www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
Geen lens, wel ooit een TV dacht ik.DutchEZmoder schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Hebben jullie weleens een lens of camera gekocht met cashback? Volgens Sony moet ik de lens registreren op hun site waarna ik een code per email krijg, en die code moet ik dan weer invullen op het cashback formulier. Ik wacht al een week op die code, maar niks. Heb nog maar tot einde van deze maand om het in te vullen, dus lekker handig dit.
Edit: Ik kwam net op een andere pagina voor cashback en daar lukte het wel zonder die code!
Dat is gewoon veel gedoe, en eerlijk gezegd, ik snap het niet. Dat ze de prijs dan verlagen hé. Ze rekenen er op dat mensen die cashback vergeten aan te vragen eens ze de spullen hebben omdat het proces te moeilijk is...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja hopen dat de klant het vergeet is denk ik wel de reden. Meestal kun je ook pas een paar weken of maand nadat je het hebt gekocht die cashback indienen. Meeste zijn het dan al vergeten, ik ook, en toen opeens dacht ik er weer aan. Meteen maar ingevuld voor ik het weer vergeet.Tommie12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:51:
[...]
Geen lens, wel ooit een TV dacht ik.
Dat is gewoon veel gedoe, en eerlijk gezegd, ik snap het niet. Dat ze de prijs dan verlagen hé. Ze rekenen er op dat mensen die cashback vergeten aan te vragen eens ze de spullen hebben omdat het proces te moeilijk is...
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
Ik zie dat het gelukt is. Zelf al meermaals gedaan en herinner me eigenlijk niet zoiets van een code per email. Goed dat het gelukt is!DutchEZmoder schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Hebben jullie weleens een lens of camera gekocht met cashback? Volgens Sony moet ik de lens registreren op hun site waarna ik een code per email krijg, en die code moet ik dan weer invullen op het cashback formulier. Ik wacht al een week op die code, maar niks. Heb nog maar tot einde van deze maand om het in te vullen, dus lekker handig dit.
Edit: Ik kwam net op een andere pagina voor cashback en daar lukte het wel zonder die code!
Kreeg een mail terug dat ik het serienummer moet uitknippen van de doos... Terwijl op de site stond als je geen doos hebt mag je ook het serienummer fotograferen op de lens zelf. Dus weer opnieuw. Knip liever niks uit de doos, maarja gekke Sony regels.nokie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:53:
[...]
Ik zie dat het gelukt is. Zelf al meermaals gedaan en herinner me eigenlijk niet zoiets van een code per email. Goed dat het gelukt is!
Toffe lens. Wij zijn er ook heel blij mee, hoewel ik soms twijfel als we volgend jaar naar Canada gaan.....die beren zie ik liever van verder weg
Hop,hop,hop!
https://www.cotswoldcameras.com/Sigma-150-600mm-f-5-63-Sports-DG-DN-OS-Lens-for-Sony-Ebasset schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:51:
[...]
Toffe lens. Wij zijn er ook heel blij mee, hoewel ik soms twijfel als we volgend jaar naar Canada gaan.....die beren zie ik liever van verder wegmaar om daar nou 1500 aan uit te geven voor een 150-600mm
1049€
Of voor 1340€ heb je de Sony 200-600mm.
Dat bedrag zie je echt niet meer terug op het budget voor een reis naar Canada...
Die 70-350 is vergelijkbaar met een 105-525 lens op full frame. Daar moet je die beer toch wel mee kunnen zien.Tommie12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
[...]
https://www.cotswoldcameras.com/Sigma-150-600mm-f-5-63-Sports-DG-DN-OS-Lens-for-Sony-E
1049€
Dat bedrag zie je echt niet meer terug op het budget voor een reis naar Canada...
Zelf, maar goed ik ben nog uitzondering op de regel, geef ik de voorkeur aan een lichte setup. Dus ik vind die 2.1kg van de 200-600 nogal veel in vergelijking met de 625 gram van de 70-350.
Nickname KasPlantje.
Ik vind ze nogal 'onvergelijkbaar'.GerGio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Die 70-350 is vergelijkbaar met een 105-525 lens op full frame. Daar moet je die beer toch wel mee kunnen zien.
