Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Het Sony E-Mount Objectieven Topic 2018

Welkom in het objectieven topic voor Sony E-Mount. Dit topic is dus bedoeld voor discussie voor Sony E-mount objectieven.

De objectieven die geschikt zijn voor het Full Frame systeem zijn ook geschikt voor APS-C.

We hebben het in diverse categorieën verdeeld
• Full Frame - Zooms
• Full Frame - Primes
• APS-C - Zooms
• APS-C - Primes
• Teleconverters
• Adapters (om bijvoorbeeld Canon, Nikon etc. objectieven te kunnen gebruiken)

Overige Sony topics:
Het grote Sony A7-serie topic
Het algemene Sony topic

« · ^

Inhoudsopgave

Full Frame Zooms Full Frame primes APS-C Zooms APS-C Primes TeleconverterAdapters

Daan_ wijzigde deze reactie 20-05-2018 08:59 (7%)

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mooie OP, lijken aardig wat uurtjes in te zitten ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Wellicht even zoeken en je had het gevonden :) pricewatch: Carl Zeiss Apo Sonnar T* 2/135 ZE (Canon EOS EF)

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:15
quote:
Universal Creations schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:32:
[...]

Nu niet gaan overdrijven ;)
De Batis is voor velen een hele mooie lens.
Het is vooral een onderschatting van de Batis. Zoals ik heb aangegeven heb ik de 135 apo gehad en ben ik er altijd erg positief over geweest. Het is ook een erg goed objectief. Ik vind de batis op hetzelfde level presteren. Mogelijk dat je een klein verschil ziet als je gaat pixepeepen op foto's van een 40MP+ camera. Bokeh van de batis viel me ook heel erg mee. En tsja de batis is veel lichter en maak je veel meer succesvolle foto's omdat je met (eye) AF altijd raak schiet. Wat dat betreft heb ik met de apo teveel foto's gemist omdat het handmatig te lang duurde om goed scherp te stellen.
Daarom raad ik iedereen de batis aan boven de apo. Bewegende onderwerpen zijn echt vrij lastig/onmogelijk met een apo op bijv f/2.0, zelfs met focus peaking op de a7 camera's.

Overigens zit de voigtlander 40mm nocton f/1.2 de laatste tijd wel het meest op mijn camera. Wat een leuke lens is dat.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
quote:
Bean77 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:33:
[...]

Actie loopt al een paar weken inmiddels. Daarom ook mijn 135 batis gekocht.
Geruchten gaan dat Zeiss bang is voor een 135 GM achtige lens en met deze actie nog even (flink) wat omzet wil pakken. Ik vind het prima, ik ben super positief over de Batis en vind hem beter dan de 135 apo (die ik ook heb gehad).
Gezien mijn ervaringen met de Batis 85 en de actie vanuit Zeiss. Besloten om toch de Batis 135 te bestelen. Had al even met 135 gespeeld en denk dat het wel leuke aanvulling is. Zeker voor fotograferen van de paarden. AF was wel lekker vlot op de a7r III.

Daan_ wijzigde deze reactie 25-03-2018 21:48 (6%)

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 04:09

KL643

reinaroundtheglobe

quote:
elhopo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:22:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de 24-105 F4 versus de 24-70 F4 vs de standaard kitens? Eventueel nog met de 24-240? De ervaringen die ik op Internet lees zijn wat wisselend, en het is mij ook niet helemaal duidelijk of de reviews gesponsord zijn of niet. Waar ik naar op zoek ben is een fijne allround lens voor gewoon dagelijks gebruik. Prime lenzen wil ik in een later stadium nog wel aanschaffen, maar ik zoek een prettige lens om mee te beginnen. Zelf neig ik naar de 24-105 omdat ik daar toch wel de meeste positieve verhalen over lees.
Heb zelf de kitlens gehad en de 24-240. De laatste na 1 week weer teruggebracht. Ik vond hem boven de 120 te soft worden. Kitlens was in het begin prima maar uiteindelijk toch de deur uitgedaan. Sinds een paar weken de 24-105 in gebruik en ben daar zeer tevreden over. Kost wat meer maar daar ga je geen spijt van krijgen..

reinaroundtheglobe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 06:25
@elhopo De 24-105 heb ik samen met een a7mk2 zo'n anderhalve maand geleden aangeschaft en ik ben erg tevreden over. Daarvoor had ik de combinatie met een a58 en de 16-105, welke zeker voor het geld niet slecht was, echter is mijn nieuwe combinatie toch van een heel andere orde. Zodoende dus ook snel tevreden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Heb de 24-70 f/4 niet naast de 24-105 gebruikt, maar wat ik mij nog kan herinneren van mijn ervaring met de 24-70 f/4. Dat ik niet zo onder de indruk was van dit objectief. Vooral de randscherpte op 24mm viel op. Zelfs bij het afstoppen werd dit niet echt beter.

Vignetting was tevens een uitdaging op 24mm. Zelfs bij het afstoppen bleef dit aanwezig. Niet zo heel erg in Lightroom is dit te verhelpen, maar toch.

De 24-105 kon mij al meer bekoren. En zou ik zelf eerder bekijken. Mooie allrounder.

My plekje op het Web -_-

• JaPPa03
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07-10-2019
Ik gebruik de Sony 24-105 f/4 G objectief en wat mij vooral verast heeft is het ingebouwde lensprofiel. De camera past dit toe in de raw file zodat de vervorming en vignette bij importeren al verdwenen is. Bovendien zie je dit ook terug in preview op camera en tijdes live view! Je kunt dus een compositie maken zonder angst voor wegvallen van randen door de leescorrecties omdat die live worden toegepast!

Mijn YouTube kanaal / Subscribe / Flickr

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-01 13:27

elhopo

nemo sine cruce

Top allemaal, bedankt voor de reacties over de 24-105. Hij staat inmiddels in bestelling!

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Zoals je al terecht aanhaalt is de bouwkwaliteit van deze lichte, compacte zoom gewoonweg goed net als de de beeldstabilisatie. De 24-70 f/4 heeft extra afdichting tegen stof en spatwater. Zeker mooi objectief als je compacte zoom wenst.

Heb de 24-70 f/4 aantal keer te leen gehad. Wat ik wel merkte dat er toch enige verschil was tussen de verschillende exemplaren die ik meekreeg. Over het algemeen heeft de 24-70 f/4 prima centrum scherpte bij alle brandpuntsafstanden vanaf volle opening. De hoekscherpte bij 24 en 70mm vond ik persoonlijk wat minder ten aanzien van centrum. Dit heeft mij toen weerhouden om deze aan te schaffen.

Al heb ik nu de 24-70 GM, maar deze is niet echt compact en licht te noemen. Met als gevolg dat deze niet zo vaak in mijn tas te vinden is.

Daan_ wijzigde deze reactie 31-03-2018 12:59 (10%)

My plekje op het Web -_-

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Persoonlijk zou ik dus zelf gaan testen :9

Eén van de dingen die ik wel heb geleerd. Test het zelf. Soms het gevoel dat we elkaar op internet beetje gek aan het maken zijn met allerlei testen en MTF charts. Ik lees ze eigenlijk niet zo vaak meer. Probeer het objectief eerst te lenen en zelf te testen.

Ben gelukkig geen pixel peeper meer. Er zal altijd wel beter zijn, maar goed is goed genoeg. Dit maakt het maken van keuzes stuk gemakkelijker. :D

Daan_ wijzigde deze reactie 31-03-2018 22:15 (20%)

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur. De 24-70 GM is optisch goed objectief, maar als je hem niet gebruikt dan is het zonde. Dus hier heeft hij helaas weinig toegevoegde waarde meer. Dit is dan ook de reden dat ik overweeg deze de deur uit te doen.

Setup met twee zooms en de rest primes werkt voor mij prima. (16-35 GM en 70-200 GM) De 16-35 f/4 staat op MP. De 16-35 GM is besteld O-)

Thanks voor het melden. Mobile theme uitgezet.

Daan_ wijzigde deze reactie 04-04-2018 18:11 (33%)

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Vanuitgaande dat het geen bewegingsonscherpte is. Hieronder twee filmpjes die uitleg geven m.b.t. gebruik van MF op de Sony e-mount camera's zoals de Sony A6000. Wellicht helpt dit je verder?

