijk alleen nog maar warmer en droger.

Heb zo'n idee dat we tegenwoordig in 1 klap van nat/koud winterweer overgaan in warm/droog zomerweer...
Misschien wel, misschien niet. Ik doe gewoon mijn ding. Het lijkt wel wat extremer te worden, maar mijn opa heeft ook extreem droge zomers meegemaakt. Je kan gewoon niet in de toekomst kijken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik kwam dit tegen met snoeien. Als ik op de takken van mijn spar(?) tik, komt er allemaal stof uit. Wat is dat eigenlijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLLSV3O7aCdp3T4JY07A01ozeow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4QwxBuuyvCiETNQnXXQ9YopH.png?f=fotoalbum_large

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:17
Eppo © schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:18:
Ik kwam dit tegen met snoeien. Als ik op de takken van mijn spar(?) tik, komt er allemaal stof uit. Wat is dat eigenlijk?
[Afbeelding]
Sporen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:54

Dennis1812

Amateur prutser

Tip van een oudere man op de volkstuinen tegen heermoes was om de heermoes een paar dagen in water (gieter) te laten trekken. En de afgebroken planten net onder de aarde te werken.
En de gier/thee die je ervan trekt over je bodem te gieten. Zo zouden de mineralen sneller terug in de bodem komen.

Je hebt vooral een arme grond. Daar ga je met alle gewassen problemen mee krijgen. Dus zeer stevig en goed bemesten en ook met lavameel. Maar ook mulchen en mesten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:03

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Shadow_Agent schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:15:
Hier wel merels maar nestelen willen ze helaas niet in de tuin. Vind merels echt toffe vogels :D
Twee jaar geleden hadden we een nestje dat te laag was gemaakt, waardoor zelfs onze oude kater nog een jong eruit wist te hengelen. Tegenwoordig doen de merels het beter. Maar de duiven... elke keer weer een nieuwe poging, te hoog in de boom, waardoor het nest met eieren en al naar beneden kukelt. Moet zeggen, het zijn doorzetters, soms drie pogingen in een jaar. Op dezelfde plek.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Via de nieuwsbrief van de Vlinderstichting werd ik gewezen op de website Erfparadijzen, bedoeld om de biodiversiteit een handje te helpen. Voor wie zijn tuin wil inrichten of veranderen zijn er bij de handleidingen nuttige tips te vinden voor onder andere plantenkeuze, gefaseerd maaien, afscheidingen, nestkasten, water in de tuin en nog veel meer. Of meld je paradijs aan voor de kaart!

• pman63
  • Laatst online: 22:48
VeertienKaVier schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:50:
[...]

Twee jaar geleden hadden we een nestje dat te laag was gemaakt, waardoor zelfs onze oude kater nog een jong eruit wist te hengelen. Tegenwoordig doen de merels het beter. Maar de duiven... elke keer weer een nieuwe poging, te hoog in de boom, waardoor het nest met eieren en al naar beneden kukelt. Moet zeggen, het zijn doorzetters, soms drie pogingen in een jaar. Op dezelfde plek.
Merels hebben vaak ook wel tot 3 nesten (en legsels) even afhankelijk van de hoeveelheid voedsel.

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bedankt, weet ik dat ook weer

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57

krietjur

Where am I?

Normaal geen merel te zien in de tuin vanwege m'n twee katten die er lopen. Gisteravond wormen uitgezet in de tuin om grond te verbeteren. Vandaag wel merels in de tuin :+

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 20:50
Eppo © schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:18:
[Afbeelding]
Dat is stuifmeel oftewel pollen (dat spul waar je hooikoorts van krijgt als je pech hebt), geen sporen.
Sporenplanten zijn o.a. mossen en varens. Die planten zicht voort middels sporen i.p.v. zaden.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:22
VeertienKaVier schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:31:
Via de nieuwsbrief van de Vlinderstichting werd ik gewezen op de website Erfparadijzen, bedoeld om de biodiversiteit een handje te helpen. Voor wie zijn tuin wil inrichten of veranderen zijn er bij de handleidingen nuttige tips te vinden voor onder andere plantenkeuze, gefaseerd maaien, afscheidingen, nestkasten, water in de tuin en nog veel meer. Of meld je paradijs aan voor de kaart!
comment pinnen?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:01
Voor mijn Makita Dux 60 met Makita bosmaaier hulpstuk zoek ik biologisch afbreekbare maaidraad, ipv de gangbare nylon maaidraad.
Nu heb ik maaidraad van Kramp 2mm biologisch afbreekbaar, deze valt zwaar tegen.
Wie heeft ervaring met dit soort maaidraad, online is er weinig te vinden, of grote volumes, of bedrijven die niet reageren op telefoon & mail.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
We hebben hier een beginnend wespennest in de tuin, helaas in de hut van de kinderen... Dus ik zou hem eigenlijk willen weghalen/verplaatsen omdat de kinderen veel in de hut en in de tuin spelen.

Ik heb ook de wespen Stichting om hulp gevraagd, via een wespen consulent (dat bestaat blijkbaar :D).

Maar hier zit ook veel kennis, dus ben benieuwd wat de mening hier is. Kan ik zoiets zelf weghalen? Internet wijst voornamelijk naar bedrijven, maar zoiets klein moet toch ook zelf kunnen? Alhoewel ik ook lees dat ook die paar werkers dan aggressief kunnen worden, en dat ze heel vaak toch weer opnieuw beginnen op die plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xrVbrdBubkaOyldvW64RsnIKqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lV1IdNGstzZhxtBA72ZPN66l.jpg?f=fotoalbum_large
Het formaat is nu een flinke pingpong bal.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
kepler schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:27:
We hebben hier een beginnend wespennest in de tuin, helaas in de hut van de kinderen... Dus ik zou hem eigenlijk willen weghalen/verplaatsen omdat de kinderen veel in de hut en in de tuin spelen.

Ik heb ook de wespen Stichting om hulp gevraagd, via een wespen consulent (dat bestaat blijkbaar :D).

Maar hier zit ook veel kennis, dus ben benieuwd wat de mening hier is. Kan ik zoiets zelf weghalen? Internet wijst voornamelijk naar bedrijven, maar zoiets klein moet toch ook zelf kunnen? Alhoewel ik ook lees dat ook die paar werkers dan aggressief kunnen worden, en dat ze heel vaak toch weer opnieuw beginnen op die plek.

[Afbeelding]
Even informeren bij de gemeente bijvoorbeeld

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Barleone
  • Laatst online: 18:00
Als het zo klein is zou ik het zelf proberen omdat het goed bereikbaar is. Aanpak weet ik niet dat zou ik dan eerst googlen.

[ Voor 39% gewijzigd door Barleone op 04-05-2026 18:13 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:44
kepler schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:27:

[Afbeelding]
Wacht tot ze allemaal binnen zijn in de avond, wespen en hoornaars vliegen 's nachts niet, en neem dan een emmer , in dit geval een groot glas, met een laagje benzine onderin.
Plaats dat over het nest tegen het plafond en tik met de zijkant tegen het nest, al hoeft dat waarschijnlijk niet eens en komen ze gealarmeerd zelf al, de wespen komen dan naar buiten en zullen stikken in de damp. Na vijf minuten kan je het nest lostikken.
Maar als je kan zien of ze allemaal gevallen zijn hoeft dat niet.
De benzine kan je na filteren gebruiken in de auto of tuinmachine.
Je kan ook 's nachts een bus schuimgif in het nest leegspuiten, maar dat is duurder dan een liter/beetje benzine.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2026 18:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:11
Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Wacht tot ze allemaal binnen zijn in de avond, en neem dan een emmer , in dit geval een groot glas, met een laagje benzine onderin.
Plaats dat over het nest tegen het plafond en tik met de zijkant tegen het nest, de wespen komen dan naar buiten en zullen stikken in de damp. Na vijf minuten kan je het nest lostikken.
Maar als je kan zien of ze allemaal gevallen zijn hoeft dat niet.
De benzine kan je na filteren gebruiken in de auto of tuinmachine.

[YouTube: How to Remove a Wasp Nest with a Petrol Bucket]

Je kan ook 's nachts een bus schuimgif in het nest leegspuiten, maar dat duurder dan een liter benzine.
Of je belt even een imker in de buurt en die komt die vriendelijke jongens (gratis!) voor je weghalen.

Ja, laten we dat maar doen ;(

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:52
BBBrt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Of je belt even een imker in de buurt en die komt die vriendelijke jongens (gratis!) voor je weghalen.

Ik ken wel een paar imkers en geen komt voor wespen hoor. Bijen wel.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Teijgetje
BBBrt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Helaas, bijen zoals gezegd wel, wespen komt zelfs de gemeente niet voor.
En dit bolletje ziet er uit als een beginnend hoornaars nest.
Zoals je kan zien stikken ze vrijwel gelijk en is het een snelle dood.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2026 18:43 ]

• kepler
Dank voor alle antwoorden! Hoornaars nest :o

Ik kan er relatief makkelijk bij. Ik kan ook die hele pallet eraf halen, maar dan heb ik drie verdrietige kinderen.

