Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10-06 21:06

WoutF

Hoofdredacteur

Offline tot 28 juni

rudyman85 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:47:
Ben ook wel benieuwd of een tweaker de Sigma 100-400 voor sony E mount heeft mogen uitproberen. Youtube staat er vol mee, en de meeste reacties zijn positief (t.o.v. de Sony 100-400) ondanks dat hij minder licht sterk is.

Heeft iemand ervaring met deze lens, en hoe bevalt die?
Goed :+
Iets specifieks dat je wilt weten?

Offline tot 28 juni

• rudyman85
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 07:38
WoutF schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Goed :+
Iets specifieks dat je wilt weten?
Hoe is de scherpte, voorbeeldfoto's b.v.? Zie je nadelen van deze lens buiten dat die niet super licht sterk is en geen extender voor beschikbaar is? Zou je de Sony variant dan nog aanraden voor b.v. landschapsfoto's (welke meer dan twee keer zo duur is)?

[Voor 37% gewijzigd door rudyman85 op 17-08-2020 13:54]

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10-06 21:06

WoutF

Hoofdredacteur

Offline tot 28 juni

rudyman85 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

Hoe is de scherpte, voorbeeldfoto's b.v.? Zie je nadelen van deze lens buiten dat die niet super licht sterk is en geen extender voor beschikbaar is? Zou je de Sony variant dan nog aanraden voor b.v. landschapsfoto's (welke meer dan twee keer zo duur is)?
Recente voorbeelden hier (wel resized)
WoutF in "[16 Augustus] F&V Meet Ouwehands Dierenpark herkansing"

Scherpte wijd-open vind ik goed. Heb geen ervaring met de Sony, maar heb geen problemen met wijd-open schieten. De twee grootste nadelen noem je zelf al, al is de Sony ook niet enorm veel lichtsterker. Dat weegt voor mij niet open tegen de voordelen m.b.t gewicht en formaat. Ik hoop wel dat Sigma overigens nog met een TC komt, net zoals voor de L-mount-versie. Waarom je voor de Sony zou kiezen? Hij zit vast nóg steviger in elkaar, is dus ietsiepietsie lichtsterker en kan me voorstellen dat de focus misschien nog beter is. Uiteindelijk heb je met de Sigma naar mijn idee een 8/8,5 en kun je met de Sony naar een 9+

Offline tot 28 juni

• rudyman85
Bedankt voor je reactie en er is voldoende scherpte bij goed licht zo te zien (bij foto; Timon, bijvoorbeeld).

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Ik vraag mij zelfs af of het verschil zo groot is je naar een 9+ stapt.

Dit is de vergelijking qua scherpte met de oude versie, de nieuwe schijnt zelfs nog beter te zijn:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Steef
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21-06 13:19

Steef

GoT's Most Eaten

Allen,

Scherpe, lichtsterke, APS-C lenzen met OSS (geen IBIS in mijn 6400) lijkt een lastige combinatie te zijn. Daartoe aan jullie de vraag of er ervaring bestaat met lenzen zonder OSS in combinatie met handfotografie.

Een "vuistregel" lijkt te zijn dat de shutterspeed zeker 1/focus afstand moet zijn in het geval geen stabilisatie beschikbaar is. Afhankelijk van vele zaken natuurlijk.

Nu verwacht ik geen wonderen van zo'n vuistregel, in low-light zal ik zonder OSS snel een tripod nodig zijn - maar is het tussen zons-opkomst en -ondergang haalbaar scherpe foto's te maken op 16-55 zonder stabilisatie?

De "leuke" lenzen voor APS-C lijken allemaal geen OSS te bieden:

pricewatch: Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Sony E)

pricewatch: Sony E 16-55mm f/2.8 G

Misschien eens een lens huren om het te proberen :?

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
De vuistregel geldt voor brandpuntsafstand, maar dan moet je de cropfactor wel mee nemen. Dat gaat overigens alleen over het stil kunnen houden van de camera, dat is nogal persoonlijk en zegt ook niets over de bewegingen in het onderwerp.

Dergelijke lenzen zijn alleen maar sneller als je ze wijd open gebruik, dat kost je scherptediepte. Past dat bij je onderwerpen en zijn je onderwerpen statisch genoeg om de gewenste sluitertijden toe te staan?

Verder klopt je conclusie, bij lichtsterkere lenzen zit vaak juist geen stabilisatie. Degenen die dat wel hebben zijn vaak weer een heel stuk duurder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Zolang je niet specifiek foto's met echt weinig licht wilt schieten zou ik me over die OSS niet al te druk maken. Meestal wil je (of ik iig) toch wel een sluitertijd van 1/100s of sneller om te voorkomen dat het onderwerp beweegt. En zeker als je kijkt naar iets als 16mm, dat is vrij makkelijk stabiel te houden.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Meten is weten, wat betreft de noodzaak van OSS in de lens als de body geen IBIS heeft :)

Links is met OSS aan, rechts is met OSS uit.

Dit was aan het einde van de dag, flinke schemer, op 50mm / F5.6. Bord aan de overkant van de straat. Dit zijn natuurlijk enorme crops, 8x vergroot. Alles in shutter priority mode geschoten.

In deze situatie, zeer in het voordeel van stabilisatie, lijkt het er op dat 1/50 acceptabel is tijdens het pixel peepen. 1/80 is veiliger. Alles onder 1/50 is minder. Onder de 1/20 is het niet te doen.

De vuistregel is redelijk.

* ThaRabbit wacht op pricedrop van de f2.8 zoom

1/13

1/20

1/50

1/80

[Voor 3% gewijzigd door Steef op 19-08-2020 00:42]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
ThaRabbit schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:34:
Meten is weten, wat betreft de noodzaak van OSS in de lens als de body geen IBIS heeft :)

Links is met OSS aan, rechts is met OSS uit.

Dit was aan het einde van de dag, flinke schemer, op 50mm / F5.6. Bord aan de overkant van de straat. Dit zijn natuurlijk enorme crops, 8x vergroot. Alles in shutter priority mode geschoten.

In deze situatie, zeer in het voordeel van stabilisatie, lijkt het er op dat 1/50 acceptabel is tijdens het pixel peepen. 1/80 is veiliger. Alles onder 1/50 is minder. Onder de 1/20 is het niet te doen.

De vuistregel is redelijk.

* ThaRabbit wacht op pricedrop van de f2.8 zoom

1/13
[Afbeelding]

1/20
[Afbeelding]

1/50
[Afbeelding]

1/80
[Afbeelding]
Als ik naar de voorbeelden kijk heb je 1/80e sowieso minder stil gehouden dan 1/50e, wellicht onbewust
minder je best gedaan omdat het toch wel goed zou moeten gaan? ;)

Houd je de cropfactor in gedachten dan moet je overigens 1/75e als vuistregel nemen, dus eerder 1/80 dan 1/50.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Als ik naar de voorbeelden kijk heb je 1/80e sowieso minder stil gehouden dan 1/50e, wellicht onbewust
minder je best gedaan omdat het toch wel goed zou moeten gaan? ;)
Het was tijd voor avondeten :) Ik zal het nog eens herhalen met een onderwerp op grotere afstand - zou gevoeliger moeten zijn.

Maar gezien bovenstaande geloof ik dat het wel redelijk is te verwachten scherpe foto's zonder OSS in daglicht te maken. Nu het gat in de bankrekening nog even.

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
ThaRabbit schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:53:
Maar gezien bovenstaande geloof ik dat het wel redelijk is te verwachten scherpe foto's zonder OSS in daglicht te maken.
Als je objecten zoals borden gaat fotograferen wel, maar houd er rekening mee dat mensen en dieren dan geen optie is. Ook struikgewas of andere onderwerpen die kunnen bewegen door wind of anderzijds ga je dan niet scherp krijgen.

