DutchEZmoder schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:23:
[...]
Als je het aan durft zou ik de camera eens open schroeven, de sluiterknop is niet zo moeilijk om bij te komen onder de behuizing. Misschien dat er vuil in zit waardoor het knopje blijft hangen. Zou geen zorgen maken dat je iets kapot maakt, de sensor, sluiter, chips etc zitten onder heel wat metalen plaatjes die je met rust kan laten.
Heb ik destijds (jaar of twee geleden) al gedaan, maar kon zo snel niets vinden wat vuiligheidbetreft. Maar ik zal het nog eens proberen, baat het niet, dan schaadt het niet.
Overigens heb ik zaterdag de Sigma 100-400 gekocht. Tweedehands via re-own.nl. Maar verkeert in nieuwstaat, echt top! Ding is echt als nieuw.
Twee puntjes die ik, deels verwacht, wel nadelig vind t.o.v. de Tamron 70-300:
- Afmeting en gewicht. Ik krijg hem, als ie op de camera zit, niet in het fotocompartiment van mijn wandelrugzak. Los wel, maar dan moet je dus steeds mounten als je gaat fotograferen. Ook het gewicht (2x dat van de Tamron) ga ik wel merken bij het bergwandelen. Daar maakt iedere 100gr die je meedraagt uit.
- Handling van de lens is nog even wennen (zoomen is andersom, linksom ipv rechtsom) en de knopjes moet ik "uit mijn hoofd" leren. Verder heb ik nog nooit een lens met focus-limiter gehad, daar zat ik heb bij het testen van de lens nogal vaak naast.
Verder een mooi ding, maar ik wacht nog even af of ik hem na de vakantie/safarie behoud. Of ik verkoop hem weer, óf ik verkoop de Tamron. Even afwachten hoe Sigma al met al bevalt.
Qua scherpte en algemene mogelijkheden ga je waarschijnlijk gelijk krijgen. Enige puntje is dus formaat en gewicht; voor bergwandelen niet echt nice. Time will tell...
[
Voor 13% gewijzigd door
Malfoi op 10-11-2025 11:40
]