Ik heb niet direct benzine voorhanden, zou bv spiritus of wasbenzine ook werken?

In de ochtend vroeg is dus het beste? En zitten ze dan echt allemaal binnen?

Edit: mooi en uitgebreid antwoord gekregen via wespenstichting.nl. Dit ga ik voorlopig opvolgen, maak er een leuk leerproject van voor de kinderen en dan kan het nest binnenkort verplaatst worden.
De mooie dame die ik op de foto zie is een koningin van de gewone wesp.

Zoals ik al aangaf is er maar een kleine kans dat het nest slaagt. Nu het nest verwijderen zal niks uithalen want de dame heeft besloten dat de hut van de kinderen een heel mooie plek is. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen als de kinderen er graag in spelen. Dan moet dat wel een mooie hut zijn.

Als je een paar weken wacht zodat de eerste werksters er zijn dan is de kans op een geslaagde verplaatsing heel groot. We hebben meerdere wespenconsulenten die met smacht zitten te wachten om een nest te adopteren.

De koningin is op dit moment heel erg geconcentreerd bezig met het bouwen van het nest. Ze is nog nauwelijks defensief want er is ook nog geen broedsel te verdedigen. In een later stadium kan dat defensieve wel komen. Maar...het is goed om te weten dat wespen niet zomaar zullen steken. Als je rustig blijft dan zullen ze jou niet als bedreiging zien. Sterker nog, onderzoek heeft aangetoond dat ze aan gezichtsherkenning doen! Dus ze weten op ten duur dat jij oke bent.

Je zou hier een mooi leerproject van kunnen maken voor de kinderen. Vertel ze wat je leest op onze site over deze mooie dames. Wat ze allemaal doen en hoe belangrijk ze voor de natuur zijn. Misschien worden zij dan later ook wel wespenconsulent.

https://wespenstichting.n...espensoorten/gewone-wesp/

Zodra het nestje een paar dames heeft rondvliegen dan kunnen we de verplaatsing in gang zetten. Want ik snap wel dat de kinderen in de zomer echt wel in het hutje willen spelen.

Hopelijk weet je zo voldoende en wil je samen met de kinderen de dames nog wat tijd gunnen.

[ Voor 74% gewijzigd door kepler op 04-05-2026 19:51 ]

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
Verschil tussen wespen en hoornaars is erg goed te zien en horen. We hebben beide een paar jaar terug hier gehad. De ongedierte bestrijding had houten doosjes speciaal voor wespennesten. Die schoof hij over het nest en daarna schoof hij het deksel er op. En toen ging het nest met een open doosje het bos in. Want wespen zijn hartstikke nuttig aldus de bestrijder ( die overigens ook imker was).

Tegen de hoornaars was hij medogenloos. Die kregen een flinke dosis wit poeder. En toen was het ook klaar.

Ik zou dus niet zelf modderen en gewoon de ongediertebestrijding bellen.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
Ik zie nu de post van de wespenconsulent. Supergoed! Gewoon er een leerproces maken. Succes!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:19
Wat een leuk bericht van die wespenconsulent! Ik heb weer een hoop geleerd!

• Teijgetje
kepler schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:00:

Ik heb niet direct benzine voorhanden, zou bv spiritus of wasbenzine ook werken?
Geen idee, je ziet heel YouTube vol staan met benzine, dus wasbenzine of spiritus is op eigen risico.
In de ochtend vroeg is dus het beste? En zitten ze dan echt allemaal binnen?
Nee, in de vroege ochtend zijn ze alweer onderweg.
's Nachts zijn ze allemaal binnen, dus vanaf dat het een uurtje donker is tot een uurtje voordat het weer gaat schemeren. Overdag, of in de vroege ochtend blijft een risico.
Edit: mooi en uitgebreid antwoord gekregen via wespenstichting.nl. Dit ga ik voorlopig opvolgen, maak er een leuk leerproject van voor de kinderen en dan kan het nest binnenkort verplaatst worden.
Die dame kregen wij dan weer niet te zien. 😉
Succes, persoonlijk zou ik een hoornaarsnest niet verplaatsen, dat doen ze zelf. Ze bouwen eerst dit beginnend nest en als het volk groot genoeg is verkassen ze meestal naar een boomtop om daar een nieuw nest te maken.
Ik zou hoornaars gewoon vernietigen, grote kans dat het Aziatische zijn, Geelpoothoornaars zoals ze nu heten.
Om misverstanden te voorkomen met andere Aziatische hoornaars, (en Europese), die hier niet voorkomen (nog), zoals de Aziatische reuzenhoornaar, heeft het beestje een herkenbare naam gekregen: Hij heeft gele poten.
De Europese Hornaars zijn overigens niet schadelijk voor de bijen en zijn niet (zo) agressief als je bij hun nest in de buurt komt zoals geelpoothoornaars.
En woon je in een waterrijk gebied dan zijn wespen ook goede opruimers van muggen ed. Alleen in de buurt van je kinderen zijn alle soorten wat minder. Verplaatsen is dan ook relatief, wil je er zelf geen last van hebben dan moet je ze flink verhuizen. Ze vliegen max ca. een kilometer voor voedsel.

En het wespennest verplaatsen als het groter is als advies? Apart, hoe ga je dat dan verplaatsen en ergens anders ophangen?
Dat zou ik dan gelijk afspreken met de wespenstichting, dat zij dat komen adopteren.
Ik had hier ooit onder het dak een leeg nest gevonden ter grote van een skippybal, iets groter zelfs, dat had jaren eerder veel overlast gegeven. Gelukkig gebruiken ze een nest meestal maar 1x omdat ze sterven voor de winter, tenzij een andere koningin het vindt in het voorjaar.

• kepler
Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Geen idee, je ziet heel YouTube vol staan met benzine, dus wasbenzine of spiritus is op eigen risico.

[...]

Nee, in de vroege ochtend zijn ze alweer onderweg.
's Nachts zijn ze allemaal binnen, dus vanaf dat het een uurtje donker is tot een uurtje voordat het weer gaat schemeren. Overdag, of in de vroege ochtend blijft een risico.

[...]

Die dame kregen wij dan weer niet te zien. 😉
Succes, persoonlijk zou ik een hoornaarsnest niet verplaatsen, dat doen ze zelf. Ze bouwen eerst dit beginnend nest en als het volk groot genoeg is verkassen ze meestal naar een boomtop om daar een nieuw nest te maken.
Ik zou hoornaars gewoon vernietigen, grote kans dat het Aziatische zijn, Geelpoothoornaars zoals ze nu heten.
Om misverstanden te voorkomen met andere Aziatische hoornaars, (en Europese), die hier niet voorkomen (nog), zoals de Aziatische reuzenhoornaar, heeft het beestje een herkenbare naam gekregen: Hij heeft gele poten.
[YouTube: E learning Hoe herken je een Aziatische hoornaar ?]

De Europese Hornaars zijn overigens niet schadelijk voor de bijen en zijn niet (zo) agressief als je bij hun nest in de buurt komt zoals geelpoothoornaars.
En woon je in een waterrijk gebied dan zijn wespen ook goede opruimers van muggen ed. Alleen in de buurt van je kinderen zijn alle soorten wat minder. Verplaatsen is dan ook relatief, wil je er zelf geen last van hebben dan moet je ze flink verhuizen. Ze vliegen max ca. een kilometer voor voedsel.

En het wespennest verplaatsen als het groter is als advies? Apart, hoe ga je dat dan verplaatsen en ergens anders ophangen?
Dat zou ik dan gelijk afspreken met de wespenstichting, dat zij dat komen adopteren.
Ik had hier ooit onder het dak een leeg nest gevonden ter grote van een skippybal, iets groter zelfs, dat had jaren eerder veel overlast gegeven. Gelukkig gebruiken ze een nest meestal maar 1x omdat ze sterven voor de winter, tenzij een andere koningin het vindt in het voorjaar.
Ja, sorry :D Zij vroegen om een foto van de wesp en toevallig lukte dat. Blijkbaar geen hoornaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AioBhzwhJcBbgvvzUoIys3KPa7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iR8sr42a8ZHTt0HwZconvEyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE0X2jUL0DwXmvd6lwjql4MHDjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkaYnjo6HSYC7FQDaqa9mNB3.jpg?f=fotoalbum_large

Zij zeggen dus dat ze het zelf komen verplaatsen en dat er genoeg consulenten een nest willen adopteren. Mocht dit nest lukken en het wordt verplaatst dan laat ik weten hoe ze het doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 05-05-2026 07:05 ]

• sauron28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-05 09:04
2 weken terug deze geelpoothoornaar(aziaatische) koningin verwijderd onder mijn overkapping op de benzine manier. Nog geen werksters. Ging heel eenvoudig. Toch wel even spannend... :)
Wel 85 euro bespaard van de ongediertebestrijder. Gemeente of andere instanties komen er niet voor. Tegenwoordig eigen verantwoordelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CrouLD1R_AbNYLz1WNIPXeHR4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vhn21NYK2xJYlMcJdNYCNQwj.jpg?f=fotoalbum_large