My plekje op het Web -_-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:23
Ik heb de hoop opgegeven en een 30mm/2.8 prime als walkaround gebruikt. Lekker licht, en top-beeldkwaliteit, voor niet al te veel geld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-01 22:35
quote:
Haay schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:01:
[...]

Ikzelf heb deze Samyang lens ooit gekocht omdat mijn vrouw en ik (we hebben beiden een E-mount camera, waarbij mijn vrouw een A3000 en ik een A6000 heb) graag ook een groothoek lens wilden hebben.

Alleen... ik zal wel wat verkeerd doen, maar ik krijg er gewoon geen scherpe foto's uit! :? Uiteraard gebruik ik de handmatige modus, en heb ik focus peeking actief. Ik zie de gele outline rond objecten maar als ik het resultaat op de PC bekijk is het out of focus (onscherp). :(

Doe ik nou iets verkeerd, of is mijn objectief misschien defect? Hoe kan ik dat verifiëren ?
Pak een diafragma van F4 of F5.6. Gebruik een combinatie van focus peeking en magnify. Stel scherp op bijvoorbeeld een huis (iets met veel detail) en kijk of je er wat scherps uit krijgt. Dit zou niet moeilijk moeten zijn met deze lens. Lukt het niet? Dan is ie gewoon defect. Mijn Samyang 12f2 is echt haarscherp vanaf F2, maar mijn pa had een exemplaar die gewoon super soft was. Samyang heeft wel vaker problemen met de kwaliteitscontrole...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
Als ik naar andere sample foto's kijk, dan is de bokeh ook niet rond.
Zie bijvoorbeeld hier: https://phillipreeve.net/blog/review-zeiss-loxia-35mm-2-0/
quote:
keep in mind, because of the straight aperture blades, when stopping down, points of light become 10-sided figures.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 23-01 13:27

elhopo

nemo sine cruce

quote:
MRIdev schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:43:
Ergens staat me iets van bij dat er voor de SEL24105G een firmware update beschikbaar zou zijn/was. Zit mijn gevoel er nu naast of de support pagina van Sony? Waarschijnlijk hert eerste :+
Er is geen firmware update, maar er is wel een reparatieprogramma voor een aantal modellen van de eerste serie. Schijnbaar was er een probleem met de focussing. Dus, nee geen firmware, maar wel iets van een reparatieprogramma.
quote:
A small amount of the FE 24-105mm F4 G OSS lenses, (for our interchangeable-lens digital cameras with E-mount), will not focus correctly when:

Using autofocus mode while shooting with a close aperture
Changing the lens aperture after performing a manual focus
Hier de link:
https://www.sony.co.uk/el...erial_number_checker_list

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-01 19:41

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Dat is hier net een beetje off-topic, maar een kort antwoord.
De A7 III bevalt me goed qua AF. Of hij het beter doet dan de D7100 weet ik niet, maar daar heb ik 'm ook niet voor gekocht. De winst voor portretten zit 'm natuurlijk wel in de continue Eye-AF. Dat is gewoon winnen, klaar.

Woutoud.com

• PowerUp
  • Laatst online: 06:20
f getal = brandpuntsafstand / diameter lensopening

Met een teleconverter vergroot je de brandpuntsafstand. De lensopening wordt niet groter, dus verandert de lichtsterkte. Een 2x teleconverter kost je dus 2 stops.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@RoNoS Om nog even de getallen toe te lichten:
De 1.4x gebruik je om de brandpuntsafstand en het f-getal mee te vermenigvuldigen. Een 100mm f2 wordt bijvoorbeeld een 140mm f2.8.
Een stop is een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht die een lens doorlaat. Omdat het oppervlak van de lens dat licht doorlaat kwadratisch schaalt met de diameter, resulteert een 1.4x kleiner diafragma (f2 -> f2.8) in een halvering van de hoeveelheid licht, dus verlies van 1 stop.
Bij een 2x converter is het verlies een factor 4, dus gelijk aan twee stops (0.5*0.5 = 0.25).

Merk op dat de 1.4x converter zo gekozen is dat het verlies precies 1 stop is (wortel van 2 is +- 1.41). Sommige merken hebben een 1.7x converter (afgerond van +- 1.68), wat overeenkomt met 1.5 stop.

Specificaties van lenzen (zowel brandpuntsafstand als diafragma) zijn altijd afgeronde waardes. Brandpunten worden afgerond zodat ze herkenbaar zijn voor mensen (al dan niet in FF-equivalent), en diafragma's worden afgerond op hele, halve of derde f-stops omdat dat makkelijk rekent. Een camera rekent intern met meer decimalen voor het diafragma.

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als het voor portret-fotografie gebruikt wordt (bruiloften meestal) wil je geen wide-angle, dan krijg je het effect zoals de laatste twee raampjes:

Dan wil je toch wel liefst vanaf 50mm en liefst 70mm of hoger.

Phuncz wijzigde deze reactie 18-08-2018 22:32 (6%)

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:58
quote:
majic schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:36:
Iemand hier een Sigma 24mm F1.4 ART ? Wil graag weten of hij in m'n onderwater behuizing past maar het gaat kantje boort worden denk ik (spec : 85mm). Klopt dit, of is dat heel toevallig 84mm ? :)) Er zit een 77mm filter ring in dus vraag mij af of die extra paar mm voor de hood is of voor de lens zelf! Dank!
Met dit soort vragen en kleine marges moet je NOOIT op het internet vertrouwen. Ga lekker langs bij een kwaliteitswinkel en neem je behuizing mee. Goede winkels laten je het gewoon even proberen...

• FritsNEX5T
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 11-01 23:00
Ik heb voor de 18-105 gekozen voor de vaste F4 en de powerzoom. Ik werk hier graag mee, deed ik ook met de 16-50mm kitlens.

Qua filter weet ik dat UV niks doet op een digitale camera maar het beschermen van een dure lens vind ik wel fijn. Het is een Walimexpro slim MC UV-filter geworden voor 30,-. Voor mij een verantwoorde investering op deze lens.
Deathchant schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:41:
Is er iemand die de Sony Zeiss 50/1.4 Planar heeft? Tis een erg dure lens en ik vraag me af wat jullie ervaringen ermee zijn wat betreft randscherpte en 3d-pop.
Randscherpte is niet zijn sterkste punt. Deze lens is precies in het centrum heel scherp, maar valt daarna hard terug en wordt iets beter naar de randen toe (de Sigma is een stuk consistenter). 3D pop heeft met microcontrast te maken en om eerlijk te zijn, is dat niet beter dan de Sigma 50 Art, welke een pak minder kost en tegenwoordig ook direct op Sony E-mount te plaatsen is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

Met 3D Pop wordt bedoeld dat je onderwerp echt uit de foto springt. Dit wordt veroorzaakt door enerzijds isolatie door scherptediepte en scherpte->onscherpte verloop en anderzijds door microcontrast. Het microcontrast is eigenlijk contrast in kleine details, waardoor je onderwerp afsteekt t.o.v. de achtergrondonscherpte.
Zeiss had o.a. met zijn 100mm f/2 jarenlang dit in het bijzonder, maar door het steeds beter ontwerpen van lenzen, zijn er meer lenzen van andere merken, die dit ook laten zien. Bij de Zeiss 100mm was dit goed zichtbaar door het relatief grote diafragma en enorme scherpte op grote diafragma's.
Met de juiste (plaatselijke) nabewerking (een mix van een beetje clarity, wat verscherping en het dieper maken van schaduwen) kun je dit effect versterken. Sinds ik met de Sigma 50mm en 135mm schiet heb ik niet het idee dat dit een Zeiss-eigen ding is.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zie hier dus geen 3d pop in; voor mij is dit "gewoon" pure onderwerpisolatie en niet dat speciale reliëf/microcontrast. Zo zie je maar weer dat het compleet subjectief is (zoals ik in mijn post al zei) ;)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21-01 22:44
Superdaantje schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:16:
Bedoel echt A.... Zoals de Sony A7R III etc.....
A7R3 is toch E mount waar het hier over ging?

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Garyu
Moris schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:21:
intussen aangepast.
Ik bedoelde of de Zeiss 85mm f1.8 naast de Zeiss 55mm f1.8 nog veel kan toevoegen?
Ik gebruik de 55mm/1.8 vaak en is erg fijn. Ik zit wel te denken aan de 85mm erbij om toch wat meer bereik te hebben. Mijn compacte travelset zou er dan zo uit zien: 24-70/4 + 55/1.8 + 85/1.8

De 70-200 is me te lomp voor op stedentrip, en 85mm is voor mij ruim genoeg tele. Als je de 70-200 ook meesleept zou ik waarschijnlijk de 85 thuislaten.