En denk om je scherptediepte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Als je objecten zoals borden gaat fotograferen wel, maar houd er rekening mee dat mensen en dieren dan geen optie is. Ook struikgewas of andere onderwerpen die kunnen bewegen door wind of anderzijds ga je dan niet scherp krijgen.

En denk om je scherptediepte.
Sony OSS is bij mijn weten geen beeldstabilisatie, maar lens element stabilisatie - zal dus geen effect hebben op het eventueel bewegen van het te fotograferen object, of ben ik nu gek :? Anders gezegd, een bewegend object mét OSS is net zo onscherp als zonder OSS.

Alleen mijn bewegingen worden gecompenseerd d.m.v. lens stabilisatie, of maak ik hier een kritische denkfout?

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:29

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ThaRabbit schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Sony OSS is bij mijn weten geen beeldstabilisatie, maar lens element stabilisatie - zal dus geen effect hebben op het eventueel bewegen van het te fotograferen object, of ben ik nu gek :? Anders gezegd, een bewegend object mét OSS is net zo onscherp als zonder OSS.

Alleen mijn bewegingen worden gecompenseerd d.m.v. lens stabilisatie, of maak ik hier een kritische denkfout?
Dat schrijft hij toch? Borden -> prima, bewegende objecten -> nope.

En de afstand maakt niet uit voor IBIS/OSS, brandpunt wel. Dingen die dicht bij zijn, komen gewoon groter in beeld waardoor beweging net zoveel opvalt.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
ThaRabbit schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:32:

Dat klopt op zich, alleen wordt OSS vaak juist gebruikt om een langere sluitertijd mogelijk te maken dan je anders zou kunnen hebben. In die zin vergroot het dus de kans op onscherpte door beweging in het onderwerp.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Dat klopt op zich, alleen wordt OSS vaak juist gebruikt om een langere sluitertijd mogelijk te maken dan je anders zou kunnen hebben. In die zin vergroot het dus de kans op onscherpte door beweging in het onderwerp.
Dan begrijpen we elkaar.

De potentiële lens zonder OSS is ook behoorlijk lichtsterker, waardoor de shutter speed lager zou kunnen liggen voor hetzelfde resultaat - wat de kans op onscherpte weer verlaagt. Gezien de F5.6 het op 50 mm bij avond licht al redelijk deed (de lens is zelf niet heel geweldig) heb ik goede hoop dat het goed gaat. Maar goed, ik hoop ook wel eens de loterij te winnen.

Ik ga de lens eens huren, to be continued. Het zal wel tegen gaan vallen ;)

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• James3
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Alweer een nieuwe scherpe lens voor Sony (en Fuji).
YouTube: Sharp & AF! The Viltrox 23mm F1.4 AF Lens Review

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
@ThaRabbit wat voor onderwerpen wil je eigenlijk gaan schieten met de lens?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• COMPUTERFREAKED
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik heb hem in de pricewatch toegevoegd maar hij lijkt in Nederland nog niet echt goed verkrijgbaar. Kan er ook geen EAN of SKU van vinden helaas.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:53
COMPUTERFREAKED schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb hem in de pricewatch toegevoegd maar hij lijkt in Nederland nog niet echt goed verkrijgbaar. Kan er ook geen EAN of SKU van vinden helaas.
Hij is iig gewoon te koop bij Kamera Express

Ik roep ook maar wat

• COMPUTERFREAKED
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik heb het artikelnummer van Kameraexpress er bij gezet in de pricewatch. Misschien doet dat iets ;)

• James3
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Bij Amazon ook, 70 euro goedkoper. Het EAN-nummer is mij niet bekend.

• KL643
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:30

KL643

reinaroundtheglobe

Maat van mij wil een SAMYANG 12MM F/2.8 ED AS NCS FISH-EYE SONY E aanschaffen maar dat zit ik een beetje uit zijn hoofd te praten. Een fisheye is leuk maar na een paar keer heb je het wel gezien vind ik en gebruik je hem niet meer. Zelf heb ik een 12mm Voigtländer en ben daar super tevreden over maar zoveel geld wil hij daar niet aan uitgeven. Ook de Laowa's zijn aan de prijs, net zoals de Sony 12-24 F4. Zijn er nog andere alternatieven (eventueel met adapter)?

Enige wat een beetje in de buurt komt is de Laowa 11mm f/4.5 FF RL

[Voor 6% gewijzigd door KL643 op 24-09-2020 09:20]

reinaroundtheglobe

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:21

Nomad

a.k.a. Martijn

Zo extreem wijd is relatief prijzig, mijn primaire vraag zou zijn heb je echt 11/12mm nodig, of is 14mm niet ook al enorm wijd.....wijder is niet perse mooier zeg maar, eerder andersom. Ik heb een 14-24 die vaker niet dan wel op 14mm staat.
Op 14mm is je keuze al ruimer en betaalbaarder :)

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Hij heeft een 16-35 en dan is 14 ook niet echt een hele grote stap. 12mm in een kerk is net even wat meer ;)

reinaroundtheglobe

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Op dergelijke korte brandpuntsafstanden is 2 mm nog best een hoop hoor, maar als het om kerken gaat dan hoef je lang niet altijd zo wijd, waarom dan geen panorama proberen als het wel moet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Royz
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:48

Royz

Kleurenblind!!

KL643 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:12:
Maat van mij wil een SAMYANG 12MM F/2.8 ED AS NCS FISH-EYE SONY E aanschaffen maar dat zit ik een beetje uit zijn hoofd te praten. Een fisheye is leuk maar na een paar keer heb je het wel gezien vind ik en gebruik je hem niet meer. Zelf heb ik een 12mm Voigtländer en ben daar super tevreden over maar zoveel geld wil hij daar niet aan uitgeven. Ook de Laowa's zijn aan de prijs, net zoals de Sony 12-24 F4. Zijn er nog andere alternatieven (eventueel met adapter)?

Enige wat een beetje in de buurt komt is de Laowa 11mm f/4.5 FF RL
Ik heb de Laowa 10-18 en die valt wel mee qua prijs toch? En het verschil tussen 10 en 14mm is echt vrij groot :)

Overigens ben ik een beetje aan het kijken naar de nieuwe Sigma 100-400 en er lijkt weinig te zijn wat me nog tegen kan houden.

[Voor 7% gewijzigd door Royz op 24-09-2020 11:05]

Fotografie Vlogs & Drone videos

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:34

bobcom

Dedicated dabbler

@KL643

(/Mispost)

(Edit: net gezien dat mijn eerdere reactie nutteloos is, omdat het om een ff E-mount gaat.) Voor extra wijd heb ik de (el cheapo) Samyang 14mm 2.8 voor - de mf-versie, te vinden voor ca €200,. Is scherp, weinig vertekening, maar mottig uitgevoerd - afstandsschaal is een soort loterij. Kan het goed in een kerk doen als je niet te hard op de lens vloekt ;). Maar het blijft 14mm.

[Voor 88% gewijzigd door bobcom op 24-09-2020 11:09]

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:04:
Op dergelijke korte brandpuntsafstanden is 2 mm nog best een hoop hoor, maar als het om kerken gaat dan hoef je lang niet altijd zo wijd, waarom dan geen panorama proberen als het wel moet?
Niet alleen kerken hoor maar goed, panorama zou kunnen maar kost je wat meer tijd in pp
Royz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:37:
[...]

Ik heb de Laowa 10-18 en die valt wel mee qua prijs toch? En het verschil tussen 10 en 14mm is echt vrij groot :)
Kost ook €999
bobcom schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:47:
@KL643

(/Mispost)

(Edit: net gezien dat mijn eerdere reactie nutteloos is, omdat het om een ff E-mount gaat.) Voor extra wijd heb ik de (el cheapo) Samyang 14mm 2.8 voor - de mf-versie, te vinden voor ca €200,. Is scherp, weinig vertekening, maar mottig uitgevoerd - afstandsschaal is een soort loterij. Kan het goed in een kerk doen als je niet te hard op de lens vloekt ;). Maar het blijft 14mm.
Zou ook kunnen, in ieder geval beter dan een fisheye..

Edit: opgelost, 12mm Voigtländer geworden :)

[Voor 56% gewijzigd door KL643 op 24-09-2020 12:10]

reinaroundtheglobe

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
KL643 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:23:
Niet alleen kerken hoor maar goed, panorama zou kunnen maar kost je wat meer tijd in pp
Hangt van je software af, veel tools kunnen dat al behoorlijk goed semi-automatisch. Het is ook niet per definitie de beste route hoor, maar een alternatief als de wijdere hoek dan 12 mm maar sporadisch noodzakelijk is.
Dat is iets wat hij zich moet afvragen, hoeveel procent van de keren ga je meer dan die 14 mm nodig hebben. Is dat genoeg om een lenskeuze mee te onderbouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Gonadan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:11:
[...]

Hangt van je software af, veel tools kunnen dat al behoorlijk goed semi-automatisch. Het is ook niet per definitie de beste route hoor, maar een alternatief als de wijdere hoek dan 12 mm maar sporadisch noodzakelijk is.
Dat is iets wat hij zich moet afvragen, hoeveel procent van de keren ga je meer dan die 14 mm nodig hebben. Is dat genoeg om een lenskeuze mee te onderbouwen.
Ik vind van wel ;)

https://www.flickr.com/ph.../albums/72157686254400295

reinaroundtheglobe

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18:37
Tjongejonge wat een negativiteit over fish-eye lenzen ;).

De Samyang 12mm fish-eye heb ik in mijn bezit en ik blijf het een leuke lens vinden om wat creatiever mee aan de gang te gaan. Vooral de vervorming kun je gebruiken, maar je moet er van houden. Als je naderhand elke keer de lenscorrectie aan zet in PP, dan moet een normale groothoek nemen. @KL643 Wat wil je maat ermee doen en waarom wil het uit zijn hoofd praten?

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

MRIdev schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:33:
Tjongejonge wat een negativiteit over fish-eye lenzen ;).

De Samyang 12mm fish-eye heb ik in mijn bezit en ik blijf het een leuke lens vinden om wat creatiever mee aan de gang te gaan. Vooral de vervorming kun je gebruiken, maar je moet er van houden. Als je naderhand elke keer de lenscorrectie aan zet in PP, dan moet een normale groothoek nemen. @KL643 Wat wil je maat ermee doen en waarom wil het uit zijn hoofd praten?
Architectuur & landschap. Een fisheye is een specifieke lens die inderdaad een leuk effect kan geven. Ik heb er 1 gehad en na een paar keer gebruikt te hebben was bij mij de lol er wel af. Voor zijn fotografie is de 12mm Voigtländer / Laowa een betere keus. Inmiddels heeft hij de Voigtländer 12mm besteld en daar gaat hij geen spijt van krijgen.

reinaroundtheglobe

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Nieuwe Tamron 70-300 voor de Sony E-Mount

https://www.dpreview.com/...-for-sony-e-mount-cameras

reinaroundtheglobe

• OttiglioM
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21-06 19:04
Hamed schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:32:
Die wil ik ook heel graag, ook de 200-600 :)
Er volgde wel even een leuke discussie op. Omtrent nut en overkill enzo. Helaas heb ik die even gemist. Maar ik heb hem, die 200-600. Tijdelijk even wat geld over en voordat de belasting ermee vandoor gaat....

Overkill vind ik die lens niet. Maar wel niet altijd even makkelijk in het gebruik. Voor onderweg dus. In Italië zaten ze weer op inkomsten van toeristen te wachten en om het botte gedrag van onze Wopke een beetje te compenseren zijn we daar toen maar heen gegaan.

Het is een hele toer om er mee rond te fietsen. Maar het is gelukt :) Afsteuning moet je soms improviseren. Voor zover dat nodig is. Uit de vrije hand gaat het ook vaak goed.

De vraag is of de kwaliteitswinst wel voldoende is om het gemak van de voorganger te compenseren. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Een achttal foto's staan in het media deel van dit forum.

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:01
OttiglioM schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

Er volgde wel even een leuke discussie op. Omtrent nut en overkill enzo. Helaas heb ik die even gemist. Maar ik heb hem, die 200-600. Tijdelijk even wat geld over en voordat de belasting ermee vandoor gaat....

Overkill vind ik die lens niet. Maar wel niet altijd even makkelijk in het gebruik. Voor onderweg dus. In Italië zaten ze weer op inkomsten van toeristen te wachten en om het botte gedrag van onze Wopke een beetje te compenseren zijn we daar toen maar heen gegaan.

Het is een hele toer om er mee rond te fietsen. Maar het is gelukt :) Afsteuning moet je soms improviseren. Voor zover dat nodig is. Uit de vrije hand gaat het ook vaak goed.

[Afbeelding]

De vraag is of de kwaliteitswinst wel voldoende is om het gemak van de voorganger te compenseren. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Een achttal foto's staan in het media deel van dit forum.

[Afbeelding]
Ik heb hem ook een tijdje hoor :) Niet echt mijn ding, maar wat die kan is gewoon vet. Altijd handig zo'n lens :)

Uit de hand >>> 900mm ƒ/6.3 1/80s ISO 500

Sony A7R4
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - FE 24-105 - 90 Makro - 200-600
Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Heb hem ook, staat hier alweer een tijdje mooi op een muurplankje mooi te wezen op kantoor :P.
Maar ben er wel oprecht blij mee, ook al gebruik ik hem niet elke week. Dus gaat voorlopig nog niet weg....zeker omdat ik hem optisch echt wel goed vind. En mijn specifieke exemplaar heb ik ook best wat moeite voor moeten doen, dus dat maakt dat ik hem niet snel zou verkopen en later een ander weer zou kopen als ik toch spijt zou hebben.

edit: En vandaag beide body's en 4 lenzen geüpdatet..dat werk op Sony mount toch best makkelijk. Beter dan een losse dock etc moeten kopen (zoals bij Sigma/Tamron op Canon/Nikon mount)

[Voor 17% gewijzigd door Nomad op 08-10-2020 20:31]

• OttiglioM
@Hamed Strakke maanfoto! En dat voor uit de hand.

@Nomad Wat een luxe dat je zo het beste exemplaar uit kunt zoeken. En dat alles voor de prijs van één? Stel dat mijn exemplaar echt minder goed blijkt te zijn, heb ik dan nog enig verhaal bij Sony of is het dan een gevalletje vette pech?

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

OttiglioM schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:55:
@Hamed Strakke maanfoto! En dat voor uit de hand.

@Nomad Wat een luxe dat je zo het beste exemplaar uit kunt zoeken. En dat alles voor de prijs van één? Stel dat mijn exemplaar echt minder goed blijkt te zijn, heb ik dan nog enig verhaal bij Sony of is het dan een gevalletje vette pech?
3 gekocht bij 3 verschillende camerashops (is wel even 6500 euro aftikken ja :p) en heel voorzichtig testen. Met Sony zelf heb ik geen contact gehad. 2 lenzen zijn terug gestuurd naar de winkels. Waarbij exemplaar 1 een bijgaand briefje had dat ik vermoed dat de lens niet naar behoren functioneert.

• OttiglioM
Nomad schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:15:
[...]
............... en heel voorzichtig testen................
Interessant maar ook een beetje zorgwekkend gegeven. Omtrent front- en backfocus heb ik gelezen dat fabrikanten een bepaalde marge inbouwen (net als afwijkende pixels in je scherm). Ik vrees dat omtrent algehele scherpte ook wel zo'n veiligheidsmarge (uit het oogpunt van de fabrikant) zal bestaan.

Voor terugsturen ben ik ruim te laat. Maar ik ben wel benieuwd of de waargenomen onscherpte nu aan mij of aan de lens ligt (of beiden).

Ik heb een aantal foto's doorzocht op plekken waarvan ik denk dat de scherpte niet beter kan. Twee 1 op 1 crops in 800x600 gemaakt in lossless JPG. Geen enkele bewerking op toegepast. Misschien zou je er eens een blik op kunnen werpen en gezien je ervaring kunnen zeggen wat je indruk is.

1/500; 6.3; 200iso; 600mm; +1/3

1/800; 8.0; 100iso; 524mm; -1/3

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

OttiglioM schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Interessant maar ook een beetje zorgwekkend gegeven. Omtrent front- en backfocus heb ik gelezen dat fabrikanten een bepaalde marge inbouwen (net als afwijkende pixels in je scherm). Ik vrees dat omtrent algehele scherpte ook wel zo'n veiligheidsmarge (uit het oogpunt van de fabrikant) zal bestaan.

Voor terugsturen ben ik ruim te laat. Maar ik ben wel benieuwd of de waargenomen onscherpte nu aan mij of aan de lens ligt (of beiden).

Ik heb een aantal foto's doorzocht op plekken waarvan ik denk dat de scherpte niet beter kan. Twee 1 op 1 crops in 800x600 gemaakt in lossless JPG. Geen enkele bewerking op toegepast. Misschien zou je er eens een blik op kunnen werpen en gezien je ervaring kunnen zeggen wat je indruk is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik stel de vraag eerst terug, deze twee show/test cases zijn ook met een 200-600, ...nu zijn het geen fullsize foto's uiteraard, maar zie jij het verschil?

[Showcase] Eekhoorn\
en
[Testcase] Dagje in het bos, vogels

• OttiglioM
Haha... Daar hoef ik niet zo lang over te prakkiseren. Laat ik het zo zeggen, mijn ongetrainde en onervaren (tele) oog meent hier enorm veel verschil te zien :)

Erg leuke series!

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

OttiglioM schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:49:
Haha... Daar hoef ik niet zo lang over te prakkiseren. Laat ik het zo zeggen, mijn ongetrainde en onervaren (tele) oog meent hier enorm veel verschil te zien :)

Erg leuke series!
Dat denk ik dus ook. Je kan even met Sony contact opnemen dat je vermoed dat de lens niet optimaal is en of ze er naar willen kijken.

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

OttiglioM schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gebruik je een UV filter?

Las hier een stukje over het gebruik van een UV filter en de 200-600mm

https://www.dpreview.com/forums/thread/4523807

reinaroundtheglobe

• OttiglioM
KL643 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:50:
[...]
Gebruik je een UV filter?
Dank je voor de tip. Nee, nooit gebruikt. Ik geloof er niet in en gebruik op ieder objectief de zonnekap als primaire protectie tegen ongewenste intimiteiten met de frontlens.

Ik zal komende weken het zo goed mogelijk gaan testen of het inderdaad aan het objectief ligt of iets anders. In eerste instantie een back- frontfocus test. Dat zal niet meevallen met de extreem lange kortste instelafstand. Daarna een aantal testen vanaf statief (met beide stabilisaties uitgeschakeld) om iedere invloed van bewegingsonscherpte uit te sluiten. Blijkt het echt aan de optiek te liggen dan zal ik eens contact op nemen met Sony. Hopelijk doen ze niet moeilijk. (Ik lees nogal eens klachten over de service; maar internet is natuurlijk een vergaarbak van mensen die hun zin niet hebben gekregen)

Het viel me ook al op dat de scherpte van de 200-600 niet overhield t.o.v. de tegelijkertijd aangeschafte Samyang 135mm. Ik vond dat niet vreemd omdat de Samyang een Prime is. Maar na het werk van Martijn gezien te hebben blijkt dat er veel meer in moet kunnen zitten. Daarom is het ook goed dat ik eerst eens mijn eigen mogelijke klungel factoren uitsluit voordat ik bij Sony aan bel trek :)

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

OttiglioM schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Dank je voor de tip. Nee, nooit gebruikt. Ik geloof er niet in en gebruik op ieder objectief de zonnekap als primaire protectie tegen ongewenste intimiteiten met de frontlens.

Ik zal komende weken het zo goed mogelijk gaan testen of het inderdaad aan het objectief ligt of iets anders. In eerste instantie een back- frontfocus test. Dat zal niet meevallen met de extreem lange kortste instelafstand. Daarna een aantal testen vanaf statief (met beide stabilisaties uitgeschakeld) om iedere invloed van bewegingsonscherpte uit te sluiten. Blijkt het echt aan de optiek te liggen dan zal ik eens contact op nemen met Sony. Hopelijk doen ze niet moeilijk. (Ik lees nogal eens klachten over de service; maar internet is natuurlijk een vergaarbak van mensen die hun zin niet hebben gekregen)

Het viel me ook al op dat de scherpte van de 200-600 niet overhield t.o.v. de tegelijkertijd aangeschafte Samyang 135mm. Ik vond dat niet vreemd omdat de Samyang een Prime is. Maar na het werk van Martijn gezien te hebben blijkt dat er veel meer in moet kunnen zitten. Daarom is het ook goed dat ik eerst eens mijn eigen mogelijke klungel factoren uitsluit voordat ik bij Sony aan bel trek :)
Waren die foto's handheld of van statief? Welke fousmodus gebruikte je hier?

reinaroundtheglobe

• OttiglioM
KL643 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:14:
Waren die foto's handheld of van statief? Welke fousmodus gebruikte je hier?
Van de hierboven getoonde foto's ? De ganzen volledig uit de vrije hand. De reiger vanuit de auto met een gemodificeerde rijstzak methode. (Helaas had ik geen rijstzak; ironisch, want we zaten te midden van de rijstvelden) Statief mee wordt echt te veel sjouwwerk. We maken doorgaans nogal lange tochten. Meestal is wel ergens een vorm van steunpunt te vinden.

Welke autofocus ik gebruik? Dat wisselt. Als 65 jarige is mijn geheugen niet zo denderend meer. Meestal ga ik voor het gemak van de automatiek. Dus continuous AF/ Wide area. Eventueel met Focus Hold mocht de automatiek van de hak op de tak springen.

• Hielko
OttiglioM schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Back- of frontfocus kan niet meer met een mirrorlesscamera*. De camera gebruikt de input van de sensor direct om vast te stellen of de foto in focus is, dus die zoomt net zo lang in of uit totdat het onderwerp scherp is.

* In theorie kan het natuurlijk wel, maar dan hebben ze gewoon een domme implementatie zonder contrastdetectie (naast de phase detectie).

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

OttiglioM schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Van de hierboven getoonde foto's ? De ganzen volledig uit de vrije hand. De reiger vanuit de auto met een gemodificeerde rijstzak methode. (Helaas had ik geen rijstzak; ironisch, want we zaten te midden van de rijstvelden) Statief mee wordt echt te veel sjouwwerk. We maken doorgaans nogal lange tochten. Meestal is wel ergens een vorm van steunpunt te vinden.

Welke autofocus ik gebruik? Dat wisselt. Als 65 jarige is mijn geheugen niet zo denderend meer. Meestal ga ik voor het gemak van de automatiek. Dus continuous AF/ Wide area. Eventueel met Focus Hold mocht de automatiek van de hak op de tak springen.
Dan denk ik dat het een combinatie is van bewegingsonscherpte en keuze van AF

reinaroundtheglobe

• OttiglioM
KL643 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:46:
Dan denk ik dat het een combinatie is van bewegingsonscherpte en keuze van AF
Dat hoop ik dan ook. In principe eenvoudiger te verhelpen dan bij Sony om een vervangende lens te gaan zeuren. Ik krijg er zin aan om buiten, zodra het wat langer gegarandeerd droog is, een testopstelling te maken. Met statief :) Ik hoop hier het resultaat te kunnen posten.

• Hielko
#2 lijkt me idd dat het bewegingsonscherpte kan zijn, je ziet ook een soort van spookbeeld aan de bovenkant van het silhouet van de vogel(s).

• OttiglioM
@Hielko Dat zou heel goed kunnen. Foto 2 is uit de vrije hand. Geen steunpunt te vinden in de directe omgeving.

Inmiddels wat getest vanaf statief met stabilisatie uit. Man, wat begint dat beeld al te dansen als je alleen al de ontspanknop half indrukt. Verder gewerkt met zelfontspanner.

Na een heel aantal wisselende scherpstelmethoden en diafragma's zie ik geen grote verschillen en steeds een acceptabel resultaat. Maar is acceptabel goed genoeg voor wat wat je redelijkerwijs van zo'n lens kan verwachten? Ik ga er niet nog twee bij kopen :) Uit de nood heb ik de Sony (op 600mm) vergeleken met de prime Samyang 135mm. Niet helemaal een gevalletje appels met peren hoop ik.

Bij beiden een zodanige voorwerpafstand gekozen dat ze bij benadering dezelfde beeldvulling geven. Beide op de A7R-IV met iso 200 en de diafragma's op F8. De Samyang moest ik manueel scherpstellen. Maar dat gaat erg soepel met dat flikkerpatroon. Zeker vanaf statief.

Ik vond de Samyang wat scherper en gedetailleerder. Maar de vraag blijft: Is mijn Sony 200_600 exemplaar goed genoeg om genoegen mee te nemen? Zelf neig ik naar ja.

Onder de thumb zitten twee 2560x1440 crops, onder elkaar geplakt.

• Hielko
De 135mm duidelijk scherper, maar goed, dat is dan ook een prima met een stuk minder bereik. Vind het er zelf best prima uitzien voor de 600mm. Maar goed, heb hem zelf niet, en geen idee hoe de andere exemplaren het doen.

• Hamed
OttiglioM schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:08:
@Hielko

Ik vond de Samyang wat scherper en gedetailleerder. Maar de vraag blijft: Is mijn Sony 200_600 exemplaar goed genoeg om genoegen mee te nemen? Zelf neig ik naar ja.

[Afbeelding]
Ik heb bijna altijd high end glas. Voordat ik de 200-600 ging halen ook met Nomad overleg gehad, maar wat ik zeker toen al wist is dat een 200-600 op FF voor zo'n prijs is natuurlijk geen high end glas. Daarom ben ik ook nu tevreden met wat ik heb. Natuurlijk is die geen 135GM, maar het is heerlijk om 200-600 FF ( Crop 300-900 ) op mijn A7R4 te hebben. Mijn exemplaar is goed scherp en ze worden ook steeds beter, maar dat ligt niet aan de glas, maar aan mij. Mijn enige tele ervaring tot een paar weken geleden was 200mm....nu in een keer 600 ;) dat eist wat denk ik 8)

Een paar foto's van mijn 200-600 >>> https://we.tl/t-qzsZ5l572u

[Voor 3% gewijzigd door Hamed op 14-10-2020 17:56]

Sony A7R4
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18:37
OttiglioM schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:28:

@Nomad Zelf vond ik ook dat scherpte meestal niet super was. Met de purperreiger als uitzondering. Zodat ik het vooral als een gevolg van mijn geklungel zie. Maar Groningen is binnen redelijke rijafstand.
@OttiglioM Je schrijft dat Groningen op redelijke afstand is en volgens mij heb je nog steeds twijfel. Ik zou zeggen, maar een afspraak met @Nomad, statief, een camera (a7r... van Nomad) en beide lenzen erop. Dan kun je tenminste echt goed vergelijken. Mocht je lens echt niet goed zijn dan heb je een goede vergelijking ipv suggestieve meningen (wel gerespecteerde overigens).

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

MRIdev schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

@OttiglioM Je schrijft dat Groningen op redelijke afstand is en volgens mij heb je nog steeds twijfel. Ik zou zeggen, maar een afspraak met @Nomad, statief, een camera (a7r... van Nomad) en beide lenzen erop. Dan kun je tenminste echt goed vergelijken. Mocht je lens echt niet goed zijn dan heb je een goede vergelijking ipv suggestieve meningen (wel gerespecteerde overigens).
Of gewoon je lens op je camera zetten en doen waar hij voor gemaakt is...Voor omruilen was het al te laat, de lens is gewoon goed. Het is belangrijk dat je goed leert omgaan met een tele en camera settings

reinaroundtheglobe

• OttiglioM
@MRIdev De fotografie hangt m.i. aan elkaar van suggestieve meningen. In mijn geval wil ik ze graag lezen :) Binnen de variabiliteit aan kwaliteiten heb ik mogelijk niet het beste exemplaar maar wel acceptabel. Zeker voor mijn soort fotografie.

Even was ik bang dat ik misschien het "ruk" exemplaar dat Martijn had geretourneerd in handen gedrukt had gekregen. Grapje. Ik was bij de aflevering in Zwolle. Hij kwam echt nieuw uit doos. Ik denk dat @KL643 het meest praktische advies heeft gegeven. Daarnaast kan het overigens best wel gezellig eens in Groningen langs te gaan.

@Hamed Bedankt voor je vergelijkingsmateriaal op ware grootte. Ik hoop dat ik met veel oefening ook wel zo ver kan komen.

Aan iedereen in het algemeen: Bedankt voor alle bijdragen. Ik ervaar dit forum als zeer nuttig.

• McBurger
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-06 22:11
Ik heb nu ook al enige tijd (zeg maar sinds die beschikbaar was in NL) de 200-600mm. Beetje wisselende resultaten kwa scherpte merkte ik. Wel merk ik dat de beeldstabilisatie op stand 3 meer problemen lijkt op te leveren dan op stand 1. Sinds ik alleen nog maar op stand 1 schiet ben ik een stuk tevredener over de lens kwa scherpte. Uiteraard niet te vergelijken met mijn 135mm, maar dat had ik ook niet verwacht.

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:00
McBurger schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:53:
Ik heb nu ook al enige tijd (zeg maar sinds die beschikbaar was in NL) de 200-600mm. Beetje wisselende resultaten kwa scherpte merkte ik. Wel merk ik dat de beeldstabilisatie op stand 3 meer problemen lijkt op te leveren dan op stand 1. Sinds ik alleen nog maar op stand 1 schiet ben ik een stuk tevredener over de lens kwa scherpte. Uiteraard niet te vergelijken met mijn 135mm, maar dat had ik ook niet verwacht.
Ik heb de lens zelf niet (was dat maar zo), maar ik zag laatst een filmpje op Youtube waarbij men inderdaad aangaf dat bepaalde modus inderdaad problemen kan geven in bepaalde situaties. Ook was het niet altijd even goed om continue autofocus of de stabilisatie te gebruiken in bepaalde situaties.