• GrowMyHair
  • Niet online
In onze achtertuin hebben we zo'n 60 meter vrij groene ligusterhaag. Deze heeft een aantal bruine plekken met slappe bladeren. En op veel plekken wat losse bruine takjes. Ik vrees een beetje voor het begin verwelkingsziekte wat wellicht een doodvonnis zou zijn voor deze haag. Het viel me op dat de aantasting alleen in de dunste takjes aan de uiteinden zit. De dikkere takken zijn nog allemaal groen, en bevatten ook zowel aangetaste als groene blaadjes.
Weet iemand hier wat dit is, en hoe dit best aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAXS9gd9b8v6DlO8b0y0KcJGC2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLA4hMeERNBUgItEWrkLVMxG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWwlVxShBCiJXOLhAV7sh1FBfTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbFtY1gBkvmApxg10rESFFoW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRTZmyph7-7sUPa1CVktVdM0FrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfjA0i2KT9JrCBcc3RFxWNKY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFBZ7tQmL1dlH_5UokdKVQXsiAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm8KFFLXFdomt9wHhmSCWQp3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door GrowMyHair op 05-05-2026 10:19 ]

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:22
De mussen hier zijn volgens mij flink bezig met hun nestjes voeren, want de vogelpindakaas met meelwormen is niet aan te slepen. Er gaan rustig 3 potjes per week doorheen. Erg leuk om te zien, al heeft helaas de lokale ekster ook door hoe hij een hapje kan mee eten (zit wel zo'n kooi omheen, maar ekkies zijn slimme beestjes...).

Ik vind het alleen wel wat prijzig worden. Ik haal ze momenteel bij Ranzijn, 3 potjes voor 5 euro. Is al een betere prijs dan de 3,50 per pot die bij Pets Place betaalde, maar ik vroeg me af waar anderen het halen. Kan het goedkoper?

Overigens stond ik even scheel te kijken naar de prijs van pure meelwormen. 700g voor 13 euro. Zo'n emmer is volgens mij in een paar dagen leeg, wordt een duur geintje...

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik pak het van de Action vaak mee. Al weet ik de prijs niet uit mn hoofd.

• No Hands
  • Laatst online: 20:55
GrowMyHair schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:16:
In onze achtertuin hebben we zo'n 60 meter vrij groene ligusterhaag. Deze heeft een aantal bruine plekken met slappe bladeren. En op veel plekken wat losse bruine takjes. Ik vrees een beetje voor het begin verwelkingsziekte wat wellicht een doodvonnis zou zijn voor deze haag. Het viel me op dat de aantasting alleen in de dunste takjes aan de uiteinden zit. De dikkere takken zijn nog allemaal groen, en bevatten ook zowel aangetaste als groene blaadjes.
Weet iemand hier wat dit is, en hoe dit best aan te pakken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Liguster is vreselijk sterk, struik afzagen vlakbij de grond en hopen dat ie zonder ziekte weer terugkomt. Snoeiafval direct afvoeren in je grijze bak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
XFlame schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:12:
De mussen hier zijn volgens mij flink bezig met hun nestjes voeren, want de vogelpindakaas met meelwormen is niet aan te slepen. Er gaan rustig 3 potjes per week doorheen. Erg leuk om te zien, al heeft helaas de lokale ekster ook door hoe hij een hapje kan mee eten (zit wel zo'n kooi omheen, maar ekkies zijn slimme beestjes...).

Ik vind het alleen wel wat prijzig worden. Ik haal ze momenteel bij Ranzijn, 3 potjes voor 5 euro. Is al een betere prijs dan de 3,50 per pot die bij Pets Place betaalde, maar ik vroeg me af waar anderen het halen. Kan het goedkoper?

Overigens stond ik even scheel te kijken naar de prijs van pure meelwormen. 700g voor 13 euro. Zo'n emmer is volgens mij in een paar dagen leeg, wordt een duur geintje...
Meelwormen koop je veel beter levend. Beetje voeren met havermout en wortelschijfjes enz en ze hebben een veel betere voedingswaarde dan gedroogd. Kosten ca 14 euro de kilo, prijzen kunnen verschillen. Dierenwinkel, junai, hengelsportzaak oid.

ALS je gedroogd koopt, koop dan geen mini bakjes die zijn veel te duur per kg. Grote zakken bij bol of calci wormen /black soldier fly wormen bijvoorbeeld hier goedkoop:
https://www.dierenshophet...ldier-Fly-Meelwormen-10kg

PS Zorg bij meelwormen, en ook bij ieder ander soort vogelvoer, dat er niks laag ligt 's avonds want egels mogen dit absoluut niet hebben, kan zelfs dodelijk zijn.

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Toevallig de nieuwe serie Secret Garden aan het kijken. Daar geven ze aan dat vogels tussen de 1000 en 10000 (!) rupsen per jong moeten voeren. Ik kon het eigenlijk niet geloven zoveel. Maar het verklaart wel waarom het zo hard gaat...

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Er is nu toch zat eten voor vogels in de natuur dat bijvoeren niet nodig is?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• pman63
noes schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Er is nu toch zat eten voor vogels in de natuur dat bijvoeren niet nodig is?
Als ik zie hoeveel lege slakkenhuizen hier liggen (leeggegeten door de merel die hier 3 nesten heeft) en de mussen die prima voor zichzelf kunnen zorgen wel ja. eksters en kauwen hoeven niet bijgevoerd te worden, dat zijn opportunisten en gaan waar het eten is.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Het is hier ook erg druk met vogels (een paar merelnesten, jonge mussen en koolmezen), maar belangrijker nog: heel veel hommels!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:45
Wij gaan onze oprit aanleggen, maar twijfelen over de ideale breedteverdeling tussen het looppad en het parkeergedeelte.

De situatie is als volgt: het looppad wordt betegeld (rood in afbeelding) en ligt in het verlengde van de loopdeur van de garage. Het parkeervlak wordt voorzien van grind (blauw in afbeelding). Aan de linkerzijde van het looppad komt een grindstrook van 30 cm (ook blauw) vanwege een carportstaander. In totaal hebben we 335 cm breedte beschikbaar voor het looppad en het autodeel samen.

We twijfelen nu tussen twee opties:
A - Een looppad van 80 cm waarbij er 255 cm overblijft voor de auto.
B - Een looppad van 90 cm waarbij er 245 cm overblijft voor de auto.

Wat zouden jullie in deze situatie aanraden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rewLowrrLw9A6jZNhNVpIXhBtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/18gEzCzVqHBjC2AEazG3nTV4.png?f=fotoalbum_large

• pjot1
  • Niet online
TNThomas schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:13:
Wij gaan onze oprit aanleggen, maar twijfelen over de ideale breedteverdeling tussen het looppad en het parkeergedeelte.

De situatie is als volgt: het looppad wordt betegeld (rood in afbeelding) en ligt in het verlengde van de loopdeur van de garage. Het parkeervlak wordt voorzien van grind (blauw in afbeelding). Aan de linkerzijde van het looppad komt een grindstrook van 30 cm (ook blauw) vanwege een carportstaander. In totaal hebben we 335 cm breedte beschikbaar voor het looppad en het autodeel samen.

[Afbeelding]
Heel simpel, grind kan je toepassen in elk gewenste afmetingen.

Je pad wil je betegelt hebben, wat voor maat? Als je 30x30 kiest wordt je pad, 75, 90, 105 of 120 breed, aangezien je verband wilt hebben.

Maar ik neem aan dat je klinkers wilt ipv tegels? ;)
Bekijk wat stenen maat is. Meestal pas je halfsteensverband toe met zulke paadjes. Dus een strekse laag, begin met een hele en eindig met een halve, de volgende laag begin je met een halve en eindig je met een hele, en dan natuurlijk weer een strekse laag.

Of dit nu 88cm of 83cm of 92cm wordt maakt niet uit. Voor het oog is dit het mooiste omdat je alleen maar hele stenen gebruikt. Je kan eventueel ook kiezen voor een dubbele strek maar dat zou ik met zo'n smal pad niet doen.

• TNThomas
pjot1 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Heel simpel, grind kan je toepassen in elk gewenste afmetingen.

Je pad wil je betegelt hebben, wat voor maat? Als je 30x30 kiest wordt je pad, 75, 90, 105 of 120 breed, aangezien je verband wilt hebben.

Maar ik neem aan dat je klinkers wilt ipv tegels? ;)
Bekijk wat stenen maat is. Meestal pas je halfsteensverband toe met zulke paadjes. Dus een strekse laag, begin met een hele en eindig met een halve, de volgende laag begin je met een halve en eindig je met een hele, en dan natuurlijk weer een strekse laag.

Of dit nu 88cm of 83cm of 92cm wordt maakt niet uit. Voor het oog is dit het mooiste omdat je alleen maar hele stenen gebruikt. Je kan eventueel ook kiezen voor een dubbele strek maar dat zou ik met zo'n smal pad niet doen.
Het worden inderdaad gebakken klinkers in waalformaat.

• kepler
Update over het wespennest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lH7Wmxxug-a2eJjUwacNCfTKRyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoaiRIFGpcUYkliTLDpfIJ3W.jpg?f=fotoalbum_large

Er is nog wel enige activiteit, er gaan nog wesp(en?) in en uit maar er zit wel extra gat in het nest? Het lijkt ook iets minder goed vast te zitten. Wel iets groter geworden sinds vorige week.
Het lijkt nog te overleven, maar ik vraag me af voor hoe lang.