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21-01 22:44
Moris schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:21:
intussen aangepast.
Ik bedoelde of de Zeiss 85mm f1.8 naast de Zeiss 55mm f1.8 nog veel kan toevoegen?
Vind zelf het 55mm brandpunt vrij lang voor een standaard lens. Dit maakt hem wel een fijne portretlens maar daarmee heeft die inderdaad ook best veel overeenkomsten met de 85mm.

Een 35mm of de nieuwe zeiss 40mm f/2 batis naast de 85mm is een wat meer logische keuze.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Mud.Starrr
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-01 14:27

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik wissel veel tussen de 85mm 1.8 en 55m 1.8. Ik vind daar toch echt wel genoeg verschil in zitten.
Voor citytrips heb ik trouwens meestal alleen mn 25mm batis op een van mn camera’s en dan grip eraf. Minder opvallend, lekker licht om de hele dag mee te lopen, en ik doe dan toch bijna alles op groothoek. En anders maar wat dichterbij staan.
Maar ja komt misschien ook omdat fotografie mn werk is dat ik op vakantie/weekeind weg geen zin meer heb om alles mee te sleuren.

Edit:
Met een 25 - 55 - 85 set en eventueel telelens ben je al heel compeel trouwens. Mijn 24-70 en 12-24 gebruik ik eerlijk gezegd heel weinig. Wissel liever een keer en ga voor prime kwaliteit dan met een zoom rondlopen. Zonde eigenlijk om dan die dure zooms te hebben, maar heel af en toe is de 24-70 toch handig (alleen bij een trouwerij of iets anders waar snelheid erg belangrijk is), of is het extreme groothoek bereik van de 12-24 tof om te gebruiken. Luxe probleem 8)7

Mud.Starrr wijzigde deze reactie 01-10-2018 22:07 (36%)

Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A7III
Zeiss: 25 F/2.0 | 55 F/1.8 | 85 F/1.8
Sony: 12-24 F/4 G | 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM
DJI: Inspire Pro X5 +14-42

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Als je het totale gewicht en volume van de verschillende opties berekent en vergelijkt, dan heb je toch je antwoord? Daar is verder weinig aan aan toe te voegen qua mening.

Woutoud.com

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 18:55
Zonet de gelukkige eigenaar geworden van een A7 III met de volgende lenzen :)
Tamron 28-75mm f2.8 + Sony FE 55mm f/1.8 + Sony FE 85mm f/1.8.

Ik heb de Tamron 28-75mm f2.8 DI iii RXD vanwege zijn compactheid als zoom, f2.8 over het ganse bereik, optische kwaliteit en zijn gunstige prijs uitgekozen. Wanneer ik maar 1 enkele lens wil meenemen is 28-75 voor de gezin en familie uitstapjes de ideale allround-lens of wanneer het allemaal wat sneller moet gaan en wisselen van lens geen optie is.

Voor portretjes en zeer lichte tele (korte ) heb ik de Sony FE 85mm f/1.8 gekozen.
Als allround-prime en voor portretjes in kleine ruimten de Sony FE 55mm f/1.8, al vind ik persoonlijk dat dit brandpunt wel dicht tegen de 85mm aanleunt. Misschien had de 35mm wel een betere keuze geweest of moet ik gewoon nog effe wennen?

Om deze kit verder uit te breiden ben ik nog op zoek naar een groothoeklens.
Daar ik zeer goede ervaring had met Fujifilm prime 16mm (crop 24mm). Zou ik vanwege deze optische kwaliteit als groothoek terug een prime willen overwegen, al mag het wel een beetje breder zijn. Hierbij dacht ik aan de Loxia 21 2.8, al heb ik geen enkele ervaring met manueel scherpstellen. Deze Loxia 21 is best wel een zware lens en zou optisch beter moeten presteren dan de 16-35 F4 en is bovendien lichtsterker.
Iemand ervaring met de Loxia 21?

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:40

Deathchant

Don't intend. Do!

@Mud.Starrr @Unidentified Ik had nog een artikel gevonden over die 3d pop. Ik vind dat 't hier best goed uitgelegd wordt met voorbeelden:
https://lenspire.zeiss.co...ss-pop-by-lloyd-chambers/

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:25

sys64738

Press play on tape

Hielko schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:09:
Waarvoor zouden jullie kiezen als je een all-round lens wilt voor op vakantie op een Sony A7 III? Zit zelf te denken aan de Tamron 28-75mm, of de Sony FE 24-105mm. Neig nu naar de laatste omdat dat extra zoombereik denk ik toch wel handig is, maar ben er nog niet helemaal over uit. Of zouden jullie nog een heel andere lens overwegen?
Tja. Ht zijn allebei erg goeie lenzen. Die 24-105 heeft het grote voordeel dat ie een groter bereik heeft. Die 24 vs 28mm is toch wel merkbaar verschil. En iets meer tele kan ook lekker zijn.

Van de andere kant: als je je over die kortere range heen weet te zetten, heb je aan die Tamron een lichtsterkere, goedkopere, kleinere en lichtere lens. Die ene stop kan in donkere kerkjes toch ook wel erg handig zijn (weet niet hoe goed die OIS van de 24-105 is icm IBIS maar stabilisatie is niet altijd even praktisch).
En vanwege het formaat, val je ook minder op. Maar het grootst pluspunt is toch wel die 500 euro die hij goedkoper is. Voor dat geld kun je twee Samyang pancakes kopen voor erbij (voor als je echt licht/klein op stap wilt gaan).

Ik heb die laatste route genomen en zit nu te kijken welke prime ik eerst ga kopen. Denk de 35mm F2.8.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

https://www.cambridgeinco...tension-tubes-closeup.htm
Hier kun je het zelf uitrekenen. Bij lange lenzen is een goede close-up filter een betere optie.

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
@RoNoS vermoed dat je de GM (f/2.8) en de G (f/4) door elkaar haalt? Coolblue heeft dit helaas wel gedaan. En heeft de G (f/4) in de pricewatch van de GM (f/2.8) gezet. ;-)

Edit:
is gemeld en wordt aangepast ;-)

Daan_ wijzigde deze reactie 07-12-2018 08:25 (15%)

My plekje op het Web -_-

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:42
iApp schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:37:
Ik wil een lens dat ik all-round voor landschap en architect kan inzetten. Voor deze foto's geef ik de voorkeur aan 10mm - 35mm f1.8.

Nu zie ik dat Sony geen full frame zoomobjectieven heeft die mij in mijn wens voorziet. Nu vraag ik mij af of deze Sigma 18-35mm op fullframe formaat gebruikt kan worden. Iemand een idee?

Alternatief is deze 16-35mm en 24-70mm lens, waarvan ik zeker weet dat het werkt op full-frame. Nadeel is dat de diafragma kleiner is. Wat adviseren jullie?
Waarom wil je perse een heel licht sterke lens voor dat doel? Schiet je bij landschap en architectuur niet sowieso vaak op bijv F11 oid om gewoon betere scherpte diepte te krijgen en gebruik je toch al een statief en is er daarnaast ook nog eens meer dan genoeg licht?

• MRIdev
sys64738 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:10:
[...]
Das best wijd en dan ziet alles er heel anders uit dan wanneer je er met je ogen naar kijkt (die met ongeveer 35mm kijken). Dus dat probleem blijf je toch houden.
Die uitspraak hoor je vaker, 35 of 50 mm, dat deze brandpuntafstanden ongeveer de hoek representeren van je ogen. Wordt hier dan de hoek bedoelt waarmee je scherp schiet? Het lijkt net zo vaak terug te komen dat de een kleinere sensor een kleinere scherptediepte heeft ;)

Ik heb namelijk wel eens in de auto 'getest' wat ik nu werkelijk zie. Dit is vele malen meer dan 35/50 mm, eigenlijk lijkt het meer een fisheye. Als ik recht vooruit kijk zie ik mijn beide buitenspiegels en zie ik mijn hand bewegen als deze op mijn schoot ligt. Als iemand het weet hoor ik het graag.

Uiteraard getest bij stilstaande auto ;)

MRIdev wijzigde deze reactie 08-12-2018 17:27 (5%)

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:30

Wormaap

Moderator Foto & Video
MRIdev schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:25:
[...]