Zelf, maar goed ik ben nog uitzondering op de regel, geef ik de voorkeur aan een lichte setup. Dus ik vind die 2.1kg van de 200-600 nogal veel in vergelijking met de 625 gram van de 70-350.
Maar ik snap je aversie over gewicht hoor. Daartussen heb je ook nog de Tamron 50-400... (en die heb ik net besteld).
Die weegt ca1.2kg.
Ik dacht dat die club in de UK of Canada zat :)Tommie12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
[...]
https://www.cotswoldcameras.com/Sigma-150-600mm-f-5-63-Sports-DG-DN-OS-Lens-for-Sony-E
1049€
De 70-350 had ik voor 609 en dacht toen dat het genoeg was. Ik ga ze in de gaten houden
Hop,hop,hop!
Ik zal die beer wel zien....ik maak me meer zorgen dat ie mij zietGerGio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Die 70-350 is vergelijkbaar met een 105-525 lens op full frame. Daar moet je die beer toch wel mee kunnen zien.
Hop,hop,hop!
Voor vogels (en zeker de kleine vogels) heb je altijd te weinig mm's bij.basset schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:37:
[...]
Ik zal die beer wel zien....ik maak me meer zorgen dat ie mij zietZonder gekheid, zelfs voor vogels vind ik die 350 soms wat aan de krappe kant. Maar ik ben dan ook niet zo goed als al die voorbeeldfoto's die je in de reviews voorbij ziet komen.
Daar hoort een camera met 50megapixels of meer bij om nadien nog eens goed te kunnen croppen.
Of je moet in een vogelhut gaan zitten waar ze de vogels continu voeren en waar ze dus gewoon voor de lens komen zitten... Kan eens leuk zijn, maar ik vind het een beetje dierentuinfotografie.
Besteld op 26/5 rond 23h.Tommie12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:20:
Ik heb ook de bestelknop ingedrukt voor de Tamron 50-400 bij Cotswoldcameras.
Binnen een paar weken laat ik wel weten hoe dat liep.
De dag erna een melding van UPS met tracking nummer en status 'label created'.
Dat is tot vandaag niet veranderd. Op de site van Cotswoldscameras staat mijn order no in 'processing'.
Dus toch maar een mailtje gestuurd gisterenochtend om eens te polsen of alles normaal loopt. Antwoord kwam wat later gisteren, en mijn lens zou 'op weg zijn naar Europa', en natuurlijk verwijzen ze naar hun standaard leveringstermijn van 10-14 werkdagen.
Wel netjes om te vermelden dat het in feite grijze import is. Hoeft geen probleem te zijn, maar kan met garantieafhandelingen de boel nog wel eens bemoeilijken afhankelijk hoe de winkel en fabrikant er in staan.Tommie12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
[...]
1049€
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, maar ze geven ook zelf garantie. Ik kan me alleen inbeelden dat het het wat langer kan duren, ook al hebben ze retouradressen in Europa.Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:08:
[...]
Wel netjes om te vermelden dat het in feite grijze import is. Hoeft geen probleem te zijn, maar kan met garantieafhandelingen de boel nog wel eens bemoeilijken afhankelijk hoe de winkel en fabrikant er in staan.
Als amateur kan ik daar mee leven, zeker gezien de prijsverschillen. Als is bv huwelijken zou doen, dan wil je ten eerste minstens 2 body's in je tas, en als er iets begeeft moet je de week nadien terug met goed materiaal kunnen werken, al is huren dan ook een oplossing natuurlijk.
Wat ik gek vind is dat je bij die winkel nogal wat spullen nieuw goedkoper kan kopen dan tweedehands in Europa.
Een Sony A7RV vind je tweedehands niet onder de 2600€ (tenzij helemaal 'beaten up'). Cotswolds: 2300€...
De Tamron 50-400 betaal ik nu 849€. Tweedehands nog niet onder de 950€ voorbij zien komen.
Dan toch liever nieuw met wat moeilijkere garantieafhandeling dan tweedehands...
Besteld bij Foto Koch in Duitsland, voor 639 Euro. Binnen twee dagen geleverd!
Heel blij.....