De koningin heeft ook een naam gekregen: Terfi (geen idee hoe de kinderen hierop zijn gekomen, maar goed :D ). De hut is ook keurig afgezet met rood-wit lint :D
Belangrijkste les tot nu toe is dat de natuur niet direct (of überhaupt) hoeft te wijken voor de mens. Ze vinden het prima om de hut even niet te gebruiken, zolang de wespen er zitten.

• pjot1
  • Niet online
TNThomas schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Het worden inderdaad gebakken klinkers in waalformaat.
Oke, even snel, 2x strek 10cm, halve steen 10cm, 3 hele stenen 60cm. =80cm maar omdat het gebakken stenen zijn zit er maatverschil in een een halve steen is geen halve steen en omdat je de halve 2x wilt gebruiken zal je waarschijnlijk rond de 82cm uitkomen. Meet dit altijd na!

Een halve is geen halve omdat, als je een steen precies doormidden knipt, de steen groter is dan een gezaagde halve steen.

Heb je ook rekening gehouden met opsluiting? De banden langs je pad kan je meer klik geven zodat er grind overheen valt en dus de banden niet meer ziet. De banden langs je grind moeten wel zichtbaar blijven om je grind op te sluiten. En natuurlijk split matten. ;)

• radeoxx
  • Laatst online: 23:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJi24rNdLkFtqdVggnIjNDD6fMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fEB3593QQYSeaJpJuYRcmkR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de stam van een blauwregen (wisteria prolific), een geënte versie van directplant.nl.

Vraagje: waar zit nou precies de ent-plek? En moet ik de rechter-"uitloop" afknippen? Omdat deze mogelijk van de onderstam komt? Of is dit zo niet te zien?

De blauwregen heeft het op dit moment zwaar. Hij komt uit een border waar hij 2 jaar heeft gestaan. Toen is hij tijdelijk in een pot gezet voor een tuinverbouwing. Nu staat hij weer in de volle grond. Aan beide "hoofd-stammen" zitten wel zijtakken met weer knoppen, maar die lijken zelfs wat teruggetrokken. Nog geen verdere groei te bekennen.

Dus ik ben even aan het bekijken wat we nu moeten doen. En ik vrees eigenlijk dat die rechter uitloop misschien van de onderstam afkomt.

What to do?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
Heeft iemand toevallig een Kärcher WRE 18-55?

Dat is een accu aangedreven borstel voor de tuin, je kunt (met harde nylon borstels) onkruid tussen stenen weghalen. Dat werkt redelijk (niet echt super), maar de borstels slijten super snel. Dus vervangen. Kijk eens hier:
Dat lijkt heel simpel, echter, dat is het niet! Het zit gigantsch vast, niemand bij mij thuis krijgt dit los.

En ka, ik weet het, je moet met de klok meedraaien om het los te draaien.

Als iemand de gouden tip heeft, hou ik me aanbevolen. Alvast dank!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:58

[Afbeelding]
Je zou ook langs het huis een strook van 160 in zijn geheel kunnen betegelen en dan de rest met grind. Geen los pad dus. Werkt ook gelijk als persoon signalering, inbrekers hebben een bloedhekel aan grind.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:24
ikweethetbeter schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:40:
Heeft iemand toevallig een Kärcher WRE 18-55?

Dat is een accu aangedreven borstel voor de tuin, je kunt (met harde nylon borstels) onkruid tussen stenen weghalen. Dat werkt redelijk (niet echt super), maar de borstels slijten super snel. Dus vervangen. Kijk eens hier:

[YouTube: Kärcher borstel vervangen]
Dat lijkt heel simpel, echter, dat is het niet! Het zit gigantsch vast, niemand bij mij thuis krijgt dit los.

En ka, ik weet het, je moet met de klok meedraaien om het los te draaien.

Als iemand de gouden tip heeft, hou ik me aanbevolen. Alvast dank!
In de vierde comment staat de oplossing.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 22:49
JukeboxBill schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:03:
[...]

In de vierde comment staat de oplossing.
Dank voor je reactie, maar helaas, zelfs dat werkt niet. Hij zit echt goed vast! Misschien gaat het met een tang, maar als ik dat ga doen, dan beschadig ik ongetwijfeld het apparaat, dus dat doe ik niet, want dan kan hij niet meer retour..

Ja, ik ben eruit: hij gaat na ruim een half uur gebruik terug! Veel te duur, nylon borstels slijten veel te snel, en een regelrechte miskoop. Had ik niet verwacht van Kärcher!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
Draai maar om, zet de auto op de klinkers en maak het looppad van grind.
Auto op grind ga je op den duur (ondanks gritmatten o.i.d.) toch de matten doorheen zien, het grind 'verdwijnt" ook (auto's zijn nogal zwaar). Een looppad met als halfverharding grind (zonder matten) is ook redelijk makkelijk te onderhouden, kwestie van de juiste hark (afstand tussen de tanden) aanschaffen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JukeboxBill
Yaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Auto op grind ga je op den duur (ondanks gritmatten o.i.d.) toch de matten doorheen zien, het grind 'verdwijnt" ook (auto's zijn nogal zwaar). Een looppad met als halfverharding grind (zonder matten) is ook redelijk makkelijk te onderhouden, kwestie van de juiste hark (afstand tussen de tanden) aanschaffen.
Ja, dat is ook mijn ervaring.
Zelfs de dure grindmatten van Wildkamp slijten nu na 5 jaar waar de auto telkens stopt. Toen die grindmatten er nog niet lagen was het zware wegendoek na een aantal jaren versleten.
Gelukkig zijn die grindmatten makkelijker te vervangen.

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:00:
[...]

@TNThomas
@Yaksa heeft gelijk. Veel mensen worden het ook beu dat ze grind mee op straat nemen en steentjes wat in hun profiel blijft zitten. Het is natuurlijk net wat je zelf wilt.

Ik heb ooit bij mensen dit,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYaOOZXRJlw40AjZQz9g-X0VehI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hSaDG5IO5uTYZerTThFKuH8Z.jpg?f=user_largegemaakt. Omdat ze het grind zat werden. En zo toch minder door grind reden. Alle bestrating is overigens opgesloten met 10x20 banden.

• TNThomas
Bedankt voor de tips en het meedenken over onze oprit! Dat helpt enorm! We gaan het meenemen en nog eens goed nadenken/bespreken wat we uiteindelijk gaan laten aanleggen.

• radeoxx
radeoxx schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:39:
[Afbeelding]

Dit is de stam van een blauwregen (wisteria prolific), een geënte versie van directplant.nl.

Vraagje: waar zit nou precies de ent-plek? En moet ik de rechter-"uitloop" afknippen? Omdat deze mogelijk van de onderstam komt? Of is dit zo niet te zien?

De blauwregen heeft het op dit moment zwaar. Hij komt uit een border waar hij 2 jaar heeft gestaan. Toen is hij tijdelijk in een pot gezet voor een tuinverbouwing. Nu staat hij weer in de volle grond. Aan beide "hoofd-stammen" zitten wel zijtakken met weer knoppen, maar die lijken zelfs wat teruggetrokken. Nog geen verdere groei te bekennen.

Dus ik ben even aan het bekijken wat we nu moeten doen. En ik vrees eigenlijk dat die rechter uitloop misschien van de onderstam afkomt.

What to do?
Deze post van mij is ondergesneeuwd door de discussie over oprit en het parkeren helaas.

Ik zou een reactie nog wel erg kunnen gebruiken en ten zeerste op prijs stellen :)!

• JukeboxBill
radeoxx schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:40:
[...]

Deze post van mij is ondergesneeuwd door de discussie over oprit en het parkeren helaas.

Ik zou een reactie nog wel erg kunnen gebruiken en ten zeerste op prijs stellen :)!
Maakt het wat uit of de tak uit de onderstam komt of niet? Als je hem kwijt wil kan je hem gewoon afknippen.

• radeoxx
JukeboxBill schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Maakt het wat uit of de tak uit de onderstam komt of niet? Als je hem kwijt wil kan je hem gewoon afknippen.
Dat hangt er juist vanaf waar hij vandaan komt. Deze blauwe regen is een geënte plant (zoals overigens de meeste blauwe regens die je bij tuincentra koopt): twee verschillende planten zijn samengevoegd. Onderin zit de onderstam: een robuuste wilde soort die zorgt voor de wortels en groeikracht. Bovenop is de cultivar geënt – dat is het stukje van de plant met de mooie bloemen die je eigenlijk wil hebben. Die twee zijn samengevoegd op de entplaats, zichtbaar als een knobbel laag aan de stam.

Tot zover de theorie. De vraag is: is deze zij-scheut van de knobbel de cultivar? Of juist de onderstam (zonder dus de bloemen, maar juist het deel wat zorgt voor goede wortels).

Als die zijtak van de onderstam komt, moet hij weg: want hij onttrekt energie aan de cultivar en kan die uiteindelijk verdringen. Dan bloei je over een paar jaar met de verkeerde plant of helemaal niet. Als hij van de cultivar zelf komt, kun je hem eventueel laten zitten als extra scheut. Vandaar mijn vraag: is deze zij-scheut de cultivar of juist de onderstam?

Begrijp je wat ik bedoel?

• JukeboxBill
radeoxx schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Dat hangt er juist vanaf waar hij vandaan komt. Deze blauwe regen is een geënte plant (zoals overigens de meeste blauwe regens die je bij tuincentra koopt): twee verschillende planten zijn samengevoegd. Onderin zit de onderstam: een robuuste wilde soort die zorgt voor de wortels en groeikracht. Bovenop is de cultivar geënt – dat is het stukje van de plant met de mooie bloemen die je eigenlijk wil hebben. Die twee zijn samengevoegd op de entplaats, zichtbaar als een knobbel laag aan de stam.

Tot zover de theorie. De vraag is: is deze zij-scheut van de knobbel de cultivar? Of juist de onderstam (zonder dus de bloemen, maar juist het deel wat zorgt voor goede wortels).

Als die zijtak van de onderstam komt, moet hij weg: want hij onttrekt energie aan de cultivar en kan die uiteindelijk verdringen. Dan bloei je over een paar jaar met de verkeerde plant of helemaal niet. Als hij van de cultivar zelf komt, kun je hem eventueel laten zitten als extra scheut. Vandaar mijn vraag: is deze zij-scheut de cultivar of juist de onderstam?

Begrijp je wat ik bedoel?
Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik had een rozenstruik die ook altijd van de zijscheuten van die knobbel onderin ontwikkelde. In het begin liet ik die zitten, maar die bleken achteraf allemaal van de onderstam te komen, want er kwamen nauwelijks zijscheuten en al helemaal geen knoppen in.
Dus op een gegeven moment knipte ik ze zonder meer af.

• Teijgetje
radeoxx schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:40:
[...]

De vraag is of de scheut goed te leiden is waar jij de blauwe regen wil plaatsen?
En als je even wacht tot er blad aan zit dan zie je snel genoeg of het blauwe regen is of niet.

• radeoxx
JukeboxBill schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik had een rozenstruik die ook altijd van de zijscheuten van die knobbel onderin ontwikkelde. In het begin liet ik die zitten, maar die bleken achteraf allemaal van de onderstam te komen, want er kwamen nauwelijks zijscheuten en al helemaal geen knoppen in.
Dus op een gegeven moment knipte ik ze zonder meer af.
Teijgetje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:34:
[...]

De vraag is of de scheut goed te leiden is waar jij de blauwe regen wil plaatsen?
En als je even wacht tot er blad aan zit dan zie je snel genoeg of het blauwe regen is of niet.
Er is nieuws. Ik heb de tuinwinkel nog even gevraagd. En wat blijkt: het is geen geënte plant!

De Blauwe regen (Wisteria sinensis 'Prolific') is geen geënte plant, daarom moet de uitlopende tak niet weggehaald worden omdat dit een ook een Wisteria Prolific wordt!

Excuses voor alle veroorzaakte verwarring!

• B-Real
  • Laatst online: 22:04
Mag ik nog een mening geven over grind?
Doe het niet, je mag het hier gratis uit de voortuin komen scheppen.

Wat een ellende om dat op orde te houden. Vorige bewoners hebben dat erin gelegd, want lekker onderhoudsarm. Nou echt niet....

Onkruid groeit er logischerwijs, na verloop van tijd, net zo goed.
Ik wil het graag weg hebben, maar is nog wel een klusje. Ik krijg dat in een dag/weekend niet klaar plus dat het mij iets teveel fysieke arbeid is :P

De grond onder het worteldoek zal na al die jaren ook weinig voedingstoffen bevatten, dus omspitten en mixen met rijkere grond. Ik ga maar eens offertes opvragen bij bedrijven die dat willen doen, dan is het in een dag klaar ipv zelf:
- grind eruit spitten
- grind afvoeren (x aantal keren rijden of een container huren)
- worteldoek eruit
- worteldoek afvoeren
- grond omspitten >> iets huren om het macinaal te doen (ding halen/terugbrengen)
- stukje grond afvoeren?
- betere grond toevoegen

Het aanplanten doen we zelf wel, daar hebben we wel aardigheid aan. Beetje schoffelen is ook prima. 1 á 2x per jaar op mijn knieën een rondje onkruid is ook prima. Nu is het echter én lelijk én hebben we er best wat werk van :P

• GrowMyHair
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Liguster is vreselijk sterk, struik afzagen vlakbij de grond en hopen dat ie zonder ziekte weer terugkomt. Snoeiafval direct afvoeren in je grijze bak.
@No Hands Bedankt voor je advies! Afzagen bij de grond en hopen is wel erg rigoreus. Dat hoop ik wel te vermijden, want dan zijn we minstens drie jaar verder voordat er weer een redelijke heg staat. En als er dan alsnog weer schimmel inkomt weer een keer zo'n tijd. Denk dat als het daarop aankomt we wellicht liever een andere heg planten.
Ik ga voor nu proberen zoveel mogelijk bruin eruit te snoeien, hopelijk blijft 'ie daarmee heel. NB, de heg is voor nu nog mooi groen en dicht. Tips zijn nog steeds zeker wel welkom. Heb er zelf niet zo veel verstand van.

• Teijgetje
GrowMyHair schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:40:
[...]

@No Hands Bedankt voor je advies! Afzagen bij de grond en hopen is wel erg rigoreus. Dat hoop ik wel te vermijden, want dan zijn we minstens drie jaar verder voordat er weer een redelijke heg staat. En als er dan alsnog weer schimmel inkomt weer een keer zo'n tijd. Denk dat als het daarop aankomt we wellicht liever een andere heg planten.
Ik ga voor nu proberen zoveel mogelijk bruin eruit te snoeien, hopelijk blijft 'ie daarmee heel. NB, de heg is voor nu nog mooi groen en dicht. Tips zijn nog steeds zeker wel welkom. Heb er zelf niet zo veel verstand van.
In drie jaar groeit er weinig terug vanaf de grond, onze aanplant achter, weliswaar geplant als kleine plantjes met blote wortel, is nog steeds geen volle haag.
Ik heb ook een zomer gedacht dat onze ligusters aan de voorzijde last hadden van verwelkingsziekte.
Ik heb lavameel gestrooid (flink) en ze een keer behandeld tegen schimmels in het algemeen.
Heb geen last meer , de ligusters dan.

Wacht tot na het broedseizoen, bij ons zitten de hagen vol met mussen.

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:22
B-Real schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:48:
Mag ik nog een mening geven over grind?
Doe het niet, je mag het hier gratis uit de voortuin komen scheppen.

Wat een ellende om dat op orde te houden. Vorige bewoners hebben dat erin gelegd, want lekker onderhoudsarm. Nou echt niet....

Onkruid groeit er logischerwijs, na verloop van tijd, net zo goed.
Ik wil het graag weg hebben, maar is nog wel een klusje. Ik krijg dat in een dag/weekend niet klaar plus dat het mij iets teveel fysieke arbeid is :P

De grond onder het worteldoek zal na al die jaren ook weinig voedingstoffen bevatten, dus omspitten en mixen met rijkere grond. Ik ga maar eens offertes opvragen bij bedrijven die dat willen doen, dan is het in een dag klaar ipv zelf:
- grind eruit spitten
- grind afvoeren (x aantal keren rijden of een container huren)
- worteldoek eruit
- worteldoek afvoeren
- grond omspitten >> iets huren om het macinaal te doen (ding halen/terugbrengen)
- stukje grond afvoeren?
- betere grond toevoegen

Het aanplanten doen we zelf wel, daar hebben we wel aardigheid aan. Beetje schoffelen is ook prima. 1 á 2x per jaar op mijn knieën een rondje onkruid is ook prima. Nu is het echter én lelijk én hebben we er best wat werk van :P
Yep, hier hetzelfde. Voortuin van 4,30m bij 5,90. Pad naar voordeur, de rest is grind, met een olijfboom in het midden. Over 2 weken komen ze hier de hele voortuin leeghalen en al het grind vervangen door aarde. De planten zet ik er zelf wel in. Helaas wel eind mei, dus zal veel water moeten geven, maar goed, daarom laat ik ook een sproeisysteem aanleggen. En dan leggen ze nog een paadje aan voor het raam, en draaien ze alle stenen van het pad om. Dat alles voor 1750,-. Vond ik qua prijs nog flink meevallen.

Op de knieën in het grind om onkruid te trekken is zelfs met een knielmat nog een K klus, dus dan maar mooi plantjes. Meteen goed voor het waterafvoer en voor de bijtjes + vogels.

• No Hands
Teijgetje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:16:
[...]

In drie jaar groeit er weinig terug vanaf de grond, onze aanplant achter, weliswaar geplant als kleine plantjes met blote wortel, is nog steeds geen volle haag.
Ik heb ook een zomer gedacht dat onze ligusters aan de voorzijde last hadden van verwelkingsziekte.
Ik heb lavameel gestrooid (flink) en ze een keer behandeld tegen schimmels in het algemeen.
Heb geen last meer , de ligusters dan.