Die uitspraak hoor je vaker, 35 of 50 mm, dat deze brandpuntafstanden ongeveer de hoek representeren van je ogen. Wordt hier dan de hoek bedoelt waarmee je scherp schiet? Het lijkt net zo vaak terug te komen dat de een kleinere sensor een kleinere scherptediepte heeft ;)

Ik heb namelijk wel eens in de auto 'getest' wat ik nu werkelijk zie. Dit is vele malen meer dan 35/50 mm, eigenlijk lijkt het meer een fisheye. Als ik recht vooruit kijk zie ik mijn beide buitenspiegels en zie ik mijn hand bewegen als deze op mijn schoot ligt. Als iemand het weet hoor ik het graag.

Uiteraard getest bij stilstaande auto ;)
Die 35 of 50mm (ik ken'm als 50) gaat over het deel van je zicht dat je bewust ziet. In werkelijkheid zie je inderdaad veel meer, en ons blikveld is eigenlijk helemaal niet samen te vatten in een simpele brandpuntafstand. Maar 50mm op FF lijkt een beetje neer te komen op 'zo zag ik dit object in het echte leven ook'. Een beetje :+

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-01 18:02
Wormaap schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:39:
[...]

Die 35 of 50mm (ik ken'm als 50) gaat over het deel van je zicht dat je bewust ziet. In werkelijkheid zie je inderdaad veel meer, en ons blikveld is eigenlijk helemaal niet samen te vatten in een simpele brandpuntafstand. Maar 50mm op FF lijkt een beetje neer te komen op 'zo zag ik dit object in het echte leven ook'. Een beetje :+
Een mens heeft twee ogen welke samen een behoorlijk blikveld hebben, richting de 180 graden. De resolutie is alleen in het midden hoog, de periferie is vooral om beweging op te merken. De scherptediepte is hoog, zelfs met wijde pupillen. Een compactcamera met 1" is al beter in bokeh genereren.
Het beeld wat we zien is een constructie, het brein buffert zones die eerder gezien zijn en vult gaten op zoals de blinde vlek. Ogen lijken niet in de verste verte op een camera afgezien dat het beiden beeldsensors zijn.

Weblog | Straling!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:30

Wormaap

Moderator Foto & Video
TNW schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:42:
[...]

Een mens heeft twee ogen welke samen een behoorlijk blikveld hebben, richting de 180 graden. De resolutie is alleen in het midden hoog, de periferie is vooral om beweging op te merken. De scherptediepte is hoog, zelfs met wijde pupillen. Een compactcamera met 1" is al beter in bokeh genereren.
Het beeld wat we zien is een constructie, het brein buffert zones die eerder gezien zijn en vult gaten op zoals de blinde vlek. Ogen lijken niet in de verste verte op een camera afgezien dat het beiden beeldsensors zijn.
Nu snap ik even niet helemáál waarom je me quote om dit te zeggen? We zijn het gewoon eens, ik geef alleen wat minder details. De vraag was waar 'we zien als een 50mm lens' vandaan komt, en het antwoord is dat dat grofweg overeen komt met het beeld dat je bewust ziet/hoe je verwacht dat 'natuurgetrouw' eruitziet. De vraag kwam zelfs vanuit het feit dat het de vraagsteller opviel dat hij veel meer ziet dan de beeldhoek van een 35- of 50mm lens :)

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-01 18:02
Wormaap schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:47:
[...]

Nu snap ik even niet helemáál waarom je me quote om dit te zeggen? We zijn het gewoon eens, ik geef alleen wat minder details. De vraag was waar 'we zien als een 50mm lens' vandaan komt, en het antwoord is dat dat grofweg overeen komt met het beeld dat je bewust ziet/hoe je verwacht dat 'natuurgetrouw' eruitziet. De vraag kwam zelfs vanuit het feit dat het de vraagsteller opviel dat hij veel meer ziet dan de beeldhoek van een 35- of 50mm lens :)
Sorry voor de breedsprakigheid. Mijn punt is dat menselijk zicht niet is uit te drukken in een camera en lens systeem. Ben nog al een oognerd door blootstelling aan oogheelkunde :9

Weblog | Straling!

• FritsNEX5T
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 11-01 23:00
Ik heb een 35mm 1.8 gekocht. Fijne lens die inderdaad weinig licht nodig heeft om een mooi plaatje te maken. Ik moet nu wel zelf de juiste afstand kiezen,geen zoom, dat is even wennen maar wel weer leerzaam om de juiste compositie te kiezen.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@FabianNL De lens is inderdaad het voornaamste probleem, doordat deze niet lichtsterk is schiet je ISO al snel omhoog.

Idealiter zou ik met de A6000 niet boven de ISO 1600 (willen) schieten.

Wat je natuurlijk ook kan doen is de flits aanzetten voor binnenshuis, dit scheelt al behoorlijk wat.

De 35mm is een goede lens, maar vergeet ook zeker de 50mm F1,8 niet, qua prijs/kwaliteit is dit echt 1 van de beste lenzen die je voor deze camera kan krijgen. Met een beetje geluk vindt je hem voor ~180 op MP.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Los van de kwaliteit van test en de gekozen methode, wat verwacht je precies aan prestaties van een relatief goedkope en simpele kitlens?

Woutoud.com

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Ventieldopje schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:23:
[...]
Maar goed, nogmaals hebben we het hier over kit lenzen en ik denk niet echt dat mensen staan te springen om die te reviewen }:O
De meeste "mensen" fotograferen echter met zo'n kitlens.
Het percentage "serieuze" fotografen, die de kitlens door beter glas vervangt is niet zo hoog, als men zou denken. En als de kitlens vervangen wordt, is het meestal een door reiszoom, om het lastige lenzen wisselen te vermijden. Die lenzen zijn nauwelijks beter dan de kitlensjes, soms zelfs nog beroerder.
Als binnen een systeem dit soort lenzen beter zijn dan bij de concurrentie, is dat een niet te onderschatten pluspunt, wat helaas zelden tot koopargument wordt.

gezocht: Panasonic GM5

• Garyu
Vergeet de kachelpijp. De beschrijving zegt al redelijk wat je ermee gaat bereiken. Leuk msschien om de maan te fotograferen o.i.d. waarvan je weet wat de afstand en beeldhoek gaat worden, en je met een statief kunt werken. Voor een safari zeker geen eerste keus.

In dit bereik zul je altijd een compromis moeten gaan vinden.

De 55-210 is zeker geen optisch wonder, maar dat is de 18-200 ook niet. De enige echt interessante lens op E-mount is de 70-200/4 OSS. Maar die valt met zijn >1000€ waarschijnlijk (ver) buiten budget. Of je moet nóg dieper in de buidel willen tasten natuurlijk, dan heb je nog de geniale 100-400/4.5-5.6. Wel ben je dan al in de buurt van de 2000€ en een gratis hernia (lens weegt iets van 1,5 kg).

Ja, de teles zijn op E-mount relatief duur. Je zou nog een Canon 70-200/4 kunnen overwegen + adapter. Meestal betaal je daarvoor met geringere AF-snelheid.

Garyu wijzigde deze reactie 20-12-2018 14:03 (13%)

• Garyu
Menesis schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:47:
Ik zit ook nog met deze in m'n hoofd: pricewatch: Sony FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS
Doet wat meer pijn in de portemonnee*, maar zoomt verder én is FE-compatibel (ik wil ooit nog een A7 of een opvolger kopen).
Of valt die qua kwaliteit in het rijtje van de SEL18-200 en 55-210?

* al hebt de 100€ Sony cashback helpt wel iets
Ik vind hem zwaar overpriced, voor dat geld zou ik meteen de 70-200/4.0 halen. Maar then again, ik ben niet zo'n tele-mens en heb momenteel geen enkele lens voorbij de 70mm :).

Je zou hier kunnen kijken waar ze allemaal aan bod komen: YouTube: Which Sony Mirrorless Telephoto Lens to Buy? (2018)

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Menesis schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:47:
Ik zit ook nog met deze in m'n hoofd: pricewatch: Sony FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS
Doet wat meer pijn in de portemonnee*, maar zoomt verder én is FE-compatibel (ik wil ooit nog een A7 of een opvolger kopen).
Of valt die qua kwaliteit in het rijtje van de SEL18-200 en 55-210?