Geniet er van. En realiseer je wat eerder gezegd is....ook met 600mm heb je regelmatig niet genoeg bereik (en toch ........)jannus66 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:04:
Ik heb gisteren de Sony 70-350 binnen gekregen. Wat een pracht lens is dit, heel tevreden! Iedereen bedankt voor de input!
Heel blij.....
Hop,hop,hop!
Het is wat off-topic maar ik vind het belangrijk om hier even duidelijk over te zijn. Ieder mag hier zijn eigen afwegingen in maken, daar heb ik geen oordeel over, maar ik wil wel dat iedereen dat met een zo objectief mogelijk beeld kan doen.Tommie12 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:04:
[...]
Klopt, maar ze geven ook zelf garantie. Ik kan me alleen inbeelden dat het het wat langer kan duren, ook al hebben ze retouradressen in Europa.
Als amateur kan ik daar mee leven, zeker gezien de prijsverschillen. Als is bv huwelijken zou doen, dan wil je ten eerste minstens 2 body's in je tas, en als er iets begeeft moet je de week nadien terug met goed materiaal kunnen werken, al is huren dan ook een oplossing natuurlijk.
Wat ik gek vind is dat je bij die winkel nogal wat spullen nieuw goedkoper kan kopen dan tweedehands in Europa.
Een Sony A7RV vind je tweedehands niet onder de 2600€ (tenzij helemaal 'beaten up'). Cotswolds: 2300€...
De Tamron 50-400 betaal ik nu 849€. Tweedehands nog niet onder de 950€ voorbij zien komen.
Dan toch liever nieuw met wat moeilijkere garantieafhandeling dan tweedehands...
Garantie bij grijze import zoals Cotswold betekent zelf kosten maken voor het retourneren, en vervolgens sturen zij het de wereld over om er iets mee gedaan te krijgen. Dit kan weken kosten en je hebt niet meer dan hun woord dat ze garantie gaan leveren. Ik weet niet of iedereen dat classificeert als 'wat moeilijker'.
Retourneren als je een maandagochtend exemplaar hebt (sample variation) is ook wat lastiger. Ze honoreren gelukkig de wet aankoop op afstand wel, maar verzenden is voor eigen rekening dus houd daar rekening mee.
Verder beweren ze wel gewoon BTW en invoerrechten te regelen, dus dat maakt ze een legale optie. Hoewel we dat nu niet echt kunnen valideren is er ook geen reden om aan te nemen dat het een illegale shop is en daarom laat ik hem staan.
Dus prima om te bestellen, mits je weet wat de voor- en nadelen zijn.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
100% akkoord, en daarom vermeld ik ook dat het grijze import is.Gonadan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Het is wat off-topic maar ik vind het belangrijk om hier even duidelijk over te zijn. Ieder mag hier zijn eigen afwegingen in maken, daar heb ik geen oordeel over, maar ik wil wel dat iedereen dat met een zo objectief mogelijk beeld kan doen.
Garantie bij grijze import zoals Cotswold betekent zelf kosten maken voor het retourneren, en vervolgens sturen zij het de wereld over om er iets mee gedaan te krijgen. Dit kan weken kosten en je hebt niet meer dan hun woord dat ze garantie gaan leveren. Ik weet niet of iedereen dat classificeert als 'wat moeilijker'.![]()
Retourneren als je een maandagochtend exemplaar hebt (sample variation) is ook wat lastiger. Ze honoreren gelukkig de wet aankoop op afstand wel, maar verzenden is voor eigen rekening dus houd daar rekening mee.
Verder beweren ze wel gewoon BTW en invoerrechten te regelen, dus dat maakt ze een legale optie. Hoewel we dat nu niet echt kunnen valideren is er ook geen reden om aan te nemen dat het een illegale shop is en daarom laat ik hem staan.
Dus prima om te bestellen, mits je weet wat de voor- en nadelen zijn.
Heb er ook lang over getwijfeld, en behoorlijk wat opgezocht, en meestal loopt het ook goed.
Eerlijk, ik heb voor camera en lenzen nog nooit beroep moeten doen op garantie, en voor andere goederen heb ik al miserie gehad met de lokale winkels en officiele invoerders.
