Ik heb een vraagje over de 50-55mm primes die er te vinden zijn. Ik heb een A7RII, de SEL28F20, SEL85F18 en de SEL24240 en doe het vooral voor de hobby. Ik ben nu lichtjes op zoek naar een prime tussen mijn 28 en 85 in, dus rond de 50-55mm.
- Sinds ik in de Sony wereld rondlees, zie ik dat de Zeiss 55mm F1.8 een van de scherpste lenzen ooit gemaakt schijnt te zijn, maar voor €1000 is die aan de dure kant voor mij.
- Dan is er Sony's eigen instap niftyfifty SEL50F18, de goedkoopste van het stel.
- Samyang heeft er 1 die er een beetje tussenin valt lijkt het, wel F1.4.
- En dan waar ik eigenlijk nog wel het meest nieuwsgierig naar ben is de SEL50M28 macro.
Al met al ben ik wel nieuwsgierig om me wat in Macro te verdiepen (de lenzen die ik nu heb focussen niet erg dichtbij), maar ik kan niet al te veel vinden over de kwaliteit van die lens voor de overige foto categorien, bijvoorbeeld in relatie tot de andere 3 genoemde primes. Stel, ik heb een €500 budget, dan kan ik wellicht met wat zoekwerk en onderhandeling de Zeiss 2e hands vinden, kan praktisch 2x Sony's eigen 50mm kopen (zeker 2e hands), een nieuwe Samyang,of toch de Macro...
Voornaamste vraag is eigenlijk: is die Macro lens, op bijvoorbeeld F8 ofzo, voor een landschap of casual fotografie een stuk minder dan de meer dedicated 50/55mm's zonder Macro? De snelheid maakt me niet zo heel veel uit, in donkere omstandigheden kan ik dan altijd naar mijn 28mm grijpen en met 42mpx valt er wel wat te croppen als ik echt een specifieke compositie wil. En ik ben niet van plan specifiek sport/wildlife te fotograferen dus dat de AF snelheid van de macro wat te wensen overlaat voor de pro's (wat ik in een review vond), vind ik ook niet zo erg.
Misschien moet ik de wikipediapagina van Macro lenzen er es op na slaan wat een lensbouwer doet om een lens "Macro" te maken, en of dat dan veel afbreuk doet aan de landschapsfotografiekwaliteiten. Maar misschien kan iemand hier kort iets over zeggen?
[
Voor 4% gewijzigd door
eswa op 16-02-2021 10:26
]