* al hebt de 100€ Sony cashback helpt wel iets
Ik heb je een DM gestuurd 😉

reinaroundtheglobe

• jochy
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 23-01 15:34
Menesis schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:04:
Ik ga op safari en wil een zoomlens kopen, maar weet niet precies wat handig is. Ik wilde eigenlijk niet meer dan 500 euro uitgeven waar je zo'n 200mm voor krijgt, of wordt dat een teleurstelling?

Huidige setup: Sony Nex5R + de standaard 18-55mm

Ik overweeg:
pricewatch: Sony E18-200mm[/b] f3.5-6.3
+ kan ik de 18-55 thuislaten, geen gedoe met wisselen
- is 200mm genoeg?
- redelijk prijzig

pricewatch: Sony 55-210mm Zoom Lens Zwart
+ goedkoper vergeleken met boven
- is 200mm genoeg?
- wisselen van lens, twee lenzen mee

"Kachelpijp" + converter voor 180 euro totaal
dit gaf iemand in een camerawinkeltje als optie. Een oude lange analoge lens met vast 500mm
+ vaste 500mm
+ veel zoom voor weinig geld
+ lichtgewicht
- scherpstellen?
- wisselen van lens, twee lenzen mee

PS: zijn E-mounts veel duurder dan andere mounts?
Jouw keuze zou ik laten afhangen van je verdere gebruik: je zegt dat je 500e max wilt uitgeven. Ga je de lenzen nog vaker gebruiken, of specifiek voor deze reis? Kachelpijp zou ik sowieso niet doen. Ik zou gaan voor de 55-210. Op apsc heb je dan tot 315mm, dat lijkt me prima. Die lens is niet duur. Als je voor de 18-200 gaat loop je altijd met zo'n toeter rond, ook als je de telerange niet nodig hebt. Natuurlijk wel opletten met lenzen wisselen, ik was zelf in de zomer in Namibië, nogal stoffige boel daar.

Ben van de zomer op safari geweest, had toen net een A7 gekocht. In het dagelijks leven gebruik ik meestal wat primes (oude mf lenzen, van mijn vader, met adapter). Voor de gelegenheid kon ik de 55-210 lenen, had namelijk geen zin om voor één reis 1000e uit te geven aan een telezoom op FF. Voor tijdens de safari had ik steeds twee zooms bij me, de 28-70 kitlens en de 55-210. Als ik mijn A7 in apsc modus laat schieten met de 55-210, heb ik dus 315mm. Lijkt prima te zijn. Maar doordat ik in apsc modus schiet gebruik ik maar een deel van mijn FF sensor en kan ik dus maar tot 10mp (ipv 24mp) opnemen. En dat valt tegen als je grote afdrukken wilt maken. Als ik nog eens op safari ga moet ik dus wel echt zoek naar een fatsoenlijke lens op FF.

Mijn fotografietip na eerste keer op safari: let niet alleen op de beesten maar ook op de landschappen. Een mooi ingezoomd gekaderd beest is mooi om thuis te laten zien, maar de mooiste foto's zijn toch echt degenen met een stuk van zo'n fantastisch landschap eromheen.

https://www.strava.com/athletes/jochiestochies

• Menesis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-01 11:29
Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb uiteindelijk de pricewatch: Sony 55-210mm Zoom Lens Zwart gekocht :)
Ik weet niet hoe vaak ik de zoomlens verder ga gebruiken dus ik heb het maar goedkoop gehouden om het uit te kunnen proberen. Bovendien scheelt dit gewicht en met 49mm diameter past m'n polarisatiefiltertje er ook mooi op.
Als ik tegen de limieten aanloop (onscherpte, niet genoeg zoom of gedoe met wisselen), dan ga ik wel naar een duurdere lens kijken. Voor nu erg blij met deze en positief verrast door de OSS!

• GENETX
  • Laatst online: 22:44
@Menesis waar ga je eigenlijk heen? Het hangt heel veel van de parken af, maar in de Serengeti had ik e ht niet minder dan mijn sigma 150-600mm met een mc-11 adapter op de A6000 willen hebben. Je kan er ook altijd eentje tweedehands kopen en later voor hetzelfde geld verkopen. Maar als je voor fotos gaat, haal dan goed spul. Ik heb amper fotos onder de 400mm gemaakt in de NPs met een substantieel deel op 600mm. Andere tips: reserve accus en een powerbank. Op de betere dagen schoot ik twee accus van de A6000 leeg en niet overal heb je stroom.

Verder ben ik het niet helemaal eens met @jochy . Het is natuurlijk ook persoonlijk, maar ik heb ook heel veel mooie shots van dieren zelf gemaakt. Doe dus van beide wat afhankelijk van de situatie. Voor wat inspiratie (en de reach die ik er voor nodig had):
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157702027253941

GENETX wijzigde deze reactie 22-12-2018 17:57 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
A7S heeft inderdaad contrastdetectie. En dat is een stuk trager in de praktijk. Het zou wel, mits je het tijd genoeg geeft, nauwkeurig moeten zijn. Er wordt immers gezocht naar maximaal contrast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Garyu
De lenzen die je noemt zijn allemaal compromislenzen. Is er geen compacter bereik dat genoeg zou zijn voor je, heb je momenteel alleen de 85 mm? Een goede allrounder is vziw de tamron 28-75/2.8. Maar laat ook even weten waar je budget eindigt en of gewicht belangrijk is?

Mijn absolute lievelingslens voor portretten is de 55/1.8 overigens, maar het is wel weer een prime.

Garyu wijzigde deze reactie 01-06-2019 01:11 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
@Asterion Als portretlens heb je toch al je 85mm prime lens?

Heb je naast je a7ii + 85mm nog iets anders waarmee je foto's maakt? Waarom heb je besloten om juist die combi te kiezen?

Zonder bovenstaande vragen zou ik je aanraden voor Tamron 28-75mm f/2.8 te gaan

@Garyu ik denk herhaal je vraag even. totaal over het hoofd gezien

MRIdev wijzigde deze reactie 01-06-2019 13:47 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-01 15:13

WoutF

Hoofdredacteur
Ik heb nog nooit echt pixelpeeping gedaan met mijn lenzen, tot vandaag. Om te kijken of ik eventueel wil overstappen in de toekomst, heb ik een paar vergelijkende foto's met mijn Sony A6300 + 10-18mm f/4 en een geleende Sony A7 III + 16-35mm f/4 gemaakt. Vooral om gewoon eens de andere body te gebruiken en het gewichtsverschil te checken, maar ook omdat ik ook wel het idee heb gehad dat de foto's uit de 10-18mm niet enorm veel detail bevatten.

Van het verschil in scherpte (wijd open) ben ik nogal geschrokken :'( Hieronder een paar 100% crops (helaas niet elke keer in dezelfde volgorde zie ik)

Dichtstoppen helpt iets, maar niet enorm.

Nu ben ik benieuwd of dit gewoon een gaar exemplaar is, of dat hier mogelijk een lenselement niet helemaal lekker zit en dit gerepareerd kan worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
WoutF schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:51:
[...]

Helaas uit het centrum
Dan is er iets mis met je 10-18, want die hoort heel scherp te zijn in het centrum.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:30
Gisteren mijn nieuwe zoom lens binnen gekregen voor mijn sony a6300. Uiteindelijk gegaan voor de 18-135 omdat ik niet echt kapot ben van de powerzoom van de 18-105 en het feit dat de 18-135 wat compacter en lichter wat en als laatste een redelijk nieuwe lens in de lineup (2018) Wat foto's mee geschoten en ik ben er echt heel erg blij mee.

Laptop: Alienware 17 R1, 4710MQ, 880m, 120hz Display. Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:30
wickedm3n schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:21:
[...]

Waar gebruik je hen vooral voor? Ik heb ook naar beide lenzen gekeken die je noemt. Ik wil hem gebuiken voor het fotografen van de kleine meid. Ik heb nu de a6000 maar ik zou ook de a6300 of 6400 in combinatie met de 18-135 wel leuk vinden.
Ik gebruik hem met name voor fotografie. Ik denk dat voor video de 18-105 beter is. Maar als je echt foto's wil gaan maken kun je denk ik het beste voor deze 18-135 gaan. Is toch compacter en lichter dus neemt makkelijk mee. Doordat je geen powerzoom hebt op de 18-135 ben je gewoon sneller met in en uitzoomen omdat je niet hoeft te wachten op de motor die dat voor je doet. Qua body. ik heb een tijdje de a6300 in combinatie gebruikt met de 16-50 powerzoom lens, maar dit is echt wel een heel stuk beter. ik weet dat iedereen dat zegt maar het verschil is echt wel behoorlijk.

GerGio wijzigde deze reactie 14-06-2019 05:29 (8%)

Laptop: Alienware 17 R1, 4710MQ, 880m, 120hz Display. Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Intruder schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:07:
[...]

Kleine toevoeging "binnen budget" :+
https://www.ebay.de/sch/i...=0&_nkw=sony+70-400&rt=nc

De 2e voor 880€ maakt op mij een goede indruk.
Komt de adapter nog bij natuurlijk.
Dat je qua lenzen niet voor een dubbeltje op de 1e rang zit met een Sony ff, had je kunnen weten toen je de A7iii gekocht hebt. Die is zelf ook al prijzig.

gezocht: Panasonic GM5

• MRIdev
Voor diegene die wel eens de commentaren onder de (lens)geruchten van SonyAlphaRumors lezen, eindelijk lijkt het er dan zo ver te komen dat Sony een 35mm f/1.8 uit te gaat brengen. (https://www.sonyalpharumo...-8-fe-lens/#disqus_thread) :+

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MRIdev schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:55:
Voor diegene die wel eens de commentaren onder de (lens)geruchten van SonyAlphaRumors lezen, eindelijk lijkt het er dan zo ver te komen dat Sony een 35mm f/1.8 uit te gaat brengen. (https://www.sonyalpharumo...-8-fe-lens/#disqus_thread) :+
Noem dan ook gelijk het Sigma 35mm 1,2 gerucht ;)

https://www.sonyalpharumo...-f-1-2-fe-detailed-specs/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-01 19:30

bobcom

Dedicated dabbler

Zou die ouwe rocker er dan toch naast hebben gezeten? I.i.g. feli!

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MRIdev Daar is ie dan https://www.sony.co.uk/electronics/camera-lenses/sel35f18f

The FE 35mm F1.8 will ship in Europe in August 2019, priced at approximately €700.

Erg mooie prijs, vooral in verhouding tot de pricewatch: Carl Zeiss Batis 40mm f/2.0 CF erg benieuwd wat Sigma a.s. donderdag gaat doen.

•Large F1.8 maximum aperture, weighing in at just 280 grams and measuring 65.6 mm (diameter) by 73.0mm (length); this new lens sets a new standard for portability.

•Smart optical construction including an aspherical element to suppress aberration and deliver high resolution throughout the entire image frame. 9-blade circular aperture enables beautiful bokeh.

•Minimum focus distance of 0.22m and maximum magnification of 0.24x offer easy access to the world of close-up photography

Sample Images: https://www.sony.net/Prod...o-gallery/lens/SEL35F18F/

Greatsword wijzigde deze reactie 09-07-2019 17:01 (131%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Hij bedoelt een optisch ontwerp voor een spiegelloze camera en niet een dslr lens met een verlengstuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Je kunt kijken naar tests zoals op the digital picture. Dan zijn veel sigma lenzen getest op een 5dsr. Dat geeft een heel aardig idee hoe de lenzen het zouden doen op 61MP. Want zoveel hoger is dat ook weer niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 02:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:52:
Je kunt kijken naar tests zoals op the digital picture. Dan zijn veel sigma lenzen getest op een 5dsr. Dat geeft een heel aardig idee hoe de lenzen het zouden doen op 61MP. Want zoveel hoger is dat ook weer niet.
Heel soms worden er lenzen op medium format geplaatst (100mp of meer) via een adapter. Helaas nog niet gevonden dat iemand dit met een Sigma ART heeft gedaan helaas maar als ze het op 50mp al goed doen dan moet dat hoger ook wel goed komen, laat staan als je iets afstopt.

Als je van megapixel p0rn houdt: een Otus 85 (niet eens de scherpste Otus) op een 100mp medium format camera: https://www.digitalrev.co...ith-zeiss-otus-85mm-f-1-4

Er zijn dus wel degelijk lenzen die er klaar voor zijn :D

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Uitgebreide review van de SIGMA 35MM 1.2 ART DG DN

https://phillipreeve.net/...sigma-35mm-1-2-art-dg-dn/

That bokeh <3

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Greatsword schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:50:
@KL643 Leuk onderwerp om te fotograferen, 12mm is overigens wel extreem wijd hiervoor, zie namelijk juist meer mensen een 70-200 gebruiken en dan hoeven ze ook niet in het (koude) water te staan;)
70-200 gebruik ik ook, net zoals de Sigma 150-600C maar voor een ander perspectief is in het water wel erg leuk om te doen :)

https://www.reinaroundthe...19/7573710-50692-photo-54
Greatsword schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:50:
@KL643pricewatch: Sony 10-18mm f/4.0 OSS wat echt een fijne lens is, maar wel iets wijder dan de 12mm full frame.
Euhh..is 10mm op apc niet gelijk aan 15mm op Full Frame?

KL643 wijzigde deze reactie 03-08-2019 19:20 (25%)

reinaroundtheglobe

• Garyu
Je hebt toch al een 35mm APSC lens? Dan is een 35mm FF lens nu kopen een beetje overkill zou ik zeggen. Daarnaast vind ik het geen fijne portretlens op FF omdat hij te kort is en daardoor geen heel mooie portretten maakt. Iets langer is dan handiger.

Ik zou eerder de hiervoor aangehaalde Sony 55mm/1.8 overwegen. Geniale lens op FF én op crop. En by far mijn lievelingslens op het Sony platform tot nu toe.

Garyu wijzigde deze reactie 08-08-2019 16:53 (54%)

• GENETX
  • Laatst online: 22:44
Wat @Malfoi zo te zien lijkt te missen: de brandpuntafstand van een lens staat los van de sensorgrootte. Op APS-C zullen beide lenzen dezelfde beeldhoek laten zien. Het aantal millimeters op de lens wordt niet aangepast aan de sensorgrootte namelijk. We spreken ook niet voor niets over full-frame equivalentie.

Of een lens nu gemaakt wordt voor APS-C, MFT, of FF, 35mm blijft 35mm. Ieder van die lenzen zal dezelfde beeldhoek tonen op je APS-C camera. Een 35mm full frame lens zal daarom ook diezelfde 52,5mm full frame equivalente beeldhoek op je APS-C camera tonen als dat je 35mm APS-C lens nu al doet.

GENETX wijzigde deze reactie 09-08-2019 13:58 (32%)

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:35

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Malfoi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:19:
[...]

Ehm... met de 35FF lens krijg ik met mijn A6000 min of meer dezelfde foto als wanneer ik een 50mm APS-C lens gebruik. toch?
Hij probeerde uit te leggen dat je daar dus de mist in gaat.

Een 35mm lens is 35mm...maakt niet uit voor welke sensor die gemaakt is. Een 35mm lens die voor fullframe geschikt is, geeft _identiek_ beeld op jouw aps-c camera als een 35mm die voor crop gemaakt is.

Het enige verschil is dat een 35mm die gemaakt is voor een crop camera, nogal vignettering zal geven op een fullframe camera, omdat hij niet een groot genoeg beeld projecteert...verder zijn ze dus identiek.

Veel Canon spullen te koop

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08-01 13:25
Haha sorry!

Dacht dat ik het na een paar artikelen, zelf prutsen en een paar YouTube filmpjes wel doorhad.

www.flickr.com/malvlex

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
Malfoi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

Een rond-de-50 mm lens. En door mijn misconceptie dacht ik dus maanden lang dat ik een 35mm FF lens nodig zou hebben.

En de 50mm FF zou te krap zijn omdat ik dus dacht dat op APS-C een 75mm beeldhoek zou geven.
Ok, ik snap je verwarring. Hopelijk begrijp je nu dat een 35mm APS-C-objectief dezelfde beeldhoek geeft op je A6000 als een fullframe 35mm objectief. In beide gevallen dus dezelfde beeldhoek als een 52,5mm op een A7.

Je hebt dus met je 35mm al een objectief dat ongeveer gelijk is aan een 50mm op fullframe.
Haal je nu een 50mm objectief, dan levert dat de beeldhoek op van een 75mm op fullframe.

In fullframe-equivalenten heb je nu dus:
  • 52,5mm
  • 127,5mm
  • 24-105mm
Rest nog de vraag, mis je nou wat groothoek of tele op je A6000, want dan kunnen we je verder helpen.