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. Heb je al een MR-profiel voor het fotograferen van dieren (want dat is natuurlijk een van de dingen die je goed kunt doen met zo'ns lens) gemaakt om op te slaan onder 1, 2 of 3 op de 'Mode Dial'?jannus66 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:04:
Ik heb gisteren de Sony 70-350 binnen gekregen. Wat een pracht lens is dit, heel tevreden! Iedereen bedankt voor de input!
Heel blij.....
Ik weet het zeker, superfijne lens.li2003 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. Heb je al een MR-profiel voor het fotograferen van dieren (want dat is natuurlijk een van de dingen die je goed kunt doen met zo'ns lens) gemaakt om op te slaan onder 1, 2 of 3 op de 'Mode Dial'?
Geen idee wat je bedoelt met een MR profiel....
De Mode Dial van A6700 (dat was toch je camera) heeft standen genummerd 1, 2 en 3. Daaronder kun je specifieke instellingen opslaan, zodat die direct oproepbaar zijn. Voor (bewegende) dieren wil je bijvoorbeeld sluitervoorkeuze, AF-C, Tracking, Onderwerpherkenning (dieren) en kun je denken aan spotmeting (al gebruik ik dat zelf niet daarbij).jannus66 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:57:
[...]
Ik weet het zeker, superfijne lens.
Geen idee wat je bedoelt met een MR profiel....
Meer info vind je bijvoorbeeld hier (en zoals gezegd, is het het beste om een keuze te maken uit al de opties en deze instellingen dan op te slaan onder 1, 2 of 3 op je Mode Dial - dat is een Memory Recall-profiel):
https://support.d-imaging.sony.co.jp/support/tutorial/ilc/ilce-6700/en/05.php
https://garyluhm.net/sony-a6700-set-up-for-bird-photography/
ha, de procedure is mij bekend, en die gebruik ik al, wist alleen niet dat dat een MR profiel was.li2003 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:42:
[...]
De Mode Dial van A6700 (dat was toch je camera) heeft standen genummerd 1, 2 en 3. Daaronder kun je specifieke instellingen opslaan, zodat die direct oproepbaar zijn. Voor (bewegende) dieren wil je bijvoorbeeld sluitervoorkeuze, AF-C, Tracking, Onderwerpherkenning (dieren) en kun je denken aan spotmeting (al gebruik ik dat zelf niet daarbij).
Meer info vind je bijvoorbeeld hier (en zoals gezegd, is het het beste om een keuze te maken uit al de opties en deze instellingen dan op te slaan onder 1, 2 of 3 op je Mode Dial - dat is een Memory Recall-profiel):
https://support.d-imaging.sony.co.jp/support/tutorial/ilc/ilce-6700/en/05.php
https://garyluhm.net/sony-a6700-set-up-for-bird-photography/
Bedankt.
Doos was nieuw, maar zegel wel verbroken (ze vermelden dat de zegels regelmatig verbroken zijn). Ik heb de lens dan uitgepakt, en had niet de indruk dat die er al ooit uit geweest was. Ik heb geen vingerafdrukken of sporen gevonden, ook niet bij de lensmount.
Paar testfoto's gemaakt, en ik find ze scherp. Ik zal er binnenkort wel wat mee gaan spelen.
Ik had ook een Sony NP-FZ100 batterij besteld, en die kwam wel geseald aan, maar was helemaal leeg. Na een dik uur opladen gaf die ook 100% aan.
De batterij heeft de originelen hologram, maar met een markering UK CA, dus ik denk dat die oorspronkelijk bedoeld was voor Canada of UK.
Die ga ik nu ook als eerste gebruiken en eens kijken of die het een beetje uit houdt.
Bevalt tot nu toe grotendeels perfect, icm een Sigma 24mm 1.4, Sony 40mm 2.8, Sony 85mm 1.8 en Tamron 150-500mm voor het telewerk.
Enige openstaande punt eigenlijk is een ultrawide. Ik had op de Canon een 10-18 die vooral op vakanties in scandinavië zat vastgeroest op de camera. Nu de vakantie die kant weer op gaat, begint het een beetje te jeuken. Waar ik echter bij Canon icm met budget vrij snel een keuze kon maken, springen er bij Sony hoe langer ik kijk, hoe meer bomen op de weg. Ik ben dus op zoek naar tips om hierin te kiezen, Cotswoldcameras kende ik nog niet, die maakt het bereik weer wat groter.