Heb de video even weer opgezocht, misschien dat iemand er wat aan heeft: Het was wel voornamelijk gericht op een langzame sluitertijd voor vogelfotografie, maar er zitten wel wat leuke tips bij.

https://www.youtube.com/watch?v=I6GA82B-KjA

• McBurger
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-06 22:11
Interesting. Alleen niet van toepassing op (de meeste van) mijn fotos. Ik schiet sport. 1/1250 of sneller in de meeste gevallen. 90% handheld, 10% monopod. Stand twee heb ik wonderbaarlijk nooit gebruikt (volgens de manual bedoeld voor panning, iets wat ik niet kan, of wat in de sporten die ik vaak schiet niet tot echt mooie resultaten leidt.
En de reach is natuurlijk super, de F6.3 betekent wel dat het een zomerlens is voor mij. (nu maar hopen dat de 300mm F2.8 snel uit komt; en enigzins betaalbaar zal zijn)
Tenslotte, bij shutterspeeds van 1/1250 heeft de OSS natuurlijk niet echt meer toegevoegde waarde voor de foto, maar het maakt het beeld door de shutter zo veel rustiger.... met name op 600mm merk je dat heel duidelijk.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Daarom is het zaak om de juiste instelling te vinden qua OSS, want als één van de modi juist wat tegen werkt is het zonde.

Grappig filmpje, maar wel vrij basale tips. Misschien ligt het aan youtube maar ik vind de voorbeeldfoto's lang niet allemaal scherp. Hij heeft het dan ook over de 1/f regel voor sluitertijd, maar die raakt wel wat achterhaald met de resolutie van de huidige sensoren. Zeker als je ook nog eens gaat croppen, wat bij vogelen eerder regel dan uitzondering is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:00
Gonadan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:57:
Daarom is het zaak om de juiste instelling te vinden qua OSS, want als één van de modi juist wat tegen werkt is het zonde.

Grappig filmpje, maar wel vrij basale tips. Misschien ligt het aan youtube maar ik vind de voorbeeldfoto's lang niet allemaal scherp. Hij heeft het dan ook over de 1/f regel voor sluitertijd, maar die raakt wel wat achterhaald met de resolutie van de huidige sensoren. Zeker als je ook nog eens gaat croppen, wat bij vogelen eerder regel dan uitzondering is. :P
Het ging me voor de video wat meer om de stabilisatie modus, maar echt onscherpe foto's kan ik er niet uithalen. Maar het is ook geen beeldmateriaal met 4k kwaliteit, misschien dat het daar aan ligt. ook de compressie van Youtube is nou ook niet zo geweldig.

Tegenwoordig kun je op internet honderden meningen vinden van iedereen die verteld hoe het moet, maar dit is uiteindelijk ook voor iedereen persoonlijk.

• Roel-J
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-06 13:33
Redelijk impulsief een low budget portret lens gekocht, het is de Viltrox 85mm F1.8 Mark 2 geworden. Dit weekend maar eens flink testen en spelen er mee 😁

• Hamed
Ik heb aan mijn dealer gevraagd of ik een exemplaar van hem kon lenen voor eigen review.

Beide lenzen zijn even scherp in manualfocus mode. Letterlijk geen verschil als het om scherpte gaat.

Qua AF is mijn eigen versie vele malen beter. Bijna 80% van alle foto's die ik met de geleende lens heb genomen zijn out of fucus.

Stabilisatie 1 of 3 boeit eigenlijk niet. Beide lenzen zijn op eigen camera getest en met dezelfde instelling. Voor de komende 3 weken ga Ik zeker meer foto's schieten en zal hier een paar foto's uploaden.

Sony A7R4
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Hamed schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:04:
Ik heb aan mijn dealer gevraagd of ik een exemplaar van hem kon lenen voor eigen review.

Beide lenzen zijn even scherp in manualfocus mode. Letterlijk geen verschil als het om scherpte gaat.

Qua AF is mijn eigen versie vele malen beter. Bijna 80% van alle foto's die ik met de geleende lens heb genomen zijn out of fucus.

Stabilisatie 1 of 3 boeit eigenlijk niet. Beide lenzen zijn op eigen Camera getest en met dezelfde instelling. Voor de komende 3 weken ga Ik zeker meer foto's schieten en zal hier een paar foto's uploaden.

[Afbeelding]
Blijft toch tenenkrommend dat nu zowel jij als ik een exemplaar in de handen hebben gehad die qua AF en consistentie gewoon crap is. Mijn crappy versie was qua AF en stabilisatie niet in orde......maar wel een 2100 euro lens. Een muur fotograferen kon hij wel scherp, dat maakte het nog lastiger om hem meteen te herkennen als slecht exemplaar.
Stuk of 4 mensen op dit forum met deze lens en de helft ervan heeft een bad copy in de handen gehad.

Toch wel ruk hoor van Sony.

• Hamed
Nomad schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Blijft toch tenenkrommend dat nu zowel jij als ik een exemplaar in de handen hebben gehad die qua AF en consistentie gewoon crap is. Mijn crappy versie was qua AF en stabilisatie niet in orde......maar wel een 2100 euro lens. Een muur fotograferen kon hij wel scherp, dat maakte het nog lastiger om hem meteen te herkennen als slecht exemplaar.
Stuk of 4 mensen op dit forum met deze lens en de helft ervan heeft een bad copy in de handen gehad.

Helaas ja :S Ik zie wel dat de geleende versie een oudere lens is.

SN eigen lens: 1846.......
SN review lens: 1838.....

Edit:
SN eigen lens: 1838.......
SN review lens: 1846.....

[Voor 4% gewijzigd door Hamed op 24-12-2020 10:15]

Sony A7R4
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• OttiglioM
Nomad schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:07:
[...]
Alle verhalen lezende zou het wel eens zo kunnen zijn dat de individuele componenten hardwarematig in orde zijn maar dat er in de "samenwerking" wat mis gaat. Een software probleem dus. En als dat zo is dan is dat met een update te verhelpen. Van FB ken ik iemand die een soortgelijk probleem heeft met zijn A7-ii en de Zeis 16-35 F4. Dat kon hij oplossen door over te schakelen op meerpunts AF meting. Daarmee was zijn scherpte issue verleden tijd. Hij baalt er van dat Sony niet (meer) met relevante updates komt. Als overstapper van Nikon naar Sony is hij over een groot aantal ponten van Sony echter goed te spreken maar is het erg slecht van Sony dat het de "minor problems" aan het lot overlaat.

Misschien is Sony wel te hard gegroeid en is het succes naar het hoofd gestegen :) Persoonlijk heeft Sony mij nog niet echt teleurgesteld. Maar dat zou kunnen omdat mijn fotografische kinderhand al snel gevuld is :)

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Er loopt een cashback actie op Sony producten, tot en met eind Januari 2021.

https://www.sony.nl/promo/camera

Sony vereist wel dat je de productsticker uit de doos knipt en een foto stuurt waaruit blijkt dat je hem daadwerkelijk uit de doos hebt geknipt :/

[Voor 40% gewijzigd door Steef op 02-11-2020 20:02]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

[b]Steef in "Het Sony E-Mount objectieven topic 2020"

Sony vereist wel dat je de productsticker uit de doos knipt en een foto stuurt waaruit blijkt dat je hem daadwerkelijk uit de doos hebt geknipt :/
Hou op schei uit.....je wilt niet weten hoe moeilijk ze daarover doen 8)7 . Vorig jaar een 70-200 2.8 gekocht en toen bleek dat ze de verkeerde doos bij mijn lens hadden gedaan. Heel veel gezeik over gehad maar uiteindelijk toch de cashback gekregen.

reinaroundtheglobe

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

KL643 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:30:
[...]

Hou op schei uit.....je wilt niet weten hoe moeilijk ze daarover doen 8)7 . Vorig jaar een 70-200 2.8 gekocht en toen bleek dat ze de verkeerde doos bij mijn lens hadden gedaan. Heel veel gezeik over gehad maar uiteindelijk toch de cashback gekregen.
Ik ben er ook onderdoor geglipt. Eerste foto van de sticker op de doos werd niet geaccepteerd, 2e foto waarbij de doos er uit was gecropt wel :F

Is toch ook geen porem om de doosjes van je mooie nieuwe hardware gelijk kapot te knippen.

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Lekker voor het door verkopen mocht je dat ooit willen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• rudyman85
Steef schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:59:

de 100-400 nu 100,- goedkoper, kost dus nog een dikke 2400 euro *droomt verder :+

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

rudyman85 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:01:
[...]
de 100-400 nu 100,- goedkoper, kost dus nog een dikke 2400 euro *droomt verder :+
De nieuwe Sigma 100-400 ook al bekeken?

• rudyman85
Nomad schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:59:
[...]

De nieuwe Sigma 100-400 ook al bekeken?
Zeker en voorbeelden bekeken in dit topic. Ziet er ook goed uit. Kan moeilijk beoordelen welke beter (in kleur) of scherper is (Ok, op Flick zie je veel mensen die een teleconverter gebruiken voor vogelfotografie, ik wil deze vocal lenght slechts voor landschappen gebruiken, qua snelheid heb ik de sony niet nodig tov de sigma, gaat meer om beeldkwaliteit). het schijnt niet veel te schelen idd, en qua prijs wel.

[Voor 39% gewijzigd door rudyman85 op 03-11-2020 17:15]

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

rudyman85 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:06:
[...]

Zeker en voorbeelden bekeken in dit topic. Ziet er ook goed uit. Kan moeilijk beoordelen welke beter (in kleur) of scherper is (Ok, op Flick zie je veel mensen die een teleconverter gebruiken voor vogelfotografie, ik wil deze vocal lenght vooral voor landschappen gebruiken, qua snelheid heb ik de sony niet nodig tov de sigma, gaat meer om beeldkwaliteit). het schijnt niet veel te schelen idd, en qua prijs wel.
De Sony kan op 400mm dichterbij focussen en is qua AF wat vlotter...zo te lezen is het je daar niet om te doen, dan lijkt het mij een no-brainer :)

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Steef schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:59:

Toevallig afgelopen 2 weken al een prijs alert gekregen van de Sony A7III.

Op Amazon NL en DE vaak goedkoper dan de cashback actie en dan hoef je ook niet maanden op je geld te wachten.

Vorig jaar met BF wel voor 1849,- nog gekocht en toen kreeg ik nog 300 euro cashback.

Bij verkoop toen nog winst gemaakt ook ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• rudyman85
Nomad schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:36:
[...]

De Sony kan op 400mm dichterbij focussen en is qua AF wat vlotter...zo te lezen is het je daar niet om te doen, dan lijkt het mij een no-brainer :)
Ga het een kans geven, thanks :)

• Hamed
Greatsword schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:52:
[...]

Toevallig afgelopen 2 weken al een prijs alert gekregen van de Sony A7III.

Op Amazon NL en DE vaak goedkoper dan de cashback actie en dan hoef je ook niet maanden op je geld te wachten.

Vorig jaar met BF wel voor 1849,- nog gekocht en toen kreeg ik nog 300 euro cashback.

Bij verkoop toen nog winst gemaakt ook ;)
Amazon spullen krijgen geen cashback bij Sony. Spreek uit eigen ervaring |:(

Sony A7R4
Carl Zeiss Batis 18 - 85

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hamed schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:53:
[...]

Amazon spullen krijgen geen cashback bij Sony. Spreek uit eigen ervaring |:(
Klopt, ze staan niet in de dealer lijst. Maar Amazon is vaak dus goedkoper dan bij andere winkels die wel in de lijst staan met cashback.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Mogelijk nuttig, overzicht van scherpte van APS-C lenzen:
https://sonyalpha.blog/20...the-sharpest-for-a-a6xxx/

En ik had hem gemist, maar 7artisans heeft een 35 mm f0.95 APS-C lens uitgebracht voor €270 (Amazon.nl).

Blogje met mooie gifjes over de hele aperture range.
https://sonyalpha.blog/2020/11/02/7-artisans-35mm-f0-95/

Niet heel scherp, maar wel een bak licht op APS-C. En stevig goedkoper dan de Mitakon 35mm F0.95 :)

p.s. @Daan_ Heb wat PMs gestuurd met updates voor de TS.

[Voor 34% gewijzigd door Steef op 09-11-2020 11:47]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Tamron komt naar verluid binnenkort met een nieuwe snelle zoom voor APS-C, een alternatief voor de 16-55 F2.8 van Sony zelf. Deze, in tegenstelling tot de Sony, heeft wel stabilisatie.

Nog geen prijs indicaties of testplaatjes, wel een korte vergelijking. Kan interessant zijn, wel een flinke jongen :)

17-70mm (25-105 FF equiv.) F2.8 (F4.2 ff equiv) KLIK

[Voor 20% gewijzigd door Steef op 28-11-2020 19:02. Reden: Typen is lastig]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

Als die ook nog eens interessant geprijsd is en optisch vergelijkbaar is met de 28-75mm f/2.8, dan hebben ze weer een toppertje.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Universal Creations schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:03:
Als die ook nog eens interessant geprijsd is en optisch vergelijkbaar is met de 28-75mm f/2.8, dan hebben ze weer een toppertje.
Gezien hij iets meer range én stabilisatie bied ten opzichte van de €1000 kostende Sony 16-55 F2.8 die geen OSS heeft, ben ik bang dat hij wel eens met een pittige introductie prijs kon komen.

Zou natuurlijk mooi zijn als hij met een competitieve prijs komt en zo de stevige (monopolie) prijs van de sony 16-55 wat drukt, maar.... :z

[Voor 13% gewijzigd door Steef op 29-11-2020 10:59]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Het verschil zal verhoudingsgewijs vast niet zo groot zijn als het verschil tussen de Tamron 28-75 en de Sony 24-70, maar het geeft toch hoop dat ze hem goed positioneren.
Met een prijs komen die niet competitief (ook niet in perspectief van extra features) is zullen ze niet snel doen vermoed ik, want dan kiest toch iedereen voor de Sony.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Volgens de [url="https://tweakers.net/nieuws/175314/tamron-17-70mm-f-28-objectief-voor-aps-c-cameras-van-sony-kost-850-euro.html"]frontpage is het blijkbaar €850 geworden. Dat durf ik wel competitief te noemen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• klaaas
Als je het vergelijkt met de prijs die we vroegah betaalden voor een f/2.8 standaardzoom dan is het erg veel geld, maar vergeleken met de competitie is dit zeker competitief. Ben benieuwd naar de reviews. Ik heb sinds afgelopen weekend de 18-135, maar die kan dan weer in de verkoop ;)

Ik roep ook maar wat

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
klaaas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:22:
Als je het vergelijkt met de prijs die we vroegah betaalden voor een f/2.8 standaardzoom dan is het erg veel geld, maar vergeleken met de competitie is dit zeker competitief. Ben benieuwd naar de reviews. Ik heb sinds afgelopen weekend de 18-135, maar die kan dan weer in de verkoop ;)
Vind je? Voor dit geld kreeg je bij Canon en stofzuiger met twee derde van het bereik. 3rd party alternatieven waren wel goedkoper maar bij lange na niet van het niveau wat 3rd party tegenwoordig brengt.
Als ik Sony APS-C zou schieten zou ik deze zeker overwegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:29

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

En die 850 is de adviesprijs. Dus hij zal wel voor 799 of misschien zelfs nog minder in de schappen belanden. Dan is het toch een absolute no-brainer als je een Sony A6x00 hebt.

Maar inderdaad "vroeger" kon je bij Nikon de 17-55 F2.8 oppikken voor 950 euro en ineens zagen ze andere merken hun top-range lenzen veel hoger prijzen en sindsdien is die Nikon ook weer naar 1500 euro gegaan. Vreemd want is gewoon dezelfde lens, R&D is er al lang en breed uit. Het is gewoon een trend en blijkbaar betaalt men het toch wel.

Ben daarom ook heel blij met merken als Tamron en Sigma. Heb alleen maar Tamron glas voor mijn Sony. Snel, haarscherp en met die iets mindere build quality kan ik prima leven.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• klaaas
Gonadan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:54:
[...]

Vind je? Voor dit geld kreeg je bij Canon en stofzuiger met twee derde van het bereik. 3rd party alternatieven waren wel goedkoper maar bij lange na niet van het niveau wat 3rd party tegenwoordig brengt.
Als ik Sony APS-C zou schieten zou ik deze zeker overwegen.
Wat ik bedoel is dat als je dik 10 jaar geleden €1.000 stuk sloeg op een mooie camera je voor de helft (of nog wat minder) er een Tamron 17-50 f/2.8 bij kon kopen en dan had je een hele nette combi waarbij lens en body goed op elkaar waren afgestemd. Nu moet je voor een body van dezelfde prijs een bijna net zo dure lens kopen voor een goede match. Natuurlijk weet ik ook wel dat de lenzen uit de tijd van 12MP body's niet te vergelijken zijn met de huidige, maar het is toch moeilijk te ontkennen dat lenzen gewoon veel meer in prijs zijn gestegen dan body's.

Ik roep ook maar wat

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
En in kwaliteit. Zowel optisch maar helemaal qua autofocus en motor zijn ze heel veel beter geworden. Qua prijs/kwaliteit valt het wat dat betreft een mee.
We zijn alleen veel veeleisender geworden, dat zie je terug in de prijzen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gonadan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:04:
Volgens de [url="https://tweakers.net/nieuws/175314/tamron-17-70mm-f-28-objectief-voor-aps-c-cameras-van-sony-kost-850-euro.html"]frontpage is het blijkbaar €850 geworden. Dat durf ik wel competitief te noemen. :P
Als deze in de buurt komt van de scherpte van de Sony 16-55 is het echt een no-brainer, en zal de prijs van die Sony lens ook wel wat gaan zakken.

Wachten op de plaatjes! Mooi nieuws voor APS-C.

Sony A6600 | 16-55G F2.8

klaaas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:23:
[...]

Wat ik bedoel is dat als je dik 10 jaar geleden €1.000 stuk sloeg op een mooie camera je voor de helft (of nog wat minder) er een Tamron 17-50 f/2.8 bij kon kopen en dan had je een hele nette combi waarbij lens en body goed op elkaar waren afgestemd. Nu moet je voor een body van dezelfde prijs een bijna net zo dure lens kopen voor een goede match. Natuurlijk weet ik ook wel dat de lenzen uit de tijd van 12MP body's niet te vergelijken zijn met de huidige, maar het is toch moeilijk te ontkennen dat lenzen gewoon veel meer in prijs zijn gestegen dan body's.
Probeer nog maar eens een werkende Tamron 17-50mm f/2.8 te vinden... Dingen waren mechanisch een ramp

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20:33

the mod man

iets van beeldmaker

Universal Creations schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:42:
[...]

Probeer nog maar eens een werkende Tamron 17-50mm f/2.8 te vinden... Dingen waren mechanisch een ramp
Got one here. Alleen de zonnekap heeft iemand zo erop gedraaid dat die nooit meer los lijkt te komen en vignetting veroorzaakt. 8)7

I can't wait to shoot!

• klaaas
Universal Creations schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:42:
[...]

I know, maar op DPZ was dat wel de standaard aanrader. Gelukkig lijken ze dat deel nu ook onder de knie te hebben. Of komen de nieuwe ook nog vaker terug dan de echte merken?

Ik roep ook maar wat

Ik heb om eerlijk te zijn nog maar heel weinig e-mount lenzen terug zien komen met problemen. Behalve dan de Sony 70-200 GM en de 200-600mm...
Daarnaast nog een stel defecte Sony 16-50 kitlensjes, maar dat is simpelweg troep. Baggerprestaties en de bouwkwaliteit is onder het niveau van de gemiddelde compactcamera van €100.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:20
klaaas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:58:
[...]

I know, maar op DPZ was dat wel de standaard aanrader. Gelukkig lijken ze dat deel nu ook onder de knie te hebben. Of komen de nieuwe ook nog vaker terug dan de echte merken?
Heh, die van mij heeft op mijn Nikon d70 een salto van de piano niet overleefd. Maar ik denk dat mijn 28-75 nu daar ook moeite mee zou hebben ;).

• klaaas
Universal Creations schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:22:
Ik heb om eerlijk te zijn nog maar heel weinig e-mount lenzen terug zien komen met problemen. Behalve dan de Sony 70-200 GM en de 200-600mm...
Daarnaast nog een stel defecte Sony 16-50 kitlensjes, maar dat is simpelweg troep. Baggerprestaties en de bouwkwaliteit is onder het niveau van de gemiddelde compactcamera van €100.
Ja, de prijzen van die 2 lenzen zijn natuurlijk ook zodanig dat je kunt verwachten dat je er eens mee terug moet ;) De Sony 50mm is de enige lens die ik ooit terug heb moeten sturen. AF weigerde van het ene op het andere moment. Dat is ook 1 van de weinige E-mount lenzen die ik in handen gehad heb waarbij je zoiets verwacht.

Ik roep ook maar wat

• GerGio
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:33
Ik heb mijn 18-135 ook een keer terug moeten sturen omdat de focus om een of andere reden compleet weg was. ik kreeg hem gewoon niet meer scherp. Dat is gelukkig onder garantie vervangen. Het is wel zo dat dit wel echt een top lens is.

Nickname KasPlantje.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Steef schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:26:
Tamron komt naar verluid binnenkort met een nieuwe snelle zoom voor APS-C, een alternatief voor de 16-55 F2.8 van Sony zelf. Deze, in tegenstelling tot de Sony, heeft wel stabilisatie.

Nog geen prijs indicaties of testplaatjes, wel een korte vergelijking. Kan interessant zijn, wel een flinke jongen :)

17-70mm (25-105 FF equiv.) F2.8 (F4.2 ff equiv) KLIK

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En daar zijn de eerste review plaatjes :*)

https://sonyalpha.blog/20...0mm-f2-8-di-iii-a-vc-rxd/

Helaas niet zo scherp op 70 maar toch heel netjes op 55. Prima optie voor mensen met een 6100 of 6400, die niet voorzien zijn van IBIS.

[Voor 16% gewijzigd door Steef op 24-12-2020 16:16]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:19
Sony gaat vandaag de 35 1.4GM lanceren, met een livestream rond 17:00:

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Gigabyte RX 6800 XT Aorus Master | G.Skill 32GB Aegis 3200 | Dell U4320Q 4K monitor

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True