Kwintessens wijzigde deze reactie 09-08-2019 19:42 (6%)

• Hielko
Ik zou ook overwegen om te kijken naar bijv. een lichtsterke 35mm lens. 50mm op een crop-sensor kan wel binnenhuis, maar voor veel foto's wil je dan waarschijnlijk toch al snel een paar meter afstand nemen. Dat is niet altijd even praktisch.

Wat betreft de lenzen, ben er niet zo heel bekend met deze specifieke modellen, maar op basis van de specificaties zou ik voor de Sony E 50mm F/1.8 OSS gaan. De Sigma is een stuk minder lichtsterk en heeft nog meer telebereik wat binnenshuis niet altijd handig is. De Sony FE 50mm F/1.8 is volgens mij niet zo'n heel bijzondere lens, en heeft geen beeldstabilisatie wat wel handig kan zijn op de A6000.

• bertieboy456
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 14-12-2019

bertieboy456

Student / Tech Fanaat

Kwintessens schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Foto Hans Keuzekamp heeft een 12-24mm-occasion en 16-35mm-occasion staan. Misschien iets voor je?
Dankje! ga Ik eens checken :P

Die sony 12-24 is nu wel heel verleidelijk :D

bertieboy456 wijzigde deze reactie 19-08-2019 15:45 (5%)

SONY A7III - NIKON D3400 - TAMRON 28-75 - DJI RONIN SC - DJI MAVIC AIR FLY MORE COMBO - POLAR PRO CINEMATIC SERIES - RODE MICROFOON - THULE ASPECT BACKPACK

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Ik weet niet wat voor soort dingen je vooral gaat schieten, maar verkijk je niet op hoe groot het verschil tussen 28mm en 35mm is. Voor mij was die extra 7mm genoeg reden om voor de Sony te gaan.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Qua lenzen is het redelijk eenvoudig aangezien Sony een vergelijkbare standaardzoom heeft (24-70 f/2.8 GM) en Samyang die 14mm ook in E-mount maakt.

Wat betreft de body is het de vraag hoeveel resolutie je wilt. Bij de A7 III/A9 lever je in, bij de R-variant en waarschijnlijk ook de A9II win je wat.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@tim.w

De A7III: Uitstekende, betaalbare allround camera met snelle AF.
De A7RIII: Extra resolutie, ideaal voor landschappen, studio of iemand die graag veel bijsnijd achteraf.
De A9 (II): Voor de sport/actie fotograaf, die er ook zijn brood mee verdiend

Lenzen zijn persoonlijk, ik zie dat je een zoom en een prime hebt, wil je dat graag zo houden en gebruik je de 14mm voor Astro?

Als dat het geval is heb je de pricewatch: Samyang Optics 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (Sony-E) en qua zoom is de Tamron op prijs op dit moment moeilijk te weerstaan, eventueel i.c.m. de 17-28

pricewatch: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD

pricewatch: Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD

Tamron 28-75 is optisch beter dan de 24-70 GM, kost veel minder en is een stuk lichter en compacter.
De Tamron 17-28 is niet direct echt een no brainer. De scherpte buiten het aps-c veld is niet om over naar huis te schrijven, ook niet met flink afstoppen. Wel passen er makkelijk filters op.
De Sigma 14-24 f/2.8 DN (speciaal voor spiegelloos ontworpen) is wel ragscherp, zelfs in de hoeken op groot diagragma. Deze is dus net zo wijd en lichtsterk als je Samyang, optisch beter (al weet ik niet hoe de coma eruit ziet), maar kan net zoals je Samyang niet zo makkelijk gebruikt worden met filters.

• Royz
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:39

Royz

Kleurenblind!!

Mijn ultieme setup zou wel de Sigma 14-24 zijn + een Sony 24mm 1.4 met daarnaast de Tamron 28-75 en een 135mm 1.8. Nog maar even doorsparen :+

Fotografie Vlogs & Drone videos

• Ventieldopje
  • Laatst online: 02:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb de 14 ook en dat was op 18/21mp redelijk maar nooit een wonder. Net goed genoeg zegmaar. Denk als ik die op de 5Ds gooi het huilen wordt.

Wil je dus een beetje genieten van de A7R dan heb je alleen de 24-70. Weet niet of dat erg is? Ook qua opslag en processing power even rekening mee houden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• TPar
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23-01 06:12
Wat ik tot hiertoe nog niet gehoord he: een adapter. Als je tevreden bent van je lenzen kan je dit toch echt wel eens proberen. Zodra het met 1 van je lenzen goed werkt ben je er al. Ik heb het alleszins zo gedaan en positieve ervaringen.

• Garyu
Doe het niet. Houdt de Tamron en de 55/1.8 in ieder geval, de batis kan ik niet beoordelen.... Ligt eraan hoe vaak je hem gebruikt ;)

• Hielko
Ik heb zelf de 24-105 (in inderdaad gekocht als all-round reislens, en qua scherpte ed echt dikke prima op 24MP Sony A7 III), maar als je al de Tamron 28-75mm al hebt lijkt het met niet zo'n zinnige overstap. Je hebt wel wat minder bereik, maar daar staat weer een groter diafragma tegenover. In 95% van de gevallen kan je met beide lenzen prima uit de voeten, en in wat randgevallen heeft soms de Tamron een voordeel en soms de Sony 24-105. Als je de boel licht en compact wil houden hoef je IMO niet perse meer mee te nemen dan alleen die lens. Meerwaarde van een 25mm F/2.0 tov 28mm op F/2.8 lijkt me iig ietswat beperkt.

En inderdaad, als je 1 prime lens wilt houden lijkt me de 55mm F/1.8 een uitstekende keuze.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

tim.w schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:57:
[...]

Inmiddels ben ik iets verder met het afbakenen van de opties.

Vervanger voor de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Budget optie: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD https://tweakers.net/pric...75mm-f-28-di-iii-rxd.html

Niet budget optie: Sony FE 24-70 mm F2.8 GM https://tweakers.net/pric...y-fe-24-70-mm-f28-gm.html

Vervanger voor de Samyang Optics AF 14mm f/2.8 (Canon EF)

Budget optie: Samyang Optics AF 14mm f/2.8 (Sony-E) https://tweakers.net/pric...f-14mm-f-28-(sony-e).html

Non-budget: Sigma Art 14mm F1.8 DG HSM (Sony E https://tweakers.net/pric...-f18-dg-hsm-(sony-e).html

Het tijdelijk gebruiken van een adapter in combinatie met Canon lenzen sluit ik ook niet uit. Dit is een beetje afhankelijk wat ik voor mijn huidige set kan krijgen. Ik heb de Canon body + lenzen namelijk via grijze import aangeschaft.
Ik heb een paar foto's gemaakt met de Sigma 14mm en dat ding is wel een kanon. Zowel op gebied van foto's als op gebied van gewicht. Maakt dat nog iets uit? Voor astro-fotografie is het een geweldig ding natuurlijk met dat diafragma.

Als je je set gaat particulier gaat verkopen dan kan dat wel een paar maanden duren volgens mij. Ik heb mijn Canon set toen ingeruild en de prijs was op zich prima.

Een foto gemaakt met de Sigma 14mm (hij is niet zo soft als hij hier op GoT lijkt) :
Royz NL on 500px.com

• Laz
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
tim.w schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:57:
[...]
Inmiddels ben ik iets verder met het afbakenen van de opties.
[...]
Vervanger voor de Samyang Optics AF 14mm f/2.8 (Canon EF)

Budget optie: Samyang Optics AF 14mm f/2.8 (Sony-E) https://tweakers.net/pric...f-14mm-f-28-(sony-e).html

Non-budget: Sigma Art 14mm F1.8 DG HSM (Sony E https://tweakers.net/pric...-f18-dg-hsm-(sony-e).html
Als je niet te veel waarde hecht aan EXIF data en aan autofocus (dat laatste is niet zo heel belangrijk bij zo'n wijde lens), dan zou je de Laowa lenzen kunnen overwegen:
- Laowa 12mm f/2.8 Zero-D
- Laowa 15mm f/2 Zero-D
Afhankelijk van je doel met de wijde lens, zou je zelfs de Laowa 15mm f/4 Wide Angle Macro kunnen overwegen. Deze hele bijzondere lens (Macro en shift) is er niet in E-mount, maar wel in Canon EF mount met adapter. Schijnt alleen minder scherp te zijn dan bovenstaande twee lenzen. (Lees je wel even goed in over de voor- en nadelen van deze lens)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

tim.w schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:44:
Het gaat waarschijnlijk de volgende set worden

Body Sony A7 III
Lens 1: Sigma 14 1.8 of Sigma 14-24 2.8
Lens 2: Tamron 28-75 2.8
Lens 3: Sony 70-200 2.8

Ik twijfel met name nog heel erg of ik voor de Sigma 14mm moet gaan of de 14-24. Op papier lijkt de 14-24 iets breder inzetbaar maar je levert in op lichtsterkte.
Lens 3 zou ik wachten op de 75-180 van Tamron, die binnen nu en een paar maanden er echt wel gaat zijn. Denk dat het je ruim 1000 euro bespaard en dat je optisch geen compromis maakt ermee.

• mcp1990
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16-01 22:03
Royz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:12:
[...]

Ik weet niet of dit mag, maar ik heb er een video van gemaakt (eenmalig in het Engels, dat wel). Persoonlijk hou ik meer van landschappen, dus ik heb hem vooral daarin gebruikt die ochtend. Er komen in ieder geval 1:1 zooms in LR in voor. Je krijgt in ieder geval een indruk, al is het geen portret helaas.

[YouTube: Tamron 17-28 the best wide-angle for Sony E-mount? A real life test! [#52]]
Leuk video. Ook een erg mooi lens.

• AngelusHD
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-01 09:23
Royz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:12:
[...]

Ik weet niet of dit mag, maar ik heb er een video van gemaakt (eenmalig in het Engels, dat wel). Persoonlijk hou ik meer van landschappen, dus ik heb hem vooral daarin gebruikt die ochtend. Er komen in ieder geval 1:1 zooms in LR in voor. Je krijgt in ieder geval een indruk, al is het geen portret helaas.
Thanks voor je review, nog even sparen maar dit word wel mijn volgende lens.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Asterion schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:54:
[...]

Bedankt voor je mooie uitleg!
Een 85mm heb ik al in het bezit en dit geeft zeer mooie resultaten.
Echter voor binnen met een beperkte ruimte niet.

Ik ga, denk ik, voor de 28-75 gaan.
Deze komt ook heel goed uit reviews.
Als je weinig haast hebt dan komt Sigma met de 24-70 2.8 naar de E-mount van Sony, maar dat zal Q1 2020 zijn. Optisch niet beter dan de Tamron, wel 4mm wijder met 24mm.
Zelf zou ik in ene 24-70 achtige lens de 4mm aan het wijde eind niet snel willen opgeven, maar dat is geheel persoonlijk uiteraard.

• Asterion
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-01 17:36
Nomad schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:36:
[...]

Even snelle google en mogelijk zelfs nog net dit jaar al te koop, valt het wachten nog wat meer mee :)
https://petapixel.com/201...e-price-of-sonys-version/
Sigma kennende zal dit wel een mooie lens worden maar ik wacht nog even de reviews af als hij uit komt.

Edit: Nu al te pre-orderen op een welbekende fotografie site. (Mogen links naar die winkels gegeven worden?)

Asterion wijzigde deze reactie 22-11-2019 16:16 (11%)

• Hielko
Voor grote gebouwen gebruikt men vaak een (ultra)-groothoeklens, de Sony 50mm is daar niet echt voor geschikt maar ook de Tamron 28-75mm is niet ideaal denk ik. Een 16-35mm oid is qua bereik beter. Maar voor een all-round lens die je (bijna) overal voor kan gebriken is de Tamron wel een uitstekende keus.

Voor straatfotografie hangt het er natuurlijk heel erg van af wat voor plaatjes je wilt schieten. 16-35mm kan ook prima daarvoor, maar er zijn ook mensen die juist een telezoom gebruiken om zo bijv. meer close-ups van mensen te kunnen schieten en dergelijke. Of juist er een beetje tussenin gaan zitten met 50mm.

Om een idee te krijgen, je kan even google'en wat de brandpuntafstand van je iPhone is. Volgens mij heeft bijv. De Iphone X een lens die equivalent is aan 28mm en een lens die equivalent is aan 50mm. Als je dat heel bruikbaar vind zit je met de Tamron goed.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
Als allroundlens zou ik de 24-105 f4 aanschaffen. Net wat meer groothoek dan de Tamron en aardig meer tele. Erg goed reisobjectief.

Overigens vraag ik me nog wel af of je überhaupt moet gaan voor fullframe, wat is er mis met een kleinere en lichtere APS-C- of MFT-set? Is fullframe niet een beetje overkill?

Kwintessens wijzigde deze reactie 10-12-2019 18:24 (40%)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@iLLuSion_xGen pricewatch: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD is een mooie all round maar vooral lichtsterke lens.

Wil je echter veel wijd schieten, dan zou ik eerder voor de pricewatch: Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD gaan.

Je kan natuurlijk ook de lenzen even huren voordat je ze koopt ;)

Discussie over lenzen kunnen verder beter in Het Sony E-Mount objectieven topic 2018 -2019

Greatsword wijzigde deze reactie 10-12-2019 19:38 (20%)

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

iLLuSion_xGen schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:38:
[...]

Indien ik goedkoper zou gaan, zou ik gewoon mijn Sony a58 houden. Ben al even aant het sparen voor een deftig fototoestel en daarom dat ik wel geld kan uitgeven aan toestel + lens. Van het toestel vind ik enorm veel reviews en voorbeelden maar van de lenzen blijkt dit niet zo simpel om echt een antwoord op mijn vraag te vinden. Ik heb ook niet de 2 lenzen direct nodig. Toestel + goede allround lens is al goed voor te beginnen. Het enige dat telt is dat mijn reizen mooi of zelfs meer dan mooi op foto staan
Ik denk niet dat je het wilt horen, maar zoals boven al benoemd... Voor mooie foto's op reis hoef je niet perse een hele dure camera te hebben. Mijn Sony was kapot en heb daardoor met een Canon Powershot camera, een Olympus M4/3 en een Sony A6000 geschoten en de kwaliteit was echt niet heel slecht. Overigens, je kan geen reviews vinden van beide lenzen? Staan er toch meer dan genoeg op YT?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@iLLuSion_xGen ik vind de overstap naar A7III een goede keuze.

@Royz De A6000 is inderdaad een uitstekende camera, echter zou ik die eerder aanbevelen aan een beginneling of iemand met een klein budget.

Ik gebruik hem zelf nog naast mijn A7III als backup camera, of voor het scouten, timelapse etc.

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 22-01 16:24
Royz schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:05:
[...]

Ik denk niet dat je het wilt horen, maar zoals boven al benoemd... Voor mooie foto's op reis hoef je niet perse een hele dure camera te hebben. Mijn Sony was kapot en heb daardoor met een Canon Powershot camera, een Olympus M4/3 en een Sony A6000 geschoten en de kwaliteit was echt niet heel slecht. Overigens, je kan geen reviews vinden van beide lenzen? Staan er toch meer dan genoeg op YT?
Ik bedoel reviews met samples eigenlijk. Technische specificaties vind je genoeg maar als ik bijvoorbeeld specifiek zoek op “Sony lens New York” of “Sony lens City” dan krijg ik vooral hits waar ze in filmen en niet waar ze in fotoshooten.

Tevens zeg je hele dure camera, ik heb al vermeld dat ik de A7iii aantrekkelijk vindt en ik hem pas zou kopen als hij zakt in prijs. En dit baseer ik op de geruchten dat de release van de a7iv wel eens voor 2020 kan zijn. Indien de prijs dan zakt zit ik net over de prijs van een high-end smartphone waar ik veel minder kwaliteit van foto’s mee heb. Het gaat me hier niet over een prijs maar over kwaliteit.
Indien de a58 hetzelfde kan wil ik deze gerust uitrusten maar mijn eigenlijke vraag was gewoon welke lens ik zou aanschaffen voor een reis naar New York.

Maar alvast bedankt voor de uitleg en de goede raad. Ik ga ook de a58 eens testen met een deftige lens en eens vergelijken

• Hielko
Tja, je moet ook niet zoeken naar "Sony lens New York" oid. Dan snap ik ook wel dat je niks nuttigs vind. Maar zoek gewoon naar een specifieke lens + review en er zijn echt zat reviews te vinden van praktisch elke lens, zowel op YouTube als elders.
Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True