Gebruik: Landschap, af en toe nacht/sterren. Alleen fotos
Budget: Begon rond de 500, maar max wat ik tot nu toe meeneem is 900.
Bereik: minimaal 16mm, maximaal eigenlijk niet echt van belang.
Nieuw of tweedehands maakt me weinig uit, goede ervaring met mpb.
De zoektocht begon eigenlijk bij de Sony/Zeiss FE 16-35mm f/4, betaalbaar, de meest populaire range en bij landschap zit ik toch niet vaak onder de f8. Reviews geven echter aan dat qua beeldkwaliteit ik toch wel wat nieuwers zou moeten willen. Onder andere met https://phillipreeve.net/blog/user-guide-ultra-wideangle-lenses-sony-alpha-7-series/ kwam ik al snel op onderstaande lijst:
- Sony FE 16-35mm F4 G PZ (de powerzoom staat me tegen)
- Tamron 17-28mm 2.8 Di III RXD ( twijfel heel erg over de 17mm)
- Sony FE 16-25mm 2.8 G en Sigma C 16-28mm 2.8 DG DN ( volgens review allebei slechter dan de Tamron...)
Op alles dus wel iets aan te merken en toen ik het volgende niche gedoken, ook de ultrawide prime nemen:
- Sony 16mm 1.8 (nieuw, klein en scherp. Alleen wel veel barrel distortion)
- Viltrox FE 16mm 1.8 AF (ouder, groter, alsnog scherp en minder distortion. Vooral ook een bak goedkoper)
En dan vond ik onlangs dat Tamron vorig jaar een nieuwe lens heeft uitgebracht, maar daarvan kan ik nog niet heel veel reviews vinden. Met de altijd pakkende naam: Tamron 16-30mm f/2.8 Di III VXD G2.
Op veel punten een goede kanshebber, maar nog lastig tweedehands te vinden en jammer genoeg ook niet op cotswoldcameras.
Op dit moment zit de twijfel vooral tussen de Sony 16mm en de Tamron 16-30mm, maar af en toe denk ik dat ik met zoveel mitsen en maren misschien beter gewoon de goedkoopste optie kan kiezen. Alle hulp is dus welkom :)
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Ik heb de 17-28mm van Tamron, en vind dat ze scherp is. Ik heb nooit met 16mm gewerkt, en weet niet of dat nu een enorm verschil gaat zijn. Ik heb wel eens gekeken naar de Laowa 10mm Zero-D 2.8, maar vind voor die prijs dat ik de lens wellicht te weinig ga gebruiken.Moofnor schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:09:
Twee jaar terug de overstap gemaakt van Canon aps-c naar de Sony A7III.
Bevalt tot nu toe grotendeels perfect, icm een Sigma 24mm 1.4, Sony 40mm 2.8, Sony 85mm 1.8 en Tamron 150-500mm voor het telewerk.
Enige openstaande punt eigenlijk is een ultrawide. Ik had op de Canon een 10-18 die vooral op vakanties in scandinavië zat vastgeroest op de camera. Nu de vakantie die kant weer op gaat, begint het een beetje te jeuken. Waar ik echter bij Canon icm met budget vrij snel een keuze kon maken, springen er bij Sony hoe langer ik kijk, hoe meer bomen op de weg. Ik ben dus op zoek naar tips om hierin te kiezen, Cotswoldcameras kende ik nog niet, die maakt het bereik weer wat groter.
Gebruik: Landschap, af en toe nacht/sterren. Alleen fotos
Budget: Begon rond de 500, maar max wat ik tot nu toe meeneem is 900.
Bereik: minimaal 16mm, maximaal eigenlijk niet echt van belang.
Nieuw of tweedehands maakt me weinig uit, goede ervaring met mpb.
