Twee jaar terug de overstap gemaakt van Canon aps-c naar de Sony A7III.
Bevalt tot nu toe grotendeels perfect, icm een Sigma 24mm 1.4, Sony 40mm 2.8, Sony 85mm 1.8 en Tamron 150-500mm voor het telewerk.
Enige openstaande punt eigenlijk is een ultrawide. Ik had op de Canon een 10-18 die vooral op vakanties in scandinavië zat vastgeroest op de camera. Nu de vakantie die kant weer op gaat, begint het een beetje te jeuken. Waar ik echter bij Canon icm met budget vrij snel een keuze kon maken, springen er bij Sony hoe langer ik kijk, hoe meer bomen op de weg. Ik ben dus op zoek naar tips om hierin te kiezen, Cotswoldcameras kende ik nog niet, die maakt het bereik weer wat groter.
Gebruik: Landschap, af en toe nacht/sterren. Alleen fotos
Budget: Begon rond de 500, maar max wat ik tot nu toe meeneem is 900.
Bereik: minimaal 16mm, maximaal eigenlijk niet echt van belang.
Nieuw of tweedehands maakt me weinig uit, goede ervaring met mpb.
De zoektocht begon eigenlijk bij de Sony/Zeiss FE 16-35mm f/4, betaalbaar, de meest populaire range en bij landschap zit ik toch niet vaak onder de f8. Reviews geven echter aan dat qua beeldkwaliteit ik toch wel wat nieuwers zou moeten willen. Onder andere met
https://phillipreeve.net/blog/user-guide-ultra-wideangle-lenses-sony-alpha-7-series/ kwam ik al snel op onderstaande lijst:
- Sony FE 16-35mm F4 G PZ (de powerzoom staat me tegen)
- Tamron 17-28mm 2.8 Di III RXD ( twijfel heel erg over de 17mm)
- Sony FE 16-25mm 2.8 G en Sigma C 16-28mm 2.8 DG DN ( volgens review allebei slechter dan de Tamron...)
Op alles dus wel iets aan te merken en toen ik het volgende niche gedoken, ook de ultrawide prime nemen:
- Sony 16mm 1.8 (nieuw, klein en scherp. Alleen wel veel barrel distortion)
- Viltrox FE 16mm 1.8 AF (ouder, groter, alsnog scherp en minder distortion. Vooral ook een bak goedkoper)
En dan vond ik onlangs dat Tamron vorig jaar een nieuwe lens heeft uitgebracht, maar daarvan kan ik nog niet heel veel reviews vinden. Met de altijd pakkende naam: Tamron 16-30mm f/2.8 Di III VXD G2.
Op veel punten een goede kanshebber, maar nog lastig tweedehands te vinden en jammer genoeg ook niet op cotswoldcameras.
Op dit moment zit de twijfel vooral tussen de Sony 16mm en de Tamron 16-30mm, maar af en toe denk ik dat ik met zoveel mitsen en maren misschien beter gewoon de goedkoopste optie kan kiezen. Alle hulp is dus welkom :)
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker