@
Hielko Dat zou heel goed kunnen. Foto 2 is uit de vrije hand. Geen steunpunt te vinden in de directe omgeving.
Inmiddels wat getest vanaf statief met stabilisatie uit. Man, wat begint dat beeld al te dansen als je alleen al de ontspanknop half indrukt. Verder gewerkt met zelfontspanner.
Na een heel aantal wisselende scherpstelmethoden en diafragma's zie ik geen grote verschillen en steeds een acceptabel resultaat. Maar is acceptabel goed genoeg voor wat wat je redelijkerwijs van zo'n lens kan verwachten? Ik ga er niet nog twee bij kopen

Uit de nood heb ik de Sony (op 600mm) vergeleken met de prime Samyang 135mm. Niet helemaal een gevalletje appels met peren hoop ik.
Bij beiden een zodanige voorwerpafstand gekozen dat ze bij benadering dezelfde beeldvulling geven. Beide op de A7R-IV met iso 200 en de diafragma's op F8. De Samyang moest ik manueel scherpstellen. Maar dat gaat erg soepel met dat flikkerpatroon. Zeker vanaf statief.
Ik vond de Samyang wat scherper en gedetailleerder. Maar de vraag blijft: Is mijn Sony 200_600 exemplaar goed genoeg om genoegen mee te nemen? Zelf neig ik naar ja.
Onder de thumb zitten twee 2560x1440 crops, onder elkaar geplakt.