De zoektocht begon eigenlijk bij de Sony/Zeiss FE 16-35mm f/4, betaalbaar, de meest populaire range en bij landschap zit ik toch niet vaak onder de f8. Reviews geven echter aan dat qua beeldkwaliteit ik toch wel wat nieuwers zou moeten willen. Onder andere met https://phillipreeve.net/blog/user-guide-ultra-wideangle-lenses-sony-alpha-7-series/ kwam ik al snel op onderstaande lijst:
- Sony FE 16-35mm F4 G PZ (de powerzoom staat me tegen)
- Tamron 17-28mm 2.8 Di III RXD ( twijfel heel erg over de 17mm)
- Sony FE 16-25mm 2.8 G en Sigma C 16-28mm 2.8 DG DN ( volgens review allebei slechter dan de Tamron...)
Op alles dus wel iets aan te merken en toen ik het volgende niche gedoken, ook de ultrawide prime nemen:
- Sony 16mm 1.8 (nieuw, klein en scherp. Alleen wel veel barrel distortion)
- Viltrox FE 16mm 1.8 AF (ouder, groter, alsnog scherp en minder distortion. Vooral ook een bak goedkoper)
En dan vond ik onlangs dat Tamron vorig jaar een nieuwe lens heeft uitgebracht, maar daarvan kan ik nog niet heel veel reviews vinden. Met de altijd pakkende naam: Tamron 16-30mm f/2.8 Di III VXD G2.
Op veel punten een goede kanshebber, maar nog lastig tweedehands te vinden en jammer genoeg ook niet op cotswoldcameras.
Op dit moment zit de twijfel vooral tussen de Sony 16mm en de Tamron 16-30mm, maar af en toe denk ik dat ik met zoveel mitsen en maren misschien beter gewoon de goedkoopste optie kan kiezen. Alle hulp is dus welkom :)
Heb je hier gekeken? https://www.e-infin.com/eu/nl/item/19944/tamron_16-30mm_f/2.8_di_iii_vxd_g2-lens_voor_sony_e-vatting_(a064s)
Stiefbroertje van Cotswolds denk ik...
[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 18-06-2026 14:16 . Reden: referral verwijderd ]
Op basis van je eisen denk ik dat je inderdaad een keuze moet maken tussen die lenzen (en eventueel de Viltrox 16mm als het hogere gewicht ten opzichte van de Sony geen beletsel is), dus een keuze tussen een prime lens of een zoomlens. De Tamron schijnt goed te zijn alleen niet geweldig op 30mm/f2.8, maar het zal eromgaan hoe erg je het vindt om vaak lenzen te verwisselen.Moofnor schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:09:
De 17-28 ga ik dan toch nog maar eens naar kijken, qua prijs wel erg fijn. E-infin moet ik ook wel even onderzoeken, is dat een beetje een bekende? Zie hem in dit topic verder niet, online wel wat goede ervaringen zo te zien.
De keuze tussen prime en zoom heb ik elke lens opnieuw, maar normaal gesproken is een prime sneller, scherper en goedkoper. Die laatste 2 gaan voor ultrawide wat minder snel op merk ik. Als er een goede 16mm f2.8 prime was geweest voor rond 500 euro tweedehands was de keus snel gemaakt
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
https://www.transcontinenta.nl/nl/blog/samyang-af-14-24mm-f2-8-fe-review.htmlMoofnor schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:52:
Dank beiden!
De 17-28 ga ik dan toch nog maar eens naar kijken, qua prijs wel erg fijn. E-infin moet ik ook wel even onderzoeken, is dat een beetje een bekende? Zie hem in dit topic verder niet, online wel wat goede ervaringen zo te zien.
De keuze tussen prime en zoom heb ik elke lens opnieuw, maar normaal gesproken is een prime sneller, scherper en goedkoper. Die laatste 2 gaan voor ultrawide wat minder snel op merk ik. Als er een goede 16mm f2.8 prime was geweest voor rond 500 euro tweedehands was de keus snel gemaakt
Om je keuze nog wat moeilijker te maken…. Zit in dezelfde prijsrange.
Uiteindelijk maakte dat de keuze makkelijker in plaats van moeilijker. Ik had eerder de 14mm opties afgeschreven vanwege het gebrek aan schroeffilters. Deze is klein, heeft een filterdraad en komt zover ik kan vinden lekker scherp uit de reviews. Enige nadeel is een aardige vertekening, maar alsnog beter dan de Sony 16mm, en correctieprofiel beschikbaar. We gaan het zien
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Vertekening is bij ultrabreed altijd wel iets, maar dat kan gecorrigeerd worden. Ik zou het moeilijker hebben met onscherpe hoeken en chromatische abberatie, dat is veel lastiger.Moofnor schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:49:
Top!