Wacht tot na het broedseizoen, bij ons zitten de hagen vol met mussen.
als het gewoon volledig gewortelde grote struiken zijn die je afknipt dan gaat het echt hard. ik snoei de liguster twee of drie keer per jaar.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

En toch ben ik hier best happy met met grind op de oprit. OK, er ligt ook een prima pad naast maar ik heb liever iets waterdoorlatend waar 4 auto's op kunnen staan dan een stuk steen of asfalt (echt, paar huizen verderop...)

Het onkruid valt me ontzettend mee, alleen aan de rand met de straat groeit soms wat gras; en dan heb ik aan de overkant van de straat nog een weiland liggen waar van alles uit komt waaien... Het stuk met klinkers is meer werk...

• B-Real
  • Laatst online: 22:04
XFlame schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Yep, hier hetzelfde. Voortuin van 4,30m bij 5,90. Pad naar voordeur, de rest is grind, met een olijfboom in het midden. Over 2 weken komen ze hier de hele voortuin leeghalen en al het grind vervangen door aarde. De planten zet ik er zelf wel in. Helaas wel eind mei, dus zal veel water moeten geven, maar goed, daarom laat ik ook een sproeisysteem aanleggen. En dan leggen ze nog een paadje aan voor het raam, en draaien ze alle stenen van het pad om. Dat alles voor 1750,-. Vond ik qua prijs nog flink meevallen.

Op de knieën in het grind om onkruid te trekken is zelfs met een knielmat nog een K klus, dus dan maar mooi plantjes. Meteen goed voor het waterafvoer en voor de bijtjes + vogels.
Ah, dank voor de prijsindicatie! Zoiets had ik ook als budget in gedachte voor eenzelfde stuk grind.

Oprit is verder bestraat, maar het grind stuk willen we dus gewoon tuin van maken. Veel zon op dat stuk en wel wat gedoe om er met water te komen (als in, dat wil ik zomers niet dagelijkse doen), dus nog even uitzoeken wat er in moet komen.

• Teijgetje
No Hands schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:44:
[...]

als het gewoon volledig gewortelde grote struiken zijn die je afknipt dan gaat het echt hard. ik snoei de liguster twee of drie keer per jaar.
Ik snoei onze ligusters ook drie of vier keer per jaar, maar dat is iets anders dan afzagen bij de wortel.
Van niets naar een volle haag gaat echt niet zo snel, en gaat bovendien best wel werk in zitten om te zorgen dat alles goed vertakt.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:49

Fanta

FordPerformance™️

Heeft iemand hier nog een gouden tip tegen woekerende Haagwinde / Wingerd / Pispottenkruid? Het goedje komt mijn tuin binnen door mijn klimop haag, aan de andere kant van de haag is een slootje en daarna weiland. Aan mijn kant van de klimop haag ben ik bezig een bijen/vlindervriendelijke tuin aan te leggen in Engelse cottage tuin stijl, met onder andere allerlei salvia's en nepeta's. Hoewel de Haagwinde ook vast zijn nut zal hebben, vind ik het toch wat zonde als hij mijn hele border overwoekert. Afgelopen voorjaar/zomer hebben we een hoop met de hand verwijderd, maar dat is op een gegeven moment geen doen meer..

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Fanta schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:33:
Heeft iemand hier nog een gouden tip tegen woekerende Haagwinde / Wingerd / Pispottenkruid?
Uitsteken tot en met het laatste flintertje wortel is het enige wat echt helpt, in mijn ervaring. Het is hardnekkig spul.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het wortelt 2 meter diep.
Vooral weghalen voor het in bloei is. Wordt alleen maar lastiger als er meer komt.

• GrowMyHair
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:33:
Heeft iemand hier nog een gouden tip tegen woekerende Haagwinde / Wingerd / Pispottenkruid? Het goedje komt mijn tuin binnen door mijn klimop haag, aan de andere kant van de haag is een slootje en daarna weiland. Aan mijn kant van de klimop haag ben ik bezig een bijen/vlindervriendelijke tuin aan te leggen in Engelse cottage tuin stijl, met onder andere allerlei salvia's en nepeta's. Hoewel de Haagwinde ook vast zijn nut zal hebben, vind ik het toch wat zonde als hij mijn hele border overwoekert. Afgelopen voorjaar/zomer hebben we een hoop met de hand verwijderd, maar dat is op een gegeven moment geen doen meer..
Het groeit hier ook in de haag. De wortels opzoeken en uithalen als je iets ziet werkt bij ons best goed om het onder controle te houden. Ik vind het zelf wel leuke plantjes trouwens. Als het niet zo de neiging had uit de hand te lopen liet ik het graag staan. Deze vlindertjes komen er trouwens op af: GrowMyHair schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:46: [Afbeelding]Angel wing

@Teijgetje Weet je nog wat je als schimmelbehandeling hebt gedaan toen?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:07
ik heb mijn voortuin opnieuw laten bestraten, want ik wilde ook van het grind af, nu ga ik wel 3 plantenbakken plaatsen van 80x80x40. Ik wil er graag boompjes in met wat planten eromheen iemand tips welke daar het beste geschikt voor zijn ?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

alki schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:45:
ik heb mijn voortuin opnieuw laten bestraten, want ik wilde ook van het grind af, nu ga ik wel 3 plantenbakken plaatsen van 80x80x40. Ik wil er graag boompjes in met wat planten eromheen iemand tips welke daar het beste geschikt voor zijn ?
Welke plantenbakken, welke boompjes, of welke planten eromheen? ;)

Wat is de situatie? Licht/zon? Wat vind je mooi? Kleine boompjes worden groot, wat wil je wel en niet doen aan bijhouden?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:07
noes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Welke plantenbakken, welke boompjes, of welke planten eromheen? ;)

Wat is de situatie? Licht/zon? Wat vind je mooi? Kleine boompjes worden groot, wat wil je wel en niet doen aan bijhouden?
Zoals ik al zei stalen plantenbakken van 80x80x40, staan idd veel in de zon zuidoost ligging.
Ik dacht eerst red robin boompjes weet niet of die tegen zoveel zon kunnen. Bijhouden wat nodig is natuurlijk

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11
Hi all,

Na zoeken op internet voor wat antwoorden en het bezoeken van enkele winkels waar je helaas ook helemaal niks wijzer van wordt kwam ik hier terrecht. Had niet direct de link Tweakers en tuin gelegd dus verrast.

Na jaren van onkruid op de ouderwetse manier, krabben met tools, wil ik het toch wat makkelijker proberen te maken voor de rug. Ook ik word een dagje ouder.
Nu wil ik het uiteraard gifvrij houden, vandaar ook het weg krabben wat ik tot nu toe altijd heb gedaan.
Echter hebben we redelijk wat bestrating zowel voor als achterom.
Als tip kreeg ik om te kijken naar een bosmaaier en een nylon/metalen borstel kop. Redelijk wat filmpjes gezien en ziet er inderdaad super makkelijk uit.Nu is mijn oog op de Stihl FS55 gevallen, echter waar ik maar niet achter kan komen is of deze ook voldoende kracht heeft om zo'n borstel kop te kunnen aansturen zodra er tegendruk op komt.

Dus concreet deze twee vragen eigenlijk, zijn er mensen hier die ook zo'n oplossing gebruiken en wat is jullie ervaring? Daarnaast zijn er mensen die ervaring hebben met deze stihl en zo'n borstel kop?

Nu kom ik niet echt verder dan dat Stihl dealers zeggen, ja zou wel moeten maar moet je eens uitproberen.
Naja, als ik dan zeg dan breng ik hem je wel terug met een refund als hij het niet doet dan is dat niet mogelijk. Maar daadwerkelijk advies kunnen ze niet geven, behalve dat als ik de krachtigste koop het altijd wel goed komt.

Hoop dus dat iemand hier misschien wat ervaring hiermee heeft.

• No Hands
alki schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Zoals ik al zei stalen plantenbakken van 80x80x40, staan idd veel in de zon zuidoost ligging.
Ik dacht eerst red robin boompjes weet niet of die tegen zoveel zon kunnen. Bijhouden wat nodig is natuurlijk
Zijn het plantenbakken zonder bodem zodat de wortels de grond in kunnen en gewoon kunnen groeien?

Eerste seconde op google:
  1. Hoogte: De boom kan, zonder snoei, 3 tot 5 meter hoog worden, maar wordt vaak klein gehouden.
  2. Standplaats: Hij gedijt het best in de volle zon tot halfschaduw, op een beschutte plek.
  3. Snoei: Om de felrode kleur te behouden en de boom in vorm te houden, wordt snoeien in het voorjaar en na de bloei aangeraden.
  4. Winterhardheid: De 'Red Robin' is winterhard, maar kan bij strenge vorst (-15°C of kouder) beschutting nodig hebben.
  5. Bodem: De boom houdt van een voedselrijke, goed doorlatende grond en kan niet goed tegen langdurige droogte, vooral de eerste twee jaar.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:41
xyonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:37:
Hi all,

Na zoeken op internet voor wat antwoorden en het bezoeken van enkele winkels waar je helaas ook helemaal niks wijzer van wordt kwam ik hier terrecht. Had niet direct de link Tweakers en tuin gelegd dus verrast.

