Ik ben het deels met je eens dat 25cm afgraven wel erg magertjes is zeker als je bedenkt dat ze tot 7 meter diep kunnen wortelen.Batilan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:21:
[...]
Wel jammer dat ze een beetje te optimistisch zijn met "25 centimeter afgraven" en "40 centimeter wortelbegrenzer: ik ben nu al een paar jaar bezig om heermoes uit te roeien, en probeer waar het opkomt het "met wortel en tak" uit te roeien. Regelmatig duik ik daarbij onder de 50cm diepte. De wortel is meestal wel een deel te volgen, maar bijvoorbeeld in een keileem deel raak je snel het spoor bijster.
We hebben de kavel 2 jaar braak laten liggen, dit jaar gaan we toch inzaaien en inplanten en hopen dat we de heermoes er grotendeels onder kunnen houden. Het aantal plaatsen waar het nog opduikt is intussen minimaal, maar als het ergens opduikt in het gazon dan wordt het lastig, in de border ga ik het alsnog te lijf en sloop desnoods nieuwe planten er uit. De kavel is 1900 m2, dus het is wel een klusje om het allemaal bij te houden.
We hebben inderdaad voornamelijk de bodem verbeterd middels compost, dit jaar ga ik ook lavameel toevoegen, al verwacht ik daar geen wonderen van.
Zoals al eerder geopperd is in dit topic is heermoes een plant van de lange adem. Ga door met bemesten en (vooral) lavameel. Alhoewel het misschien wel slim is om je grond af en toe te laten testen zodat je weet waar je aan toe bent. Lavameel kan geen kwaad maar het kan wel een paar jaar duren voordat je resultaat ziet dus geef absoluut niet te snel op.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik doe het gewoon ergens in de lente als het droog is, denk nu vier weken geleden. Bij gezaaid maar dat doet ook niets met deze droogte. Gras is gecultiveerd onkruid (eigenlijk een graan) dus kan best veel hebben als het al geworteld is.Piet91 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:23:
Eigenlijk willen we hier wel eens gaan verticuteren, maar het lijkt nooit het juiste moment.
Eerst was het veel te koud (zeker 's nachts), nu wordt het warmer maar is het overal kurk- en kurkdroog.
Misschien rond weekend een beetje regen maar dat is het ook wel...
Edit, en ja het ziet er niet uit helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 29-04-2026 18:44 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Herkenbaar en leuk om mee te maken, zo hebben wij een paar jaar een 'kale kop' Merel in de tuin gehad die op de meest onhandige plekjes een nest ging bouwen en na heel wat mislukte pogingen (en een plankje om hem te helpen) toch een nestje met 2 kleintjes had.CrystalViriS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:23:
[...]
Wij hebben hier in de tuin "poepiemerel". Een merel mannetje (soms met partner) die op zijn rug een tijd geleden wat witte veertjes had. Mijn zoontje zei toen ; een andere vogel heeft op hem gepoept! Vandaar de naam dus. Inmiddels is het wel duidelijk dat het geen poep was en is het beestje bijna compleet wit op zijn rug geworden. En ja het is echt een merel. Maar het grappige hier aan is dat hij echt super herkenbaar is. Er is er maar eentje in de buurt die er zo uit ziet. Soms komen we hem verderop in de straat nog tegen maar zijn leefgebied lijkt echt rondom onze tuin. Het is "onze poepiemerel" en hij heeft ook een badje in de tuin waar hij graag gebruik van maakt. Soms gaat hij dan op het tuinmeubilair voor het raam zitten opdrogen na het badderen. Eigenlijk moet ik hem eens op de foto zetten maar het lukt niet met de telefoon, het is echt een heel mooi beestje met zijn rare veren zo. Ik weet niet waarom hij gedeeltelijk wit is nu. Misschien is hij oud, hij lijkt wat rustiger dan andere merels. Eigenlijk ben ik bang dat hij al oud is en dat we hem een keer gaan vinden ergens.