Uiteindelijk maakte dat de keuze makkelijker in plaats van moeilijker. Ik had eerder de 14mm opties afgeschreven vanwege het gebrek aan schroeffilters. Deze is klein, heeft een filterdraad en komt zover ik kan vinden lekker scherp uit de reviews. Enige nadeel is een aardige vertekening, maar alsnog beter dan de Sony 16mm, en correctieprofiel beschikbaar. We gaan het zien
De Tamron 17-28mm is volgens opticallimits niet geweldig op 28mm:
https://opticallimits.com/sony/tamron-17-28mm-f-2-8-di-iii-rxd-review/
Dan zou de Sigma 16-28mm iets beter zijn (ik wist niet dat ze die al hadden getest, anders had ik eerder aangegeven dat die in aanmerking kwam):
https://opticallimits.com/sony/sigma-16-28mm-f-2-8-dg-dn-contemporary-review/
De Tamron 16-30mm is naar verluidt ook beter dan de 17-28mm, maar ik heb er geen test zoals hierboven van gezien. Opticallimits en Lenstip zijn mijns inziens de betrouwbaarste testsites omdat ze objectieve metingen geven in plaats van subjectieve beoordelingen van bijvoorbeeld de scherpte.
Ik vind niet veel over de Samyang 14-24, behalve behoorlijk positieve reviews… Waar staan die slechte beoordelingen?li2003 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:15:
De Samyang-Kreuznach 14-24mm heeft een dubieuze bouwkwaliteit en veel sample variation. De lens krijgt zeer negatieve reviews van allerlei kopers. Die zou ik zeker niet nemen.
De Tamron 17-28mm is volgens opticallimits niet geweldig op 28mm:
https://opticallimits.com/sony/tamron-17-28mm-f-2-8-di-iii-rxd-review/
Dan zou de Sigma 16-28mm iets beter zijn (ik wist niet dat ze die al hadden getest, anders had ik eerder aangegeven dat die in aanmerking kwam):
https://opticallimits.com/sony/sigma-16-28mm-f-2-8-dg-dn-contemporary-review/
De Tamron 16-30mm is naar verluidt ook beter dan de 17-28mm, maar ik heb er geen test zoals hierboven van gezien. Opticallimits en Lenstip zijn mijns inziens de betrouwbaarste testsites omdat ze objectieve metingen geven in plaats van subjectieve beoordelingen van bijvoorbeeld de scherpte.
Dat er wat distortion and vignetting is bij 14mm… dat heeft elke lens met die breedte.
Dustin Abott is behoorlijk positief.
Dustin Abbott is nooit kritisch en geeft nooit exacte meetwaarden voor de scherpte. Lenstip heeft de Samyang wel getest en de scherpte vanaf de zogenaamde 'edge of the APS-C/DX sensor' lijkt me niet geweldig, misschien wel slecht. Maar de bouwkwaliteit/sample variation volgens kopers lijkt me een nog groter probleem.
Toch is het de vraag of je deze lens zou moeten kiezen als je ook astrofotografie doet. Ook constateert Lenstip enige andere tekortkomingen.
Voorbeeldje met de Samyang 14-24
Fire Over Frozen Shores (Explore!) by Roy Poots, on Flickr Overigens heb ik de Tamron 16-30 ook gebruikt in Hallstatt. Ik vond het een erg scherpe lens en ik denk dat Tamron goed bezig is. Het is toch net een andere lens natuurlijk en ik denk voor veel mensen dat de Tamron een goede keuze is.
Voorbeeldje met de Tamron 16-30:
Where the Path Slows Everything Down (Explore!) by Roy Poots, on Flickr
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Thanks! Nee was in de avond, we gingen voor een sunset. We zagen onderweg wel wat plukjes mist maar het trok eigenlijk al weg toen we aankwamen.Altamyr schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:23:
Wat een mooie mist op die 2e foto @Royz ! Vroeg in de ochtend?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.