Na jaren van onkruid op de ouderwetse manier, krabben met tools, wil ik het toch wat makkelijker proberen te maken voor de rug. Ook ik word een dagje ouder.
Nu wil ik het uiteraard gifvrij houden, vandaar ook het weg krabben wat ik tot nu toe altijd heb gedaan.
Als tip kreeg ik om te kijken naar een bosmaaier en een nylon/metalen borstel kop. Redelijk wat filmpjes gezien en ziet er inderdaad super makkelijk uit.Nu is mijn oog op de Stihl FS55 gevallen, echter waar ik maar niet achter kan komen is of deze ook voldoende kracht heeft om zo'n borstel kop te kunnen aansturen zodra er tegendruk op komt.

Dus concreet deze twee vragen eigenlijk, zijn er mensen hier die ook zo'n oplossing gebruiken en wat is jullie ervaring? Daarnaast zijn er mensen die ervaring hebben met deze stihl en zo'n borstel kop?

Nu kom ik niet echt verder dan dat Stihl dealers zeggen, ja zou wel moeten maar moet je eens uitproberen.
Naja, als ik dan zeg dan breng ik hem je wel terug met een refund als hij het niet doet dan is dat niet mogelijk. Maar daadwerkelijk advies kunnen ze niet geven, behalve dat als ik de krachtigste koop het altijd wel goed komt.

Ook heel benieuwd. Grote borstel rol geprobeerd van Makita maar dat werkte niet. Propaan brander werkt voor geen meter. Uittrekken werkt natuurlijk maar het lukt me niet om het bij te houden (teveel onkruiddruk, teveel straatwerk). Met stugge borstel van staal aan een lange steel werkt wel aardig. Wat voor kop wil je erop zetten precies?

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11
Eisbar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Ook heel benieuwd. Grote borstel rol geprobeerd van Makita maar dat werkte niet. Propaan brander werkt voor geen meter. Uittrekken werkt natuurlijk maar het lukt me niet om het bij te houden (teveel onkruiddruk, teveel straatwerk). Met stugge borstel van staal aan een lange steel werkt wel aardig. Wat voor kop wil je erop zetten precies?
Ja brander ben ik ook mee opgehouden, dat werkte nog het minste.
Even als voorbeeld onderstaande koppen, je kan ze van andere merken en ook goedkoper vinden uiteraard.

Nylon Kop

Metalen Kop

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:14
Denk aan plastics in het milieu als je aan de slag gaat met nylon.

• kepler
Hoezo werkt de brander niet? In mijn ervaring werkt dat best goed, even half uurtje branden en dan stevig vegen en het meeste is weg. Komt wel snel weer terug, maar dat zal met die borstels niet anders zijn toch?

Die plastic borstels lijken mij ook veel (microplastic) vervuiling op te leveren?
Die stalen borstels heb ik ook handmatig geprobeerd, maar daarvan had een keer 1 van de kinderen zo'n stalen ding in zijn voet zitten... Die komen natuurlijk ook los, zeker als je dit mechanisch gaat doen.

Wat ik op dit moment het makkelijkste vind ik met de schoffel (beetje op zijn kant) door de voegen te gaan. Daarmee haal ik iig het grootste deel weg

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:41
kepler schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:11:
Hoezo werkt de brander niet? In mijn ervaring werkt dat best goed, even half uurtje branden en dan stevig vegen en het meeste is weg. Komt wel snel weer terug, maar dat zal met die borstels niet anders zijn toch?

Die plastic borstels lijken mij ook veel (microplastic) vervuiling op te leveren?
Die stalen borstels heb ik ook handmatig geprobeerd, maar daarvan had een keer 1 van de kinderen zo'n stalen ding in zijn voet zitten... Die komen natuurlijk ook los, zeker als je dit mechanisch gaat doen.

Wat ik op dit moment het makkelijkste vind ik met de schoffel (beetje op zijn kant) door de voegen te gaan. Daarmee haal ik iig het grootste deel weg
Ligt aan de onkruiden wellicht. Als je na een droge periode wat licht spul wegbrand gaat het aardig rap. Klaver gaat ook leuk. Dingen als paardebloemen, graspollen gaan mij te langzaam en bij mij komen die na verbranden sneller en krachtiger weer op dan als ik met de staalborstel de voegen schoonveeg. Wellicht zijn er krachtigere apparaten op de markt waarmee het sneller gaat. Ronde staalborstel op een bosmaaier van Makita is een interessante aanvulling voor mijn arsenaal.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:19
Je moet met onkruidbranden niet branden tot het zwart is. Maar stuk korter. Je wil dat de celstructuur kapot gaat en de plant afsterft. Dan is ie echt dood. Als je de bovenkant kapot brandt, gaat de plant vanuit de wortels gewoon weer verder en helpt het dus heel kortstondig. Dus korter branden, af laten sterven.

Maar inderdaad, niet direct resultaat, wel stukken sneller en effectiever.

• pjot1
  • Niet online
xyonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:37:
Hi all,

Doe ik voor mn werk weleens. Daar hebben we 3 bosmaaiers, 2 elektrisch en 1 benzine. Ik zal zaterdag even kijken naar de types. Mijn werkgever kennende koopt hij gelijk de dikste maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Al met al blijft de benzinevariant een heel stuk sterker maar is de elektrische voldoende voor gemiddeld werk. Het liefst pak ik zelf de benzineversie omdat ik sowieso last van mn rug krijg met bosmaaien en zo'n accupack op je rug helpt dan ook niet mee. Al is de machine zelf wel heel licht. Het zal dan ook wel aan mn houding liggen.

In principe gaat het best snel. Maar echt top resultaat? Nee. :N Het is perfect voor het grove werk (dan ben je eigenlijk al te laat ;)) maar je zal daarna met de brander oid aan de gang moeten om het af te laten sterven.

Borstel geen ervaring, wel mes en draad.

• kepler
Eisbar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Ligt aan de onkruiden wellicht. Als je na een droge periode wat licht spul wegbrand gaat het aardig rap. Klaver gaat ook leuk. Dingen als paardebloemen, graspollen gaan mij te langzaam en bij mij komen die na verbranden sneller en krachtiger weer op dan als ik met de staalborstel de voegen schoonveeg. Wellicht zijn er krachtigere apparaten op de markt waarmee het sneller gaat. Ronde staalborstel op een bosmaaier van Makita is een interessante aanvulling voor mijn arsenaal.
Maar uiteindelijk doe je met zo'n borstel niet veel anders dan met een brander toch? Bij beide blijven de wortels gewoon zitten en komen ze weer terug.

Blijft zowieso een gedoe, beste is nog de kinderen aan het werk zetten om alles eruit te trekken :P

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26
Eisbar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Ik gebruik nog steeds het verboden woord, werkt als een tierelier, te bestellen als particulier in Polen.

• Teijgetje
xyonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:37: Nu is mijn oog op de Stihl FS55 gevallen, echter waar ik maar niet achter kan komen is of deze ook voldoende kracht heeft om zo'n borstel kop te kunnen aansturen zodra er tegendruk op komt.
Je hebt ongeveer 2 pk nodig, de FS55 heeft er 1, dat is eigenlijk te weinig, al zou zoiets moeten kunnen.
Ik zou voor iets van 1,9-2 pk gaan, dan kom je bij Stihl in deze range terecht, daar kan een echte onkruidborstel op.
Hier verschillende onkruidborstels op Stihl, een grote borstel op 0,9 pk wordt ook afgeraden.
Ik gebruik al jaren deze, waarbij ik moet zeggen dat ivm versleten onderdelen ik na 7 jaar een nieuwe gekocht heb omdat dat maar een paar tientjes duurder was dan nieuwe onderdelen op een oude machine.
En ik dus ook een nieuw motor heb ipv alleen de koppeling en divers toebehoren.
En heb daar ook weer alle extra sets bij, en de aandrijfas van het verlengstuk past ook in het motorgedeelte mocht dat na jaren intensief gebruik versleten raken.
Hij is er ook korter, en er zijn ook nylon onkruidborstels te bestellen als je delicate tegels hebt.

Borstels los kosten ook weinig.
Zo werkt die zesspriet van Amazon denk ik ook deels, maar imo is die meer voor het vervangen van de draadkop bij gewoon werk, en dan een beetje onkruidborstelen en dan voornamelijk op "de zijkant" gedraaid .
Of alles daar netjes van blijft is maar de vraag, je hebt al snel schade.
De door @xyonix gelinkte staalborstel 180 mm is te groot voor een 2 pk bosmaaier, daar gaat max 150 mm diameter op.

Er is ook een elektrische versie, en daar passen ook Makita accu's op.
Een onkruidborstel wordt meegeleverd.
Er zijn voor de elektrische diverse varianten met 1 of twee accu's en 1 of meerdere borstels.

Mits je genoeg accu`s hebt is die lichter om mee te werken.
Persoonlijk prefereer ik de benzineversie.
En nu met een tweede machine zit ik nog steeds op 2/3 van een Stihl zonder toebehoren.

Ik heb wel een andere maaidraadkop er op gezet die simpeler te vullen is. Op 1,5 hectare moet je regelmatig bijvullen. Na een Stihl Autocut waar de knop ook van versleet zit er nu een Levara op, met stalen knop.
En ronde draad werkt bij mij het best, alle draden met profiel smelten toch vast binnenin de kop door de snelheid/wrijving en krachten van de machine.
En ik heb er een Darwin-grip op (niet de originele) zodat ik gewoon rechtop kan staan en het mij geen kracht of rugletsel kost.
Dat is een lifesaver.

Kärcher heeft ook een onkruidborstel die met kunststof borstels werkt, zodat je minder beschadigingen hebt.
Branden heb ik 2x geprobeerd, dat werkt niet goed genoeg, de staalborstel eroverheen gaat heel snel.

[ Voor 74% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2026 11:54 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
barry86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Ik gebruik nog steeds het verboden woord, werkt als een tierelier, te bestellen als particulier in Polen.
Stoer van je!

Maar de vraagsteller was duidelijk
Nu wil ik het uiteraard gifvrij houden

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
Branden werkt hier wel, maar dan met een elektrische brander (eigenlijk een soort verfstripper aan een steel, 2500 watt, 600 graden). Uitgezaaide plantjes zoals look zonder look, dovenetel, stinkende gouwe e.d. gaat prima. Echt wortelonkruid (zoals straatjesgras, paardebloem en kweek) is lastiger, daar moet je de brander wat langer op houden of na 3 weken er nog 's overheen. Het kost misschien wat meer tijd, maar het gaat geluidloos en zonder een zwaar apparaat te hoeven bedienen. En het is een mooie, milieuvriendelijke manier om van het overschot van je zonnepanelen af te komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik heb sinds dit jaar een woning met een nieuwe tuin. Nadat ik het gras heb aangepakt wil ik over enkele weken aan de slag met een heggenschaar.

Ik ben dus op zoek naar een geschikte heggenschaar.

Eerste tuin, dus weinig ervaring met heggenscharen en snoeien. Ik heb het volgende in de tuin staan:
  • Een haag (taxus baccata) van 12 à 14 meter totaal, 220–240 cm hoog. Staat er denk ik al vele jaren.
  • 14 meter liguster van ongeveer 1 meter hoog en 60–80 cm breed
  • Boven/tussen de liguster staan leilindes.
Aan de leilindes moet ik niets doen met een heggenschaar had ik begrepen; enkel voor de winter kort snoeien/knippen.

De taxus wil ik wel redelijk terugsnoeien, de onderkant is veel breder dan de bovenkant en hij is te dik geworden.De bovenkant ook een beetje korter wieken. Als ik 20 à 30 cm diep in de haag kijk zie ik dikke takken lopen (25–30 mm); terugsnoeien tot net op deze takken zou voldoende zijn.

Ik heb tweakers en andere fora al doorgelezen en nu zit ik te kijken naar de Makita DUH506Z (50 cm) en DUH606Z (60 cm). Makita bij voorkeur omdat ik ander gereedschap ook van dat merk ga aanschaffen. Voor de brede hagen lijkt 60 cm me efficiënter, maar ik vraag me af of dat in de praktijk echt veel scheelt of dat 50 cm ook prima volstaat en aangenamer werkt?

Daarnaast: is een stokheggenschaar (zoals de Makita DUN461) echt nodig/nuttig voor hagen van 220–240 cm, of kom je er met een degelijke trap en gewone heggenschaar ook prima uit? Ik wil niet onnodig investeren gezien het maar over een beperkt aantal meters gaat, ook al is die stokheggenschaar 'maar' 150 extra.

Advies welkom!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:26

Bluebe

Roar

Sparco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:55:
Ik heb sinds dit jaar een woning met een nieuwe tuin. Nadat ik het gras heb aangepakt wil ik over enkele weken aan de slag met een heggenschaar.

Ik ben dus op zoek naar een geschikte heggenschaar.

Eerste tuin, dus weinig ervaring met heggenscharen en snoeien. Ik heb het volgende in de tuin staan:
  • Een haag (taxus baccata) van 12 à 14 meter totaal, 220–240 cm hoog. Staat er denk ik al vele jaren.
  • 14 meter liguster van ongeveer 1 meter hoog en 60–80 cm breed
  • Boven/tussen de liguster staan leilindes.
Aan de leilindes moet ik niets doen met een heggenschaar had ik begrepen; enkel voor de winter kort snoeien/knippen.

De taxus wil ik wel redelijk terugsnoeien, de onderkant is veel breder dan de bovenkant en hij is te dik geworden.De bovenkant ook een beetje korter wieken. Als ik 20 à 30 cm diep in de haag kijk zie ik dikke takken lopen (25–30 mm); terugsnoeien tot net op deze takken zou voldoende zijn.

Ik heb tweakers en andere fora al doorgelezen en nu zit ik te kijken naar de Makita DUH506Z (50 cm) en DUH606Z (60 cm). Makita bij voorkeur omdat ik ander gereedschap ook van dat merk ga aanschaffen. Voor de brede hagen lijkt 60 cm me efficiënter, maar ik vraag me af of dat in de praktijk echt veel scheelt of dat 50 cm ook prima volstaat en aangenamer werkt?

Daarnaast: is een stokheggenschaar (zoals de Makita DUN461) echt nodig/nuttig voor hagen van 220–240 cm, of kom je er met een degelijke trap en gewone heggenschaar ook prima uit? Ik wil niet onnodig investeren gezien het maar over een beperkt aantal meters gaat, ook al is die stokheggenschaar 'maar' 150 extra.

Advies welkom!
Ik heb hier ook een meter of 15 aan liguster staan zo rond de 220 cm hoog en ik gebruik een combi van een STIHL HSA 60 (Heggenschaar) en Stihl HLA 56 (Steel heggenschaar). Deze bevallen mij erg goed, werken op de Stihl AK accu's. Voor gewoon gebruik zal de Makita het vast ook prima doen.

Ik zou niet meer zonder de steel heggenschaar willen, de liguster is hier wel een dikke meter breed dus nu kan ik vanaf 1 kant op de trap als nog de hele bovenkant mee pakken. ook fijn dat je voor de zijdes niet meer op de trap hoeft te staan die je steeds moet verplaatsen, gaat een stuk sneller. Je kweekt wel snel armen, want licht zijn die apparaten vaak niet.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:58
Heggen hebben de neiging om breder te worden, ik zou voor de 60cm gaan.

• pman63
Lees je voor je gaat snoeien wel even in voor wanneer je het beste snoeit, en hoe, Hier in de buurt snapt ook niet iedereen dat helaas. En dat is jammer, ook voor de haag.

• Teijgetje
Het is mei, hagen snoeien doe je als het broedseizoen voorbij is.

• TNThomas
We zijn nog druk bezig met het ontwerp van onze oprit. De opbouw wordt als volgt: 30 cm menggranulaat, een paar centimeter betonzand en daarop een looppad van gebakken klinkers met daarnaast grind en grindmatten.

Nu twijfelen we over de dikte van de klinkers voor het looppad. Er wordt hoofdzakelijk over gelopen, maar er zal af en toe ook met twee wielen van een auto overheen gereden worden. Is 6 cm dikte in combinatie met deze ondergrond voldoende, of is 8 cm echt aan te raden?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:18

Bommes

Capo del formaggio

Teijgetje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:22:
Wij hebben een kat, er broed echt niets in onze heg.. >:)

Maar je hebt wel gelijk, na het broedseizoen pas snoeien, of zeker weten/checken dat er niets in zit te nestelen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Teijgetje
Sparco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:55:
Ik heb sinds dit jaar een woning met een nieuwe tuin.

[kniesoor]
Ik denk dat je een nieuw huis hebt , met tuin.
Of een woning met bestaande/verwaarloosde tuin.
Een nieuwe tuin moet doorgaans nog ingericht. ;)
[/kniesoor]

Dat terzijde, een haag is doorgaans van onder breder dan boven, dit wordt zo gesnoeid zodat de onderkant ook genoeg licht krijgt.
Vooral bij hoge hagen en/of (deels) in de schaduw is dit belangrijk, en het hoeft geen piramide te zijn, iets schuin/kegel valt meestal niet op.
Maar taxus groeit inderdaad prima terug, je kunt het dus flink terugsnoeien.
Snoei op een bewolkte dag en geef extra water als je drastisch terug hebt gesnoeid zodat ze sneller herstellen.
Let op dat Taxus supergiftig is, bast, blad en ook het stuifmeel.
Niet bij aanraking gelijk, je kunt veilig snoeien, maar draag liever bescherming zoals een veiligheidsbril, handschoenen en lange mouwen/pijpen.
En check altijd op vogelnesten voor je drastisch gaat snoeien.

Ik zou niet zonder stokheggenschaar kunnen, en dan zijn onze heggen maar 1,50 hoog.
Steeds trappetjes verplaatsen en klimmen is die extra investering dubbel en dwars waard op den duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2026 23:34 ]

• pman63
Teijgetje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:22:
En die liguster dus ook aan het eind van de winter (en dan ook meteen flink terug)
Pagina: 1 ... 197 198 Laatste